Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Olaf van der Spek schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:10:
De 2021 heeft een andere fan en lijkt minder stil te zijn. Schijnt ook zuiniger te zijn bij lage belasting.
Waarom is de Corsair NR140ML met magnetic bearing minder stil ?
Boven de 800w gaat het dBa boven de 40.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 12-08-2021 20:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 16:28

Kek

3flix

Hackus schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

AMD ?
Zonder te weten wat de rest van je systeem is…
750w wordt sowieso krap an, en 850w is echt geen overkill
Het systeem heeft verder en i5 8600K, vrijwel geen OC dus zal niet veel gebruiken..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kek schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Het systeem heeft verder en i5 8600K, vrijwel geen OC dus zal niet veel gebruiken..
Met MB en ram moet je ook op 140w rekenen. Maar je moet zelf beslissen wat je kiest natuurlijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:22:
[...]

Waarom is de Corsair NR140ML met magnetic bearing minder stil ?
Boven de 800w gaat het dBa boven de 40.
The magnetic levitation fan is among the notable changes in the new RMx units. It isn't as quiet as the rifle bearing fan that the older RMx units use, but it is far more reliable, especially at high operating temperatures.
The difference in noise output compared to the previous model is notable. This has to do with the fan speed profile and the different fan.
https://www.tomshardware....021-power-supply-review/5
https://cdn.mos.cms.futur...quYaETeGk6aNSN-970-80.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QRMLmj28quYaETeGk6aNSN-970-80.png

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-08-2021 21:11 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JackAvery schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:47:
De Spaanse review vermeldt dat de fan begint bij 680 RPM, wat me best hoorbaar lijkt in een stille omgeving.
Waarom denk je dat?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:19:
Overigens is mijn werkcomputer -zonder ventilatoren, alleen passieve koeling- meestal volledig stil. Ik heb een grote SSD en alleen als een relatief stille 2.5" hard disk even aan moet is er iets te horen.
Vertel dan ook even wat voor CPU / HSF / case je hebt. ;)

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:34
Dat was een gok op basis van mijn oude casefans :P

Maaruh, ik zal het binnenkort aan den lijve ervaren want die MSI MPG A750GF is net geleverd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In unserem Test konnte das Corsair RM850x (2021) auch einen angenehm leisen Betrieb zeigen. Im unteren Lastbereich bis einschließlich des 40-%-Lastpunktes hat die ZeroRPM-Lüftersteuerung den Lüfter ausgeschaltet gelassen, wodurch das Netzteil hier lautlos arbeitete. Am Lastpunkt 50 % wechselt das Corsair RM850x (2021) dann nach einigen Minuten vom passiven in den aktiven Lüftermodus. Die Drehzahl ist hier mit gut 360 U/min dann aber sehr moderat und dementsprechend extrem leise arbeitet das RM850x. Mit zunehmender Last wird die Lüfterdrehzahl dann ebenso langsam hochgefahren. Die knapp 520 U/min bei 60-%-Last sind ebenfalls als sehr leise zu bezeichnen. Bei 80-%-Last und 920 U/min ergab sich dann ein weiterhin sehr leises und kaum wahrnehmbares Lüftergeräusch. Unter Volllast pendelte sich das Corsair RM850x (2021) dann bei gut 1.800 U/min ein, was ein deutliches Lüfterrauschen zur Folge hatte.

Ik hoop dat je Duits kunt lezen, verder is alles onder 35dB erg stil te noemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ich spreche keine Deutsch. Ik zie geen vergelijking met het 2018 model en een linkje zou handig zijn.
Geloof best dat ie behoorlijk stil is hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-08-2021 22:06 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JackAvery schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Dat was een gok op basis van mijn oude casefans :P

Maaruh, ik zal het binnenkort aan den lijve ervaren want die MSI MPG A750GF is net geleverd.
Waarom heb je voor de MSI gekozen als ik vragen mag?
Welke case fans had je? Die vond je op < 700 rpm te luidruchtig?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:48
29dB is alsnog niet zoveel, daarnaast gemeten bij een vrij hoge omgevingstemperatuur en het is onduidelijk onder welke belasting.
Bij een "onrealistische?" belasting kan een agressieve fancurve inderdaad ogenschijnlijk verkeerd uitpakken.
Ik zou me er eerlijk gezegd geen zorgen over maken.

Edit: https://www.hardwareluxx....ten-staerken.html?start=2
Samenvatting uit het duits:
40% geen fan
50% onhoorbaar toerental
60% extreem stil
80% licht hoorbaar
100% herrie :D

[ Voor 205% gewijzigd door mitsumark op 12-08-2021 22:50 ]

• mitsumark
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door mitsumark op 12-08-2021 22:31 ]

• JackAvery
Olaf van der Spek schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Waarom heb je voor de MSI gekozen als ik vragen mag?
De prijs. Er is een cashback van 20 euro momenteel waardoor ie significant goedkoper is dan de RMx, de Silent Power 11 etc., terwijl de kwaliteit van het platform duidelijk in orde is.
Welke case fans had je? Die vond je op < 700 rpm te luidruchtig?
De case fans in de Define R4 waren op 7V best hoorbaar. Niet iets wat ik in idle wil horen anyway.
http://www.dvtests.com/fr...t-series-r2-140mm-review/ claimt dat dat ~700rpm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:09:
Vertel dan ook even wat voor CPU / HSF / case je hebt. ;)
Fujitsu D3417-B, Dual core 4.2 GHz Skylake, 32GB DDR4, Arctic Alpine 11 Passive, 2TB Samsung QVO SATA, 2.5" Seagate SATA HDD's, PicoPSU-160-XT met 120W Leicke 12V adapter. De kast is een Aerocool DS200 die open staat, maar dat is voor geluid niet zo belangrijk, want behalve de hard disks (als die draaien, ze staan in spindown) is er niets dat geluid maakt. Ventilatoren staan uit, de fan controller van de kast is niet aangesloten. De kast heeft een warmteafvoer aan de bovenzijde, en dat is goed voor de convectiewerking. Zo stijgt en verdwijnt de warme lucht boven uit de kast en wordt het onderaan aangetrokken.

Er is geen grafische kaart en dat scheelt veel in de warmte productie. Het idle verbruik is ongeveer 5W. Tegenwoordig zou ik wel wat andere hardware kiezen: een PicoPSU-80 of 90 is ruim voldoende voor dit systeem, en een Fujitsu D3644 die wat beter is USB low power states. De opvolger van het koelblok is de zware Alpine 12 Passive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 16:28

Kek

3flix

Nou ik ben voor de rm850x 2021 versie gegaan. Dat kleine beetje meer leek me wel best voor wat future proofness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

29dB is alsnog niet zoveel, daarnaast gemeten bij een vrij hoge omgevingstemperatuur en het is onduidelijk onder welke belasting.
Bij een "onrealistische?" belasting kan een agressieve fancurve inderdaad ogenschijnlijk verkeerd uitpakken.
Ik zou me er eerlijk gezegd geen zorgen over maken.

