Ik heb vanavond de Abox ook eens opengeschroefd om te zien wat er te vinden is. Het openen gaat eenvoudig, er zitten 4 schroefjes onder de rubber voetjes, zoals ik al had verwacht. Verder geen vervelende dingen die het openen moeten bemoeilijken, je haalt de bodem eraf en dan kun je het moederbordje er zo uitwippen.
Eerst een totaaloverzicht. Je ziet een aantal lege plekken, waarvan één duidelijk bedoeld is voor een drukknopje. Het is waarschijnlijk een resetknop, maar het zou ook een programmeerknop kunnen zijn (zoiets als de FEL-knop op bepaalde Allwinner tablets).
Op het bord zitten twee rijen gaatjes waar een pinheader op past, gelabeld RS232 en BBS. De RS232 is niet volledig functioneel, R12 en R52 ontbreken. Ik vermoed echter dat deze identiek zijn aan resp. R11 en R55, dus met een multimeter is dat wel aan te vullen. Wat de BBS doet, weet ik nog niet maar mijn gok is dat een van de B's voor "Boot" staat en de S voor "Serial", oftewel ik vermoed dat je via deze aansluiting de bootloader kunt monitoren en aansturen. Mede omdat de RS232 in de huidige toestand niet erg bruikbaar is (ik vermoed dat alleen de TX kant is uitbedraad tbv. monitoring) en het ding toch een keer initieel geprogrammeerd moet zijn.
Wat ook te zien is, is het flashgeheugen (later meer) en een optionele plek UF03, ook voor flashgeheugen maar dan waarschijnlijk iets van een EEPROM of zo.
Bij de processor, ter hoogte van het vlakje "1" is ook een kristal te zien met opdruk "54.000". Ik vermoed dat dat Megahertzen zijn en dat de processor op een veelvoud daarvan draait. Ik vermoed een vermenigvuldigingsfactor 10.
Eén van de grootste verrassingen vond ik wel dat de Abox42 blijkt te beschikken over twee interne USB-poorten!
Ook blijkt de Abox voorbereid te zijn voor een optionele koptelefoonaansluiting inclusief versterker, maar daar hebben we niets aan omdat die totaal onbestukt is. Hooguit kunnen we het audio L/R signaal hier ergens wegpakken en met een PAMmetje of zoiets zelf een koptelefoonaansluiting maken.
Dan het geheugen. Er zitten twee stuks Nanya NT5CB128M16FP-01 chips in, wat goed zou moeten zijn voor 512MB geheugen (128Mbit x 16bit x 2 stuks).
Het flashgeheugen bestaat uit 1 chip op montageplek UF02. Ik vermoed dat UF01 een alternatieve bouwvorm is, dus het is of/of. Volgens mij is UF03 wel tegelijk te bestukken, vergelijk het een beetje met de harddisk in je PC (UF01/02) en het CMOS geheugen (UF03). Maar dat zijn allemaal eigen aannames dus het zou best anders kunnen zijn. De chip heeft wat wazige opschriften, waarvan NQ328 lijkt te duiden op NAND Flash geheugen. Ik kom hier niet echt verder mee, maar het lijkt 8GB te zijn volgens wat wazige Chinese sites.
Tot slot, hoewel het niet veel info oplevert, voor de volledigheid de onderkant van het moederbordje.
[
Voor 7% gewijzigd door
Alfie104 op 30-08-2017 21:37
]