Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:55:
Zojuist voeding getest:

Even de ruwe cijfers:
voeding HX750 (2010) vs V 550
idle 80-82W vs 75-77W
load 315-316W vs 305W
extreme 480-482W vs 420-423W

Nog corrigeren voor de randapperatuur, waaronder het scherm (19W) en de switch (nog niet gemeten). Load test is civ vi zonder framerate limiter (99% gpu/58% cpu) en extreme is prime en furmark tegelijk. Heb na testen nog een keer de HX750 aangesloten om te dubbel checken.

Aan de idle kant win ik dus veel minder dan verwacht, aan de load kan win ik juist weer veel meer dan verwacht.
Je meting klopt vanzelfsprekend niet. Als je nieuwe voeding op zo'n 94% zit bij 420W AC, is dit 395W DC, dat zou dan betekenen dat de oude voeding op zo'n 82% zit als je 480W uit het stopcontact trekt. Maar we weten al dat dat niet klopt, omdat het rendement op ongeveer 91% zit bij zo'n belasting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:07
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Je meting klopt vanzelfsprekend niet. Als je nieuwe voeding op zo'n 94% zit bij 420W AC, is dit 395W DC, dat zou dan betekenen dat de oude voeding op zo'n 82% zit als je 480W uit het stopcontact trekt. Maar we weten al dat dat niet klopt, omdat het rendement op ongeveer 91% zit bij zo'n belasting.
Tja kan nog een keer naar kijken of het de max load test stabiel is of dat er variantie op treed. Heb nu de 750W weer aangesloten dus dat is niet zon probleem. Alle kabels hangen er nog van beide voedingen :P.

Vond het verschil zelf ook opvallend. Dan is het of de ouderdom, of het heeft te maken met de cpu priority van prime. In theorie zou een te zware prime load namelijk furmark in de weg kunnen zitten waardoor je daar geen 99% meer haalt. Als dit zo is dan is natuurlijk daarna nog steeds de vraag waarom het eindresultaat na een reboot anders zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2018 22:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is geen ouderdom, het is gewoon een slechte meting. Sowieso is het knap lastig om het verbruik goed te meten met zo'n variabele load als die van een PC. Daarom gebruikt men er ook een load tester voor, die heeft gewoon een load die stabiel blijft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Vergeet overigens niet te corrigeren voor de randapperatuur he... Je kan per definitie niet zeggen dat er 420W ac door de voeding wordt verwerkt omdat je dan het scherm en de overige randapperatuur er nog niet af hebt getrokken... Ik zei al, ruwe cijfers. Dus je moet zelf nog beetje nadenken of even wachten tot ik tijd heb gehad de rest uit te meten ;). Maar goed ook als je corrigeert voor het scherm en de switch (en evt de muis) dan kopt het nog niet.

Verder valt dat allemaal wel mee. Zoals gezegd heb ik de idle en load testen geverifierd door te testen met 750>550>750. Idle kwam exact hetzelfde uit, na reboot gewoon 5 minuten wachten, checken of cpu op <2Ghz draait en uitlezen. De civilization test is ook rete stabiel, heb de FPS genoteerd. Ook daar komt gewoon hetzelfde uit. Opvallend genoeg scheelt het daarbij ook nog eens tussen DX11 (110 fps) en DX12 (95 fps) maar daar heb ik dus op gelet.

Alleen de extreme testen heb ik niet gedubbel checked omdat ik die later pas bedacht had, nadat de 550 al erin zat.

Update1:
De extreme test net gechecked en die is niet consistent. Tweede keer 462W ipv de eerder gemeten 480W. Dat is een enorm verschil. Probleem is combinatie van fout in test setup en de variabele load in furmark. Als ik morgen tijd heb probeer ik wel een effectievere test voor het extreme scenario te verzinnen..

Update2
Ondertussen hertest gedaan met de nieuwe 'extreme' test.

spoiler:
Dat is uiteindelijk prime95 blend geworden + msi kombustor met process priority op high. Dan kom je op 95% gpu belasting uit. Variantie binnen dezelfde voeding was 405-407W voor test1 en 410-411W voor test 2. Op de andere voeding was het 406-410W voor test1 en 403-404W voor test 2. Dus even betrouwbaar als de Civilization VI en idle test wordt het niet. Ook hier moet dan nog 19W voor het scherm af en wat correctie voor de switch en de randapperatuur. Procenten kun je dus niet uitrekenen zonder dat exact uit te meten. (Maar voor mij is dat ook niet nodig, ik zie hieruit hoeveel watt ik minder uit de muur trek). Hx750 gemiddeld 408 W / V550 gemiddeld 405.5W. Delta is dus 2.5W (=verwaarloosbaar)

Totaal komen we dan op (jn het voordeel van de V 550):
Idle delta 5W (rond de 50W)
load delta 10W (rond de 300W)
extreme delta 2.5W (rond de 400W)

Extreme zie ik niet snel gebeuren. Op basis van de Watt besparingen bij de normale idle en load zou met mijn gebruik idle 32 Kwh per jaar moeten schelen en load 11 Kwh. Een meetbaar verschil, maar minder dan van te voren verwacht op basis van de metingen van HWI.

Beantwoord meteen de vraag of je snel een 10 jaar oude voeding kunt terug verdienen bij vervanging > Nee dat gaat 9+ jaar duren. Verder geen man overboord ik had hoe dan ook een nieuwe voeding nodig voor mijn derde pc ;).

[ Voor 109% gewijzigd door sdk1985 op 13-10-2018 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Even een (wellicht) eenvoudige vraag voor de kenners:

Ik ben van plan om mijn huidige voeding te gaan vervangen (600w Mid/low-tier voeding van ~8 jaar oud), gewoon omdat het kan en stiekem ook moet ( ;) )

Huidige setup:

Ryzen 1700 --> wordt echter binnenkort vervangen door een 2700x @ stock
MSI GTX1080 Gaming X @ stock
16GB RAM
2 SSD's

OC zal waarschijnlijk niet echt gebeuren. Als wel, dan alleen zeer bescheiden.

Na dit topic te hebben doorgenomen heb ik het volgende op het oog:

pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (wel maar 1 PEG, klein nadeel).
pricewatch: Corsair RM650x (2018) (wattage niet echt nodig, maar wel 2x PEG).
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold (toch maar vanaf gezien).

