Ja we willen denk ik niet daisy chainen dus je hebt 4 kabels nodig. Bij de 2018 RM850x zitten 3 pci-e kabels maar bij de 2021 RM850x zitten 2 pci-e kabels. Hoe dan ook, als je 4 dedicated pci-e kabels hebt ben je er klaar voor.Vachan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:10:
[...]
Ik heb vorig jaar ook 2 van deze pakketje gehaald van corsair premium individually sleeved psu cables voor mijn 3080 destijds. Zitten 2 in 1 verpakking dus ik neem aan dat ik nu wel goed zit met 4 losse kabels
Is mining nog rendabel dan ? Dacht dat bitcoin alleen nog met asics ging, en ETH is na de merge mining dood ?!Hackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Mining misschien.
Ik heb twee van deze voor E750,- gehaald uitvoering: be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Ik zou sowieso een krachtiger voeding kopen dan 850w. Je krijgt altijd met pieken te maken, en de eerste drivers zijn altijd minder gebleken om dat te verminderen.Zuvio schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:52:
En om het allemaal nog wat verwarrender te maken, komt de RM850x (2018) met 6x PCI-e connectors volgens de doos. Dan ben je er ruimschoots zou je zeggen, maar er zijn maar 3x 6+2 kabels die een dubbele connector hebben op het eind. Dus 3 kabels met 6 connectors op het eind. Kunnen we dus 2 kabels gebruiken voor de 4 connecties op de 4090 adapter? Of is dat dan weer gevaarlijk...
Deze discussie op LTT doet vermoeden dat omdat de wattages underrated zijn, zou je prima moeten kunnen daisy chainen op 2 pci-e kabels voor de 4 connectoren. Ik weet dat eerlijk gezegd niet, maar het bepaalt wel of ik een nieuwe kabel erbij moet kopen voor 4 dedicated pci-e 8-pins kabels of er 1 daisy chain. Aan de andere kant, wat is 25 euro meer om het helemaal goed te doen. Ik koop er nog wel een kabeltje erbij.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik ga waarschijnlijk woensdag of donderdag een custom RTX 4090 kopen maar gezien mijn voeding 750 WATT is maar wel 4x8 pin heeft zou dan de GPU tijdelijk kunnen werken met een flinke undervolt?
Ik ga sowieso een 1000w ATX 3.0 voeding met 12VHPWR aansluiting kopen maar die zijn helaas nog niet te koop, tenminste een goede is nog niet te koop want de Gigabyte gp-ud1000gm, die wel te koop is, komt niet zo goed uit de bus.
Mijn huidige voeding is een Corsair HX750i en de processor is een i9 9900k stock met undervolt.
Ik ga sowieso een 1000w ATX 3.0 voeding met 12VHPWR aansluiting kopen maar die zijn helaas nog niet te koop, tenminste een goede is nog niet te koop want de Gigabyte gp-ud1000gm, die wel te koop is, komt niet zo goed uit de bus.
Mijn huidige voeding is een Corsair HX750i en de processor is een i9 9900k stock met undervolt.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 is op dit moment de enige fatsoenlijke ATX3.0 die hier verkrijgbaar is.ItalianStyle schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:58:
Ik ga waarschijnlijk woensdag of donderdag een custom RTX 4090 kopen maar gezien mijn voeding 750 WATT is maar wel 4x8 pin heeft zou dan de GPU tijdelijk kunnen werken met een flinke undervolt?
Review van de GF3 waar opmerkelijk weinig op aan te merken is.
[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 09-10-2022 12:19 ]
@Uszka
Bedankt.
Ik heb de review van de 750W doorgelezen en het ziet er goed uit. Waarschijnlijk word het dan de TT Toughpower GF3 1200W omdat er gewoon niet veel beters beschikbaar is. Ik wil ook geen risico's nemen door de 750W hxi tijdelijk te gebruiken.
Bedankt.
Ik heb de review van de 750W doorgelezen en het ziet er goed uit. Waarschijnlijk word het dan de TT Toughpower GF3 1200W omdat er gewoon niet veel beters beschikbaar is. Ik wil ook geen risico's nemen door de 750W hxi tijdelijk te gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door ItalianStyle op 09-10-2022 12:39 ]
Bummer zeg... Als voorbereiding op mijn nieuwe systeem met 7800X3D en een RTX 4080 16GB alvast een voeding gekocht, want voedingen zijn dingen die nooit veranderen en makkelijk 10 jaar mee gaan... dacht ik. Nu blijkt er zonder dat ik het wist zoiets als ATX 3.0 op de markt te zijn gekomen.
Anyway, ik heb de Seasonic Prime TX-1000 gekocht (80 Plus Titanium voeding), volgens mij wel zo'n beetje de creme de la creme. Wat denken jullie dat ik hier nu mee aan moet? Mis ik echt iets belangrijks als ik deze gebruik met een RTX 4080? Of zou ik hem beter kunnen verkopen en een ATX 3.0 voeding kopen?
Edit: misschien nog handig er bij te vermelden dat ik van plan ben de CPU te gaan undervolten. Bij Zen 4 levert dat nauwelijks lagere prestaties op voor een veel lager energieverbruik en minder warmte.
Anyway, ik heb de Seasonic Prime TX-1000 gekocht (80 Plus Titanium voeding), volgens mij wel zo'n beetje de creme de la creme. Wat denken jullie dat ik hier nu mee aan moet? Mis ik echt iets belangrijks als ik deze gebruik met een RTX 4080? Of zou ik hem beter kunnen verkopen en een ATX 3.0 voeding kopen?
Edit: misschien nog handig er bij te vermelden dat ik van plan ben de CPU te gaan undervolten. Bij Zen 4 levert dat nauwelijks lagere prestaties op voor een veel lager energieverbruik en minder warmte.
[ Voor 12% gewijzigd door Avalaxy op 10-10-2022 10:22 ]
Als je prijs stelt op een stille voeding sla die Thermaltake dan over. Ik heb de 1350w gekocht en in mijn systeem zitten maar mijn god, wat een naar rotgeluid maakt die fan als hij gaat draaien.ItalianStyle schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:38:
@Uszka
Bedankt.
Het was zo erg dat ik de garantiezegel heb verbroken en er een Noctua fan in heb gesoldeerd. Probleem opgelost, maar dat is een aanpak die ik niemand aan zou raden ivm garantie en eventuele risico's op het gebied van electrocutie en brand.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Crème de la crème is het zeker niet. Prime TX heeft issues met RTX 3000. Dat gaat met RTX 4000 zeker niet minder worden.Avalaxy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:19:
Bummer zeg... Als voorbereiding op mijn nieuwe systeem met 7800X3D en een RTX 4080 16GB alvast een voeding gekocht, want voedingen zijn dingen die nooit veranderen en makkelijk 10 jaar mee gaan... dacht ik. Nu blijkt er zonder dat ik het wist zoiets als ATX 3.0 op de markt te zijn gekomen.
Daarnaast zit er voor zo'n voeding een te matige fan in, heeft de voeding een temperatuur rating van 40 graden waar high end modellen van andere merken 50 graden doen en gebruikt Seasonic 9A minifit connectors ipv hittebestendige 13A HCS.
Hmm dat maakt het wel lastig. Aangezien de Thermaltake de enige voeding met een 12VHPWR aansluiting die beschikbaar is.Blaat schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
Als je prijs stelt op een stille voeding sla die Thermaltake dan over. Ik heb de 1350w gekocht en in mijn systeem zitten maar mijn god, wat een naar rotgeluid maakt die fan als hij gaat draaien.
Het was zo erg dat ik de garantiezegel heb verbroken en er een Noctua fan in heb gesoldeerd. Probleem opgelost, maar dat is een aanpak die ik niemand aan zou raden ivm garantie en eventuele risico's op het gebied van electrocutie en brand.
