Dat scherm had ik al maar wat ik waar moet invullen is onduidelijk. Ook kan/moet ik op 3 plekken een port ingeven. Maar wat is wat?
hier begin jeTonVH schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:06:
Dat scherm had ik al maar wat ik waar moet invullen is onduidelijk. Ook kan/moet ik op 3 plekken een port ingeven. Maar wat is wat?

ful ip adres in dmv dropdownmenu
klik dan op new sharing

kies welke applicatie je nodig hebt of manueel (onderste optie van die lijst)
kies protocol
kies daarna je interne poort als het een poort is dan 2 keer hetzelfde invullen
en daarna de externe poort kiezen hooft nl niet hetzelfde te zijn al interne poort
klik op apply mocht balletje ervoor niet groen zijn klik op edit en dan weer zodat je het laatste scherm weer ziiet en dan weer op apply dan zou hij wel groen moeten zijn
Dank, ben weer een stuk verder.
Vraag: Port Forwardings werken die niet binnen hetzelfde lokale netwerk? Dus alleen van buitenaf?
Vraag: Port Forwardings werken die niet binnen hetzelfde lokale netwerk? Dus alleen van buitenaf?
in je eigen netwerk heb je geen portforwarding nodig heTonVH schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:42:
maar je kan als je het niet echt nodig hebt beter een vpn opzetten, stuk veiliger dan poorten open zetten
Ik heb een standalone Pfsense box aangeschaft om meer controle/inzicht te krijgen in mijn netwerk/netwerkverkeer.
Dit is inmiddels meer dan gelukt.

(let niet op de USG, die is nu overbodig)

(de box)
https://nl.aliexpress.com...-Pfsense/32736661056.html
Nu is het natuurlijk ook de bedoeling om mijn ZyXEL te vervangen.
Helaas ben ik nu nog een novice op het gebied van IGMP snooping
etz.
Ik heb hier en daar al gegevens bij elkaar gesprokkeld over hoe en wat
Router moet DHCP’en op VLAN 4 (802.1q)
Default route mag nooit over VLAN 4 gaan.
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP.
De Sparql Boxen hangen in het normale LAN.
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
Dit begrijp ik wel maar ik snap het (nog) niet.
In de start post staan ook al wat configuraties, maar geen Pfsense config.
In de afgelopen draadjes is ook al meerdere malen gemeld dat het werk. echter geen novice uitleg.
Zou iemand mij / ons willen helpen door een gedetailleerde omschrijving te maken (screenshots en zo) van een werkende Pfsense setup
Dus waar moet/kan je IGMP snooping aanzetten, waar / hoe moet je de routing toepassen.
(Zoals ik al zei het moet novice proof zijn)
(ps ik zit op het KPN netwerk, ik weet niet of dat wat uit maakt)
Zodat deze ook in de (hall of frame) start post kan komen staan.
Alvast bedankt!!
Elkaar helpen is waar tweakers voor staat.
Dit is inmiddels meer dan gelukt.

(let niet op de USG, die is nu overbodig)

(de box)
https://nl.aliexpress.com...-Pfsense/32736661056.html
Nu is het natuurlijk ook de bedoeling om mijn ZyXEL te vervangen.
Helaas ben ik nu nog een novice op het gebied van IGMP snooping
etz.
Ik heb hier en daar al gegevens bij elkaar gesprokkeld over hoe en wat
Router moet DHCP’en op VLAN 4 (802.1q)
Default route mag nooit over VLAN 4 gaan.
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP.
De Sparql Boxen hangen in het normale LAN.
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
Dit begrijp ik wel maar ik snap het (nog) niet.

