Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
lameeuw schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Volgens de PSU vergelijker die ik aanhaalde komt het bij full load om en nabij de 300W, maar goed, daar zullen ook wel weer hiaten in kunnen zitten (de GTX 1660 Super staat niet in de lijst, dus de TI versie genomen) ga ik dan maar vanuit, en hoe vaak ik dat ding volledig belast valt ook wel mee. De MS-Tech voeding heeft het hier toch een goede 8 a 9 jaar uitgehouden in diverse setups, maar begint het nu moeilijk te krijgen en uitgaande van jou verhaal is dat niet heel gek dus.
Er is helaas geen PSU calculator welke goed werkt. Ze hebben allemaal een flinke afwijking, soms zie je kleine verschillen. Maar soms zit er ook een verschil in van honderden watts.

Maar 8 à 9 jaar voor een gemiddelde MS-Tech dan mag je je gelukkig prijzen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 12:57
Ik ben momenteel een systeem aan het samenstellen, maar het enige waar ik niet goed uitkom is welke voeding ik nodig heb. En zeker omdat ik al eens eerder heb meegemaakt dat de 12V-output niet voldoende bleek voor het moederbord (iets met 12V1 en 12V2 die 17A gaven i.p.v. 1x 12V1 met 37,5A wat wel bleek te werken), dacht ik ik vraag het eerst hier maar.

Ik heb momenteel onderstaande configuratie samengesteld en vervolgens een schatting gemaakt met de informatie die ik online heb kunnen vinden. Mijn vraag is dus klopt mijn schatting een beetje en voldoen onderstaande voedingen daarmee, moet ik nog ergens rekening mee houden?
In eerste instantie had ik de Corsair HX750 geselecteerd, maar met onderstaande schatting (als die klopt) zou de Seasonic Focus GX650 ook moeten voldoen?
Of zeggen jullie je kan beter een andere voeding nemen?

1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 155,50€ 155,50

#CategoryProductPrijsSubtotaalMijn geschatte verbruik
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 285,-€ 285,-65 W
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4S€ 146,-€ 146,-70 W
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 549,-€ 549,-220 W
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 92,90€ 185,806 W
1BehuizingenLC-Power Gaming 986B€ 42,75€ 42,75
3VentilatorenGamdias AEOLUS M2-1201, 120mm€ 9,99€ 29,973x3W=9W
1MuizenLogitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 61,11€ 61,112W?
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,90€ 168,906W?
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,9930W
1Solid state drivesXPG Gammix S11 Pro 2TB€ 269,96€ 269,962W
1GeheugenkaartlezersLC-Power LC-CR-2€ 10,95€ 10,953W?
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.921,93413W + 20% = 496W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Ok bedankt. En hoe zit dat met die Capaciteit 12V1/12V2/12V3/12V4 rail?
De be quiet! Straight Power 11 550W heeft namelijk 2x 18A op 12V1 en 12V2 en 2x 20A op op 12V3 en 12V4, terwijl die andere 2 voedingen alleen op 12V1 46A leveren.
Als ik de specs en foto van het moederbord bekijk zie ik maar één 8 pins 12V aansluiting op het moederbord zitten. Kan ik dan beter de Corsair of Fractal kiezen i.p.v. de be quiet of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Darude1234 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:00:
De be quiet! Straight Power 11 550W heeft namelijk 2x 18A op 12V1 en 12V2 en 2x 20A op op 12V3 en 12V4, terwijl die andere 2 voedingen alleen op 12V1 46A leveren.
Als ik de specs en foto van het moederbord bekijk zie ik maar één 8 pins 12V aansluiting op het moederbord zitten. Kan ik dan beter de Corsair of Fractal kiezen i.p.v. de be quiet of maakt dat niet uit?
BQ heeft meer 12V Rails, de ander zijn single rail. (zie het als je stoppen/groepenkast thuis)
Maakt verder niet veel uit welke je kiest.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:50
Darude1234 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:00:
Bij de be quiet zitten de kabels voor cpu, moederbord, opslag en videokaart op een aparte rail met elk een aparte beveiliging. Dat maakt de kans op schade aan onderdelen bij een kortsluiting iets kleiner. Daarbij heeft de be quiet de beste fan die je in een voeding zult vinden. De be quiet is daardoor de beste van de drie. Tweede is de Fractal vanwege de enorm flexibele kabels. De Corsair heeft geen enkel voordeel boven de eerste twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Bij de be quiet zitten de kabels voor cpu, moederbord, opslag en videokaart op een aparte rail met elk een aparte beveiliging. Dat maakt de kans op schade aan onderdelen bij een kortsluiting iets kleiner. Daarbij heeft de be quiet de beste fan die je in een voeding zult vinden. De be quiet is daardoor de beste van de drie. Tweede is de Fractal vanwege de enorm flexibele kabels. De Corsair heeft geen enkel voordeel boven de eerste twee.
Wel dat het langer fabrieksgarantie heeft, dat kan voor veel consumenten de keuze anders maken tov BQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:09:
[...]

Wel dat het langer fabrieksgarantie heeft, dat kan voor veel consumenten de keuze anders maken tov BQ
Niet tov de Fractal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tov BQ zeg ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Ok bedankt voor het advies. Dan ga ik voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Voedingen blijft ingewikkelde materie voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:34
Hi ik zit met een lastig geval, als het handig is een apart topic ervoor te starten hoor ik dat graag, maar ik denk dat hier wel mensen zitten met genoeg ervaring om mij te adviseren.

Ik ben sinds kort van een gtx 980 naar een 2070 Super gegaan, grote zware kaart met 3 fans (mocht het van belang zijn post ik wel even een linkje naar de kaart)

Toen ben ik lekker gaan gamen en na een uur of 3 Red Dead Redemption 2 spelen viel mijn PC plots helemaal uit en wilde niet meer aan gaan. Geen fans, geen geluid, alleen een halve seconde een HDD led als ik de powerknop indrukte en de voeding eerst een minuut uit had gestaan. Het was laat dus ik besloot te gaan slapen en de volgende dag dingen te gaan testen.

Vanochtend heb ik mn PSU uit mn kast gehaald en heb ik de paperclip test uitgevoerd. Ik had 1 molex fan aangesloten. Toen ik mn PSU met paperclip aanzette draaide de PSU fan 1 rondje en verder niks. Dit heb ik een aantal keer herhaald en steeds draaide de PSU fan 1 toer, dus ik dacht dat de PSU dood was. Een half uur later probeerde ik het nog een keer en tot mijn verbazing deed de PSU het weer en ging ook de molex fan draaien. Ik dus weer mn voeding inbouwen en nu typ ik dit vanaf diezelfde PC.

Het gaat om een 550 watt gold coolermaster voeding die ik nu een jaar of 6-7 gebruik.
Trekt die voeding mn nieuwe kaart niet goed? Of wat denken jullie?

Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik dat graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
wauturr schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:05:

Het gaat om een 550 watt gold coolermaster voeding die ik nu een jaar of 6-7 gebruik.
Dat kunnen er twee zijn. Zowel de pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W als de pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is mogelijk. Beide kwamen iets van 7 jaar geleden uit enkele maanden na elkaar. Maar er zit een heel groot verschil tussen beide. De pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een goede voeding en mag geen enkel probleem hebben met de PC. De pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W is echter geen goede voeding. Deze voeding is gebaseerd op het FSP Aurum platform en heeft een zeer onstabiele spanningsregulatie door de groep regulatie i.s.m. het Active Clamp design.

Die Cooler Master is bijna identiek aan de productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask-. Prestaties zullen ook zo goed als hetzelfde zijn en zoals je kunt zien heeft die voeding geen stabiele spanningen.

Heb je dus de Silent Pro Gold dan kun je beter de voeding vervangen, heb je echter de V Semi-modulaire versie dan heb je wel een goede voeding die geen probleem mag hebben met de PC. Dus in het geval van de laatste voeding zou ik zeggen, probeer het gewoon weer en zie wat er gebeurt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:34
-The_Mask- schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Dat kunnen er twee zijn. Zowel de pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W als de pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is mogelijk. Beide kwamen iets van 7 jaar geleden uit enkele maanden na elkaar. Maar er zit een heel groot verschil tussen beide. De pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een goede voeding en mag geen enkel probleem hebben met de PC. De pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W is echter geen goede voeding. Deze voeding is gebaseerd op het FSP Aurum platform en heeft een zeer onstabiele spanningsregulatie door de groep regulatie i.s.m. het Active Clamp design.

Die Cooler Master is bijna identiek aan de productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask-. Prestaties zullen ook zo goed als hetzelfde zijn en zoals je kunt zien heeft die voeding geen stabiele spanningen.

Heb je dus de Silent Pro Gold dan kun je beter de voeding vervangen, heb je echter de V Semi-modulaire versie dan heb je wel een goede voeding die geen probleem mag hebben met de PC. Dus in het geval van de laatste voeding zou ik zeggen, probeer het gewoon weer en zie wat er gebeurt.
Ik heb de V semi-modulair.