Heeft 1 van de bovenstaande voedingen nog een (objectieve) kleine/marginale voorkeur boven de anderen?
Zijn ook nog wel een paar andere interessante (iets goedkopere) voedingen zag ik, maar die zijn niet (semi)modulair, iets wat ik toch wel handig vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Fixer Meer dan 350W zal je niet uit de voeding trekken, dus zelfs met een kleine OC kan een high-end 450W voeding ook prima.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W en pricewatch: Corsair RM550x (2018) zijn dan goede modulaire high-end voedingen voor een goede prijs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Enkel goede ervaringen met tig units uit Corsair RMx en de Seasonic Focus Plus Gold series. Waarom de Bitfenix nog zo gepusht wordt verbaast mij een beetje, marginaal inzicht in de structuur erachter doet je wenkbrauwen al fronzen. Leuke cases, soms leuke accessoires, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is (i.e. verder dan het technische aspect van de voeding) wel reden wat vraagtekens bij zo'n fundamenteel component.

Aan de andere kant, heeft natuurlijk wel een 9 gekregen van Tweakers *O*

Afbeeldingslocatie: https://techtesters.eu/foritain/bitfenixlol9.png

edit: nadere uitleg volgt nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Foritain schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:08:
Waarom de Bitfenix nog zo gepusht wordt verbaast mij een beetje, marginaal inzicht in de structuur erachter doet je wenkbrauwen al fronzen. Leuke cases, soms leuke accessoires, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is (i.e. verder dan het technische aspect van de voeding) wel reden wat vraagtekens bij zo'n fundamenteel component.
[Afbeelding]
:? Dit snap ik eerlijk gezegd niet. Dit is één van de beste high-end voedingen op de markt op dit moment tot pakweg zo'n 100 euro, is extreem stil, heeft zeer goede ripple-waarden, gebruikt topkwaliteit componenten, levert zijn vermogen onder hoge omgevingstemperaturen en komt daarom dus met een overtuigende 7 jaar garantie.

Graag gedetailleerdere argumenten noemen waarom er ook maar een enkele reden is om deze niet aan te raden in plaats van zo'n vaag bericht.

https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=pTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Mijn systeem nu, met de videokaart die ik besteld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,50€ 62,50
1ASRock H170M Pro4€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 189,-€ 189,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,50€ 59,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 38,54€ 38,54
2Transcend TS1GLH64V1H€ 84,-€ 168,-
1Asus DRW-24D5MT (bulk)€ 13,95€ 13,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 860 PRO 256GB€ 99,14€ 99,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,63

Tijd voor een nieuwe voeding. Modulair hoeft voor mij niet, meer dan €70,- ook niet en bronze is voldoende. Ik ga de videokaart misschien overklokken, maar niet extreem. Ik heb allerlei voedingen bekeken en reviews op JonnyGuru bekeken, maar ik weet nog steeds niet wat voor mijn systeem de voeding met de beste prijs/kwaliteit-verhouding is. Ik twijfel over de volgende exemplaren:

pricewatch: XFX Pro 450W v2
pricewatch: be quiet! System Power 9 500W

Volgens mij is de XFX een koopje, maar kan 'ie 300W load aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Klein verschilletje tussen de nieuwe V550 en de oude HX750W viel mij op tijdens het testen. Mijn overclock bleek na bios update niet goed te zijn teruggezet. Begon ik met Prime95 en gooide ik Kombuster aan dan kreeg ik alleen bij de HX750W een BSOD. Als ik eerst Kombustor draaide en dan Prime blend dan ging het bij beide voedingen goed. Prime95 met AVX was op geen enkele voeding lang stabiel.

Ondertussen de overclock gecorrigeerd en de verklaring voor de BSODs zit hem in voltage drops (load line calibration stond uit). Maar geeft wel aan dat de drops van de HX750W van een andere orde van grootte zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 15-10-2018 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
CaptainPanda schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:50:

Graag gedetailleerdere argumenten noemen waarom er ook maar een enkele reden is om deze niet aan te raden in plaats van zo'n vaag bericht.
Foritain wordt betaald door Seasonic via zijn site Techtesters via advertentieruimte, waarschijnlijk de reden dat hij ontkent dat er problemen zijn met de Focus serie en noemt hij de Focus serie in veel van zijn behuizing en moederbord reviews als de beste voedingen van het moment. :z
Modbreak:Je doet hier een verregaande beschuldiging. Al heeft hij de schijn tegen vraagt zo'n verregaande claim om verregaand bewijs. Graag dat bewijs posten, of deze claim terugtrekken.

Wie heeft de banner(s) ook allemaal gezien? Of heeft er een screenshot van?
Modbreak:Hou het aub on-topic, discussies over kwaliteit of verdienmodel van andere websites horen niet in deze thread.

Met de voeding is iig niks mis, die maakt net als de Corsair RMx 2018 serie gebruik van het 'GPU' design van Channel Well Technology (CWT). Dat kun je dus ook in mijn review zien hier op Tweakers of in andere goede reviews bijvoorbeeld die van Aris. https://www.tomshardware....series-550w-psu,4805.html

[ Voor 81% gewijzigd door dion_b op 16-10-2018 15:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:39
Joep schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:17:
Mijn systeem nu, met de videokaart die ik besteld heb:

#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~Intel Pentium G4560 Boxed~€ 62,50~€ 62,50~
1~ASRock H170M Pro4~€ 0,-~€ 0,-~
1~MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC~€ 189,-~€ 189,-~
1~Seagate Barracuda, 2TB~€ 59,50~€ 59,50~
1~BitFenix Neos Zwart/Zwart~€ 38,54~€ 38,54~
2~Transcend TS1GLH64V1H~€ 84,-~€ 168,-~
1~Asus DRW-24D5MT (bulk)~€ 13,95~€ 13,95~
1~be quiet! System Power 7 300W~€ 0,-~€ 0,-~
1~Samsung 860 PRO 256GB~€ 99,14~€ 99,14~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 630,63~

Tijd voor een nieuwe voeding. Modulair hoeft voor mij niet, meer dan €70,- ook niet en bronze is voldoende. Ik ga de videokaart misschien overklokken, maar niet extreem. Ik heb allerlei voedingen bekeken en reviews op JonnyGuru bekeken, maar ik weet nog steeds niet wat voor mijn systeem de voeding met de beste prijs/kwaliteit-verhouding is. Ik twijfel over de volgende exemplaren:

pricewatch: XFX Pro 450W v2
pricewatch: be quiet! System Power 9 500W

Volgens mij is de XFX een koopje, maar kan 'ie 300W load aan?
De XFX heeft een oud intern design en officieel niet geschikt voor jouw systeem. Daarbij zo goed als niet verkrijgbaar.
Tot €70 is de Bitfenix Formula Gold 450w de beste voeding die je kunt kopen. Wil je goedkoper dan zou je de be quiet! Pure Power 10 400w kunnen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Zojuist een aantal offtopic posts moeten verwijderen. Hou het aub inhoudelijk over de voedingen en hun technische eigenschappen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Enkel goede ervaringen met tig units uit Corsair RMx en de Seasonic Focus Plus Gold series. Waarom de Bitfenix nog zo gepusht wordt verbaast mij een beetje, marginaal inzicht in de structuur erachter doet je wenkbrauwen al fronzen. Leuke cases, soms leuke accessoires, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is (i.e. verder dan het technische aspect van de voeding) wel reden wat vraagtekens bij zo'n fundamenteel component.

