Waar? In zie 130-10 bij Paradigit?Djarune schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:12:
[...]
Onbekend. Echter ATX3.0 is niet makkelijk te maken met goedkope onderdelen. Is waarschijnlijk een prima voeding voor slechts 95 euro (Paradigit + 10 euro cashback).
Zal ook prima zijn, heb er nog geen review van gezien. tientje cashback is leuk meegenomenPerzikvrucht schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:50:
[...]
En de kwaliteit van de MSI? Is namelijk goedkoper en meer toekomstbestendig (ATX 3.0 en meer vermogen).
https://nl.msi.com/Promotion/MSI-BNX-CASHBACK
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Duidelijk. Laatste vraag: de NZXT versus onderstaande voeding. Voorkeur? Of maakt het allemaal niet zoveel uit, m.a.w. allemaal kwaliteitspul?Hackus schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:40:
[...]
Zal ook prima zijn, heb er nog geen review van gezien. tientje cashback is leuk meegenomen
https://nl.msi.com/Promotion/MSI-BNX-CASHBACK
uitvoering: Seasonic Focus GX-750
Ben geen voorstander van SS over de laatste jaren. als de prijs ~gelijk is zou ik de NZXT pakken. alleen SS als de prijs echt een stuk scheeltPerzikvrucht schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:55:
[...]
Duidelijk. Laatste vraag: de NZXT versus onderstaande voeding. Voorkeur? Of maakt het allemaal niet zoveel uit, m.a.w. allemaal kwaliteitspul?
uitvoering: Seasonic Focus GX-750
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Deze was vanochtend nog 105 euro…. Si computers doet niet mee aan de cashback, maar is nogsteeds het goedkoopst.
^
Nice!
Ben het even vergeten maar kunnen bestaande 12vhpwr kabels gebruikt worden in nieuwe 12V-2×6 videokaarten
Dacht van wel toch?
En nieuwe 12V-2×6 kabels, kunnen die gebruikt worden in bestaande 12vhpwr videokaarten
Nice!
Waarom zouden ze dat gedaan hebben"According to the new ATX v3.1 spec, power excursions are also permitted on the 12V rail drawn from the baseboard through the PCIe Add-in Card connector’s card edge, in other words, the mainboard’s PCIe slot!
So far, the 12V rail was limited up to 5.5A on the PCIe slot, and according to the new ATX v3.1, it can have spikes up to 13.75A for 0.1ms or 165W (with a nominal voltage of 12V)".
Jammer."Added Table 4-8 to show the new Voltage Hold Up time levels. Before, only a required level was 17ms @ 100% load. Now, there is both a Required level and a Recommended level.
This is a big step backward if you ask me. I’m afraid I have to disagree with the change at 12ms @ full load from 17ms. This is wild because, in this section, ATX v3.0 PSUs are better than ATX v3.1 ones! Intel contacted UPS manufacturers to confirm that the switch to battery time is lower than 12ms. Still, in any case, hold-up caps age, losing capacity, and besides that, it is always better to have more reserve power. On the other hand, I know that the bulk caps are expensive, which will help manufacturers lower the production cost. Moreover, the new spec is a blessing in SFX units with little space for high-capacity bulk caps since they will finally get a Cybenetics ATX v3.1 “Pass” badge!"
Ben het even vergeten maar kunnen bestaande 12vhpwr kabels gebruikt worden in nieuwe 12V-2×6 videokaarten
En nieuwe 12V-2×6 kabels, kunnen die gebruikt worden in bestaande 12vhpwr videokaarten
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2023 08:32 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
@Help!!!! tijdje terug was die vraag hier ook, paar pagina's terug:
ikverhaar schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:51:
[...]
12v2x6 is ook gewoon 12vhpwr, maar dan met ietsje andere lengte van de pinnetjes om goed contact beter te garanderen. Dat is dus gewoon compleet backwards-compatible. Jon Gerow van Corsair heeft al aangegeven een pesthekel te hebben aan de 12vhpwr, dus Corsair zal voorlopig nog wel een ontwerp gebruiken met twee 8-pins aan de voeding-kant.
Heb hier een uitvoering: FSP Hyper S 700W van iemand. Ding ziet er best budget uit en is ook 80+ White volgens mij. Is het wat om ergens te gebruiken? Wou er geen 4090 + 13900K aan hangen, maar wellicht voor een oude PC of een budget systeempje? Hij is zo goed als nieuw. Heeft niet veel gedaan volgens mij.
Zolang je maar niet veel vermogen vraagt zal ie het nog wel tijdje uithouden.chim0 schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:19:
Heb hier een uitvoering: FSP Hyper S 700W van iemand. Ding ziet er best budget uit en is ook 80+ White volgens mij. Is het wat om ergens te gebruiken? Wou er geen 4090 + 13900K aan hangen, maar wellicht voor een oude PC of een budget systeempje? Hij is zo goed als nieuw. Heeft niet veel gedaan volgens mij.
Ik heb momenteel een uitvoering: Corsair CX600M gekocht op 16-1-2014, dus die gaat al even mee. 
Nu heb ik een 5800x en 1070 en verbruikt de PC tijdens het gamen ongeveer 270 watt (gemeten aan de muur). Nu wil ik upgraden naar bijvoorbeeld een 7900XT welke maximaal zon 320wat vebruikt met spikes van 20ms naar 400w (haal ik uit reviews). In principe zou mijn oude voeding dit dus makkelijk kunnen trekken. De 1070 (120w) gaat er uit en dan heb ik zeeën van power-ruimte over, in theorie althans.
Gaat die vlieger een beetje op? Kan ik dat gewoon proberen? Of raden jullie wat anders aan?
Nu heb ik een 5800x en 1070 en verbruikt de PC tijdens het gamen ongeveer 270 watt (gemeten aan de muur). Nu wil ik upgraden naar bijvoorbeeld een 7900XT welke maximaal zon 320wat vebruikt met spikes van 20ms naar 400w (haal ik uit reviews). In principe zou mijn oude voeding dit dus makkelijk kunnen trekken. De 1070 (120w) gaat er uit en dan heb ik zeeën van power-ruimte over, in theorie althans.
Gaat die vlieger een beetje op? Kan ik dat gewoon proberen? Of raden jullie wat anders aan?
Zie eerst Igor’s Lab - AMD Radeon RX 7900XTX and RX 7900XT Review – One giant step forward and one step sideways - Load peaks and cappingchaoscontrol schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:36:
Ik heb momenteel een uitvoering: Corsair CX600M gekocht op 16-1-2014, dus die gaat al even mee.
Daar wordt al een beetje op ingehaakt dat er vanwege current en voltage peaks er een goede “switching PSU” nodig is.
De Corsair die je hebt heeft een zwaar verouderde double forward topologie aan de primaire zijde en nog oudere groepsregulatie aan de secundaire zijde. Deze kunnen zowel current als voltage pieken absoluut niet aan.
Conclusie: nieuwe voeding (neem ATX3.0 voor de toekomst) en breng de oude naar het milieupark.
Dankjewel, ik ga even inlezen. Nog specifieke tips voor een goede ATX3.0 voeding?Djarune schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:56:
[...]
