Met een matige fan, analoge fanregeling, 18g PCI-e kabels en een 40 graden rating bij vol vermogen maak je geen indruk in het hogere segment. Daar ligt voor Seasonic werk aan de winkel.Gipsy King schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:52:
[...]
Als ik hem was zou ik dan met reviews (wel gebaseerd opwaarheid) het merk porren.
Check,Uszka schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:18:
[...]
Met een matige fan, analoge fanregeling, 18g PCI-e kabels en een 40 graden rating bij vol vermogen maak je geen indruk in het hogere segment. Daar ligt voor Seasonic werk aan de winkel.
Benieuwd of er al aan gesleuteld is in deze 3 nieuwe units, die liggen vanaf volgende week in de winkel :
pricewatch: Seasonic Prime TX-1600
pricewatch: Seasonic Prime PX-1600
pricewatch: Seasonic Prime TX-1300
Zie in de spec files dat er wel een connector is toegevoegd : 2x12V HPWR (12+4 Pins)
https://seasonic.com/pub/...datasheet/PRIME-TX-TR.pdf
https://seasonic.com/pub/...sheet/PRIME-PX-PD-PD2.pdf
Deze lag er ook ineens :
pricewatch: Cooler Master M2000 Platinum
Spec File :
https://coolermaster.egnyte.com/dl/aacaOpbeCp
[ Voor 9% gewijzigd door Gipsy King op 30-06-2022 22:14 ]
Ik vind het geen goede tendens dat Aris begint met zijn eigen keurmerk.
Dan moet je je beginnen af te vragen of dat keurmerk wel een correcte waardering krijgt en of het niet pay to win is. Het lijkt me sterk dat Aris hierin objectief kan blijven. En dat was juist het positieve van zijn reviews.
En ook al blijft Aris objectief (wat ik dus sterk betwijfel als er geld mee gemoeid gaat), dan stel ik mij nog de vraag hoe je objectief naar dit keurmerk moet kijken. Zoals @Gipsy King (naam veranderd?
) ook al zei, is er best wel wat geld mee gemoeid. Kans is groot dat de bedrijven met meer flush (ala Corsair, BQ, Fractal Design, ...) de keurmerken zullen krijgen, waardoor minder bekende merken die toch goed scoren niet in aanmerking komen voor het keurmerk (bvb Bitfenix).
Met andere woorden, meer marktmonopolie van de grote namen wat ook weer minder goed is voor de consument.
Dan moet je je beginnen af te vragen of dat keurmerk wel een correcte waardering krijgt en of het niet pay to win is. Het lijkt me sterk dat Aris hierin objectief kan blijven. En dat was juist het positieve van zijn reviews.
En ook al blijft Aris objectief (wat ik dus sterk betwijfel als er geld mee gemoeid gaat), dan stel ik mij nog de vraag hoe je objectief naar dit keurmerk moet kijken. Zoals @Gipsy King (naam veranderd?
Met andere woorden, meer marktmonopolie van de grote namen wat ook weer minder goed is voor de consument.
Ik merk dat men hier aardig negatief is over Seasonic. Persoonlijk heb ik nog nooit een slechte ervaring met de psu's van hen gehad. Ik heb jaren een (uit mijn hoofd) G550 gebruikt met een 4790K en diverse GPU's.
Een tijdje een Riotoro gehad (Seasonic focus platform) en tot op heden een Focus GX-850, vanaf morgen een 1000w. Hierbij Diverse Ryzen processors gehad, rx480, gtx980ti, rx5700xt, 2070s, 6800xt en 6900xt. Nog nooit problemen gehad.
Nu geloof ik best dat er slechte exemplaren tussen zitten hoor.
Een tijdje een Riotoro gehad (Seasonic focus platform) en tot op heden een Focus GX-850, vanaf morgen een 1000w. Hierbij Diverse Ryzen processors gehad, rx480, gtx980ti, rx5700xt, 2070s, 6800xt en 6900xt. Nog nooit problemen gehad.
Nu geloof ik best dat er slechte exemplaren tussen zitten hoor.
@Flipking94
Dit is niet zoiets als bijvoorbeeld dat suffe onzinnige "Cerified for Skype" gedoe wat je weleens op sommige producten ziet staan dus IMHO zou je dat soort rare fratsen niet in de toekomst moeten verwachten, want dit lijkt mij een serieuze poging om voor eens en altijd "Het kaf van het koren te scheiden" zoals dat zo mooi heet!
Dit is niet zoiets als bijvoorbeeld dat suffe onzinnige "Cerified for Skype" gedoe wat je weleens op sommige producten ziet staan dus IMHO zou je dat soort rare fratsen niet in de toekomst moeten verwachten, want dit lijkt mij een serieuze poging om voor eens en altijd "Het kaf van het koren te scheiden" zoals dat zo mooi heet!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@Tweakriez een Focus Gold 850W (Pre GX) met een RX6900XT klinkt als een onmogelijke combinatie. Draait dat vlekkeloos?
Excuses, Ik heb een GX-850 voeding. Dacht dat deze hetzelfde was minus de caps in de kabels.Djarune schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:25:
@Tweakriez een Focus Gold 850W (Pre GX) met een RX6900XT klinkt als een onmogelijke combinatie. Draait dat vlekkeloos?
Maar hiervoor de Riotoro 850 watt gehad die wel op het vorige platform gebaseerd was Icm de 6800xt, geen enkel probleem mee gehad.
Ik weet dat SS op focus gx platform zeker 3-4x een pcb wisseling heeft gehad (updates ?) , zeker de laatste 2x is dat nergens gemeld. Hiermee kunnen ze technische issues dus oplossen , zoals ik eerder al aangaf hun RMA cijfers zijn extreem laag bij ons in de benelux , wellicht is de NL doorsnee user van zolang het werkt werkt het.Tweakriez schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Excuses, Ik heb een GX-850 voeding. Dacht dat deze hetzelfde was minus de caps in de kabels.
Maar hiervoor de Riotoro 850 watt gehad die wel op het vorige platform gebaseerd was Icm de 6800xt, geen enkel probleem mee gehad.
Weet ook niet of dat nodig is , alleen vraag ik me af of als je hardwarematig sleuteld je geen nieuwe ean code / sku verplicht bent ?
Zelf draai ik ook al jaren combinaties die niet hadden moeten kunnen werken focus gx 550 icbm 2080ti , focus px 750 icbm rx6800 , alleen in me huidige build zit een nzxt c1000(geen seasonic build)
De problemen die er waren met bepaalde GPU combinaties bij een aantal focus modellen zijn niet echt erkend door hen zelf begreep ik. Dat was natuurlijk wel zo netjes geweest. En idd men had beter wel kunnen erkennen en aangeven van, ok jongens er is een fout gevonden, we lossen het op door een aangepast PCB uit te brengen en we zijn coulant naar diegenen met problemen.Gipsy King schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:25:
[...]
Ik weet dat SS op focus gx platform zeker 3-4x een pcb wisseling heeft gehad (updates ?) , zeker de laatste 2x is dat nergens gemeld. Hiermee kunnen ze technische issues dus oplossen , zoals ik eerder al aangaf hun RMA cijfers zijn extreem laag bij ons in de benelux , wellicht is de NL doorsnee user van zolang het werkt werkt het.
Weet ook niet of dat nodig is , alleen vraag ik me af of als je hardwarematig sleuteld je geen nieuwe ean code / sku verplicht bent ?
Zelf draai ik ook al jaren combinaties die niet hadden moeten kunnen werken focus gx 550 icbm 2080ti , focus px 750 icbm rx6800 , alleen in me huidige build zit een nzxt c1000(geen seasonic build)
Maar Seasonic is in mijn persoonlijke ervaring gewoon altijd stabiel geweest met vele combinaties.
Idem dito, draai al 8j een seasonic m12II 520w samen met een rx5700 en i7 4790. Werkt als een trein
.
Maargoed, er zijn ook genoeg alternatieven tegenwoordig.
Maargoed, er zijn ook genoeg alternatieven tegenwoordig.
Hij heeft zijn eigen keurmerk, Cybenetics, al een behoorlijke tijd en op de site kun je de testverslagen in een database vinden wat best fijn is.Flipking94 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:20:
Ik vind het geen goede tendens dat Aris begint met zijn eigen keurmerk.
En ook al blijft Aris objectief (wat ik dus sterk betwijfel als er geld mee gemoeid gaat), dan stel ik mij nog de vraag hoe je objectief naar dit keurmerk moet kijken. Zoals @Gipsy King (naam veranderd?) ook al zei, is er best wel wat geld mee gemoeid. Kans is groot dat de bedrijven met meer flush (ala Corsair, BQ, Fractal Design, ...) de keurmerken zullen krijgen, waardoor minder bekende merken die toch goed scoren niet in aanmerking komen voor het keurmerk (bvb Bitfenix).
Misschien is het niet ideaal, aan de andere kant, de fabrikanten testen intern ook en als zijn resultaten teveel afwijken dan is een schandaal gauw geboren. Dus denk niet dat het hem dat waard is.
