Niet als je je hele thuisnetwerk wil voorzien van internettoegang.
Hebben meer mensen problemen met geluid canal digitaal? Net had ik wel beeld maar geen geluid. Na 2e stroomonderbreking settopbox wel weer geluid van zender veranderd geen geluid meer. Terug naar ned1 ook geen geluid meer. Bij audioinstellingen van dolby naar stereo gezet en toen had ik weer wel geluid. Ligt het aan mijn settopbox en hebben anderen wel dolby geluid?
Niet zozeer met geluid. Maar begin gemist bleef steeds hangen (sinds maandag). Na reboot heb ik daar geen last meer van.jnssn schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:37:
Hebben meer mensen problemen met geluid canal digitaal? Net had ik wel beeld maar geen geluid. Na 2e stroomonderbreking settopbox wel weer geluid van zender veranderd geen geluid meer. Terug naar ned1 ook geen geluid meer. Bij audioinstellingen van dolby naar stereo gezet en toen had ik weer wel geluid. Ligt het aan mijn settopbox en hebben anderen wel dolby geluid?
Ik heb het op stereo staan -- voor mijn tv is dat goed genoeg...
Ik heb de laatste dagen problemen dat live TV en begin gemist blijft hangen. Bij Live TV bevriest het beeld en dan na een aantal seconden gaat deze weer verder waar ie live gebleven was. Bij begin gemist kan ik weer opnieuw gaan kijken van het programma en hangt deze op een latere moment dan waar die eerst bevroor. Daarna kan ik niks meer en dien ik de setupbox te herstarten. Tweak gaat mij een nieuwe tuner sturen om te zien of het probleem hiermee verholpen gaat worden. Ik ben benieuwd of dat ook zo is!
Inderdaad. Ik heb het inmiddels aan de praat met een TP-Link M7650 4G router. Omdat ik nog een Fritz repeater en een Netgear R7000 had liggen kan ik hem toch op m'n wired netwerk aansluiten en kan ik daarmee alle apparaten in m'n netwerk van de noodvoorziening gebruik laten maken.Gravit0n schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:26:
[...]
Niet als je je hele thuisnetwerk wil voorzien van internettoegang.
Het aardige is dat deze backup oplossing niet zoveel kost. Ik maak gebruik van een prepaid T-Mobile sim waarbij ik in noodgevallen voor €2,95 een onbeperkt internet dagbundel aanzet wanneer het bij Tweak weer raak is.
Snelheid is ook nog best ok met 50Mbit down en 20Mbit up.
Maargoed, laten we hopen dat het voorlopig niet nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door lexuzu op 03-12-2020 21:10 ]
Meer mensen die hun SIP aanmelding niet meer kunnen zien in https://mijn.tweak.nl/telefoon.html ?
Tot afgelopen maandag was daar mooi de SIP aanmelding te zien. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
/f/image/gCBrGahqp5eQdIyMMdoA10pC.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb afgelopen weekend mijn SIP account verplaatst van de Fritzbox naar FreePBX. Ik heb daarbij dankbaar gebruik gemaakt van die webpagina om zo te kunnen zien welke er aan was gemeld en hoe dat eruit zag. Het SIP account heb ik daarna uit de Fritzbox verwijderd toen FreePBX eenmaal goed werkte. En dat doet hij nog steeds.
Belangrijk detail is dat ik maandagochtend de SIP registratie daar nog wel zag staan, maandag einde middag niet meer. (ik was dat even in de gaten aan het houden i.v.m. de DDOS aanval van maandag). Sinds die tijd heb ik daar nooit meer een registratie gezien. Echter, er is wel degelijk een correct werkende SIP registratie, maar die is dus niet te zien op mijn.tweak.nl.
Dus, voor de duidelijkheid: ik heb nergens een probleem mee, alles werkt goed, alleen geeft die webpagina de SIP registratie niet meer weer. En dat is op zichzelf geen probleem, behalve als je misschien een keer een probleem aan het onderzoeken bent.
Uiteraard gemeld bij Tweak, maar daarvan kreeg ik een dwaas antwoord dat de Fritzbox ook nog een SIP registratie zou doen naast FreePBX. Dat is 100% zeker van niet, het SIP account zit er niet meer in. Daarbij zou dat direct merkbaar moeten zijn. Daarna niks meer van Tweak gehoord. Dus ik vraag me nu af: ben ik de enige met dit probleem, of werkt het voor niemand meer door b.v. de DDOS aanval en dat er bij hun iets in storing ligt. Ik vermoed dat laatste en daar wilde ik Tweak van op de hoogte stellen, maar dat is dus mislukt.
Tot afgelopen maandag was daar mooi de SIP aanmelding te zien. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
/f/image/gCBrGahqp5eQdIyMMdoA10pC.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb afgelopen weekend mijn SIP account verplaatst van de Fritzbox naar FreePBX. Ik heb daarbij dankbaar gebruik gemaakt van die webpagina om zo te kunnen zien welke er aan was gemeld en hoe dat eruit zag. Het SIP account heb ik daarna uit de Fritzbox verwijderd toen FreePBX eenmaal goed werkte. En dat doet hij nog steeds.
Belangrijk detail is dat ik maandagochtend de SIP registratie daar nog wel zag staan, maandag einde middag niet meer. (ik was dat even in de gaten aan het houden i.v.m. de DDOS aanval van maandag). Sinds die tijd heb ik daar nooit meer een registratie gezien. Echter, er is wel degelijk een correct werkende SIP registratie, maar die is dus niet te zien op mijn.tweak.nl.
Dus, voor de duidelijkheid: ik heb nergens een probleem mee, alles werkt goed, alleen geeft die webpagina de SIP registratie niet meer weer. En dat is op zichzelf geen probleem, behalve als je misschien een keer een probleem aan het onderzoeken bent.
Uiteraard gemeld bij Tweak, maar daarvan kreeg ik een dwaas antwoord dat de Fritzbox ook nog een SIP registratie zou doen naast FreePBX. Dat is 100% zeker van niet, het SIP account zit er niet meer in. Daarbij zou dat direct merkbaar moeten zijn. Daarna niks meer van Tweak gehoord. Dus ik vraag me nu af: ben ik de enige met dit probleem, of werkt het voor niemand meer door b.v. de DDOS aanval en dat er bij hun iets in storing ligt. Ik vermoed dat laatste en daar wilde ik Tweak van op de hoogte stellen, maar dat is dus mislukt.
Alles kan stuk.
Zelfde hier, het zit dus inderdaad fout aan hun kant.remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
Meer mensen die hun SIP aanmelding niet meer kunnen zien in https://mijn.tweak.nl/telefoon.html ?
[Afbeelding]
Vraagje, ik vind het beeld kwaliteit (2K 60fps) van canal digitaal dan wel van de tv app ( minder dan 2K en 60fps) niet geweldig. Iemand ervaring met een andere provider? Of is dit toch het maximaal haalbare op dit moment?
Alvast dank.
Alvast dank.
Dat zal niet veel anders zijn.Pimperklaas schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:53:
Vraagje, ik vind het beeld kwaliteit (2K 60fps) van canal digitaal dan wel van de tv app ( minder dan 2K en 60fps) niet geweldig. Iemand ervaring met een andere provider? Of is dit toch het maximaal haalbare op dit moment?
Alvast dank.
Voor het maximaal haalbare ben je afhankelijk van de kwaliteit zoals die door de tv-zenders wordt aangeleverd. Dat is dus 1080i (1920x1080, interlaced, 50 fps, 25 beelden/sec).
Het enige echte verschil zit hem in de compressie (transcodering). Bijvoorbeeld bij Digitenne is de compressie veel hoger om een lagere bitrate te krijgen, en is dus minder van kwaliteit.
En net zoals bij YouTube wordt bij livetv.canaldigitaal.nl de resolutie verlaagd als je dit op een verkleint scherm kijkt.
Moet je 1080i of 1080p hebben? Ik dacht 1080p ?
Maar heeft Ziggo of Kijk of een andere aanbieder geen betere / scherpere kwaliteit want op een 55inch 4K scherm vind ik van Canal Digitaal het nog al tegen vallen, vandaar 😉
Maar heeft Ziggo of Kijk of een andere aanbieder geen betere / scherpere kwaliteit want op een 55inch 4K scherm vind ik van Canal Digitaal het nog al tegen vallen, vandaar 😉
Ik ken de gebruikte bitrate van canal digitaal iptv niet (Google zegt 4 Mbps), maar die van Ziggo ligt rondom de 10 Mbps. Die van Ziggo ligt dus aanzienlijk hoger en heeft daardoor onbetwist een beter beeld. Vooral op grotere schermen.
