Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Nee, nogmaals, er zijn geen problemen met de beveiliging, die was netjes volgens spec. Echter, Vega kaarten hebben dermate hoge pieken (buiten spec) dat ze daar niet op berekend waren. (Daar komt dan bij dat er volgens Seasonic niets veranderd is aan de 550 en gezien de post van @Foritain hierboven draait het allemaal als een zonnetje, dus het is niet uit te sluiten dat er met de paar probleemgevallen die op internet te vinden zijn meer speelde dan enkel dit "probleem").

Daarnaast is er letterlijk één (1) model GTX 970 Strix waarmee problemen zijn, omdat er ook op deze kaart specifiek eigenaardige dingen gebeuren met de Ripple.

Kun je misschien verder toelichten waarom je deze mening (nog) hebt?

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:06
Hackus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:39:
@ allemaal, voor zover ik had begrepen ging het (buiten om de kabels) om een bepaald serienummer die problemen had met de beveiliging. Ik zou met de oudere GTX900 en Vega 56/64 nog geen standaard geleverde Focus Plus Gold550w kopen.
Zoals eerder is gemeld zijn sinds April prima werkende Seasonic Focus PSU in het kanaal / bij de resellers (afhankelijk van hun omloopsnelheid). Uiteraard ging dit over de 650/750/850 zoals eerder vermeld, de 550 is niet veranderd en gaat blijkbaar prima. zoals vandaag door @Foritain bevestigd word, zelfs op de meeste bizarre combo.... CPU en VGA samen 2000EUR + , 100W+ over de gespecificeerde 550W.

@Foritain Staan de kabels al in de fik ? Heb je een brandblusser paraat ? ;) Volgens mij nemen wat mensen ''geschreven advies'' wat te letterlijk en liggen de praktijk testen nogal wat anders.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gipsy King schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:48:
[...]

Zoals eerder is gemeld zijn sinds April prima werkende Seasonic Focus PSU in het kanaal / bij de resellers (afhankelijk van hun omloopsnelheid). Uiteraard ging dit over de 650/750/850 zoals eerder vermeld, de 550 is niet veranderd en gaat blijkbaar prima. zoals vandaag door @Foritain bevestigd word, zelfs op de meeste bizarre combo.... CPU en VGA samen 2000EUR + , 100W+ over de gespecificeerde 550W.

@Foritain Staan de kabels al in de fik ? Heb je een brandblusser paraat ? ;) Volgens mij nemen wat mensen ''geschreven advies'' wat te letterlijk en liggen de praktijk testen nogal wat anders.
Het ging(ook) om de 550w zie ook het artikel en de verplaatste discussie. Of Fortain dit nu test, zegt niets. Het gaat om bepaalde serienummers waar Seasonic hier ook om vroeg (te vergelijken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
@Foritain
Welke kloksnelheden draaien je Vega en de 2990WX?

Een 4300MHz 2700X haalt niet het onderste uit de kan bij een Vega op 1720MHz. De 2990WX zal dat ook niet doen. Echter met de 650W AC zou het wel interessant zijn om een oudere 850W versies zoals ik nog heb, in dat systeem te testen.

@Gipsy King Tijd zit niet mee, anders had ik nog wel bericht gestuurd ivm 10 of 11 sep....

@DominoNL GTX1080TI SLI 600W AC oude 850W -> shutdown, nieuwe versie 0,0 problemen. Het is niet puur Vega en er zijn wel degelijk issues geweest met eerdere voedingen, die puur aan de voeding te wijten zijn. Aan de ene kant wordt idd Seasonic wel erg in een kwaad daglicht gesteld, maar jij blijft stug volhouden dat het echt niet aan de voedingen ligt op de een of andere manier.

iRacing Profiel

• Gipsy King
Razkin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:59:
@Foritain
Welke kloksnelheden draaien je Vega en de 2990WX?
@Gipsy King Tijd zit niet mee, anders had ik nog wel bericht gestuurd ivm 10 of 11 sep....
Drop maar een mail wanneer je tijd hebt , altijd welcom en koffie staat klaar :) Je mag van ons zelfs je 750w/850w's random uit de stapels met dichte omdozen trekken, lekker transparant , geen onzin verhalen over " cherry picked replacements "

;)

• DominoNL

DominoNL

Razkin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:59:
@DominoNL GTX1080TI SLI 600W AC oude 850W -> shutdown, nieuwe versie 0,0 problemen. Het is niet puur Vega en er zijn wel degelijk issues geweest met eerdere voedingen, die puur aan de voeding te wijten zijn. Aan de ene kant wordt idd Seasonic wel erg in een kwaad daglicht gesteld, maar jij blijft stug volhouden dat het echt niet aan de voedingen ligt op de een of andere manier.
Heb jij kunnen zien/meten of de shutdown samenviel met een piek die boven max 150W per 8-pins/75 op pcie uitkwam? Want dat is, voor zover ik begrijp, waar de oude versie op nat ging. (Dit kan dus bij minder dan 850W totale belasting zijn, dus die totale belasting zegt niet zo veel).

Ik zie het als een weg waar een snelheidsbeperking is van 100Km/u, maar waar iedereen eigenlijk altijd 120 rijdt. Is 120 een overtreding? Ja, wel degelijk. Dan kun je 2 dingen doen; de regels handhaven en "flitsen" (shutdown) of de regels heroverwegen en de maximale snelheid omzetten naar 120. In mijn ogen deed Seasonic bij de oude versie optie 1 en hebben ze dit inmiddels al geruime tijd aangepast naar optie 2.

[ Voor 4% gewijzigd door DominoNL op 13-09-2018 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
@DominoNL wat is er nog meer voor nodig dan dat de leverancier ZELF TOEGEEFT DAT ER EEN PROBLEEM IS MET EEN BATCH VAN ZIJN PRODUCT om je te overtuigen, man o man o man.

• Gipsy King
Lord_Dain schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:14:
@DominoNL wat is er nog meer voor nodig dan dat de leverancier ZELF TOEGEEFT DAT ER EEN PROBLEEM IS MET EEN BATCH VAN ZIJN PRODUCT om je te overtuigen, man o man o man.
Ze hebben toch ook een prima oplossing voor mensen die "uberhaupt" een probleem gaan tegenkomen ? Waarom dan als een kleuterklasje verhaaltjes blijven posten ?

Het is toch duidelijk ? Zo niet ? Mail je seasonic toch even ;)

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
@DominoNL
In de voeding zit 1 12V rail en de individuele pci-e connectoren worden niet afzonderlijk gecontroleerd. Ik kan prima een Vega of 1080TI @300W met slechts 1 kabel aansluiten zonder meteen in allerlei beveiligingen te schieten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Lord_Dain schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:14:
Seasonic heeft exact wat ik hierboven heb gepost "toegegeven". Dat de -volgens spec- ingestelde beveiliging te strak is voor de -out of spec- capriolen van een Vega56/64. Dat dit door iedereen wordt omgedraaid alsof Seasonic iets fout heeft gedaan "omdat videokaarten al jaren out-of-spec zijn is eigenlijk BS. Je zou kunnen stellen dat ze dit eerder hadden moeten/kunnen testen om zo eerder te besluiten de beveiligingen wat flexibeler te laten, maar meer niet. (Om verder te gaan op mn bovenstaande voorbeeld; dat iedereen standaard 120 rijdt waar je 100 mag, betekend niet dat je er dan maar automatisch 120 mag).

Heb ik het verkeerd, dan mag je mij het tegendeel bewijzen, maar 25x hetzelfde te zeggen, waarvan de meest recente geheel in hoofdletters gaat bij mij niet werken.