De blijkbaar relatief hoge fees vind ik wel problematischer omdat kleinere fabrikanten die moeilijker op kunnen brengen en dan er mogelijk van afzien. Consumenten laten die voedingen dan eerder links liggen omdat ze geen keurmerk hebben. Maar misschien geeft hij de 'kleintjes' wel wat korting.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heel veel merken slaan tegenwoordig die stap over en brengen zomaar nieuwe revisies van een bepaald product uit!Gipsy King schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:25:

Onder andere Gigabyte is daar berucht om doordat ze in het verleden een slechtere versie van een bepaald moederbord hebben uitgebracht zonder ook maar op enige manier aan te geven dat het om een aangepast product gaat!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik persoonlijk door meerdere mensen, waaronder JohnyGURU voor de mensen die hem nog kennen, ook een Seasonic PSU aangeraden gekregen. Alternatief was de RM1000x, maar die was eigenlijk net iets te lang voor mijn kast.
// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\
Jonnyguru zou je nu nooit meer een Seasonic aanraden mede door de problemen met het Seasonic platform in de AX en hoe Seasonic met het oplossen van die problemen, of eerder het niet oplossen, is omgegaan.Neekee schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:35:
Ik persoonlijk door meerdere mensen, waaronder JohnyGURU voor de mensen die hem nog kennen, ook een Seasonic PSU aangeraden gekregen. Alternatief was de RM1000x, maar die was eigenlijk net iets te lang voor mijn kast.
En toch is dat precies wat hij gedaan heeftUszka schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:42:
[...]
Jonnyguru zou je nu nooit meer een Seasonic aanraden mede door de problemen met het Seasonic platform in de AX en hoe Seasonic met het oplossen van die problemen, of eerder het niet oplossen, is omgegaan.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\
Een Seasonic in EVGA jas. De EVGA G6 is de beste Seasonic die er is omdat EVGA wel geleerd heeft van fouten uit het verleden. Op wens van EVGA is het Focus platfom aangepast. Maar iets onder Seasonic naam aanraden heb ik hem al een tijd niet op kunnen betrappen.Neekee schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:51:
[...]
En toch is dat precies wat hij gedaan heeft![]()
[Afbeelding]
Ik weet dat de G6 de beste Seasonic is, ik had dat in m'n OP wel even duidelijker kunnen maken.Uszka schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Een Seasonic in EVGA jas. De EVGA G6 is de beste Seasonic die er is omdat EVGA wel geleerd heeft van fouten uit het verleden. Op wens van EVGA is het Focus platfom aangepast. Maar iets onder Seasonic naam aanraden heb ik hem al een tijd niet op kunnen betrappen.
Ik zoek jullie advies en ik hoop dat ik hiervoor bij het juiste topic ben.
De situatie: ik heb een Dell T5810 op de kop getikt van mijn werk en er een 3060TI FE kaart + wat SSD's + HDD's in gezet. Deze voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen (4K gaming + VR ging net niet helemaal soepel) en heb ik een 3070TI FE aangeschaft.
Specificatie overzicht:
De situatie: ik heb een Dell T5810 op de kop getikt van mijn werk en er een 3060TI FE kaart + wat SSD's + HDD's in gezet. Deze voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen (4K gaming + VR ging net niet helemaal soepel) en heb ik een 3070TI FE aangeschaft.
Specificatie overzicht:
- Intel Xeon E5-1650V3 - 3.5Ghz
- 685 Watt voeding
- Samsung 980 1 TB M.2 SSD: pricewatch: Samsung 980 1TB
- Gembird PEX-M2-01 interfacekaart/-adapter Intern M.2,PCIe (adapter voor M.2 SSD)
- Samsung 850 EVO SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
- WD Green SSD 1TB: pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 1TB
- HGST HDD: pricewatch: HGST Travelstar Z5K1000, 1TB
- WD Blue 1TB HDD: pricewatch: WD Blue Mobile PC Drive (8MB cache, 9,5mm), 1TB
- Gaat de voeding dit trekken?
- Zo ja, hoe kan ik dit fatsoenlijk monitoren / testen?
- Zo nee, dan zal ik op zoek moeten gaan naar een 825 Watt hot swappable variant die heel lastig te krijgen is...tenzij jullie een ander idee hebben
- Om het bovenstaande uberhaupt te testen moet ik een twee 6 pins PCIe -> 8 pins adapters kopen om vervolgens de adapter van nvidia erop aan te sluiten (zie foto 1). De voeding van Dell levert namelijk slechts die 2x 6 pins (zie foto 2). Welke adviseren jullie? Zijn bijvoorbeeld deze te shabby?
Foto 1:
Foto 2:
[ Voor 22% gewijzigd door Spam op 06-07-2022 18:58 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Mogelijk werkt het met de 2x6 pin in de nVidia adapter. Gewoon proberen.Spam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:
Ik zoek jullie advies en ik hoop dat ik hiervoor bij het juiste topic ben.
De situatie: ik heb een Dell T5810 op de kop getikt van mijn werk en er een 3060TI kaart + wat SSD's + HDD's in gezet. Deze voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen (4K gaming + VR) en heb ik een 3070TI aangeschaft.
Specificatie overzicht:Een aantal concrete vragen hierover:
- Intel Xeon E5-1650V3 - 3.5Ghz
- 685 Watt voeding
- Samsung 980 1 TB M.2 SSD: pricewatch: Samsung 980 1TB
- Gembird PEX-M2-01 interfacekaart/-adapter Intern M.2,PCIe (adapter voor M.2 SSD)
- Samsung 850 EVO SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
- WD Green SSD 1TB: pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 1TB
- HGST HDD: pricewatch: HGST Travelstar Z5K1000, 1TB
- WD Blue 1TB HDD: pricewatch: WD Blue Mobile PC Drive (8MB cache, 9,5mm), 1TB
- Gaat de voeding dit trekken?
- Zo ja, hoe kan ik dit fatsoenlijk monitoren / testen?
- Zo nee, dan zal ik op zoek moeten gaan naar een 825 Watt hot swappable variant die heel lastig te krijgen is...tenzij jullie een ander idee hebben
- Om het bovenstaande uberhaupt te testen moet ik een twee 6 pins PCIe -> 8 pins adapters kopen om vervolgens de adapter van nvidia erop aan te sluiten (zie foto). De voeding van Dell levert namelijk slechts die 2x 6 pins (zie foto 2). Welke adviseren jullie? [Afbeelding]
[Afbeelding]
IPC en de kloksnelheid van de cpu zijn wat aan de zwakke kant voor een 3070 Ti. Kan zijn dat je helemaal geen verbetering gaat zien. Heb je wel gemeten met MSI Afterburner of de 3060 Ti überhaupt de beperkende factor is?
Hmm, de nvidia adapter heeft 2x 8 pins nodig dus ik zal de 2x 6 pins eerst naar 2x 8 pins moeten brengenUszka schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:59:
Mogelijk werkt het met de 2x6 pin in de nVidia adapter. Gewoon proberen.
Ik vond deze video waar je dat goed in kunt zien, waarbij het lijkt dat dit wel zou moeten werken? : YouTube: NVIDIA RTX 3070 Ti Bottleneck Testing - Custom Gaming PC vs Precisio...
Goeie vraag, heb niet zozeer gekeken in afterburner. Ik ga zo eens een benchmark test draaien in Farcry 6IPC en de kloksnelheid van de cpu zijn wat aan de zwakke kant voor een 3070 Ti. Kan zijn dat je helemaal geen verbetering gaat zien. Heb je wel gemeten met MSI Afterburner of de 3060 Ti überhaupt de beperkende factor is?
Update op benchmarks FC6 (4K/Ultra settings). Sorry ben een beetje een n00b in Afterburner monitoring. De andere bottleneck ervoer ik in Half-life Alyx op high setings maar dat is wat lastiger te benchmarken:
:strip_exif()/f/image/TRxLFbdUsgTCt13mxQ3D0S4r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3rEvfmvG3EnmrY4Zc3oYUQ01.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Spam op 06-07-2022 19:32 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UI55uPeVKc3YZLupJYgFFU9p.jpg?f=user_large)
Het lijkt een multirail voeding. Volgens mij maar 2x 18 x 12 = 432W beschikbaar. Lijkt mij te weinig voor de spikes.
Met de 3060 TI lijk ik geen problemen te hebben en ik heb begrepen dat de 3070 "slechts" 90 watt meer vraagt?Djarune schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:17:
[Afbeelding]
Het lijkt een multirail voeding. Volgens mij maar 2x 18 x 12 = 432W beschikbaar. Lijkt mij te weinig voor de spikes.
Op basis van hieronder maar proberen. Undervolten kan altijdSpam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:28:
[...]
Met de 3060 TI lijk ik geen problemen te hebben en ik heb begrepen dat de 3070 "slechts" 90 watt meer vraagt?

Waarvan ongeveer 50w van het PCI-e slot reviews: Nvidia GeForce RTX 3070 Ti - Meer cores en sneller geheugenDjarune schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:37:
[...]
Op basis van hieronder maar proberen. Undervolten kan altijd
[Afbeelding]
Een 8 pin voegt alleen maar 2 ground pins toe die waarschijnlijk niet eens doorverbonden zijn in de 12 pins nVidia adapter.Spam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:13:
[...]
Hmm, de nvidia adapter heeft 2x 8 pins nodig dus ik zal de 2x 6 pins eerst naar 2x 8 pins moeten brengen
Ik vond deze video waar je dat goed in kunt zien, waarbij het lijkt dat dit wel zou moeten werken? : YouTube: NVIDIA RTX 3070 Ti Bottleneck Testing - Custom Gaming PC vs Precisio...