Zie eerst Igor’s Lab - AMD Radeon RX 7900XTX and RX 7900XT Review – One giant step forward and one step sideways - Load peaks and capping
Daar wordt al een beetje op ingehaakt dat er vanwege current en voltage peaks er een goede “switching PSU” nodig is.
De Corsair die je hebt heeft een zwaar verouderde double forward topologie aan de primaire zijde en nog oudere groepsregulatie aan de secundaire zijde. Deze kunnen zowel current als voltage pieken absoluut niet aan.
Conclusie: nieuwe voeding (neem ATX3.0 voor de toekomst) en breng de oude naar het milieupark.
(De oude gaat (nog) niet naar de milieustraat, atx voedingen kun je echt voor van alles gebruiken!)
Middensegment:chaoscontrol schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:19:
[...]
Dankjewel, ik ga even inlezen. Nog specifieke tips voor een goede ATX3.0 voeding?
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 (past niet in iedere kast)
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5 met 20 euro cashback
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
PC Specs
Ik denk dat ik hier beter ben dan een eigen topic dus even een dubbelpost en dan het topic weer sluiten
Ik zoek een nieuwe goede PSU
Ik zoek een PSU waar ik wat langer dan 1 generatie mee kan doen. Deze PSU moet gewoon goed, zuinig en modern zijn zonder al te veel consessies. Ja dan wordt het duurder, maar hoef ik ook niet bij de eerstvolgende upgrade een nieuw te kopen. Ik heb nu een BeQuiet Dark Power Pro 11 550W en die trekt het helaas net aan niet, dus er moet meer vermogen in.
Zuinigheid, modulair en vooral goed en stabiel.
Wat is je budget?
Het mag wat kosten, want een goede PSU is gewoon te belangrijk om op te besparen. 250 euro als max is denk ik reëel
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bijzonder tevreden over BeQuiet en zit te kijken naar de Dark Power 13 pro 850W
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem bestaat uit:
[list]
• AMD 5900X
• Aorus X570 Master
• 32GB RAM
• MSI RTX3080
• 2x NVMe
• 1x HDD
• 1x SSD
[/list]
Waar ik vooral tegenaan loop is dat ATX3.0 (Titanium) voedingen erg duur zijn en me afvraag of dit wel echt toekomstbestendig is. Ze zijn aan het morrelen aan de 12vhpwr stekker en mogelijk gaat die er sneller uit dan dat ie er in is gekomen.
Zie ik wat over het hoofd of is de voeding die ik op het oog heb gewoon te duur voor wat het doet?
Ik zoek een nieuwe goede PSU
Ik zoek een PSU waar ik wat langer dan 1 generatie mee kan doen. Deze PSU moet gewoon goed, zuinig en modern zijn zonder al te veel consessies. Ja dan wordt het duurder, maar hoef ik ook niet bij de eerstvolgende upgrade een nieuw te kopen. Ik heb nu een BeQuiet Dark Power Pro 11 550W en die trekt het helaas net aan niet, dus er moet meer vermogen in.
Zuinigheid, modulair en vooral goed en stabiel.
Wat is je budget?
Het mag wat kosten, want een goede PSU is gewoon te belangrijk om op te besparen. 250 euro als max is denk ik reëel
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bijzonder tevreden over BeQuiet en zit te kijken naar de Dark Power 13 pro 850W
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem bestaat uit:
[list]
• AMD 5900X
• Aorus X570 Master
• 32GB RAM
• MSI RTX3080
• 2x NVMe
• 1x HDD
• 1x SSD
[/list]
Waar ik vooral tegenaan loop is dat ATX3.0 (Titanium) voedingen erg duur zijn en me afvraag of dit wel echt toekomstbestendig is. Ze zijn aan het morrelen aan de 12vhpwr stekker en mogelijk gaat die er sneller uit dan dat ie er in is gekomen.
Zie ik wat over het hoofd of is de voeding die ik op het oog heb gewoon te duur voor wat het doet?
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
De uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W zal bovenaan je verlanglijstje moeten staan. Is het efficiënst, stilst en presteert het best.nhimf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:02:
850W is meer dan voldoende, want kan spikes aan van 1700W.
De 12vhpwr stekker (male) blijf erin en veranderd niet. De female aansluiting op de videokaart wordt wel veranderd naar de 12v2x6 standaard, maar blijft backwards compatible met de 12vhpwr female aansluiting. Zolang je de kabel er recht in doet is er niets aan de hand.
Ah ja deze had ik eerder al eens gezien, maar toen was ie nauwelijks nog te verkrijgen in Nederland.Djarune schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
De uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W zal bovenaan je verlanglijstje moeten staan. Is het efficiënst, stilst en presteert het best.
850W is meer dan voldoende, want kan spikes aan van 1700W.
De 12vhpwr stekker (male) blijf erin en veranderd niet. De female aansluiting op de videokaart wordt wel veranderd naar de 12v2x6 standaard, maar blijft backwards compatible met de 12vhpwr female aansluiting. Zolang je de kabel er recht in doet is er niets aan de hand.
Persoonlijk ken ik het merk niet, maar ik las wel dat het een goede PSU is.
Wat ik zo gek vind is dat we vroeger naar multi-rail 12V gingen, maar het lijkt dat we weer terug gaan naar de single rail. Los van het max vermogen per rail, is single rail tegenwoordig (weer) beter dan multi-rail (zoals dus de Dark Power Pro 13)?
@nhimf Heb je plannen voor upgrade van GPU dat je specifiek kijkt voor 850w ?
Met een goede 650w voeding zit je ook prima met de RTX3080.
of uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi
:fill(white):strip_exif()/f/image/AIi5e402mEEVryVKEmcGm2Mg.png?f=user_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Hackus op 05-10-2023 16:31 ]
Ik heb geen wilde plannen, maar wil nu niet verkeerd gaan besparen om later toch ineens weer een nieuwe te moeten kopen. Vandaar dat ik naar een ATX3/PCIE5 PSU kijk. Ik heb helemaal nog geen pcie5 dus geen noodzaak voor zoiets. Liever een overprovision dan later, zoals nu, toch net te krap zitten. Ik dacht dat mijn huidige 550W ook nog jaren mee kon (kan ie ook, maar niet in mijn pc helaas).Hackus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:27:
@nhimf Heb je plannen voor upgrade van GPU dat je specifiek kijkt voor 850w ?
[Afbeelding]
Dat blijkt vaker zo ja, dat zei ik nog van de week hier in een topic. 'voor de mogelijke upgrade' maar meer watt kopen. het is wel verstandig wat jij wilt, dus gaf ik je ook maar een optie.nhimf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Ik heb geen wilde plannen, maar wil nu niet verkeerd gaan besparen om later toch ineens weer een nieuwe te moeten kopen. Vandaar dat ik naar een ATX3/PCIE5 PSU kijk. Ik heb helemaal nog geen pcie5 dus geen noodzaak voor zoiets. Liever een overprovision dan later, zoals nu, toch net te krap zitten. Ik dacht dat mijn huidige 550W ook nog jaren mee kon (kan ie ook, maar niet in mijn pc helaas).
Qua efficiency is een zwaardere vaak toch net even beter, ga je lekker gamen/renderen dan wil je liever niet in de 80-90% range zitten.Hackus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
Dat blijkt vaker zo ja, dat zei ik nog van de week hier in een topic. 'voor de mogelijke upgrade' maar meer watt kopen. het is wel verstandig wat jij wilt, dus gaf ik je ook maar een optie.