Edit: https://www.hardwareluxx....ten-staerken.html?start=2
Samenvatting uit het duits:
40% geen fan
50% onhoorbaar toerental
60% extreem stil
80% licht hoorbaar
100% herrie :D
100% = beduidend hoorbaar (45dBA)
Maar dan hoor je meer van je GPU en CPU koeling dan van je voeding. Ook praten we dan over 850w en meer vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

GIGABYTE Releases Statement on GP-P850GM & GP-P750GM PSUs

'GIGABYTE is aware of certain media outfits casting doubt over the quality of Power Supply models GP-P850GM and GP-P750GM. GIGABYTE takes pride in the design and quality of our products and as such, takes reports of this manner extremely seriously and therefore would like to address the reported potential issues as follows:

For desktop PC systems, there can occasionally be instances where the peak wattage can exceed the intended usage range. During such instances, the GIGABYTE GP-P850GM / GP-P750GM model power supplies include the industry standard built-in safety feature "Over Power Protection" (OPP). The OPP safety feature is designed to shut down the unit when the power load exceeds the wattage the unit was designed to operate within. The OPP was set to 120% to 150%, 1020 W~1300 W for GP-P850GM, and 900 W~1125 W for the GP-P750GM. etc. etc....'

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:59
@Help!!!! Die wilde ik ook posten. Wat er voor mij uitspringt, is dit stukje:
GIGABYTE would like to stress the potential issues that were reported, only seemed to occur after very long time periods of extreme load testing via DC Electronic load equipment and would not be typical of any real world usage.
To address these potential issues raised by third parties, specifically, those discovered during their testing via DC Electronic Load equipment for extended lengths of time repeatedly close to the 120% to 150% OPP trigger point. GIGABYTE has made adjustments and lowered the OPP on GP-P850GM and GP-P750GM to the below values.
GP-P850GM- Adjusted OPP trigger point range from 120% ~ 150% to 110% ~ 120%
Before: 1020W ~ 1300W
After: 950W ~ 1050W
GP-P750GM- Adjusted OPP trigger point range from 120% ~ 150% to 110% ~ 120%
Before: 900W ~ 1125W
After: 825W ~ 925W
Wat ik eruit begrijp, is dat de OPP gewoon te strak staat dus die hebben ze aangepast. Vrij onrealistische situatie dus want niemand heeft een loadtester. Vind de overbelasting overigens wel bizar, bijna het dubbele 750 > 1125W. 8)7

Het gaat blijkbaar om een bepaalde batch als ik het goed begrijp en een dergelijke voeding kan omgeruild worden.

Overigens weet ik niet hoeveel mensen deze voeding hebben en of ie van goede kwaliteit is, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
Zo, die MSI MPG A750GF voor het eerst gehoord vandaag, en het geluidsverschil met de oude PC in idle valt vrij onmiddellijk op. Natuurlijk geen eerlijke vergelijking, want airflow case (Meshify 2) vs gedempte case (Define R4), maar de voeding lijkt in idle wel het luidste component te zijn. Ter referentie, de voeding in mijn 8 jaar oude PC is een pricewatch: XFX 550W Pro . Het is niet onoverkomelijk, maar ergens wel spijtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:
PSU Expert Aris Mpitziopoulos Responds to Gigabyte Statement on GP-P750/850 GM Design Flaws

Mpitziopoulos dives into the technical details of the design flaw being not just a badly programmed Over-Power Protection (OPP) safety mechanism, but a flawed hardware design overall. Since he reviewed PSUs from this series for TechPowerUp and Hardware Busters, he shares his perspective on how the reviews went, more importantly, the back-and-forth with GIGABYTE when the flaws were discovered.

[ Voor 45% gewijzigd door Help!!!! op 16-08-2021 08:37 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Korte vraag :

De laatste tijd wat vage problemen met mijn PC qua opstarten/uit standby ontwaken en rebooten en ik vermoed steeds meer mijn voeding, waarschijnlijk iets met de elco's en leeftijd en zo :

- PC start niet volledig op als ik de Aan/Uit switch op de achterkant omschakel naar Aan en daarna meteen de PC aanzet.
- Als ik de boel effe laat staan met de Aan/Uit switch in de Aan stand dan start de PC zonder probleem op.
Daarna kan ik ook uren gamen of wat dan ook doen zonder enig probleem.
- Een reboot of zelfs dus standby stand, waarbij alleen de monitoren worden uitgezet heeft de PC gisteren niet overleefd... :/

Het gaat dus om de eerder genoemde SeaSonic X-1250 die ik in 2013 heb gekocht en in deze PC zit : inventaris: EyeFinity

Zit er enige logica in mijn verhaal :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

Nieuwe Corsair RMx voedingen uit, ben benieuwd wat er aan veranderd is

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:01
WCA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:52:
Die zijn er al even hoor! Andere fan (magnetic levitation) en compatibel met ATX2.52.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:58
En aanvullend op bovenstaande reactie is het rooster gewijzigd naar driehoekjes en maken deze units meer lawaai. De vorige revisie blijft in productie (bron: jonnyguru op het LTT forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

even aantal berichten teruglezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding, liefst wel degelijk, maar de thuisserver waarin ie moet wordt op termijn sowieso door iets professionelers vervangen. Ik heb mijn oog laten vallen op de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM, wat de modulaire versie van de Pure Power 11 400W lijkt te zijn. De Pure Power 11 400W lijkt wel OK te zijn als ik het topic hier doorlees.

Weet iemand of er technische verschillen zijn of is het effectief gewoon het modulaire kabelmanagement? Een Cooler Master V550 lijkt een efficiënter alternatief te zijn, maar de eigenaar heeft ook zonnepanelen, en dat gecombineerd met de meerprijs en de geplande uitfasering maakt het eigenlijk een beetje een gekke meerkost.

Bedankt voor jullie inzichten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:55
@Borromini de PP11 is niet interessant. Zeker voor die prijs niet. Pak liever de pricewatch: Corsair TX550M of de stille pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W.

[ Voor 27% gewijzigd door Djarune op 18-08-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK bedankt!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als vervolg op : nero355 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

Ik heb maar besloten gewoon een nieuwe voeding te kopen en vroeg me af of er bepaalde nadelen zijn aan één van de volgende modellen :
- pricewatch: XPG Core Reactor 850W
- pricewatch: BitFenix Whisper BWG850M

Mijn twee belangrijkste eisen :
- Stille koeling.
- Veel SATA aansluitingen.

Dus : Één van die twee kopen of toch nog iets anders overwegen :?