[...]
Goeie vraag, heb niet zozeer gekeken in afterburner. Ik ga zo eens een benchmark test draaien in Farcry 6
Update op benchmarks FC6 (4K/Ultra settings). Sorry ben een beetje een n00b in Afterburner monitoring. De andere bottleneck ervoer ik in Half-life Alyx op high setings maar dat is wat lastiger te benchmarken: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Je met echt even de monitoring tool in Afterburner aanlikken, een kwartiertje gamen en de log opslaan. Deel een screenshot van de log (de grafiek) hier. Belangrijk zijn de individuele belasting van de 12 cores van de cpu en van de videokaart.
Ok, ik ga dat later even doen dan. Dus je wil GPU usage + CPU1 t/m 12 usage zien?Uszka schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:36:
[...]
Waarvan ongeveer 50w van het PCI-e slot reviews: Nvidia GeForce RTX 3070 Ti - Meer cores en sneller geheugen
[...]
Een 8 pin voegt alleen maar 2 ground pins toe die waarschijnlijk niet eens doorverbonden zijn in de 12 pins nVidia adapter.
Je met echt even de monitoring tool in Afterburner aanlikken, een kwartiertje gamen en de log opslaan. Deel een screenshot van de log (de grafiek) hier. Belangrijk zijn de individuele belasting van de 12 cores van de cpu en van de videokaart.
Update: ok even gemonitored. Wat mij opvalt is dat de GPU tijdens het gamen gelijk naar 100% schiet terwijl de CPU cores rond de 50% belasting schommelen. Dit is FC6 op 4K met ultra settings. Framerate schommelt ronde de 45 fps. Lijkt me nog ruimte voor een 3070TI om het beter te doen?
/f/image/lSB1sJyf0MD7Ae9vlShxu6DF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Spam op 06-07-2022 23:13 ]
CPU piekt nu ook al naar 100%. Dat kan met een 3070 Ti hinderlijke framedrops veroorzaken. Maar goed, dat merk je vanzelf. Misschien valt het mee.Spam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:45:
[...]
Ok, ik ga dat later even doen dan. Dus je wil GPU usage + CPU1 t/m 12 usage zien?
Update: ok even gemonitored. Wat mij opvalt is dat de GPU tijdens het gamen gelijk naar 100% schiet terwijl de CPU cores rond de 50% belasting schommelen. Dit is FC6 op 4K met ultra settings. Framerate schommelt ronde de 45 fps. Lijkt me nog ruimte voor een 3070TI om het beter te doen? [Afbeelding]
Dat snap ik maar het lijkt me toch niet goed dat de 3060TI gelijk naar 100% schiet en blijft steken op 45-50 fps? Framedrops vind ik niet prettig maar consistent blijven schommelen rond de 45 fps is ook geen pretje.Uszka schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:22:
[...]
CPU piekt nu ook al naar 100%. Dat kan met een 3070 Ti hinderlijke framedrops veroorzaken. Maar goed, dat merk je vanzelf. Misschien valt het mee.
Ik zal morgen nog eens monitoren met dezelfde settings met de 3070TI erin als ik de adapters heb
[ Voor 9% gewijzigd door Spam op 06-07-2022 23:50 ]
Dat zeker, maar verwacht er niet te veel van. Het zal zeer waarschijnlijk rond de 49 of 50 fps gaan schommelen.Spam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:45:
[...]Framerate schommelt ronde de 45 fps. Lijkt me nog ruimte voor een 3070TI om het beter te doen?
Ik ga dat vanmiddag eens testen.Djarune schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:05:
[...]
Dat zeker, maar verwacht er niet te veel van. Het zal zeer waarschijnlijk rond de 49 of 50 fps gaan schommelen.
Zou het uberhaupt zin hebben om er een andere CPU in te zetten? Wellicht eentje die zuiniger en sneller is? Ik heb geen idee wat die C612 chipset aankan..
Goed, ik heb dus wat games gedraaid op de 3060:Djarune schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:05:
[...]
Dat zeker, maar verwacht er niet te veel van. Het zal zeer waarschijnlijk rond de 49 of 50 fps gaan schommelen.
- Farcry 6 op Ultra 4K settings
- Half Life Alyx met Ultra settings
- Rogue Squadron op Ultra VR
- Flight Simulator op Ultra VR
- Bij VR voor Rogue Squadron en Flight Simulator heeft de 3060 het echt heel moeilijk
- Bij Half-Life Alyx weet ie 72FPS netjes vol te houden
- Fan geluid bij de 3060TI is goed te doen
Wat bevindingen:
- Farcry blijft nu wel vrij stabiel op 60 FPS
- Half Life Alyx heeft de GPU iets minder load
- Rogue Squadron lijkt op 60FPS te cappen. Dit kan er mogelijk mee te maken hebben dat de applicatie ook op mijn monitoren draait waardoor hij niet hoger kan komen.
- Powerdraw van de 3070 lijkt op zich netjes tussen de 200-300 te blijven. Dit kun je niet in alle screenshots terugzien want ik heb dat pas later aangezet
- De 3070 is luidruchtiger qua fans en lijkt ook wel redelijk heet te worden
:strip_exif()/f/image/ao0T2jSiJDfT4fD6XfxeEPHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QMwYqQq5kmy1jAoq6QGhsLah.jpg?f=fotoalbum_large)
De hamvraag blijft: is die 3070TI echt de moeite waard? Qua powerdraw valt het nog redelijk mee maar je hoort 'm wel flink meer. Binnen VR vind ik een flink verschil (30->60fps) in Rogue Squadron en bij MS flight sim kan ik helaas niet testen wat eigenlijk wel ruk is. Voor de 3060 heb ik 485 euro betaald en voor de 3070 600 euro
Beste tweakers,
Ik ga een pc bouwen die ik wil gaan gebruik voor progamma's als excel, word en beetje browsen etc. Cpu wordt een i3 12100. De pc zal altijd aanblijven (in slaapstand) omdat wij als gezin erop zitten met 2 accounts waar atlijd wel excel en een aantal chrome tabbladen geopend zijn.
Zoek het liefst dus een zo effecient mogelijke voeding. Had zelf gezien dat deze https://tweakers.net/pric...ix-formula-gold-450w.html wel misschien geschikt zou zijn.
Zijn er mensen met een goede optie voor een zuinige voeding?
Ik ga een pc bouwen die ik wil gaan gebruik voor progamma's als excel, word en beetje browsen etc. Cpu wordt een i3 12100. De pc zal altijd aanblijven (in slaapstand) omdat wij als gezin erop zitten met 2 accounts waar atlijd wel excel en een aantal chrome tabbladen geopend zijn.
Zoek het liefst dus een zo effecient mogelijke voeding. Had zelf gezien dat deze https://tweakers.net/pric...ix-formula-gold-450w.html wel misschien geschikt zou zijn.
De Formula Gold is een prima voeding. Goed alternatief en erg efficient bij lage loads is pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2Beschuitelia schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:07:
Beste tweakers,
Van adapter naar adapter naar de videokaart geeft alleen maar voltage verliezen. Werkt het niet met de 2x 6 pin van de voeding in de nVidia adapter?Spam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:13:
[...]
Hmm, de nvidia adapter heeft 2x 8 pins nodig dus ik zal de 2x 6 pins eerst naar 2x 8 pins moeten brengen
[...]
Goeie vraag, heb niet zozeer gekeken in afterburner. Ik ga zo eens een benchmark test draaien in Farcry 6
Update op benchmarks FC6 (4K/Ultra settings). Sorry ben een beetje een n00b in Afterburner monitoring. De andere bottleneck ervoer ik in Half-life Alyx op high setings maar dat is wat lastiger te benchmarken: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Oké bedankt! Dan ga ik daar maar eens naar kijkenUszka schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:30:
[...]
De Formula Gold is een prima voeding. Goed alternatief en erg efficient bij lage loads is pricewatch: Cooler Master V550 Gold-V2
[...]
Van adapter naar adapter naar de videokaart geeft alleen maar voltage verliezen. Werkt het niet met de 2x 6 pin van de voeding in de nVidia adapter?
Eh, geen idee? Kan dat? Past dat maar op 1 manier?[b]Uszka schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:30:
Van adapter naar adapter naar de videokaart geeft alleen maar voltage verliezen. Werkt het niet met de 2x 6 pin van de voeding in de nVidia adapter?
De grote hamvraag blijft; is dit de moeite? Bij het testen en afsluiten van Star Wars Battlefront II klapte de PC er trouwens uit. Wel een zorgpunt, waarschijnlijk omdat BF2 ook veel load op de Xeon CPU legt? Voor de rest geen problemen gezien overigens
[ Voor 29% gewijzigd door Spam op 09-07-2022 11:34 ]
newspost
https://www.techpowerup.c...2-hxi-power-supply-series
review
https://www.kitguru.net/c...psu-platinum-2022-review/
https://www.techpowerup.c...2-hxi-power-supply-series
review
https://www.kitguru.net/c...psu-platinum-2022-review/
[ Voor 36% gewijzigd door Gipsy King op 12-07-2022 17:53 ]
@Gipsy King Las het net idd. Prachtige voedingen, digitaal en alles, maar dan weer ouderwetste aansluitingen. Dat begrijp ik dan weer niet voor voedingen met zo'n hoog vermogen. Daar ga je niet je onboard GPU mee voeden, neem ik aan. Deze wil je voor de nextgen videokaarten.