Ik ben ooit van Canal Digitaal satelliet TV (eveneens 4 Mbps) naar Ziggo gegaan, en dat was destijds zelfs op een 46" LCD al een grote vooruitgang.
De conclusie die ik jaren geleden voor mezelf heb getrokken is dat 4 Mbps veel te weinig is voor een HD kanaal.
Ik ben ooit van Canal Digitaal satelliet TV (eveneens 4 Mbps) naar Ziggo gegaan, en dat was destijds zelfs op een 46" LCD al een grote vooruitgang.
De conclusie die ik jaren geleden voor mezelf heb getrokken is dat 4 Mbps veel te weinig is voor een HD kanaal.
Alles kan stuk.
Voor de bitrates zoals geleverd door CD kan je even terugkijken in dit forum BitAndre in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
Met name de Nederlandse zenders zal nog hetzelfde zijn, dus 12,8 Mbps. Ik heb ooit ergens gelezen dat Ziggo dezelfde feed gebruikt, maar dat kan ik niet meer terugvinden.
Ik heb zelf ook jaren CD via de satelliet gekeken (gestopt vanwege de prijs, niet de kwaliteit). Ik heb nog even teruggezocht maar de bitrate van HD zenders was 8 Mbps; dat is exclusief overhead, zoals FEC (Forward Error Correction). NB: over glasvezel/kabel is FEC niet nodig...
De SD zenders waren 4 Mbps.
Maar goed dat was voor de komst van H.265 c.q. HEVC codering. Met deze codering kan de bitrate aanzienlijk lager bij gelijke kwaliteit (vandaar dat Digitenne dit nu gebruikt).
Met name de Nederlandse zenders zal nog hetzelfde zijn, dus 12,8 Mbps. Ik heb ooit ergens gelezen dat Ziggo dezelfde feed gebruikt, maar dat kan ik niet meer terugvinden.
Ik heb zelf ook jaren CD via de satelliet gekeken (gestopt vanwege de prijs, niet de kwaliteit). Ik heb nog even teruggezocht maar de bitrate van HD zenders was 8 Mbps; dat is exclusief overhead, zoals FEC (Forward Error Correction). NB: over glasvezel/kabel is FEC niet nodig...
De SD zenders waren 4 Mbps.
Maar goed dat was voor de komst van H.265 c.q. HEVC codering. Met deze codering kan de bitrate aanzienlijk lager bij gelijke kwaliteit (vandaar dat Digitenne dit nu gebruikt).
Inmiddels is dit probleem weer opgelost. Het is weer zichtbaar aan mijn kant.remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
[Afbeelding]
@timku Ah, mooi. Ik zie inderdaad dat het bij mij ook weer werkt nu.
Ik had ze gisteren nog een mailtje gestuurd dat andere gebruikers van Tweak hetzelfde probleem hebben. Daarop kwam het antwoord dat ze ernaar zouden kijken. Dat is inmiddels gelukt kennelijk. Top.
Thanks voor de info.
Ik had ze gisteren nog een mailtje gestuurd dat andere gebruikers van Tweak hetzelfde probleem hebben. Daarop kwam het antwoord dat ze ernaar zouden kijken. Dat is inmiddels gelukt kennelijk. Top.
Thanks voor de info.
Alles kan stuk.
Sinds vandaag hier glasvezel van Tweak in combinatie met een TP-link Archer C2300. Nu haal ik bedraad max 100Mbit dus ergens gaat nog iets niet goed.
Ik heb de Internet Port Negotiation Speed Setting al op 1000Mbps Full Duplex gezet maar helaas zonder resultaat.
Voor de rest staat de C2300 in default settings, iemand enig idee of ik nog iets specifieks moet doen zodat 1Gbs wel ondersteund wordt?
Ik heb de Internet Port Negotiation Speed Setting al op 1000Mbps Full Duplex gezet maar helaas zonder resultaat.
Voor de rest staat de C2300 in default settings, iemand enig idee of ik nog iets specifieks moet doen zodat 1Gbs wel ondersteund wordt?
Misschien geen goede kabel? Als het geen degelijke kabel is (bijvoorbeeld maar 2 twisted pairs in plaats van 4), dan wordt de snelheid omlaag gehaald naar 100mbit. Had ik hier ook, nieuwe kabel gepakt en dan haal je wel een hogere snelheid
Pff wie heeft de gouden tip? Over van Tweak Internet en bellen naar Internet Only. Alles aan de Tweak kant werkt prima, maar de Archer AX50 vertikt het aan de WAN kant. 'Poor internet connection', wel een IP adres/dns en geen verbinding. Andere routers doen het prima. Alle logische dingen geprobeerd: AX50 fabrieksreset, firmware downgrade, drie verschillende kabels. En als klap op de vuurpijl: zet de AX50 achter een switch (van TP-Link notabene, de simpele DGS1008A) en hij doet het prima.
Ik bedoel dus:
Genexis -> willekeurige router bv Fritzbox 4040 werkt.
Genexis -> AX50 werkt niet
Genexis -> domme switch -> AX50 werkt.
Iemand slimme ideeën?
Ik bedoel dus:
Iemand slimme ideeën?
Hoe doe je die test, en heeft de client waarmee je de test uitvoert wel een 100Mbps ethernet aansluiting? Die klassieke fout heb ik zelf namelijk ook weleens gemaakt.Faeshaas schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:37:
Sinds vandaag hier glasvezel van Tweak in combinatie met een TP-link Archer C2300. Nu haal ik bedraad max 100Mbit dus ergens gaat nog iets niet goed.
Alles kan stuk.
Netwerkkaart in de laptop of computer wel Gbit geschikt?Faeshaas schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:37:
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dank voor deze simpele reminder, van alle kabels die aangesloten waren was precies degene tussen de glasvezel converter en de router een verkeerde... Nu deze gewisseld en gaat als een tierelier!Luc45 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:44:
Misschien geen goede kabel? Als het geen degelijke kabel is (bijvoorbeeld maar 2 twisted pairs in plaats van 4), dan wordt de snelheid omlaag gehaald naar 100mbit. Had ik hier ook, nieuwe kabel gepakt en dan haal je wel een hogere snelheid
Met Tweak dienstverlening ben ik blij. Met het modem/router? Niet echt.
Die Zyxel apparaten zijn echt bagger, zeg. Altijd een gigantisch onstabiele firmware geweest. Vroeger bij Tiscali/Telfort voor DSL, later bij Tweak.
Deze zomer een vervanger aangevraagd na een bootloop, de nieuwe werkte eindelijk even goed.. en nu de laatste 48 uur elke keer weer een restart uit het niets. (Wat weer erger wordt gemaakt door dat gedonder van Windows 10 dat elke keer weer MSN voor mijn gezicht dondert, maar vooruit, een irritatie per keer.)
Ik ga denk ik maar eens mijn eigen apparatuur kopen want ik ben hier klaar mee. Zijn er mensen die een goede stabiele vervanger aan kunnen raden voor een DSL+telefonie klant? (Of evt alleen DSL, want ik gebruik de vaste lijn nooit meer.)
Minimale benodigdheden zijn dan wel... (met de belangrijkste boven aan)
- super-stabiele firmware,
- absoluut geen onstabiele Zyxel rotzooi
- moderne / toekomst gerichte ondersteuning van wifi mogelijkheden (802.11g/n +?),
- goede ipv6 ondersteuning, zij het tunnel of iets anders,
- lokale dns die niet vleugellam is en meteen overruled moet worden door overal opendns/google/cloudflare te hardcoden,
- gigabit voor het interne netwerk, (en ook extern natuurlijk vanwege de 1000M snelheid)
- de gebruikelijke firewall/portforwarding boel,
- de mogelijkheid om een eigen certificaatje op interne router interface te gooien,
Misschien een degelijk ding met ondersteuning voor een van die opensource firmwares zodat ik iig update mogelijkheden blijf houden.
Ik heb nog niet geprobeerd of ik die Zyxel in een bridge mode kan zetten met een eigen routertje er achter en of deze dan stabiel wordt, maar ik heb er daar niet 1,2,3 een van voorhanden. Weet iemand of die ondingen dan stabieler zijn? Dan kan ik evt een apparaat met minder complexiteit aanschaffen... maar gezien mijn gebrek in vertrouwen aan Zyxels moet ik die denk ik gewoon helemaal weggooien.
Ik ben zo gigantisch moe van dit gedonder met dit modem. Het moet voor mij een ding doen (=stabiel snel internet van de moderne tijd), en het faalt daar zo gigantisch spectaculair in!
(Eigen onderzoek ga ik zeker doen, maar het is altijd goed om te weten welke apparaten goed werken voor anderen met Tweak wanneer je door de bomen het bos niet ziet.)