Ik zou het liefst bij MeGekko willen bestellen dus dan wordt het de XPG maar de BitFenix lijkt me beter vanwege de grotere fan die op een lager toerental kan blijven draaien dus dan maar toch met SiComputers rommelen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:55
Fractal News
https://www.fractal-desig.../ion/ion-2-platinum-860w/

Ion+ 2 Platinum
Also worth mentioning on the topic of new releases: the much appreciated PSU Ion Platinum receives a welcome update in with its new incarnation Ion+ 2 Platinum. The update adds ATX 2.52 support to an already long list of benefits like whisper-quiet operation, enhanced cable flexibility and superior output quality. Among other noteworthy improvements: the inclusion of two 8-Pin ATX12/EPS across the whole family, and internal upgrades like more strict over-current protection.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE401g-0n-X1lL-1hNFI75Ze6bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQotwxGc0furW7sgJk4JYy8h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Gipsy King op 19-08-2021 07:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:53:
Als vervolg op : nero355 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

Ik heb maar besloten gewoon een nieuwe voeding te kopen en vroeg me af of er bepaalde nadelen zijn aan één van de volgende modellen :
- pricewatch: XPG Core Reactor 850W
- pricewatch: BitFenix Whisper BWG850M

Mijn twee belangrijkste eisen :
- Stille koeling.
- Veel SATA aansluitingen.

Dus : Één van die twee kopen of toch nog iets anders overwegen :?

Ik zou het liefst bij MeGekko willen bestellen dus dan wordt het de XPG maar de BitFenix lijkt me beter vanwege de grotere fan die op een lager toerental kan blijven draaien dus dan maar toch met SiComputers rommelen...
Ik ben niet heel erg fan meer van multirail voedingen icm de recente highend videokaarten. Het lijkt soms dat een spike over een enkele kabel wordt getrokken met als gevolg dat de voeding tript. Laatst meegemaakt met een 3080 Ti aan een Straight Power 11 850w. De laatste tijd adviseer ik dan ook alleen maar singlerail voedingen en aangezien jouw systeem al redelijk op leeftijd is en een upgrade niet heel lang zal uitblijven verwacht ik, is de XPG Core Reactor beter op zijn plaats. pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart is ook een uitstekende optie.
Met Si is het overigens niet rommelen is mijn ervaring. Alles wat ik daar de afgelopen 3 jaar heb gekocht, en dat is heel wat, is netjes geleverd en RMA's worden goed afgehandeld. Ook over de comminicatie heb ik niets te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@Uszka dat is in lijn van een post die ik vorige week op een ander forum zag. (kan het even niet terugvinden).

RTX3090 op Corsair HX850 V2 gaf problemen in multi-rail mode en die waren opgelost in single rail mode.

• Merlanni
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 16:59
Besten,

Ik zit al een tijdje met een coil whine bij muisbewegingen. Ik ben nu twee moederborden verder, ook twee graka's en muizen maar nog steeds coil whine. Alleen de voeding is hetzelfde gebleven, een NZXT gold van 750 Watt.

Ik vind het kleine geluidje niet erg, maar ik zit met iets dat er wellicht mee te maken heeft. Onze vrienden van Ziggo hebben de radio van de kabel gehaald en ik heb een simpele FM antenne op mijn receiver gezet. Die bevind zich een halve meter boven de PC.

Als de PC aanstaat werkt de antenne niet meer. Dus hoe groot is het magnetisch veld van een PSU en is er één te koop die wel afschermt? Aanemend dat de componenten van de PC zelf dat veld niet veroorzaken.

Ryzen 5 1600X, RX 5600XT, X470 aorus ultra gaming,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@Merlanni
Is het wel coil whine?
Komt het van de PSU vandaan?
Zijn de muizen bedraad, bluetooth of radiogestuurd?
Kan de antenne niet wat verder weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is ook een reden waarom ik met de 5900X en 6900XT (OC) voor meer wattage heb gekozen. 850w leek me net te krap, en pricewatch: be quiet! DARK POWER 12 850W is even duur als pricewatch: FSP HYDRO PTM PRO 1200

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:38

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Riotoro Enigma G2 heeft niet het platform van de Focus GX maar die van de Focus Plus Gold. Lekker links laten liggen dus.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. In eerste instantie schrok ik van deze claim omdat ik deze voeding heb gekocht na meerdere positieve reviews gelezen te hebben.

Gelukkig keek ik nog even verder en dan zie ik de Riotoro ook gewoon terug komen in de Tier A list voor high end systemen. (Net als bijvoorbeeld de Fractal Ion serie) Deze zijn dus gebaseerd op een NIEUWERE revisie zonder problemen.

https://forums.tomshardwa...-14-8-12-07-2021.3624094/

Voetnoot nummer 7 welke achter deze voeding staat vermeld het volgende:
[7] Older Seasonic Focus revisions (made before 2018) had transient sensitivity issues. Some new SKUs are not affected because they were released later (Seasonic Focus GM/GX/PX refreshes, Phanteks AMP, NZXT C/E etc.).

• nero355

nero355

Uszka schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:27:
Ik ben niet heel erg fan meer van multirail voedingen icm de recente highend videokaarten.
Het lijkt soms dat een spike over een enkele kabel wordt getrokken met als gevolg dat de voeding tript.
Laatst meegemaakt met een 3080 Ti aan een Straight Power 11 850w.
Interessant! :o
De laatste tijd adviseer ik dan ook alleen maar singlerail voedingen en aangezien jouw systeem al redelijk op leeftijd is en een upgrade niet heel lang zal uitblijven verwacht ik, is de XPG Core Reactor beter op zijn plaats. pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart is ook een uitstekende optie.
Ik heb ondertussen dan ook de XPG besteld na wat Reviews te hebben gelezen van Aris @ Tom's Hardware :)

Tevens hoop ik juist een upgrade hiermee flink uit te stellen, want de problemen die ik heb doen me ook aan het moederbord en de videokaart twijfelen, terwijl ik eigenlijk helemaal geen zin heb om daar geld aan uit te geven, vooral nu niet met die idiote prijzen van videokaarten! :| :/
Met Si is het overigens niet rommelen is mijn ervaring. Alles wat ik daar de afgelopen 3 jaar heb gekocht, en dat is heel wat, is netjes geleverd en RMA's worden goed afgehandeld. Ook over de comminicatie heb ik niets te klagen.
Ik heb ze voor de grap eerst gebeld om de levertijden wat beter in te kunnen schatten en ook dat kwam beter uit voor de XPG dus dat speelde ook mee.

Fun Fact : Mijn SeaSonic X-1250 bleek daar ook in Februari 2013 te zijn gekocht! :D

Hoop echt dat dit mijn issues fixt, want als het iets anders is dan wordt het downgraden naar de i5 die ik ook nog heb staan als VM testbakkie...
Gipsy King schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 06:57:
Fractal News
https://www.fractal-desig.../ion/ion-2-platinum-860w/

Ion+ 2 Platinum
Also worth mentioning on the topic of new releases: the much appreciated PSU Ion Platinum receives a welcome update in with its new incarnation Ion+ 2 Platinum. The update adds ATX 2.52 support to an already long list of benefits like whisper-quiet operation, enhanced cable flexibility and superior output quality. Among other noteworthy improvements: the inclusion of two 8-Pin ATX12/EPS across the whole family, and internal upgrades like more strict over-current protection.

[Afbeelding]
Als deze serie de enkele minpunten kan wegwerken van de huidige serie dan zou ik die eigenlijk wel het liefst willen hebben vanwege de soepele kabels van de Ion+ serie :)
Merlanni schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:45:
Ik zit al een tijdje met een coil whine bij muisbewegingen. Ik ben nu twee moederborden verder, ook twee graka's en muizen maar nog steeds coil whine. Alleen de voeding is hetzelfde gebleven, een NZXT gold van 750 Watt.
Hoe hoor je deze :?