Misschien dat de fan in mijn exemplaar defect is, want in de reviews die nu opduiken over de GF3 is men eigenlijk altijd lyrisch over de geluidsproductie.Senaxx schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Hmm dat maakt het wel lastig. Aangezien de Thermaltake de enige voeding met een 12VHPWR aansluiting die beschikbaar is.
Ook interessant (zie mijn link):
[...]The OEM is Channel Well Technology for all GF3 units but the 1350W and 1650W models, which use High Power platforms.[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Blaat op 10-10-2022 15:34 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Fijn dat dit topic er is!
Twee vragen voor advies.
Vraag 1: Ik stel een nieuw systeem samen met een RTX 4090 en een i9 13900k. Ik verwacht met een 1200W af te kunnen. Is dat een terechte gedachte dat zo'n systeem af kan met 1200W? Er komt niet veel meer in het systeem dan deze zware GPU en CPU + basisc zoals een nvme SSD en wat fans / aio 360mm watercooling voor de cpu.
Vraag 2: De MSI Ai1300P PCI5 lijkt me een bijzonder fijne PSU, vooral omdat deze de power excursion zo goed op weet te vangen. Wat denken jullie hiervan? Of is dat marketing van MSI? Probleem: hij is nog niet op de markt en zoals hierboven ook vermeld, de ThermaltakeToughpower GF 3 is de enige beschikbare ATX 3.0 PSU op de markt. ATX 3.0 lijkt me handig om aan te schaffen aangezien deze standaard juist bedoelt is voor de komende generaties GPU's.
Twee vragen voor advies.
Vraag 1: Ik stel een nieuw systeem samen met een RTX 4090 en een i9 13900k. Ik verwacht met een 1200W af te kunnen. Is dat een terechte gedachte dat zo'n systeem af kan met 1200W? Er komt niet veel meer in het systeem dan deze zware GPU en CPU + basisc zoals een nvme SSD en wat fans / aio 360mm watercooling voor de cpu.
Vraag 2: De MSI Ai1300P PCI5 lijkt me een bijzonder fijne PSU, vooral omdat deze de power excursion zo goed op weet te vangen. Wat denken jullie hiervan? Of is dat marketing van MSI? Probleem: hij is nog niet op de markt en zoals hierboven ook vermeld, de ThermaltakeToughpower GF 3 is de enige beschikbare ATX 3.0 PSU op de markt. ATX 3.0 lijkt me handig om aan te schaffen aangezien deze standaard juist bedoelt is voor de komende generaties GPU's.
Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.
Moet prima gaan.J4s0n schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:38:
Fijn dat dit topic er is!
Twee vragen voor advies.
Dat is marketing van MSI. Elke ATX3.0 voeding heeft die eigenschap anders mag het de ATX3.0 specificatie niet dragen.Vraag 2: De MSI Ai1300P PCI5 lijkt me een bijzonder fijne PSU, vooral omdat deze de power excursion zo goed op weet te vangen. Wat denken jullie hiervan? Of is dat marketing van MSI? Probleem: hij is nog niet op de markt en zoals hierboven ook vermeld, de ThermaltakeToughpower GF 3 is de enige beschikbare ATX 3.0 PSU op de markt. ATX 3.0 lijkt me handig om aan te schaffen aangezien deze standaard juist bedoelt is voor de komende generaties GPU's.
Bedankt voor deze toevoeging. Op basis hiervan (en vooral je linkje naar de review) heb ik 'm zojuist gekocht. Ik ben benieuwd, hopelijk is de geluidsproductie niet zo heftig als bij jou.Blaat schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Misschien dat de fan in mijn exemplaar defect is, want in de reviews die nu opduiken over de GF3 is men eigenlijk altijd lyrisch over de geluidsproductie.
Ook interessant (zie mijn link):
[...]
Goed om te weten. Thx.Uszka schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Moet prima gaan.
[...]
Dat is marketing van MSI. Elke ATX3.0 voeding heeft die eigenschap anders mag het de ATX3.0 specificatie niet dragen.
[ Voor 19% gewijzigd door J4s0n op 10-10-2022 16:23 ]
Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.
FSP group komt met hun ATX 3.0 Line-UP :
https://www.fsplifestyle....u.html?loop=pcie5&tag=yes
https://www.fsplifestyle.com/promotion/ATX30/en.html
Extra Info :
And the following models, will arrive in our german warehouse around ''next Jan.''
HYDRO GT PRO 850 ATX 3.0
HYDRO GT PRO 1000 ATX 3.0
HYDRO PTM PRO 1200 ATX 3.0
HYDRO G PRO 850 ATX 3.0
HYDRO G PRO 1000 ATX 3.0
Extra Info :
And the following models, will arrive in our german warehouse around ''next Jan.''
HYDRO GT PRO 850 ATX 3.0
HYDRO G PRO 850 ATX 3.0
HYDRO G PRO 1000 ATX 3.0
[ Voor 40% gewijzigd door Gipsy King op 11-10-2022 08:01 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Moet ik mijn uitvoering: FSP HYDRO PTM PRO 1200 maar omruilen danGipsy King schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:24:
FSP group komt met hun ATX 3.0 Line-UP :
Extra Info :
HYDRO GT PRO 850 ATX 3.0
HYDRO G PRO 850 ATX 3.0
HYDRO G PRO 1000 ATX 3.0
Daaaamn, murderedUszka schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
Crème de la crème is het zeker niet. Prime TX heeft issues met RTX 3000. Dat gaat met RTX 4000 zeker niet minder worden.
Daarnaast zit er voor zo'n voeding een te matige fan in, heeft de voeding een temperatuur rating van 40 graden waar high end modellen van andere merken 50 graden doen en gebruikt Seasonic 9A minifit connectors ipv hittebestendige 13A HCS.

Zit je nog binnen de WKAO termijn?Avalaxy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:35:
[...]
Daaaamn, murdered![]()
Ik dacht dat het met een 300+ euro voeding met het hoogste 80 Plus label wel goed zou zitten. Verkopen dus?
Ik heb de TT GF3 1200 Watt voeding voor m'n Ryzen 7700X en toekomstige RDNA3 videokaart. De voeding heeft 1 nadeel momenteel: ik hoor coil whine. Toen ik eerder een memtest draaide, was het even weg, dus ik denk dat als de load wat hoger wordt, het stopt, maar het is wel irritant.
Moet de gelinkte reviews nog even bekijken, maar aangezien jullie het niet noemen, denk ik niet dat de reviewer dit ook had. Maar die zal vast een dikke videokaart erbij hebben gebruikt.
Moet de gelinkte reviews nog even bekijken, maar aangezien jullie het niet noemen, denk ik niet dat de reviewer dit ook had. Maar die zal vast een dikke videokaart erbij hebben gebruikt.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Welk probleem heeft de Prime TX met de RTX 3000 serie? Ik ben zelf nu namelijk afgestapt van het idee om een ATX 3.0 met PCIE5.0 voeding halen, voornamelijk vanwege beschikbaarheid. Dus een nieuwe 1000/1200W voeding is ook goed.Uszka schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
Crème de la crème is het zeker niet. Prime TX heeft issues met RTX 3000. Dat gaat met RTX 4000 zeker niet minder worden.
Het ging mij met name om dat ik niet de 4x PCIE verloop van Nvidia wilde gebruiken, en ik dacht dat dit alleen met 1 kabel kon als dit de zogenoemde PCIE 5.0 12VHPWR kabel was.
Maar nu blijkt dat veel voedingsfabrikanten ook gewoon een 2x PCIE naar de 16pin 4090 aansluiting leveren.Deze zijn ook al in mooie gesleevde formats beschikbaar en heb je toch netjes maar 1 kabel in je kast.
Ik had de Thermaltake Toughpower GF3 1200W gelukkig nog voor 239€ kunnen bestellen. De prijzen lijken in eens ook gestegen en Megakko heeft hem in eens ook niet meer op de site staan.