[Afbeelding]
@Foritain Kun je bovenstaande zaken alsjeblieft ook onderbouwen en toelichten?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:35
Ben ik de enige die de 9900k een wattage nachtmerrie vind?

https://www.techpowerup.c...tel/Core_i9_9900K/16.html
https://www.gamersnexus.n...enchmarks-vs-2700x/page-2

Even de solder terzijde (der8auer en casekings gaan er dieper op in op YouTube). Heb je in theorie best een flinke koeler en voeding nodig op stock alleen al... In theorie(?) zou een 550w voeding überhaupt verstandig zijn icm een gemiddelde GPU (denk aan 1070/1070TI bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rain2reign schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:33:

Even de solder terzijde (der8auer en casekings gaan er dieper op in op YouTube). Heb je in theorie best een flinke koeler en voeding nodig op stock alleen al... In theorie(?) zou een 550w voeding überhaupt verstandig zijn icm een gemiddelde GPU (denk aan 1070/1070TI bijvoorbeeld)?
Zien wij dezelfde nummers? Ik zie maar maximaal 336W AC voor een systeem i9 9900K en GTX 1080 Ti op TechPowerUp tijdens gaming. Waarom denk je dat een GTX 1070 of GTX 1070 Ti dan niet zou kunnen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
De rek is inmiddels echt uit mijn huidige pc, die nog uit het core 2 duo/quad tijdperk stamt, dus is het tijd om eens te investeren in een nieuwe pc. Ik ben er inmiddels achter dat dit waarschijnlijk niet het beste moment is als je kijkt wat er in cpu-land price-wise aan de hand is... of in geheugen-land... of in gpu-land for that matter... Maar het is niet anders.

Wat ik op het oog heb is een mini-itx Node 304, omdat het een mooi kastje is die goed in mn opstelling is te verwerken. Plus... hij is gesloten waardoor enigerlei kermisverhalen van geintegreerde rgb-meuk mooi uit het zicht blijft. Vrouwlief is best blij met een kerstboom, maar meestal in de beperkte periode van 10 december tot drie-koningen.

Wat komt er dan in die Node 304 te zitten?
een AMD 2600 of 2600x
een drietal hdd's een ssd en een m2 ssd
wat geheugen
afhankelijk van het prijspeil een Vega 56/64 of 1070/1080 (op een ITX-moederbord, dus geen fratsen met SLI of CF)
Overclocken: jep, wel leuk om mee te stoeien, maar we blijven met een luchtkoeler werken in een kastje met beperkte koelmogelijkheden, dus ik ga voor een mooie balans in verbruik/prestaties.

Het voordeel van de gewenste kast, is dat er ondanks het beperkte volume, reguliere dual slot videokaarten in kunnen, maar... dat deze in de knel komen met de voeding als deze >160mm diep is.

Lang verhaal kort:
Nieuwe pc in de pijplijn. Ik zoek een voeding van rond de 450 - 600 watt met een hoogte x breedte die voldoet aan de ATX-spec (dus 86mm x 150mm) en een diepte (de afstand tussen de 230v IN en de 12V UIT) die ~140-150mm betreft.

Nu heb ik nog wel wat meer noten op mn zang: want het moet dan ook nog eens een modulaire voeding zijn zodat de ongebruikte kabels niet in de weg liggen. Het blijft immers beperkte ruimte in zo'n ITX kastje.

De pricewatch heeft me tal van opties gegeven die hier aan voldoen, maar het blijven uiteindelijk letterlijk en figuurlijk black boxes (al dan niet voorzien van mooie stickers). Mijn vraag aan u: welke van de volgende voedingen zijn kwalitatief sterk:pricewatch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als je in die slectie nog zoekt op 80+ Gold (wat toch wel een beetje de norm is inmiddels), max 550W (ruim voldoende) en op volledig modulair (ook makkelijk als je de voeding in en uit wilt bouwen zonder al je strak weggewerkte kabels weer los te knippen, kom je op 2 mooie opties uit: categorie: Voedingen

[ Voor 27% gewijzigd door DominoNL op 24-10-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
DominoNL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:36:
Als je in die slectie nog zoekt op 80+ Gold (wat toch wel een beetje de norm is inmiddels), max 550W (ruim voldoende) en op volledig modulair (ook makkelijk als je de voeding in en uit wilt bouwen zonder al je strak weggewerkte kabels weer los te knippen, kom je op 2 mooie opties uit: categorie: Voedingen
Ha! was ik eigenlijk gewoon nog niet kritisch genoeg ;) ! Dank voor de aanvulling en het verder inperken van mijn keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pixxel Ik zou een SFX voeding overwegen in deze kast, ivm kortere kabels en meer ruimte voor GPU
pricewatch: Corsair SF450
pricewatch: Corsair SF600

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 24-10-2018 18:36 . Reden: link vergeten ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:15:
@Pixxel Ik zou een SFX voeding overwegen in deze kast, ivm kortere kabels en meer ruimte voor GPU
pricewatch: Corsair SF450
pricewatch: Corsair SF600
De beste oplossing in de Node 304 maar niet zonder ATX>SFX bracket pricewatch: Silverstone SST-PP08B @Pixxel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:35
Ik zag dat de 2018 editie (revisie?) van de SF450/SF600 uitkomt binnenkort. Centralpoint en alternate verwachten hem rond eerste week november. Komt...
...Inclusief ATX bracket, maar met korte kabels voor kleine behuizingen. Heeft kabels met individuele sleevings.
Misschien ook een optie? pricewatch: Corsair SF600 (2018)

[ Voor 3% gewijzigd door rain2reign op 24-10-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
rain2reign schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:35:
Ik zag dat de 2018 editie (revisie?) van de SF450/SF600 uitkomt binnenkort. Centralpoint en alternate verwachten hem rond eerste week november. Komt...

[...]