Via je Front Audio komt namelijk heel vaak voor en de enige manier om het op te lossen is die niet te gebruiken of een aparte USB geluidskaart aan te sluiten!
Ik vind het kleine geluidje niet erg, maar ik zit met iets dat er wellicht mee te maken heeft.
Onze vrienden van Ziggo hebben de radio van de kabel gehaald en ik heb een simpele FM antenne op mijn receiver gezet. Die bevind zich een halve meter boven de PC.

Als de PC aanstaat werkt de antenne niet meer. Dus hoe groot is het magnetisch veld van een PSU en is er één te koop die wel afschermt? Aanemend dat de componenten van de PC zelf dat veld niet veroorzaken.

Ryzen 5 1600X, RX 5600XT, X470 aorus ultra gaming,
Koop een Raspberry Pi 3B en stream de boel gewoon via het internet d:)b
Pi MusicBox erbij of gewoon zelf alles opzetten met MPD of Mopidy en gaan met die banaan!

Een tweedehands Intel NUCje is ook niet verkeerd! ;)

• Eclipsox
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-09-2021
Hey ik ben op zoek naar een modular 600-650 watt 80+ gold psu

Heeft iemand aanraders voor betrouwbaare powersuply
alvast bedankt

• Uszka
Eclipsox schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:02:

alvast bedankt
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum is een no brainer voor 85 piek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eclipsox schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:02:

alvast bedankt
Lees ff de laatste pagina’s 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:55
Hoi,

Heb een nieuwe voeding gekocht na me hier te hebben geadviseerd en ingelezen.
Nu wilde hij bij de eerste keer aansluiten al niet starten, en als ik hem draaide ging er wat gebeuren.

Ik kan/wil hem nog niet installeren vanwege de custom loop maar deze is echt DOA.
Hier een flimpje YouTube: Voodoo Voeding

Ding is echt niet in orde, heb alle extension cables 10 keer gecontroleerd, los gehad, zonder gehad. Maar deze is echt geen zuivere koffie.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bad Brains schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:49:
Hoi,

Heb een nieuwe voeding gekocht na me hier te hebben geadviseerd en ingelezen.
Nu wilde hij bij de eerste keer aansluiten al niet starten, en als ik hem draaide ging er wat gebeuren.

Ik kan/wil hem nog niet installeren vanwege de custom loop maar deze is echt DOA.
Hier een flimpje YouTube: Voodoo Voeding

Ding is echt niet in orde, heb alle extension cables 10 keer gecontroleerd, los gehad, zonder gehad. Maar deze is echt geen zuivere koffie.
Merk en type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:39:
[...]

Merk en type van de voeding?
Enermax Platimax DF uit video te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Enermax Platimax D.F. 750 idd

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zitten de kabels er goed in? Lijkt op de video dat er een kabel half uit de connector hangt. Als dat een kabel van de 24p ATX is dat kan het dit gedrag verklaren. Bij draaien maken de pinnen net wel contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Is al opgelost.

[ Voor 95% gewijzigd door reddorian op 25-08-2021 11:16 . Reden: is al opgelost. ]

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Uszka schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Zitten de kabels er goed in? Lijkt op de video dat er een kabel half uit de connector hangt. Als dat een kabel van de 24p ATX is dat kan het dit gedrag verklaren. Bij draaien maken de pinnen net wel contact.
Alles zit er goed in, zal er morgen ochtend weer even aan porren want ik raak hem niet aan als de PC aan/in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

nero355 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:13:
Korte vraag :

De laatste tijd wat vage problemen met mijn PC qua opstarten/uit standby ontwaken en rebooten en ik vermoed steeds meer mijn voeding, waarschijnlijk iets met de elco's en leeftijd en zo :

- PC start niet volledig op als ik de Aan/Uit switch op de achterkant omschakel naar Aan en daarna meteen de PC aanzet.
- Als ik de boel effe laat staan met de Aan/Uit switch in de Aan stand dan start de PC zonder probleem op.
Daarna kan ik ook uren gamen of wat dan ook doen zonder enig probleem.
- Een reboot of zelfs dus standby stand, waarbij alleen de monitoren worden uitgezet heeft de PC gisteren niet overleefd... :/

Het gaat dus om de eerder genoemde SeaSonic X-1250 die ik in 2013 heb gekocht en in deze PC zit : inventaris: EyeFinity

Zit er enige logica in mijn verhaal :?
Het lijkt erop dat ik bovenstaand gezeik heb opgelost met mijn gloednieuwe en verrassend kleine voeding, namelijk de pricewatch: XPG Core Reactor 850W *O* _O_ oOo :Y)

Mijn PC boot nu elke keer in één keer door, zoals het hoort! 8)

Paar kleine minpuntjes van de pricewatch: XPG Core Reactor 850W =>
- De 24-pin kabel aansluiten op de voeding zelf was best wel lastig, doordat men de kabels ietsje te enthousiast kort en strak heeft gehouden.
- De 24-pin en PCIe kabels zijn ERG STUG !!
- De SATA kabels hadden ietjse anders gemogen qua connector spacing.
- Overall hadden de kabels ook iets langer mogen zijn, maar dat komt meer door mijn oversized kast en moederbord :)
- Het gekke ding is zo klein dat een stukje van mijn kast de ventilator net niet afdekt als ik die omhoog laat wijzen! :o :D

Maar goed...

Dat doe je ook allemaal één keer en daarna is het gewoon lekker genieten geblazen! O+ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:40:

- De 24-pin kabel aansluiten op de voeding zelf was best wel lastig, doordat men de kabels ietsje te enthousiast kort en strak heeft gehouden.
- De 24-pin en PCIe kabels zijn ERG STUG !!
Dat is een OEM dingetje. Zo'n beetje alles wat bij CWT vandaan komt heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbok
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:31
Binnenkort wil ik een RTX3070ti kopen om m'n huidige 2060 up te graden. Ik maak momenteel gebruik van een fractal ion+ 560w voeding wat denk ik net te kort gaat zijn. Lees verhalen dat dit net wel kan, maar ook dat het net te weinig is. Mocht het te weinig zijn ben ik van plan de 660w/ 760w variant te kopen van de ion+. Welke van de twee zouden jullie aan raden? Ik gebruik het systeem met een 3700x.

Klopt het ook dat ik gebruik kan blijven maken van m'n custom cablemod kabels? Als ik het goed heb gelezen gebruiken ze dezelfde pin out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
superbok schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:45:
Binnenkort wil ik een RTX3070ti kopen om m'n huidige 2060 up te graden. Ik maak momenteel gebruik van een fractal ion+ 560w voeding wat denk ik net te kort gaat zijn. Lees verhalen dat dit net wel kan, maar ook dat het net te weinig is. Mocht het te weinig zijn ben ik van plan de 660w/ 760w variant te kopen van de ion+. Welke van de twee zouden jullie aan raden? Ik gebruik het systeem met een 3700x.