Die Zyxel apparaten zijn echt bagger, zeg. Altijd een gigantisch onstabiele firmware geweest. Vroeger bij Tiscali/Telfort voor DSL, later bij Tweak.
Deze zomer een vervanger aangevraagd na een bootloop, de nieuwe werkte eindelijk even goed.. en nu de laatste 48 uur elke keer weer een restart uit het niets. (Wat weer erger wordt gemaakt door dat gedonder van Windows 10 dat elke keer weer MSN voor mijn gezicht dondert, maar vooruit, een irritatie per keer.)
Ik ga denk ik maar eens mijn eigen apparatuur kopen want ik ben hier klaar mee. Zijn er mensen die een goede stabiele vervanger aan kunnen raden voor een DSL+telefonie klant? (Of evt alleen DSL, want ik gebruik de vaste lijn nooit meer.)
- moderne / toekomst gerichte ondersteuning van wifi mogelijkheden (802.11g/n +?),
- lokale dns die niet vleugellam is en meteen overruled moet worden door overal opendns/google/cloudflare te hardcoden,
- gigabit voor het interne netwerk, (en ook extern natuurlijk vanwege de 1000M snelheid)
- de mogelijkheid om een eigen certificaatje op interne router interface te gooien,
Misschien een degelijk ding met ondersteuning voor een van die opensource firmwares zodat ik iig update mogelijkheden blijf houden.
Ik heb nog niet geprobeerd of ik die Zyxel in een bridge mode kan zetten met een eigen routertje er achter en of deze dan stabiel wordt, maar ik heb er daar niet 1,2,3 een van voorhanden. Weet iemand of die ondingen dan stabieler zijn? Dan kan ik evt een apparaat met minder complexiteit aanschaffen... maar gezien mijn gebrek in vertrouwen aan Zyxels moet ik die denk ik gewoon helemaal weggooien.
Ik ben zo gigantisch moe van dit gedonder met dit modem. Het moet voor mij een ding doen (=stabiel snel internet van de moderne tijd), en het faalt daar zo gigantisch spectaculair in!
(Eigen onderzoek ga ik zeker doen, maar het is altijd goed om te weten welke apparaten goed werken voor anderen met Tweak wanneer je door de bomen het bos niet ziet.)
ik heb lange tijd en fritzbox 7490 en later een 7590 gebruikt zonder enige problemen en ipv6 werkt ook goed zei het wel dat internet iets trager word wat niet echt merkbaar is maar wel in testen naar boven komt
maar super stabiel en telefoon werkt er ook op
maar super stabiel en telefoon werkt er ook op
kalikatief schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
Op de dag dat ik over ging van internet en bellen naar internet only had ik ook het probleem dat ik geen verbinding kreeg. Pas toen ik VLAN 4 en vast ip adres had ingesteld werkte het.tinytinnie schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:45:
Pff wie heeft de gouden tip? Over van Tweak Internet en bellen naar Internet Only. Alles aan de Tweak kant werkt prima, maar de Archer AX50 vertikt het aan de WAN kant. 'Poor internet connection', wel een IP adres/dns en geen verbinding. Andere routers doen het prima. Alle logische dingen geprobeerd: AX50 fabrieksreset, firmware downgrade, drie verschillende kabels. En als klap op de vuurpijl: zet de AX50 achter een switch (van TP-Link notabene, de simpele DGS1008A) en hij doet het prima.
Ik bedoel dus:
Iemand slimme ideeën?
Paar dagen later alles weergereset en toen werkte het zonder VLAN en dynamisch IP
De ellende is dat het nu al prima werkt, maar niet op de Archer. Het lijkt of Tweak een soort hik meestuurt die alle routers negeren, een switch uitfiltert maar de Archer doet omvallen. Maar ik ga het proberen einde van de week.yorroy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:55:
[...]
Op de dag dat ik over ging van internet en bellen naar internet only had ik ook het probleem dat ik geen verbinding kreeg. Pas toen ik VLAN 4 en vast ip adres had ingesteld werkte het.
Paar dagen later alles weergereset en toen werkte het zonder VLAN en dynamisch IP
Tweak storing in Enschede-Zuid?
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Dit heb ik eigenlijk ook, mijn Zyxel heeft ook af en toe kuren, verbinding valt dan weg. Router reset en alles werkt weer. Ik zat aan Ubiquity te denken, maar daar lees ik dan ook weer afwisselende verhalen over.kalikatief schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
Ik heb ook de Zyksel eruit gegooid en zelf maar een fritz gekocht! Geen spijt van 😉
Waarom een kant en klare router? Ik ben inmiddels bij router-pc v3 aanbeland
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Eenvoud en in een router als een Fritz of als je toch iets meer opties wil een Edgerouter kun je eigenlijk net zoveel als een router-pc. Met als voordeel dat doordat de hardware geoptimaliseerd is voor networking je ook minder kwijt bent aan stroomverbruik.Raven schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:01:
Waarom een kant en klare router? Ik ben inmiddels bij router-pc v3 aanbeland
Met de juiste onderdelen valt het verbruik wel mee, zonder powertop geïnstalleerd te hebben zit het idle verbruik van router-pc v3 met Debian 10 al onder de 10W. Met powertop actief verwacht ik nog een stuk lager te zitten. Maar goed, dit is al zuiniger dan v2 met een dualcore Atom, de huidige heeft een i3 8100 i.v.m. VPN doeleinden (zowel server als client).Centurius schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:54:
[...]
Eenvoud en in een router als een Fritz of als je toch iets meer opties wil een Edgerouter kun je eigenlijk net zoveel als een router-pc. Met als voordeel dat doordat de hardware geoptimaliseerd is voor networking je ook minder kwijt bent aan stroomverbruik.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wat een service weer. Avond werk mag weer via 3g in het buitengebied

Zag op status.tweak.nl niks. Maar ligt er dus uit?
Ja alles plat sinds 00:18 ofzo. Ik gok stroomstoring in de buurt van Groenekan. Aangezien er rond diezelfde tijd een spike te zien is bij Liander op allestoringen.
Yup hier ook laatste tijd wel raak 
Hier weer up
Toch weer down
Up
5375
Toch wel knap dat er bij Tweak geen enkele melding is.

Hier weer up
Toch weer down
Up
5375
Toch wel knap dat er bij Tweak geen enkele melding is.
[ Voor 67% gewijzigd door RobbyTown op 11-12-2020 08:55 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Probeer het eens in dit topic: [Tweak xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 26kalikatief schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
Sorry, had wel het goede topic, maar drukte mij niet goed uit. Ik bedoelde internet+telefonie. Geen idee waarom ik DSL schreef.
Check dan eerst even de openingspost van dit topic.kalikatief schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:49:
Sorry, had wel het goede topic, maar drukte mij niet goed uit. Ik bedoelde internet+telefonie. Geen idee waarom ik DSL schreef.
Beetje laat maar hier afgelopen woensdag geen storing gehad op de WesselerbronxThe_Worst schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:48:
Tweak storing in Enschede-Zuid?
Ha, hoop dat ik hier in het juiste topic zit deze vraag te stellen.
Ik ben geen it beheerder, dat ten eerste..
Ik had tweak internet en overweeg dit weer te nemen icm het thuisnetwerkje dat ik aan het bouwen ben.
Ik sluit een Unifi Ubiquiti 8p 150w switch (met 2x SFP aan (nu op ziggo connectbox) met daar aan diverse aansluitingen, een unifi AC PRO, een Unii 8p 60w switch en daarop een AC lite, printer, NAS etc.
Afijn, de vraag is hoe ik de glasvezel van tweak aansluit op de SFP poort van deze switch middels welke SFP module?
Enige info die tweak op de site zet is:
https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html
Ik had tweak internet en overweeg dit weer te nemen icm het thuisnetwerkje dat ik aan het bouwen ben.
Ik sluit een Unifi Ubiquiti 8p 150w switch (met 2x SFP aan (nu op ziggo connectbox) met daar aan diverse aansluitingen, een unifi AC PRO, een Unii 8p 60w switch en daarop een AC lite, printer, NAS etc.
Afijn, de vraag is hoe ik de glasvezel van tweak aansluit op de SFP poort van deze switch middels welke SFP module?
Wil dit graag van te voren weten ivm de overgang van ziggo naar tweak en 2 thuiswerkers. Misschien toch beter een overlap te overwegen :-)Eigen SFP-modules
Als je liever een eigen optic of SFP-module aansluit moet je er op letten onderstaande frequenties te gebruiken.
TX: 1310 nm
RX: 1490/1550 nm
Staat gewoon in dit topic:martinus83 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:48:
[...]