Wat heeft dit ding voor een vreemde aansluitingen? Zijn dat alleen maar de nieuwe pci5 aansluitingen?Paprika schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
https://www.mediamarkt.nl...are&utm_campaign=appshare
Te koop bij de Mediamarkt, dus dan is 't wel echt een OEM exemplaar. Platinum gecertificeerd, dat dan weer wel en absoluut geen slechte voeding. Mist alleen de nieuwe standaarden, dus eigenlijk een gekke bundel.
/f/image/ym8XfRPNSq37x9d0urPoz6qB.png?f=fotoalbum_large)
Hij staat al dik 'n jaar in de pricewatch. Gezien de labels lijkt 't alsof je 2x 8 pin daar aan moet sluiten.
@pimmmo, dit is de zeer beperkte handleiding lijkt 't
.
https://manuals.coolblue....nics-gps-1000db-a-a22.pdf
@pimmmo, dit is de zeer beperkte handleiding lijkt 't
https://manuals.coolblue....nics-gps-1000db-a-a22.pdf
[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 12-10-2022 10:56 ]
En @Paprika, het betreft hier een multirail voeding waarbij netjes op de achterkant wordt aangegeven welke rail bij welke aansluiting hoort. Dat is erg nuttig als je je systeem slim wil indelen qua OCP. Bijvoorbeeld 1 rail naar de CPU, 2 rails naar de GPU en 1 naar de rest.pimmmo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Wat heeft dit ding voor een vreemde aansluitingen? Zijn dat alleen maar de nieuwe pci5 aansluitingen?
[Afbeelding]
Je bevestigt mijn aanname die ik niet openbaar durfde te maken. Verder vaker in white label vorm verkocht als ik even zoek in dit draadje, maar ik ben 'n leek qua voedingen.Blaat schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:57:
[...]
En @Paprika, het betreft hier een multirail voeding waarbij netjes op de achterkant wordt aangegeven welke rail bij welke aansluiting hoort. Dat is erg nuttig als je je systeem slim wil indelen qua OCP. Bijvoorbeeld 1 rail naar de CPU, 2 rails naar de GPU en 1 naar de rest.
Ik wist niet zeker of ik een aparte topic moest aanmaken of hier even de vraag stel, excuus als ik een apart topic moest openen.
Ik ben op zoek naar een goede 550W voeding, ik heb de "populaire voeding" sectie even door gelezen, maar alle voedingen die aanbevolen worden zijn niet meer beschikbaar.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik ben op zoek naar:
550W
modulair (of semi modulair als het niet anders kan)
semi-kleine formfactor (ik heb een pre-build met een wel hele kleine mid-tower) en wil de voeding vervangen voor eventuele toekomst upgrades, zit nu een merkloos 350W 80+ platinum in, maar of ik dat moet vetrouwen, ik weet het zo net nog niet xD)
Doel is om in de toekomst een 4060Ti (of vergelijkbaar product, 3070Ti misschien?) in de pc te drukken.
Qua merk maakt het mij niet zoveel uit, als het maar een betrouwbare voeding is.
Ik ben op zoek naar een goede 550W voeding, ik heb de "populaire voeding" sectie even door gelezen, maar alle voedingen die aanbevolen worden zijn niet meer beschikbaar.
Ik ben op zoek naar:
550W
semi-kleine formfactor (ik heb een pre-build met een wel hele kleine mid-tower) en wil de voeding vervangen voor eventuele toekomst upgrades, zit nu een merkloos 350W 80+ platinum in, maar of ik dat moet vetrouwen, ik weet het zo net nog niet xD)
Doel is om in de toekomst een 4060Ti (of vergelijkbaar product, 3070Ti misschien?) in de pc te drukken.
Qua merk maakt het mij niet zoveel uit, als het maar een betrouwbare voeding is.
Ik verwacht niet dat je de voeding kan vervangen voor een random ATX voeding omdat 95% van de prebuilds een voeding hebben met een merkeigen format en in de meeste gevallen ook nog eens met alleen 12v. Welke prebuild heb je exact?Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:29:
Ik wist niet zeker of ik een aparte topic moest aanmaken of hier even de vraag stel, excuus als ik een apart topic moest openen.
Ik ben op zoek naar:
550W
https://www.megekko.nl/pr...3060-Desktop-PC-Gaming-PCUszka schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Ik verwacht niet dat je de voeding kan vervangen voor een random ATX voeding omdat 95% van de prebuilds een voeding hebben met een merkeigen format en in de meeste gevallen ook nog eens met alleen 12v. Welke prebuild heb je exact?
Het is deze, toen ik in de case keek zag ik verder geen aparte aansluitingen die ik zo niet kende, dus ging er een beetje vanuit dat er normale standaard aansluitingen op zaten.
Yep, daar kan je niets aan upgraden. 12vO voeding, 10 pin moederbord connector, ATX voeding past niet in de behuizing, het Lenovo moederbord past niet in een ATX behuizing en het front I/O zit vast op het moederbord. Wil je upgraden dan moet naast de voeding ook het moederbord en de behuizing vervangen.Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
https://www.megekko.nl/pr...3060-Desktop-PC-Gaming-PC
Het is deze, toen ik in de case keek zag ik verder geen aparte aansluitingen die ik zo niet kende, dus ging er een beetje vanuit dat er normale standaard aansluitingen op zaten.
Hmm, daar was ik al bang voor.Uszka schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Yep, daar kan je niets aan upgraden. 12vO voeding, 10 pin moederbord connector, ATX voeding past niet in de behuizing, het Lenovo moederbord past niet in een ATX behuizing en het front I/O zit vast op het moederbord. Wil je upgraden dan moet naast de voeding ook het moederbord en de behuizing vervangen.
Ik weet niet of lenovo ook truukjes uithaalt om processoren vast te binden aan het moederbord (had verhalen gehoord dat HP dit soort geintjes uithaalt met pre-builds, dat je de processor niet in een ander moederbord kunt zetten) maar ik ben best bereid om dat stukje bij beetje te upgraden gezien de 5600g mij meer dan voldoende prestatie zla geven voor 5 jaar ofzo.
Weet niet of jij dat weet of lenovo dat soort geintjes uithaalt wat HP ook gedaan heeft in het verleden (geen idee of ze dat nog steeds doen, waarschijnlijk wel)
Maar jammer dat ik niet 123 mijn voeding kan upgraden, nu is het geen drama, ding werkt prima en een rtx 3060 gaat ook nog wel een paar jaartjes mee, maar toch, het begint soms te kriebelen al heb je het niet echt nodig
Alvast bedankt voor je input
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:45:
Ik weet niet of lenovo ook truukjes uithaalt om processoren vast te binden aan het moederbord (had verhalen gehoord dat HP dit soort geintjes uithaalt met pre-builds, dat je de processor niet in een ander moederbord kunt zetten) maar ik ben best bereid om dat stukje bij beetje te upgraden gezien de 5600g mij meer dan voldoende prestatie zla geven voor 5 jaar ofzo.
Weet niet of jij dat weet of lenovo dat soort geintjes uithaalt wat HP ook gedaan heeft in het verleden (geen idee of ze dat nog steeds doen, waarschijnlijk wel)
offtopic:
Dacht dat er een FP artikel over geschreven was, maar ik heb het iig ergens gelezen dat Lenovo juist AMD pro processoren gebruikt en die zijn gekoppeld aan het moederbord. Dus als je de een of ander omwisselt, weigert het systeem te starten.
Dit is een van de redenen waarom ik geen OEM systeem zal kopen. Plus, in 99,9999% van de gevallen zit je met Windows opgescheept (waar ik dus niets aan heb
), de twee systemen die men aanbied met Linux zijn dan met Ubuntu wat ik ook niet wil en de prijs van een Windows licentie is er ook niet vanaf. In sommige gevallen is het systeem zelfs nog ietsjes duurder.
Dacht dat er een FP artikel over geschreven was, maar ik heb het iig ergens gelezen dat Lenovo juist AMD pro processoren gebruikt en die zijn gekoppeld aan het moederbord. Dus als je de een of ander omwisselt, weigert het systeem te starten.