De reden dat je liever niet veel te zwaar wil kopen is vooral vanwege de aanschafkosten
Nog een optie als je echt Titanium wilt uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W
Bedankt voor de tips.
Omdat ik eerder al eens gekeken heb ben ik voor de uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W gegaan.
Deze lijkt qua kwaliteit-capaciteit-geld een goede koop. Eerder dit jaar was hij nog niet echt te verkrijgen, maar nu wel.
Omdat ik eerder al eens gekeken heb ben ik voor de uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W gegaan.
Deze lijkt qua kwaliteit-capaciteit-geld een goede koop. Eerder dit jaar was hij nog niet echt te verkrijgen, maar nu wel.
Goede keuze! Titanium is erg zuinig. Ik heb nu een Seasonic Platinum 860W V2 voeding, dat was in 2015 als beste getest op alle punten door Hardware.info door Koen Crijns. Ik kocht de voeding voor €234 (augustus 2015) en zit nu al in mijn tweede build. Als ik nu een voor een nieuwe voeding zou kiezen is dit standaard Titanium met ATX 3.0 PCI-E 5.0:nhimf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:14:
Bedankt voor de tips.
Seasonic Prime TX-1600, PCIe 5.0, ATX 3.0
:strip_exif()/f/image/veVQuiHfWo1LiguDCCgEZCZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat Tweakers.net geen voedingen meer test en geen reviews meer voor publiceert
[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 06-10-2023 11:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik hoop dat het een goede keus blijktVan der Berg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
Goede keuze! Titanium is erg zuinig. Ik heb nu een Seasonic Platinum 860W V2 voeding, dat was in 2015 als beste getest op alle punten door Hardware.info door Koen Crijns. Ik kocht de voeding voor €234 (augustus 2015) en zit nu al in mijn tweede build. Als ik nu een voor een nieuwe voeding zou kiezen is dit standaard Titanium met ATX 3.0 PCI-E 5.0:
[Afbeelding]
Jammer dat Tweakers.net geen voedingen meer test en geen reviews meer voor publiceert
De reden voor Titanium is enerzijds zuinigheid en anderzijds, maar dat is meer een gevoelskwestie, dat hoe hoger je zit hoe meer premium ze moeten zijn om de zuinigheid te halen. Dus betere componenten en hopelijk langere levensduur.
Qua kosten ga ik het er denk ik niet uithalen ten op zichtte van een Platinum. Al is het wel goed/fijn om te weten dat in de 10% load ze bij Titanium ook minimaal 90% efficient moeten zijn, en bij Platinum en lager is dat geen onderdeel van de certificatie.
Meer in depth reviews zoals PSU's zou goed zijn voor Tweakers.
Titanium is 94% efficiënt en Platinum 90%:nhimf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:27:
[...]
Ik hoop dat het een goede keus blijktMaar ik heb er wel vertrouwen in, mede omdat het hier geopperd is en elders ook als goed wordt beschouwd. Maar 1600W is voor mij extreme overkill. Ik kan me niet voorstellen dat ze consumenten GPU's van 500W of meer echt gaan promoten. Los van de kosten van energie wordt het wel heul warm op je zolderkamertje....
De reden voor Titanium is enerzijds zuinigheid en anderzijds, maar dat is meer een gevoelskwestie, dat hoe hoger je zit hoe meer premium ze moeten zijn om de zuinigheid te halen. Dus betere componenten en hopelijk langere levensduur.
Qua kosten ga ik het er denk ik niet uithalen ten op zichtte van een Platinum. Al is het wel goed/fijn om te weten dat in de 10% load ze bij Titanium ook minimaal 90% efficient moeten zijn, en bij Platinum en lager is dat geen onderdeel van de certificatie.
Meer in depth reviews zoals PSU's zou goed zijn voor Tweakers.
Bij 50% belas zelfs een efficiëntere 96% bij Titanium tegenover Platinum 94%
:fill(white):strip_exif()/f/image/QszyVc076XgznQ3QszU07PN2.png?f=user_large)
1600W betekent niet dat de voeding ook daadwerkelijk 1600W verbruikt. Hij gebruikt alleen wat het systeem vraagt nodig heeft. Ik wil 1600W voor de toekomst en de efficiëntie ervan. Ik wil ook een ATX 3.0 PCI-E 5.0 en dit is de enige editie
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 06-10-2023 11:35 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
@Van der Berg Ik zou eerst eens uitvinden of die nieuwe Seasonic Prime goed is.
De nieuwe Vertex serie heeft helaas een coilwhine probleem.
De vorige Prime serie had ruis op de +12V rail.
@nhimf Je hebt een goede voeding gekocht. Veel plezier ermee.
De nieuwe Vertex serie heeft helaas een coilwhine probleem.
De vorige Prime serie had ruis op de +12V rail.
@nhimf Je hebt een goede voeding gekocht. Veel plezier ermee.
Ik weet heel goed wat die 1600W betekent, maar als je systeem ruim onder de 50% belasting blijft in piek en in normaal gebruik onder de 20% blijft dan kan je wel van overkill spreken =) Ik denk dat mijn systeem in de meeste gevallen onder de 600W zal blijven en in de toekomst komt dat vast wel wat bij maar geen volle kiloWatt.Van der Berg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Titanium is 94% efficiënt en Platinum 90%:
Bij 50% belas zelfs een efficiëntere 96% bij Titanium tegenover Platinum 94%
[Afbeelding]
1600W betekent niet dat de voeding ook daadwerkelijk 1600W verbruikt. Hij gebruikt alleen wat het systeem vraagt nodig heeft. Ik wil 1600W voor de toekomst en de efficiëntie ervan. Ik wil ook een ATX 3.0 PCI-E 5.0 en dit is de enige editie
Het verschil van 2% op 50% load is weinig relevant in de meeste situaties eerlijk gezegd. Bij mijn voeding is dat 8,5W, voordat je dat terugverdiend heb, ben ik al vrij arm aan de totale energiekosten

Maar goed, zeker de voeding wil ik gewoon niet teveel besparen want het is toch wel degelijk een erg belangrijk onderdeel. Vandaar de keuze voor een high end voeding
@Djarune Thanks! Hij komt morgen dus gelijk aan de klus
Daar komt nog bovenop: in de praktijk is energieverlies van je PC in idle-stand vaak ook significant, en grote kans dat een zwaardere voeding in die regio's juist inefficiënter is. Bij een 500W-voeding zegt het titanium-label nog iets over het idle-verbruik (zelfs platinum eigenlijk al niet meer, 20% van 500W is 100W en haalt zelfs een high-end PC bij lange na niet). Bij een 1600W-voeding zegt het 80-plus-labeltje gewoon niks over idle-verbruik. Het laagste vermogen waarop een 1600W titanium-voeding wordt gemeten is 160W. Bij platinum en lager zelfs 320W. Tja. Dat ligt letterlijk boven het load-verbruik van mijn eigen PC.nhimf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:
Het verschil van 2% op 50% load is weinig relevant in de meeste situaties eerlijk gezegd. Bij mijn voeding is dat 8,5W, voordat je dat terugverdiend heb, ben ik al vrij arm aan de totale energiekosten
Als je naar gedetailleerde metingen gaat kijken en even doorrekent zie je dat labeltjes in dat opzicht toch kunnen vertekenen. Ga je niet blindstaren op die piek in efficiëntie bij 50% load.