Wil dit graag van te voren weten ivm de overgang van ziggo naar tweak en 2 thuiswerkers. Misschien toch beter een overlap te overwegen :-)
RobbyTown in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
Zoek en de gij zal vinden.
Overlap is altijd verstandig
Ik mis alleen welke router je gaat gebruiken?martinus83 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:48:
[...]
Wil dit graag van te voren weten ivm de overgang van ziggo naar tweak en 2 thuiswerkers. Misschien toch beter een overlap te overwegen :-)
Afgaande op het detail dat alles aangesloten zit op zijn Connectbox heb ik zo het idee geen. In welk geval hij het of via UTP aan de Fritz zal moeten aansluiten of er een router bij kopen.FutureCow schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:58:
[...]
Ik mis alleen welke router je gaat gebruiken?
@martinus83 , als jij je huidige setup direct op de glasvezel aan gaat sluiten stop je al je apparaten direct op het internet en wordt je zo door Tweak geblokkeerd omdat je meer dan drie publieke ip addressen tegelijk aanvraagt. Je hebt twee opties. Je kunt de door Tweak geleverde router gebruiken, in dat geval kun je het hele glasvezel verhaal laten voor wat het is. De meegeleverde Fritz!box heeft namelijk alles al om aangesloten te worden en net als nu met de Connectbox kun je je hele setup gewoon direct op één van de 4 UTP poorten zetten.
Of twee, je neemt een eigen router. GezIen je focus op Unifi kom je dan al snel op de Unifi Dream Machine (https://store.ui.com/coll.../unifi-dream-machine)(Pro variant: https://store.ui.com/coll...witching/products/udm-pro) of de Unifi Security Gateway (https://store.ui.com/coll...ifi-security-gateway)(Pro variant: https://store.ui.com/coll...nifi-security-gateway-pro). Al kun je in principe elke router met UTP of SFP gebruiken. Een unifi geeft je alleen het voordeel dat het geheel wat extra functies heeft, en met de Dream Machine heb je ook geen cloud key meer nodig voor het beheer. De Dream Machine Pro zou je het meeste toekomstklaar mee zijn aangezien die door z'n SFP+ wan poort in de toekomst 10 Gigabit snelheden kan ondersteunen, echter een niet-pro zou je met UTP kabel kunnen aansluiten op de door Tweak geleverde mediaconverter en loop je zelf niet het risico dat je iets verkeerds op de glasvezel aansluit en naast de downtime een flinke rekening om de glasvezel te repareren krijgt.
Als ik jou was, en omdat je aangeeft niet echt een pro met netwerken te zijn, zou ik gewoon lekker minimaal Internet+Telefoon bij Tweak nemen zodat je er een Fritz bij krijgt en het geheel daar op aansluiten. Die router is goed genoeg, je netwerk kan één op één over en werkt alles verder zoals je gewend bent.
Ook zou ik Freedom Internet overwegen, als je in Tweak's eigen gebied zit wordt je op hetzelfde netwerk geleverd maar voor een paar cent meer heb je wel een vast ip adfres, native ipv6 (dus niet via een tunnel zoals bij tweak) en een veel betere helpdesk.
[ Voor 5% gewijzigd door Centurius op 14-12-2020 00:04 ]
Mwah, lockdown tot 19 januari. Budget VDSL Internet stopt op 23 Januari. Tweak Glas aansluitdatum 6 Januari. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 14-12-2020 13:53 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik kreeg hem vanmorgen niet aan
Wat dacht je van 22 dec de sleutel, 6 jan verhuizen... Ik zie zelf ook de bui al hangen qua glasvezelaansluiting!backupdevice schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:52:
Mwah, lockdown tot 19 januari. Budget VDSL Internet stopt op 23 Januari. Tweak Glas aansluitdatum 6 Januari. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen
En alle andere dingen die goed moeten gaan qua planning, plus erg fijn bouwmarkten dicht als je nog veel moet gaan klussen
Ik leer snel. Daar moet inderdaad bijv een https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x/ tussen.FutureCow schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:58:
[...]
Ik mis alleen welke router je gaat gebruiken?
Of een SFP-WAN router. Zit uit te zoeken wat er mogelijk is.
Thanks, lees ik door!kmichael schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:32:
[...]
Staat gewoon in dit topic:
Zoek en de gij zal vinden.![]()
Overlap is altijd verstandig
Bedankt voor je reply. Een hoop info.Centurius schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:01:
[...]
Afgaande op het detail dat alles aangesloten zit op zijn Connectbox heb ik zo het idee geen. In welk geval hij het of via UTP aan de Fritz zal moeten aansluiten of er een router bij kopen.
@martinus83 , als jij je huidige setup direct op de glasvezel aan gaat sluiten stop je al je apparaten direct op het internet en wordt je zo door Tweak geblokkeerd omdat je meer dan drie publieke ip addressen tegelijk aanvraagt. Je hebt twee opties. Je kunt de door Tweak geleverde router gebruiken, in dat geval kun je het hele glasvezel verhaal laten voor wat het is. De meegeleverde Fritz!box heeft namelijk alles al om aangesloten te worden en net als nu met de Connectbox kun je je hele setup gewoon direct op één van de 4 UTP poorten zetten.
Of twee, je neemt een eigen router. GezIen je focus op Unifi kom je dan al snel op de Unifi Dream Machine (https://store.ui.com/coll.../unifi-dream-machine)(Pro variant: https://store.ui.com/coll...witching/products/udm-pro) of de Unifi Security Gateway (https://store.ui.com/coll...ifi-security-gateway)(Pro variant: https://store.ui.com/coll...nifi-security-gateway-pro). Al kun je in principe elke router met UTP of SFP gebruiken. Een unifi geeft je alleen het voordeel dat het geheel wat extra functies heeft, en met de Dream Machine heb je ook geen cloud key meer nodig voor het beheer. De Dream Machine Pro zou je het meeste toekomstklaar mee zijn aangezien die door z'n SFP+ wan poort in de toekomst 10 Gigabit snelheden kan ondersteunen, echter een niet-pro zou je met UTP kabel kunnen aansluiten op de door Tweak geleverde mediaconverter en loop je zelf niet het risico dat je iets verkeerds op de glasvezel aansluit en naast de downtime een flinke rekening om de glasvezel te repareren krijgt.
Als ik jou was, en omdat je aangeeft niet echt een pro met netwerken te zijn, zou ik gewoon lekker minimaal Internet+Telefoon bij Tweak nemen zodat je er een Fritz bij krijgt en het geheel daar op aansluiten. Die router is goed genoeg, je netwerk kan één op één over en werkt alles verder zoals je gewend bent.
Ook zou ik Freedom Internet overwegen, als je in Tweak's eigen gebied zit wordt je op hetzelfde netwerk geleverd maar voor een paar cent meer heb je wel een vast ip adfres, native ipv6 (dus niet via een tunnel zoals bij tweak) en een veel betere helpdesk.
Ik heb al eens tweak gehad, met een fritzbox. Snel internet, maar wispelturige wifi. Dat laatste draai ik nu definitief de nek om met 2x een Unifi acces point.
Optie 1 snap ik, plug and play,.
Over de volgende optie, een eigen modem/router installeren.
Wat doet die Mediaconvertor precies. Puur omzetten van een glasvezelsignaal naar een UTP?
Optie 1
Ik kan gebruik maken van de door Tweak meegeleverde mediaconvertor. Neem aan dat daar een glasvezelpatchpakket bij zit die je op de mediaconvertor aansluit. Dat is een TP-Link MC220I
Hierop sluit ik bijv de Unifi X-router aan, die vervolgens doorlust naar de US-8-60w
Of zoals jij aangeeft, de Unifi USG lijkt me ook geschikt, gezien deze ook controller software draait?
Optie 2
Wat ik dacht, maar dat is waarschijnlijk nutteloos voor mij.. Kan ik niet net zo makkelijk de mediaconvertor overslaan, en de glasvezel middels SFP module aansluiten op een Unifi Edgerouter-X-SFP? Maar ik vermoed dat ik er dan helemaal naast zit, dat deze router daar niet voor is bedoeld?
Hier zou ik dan, uit een ander topic (wat @kmichael hierboven noemt) dit voor nodig hebben:
https://www.fs.com/de-en/products/62913.html
https://www.fs.com/de-en/products/39143.html
Als ik die fritsbox ui mijn meterkast kan besparen + de 30 euro lagere abbo kosten per jaar dan heeft dat sterk mijn voorkeur. Maar welke sec gatewat-router is nu geschikt tot ca 100 euro?