Dit is een van de redenen waarom ik geen OEM systeem zal kopen. Plus, in 99,9999% van de gevallen zit je met Windows opgescheept (waar ik dus niets aan heb
Hero of Time schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
offtopic:
Dit is een van de redenen waarom ik geen OEM systeem zal kopen. Plus, in 99,9999% van de gevallen zit je met Windows opgescheept (waar ik dus niets aan heb), de twee systemen die men aanbied met Linux zijn dan met Ubuntu wat ik ook niet wil en de prijs van een Windows licentie is er ook niet vanaf. In sommige gevallen is het systeem zelfs nog ietsjes duurder.
offtopic:
Er is zeker geen manier om te kijken of die van mij vast zit aan het moederbord of wel?
Er is zeker geen manier om te kijken of die van mij vast zit aan het moederbord of wel?
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
offtopic:
offtopic:
Vast als in gesoldeerd kan je zo controleren. Vast als in 'locked' als combi, type opzoeken?
Vast als in gesoldeerd kan je zo controleren. Vast als in 'locked' als combi, type opzoeken?
Ik ben nu aan het kijken naar een voeding voor een 5800X + RTX4090. ATX 3.0 lijkt me wel een goed idee, want nieuwe standaard en zo. Weet je ook gelijk dag het wel goed zit met power spikes. Maar die krengen zijn echt zeldzamer dan een eenhoorn verpakt in zilverdraad gesponnen door elfjes onder blauw maanlicht. Zelfs over de grens is het geen doen.
Als iemand nog een leuke voeding weet, dan hoor ik het graag. Mogelijk moeten we toch naar een ouderwetse 2e generatie ATX kijken.
Als iemand nog een leuke voeding weet, dan hoor ik het graag. Mogelijk moeten we toch naar een ouderwetse 2e generatie ATX kijken.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 maar die is nu bijna €100 duurder dan een week geleden.Amanoo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:58:
Ik ben nu aan het kijken naar een voeding voor een 5800X + RTX4090. ATX 3.0 lijkt me wel een goed idee, want nieuwe standaard en zo. Weet je ook gelijk dag het wel goed zit met power spikes. Maar die krengen zijn echt zeldzamer dan een eenhoorn verpakt in zilverdraad gesponnen door elfjes onder blauw maanlicht. Zelfs over de grens is het geen doen.
Omdat ze ook moeilijk leverbaar zijn.Uszka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:07:
[...]
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 maar die is nu bijna €100 duurder dan een week geleden.
@Amanoo je moet ff geduld hebben
Amazon heeft er nog 1 en dat is precies genoeg voor @Amanoo . Het is daarmee de enige ATX3.0 die beschikbaar is op het moment.Hackus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Omdat ze ook moeilijk leverbaar zijn.
@Amanoo je moet ff geduld hebben
Voor de mensen die vragen wat voor voeding de rtx 4090 nodig heeft, schreef pcgameshardware.de een goed artikel. Zie hieronder het overzicht. Met een onzuinige CPU (12700k met 200 watt verbruik) is de 650 watt voeding niet altijd stabiel, maar de 750 watt wel. Ze adviseren een 850+watt voeding, om ervoor te zorgen dat je niet langdurig boven het nominale vermogen van je voeding zit.
:strip_exif()/f/image/TF9BEOGNMmli8MXOQMZCT9Vb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met mijn cpu die maximaal 75 watt gebruikt (i5-12400), en mijn rtx 4090 die niet hoger dan 450 watt verbruiken kan, ga ik het dus wel redden met mijn Corsair SF750 (2018). De RTX 4090 zal undervolted amper meer gebruiken dan mijn undervolted 3080 (circa 360 watt vs 290 watt), maar wel twee keer zo snel zijn.
:strip_exif()/f/image/TF9BEOGNMmli8MXOQMZCT9Vb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met mijn cpu die maximaal 75 watt gebruikt (i5-12400), en mijn rtx 4090 die niet hoger dan 450 watt verbruiken kan, ga ik het dus wel redden met mijn Corsair SF750 (2018). De RTX 4090 zal undervolted amper meer gebruiken dan mijn undervolted 3080 (circa 360 watt vs 290 watt), maar wel twee keer zo snel zijn.
@t0mmiiiii
Zie Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
met de SF750 is er niet zozeer een probleem met vermogen, maar met ripple. Het kan dus zijn dat de RTX4090 niet lekker werkt.
met de SF750 is er niet zozeer een probleem met vermogen, maar met ripple. Het kan dus zijn dat de RTX4090 niet lekker werkt.
Ga ik in de gaten houden, dankjewel.Djarune schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:29:
@t0mmiiiii
@t0mmiiiii Met elke nieuwe videokaart zijn de 1e tijd problemen met drivers en stabiel draaien en veroorzaakt dat powerspikes, die moet de voeding wel aankunnen. In dit geval zou ik rekening houden met spikes van 550-600w.
Je had het over de prijsstijging. Dat komt door de hoge vraag en mager aanbodUszka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Amazon heeft er nog 1 en dat is precies genoeg voor @Amanoo . Het is daarmee de enige ATX3.0 die beschikbaar is op het moment.
Ik heb blijkbaar enorm veel mazzel gehad vorige week toen ik de TT GF3 kocht.
Vraag mij nu af of de voeding gewoonweg slecht leverbaar is, of stiekem iets mis mee is en uit de handel is gehaald. Op de site van Thermaltake kon ik iig niet zoiets vinden en ik zou dan verwachten dat gerenommeerde bronnen als GamersNexus hier wel iets over zou zeggen, zoals ze dat destijds met de Gigabyte voedingen deden.

offtopic:
En om van de coilwhine af te komen heb ik het package 'stress' geïnstalleerd en laat ik 't 2 cpu cores belasten. CPU wordt dan wel wat warmer, maar de piep is iig weg.
En om van de coilwhine af te komen heb ik het package 'stress' geïnstalleerd en laat ik 't 2 cpu cores belasten. CPU wordt dan wel wat warmer, maar de piep is iig weg.
Hero of Time schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:22:
offtopic:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
offtopic:
Ik wil van de piep af, geen tornado in m'n behuizing omdat de fans op full speed draaien.
Ik wil van de piep af, geen tornado in m'n behuizing omdat de fans op full speed draaien.
Is een RM850x voldoende voor een rtx 4090?
Ik heb wat tests gedraaid maar kan het eerlijk gezegd niet zeggen..
3dmark run: https://www.3dmark.com/3dm/80911041
Wat screens van de pc's sensors.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ar85ImGpzDykFiisCXpQgKte.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7OBPh1nPwtoRUXgEKImhS7Ep.png?f=user_large)
/f/image/YRGFYs679njj9qj7aV3NjojY.png?f=fotoalbum_large)
Toegevoegd:
Op de Nvidia's alt + R shortcut krijg je wat statistieken te zien en daarbij zag ik max wattage van 370-380 watt ongeveer in de 3dmark benchmark.
Ook staat op de HWmonitor screenshot "Reliable Voltage Limit" die staat tijdens zowel een game en benchmark op 1. Rest blijft hetzelfde, zover gezien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ar85ImGpzDykFiisCXpQgKte.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7OBPh1nPwtoRUXgEKImhS7Ep.png?f=user_large)
/f/image/YRGFYs679njj9qj7aV3NjojY.png?f=fotoalbum_large)
Toegevoegd:
Op de Nvidia's alt + R shortcut krijg je wat statistieken te zien en daarbij zag ik max wattage van 370-380 watt ongeveer in de 3dmark benchmark.
Ook staat op de HWmonitor screenshot "Reliable Voltage Limit" die staat tijdens zowel een game en benchmark op 1. Rest blijft hetzelfde, zover gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door Tamer15 op 13-10-2022 21:43 ]
T. Kersten
Prime95 SmallFFT op de cpu en tegelijkertijd Furmark op de gpu laten draaien.Tamer15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toegevoegd:
PC blijft aan maar in HWmonitor staat er nu Power Limit = 1Uszka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:55:
[...]