Daarnaast is het, zoals ook al meermaals aangegeven sinds april alles op dit vlak opgelost, dus waar hebben we het nou nog over?
Razkin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:21:
@DominoNL
In de voeding zit 1 12V rail en de individuele pci-e connectoren worden niet afzonderlijk gecontroleerd. Ik kan prima een Vega of 1080TI @300W met slechts 1 kabel aansluiten zonder meteen in allerlei beveiligingen te schieten.
Edit: Ik ga aan de hand van deze post even op verder onderzoek, dat klinkt wat tegenstrijdig met eerdere berichtgeving. Iig thanks voor de toelichting @Razkin

[ Voor 17% gewijzigd door DominoNL op 13-09-2018 17:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn voorstel is om verder te gaan met voeding advies en dit onderwerp te laten rusten. Het is compleet uitgemolken, alles is besproken en de discussie zoals hierboven is vrij zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Zeer goed voorstel. Doe ik nog een schepje bovenop (zeker niet alleen aan jou gericht): laat het modereren alsjeblieft over aan de mods. We zien de topicreports heus wel, in de tussentijd, als je niet on-topic en off de man kunt blijven, gewoon even niet posten. Het maakt het er niet makkelijker op om in te grijpen als nagenoeg alle betrokkenen bij een argument over de schreef gaan :o

Dus: on-topic, niet op de man. En respecteer alsjeblieft dat er verschillende meningen kunnen zijn over hetzelfde.

Misschien een beetje kinderachtig, maar bij dezen zetten we op doordrammen (ongeacht standpunt) sancties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:08
Laat ik de aftrap voor een schone lei dan maar doen.

Op dit moment heeft mijn veredelde "server", zie specs, een vervelende luidruchtige voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI Z170A SLI Plus€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 64,51€ 64,51
1WD Re 4, 2TB€ 224,95€ 224,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 105,95€ 105,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 88,50€ 88,50
1Corsair Enthusiast TX650M€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,91

Het is dus de "V1" versie van de voeding. Maakt echt lawaai, zou niet hoeven met die paar watt zou je denken.
Zou de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W een goede kandidaat zijn? Ik wil dat de server stil is aangezien hij gewoon in de computer kamer staat en niet ergens verstopt. Draait dus ook 24/7.

Er komen nog 2 extra schijven bij en binnen nu en niet al te lange tijd een CPU upgrade naar een (zuinige) i5 of i7 i.v.m. meerdere plex streams.
Hij doet nu prima 2-3 1080p streams maar dit gaan er meer worden.

Ik hoor graag of er buiten de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W nog andere voedingen zijn die ik mee kan nemen in mijn vergelijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Is niet zo inhoudelijk over de voeding, maar is het met een dergelijke unit niet makkelijker om een plekje te zoeken waar het geluid niet uit maakt?

[ Voor 31% gewijzigd door DominoNL op 14-09-2018 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29
Ik heb bijna dezelfde server en daar zit een seasonic focus gold 450W in, die voeding is stil omdat de fan bij laag vermogen niet draait.. (had deze voeding over, dus vandaar). Maar weet je zeker dat het de voeding is die je hoort, zijn het niet de disks en/of de case fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
DominoNL schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:34:
Is niet zo inhoudelijk over de voeding, maar is het met een dergelijke unit niet makkelijker om een plekje te zoeken waar het geluid niet uit maakt?
Ik woon in een appartement zonder afgeschermde plekjes. Boven bij de computer kamer heb ik schotten met ruimte er achter waar hij zou kunnen staan. Maar daar ligt verder geen vloer en gebruiken we als opslag voor van alles en nog wat. Stof in overvloed daar dus dat heb ik liever niet.
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:13:
Ik heb bijna dezelfde server en daar zit een seasonic focus gold 450W in, die voeding is stil omdat de fan bij laag vermogen niet draait.. (had deze voeding over, dus vandaar). Maar weet je zeker dat het de voeding is die je hoort, zijn het niet de disks en/of de case fans?
Ja het is de voeding. Deze zat voorheen in mijn PC en toen vervangen i.v.m. lawaai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 08:56
Ik wil toch nog even reageren op het Focus Plus verhaal, omdat ik niet denk dat de Seasonic 'representatives' / aanhangers de mening van de klant begrijpen, ik hoop het hogere management wel.

Mijn visie/samenvatting, voor zover ik als klant het kan beoordelen:
Er is een hardware probleem, niet zozeer in hun eigen product maar wel in combinatie met andere bestaande producten.
Dit probleem is al sinds April? bekend, maar ondanks aandringen van de klant wordt pas in Augustus open en duidelijk gecommuniceerd met klanten (niet alle?).

De 550W voeding is (nog steeds) niet geschikt voor (sommige) high-end videokaarten, in tegenstelling tot 550W producten van de concurrent, hierdoor moet de voeding concurreren met 400-450W voedingen van andere fabrikanten --> prijs te hoog.
De huidige 650W voeding is wel geschikt voor high-end videokaarten, maar moet concurreren met 450-550W voedingen van de concurrentie --> prijs te hoog.
Gevolg, de voeding wordt 'niet' aangeraden.

Dan kun je blijven herhalen dat de voedingen zelf (nu) geen probleem (meer) hebben, maar dat betekent niet opeens dat de prijs/kwaliteit goed is en dat betekent ook niet dat het hele verhaal van 'slechte' communicatie opeens vergeten is.
Dat laatste (of eigenlijk de combinatie van beiden) heeft gewoon de reputatie beschadigd, die is niet gelijk weer goed op het moment dat de communicatie verbeterd wordt en een deel van de producten een verbeterd ontwerp krijgen.

Kijk liever naar 'fouten' van jezelf in plaats van 'fouten' van je klanten of andere fabrikanten.

Ik heb jaren met tevredenheid een Seasonic (XFX) voeding gebruikt, ik hoop dat er van de situatie geleerd is/wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Mag ik hier aan toevoegen dat de bovengenoemde 'reputatieschade' niet per se op seasonic is gericht, maar voornamelijk op deze ene voedingsserie.
Naar mijn mening terecht ook, maar laten we niet vergeten dat Seasonic ook goede series heeft gemaakt en dat ik verwacht dat volgende series weer met de juiste argumenten worden aangeraden, passend bij de wensen van de uiteindelijke consument.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Die system power 9 heb ik nog niet overwogen. Ga ik naar naar kijken, weet niet precies wat het verschil is met de Pure Power 10 en of dit de 5 euro besparing waard is.

De Corsair CXM heb ik bekeken maar produceert het meeste geluid in vergelijken tot de Be Quiet's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Randleman schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:43:
[...]

Die system power 9 heb ik nog niet overwogen. Ga ik naar naar kijken, weet niet precies wat het verschil is met de Pure Power 10 en of dit de 5 euro besparing waard is.

De Corsair CXM heb ik bekeken maar produceert het meeste geluid in vergelijken tot de Be Quiet's.
Klopt, maar is dacht ik icm videokaart. denk niet in jouw geval. Power 9 is +- 5 db stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hackus schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:52:
[...]

Klopt, maar is dacht ik icm videokaart. denk niet in jouw geval. Power 9 is +- 5 db stiller.
Van waaruit blijkt dat?
Vanuit BQ lijkt het erop dat de pure power 10 juist stiller is: https://www.bequiet.com/en/compare/powersupply/series

Kwalitatief is de system power 9 (ook) een stuk minder dan de pure power 10, voor 5 euro hoef ik daar geen seconde over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:01:
[...]

Van waaruit blijkt dat?
Vanuit BQ lijkt het erop dat de pure power 10 juist stiller is: https://www.bequiet.com/en/compare/powersupply/series

Kwalitatief is de system power 9 (ook) een stuk minder dan de pure power 10, voor 5 euro hoef ik daar geen seconde over na te denken.
Vergelijk met de 2 voedingen die ik aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hackus schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:05:
[...]

Vergelijk met de 2 voedingen die ik aangaf
Ah juist, alsnog de pure 10 nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Moet je voor een server build niet voor de straight- of dark power serie gaan dan? Apparaat zal 24/7 aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Lord_Dain schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:01:
Moet je voor een server build niet voor de straight- of dark power serie gaan dan? Apparaat zal 24/7 aanstaan.
Wordt dan onnodig duur denk ik voor dit simpele servertje :P. Maar er zit wat in voor 24/7 gebruik, al denk ik dat de genoemde voedingen dit ook prima zullen kunnen.
Hackus schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:52:
[...]

mitsumark schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:01:
[...]

Van waaruit blijkt dat?

De pure power 10 staat nu inderdaad bovenaan mijn lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
ASUS Launches its ROG Thor Series Power Supplies
The innards of the PSU series is based on Seasonic's prime, but optimized on components and heatsinks.
Zien er wel prachtig uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daar moet je wel een best systeem voor hebben, helemaal de 1200w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Lekker belangrijk. In 9 van de 10 behuizingen zie je tegenwoordig niets meer van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:35
Uszka schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:08:
[...]