In de start post staan ook al wat configuraties, maar geen Pfsense config.
In de afgelopen draadjes is ook al meerdere malen gemeld dat het werk. echter geen novice uitleg.
Zou iemand mij / ons willen helpen door een gedetailleerde omschrijving te maken (screenshots en zo) van een werkende Pfsense setup
Dus waar moet/kan je IGMP snooping aanzetten, waar / hoe moet je de routing toepassen.
(Zoals ik al zei het moet novice proof zijn)
(ps ik zit op het KPN netwerk, ik weet niet of dat wat uit maakt)
Zodat deze ook in de (hall of frame) start post kan komen staan.
Alvast bedankt!!
Elkaar helpen is waar tweakers voor staat.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Er staat in je link niet wat voor netwerk kaarten er in je box zitten, maar ik heb het 2 keer geprobeerd (eerste keer een aantal jaar terug, en recent een maand of 2 geleden) op mijn router met Intel NIC's en daar is het niet werkend te krijgen voor Tweak/Sparql vanwege een beperking in of het onderliggende OS van PFSense (FreeBSD) of de Intel drivers voor FreeBSD (niet uitgezocht welke v/d twee de boosdoener is).Mr-Beamer schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:42:
Het probleem is als volgt: je moet aan de WAN kant op 2 VLAN's een IP aanvragen. Als je dit doet vanaf hetzelfde MAC address dan werkt een van de 2 interfaces niet (dus of TV of Internet). Je zou verwachten dat 2 verschillende VLAN's 2 compleet onafhankelijke DHCP servers hebben maar dit lijkt bij Tweak niet zo te zijn. Je moet dus op 1 van de 2 VLAN interfaces het MAC address spoofen. Dit werkt echter niet op PFSense (iig niet met Intel NIC's), zodra je het MAC adres van een VLAN interface aanpast veranderd alleen het MAC van de onderliggende netwerk kaart en hebben beide 'virtuele' adapters nog steeds hetzelfde MAC.
De hardware kan het aan (de i210's in mijn router kunnen tot 16 MAC's per kaart), onder Linux werkt het ook gewoon, maar PFSense kan het niet. Dit was een paar jaar terug zo en ik heb het een maand of 2 geleden nogmaals geprobeerd met de nieuwste versie van PFSense en het kan nog steeds niet.
Uiteindelijk kwam ik gewoon weer bij Debian Linux terecht, is veel makkelijker dan PFSense en geeft je veel meer controle. Plus, geen gedoe met een Web-GUI.
Edit: ik zie net dat je op het KPN netwerk zit, mogelijk dat het daar wel werkt. Op Tweak's eigen netwerk werkt het iig niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Aaargh! op 23-09-2017 13:45 ]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Als de Intel drivers net zo geweldig zijn als de ath9k wifi-drivers van toen ik nog pfSense gebruikte, dan gok ik op de drivers. Een van de redenen dat ik jaren terug op IPFire ben overgestapt was vanwege de (wifi)drivers die in IPFire toch wel even wat beter werkten dan toen in pfSense.Aaargh! schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:39:
vanwege een beperking in of het onderliggende OS van PFSense (FreeBSD) of de Intel drivers voor FreeBSD (niet uitgezocht welke v/d twee de boosdoener is).
(En ik liep tegen een blijkbaar niet opgeloste bug aan dat er voor zorgde dat pfSense in 30m zo'n 10000 DHCP aanvragen verstuurde, waarop mijn ISP de verbinding afsloot
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 23-09-2017 14:16 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb het zojuist uitgeprobeerd en ik kan idd geen 2 verschillende MAC's op 1 nic + Vlan zetten.Aaargh! schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:39:
[...]
Het probleem is als volgt: je moet aan de WAN kant op 2 VLAN's een IP aanvragen. Als je dit doet vanaf hetzelfde MAC address dan werkt een van de 2 interfaces niet (dus of TV of Internet). Je zou verwachten dat 2 verschillende VLAN's 2 compleet onafhankelijke DHCP servers hebben maar dit lijkt bij Tweak niet zo te zijn. Je moet dus op 1 van de 2 VLAN interfaces het MAC address spoofen. Dit werkt echter niet op PFSense (iig niet met Intel NIC's), zodra je het MAC adres van een VLAN interface aanpast veranderd alleen het MAC van de onderliggende netwerk kaart en hebben beide 'virtuele' adapters nog steeds hetzelfde MAC.
Edit: ik zie net dat je op het KPN netwerk zit, mogelijk dat het daar wel werkt. Op Tweak's eigen netwerk werkt het iig niet.
Kan iemand bevestigen dat je op het KPN netwerk geen 2 verschillende MAC's hoeft te hebben?
Als dat wel moet...
(ik denk even hardop) op mijn Pfsense box zitten 4 NIC's Ik heb een managed switch...
WAN(VLAN4+VLAN34 )-> switch poort 1 | --> switch poort 2 (VLAN4) --> NIC1 |
--> switch poort 3 (VLAN34) --> NIC2 |
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Bij veel routers is dat idd vaak een puntje: vaak kan je vanuit je eigen netwerk niet naar een portforward op je externe IP (bv omdat je ook lokaal naar je externe hostname wil ipv apaet intern ip-adres of hostname).TonVH schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:42:
Echter, mijn ervaring met Fritz is dat dit prima werkt :-)
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ja, dat kan. Alleen een beetje jammer om het zo te doen als de hardware het gewoon zo zou moeten kunnen.Mr-Beamer schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:50:
[...]
Als dat wel moet...
(ik denk even hardop) op mijn Pfsense box zitten 4 NIC's Ik heb een managed switch...
WAN(VLAN4+VLAN34 )-> switch poort 1 --> switch poort 2 (VLAN4) --> NIC1 --> switch poort 3 (VLAN34) --> NIC2
Ook voor die vragen kan je binnen Tweakers terecht..:Anoniem: 821741 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:06:
Ik kan van iemand een Fritzbox 7590 overnemen. Is dat wat?
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Anoniem: 821741
De 7490 is een heel ander ding dan de 7590. Ik dacht misschien kent iemand hemBarre73 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:22:
[...]
Ook voor die vragen kan je binnen Tweakers terecht..:
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International
Dat weet ik wel. Ik plaatste die link omdat daar reviews en ervaringen van Tweakers bij staan, niet alleen maar de prijzen.Anoniem: 821741 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:34:
[...]
De 7490 is een heel ander ding dan de 7590. Ik dacht misschien kent iemand hem
My bad... ik zou echt zweren dat ik 7490 las in je eerdere post :-)
[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 26-09-2017 20:29 ]
Grmbl. Vorig jaar van de vriendenkorting gebruik gemaakt, met een 365 € abonnement. Dat zou ik later terugkrijgen. Na veel onduidelijkheid blijkt dat ik het pas in de volgende termijn terugkrijg, een jaar later in oktober dus. Nu kreeg ik al een melding dat ik binnenkort de jaarfactuur kan verwachten.
Ik heb gelijk een reactie gestuurd of ze er wel om willen denken om die 1/12 * 365 euro eraf te halen. Na 4 dagen een reactie dat ze het daar de desbetreffende afdeling hebben doorgestuurd. Ik ben benieuwd of het deze keer wat soepeler gaat. Administratief loopt het daar in ieder geval erg langzaam.....
Ik heb gelijk een reactie gestuurd of ze er wel om willen denken om die 1/12 * 365 euro eraf te halen. Na 4 dagen een reactie dat ze het daar de desbetreffende afdeling hebben doorgestuurd. Ik ben benieuwd of het deze keer wat soepeler gaat. Administratief loopt het daar in ieder geval erg langzaam.....
Op zich niet onduidelijk, maar op de helpdesk lijken ze niet goed op de hoogte te zijn. Zeker niet verkeerd om te laten verifiëren, bij mij hadden ze het ook niet goed geregistreerd..koelkast schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:55:
Grmbl. Vorig jaar van de vriendenkorting gebruik gemaakt, met een 365 € abonnement. Dat zou ik later terugkrijgen. Na veel onduidelijkheid blijkt dat ik het pas in de volgende termijn terugkrijg, een jaar later in oktober dus. Nu kreeg ik al een melding dat ik binnenkort de jaarfactuur kan verwachten.