Prime95 SmallFFT op de cpu en tegelijkertijd Furmark op de gpu laten draaien.
Dus.. Nieuwe PSU?
/f/image/E9HohJomFy5XcDXKnCtAb9Ue.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Tamer15 op 13-10-2022 22:21 ]
T. Kersten
Als het niet uit valt is het goed. Ik zie eerder een probleem bij de temperatuur van de cpu al is Prime95 SmallFFT wel een extreem zware belasting.Tamer15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
PC blijft aan maar in HWmonitor staat er nu Power Limit = 1
Dus.. Nieuwe PSU?
[Afbeelding]
Is normaal voor de Ryzen 9 series, "intended use"..Uszka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:25:
[...]
Als het niet uit valt is het goed. Ik zie eerder een probleem bij de temperatuur van de cpu al is Prime95 SmallFFT wel een extreem zware belasting.
T. Kersten
Niet alleen meeste games gebruikt de gpu max 200 wattage? beetje raar..Uszka schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:25:
[...]
Als het niet uit valt is het goed. Ik zie eerder een probleem bij de temperatuur van de cpu al is Prime95 SmallFFT wel een extreem zware belasting.
T. Kersten
Kan ook door FurMark getriggered zijn sinds alle GPU's daar een beveiliging voor hebben in de driver of firmware 5+ jaar geleden!Tamer15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
Dus.. Nieuwe PSU?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zie ook zo geen probleem. Hij heeft in een benchmark 99% van zijn capaciteit gehaald en ook geboost naar 2805, dus dat lijkt allemaal goed.Tamer15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toegevoegd:
Als je een game benchmark draait zoals bij Forza Horizon 5, komt de FPS dan beetje overeen? En is de pc stabiel?
Moet ik straks even bekijken. Ik heb ondertussen ook de bios van gigabyte geüpdatet. Bleek daar nog wat uit te halen. Dat is nog niet gecontroleerd.Senaxx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:11:
[...]
Ik zie ook zo geen probleem. Hij heeft in een benchmark 99% van zijn capaciteit gehaald en ook geboost naar 2805, dus dat lijkt allemaal goed.
Als je een game benchmark draait zoals bij Forza Horizon 5, komt de FPS dan beetje overeen? En is de pc stabiel?
T. Kersten
Be quiet komt nu ook met een 12vhpwr kabel
https://www.bequiet.com/en/accessories/3959
“Handles all graphics cards requiring an 12VHPWR connectorMiNi1993_NL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:39:
Be quiet komt nu ook met een 12vhpwr kabel
Requires 2 be quiet! 12-pin PCIe-Connectors on PSU side”
De meeste BeQuiet! voedingen (Straight Power / Pure Power) zijn multirail met een OCP per +12V rail. Die voedingen hebben het knap lastig met de power hungry kaarten zoals RTX3090 en hoger. Zo’n kabel lost het probleem niet op.
Nee, het betekent dat de kaart niet meer kan trekken door beperkingen in de kaart zelf. Er is niet voor niets een slider om de power limit te veranderen in overclock tools zoals o.a. MSI Afterburner.Tamer15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
Dus.. Nieuwe PSU?
[Afbeelding]
Net even gedownload en gedraaid en hier is een resultaat:Senaxx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:11:
[...]
Ik zie ook zo geen probleem. Hij heeft in een benchmark 99% van zijn capaciteit gehaald en ook geboost naar 2805, dus dat lijkt allemaal goed.
/f/image/UD7IiC6MerX5KmnyqT9DcrRK.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan niet zo snel vinden om het te vergelijken als dit wel klopt.
T. Kersten
Onzin. Je moet ook een voeding kiezen die het gevraagde vermogen aankan.Djarune schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
“Handles all graphics cards requiring an 12VHPWR connector
Requires 2 be quiet! 12-pin PCIe-Connectors on PSU side”
De meeste BeQuiet! voedingen (Straight Power / Pure Power) zijn multirail met een OCP per +12V rail. Die voedingen hebben het knap lastig met de power hungry kaarten zoals RTX3090 en hoger. Zo’n kabel lost het probleem niet op.
Daarom adviseren ze bij BQ ook meer dan 750w voor 4080 en meer dan 850w voor 4090.
Bedankt voor de reactie, het is dus wel een idee om een andere voeding in gedachte te hebben? Heb jij eventueel suggesties?Hero of Time schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Nee, het betekent dat de kaart niet meer kan trekken door beperkingen in de kaart zelf. Er is niet voor niets een slider om de power limit te veranderen in overclock tools zoals o.a. MSI Afterburner.Zie het als een auto met begrenzer. De motor kan wel sneller, maar deze wordt beperkt zodat je niet te hard rijdt.
T. Kersten
Als je los wil gaan op powerlimits en overklokken wel. Kijk dan naar een ATX3.0 voeding van minimaal 1200w.Tamer15 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Bedankt voor de reactie, het is dus wel een idee om een andere voeding in gedachte te hebben? Heb jij eventueel suggesties?
Corsair heeft een mooie maar niet al te goedkope 12VHPWR kabel uitgebracht waardoor je niet met de clunky adapterkabel hoeft te werken:
https://www.corsair.com/e...-Power-Cable/p/CP-8920284
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Geen suggestie. Alleen het punt dat je reviews en andere materie moet gaan zoeken, want power limit is echt iets wat alleen voorkomt als je het maximale uit je kaart wilt halen en dat is vaak met overclocken.Tamer15 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Bedankt voor de reactie, het is dus wel een idee om een andere voeding in gedachte te hebben? Heb jij eventueel suggesties?
Voor het idee, de reviews over de RTX 4090 van nVidia wordt er bij de paar die ik heb bekeken gesproken over voltage limit, niet power limit. Dat wordt helemaal niet eens geraakt bij die kaart.
Je kan met o.a. MSI Afterburner het power limit verhogen, maar hoe ver je dat kan doen is geheel afhankelijk van de kaart en het vBIOS. Sommige kaarten kunnen maar tot 102% bijvoorbeeld.
Het wordt pas echt een ding om een krachtigere voeding te kopen als je echt tegen het limiet ervan aan loopt. Voor je videokaart is dat dus geen probleem en je processor kan je schijnbaar ook vol belasten zonder dat je problemen krijgt. Wil je echt weten in hoeverre je voeding te krap zou zijn of op z'n tenen begint te lopen, zoek dan naar apparatuur of software om het een en ander te meten. Want het heeft weinig zin om je 750 Watt voeding in te wisselen voor een 1200 Watt, als je maar iets van 550 Watt gebruikt.
Prime TX meet teveel noise op de 12v sensordraad en schakelt uit. Is op te lossen door de sensordraad te verwijderen maar moet je dat willen bij een nieuwe voeding.Senaxx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Welk probleem heeft de Prime TX met de RTX 3000 serie?
Heel goed dat men deze kabel linked, maar één belangrijk item is niet direct duidelijk zichtbaar op de product page van die kabel: de PSU wattage eisen voor het gebruik van die kabel.Help!!!! schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:42:
Corsair heeft een mooie maar niet al te goedkope 12VHPWR kabel uitgebracht waardoor je niet met de clunky adapterkabel hoeft te werken:
[Afbeelding]
Van de press release pagina:
"*600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher. "
Als je zoals ik dus een RM850x psu hebt, dan kun je deze handige 600w kabel niet gebruiken! Zelfs een 450W load vereist een 1000w PSU. Let hier goed op voordat je deze kabel koopt en aansluit. Goed mogelijk dat je systeem niet will power-uppen.
Hij gaat wel aan, enkel bij belasting kan je ocp trips gaan krijgen.Zuvio schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Heel goed dat men deze kabel linked, maar één belangrijk item is niet direct duidelijk zichtbaar op de product page van die kabel: de PSU wattage eisen voor het gebruik van die kabel.