Ok bedankt, ik ga zo weer lekker gamen, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anacontia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07-2020
spam

[ Voor 96% gewijzigd door F_J_K op 24-07-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
Uszka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:00:
[...]
De Corsair heeft geen enkel voordeel boven de eerste twee.
Buiten dan dat de ripplewaardes nog lager liggen dan eerder genoemde series :). En op hetzelfde vermogen ietsje goedkoper dan de bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dietaahhhpro schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Buiten dan dat de ripplewaardes nog lager liggen dan eerder genoemde series :). En op hetzelfde vermogen ietsje goedkoper dan de bovenstaande.
Ze zijn zoals je kunt zien niet goedkoper en qua ripple zit er geen nuttig of merkbaar verschil in.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
-The_Mask- schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:49:
[...]

Ze zijn zoals je kunt zien niet goedkoper en qua ripple zit er geen nuttig of merkbaar verschil in.
Ik had me gebaseerd op de HWI prijslijst omdat die uitgebreider is dan die van hier en daar scheelt het ten opzichte van de goedkoopste shop een paar euro ten opzichte van zowel be quiet! als fractal design in het voordeel van corsair. Nu zie ik hier dat de prijs quasi gelijk valt.

Betreffende de ripple is het verschil nog steeds positief en een positief verschil voor dezelfde prijs, hoe klein ook, kan genoeg doorslaggevend zijn om al dan niet voor een product te gaan, daar had ik dan ook op gereageerd. Er zijn wel degelijk verschillen in het voordeel van de corsair rmx voeding. Maargoed, genoeg mierenneukerij :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 09:45
Beste Allen,

Ik ben zojuist in het bezit gekomen van een incomplete Dell T3600 met een Xeon E5-1620. Het leek mij leuk om deze als hobby projectje om te bouwen naar cheap gaming PC. De eerste stap is nu het vinden van een passende voeding. Omdt het een "voor-de-leuk" projectje betreft wil ik niet teveel geld uitgeven en schroom ik niet om tweedehands onderdelen te gebruiken. Er gaat normaal gesproken een voeding van Dell in die direct in het al aanwezige slot past. Foto bijgevoegd!

Ik weet het niet zeker, maar zou het mogelijk zijn om een andere voeding te gebruiken en deze direct aan te sluiten op de aanwezige kabels? Dan zou ik een goedkopere normale tweedehands voeding kunnen pakken en die kunnen gebruiken.

Ik hoor graag of jullie goeie ideeën hebben om dit op te lossen?

In de toekomst zou ik er nog wel een lichte videokaart naast willen plaatsen :) Zit nu een Quadro 600 in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3mlTEVlItlqf6od8ysqUDcc4pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1PZ9rIi9m2ElsOwwG2vnhxd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@JordiGeelhoed
Zou je wat meer info kunnen geven over de specificaties van het systeem en de voeding. Eventueel verduidelijken met foto's. Dat scheelt ons namelijk heel veel opzoek werk, terwijl jij al die gegevens gewoon bij de hand hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 25-07-2020 23:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:48
Kort vraagje. Ik heb hier op Tweakers in de V&A een Corsair RM850x gekocht, die ergens komende week binnen komt. Dit als kleine upgrade van de RM650x die ik nu 2 jaar bezit met het oog op nvidia 3xxx serie en de hoger verwachte stroomverbruiken. Zijn die kabels 1 op 1 uitwisselbaar ? Als in kan ik gewoon de 650 uitpluggen en de 850 aansluiten zonder alle cable-management opnieuw te doen ? Of zijn de 850 kabels zwaardere kwaliteit ?

Zodra de gpu's lanceren en ik een model kies ga ik een leuke bijpassende custom sleeved kabelset kopen, dus het is tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Skybullet schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:56:
Kort vraagje. Ik heb hier op Tweakers in de V&A een Corsair RM850x gekocht, die ergens komende week binnen komt. Dit als kleine upgrade van de RM650x die ik nu 2 jaar bezit met het oog op nvidia 3xxx serie en de hoger verwachte stroomverbruiken. Zijn die kabels 1 op 1 uitwisselbaar ? Als in kan ik gewoon de 650 uitpluggen en de 850 aansluiten zonder alle cable-management opnieuw te doen ? Of zijn de 850 kabels zwaardere kwaliteit ?

Zodra de gpu's lanceren en ik een model kies ga ik een leuke bijpassende custom sleeved kabelset kopen, dus het is tijdelijk.
Ja dat kan. Alleen een erg onzinnige upgrade. 850w heb je pas nodig als je 2 high-end videokaarten gaat gebruiken. Daarbij maakt een 850w single rail voeding het er niet veiliger op voor de onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Skybullet schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:56:

Jammer van de aankoop, je setje kan wel met 550w af. 2080 dual gebruikt niet meer dan 2080 strix (275w)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hij heeft het zo te zien over het topmodel van de volgende generatie van nVidia en het lijkt erop dat die tegen gaat vallen met een verbruik wat over de 400W kan gaan. Ga je dan overklokken dan kom je zeker niet toe met een high-end 650W voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-The_Mask- schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:32:
Hij heeft het zo te zien over het topmodel van de volgende generatie van nVidia en het lijkt erop dat die tegen gaat vallen met een verbruik wat over de 400W kan gaan. Ga je dan overklokken dan kom je zeker niet toe met een high-end 650W voeding.
nvidia 3xxx serie = is niet gelijk het topmodel(RTX3080Ti) of hoe die gaat heten. verder geloof ik niet dat een RTX3080 400w gaat verbruiken, dan nog hebt je met 650w(zijn huidige voeding) genoeg. (als er überhaupt nut is in OC)

edit: Het is verstandiger info af te wachten, voor je een andere psu koopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 26-07-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alleen het topmodel is altijd nog degene geweest met het hoogste verbruik. Dus lijkt mij logisch dat het daar over gaat. Een mainstream product met relatief laag verbruik is natuurlijk geen reden om de voeding te vervangen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:48
-The_Mask- schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:32:
Bedankt allemaal voor de reacties al was de vraag niet om mijn aankoop te beoordelen ;) .

110 euro voor een nieuwe,ongebruikte RM850x was geen geld gezien de wereldwijde blijvende en toenemende prijsverhogingen op PSU's . Mijn RM650x verkoop ik wel voor 70-90 euro ergens daar ben ik niet bang voor.

Het wordt inderdaad een topmodel 3xxx serie, de 3080/90/TI, of hoe die dan ook gaat heten. Ik zag de advertentie online komen en greep mijn kans op voorlopig future proof te zijn voor een paar tientjes. Ik wilde niet het risico lopen net te kort te komen met mijn huidige psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:24:
@JordiGeelhoed
Zou je wat meer info kunnen geven over de specificaties van het systeem en de voeding. Eventueel verduidelijken met foto's. Dat scheelt ons namelijk heel veel opzoek werk, terwijl jij al die gegevens gewoon bij de hand hebt.
Natuurlijk! Het gaat zoals ik zei om een Dell T3600, maar met een Xeon E5-1620. Ik heb deze in mijn bezit gekregen zonder een voeding. Hij is vervangen door een nieuwer systeem en zou gedumpt worden maar ik wil er graag een tweede leven aan geven (Gaming/FoldAtHome)

Er zit nu een Quadro 600 in, waar ik natuurlijk niet veel aan heb als ik wil gaan gamen. In de toekomst zou ik er een niet al te zware tweedehand GPU in willen hangen. Maar eerst het systeem maar eens functioneel krijgen

Ondertussen ben ik er wel achter dat welke specifieke voedingen ik zou moeten kopen als ik het "netjes" zou willen doen.
Namelijk
635w (DP/N 1K45H & NVC7F)
of
825w (DP/N 6MKJ9 & RHHKV).

Mijn inschatting is dat 635W al ruim voldoende gaat zijn voor wat ik wil doen.

Omdat ik nog niet een goedkope refurbished heb kunnen vinden was ik benieuwd of er een andere oplossing zou zijn. Maar mogelijk hoeft dat niet. De foto die ik eerst stuurde is van een soort dochterbordje waar de power supply in schuift. Hieronder een duidelijkere afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dEMtXire5Ftiy0ojZYv5BCD3as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmjAQZsLR4vHnoQp4MK1OV3x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
Na wat meer speurwerk kom ik tot de conclusie dat ik niet voor een dubbeltje op eerste rij kan zitten en dat is niet zo gek. Er zijn ook 425W PSU's beschikbaar van Dell, maar ik heb gelezen dat het geheugen met deze voeding (bij 4 dimms) automatisch terug schakelt van 1666 MHz naar 1300 MHz.

Er blijkt een bedrijfje op 20 min fietsen te zitten die voor €80 ipv 100 de juiste voeding aan mij wilt verkopen!

Ik denk wel dat ik later nog terugkeer hier met een vraag rondom welke GPU het beste zou passen (en wat mogelijk is met de stroom aansluitingen). Als dat mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

lameeuw schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Volgens de PSU vergelijker die ik aanhaalde komt het bij full load om en nabij de 300W, maar goed, daar zullen ook wel weer hiaten in kunnen zitten (de GTX 1660 Super staat niet in de lijst, dus de TI versie genomen) ga ik dan maar vanuit, en hoe vaak ik dat ding volledig belast valt ook wel mee. De MS-Tech voeding heeft het hier toch een goede 8 a 9 jaar uitgehouden in diverse setups, maar begint het nu moeilijk te krijgen en uitgaande van jou verhaal is dat niet heel gek dus.