Deze tekst komt van onderstaande link.
Als je gebruik maakt van 1000 Mbit voor € 365,- per jaar, krijg je 1/12e deel korting op het internetproduct op je eerstvolgende jaarfactuur. Zeg je tussentijds op? Dan hoef je per gratis maand één maand minder af te rekenen.
https://www.tweak.nl/vriendenactie.html
Dit is de opvolger van de 7490 en nog niet zo heel lang uit. Binnen de Tweakers.net community heeft zo te zien ook nog niemand deze een review gegeven.Anoniem: 821741 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:06:
Ik kan van iemand een Fritzbox 7590 overnemen. Is dat wat?
Als ik mijn ervaring met AVM producten mag extrapoleren (ik ben van een 7170 via een 7270 en een 7390 naar een 7490 gegaan in de afgelopen 10 jaar) dan is iedere nieuwe versie zeker een upgrade en zijn er eigenlijk geen onderdelen die ineens slechter zijn.
Wat dat betreft zou ik op basis van mijn eigen ervaringen dus zeggen dat je er sowieso geen miskoop aan doet als je hem voor een mooi prijsje kan krijgen. Mits je op de geüpgrade onderdelen zit te wachten natuurlijk. Bij de 7590 is dat volgens mij met name op het gebied van WIFI (Multi-user mimo) en DSL (maar die laatste heb je hier natuurlijk niets aan ). En nog een potentieel van dit nieuwe flagship model is, dat deze de komende jaren ook nieuwe features als eerste zal gaan krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 29-09-2017 10:06 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ivm vakantie nog niet veel tv gekeken via de nieuwe STB, maar tot nu toe werkt normaal tv kijken eigenlijk niet. Wel de gids en info over kanaal, maar de live stream lijkt niet te starten. Een programma vanaf het begin afspelen werkt wel (ander soort stream?). Slechte beeldkwaliteit trouwens van die opnames.
Via de app werkt dezelfde livestream op dat moment wel.
Heb 3 STB's alleen op dit moment maar 1 aangesloten aangezien de adapter dikker is en niet achter de tv's aan de muur passen en via Chromecast vanaf de app streamen ook prima werkt. Dus ik zou. Of een andere STB kunnen proberen, maar dat lijkt me raar als dat werkt.
Extra info: heb het Tweak gigabit abo, Fritzbox en gigabit bekabeling naar alle apparaten. Enige is dat er voor de STB bij de tv een switch zit.
Via de app werkt dezelfde livestream op dat moment wel.
Heb 3 STB's alleen op dit moment maar 1 aangesloten aangezien de adapter dikker is en niet achter de tv's aan de muur passen en via Chromecast vanaf de app streamen ook prima werkt. Dus ik zou. Of een andere STB kunnen proberen, maar dat lijkt me raar als dat werkt.
Extra info: heb het Tweak gigabit abo, Fritzbox en gigabit bekabeling naar alle apparaten. Enige is dat er voor de STB bij de tv een switch zit.
[ Voor 53% gewijzigd door Giant87 op 29-09-2017 11:11 ]
Vanaf het begin afspelen is inderdaad een ander soort stream (eigenlijk gewoon on demand/unicast ).
Klinkt alsof er bij jou iets niet goed gaat met het joinen van de multicast groep. En dat kan aan van alles liggen... (van box die hem gewoon niet aanroept tot een switch ergens tussen in tot de router, of zelfs in het netwerk van Tweak).
Klinkt alsof er bij jou iets niet goed gaat met het joinen van de multicast groep. En dat kan aan van alles liggen... (van box die hem gewoon niet aanroept tot een switch ergens tussen in tot de router, of zelfs in het netwerk van Tweak).
Begin gemist gaat via RTSP/RTP, 'normaal' TV kijken gaat via IP multicast.Giant87 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:57:
Ivm vakantie nog niet veel tv gekeken via de nieuwe STB, maar tot nu toe werkt normaal tv kijken eigenlijk niet. Wel de gids en info over kanaal, maar de live stream lijkt niet te starten. Een programma vanaf het begin afspelen werkt wel (ander soort stream?).
Ok, dan ga ik het (wanneer ik er zin in heb, haha) even testen zonder switch (simpel ding: tp-link tl-sg105).
Of ik lees iets over IGMP snooping settings in die switch, dat is relevant toch?
Fritzbox is de 7490 trouwens.
Of ik lees iets over IGMP snooping settings in die switch, dat is relevant toch?
[ Voor 34% gewijzigd door Giant87 op 29-09-2017 12:24 ]
Gelukkig wordt er hard aan het Tv-platform gewerkt en krijgen we regelmatig updates met duidelijke communicatie.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze Sparql op hebben gegeven.
IGMP snooping is voor als je een managed switch hebt, een standaard 'domme' switch stuurt het multicast verkeer gewoon door naar alle poorten, tenminste, dat zou ie moeten doen. Dan krijg je troep op je netwerk, maar het zou wel moeten werken.Giant87 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:14:
Ook al heb ik zelf Sparql al een tijd geleden de deur uit gedaan denk ik eigenlijk wel dat ze er flink mee bezig zijn. Het gebrek aan communicatie hierom is wel stuitend, maar het meest duidelijke voorbeeld is toch wel dat iedereen ineens nieuwe TV boxen heeft gekregen zonder dat hier duidelijke communicatie aan vooraf ging.Arjantje72 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:30:
Gelukkig wordt er hard aan het Tv-platform gewerkt en krijgen we regelmatig updates met duidelijke communicatie.![]()
Heb je TV met de vorige STB uberhaupt werkend gehad op de 7490 ?Giant87 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:14:
Ok, dan ga ik het (wanneer ik er zin in heb, haha) even testen zonder switch (simpel ding: tp-link tl-sg105).
Als je dat toen nog op de 'handmatige' manier hebt moeten doen, dan is de kans groot dat je dat nu ook weer moet doen omdat er wrs andere static routes nodig zijn.
Ja, met de vorige werkte het out of the box..
Je hebt gelijk communicatie is er totaal niet ze negeren de klachten gewoon.Arjantje72 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:30:
Gelukkig wordt er hard aan het Tv-platform gewerkt en krijgen we regelmatig updates met duidelijke communicatie.![]()
Als gevolg hier van is dat er hier in dit tweak glasvezel ervaring ook niet zoveel meer gepost wordt.
Over tweak internet heb ik niks te klagen maar over sparql ben ik niet te spreken maar omdat ik ook nog ziggo tv en streambox tv heb ik makkelijk praten.
Maar als je een beperkte adsl lijntje hebt dan heb je reden genoeg om te klagen en snap best dat mensen gefrustreerd raken van het product sparql.
Ik vraag me eigenlijk sowieso af wat je bij Tweak te zoeken hebt als je alleen een beperkt DSL lijntje hebt of zelfs wanneer je glasvezel hebt, maar wel in KPN-gebied zit.
Mede door de forse KPN Wholesale tarieven is Tweak dan m.i. absoluut niet interessant. Om te beginnen al niet qua tarieven, maar zeker niet qua TV.
Op DSL kan je dan alsnog beter gewoon naar KPN zelf gaan of Telfort. Je kan zeggen van de "reus" wat je wil, maar TV is daar best in orde.
Mede door de forse KPN Wholesale tarieven is Tweak dan m.i. absoluut niet interessant. Om te beginnen al niet qua tarieven, maar zeker niet qua TV.
Op DSL kan je dan alsnog beter gewoon naar KPN zelf gaan of Telfort. Je kan zeggen van de "reus" wat je wil, maar TV is daar best in orde.
KPN is €1,95 goedkoper en je hebt dan 80 Mbit i.p.v 50 Mbit, wel heb je bij Tweak de nieuwsgroepen gratis.Dus zoveel scheelt het ook weer niet.eymey schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:12:
Ik vraag me eigenlijk sowieso af wat je bij Tweak te zoeken hebt als je alleen een beperkt DSL lijntje hebt of zelfs wanneer je glasvezel hebt, maar wel in KPN-gebied zit.
Er is mij de laatste tijd iets opgevallen, waarbij ik benieuwd ben of meerdere mensen dit opgemerkt hebben.
Eerst maar mijn 'configuratie':
Modem: Zyxel VMG8324-B10A met firmware V100AAKL14C0
Snelheid: 1Gbit