Lekker belangrijk. In 9 van de 10 behuizingen zie je tegenwoordig niets meer van de voeding.
Mee eens, maar voor een groot aantal gamers wereldwijd is uiterlijk erg belangrijk of ze het nou van zien in/vanuit de behuizing of niet. Vooral voor de vrij grote Asus ROG community... Zelf vind ik dat hele asus rog uiterlijk extreem uitgemolken.

• chim0
Uszka schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:08:
[...]

Nooit gehoord van side window en case modding? Zelf heb ik er ook niks mee, maar het ziet er wel mooi uit toch als je daar om geeft? Is weer eens wat anders dan de standaard voeding behuizing. Uiteraard gaat het uiteindelijk om de prestaties dus die zullen we nog even af moeten wachten, maar 1200W zullen inderdaad maar weinig mensen kopen.

• Uszka
  • Nu online
chim0 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:01:
Uiteraard gaat het uiteindelijk om de prestaties dus die zullen we nog even af moeten wachten
Heeft zo te zien het platform van de Seasonic Prime dus in de reviews zal deze het uitstekend doen.

• Randleman
Uszka schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:21:
[...]

Heeft zo te zien het platform van de Seasonic Prime dus in de reviews zal deze het uitstekend doen.
Die blijkbaar weer op basis is van het Focus Plus platform.

• Proxzor
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik kom er net achter dat ik de CX500M voeding gebruik, en ik heb er nooit echt om naar gekeken. Maar toch zie ik de laatste tijd veel berichten dat deze voeding niet zo heel optimaal is voor een high end game pc. Is het wijs om over te stappen naar iets nieuws? Ik zat te kijken naar de Corsair RM550x (2018), en zeker omdat ik van plan ben een nieuwe videokaart te bestellen, wil ik toch de zekerheid dat er niet iets verkeerd gaat binnen in mijn pc. Wat denken mensen hier van de CX reeks, is het net zo slecht als mensen daadwerkelijk melden op het internet?

• Uszka
  • Nu online
Proxzor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:50:
deze voeding niet zo heel optimaal is voor een high end game pc.
Wat is high-end. Welk merk en type onderdelen heb je naast de CX500M in het systeem?
Is het wijs om over te stappen naar iets nieuws?
Ligt eraan hoe je systeem eruit ziet en hoe oud de voeding is.
Ik zat te kijken naar de Corsair RM550x (2018)
Is een goede voeding maar daar zijn er meer van rond dezelfde prijs en sommige zelfs beter.
en zeker omdat ik van plan ben een nieuwe videokaart te bestellen
Welke?
Wat denken mensen hier van de CX reeks, is het net zo slecht als mensen daadwerkelijk melden op het internet?
Voor alles vanaf Haswell is het idd geen aanrader.

• Proxzor
Uszka schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:13:
[...]

Wat is high-end. Welk merk en type onderdelen heb je naast de CX500M in het systeem?

[...]

Ligt eraan hoe je systeem eruit ziet en hoe oud de voeding is.

[...]

Is een goede voeding maar daar zijn er meer van rond dezelfde prijs en sommige zelfs beter.

[...]

Welke?

[...]

Voor alles vanaf Haswell is het idd geen aanrader.
Ik heb op dit moment een 7700k, 16GB en een 970gtx. Ik ben van plan om over te stappen naar een 1080ti. Opzich maakt het budget niet uit maar wel het liefst rond hetzelfde bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
@Proxzor Voor dat systeem is het een slechte voedingkeuze. Met een 1080 Ti raad ik eerder een 550w voeding aan met meerdere 12V rails en 2 PEG kabels als de pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W hebben.

• Proxzor
Uszka schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:36:
@Proxzor Voor dat systeem is het een slechte voedingkeuze. Met een 1080 Ti raad ik eerder een 550w voeding aan met meerdere 12V rails en 2 PEG kabels als de pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W hebben.
Zijn er nog andere opties? Ik ben altijd vrij huiverig met dingen kopen als er geen reviews voor zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Proxzor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:38:
[...]

Zijn er nog andere opties? Ik ben altijd vrij huiverig met dingen kopen als er geen reviews voor zijn...
Kom op zeg. Ik adviseer je de beste voedingen die er zijn. Denk je dat ik je rommel aan ga smeren in het voedingentopic? Dan wordt ik meteen afgeslacht!

• Randleman
Proxzor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:38:
[...]

Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 06:01:
[...]

Kom op zeg. Ik adviseer je de beste voedingen die er zijn. Denk je dat ik je rommel aan ga smeren in het voedingentopic? Dan wordt ik meteen afgeslacht!
Ach ik kan het wel een beetje begrijpen. Sommige kijken niet verder dan de tweakers review pagina en geen reviews = slecht :P

Maar @Proxzor maak je geen zorgen, deze voedingen zijn zo'n beetje de beste voedingen die er zijn.

https://www.tomshardware....series-550w-psu,4805.html
https://www.tomshardware....er-11-1000w-psu,5465.html
(1000w versie maar geeft je wel een idee over de kwaliteit)

Nadeel wat Arris aangeeft over de 1KW versie is dat hij niet stil is. Volgens andere reviews zijn de lagere 550/650w modellen wel heel stil.

Als alternatief zou je ook nog naar de pricewatch: Corsair RM650x Zwart kunnen kijken. Komt ook met aparte PEG kabels. Dit is alleen geen multi-rail platform. Ik denk niet dat dit een probleem is aangezien we niet praten over 1000w voedingen waar je graag meerdere OCP punten wilt hebben i.p.v. 1 OCP op 100A bijv. In dit geval heeft de RM650x helemaal geen OCP maar OPP welke ingrijpt op 807.55W (124.2%).

Let op: Ik ben geen voedingen expert. dus doe vooral ook je eigen research :9.

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 20-09-2018 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proxzor
Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 06:01:
[...]

Hahaha sorry oke ik vertrouw je compleet. Bedankt voor het advies _/-\o_

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
Kan iemand mij adviseren of 650 Watt voldoende gaat zijn voor mijn systeem (in de nabije toekomst)?

Intel I5 8600K
MSI geforce 1070 (gaat vervangen worden met een 1080TI of 2080)
Be Quit Dark Pro 4
MSI Z730 SLI Plus
1 x HDD
2 x SSD
Externe Dvd writer
Powered PCI USB card
3 x 120 mm fans

Stuur met pedalen
Oculus rift met max 4 sensors
Keyboard en muis met LED
Heel veel andere dingen als handrem, schakel, flight stick, windsimulator, headset enz.

Het probleem is dat ik geen idee hebben wat al die externe dingen van het totaal beschikbare wattage afhalen. Momenteel heb ik een Cooler master V450 er in zitten en ik merk geen problemen, maar hier kan geen nieuwe videokaart meer bij. Ook wil ik uiteindelijk de CPU en GPU wel wat overclocken (geen max of iets)

Dus de vraag is. Gaat 650 Watt genoeg zijn of moet ik richting de 750 watt gaan denken? Of is er een app die dat ook kan uitlezen wat ik momenteel gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
@Beakzz Het systeem zal nu max 250w verbruiken. Met een 1080 Ti/RTX 2080 zal dat stijgen naar 350w en als je gaat overklokken zal je op hooguit 450w uit komen. Een goede 550w is dan al genoeg. Bitfenix Whisper en be quiet! Straight Power 11 zijn dan hele goede voedingen. De 650w versies nemen kan ook al maakt de Bitfenix dan significant meer geluid dan de 550w terwijl de 650w be quiet! akelig stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn voeding (Corsair TX750w) al een jaar of 11.
Wanneer wordt het verstandig om deze te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:51:
Ik gebruik mijn voeding (Corsair TX750w) al een jaar of 11.
Wanneer wordt het verstandig om deze te vervangen?
Nu :).

Wat zijn de specs van je systeem? En eventueel aankomende upgrades?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Randleman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:15:
[...]

Nu :).

Wat zijn de specs van je systeem? En eventueel aankomende upgrades?
Ik game toch niet meer en heb nu dus ook een gpu die onder load onder de 20watt blijft. Dus het is niet zo dat de voeding constant onder 100% load draait.
Meer voor als ik upgrade, dat ik er nog iemand op tweakers blij mee kan maken (gratis) dan dat ik het meteen weg kan gooien.