Misschien ook een optie? pricewatch: Corsair SF600 (2018)
Laat ze eerst maar eens leverbaar worden. Voordeel is wel dat ze incl ATX>SFX bracket geleverd worden.
Is overigens SF Platinum ipv 2018 want de SF Gold blijft gewoon leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
SFX heb ik inderdaad ook nog naar gekeken, maar het nadeel bij het gros daarvan is dat er minder dan 6 SATA aansluitingen op zitten. Dan zit je automatisch met geklier met molex convertertjes. Waarom dan zes SATA aansluitingen? Ik hoop de pc met een paar jaar te voorzien van een afgedankte apu en dan als fileservertje in te zetten. Meer schijven is dan fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan een een SATA splitterkabel kopen. Steviger dan Molex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 20:41

smv

rain2reign schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:33:

Dit is voor mij ook de grote hamvraag. Mijn idee is, wanneer de processor eens knap beschikbaar is gekomen, de moederbord die ik tot nu toe op het oog hebt beschikbaar wordt en dan nog een nvidia 2080TI erbij, wat voor soort voeding (in wattages) zou je dan moeten gaan denken?

Wat ik min of meer overal al lees, is dat de 9900k een gigantische stroom vreter is en veel meer vreet, dan wat Intel opgeeft.

Idee van setup kwa moederbord/processor/videokaart is:
- I9 9900K
- Asus rog maximus xi extreme
- Een Nvidia 2080 TI (nog niet uitgezocht welke,aangezien MB en Processor etc.. nog niet beschikbaar zijn).

Uiteraard moet er nog geheugen etc.. bij en m2 met hdd's of ssd's, maar volgensmij zijn bovenstaande drie de drie grootste stroom vreters?

Wat zou de hoeveel voeding als advies zijn, die je het beste zou kunnen nemen, waarmee je sowieso veilig zit. Vanuit gaande dat ik zeker weten wel ga overklokken.
Hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen hiermee, want echt duidelijk vind ik het niet, om het ergens uit te kunnen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ga je (extreem) overklokken kijk dan naar 650-750W.
Videokaart zit op 300-350W, de rest van het systeem gaat naar 250-300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 10:51
Zouden jullie een Coolermaster MWE 650W Bronze van minder dan een jaar oud gebruiken voor een nieuw systeem? Hij komt uit mijn "knakenPC" waar ik even snel iets voor nodig had, maar echt een hoogvlieger is het natuurlijk niet...

Nieuwe systeem zal bestaan uit een Ryzen 5 2600 met een GTX 1070, een netwerkkaart en twee HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Pyramiden schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:37:
Zouden jullie een Coolermaster MWE 650W Bronze van minder dan een jaar oud gebruiken voor een nieuw systeem? Hij komt uit mijn "knakenPC" waar ik even snel iets voor nodig had, maar echt een hoogvlieger is het natuurlijk niet...

Nieuwe systeem zal bestaan uit een Ryzen 5 2600 met een GTX 1070, een netwerkkaart en twee HDD's.
Om nieuw te kopen is het geen aanrader want er zijn betere alternatieven maar als je de voeding al hebt is deze nog 4 - 5 jaar probleemloos te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49
Hey ik zie de nieuwe Pure Power 11's van bequiet! bij een aantal webshops! Kunnen we die klakkeloos vervangen voor de Pure Power 10 of moeten we eerst reviews afwachten?

Ze zijn wel aan de prijs. De 400W bijvoorbeeld kost 64 euro, maar er is eindelijk ook weer een 300 en 350W variant. Als deze van iets betere kwaliteit is dan de System Powers, kunnen we leuke budget gamesystemen samenstellen. Ik ben opgewonden! *O*

Je kan ze alleen niet echt goed vinden, maar als je deze EAN code 4260052186329 in Google intypt kom je als het goed is de eerste link een PDF datasheet tegen.

https://www.google.nl/sea....2.0.0.0...37.VnugBthQeQs

Duuuhh ze zijn Gold. Dat verklaart de prijs. 8)7 De 300 en 350W zijn overigens Bronze.. Wel leuk dat nu ook de 300W een PCI-e 6+2 kabel heeft.

En waarom is dit geen nieuws? Als Trust een nieuw toetsenbord lanceert, is het nieuws. :')

[ Voor 40% gewijzigd door chim0 op 28-10-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wie redeneert er even met mij mee?

Het gaat om een nieuwe voeding voor een van mijn systemen en de vraag welke classificatie verstandig is.

Het systeem heeft wat problemen en ik vind het tijd om de voeding te vervangen. Ik het systeem even aan mijn el-cheapo watt-meter gehangen en die suggereert dat het systeem zo rond de 130W uit het stopcontact trekt. Dat is meer dan ik had gehoopt en ik hoop het nog wat om laag te krijgen, maar daar gaat het niet over.

Aangezien het een nogal oude voeding is ga ik er van uit dat het daadwerkelijke gebruik van dit systeem rond de 110W ligt. Omdat het systeem in de toekomst ook als HTPC gaat dienen wil ik niet te krap gaan zitten en wil ik een voeding die toch zeker 200W kan trekken, dus geen Pico maar een "echte" voeding.

Ik probeer te beredeneren voor welke categorie voeding ik moet gaan.

- nu: NAS, toekomst: NAS + HTPC
- 24/7 aan gedurende 5 jaar
- Ryzen 2400G (65W TDP)
- 10 HDs (traditionele draaischijven, geen SDD's)
- huidige voeding: AOpen 300W ??? (oud)
- verbruik: 20x100W + 4 x 200W (20 uur NAS, 4 uur HTPC) ~= 120W continu
- geluid en koeling speelt geen enkele rol

Als ik een platinum plus voeding koop dan wordt het al snel een voeding > 600W voor een prijs boven de 150 euro. Is dat het geld waar ten opzichte van een 350W Gold plus certificering die je voor zo'n 70 euro kan krijgen?

Aannames:
- 1 jaar lang 1 Watt gebruiken kost 2 euro, 5 jaar lang kost 10 euro
- 120W gemiddeld verbruik
- voeding A: 360W, Gold Plus, 70 Euro
- voeding B: 550W, Titanium Plus, 90 Euro
- voeding C: 650W, Titanium Plus, 160 Euro

Eerst bepalen in welke mate deze voedingen belast worden:
A: 120W : 360W = 33%
B: 120W : 550W = 21%
C: 120W : 650W = 18%

Extrapolerend uit Wikipedia (Wikipedia: 80 Plus) schat ik dat:
- Gold Plus is 91% efficient bij 33% belasting.
- Platinum Plus is 92% efficient bij 21% belasting.
- Titanium Plus is 93% efficient bij 18% belasting.

A: 120W @ 91% efficientie => 131W uit het stopcontact
B: 120W @ 92% efficientie => 130W uit het stopcontact
C: 120W @ 93% efficientie => 129W uit het stopcontact

Verschil: 1W

1W * 5 jaar draaien = 1 * 5 * 2 = 10 Euro
2W * 5 jaar draaien = 2 * 5 * 2 = 20 Euro

Conclusie: Financieel gezien is het niet interessant om voor de high-end voeding te gaan en ben ik beter af met een eenvoudige(re) Gold Plus.