Verbinding: alles bekabeld. Ook wordt er gebruik gemaakt van Cat.6-UTP en een 1Gbit-switch.
Windows versie: 10 Pro
Bij speedtest.net kwam mijn snelheid (zowel up- als download) altijd boven 900Mbit uit maar sinds enige tijd mag ik al blij zijn dat de 600Mbit gehaald wordt. Natuurlijk is dit nog steeds een mooi getal maar daar heb ik geen 1Gbit-verbinding voor genomen.
Zover ik weet is mijn configuratie nog steeds hetzelfde als pakweg een jaar geleden. Tweak heeft toch niet stiekem de snelheid (à la Ziggo/UPC) een stukje teruggeschroefd?
Verbinding: alles bekabeld. Ook wordt er gebruik gemaakt van Cat.6-UTP en een 1Gbit-switch.
Bij speedtest.net kwam mijn snelheid (zowel up- als download) altijd boven 900Mbit uit maar sinds enige tijd mag ik al blij zijn dat de 600Mbit gehaald wordt. Natuurlijk is dit nog steeds een mooi getal maar daar heb ik geen 1Gbit-verbinding voor genomen.
Zover ik weet is mijn configuratie nog steeds hetzelfde als pakweg een jaar geleden. Tweak heeft toch niet stiekem de snelheid (à la Ziggo/UPC) een stukje teruggeschroefd?
Het maakt veel uit welke server je pakt, niet alle servers kunnen 1000mbit aan.Bithopper-1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:34:
Er is mij de laatste tijd iets opgevallen, waarbij ik benieuwd ben of meerdere mensen dit opgemerkt hebben.
Ik heb ze allen geprobeerd. Geen één komt meer tot de oude waarden....
Zit zelf ook in Enschede en trek nog steeds 950+. Misschien dat je fiber niet helemaal meer in orde is(slechte demping ofzo). Zou ze morgen even bellen.
Oké, bedankt.. Ik zal het eens navragen.Centurius schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:26:
Zit zelf ook in Enschede en trek nog steeds 950+. Misschien dat je fiber niet helemaal meer in orde is(slechte demping ofzo). Zou ze morgen even bellen.
Je kan ook zelf ff kijken of het mogelijk iets met de glasvezel te doen heeft, lees je optische waarden even uit. Een eerdere discussie is vanaf WhySoSerious? in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen Topic - Deel 4" terug te vinden.
Oeps, je hebt net als ik een Zyxel, je kan dus niets uitlezen, Tweak vermoedelijk wel aan de POP zijde, toch maar ff bellen dus.
Oeps, je hebt net als ik een Zyxel, je kan dus niets uitlezen, Tweak vermoedelijk wel aan de POP zijde, toch maar ff bellen dus.
[ Voor 20% gewijzigd door Hans_18T op 01-10-2017 15:08 . Reden: Gebruiker heeft geen Fritz ]
Hier in Enschede trek ik de volle gbit dicht met nieuwsgroepen. Heb je de zyxel en het glasvezel kastje zelf al eens een pwrcycle gegeven.
I am the great Cornholio!
Zijn er meer mensen die het probleem hebben dat de nieuwe mediabox regelmatig (bijna dagelijks) niet meer uit stand-by komt en alleen weer 'wakker' wordt door de stroom eraf te halen en weer aan te sluiten? Zeer irritant dit, elke keer opnieuw opstarten. Oplossingen zijn uiteraard welkom.
Klopt dit viel mij ook op ik heb nog geen tijd gehad om dit te bekijken. Config is bijna idem. Fw 13c na de downgrade. En draai server 2016. Down 600-700 up wel 800 of meer. Daar ik normaal 980 990 hadBithopper-1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:34:
Lagere speedtests kan door zo enorm veel dingen komen.
Zelfs je eigen machine kan, zonder dat je het weet en zonder dat je bewust veranderingen hebt doorgevoerd, toch de oorzaak zijn. Of de implementatie van de flash applet / html5 code van Speedtest.net zelf.
Dat Tweak iets zou knijpen lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Wat zou hun belang daar uberhaupt in zijn? Verbindingen knijpen kost extra cpu-kracht, op routers of in de vorm van extra apparatuur zoals KPN die bv. wél al op DSLAM niveau heeft om snelheden te geven volgens een bepaald profiel.
De allerbeste speedtest is nog altijd meerdere downloads (dus meerdere tcp sessies) vanaf snelle mirrorsites aanzetten. Dat is uiteindelijk ook het meest realistische scenario.
Zelfs je eigen machine kan, zonder dat je het weet en zonder dat je bewust veranderingen hebt doorgevoerd, toch de oorzaak zijn. Of de implementatie van de flash applet / html5 code van Speedtest.net zelf.
Dat Tweak iets zou knijpen lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Wat zou hun belang daar uberhaupt in zijn? Verbindingen knijpen kost extra cpu-kracht, op routers of in de vorm van extra apparatuur zoals KPN die bv. wél al op DSLAM niveau heeft om snelheden te geven volgens een bepaald profiel.
De allerbeste speedtest is nog altijd meerdere downloads (dus meerdere tcp sessies) vanaf snelle mirrorsites aanzetten. Dat is uiteindelijk ook het meest realistische scenario.
[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 01-10-2017 19:43 ]
Bij mij heeft het draaien van qbittorrent behoorlijk invloed kwam ik laatst achter, ook al is er geen verkeer.Bithopper-1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:34:
Misschien is TV nog wel een goede reden maar qua kosten per maand is Tweak voor 25mbit niet duur. Met het usenet abbonement meegerekend, lukt dat me niet bij een andere provider.eymey schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:12:
Mij ook al een tijdje opgevallen. Omgeving centrum aan de Oostzijde. Ik zal de UTP van mijn server er eens uit trekken om het geheel eens echt even te checken (te lui). Ik zit volgens mij wel wat hoger dan de 600Mbit.Bithopper-1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:34:
Net maar even op afstand een wget op mijn server gedaan.
wget -O /dev/null http://speedtest.tweak.nl/10000mb.bin
--2017-10-02 11:51:58-- http://speedtest.tweak.nl/10000mb.bin
Resolving speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)... 82.197.219.22, 2a02:58:2:7::1
Connecting to speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)|82.197.219.22|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1895825408 (1.8G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘/dev/null’
/dev/null 100%[===========================================================>] 1.77G 77.7MB/s in 23s
2017-10-02 11:52:21 (78.7 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1895825408/1895825408]
Het is ook maar echt marginaal hoger dan de 600........
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
@Hans_18T Voor zover ik hier op afstand kan bepalen, alleen deze. Ik trek vanavond de stop wel eens even uit de server en zal eens via Windows testen op mijn hoofdbak. Ook eventueel nog via mijn Sabayon installatie op dat ding.
Ter info, het lijkt er helaas op dat de 'oude' rtp/udp streams per 1 okt uitgeschakeld zijn (glas enschede). Heb de abox niet meer aangesloten maar waarschijnlijk werkt die nu ook niet meer, al is de OSD overlay op http://185.6.48.3:8808/client-portal/device/ nog wel up.
Hier ook Tweak 1 Gbps in Enschede, binnen de singel, ten noorden van het centrum. Zowel up als down ruim 900 mbps. Wellicht beperkt het zich issue zich tot één wijkkast?
ik dacht al dat het aan mijn PC lagfrelam schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:50:
Ter info, het lijkt er helaas op dat de 'oude' rtp/udp streams per 1 okt uitgeschakeld zijn (glas enschede). Heb de abox niet meer aangesloten maar waarschijnlijk werkt die nu ook niet meer, al is de OSD overlay op http://185.6.48.3:8808/client-portal/device/ nog wel up.
(Almere)
Richting boswinkel(zuid-west?) is het ook al weken drama. Heb ze er al over gemaild. Met geluk haal ik 100~200Mbit. Paar maanden terug had ik ook klachten.. zou aan slechte demping liggen.
Begin het nu wel zat te worden. Na het downloaden van torrents mag ik mijn Zyxel power-cyclen.
[edit]
Mijn download is nu 3.45MBit, mijn upload 19.11Mbit.. Ja je leest het goed en ik bedoel echt megabit.
Begin het nu wel zat te worden. Na het downloaden van torrents mag ik mijn Zyxel power-cyclen.