Thermaltake daarentegen heeft wel de nieuwste aansluitingen, maar weet niet hoe de kwaliteit hiervan is.
Thermaltake Announces All-new Toughpower GF3, iRGB, and SFX Series PSUs
Thermaltake daarentegen heeft wel de nieuwste aansluitingen, maar weet niet hoe de kwaliteit hiervan is.
Thermaltake Announces All-new Toughpower GF3, iRGB, and SFX Series PSUs
The GF3 series and the SFX series, in particular, are PCIe Gen 5 ready, meaning these power supplies come with a 12+4 pin interface and can natively support the upcoming RTX 4000 series graphics cards, and come in different wattages of your choice.
The entire lineup is fully modular and designed with a native 12+4 pin PCIe Gen 5 connector and is compatible with Intel's ATX 3.0 specification, uncovering the new experience the next-gen PCIe has to offer.
@chim0 Corsair gaat daar niet in mee. Dit is de mening van director R&D Jon Gerlow:
Orginele postAny word on specific PSUs with PCIe 5 connectors, and guesses on when they'll be available? Are we talking March/April release or August/September?
99% of PSUs out there aren't going to come with the connector. 99% of the PSUs out there will likely leverage an adapter (like two 8-pin or three 8-pin to one 12+4-pin, for example).
The PSUs currently showing a 12+4-pin on them are rendered vaporware.
Nou ben ik langzaam aan onderdelen aan het verzamelen voor mijn aanstaande build (mijn pc is nu 9 jaar oud en wel echt aan vervanging toe) Nou heb ik voor een “leuke” prijs de Corsair RM750 wit gekocht. Maar als ik verschillende tools check of dat genoeg vermogen gaat leveren kom ik overal weer anders uit. Aangezien ik mijn pc voornamelijk gebruik met programma’s die CPU/RAM intensief gebruiken en weinig/casual game, zal ik hier meer in investeren (I7 12700 of een AMD 5900x) videokaart heb ik nu een GTX970 en zal niet direct vervangen worden. Wanneer wel zal dit een 3060TI of 3070 worden uiteindelijk. (Of iets vergelijkbaars wanneer de nieuwe generatie er is) Is 750W voldoende? Ook wil ik een AIO 360mm en minstens 5-6 rgb fans extra erbij hebben. Ik loop nu een beetje vast. Ik wil niet het product open maken en er later achter komen dat het toch niet voldoende is.. Maar vooral de enorme lading verschillende adviezen die ik op internet lees is erg verwarrend. Zelf denk ik namelijk dat 750W prima is.
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
@NinjaKiwiNL, de RM750 kan je wensenlijstje allemaal makkelijk aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Djarune op 20-07-2022 18:02 ]
Ik heb een vraag, sinds de lockdowns werk ik samen met mijn vriendin veel thuis. Omdat de laptop van de zaak niet top is, zelf thuis een tweede pc in elkaar gezet. Eerst met derdehands onderdelen in een usff case van Ali met een picopsu, maar toen dat niet meer voldeed (1440p scherm gekocht, wat de onboard Intel GPU niet ondersteunde), een systeem op basis van een ryzen 3 3200G gebouwd. Dit werkte niet lekker in de usff case, ivm koeler grootte en ook de picopsu trok het niet lekker.
Het psu probleem heb ik getest door een voeding uit mijn retro pc te pakken en deze aan te koppelen (350W AOpen voeding uit 2007). Dit werkte perfect dus een nzxt mitx kast aangeschaft via V&A en voor tijdelijk de AOpen voeding er in gestopt. Dat is inmiddels bijna een jaar geleden. Omdat ik de fan tussendoor wel erg luidruchtig vond, deze vervangen door een fractal 120mm die nog in de kast lag. Gelijk intern de voeding schoon geblazen en alle caps nagelopen. Zag er allemaal prima uit.
Nu heb ik dus een perfect werkende (onhoorbare) pc, met een voeding uit 2007 maar de retro pc doet het nu niet meer. Er moet dus een voeding bij komen. Nu zit ik met het volgende dilemma.
Ik zie op V&A regelmatig psu's a la Corsair VS350 / Be Quiet / Seasonic G 360W langskomen voor prima prijsjes (<€20). Ik zou dan 7 jaar jongere voeding in mijn ryzen pc kunnen doen en de AOpen weer in de retro bak.
Het prijsverschil met de voedig welke voor laag verbruik hier regelmatig wordt aanbevolen (Coolermaster 550W) is dermate groot dat dit er qua verbruik nooit uit wordt gehaald.
Mijn gezond boeren verstand zegt dus dat het geen miskoop is om een 7 jaar jongere voeding in mijn pc te duwen en dus rustig op V&A zo'n voeding kan kopen. Zie ik iets cruciaal over het hoofd?
Voor de volledigheid de specs:
AOpen AO350-12APNF
NZXT H200i
Ryzen 3 3200G
Biostar X470NH
2*8GB DDR4 Corsair geheugen
1*500GB SN750SE nvme SSD
2* casefan + 1 cpu fan
Het psu probleem heb ik getest door een voeding uit mijn retro pc te pakken en deze aan te koppelen (350W AOpen voeding uit 2007). Dit werkte perfect dus een nzxt mitx kast aangeschaft via V&A en voor tijdelijk de AOpen voeding er in gestopt. Dat is inmiddels bijna een jaar geleden. Omdat ik de fan tussendoor wel erg luidruchtig vond, deze vervangen door een fractal 120mm die nog in de kast lag. Gelijk intern de voeding schoon geblazen en alle caps nagelopen. Zag er allemaal prima uit.
Nu heb ik dus een perfect werkende (onhoorbare) pc, met een voeding uit 2007 maar de retro pc doet het nu niet meer. Er moet dus een voeding bij komen. Nu zit ik met het volgende dilemma.
Ik zie op V&A regelmatig psu's a la Corsair VS350 / Be Quiet / Seasonic G 360W langskomen voor prima prijsjes (<€20). Ik zou dan 7 jaar jongere voeding in mijn ryzen pc kunnen doen en de AOpen weer in de retro bak.
Het prijsverschil met de voedig welke voor laag verbruik hier regelmatig wordt aanbevolen (Coolermaster 550W) is dermate groot dat dit er qua verbruik nooit uit wordt gehaald.
Mijn gezond boeren verstand zegt dus dat het geen miskoop is om een 7 jaar jongere voeding in mijn pc te duwen en dus rustig op V&A zo'n voeding kan kopen. Zie ik iets cruciaal over het hoofd?
Voor de volledigheid de specs:
AOpen AO350-12APNF
NZXT H200i
Ryzen 3 3200G
Biostar X470NH
2*8GB DDR4 Corsair geheugen
1*500GB SN750SE nvme SSD
2* casefan + 1 cpu fan
@-ErikE-, tweedehands is een optie mits de voeding niet te oud is en al die tijd gebruikt is. Een voeding die al een tijdje niet gebruikt wordt slijt een stuk sneller.
Bedoel je dan de fan die verouderd? Of de condensatoren? Ik probeer te begrijpen wat er kan verouderen door stilstand
Een fan die ophoudt komt door een kapotte lager en heeft vaak wel degelijk met draaiuren te maken. Als een voeding niet gebruikt wordt, slijten de condensatoren sneller. Ze drogen uit.-ErikE- schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:02:
Bedoel je dan de fan die verouderd? Of de condensatoren? Ik probeer te begrijpen wat er kan verouderen door stilstand
Beste Voedingsexperts,
Zou 850 watt ook voldoende zijn of better safe then sorrow en toch maar die 1000 watt? Leverancier raad 1000 aan en met google vind ik wisselende vergalen. Meeste zeggen 850 is meer dan zat, maar sommige klagen over powerspikes en ook met het oog op de toekomst misschien toch maar de 1000?
Zou 850 watt ook voldoende zijn of better safe then sorrow en toch maar die 1000 watt? Leverancier raad 1000 aan en met google vind ik wisselende vergalen. Meeste zeggen 850 is meer dan zat, maar sommige klagen over powerspikes en ook met het oog op de toekomst misschien toch maar de 1000?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700F Boxed | € 357,81 | € 357,81 |
1 | Moederborden | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | € 193,47 | € 193,47 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090 OC | € 1.209,- | € 1.209,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint | € 139,- | € 139,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W | € 185,01 | € 185,01 |
1 | Solid state drives | Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 1TB | € 144,- | € 144,- |
Totaal | € 2.488,09 |
^
850W lijkt me in principe voldoende.
Echter, het prijsverschil met 1000W is bij de door jou geselecteerde voeding erg beperkt. Dus als dat je voeding wordt zou ik nu toch voor 1000W gaan. (Wel eerst even van beide reviews opzoeken en lezen.)
M.n. omdat je normaal gesproken een behoorlijke tijd met een voeding wilt doen en de verbruiksvooruitzichten van de nieuwe generaties GPU's en CPU's vrij fors zijn en je zo extra speelruimte hebt.
850W lijkt me in principe voldoende.
Echter, het prijsverschil met 1000W is bij de door jou geselecteerde voeding erg beperkt. Dus als dat je voeding wordt zou ik nu toch voor 1000W gaan. (Wel eerst even van beide reviews opzoeken en lezen.)