[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 06-10-2023 13:30 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
@Van der Berg Aanvullend op @bwerg, een computer is meestal in een status van rond de 40W tot 80W als ie aan staat. Dan haal je nooit die >90% efficiëntie maar als volgt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNLUJvGCHyqEJotclryhsXBf.jpg?f=user_large)
Fractal iON660w is al voldoende voor de RTX3080 built en haalt op 65-75w 87.6% 230V
Zijn Dark power pro 11 550w is ook erg eff. heb hem zelf lang gebruikt, en 650w ook. de 550w moet dacht ik spikes aankunnen van 630w
1600w is meer voor 2x RTX4090
Zijn Dark power pro 11 550w is ook erg eff. heb hem zelf lang gebruikt, en 650w ook. de 550w moet dacht ik spikes aankunnen van 630w
1600w is meer voor 2x RTX4090
[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 06-10-2023 14:41 ]
Ja ik denk dat de mijn huidige het net aan had gekunnen. Ik zag later pas dat de PCIE1 en PCIE2 beiden 12v3 rail zitten en de PCIE3 en PCIE4 op de 12v4 rail. Ik dacht handig te zijn om PCIE1 en PCIE2 te gebruiken, zitten ze op dezelfde 12v railHackus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:28:
Fracatal iON660w is al voldoende voor de RTX3080 built en haalt op 65-75w 87.6% 230V
Maar het blijft schuren tegen het max aan en daar wordt ik niet blij van.
Tevens kan ik een nieuwe PSU gebruiken voor een andere build met wat oudere onderdelen, dus een mooi excuus voor een nieuwe PSU =)
Heb zitten zoeken maar kan geen adapter topic vinden, kan dat hier gesteld worden?
Ik ben op zoek naar een hele stille 24v 1a adapter voor op de slaapkamer, de voeding blijft in principe 24/7 onder spanning dus zou wel een veilige willen.
Is bedoeld om aan de Philips hue playbar aan te sluiten.
24v
1a
Super stil
Veilig
Iemand suggesties?
Ik ben op zoek naar een hele stille 24v 1a adapter voor op de slaapkamer, de voeding blijft in principe 24/7 onder spanning dus zou wel een veilige willen.
Is bedoeld om aan de Philips hue playbar aan te sluiten.
24v
1a
Super stil
Veilig
Iemand suggesties?
De plaatselijke pc boer wily me steeds een PSU van 1000W aanraden voor volgende build, maar volgens mij is 850W voldoende?
Asus PRIME Z790-P WIFI ddr5
NZXT H7 Elite Black Midi Tower
Corsair Vengeance 2x16GB 5 5200
Intel Core i7 13700K
Gigabyte RTX 4070Ti EAGLE OC 12G Videokaart
be quiet! Pure Loop 240mm watercooling
Gigabyte 1000W voeding
WD Black SN850X 1TB M.2
WD BLACK 3.5" 6TB hdd
Microsoft Windows 11 Home NL OEM 64bit
Intel Core i7 13700K
Gigabyte 1000W voeding
WD Black SN850X 1TB M.2
WD BLACK 3.5" 6TB hdd
Stille adapter? Que?
Maar zo te zien komt dit met een typische 5.5x2.5mm plug, dus zolang je er 1 vind diet 24V en minimaal 1A doet ben je golden.
https://www.techpowerup.c...el-core-i7-13700k/22.html
255W
https://www.techpowerup.c...e-rtx-4070-ti-tuf/39.html
294W
=> ~550W
Met wat toleranties et al, minimaal 600W en je zit snor.
1000W is dus malloot overkill en 850W ook. Het laatste kan je wel goedpraten als je ooit van plan bent te upgraden naar een hoger vermogen voeding of de prijs erg gunstig is.
5200MHz geheugen is ook een beetje spijtig met een 13700K, je ziet liever 6000MHz & up voor Raptor Lake.
[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 15-10-2023 23:44 ]
@Acemath tenminste 700W zou ik pakken op basis van reviews van die kaart. Dan kom je uit op een 750W ATX3.0 voeding als je er lang mee wil doen en je de juiste connector wil hebben. Pak geen Gigabyte voeding. Die hebben vaak een vreemd platform.
Daarnaast ook niet voor een 200+ moederbord zonder geïntegreerd IO shield gaan. Dat is echt te duur en armoede als daar een 13700k in gaat… samen met het geheugen en de voeding lijkt me de pc boer niet heel professioneel… maak een DKA topic aan.
Daarnaast ook niet voor een 200+ moederbord zonder geïntegreerd IO shield gaan. Dat is echt te duur en armoede als daar een 13700k in gaat… samen met het geheugen en de voeding lijkt me de pc boer niet heel professioneel… maak een DKA topic aan.
Aansluiting maakt niet uit, desnoods knip ik de kabels en verbind ik ze met een kroonsteentje.Thomg schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:43:
[...]
Stille adapter? Que?
Maar zo te zien komt dit met een typische 5.5x2.5mm plug, dus zolang je er 1 vind diet 24V en minimaal 1A doet ben je golden.
Heb jij een tip voor een stille adapter zonder een zoem erin?
Beste,
Ik wil binnenkort mijn GPU upgraden van een rx 480 naar een 6700 XT
Dit in combinatie met een r5 3600
mijn huidige voeding is uitvoering: Corsair CX450M
Deze komt uit herfst 2016, zo'n 7 jaar oud dus.
Zou deze nog voldoende zijn? Ik lees dat deze nieuwe GPU zo'n 50W meer verbruikt.
Bij een upgrade zit ik aan de uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt te denken, maar zoek eigenlijk een voeding die rond de 75-100 euro kost.
In de toekomst wil ik wellicht nog naar AM5, maakt dat veel uit qua stroomverbruik?
Zou deze nog voldoende zijn? Ik lees dat deze nieuwe GPU zo'n 50W meer verbruikt.
Bij een upgrade zit ik aan de uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt te denken, maar zoek eigenlijk een voeding die rond de 75-100 euro kost.
In de toekomst wil ik wellicht nog naar AM5, maakt dat veel uit qua stroomverbruik?
i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000
Dan zou ik echt eerder voor de uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W gaan, zuiniger en de helft zo goedkoop. Of ga je 3x een rtx 4090ti draaien voor bepaalde berekeningen ofzo?Van der Berg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
Goede keuze! Titanium is erg zuinig. Ik heb nu een Seasonic Platinum 860W V2 voeding, dat was in 2015 als beste getest op alle punten door Hardware.info door Koen Crijns. Ik kocht de voeding voor €234 (augustus 2015) en zit nu al in mijn tweede build. Als ik nu een voor een nieuwe voeding zou kiezen is dit standaard Titanium met ATX 3.0 PCI-E 5.0:
[Afbeelding]
Op dit moment zijn de voedingen redelijk prijzig, maar ik zou gewoon een goede voeding kopen en iets meer uitgevenshadvet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:05:
Beste,
GB zal hem die voeding wel gratis geven en jij moet voor meuk betalen. Zou sowieso niks bij hun kopen als ze dat doen. 1000w is alleen nodig als je 2 videokaarten gaat gebruikenAcemath schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:47:
De plaatselijke pc boer wily me steeds een PSU van 1000W aanraden voor volgende build, maar volgens mij is 850W voldoende?