Redelijk verhaal of ga ik ergens de mist in?

PS. Ik ga opzettelijk voorbij aan aspecten als geluid, warmte, milieu en MTBF. De waarde daarvan is persoonlijk en/of moeilijk in geld uit te drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28-10-2018 19:27 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
chim0 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 05:45:
De 300 en 350W zijn overigens Bronze.. Wel leuk dat nu ook de 300W een PCI-e 6+2 kabel heeft.
De 300 en 350w zijn intern dezelfde als de PP 10 en daarom ook geen aanraders want maken nog gebruik van een design met groepsregulatie.
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:20:
Wie redeneert er even met mij mee?

Het gaat om een nieuwe voeding voor een van mijn systemen en de vraag welke classificatie verstandig is.

Het systeem heeft wat problemen en ik vind het tijd om de voeding te vervangen. Ik het systeem even aan mijn el-cheapo watt-meter gehangen en die suggereert dat het systeem zo rond de 130W uit het stopcontact trekt. Dat is meer dan ik had gehoopt en ik hoop het nog wat om laag te krijgen, maar daar gaat het niet over.

Aangezien het een nogal oude voeding is ga ik er van uit dat het daadwerkelijke gebruik van dit systeem rond de 110W ligt. Omdat het systeem in de toekomst ook als HTPC gaat dienen wil ik niet te krap gaan zitten en wil ik een voeding die toch zeker 200W kan trekken, dus geen Pico maar een "echte" voeding.

Ik probeer te beredeneren voor welke categorie voeding ik moet gaan.

- nu: NAS, toekomst: NAS + HTPC
- 24/7 aan gedurende 5 jaar
- Ryzen 2400G (65W TDP)
- 10 HDs (traditionele draaischijven, geen SDD's)
- huidige voeding: AOpen 300W ??? (oud)
- verbruik: 20x100W + 4 x 200W (20 uur NAS, 4 uur HTPC) ~= 120W continu
- geluid en koeling speelt geen enkele rol

Als ik een platinum plus voeding koop dan wordt het al snel een voeding > 600W voor een prijs boven de 150 euro. Is dat het geld waar ten opzichte van een 350W Gold plus certificering die je voor zo'n 70 euro kan krijgen?

Aannames:
- 1 jaar lang 1 Watt gebruiken kost 2 euro, 5 jaar lang kost 10 euro
- 120W gemiddeld verbruik
- voeding A: 360W, Gold Plus, 70 Euro
- voeding B: 550W, Titanium Plus, 90 Euro
- voeding C: 650W, Titanium Plus, 160 Euro

Eerst bepalen in welke mate deze voedingen belast worden:
A: 120W : 360W = 33%
B: 120W : 550W = 21%
C: 120W : 650W = 18%

Extrapolerend uit Wikipedia (Wikipedia: 80 Plus) schat ik dat:
- Gold Plus is 91% efficient bij 33% belasting.
- Platinum Plus is 92% efficient bij 21% belasting.
- Titanium Plus is 93% efficient bij 18% belasting.

A: 120W @ 91% efficientie => 131W uit het stopcontact
B: 120W @ 92% efficientie => 130W uit het stopcontact
C: 120W @ 93% efficientie => 129W uit het stopcontact

Verschil: 1W

1W * 5 jaar draaien = 1 * 5 * 2 = 10 Euro
2W * 5 jaar draaien = 2 * 5 * 2 = 20 Euro

Conclusie: Financieel gezien is het niet interessant om voor de high-end voeding te gaan en ben ik beter af met een eenvoudige(re) Gold Plus.

Redelijk verhaal of ga ik ergens de mist in?

PS. Ik ga opzettelijk voorbij aan aspecten als geluid, warmte, milieu en MTBF. De waarde daarvan is persoonlijk en/of moeilijk in geld uit te drukken.
Je kunt beter kijken naar een voeding die voor een acceptabele prijs een zo hoog mogelijke efficiëntie heeft bij het door jou berekende verbruik van 120w. Dan komt de pricewatch: Cooler Master V Series V550 er heel gunstig uit. Ruim 89% efficiënt bij een belasting van 50w, ruim 92% bij 100w en ruim 90% bij 200w.
De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt doet respectievelijk 84,9%, 90% en 88,1%.
Een pricewatch: Seasonic Prime 650W Titanium doet 89,8%, 93,3% en 92,2% voor een meerprijs die je niet in 10 jaar gaat terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Uszka schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:42:
Je kunt beter kijken naar een voeding die voor een acceptabele prijs een zo hoog mogelijke efficiëntie heeft bij het door jou berekende verbruik van 120w. Dan komt de pricewatch: Cooler Master V Series V550 er heel gunstig uit. Ruim 89% efficiënt bij een belasting van 50w, ruim 92% bij 100w en ruim 90% bij 200w.
Tnx voor de tip, ga ik naar kijken.
De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt doet respectievelijk 84,9%, 90% en 88,1%.
Een pricewatch: Seasonic Prime 650W Titanium doet 89,8%, 93,3% en 92,2% voor een meerprijs die je niet in 10 jaar gaat terug verdienen.
Dat zijn de voedingen die ik voor A en C op het oog had. :)
Ik ben alleen niet zo snugger geweest om het daadwerkelijke verbruik van die voedingen op te zoeken en ben uit gegaan van de standaard. Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap alleen niet is nu een singelrail beter of niet ?
Want meest verkochte zijn singel .
Mij lijkt beter dual of meer want dan kan je zien wat er de stroomstoring maakt of uitval .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 05:45:

En waarom is dit geen nieuws? Als Trust een nieuw toetsenbord lanceert, is het nieuws. :')
Omdat Trust waarschijnlijk een persbericht uitgeeft, gemakkelijk kopiëren en plakken dus en dan heb je zogenaamd nieuws.
Hey ik zie de nieuwe Pure Power 11's van bequiet! bij een aantal webshops! Kunnen we die klakkeloos vervangen voor de Pure Power 10 of moeten we eerst reviews afwachten?
Ja ik verwacht dat het dezelfde voedingen zijn, met alleen een iets hoger rendement vanaf 400W.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=16162
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:20:

Een voeding zoals de Cooler Master V550 kan meestal wel uit voor een PC met een laag verbruik in idle welke 24/7 aanstaat. Komt door het hoge rendement van deze voeding bij lage belasting, dat is vergelijkbaar met sommige 80PLUS Titanium voedingen.
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:05:
Snap alleen niet is nu een singelrail beter of niet ?
Want meest verkochte zijn singel .
Mij lijkt beter dual of meer want dan kan je zien wat er de stroomstoring maakt of uitval .
Single rail is gewoon een kostenbesparing, het is gewoon simpelweg een stukje goedkoper. Het maakt het PCB minder complex, je hebt een aantal componenten minder nodig en je kunt een goedkoper beveiligings IC nemen. De reden dat single rail beter verkoopt is omdat single rail heel vaak als iets beters wordt neergezet in de marketing en veel mensen hier intrappen.

