Sprak andere tweaker die de megekko actie gebruik heeft om een RMx850 te bestellen en die was er wel blij mee (heel stil aldus ecopowers). Triggerde mij om ook eens serieus naar deze actie te kijken. Had zelf namelijk al een tijdje een
pricewatch: Corsair VS550 (2018) bij coolblue op het lijstje staan omdat mijn tweede game pc momenteel een XFX uit 2008 gebruikt die het geluid van een stofzuiger produceert.
Echter kan ik nu dus ook mijn HX750W (aangeschaft in 2010) van mijn primaire game pc doorschuiven en vervangen voor de RMx850 welke in de aanbieding is. Na wat onderzoek geloof ik niet dat ik er qua efficiency heel erg op vooruit ga. De HX750W zat destijds met 89% tegen gold aan dus zou maar 1% moeten schelen. Verder is de RMx850 niet bijzonder zuinig bij 50W. Laat ik nu net pak hem beet minimaal 12 uur per dag 50W draaien.
Ben dus ook gaan kijken of er voedingen zijn die ik terug kan verdienen. Kwam via HWI op een uitgebreide lijst en daar stond
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3 en daarmee zou ik tov een RM850 circa 8 euro per jaar kunnen besparen. Echter het verbruik tijdens gamen zal er voor zorgen dat die wel lawaai gaat maken dus daar zit ik dan weer niet op te wachten. In mijn NAS zit overigens een Cooler master V550 (niet te vergissen met de corsair VS 550, op aanrader van the mask als ik mij niet vergis). Maar goed die heeft min of meer hetzelfde probleem bij primair gebruik.
De
pricewatch: EVGA SuperNOVA 750 G3 zou in theorie dat probleem niet hebben, is met 85% iets minder efficient en is met 120 euro een stuk duurder. Gaat 5-6 jaar duren om die terug te verdienen. Grootste probleem is dat, volgens tomshardware, de voeding boven de 100W de fan direct naar 1600rpm laat stijgen. Daar zit ik dus ook niet op te wachten.
Al met al kan ik dus voor 45 euro een budget voeding in de 2500K knallen, of zelf voor 81 euro een upgrade doen die eigenlijk geen merkbare upgrade zal geven

. Het is jammer dat ze bij megekko geen platinum+ voeding in de aanbieding hebben voor pak hem beet 120 euro die tevens stil is want dan was de keuze snel gemaakt...
edit: heb even grof uitgemeten en kom op 70W normaal idle (dus met chrome die de cpu bestookt) en 278W gaming. Dus heb toch maar een V550 besteld. Zou me 9,38 per jaar moeten opleveren tov de RM850.
[
Voor 169% gewijzigd door
sdk1985 op 07-10-2018 22:29
. Reden: wat duidelijker ]