De overige drie security gateway-routers waar jij mee komt lijken me helemaal next level, of zie ik dat verkeerd?
Freedom kost me 564 euro pj (47 euro pm, eigen router) vs. Tweak 430...
[ Voor 9% gewijzigd door martinus83 op 14-12-2020 21:02 ]
Ik verwacht niet dat monteurs weer gaan stoppen met huisbezoeken. Is trouwens in de eerste periode vanaf eind maart ook niet gebeurd voor nieuwe klanten. Soms wel telefonische hulp maar voor een Tweaker moet dat te doen zijn. Als je de spullen maar krijgt.dragon2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:56:
[...]
Wat dacht je van 22 dec de sleutel, 6 jan verhuizen... Ik zie zelf ook de bui al hangen qua glasvezelaansluiting!
En alle andere dingen die goed moeten gaan qua planning, plus erg fijn bouwmarkten dicht als je nog veel moet gaan klussen![]()
Bouwmarkten mogen wel openblijven voor afhalen van online bestellingen dus dat kan je nog redden :-)
[klaagmodus aan]
Nu kan de premier wel zeggen dat ik weer meer moet thuiswerken, maar ik begin een beetje moedeloos te worden van Tweak de laatste weken. Nu alweer een wegvallende en trage verbinding in Enschede west.
Een paar jaar met veel plezier gebruikt maar de laatste 5 weken is echt om te huilen.
Ik heb nu een paar keer een speedtest gedaan en zit bedraad op 0,5 tot 10 mbit per seconde gemiddeld.
[klaagmodus uit]
Nu kan de premier wel zeggen dat ik weer meer moet thuiswerken, maar ik begin een beetje moedeloos te worden van Tweak de laatste weken. Nu alweer een wegvallende en trage verbinding in Enschede west.
Een paar jaar met veel plezier gebruikt maar de laatste 5 weken is echt om te huilen.
Ik heb nu een paar keer een speedtest gedaan en zit bedraad op 0,5 tot 10 mbit per seconde gemiddeld.
[klaagmodus uit]
in Almere ondervind ik nog geen enkel probleem, zal vanavond eens mijn logs een bekijken voor eventule drops of uitvalyorroy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:43:
[klaagmodus aan]
[klaagmodus uit]
iedereen is hier aan het werk met teams enz en haal nog 910/945
Tijd om je eigen netwerk en bekabeling onder de loep te nemen dan.yorroy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:43:
[klaagmodus aan]
[klaagmodus uit]
Ik zit ook in Enschede (Noord) west en niks aan de hand bij mij. Gisteren wel wat enorm slome sites gehad, maar dat lag voor zover ik weet niet aan Tweak.yorroy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:43:
[klaagmodus aan]
[klaagmodus uit]

Wel heb ik vorige maand mijn router vervangen wat heel veel lijkt te schelen. Want de afgelopen had ik wel in toenemende mate last van drop outs, deels door Tweak (oa de aanvallen) maar ook voor een deel onverklaarbaar. En sinds ik die vervangen heb door een EdgeRouter X is het behoorlijk stabiel.
Was zo'n door Tweak geleverde Zyxel uit 2014. Die leek aan het eind van zijn Latijn te zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door CrashOverDrive op 15-12-2020 11:14 ]
_Arthur schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:51:
[...]
Tijd om je eigen netwerk en bekabeling onder de loep te nemen dan.
Thx voor de check.CrashOverDrive schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:10:
[...]
Ik zit ook in Enschede (Noord) west en niks aan de hand bij mij. Gisteren wel wat enorm slome sites gehad, maar dat lag voor zover ik weet niet aan Tweak.
[Afbeelding]
Ik zal eens kijken of mijn edgerouter een log bijhoudt, wie weet valt daar nog wat uit te halen.
Geen woorden nodig ...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcokpfgjzqPz83jgKrohNCra.jpg?f=user_large)
Met Ubiquiti EdgeRouter ER-12, glasvezel direct in deze router (geen media converter dus).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcokpfgjzqPz83jgKrohNCra.jpg?f=user_large)
Met Ubiquiti EdgeRouter ER-12, glasvezel direct in deze router (geen media converter dus).
[ Voor 16% gewijzigd door BerndGaykema op 15-12-2020 11:51 ]
Fritzbox DNS aangepast ik heb geen idee snelheid is lang geleden dat ik de 900 heb aangetikt.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 15-12-2020 11:59 ]
Vorige week lag ik er wel uit en heb sindsdien ook een ander ip-adres ondanks dat ik een vaste heb aangevraagd maar verder is de snelheid top.
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Ah je betaalt per jaar, dan tikt het inderdaad wel flink aan.martinus83 schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:37:
[...]
Ik leer snel. Daar moet inderdaad bijv een https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x/ tussen.
Of een SFP-WAN router. Zit uit te zoeken wat er mogelijk is.
[...]
Thanks, lees ik door!
[...]
Bedankt voor je reply. Een hoop info.
Ik heb al eens tweak gehad, met een fritzbox. Snel internet, maar wispelturige wifi. Dat laatste draai ik nu definitief de nek om met 2x een Unifi acces point.
Optie 1 snap ik, plug and play,.
Over de volgende optie, een eigen modem/router installeren.
Wat doet die Mediaconvertor precies. Puur omzetten van een glasvezelsignaal naar een UTP?
Optie 1
Ik kan gebruik maken van de door Tweak meegeleverde mediaconvertor. Neem aan dat daar een glasvezelpatchpakket bij zit die je op de mediaconvertor aansluit. Dat is een TP-Link MC220I
Hierop sluit ik bijv de Unifi X-router aan, die vervolgens doorlust naar de US-8-60w
Of zoals jij aangeeft, de Unifi USG lijkt me ook geschikt, gezien deze ook controller software draait?
Optie 2
Wat ik dacht, maar dat is waarschijnlijk nutteloos voor mij.. Kan ik niet net zo makkelijk de mediaconvertor overslaan, en de glasvezel middels SFP module aansluiten op een Unifi Edgerouter-X-SFP? Maar ik vermoed dat ik er dan helemaal naast zit, dat deze router daar niet voor is bedoeld?
Hier zou ik dan, uit een ander topic (wat @kmichael hierboven noemt) dit voor nodig hebben:
https://www.fs.com/de-en/products/62913.html
https://www.fs.com/de-en/products/39143.html
Als ik die fritsbox ui mijn meterkast kan besparen + de 30 euro lagere abbo kosten per jaar dan heeft dat sterk mijn voorkeur. Maar welke sec gatewat-router is nu geschikt tot ca 100 euro?
De overige drie security gateway-routers waar jij mee komt lijken me helemaal next level, of zie ik dat verkeerd?
Freedom kost me 564 euro pj (47 euro pm, eigen router) vs. Tweak 430...
Ik begin eigenlijk meteen even met je laatste vraag. De Secuity Gateways en Dream Machines zijn onder de kap eigenlijk hetzelfde als vergelijkbare Edgerouters. Ze zijn alleen meer gericht op de enterprise markt en dus moet je er veel meer met commandline en dergelijke werken. De Unifi alternatieven zijn juist meer bedoelt als een plug & play iets en dus simpeler. Met als extra bonus dat je wanneer je het gebruikt met je bestaande unifi switch en AP's je dingen als statistieken (deep packet inspection), geïntegreerd firewall beheer vanuit unifi, etc. Edgerouters raad ik dus eignlijk alleen aan voor mensen die echt ervaring hebben met prosumer/bedrijfs netwerken en die niet vies zijn van putty openen. Ter illustratie, ik ken meer dan een paar webhosting bedrijven (inclusief m'n eigen bedrijf over een maand) die Edgerouters gebruiken als core routers voor al hun servers. Unifi vind ik juist ideaal voor thuisgebruikers omdat je eigenlijk alles gewoon vanuit een web ui of app kunt en het gewoon werkt.
Optie 1
De mediaconverter die Tweak meelevert is in principe gewoon perfect. Het ding doet niet meer dan je glasvezel omzetten in koper. Je trekt dan ook zonder problemen je hele Gigabit erover heen. Daarnaast heb je ook enige garantie op de aansluiting wanneer je de door hun geleverde mediaconverter door hun monteur laat installeren.
De Security Gateways draaien geen controller software en de Edgerouter is helemaal geen onderdeel van de Unifi lijn. Voor geïntegreerde controller software heb je de Unifi Dream Machine of Unifi Dream Machine Pro nodig. Echter kun je als je de meerprijs voor de Dream Machine liever niet betaalt de controller software ook gewoon op een Raspberry Pi draaien (of welke oplossing je nu al gebruikt voor je Access Points).