Intel Core i7 13700K
Gigabyte 1000W voeding
WD Black SN850X 1TB M.2
WD BLACK 3.5" 6TB hdd
Inderdaad, voor dat systeem is een nette 750W echt meer dan voldoende. Die kaart verbruikt toch 220W oid? Heel strikt genomen zal dit ook wel werken op een kwalitatief goede 450WHackus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
GB zal hem die voeding wel gratis geven en jij moet voor meuk betalen. Zou sowieso niks bij hun kopen als ze dat doen. 1000w is alleen nodig als je 2 videokaarten gaat gebruiken
Voor de 4070Ti reken je 350wSantee schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Inderdaad, voor dat systeem is een nette 750W echt meer dan voldoende. Die kaart verbruikt toch 220W oid? Heel strikt genomen zal dit ook wel werken op een kwalitatief goede 450W
Ik heb hier de uitvoering: Sapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT (11306-08-20G) icm een 5800X + B550M, op een Bitfenix Whisper 450. Geen klachten hier.shadvet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:05:
Beste,
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
300W is accuraat.Santee schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Is dat dan omdat er power spikes in kunnen zitten?
https://www.techpowerup.c...e-rtx-4070-ti-tuf/39.html
350W is waarschijnlijk met buffer.
Je houd gewoon iets ruimte voor oa spikes ja. Voor RTX4070 300w.Santee schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Is dat dan omdat er power spikes in kunnen zitten?
Sommige versies verbruiken iets meer dan de ander.
Het model in kwestie is hier nog al voorgekomen (met hier en daar wat vragen over het recente track record van Seasonic, maar niets 'structureel' verkeerd), maar niet in de context van de 'klaarheid' voor ATX3.0.
Denken jullie dat dit een goed basismodel met toekomstgerichtheid voor ATX3.0?
uitvoering: Seasonic Focus GX-750 ATX 3.0
Model kun je niet vergelijken met de vorige Focus series.Vincort schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:58:
Het model in kwestie is hier nog al voorgekomen (met hier en daar wat vragen over het recente track record van Seasonic, maar niets 'structureel' verkeerd), maar niet in de context van de 'klaarheid' voor ATX3.0.
Op het eerste gezicht zitten er uitstekende onderdelen in:
- Uitstekende Nippon Chemi Con en Nichicon 105°C caps aan de primaire zijde.
- ook Japanse tier A caps aan de secundaire zijde
- Vrij dure en stille 135mm Hong Hua FDB fan
De enige maar is dat de Focus ATX3.0 nog niet goed is getest door Cybenetics. De duurdere Vertex ATX3.0 serie kampt met coilwhine problemen. Het zou jammer zijn als de Focus dit ook heeft.
Conclusie. Kopen en testen, maar geen garanties.
Gewoon kopen. SS heeft goede garantie voor als er wat mee speeltVincort schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:58:
Hey, ik wil voor een liquid devil 7900xtx een nieuwe voeding halen. Zit nu op een Corsair rm750x 2018.
Rest van de specs: inventaris: Game PC 2023
Ik wil endgame spelen en de FSP hydro Ti pro halen. 850W voor €215 of 1000W voor €254, wat is de betere deal?
Rest van de specs: inventaris: Game PC 2023
Ik wil endgame spelen en de FSP hydro Ti pro halen. 850W voor €215 of 1000W voor €254, wat is de betere deal?
Dat gaat gewoon werken. Nieuwe voeding is niet nodig.Santee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:46:
Hey, ik wil voor een liquid devil 7900xtx een nieuwe voeding halen. Zit nu op een Corsair rm750x 2018.
Ik zie dat Hackus hierboven mijn vraag al praktisch beantwoord heeft. Ik wil mijn i7-7700k vervangen. Dit is mijn huidige systeem.
Ik denk aan een Ryzen 7 7800X3D. Als ik naar de reviews kijk is het stroomverbruik en de warmteproductie van die processor in vergelijking met andere recente processors erg bescheiden. Moederbord en geheugen ben ik nog niet uit. De voeding is dan volgens mij ook stevig genoeg, en ik zie dat ook wel bevestigd in het systeem dat Hackus hierboven post. Wat ik alleen niet kan vinden is of AM5 vraagt om stekkers/kabels/spanning die de FD Ion+ 760W niet heeft. En ook hier: eigenlijk denk ik dat de build van Hackus ook bewijst dat dat geen probleem is (ook al is dat een Intel en geen AMD). Zie ik hier iets over het hoofd?
EDIT: wat ik in ieder geval over het hoofd zie is dat ik toen ik dit schreef op een hele andere pagina van dit topic zat. De post waar ik naar verwijs is: Hackus in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-7700K Boxed | € 400,- | € 400,- |
1 | Moederborden | Asus Prime Z270-A | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Elite Zwart/Wit | € 288,61 | € 288,61 |
1 | Monitors | Asus MG248QR Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 44,69 | € 44,69 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 m.2 275GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 58,- | € 58,- |
1 | Solid state drives | OCZ Vertex EX SATA II 2.5" SSD 120GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDBA3V0010BNC) | € 175,99 | € 175,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 967,29 |
Ik denk aan een Ryzen 7 7800X3D. Als ik naar de reviews kijk is het stroomverbruik en de warmteproductie van die processor in vergelijking met andere recente processors erg bescheiden. Moederbord en geheugen ben ik nog niet uit. De voeding is dan volgens mij ook stevig genoeg, en ik zie dat ook wel bevestigd in het systeem dat Hackus hierboven post. Wat ik alleen niet kan vinden is of AM5 vraagt om stekkers/kabels/spanning die de FD Ion+ 760W niet heeft. En ook hier: eigenlijk denk ik dat de build van Hackus ook bewijst dat dat geen probleem is (ook al is dat een Intel en geen AMD). Zie ik hier iets over het hoofd?
EDIT: wat ik in ieder geval over het hoofd zie is dat ik toen ik dit schreef op een hele andere pagina van dit topic zat. De post waar ik naar verwijs is: Hackus in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Je voeding is ruim voldoende, en er zijn geen andere stekkers. Dat is alleen voor RTX 4070Ti en krachtiger.
