Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
/dev/null
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Om de opsomming aan te vullen, 7424 vloog er 5min geleden ook uit. Ik vind het niet zo erg, is er tenminste even geen RTL Bullshit op tv
Wel geinig dat de Unify udm het eerder doorhad dan wij zelf, die pushmeldingen werken prima.
las ook dat Transip problem had met een Ddos
Battle.net ID: Nirrilith#2845
mijn UDM zegt helemaal niks tegen mijinternetinfo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:17:
Zo valt zo'n statuspagina natuurlijk wel weer pijnlijk door de mand he.. "Alle systemen zijn operationeel".
Om de opsomming aan te vullen, 7424 vloog er 5min geleden ook uit. Ik vind het niet zo erg, is er tenminste even geen RTL Bullshit op tv
Wel geinig dat de Unify udm het eerder doorhad dan wij zelf, die pushmeldingen werken prima.
Kan ook niet op de statuspagina komen met 4g of tweak zelf
Ik heb het idee dat het handmatig bij word gewerkt als er wat aan de hand is. Storing van de 18de niets over te vinden.internetinfo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:17:
Zo valt zo'n statuspagina natuurlijk wel weer pijnlijk door de mand he.. "Alle systemen zijn operationeel".
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Haha herkenbaar, hier ook de trigger dat de UDM Pro eruit lag en het ditmaal niet aan een storing bij Ubi lag (zoals afgelopen week). Wel zie je door de notificaties duidelijk het knipperlicht effect 😜internetinfo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:17:
https://tweakstatus.nl/KraveN schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:18:
6596 ook de verbinding weg, lijkt nu weer te werken hoewel het instabiel lijkt.
Kan ook niet op de statuspagina komen met 4g of tweak zelf
Die doet het. Zo te lezen een Ddos
En ook nu ligt die pagina plat

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 22-03-2021 19:24 ]
Staat er intussen wel, DDOS zoals hier al gedachtinternetinfo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:17:

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Deze site doet het, maar WhatsApp Web bijvoorbeeld niet.
Kunnen ze die achterlijke DDOS kindjes niet in de Marianatrog dumpen?
Net nu ik dit typ werkt het weer....
Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super
Ik heb voor nu een andere DNS ingesteld, lijkt momenteel een verbetering te geven, maar dat is alleen een voorlopige inschatting.
Edit: nevermind, werkte even maar is nu weer weg.
[ Voor 40% gewijzigd door xoleum op 22-03-2021 20:05 ]
Ik had ook niks moeten zeggen

[ Voor 30% gewijzigd door The_Worst op 22-03-2021 20:23 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
1338 hier .. pi hole dns en af en toe data .. ping is wel stabiel..
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Mag ik vragen welke setup & abbo je gebruikt?lexuzu schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:17:
Blij ben ik niet met de storing maar dit is wel de eerste keer dat ik plezier heb van m’n 4G backup router. Net een unlimited dagbundel aangeschaft voor 2,95 en iedereen in huis kan weer TV kijken en internetten. Jammer dat dat nodig is bij Tweak.
Never Grow Up
/dev/null
(zelf heb ik geen Tweak want geen gigabit beschikbaar hier)
[ Voor 38% gewijzigd door TheVivaldi op 22-03-2021 20:38 ]
Heb je de afgelopen maanden de berichtgeving op de FP niet gevolgd of zo? Want alle andere providers zijn de afgelopen maanden ook al slachtoffer geweest van dit soort ddos-aanvallen. Dus overstappen gaat niks oplossen.Mathijs Drent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:36:
Zo jammer weer, wordt er echt een beetje gek van al die storingen. Niet op 2 handen te tellen zo vaak in het afgelopen jaar. Ga maar overstappen naar wat anders denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door TheVivaldi op 22-03-2021 20:38 ]
En ddos, en een Fritzbox die regelmatig eruit ligt en reboot
Je hebt altijd geluks- en pechvogels. Mijn ouders hebben nooit problemen met Tweak en hun Fritzbox, maar diverse familieleden hebben al jaren problemen met Ziggo en sommige zijn zelfs overgestapt.sander817 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:38:
20 jaar Ziggo, nooit problemen. Nu blij met glasvezel, maar niet op deze manier.
Mogelijk (waarschijnlijk) heeft Tweak private peering met Netflix en Google, wat doorgaans minder last heeft van DDoS aanvallen.I_stealth_I schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:35:
Wel youtube en Netflix, lijkt dat we nog wel toegang hebben tot de CDN’s van Netflix en YouTube.
Alle data van Netflix (in ieder geval de groter series) staan gewoon op een appliance van Netflix in de POPs van Tweak.Gravit0n schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:41:
[...]