Ik zal eens kijken naar de aangeraden voeding, dank voor het advies !
Ik wil toch nog even hierop reageren.
Ook ik heb een MS-Tech voeding, een 650W weliswaar die het nu 8 jaar heeft volgehouden. Gamen hiermee was nooit perfect, veel frame drops en stutters. Nooit diep uitgezocht om te kijken of het door de voeding kwam, maar die kans is heel groot.
Volgende maand ga ik eindelijk na al die jaren mijn voeding en videokaart upgraden (altijd uitgesteld omdat ik een console gamer ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JordiGeelhoed schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:02:
[...]

635w (DP/N 1K45H & NVC7F)
of
825w (DP/N 6MKJ9 & RHHKV).

De foto die ik eerst stuurde is van een soort dochterbordje waar de power supply in schuift. Hieronder een duidelijkere afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oErP1CiWfOm8uA5D8-o4TCCCuG8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GmjAQZsLR4vHnoQp4MK1OV3x.jpg?f=user_large
Als dat jouw power distribution board is dan maakt het niet uit of je de 425W, 635 of 825W versie van de voeding neemt. Je beperking is de enkele zwarte power VGA aansluiting en de maximaal 18A welke al deze voedingen toe laten.

18A bij 12V komt neer op 216W. De videokaart mag daarmee niet meer door de PEG kabels trekken dan zoveel vermogen anders schakelt de OCP beveiliging van de voeding de voeding uit.

Welke PEG kabel zit er bij? Heeft die één 6 pins, twee 6 pins, één 6 en 8 pins of heeft die twee 8 pins PEG connectors?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
-The_Mask- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Als dat jouw power distribution board is dan maakt het niet uit of je de 425W, 635 of 825W versie van de voeding neemt. Je beperking is de enkele zwarte power VGA aansluiting en de maximaal 18A welke al deze voedingen toe laten.

18A bij 12V komt neer op 216W. De videokaart mag daarmee niet meer door de PEG kabels trekken dan zoveel vermogen anders schakelt de OCP beveiliging van de voeding de voeding uit.

Welke PEG kabel zit er bij? Heeft die één 6 pins, twee 6 pins, één 6 en 8 pins of heeft die twee 8 pins PEG connectors?
Dat is handige info! Er zit 2x een 6pin connector aangesloten. Ziet foto;s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ueFdtumCRIcqunRLrY1S02AfjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBocyRcgiZRlLaixfYh4ssgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YGBkBt3QYdu7vtfm0JeEQJlmnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJbtsZHsaWkBLnFAldjPK12Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JordiGeelhoed schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:35:
[...]

Dat is handige info! Er zit 2x een 6pin connector aangesloten. Ziet foto;s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook al een videokaart in gedachte? Wat ga je met het systeem doen? Welke games dan vooral? Sowieso heb je niet zoveel aan een snelle videokaart natuurlijk, de rest van de PC is ook niet al te snel meer. Een Ryzen 3 1200 welke een jaar geleden 50 euro koste is al weer sneller. Jouw CPU is immers nog een Sandy Bridge, Sandy Bridge architectuur is al weer 9,5 jaar oud. Prestaties en architectuur is daarmee vergelijkbaar met de Core i7 2600, alleen dan met meer geheugenbandbreedte en PCI Express lanes.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 27-07-2020 13:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
-The_Mask- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Heb je ook al een videokaart in gedachte? Wat ga je met het systeem doen? Welke games dan vooral? Sowieso heb je niet zoveel aan een snelle videokaart natuurlijk, de rest van de PC is ook niet al te snel meer. Een Ryzen 3 1200 welke een jaar geleden 50 euro koste is al weer sneller. Jouw CPU is immers nog een Sandy Bridge, Sandy Bridge architectuur is al weer 9,5 jaar oud. Prestaties en architectuur is daarmee vergelijkbaar met de Core i7 2600, alleen dan met meer geheugenbandbreedte en PCI Express lanes.
Ik weet dat het niet de nieuwste CPU is, maar volgens mij is ie iets krachtiger dan de 2600. Een hogere clock en boost, volgens mij ook unlocked multiplier. Maar moet nog even kijken of ik daar mee ga sleutelen.

Ik had nog geen specifieke kaart in gedachten. Wel een NVIDIA kaart omdat de GCN kaarten van AMD blijkbaar conflicten hebben met dit systeem van Dell. Ik wilde (als het systeem werkend heb met voeding) op V&A gaan kijken naar bijvoorbeeld een 960. Op mijn laptop kan ik de laatste versies van Civilization en Anno niet lekker draaien (net als de grotere vollere werelden op Rimworld), verder had ik nog geen spellen in gedachten. Maar de Witcher 3 stond ook nog wel op mijn lijstje :)
Daarnaast zat ik eraan te denken bijv FoldAtHome weer een aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JordiGeelhoed schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Ik weet dat het niet de nieuwste CPU is, maar volgens mij is ie iets krachtiger dan de 2600. Een hogere clock en boost, volgens mij ook unlocked multiplier. Maar moet nog even kijken of ik daar mee ga sleutelen.

Ik had nog geen specifieke kaart in gedachten. Wel een NVIDIA kaart omdat de GCN kaarten van AMD blijkbaar conflicten hebben met dit systeem van Dell. Ik wilde (als het systeem werkend heb met voeding) op V&A gaan kijken naar bijvoorbeeld een 960. Op mijn laptop kan ik de laatste versies van Civilization en Anno niet lekker draaien (net als de grotere vollere werelden op Rimworld), verder had ik nog geen spellen in gedachten. Maar de Witcher 3 stond ook nog wel op mijn lijstje :)
Daarnaast zat ik eraan te denken bijv FoldAtHome weer een aan te slingeren.
Een GTX 960 moet prima gaan met die voeding en dan zit je met de CPU ook wel goed. Om het jezelf makkelijk te maken zou ik wel een GTX 960 nemen met een 6 pins PEG connector en niet één met een 8 pins of 6 en 8 pins aansluiting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
-The_Mask- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Een GTX 960 moet prima gaan met die voeding en dan zit je met de CPU ook wel goed. Om het jezelf makkelijk te maken zou ik wel een GTX 960 nemen met een 6 pins PEG connector en niet één met een 8 pins of 6 en 8 pins aansluiting.
Oke thanks! Een andere GPU met 2x 6pin zou natuurlijk ook kunnen. Maar ik denk dat dat alleen voorkomt bij wat oudere kaarten, bij nieuwere met 2x 6pin zal de CPU het niet bij kunnen benen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JordiGeelhoed schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Oke thanks! Een andere GPU met 2x 6pin zou natuurlijk ook kunnen. Maar ik denk dat dat alleen voorkomt bij wat oudere kaarten, bij nieuwere met 2x 6pin zal de CPU het niet bij kunnen benen, toch?
Nieuwe kaarten hebben geen twee 6 pins connectors meer, maar een enkele 8 pins dan. Dat zou eventueel ook kunnen, dan kun je gebruik maken van een verloopje van twee maal 6 pins naar 8 pins PEG. Maar de voorkeur moet altijd geen verloopjes zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:50
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 396,05€ 396,05
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 161,58€ 161,58
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,40€ 104,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 122,98€ 122,98
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,81

https://azerty.nl/product...8-edition-voeding-intern-

Is de RM650X (2018) voeding een match voor dit systeem? Focus op stilte maar ook op genoeg juice voor als ik hem overclock naar 5,0 gigahez op all cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MetalSonic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:18:
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 396,05€ 396,05
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 161,58€ 161,58
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,40€ 104,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 122,98€ 122,98
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,81

https://azerty.nl/product...8-edition-voeding-intern-

Is de RM650X (2018) voeding een match voor dit systeem? Focus op stilte maar ook op genoeg juice voor als ik hem overclock naar 5,0 gigahez op all cores
De be quiet is beter en goedkoper. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W is al ruim voldoende voor dat systeem want geen videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Uszka schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:
[...]

De be quiet is beter en goedkoper. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W is al ruim voldoende voor dat systeem want geen videokaart.
My bad!

Mist info: zit nu een mst gtx 980 in en over een paar maanden wordt die vervangen door de msi 3080

En ik ben afhankelijk van wat ik bij Azerty kan bestellen dat is helaas geen be quiet 650

[ Voor 9% gewijzigd door MetalSonic op 28-07-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
MetalSonic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:41:
[...]

My bad!

Mist info: zit nu een mst gtx 980 in en over een paar maanden wordt die vervangen door de msi 3080

En ik ben afhankelijk van wat ik bij Azerty kan bestellen dat is helaas geen be quiet 650
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W Kost bij Azerty maar een klein beetje meer dan een RM650x waar je een beter product voor terug krijgt. 2x EPS, betere fan, meer en betere beveiligingen en soepeler kabels want dat laatst is een crime bij de RMx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Uszka schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:46:
[...]

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W Kost bij Azerty maar een klein beetje meer dan een RM650x waar je een beter product voor terug krijgt. 2x EPS, betere fan, meer en betere beveiligingen en soepeler kabels want dat laatst is een crime bij de RMx.
Bedankt voor het meedenken, komt ook dicht in de buurt van de be quiet 650. Beetje extra power is wellicht lichte overkill maar dat zij dan maar zo. Prima zo _/-\o_

Ben heel enthousiast over de Be quiet voedingen en deel je mening dat de stugheid van de kabels van de Corsair toch wel enigszins richting dealbreaker gaat :X

[ Voor 11% gewijzigd door MetalSonic op 28-07-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr50.50
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 12:57
Hoi allen,

Ik sta op het punt om een nieuwe PC te bestellen alleen ik ben nog niet 100% zeker over de keuze van de voeding. Kunnen jullie mij vertellen of deze voeding voldoende is als ik hier in de toekomst de opvolger van de RX2070 / 5700XT aan wil toevoegen? Alvast bedankt!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 152,76€ 152,76
1BehuizingenNZXT H210 Zwart/Wit€ 85,09€ 85,09
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL€ 96,50€ 96,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,-€ 67,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 60,40€ 60,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@-The_Mask- weet je eigenlijk of het mogelijk is als amateur om via een programmaatje een voeding uit te lezen en zo te kijken of je voeding nog veilig te gebruiken is? Of is dat enkel mogelijk met geavanceerde apparatuur?