Ik heb een systeem met een 5600x en een RTX2080, momenteel met een Corsair VS650 erin, maar de fan maakt enorm veel lawaai. Ik ben dus op zoek naar een vervanging voor de PSU. Wat raden jullie aan? Ik heb slechte ervaring met Cooler Master en Corsair voedingen
De Corsair VS serie is de absolute budget serie van Corsair. Er zit een sleeve bearing fan in die na een jaar of 2 al lawaai begint te maken. De VS650 komt in de “grijze / zwarte” en “oranje” uitvoering. Mocht je de oranje VS650 hebben, meteen vervangen want die mist essentiele beveiligingen en is onveilig verklaard.henkbert schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:51:
Ik heb een systeem met een 5600x en een RTX2080, momenteel met een Corsair VS650 erin, maar de fan maakt enorm veel lawaai. Ik ben dus op zoek naar een vervanging voor de PSU. Wat raden jullie aan? Ik heb slechte ervaring met Cooler Master en Corsair voedingen
Vervanger is een ATX3.0 850W voeding. Die gaat weer 10 jaar mee en is voorbereid voor vrijwel alles. Zie afgelopen pagina’s
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Editionhenkbert schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:51:
Of je wacht op de 750w versie
Zo voedingen zijn nogal wat duurder geworden. Mijn huidige pc met Corsair RM650 (2019) was 90 euro. Als je nu kijkt naar vergelijkbare voedingen
Ik ben eens een nieuwe pc aan het samenstellen, of die ook echt gebouwd gaat worden weet ik nog niet, alles is flink duurder geworden.
Onderstaand is het lijstje, dat kan nog enigszins veranderen maar CPU en GPU staan redelijk vast.
De enige eis is full modulair en volledig zwarte kabels, evt. Cablemod compatible. Heeft het zin om met deze specs naar ATX3.0 te kijken? Ik verwacht geen grote toekomstige upgrades, het is veel leuker om iedere zoveel jaar iets geheel nieuw te bouwen

Ik ben eens een nieuwe pc aan het samenstellen, of die ook echt gebouwd gaat worden weet ik nog niet, alles is flink duurder geworden.
Onderstaand is het lijstje, dat kan nog enigszins veranderen maar CPU en GPU staan redelijk vast.
De enige eis is full modulair en volledig zwarte kabels, evt. Cablemod compatible. Heeft het zin om met deze specs naar ATX3.0 te kijken? Ik verwacht geen grote toekomstige upgrades, het is veel leuker om iedere zoveel jaar iets geheel nieuw te bouwen
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 434,68 | € 434,68 |
1 | Moederborden | MSI PRO Z790-P WIFI | € 208,48 | € 208,48 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti GAMING X TRIO 12G | € 959,- | € 959,- |
1 | Behuizingen | Lian Li O11 Dynamic EVO Zwart | € 143,12 | € 143,12 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H115i RGB Elite | € 169,- | € 169,- |
1 | Ventilators | Lian Li UNI FAN SL140 (set van 2) Zwart, 140mm | € 47,95 | € 47,95 |
3 | Ventilators | Lian Li UNI FAN SL140 V2 single pack Zwart, 140mm | € 29,90 | € 89,70 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400C32 | € 135,85 | € 135,85 |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2021) Zwart | € 109,99 | € 109,99 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 135,- | € 135,- |
Totaal | € 2.432,77 |
[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 25-10-2023 12:17 . Reden: componenten lijst aangevuld ]
@FastFred maak een Desktop koopadvies topic voor je lijstje. Al staat de CPU redelijk vast, ik zou zeker de 14700k nemen ipv de 13700k.
Wat betreft de voeding. Gewoon proberen met de RM650. Heeft kwaliteit zat en is single rail. Pas als de CPU (met alle cores) + GPU max draait krijgt ie het zwaar voor de kiezen, maar zeg nu eerlijk hoe vaak komt dat nu voor. En als het systeem uitvalt weet je dat je power te weinig hebt.
Wat betreft de voeding. Gewoon proberen met de RM650. Heeft kwaliteit zat en is single rail. Pas als de CPU (met alle cores) + GPU max draait krijgt ie het zwaar voor de kiezen, maar zeg nu eerlijk hoe vaak komt dat nu voor. En als het systeem uitvalt weet je dat je power te weinig hebt.
@Djarune Ik ben hier dus voor voedingsadvies. Niet voor desktop aankoopadvies. Ik heb voor de 13700 gekozen omdat de 14700 nogal een heethoofd schijnt te zijn. En het enige verschil verder is 4 cores extra. Heeft dat zoveel extra winst?
De huidige pc wil ik als geheel kunnen verkopen, heb ik er het minste werk mee. Dus de RM650 van mijn huidige systeem ga ik niet overzetten.
De huidige pc wil ik als geheel kunnen verkopen, heb ik er het minste werk mee. Dus de RM650 van mijn huidige systeem ga ik niet overzetten.
Als energieverbruik zo'n concern is power limit je de 14700K en neem je de extra 4 E-cores mee.
De 14700K is immers een licht overclockte variant met verhoogde power limits en 4 E cores.
Voor voeding, iedere doorsnee voeding rond de 700 a 750W is zat. Scroll wat rond voor suggesties.
De 14700K is immers een licht overclockte variant met verhoogde power limits en 4 E cores.
Voor voeding, iedere doorsnee voeding rond de 700 a 750W is zat. Scroll wat rond voor suggesties.
[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 25-10-2023 12:12 ]
Fred, ik zou je RM behouden, je ziet vanzelf wel of ie het trekt of niet. anders die voeding die ik hierboven heb aangegeven.FastFred schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:06:
@Djarune Ik ben hier dus voor voedingsadvies. Niet voor desktop aankoopadvies. Ik heb voor de 13700 gekozen omdat de 14700 nogal een heethoofd schijnt te zijn. En het enige verschil verder is 4 cores extra. Heeft dat zoveel extra winst?
@Hackus Thx, de 750W versie lijkt me beter te passen, ik verwacht toch niet te gaan upgraden. Pricewatch noemt nog geen prijzen, maar Megekko lijkt al wel te kunnen leveren
unsorted: Thermaltake Tt GF A3 750WATX30FastFred schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:02:
@Hackus Thx, de 750W versie lijkt me beter te passen, ik verwacht toch niet te gaan upgraden. Pricewatch noemt nog geen prijzen, maar Megekko lijkt al wel te kunnen leveren
Moet nog volledig worden gemaakt.
105 euro is geen geld voor deze ATX3.0 voeding met enkel Japanse caps.
Dat is een ander type. ik bedoel deze => https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_0Bh.pdfFastFred schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:02:
[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 26-10-2023 12:10 ]
Volgens de EAN is het dezelfde voeding, maar Megekko laat een plaatje zien van de GF1 wat gek is want die is niet ATX3.0. Alternate geeft voor dezelfde EAN de GF A3 weer.Hackus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Dat is een ander type. ik bedoel deze => https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_0Bh.pdf
Enige verschil is GF A3 v GF3
Dat verklaart het verschil.Hackus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:55:
Enige verschil is GF A3 v GF3
De GF A3 heeft een platform van HKC Overseas Ltd. met een Cybenetics Eta Platinum rating. De GF3 een bekender CWT CSZ platform (NZXT C Gold v2, MSI MPG) met Cybenetics
Eta Gold rating. Beide een Lambda gelijk aan A-
Ze maken veel te veel types, is niet meer overzichtelijk zo
Klopt. Ze hebben slechts 205 verschillende voedingen…Hackus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:40:
Ze maken veel te veel types, is niet meer overzichtelijk zo
CORSAIR gelooft blijkbaar nog in de 12VHPWR connector en maakt een "foefje" die 180 graden gedraaid is en hogere temperaturen aan zou kunnen. Wie durft zich eraan te wagen?