M.n. omdat je normaal gesproken een behoorlijke tijd met een voeding wilt doen en de verbruiksvooruitzichten van de nieuwe generaties GPU's en CPU's vrij fors zijn en je zo extra speelruimte hebt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
@Johan Bogle de high-end SP11 heeft 4x 12V rails met een OCP per rail. Deze beveiliging tript met de zware Ampere kaarten zoals de RTX3090. Daarom is een single rail aan te raden:
pricewatch: Corsair RM1000x (2021) Zwart
Een goede 850W is trouwens voldoende, maar ik snap dat je met oog op de toekomst (4090) 1000W wil.
Een goede 850W is trouwens voldoende, maar ik snap dat je met oog op de toekomst (4090) 1000W wil.
Beste allen,
Zojuist m’n nieuwe computer gebouwd en wanneer ik klaar ben realiseer ik me dat ik de 4+4 pins stekker ipv 8 pins stekker heb gebruikt voor voeding van de cpu. Maakt dit iets uit of is het gewoon hetzelfde?
Dank alvast!
Zojuist m’n nieuwe computer gebouwd en wanneer ik klaar ben realiseer ik me dat ik de 4+4 pins stekker ipv 8 pins stekker heb gebruikt voor voeding van de cpu. Maakt dit iets uit of is het gewoon hetzelfde?
Dank alvast!
Is hetzelfde. De 4+4 pins wordt ook wel 8 pins EPS kabel genoemd. De 6+2 pins wordt de 8 pins PCIe kabel genoemd.doktorsson schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:56:
Beste allen,
Dank alvast!
De 4+4 pins is een van de twee EPS (65cm)kabels van je voeding, de tweede is 8-pins. staat vaak ook op de zijkant van de stekker(connector)doktorsson schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:56:
Beste allen,
Dank alvast!
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Mijn huidige voeding komt sinds vanavond een soort elektrische brand lucht vanaf, dus die vertrouw ik niet meer. Eigenlijk was ik al langer van plan om een keer mijn voeding te vervangen, maar na bijna 10 jaar is mijn pricewatch: be quiet! Straight Power E9 680W CM toch echt aan vervanging toe.
Mijn huidige build is een 3080 + 12700k, geen overclock op de GPU maar CPU heeft wel "unlocked" power limit (MCE). Verder zit er alleen een paar M.2 SSD's in. De case is een Phanteks Eclipse P500A. Zelf zat ik te denken aan een 750W voeding, maar 850W is ook nog wel prima. Hoger liever niet vanwege het idle verbruik, lager lijkt mij niet zo handig ivm flinke transients van moderne hardware
Nu wil ik graag weer een voeding waar ik, naar alle waarschijnlijkheid, lang mee kan doen en die goede kwaliteit stroom levert. Verder vind ik de efficiëntie zeer belangrijk en hij moet stil zijn, mijn huidige voeding heb ik niet of nauwelijks ooit gehoord. Nu heb ik de volgende short list, maar mocht ik wat gemist hebben hoor ik het graag.
pricewatch: Seasonic Prime TX-750
pricewatch: Seasonic Prime TX-850
pricewatch: Seasonic Focus PX-750
pricewatch: Seasonic Focus PX-850
Dan is er ook nog de pricewatch: be quiet! Dark Power 12 850W, maar hier zijn de reviews niet universeel positief over. Lijkt meer een 110V optimised design? Wat vreemd is voor een Europeese markt gericht merk.
Mijn huidige build is een 3080 + 12700k, geen overclock op de GPU maar CPU heeft wel "unlocked" power limit (MCE). Verder zit er alleen een paar M.2 SSD's in. De case is een Phanteks Eclipse P500A. Zelf zat ik te denken aan een 750W voeding, maar 850W is ook nog wel prima. Hoger liever niet vanwege het idle verbruik, lager lijkt mij niet zo handig ivm flinke transients van moderne hardware
Nu wil ik graag weer een voeding waar ik, naar alle waarschijnlijkheid, lang mee kan doen en die goede kwaliteit stroom levert. Verder vind ik de efficiëntie zeer belangrijk en hij moet stil zijn, mijn huidige voeding heb ik niet of nauwelijks ooit gehoord. Nu heb ik de volgende short list, maar mocht ik wat gemist hebben hoor ik het graag.
Dan is er ook nog de pricewatch: be quiet! Dark Power 12 850W, maar hier zijn de reviews niet universeel positief over. Lijkt meer een 110V optimised design? Wat vreemd is voor een Europeese markt gericht merk.
Seasonic voedingen kunnen op zijn best midrange genoemd worden want met oa een matige fan, histirische analoge fanregeling, dunne 7A PCI-e kabels, 9A connectors en 40 graden rating komen ze nogal wat tekort voor high-end.noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:07:
Mijn huidige voeding komt sinds vanavond een soort elektrische brand lucht vanaf, dus die vertrouw ik niet meer. Eigenlijk was ik al langer van plan om een keer mijn voeding te vervangen, maar na bijna 10 jaar is mijn pricewatch: be quiet! Straight Power E9 680W CM toch echt aan vervanging toe.
Mijn huidige build is een 3080 + 12700k, geen overclock op de GPU maar CPU heeft wel "unlocked" power limit (MCE). Verder zit er alleen een paar M.2 SSD's in. De case is een Phanteks Eclipse P500A. Zelf zat ik te denken aan een 750W voeding, maar 850W is ook nog wel prima. Hoger liever niet vanwege het idle verbruik, lager lijkt mij niet zo handig ivm flinke transients van moderne hardware![]()
De be quiet! is een goede voeding maar aan de prijs. pricewatch: Corsair HX850 V2 is net zo goed en een stuk goedkoper.
Alternatieven:
pricewatch: Corsair RM850 (2021) Zwart
pricewatch: XPG Core Reactor 850W
pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart
@noobynater de bovengenoemde voedingen zijn prima voor jouw situatie. Ikzelf zou de 1000watt kiezen, zo heb je de ruimte voor OC. Niet misschien nu, maar je moet jezelf niet beperken.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Bedankt voor de suggesties! Van alle voedingen die je noemt vind ik alleen de HX 850 V2 het overwegen waard aangezien de rest gold rated zijn. Het liefst wil ik titanium, platinum voelt as een compromis (die het denk ik wel waard is gezien de prijzenUszka schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:42:
[...]
Seasonic voedingen kunnen op zijn best midrange genoemd worden want met oa een matige fan, histirische analoge fanregeling, dunne 7A PCI-e kabels, 9A connectors en 40 graden rating komen ze nogal wat tekort voor high-end.
De be quiet! is een goede voeding maar aan de prijs. pricewatch: Corsair HX850 V2 is net zo goed en een stuk goedkoper.
Alternatieven:
pricewatch: Corsair RM850 (2021) Zwart
pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart
De fan kwaliteit bij de Seasonic modellen is inderdaad iets waar ik inmiddels het eea over gelezen heb en dat is jammer. Verder zie ik niets als lof over deze voedingen in reviews en komen ze juist zeer goed uit de bus ook bij 40+ graden Celsius.
Over de Corsair HX 850 V2 kan ik wel amper relevante reviews vinden, bijna elke review die ik zie is uit 2012 en gaat over een gold certified model. In de reviews die ik kan vinden ziet hij er wel prima uit, net wat mindere performance dan de Seasonic Prime TX-serie modellen. Wederom zijn dit 110V optimised voedingen, wat betekend dat ze hun certificering voor platinum niet behalen op 230V.
Inmiddels een hoop reviews verder, een aantal ontdekkingen:
Edit: Deze was als edit bedoelt op mijn vorige post, excuus voor de double post.
- Er zijn veel meldingen van instabiliteit bij de Seasonic Prime series voedingen icm 3080/3090 GPUs vanwege de transients/OCP. Niet iedereen heeft er last van, maar het is ook niet dat er slechts enkele gevallen zijn.
- De be quiet! Dark Power 12 series hebben zeer goede kwaliteit stroom en componenten, wel een hoge inrush current op 230V en voor titanium een wat tegenvallende efficiëntie op 230V.
- Corsair RM850X zijn zeer goede voedingen, maar wel gold helaas.
- Corsair HX850V2 platinum voedingen zijn behoorlijk goed, maar een tikkeltje minder dan de titanium voedingen (incl. Corsair's eigen AX lijn die niet verkrijgbaar meer is in Nederland lijkt het). Wel heb je dan condensators in je kabels wat minder fijn is.
Edit: Deze was als edit bedoelt op mijn vorige post, excuus voor de double post.

[ Voor 3% gewijzigd door noobynater op 04-08-2022 15:13 ]
De reden dat Corsair de AX serie niet meer verkoopt komt vanwegenoobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:12:
- Corsair HX850V2 platinum voedingen zijn behoorlijk goed, maar een tikkeltje minder dan de titanium voedingen (incl. Corsair's eigen AX lijn die niet verkrijgbaar meer is in Nederland lijkt het). Wel heb je dan condensators in je kabels wat minder fijn is.
De AX serie bevat een Seasonic Prime platformnoobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:12:
- Er zijn veel meldingen van instabiliteit bij de Seasonic Prime series voedingen icm 3080/3090 GPUs vanwege de transients/OCP. Niet iedereen heeft er last van, maar het is ook niet dat er slechts enkele gevallen zijn.
Overigens heeft de AX1200 en AX1600 een platform van Flexotronics.