Optie 2
In principe kun je gewoon de router direct op de glasvezel aansluiten ja, maar het brengt wel meer risico's mee. Glasvezels zijn ontzettend gevoelig en als je hem breekt krijg je een rekening met minimaal drie cijfers voor de komma en in sommige situaties zelfs vier als de schade echt enorm groot is. De mediaconverter kost je daarbij slechts een stopcontact in je meterkast en het stroomverbruik is ook niet noemenswaardig.
Nah, zo gevoelig is glas nu ook weer niet. En wat de schade betreft valt het ook wel mee; ik heb m'n router direct op de fiber zitten, en hij is een keer gevallen. Toen was dat patchcord dus te kortCenturius schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:33:
In principe kun je gewoon de router direct op de glasvezel aansluiten ja, maar het brengt wel meer risico's mee. Glasvezels zijn ontzettend gevoelig en als je hem breekt krijg je een rekening met minimaal drie cijfers voor de komma en in sommige situaties zelfs vier als de schade echt enorm groot is.
Kwestie van een nieuw (langer!
Maar dan moet je het wel heel bont maken...
Sinds vanochtend ben ik ook over naar Tweak!
Afgelopen weekend het modem al geplaatst en op m'n oude provider geconfigureerd. Vanmorgen was het kwestie van config veranderen en gaan! Ik haalde 910/200mbit maar ik zal vanavond nog eens verder testen.
Afgelopen weekend het modem al geplaatst en op m'n oude provider geconfigureerd. Vanmorgen was het kwestie van config veranderen en gaan! Ik haalde 910/200mbit maar ik zal vanavond nog eens verder testen.
Andere speedtest server proberen, ik kom erachter dat ik mijn snelheid vaak niet haal met veel servers. Redhosting kom ik meestal heel eind meem_rick schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:18:
Proficiat!m_rick schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:18:
Welke router gebruik je?
Mediaconvertor, en daar de LAN op aansluiten lijkt me prima, kost me niets meer of minder want tweak levert aan. De vragen mbt welke router horen niet echt in dit topic thuis maar is mij nog niet duidelijk,Centurius schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:33:
[...]
Ah je betaalt per jaar, dan tikt het inderdaad wel flink aan.
Ik begin eigenlijk meteen even met je laatste vraag. De Secuity Gateways en Dream Machines zijn onder de kap eigenlijk hetzelfde als vergelijkbare Edgerouters. Ze zijn alleen meer gericht op de enterprise markt en dus moet je er veel meer met commandline en dergelijke werken. De Unifi alternatieven zijn juist meer bedoelt als een plug & play iets en dus simpeler. Met als extra bonus dat je wanneer je het gebruikt met je bestaande unifi switch en AP's je dingen als statistieken (deep packet inspection), geïntegreerd firewall beheer vanuit unifi, etc. Edgerouters raad ik dus eignlijk alleen aan voor mensen die echt ervaring hebben met prosumer/bedrijfs netwerken en die niet vies zijn van putty openen. Ter illustratie, ik ken meer dan een paar webhosting bedrijven (inclusief m'n eigen bedrijf over een maand) die Edgerouters gebruiken als core routers voor al hun servers. Unifi vind ik juist ideaal voor thuisgebruikers omdat je eigenlijk alles gewoon vanuit een web ui of app kunt en het gewoon werkt.
Optie 1
De mediaconverter die Tweak meelevert is in principe gewoon perfect. Het ding doet niet meer dan je glasvezel omzetten in koper. Je trekt dan ook zonder problemen je hele Gigabit erover heen. Daarnaast heb je ook enige garantie op de aansluiting wanneer je de door hun geleverde mediaconverter door hun monteur laat installeren.
De Security Gateways draaien geen controller software en de Edgerouter is helemaal geen onderdeel van de Unifi lijn. Voor geïntegreerde controller software heb je de Unifi Dream Machine of Unifi Dream Machine Pro nodig. Echter kun je als je de meerprijs voor de Dream Machine liever niet betaalt de controller software ook gewoon op een Raspberry Pi draaien (of welke oplossing je nu al gebruikt voor je Access Points).
Optie 2
In principe kun je gewoon de router direct op de glasvezel aansluiten ja, maar het brengt wel meer risico's mee. Glasvezels zijn ontzettend gevoelig en als je hem breekt krijg je een rekening met minimaal drie cijfers voor de komma en in sommige situaties zelfs vier als de schade echt enorm groot is. De mediaconverter kost je daarbij slechts een stopcontact in je meterkast en het stroomverbruik is ook niet noemenswaardig.
Welke router heb ik nodig, waar ik een switch naast kan hangen in de meterkast, en een switch op zodler op aan kan sluiten. Beide switches bedienen Acces points middels POE. Maar, deze vraag moet ik elders stellen.
FRITZ!Box 5490, aangesloten op LAN1BerndGaykema schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:25:
[...]
Proficiat!
Welke router gebruik je?
En nu vanavond opnieuw getest. 945/700mpps.
Er zit nog een switch tussen mijn router en pc, maar ik vind het prima. zo.
Je Local Area Network direct op de Mediaconverter aansluiten is niet de juiste weg. Je mist dan je firewall en NAT. Oftewel sta je open voor aanvallen van buitenaf.martinus83 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:51:
[...]
Mediaconvertor, en daar de LAN op aansluiten lijkt me prima, kost me niets meer of minder want tweak levert aan. De vragen mbt welke router horen niet echt in dit topic thuis maar is mij nog niet duidelijk,
Welke router heb ik nodig, waar ik een switch naast kan hangen in de meterkast, en een switch op zodler op aan kan sluiten. Beide switches bedienen Acces points middels POE. Maar, deze vraag moet ik elders stellen.
Iedere router voldoet. Kwestie van hoeveel geld je wilt uitgeven.
Als je een router zonder wifi zoekt zou je de Edgerouter X kunnen overwegen. Ikzelf gebruik de Edgerouter ER-12 (heb je meteen een ingebouwde switch erbij) en je kunt de mediaconverter ook weghalen daar deze router een SFP-ingang heeft (de SFP-module die nu in de mediaconverter zit past prima in de ER-12).
Zojuist een nieuw voorstel voor 2021 ontvangen, € 440,- . Vorig jaar was het nog 395,-. Waar komt die idioten prijsstijging vandaan?? Ligt dit aan mij. Ik denk dat ik maar ga overstappen......
Gewoon mail van gehadPimperklaas schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:04:
Zojuist een nieuw voorstel voor 2021 ontvangen, € 440,- . Vorig jaar was het nog 395,-. Waar komt die idioten prijsstijging vandaan?? Ligt dit aan mij. Ik denk dat ik maar ga overstappen......
Belagelijk. Ik ga voor internet only dan maar en televisie bij een andere met betere kwaliteit (hogere bitrate) iemand nog een suggestie?
Ik en nog een paar in deze topic hebben Internet Only bij Tweak en TV bij Ziggo.Pimperklaas schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:27:
Belagelijk. Ik ga voor internet only dan maar en televisie bij een andere met betere kwaliteit (hogere bitrate) iemand nog een suggestie?
Je betaald wel meer maar ik vind het zeker waard... Zo lang TV kijken nog bestaat
Ik heb ook een internet only abbo aangevraagd bij Tweak. Daar wordt standaard geen router/modem bijgeleverd. Dus ben ik nu aan het zoeken.m_rick schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:04:
[...]
FRITZ!Box 5490, aangesloten op LAN1
En nu vanavond opnieuw getest. 945/700mpps.
Er zit nog een switch tussen mijn router en pc, maar ik vind het prima. zo.
Ik zie hier de snelheden staan die je in de praktijk haalt.
Is dat met SPI ingeschakeld?
Nee SPI staat uit,
[ Voor 60% gewijzigd door Hans_18T op 20-12-2020 08:52 ]
Overstappen heeft niet zoveel zin, want Tweak is nog steeds het goedkoopste, hoewel T-mobile wel in de buurt komt met deze prijs.Pimperklaas schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:04:
Ik vond de prijsstijging ook wel behoorlijk, helemaal omdat het voor mijn gevoel nog niet zo lang geleden is dat het 365 euro per jaar was.
Je kunt nog wat besparen door voor internet Only te gaan, maar dan zul je dus ook een eigen router moeten regelen.
Tv heb ik nu al best lang via NLziet, echt geen geld wat je daar krijgt. Live tv in prima resolutie en ontzettend veel en ver terug kijken.
395 is 2 jaar geledenPimperklaas schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:04:
De aankondiging is misschien (net iets minder dan) 2 jaar geleden, maar als je per jaar betaalt dan merk je dat pas veel later. Zo ben ik twee/drie weken geleden pas overgegaan van 395 naar 440.