Met HWInfo kan je de spanning op je onderdelen uitlezen, maar niet specifiek de voeding. Ik zoek eigenlijk iets zoals Crystaldiskinfo waarbij je kan opvolgen wat er met je schijven gebeurt. Als de realocated sector count daar vrij hoog is, weet je dat de schijf sneller kan falen ten opzichte van ééntje met een lage sector count.

Voor voedingen kan je dan bijvoorbeeld kijken naar o.a. de ripplewaardes om zo te weten of je voeding nog veilig is om te gebruiken. Vraag komt er omdat ik een 6j oude seasonic M12II evo 520W gebruik in een systeem met een nieuwe rx 5700, maar met een relatief oude i7 4790. Toentertijd werd gezegd dat deze voeding het met gemak 10j moest uitzingen, dus ik hoop er toch nog een 3-4 jaar mee te kunnen doen. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Nee dat kan niet, voor zover ik weet heeft alleen de Corsair RMi/HXi/AXi series gelimiteerde mogelijkheden.
Je kunt een multimeter op de stekkers zetten om te kijken of het voltage niet te ver zakt, maar ook dat is erg beperkt.
Voor dingen als ripple etc heb je toch een oscilloscoop en andere dure apparatuur nodig.

Je kunt natuurlijk wel even kijken of je condensators er nog goed uit zien (zou wel moeten, zijn van goede kwaliteit en juist daarom zou de voeding lang mee moeten gaan)
Samen met de fan zijn dat doorgaans de zwakste onderdelen.
Kun je hem gelijk goed stofvrij maken.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 15-08-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:24
Hallo, ik heb momenteel een XFX Pro 650W voeding uit 2011 die nog perfect werkt. Kan ik deze nog hergebruiken op een Asrock B450M-Pro4F icm een ryzen 5 3600 en GTX 1660 super? (los van het feit dat deze al 9 jaar oud is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
maarten08 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:12:
Hallo, ik heb momenteel een XFX Pro 650W voeding uit 2011 die nog perfect werkt. Kan ik deze nog hergebruiken op een Asrock B450M-Pro4F icm een ryzen 5 3600 en GTX 1660 super? (los van het feit dat deze al 9 jaar oud is).
Hoe weet je dat die perfect werkt. Omdat het systeem het doet en niet teveel geluid maakt of heb je ook de voltages en ripple gemeten?
Was best wel een aardige voeding in die tijd. Behoorlijke kwaliteit en DC-DC maar met 9 jaar mag die wel vervangen worden mede omdat die niet erg modern is (double forward aan de primaire kant), behoorlijk inefficiënt is en erg overkill voor een systeem met een verbruik van max ~200w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:24
Uszka schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Hoe weet je dat die perfect werkt. Omdat het systeem het doet en niet teveel geluid maakt of heb je ook de voltages en ripple gemeten?
Was best wel een aardige voeding in die tijd. Behoorlijke kwaliteit en DC-DC maar met 9 jaar mag die wel vervangen worden mede omdat die niet erg modern is (double forward aan de primaire kant), behoorlijk inefficiënt is en erg overkill voor een systeem met een verbruik van max ~200w.
Thx voor de uitleg, zal dan investeren in een nieuwe 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
maarten08 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Thx voor de uitleg, zal dan investeren in een nieuwe 😉
Ik zou hem gewoon blijven gebruiken. Het is een goede voeding van hoge kwaliteit, die ook nu nog prima moet werken. Zolang die al die tijd maar goed stof vrij is geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

• ronan99
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 15:59
Ik zou graag jullie raad vragen. Het wordt tijd voor een nieuwe voeding. Op dit moment heb ik een 14 jaar oude Seasonic S12-380 in mijn systeem; naast de kast nog het enige onderdeel dat in die 14 jaar niet vervangen is, al zijn mobo (Asus P8Z77-V-LX) en CPU (i7-3770K) ook al aardig op leeftijd. Het systeem bevat verder nog een GTX 1050Ti, 2 SSD's en 2 HDD's.

Reden dat ik een nieuwe voeding wil is dat is deze in een ander systeem wil zetten en zelf graag een efficienter model wil. De PC staat altijd aan omdat hij ook als file/audio/video server dienst doet. Bij maximale belasting van CPU en GPU trekt het systeem 220W aan de netkant, dus volgens mij kan ik volstaan met een voeding van 300-400W.

In rust verbruikt het systeem 63W (netkant), en ik schat het rendement van de S12 niet hoger dan 75% in op dat vermogen (misschien ook lager), dus de onderdelen verbruiken dan maximaal 45W. Ik ben dus op zoek naar een voeding met hoog rendement op laag vermogen. Zelf denk ik nu aan:

1) Be quiet Straight Power 11 450W. Volgens hardware.info en tomshardware ziet die rond de 87% op 50W en 78% op 20W. Rendement is vreemd genoeg hoger dan van de 350W versie.

2) Seasonic Prime TX-650. Nogal overkill qua vermogen, maar wel 90% op 50W en 81% op 20W. Althans, die getallen zijn van z'n voorganger, de Prime Titanium 650, maar ik weet niet of daar nog iets veranderd is. Coolermaster ging met de overgang van de V-series naar de V-series Gold er behoorlijk op achteruit in rendement bij lage belasting.

Wat me interesseert aan de Seasonic is de goede ervaring met de huidige voeding en de garantie (12 jaar), maar ik heb nog geen reviews gelezen van het huidige type. Prijs is hoog, maar dat vind ik niet het belangrijkste.

Ik vind het jammer dat er geen titanium voedingen in het 400W segment zitten.Heb ik iets gemist in mijn zoektocht of komt er binnenkort iets dergelijks uit? Of zijn er alternatieven die ik ook kan overwegen? Alvast bedankt!

• Uszka
ronan99 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:31:

1) Be quiet Straight Power 11 450W. Volgens hardware.info en tomshardware ziet die rond de 87% op 50W en 78% op 20W. Rendement is vreemd genoeg hoger dan van de 350W versie.
Er is geen 350w versie van de Straight Power 11
2) Seasonic Prime TX-650. Nogal overkill qua vermogen, maar wel 90% op 50W en 81% op 20W. Althans, die getallen zijn van z'n voorganger, de Prime Titanium 650, maar ik weet niet of daar nog iets veranderd is.
Alleen de naam is anders. Verder een veel te dure voeding. Hoe nobel je streven ook is, de aankoop van deze voeding is niet te verdedigen laat staan dat je de meerprijs tov bijv een straight Power 11 450w ooit terug gaat verdienen.
Coolermaster ging met de overgang van de V-series naar de V-series Gold er behoorlijk op achteruit in rendement bij lage belasting.
*SNIP*
Modbreak:Het is hier geen V&A
Wat me interesseert aan de Seasonic is de goede ervaring met de huidige voeding en de garantie (12 jaar), maar ik heb nog geen reviews gelezen van het huidige type. Prijs is hoog, maar dat vind ik niet het belangrijkste.

Ik vind het jammer dat er geen titanium voedingen in het 400W segment zitten.Heb ik iets gemist in mijn zoektocht of komt er binnenkort iets dergelijks uit? Of zijn er alternatieven die ik ook kan overwegen? Alvast bedankt!
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W lijkt mij de meest verstandige keuze. Bijna 88% efficiënt als er 50w uitgehaald wordt, hoge kwaliteit en altijd stil.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-08-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuado
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 15:53
Goede avond forumleden,

Mijn PSU heeft het plotseling begeven. Jammer, zeker aangezien ik verwacht/gehoopt had dat iker langer mee zou kunnen doen dan 5 jaar.. Desonanks was ik alsnog van plan het onderdeel later dit jaar te vervangen.

Van alle hardware componenten heb ik echter het minst verstand van wat een goede voeding zou zijn voor mijn (ITX) build.

Vooral dan ook met het oog op het feit dat ik van plan ben mijn ook GPU later dit jaar te vervangen maar nog geen idee heb welke dit gaat worden. Het enige dat ik weet is dat ik een zal aanschaffen in de prijsklasse van circa 700 euro. Maar ook sluit ik een eventuele upgrade naar een cpu in een hogere prijsklasse niet uit..

Via de pricewatch kom ik uit op de: be quiet! Straight Power 11 650W, de Fractal Design ION+ 560W Platinum of de Corsair RM650 (2019).