Van de press release pagina:
"*600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher. "
Als je zoals ik dus een RM850x psu hebt, dan kun je deze handige 600w kabel niet gebruiken! Zelfs een 450W load vereist een 1000w PSU. Let hier goed op voordat je deze kabel koopt en aansluit. Goed mogelijk dat je systeem niet will power-uppen.
Dit komt omdat de rails een bepaalde amps per rail kan leveren zodra je daar overheen gaat is het klaar.
Wat ik me daarintegen afvraag hoe zit het met de hxi/axi voedingen waarbij je multirail en single rail kan schakelen want dan zou je niet tegen de ocp trips aanlopen daar je dan over de 70 amps op de rail hebt.
Overigens is multirail wel aan te raden aangezien 70 amps alles laat smelten

Mijn nieuwe voedingskeuze wordt de Be Quiet! Dark Power 13 ATX 3.0 voor RTX 4080 en 4090 systemen.
Even terug naar de vorige generatie. BQ schreef een 750W voor een RTX3090 en 850W voor een RTX3090 OC voor.Hackus schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
Onzin. Je moet ook een voeding kiezen die het gevraagde vermogen aankan.
Daarom adviseren ze bij BQ ook meer dan 750w voor 4080 en meer dan 850w voor 4090.
Vervolgens heeft @Uszka in
Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" vernomen dat het 850W model met een RTX3090 niet altijd loopt. Lag puur aan multirail platform, want met single rail modellen met hoge OCP / OPP geen probleem.
“Onzin” is te kort door de bocht.
Je praat alleen mensen na, je praat niet uit eigen ervaring en testen die anders laten zien.Djarune schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:01:
[...]
Even terug naar de vorige generatie. BQ schreef een 750W voor een RTX3090 en 850W voor een RTX3090 OC voor.
Vervolgens heeft @Uszka in
Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" vernomen dat het 850W model met een RTX3090 niet altijd loopt. Lag puur aan multirail platform, want met single rail modellen met hoge OCP / OPP geen probleem.
“Onzin” is te kort door de bocht.
Je bestempeld reacties als onzin zonder zinnige bron of goed argument.Hackus schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:11:
[...]
Je praat alleen mensen na, je praat niet uit eigen ervaring en testen die anders laten zien.
Ik heb wel eens een Straight Power 11 850W aangesloten, maar nooit een RTX3090 in de handen gehad. Dus kan het helaas niet testen.
Bekijk oa even de video met uitleg van 06okt. Verder praat ik uit eigen ervaring, en zoals ik eerder zei heb ik een aantal systemen gebouwd met Straight Power 11 650w en RTX3080 die prima draaien als Multi-Rail voedingen. Ook mijn eigen 6900XT (OC) gebruikt niet veel vermogen, en zijn de power spikes veel minder dan toen de 1e 6900XT's uit waren.Djarune schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Je bestempeld reacties als onzin zonder zinnige bron of goed argument.
Ik heb wel eens een Straight Power 11 850W aangesloten, maar nooit een RTX3090 in de handen gehad. Dus kan het helaas niet testen.
* Alle systemen die hier zijn geadviseerd met Multi-Rail voedingen heb ik nog niet terug gezien met problemen.
Hier nog meer tests met Be Quiet voedingen
met oude VGA drivers
met oude VGA drivers
[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 16-10-2022 13:24 ]
Bestaat daar een geschreven versie van toevallig ??Hackus schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:22:
Hier nog meer tests met Be Quiet voedingen
[YouTube: NVIDIA vs. be quiet! GeForce RTX 3090, 3080 und 3070 OC + Core i9-10900K OC gegen 11 Netzteile!]
met oude VGA drivers
Ik ben wel benieuwd naar het hoe en wat en zo!
Zou het zo niet weten. Had de video even gepakt om -voor de ongelovigen- te onderbouwen.nero355 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:43:
[...]
Bestaat daar een geschreven versie van toevallig ??
Ik ben wel benieuwd naar het hoe en wat en zo!
Ik zit met een vraag betreffende de voeding/kabels in m'n recent samengesteld systeem. Hierin zit een Corsair RM750x 2018: deze gekocht voor de goede algemene reviews, en het feit dat 'ie even afgeprijsd was naar EUR 90.
Het systeem draait ondertussen als een zonnetje met een i5 12400 en RX 6800 XT, maar er stoort me één iets en dat zijn de bijgeleverde kabels. Niet alleen zijn deze heel stug, maar de twee bijgeleverde PCIe kabels hebben dan ook nog 'ns allebei een (voor mij onnodige) pigtail connector aan de GPU zijde. De aansluitingen op de GPU zelf zitten dan ook nog eens redelijk ongelukkig net boven de RGB led. Dit met als resultaat dat de kabels nogal geklemd zitten tussen het glazen side panel en de videokaart met redelijk wat stress op de connectoren, en dan nog 'ns twee nutteloze loshangende connectoren van de pigtails.
Kortom, het ziet er niet netjes uit en heel goed is het ook niet voor de stress op de connectoren. Dus wou ik van Corsair de CP-8920111 kabel bestellen: een PCIe kabel zonder pigtail, die dus wat meer ruimte zou hebben tussen het glas en de GPU. Kost 5 euro bij Corsair, en dan was ik voor EUR 10 klaar. Alleen verdween 'ie net op het moment dat ik wou bestellen uit het assortiment, zowel bij Corsair zelf als bij Megekko. En nu is ie dus al een tijdje niet meer leverbaar voor een normale prijs, wat me doet vrezen dat 'ie helemaal niet terug beschikbaar komt.
Dus was ik naar alternatieven aan het kijken: bij Corsair is dat de "premium" single sleeve PCIe kabel, maar die kost 25 euro en zo heb ik er twee nodig. Dan kan ik al beter hun "premium" starter kit kopen: daarin zitten voor EUR 60 alle vier de kabels die ik nodig heb. En dan is er nog een Cablemod setje voor de RM750x voor EUR 70, ook single sleeve en met nog een hoop andere kabels erbij. Alleen lees ik hierover wat mixed reviews over de bouwkwaliteit.
Mijn vraag is nu: wat is wijsheid? Sowieso bij Corsair kabels blijven, of is zo'n Cablemod setje ook te vertrouwen? Hopen dat de kabel van 5 euro nog beschikbaar komt, of zo'n single sleeve kitje kopen? Ergens is het stom om EUR 60-70 uit te geven aan iets dat niet echt nodig is, maar het gaat er wel net wat beter uitzien en vooral allemaal wat minder onder stress zitten... Als ik zou gaan voor de Cablemod set, dan wacht ik in elk geval nog even tot Black Friday om ze te bestellen. Alle input wordt ten zeerste gewaardeerd!
Het systeem draait ondertussen als een zonnetje met een i5 12400 en RX 6800 XT, maar er stoort me één iets en dat zijn de bijgeleverde kabels. Niet alleen zijn deze heel stug, maar de twee bijgeleverde PCIe kabels hebben dan ook nog 'ns allebei een (voor mij onnodige) pigtail connector aan de GPU zijde. De aansluitingen op de GPU zelf zitten dan ook nog eens redelijk ongelukkig net boven de RGB led. Dit met als resultaat dat de kabels nogal geklemd zitten tussen het glazen side panel en de videokaart met redelijk wat stress op de connectoren, en dan nog 'ns twee nutteloze loshangende connectoren van de pigtails.
Kortom, het ziet er niet netjes uit en heel goed is het ook niet voor de stress op de connectoren. Dus wou ik van Corsair de CP-8920111 kabel bestellen: een PCIe kabel zonder pigtail, die dus wat meer ruimte zou hebben tussen het glas en de GPU. Kost 5 euro bij Corsair, en dan was ik voor EUR 10 klaar. Alleen verdween 'ie net op het moment dat ik wou bestellen uit het assortiment, zowel bij Corsair zelf als bij Megekko. En nu is ie dus al een tijdje niet meer leverbaar voor een normale prijs, wat me doet vrezen dat 'ie helemaal niet terug beschikbaar komt.