Zie ook de topicstart, daar wordt het uitgelegd. https://gathering.tweaker...sert_message/1801761#rail

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
Uszka schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:49:
[...]

Laat ze eerst maar eens leverbaar worden. Voordeel is wel dat ze incl ATX>SFX bracket geleverd worden.
Is overigens SF Platinum ipv 2018 want de SF Gold blijft gewoon leverbaar.
De nieuwe SF600 is vanaf vandaag leverbaar. Ik had maanden een preorder lopen dus dat viel wel op :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Uszka schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

De 300 en 350w zijn intern dezelfde als de PP 10 en daarom ook geen aanraders want maken nog gebruik van een design met groepsregulatie.
Hmm dat is weer teleurstellend. Dat doet bequiet! wel vaker bij hun laagste voedingen, is dus gewoon dezelfde als het vorig model. En ik had nog zo gehoopt dat iemand met een nieuwe, goede 300/350W voeding zou komen, omdat in dit gebied bijna geen degelijke en betaalbare voeding is voor een goedkoop gamesysteempje, maar helaas. :(

Alhoewel ik een pricewatch: be quiet! System Power B9 350W bijvoorbeeld best zou durven pakken voor een goedkoop gamesysteempje als iemand echt aan een budget zit. Een Celeron/Pentium of Athlon met een GTX 1030/1050 of RX 550 achtig iets moet toch wel kunnen met zo'n voeding? Het is niet top maar ook niet helemaal crap volgens mij of wel?
-The_Mask- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Ja ik verwacht dat het dezelfde voedingen zijn, met alleen een iets hoger rendement vanaf 400W.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=16162
Nou, prima voedinkje dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:22:
Alhoewel ik een pricewatch: be quiet! System Power B9 350W bijvoorbeeld best zou durven pakken voor een goedkoop gamesysteempje als iemand echt aan een budget zit. Een Celeron/Pentium of Athlon met een GTX 1030/1050 of RX 550 achtig iets moet toch wel kunnen met zo'n voeding? Het is niet top maar ook niet helemaal crap volgens mij of wel?
Voor nagenoeg dezelfde prijs presteert pricewatch: be quiet! System Power 9 400W beter.
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:22:
Nou, prima voedinkje dan toch?
Niet voor €64,-. Dan doe je met de Bitfenix Formula Gold 450w een betere koop.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 29-10-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Meh snap niks van bequiet! en hun prijzen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De prijzen van be quiet! zijn volgens mij vrij logisch. De Pure Power 11 heeft zoals aangegeven dan ook dezelfde prijs als de Pure Power 10 serie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dan mag de prijs van de 11 nog wel wat gaan zakken. €64 vs €51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:02:
De prijzen van be quiet! zijn volgens mij vrij logisch. De Pure Power 11 heeft zoals aangegeven dan ook dezelfde prijs als de Pure Power 10 serie.
Niet dus, zie laatste zin @Uszka

En ook onderling. Twee voedingen die hetzelfde kosten maar waarvan de ene beter is. Is mij allemaal niet logisch. Maar volgens mij heb jij ook ooit gezegd dat bequiet! veel te hoge prijzen hanteert. Desondanks blijf ik er gek van. Weet niet waarom. Vind het gewoon prachtige producten. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Niet dus, zie laatste zin @Uszka

En ook onderling. Twee voedingen die hetzelfde kosten maar waarvan de ene beter is. Is mij allemaal niet logisch. Maar volgens mij heb jij ook ooit gezegd dat bequiet! veel te hoge prijzen hanteert. Desondanks blijf ik er gek van. Weet niet waarom. Vind het gewoon prachtige producten. O+
Hoeveel heb je er op de schoorsteenmantel staan ? :P
Ieder merk en shop speelt met prijzen, dat is aan hun. en het is aan een consument om het te kopen ja of nee, of om iets beters voor paar euro meer/minder te betalen. Je ziet het ook aan Corsair RM x(2018) die nu ineens weer stuk duurder zijn. van +- €70,- naar nu €94,- je moet dus altijd opletten wat je uit wil geven aan prijs en kwaliteit als je een voeding nodig hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
@CAPSLOCK2000 Verbruikt je PC in "NAS staat" wel 100W? Lijkt me wat hoog, of zijn alle 10 de schijven continue bezig (ik hoop het niet)?
Is het verbruik in 'idle' maar 50W is zo'n V550 nog interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hackus schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Hoeveel heb je er op de schoorsteenmantel staan ? :P
Haha bij mezelf nul, maar bij klantjes draaien ze allemaal prima in hun PC's ;) :+
Ieder merk en shop speelt met prijzen, dat is aan hun. en het is aan een consument om het te kopen ja of nee, of om iets beters voor paar euro meer/minder te betalen. Je ziet het ook aan Corsair RM x(2018) die nu ineens weer stuk duurder zijn. van +- €70,- naar nu €94,- je moet dus altijd opletten wat je uit wil geven aan prijs en kwaliteit als je een voeding nodig hebt.
Mja, dat is de eeuwenoude discussie "hoeveel is iets waard?" Een fabrikant geeft meestal een adviesprijs en meestal houden de meeste winkels zich min of meer daaraan, afhankelijk van hoe groot je bent en hoeveel marge je je kunt veroorloven. Neem Crucial bijvoorbeeld. Hun nieuwe budget SSD de BX500 120GB bijvoorbeeld staat voor 35 euro op hun website, maar wordt door de meeste webshops voor 25 euro verkocht. Dat is dus 10 euro lager dan de adviesprijs. Bij bequiet! weet ik dat niet, maar meestal hoor je hier als het over een voeding gaat "veeels te duur".

De Straight Power 11 450W bijvoorbeeld kost 90 euro. Dat is 30 euro duurder dan de Bitfenix 450W, maar is ie ook 30 euro beter? Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:28:
@CAPSLOCK2000 Verbruikt je PC in "NAS staat" wel 100W? Lijkt me wat hoog, of zijn alle 10 de schijven continue bezig (ik hoop het niet)?
Is het verbruik in 'idle' maar 50W is zo'n V550 nog interessanter.
Volgens mijn budget wattmeter wel. Ik vind het zelf ook aan de hoge kant, zeker omdat de CPU >95% in een low-power state staat, maar ik ga er even van uit dat het ongeveer klopt.

Die schijven zijn altijd bezig, niet altijd even druk, maar ik denk niet dat ze ooit in slaapstand komen.