Klopt het ook dat ik gebruik kan blijven maken van m'n custom cablemod kabels? Als ik het goed heb gelezen gebruiken ze dezelfde pin out.
Zo zwaar mogelijk al is de 860w niet leverbaar en de 760 behoorlijk aan de prijs en je zit aan MaxICT vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:40:
- Het gekke ding is zo klein dat een stukje van mijn kast de ventilator net niet afdekt als ik die omhoog laat wijzen! :o :D
Zo klein is de PSU toch niet? De fan lijkt wel een beetje klein..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Als je 19cm gewend bent dan is 14cm behoorlijk klein hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Uszka schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:33:
Als je 19cm gewend bent dan is 14cm behoorlijk klein hoor!
"That's what she said!" :+
Zo klein is de PSU toch niet? De fan lijkt wel een beetje klein...
Ik ken 550 Watt en lager voedingen die groter waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

superbok schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:45:

pricewatch: Fractal Design Ion Gold 750W is een prima voeding voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

De PSU kun je compact noemen, en de fan is 120mm (Hang Hua HA1225H12F-Z) FDB fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levizuus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Hallo iedereen,

Ik heb een klein vraagje:
Ik heb een oude PSU Corsair AX850 gold series die ik zou willen gebruiken voor een pc voor mijn dochter. Ik heb echter zo goed als geen enkele kabel meer van de originele kit. Kan ik een pcie kabel van mijn HX1000i gebruiken? Of zijn die pinouts van de AX850 en de HX1000i te verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Levizuus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:25:
Hallo iedereen,

Ik heb een klein vraagje:
Ik heb een oude PSU Corsair AX850 gold series die ik zou willen gebruiken voor een pc voor mijn dochter. Ik heb echter zo goed als geen enkele kabel meer van de originele kit. Kan ik een pcie kabel van mijn HX1000i gebruiken? Of zijn die pinouts van de AX850 en de HX1000i te verschillend?
Zie Corsair PSU Cable Compatibility

De AX850 heeft een 12 pins connector aan de voeding zijde nodig. Aan deze kabel zitten 2x 6+2 connectors. Gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:51
Is diezelfde serie (ION Gold) maar dan de 850W voeding ook prima? Wil wat overhead hebben voor evt upgrade van de GPU later en heb liever 100W teveel dan 10 te weinig .. (Heb 750W nodig ivm RX6800XT) of dan toch voor de corsair 850W gaan (wel 60 euro duurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met een 6800XT heb je geen 750w nodig.
Je verteld niet voor welk systeem en of je wilt overklokken. 1op1 antwoord op je vraag is ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Bobmeister schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Is diezelfde serie (ION Gold) maar dan de 850W voeding ook prima? Wil wat overhead hebben voor evt upgrade van de GPU later en heb liever 100W teveel dan 10 te weinig .. (Heb 750W nodig ivm RX6800XT) of dan toch voor de corsair 850W gaan (wel 60 euro duurder).
Paar € meer uitgeven aan de pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart ipv de ION Gold 850w. Betere voeding en kan elke videokaart aan die nu op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 16:58
Beste lezers,

Dit gaat over iets ander soort voedingen, wel Tweakers gerelateerd.
DC/DC 12V: 5.5mm male connectors voor een QNAP TS230 NAS.

De oorspronkelijke male voedingsconnector past perfect in de NAS, echter wanneer ik een splitter gebruik voor een andere kleine 12V user past deze male connector niet in de NAS. Bij mijn TP-link modems of opblaasbed-blazer is dit geen enkel probleem. De QNAP connector past overal in, die splitter helaas echter niet.

Op het oog lijken de adapters identiek, alleen die van de QNAP moet haast wel een iets kleinere diameter hebben: welke connector kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

He.

Ik heb een i5-4460 met 3 HD's welke ik als server wil gebruiken
het geheel idled het grootste gedeelte van de dag en gebruikt dan minder dan 40wat.
En ik verwacht niet dat het meer dan 120W max verbruikt.

Zoek dus een zuinige voeding, echter als ik op 300W en atx gold kies kom ik in de pricewatch alleen maar op non-atx voedingen uit.

Wat is een handige voeding om in dit geval te gebruiken ?

En is er een beetje grofweg te zeggen hoeveel het idle verschil in gebruik is tussen een nieuwe moderne voeding, of een 300W die al een jaar of 5-10 oud is. Want mogelijk is het veel interesanter om gewoon een oude van V&A op te pikken.

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2021 12:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb een desktop. Best verouderd, maar alles werkt erop en afgelopen jaar nog wat interngeheugen bijgestoken zodat alles weer snel draait.
Nu maakt sinds een dag de voeding alleen een zoomend geluid (erg hard). Fan schoonmaken heeft helaas niet geholpen, en ik denk dat vervangen (mag ook wel na 10 jaar) de beste optie is.

Ik had een bequiet systempower 7 model BQ SU7-3001
Dit is mijn moederboard: Basisbordproduct A78M-E45 (MS-7721)

Ik gebruik de desktop met name voor mijn werk, niks bijzonders (dus geen gaming)

Ik zat aan een budget van 40-100 te denken.
Ik kwam uit bij de be quiet! Pure Power 11 400W PSU / PC voeding pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

Zit ik hiermee goed, denken jullie?

[ Voor 16% gewijzigd door maaikederksen op 01-09-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heuveltje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:35:
He.

het geheel idled het grootste gedeelte van de dag en gebruikt dan minder dan 40wat.

Zoek dus een zuinige voeding, echter als ik op 300W en atx gold kies kom ik in de pricewatch alleen maar op non-atx voedingen uit.

En is er een beetje grofweg te zeggen hoeveel het idle verschil in gebruik is tussen een nieuwe moderne voeding, of een 300W die al een jaar of 5-10 oud is. Want mogelijk is het veel interesanter om gewoon een oude van V&A op te pikken.
oa deze al bekeken ?

pricewatch: Kolink Classic Power 400 watt
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
maaikederksen schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:40:
Ik heb een desktop. Best verouderd, maar alles werkt erop en afgelopen jaar nog wat interngeheugen bijgestoken zodat alles weer snel draait.
Nu maakt sinds een dag de voeding alleen een zoomend geluid (erg hard). Fan schoonmaken heeft helaas niet geholpen, en ik denk dat vervangen (mag ook wel na 10 jaar) de beste optie is.

Ik had een bequiet systempower 7 model BQ SU7-3001
Dit is mijn moederboard: Basisbordproduct A78M-E45 (MS-7721)

Ik gebruik de desktop met name voor mijn werk, niks bijzonders (dus geen gaming)

Ik zat aan een budget van 40-100 te denken.
Ik kwam uit bij de be quiet! Pure Power 11 400W PSU / PC voeding pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

Zit ik hiermee goed, denken jullie?
pricewatch: Corsair TX550M is een no brainer voor 6 tientjes incl verzending. Betere prijs/kwaliteit/prestatie ga je niet krijgen onder de €60.
heuveltje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:35:
He.