Mogelijk (waarschijnlijk) heeft Tweak private peering met Netflix en Google, wat doorgaans minder last heeft van DDoS aanvallen.
Is dat zo? Zijn ze daar niet te klein voor?TrailBlazer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:47:
[...]
Alle data van Netflix (in ieder geval de groter series) staan gewoon op een appliance van Netflix in de POPs van Tweak.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ze kunnen hooguit proberen een router die op de amsix is aangesloten proberen te flooden met verkeer. Het lastige is dat die componenten geen verkeer accepteren het enige wat ze namelijk doen is pakketjes doorsturen. Je moet juist componenten pakken die wel verkeer accepteren. De enige punten die dit zijn zijn de DNS servers want die heeft iedereen nodig.westlym schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:51:
Technisch gezien, kunnen ze ook onze internet Ams ix in Amsterdam platleggen? Is dat mogelijk? Een paar jaar geleden hebben ze, volgens nieuwsberichten, enkele belangrijke hoofd DNS internetpunten uitgeschakeld, en de wereldwijde internet had heel veel last hiervan.
Kan het me nauwelijks voorstellen die dingen kosten ook niet de wereld denk ik zo.Philos31 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:56:
[...]
Is dat zo? Zijn ze daar niet te klein voor?
https://openconnect.netflix.com/en/appliances/#the-hardware
Wel eens van een collega gehoord die bij een van de grote ISP werkt in Nederland dat zo’n appliance wel 100 gbit/s verstouwt dat wil je echt niet over je peering hebben.
Dat zou je wel denken, maar lijkt het niet op:TrailBlazer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:47:
[...]
Alle data van Netflix (in ieder geval de groter series) staan gewoon op een appliance van Netflix in de POPs van Tweak.
Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. fortigate.lan 14.2% 239 1.6 2.6 1.0 91.1 8.8
2. asd-itxams9-rtr1-ve205.cambrium.net 0.0% 238 2.7 3.0 1.7 50.3 3.6
3. asd-nikh-rtr1-ae0-171.cambrium.net 5.9% 238 2.5 11.1 1.7 175.8 26.4
4. po14.es01.ams001.ix.nflxvideo.net 0.0% 238 2.5 3.8 1.9 134.7 11.5
5. ipv4-c088-ams001-ix.1.oca.nflxvideo.net 0.0% 238 2.3 4.7 1.8 117.5 12.1
Ter referentie:
1. fortigate.lan 41.1% 2295 0.8 2.2 0.8 132.8 9.0
2. asd-itxams9-rtr1-ve205.cambrium.net 16.4% 2295 1.8 4.7 1.5 817.9 28.4
3. asd-nikh-rtr1-ae0-171.cambrium.net 20.1% 2295 2.6 9.8 1.5 231.7 23.4
4. rs1.ams-ix.net 22.0% 2294 3.3 5.5 2.5 144.6 11.3
Lijkt het AMS-IX peering lan op te gaan.
Welke host ping je nu dan?Gravit0n schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:03:
[...]
Dat zou je wel denken, maar lijkt het niet op:
1. fortigate.lan 14.2% 239 1.6 2.6 1.0 91.1 8.8
2. asd-itxams9-rtr1-ve205.cambrium.net 0.0% 238 2.7 3.0 1.7 50.3 3.6
3. asd-nikh-rtr1-ae0-171.cambrium.net 5.9% 238 2.5 11.1 1.7 175.8 26.4
4. po14.es01.ams001.ix.nflxvideo.net 0.0% 238 2.5 3.8 1.9 134.7 11.5
5. ipv4-c088-ams001-ix.1.oca.nflxvideo.net 0.0% 238 2.3 4.7 1.8 117.5 12.1
Ter referentie:
1. fortigate.lan 41.1% 2295 0.8 2.2 0.8 132.8 9.0
2. asd-itxams9-rtr1-ve205.cambrium.net 16.4% 2295 1.8 4.7 1.5 817.9 28.4
3. asd-nikh-rtr1-ae0-171.cambrium.net 20.1% 2295 2.6 9.8 1.5 231.7 23.4
4. rs1.ams-ix.net 22.0% 2294 3.3 5.5 2.5 144.6 11.3
Lijkt het AMS-IX peering lan op te gaan.
ipv4-c001-ams001-cam25596-isp.1.oca.nflxvideo.net 217.19.17.134
Dat zijn ip's van Tweak en connecties blijven ook binnen het eigen netwerk (3 hops).
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Een Google cache hebben ze ook niet*, dus dat ze mogelijk geen Netflix cache hebben is niet eens zo heel onwaarschijnlijk.TrailBlazer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:00:
[...]