[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 04-08-2022 16:08 ]
Dat had ik inderdaad gelezen, maar wist niet dat het de directe aanleiding daarvoor is. Wel jammer, want nu lijkt er een soort gat te zijn ontstaan rond 700-900W van high end voedingen. De èchte high end begint nu pas bij 1000-1200W.Djarune schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
De reden dat Corsair de AX serie niet meer verkoopt komt vanwege
[...]
De AX serie bevat een Seasonic Prime platform
Je bent op zoek naar voeding met een bepaald 80plus efficiëntie certificaat. Dat maakt het nog geen high-end voeding.noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
Wel jammer, want nu lijkt er een soort gat te zijn ontstaan rond 700-900W van high end voedingen. De èchte high end begint nu pas bij 1000-1200W.
Goede kwaliteit stroom, heeft dat stevigere elektronen dan slechte kwaliteit stroom?noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:07:
Nu wil ik graag weer een voeding waar ik, naar alle waarschijnlijkheid, lang mee kan doen en die goede kwaliteit stroom levert.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Nee, dan begrijp je mij verkeerd. Ik ben opzoek naar een voeding van hoge kwaliteit die ook weinig conversie verliezen heeft (i.e. hoge efficiëntie). Nu zegt een 80plus certificering vrij weinig behalve een high level view bij ideale omstandigheden. Echter vind ik 80plus titanium wel van toegevoegde waarde aangezien die ook een vereiste stelt bij 10% load, iets waar PC voedingen traditioneel minder goed in zijn. Ook is het een makkelijke manier van duidelijk maken in welke efficiëntie klasse een voeding zicht bevindt. Ik hecht dus weinige waarde aan het label zelf.Djarune schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:58:
[...]
Je bent op zoek naar voeding met een bepaald 80plus efficiëntie certificaat. Dat maakt het nog geen high-end voeding.
Ja ik wist anders niet hoe ik dat kort kon omschrijvenbwerg schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Goede kwaliteit stroom, heeft dat stevigere elektronen dan slechte kwaliteit stroom?
@noobynater de nieuwe high-end pricewatch: Corsair HX1000i (2022) is misschien wat je zoekt.
Thanks voor de suggestie, ik ga er dalijk even over inlezenDjarune schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:10:
@noobynater de nieuwe high-end pricewatch: Corsair HX1000i (2022) is misschien wat je zoekt.
Edit: Ziet er prima uit, weinig reviews nog omdat ie zo nieuw is. Ook is 1000W aardig overkill
[ Voor 20% gewijzigd door noobynater op 04-08-2022 17:16 ]
Daarom had ik ook een 1200w gekocht, was toen prijsgunstig en er was amper(fatsoenlijk) aanbod boven de 850w. (5900X-OC- 6900XT OC)noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
[...]
Dat had ik inderdaad gelezen, maar wist niet dat het de directe aanleiding daarvoor is. Wel jammer, want nu lijkt er een soort gat te zijn ontstaan rond 700-900W van high end voedingen. De èchte high end begint nu pas bij 1000-1200W.
Bekend platform, minstens zo goed als de bq en 150w meer voor dezelfde prijs. Ik zou het wel weten.noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:11:
Edit: Ziet er prima uit, weinig reviews nog omdat ie zo nieuw is. Ook is 1000W aardig overkilldus het gaat de be quiet! worden. Nogmaals dank voor alle reacties!
En beter een goede Gold dan een matige Titanium. Alles van Corsair vanaf de TXM Gold is beter dan welke Seasonic dan ook.
Ook bekende platformen en merken moet je niet geloven op hun blauwe ogen, meten = weten.Uszka schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:53:
[...]
Bekend platform, minstens zo goed als de bq en 150w meer voor dezelfde prijs. Ik zou het wel weten.
En beter een goede Gold dan een matige Titanium. Alles van Corsair vanaf de TXM Gold is beter dan welke Seasonic dan ook.
De OEM van de be quiet! is overigens FSP, niet Seasonic. En als ik die, en andere, reviews lees dan krijg ik toch de indruk dat dit een kwaliteitsvoeding is. Het grootste punt van kritiek is prijs en beschikbaarheid, maar ik zie helaas weinig concurrentie in dit segment. De HX850 V2 komt inderdaad heel dichtbij, vandaar dat ik die waarschijnlijk ook aan andere zou aanraden.
HXi 2022 is een doorontwikkeling van het erg goede plarform van de HX V2 die alweer sinds 2017 op de markt is.noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:00:
[...]
Ook bekende platformen en merken moet je niet geloven op hun blauwe ogen, meten = weten.
Weet ik. Ik maakte even een link naar de Seasonic voedingen uit je originele post itt het 80 Plus certificaat en dat het helemaal niets zegt over kwaliteit.De OEM van de be quiet! is overigens FSP, niet Seasonic.
Misschien ga je de videokaart nog eens upgraden naar een RTX 4000/5000. Nu een overkill 1000w of zelfs 1200w voeding kopen kan voorkomen dat je bij een videokaart upgrade aan weer een nieuwe voeding moet. Het piekverbruik van de next gen videokaarten gaat hoog worden, veel hoger dan de huidige kaarten. Wees voorbereid.En als ik die, en andere, reviews lees dan krijg ik toch de indruk dat dit een kwaliteitsvoeding is. Het grootste punt van kritiek is prijs en beschikbaarheid, maar ik zie helaas weinig concurrentie in dit segment. De HX850 V2 komt inderdaad heel dichtbij, vandaar dat ik die waarschijnlijk ook aan andere zou aanraden.
Ik snap dat het 80plus certificaat niets inherent zegt over de kwaliteit, dat heb ik ook nergens geclaimed en in mijn originele post heb zelf 80plus helemaal niet aangemerkt. Wel dat ik op zoek was naar een hoge kwaliteit en efficiënte voeding. Later benoem ik 80plus alleen als simpel vergelijk van efficiëntieklasse.Uszka schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:08:
[...]
Weet ik. Ik maakte even een link naar de Seasonic voedingen uit je originele post itt het 80 Plus certificaat en dat het helemaal niets zegt over kwaliteit.
Verder had ik Seasonic al afgeschreven in een eerder post op de OCP problemen icm moderne videokaarten.
Dat is zeker geen onredelijke houding om te hebben. Zelf koop ik liever wat nu het beste past, wat ik in de toekomst wil of doe weet ik toch nog niet. Met mijn hardware geschiedenis kan ik daar ook geen voorspelling voor maken (hoewel ik niet verwacht dat ik een RTX 4000/RX7000 serie GPU ga aanschaffen). En kijkend naar de geruchten wordt de volgende generatie videokaarten zo prijzig dat een voeding er dan ook nog wel vanaf kan[...]
Misschien ga je de videokaart nog eens upgraden naar een RTX 4000/5000. Nu een overkill 1000w of zelfs 1200w voeding kopen kan voorkomen dat je bij een videokaart upgrade aan weer een nieuwe voeding moet. Het piekverbruik van de next gen videokaarten gaat hoog worden, veel hoger dan de huidige kaarten. Wees voorbereid.
Precies de reden waarom dat ik ook al jaren tevergeefs wacht op de eerste highend titanium voeding rond de 700 a 800 watt.noobynater schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
Echter vind ik 80plus titanium wel van toegevoegde waarde aangezien die ook een vereiste stelt bij 10% load, iets waar PC voedingen traditioneel minder goed in zijn. Ook is het een makkelijke manier van duidelijk maken in welke efficiëntie klasse een voeding zicht bevindt. Ik hecht dus weinige waarde aan het label zelf.
[...]
Ja ik wist anders niet hoe ik dat kort kon omschrijven, maar hiermee bedoel ik zaken als goede transient response, weinig ripple, stabiele spanning van lage naar hoge load, goede cross load performance, goede support voor moderne power states en moderne sleep standards etc.
Platinum en lager hebben gewoon een aantoonbare slechtere idle efficiëntie en hoe verder je overdimensioneert hoe slechter je idle efficiëntie wordt.
Jammer dat Seasonic niet meer top end kwaliteit biedt, want ik heb altijd seasonic naar 110% tevredenheid in mijn omgeving (laten) gebruiken.
Want hun TX serie leek op papier perfect (maar is me hier keihard afgeraden

De productiekosten van een 750w Titanium zijn net zo hoog als een 1000w. Een fabrikant gaat geen voeding op de markt brengen waar niets aan te verdienen valt daarom maar meteen de 1000w. En een paar % minder efficiënt bij 20-40w is maar 1w dus waar hebben we het over.eL_Jay schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Precies de reden waarom dat ik ook al jaren tevergeefs wacht op de eerste highend titanium voeding rond de 700 a 800 watt.
Ook een slechtere maximale efficiëntie maar dat is er eentje van de Stichting Open Deur.Platinum en lager hebben gewoon een aantoonbare slechtere idle efficiëntie
Ligt maar net aan het gebruikte plaform en IC's.en hoe verder je overdimensioneert hoe slechter je idle efficiëntie wordt.
Seasonic biedt nog steeds dezelfde kwaliteit als ze altijd deed echter is de concurrentie haar voorbij gegaan. Sinds 2017 hebben ze een paar stevige missers gemaakt waar ze veel te traag op gereageerd hebben. Daar maak je geen vrienden mee. Er zullen altijd kopers zijn die op naam kiezen waardoor Seasonic erg populair zal blijven.Jammer dat Seasonic niet meer top end kwaliteit biedt, want ik heb altijd seasonic naar 110% tevredenheid in mijn omgeving (laten) gebruiken.