Dus was ik naar alternatieven aan het kijken: bij Corsair is dat de "premium" single sleeve PCIe kabel, maar die kost 25 euro en zo heb ik er twee nodig. Dan kan ik al beter hun "premium" starter kit kopen: daarin zitten voor EUR 60 alle vier de kabels die ik nodig heb. En dan is er nog een Cablemod setje voor de RM750x voor EUR 70, ook single sleeve en met nog een hoop andere kabels erbij. Alleen lees ik hierover wat mixed reviews over de bouwkwaliteit.
Mijn vraag is nu: wat is wijsheid? Sowieso bij Corsair kabels blijven, of is zo'n Cablemod setje ook te vertrouwen? Hopen dat de kabel van 5 euro nog beschikbaar komt, of zo'n single sleeve kitje kopen? Ergens is het stom om EUR 60-70 uit te geven aan iets dat niet echt nodig is, maar het gaat er wel net wat beter uitzien en vooral allemaal wat minder onder stress zitten... Als ik zou gaan voor de Cablemod set, dan wacht ik in elk geval nog even tot Black Friday om ze te bestellen. Alle input wordt ten zeerste gewaardeerd!
Ik ben sowieso voorstander van originele kabels. Het kan dat je vervangende set geen 16AWG kabels zijn maar 18-20. met je 6800XT kan dat nog wel, maar toch.
https://www.corsair.com/u...Type-4-Gen-4/p/CP-8920243
Bij Proshop nog 15 stuks leverbaar voor 6 euro per stukFontainemelon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:23: Dus wou ik van Corsair de CP-8920111 kabel bestellen: een PCIe kabel zonder pigtail, die dus wat meer ruimte zou hebben tussen het glas en de GPU. Kost 5 euro bij Corsair, en dan was ik voor EUR 10 klaar. Alleen verdween 'ie net op het moment dat ik wou bestellen uit het assortiment, zowel bij Corsair zelf als bij Megekko. En nu is ie dus al een tijdje niet meer leverbaar voor een normale prijs, wat me doet vrezen dat 'ie helemaal niet terug beschikbaar komt.
Ik zag dat de prijs van de Corsiar rm750x de laatste tijd wat duurder uitvalt, net zoals fractal design ion+. De cooler master v2 V750, is deze aan te bevelen? Tegenwoordig scheelt hij al gauw een 15 euro met de eerdergenoemden.
Ik weet dat de eerste V-series van CM vrij goed waren, vooral op lage belasting, maar kan CM dit ook waarmaken voor de vernieuwde versie?
Ik weet dat de eerste V-series van CM vrij goed waren, vooral op lage belasting, maar kan CM dit ook waarmaken voor de vernieuwde versie?
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 is een prima alternatief ja. mooi aangepast fan profiel vergeleken met de vorige versieFlipking94 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:00:
Ik zag dat de prijs van de Corsiar rm750x de laatste tijd wat duurder uitvalt, net zoals fractal design ion+. De cooler master v2 V750, is deze aan te bevelen? Tegenwoordig scheelt hij al gauw een 15 euro met de eerdergenoemden.
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 17-10-2022 19:20 ]
Hmmm... Dan denk ik dat ik het liever ook bij Corsair kabels houd. Ik wacht nog even af of het oude type nog ergens leverbaar komt aan <10 euro, en anders bestel ik maar meteen een setje van de nieuwere single sleeve. 50 Euro voor twee PCIe-kabels, dan kan ik even goed het setje nemen voor 60 Euro en ook de ATX en EPS12V kabel vervangen.Hackus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:39:
Ik ben sowieso voorstander van originele kabels. Het kan dat je vervangende set geen 16AWG kabels zijn maar 18-20. met je 6800XT kan dat nog wel, maar toch.
Dit leek me even de verlossende link en ik zat al op de checkout pagina, maar ze verzenden natuurlijk niet naar BelgiëDjarune schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:35:
[...]
Bij Proshop nog 15 stuks leverbaar voor 6 euro per stuk
Dat is wel redelijk bizar, want ze verzenden wel naar oa GroenlandFontainemelon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:12:
[...]
Dit leek me even de verlossende link en ik zat al op de checkout pagina, maar ze verzenden natuurlijk niet naar België

Zowel als particulier als zakelijk krijg ik in het drop-down menu van het land enkel "Nederland" te zien. Ik kan onderaan de pagina wel wat andere landen selecteren, maar ook daar staat België niet tussenDjarune schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:21:
[...]
Dat is wel redelijk bizar, want ze verzenden wel naar oa Groenland. Misschien morgen maar eens bellen?
Maar wel een goed punt, ik kan ook gewoon eens contact opnemen met Corsair en Megekko om te horen of die dingen bij hen nog terug in voorraad komen. Bij beiden bestaat het product nog, dus wie weet is het alsnog binnenkort voorradig.Op dit moment is het niet mogelijk om een factuuradres in te vullen dat in een ander land ligt dan je bezorgadres. Daarom is het nodig dat je hier contact met ons opneemt. Vermeld je factuuradres in de e-mail. Dan kunnen wij je helpen het factuuradres in ons systeem wijzigen. We bezorgen echter alleen binnen Nederland.
Voor een budget-build met een AMD Ryzen7 5700X en ( tzt ) een RTX3060Ti of ASUS RX6800-OC
Is een Cooler Master MWE 700 White 230V - V2 dan afdoende of is er iets 'beters'
te koop voor minder dan €60 ( incl. verzenden ) ?
Dit ; https://www.levix.nl/cool...ding-mwe-700w-v2-80-white @ €58,99 incl. verzenden.
PW ; uitvoering: Cooler Master MWE 700 White 230V - V2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Of dit ; https://www.megekko.nl/pr...GVII-PSU-PC-voeding?s_o=1 @ €59,95 incl. verzenden.
PW ; uitvoering: Zalman ZM750-GVII
Is een Cooler Master MWE 700 White 230V - V2 dan afdoende of is er iets 'beters'
Dit ; https://www.levix.nl/cool...ding-mwe-700w-v2-80-white @ €58,99 incl. verzenden.
Of dit ; https://www.megekko.nl/pr...GVII-PSU-PC-voeding?s_o=1 @ €59,95 incl. verzenden.
[ Voor 24% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-10-2022 10:13 ]
Levering & BetalingDjarune schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:21:
[...]
Dat is wel redelijk bizar, want ze verzenden wel naar oa Groenland. Misschien morgen maar eens bellen?
Verzending
De levering geschiedt door DPD aan huis of, op verzoek, in een DPD pakketwinkel. Verzending is alleen mogelijk naar adressen binnen Nederland.
Naast de vermelde prijzen rekenen wij tussen 0,00€ en 8,99€ per pakket, afhankelijk van het product.
Voor zakelijke bestellingen worden tussen 0,00€ en 8,67€ verzendkosten berekend.
De verzendkosten worden weergegeven op de betreffende productpagina onder de bestelknop en wanneer je naar de kassa gaat.
DE levert alleen in Duitsland, etc be is er niet
* onderbouwing

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 18-10-2022 10:47 ]
uitvoering: Corsair CX650M (2021)WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:57:
Voor een budget-build met een AMD Ryzen7 5700X en ( tzt ) een RTX3060Ti of ASUS RX6800-OC
Deze is nog beter uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 18-10-2022 10:38 ]
TY besteld....momenteel met €73,85 incl. porto nog een 'relatief' koopjeHackus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
Deze is nog beter uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2

Is het geld wel waard. Mensen kijken op het laatst pas voor geschikte voeding, na 600,- voor videokaart etc .WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
TY besteld....momenteel met €73,85 nog een 'relatief' koopje
Dat denk ik ook volgens deze lijst zelfs Tier-A ; https://cultists.network/140/psu-tier-list/Hackus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Is het geld wel waard. Mensen kijken op het laatst pas voor geschikte voeding, na 600,- voor videokaart etc .
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/67hBtE6QvedWH4EhBtWe4hZw.jpg?f=user_large)
In dit topic ook een leuke video:Hackus schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:16:
[...]