CORSAIR Releases 12VHPWR GPU Power Bridge Adapter
Product info > PCIe 5.0 12VHPWR GPU Power Bridge
CORSAIR Releases 12VHPWR GPU Power Bridge Adapter
Product info > PCIe 5.0 12VHPWR GPU Power Bridge
Wil via deze weg nogmaals Fractal Design complimenteren met een super customer support. De Ion+ 860W PSU die ze in Maart 2021 na amper 6 maanden service gratis hebben vervangen heeft nu 2.5 jaar later kuren en zorgt voor shutdowns tijdens gaming sessies. Hij kan de ~400-500W load van mijn RTX3080Ti met R9 5900X niet meer aan.ParaWM schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:39:
Wil even Fractal Design als merk een compliment / wat promotie geven wat betreft customer service. Ik ben al sinds de jaarwisseling bezig met een service geval van mijn PSU 860w Ion+ via Directsale.nl. Inmiddels weten we dat ze zga falliet zijn net als Kijkshop.nl en de websites gesloten hebben. Na direct met Fractal gemaild te hebben en de situatie uitgelegd te hebben, sturen ze met direct zelf een nieuwe PSU. Heel vriendelijk en vlot geholpen.
Garantie is 10 jaar en ik heb ze een mailtje gestuurd. Hij wordt weer gratis vervangen !
Ja, het is een tikje bedenkelijk dat 2 PSU's het zo vlot begeven, maar ik hou het er maar op dat ze beide uit de tijd komen dat er overal tekorten waren in de computer markt met chips en transistors etc (
[ Voor 3% gewijzigd door ParaWM op 02-11-2023 17:49 ]
Sinterklaas wil bier !
Vreemd, de 760w zit in de PC van mijn zoon. met RTX3080 (OC) en 12400F(max power) en werkt nog prima.
Ik heb er toen stuk of 5 gekocht en zelf ook 1 van gebruikt, en zijn nu nog vlekkeloos in gebruik.
Ik heb er toen stuk of 5 gekocht en zelf ook 1 van gebruikt, en zijn nu nog vlekkeloos in gebruik.
Ziet eruit als een goede voeding. Wel jammer dat voor dit bedrag men slechts 5 jaar garantie krijgt.
Dat is het met Silverstone. in NL heb je te maken met conformiteit, wettelijke garantie. dat staat buiten fabrieks- of verkopersgarantieDjarune schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:22:
[...]
Ziet eruit als een goede voeding. Wel jammer dat voor dit bedrag men slechts 5 jaar garantie krijgt.
Ik heb nu een MSI MPG A650GF voeding gekocht in 2021 voor een 10400F en 6800XT. Voor black friday ga ik upgraden naar een 7800X3D.
Zou het aan te raden te zijn om een nieuwe voeding aan te schaffen (750/850W) voor ATX3.0 en iets meer overhead voor de sterkere CPU? Of zou mijn huidige voeding nog prima zijn (eventueel met een beetje undervolting/power limits)
Zou het aan te raden te zijn om een nieuwe voeding aan te schaffen (750/850W) voor ATX3.0 en iets meer overhead voor de sterkere CPU? Of zou mijn huidige voeding nog prima zijn (eventueel met een beetje undervolting/power limits)
Geen nieuwe voeding nodig en je hoeft ook helemaal niets te tweaken. De 7800X3D gebruikt namelijk hetzelfde of zelfs minder vermogen dan de 10400F tijdens gamen.Excalibaard schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:15:
Ik heb nu een MSI MPG A650GF voeding gekocht in 2021 voor een 10400F en 6800XT. Voor black friday ga ik upgraden naar een 7800X3D.

De 10400F zal ook tussen de 48W en 55W liggen.
Lekker blijven gebruiken, niks mis mee. 7800X3D gaat niet ineens 200w meer verbruiken dan je 10400FExcalibaard schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:15:
Is er geen niet-Shift ATX 3 RM850x versie?Djarune schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:11:
[...]
Middensegment:
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 (past niet in iedere kast)
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5 met 20 euro cashback
Nee. Dan ga je naar RMe of HXi. Maar staar je niet blind of Corsair. Er zijn tig merken die ook goede ATX3.0 voedingen hebben.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:19:
[...]
Is er geen niet-Shift ATX 3 RM850x versie?
uitvoering: Corsair RM850x (2021) ZwartOlaf van der Spek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:19:
[...]
Is er geen niet-Shift ATX 3 RM850x versie?
Doet het prima, zeker met AMD GPU
Weet ik, heb ik momenteel.Hackus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:36:
Doet het prima, zeker met AMD GPU
Maar ATX 3 is net iets meer dan de 12Vhpwr connector.
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-11-2023 11:46 ]
Zoveel maakt het niet uit, alleen als je RTX 4070Ti of krachtiger hebt. Meeste mensen kiezen toch overbemeten PSU.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:46:
[...]
Weet ik, heb ik momenteel.
Maar ATX 3 is net iets meer dan de 12Vhpwr connector.
Thermaltake Toughpower GF A3 650W PSU Review
Epilogue
There are not many ATX v3.0 compatible PSUs with 650W capacity. The only ones in my database are the Thermaltake Toughpower GF A3 650W, which I reviewed today, and the XPG Core Reactor II 650. The latter achieves a notably higher overall performance and has the same MSRP, creating huge issues for TT’s offering. Nonetheless, the GF A3 650W takes revenge in noise output, achieving a notably lower average noise output. Moreover, during the review, someone could buy the GF A3 650W at $79, a notable difference from XPG’s unit price. At $79, the GF A3 650W is a very good choice!
I am unsure whether there is a market for 650W ATX v3.0 PSUs; from the moment, with 10-20 dollars more, you can get their 750W versions, which are more suitable for nowadays power-hungry GPUs and CPUs. I would invest in a stronger than 650W unit to be future-proof. That said, during the protection features evaluation testing, I realized that the GF A3 650 is way more capable than its nominal output to not have any shutdown issues, even with stronger GPUs and CPUs.
Lastly, I want to stress something I noted in the GF A3 750W review. A pair of EPS connectors on the same cable can be dangerous, especially when the typical 18AWG gauges are used up to the first connector. These connectors can easily draw more than 250W each, meaning >500W. The single 8-pin socket won’t be able to handle such power levels, and the same applies to the 18AWG gauges, which will probably go first. HKC and Thermaltake should take care of this as soon as possible.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
Epilogue
There are not many ATX v3.0 compatible PSUs with 650W capacity. The only ones in my database are the Thermaltake Toughpower GF A3 650W, which I reviewed today, and the XPG Core Reactor II 650. The latter achieves a notably higher overall performance and has the same MSRP, creating huge issues for TT’s offering. Nonetheless, the GF A3 650W takes revenge in noise output, achieving a notably lower average noise output. Moreover, during the review, someone could buy the GF A3 650W at $79, a notable difference from XPG’s unit price. At $79, the GF A3 650W is a very good choice!
I am unsure whether there is a market for 650W ATX v3.0 PSUs; from the moment, with 10-20 dollars more, you can get their 750W versions, which are more suitable for nowadays power-hungry GPUs and CPUs. I would invest in a stronger than 650W unit to be future-proof. That said, during the protection features evaluation testing, I realized that the GF A3 650 is way more capable than its nominal output to not have any shutdown issues, even with stronger GPUs and CPUs.