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Tray€ 45,50€ 45,50
1ASRock 960GC-GS FX€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N210OC-512I€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mine SCMN-1000 (Socket 478/775/754/939/940)€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,10€ 65,10
1Corsair TX750W€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 110,60

Plus nog 3 hdds.

Ik wil up gaan graden naar zuiniger dan nu. Leek me sowieso handiger om de voeding te vervangen. Ook omdat mijn huidige te lang is. Langer dan de ATX standaard 150mm.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 60,05€ 60,05
1Gigabyte GA-A320M-HD2€ 71,32€ 71,32
1Aerocool QS-183 Advance Black€ 28,-€ 28,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 67,51€ 67,51
1be quiet! System Power B9 300W€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:09:

Ik wil up gaan graden naar zuiniger dan nu. Leek me sowieso handiger om de voeding te vervangen. Ook omdat mijn huidige te lang is. Langer dan de ATX standaard 150mm.
ATX gaat over hoogte x breedte bij voedingen. De lengte kan varieren van 14 tot meer dan 20cm.
#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~AMD Athlon 200GE Boxed~€ 60,05~€ 60,05~
1~Gigabyte GA-A320M-HD2~€ 71,32~€ 71,32~
1~Aerocool QS-183 Advance Black~€ 28,-~€ 28,-~
1~G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB~€ 67,51~€ 67,51~
1~be quiet! System Power B9 300W~€ 33,50~€ 33,50~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 260,38~
Moederbord niet leverbaar, voeding met oud intern design en te snel geheugen. Ram gaat niet sneller dan 2666 op A320 icm de 200GE. Het volgende is beter in balans mede door de betere en modernere voeding.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 60,05€ 60,05
1ASRock A320M-HDV€ 51,15€ 51,15
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB€ 74,90€ 74,90
1be quiet! System Power 9 400W€ 39,72€ 39,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
Eindelijk eens een deftige voeding gekocht.
De straight Power 11 650W is hier net gearriveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
internaut schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:52:
Eindelijk eens een deftige voeding gekocht.
De straight Power 11 650W is hier net gearriveerd.
Veel plezier met inbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:53
Ik werd hier naar toe verwezen vanuit het "Desktop aankoopadvies" forum.

Kunnen jullie bevestigen dat de hieronder geselecteerde voeding volstaat?

kleine toevoeging:
- ik zal in eerste instantie nog niet gaan overclocken, maar wil de mogelijkheid wel hebben voor later.
- de pc zal uitsluitend gebruikt worden voor VR gaming (Oculus Rift en mogelijk later Pimax 5k of 8k). Weet niet zeker of dat veel effect heeft op de voeding, maar ik vond deze discussie, zonder echt een duidelijke conclusie)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 391,-€ 391,-
1ASRock Z370 Extreme4€ 155,-€ 155,-
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 769,-€ 769,-
1NZXT S340 Elite Zwart€ 83,30€ 83,30
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 133,55€ 133,55
1Corsair RM550x Zwart€ 82,95€ 82,95
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.733,22

Zal ik voor de zekerheid ±€10 meer uitgeven voor een 650W voeding, of zeggen jullie dat dat onzin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Bloedvat schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:24:
Ik werd hier naar toe verwezen vanuit het "Desktop aankoopadvies" forum.

Kunnen jullie bevestigen dat de hieronder geselecteerde voeding volstaat?

kleine toevoeging:
- ik zal in eerste instantie nog niet gaan overclocken, maar wil de mogelijkheid wel hebben voor later.
- de pc zal uitsluitend gebruikt worden voor VR gaming (Oculus Rift en mogelijk later Pimax 5k of 8k). Weet niet zeker of dat veel effect heeft op de voeding, maar ik vond deze discussie, zonder echt een duidelijke conclusie)

1~Intel Core i7-8700K Boxed~€ 391,-~€ 391,-~
1~ASRock Z370 Extreme4~€ 155,-~€ 155,-~
1~Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G~€ 769,-~€ 769,-~
1~NZXT S340 Elite Zwart~€ 83,30~€ 83,30~
1~be quiet! Pure Rock~€ 31,47~€ 31,47~
1~G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB~€ 133,55~€ 133,55~
1~Corsair RM550x Zwart~€ 82,95~€ 82,95~
1~Crucial MX500 m.2 500GB~€ 86,95~€ 86,95~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 1.733,22~

Zal ik voor de zekerheid ±€10 meer uitgeven voor een 650W voeding, of zeggen jullie dat dat onzin is?
1080Ti + Intel Core i7-4960X @ 4.2GHz gebruikt ongeveer 400W onder een gaming load. 550w is dus zat. Wil je echt fors gaan overclocken kun je inderdaad naar een 650w voeding kijken.

Als alternatief op de RM650x kun je ook naar de volgende kijken:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Heeft i.t.t. tot de RM650x een multi-rail platform. Nu ben ik geen voedingen expert maar volgens mij is deze wat "veiliger" dan het RMx platform door meerdere OCP punten waar het RMx platform enkel OPP kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
En vooral fluisterstil.
Zeker tegenover mijn vorige Coolermaster GX 750W.

Nog wel een vraagje..ik heb dit bij andere voedingen nooit gehoord maar als ik de PC afsluit hoor ik een klik die uit de voeding komt. Alleen bij het afsluiten. Normaal of is er iets aan de hand ?

Volgens de faq van Be Quiet perfect normaal :
https://www.bequiet.com/en/faq

[ Voor 38% gewijzigd door internaut op 22-09-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:33
afgelopen maanden echt onwijs veel problemen gehad met random freezes. echt k*t. waarschijnlijk ligt het toch aan mijn videokaart (r290)

Ik wil een 2080 of 2080ti kopen. En wil een 2e gpu gaan gebruik om meer dan 3 monitoren aan te sturen. Helaas lees ik nu opeens overal dat ik nvidia niet mag combineren met AMD. Dus moet mss een 2e nvidia kaart kopen (heb alleen maar amd kaarten hier liggen). (is dat echt nodig???)

De 2e gpu gaat dus weinig doen alleen 3 schermen aansturen. Wat heb ik nodig? Wil best investeren indien dt noodzakelijk is?

Verder een rift liggen maar dat boeit denk niet enorm.

Wat raden jullie aan om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:07
TweakerVincent schreef op zondag 23 september 2018 @ 02:13:
afgelopen maanden echt onwijs veel problemen gehad met random freezes. echt k*t. waarschijnlijk ligt het toch aan mijn videokaart (r290)

Ik wil een 2080 of 2080ti kopen. En wil een 2e gpu gaan gebruik om meer dan 3 monitoren aan te sturen. Helaas lees ik nu opeens overal dat ik nvidia niet mag combineren met AMD. Dus moet mss een 2e nvidia kaart kopen (heb alleen maar amd kaarten hier liggen). (is dat echt nodig???)

De 2e gpu gaat dus weinig doen alleen 3 schermen aansturen. Wat heb ik nodig? Wil best investeren indien dt noodzakelijk is?

Verder een rift liggen maar dat boeit denk niet enorm.

Wat raden jullie aan om te kopen?
Het kan wel maar is niet handig, de kans dat je software compatibiliteit issues gaat krijgen is erg groot.
Daarnaast is het handig om duidelijk te hebben welke schermen je gaat aansluiten met welke connector.
Wellicht kan je dit beter even in een eigen topic stoppen, dit heeft niks met voedingen te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dylan111111 schreef op zondag 23 september 2018 @ 02:33:
[...]

Het kan wel maar is niet handig, de kans dat je software compatibiliteit issues gaat krijgen is erg groot.
Daarnaast is het handig om duidelijk te hebben welke schermen je gaat aansluiten met welke connector.
Wellicht kan je dit beter even in een eigen topic stoppen, dit heeft niks met voedingen te maken ;)
ja idd. maar voor voeding kan ik wel hier zijn toch? Heb wss wel een zware nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zondag 23 september 2018 @ 02:55:
[...]

ja idd. maar voor voeding kan ik wel hier zijn toch? Heb wss wel een zware nodig?
Meer dan 3 monitoren aansluiten kan ook op een andere manier dan met een 2e videokaart. Ook ik adviseer hiervoor een topic elders op het forum aan te maken, in Videokaarten & Beeldschermen bijvoorbeeld. Mocht je voor de videokaart een voedingadvies willen dan kan daar meteen in mee.