Je had de jaarprijs vast moeten zetten toen, ik heb zelf bv nog 1 1/2 jaar recht op 365/jaar.DappereDodo schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:44:
[...]
De aankondiging is misschien (net iets minder dan) 2 jaar geleden, maar als je per jaar betaalt dan merk je dat pas veel later. Zo ben ik twee/drie weken geleden pas overgegaan van 395 naar 440.
Alleen beetje jammer dat ik nu ga verhuizen naar buiten Tweak gebied, hoi T-Mobile.
Ok, ik heb even gekeken wat de mogelijk heden zijn:
1. Digitenne voor €25, alleen heb je zo’n lompe ontvanger? (Kan niet anders denk ik?)
2. NLZiet alleen het aanbod van zenders is redelijk laag. Alleen via de TV app te bedienen.
3. Canal digitaal zelf regelen. €14,95. Alleen via de TV app te bedienen.
4. Ziggo is niet meer mogelijk?
Alternatieven? Momenteel denk ik om zelf maar Canal Digitaal te regelen. Scheelt ook nog eens een euro per maand 🤓
Toevoeging:
Ik betaalde 395 per jaar voor internet en bellen en 15,95 per maand voor canal digitaal. (586,40 p/j)
Ik zou voor 2021 440 per jaar gaan betalen voor internet en bellen en 15,95 per maand voor canal digitaal. (631,40 p/j)
Als ik switch betaal ik 410,- + 14,95 (589,40 p/j)(Zelf naar canal digitaal gaan)
Kleine stijging die ik dan betaal, zender aanbod blijft echter lever ik wel wat beeld kwaliteit in.
Eigen hardware heb ik al.
1. Digitenne voor €25, alleen heb je zo’n lompe ontvanger? (Kan niet anders denk ik?)
2. NLZiet alleen het aanbod van zenders is redelijk laag. Alleen via de TV app te bedienen.
3. Canal digitaal zelf regelen. €14,95. Alleen via de TV app te bedienen.
4. Ziggo is niet meer mogelijk?
Alternatieven? Momenteel denk ik om zelf maar Canal Digitaal te regelen. Scheelt ook nog eens een euro per maand 🤓
Toevoeging:
Ik betaalde 395 per jaar voor internet en bellen en 15,95 per maand voor canal digitaal. (586,40 p/j)
Ik zou voor 2021 440 per jaar gaan betalen voor internet en bellen en 15,95 per maand voor canal digitaal. (631,40 p/j)
Als ik switch betaal ik 410,- + 14,95 (589,40 p/j)(Zelf naar canal digitaal gaan)
Kleine stijging die ik dan betaal, zender aanbod blijft echter lever ik wel wat beeld kwaliteit in.
Eigen hardware heb ik al.
[ Voor 32% gewijzigd door Pimperklaas op 20-12-2020 14:06 ]
@Pimperklaas Ik weet niet wat voor Smart TV platform of eventuele mediaplayer je hebt.
Maar voor zowel Canal Digitaal als NLZiet bestaan er ook apps voor div. Smart TV platforms.
Hier kijken we NLZiet op een NVidia Shield en die combinatie is echt hemels! Flitsend snel en stabiel. Hoge kwaliteit (1080p50). Zenderaanbod is idd wat klein, maar wij kijken eigenlijk alleen maar de publieke zenders, RTL4 en sporadisch SBS6.
En tsja... 440 per jaar is idd wel weer een flinke verhoging. Aan de andere kant: Voor wat je krijgt in Coanet gebied (gigabit snelheid) is het óók met 440 nog steeds belachelijk goedkoop. Alleen T-mobile komt inderdaad in de buurt.
Maar voor zowel Canal Digitaal als NLZiet bestaan er ook apps voor div. Smart TV platforms.
Hier kijken we NLZiet op een NVidia Shield en die combinatie is echt hemels! Flitsend snel en stabiel. Hoge kwaliteit (1080p50). Zenderaanbod is idd wat klein, maar wij kijken eigenlijk alleen maar de publieke zenders, RTL4 en sporadisch SBS6.
En tsja... 440 per jaar is idd wel weer een flinke verhoging. Aan de andere kant: Voor wat je krijgt in Coanet gebied (gigabit snelheid) is het óók met 440 nog steeds belachelijk goedkoop. Alleen T-mobile komt inderdaad in de buurt.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Bij voorbaat excuses dat ik niet alle posts heb gelezen voordat ik deze vraag stel. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Het lijkt er op dat erg veel negatieve ervaringen zijn met Tweak, evenals alle andere aanbieders via e-fiber.nl (tegelijkertijd ook heel veel slechte reviews van de grote jongens ziggo/kpn dus tja)
Ik verhuis binnenkort naar het buitengebied waar de enige opties 50mbps(!) DSL via kpn of dus glasvezel van e-fiber waarbij Tweak 1 van de 3 aanbieders is. Er is volgens de huidige bewoners al een glasvezel kabel getrokken naar de meterkast, en inderdaad er is een kleine box waar "e-fiber.nl" op staat. De bewoners hebben echter gewoon DSL gekozen omdat het een paar euro goedkoper was.
Maar voor bijna dezelfde prijs krijg je dan (misschien) 1gbit of 50mbit via DSL. Lijkt te goed om waar te zijn. Met 200mbps (stabiel) zou ik al heel gelukkig zijn.
Ik heb zelf een unifi ecosystem met 4 nanohd APs, een gateway en 2 switches. Alleen internet is nodig, geen tv of telefonie. Heb ook nog wat fiber media converters liggen.
Mijn vraag: is dit een bedrijf die een stabiele internetverbinding aanbiedt tot aan het einde van de glasvezelkabel (de rest daar zorg ik zelf voor) of niet?
Is de service echt zo slecht, of heeft dat meer te maken met de ervaringen van mensen over alles wat er ná de media converter gebeurd?
Bedankt als iemand een reactie wil geven!
Ik verhuis binnenkort naar het buitengebied waar de enige opties 50mbps(!) DSL via kpn of dus glasvezel van e-fiber waarbij Tweak 1 van de 3 aanbieders is. Er is volgens de huidige bewoners al een glasvezel kabel getrokken naar de meterkast, en inderdaad er is een kleine box waar "e-fiber.nl" op staat. De bewoners hebben echter gewoon DSL gekozen omdat het een paar euro goedkoper was.
Maar voor bijna dezelfde prijs krijg je dan (misschien) 1gbit of 50mbit via DSL. Lijkt te goed om waar te zijn. Met 200mbps (stabiel) zou ik al heel gelukkig zijn.
Ik heb zelf een unifi ecosystem met 4 nanohd APs, een gateway en 2 switches. Alleen internet is nodig, geen tv of telefonie. Heb ook nog wat fiber media converters liggen.
Mijn vraag: is dit een bedrijf die een stabiele internetverbinding aanbiedt tot aan het einde van de glasvezelkabel (de rest daar zorg ik zelf voor) of niet?
Is de service echt zo slecht, of heeft dat meer te maken met de ervaringen van mensen over alles wat er ná de media converter gebeurd?
Internet werkt primajoopvanroy schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
Oscar Wilde
@joopvanroy Met een Tweak abbo kan je inderdaad je eigen media converter gebruiken (mits juiste golflengtes) of je eigen router met SFP module erin. Op de website van Tweak staat duidelijk beschreven wat de RX en TX kleuren zijn die ze gebruiken. Ik gebruik ook mijn eigen apparatuur, werkt prima. De internet storingen die er zijn, zijn voor zover ik na kan gaan het gevolg van Ddos aanvallen, waar je bij andere providers van tijd tot tijd ook weleens last van hebt.
Ik zou me er niet druk om maken en lekker een 1GB glaslijntje van Tweak bestellen.
Ik zou me er niet druk om maken en lekker een 1GB glaslijntje van Tweak bestellen.
Alles kan stuk.
Internet is prima. Klantenservice als je ze nodig hebt voor technisch is IMO wel OK, maar voor financiële zaken (wijzigen abbo, terugstorten borg enz) is de klantenservice beetje flut. Heb zelf het idee dat er een paar jonge (thuiswonende?) studenten zitten ofzo, ik kreeg bv een keer het antwoord dat het meer dan dubbel afgeschreven jaarbedrag wel een keer terugkwam en dat ik in de tussentijd de huurbaas maar moest vragen of ik de huur wat later kon betalenjoopvanroy schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
Bij voorbaat excuses dat ik niet alle posts heb gelezen voordat ik deze vraag stel. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Het lijkt er op dat erg veel negatieve ervaringen zijn met Tweak, evenals alle andere aanbieders via e-fiber.nl (tegelijkertijd ook heel veel slechte reviews van de grote jongens ziggo/kpn dus tja)
Financiële zaken gaan via een ander bedrijf, dat communiceert niet vlot.Maar uiteindelijk komt het allemaal wel goed, al moet je soms wel wat pushen.