Ik ga nog eens naar de CM V550 kijken, maar heb last van vooroordelen tegen het merk CM, wegens zeer wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:40:

De Straight Power 11 450W bijvoorbeeld kost 90 euro. Dat is 30 euro duurder dan de Bitfenix 450W, maar is ie ook 30 euro beter? Dat bedoel ik.
De SP 11 450w moet je vergelijken met pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en dat scheelt maar een tientje. Daar krijg je iig al een betere kwaliteit fan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:41:
[...]
Die schijven zijn altijd bezig, niet altijd even druk, maar ik denk niet dat ze ooit in slaapstand komen.
De vraag is dan of dat wel nodig is, hiermee kun je wellicht VEEL meer besparen dan met een zuinigere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Dat is persoonlijk. Je krijgt voor die 30 euro meer wel een veel betere fan en een volledig modulaire voeding. Geef je om beide niks, neem je de BitFenix. Vind je beide dingen wel belangrijk neem je de be quiet!.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

Ik ga nog eens naar de CM V550 kijken, maar heb last van vooroordelen tegen het merk CM, wegens zeer wisselende resultaten.
Daarom moet je ook nooit producten afrekenen op de merknaam. Elk merk heeft namelijk wel mindere of slechte producten uitgebracht. Dan is er dus letterlijk geen één merk dat je kunt kopen. Met uitzondering van misschien een net nieuw merk dat nog maar één serie heeft uitgebracht welke toevallig wel goed is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Haha bij mezelf nul, maar bij klantjes draaien ze allemaal prima in hun PC's ;) :+

[...]

Mja, dat is de eeuwenoude discussie "hoeveel is iets waard?" Een fabrikant geeft meestal een adviesprijs en meestal houden de meeste winkels zich min of meer daaraan, afhankelijk van hoe groot je bent en hoeveel marge je je kunt veroorloven. Neem Crucial bijvoorbeeld. Hun nieuwe budget SSD de BX500 120GB bijvoorbeeld staat voor 35 euro op hun website, maar wordt door de meeste webshops voor 25 euro verkocht. Dat is dus 10 euro lager dan de adviesprijs. Bij bequiet! weet ik dat niet, maar meestal hoor je hier als het over een voeding gaat "veeels te duur".

Deze is modulair, en een nieuw uitgekomen product is meestal iets duurder.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

De vraag is dan of dat wel nodig is, hiermee kun je wellicht VEEL meer besparen dan met een zuinigere voeding.
"huidige voeding: AOpen 300W ??? (oud)" klinkt niet echt als een voeding welke je nog lang wil gebruiken voor een PC welke 24/7 draait.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Maar die Whisper is al 2 jaar oud. Is het dan nog steeds een eerlijke vergelijk? En dan nog vind ik een fan en modulair voor 30 euro een te groot verschil. Dan zou ik eerder een groter vermogen voeding nemen of dan moet het technisch echt noemenswaardig verschil zijn. Maar ik denk dat bequiet! hun producten gewoon best wel hoog prijst.

Is dit overigens een waardige concurrent voor de SP 11? pricewatch: Enermax RevoBron TGA 500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:50:
Is dit overigens een waardige concurrent voor de SP 11? pricewatch: Enermax RevoBron TGA 500W
Nee, maar die wordt dan ook geleverd met 3 RGB fans met controller twv €50 zodat je eigenlijk maar €40 voor de voeding betaalt wat wel interessant is, mits je dus nog RGB fans zoekt. De voeding los is pricewatch: Enermax RevoBron 500W wat te duur is voor de geboden kwaliteit en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:50:
Maar die Whisper is al 2 jaar oud. Is het dan nog steeds een eerlijke vergelijk?
Wat maakt de leeftijd uit?
En dan nog vind ik een fan en modulair voor 30 euro een te groot verschil.
En een ander vindt het het wel waard.
Dan zou ik eerder een groter vermogen voeding nemen
Dat is dan weer het meest nutteloze wat je kunt doen.
of dan moet het technisch echt noemenswaardig verschil zijn. Maar ik denk dat bequiet! hun producten gewoon best wel hoog prijst.
Niet echt, anders werden ze ook niet zo regelmatig aan geraden. De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W zal ook weer regelmatig aangeraden worden ongetwijfeld.
Nee dat is een concurrent voor voedingen als de Corsair CX 2016, CXM 2016, Cooler Master MasterWatt serie en be quiet! Pure Power 10/11 serie. Alleen is die dus wel veel te duur, door de Enermax en RGB tax.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:44:
Ja, dat is nodig.
Mijn doel is niet om maximaal zuinig te gaan, maar als een duurdere voeding zichzelf terug zou betalen dan koop ik natuurlijk liever een high-end speeltje dan een budget model.
-The_Mask- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:44:
Daarom moet je ook nooit producten afrekenen op de merknaam. Elk merk heeft namelijk wel mindere of slechte producten uitgebracht. Dan is er dus letterlijk geen één merk dat je kunt kopen. Met uitzondering van misschien een net nieuw merk dat nog maar één serie heeft uitgebracht welke toevallig wel goed is.
Natuurlijk, maar sommige merken hebben meer goede producten dan andere merken. Mijn laatste aankopen van CM vielen een beetje tegen. Bij vergelijkbare producten zal ik dus eerst naar het andere merk kijken. In de markt voor voedingen is er meer dan genoeg te kiezen. Niks is definitief, alles valt te bespreken, maar als mens heb je zo je voorkeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29-10-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:09:
[...]
Bij vergelijkbare producten zal ik dus eerst naar het andere merk kijken. In de markt voor voedingen is er meer dan genoeg te kiezen.
Er is niet echt iets vergelijkbaars die qua rendement en prijs in de buurt komt.