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

NoTimeRemains

I know

Ik wil mijn build gaan upgraden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 89,50€ 89,50
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 519,-€ 519,-
1WD Green HDD, 2TB€ 80,83€ 80,83
1WD Green WD10EZRX€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C€ 68,95€ 68,95
1Arctic Freezer i32€ 39,91€ 39,91
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x€ 82,95€ 82,95
1Crucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,15

Ik wil upgraden naar een pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G

Is mijn voeding nog wel genoeg? Ik dacht van niet en was naar een 750Watt (wss weer een Corsair) aan t kijken. Maar nu zie ik bovenstaande bericht van Randleman die schrijft:
Randleman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
[...]

1080Ti + Intel Core i7-4960X @ 4.2GHz gebruikt ongeveer 400W onder een gaming load. 550w is dus zat. Wil je echt fors gaan overclocken kun je inderdaad naar een 650w voeding kijken.

Als alternatief op de RM650x kun je ook naar de volgende kijken:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Heeft i.t.t. tot de RM650x een multi-rail platform. Nu ben ik geen voedingen expert maar volgens mij is deze wat "veiliger" dan het RMx platform door meerdere OCP punten waar het RMx platform enkel OPP kent.
Zou mijn voeding dan nog voldoen?

This is the Way.

• Randleman
NoTimeRemains schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:20:
Ik wil mijn build gaan upgraden:

1~Intel Core i7-6700 Boxed~€ 308,01~€ 308,01~
1~Gigabyte GA-B150M-D3H~€ 89,50~€ 89,50~
1~EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB~€ 519,-~€ 519,-~
1~WD Green HDD, 2TB~€ 80,83~€ 80,83~
1~WD Green WD10EZRX~€ 0,-~€ 0,-~
1~Fractal Design Define Mini C~€ 68,95~€ 68,95~
1~Arctic Freezer i32~€ 39,91~€ 39,91~
1~Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16~€ 0,-~€ 0,-~
1~Corsair RM550x~€ 82,95~€ 82,95~
1~Crucial BX100 250GB~€ 0,-~€ 0,-~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 1.189,15~

Ik wil upgraden naar een pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G

Is mijn voeding nog wel genoeg? Ik dacht van niet en was naar een 750Watt (wss weer een Corsair) aan t kijken. Maar nu zie ik bovenstaande bericht van Randleman die schrijft:

[...]

Zou mijn voeding dan nog voldoen?
Jouw voeding voldoet zeker nog.

• TweakerVincent
Ok ik ben eruit, de 2080 gaat het worden. Wat voor voeding kan ik het beste kopen?

6800K
2080 (not TI)
3 SSD
1 HDD

en dus een 2e GPU voor het aansturen van extra monitoren.

Ik heb dus een voeding met 2x8 nodig plus 2x6 minimaal. Modulair vind ik niet interessant. Vind het erg lastig een voeding te kiezen, heel veel voedingen lijken goed maar keuzestress :(

Ik wil de pricewatch: Corsair RM850x (2018) kopen. 850W Gold plus. Is dat smart met bovenstaande setup?

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerVincent op 29-09-2018 22:10 ]

• Lord_Dain
Wat wordt de 2e GPU? En een 6800K ken ik niet, de 8600K wel, als je die bedoelt?

De 2080 heeft ong. het TDP van een 1080Ti dus met 850W zit je op overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lord_Dain schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:42:
Wat wordt de 2e GPU? En een 6800K ken ik niet, de 8600K wel, als je die bedoelt?

De 2080 heeft ong. het TDP van een 1080Ti dus met 850W zit je op overkill.
i7-6800k ken ik wel
140w tdp

• Lord_Dain
Hackus schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:45:
[...]

i7-6800k ken ik wel
140w tdp
Krijg tetten, ja die bestaat dus ook :D

• TweakerVincent
Lord_Dain schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:49:
[...]

Krijg tetten, ja die bestaat dus ook :D
idd :)

heb de corsair 850 w (pricewatch: Corsair RM850x (2018) gekocht. was 5 euro duurder dan de 650 w dus future proof

[ Voor 19% gewijzigd door TweakerVincent op 29-09-2018 23:55 ]

• Lord_Dain
TweakerVincent schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:54:
[...]

idd :)

heb de corsair 850 w gekocht. was 5 euro duurder dan de 650 w dus future proof
Goede keus hoor en die keuzestress, ja die kan je het beste zo snel mogelijk verslaan. :)

• TweakerVincent
Lord_Dain schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:55:
[...]

Goede keus hoor en die keuzestress, ja die kan je het beste zo snel mogelijk verslaan. :)
maandag komt mijn nieuwe 2080 binnen dus moest ff snel een voeding regelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
Tot op heden nog geen nieuw artikel op HWI over de Seasonic Focus Plus voedingen. Jammer, was toch wel erg benieuwd naar het complete verhaal :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
Randleman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:05:
Tot op heden nog geen nieuw artikel op HWI over de Seasonic Focus Plus voedingen. Jammer, was toch wel erg benieuwd naar het complete verhaal :'(
Die is mogelijk in die hele diepe put verdwenen... :P Inderdaad wel jammer, nu blijft er altijd een nare smaak hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het complete verhaal krijg je sowieso niet van HWI, omdat volgens sommige HWI medewerkers het probleem helemaal niet eens bestaat. Je krijgt hooguit een verdraaide waarheid van Seasonic waarbij de schuld naar een ander wordt verschoven. Er loopt daar namelijk niet iemand rond die daar doorheen prikt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Randleman
-The_Mask- schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:29:
Het complete verhaal krijg je sowieso niet van HWI, omdat volgens sommige HWI medewerkers het probleem helemaal niet eens bestaat. Je krijgt hooguit een verdraaide waarheid van Seasonic waarbij de schuld naar een ander wordt verschoven. Er loopt daar namelijk niet iemand rond die daar doorheen prikt.
Tja, toch jammer. Dit zou je niet verwachten van een "onafhankelijke" partij. Dat ze zo makkelijk een (minder positief) artikel intrekken op verzoek van een fabrikant.

Probeer me er niet te druk over te maken :P

Laat wel een nare smaak achter :/

[ Voor 4% gewijzigd door Randleman op 04-10-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Hey @-The_Mask- , leuk dat je ook weer terug bent!

Modbreak:*knip* nee

[ Voor 70% gewijzigd door br00ky op 04-10-2018 15:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jij mag het misschien als een spelletje zien, maar anderen willen mensen serieus helpen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Aangepast, klaar nu?
Modbreak:Jazeker ;)

[ Voor 39% gewijzigd door br00ky op 04-10-2018 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dit gaat puur over de verwachte nieuwspost op HWI die uitgesteld was op verzoek van Seasonic. Blijkbaar gaat deze nu helemaal niet meer komen en dat vinden sommigen hier jammer.

*knip* tip van de dag, laat het dan ook alleen bij een topicreport en stook zelf de boel niet op

[ Voor 48% gewijzigd door br00ky op 04-10-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:07
Beakzz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:28:
Kan iemand mij adviseren of 650 Watt voldoende gaat zijn voor mijn systeem (in de nabije toekomst)?

Intel I5 8600K
MSI geforce 1070 (gaat vervangen worden met een 1080TI of 2080)
Be Quit Dark Pro 4
MSI Z730 SLI Plus
1 x HDD
2 x SSD
Externe Dvd writer
Powered PCI USB card
3 x 120 mm fans

Stuur met pedalen
Oculus rift met max 4 sensors
Keyboard en muis met LED
Heel veel andere dingen als handrem, schakel, flight stick, windsimulator, headset enz.