Kan het me nauwelijks voorstellen die dingen kosten ook niet de wereld denk ik zo.
https://openconnect.netflix.com/en/appliances/#the-hardware
Wel eens van een collega gehoord die bij een van de grote ISP werkt in Nederland dat zo’n appliance wel 100 gbit/s verstouwt dat wil je echt niet over je peering hebben.
*Je kunt zien naar welke cache je geredirect wordt voor Youtube e.d. via deze link; https://redirector.googlevideo.com/report_mapping
Ik heb de FQDNs uit mn logs getrokken
ipv4-c001-ams001-cam25596-isp.1.oca.nflxvideo.net
ipv4-c088-ams001-ix.1.oca.nflxvideo.net
[ Voor 8% gewijzigd door Gravit0n op 22-03-2021 21:13 ]
Ik vermoed dat deze gewoon intern staan ook al hebben ze een netflix tld. 25596 is bijvoorveeld het BGP AS nummer van Cambrium. Oca moet haast wel voor open connect appliance staan.Gravit0n schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:08:
[...]
Ik heb de FQDN uit mn logs getrokken; ipv4-c001-ams001-cam25596-isp.1.oca.nflxvideo.net
Ja een van de fqdn's resolved naar een Cambrium IP, maar niet allemaal.TrailBlazer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:12:
[...]
Ik vermoed dat deze gewoon intern staan ook al hebben ze een netflix tld. 25596 is bijvoorveeld het BGP AS nummer van Cambrium. Oca moet haast wel voor open connect appliance staan.
Misschien niet populaire content (Drive to Survive), want net kapte mijn stream gelijktijdig met de DDoS af.
Hier ook hetzelfde met drive to survive.Gravit0n schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Ja een van de fqdn's resolved naar een Cambrium IP, maar niet allemaal.
Misschien niet populaire content (Drive to Survive), want net kapte mijn stream gelijktijdig met de DDoS af.
Je zou denken dat die wel op de oca staat aangezien die serie nu in de top 10 van Netflix staat.
Ik denk dat die DDoS meer platlegde dan enkel peering, want ik zag met een MTR packetloss op alle L3 hops in het Cambrium netwerk.Csotranme schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Hier ook hetzelfde met drive to survive.
Je zou denken dat die wel op de oca staat aangezien die serie nu in de top 10 van Netflix staat.
Dat verklaart op zich dan ook wel dat Netflix er ook mee kapte.
Ik zeg ook nergens dat alles er staat de videobestanden wel maar alles mbt je account niet vermoed ik zo.Csotranme schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Hier ook hetzelfde met drive to survive.
Lijkt me wel:TrailBlazer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:12:
[...]
Ik vermoed dat deze gewoon intern staan ook al hebben ze een netflix tld. 25596 is bijvoorveeld het BGP AS nummer van Cambrium. Oca moet haast wel voor open connect appliance staan.
https://openconnect.netflix.com/en/peering/
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Tsja... zoals anderen hier ook al zeggen: Pech kan je overal hebben.sander817 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:38:
20 jaar Ziggo, nooit problemen. Nu blij met glasvezel, maar niet op deze manier.
Mijn ouders met Ziggo draaien al jaaaaren stabiel met een Fritz!box 3490 en aanverwant AP spul van AVM. Eerst met een kabelmodem dat naast telefonie gewoon 1 UTP poort aanbood. Toen ze de Mediabox Next aanvroegen kregen ze ook ineens ongevraagd de Connect box opgestuurd. Tijdje geprobeerd, maar alleen maar problemen. Dus dat ding heb ik snel in bridge mode gezet, met dezelfde Fritz!box erachter .Vervolgens alles weer rock solid (inclusief de Mediabox Next die het ook via het AVM netwerk prima doet).
Bij Tweak een aantal jaar een Fritz!box 5490 gehad. Ook altijd rock solid geweest. Later over op Ubiquiti spul en een zelfbouw-router... en nog atlijd zeer stabiel.
dDOS aanvallen heb je overal. Ook Ziggo is hier al een aantal keer door in de problemen geweest.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Als die fritzbox last heeft van reboot. Misschien is contact opnemen met Tweak om die dan te vervangen?sander817 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:38:
Een ping naar 8.8.8.8 bleef mooi antwoord geven.
Na een DNS aanpassing van mijn devices, kon ik ook rustig Youtube kijken. Helaas werkte alle andere streaming diensten niet.
Zie hierRobbyTown schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:30:
[...]
Als die fritzbox last heeft van reboot. Misschien is contact opnemen met Tweak om die dan te vervangen?