Lichte voedingen hebben meestal een verouderd intern design en zuinig bij lage belasting zijn ze helemaal niet domweg omdat dat 10 jaar geleden niet nodig was. Hardware was in die tijd namelijk helemaal niet zuinig bij lage belasting. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is een prima voeding voor jouw gebruik. Goede kwaliteit, efficiënt bij lage belasting en een prima prijs bij Si en Informatique.

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 01-09-2021 18:31 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:51
Hackus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:19:
Met een 6800XT heb je geen 750w nodig.
Je verteld niet voor welk systeem en of je wilt overklokken. 1op1 antwoord op je vraag is ja
Dit is het syteem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 34,99€ 34,99
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 9,95€ 19,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 94,67€ 94,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 875,35

Dit systeem wordt ge-upgrade met een 6700XT of een 6800XT. Overklokken ga ik niet doen. De 550W zal de 6700XT net aan kunnen trekken, maar de 6800XT gaat niet lukken denk ik ..

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 02-09-2021 17:33 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bobmeister met een verbruik tot 375w(6800xt), zit je safe met 650w.
Je hele systeem zal nog geen 600w vragen. Goede voedingen kunnen constant 650w leveren als nodig. Dus het is aan jezelf hoeveel watt je kiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gigabyte zet website op voor inruilactie kapotte voedingen

"....Gigabyte heeft meermaals bevestigd en verklaard waarom de videokaarten kapot gingen en kwam zelfs met een oplossing. Deze was echter niet toereikend, bleek uit onder ander een onderzoek van Gamers Nexus. Nu heeft het Taiwanese bedrijf eindelijk een officiële website opgericht waar gebruikers hun voeding kunnen laten omruilen of hun geld terug kunnen krijgen.

Gebruikers die een voeding hebben met een serienummer tussen de SN20343G031011 en SN20513G022635 of SN20243G001301 en SN20453G025430 kunnen zich aanmelden. Als het apparaat gekocht is via een niet-geautoriseerde verkoper kan deze alleen worden geruild."

[ Voor 63% gewijzigd door Help!!!! op 04-09-2021 09:29 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De meeste van deze voedingen
pricewatch: Gigabyte GP-P750GM
pricewatch: Gigabyte GP-P850GM

Zijn verkocht in combinatie actie met een Gigabyte videokaart. Maar sommige mensen kopen ze nog steeds.

@reddorian
@WirelessPoE

Als je graag een Gigabyte voeding wilt, kun je beter deze kopen

pricewatch: Gigabyte Aorus P750W
pricewatch: Gigabyte Aorus P850W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WirelessPoE
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-06 23:29
Dankje maar ben al geswitched Naar een corsair PSU voor die build. Dit was de eerste keer dat ik een goedkopere PSU kocht ik doe het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler Master
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

Cooler Master

Bedrijfsaccount Coolermaster
*knip* dit is niet de bedoeling van een bedrijfsaccount.

[ Voor 83% gewijzigd door br00ky op 07-09-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
@Help!!!! thx voor de info.
@Hackus thx, maar ik heb de voeding uitgebreid gechecked en heb er vertrouwen in.
Het serienummer valt ook buiten de terugroep actie.

Had de voeding via V&A gekocht, rond de tijd dat dit verhaal net uitkwam.
Had al ja gezegd en kwam toen pas de slechte reviews tegen.

Wilde de koop nog cancellen, maar dat vond ik niet netjes.
Had ik achteraf beter wel kunnen doen.

Heb een electrische achtergrond en heb de voeding eerst getest, maar geen mankementen gevonden.

doet het nu al een tijdje prima.

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

reddorian schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:33:
@Help!!!! thx voor de info.
@Hackus thx, maar ik heb de voeding uitgebreid gechecked en heb er vertrouwen in.
Het serienummer valt ook buiten de terugroep actie.

Had de voeding via V&A gekocht, rond de tijd dat dit verhaal net uitkwam.
Had al ja gezegd en kwam toen pas de slechte reviews tegen.

Wilde de koop nog cancellen, maar dat vond ik niet netjes.
Had ik achteraf beter wel kunnen doen.

Heb een electrische achtergrond en heb de voeding eerst getest, maar geen mankementen gevonden.

doet het nu al een tijdje prima.
Is al wel half jaar gelden dat we dit bespraken ;) https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/
(recent kwam er nog een forumlid achter)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 10-09-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:03
Een korte vraag voor de PSU experts :+

Ik heb in 2014 de volgende PSU gekocht en tot de dag van vandaag probleemloos in gebruik gehad: pricewatch: Cooler Master V Series V700
Deze heb ik mede uitgezocht op basis van de lovende reviews en bouwkwaliteit bij JhonnyGuru(website is helaas dood lijkt het).

Nu is de rest van de PC waarin deze voeding gedraaid heeft aan vervanging toe, concreet gezegd zal dit om een nieuw systeempje gaan rondom een Ryzen 5600x + een RTX3060(TI), precieze onderdelen keuze moet ik nog even uitzoeken.

Is het nog verantwoordelijk deze uitstekende - maar wel 7 jaar oude - voeding te blijven gebruiken met de aankomende upgrade? Het lijkt me niet erg nuttig een nieuwe voeding te kopen als deze nog wel even mee kan, maar zit ook niet te wachten op rare problemen volgend jaar.

Is het aan te raden deze voeding nog zeker 3 tot 4 jaar te blijven gebruiken met nieuwe onderdelen of zouden jullie een nieuwe adviseren? Mis zelf net een beetje de elektrotechnisch kennis om hier zelf een conclusie over te trekken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 10-09-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@!mark er zit een Seasonic KM3 platform in. Dat voldoet nogsteeds aan de moderne maatstaven. Misschien dat iemand anders er anders over denkt, maar ik durf deze voeding nog 3 jaar te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

!mark schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:00:
Een korte vraag voor de PSU experts :+

Ik heb in 2014 de volgende PSU gekocht en tot de dag van vandaag probleemloos in gebruik gehad: pricewatch: Cooler Master V Series V700
Deze heb ik mede uitgezocht op basis van de lovende reviews en bouwkwaliteit bij JhonnyGuru(website is helaas dood lijkt het).

Nu is de rest van de PC waarin deze voeding gedraaid heeft aan vervanging toe, concreet gezegd zal dit om een nieuw systeempje gaan rondom een Ryzen 5600x + een RTX3060(TI), precieze onderdelen keuze moet ik nog even uitzoeken.

Is het nog verantwoordelijk deze uitstekende - maar wel 7 jaar oude - voeding te blijven gebruiken met de aankomende upgrade? Het lijkt me niet erg nuttig een nieuwe voeding te kopen als deze nog wel even mee kan, maar zit ook niet te wachten op rare problemen volgend jaar.

Is het aan te raden deze voeding nog zeker 3 tot 4 jaar te blijven gebruiken met nieuwe onderdelen of zouden jullie een nieuwe adviseren? Mis zelf net een beetje de elektrotechnisch kennis om hier zelf een conclusie over te trekken ;)
Net wat je wilt.
De garantie is over, en voor €100,- heb je weer een nieuwe betrouwbare voeding. Je kunt je voeding goed in V&A aanbieden als je besluit nieuw te kopen.
Dan doe je dat geld weer bij het aanschafbedrag. Voeding is niet zo’n grote uitgave..