Zijn dit ook inderdaad goede keuzes, of heb ik toch meer vermogen nodig?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart Window€ 60,50€ 60,50
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 40,-€ 40,-
1VentilatorenFractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 17,95€ 17,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16W€ 61,44€ 61,44
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 256GB€ 48,99€ 48,99
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,87

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MaxGuado schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:06:

Mijn PSU heeft het plotseling begeven. Jammer, zeker aangezien ik verwacht/gehoopt had dat iker langer mee zou kunnen doen dan 5 jaar.. Desonanks was ik alsnog van plan het onderdeel later dit jaar te vervangen.
De CM voeding die in je wenslijst staat is nog net geen 5 jaar op de markt, terwijl de garantie 5 jaar bedraagt. Dus zelfs al zou je de eerste zijn die de voeding heeft gekocht dan nog heb je enkele weken garantie. ;)
Van alle hardware componenten heb ik echter het minst verstand van wat een goede voeding zou zijn voor mijn (ITX) build.
Korter zoals de huidige voeding is wat gemakkelijker voor het weg werken van de kabels. Maar hele soepele kabels zoals de Fractal Design ION+ zijn ook gemakkelijk. be quiet! Straight Power 11 is ook een goede serie. En de pricewatch: XPG Core Reactor 650W is ook een goede keuze, door zijn compacte formaat.
Zijn dit ook inderdaad goede keuzes, of heb ik toch meer vermogen nodig?
Pas als je flink meer dan duizend euro's voor een videokaart wil uitgeven, moet je kijken naar voedingen met vermogen van meer dan 550W in combinatie met een CPU zoals die je nu hebt en zonder overklokken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuado
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 15:53
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

De CM voeding die in je wenslijst staat is nog net geen 5 jaar op de markt, terwijl de garantie 5 jaar bedraagt. Dus zelfs al zou je de eerste zijn die de voeding heeft gekocht dan nog heb je enkele weken garantie. ;)

[...]
Korter zoals de huidige voeding is wat gemakkelijker voor het weg werken van de kabels. Maar hele soepele kabels zoals de Fractal Design ION+ zijn ook gemakkelijk. be quiet! Straight Power 11 is ook een goede serie. En de pricewatch: XPG Core Reactor 650W is ook een goede keuze, door zijn compacte formaat.

[...]

Pas als je flink meer dan duizend euro's voor een videokaart wil uitgeven, moet je kijken naar voedingen met vermogen van meer dan 550W in combinatie met een CPU zoals die je nu hebt en zonder overklokken.
Super, heel erg bedankt! :) Ik ga voor jouw suggestie, de XPG Core Reactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronan99
Uszka schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:37:

Er is geen 350w versie van de Straight Power 11
Oeps, dat is de Pure Power inderdaad. Bedankt voor de correctie!
Alleen de naam is anders. Verder een veel te dure voeding. Hoe nobel je streven ook is, de aankoop van deze voeding is niet te verdedigen laat staan dat je de meerprijs tov bijv een straight Power 11 450w ooit terug gaat verdienen.
Moa, de 4% rendementsverschil op 50W is over de komende 15 jaar (zo lang als ik mijn huidige voeding heb) ongeveer 60 euro, daarmee komt het prijsvershil op een euro of 40. En ja, dan kun je discusseren of dat de 12 vs 5 jaar garantie waard is, en of het reëel is te verwachten zo lang met een voeding te doen, maar zo dramatisch als jij het stelt zie ik het niet.

Hoe dan ook bedankt voor jouw kijk op de zaak en de tip van de BitFenix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronan99
PS Ik heb de Be quiet Straight Power 450 besteld trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Op mijn moederbord (MSI-Z3909 a PRO) heb ik een 'PCIE_PWR1'. Momenteel heb ik een GTX 2060, moet ik deze PWR1 ook verbinding vanuit de voeding?

Ik kan dit niet perse vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Metalbuster schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:54:
Op mijn moederbord (MSI-Z3909 a PRO) heb ik een 'PCIE_PWR1'. Momenteel heb ik een GTX 2060, moet ik deze PWR1 ook verbinding vanuit de voeding?

Welk moederbord heb je precies en welke aansluiting bedoel je?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afbeeldingslocatie: https://www.scan.co.uk/images/infopages/motherboard_z390/msi/z390a_pro/topimage.png?__cf_chl_captcha_tk__=4725ea1e6d8892fbc3e0b86e8a94104c8a77f993-1598780039-0-AVSmWXq-s1v7LGevMLhRbLfFS_e-iYRDnqhXo8_6QznAMOc7TiAjAB5hVqXg2CUmSOB7vM3OanjMudt5w8ElACcZB2b2Aqc--O5zbJDbypmD3LTAGWVBZgfGw1uIt8zeN-3n0pMVnK0ND_kodM_mABrh1spkvM4c0gfQK1mtm-A45h4I4PNSyVGwFgjbvnhPJcO8gFktn2biNKUOEnnSi91-0H1sQIsGCrv6mRrlbaFpCG9NBEgoltCoMk6I5dg2lZckW0W9-BRHo4BQDChpsDLPgULLI9NAxezTv5ci8q3XHF8wgW_sDjC2xwgw7zpZKm7E0xMzHvd8S6i-c2VDyFHg9WDodjYGEqres4w2NpNVsHy5pBSNgtbOWj6-t9HH3rjp2_4v0Q7hI2Gox-nTwHboCY9sYLUYHhSAXhga2PZlO7dXlU1kiJ2FmCTtDuSaKvGhDR5V0Ed0yoUzezHy2smy4DSljtxdfWunIfEp3kEe01BaCXk4oOA-ls-mA2FD4qMlX_69O15kjlIzo6AhTfJYMKRt5zRXFYx5_vA8T-qRS_vPmGveBBamEyN7s_pyJQ

GPU druk je in het slot voor PCI-e de grijze of zwarte, en je sluit vanaf je voeding de connectoren aan je kaart zelf aan. (VGA-PCI-e)
één x 8-pin waarschijnlijk (6+2) vanaf de voeding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark

Is alleen optioneel voor multi gpu opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander64
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 22:45
Hoi mensen,

Met grote afwachting het Nvidia evenement bekeken van de nieuwe RTX30xx serie. Op voorhand het idee dat het een 3070 ging worden, maar nu ik het totaalplaatje bekijk, wordt het een 3080.

Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe PC gebouwd. Met het idee dat het een 3070 werd, heb ik een 500W Be Quiet Pure Power 11 gekocht. Ik zit nu wel te twijfelen of dit genoeg is voor een RTX3080. Mijn specs zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-6P6TS9s0xMWeNaVRyliqrSTPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T55Z9PRQa7tquEMpNyI2Wn39.png?f=user_large

De vraag is dus: Is 500W genoeg? En zo nee, met hoeveel wattage zit ik goed? Op dit moment draai ik een GTX770.

Corsair 4000D // AMD Ryzen 7 5800X // MSI RTX3080 Gaming X Trio // Gigabyte B450M Aorus Pro // Kingston HyperX Fury 32GB DDR4-3600 // Be Quiet Dark Rock Pro 4 // WD SN550 1TB + Crucial P1 2TB // Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Sander64 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:15:
Hoi mensen,

Met grote afwachting het Nvidia evenement bekeken van de nieuwe RTX30xx serie. Op voorhand het idee dat het een 3070 ging worden, maar nu ik het totaalplaatje bekijk, wordt het een 3080.

Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe PC gebouwd. Met het idee dat het een 3070 werd, heb ik een 500W Be Quiet Pure Power 11 gekocht. Ik zit nu wel te twijfelen of dit genoeg is voor een RTX3080. Mijn specs zijn als volgt:

[Afbeelding]

De vraag is dus: Is 500W genoeg? En zo nee, met hoeveel wattage zit ik goed? Op dit moment draai ik een GTX770.
RTX 3080 zou een tdp van 320w krijgen zodat het verbruik dat ook ongeveer wordt. 500w zou daarom theoretisch genoeg moeten zijn echter vindt ik de topologie (ACRF) van de voeding niet geweldig voor een +300w videokaart. Daarbij is een budget voeding voor een €800 videokaart ook uit verhouding. Zou daar een Straight Power 11 of ION+ van 550/650w van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja de Pure Power 11 serie is niet bedoeld voor zulke high-end videokaarten. Dat is een voeding voor een budget of mainstream game PC of office PC. Vandaar ook dat de 400W versie eigenlijk alleen maar interessant is. Omdat je de hogere vermogens nodig hebt voor dikke systemen, maar daar is de voeding helemaal niet voor bedoelt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Waarschijnlijk dat het niet hier hoort. Het is inmers geen advies. Naar aanleiding van plan: Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber komen de toekomstige voeding reviews op Tweakers te staan. HWI heeft nu al een paar jaar met name de Seasonic Focus modellen gepromoot, terwijl vooral in dit topic de deskundigheid en wijze van testen wordt betwist. Ik hoop dat de testmethode eens onder de loep wordt genomen. Graag hoop ik dat dit topic nog jaren blijft bestaan en altijd kritisch zal blijven op wat er dadelijk op de frontpage te zien zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander64
Bedankt voor de feedback. Voor een 3070 (230W TDP) zou de voeding waarschijnlijk wel toerijkend zijn.

Maar even wachten tot reviews etc. De 3080 klinkt goed, maar de 3070 zou ook niet misstaan op 1440p 60hz. Het blijft een boel geld.