Bekijk oa even de video met uitleg van 06okt. Verder praat ik uit eigen ervaring, en zoals ik eerder zei heb ik een aantal systemen gebouwd met Straight Power 11 650w en RTX3080 die prima draaien als Multi-Rail voedingen. Ook mijn eigen 6900XT (OC) gebruikt niet veel vermogen, en zijn de power spikes veel minder dan toen de 1e 6900XT's uit waren.
* Alle systemen die hier zijn geadviseerd met Multi-Rail voedingen heb ik nog niet terug gezien met problemen.
Computerbase.de - Video: RTX 3090 Shutdown @ BQ Straight Power 11 850 watts
Beetje wisselende ervaringen. Sommige gebruikers hebben geen last maar maarliefst 3 gebruikers in dat topic dus wel, waarvan er één gebruiker een gratis vervangende voeding (Dark Power 11 1200W) heeft gekregen van BeQuiet!
Mijn conclusie: De BQ SP11 850W is niet altijd geschikt voor een RTX3090.
Je trekt mijn mening en ervaring uit de conclusie. Het ging om multi-rail voedingen die zgn niet geschikt zijn voor huidige RTX. En je komt met iets uit 2020 waar de drivers en pieken nog erg onstabiel warenDjarune schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
In dit topic ook een leuke video:
Computerbase.de - Video: RTX 3090 Shutdown @ BQ Straight Power 11 850 watts
Beetje wisselende ervaringen. Sommige gebruikers hebben geen last maar maarliefst 3 gebruikers in dat topic dus wel, waarvan er één gebruiker een gratis vervangende voeding (Dark Power 11 1200W) heeft gekregen van BeQuiet!
Mijn conclusie: De BQ SP11 850W is niet altijd geschikt voor een RTX3090.

1000W SP11 had het ook wel gedaan.
Op GoT wordt ook elke keer de oude tests met hoge pieken gepakt van Tech Power Up,
Terwijl de pieken al dik verbeterd zijn met nieuwere drivers. Dit kun jij ook niet weten als je zelf geen nieuwe GPU’ s hebt, dan beperk je je alleen tot de ooit geteste. Dus geen eigen gebruikers ervaring !
# mensen die aan kloten zijn met OC of fucked instellingen moeten ook een krachtiger voeding gebruiken. Een i3-12100 verbruikt ook minder dan i9-11900k OC 😉
[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 20-10-2022 08:52 ]
Het lijkt me niet handig om voor de stabiliteit van je systeem enkel van grafische drivers af te hangen.Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:48:
Op GoT wordt ook elke keer de oude tests met hoge pieken gepakt van Tech Power Up,
Terwijl de pieken al dik verbeterd zijn met nieuwere drivers.
Dan trek je morgen een update binnen of je installeert een nieuwe game of applicatie en de boel gaat weer onderuit. Nee, misschien ook niet, maar daar zou ik bij een voeding niet van afhankelijk willen zijn...
Laat staan als je een keer een ander OS wil installeren. Doen de drivers daar wat anders, dan ben je gewoon fucked.
[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 20-10-2022 09:30 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Het gaat om gericht advies, niet om te zwetsen dat een multi-rail voeding niet voldoet voor RTX kaarten.bwerg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:13:
[...]
Het lijkt me niet handig om voor de stabiliteit van je systeem enkel van grafische drivers af te hangen.
Dan trek je morgen een update binnen of je installeert een nieuwe game of applicatie en de boel gaat weer onderuit. Nee, misschien ook niet, maar daar zou ik bij een voeding niet van afhankelijk willen zijn...
Laat staan als je een keer een ander OS wil installeren. Doen de drivers daar wat anders, dan ben je gewoon fucked.
Iemand die ergens iets leest en daar zijn mening uit haalt heb je niets aan.
Hoeveel leden zie je hier wel niet die hun ram niet op 3200 kunnen krijgen, dan zijn niet ineens die stickjes klote
[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 20-10-2022 09:33 ]
Oke, dan kunnen we jou ook negeren.Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:31:
Iemand die ergens iets leest en daar zijn mening uit haalt heb je niets aan.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ik praat uit eigen ruime ervaring en onderbouw het met tests. Als jij dan deze conclusie trekt is dat aan jou.
Some RTX 4090 Graphics Cards Recommend a 1200W Power Supply
That might be overkill, even for an RTX 4090.
Leesvoerhttps://www.tomshardware....ower-requirement-rtx-4090

Recommended wattages should be taken with a grain of salt, since they won't apply to everyone's personal rig. Some might have a Core i9-12900K overclocked to 5.5GHz that consumes over 300W of power at its peak; others might be running a Ryzen 7 5800X3D that consumes less than 100W of power while gaming. Meanwhile, a Core i9-10980XE with a full blown RAID 10 setup and 10 hard drives could consume gobs of power. All of these combinations result in different levels of PSU power, regardless of what the AIB partner suggests.
We might also be seeing an effort to reduce support calls by recommending significantly more PSU than what most people would actually need. A 450W card with a high-end CPU plus the rest of the system could easily breach 750W under load, which is likely where Nvidia gets its 850W recommendation. But not all 850W PSUs are created equal, so suggesting a 1000W or 1200W PSU gives a bit of breathing room.
That might be overkill, even for an RTX 4090.
Leesvoerhttps://www.tomshardware....ower-requirement-rtx-4090

Recommended wattages should be taken with a grain of salt, since they won't apply to everyone's personal rig. Some might have a Core i9-12900K overclocked to 5.5GHz that consumes over 300W of power at its peak; others might be running a Ryzen 7 5800X3D that consumes less than 100W of power while gaming. Meanwhile, a Core i9-10980XE with a full blown RAID 10 setup and 10 hard drives could consume gobs of power. All of these combinations result in different levels of PSU power, regardless of what the AIB partner suggests.
We might also be seeing an effort to reduce support calls by recommending significantly more PSU than what most people would actually need. A 450W card with a high-end CPU plus the rest of the system could easily breach 750W under load, which is likely where Nvidia gets its 850W recommendation. But not all 850W PSUs are created equal, so suggesting a 1000W or 1200W PSU gives a bit of breathing room.
[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 20-10-2022 11:22 ]
MSI MEG Ai1000P PCIe5 ATX v3.0 PSU Review
The MSI MEG Ai1000P PCIe5 is an impressive PSU, not only because of its exterior design, but mostly because of its high performance. The cherry on top: it is ATX 3.0 and PCIe 5.0 ready, so you will be as future proof as it gets, if you can afford its high price tag.
Cybernetics report
The MSI MEG Ai1000P PCIe5 is an impressive PSU, not only because of its exterior design, but mostly because of its high performance. The cherry on top: it is ATX 3.0 and PCIe 5.0 ready, so you will be as future proof as it gets, if you can afford its high price tag.
Cybernetics report
^
Nice. Moet zeggen dat MSI het ook mooi presenteert op hun website / website. Het uiterlijk / goudaccenten is dan weer niet echt mijn smaak. Ook hebben ze de aansluitingen bijna perfect afgebakend, iets waarvan ik me verbaas dat dat vaak crappy gedaan wordt terwijl het weinig moeite lijkt.

Wat ik me nog afvraag is:
Nice. Moet zeggen dat MSI het ook mooi presenteert op hun website / website. Het uiterlijk / goudaccenten is dan weer niet echt mijn smaak. Ook hebben ze de aansluitingen bijna perfect afgebakend, iets waarvan ik me verbaas dat dat vaak crappy gedaan wordt terwijl het weinig moeite lijkt.

Wat ik me nog afvraag is:
- Als je de 12vhpwr kabel aansluit, kun je dan additioneel ook nog de gewone PCIe connectoren aansluiten of worden die dan automatisch uitgeschakeld
- Ze spreken ook over een multi/single rail switch. Werkt dat automatisch of via software
Laat maar, gaat blijkbaar via software.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2022 14:56 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.