[edit]
Mijn download is nu 3.45MBit, mijn upload 19.11Mbit.. Ja je leest het goed en ik bedoel echt megabit.

[ Voor 60% gewijzigd door LED-Maniak op 03-10-2017 22:48 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Tijd om die zyxel uit het raam te gooien.
Almere Stad gewoon volle bak via de Fritzbox en geen enkel aantal tcp connecties voor torrents krijgt m op zn rug.
Almere Stad gewoon volle bak via de Fritzbox en geen enkel aantal tcp connecties voor torrents krijgt m op zn rug.
Geen tv in leeuwarden klote sparql.
Waarom TWEAK zijn jullie hier mee in zee gegaan.
Ik ben blij dat ik nog ZIGGO tv heb
Waarom TWEAK zijn jullie hier mee in zee gegaan.
Ik ben blij dat ik nog ZIGGO tv heb

TV bevroor ineens en geeft nu dit na restart van stb, meer mensen last van?
edit: ja dus
[ Voor 100% gewijzigd door frelam op 04-10-2017 09:04 ]
https://www.tweak.nl/aankondigingen.html
Hebben we wat aan al twee weken blokjes tv en nu dit zal als dit zo door gaat compensatie aanvragen.
Hebben we wat aan al twee weken blokjes tv en nu dit zal als dit zo door gaat compensatie aanvragen.
Weer exact dezelfde storing als een paar weken terug.
Het is blijkbaar lastig om zo'n voor je dienstverlening belangrijke verbinding up te houden.......
Het is dat ik Ziggo voor wat het biedt (Basis TV met alleen NPO 1, 2 en 3 in HD voor 19 euro in de maand) echt veel te duur vind en dat live TV kijken los van de storingen verder over het algemeen zeer goed werkt hier. En dat KNIPPR en NLZiet nog geen zap-vriendelijke AndroidTV beschikbaarheid hebben.
Maar mocht Ziggo ooit wat aan het 19 euro in de maand pakket veranderen of mochten KNIPPR en NLZiet wel met 'zap vriendelijke' AndroidTV apps komen, dan ben ik weg bij Sparql!
Van beloftes om wat aan de pauzefunctie, een betere 1080p op maar hz, betere beeldkwaliteit bij ReplayTV, etc. te doen lijkt ook nog weinig terecht te komen.
Het is blijkbaar lastig om zo'n voor je dienstverlening belangrijke verbinding up te houden.......
Het is dat ik Ziggo voor wat het biedt (Basis TV met alleen NPO 1, 2 en 3 in HD voor 19 euro in de maand) echt veel te duur vind en dat live TV kijken los van de storingen verder over het algemeen zeer goed werkt hier. En dat KNIPPR en NLZiet nog geen zap-vriendelijke AndroidTV beschikbaarheid hebben.
Maar mocht Ziggo ooit wat aan het 19 euro in de maand pakket veranderen of mochten KNIPPR en NLZiet wel met 'zap vriendelijke' AndroidTV apps komen, dan ben ik weg bij Sparql!
Van beloftes om wat aan de pauzefunctie, een betere 1080p op maar hz, betere beeldkwaliteit bij ReplayTV, etc. te doen lijkt ook nog weinig terecht te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 04-10-2017 09:36 ]
Ergens laatste 20 minuten is het spul weer in de lucht gekomen zo te zien, het werkt hier weer.

edit: inmiddels wel weer 1 freeze maar na restart werkte het weer, kan 'gewoon' een van de 'normale' crashes geweest zijn