Het probleem is dat ik geen idee hebben wat al die externe dingen van het totaal beschikbare wattage afhalen. Momenteel heb ik een Cooler master V450 er in zitten en ik merk geen problemen, maar hier kan geen nieuwe videokaart meer bij. Ook wil ik uiteindelijk de CPU en GPU wel wat overclocken (geen max of iets)

Dus de vraag is. Gaat 650 Watt genoeg zijn of moet ik richting de 750 watt gaan denken? Of is er een app die dat ook kan uitlezen wat ik momenteel gebruik?
Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:03:
@Beakzz Het systeem zal nu max 250w verbruiken. Met een 1080 Ti/RTX 2080 zal dat stijgen naar 350w en als je gaat overklokken zal je op hooguit 450w uit komen. Een goede 550w is dan al genoeg. Bitfenix Whisper en be quiet! Straight Power 11 zijn dan hele goede voedingen. De 650w versies nemen kan ook al maakt de Bitfenix dan significant meer geluid dan de 550w terwijl de 650w be quiet! akelig stil blijft.
Mijn 8700K zonder gpu heb ik tot 226W gekregen. Een 2080 doet piek 225W (furmark) bij elkaar kom je dan op 500W 450W. Een 500W voeding is dan veel te krap. In de praktijk zal het ongetwijfeld een stabiel systeem opleveren maar je zit per definitie dan in de herrie van je PSU fan. In de tijd dat een Scythe Mugen PCGH je cpu onhoorbaar stil koelt en je gpu tijdens games op 28% van de maximale rpm draait kan dat je geluidsniveau aardig verpesten.

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 04-10-2018 16:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
sdk1985 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:16:
Mijn 8700K zonder gpu heb ik tot 226W gekregen.
Aan het stopcontact met een oude HX750W en de cpu op 5,3 zeker.

226+225 is bij mij 451 en geen 500!

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 04-10-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
sdk1985 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:16:
[...]

[...]

Mijn 8700K zonder gpu heb ik tot 226W gekregen. Een 2080 doet piek 225W (furmark) bij elkaar kom je dan op 500W. Een 500W voeding is dan veel te krap. In de praktijk zal het ongetwijfeld een stabiel systeem opleveren maar je zit per definitie dan in de herrie van je PSU fan. In de tijd dat een Scythe Mugen PCGH je cpu onhoorbaar stil koelt en je gpu tijdens games op 28% van de maximale rpm draait kan dat je geluidsniveau aardig verpesten.
Een RM550x bijvoorbeeld produceert zo'n 23dBa onder 500 watt load en dit loopt op tot zo'n 32dBa onder een 600 watt load. Dus in het geval van deze PSU is het geen herrie maar blijft gewoon stil.

Tenzij je dus de hele dag naar een furmark/prime95(avx?) benchmark aan het kijken bent is een goede 550w voeding meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

+ het geluid van een oude Corsair HX750 (2009) is bij de lichts mogelijke belasting al meer dan wat veel moderne stille high-end voedingen van 450/550W maken onder volledige belasting bij een omgevingstemperatuur van 30 graden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Uszka schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

226+225 is bij mij 451 en geen 500!
Nope, ik heb de 8700K twee weken naast mijn oude systeem gedraaid in een open bench. De Hx750W zat toen nog aan mijn 2500K.

Overigens is de effiency van die HX750W op 150W 88.4% dus dat valt allemaal wel mee ;).
Something interesting happened with this power supply 80 Plus certification. According to 80 Plus this unit, together with HX850W, is Gold certified – minimum efficiency of 90% at typical load (50% load, i.e., 375 W) and a minimum efficiency of 87% under light (20% load, i.e., 150 W) and full (750 W) loads –, however since the results achieved by 80 Plus were so close to these minimum requirements Corsair decided to downgrade these two units to Silver (88% under typical load and 85% under light and full loads) by themselves. On a market that usually manufacturers like to exaggerate about product characteristics it is really nice to see a manufacturer doing exactly the opposite: reducing the numbers to protect users. Kudos to Corsair.
Hoe dan ook, blijkbaar mis je blijkbaar mijn punt dat de 250W voor het basis systeem overdreven was. Een 8700K verbruikt veel meer dan een 8600K en bovendien was die 226W het hoogst koelbare voltage in prime95. Ondanks dat ligt worst case dus nog 24W lager dan de gestelde 250W.
-The_Mask- schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

+ het geluid van een oude Corsair HX750 (2009) is bij de lichts mogelijke belasting al meer dan wat veel moderne high-end voedingen van 450/550W maken onder volledige belasting bij een omgevingstemperatuur van 30 graden.
Zou niet heel logisch zijn om een stille kast van 150 euro aan te schaffen en er vervolgens een lawaai voeding in te laten hangen. Als ik die voeding zou horen dan had ik hem vervangen ;).Mijn systeem is idle en load silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
@sdk1985 Maar wat wil je zeggen dan? Dat een 550w voeding niet genoeg is voor een 8600k met een 1080ti/2080? Omdat de (welke?) voeding dan luidruchtig wordt tijdens een non-gaming benchmark? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Randleman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:14:
@sdk1985 Maar wat wil je zeggen dan? Dat een 550w voeding niet genoeg is voor een 8600k met een 1080ti/2080? Omdat de (welke?) voeding dan luidruchtig wordt tijdens een non-gaming benchmark? :9
Verschil zit hem in advies vs goed genoeg. In mijn originele post stond al dat het ongetwijfeld technisch gaat lukken. Dat is echter iets anders dan dat het wenselijk is. Persoonlijk zou ik het niet adviseren om dicht bij je theoretisch maximum te gaan zitten gegeven de nadelen. Hogere belasting geeft immers meer warmte, meer herrie, hogere slijtage (door de hogere warmte) en een lagere efficiency. Voor die paar 10tjes verschil zou ik die nadelen niet willen... Als je al het advies gaat geven een krappere voeding te gebruiken, meld er dan in ieder geval de trade offs bij.

De ervaring leert overigens dat naar mate de tijd vordert je steeds vaker met die hogere belasting te maken krijgt. Mijn 2500K stond in min of meer elke game op 100% en ik zag daardoor verbuikscijfers die ik mij in 2010 niet voor had kunnen stellen. Mijn 8700K zit nu vaak op <60% zal ongetwijfeld niet anders verlopen.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 04-10-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:58:
[...]

Verschil zit hem in advies vs goed genoeg. In mijn originele post stond al dat het ongetwijfeld technisch gaat lukken. Dat is echter iets anders dan dat het wenselijk is. Persoonlijk zou ik het niet adviseren om dicht bij je theoretisch maximum te gaan zitten gegeven de nadelen. Hogere belasting geeft immers meer warmte, meer herrie, hogere slijtage (door de hogere warmte) en een lagere efficiency. Voor die paar 10tjes verschil zou ik die nadelen niet willen... Als je al het advies gaat geven een krappere voeding te gebruiken, meld er dan in ieder geval de trade offs bij.
Het theoretisch maximum van de genoemde configuratie is ongeveer 350W DC zonder overklok, daarmee is zelfs zijn huidige Cooler Master V450 dus niet eens krap, laat staan de nog ruimere geadviseerde voedingen. Een kleine overklok moet dan ook nog prima met de V450 gaan en al helemaal gemakkelijk dus met de geadviseerde voedingen.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 04-10-2018 18:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:01:
[...]

Het theoretisch maximum van de genoemde configuratie is ongeveer 350W DC, daarmee is zelfs zijn huidige Cooler Master V450 dus niet eens krap, laat staan de nog ruimere geadviseerde voedingen.
Peak gaming zit op 226W bij de 2080: https://www.techpowerup.c..._Founders_Edition/31.html

Dan houd je met jouw 350W maar 124W over voor de rest. Als je denkt dat dit ruim is voor een coffee lake dan heb je overduidelijk nog nooit een serieuze overclock poging gedaan ;). Zonder HT op x52 had ik ook richting de 1.45v nodig en dat wil wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Dan houd je met jouw 350W maar 124W over voor de rest. Als je denkt dat dit ruim is voor een coffee lake dan heb je overduidelijk nog nooit een serieuze overclock poging gedaan ;). Zonder HT op x52 had ik ook richting de 1.45v nodig en dat wil wel...
Ik heb één van mijn Core 2 Duo's nog wel een (onstabiele) 100% overklok gegeven. Maar daar gaat het helemaal niet om, de persoon welke het hier over gaat had het over een kleine overklok ergens in de toekomst en dan kom je dus ook op een kleine verhoging van het stroomverbruik.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:12:
[...]