Corsair 4000D // AMD Ryzen 7 5800X // MSI RTX3080 Gaming X Trio // Gigabyte B450M Aorus Pro // Kingston HyperX Fury 32GB DDR4-3600 // Be Quiet Dark Rock Pro 4 // WD SN550 1TB + Crucial P1 2TB // Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Djarune schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:11:
Waarschijnlijk dat het niet hier hoort. Het is inmers geen advies. Naar aanleiding van plan: Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber komen de toekomstige voeding reviews op Tweakers te staan. HWI heeft nu al een paar jaar met name de Seasonic Focus modellen gepromoot, terwijl vooral in dit topic de deskundigheid en wijze van testen wordt betwist. Ik hoop dat de testmethodes eens onder de loep wordt genomen. Graag hoop ik dat dit topic nog jaren blijft bestaan en altijd kritisch zal blijven op wat er dadelijk op de frontpage te zien zal zijn :)
Ik hoop dat ze met de nieuwe richting waar ze op gaan kiezen om beter naar kritiek gaan luisteren, óf stoppen met dingen testen waar ze geen verstand van hebben.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sander64 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:14:
Bedankt voor de feedback. Voor een 3070 (230W TDP) zou de voeding waarschijnlijk wel toerijkend zijn.
We kijken wat verder dan alleen het vermogen. Vandaar dat we het hadden over de gehele Pure Power 11 serie en niet het vermogen.
WCA schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:15:
[...]

Ik hoop dat ze met de nieuwe richting waar ze op gaan kiezen om beter naar kritiek gaan luisteren, óf stoppen met dingen testen waar ze geen verstand van hebben.
Nou dat laatste hoop ik niet. Ik hoop dat ze zorgen dat ze wel de kennis krijgen. Anders hebben we straks geen hardware reviews meer. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

-The_Mask- schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:20:
[...]

We kijken wat verder dan alleen het vermogen. Vandaar dat we het hadden over de gehele Pure Power 11 serie en niet het vermogen.

[...]

Nou dat laatste hoop ik niet. Ik hoop dat ze zorgen dat ze wel de kennis krijgen. Anders hebben we straks geen hardware reviews meer. :P
Tuurlijk, maar ik heb liever geen review dan een waardeloze review, vandaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander64
-The_Mask- schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:20:
[...]

[...]

Aangezien het erop lijkt dat je veel verstand van voedingen hebt; Wat is een goed 650W/750W model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
Zal 650w echt een must zijn voor de 3070/3080? Of zal een 550w (gold, platinum) nog voldoende zijn? Ook als deze gepaard wordt met bijvoorbeeld een (~125 TDP) CPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tonymalony schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:32:
[...]

Zal 650w echt een must zijn voor de 3070/3080? Of zal een 550w (gold, platinum) nog voldoende zijn? Ook als deze gepaard wordt met bijvoorbeeld een (~125 TDP) CPU?
Afhankelijk van de voeding en de rest van het systeem en de ene RTX 3070 of 3080 zal de andere niet zijn. 80PLUS is niet een certificaat voor kwaliteit, het is een niet eens zoveel zeggend of gebrekkig certificaat voor efficiëntie.

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 02-09-2020 00:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:38
-The_Mask- schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:40:
[...]

Afhankelijk van de voeding en de rest van het systeem en de ene RTX 3070 of 3080 zal de andere niet zijn. 80PLUS is niet een certificaat voor kwaliteit, het is een niet eens zoveel zeggend of gebrekkig certificaat voor efficiëntie.
Als jij een educated guess zou mogen doen, zal de rm650x (die ik nu in de pc heb) voldoende zijn voor mijn 8086k (95w tdp) en een 3080 of moet ik dan alsnog een andere voeding aanschaffen?

edit: hieraan toegevoegd, veel mensen schetsen ook een doemscenario waarin we allemaal maar 700+ watt moeten kopen, want dat is nou eenmaal nodig...

[ Voor 12% gewijzigd door doebbalapoent11 op 02-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:04:
[...]

Als jij een educated guess zou mogen doen, zal de rm650x (die ik nu in de pc heb) voldoende zijn voor mijn 8086k (95w tdp) en een 3080 of moet ik dan alsnog een andere voeding aanschaffen?
Deze combinatie moet prima kunnen. Enige waar je op moet letten is dat je twee PEG kabels moet gebruiken en niet één kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 02-09-2020 12:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:38
-The_Mask- schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:21:
[...]

Deze combinatie moet prima kunnen. Enige waar je op moet letten is dat je twee PEG kabels moet gebruiken en niet één kabel.
Gelukkig, ik was al bang dat zo’n dure voeding niet toereikend zou zijn.. dat zou pas balen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

doebbalapoent11 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:04:
[...]

edit: hieraan toegevoegd, veel mensen schetsen ook een doemscenario waarin we allemaal maar 700+ watt moeten kopen, want dat is nou eenmaal nodig...
Ook al zou de 3080 375w verbruiken, heb je nog genoeg wattage over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
Misschien dat iemand dit al eerder vroeg, maar ik zag dat niet dus ik vraag het alsnog.

Een kennis heeft vorig jaar oktober zijn systeem geupgrade naar een 3800X (zonder OC ), hij hield hierbij zijn GTX 1070 FE omdat hij pas met de volgende generatie kaarten nieuwe wou halen, hij wil een RTX 3080.

Alles op de GPU na was voor nieuwe onderdelen vervangen, zijn voeding is een Seasonic Focus Plus 750 Gold

Ik zelf heb wat later mijn PC ook volledig vervangen, mijn RTX 2070 Super voldoet prima echter aangezien ik wel enige interesse heb in de RTX 3080 (al staat het nog niet vast of ik deze neem of wacht op iets anders) kan ik alvast diezelfde vraag stellen.

In mijn geval was alles vervangen, en ik draai nu momenteel een 3700X (zonder OC) met een 2070 Super (Asus Strix model) in combinatie met een Seasonic Focus GX-750

Ik weet dat wattage technisch er niks aan de hand is, sterker nog ik weet dat wij beiden te krachtige voeding hebben voor onze huidige systemen. (al was mijn reden voor deze voeding heel anders dan de zijne)

Maar mijn probleem is meer wat ik over de Focus Plus Gold heb gelezen betreffende de RTX 2080 Ti, van wat ik vond had deze voeding issue met die kaart (waardoor systeem kon uitvallen), en ik weet dat de 3080 meer stroom nodig zal hebben dus vandaar.

In mijn geval is het anders, ik kan vrij weinig info vinden of bij mijn voeding deze issues zijn opgelost, sterker nog als ik naar reviews zoek van mijn voeding krijg ik vooral de reviews van de oudere Focus Plus.

De vragen zijn dus:

- is het slim dat hij zijn nog niet eens 1 jaar oude voeding vervangt als hij een RTX 3080 wil, gezien de issues met de 2080 Ti die ik online vond, of was dat meer een voor die kaart specifieke issue?
- En geldt hetzelfde voor mij als ik alsnog een 3080 overweeg?
- Daarnaast zijn er 3080 modellen met 3x 8 pin aansluiting, ik weet dat beide voedingen 2 kabels hebben met ieder 2x 8 pin (4x 8 pin totaal), ikzelf gebruik 2 losse kabels voor mijn 2070 Super, maar in dit geval als ik/hij een 3080 model met 3x 8 pin zou kiezen, komt dat wel goed?

Ik zie er niet tegenop als ik mijn voeding zou moeten vervangen maar ik doe dat liever niet zonder reden, maar die kennis dus wel aangezien hij er meer tegenaan kijkt als "ik heb net een nieuwe voeding gekocht"

sorry voor de lange post

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 02-09-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimykooijman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-08 09:01
Goedenavond Tweakers,

Ik zit met een vraagteken. In mijn build;

Ryzen 5 3600
2x 8GB 3200mhz corsair vengeance lpx
MSI B550 tomahawk
MSI rx5700xt gaming x
Kingston A2000 500GB M2.

Dat allemaal op een cooler master 750w gold modulair.

Ik heb alleen sinds dag 1 last van coil whine op mijn GPU. Heeft dit te maken met mijn PSU en welke zouden jullie mij aanraden.

Heeft dit te maken met een verkeerde of defecte 12v rail. Of is het gewoon me GPU en moet deze RMA. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Het volgende systeem heb ik in gedachte:
- 3700x
- Asus B550 itx
- 2 x 16 gb geheugen
- Kingston A2000 M2
- Samsung evo 980 (als die beschikbaar komt)
- Nvidia 3080.

Aangezien ik eerst dacht dat ik voor de 3070 zou gaan heb ik in een goede aanbieding al een Corsair SF600 Platinum voeding gekocht.
Is dit genoeg? Of toch omruilen voor de SF750?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
@Mizgala28 Met beide voedingen zou ik me absoluut geen zorgen maken vooraf.
Probleem was dat sommige videokaarten kortstondig (een paar ms) een erg hoog verbruik hadden, hierdoor werd bij vooral de lagere modellen soms een beveiliging getriggerd waarbij de voeding (onnodig) uitschakelde.
1. Je hebt een overkill voeding.
2. Kwam sowieso "sporadisch" voor.
3. Het is niet direct onveilig, tegenovergesteld juist.
Gewoon aansluiten en proberen.
3x 8-pin aansluiting is overkill tenzij je extreem gaat overklokken, dan praat je namelijk over een maximaal toegestaan verbruik van 525W.
Bij 350W(?) gaat er alsnog "weinig" stroom door elke connector/kabel (voldoet aan spec voor 2x 8-pin), dit kun je gewoon met 2 connectors op 1 kabel doen.
Ik zie dus geen enkele reden om preventief de voedingen te vervangen.