Want hun TX serie leek op papier perfect (maar is me hier keihard afgeraden)
Overigens maakt Seasonic meer dan helft niet meer zelf. Dat wordt aan RSY en Helly uitbesteedt. Het resultaat daarvan is nogal afhankelijk van de QC en daar rammelt het wel eens.
Zojuist terug van het helpen van een goede vriend waar de voeding met een andere knal is opgeblazen + aardlek eruit. Alle andere componenten zijn door mij inmiddels werkend getest met een andere voeding (hij heeft heeeel veel geluk had volgens mij
), en heb nu de vraag gekregen wat de beste oplossing is.
Normaliter zou ik absoluut meer eigen onderzoek doen dan ik in deze post nu doe maar vanwege thuiswerken moet zijn PC bij voorkeur vrij snel weer up and running zijn dus heb het iets korter gehouden qua onderzoek dan normaal. Wachten op een RMA traject voor de kapotte voeding gaan we om dezelfde rede dus niet doen, dan wordt geld terugvragen tzt en als het niet anders kan doorverkoop in de V&A. Maximale budget bedraagt in overleg 125 euro, minder mag altijd.
De relevante systeemspecs zijn als volgt:
Intel 12600K zonder overclock
RTX3070 (een upgrade naar eventueel een RTX 4070 welke volgens de geruchten meer stroom verbruikt moet mogelijk zijn)
2x NVMe SSD + 1HDD + 1ODD
Ik kwam zelf zonder echt lang te zoeken uit op de momenteel bij Meggeko in de aanbieding zijnde:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
Voor 90 euro of zelfs nog wat meer lijkt er geen andere voeding te zijn welke qua totaalplaatje echt significant beter is voor mijn gevoel.
Mijn vraag aan jullie is of er voor max ~125 euro een interessantere/betere voeding te krijgen dan is deze Corsair?
Normaliter zou ik absoluut meer eigen onderzoek doen dan ik in deze post nu doe maar vanwege thuiswerken moet zijn PC bij voorkeur vrij snel weer up and running zijn dus heb het iets korter gehouden qua onderzoek dan normaal. Wachten op een RMA traject voor de kapotte voeding gaan we om dezelfde rede dus niet doen, dan wordt geld terugvragen tzt en als het niet anders kan doorverkoop in de V&A. Maximale budget bedraagt in overleg 125 euro, minder mag altijd.
De relevante systeemspecs zijn als volgt:
Intel 12600K zonder overclock
RTX3070 (een upgrade naar eventueel een RTX 4070 welke volgens de geruchten meer stroom verbruikt moet mogelijk zijn)
2x NVMe SSD + 1HDD + 1ODD
Ik kwam zelf zonder echt lang te zoeken uit op de momenteel bij Meggeko in de aanbieding zijnde:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
Voor 90 euro of zelfs nog wat meer lijkt er geen andere voeding te zijn welke qua totaalplaatje echt significant beter is voor mijn gevoel.
Mijn vraag aan jullie is of er voor max ~125 euro een interessantere/betere voeding te krijgen dan is deze Corsair?
@!mark graag willen we het merk en type weten van de knallende voeding!
Wat betreft de nieuwe onder 125e
pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2
Bedankt, hebben de Cooler Master besteldDjarune schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:31:
@!mark graag willen we het merk en type weten van de knallende voeding!
Wat betreft de oude voeding, het ding was net aan een halfjaatje jaar oud dus gaan maar uit van een maandagmorgen model.
Begreep dat de lucht er nog steeds hangt dus is een aardige knaller geweest

pricewatch: EVGA GT 650 Supernova
Gipsy King schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:21:
Nieuwe review van Aris :
https://www.tomshardware....750gm-power-supply-review
3 keer is scheepsrecht
Klopt, gelukkig wordt er tegenwoordig wel op 2% of 10W getest - al gebeurt dat met een misschien niet representatieve verdeling over de spanningslijnen. Een normale moderne desktopcomputer verbruikt zonder grafische kaart minder dan 10W. Als je computer langdurig of altijd aanstaat in idle (geen slaapstand in gaat), dan is het erg verstandig hierop te letten.eL_Jay schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Precies de reden waarom dat ik ook al jaren tevergeefs wacht op de eerste highend titanium voeding rond de 700 a 800 watt.
Platinum en lager hebben gewoon een aantoonbare slechtere idle efficiëntie en hoe verder je overdimensioneert hoe slechter je idle efficiëntie wordt.
Met de huidige elektriciteitprijzen (nieuw contract € 0,70 per kWh) wordt verbruik dat steeds belangrijker. 1W per jaar (altijd aan) kost bij deze prijzen 0,70 * 8,760 = € 6,13. Bij een economische en fiscale levensduur van 5 jaar wordt dat € 30,66. Met een extra verbruik van slechts 3W heb je zo al de prijs van een nieuwe voeding. Of de prijs zo hoog blijft is een andere vraag natuurlijk, maar ik zie weinig tekenen van verlaging. De BTW verlaging van 21% naar 9% stopt per 1 januari 2023.
Met gaming is het verhaal anders, dat verbruikt in idle 2 tot 4 keer meer. Dan is aan laten staan in idle onverstandig.
@mrmrmr met €0.70 per kWh is een Titanium voeding voor veel usecases interessant. Zowel 24/7 gebruik als zware gaming pc’s die 2+ uur per per dag gebruikt worden.
Met 24/7 servers / NAS kun je misschien voor zo’n tarief zelfs beter eentje online huren ipv zelf draaien.
Met 24/7 servers / NAS kun je misschien voor zo’n tarief zelfs beter eentje online huren ipv zelf draaien.
Vraag verplaatst naar eigen topic: Vervangende SFX voeding gezocht voor Thermal Take behuizing
[ Voor 93% gewijzigd door P_Tingen op 24-08-2022 13:09 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Seasonic is de sponsor. Hopelijk is LTT wel objectief!Help!!!! schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:52:
$133k. Hopelijk hebben ze ook de kennis om het zinvol te gebruiken![]()
[YouTube: The most EXPENSIVE thing I own.]
ATX 3.0 PSU Specification Loophole Lets Manufacturers Evade Stringent Excursion Tolerance Testing by Simply Excluding the 12+4 pin Connector
https://hwbusters.com/psus/intel-atx3-misconception/
https://www.igorslab.de/e...ompromise-with-hindsight/
https://hwbusters.com/psus/intel-atx3-misconception/
https://www.igorslab.de/e...ompromise-with-hindsight/
[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2022 09:02 ]
PC Specs
Dankzij de reeks van dit topic heb ik jaren geleden een pricewatch: Super Flower Platinum King 450W gekocht. Hier ben ik nog steeds mega blij mee, want het systeem werkte geruisloos met een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 1.0).
Maar ik wil upgraden naar een 6700 XT, nu de prijzen zakken. Dat betekent dat ook de PSU wat meer vermogen zal nodig hebben.Vanwege stroomverbruik + warmte wil ik een Platinum of zelfs Titanium.
Het komt in deze behuizing: pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart
Met deze CPU: pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
Tussen dit topic en Cultist PSU tier list kwam ik uit bij deze kaarten. Hoge kwaliteit, modulair, weinig geluid en <€200.
Heb ik aan zo'n 650W voldoende of toch voor 750W gaan? Aanraders of tips zijn welkom, of iets dat mijn keuze positief kan beïnvloeden anders dan "goedkoopste van deze is goed"
Maar ik wil upgraden naar een 6700 XT, nu de prijzen zakken. Dat betekent dat ook de PSU wat meer vermogen zal nodig hebben.Vanwege stroomverbruik + warmte wil ik een Platinum of zelfs Titanium.
Tussen dit topic en Cultist PSU tier list kwam ik uit bij deze kaarten. Hoge kwaliteit, modulair, weinig geluid en <€200.
# | Category | Product | Prijs |
1 | Voedingen | be quiet! Dark Power 12 750W | € 188,03 |
1 | Voedingen | Corsair HX750 V2 | € 139,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design Ion+ 2 Platinum 660W | € 104,90 |
1 | Voedingen | EVGA SuperNOVA 650 P6 | € 79,- |
Heb ik aan zo'n 650W voldoende of toch voor 750W gaan? Aanraders of tips zijn welkom, of iets dat mijn keuze positief kan beïnvloeden anders dan "goedkoopste van deze is goed"

550w is al genoeg voor een 6700XT. De Supernova P6 voor nog geen €80 is geen geld. Intern een Seasonic Focus PX maar dan beter. Je zou ook pricewatch: Corsair TX750M (2021) kunnen overwegen. Kwalitatief vergelijkbaar met de P6 echter bij lage loads licht hoorbaar.ChrisPQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:57:
Dankzij de reeks van dit topic heb ik jaren geleden een pricewatch: Super Flower Platinum King 450W gekocht. Hier ben ik nog steeds mega blij mee, want het systeem werkte geruisloos met een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 1.0).
# Category Product Prijs 1 Voedingen be quiet! Dark Power 12 750W € 188,03 1 Voedingen Corsair HX750 V2 € 139,90 1 Voedingen Fractal Design Ion+ 2 Platinum 660W € 104,90 1 Voedingen EVGA SuperNOVA 650 P6 € 79,-
Bedankt voor je reactie!Uszka schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:20:
[...]