Ik heb één van mijn Core 2 Duo's nog wel een (onstabiele) 100% overklok gegeven. Maar daar gaat het helemaal niet om, de persoon welke het hier over gaat had het over een kleine overklok ergens in de toekomst en dan kom je dus ook op een kleine verhoging van het stroomverbruik.
Core2Duo was nog echt overclocken ja. Die 2.66 Ghz van de E6750 ging ook naar 3.8 Ghz. Dan gooi je er dus 1.1 Ghz bovenop. Maar dat was FSB overclocking en dan zat je ook met je gelinkte ram snelheid en voltages van je north en south bridge. Tegenwoordig heb je de unlocked multiplier en laat je, tenzij je een Asrock bord koopt, de FSB voor wat het is. Een 8600K op x50 draaien vereist weinig tot geen inzet. Afhankelijk van je vendor werkt het op auto. Werkt het niet op auto dan moet je zelf je voltage ergens tussen de 1.35 en 1.45v instellen. Tegenwoordig zijn dat soort snelheden gewoon reële opties voor een veel groter publiek. Zeker wanneer je een RTX 2080 aan het werk wil houden zou ik er wel rekening mee houden dat het op een dag nodig is, als het nu al niet nodig is*.

*Merkte toevallig gisteren in Civ VI dat op x48 cpu8 op maximale belasting stond en ik dus alsnog cpu limited ben. Dat is met een 1070

For the record bij max 450W vind ik 550W nog wel door de beugel kunnen. Mits je dan goed naar de dB kijkt van de gekozen voeding… Officieel is het bij een RTX 2080 650W.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 04-10-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:46
Ik twijfel er aan of mijn voeding nog in orde is, is in 2009 gekocht (Antec CP-850). Mijn videokaart 770gtx is onlangs overleden en mijn overclock op de i7 920 (3.6) gaf af en toe blue screen. Ik zit aan de corsair RMx (2018) serie te denken waarbij ik binnen nu en 6 maanden naar een nieuwe cpu/mobo/geheugen wil upgraden. Iets in de lijn van i7 8700k of AMD 2700x (maar dan hopelijk de nieuwe generatie). De prijzen tussen een RMx 550 en 850 verschillen weinig. 850 zal enorm overkill zijn maar wat is wijsheid?

Mijn systeem op het moment (totaal niet in balans maar de 1070 kon ik relatief goedkoop overnemen):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB€ 399,99€ 399,99
1Antec Performance One P183€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K6/12GX€ 0,-€ 0,-
1Antec CP-850€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,99

En alle voedingen waar ik tussen twijfel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Corsair RM650x (2018)€ 77,-€ 77,-
1Corsair RM750x (2018)€ 80,95€ 80,95
1Corsair RM850x (2018)€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,90

TLDR; huidige voeding 10 jaar oud, vertrouw ik niet meer. Welke voeding past nu bij me en bij upgrade naar i7 8700k/AMD 2700x (of nieuwe generatie hier van)? Prijsverschil maakt me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Apart! Alleen bij Megekko is het prijsverschil een tientje tussen de 550 en 850. Bij alle andere 40 of 50 euro wat veel logischer is. Weet niet waarom?

@d4jo Overigens vind ik je manier van upgraden ook apart. Je hebt nu een 10 jaar oude PC. Daar heb je nu een 2 jaar oude videokaart voor gekocht, die hard gebottlenecked gaat worden. Vervolgens ga je je voeding upgraden en vervolgens ga je je er een 1 jaar of dan inmiddels ook 2 jaar oude processor in stoppen. Als geld geen issue is, waarom niet meteen een compleet nieuwe PC? Intel 9000 serie met Z390 moederbord en RTX 2070 of is dat weer te duur? :P

[ Voor 60% gewijzigd door chim0 op 07-10-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
chim0 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:40:
Apart! Alleen bij Megekko is het prijsverschil een tientje tussen de 550 en 850. Bij alle andere 40 of 50 euro wat veel logischer is. Weet niet waarom?

@d4jo Overigens vind ik je manier van upgraden ook apart. Je hebt nu een 10 jaar oude PC. Daar heb je nu een 2 jaar oude videokaart voor gekocht, die hard gebottlenecked gaat worden. Vervolgens ga je je voeding upgraden en vervolgens ga je je er een 1 jaar of dan inmiddels ook 2 jaar oude processor in stoppen. Als geld geen issue is, waarom niet meteen een compleet nieuwe PC? Intel 9000 serie met Z390 moederbord en RTX 2070 of is dat weer te duur? :P
Lees even goed wat ik zeg, ik ga in paar maanden upgraden mede omdat intel nu zo duur is. Mijn vraag is dus welke voeding rekening houdend met upgrade binnenkort?

En als dan een nieuwe intel of bijna een nieuwe ryzen uitkomt dan ga ik natuurlijk die kopen. Ik bedoel ook met dat de prijs me tussen 70 of 80 eu met niet uitmaakt, een compleet nieuwe build komt helaas op wat meer dan 10 euro... Ik denk zelf voor de 750W te gaan. Kan ik alle kanten mee op en qua prijs maakt het niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door d4jo op 07-10-2018 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor de prijs bij Megekko maakt het inderdaad niet uit. Al is het onwaarschijnlijk dat je met de 550W versie niet uit de voeten kan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
Prima, pak ik voor die paar euro een wat zwaardere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Sprak andere tweaker die de megekko actie gebruik heeft om een RMx850 te bestellen en die was er wel blij mee (heel stil aldus ecopowers). Triggerde mij om ook eens serieus naar deze actie te kijken. Had zelf namelijk al een tijdje een pricewatch: Corsair VS550 (2018) bij coolblue op het lijstje staan omdat mijn tweede game pc momenteel een XFX uit 2008 gebruikt die het geluid van een stofzuiger produceert.

Echter kan ik nu dus ook mijn HX750W (aangeschaft in 2010) van mijn primaire game pc doorschuiven en vervangen voor de RMx850 welke in de aanbieding is. Na wat onderzoek geloof ik niet dat ik er qua efficiency heel erg op vooruit ga. De HX750W zat destijds met 89% tegen gold aan dus zou maar 1% moeten schelen. Verder is de RMx850 niet bijzonder zuinig bij 50W. Laat ik nu net pak hem beet minimaal 12 uur per dag 50W draaien.

Ben dus ook gaan kijken of er voedingen zijn die ik terug kan verdienen. Kwam via HWI op een uitgebreide lijst en daar stond pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3 en daarmee zou ik tov een RM850 circa 8 euro per jaar kunnen besparen. Echter het verbruik tijdens gamen zal er voor zorgen dat die wel lawaai gaat maken dus daar zit ik dan weer niet op te wachten. In mijn NAS zit overigens een Cooler master V550 (niet te vergissen met de corsair VS 550, op aanrader van the mask als ik mij niet vergis). Maar goed die heeft min of meer hetzelfde probleem bij primair gebruik.

De pricewatch: EVGA SuperNOVA 750 G3 zou in theorie dat probleem niet hebben, is met 85% iets minder efficient en is met 120 euro een stuk duurder. Gaat 5-6 jaar duren om die terug te verdienen. Grootste probleem is dat, volgens tomshardware, de voeding boven de 100W de fan direct naar 1600rpm laat stijgen. Daar zit ik dus ook niet op te wachten.

Al met al kan ik dus voor 45 euro een budget voeding in de 2500K knallen, of zelf voor 81 euro een upgrade doen die eigenlijk geen merkbare upgrade zal geven :P . Het is jammer dat ze bij megekko geen platinum+ voeding in de aanbieding hebben voor pak hem beet 120 euro die tevens stil is want dan was de keuze snel gemaakt...

edit: heb even grof uitgemeten en kom op 70W normaal idle (dus met chrome die de cpu bestookt) en 278W gaming. Dus heb toch maar een V550 besteld. Zou me 9,38 per jaar moeten opleveren tov de RM850.

[ Voor 169% gewijzigd door sdk1985 op 07-10-2018 22:29 . Reden: wat duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
d4jo schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:44:
[...]

Lees even goed wat ik zeg, ik ga in paar maanden upgraden mede omdat intel nu zo duur is. Mijn vraag is dus welke voeding rekening houdend met upgrade binnenkort?

En als dan een nieuwe intel of bijna een nieuwe ryzen uitkomt dan ga ik natuurlijk die kopen. Ik bedoel ook met dat de prijs me tussen 70 of 80 eu met niet uitmaakt, een compleet nieuwe build komt helaas op wat meer dan 10 euro... Ik denk zelf voor de 750W te gaan. Kan ik alle kanten mee op en qua prijs maakt het niet uit.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Voor die paar euro verschil, kan je inderdaad net zo goed die zwaardere nemen.