@jaimykooijman Welke voeding heb je precies (pricewatch linkje?)? Ze zijn niet allemaal even stabiel.
Kan natuurlijk ook door de videokaart zelf komen, ik zou het daar eerder in zoeken.
Soms is het inderdaad de combinatie, dus ik sluit niet uit dat het met een andere voeding weg is, maar het "probleem" zit imo in de kaart.
Kun je niet testen met een andere voeding voordat je de kaart RMA doet?

@giantgiantus Een dergelijk goede 600W voeding lijkt me ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimykooijman
mitsumark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:04:
@Mizgala28 Met beide voedingen zou ik me absoluut geen zorgen maken vooraf.
Probleem was dat sommige videokaarten kortstondig (een paar ms) een erg hoog verbruik hadden, hierdoor werd bij vooral de lagere modellen soms een beveiliging getriggerd waarbij de voeding (onnodig) uitschakelde.
1. Je hebt een overkill voeding.
3. Het is niet direct onveilig, tegenovergesteld juist.
Gewoon aansluiten en proberen.
3x 8-pin aansluiting is overkill tenzij je extreem gaat overklokken, dan praat je namelijk over een maximaal verbruik van 525W.
Bij 350W(?) gaat er alsnog "weinig" stroom door elke connector/kabel (voldoet aan spec voor 2x 8-pin), dit kun je gewoon met 2 connectors op 1 kabel doen.
Ik zie dus geen enkele reden om preventief de voedingen te vervangen.

@jaimykooijman Welke voeding heb je precies (pricewatch linkje?)? Ze zijn niet allemaal even stabiel.
Kan natuurlijk ook door de videokaart zelf komen, ik zou het daar eerder in zoeken.
Soms is het inderdaad de combinatie, dus ik sluit niet uit dat het met een andere voeding weg is, maar het "probleem" zit imo in de kaart.
Kun je niet testen met een andere voeding voordat je de kaart RMA doet?

@giantgiantus Een dergelijk goede 600W voeding lijkt me ruim voldoende.
Bedankt voor je reactie, het gaat om deze voeding;
pricewatch: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular

Ik heb net aandachtig zitten luisteren. Het meeste geluid komt van de GPU denk ik. Ook komt er een zachter maar wel hoorbaar coil whine uit de PSU. Had juist voor MSI gekozen omdat deze erg goed in reviews naar voren kwam. 8)7

Er zijn weinig mensen die een PC build hebben bij mij in de regio. Allemaal console of macbook gebruikers. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:04:

Dat geld niet voor sommige dat is om precies te zijn 100% van de videokaarten. Er zijn videokaarten te koop met een constant verbruik het is allemaal extreem wisselt, dat is inherent aan de techniek.
Het probleem omvatte alle Focus voedingen van die tijd. Alleen heel veel mensen hadden een extreem overdreven voeding gekozen. Hierdoor merkten relatief weinig mensen het probleem.
3x 8-pin aansluiting is overkill tenzij je extreem gaat overklokken, dan praat je namelijk over een maximaal toegestaan verbruik van 525W.
RTX 3000 videokaarten met drie 8 pins PEG connectors moeten allemaal worden aangesloten.
Dat ligt helemaal aan de gebruikte kabels en de connectors en pinnen. Bij deze nieuwe videokaarten wil je ook gewoon twee kabels gebruiken en niet één kabel met twee connectors.
jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, het gaat om deze voeding;
pricewatch: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular

Ik heb net aandachtig zitten luisteren. Het meeste geluid komt van de GPU denk ik. Ook komt er een zachter maar wel hoorbaar coil whine uit de PSU. Had juist voor MSI gekozen omdat deze erg goed in reviews naar voren kwam. 8)7
Dat is niet echt een goede serie en coil whine komt ook relatief veel voor bij deze serie.

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 02-09-2020 22:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimykooijman
[...]

Dat is niet echt een goede serie en coil whine komt ook relatief veel voor bij deze serie.
[/quote]

Welke raad jij mij aan? Is de corsair RM650x niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:31:

Welke raad jij mij aan? Is de corsair RM650x niks?
Die is een flinke stap vooruit, al zou ik met de huidige prijzen eerder een be quiet! Straight Power 11 of Fractal Design ION+ nemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
-The_Mask- schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:26:
Dat geld niet voor sommige dat is om precies te zijn 100% van de videokaarten. Er zijn videokaarten te koop met een constant verbruik het is allemaal extreem wisselt, dat is inherent aan de techniek.
Dat ligt er maar net aan wat "erg" inhoudt, misschien is mijn woordkeuze te subjectief.
Uiteraard fluctueert het bij elke kaart, maar bij sommigen wel (veel) meer dan bij anderen.
Om daar ook 2 voorbeeldjes bij te geven.
Vega 64: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/CExfP4LRCkCrTM28v49pSE.png
2080ti: https://cdn.mos.cms.futur...f5ScTojrdvtVR-2290-80.png

Hier kun je ook mooi door grafiekjes scrollen voor een Vega 56 met verschillende (bios) settings.
https://www.tomshardware....n-rx-vega-56,5202-21.html
Het probleem omvatte alle Focus voedingen van die tijd. Alleen heel veel mensen hadden een extreem overdreven voeding gekozen. Hierdoor merkten relatief weinig mensen het probleem.
Klopt, maar zelfs bij mensen met een 550W exemplaar en een high-end videokaart kwam het alsnog maar sporadisch voor dat de beveiliging inschakelde, maar ook hier weer is het woord sporadisch subjectief.
RTX 3000 videokaarten met drie 8 pins PEG connectors moeten allemaal worden aangesloten.
Klopt, betekent echter niet dat het verbruik ook zo hoog is dat 3x 8-pins nodig is, 2 is voor de meeste 3070/3080 kaarten voldoende.
Dat ligt helemaal aan de gebruikte kabels en de connectors en pinnen. Bij deze nieuwe videokaarten wil je ook gewoon twee kabels gebruiken en niet één kabel met twee connectors.
Twee kabels zeker (waarvan dus 1 met 2 stekkers), maar 3 kabels is overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 02-09-2020 23:19 ]

• chiefchain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 16:24
Hallo,

Ik heb al veel gelezen , maar ieder systeem blijft anders vandaar mijn vraag. Ik heb in januari het volgende systeem gekocht:

- intel i9700k processor
- 2070 super videokaart
- be quiet pure 11 600W voeding (gold)
- 2x 970 EVO SSD
- asus z390-E moederbord
be quiet 801 kast

Nu lees ik dat nvidia 750w aanraad vor de 3080, wat denken jullie, kan ik mijn 2070 super vervangen voor een 3080 of is mijn voeding te licht?

Ik doe niet aan overclocken

[ Voor 8% gewijzigd door chiefchain op 03-09-2020 08:23 ]

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Goedemorgen momenteel heb ik een:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

en een:

pricewatch: Seasonic Core Gold GM 500

Mijn huidige setup is het volgende: Ryzen 3600X, 2x8 gb ddr4 geheugen, 2 ssd;s (waarvan 1 nvm), B-450m moederbord en 4 casefans. Ga ik met één van deze twee psu's genoeg power hebben voor een 2080? Niet de super of TI, normale model.

Momenteel heb ik een normale 2060, maar kom eigenlijk net te kort voor 1440p. Ik twijfel omdat de calculators uitkomen rond de 470/480 watt, echter op het internet kom je al snel adviezen tegen voor 600w of meer. Alvast bedankt.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
@-The_Mask- en @mitsumark beide bedankt voor de uitleg :)

• Uszka
chiefchain schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:15:
Hallo,

Ik heb al veel gelezen , maar ieder systeem blijft anders vandaar mijn vraag. Ik heb in januari het volgende systeem gekocht:

- intel i9700k processor
- 2070 super videokaart
- be quiet pure 11 600W voeding (gold)
- 2x 970 EVO SSD
- asus z390-E moederbord
be quiet 801 kast

Nu lees ik dat nvidia 750w aanraad vor de 3080, wat denken jullie, kan ik mijn 2070 super vervangen voor een 3080 of is mijn voeding te licht?

Ik doe niet aan overclocken
Onderstaande geldt ook in jouw geval
Uszka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:55:
[...]

RTX 3080 zou een tdp van 320w krijgen zodat het verbruik dat ook ongeveer wordt. 500w zou daarom theoretisch genoeg moeten zijn echter vindt ik de topologie (ACRF) van de voeding niet geweldig voor een +300w videokaart. Daarbij is een budget voeding voor een €800 videokaart ook uit verhouding. Zou daar een Straight Power 11 of ION+ van 550/650w van maken.
-The_Mask- schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:08:
Ja de Pure Power 11 serie is niet bedoeld voor zulke high-end videokaarten. Dat is een voeding voor een budget of mainstream game PC of office PC. Vandaar ook dat de 400W versie eigenlijk alleen maar interessant is. Omdat je de hogere vermogens nodig hebt voor dikke systemen, maar daar is de voeding helemaal niet voor bedoelt.
@Metalbuster
Metalbuster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:08:
Goedemorgen momenteel heb ik een:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

en een:

pricewatch: Seasonic Core Gold GM 500

Mijn huidige setup is het volgende: Ryzen 3600X, 2x8 gb ddr4 geheugen, 2 ssd;s (waarvan 1 nvm), B-450m moederbord en 4 casefans. Ga ik met één van deze twee psu's genoeg power hebben voor een 2080? Niet de super of TI, normale model.