Http://forum.tweak.nl/t/f...6-en-2-5-gb-s-lan/1094/11
In Noord-Limburg zijn ze nu stevig aan het verglazen (e-fiber) en Tweak is een van de providers. Bij ons in het dorp is zowat iedereen aangesloten tot in de meterkast en de andere providers, waaronder TriNed en SNLR zijn al flink bezig met het leveren van signaal.
Ik heb nu al bijna 2 maanden de aansluiting tot in de meterkast liggen, maar van Tweak hoor je niets......
Heb ruim een maand geleden een mail gestuurd met als antwoord dat het de "komende weken" geregeld wordt.
Nu is dat natuurlijk een rekbaar begrip, maar ik wil ook signaal en zo snel mogelijk van Ziggo af.
Heeft het bij jullie ook zo lang geduurd?
Arriving Somewhere but not here....
Ik denk dat Tweak afhankelijk is van Cambrium in dit geval.Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:36:
Hoe snel zijn die jongens van Tweak eigenlijk????
In Noord-Limburg zijn ze nu stevig aan het verglazen (e-fiber) en Tweak is een van de providers. Bij ons in het dorp is zowat iedereen aangesloten tot in de meterkast en de andere providers, waaronder TriNed en SNLR zijn al flink bezig met het leveren van signaal.
Ik heb nu al bijna 2 maanden de aansluiting tot in de meterkast liggen, maar van Tweak hoor je niets......![]()
Heb ruim een maand geleden een mail gestuurd met als antwoord dat het de "komende weken" geregeld wordt.
Nu is dat natuurlijk een rekbaar begrip, maar ik wil ook signaal en zo snel mogelijk van Ziggo af.
Zij moeten hun apparatuur in de PoPs plaatsen, activeren en aansluiten op hun backbone.
Pas daarna kan Tweak leveren
Ik woon ook in Noord Limburg en heb gewoon zelf contact opgenomen met tweak om te vragen wanneer ze gingen aansluiten. Had zelf ook veel problemen met Ziggo dus vandaar dat ik er wat actiever achteraan zat. Maar kreeg een indicatie wanneer ze gingen aansluiten en waarom het iets langer had geduurd, maar dat was nog steeds eerder dan trined.Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:36:
Ik heb nu al bijna 2 maanden de aansluiting tot in de meterkast liggen, maar van Tweak hoor je niets......![]()
Vanwege de corona mochten ze niet tegelijk met andere aanbieders in de verdeelpunten werken. Volgens mij plaatsen ze ook eigen apparatuur, althans dat is wat mij is verteld. Of cambrium het voor hun plaatst weet ik dan weer niet.Dennis-L schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:44:
[...]
Ik denk dat Tweak afhankelijk is van Cambrium in dit geval.
Zij moeten hun apparatuur in de PoPs plaatsen, activeren en aansluiten op hun backbone.
Pas daarna kan Tweak leveren
[ Voor 18% gewijzigd door KraveN op 23-03-2021 16:58 ]
Het is apparatuur van Cambrium, dat is de actieve operator van Tweak (en Freedom)KraveN schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:55:
[...]
Ik woon ook in Noord Limburg en heb gewoon zelf contact opgenomen met tweak om te vragen wanneer ze gingen aansluiten. Had zelf ook veel problemen met Ziggo dus vandaar dat ik er wat actiever achteraan zat. Maar kreeg een indicatie wanneer ze gingen aansluiten en waarom het iets langer had geduurd, maar dat was nog steeds eerder dan trined.
[...]
Vanwege de corona mochten ze niet tegelijk met andere aanbieders in de verdeelpunten werken. Volgens mij plaatsen ze ook eigen apparatuur, althans dat is wat mij is verteld. Of cambrium het voor hun plaatst weet ik dan weer niet.
Check, weer wat geleerd!Dennis-L schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:00:
[...]
Het is apparatuur van Cambrium, dat is de actieve operator van Tweak (en Freedom)
Hier in Gennep snel, half februari belooft, maar kreeg al begin februari de aansluiting van tweak.Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:36:
Let wel, de 5530 Fritzbox die geleverd wordt heeft problemen, wat is nog niet bekend. Hij crashed op onvoorspelbare momenten
Ai dat is mooi balen. Wel netjes dat Tweak en AVM in het topic mee doen.
Als ik het zo lees komen ze UPC tijden weer naar boven. Die hadden toen een Thomson model (lage snelheid abbo) en ander model dacht de Cisco (hoge snelheid abbo) kreeg helaas de thomson gewoon internetten niets aan de hand ging je data doorheen pompen pats reboot. Na lang zeuren cisco modem gekregen was het opgelost.
In ieder geval: FritzOS 07.25 is nu uit voor in ieder geval de 5530.
Deze zou het wegvallen/crashen van de Fritzbox nu definitief op moeten lossen.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.