@sdk1985 Met alle respect, dude, maar 8 en 9 euro op jaarbasis dat is een pakje shag of een kratje bier. Waar hebben we het over? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Ik heb momenteel deze voeding sinds 2012:

pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 1000W (ik weet het serieuse overkill)

is dit een degelijke voeding of wordt er geadviseerd een andere te halen, omdat deze al 8 jaar oud is ondertussen?

ik hoor het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Knee-Buckler op 08-10-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
iwanscholten schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:26:
Ik heb momenteel deze voeding sinds 2012:

pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 1000W (ik weet het serieuse overkill)

is dit een degelijke voeding of wordt er geadviseerd een andere te halen, omdat deze al 8 jaar oud is ondertussen?

ik hoor het graag.
Hangt ervan waarvoor. Iets meer informatie zou wel handig zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
chim0 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 05:53:
[...]
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Voor die paar euro verschil, kan je inderdaad net zo goed die zwaardere nemen.

@sdk1985 Met alle respect, dude, maar 8 en 9 euro op jaarbasis dat is een pakje shag of een kratje bier. Waar hebben we het over? :D
Je hebt zelf een pc van 8 jaar oud welke je door tekort aan 'chjing chjing' niet vervangt. Vervolgens vind je het vreemd als iemand 8 a 9 euro per jaar gaat besparen op zijn stroomrekening. Zie jij het verband al? :>

De realiteit is dat je qua voedingen anno 2018 niet snel een miskoop gaat doen. Niet in de trend dat hij je pc opblaast. Ook load problemen moet je gek gaan doen want met moderne hardware zal je al snel onder de 350W blijven. Resteert aantal connectoren maar mocht je dat fout doen dan is je voeding zo teruggestuurd.

Maar goed als jij niet het persoon bent dat een product koopt omdat het er leuk uit ziet, in de aanbieding is of welke andere irrationele reden dan gaan andere dingen tellen. Dan kom je op geluidsproductie voor jouw verwachte load, garantie, 'schoonheid' van de stroom en efficiency.

Voor mij is geluidsproductie numero uno. Dat voorkom je grotendeels door een ruime voeding aan te schaffen. Mijn vuistregel is 2x je max load. Dan lever je in theorie iets in op je idle verbruik. Echter dat hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van de balans tussen idle en load (10% van 50W is maar 5W). Meestal komt de rekensom om een duurdere voeding te pakken om zo geld te besparen niet uit. Echter bestaan er ook uitzonderingen zoals de genoemde pricewatch: Cooler Master V Series V550 welke op low loads heel efficient is en tot pak hem beet 70% load lage rpm vast houdt.

Begrijp me niet verkeerd de Corsair RM850 is een mooi ding. Alleen ik kon geen meerwaarde ontdekken tov mijn huidige HX750. De V550 had wel meerwaarde, die is minimaal 10 euro per jaar goedkoper (de 9 euro was tov de RM850 en niet de HX750). Aangezien in de praktijk voedingen wel 10-15 jaar in gebruik blijven bij mij heb ik ervoor gekozen om dan toch maar een 'goede' voeding aan te schaffen in plaats van een budget ding voor 45 euro.

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 08-10-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
chim0 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:32:
[...]

Hangt ervan waarvoor. Iets meer informatie zou wel handig zijn. ;)
Ik doelde eigenlijk op het algemeen. Ik game op dit moment niet echt high end. Omdat mijn huidige systeem dat gewoon niet kan trekken. maar als ik bijvoorbeeld een systeem upgrade doe zou ik deze voeding dan mee kunnen nemen of wordt geadviseerd een nieuwe te halen?

Op dit moment zit het in mijn systeem van 2012 met deze componenten alles is overigens van waterkoeling voorzien (cpu, gpu, memory, mainboard):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Maximus IV Extreme (3.0)€ 0,-€ 0,-
1PNY GeForce GTX 680 PCI-E 2GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 650D€ 0,-€ 0,-
1Corsair Dominator GT CMT16GX3M4X2133C9€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M2 1000W€ 0,-€ 0,-
2Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@iwanscholten Een degelijke voeding is (niet-modulair) pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Wil je een goede modulaire voeding pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Beide wat ruim in wattage, maar prima bij lager verbruik te gebruiken. ook geschikt voor moderne set als je wilt upgraden. Veel mensen vergeten de voeding, maar die is erg belangrijk(zeker bij updaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:37:
Sprak andere tweaker die de megekko actie gebruik heeft om een RMx850 te bestellen en die was er wel blij mee (heel stil aldus ecopowers). Triggerde mij om ook eens serieus naar deze actie te kijken. Had zelf namelijk al een tijdje een pricewatch: Corsair VS550 (2018) bij coolblue op het lijstje staan omdat mijn tweede game pc momenteel een XFX uit 2008 gebruikt die het geluid van een stofzuiger produceert.
Die voeding is niet te krijgen bij Coolblue, wel een oudere generatie, maar die kost maar liefst 60 euro. Voor enkele euro's kun je gewoon een echt goede voeding pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W halen, dan heeft het weinig zin om zo'n zeer matige te halen en dan nog geen 6 euro te besparen.
Echter kan ik nu dus ook mijn HX750W (aangeschaft in 2010) van mijn primaire game pc doorschuiven en vervangen voor de RMx850 welke in de aanbieding is. Na wat onderzoek geloof ik niet dat ik er qua efficiency heel erg op vooruit ga. De HX750W zat destijds met 89% tegen gold aan dus zou maar 1% moeten schelen. Verder is de RMx850 niet bijzonder zuinig bij 50W. Laat ik nu net pak hem beet minimaal 12 uur per dag 50W draaien.
Het verschil lijkt mij groter, een RM850x 2018 heeft een rendement van zo'n 85% bij 55W DC. De HX750 Silver zal meer rond de 70/75% zitten waarschijnlijk. Oude HX750 is nog een double forward design, terwijl de nieuwe RMx een veel moderner en efficiënter half bridge LLC resonant converter design gebruikt.
Ben dus ook gaan kijken of er voedingen zijn die ik terug kan verdienen. Kwam via HWI op een uitgebreide lijst en daar stond pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3 en daarmee zou ik tov een RM850 circa 8 euro per jaar kunnen besparen. Echter het verbruik tijdens gamen zal er voor zorgen dat die wel lawaai gaat maken dus daar zit ik dan weer niet op te wachten. In mijn NAS zit overigens een Cooler master V550 (niet te vergissen met de corsair VS 550, op aanrader van the mask als ik mij niet vergis). Maar goed die heeft min of meer hetzelfde probleem bij primair gebruik.
De EVGA SuperNOVA G3 serie is weinig interessant, niet beter, maar wel stukken duurder dan de Corsair RMx serie.
Al met al kan ik dus voor 45 euro een budget voeding in de 2500K knallen, of zelf voor 81 euro een upgrade doen die eigenlijk geen merkbare upgrade zal geven :P . Het is jammer dat ze bij megekko geen platinum+ voeding in de aanbieding hebben voor pak hem beet 120 euro die tevens stil is want dan was de keuze snel gemaakt...
50% hogere prijs voor gemiddeld een rendement winst van 1 tot 2% vind jij interessant dan? Denk dat je meer wint met een minuutje minder gamen per dag. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
sdk1985 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Je hebt zelf een pc van 8 jaar oud welke je door tekort aan 'chjing chjing' niet vervangt. Vervolgens vind je het vreemd als iemand 8 a 9 euro per jaar gaat besparen op zijn stroomrekening. Zie jij het verband al? :>
Als jij voor 8 euro een nieuwe PC voor mij hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Zojuist voeding getest:

Even de ruwe cijfers:
voeding HX750 (2010) vs V 550
idle 80-82W vs 75-77W
load 315-316W vs 305W
extreme 480-482W vs 420-423W

Nog corrigeren voor de randapperatuur, waaronder het scherm (19W) en de switch (nog niet gemeten). Load test is civ vi zonder framerate limiter (99% gpu/58% cpu) en extreme is prime en furmark tegelijk. Heb na testen nog een keer de HX750 aangesloten om te dubbel checken*

Aan de idle kant win ik dus veel minder dan verwacht, aan de load kan win ik juist weer veel meer dan verwacht.

*behalve voor de extreme test en merk net op dat die niet consistent is.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2018 22:38 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.