Lastly, I want to stress something I noted in the GF A3 750W review. A pair of EPS connectors on the same cable can be dangerous, especially when the typical 18AWG gauges are used up to the first connector. These connectors can easily draw more than 250W each, meaning >500W. The single 8-pin socket won’t be able to handle such power levels, and the same applies to the 18AWG gauges, which will probably go first. HKC and Thermaltake should take care of this as soon as possible.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
Vandaag uitvoering: Corsair CX550 (2023) binnen gekregen. Ik was nieuwsgierig en mijn voorgevoel liet mij niet in de steek. Dit is een gerelabelde CV550. Een voeding met groepsregulatie dus. Dat is een hele grote downgrade tov de oude CX550. Absoluut het kopen niet waard. De CX650 en CX750 zijn ook gerelabelde CVs maar dan wel met DC-DC maar helaas nog wel met een double forward topologie aan de primaire kant dus ook een flinke downgrade tov de oude CX650 en CX750.
Wilde foto's maken van de binnenkant maar krijg het ding niet open zonder deze onherstelbaar te beschadigen. De kap zit geklonken ipv geschroefd.
Edit: wat foto's van de buitenkant en door de fangrill.
:strip_exif()/f/image/5xd6QiWJOIQj1kW9WTQ32J6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVZdrcunNOs1J742VlAzOnI9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kX2RQSPg4mUmywa6naTqWG6A.jpg?f=fotoalbum_large)
De diepte van 12,5cm deed mij vermoeden dat het om een CV ging.
:strip_exif()/f/image/KGPL3s46ZddEYwl2Bwm78xUH.jpg?f=fotoalbum_large)
2 coils. Duidelijk groepsregulatie
Door de fangrill lijkt het exact een CV550
:strip_exif()/f/image/6FmEcB7NH1EbcCDYArot0QGK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v8gBcYq0YKgNxUvf3ocn03Lp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het platform van de CV550
:strip_exif()/f/image/FevBrYT7ZiPDfwAw5uGRvmoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig verschil zijn de kabel die bij de CX550 volledig zwart zijn.
Wilde foto's maken van de binnenkant maar krijg het ding niet open zonder deze onherstelbaar te beschadigen. De kap zit geklonken ipv geschroefd.
Edit: wat foto's van de buitenkant en door de fangrill.
:strip_exif()/f/image/5xd6QiWJOIQj1kW9WTQ32J6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVZdrcunNOs1J742VlAzOnI9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kX2RQSPg4mUmywa6naTqWG6A.jpg?f=fotoalbum_large)
De diepte van 12,5cm deed mij vermoeden dat het om een CV ging.
:strip_exif()/f/image/KGPL3s46ZddEYwl2Bwm78xUH.jpg?f=fotoalbum_large)
2 coils. Duidelijk groepsregulatie
Door de fangrill lijkt het exact een CV550
:strip_exif()/f/image/6FmEcB7NH1EbcCDYArot0QGK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v8gBcYq0YKgNxUvf3ocn03Lp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het platform van de CV550
:strip_exif()/f/image/FevBrYT7ZiPDfwAw5uGRvmoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig verschil zijn de kabel die bij de CX550 volledig zwart zijn.
[ Voor 84% gewijzigd door Uszka op 30-11-2023 12:31 ]
Als ik de prijs zie van de CX650 (2023) is de uitvoering: ASUS TUF-GAMING-650B interessanter voor dezelfde prijs. Zit het Great Wall platform in wat in een deel van de oude CX650’s zat.Uszka schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:45: De CX650 en CX750 zijn ook gerelabelde CVs maar dan wel met DC-DC maar helaas nog wel met een double forward topologie aan de primaire kant dus ook een flinke downgrade tov de oude CX650 en CX750.
Wat vind jij momenteel een goede budget voeding tot 70 euro?
uitvoering: Super Flower Golden Green SF-550P14XE Krijg je de Legion GX thuisgestuurd. Alleen de levertijd is aan de lange kant.Djarune schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:05:
Wat vind jij momenteel een goede budget voeding tot 70 euro?
Andere opties zijn:
uitvoering: Seasonic B12 BC-550
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
uitvoering: ASUS TUF-GAMING-650B
Ik heb vorige week onderdelen gekocht voor het bouwen van een nieuwe game PC:
Nu wil ik de PC compleet maken met de Fractal Design Define 7 en de Corsair RM850x shift ATX 3.0
Past de voeding in mijn kast (omdat de kabels aan de zijkant zitten) en is het een goede voeding? Of kan beter een andere kiezen? Op een voeding wil ik niet bezuinigen.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 363,- | € 363,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 204,- | € 204,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 | € 1.095,- | € 1.095,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,89 | € 57,89 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 240,86 | € 240,86 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 118,06 | € 118,06 |
Totaal | € 2.078,81 |
Nu wil ik de PC compleet maken met de Fractal Design Define 7 en de Corsair RM850x shift ATX 3.0
Past de voeding in mijn kast (omdat de kabels aan de zijkant zitten) en is het een goede voeding? Of kan beter een andere kiezen? Op een voeding wil ik niet bezuinigen.
Met https://www.corsair.com/us/en/pc-builder/psu-finder/case kan je de compatibiliteit checken.Orac schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:56:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed € 363,- € 363,- 1 Moederborden ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI € 204,- € 204,- 1 Videokaarten ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 € 1.095,- € 1.095,- 1 Processorkoeling Scythe Fuma 3 € 57,89 € 57,89 1 Geheugen intern G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N € 240,86 € 240,86 1 Solid state drives Kingston KC3000 2TB € 118,06 € 118,06 Totaal € 2.078,81
uitvoering: Montech Titan Gold 850W is goedkoper en net zo goed als de Shift.
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi is iets beter dan de Shift voor een vergelijkbare prijs.
Hier de chart:
/f/image/185DQHu6kFpUvwf8OoaE4muH.png?f=fotoalbum_large)
@Uszka Bedankt voor de info! Heb me ook verder ingelezen op hwbusters.
Met een AMD kaart kun je prima nog deze gebruiken. en je 7900XTX vanaf 3 losse kabels aansluitenOrac schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:56:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed € 363,- € 363,- 1 Moederborden ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI € 204,- € 204,- 1 Videokaarten ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 € 1.095,- € 1.095,- 1 Processorkoeling Scythe Fuma 3 € 57,89 € 57,89 1 Geheugen intern G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N € 240,86 € 240,86 1 Solid state drives Kingston KC3000 2TB € 118,06 € 118,06 Totaal € 2.078,81
uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2
Heren/dames, is er ergens een lijst die kan geraadpleegd worden om te kijken of een voeding goed of slecht is volgens jullie?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Kijk eens hier: https://cultists.network/140/psu-tier-list/Damic schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:58:
is er ergens een lijst die kan geraadpleegd worden om te kijken of een voeding goed of slecht is ?
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Bedoel je de GX Pro? Volgens mij is dat ding EOL. Ook die Green is al meer dan 10 jaar oud. Denk niet dat deze voedingen nog leverbaar zijn.Uszka schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:14:
[...]
uitvoering: Super Flower Golden Green SF-550P14XE Krijg je de Legion GX thuisgestuurd. Alleen de levertijd is aan de lange kant.
Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.