Is er iemand die mij wilt helpen met mijn zoektocht naar een stille voeding?
Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn luidruchtige 550W Bronze voeding. Deze wil ik gaan vervangen om over tijd te besparen in energiekosten en ik wil mijn desktop zo stil mogelijk gaan maken. Mijn huidige build bestaat uit relatief energiezuinige i5-12400 en RTX 3060 maar deze gaan in de toekomst nog vervangen worden door wat zwaardere hardware. Dit gaan echter nooit de meeste zware upgrades worden (i9/ryzen 9 of RTX **90/RX *9**).
Hierdoor zou ik met
650/700W ruim uit te voeten kunnen. Dit zou met mijn huidige build met gaming dan ook rond de sweet spot van 50% load moeten zitten.
Ik zoek naar een
platinum aangezien ik nu liever wat meer neer leg om in the long run wat geld te besparen. Hierbij ligt mijn focus vooral op het vinden van een zo stil mogelijke en kwalitatief goede voeding die nog heel lang mee kan in meerdere generatie upgrades.
Ik heb zelf al even rondgekeken en kwam tot de conclusie dat voor mijn eisen ongeveer €150 de sweet spot zou zijn, ik kwam
deze kandidaten tegen:
be quiet! Straight Power 11 Platinum 650W:
Zou kwalitatief erg goed en stil moeten zijn. Ik twijfel bij deze voeding vooral door de relatief korte garantie van maar 5 jaar.
Fractal Design Ion+ 2 Platinum 660W:
Weinig reviews van de Ion+ 2 maar wel veel te vinden over de vorige versie. Zou erg stil moeten zijn met een hoge kwaliteit en 10 jaar garantie. Volgens Cybenetics was de Ion+ 650w nog stiller dan de bequiet! SP11 Plat 650W.
Seasonic Focus PX-650 of
Seasonic Prime PX-650:
Naar mijn weten beide degelijke kwaliteit en vooral 10/12 jaar garantie. Goeie verhalen gehoord van het merk.
Seasonic Prime Fanless TX-700:
Zo een beetje de ultieme voeding als het gaat om stilte, volledig fanless.
Ik twijfel of het verstandig is om voor fanless te gaan aangezien de geproduceerde warmte toch ergens naartoe moet. Hierdoor natuurlijk wel geen fan noise, volgens reviews ook geen/weinig coil whine, 12 jaar garantie en zou zeer hoge kwaliteit moeten zijn maar wel tegen een aanzienlijk hogere prijs als de andere opties