• Nephalem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-12-2024
Hoi allemaal!

Ik ga de komende week mijn GPU upgraden naar een EVGA 3080 FTW3 Ultra. Ik zie in reviews terug dat deze tot 400W kan trekken op het standaard bios.

Ik denk dat mijn voeding dit wel trekt maar wil toch graag even weten wat jullie hiervan denken aangezien ik geen voeding expert ben :P

Mijn PSU is een (pricewatch: Seasonic X-750 V2)

MB een Asus Strix Z270-E Gaming en de cpu een i7-7700k. Verder zitten er 2 M.2 SSD's op en is er 1 SATA SSD aangesloten.

Gaat die Seasonic dit trekken of kom ik in de problemen als die 3080 piekt?

Bedankt voor het meedenken alvast :)

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Nephalem schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:33:
Hoi allemaal!

Ik ga de komende week mijn GPU upgraden naar een EVGA 3080 FTW3 Ultra. Ik zie in reviews terug dat deze tot 400W kan trekken op het standaard bios.

Ik denk dat mijn voeding dit wel trekt maar wil toch graag even weten wat jullie hiervan denken aangezien ik geen voeding expert ben :P

Mijn PSU is een (pricewatch: Seasonic X-750 V2)

MB een Asus Strix Z270-E Gaming en de cpu een i7-7700k. Verder zitten er 2 M.2 SSD's op en is er 1 SATA SSD aangesloten.

Gaat die Seasonic dit trekken of kom ik in de problemen als die 3080 piekt?

Bedankt voor het meedenken alvast :)
Problemen op de X-series icm Nvidia Ampere ben ik wel eens tegen gekomen en de FTW3 heeft de hoogste spikes van alle RTX 3080. Ook geven ze behoorlijk wat noise op de sensewire waardoor de voeding uit kan gaan. Is een typisch Seasonic dingetje dat ze daar gevoelig voor zijn. Daarnaast kan de voeding al 12 jaar oud zijn en dan is vervangen sws verstandig.

• Nephalem
Uszka schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:42:
[...]

Problemen op de X-series icm Nvidia Ampere ben ik wel eens tegen gekomen en de FTW3 heeft de hoogste spikes van alle RTX 3080. Ook geven ze behoorlijk wat noise op de sensewire waardoor de voeding uit kan gaan. Is een typisch Seasonic dingetje dat ze daar gevoelig voor zijn. Daarnaast kan de voeding al 12 jaar oud zijn en dan is vervangen sws verstandig.
Bedankt voor de uitleg!
Ik heb hem sinds januari 2016, dus leeftijd zal nog wel meevallen maar evengoed ga ik geen risico's nemen puur om 100 euro uit te sparen. Dan neem ik gewoon een nieuwe.
Wel balen, kabeltjes trekken en wegwerken is niet mijn grootste hobby :+

[ Voor 5% gewijzigd door Nephalem op 11-09-2021 17:32 ]

<GoT>Nephalem#1159 PoE

• Uszka
Nephalem schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:31:
[...]

Bedankt voor de uitleg!
Ik heb hem sinds januari 2016, dus leeftijd zal nog wel meevallen maar evengoed ga ik geen risico's nemen puur om 100 euro uit te sparen. Dan neem ik gewoon een nieuwe.
Wel balen, kabeltjes trekken en wegwerken is niet mijn grootste hobby :+
Je huidige voeding zou je nog prima kunnen verkopen. Er zit zelfs nog een jaartje garantie op.

Neem dan niet weer een Seasonic of Seasonic OEM voeding (Asus ROG, NZXT C/E, EVGA G6, Corsair AX, diverse Antecs) maar een Corsair RMX/HX, XPG Core Reactor, Super Flower Leadex III, Fractal ION+ bijvoorbeeld. Ik zou ook bij een single rail voeding of eentje waarbij je kunt schakelen tussen single en multirail (zoals de Corsair HX en HXi) want ook bij multirail voeding heb ik problemen gezien met RTX 3080 (Ti)/3090/RX 6900 XT (be quiet Straight Power 11 850w was dat)

• Nephalem
Uszka schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:44:
[...]

Je huidige voeding zou je nog prima kunnen verkopen. Er zit zelfs nog een jaartje garantie op.

Neem dan niet weer een Seasonic of Seasonic OEM voeding (Asus ROG, NZXT C/E, EVGA G6, Corsair AX, diverse Antecs) maar een Corsair RMX/HX, XPG Core Reactor, Super Flower Leadex III, Fractal ION+ bijvoorbeeld. Ik zou ook bij een single rail voeding of eentje waarbij je kunt schakelen tussen single en multirail (zoals de Corsair HX en HXi) want ook bij multirail voeding heb ik problemen gezien met RTX 3080 (Ti)/3090/RX 6900 XT (be quiet Straight Power 11 850w was dat)
Had al beetje rondgekeken just in case, zal dan denk ik een corsair rmx 850w worden.

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
Heeft een lagere 12V Rails a 21 en 26A, dan is wel laag voor een GPu die +400w verbruikt in gamen, en spikes heeft tot 500w(41A)(laat staan GPU's met nog hoger verbruik) terwijl oa pricewatch: MSI MPG A850GF
12v Rails heeft van 40 en 25A, net als pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt.

Maar goed, met de Single Rail van RM850X zit je wel goed, als je niet gaat overclocken. Verder zal je i7-7700K wel de de prestaties beperken. Die is zo goed als een huidige i3 of Ryzen 3300X.

Als je een voeding wilt met soepele kabels pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
Hackus schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:11:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
Heeft een lagere 12V Rails a 21 en 26A, dan is wel laag voor een GPu die 400w verbruikt in gamen, en spikes heeft tot 500w(41A) terwijl oa pricewatch: MSI MPG A850GF
12v Rails heeft van 40 en 25A, net als pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt.

Maar goed, met de Single Rail van RM850X zit je wel goed, als je niet gaat overclocken. Verder zal je i7-7700K wel de de prestaties beperken. Die is zo goed als een huidige i3 of Ryzen 3300X.

Als je een voeding wilt met soepele kabels pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W
Die 7700k gaat binnenkort ook op de schop, al had ik begrepen dat bottleneck wel meevalt op hoge resolutie/refresh rates.
En overclocken staat niet op de planning voor de 3080, levert amper extra prestaties op en dat ding zuipt al genoeg stroom haha.
Heb de FTW3 aangeschaft omdat ik hem relatief goedkoop kon bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nephalem op 12-09-2021 11:36 ]

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nephalem schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:15:
[...]

Die 7700k gaan binnenkort ook op de schop, al had ik begrepen dat bottleneck wel meevalt op hoge resolutie/refresh rates.
Op hoge refresh rates is juist de processor eerder de bottleneck, maar als je resolutie hoog genoeg is staat de videokaart nog op 100% te stampen en dan hoeft de processor niet zo hard te werken (want de fps is lager).
Alles afhankelijk van de game/settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
mitsumark schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:33:
[...]