edit: inmiddels wel weer 1 freeze maar na restart werkte het weer, kan 'gewoon' een van de 'normale' crashes geweest zijn
[ Voor 25% gewijzigd door frelam op 04-10-2017 10:07 ]
Zijn jullie niet te streng voor Tweak. Kom net bij Ziggo vandaan, daar ook bij tijd en wijle storingen (internet nog veel meer met klapperende verbindngen dan tv), altijd zenders met blokjes/artifacts en trage mediabox (Cisco van 3,5 jaar geleden, horizon box was toen nog uitermate instabiel), veruit de meesten bij Ziggo hebben nog brakke modems (Ubee) en niet up to date media boxen. Ik zie eigenlijk voor mezelf alleen maar voordelen van Sparql t.o.v. mijn Ziggo situatie: Beter beeld, sneller zappen, zeker zelfde mediabox functionaliteit en 0 artifacts. Nog even los van de fritzbox die stukken beter is dan wat het gros van de providers heeft.
Uiteraard is het overal slecht. Dit krijg je doordat er een conflict is tussen de belangen van de provider en de consument. De provider wil zo goedkoop mogelijke apparatuur leveren en de klant wil juist zo goed mogelijke apparatuur.LittleTycoon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:32:
Zijn jullie niet te streng voor Tweak. Kom net bij Ziggo vandaan, daar ook bij tijd en wijle storingen (internet nog veel meer met klapperende verbindngen dan tv), altijd zenders met blokjes/artifacts en trage mediabox (Cisco van 3,5 jaar geleden, horizon box was toen nog uitermate instabiel), veruit de meesten bij Ziggo hebben nog brakke modems (Ubee) en niet up to date media boxen
De enige manier waarop dit ooit gaat veranderen is als er een open standaard is voor TV, waardoor je zelf de keuze hebt uit verschillende STB's. Kijk naar de huidige Sparql STB, qua hardware is dat vergelijkbaar met iets als een Raspberry Pi en kost dus hooguit een paar tientjes, als ik zelf een STB zou kopen zou ik bereid zijn daar zo'n €300 voor neer te leggen, maar dat zal Sparql dus nooit doen.
Aan de software kant is het nog erger, al die goedkope STB's werken op basis van een webbrowser en een UI gemaakt in HTML. Dat gaat natuurlijk nooit een goeie UX geven, maar het is wel lekker goedkoop, web-developers kosten geen drol in vergelijking met iemand die een mooie UI kan bouwen in native code.
Jup, hoewel ik tot nu toe erg tevreden ben met de nieuwe Sparql propositie moet ik toegeven dat KNIPPR op m'n Apple TV toch wel een heel stuk fijner (en ook zeker goedkoper) werkt.
KNIPPR? Leg is uit want ik zoek nog naar een oplossing.
Kan je bijvoorbeeld de Sparql App op de tv draaien of via een Raspberry Pi?
Werkt de Sparql app ook goed op google Chromecast?
Iemand?
Iemand?
Al een tijdje had ik een Edgerouter in de kast ligggen. Ten tijde van de oude SPARQL doos kreeg ik het niet lekker aan de praat, maar sinds de nieuwe propositie kreeg ik steeds vaker het idee dat de onstabiliteit van de streams, lange zaptijden en regelmatige vastlopers met de Zyxel te maken had.
Ik draaide nog op firmware v13, een upgrade naar V14 had geen wereldschokkende verandering in onstabiliteit.
Nu heb ik sinds een week mijn edgerouter uit de kast gepakt, config aangepast adhv de nieuwe IGMP whitelisting en draaien maar.
Wat me opvalt.. GEEN vastlopers meer. Veel snellere zaptijden, data stream begint direct na het opstarten. (had vaak last van aanhoudend zwart beeld na opstarten) en ook minder blokvorming in het beeld.
zo nu en dan slaat het beeld wel vast, maar een simpele kanaalwisseling lost dat direct weer op.
Kortom ik ben weer blij. :-) als tweak nu de blokvorming onder controle krijgt en het kwaliteit verhoogd dan durf ik tweak ook weer aan te bevelen bij vrienden.
Ik draaide nog op firmware v13, een upgrade naar V14 had geen wereldschokkende verandering in onstabiliteit.
Nu heb ik sinds een week mijn edgerouter uit de kast gepakt, config aangepast adhv de nieuwe IGMP whitelisting en draaien maar.
Wat me opvalt.. GEEN vastlopers meer. Veel snellere zaptijden, data stream begint direct na het opstarten. (had vaak last van aanhoudend zwart beeld na opstarten) en ook minder blokvorming in het beeld.
zo nu en dan slaat het beeld wel vast, maar een simpele kanaalwisseling lost dat direct weer op.
Kortom ik ben weer blij. :-) als tweak nu de blokvorming onder controle krijgt en het kwaliteit verhoogd dan durf ik tweak ook weer aan te bevelen bij vrienden.
Behalve dat je dan bij hen dus ook een Edgerouter moet inrichten om het acceptabel te krijgen 
Overigens, hier op de Fritz!box 5490 ook niet echt last van onstabiliteit van streams of regelmatige vastlopers.
En wat zaptijden betreft: Tsja, wat is lang?
Overigens, hier op de Fritz!box 5490 ook niet echt last van onstabiliteit van streams of regelmatige vastlopers.
En wat zaptijden betreft: Tsja, wat is lang?
Even googlen helpt ook...Pimperklaas schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:00:
KNIPPR? Leg is uit want ik zoek nog naar een oplossing.
Iemand?
Knippr en KPN Play zijn diensten van T-Mobile en KPN waarbij je puur een TV dienst koopt die je via een internetverbinding laat draaien. Geen decoders dus je kijkt op je telefoon, tablet, PC of als je op een TV wil kijken via Chromecast of Apple TV/Airplay (en bij Knippr ook via een app op je Samsung Smart TV zie ik net)
Bij zowel Knippr als KPN Play kan je deze dienst los afnemen zonder dat je verder een andere dienst van hen hoeft af te nemen. Dus je kan je internet van Tweak hebben en je TV via Knippr van T-mobile of Play van KPN.
En daarnaast zijn beiden maandelijks opzegbaar, dus zonder jaarabonnement.
Check de websites zelf even voor hun TV aanbod. Voor sommigen te weinig zenders, voor anderen prima.Dat mag iedereen voor zichzelf beoordelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 04-10-2017 19:32 ]
Jup, precies dit. meeste zenders keken we toch al niet en nu met Knippr voor net 10 euro en dan Tweak internet voor 31 euro per maand zijn we bijna 25 euro goedkoper uit dan voorheen met een veel soepelere kijkervaring en een best volwassen platform.Barre73 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:00:
[...]
Even googlen helpt ook...
Knippr en KPN Play zijn diensten van T-Mobilel en KPN waarbij je puur een TV dienst koopt die je via een internetverbinding laat draaien. Geen decoders dus je kijkt op je telefoon, tablet, PC of als je op een TV wil kijken via Chromecast of Apple TV/Airplay (en bij Knippr ook via een app op je Samsung Smart TV zie ik net)
Bij zowel Knippr als KPN Play kan je deze dienst los afnemen zonder dat je verder een andere dienst van hen hoeft af te nemen. Dus je kan je internet van Tweak hebben en je TV via Knippr van T-mobile of Play van KPN.
En daarnaast zijn beiden maandelijks opzegbaar, dus zonder jaarabonnement.
CHeck de websites zelf even voor hun TV aanbod. Voor sommigen te weinig zenders, voor anderen prima.Dat mag iedereen voor zichzelf beoordelen.
1335 alles up and running
hele dag volgens mij niet echt last gehad alleen een keer dat replay tv vast liep volgens de vrouw na reset werkte dat ook weer
hele dag volgens mij niet echt last gehad alleen een keer dat replay tv vast liep volgens de vrouw na reset werkte dat ook weer
Kevindahouse schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:20:
Hier werkt het wederom niet! 7511
Nou, ik heb gisteravond even getest met de UTP van mijn server unplugged.
Ping is perfect 4 ms. Download kwam ik op ongeveer 750 Mbps en de upload rond de 810 Mbps.
Ik zal vanavond nog eens even een powercycle van de Zyxxel doen. Kijken of dat nog wat oplevert.
Anders gaan we maar eens bellen/mailen met ze of ze de verbinding eens willen na kijken.
Ping is perfect 4 ms. Download kwam ik op ongeveer 750 Mbps en de upload rond de 810 Mbps.
Ik zal vanavond nog eens even een powercycle van de Zyxxel doen. Kijken of dat nog wat oplevert.
Anders gaan we maar eens bellen/mailen met ze of ze de verbinding eens willen na kijken.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb zoals gevraagd zowel de Zyxel als het Glasvezelkastje een 'pwrcycle' gegeven. Dat wil zeggen, de Zyxel volgens de 30-30-30 procedure gereset en bij het glasvezelkastje een paar minuten de stroom eraf gehaald.ElectricHead schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:56:toon volledige bericht
[...]
Mij ook al een tijdje opgevallen. Omgeving centrum aan de Oostzijde. Ik zal de UTP van mijn server er eens uit trekken om het geheel eens echt even te checken (te lui). Ik zit volgens mij wel wat hoger dan de 600Mbit.
Net maar even op afstand een wget op mijn server gedaan.
wget -O /dev/null http://speedtest.tweak.nl/10000mb.bin
--2017-10-02 11:51:58-- http://speedtest.tweak.nl/10000mb.bin
Resolving speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)... 82.197.219.22, 2a02:58:2:7::1
Connecting to speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)|82.197.219.22|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1895825408 (1.8G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘/dev/null’
/dev/null 100%[===========================================================>] 1.77G 77.7MB/s in 23s
2017-10-02 11:52:21 (78.7 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1895825408/1895825408]
Het is ook maar echt marginaal hoger dan de 600........
Daarna heb ik via speedtest.net zowel de beta- als de legacy-site geprobeerd. Helaas... Geen verandering in snelheid. Ja toch, de upload-snelheid is nu nog iets lager dan voorheen.
Ondertussen had ik Tweak al een mail gestuurd. Zij hebben mij gevraagd om screenshots van de diverse servers op te sturen. Heb ik gedaan... Nu wacht ik nog op antwoord van de technische dienst.