Momenteel heb ik een normale 2060, maar kom eigenlijk net te kort voor 1440p. Ik twijfel omdat de calculators uitkomen rond de 470/480 watt, echter op het internet kom je al snel adviezen tegen voor 600w of meer. Alvast bedankt.
De Fractal heeft by far de voorkeur, niet vanwege die paar watt extra maar omdat de kwaliteit vele malen beter is. Dat de keuze ooit op de Seasonic gevallen is snap ik niet want daar zijn/waren betere alternatieven voor.

• Sander64
@Verwijderd Nog een vraag:

Ik zit toevallig net de nieuwe video te kijken van Linus Tech Tips, met als onderwerp de elektrische ruis van voedingen. Aangezien ik mijn voeding moet vervangen om een 3080 te draaien, viel me iets op. Als ik mijn pc aan doe, maken mijn speakers eerst wat lage "rumble" geluiden. En met de oordopjes ingeplugd heb ik af en toe ook een hele lage "hummm".

Het kan natuurlijk liggen aan de audio op het moederbord, maar dit is een Gigabyte B450M, met de extra buffed out audio hardware. Kan het zijn dat de verstoringen in de audio veroorzaakt worden door de PSU?

Be Quiet 11 Pure Power 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 20:12
Ook hier een gebruiker die zijn huidige voeding (Be Quiet BQT l7/630W) moet upgraden ivm toekomstige aanschaf 3080 kaart.
De huidige voeding heeft namelijk maar twee PCI 6+2 connectoren.

Build
MSI X570 Moederboard
Ryzen R3700x (maar die zie ik me nog wel eens vervangen door een zwaardere CPU)
32Gb Ram
1Gb NVME
2 x 3,5 inch HDD
1 x DVD drive

Op basis van verzamelde informatie al duidelijk geworden dat ik weer voor een Be Quiet ga, maar ik twijfel tussen de straight 11 van 650W en 750W.
De 20 euro meer die de 750W kost, kan ik makkelijk missen en ik weet dat ik lang met mijn apparatuur doe.

Zijn er goede redenen om toch voor de 650W te gaan? (ik ben hier in dit draadje al overtuigd geraakt dat die mijn load an sich aankan)

[ Voor 4% gewijzigd door killerbee1958 op 04-09-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
Uszka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:17:
[...]

Onderstaande geldt ook in jouw geval

[...]

[...]

@Metalbuster

[...]

De Fractal heeft by far de voorkeur, niet vanwege die paar watt extra maar omdat de kwaliteit vele malen beter is. Dat de keuze ooit op de Seasonic gevallen is snap ik niet want daar zijn/waren betere alternatieven voor.
Bedankt voor je uitleg! Nu ben ik benieuwd of jullie het zouden proberen met mijn systeem of niet? Gewoon die 3080 erin knallen en wel zien met die 600 w voeding of loop je serieus gevaar op schade aan je apparatuur want dat wil ik natuurlijk wel voorkomen. Anders gezegd, kan er iets stuk gaan als de voeding ontoereikend blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sander64 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:28:

Het kan natuurlijk liggen aan de audio op het moederbord, maar dit is een Gigabyte B450M, met de extra buffed out audio hardware. Kan het zijn dat de verstoringen in de audio veroorzaakt worden door de PSU?
Moederbord lijkt mij logischer, of in geval van de oordopjes kan het ook de behuizing zijn. Ik neem aan dat je de oordopjes in de behuizing voorop drukt en niet achterop de PC.

PC en speakers trouwens geaard? Lage brom kan duiden op een aardingsprobleem.
killerbee1958 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:07:
Ook hier een gebruiker die zijn huidige voeding (Be Quiet BQT l7/630W) moet upgraden ivm toekomstige aanschaf 3080 kaart.

De huidige voeding heeft namelijk maar twee PCI 6+2 connectoren.
Kabels zijn niet het probleem bij jouw voeding. Jouw probleem is het zwaar verouderde double forward design met groepsregulatie, kwaliteit en de leeftijd.
Op basis van verzamelde informatie al duidelijk geworden dat ik weer voor een Be Quiet ga, maar ik twijfel tussen de straight 11 van 650W en 750W.
De 20 euro meer die de 750W kost, kan ik makkelijk missen en ik weet dat ik lang met mijn apparatuur doe.

Zijn er goede redenen om toch voor de 650W te gaan? (ik ben hier in dit draadje al overtuigd geraakt dat die mijn load an sich aankan)
Het voordeel van de 750W versie is de tweede EPS kabel. Maar wil dat echt een voordeel zijn dan moet je ook gebruik van CPU's gaan maken van meer dan 300W, anders heb je de tweede EPS connector niet nodig. Zo'n hoog verbruik heb je echter alleen met HEDT CPU's, voor een gaming PC is het niet nuttig. Ik zou dus zeggen dat je met de 650W meer dan ruim voldoende zit, tenzij je ook flink wil overklokken.
chiefchain schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:26:
[...]

Bedankt voor je uitleg! Nu ben ik benieuwd of jullie het zouden proberen met mijn systeem of niet? Gewoon die 3080 erin knallen en wel zien met die 600 w voeding of loop je serieus gevaar op schade aan je apparatuur want dat wil ik natuurlijk wel voorkomen. Anders gezegd, kan er iets stuk gaan als de voeding ontoereikend blijkt te zijn?
Je kunt de voeding beter vervangen. De voeding zal heel veel moeite hebben met de videokaart. Vooral op transient response is de voeding slecht. De spanningen zullen niet bepaald stabiel zijn en dat verkort de levensduur van de andere componenten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:20:
[...]

Kabels zijn niet het probleem bij jouw voeding. Jouw probleem is het zwaar verouderde double forward design met groepsregulatie, kwaliteit en de leeftijd.

[...]

Het voordeel van de 750W versie is de tweede EPS kabel. Maar wil dat echt een voordeel zijn dan moet je ook gebruik van CPU's gaan maken van meer dan 300W, anders heb je de tweede EPS connector niet nodig. Zo'n hoog verbruik heb je echter alleen met HEDT CPU's, voor een gaming PC is het niet nuttig. Ik zou dus zeggen dat je met de 650W meer dan ruim voldoende zit, tenzij je ook flink wil overklokken.
Dank voor je snelle antwoord. Ik hoor geen argumenten tegen een iets te zware voeding dus ik ga die 20 euro extra maar uitgeven. Wie weet wat de toekomst brengt

Maar die opmerking over verouderd etc zet me wel aan het denken. Bedoeling was om voeding en videokaart in PC van mijn vrouw te steken. Nu kan het nog steeds zijn (en is het waarschijnlijk ook zo) dat de voeding die daar in zit nog slechter is dan deze be quiet 630W.
Is namelijk destijds een complete (goedkope) build geweest.
En die 630 doet het tot nu toe immers goed in mijn huidige build.
Maar ja, als je toch bezig bent kan je daar ook een nieuwe voeding in doen en die PC kan met een 450 W al vooruit. afwegingen/afwegingen/afwegingen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
killerbee1958 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:46:
[...]

Maar die opmerking over verouderd etc zet me wel aan het denken. Bedoeling was om voeding en videokaart in PC van mijn vrouw te steken. Nu kan het nog steeds zijn (en is het waarschijnlijk ook zo) dat de voeding die daar in zit nog slechter is dan deze be quiet 630W.
Is namelijk destijds een complete (goedkope) build geweest.
En die 630 doet het tot nu toe immers goed in mijn huidige build.
Maar ja, als je toch bezig bent kan je daar ook een nieuwe voeding in doen en die PC kan met een 450 W al vooruit. afwegingen/afwegingen/afwegingen :o
Hoe oud is je voeding precies? Is die al die tijd redelijk stof vrij gebleven?

Wat zijn de volledige specificaties van haar PC?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
@-The_Mask-

Voeding is van 2013 en is inderdaad altijd netjes stofvrij gebleven in de huidge define r4 kast.
Specs van mijn vrouw haar PC zijn:
i3-6100
8 GB geheugen
Straks dan de r9 Fury als videokaart
Voeding: Corsair CX450M
en verder 1 ssd en 1 HD.

[ Voor 5% gewijzigd door killerbee1958 op 05-09-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En de voeding?

Edit: de Corsair CX450M is zeker een betere voeding. Ik zou het met die proberen, de videokaart mag dan wel een flink verbruik hebben, de rest verbruikt weinig.

[ Voor 85% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2020 12:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:04:
En de voeding?

Edit: de Corsair CX450M is zeker een betere voeding. Ik zou het met die proberen, de videokaart mag dan wel een flink verbruik hebben, de rest verbruikt weinig.
oke, Bedankt voor deze hulp. Gaan we dat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:20:
[...]

Moederbord lijkt mij logischer, of in geval van de oordopjes kan het ook de behuizing zijn. Ik neem aan dat je de oordopjes in de behuizing voorop drukt en niet achterop de PC.

PC en speakers trouwens geaard? Lage brom kan duiden op een aardingsprobleem.

[...]

[...]

[...]

Je kunt de voeding beter vervangen. De voeding zal heel veel moeite hebben met de videokaart. Vooral op transient response is de voeding slecht. De spanningen zullen niet bepaald stabiel zijn en dat verkort de levensduur van de andere componenten.
Dank je wel voor je duidelijke en snelle antwoord!
Pagina: 1 ... 34 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.