Internet is prima. Dikke prima, snel zal. Weinig storingen, hoewel ik geloof dat de laatste paar maanden er een paar keer wat pech was. Stroom op in PoP, DDoS, wat routinggeneuzel.joopvanroy schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
<Strike>Internet</strike>TV is van Canaal Digitaal en die mensen kunnen echt helemaal niks. Dat is een blamage, een aanfluiting.
Edit: Tikflater, dank @remco_k
[ Voor 4% gewijzigd door Heidistein op 21-12-2020 10:16 ]
Maybee we are alone... After all.
There. I fixed it for you.Heidistein schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:15:
[...]
Internet TV is van Canaal Digitaal en die mensen kunnen echt helemaal niks. Dat is een blamage, een aanfluiting.
Alles kan stuk.
Bedankt iedereen! Ik ga het proberen met een maandabonnement, ik zal mijn ervaring hier te zijner tijd delen
je kan net zo goed meteen voor een jaar betalen is goedkoper en je zit er toch voor een jaar aan "vast", niet dat je weg wilt daarna maar toch.joopvanroy schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:45:
Bedankt iedereen! Ik ga het proberen met een maandabonnement, ik zal mijn ervaring hier te zijner tijd delen
Eindelijk is er hier glasvezel en wil ik graag de overstap maken naar tweak.
Ben toch nog wat sceptisch als ik de reviews lees. Inprincipe zal de provider toch niet heel veel uitmaken omdat het over dezelfde lijn heen gaat?
Zit overigens ook te twijfelen om extra te betalen voor de Fritzbox of toch maar gaan voor eigen hardware?
Ben toch nog wat sceptisch als ik de reviews lees. Inprincipe zal de provider toch niet heel veel uitmaken omdat het over dezelfde lijn heen gaat?
Zit overigens ook te twijfelen om extra te betalen voor de Fritzbox of toch maar gaan voor eigen hardware?
Internet is goed (laatste weken een paar storingen), televisie is niet al te best.
Wat bedoel je met "omdat het over dezelfde lijn heen gaat?"
Ik heb de afgelopen jaren in deze volgorde de volgende providers gehad:Issam5431 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:33:
UPC (Ziggo)
Solcon
KPN
T-Mobile
Tweak
Ik heb een server en host diverse gameservers en Teamspeak. Solcon en Tweak zijn tot nu toe de beste, met gamen bijna altijd de laagste ping, zelfs als ik op een Duitse of Belgische server speel heb ik een lagere ping dan de Duitsers of Belgen
Ik gebruik een OPNsense VM op mijn Proxmox host voor de verbinding en dat gaat perfect. Tweak heeft ook mijn IP gereserveerd in hun DHCP server op basis van mijn WAN MAC-adres en een PTR record gemaakt voor mijn eigen domein. Dat krijg je bij de meeste providers echt niet voor elkaar.
De administratie is wel iets minder en je leest niet altijd goede dingen over de TV.
[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 25-12-2020 15:58 ]
@Issam5431 zover ik weet heeft Tweak eigen apparatuur in de PoP hangen als ze 1000/1000 Mbit/s leveren. In de gebieden waar ze niet zijn bieden ze alleen WBA 500/500 of zelfs maar 100/100 Mbit/s aan.
Ik heb al langer dat live tv hapert en ook begin gemist hapert regelmatig. En ook ik krijg een nieuwe box toegestuurd. Ben erg benieuwd of dat het probleem gaat verhelpen.DaJohn schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:49:
Ik heb de laatste dagen problemen dat live TV en begin gemist blijft hangen. Bij Live TV bevriest het beeld en dan na een aantal seconden gaat deze weer verder waar ie live gebleven was. Bij begin gemist kan ik weer opnieuw gaan kijken van het programma en hangt deze op een latere moment dan waar die eerst bevroor. Daarna kan ik niks meer en dien ik de setupbox te herstarten. Tweak gaat mij een nieuwe tuner sturen om te zien of het probleem hiermee verholpen gaat worden. Ik ben benieuwd of dat ook zo is!
Tweak wilde het eerst op de bekabeling in m'n huis gooien, maar ook met direct aansluiten op de modem hapert de tv.
Hier ook sinds 2017 (begon als 1 euro per dag) 1gbps van Tweak en zeer tevreden. TV via Ziggo

[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 27-12-2020 12:04 ]
Woow! Ik ben al blij als ik een download heb van 300 bij tweak. Zit er nu bijna een half jaar. Begon eerst onder de 200 met hun eigen mediaconverter, nu met een edgerouter sfx zit ik down tegen de 300 en up tegen 500.Bushie schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:43:
Hier ook sinds 2017 (begon als 1 euro per dag) 1gbps van Tweak en zeer tevreden. TV via Ziggo
[Afbeelding]
Verbinding is wel stabiel.
Maandag eens even contact opnemen. Of als er Tweakers zijn die een suggestie hebben is het ook welkom.
nbx
@Diablo_GT hou er rekening mee dat je eigen apparatuur (laptop, pc) waarmee je test wellicht die snelheden niet haalt, dat is namelijk vaak het geval. Tweak bellen gaat in dat geval uiteraard niks uitmaken. Is niet de verantwoordelijkheid van Tweak.
Alles kan stuk.
Je meet de snelheid toch niet via wifi, hoop ik. Want dan zijn jouw snelheden verklaarbaar.Diablo_GT schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:05:
[...]
Woow! Ik ben al blij als ik een download heb van 300 bij tweak. Zit er nu bijna een half jaar. Begon eerst onder de 200 met hun eigen mediaconverter, nu met een edgerouter sfx zit ik down tegen de 300 en up tegen 500.
Verbinding is wel stabiel.
Maandag eens even contact opnemen. Of als er Tweakers zijn die een suggestie hebben is het ook welkom.
Heb je Hardware Offloading aanstaan? Kijk anders hier.
Getest met een UTP cat6 direct op de mediaconverter vanaf een Dell latitude 5580.remco_k schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:10:
@Diablo_GT hou er rekening mee dat je eigen apparatuur (laptop, pc) waarmee je test wellicht die snelheden niet haalt, dat is namelijk vaak het geval. Tweak bellen gaat in dat geval uiteraard niks uitmaken. Is niet de verantwoordelijkheid van Tweak.
Sinds kort heb ik deze aan staan, zo goed als geen verschil.BerndGaykema schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:02:
[...]
Je meet de snelheid toch niet via wifi, hoop ik. Want dan zijn jouw snelheden verklaarbaar.
Heb je Hardware Offloading aanstaan? Kijk anders hier.
nbx
Wij zitten niet bij Tweak, maar gebruiken wel de apps van Canal Digitaal op onze tablets en smart-tv app. En ook hier hapert de boel bij begin gemist en live TV.HuHu schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:27:
[...]
Ik heb al langer dat live tv hapert en ook begin gemist hapert regelmatig. En ook ik krijg een nieuwe box toegestuurd. Ben erg benieuwd of dat het probleem gaat verhelpen.
Tweak wilde het eerst op de bekabeling in m'n huis gooien, maar ook met direct aansluiten op de modem hapert de tv.
Ik doe een kleine gok dat dit bij alle providers speelt die de diensten van M7 afnemen
Vraagje: heeft KPN toevallig net dat glasvezelnetwerk aangelegd?Issam5431 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:33:
Ik ken die laptop niet, maar het hebben van een 1Gbps ethernet aansluiting wil niet zeggen dat ie dat ook echt haalt. En bestaat dus de kans dat je internetlijntje prima 1Gbps haalt en de bottleneck in je laptop zit.Diablo_GT schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:19:
[...]
Getest met een UTP cat6 direct op de mediaconverter vanaf een Dell latitude 5580.
[...]
Sinds kort heb ik deze aan staan, zo goed als geen verschil.
Alles kan stuk.
Kan ik bevestigen oude pc van 8 jaar oud haalde up 930, maar down maar 400 tot 500.remco_k schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:14:
[...]
Ik ken die laptop niet, maar het hebben van een 1Gbps ethernet aansluiting wil niet zeggen dat ie dat ook echt haalt. En bestaat dus de kans dat je internetlijntje prima 1Gbps haalt en de bottleneck in je laptop zit.
Nieuwe pc samengesteld en nu 950 up en down.
Zelfs nieuwe netwerkkaart in oude pc maakte niet uit.
Zou eerst testen met andere laptop.
Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.