Op hoge refresh rates is juist de processor eerder de bottleneck, maar als je resolutie hoog genoeg is staat de videokaart nog op 100% te stampen en dan hoeft de processor niet zo hard te werken (want de fps is lager).
Alles afhankelijk van de game/settings.
Even inhakend op mijn antieke cpu etc dan. Zit nog even af te wachten aangezien ik gelezen had dat nieuwe gen cpus en ddr5 er vrij snel aankomen.
Maar met het oog op een systeem upgrade is 850w dan nog steeds voldoende of kan ik mss beter meteen een 1000w nemen nu?

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nephalem schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:41:
[...]

Even inhakend op mijn antieke cpu etc dan. Zit nog even af te wachten aangezien ik gelezen had dat nieuwe gen cpus en ddr5 er vrij snel aankomen.
Maar met het oog op een systeem upgrade is 850w dan nog steeds voldoende of kan ik mss beter meteen een 1000w nemen nu?
Zolang je geen i9/R9 gaat overklokken is 850W zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
mitsumark schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:47:
[...]

Zolang je geen i9/R9 gaat overklokken is 850W zat.
Super, bedankt voor de tips!

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 17:57
Ik heb momenteel een 10900k cpu en krijg morgen een 3070ti binnen.
Mijn huidige psu is 650watt denk ik.

Nu heb ik eerlijk gezegd geen zin om gans de technische kant van een voeding te bestuderen om een goede aankoop te doen en vroeg mij af of bvb deze corsair rmx1000 voor 145€ een goede aankoop is?

https://www.megekko.nl/pr...ir-RM1000x-PSU-PC-voeding

Ik wil bij aankoop voldoende ruimte hebben voor toekomstige upgrades zonder opnieuw een nieuwe voeding te moeten kopen. Ik wil mijn budget echter wel beperken tot 150€. Is dit realistisch? Indien ja, kan iemand mij een goede voeding aanbevelen die ik met een gerust hart kan aanschaffen naar de toekomst toe?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@fjskmdl2 1000W is overdreven. Je kunt beter de pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
fjskmdl2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:06:
Ik heb momenteel een 10900k cpu en krijg morgen een 3070ti binnen.
Mijn huidige psu is 650watt denk ik.

Nu heb ik eerlijk gezegd geen zin om gans de technische kant van een voeding te bestuderen om een goede aankoop te doen en vroeg mij af of bvb deze corsair rmx1000 voor 145€ een goede aankoop is?

https://www.megekko.nl/pr...ir-RM1000x-PSU-PC-voeding

Ik wil bij aankoop voldoende ruimte hebben voor toekomstige upgrades zonder opnieuw een nieuwe voeding te moeten kopen. Ik wil mijn budget echter wel beperken tot 150€. Is dit realistisch? Indien ja, kan iemand mij een goede voeding aanbevelen die ik met een gerust hart kan aanschaffen naar de toekomst toe?

Alvast bedankt
RM1000x is een prima voeding echter is pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart ook al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 17:57
Bedankt.

Heeft iemand ervaring met deze?
Gigabyte AORUS GP-AP850GM
Kennis van mij heeft deze en lijkt in de review erg goed te zijn. Vooral de flat cables vind ik een pluspunt... of toch links laten liggen en voor de corsair r850x gaan?

Gigabyte efficiëntie lijkt ook iets beter te zijn, inclusief 10 jaar garantie..

Edit: blijkbaar problemen mee geweest (fire hazard) dus dat risico neem ik niet

[ Voor 15% gewijzigd door fjskmdl2 op 20-09-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
fjskmdl2 schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:13:
Bedankt.

Heeft iemand ervaring met deze?
Gigabyte AORUS GP-AP850GM
Kennis van mij heeft deze en lijkt in de review erg goed te zijn. Vooral de flat cables vind ik een pluspunt... of toch links laten liggen en voor de corsair r850x gaan?

Gigabyte efficiëntie lijkt ook iets beter te zijn, inclusief 10 jaar garantie..

Edit: blijkbaar problemen mee geweest (fire hazard) dus dat risico neem ik niet
De probleemvoedingen zijn deze. De Aorus is de moeite waard mits de prijs laag genoeg is. Aangezien de RM850x goedkoper is incl verzending en beter dan is dat altijd de beste keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 20-09-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 23:30
Korte vraag:

Is pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W voldoende voor een office pc die gemiddeld 8 uur per dag, 5 dagen in de week aanstaat? of zijn er betere voedingen te krijgen ook i.v.m. efficientie/kwaliteit?

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 64,74€ 64,74
1MoederbordenMSI MAG B460M Bazooka€ 98,59€ 98,59
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 40,-€ 40,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16€ 49,-€ 49,-
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 62,60€ 62,60
Totaal€ 314,93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@McFastFood de PP11 is niet interessant. Oud platform. Formula Gold is wel een goede voeding. Ik zou zelf de nog betere pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart bij Megekko pakken. Voor die prijs (€ 66,00) kun je er eigenlijk niet om heen.

• lappiehero
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 13:02
Wijze heren, mijn huidige setup:
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 123,90€ 123,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 175,45€ 175,45
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 126,66€ 126,66
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,75

Is mijn huidige voeding voldoende voor een 3070 Ti?
Waar Nvidia 750 watt adviseert bij een 3070 Ti hoop ik iets te kunnen smokkelen met mijn kwalitatief hoogwaardige voeding.
Zien jullie problemen? Gaat om de founders edition van de kaart.

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

lappiehero schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:00:
Wijze heren, mijn huidige setup:
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 123,90€ 123,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 175,45€ 175,45
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 126,66€ 126,66
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,75

Is mijn huidige voeding voldoende voor een 3070 Ti?
Waar Nvidia 750 watt adviseert bij een 3070 Ti hoop ik iets te kunnen smokkelen met mijn kwalitatief hoogwaardige voeding.
Zien jullie problemen? Gaat om de founders edition van de kaart.
Gaat lukken. Inderdaad een goede voeding. TDP van de 3070Ti is 290W. Je 5600X helpt ook, zelfs overclocked trekt die max 100-120W; dan zit je totaal nog onder de 450W maximaal. Zelfs dat zal je amper nooit halen. Zat ruimte voor piekspanningen ook nog zelfs.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ParaWM schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:41:
[...]

Gaat lukken. Inderdaad een goede voeding. TDP van de 3070Ti is 290W. Je 5600X helpt ook, zelfs overclocked trekt die max 100-120W; dan zit je totaal nog onder de 450W maximaal. Zelfs dat zal je amper nooit halen. Zat ruimte voor piekspanningen ook nog zelfs.
@lappiehero

Ook de spikes van de FE liggen niet zo hoog als van oa Evga FTW3, Strix OC, MSI Trio etc.
max 375w aan GPU use kun je vanuit gaan voor een FE 3070Ti.

Pagina: 1 ... 49 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.