Van tweak heb ik nog geen reactie gehad.
Ondertussen heb ik het gevoel op een 56k verbinding te zitten

Ondertussen heb ik het gevoel op een 56k verbinding te zitten

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
In Leeuwarden ook geen 1000/1000 meer sinds kort.
Mag hopen op 600mbit met mn fritzbox. Heb ze hier zojuist ook over gemaild.
Hier in Leeuwarden geen probleem om 1000/1000 te halensesmar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:25:
In Leeuwarden ook geen 1000/1000 meer sinds kort.
Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super
Enschede zuid:

Niets te klagen dus. Nieuwsgroepen gaan echt wel maximaal, trek echt de lijn helemaal dicht.

Niets te klagen dus. Nieuwsgroepen gaan echt wel maximaal, trek echt de lijn helemaal dicht.
[ Voor 25% gewijzigd door HaterFrame op 08-10-2017 14:25 ]
Enschede Twekkelerveld:

Let wel op dat niet elke Speedtest server 1000Mbit aan kan, zeker op drukkere dagen.

Let wel op dat niet elke Speedtest server 1000Mbit aan kan, zeker op drukkere dagen.
[ Voor 32% gewijzigd door Aaargh! op 08-10-2017 14:31 ]
Niet? En je ping dan?MetaFrame schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:24:
Enschede zuid:
[afbeelding]
Vind ik alles behalve belangrijk bij dit soort tests. Geen idee maar die is altijd bij de speedtests aan de hoge kant geweest. Bij online games (wat ik overigens maar weinig doe) zit ik altijd onder de 10.
Op mobiel ook onder de 10 trouwens, macos zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door HaterFrame op 08-10-2017 15:08 ]
Hebben meer mensen er last van dat er geen connecties meer opgezet kunnen worden naar de tweak news servers?
In mijn ervaring zijn het de snelle servers die een hoge ping hebben, en de trage servers hebben lage ping. Ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van buffers (buffer bloat). Grote buffers == hogere througput maar meer latency,MetaFrame schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:06:
[...]
Vind ik alles behalve belangrijk bij dit soort tests. Geen idee maar die is altijd bij de speedtests aan de hoge kant geweest. Bij online games (wat ik overigens maar weinig doe) zit ik altijd onder de 10.
Op mobiel ook onder de 10 trouwens, macos zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.
Spotnet geeft aan "toegang geweigerd"M55 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:15:
Hebben meer mensen er last van dat er geen connecties meer opgezet kunnen worden naar de tweak news servers?
Werkt weer
[ Voor 3% gewijzigd door Hans_18T op 08-10-2017 17:08 ]
Ik heb hier ook last van sinds vandaag, kan geen verbinding meer maken met Newsbin Pro.M55 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:15:
Mijn internet is ook erg instabiel geworden sinds kort, erg apart.
Op veel speedtest servers (waar ik normaal ruim 900/900 haal) haal ik niet meer dan 600.
Ik heb net een paar speedtests uitgeprobeerd, bij mij varieert het (verschillende sites) tussen 450 to 930.
Ik heb denk ik meer vertrouwen in Tweak dan in de verschillende sites. Al waren de Ziggo en KPN sites in het algemeen "betrouwbaar".
Ik heb denk ik meer vertrouwen in Tweak dan in de verschillende sites. Al waren de Ziggo en KPN sites in het algemeen "betrouwbaar".
Precies en juist dat gemekker om speedtest resultaten maakt dat in het algemeen (consumenten)routers en andere trafficshapers steeds meer bufferbloat geven en een slechte 'interactiviteit' (en hogere latency) bij toepassingen met veel en snel opvolgende maar kleine hoeveelheden dara, bv. voip, ssh, gaming, etc.Aaargh! schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:16:
[...]
In mijn ervaring zijn het de snelle servers die een hoge ping hebben, en de trage servers hebben lage ping. Ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van buffers (buffer bloat). Grote buffers == hogere througput maar meer latency,
Toen de app net uitkwam had ik gemeld dat deze ook in het buitenland werkte (was daar nl ook)
Maar die kraan is reeds dicht gedraaid zit nu in België en nu geeft de app aan deze zender werkt alleen in Nederland bij 8 verschillende zenders getest
maar ik heb vpn
Maar die kraan is reeds dicht gedraaid zit nu in België en nu geeft de app aan deze zender werkt alleen in Nederland bij 8 verschillende zenders getest
Klopt, had ik ook al gemerkt in Spanje. Trouwens, iemand al wat tijd in het oude Sparql kastje gestopt?
of kan ik hem definitief weggooien?
Bij mij speelt dat probleem ook. Sinds een aantal uur krijg ik meldingensesmar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:33:
[...]
Ik heb hier ook last van sinds vandaag, kan geen verbinding meer maken met Newsbin Pro.
Mijn internet is ook erg instabiel geworden sinds kort, erg apart.
Op veel speedtest servers (waar ik normaal ruim 900/900 haal) haal ik niet meer dan 600.
"unable to connect to tcp://news.tweak.nl:119"
Afgelopen weekend heeft het nog goed gewerkt maar vorige week had ik ook problemen met het bijwerken van mijn eigen spotweb server. Deze gaf de meest bizarre / wazige foutmeldingen. Pas nadat ik mijn usenet server naar een andere (proef abonnementje) heb gezet kon ik weer spots ophalen.
Mijn download snelheid is op dit moment ook drastisch laat (174 mbit). normaal haal ik altijd wel een snelheid van +800.
Ik heb tweak net weer een mail gestuurd
Is vast en zeker op de forum al een keer gesteld, (zoekfunctie geeft geen duidelijkheid)
Heeft iemand ervaring met een Asus router om precies te zijn een rt-ac88u met merlin firmware,
zou graag willen weten of ik de standaard router van Tweak ermee kan vervangen voor internet en IPTV, zo ja
kan iemand een korte uitleg geven,Thk!
Heeft iemand ervaring met een Asus router om precies te zijn een rt-ac88u met merlin firmware,
zou graag willen weten of ik de standaard router van Tweak ermee kan vervangen voor internet en IPTV, zo ja
kan iemand een korte uitleg geven,Thk!
Tot nu toe zijn we nog niet veel verder dan dat het meest waarschijnlijke hergebruik weer een mediakastje is, omdat het ding op een vrij specifieke processor draait. Met een beetje geluk is er nog iets als Kodi op te zetten.Pimperklaas schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:46:
Klopt, had ik ook al gemerkt in Spanje. Trouwens, iemand al wat tijd in het oude Sparql kastje gestopt?
Meer info kun je hier vinden:
Zjjn er mensen die nog wel ZeikSnel of Fritz!box gebruiken en daarachter de handel afvangen met een managed switch en VLAN4 en 34 splitten?
Ik wil eens gaan kijken of ik met mn Cisco Meraki (MS220-8P) de Sparql boxen wat stabieler kan krijgen als ik VLAN34 eraf sloop op de poorten waar de boxen aangesloten zitten.
Werken ze dan nog uberhaupt? Neem aan dat begin/uitzending gemist ook gewoon over VLAN4 loopt?
Voor alle andere poorten in het netwerk haal ik VLAN4 er dan uiteraard af.
Ik wil eens gaan kijken of ik met mn Cisco Meraki (MS220-8P) de Sparql boxen wat stabieler kan krijgen als ik VLAN34 eraf sloop op de poorten waar de boxen aangesloten zitten.
Werken ze dan nog uberhaupt? Neem aan dat begin/uitzending gemist ook gewoon over VLAN4 loopt?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Je stb's moeten absoluut toegang tot het internet vlan hebben, op vlan 4 halen ze alleen de streams op. Alle andere diensten gaan over het internet. Staat ook in het eigen apparatuur deel van de OP.Csotranme schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:16:
Zjjn er mensen die nog wel ZeikSnel of Fritz!box gebruiken en daarachter de handel afvangen met een managed switch en VLAN4 en 34 splitten?
Wat bijzonder is is dat het updaten van spotweb dus niet lukt maar dat download wel gewoon goed gaat. het downloaden gaat op dit moment met 80MB per seconde, de snelheid lijkt wel weer goedemieltenberge schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:01:
[...]
Bij mij speelt dat probleem ook. Sinds een aantal uur krijg ik meldingen
"unable to connect to tcp://news.tweak.nl:119"
Afgelopen weekend heeft het nog goed gewerkt maar vorige week had ik ook problemen met het bijwerken van mijn eigen spotweb server. Deze gaf de meest bizarre / wazige foutmeldingen. Pas nadat ik mijn usenet server naar een andere (proef abonnementje) heb gezet kon ik weer spots ophalen.
Mijn download snelheid is op dit moment ook drastisch laat (174 mbit). normaal haal ik altijd wel een snelheid van +800.
Ik heb tweak net weer een mail gestuurd
Tweak heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Ik ben sinds 6 oktober geen klant meer maar tot nog toe werkt alles nog gewoon. Mijn nieuwe aansluiting laat nog even op zich wachten bij de nieuwe provider. Dus wij kijken al dagen gratis. Wel mij een mail sturen aan dat ik de apparatuur binnen twee weken retour moet sturen. Laat het nog maar even staan hahaha.
En hoe zat het nu uiteindelijk met je BTW verhaal? Anoniem: 821741 in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen Topic - Deel 5"
Daarin had ik ook gelijk. Zij hebben een fout in hun systeem zitten, wat ik overigens al vermoede. Ik krijg over het afgelopen jaar nog eens rond de €300 terug gestort met de excuus van Tweak. Maar ja terug storten is niet hun sterkste punt kan je op dit forum lezen. Dus ik houd de apparatuur maar even achter tot ik mijn geld heb.Hans_18T schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:40:
En hoe zat het nu uiteindelijk met je BTW verhaal? Anoniem: 821741 in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen Topic - Deel 5"
Overigens de tv stopte vanavond, maar internet zit er nog steeds op.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 821741 op 10-10-2017 02:24 ]
Grrrrr. Ik was er al bang voor; gisteravond kreeg ik de nieuwe incasso-factuur. Niets van de vriendenkorting te zien.koelkast schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:55:

Ik word echt moe van Tweak.
Is deze incasso te storneren?koelkast schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:00:
[...]
Grrrrr. Ik was er al bang voor; gisteravond kreeg ik de nieuwe incasso-factuur. Niets van de vriendenkorting te zien.![]()
. Gelijk maar even een bericht gestuurd, ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik antwoord krijg.
Ik word echt moe van Tweak.
Zo ja, dan zou ik storneren en onder zelfde kenmerk opnieuw betalen met correctie.
Heb zelf ook vriendenkorting klaarstaan voor verrekening bij volgende incasso. Bleek na verificatie van mijn kant in eerste instantie dat ze dit niet geregistreerd hadden. Beetje jammer.
Zojuist een reactie gekregen van Tweak, het is inderdaad weer opgelostemieltenberge schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:22:
[...]
Wat bijzonder is is dat het updaten van spotweb dus niet lukt maar dat download wel gewoon goed gaat. het downloaden gaat op dit moment met 80MB per seconde, de snelheid lijkt wel weer goed
"1 van de Load balancers had een probleem. Dit is verholpen "
Denk niet voor alle klanten, er gaat volgens mij iets mis met usenetverkeer.
Via zowel i-telligent, tweak als Astraweb kom ik niet hoger dan +/-190Mbit.
Speedtest geeft keurig +/-940Mbit aan en test download gaat ook keurig naar de 100MB
Via zowel i-telligent, tweak als Astraweb kom ik niet hoger dan +/-190Mbit.
Speedtest geeft keurig +/-940Mbit aan en test download gaat ook keurig naar de 100MB
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Hebben mensen ook last van een onstabiele VOIP verbinding?
Ik heb een Siemens n300 draaien en de geeft regelmatig een melding dat ie geen verbinding kan maken met de SIP server.
In eerset instantie dacht ik dat het een probleem was van de zyxel, maar heb nu een Edgerouter hangen.
Ik zie geen gekke dingen in de logging staan. Dus ben nieuwsgierig of meerdere mensen problemen hebben om SIP icm de Siemens stabiel te krijgen, voordat ik de servicedesk probeer.
Ik heb een Siemens n300 draaien en de geeft regelmatig een melding dat ie geen verbinding kan maken met de SIP server.
In eerset instantie dacht ik dat het een probleem was van de zyxel, maar heb nu een Edgerouter hangen.
Ik zie geen gekke dingen in de logging staan. Dus ben nieuwsgierig of meerdere mensen problemen hebben om SIP icm de Siemens stabiel te krijgen, voordat ik de servicedesk probeer.
Geen problemen mee.hermanh schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:48:
Hebben mensen ook last van een onstabiele VOIP verbinding?
Vraagje, ik krijg binnenkort Tweak thuis.
Nu wil ik de standaard fritzbox vervangen door een mikrotik router(RB3011UiAS-RM) met SFP module.
Ik zat zelf te zoeken naar een geschikte Glasmodule, nou lijkt de Mikrotik GPON iets.
Gaat dit werken?
Nu wil ik de standaard fritzbox vervangen door een mikrotik router(RB3011UiAS-RM) met SFP module.
Ik zat zelf te zoeken naar een geschikte Glasmodule, nou lijkt de Mikrotik GPON iets.
Gaat dit werken?
Denk het niet. Bij mijn weten gebruikt Tweak geen GPON
Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.