550w is al genoeg voor een 6700XT. De Supernova P6 voor nog geen €80 is geen geld. Intern een Seasonic Focus PX maar dan beter. Je zou ook pricewatch: Corsair TX750M (2021) kunnen overwegen. Kwalitatief vergelijkbaar met de P6 echter bij lage loads licht hoorbaar.
De TX750M is wel “maar” gold, dan is de EVGA voor dezelfde prijs efficiënter.
Ik twijfel nog tussen de fractal en EVGA. Recent was die nog €89, dan was het al helemaal lastig te kiezen.
Nieuwe review van Aris
Techpowerup: Channel Well Technology CSX 850M-G Review - The first PCIe 5.0 ready SFX PSU
Misschien de nieuwe Corsair SF voeding?
Techpowerup: Channel Well Technology CSX 850M-G Review - The first PCIe 5.0 ready SFX PSU
Misschien de nieuwe Corsair SF voeding?
Review van Kitguru :
https://www.kitguru.net/c...nium-power-supply-review/
Tevens ook door Aris meegepakt :
https://www.tomshardware....-1600-power-supply-review
Pricewatch :
https://www.kitguru.net/c...nium-power-supply-review/
Tevens ook door Aris meegepakt :
https://www.tomshardware....-1600-power-supply-review
Pricewatch :
[ Voor 52% gewijzigd door Gipsy King op 06-09-2022 21:50 ]
Onlangs heb ik mijn GPU upgrade gekocht. Van een GTX 1060 naar een Radeon RX6700. GPU vervangen en aangesloten op de voeding, alleen werkt de grafische kaart denk ik niet. PC gaat aan, alleen de fans van de gpu gaan niet draaien en ik krijg geen beeld. Ik twijfel of alle componenten (voornamelijk voeding) de juiste aansluiting hebben? Weet iemand hier meer over? Voordat ik de GPU kocht wel op pcpartpicker gecheckt of voeding voldoende was en alles matchte, daar kreeg ik geen foutmelding van.
Mijn PC:
Mijn PC:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock A320M Pro4 | € 90,35 | € 90,35 |
1 | Videokaarten | Powercolor Fighter RADEON RX 6700 | € 629,01 | € 629,01 |
1 | Behuizingen | Sharkoon VS4-V | € 47,99 | € 47,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 78,90 | € 78,90 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 8 500W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Kingston SSDNow UV400 240GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 846,25 |
Die voeding is sws niet goed voor de hardware die je hebt. Een voeding met groepsregulatie wil je in geen enkel recent systeem meer hebben want die hebben een enorm slechte spanningsregeling als er voornamelijk van de 12v lijn wordt getrokken. Vervangen dus. Gelukkig kost een nieuwe goede voeding niet zoveel pricewatch: Corsair TX650M (2021)quefaz1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:44:
Onlangs heb ik mijn GPU upgrade gekocht. Van een GTX 1060 naar een Radeon RX6700. GPU vervangen en aangesloten op de voeding, alleen werkt de grafische kaart denk ik niet. PC gaat aan, alleen de fans van de gpu gaan niet draaien en ik krijg geen beeld. Ik twijfel of alle componenten (voornamelijk voeding) de juiste aansluiting hebben? Weet iemand hier meer over? Voordat ik de GPU kocht wel op pcpartpicker gecheckt of voeding voldoende was en alles matchte, daar kreeg ik geen foutmelding van.
Mijn PC:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler € 0,- € 0,- 1 Moederborden ASRock A320M Pro4 € 90,35 € 90,35 1 Videokaarten Powercolor Fighter RADEON RX 6700 € 629,01 € 629,01 1 Behuizingen Sharkoon VS4-V € 47,99 € 47,99 1 Geheugen intern Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B € 78,90 € 78,90 1 Voedingen be quiet! System Power 8 500W € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Kingston SSDNow UV400 240GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 846,25
Daarnaast zou je de GTX 1060 weer in kunnen bouwen en de GeForce drivers verwijderen met DDU voordat je de RX 6700 plaatst en de Radeon drivers installeert.
Verder wil een CMOS reset van het moederbord ook wel eens helpen.
Beetje afhankelijk van de resolutie en settings, maar houd rekening met een flinke cpu bottlekneck in bepaalde games.
Thanks voor het snelle antwoord. Klinkt helder, ik ga in ieder geval een nieuwe voeding aanschaffen. CPU is de volgende die wordt vervangen inderdaadUszka schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:53:
[...]
Die voeding is sws niet goed voor de hardware die je hebt. Een voeding met groepsregulatie wil je in geen enkel recent systeem meer hebben want die hebben een enorm slechte spanningsregeling als er voornamelijk van de 12v lijn wordt getrokken. Vervangen dus. Gelukkig kost een nieuwe goede voeding niet zoveel pricewatch: Corsair TX650M (2021)
Daarnaast zou je de GTX 1060 weer in kunnen bouwen en de GeForce drivers verwijderen met DDU voordat je de RX 6700 plaatst en de Radeon drivers installeert.
Verder wil een CMOS reset van het moederbord ook wel eens helpen.
Beetje afhankelijk van de resolutie en settings, maar houd rekening met een flinke cpu bottlekneck in bepaalde games.
Weer een Aris review , hij is er maar druk mee :
https://www.techpowerup.c...cx-m-series-450-w/12.html
Kan dat moederbord het wel allemaal aanquefaz1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:44:
Onlangs heb ik mijn GPU upgrade gekocht. Van een GTX 1060 naar een Radeon RX6700. GPU vervangen en aangesloten op de voeding, alleen werkt de grafische kaart denk ik niet. PC gaat aan, alleen de fans van de gpu gaan niet draaien en ik krijg geen beeld.
Mijn PC:
ASRock A320M Pro4
Ik heb bijvoorbeeld een moederbord dat ik eerst met een PCIe 2.0 videokaart moet opstarten in PCIe Slot 3 om alles in mijn BIOS/UEFI goed in te stellen voordat ik een PCIe 3.0 videokaart kan gebruiken in PCIe Slot 1 na een volledige CMOS Reset
Dus mocht alleen een andere voeding niet genoeg zijn kijk dan eens naar zulke dingen!
Voeding is hier veel te duur. Hele cx m serie btw.Gipsy King schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:25:
Weer een Aris review , hij is er maar druk mee :
pricewatch: Corsair CX450M (2021)
Met een dollar conversie van 1:1 met de euro en nog steeds torenhoge containershipping prijzen lopen we helaas achter de feiten aan. Wont change anytine soon im afraidHackus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:26:
[...]
Voeding is hier veel te duur. Hele cx m serie btw.
pricewatch: Corsair CX450M (2021)
Hoi Tweakers,
Ik zat op https://gamepc.nl/ te kijken, en daar is bij het zelf samenstellen de optie voor PSU van RAIDER PRO GAMING (SKU PCFW-0600H, EAN 8720648508271), ze hebben verschillente vermogens van 500, 600, of 700W . Ik kan nergens wat vinden over dit merk en type PSU... is dit een beetje redelijk of puur troep? Iemand enig idee?
Ik zat op https://gamepc.nl/ te kijken, en daar is bij het zelf samenstellen de optie voor PSU van RAIDER PRO GAMING (SKU PCFW-0600H, EAN 8720648508271), ze hebben verschillente vermogens van 500, 600, of 700W . Ik kan nergens wat vinden over dit merk en type PSU... is dit een beetje redelijk of puur troep? Iemand enig idee?
Boris96
Troep. Het enige wat ik erover kan vinden is slechts 2 jaar garantie en een 80 plus white label. Raider was vroeger een budget model van FSP. Kan zijn dat dit nogsteeds het geval is. Ik verwacht een double forward primair + groepsregulatie en wellicht DC-DC secundair met een luide sleeve-bearing fan. Meer verwacht je niet voor 2 jaar garantie.Boris96 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:06:
Hoi Tweakers,
Dat Raider Pro Gaming lijkt mij een losstaand merk en mogelijk van gamepc.nl zelf. Er worden onder dat merk ook andere onderdelen in de configurator aangeboden. Het heeft dan ook niets met het Raider platform van FSP te maken. Met 450w @12v voor de 500w Raider Pro Gaming zit er zeker geen platform met DC-DC aan de secundaire kant in. Inderdaad troep dus. De 850w Seasonic die daarnaast worden aangeboden is ook wat schimmig en kan dus vanalles zijn van dat merk. Van troep tot redelijk.Djarune schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:03:
[...]
Troep. Het enige wat ik erover kan vinden is slechts 2 jaar garantie en een 80 plus white label. Raider was vroeger een budget model van FSP. Kan zijn dat dit nogsteeds het geval is. Ik verwacht een double forward primair + groepsregulatie en wellicht DC-DC secundair met een luide sleeve-bearing fan. Meer verwacht je niet voor 2 jaar garantie.
De NZXT is dan de beste keuze maar om daar nu 155 extra voor te lappen dat is het ook niet waard. Dat betekent dat de standaard voeding niets waard is want de NZXT koop je voor...jawel €155 pricewatch: NZXT C1000 Gold v2
[ Voor 20% gewijzigd door Uszka op 09-09-2022 08:41 ]
Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.