De kunt alleen nog wel veel goedkoper gaan, maar het rendement en kwaliteit van de voeding is dan ook een stapje terug.
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W komt redelijk in de buurt met 87,6%, 91,7% en 90,4% bij resp. 50w, 100w en 200w belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Komt van HWI dus zal volgens jou niet erg betrouwbaar zijn :P

Edit: op Cybenetics zie ik voor de SP11 550w een vergelijkbaar resultaat dus zover zal HWI er niet naast zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door Uszka op 29-10-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
-The_Mask- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:47:
[...]
"huidige voeding: AOpen 300W ??? (oud)" klinkt niet echt als een voeding welke je nog lang wil gebruiken voor een PC welke 24/7 draait.
Klopt, die 'moet' vervangen worden, maar niet noodzakelijkerwijs door een duur gold+ exemplaar.
Ik zie ze even los van elkaar.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:09:
[...]
Ja, dat is nodig.
Mijn doel is niet om maximaal zuinig te gaan, maar als een duurdere voeding zichzelf terug zou betalen dan koop ik natuurlijk liever een high-end speeltje dan een budget model.
Dat klinkt logisch :)

Ik dacht: misschien ben je beter uit met een 'goedkope' voeding en een SSD bijvoorbeeld.
Stel je kunt het max vermogen (200W) flink verlagen kun je misschien toe met een Pico PSU?
Waarom draaien alle 10 schijven nu tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Met 10 hardeschijven kun je een PicoPSU sowieso vergeten en al zou er één zijn die zoveel vermogen kan leveren, dan nog zal het niet interessant zijn. Waarschijnlijk is de PicoPSU namelijk niet efficiënter, maar kwalitatief ga je wel een stuk achteruit en waarschijnlijk is die ook nog eens duurder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Misschien verouderd ontwerp of andere zaken die verouderd zijn. Zie je weleens. Ik zeg niet dat het bij deze voeding zo is, maar had gekund. In ieder geval als ik morgen een nieuwe PC zou kopen en ik steek er een voeding in van bijna 100 euro, zou ik er wel één willen van dit jaar. Maar goed als ik moet kiezen tussen de Whisper en de SP11 is de keuze snel gemaakt.
[...]

En een ander vindt het het wel waard.
Oh ik vind de SP 11 meer dan dubbel en dwars waard en zou hem maar al te graag willen hebben, geloof me, want dat blijft toch de onbtwiste koning, denk ik. Maar ik bedoel te zeggen dat als ie _even goed zou zijn_ als andere voedingen, die 20 of 30 euro goedkoper zijn, is ie dus overpriced.
[...]

Niet echt, anders werden ze ook niet zo regelmatig aan geraden. De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W zal ook weer regelmatig aangeraden worden ongetwijfeld.
Bedoel je dat positief of sarcastisch?
[...]

Nee dat is een concurrent voor voedingen als de Corsair CX 2016, CXM 2016, Cooler Master MasterWatt serie en be quiet! Pure Power 10/11 serie. Alleen is die dus wel veel te duur, door de Enermax en RGB tax.
Duidelijk! Ik weet nog dat Enermax vroeger echt een topmerk was, maar die tijden zijn dus vervlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:39:

Duidelijk! Ik weet nog dat Enermax vroeger echt een topmerk was, maar die tijden zijn dus vervlogen.
Toen ontwierpen en produceerden ze de voedingen nog zelf. Tegenwoordig is CWT de OEM van Enermax voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Uszka schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:42:
[...]

Toen ontwierpen en produceerden ze de voedingen nog zelf. Tegenwoordig is CWT de OEM van Enermax voedingen.
En die maken dus zowel goede spullen als crap meuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Yep, van low end (Sharkoon WPM) tot high-end (Corsair RMx/HX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:42:
[...]

CWT, maar ook Yue-Lin, Fortech, FSP en High Power.
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:43:
[...]

En die maken dus zowel goede spullen als crap meuk?
Bij CWT kun je alles wel krijgen ja.
chim0 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:39:
[...]

Bedoel je dat positief of sarcastisch?
Dat is positief.
Vroeger waren ze ook aan de dure kant, maar toen was er gewoon minder concurrentie en waren ze dus vaak genoeg nog een prima optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

-The_Mask- schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:16:
[...]

Er is niet echt iets vergelijkbaars die qua rendement en prijs in de buurt komt.
Tnx, van jullie is dit voor mij voldoende argument om er toch nog maar eens serieus naar te kijken.
mitsumark schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:29:
Ik dacht: misschien ben je beter uit met een 'goedkope' voeding en een SSD bijvoorbeeld.
Stel je kunt het max vermogen (200W) flink verlagen kun je misschien toe met een Pico PSU?
Waarom draaien alle 10 schijven nu tegelijk?
Omdat er veel gebruik van maakt. :) Ik heb hier thuis zeg maar iets meer draaien dan de gemiddelde consument >:)

Het zal in de toekomst eerder meer dan minder worden, dus ik doe het liever goed. Maar voor ik er een bak geld tegen aan gooi vind ik het wel leuk om even door te rekenen waar ik nu mee bezig ben. Nu weet ik niet per se een Titanium hoef te hebben maar dat een goede Gold ook voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb jullie advies gevolgd en een CM V550 gekocht.
Op het oog lijkt mijn verbruik ruim 10W te zijn gedaald, maar omdat het een druk systeem is valt het maar moeilijk te zeggen, het kan allemaal toeval of wishfull thinking zijn.
Ik zal een paar dagen moeten meten voor ik echt kan zeggen of het iets uit maakt.
Als dat klopt verdient deze voeding zichzelf snel terug.

<rant>
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de kabels die er bij zitten, die stug en vervelend.

Het klinkt misschien een beetje flauw om daar over te vallen, maar dat is iets dat ik wel eens het n00b-effect noem. Als voedings-n00b kan ik de kwaliteit van een voeding eigenlijk niet beoordelen, al is het maar omdat ik de apparatuur niet heb. Ik kan zo'n voeding zelf niet beoordelen op aspecten die er toe doen, dus, als een echt mens, ga ik oordelen op de aspecten die ik wel kan beoordelen. Namelijk: Hoe zwaar is de voeding? Hoe stil is de ventilator? Is de verf goed gespoten? en, last but not least, Zijn de kabels goed?

Bij aanschaf vertrouw ik op reviews op internet en de mening van andere Tweakers (waarvoor dank), maar als ik het ding eenmaal in handen heb dan ga ik toch automatisch een eigen oordeel vormen, op grond van aspecten die er eigenlijk niet zo toe doen.

Als de kabels niet fijn voelen dan concludeer ik onderbewust dat de rest van de voeding ook niet fijn is. Sinds ik een nieuwe mobo heb gesloopt door er een header af te wrikken ben ik allergisch voor stugge kabels.

Nu snap ik best dat kabels ook niet gratis zijn en fabrikanten een compromis moeten sluiten tussen prijs en kwaliteit, zeker in dit segment van de markt.

Van de andere kant zit het me dan weer dwars dat zo'n voeding tegenwoordig in een luxe cadeau-verpakking komt, is gehuld in een gevoerde, hersluitbare draagzak en de kabels verpakt zijn in een stevig foedraal met klittenband en logo.
Ik snap het, dat is precies hetzelfde als de kabels waar ik over klaag. Dit soort extra's geven een luxe gevoel en zo lijkt de hele voeding beter.

De fabrikant heeft ongetwijfeld uitgerekend dat een paar euro voor een prachtig zakje, dat nooit meer gebruikt wordt, meer oplevert dan goede kabels. Zo'n zakje zie je in de winkel al, de kabels ervaar je pas als je ze moet gebruiken.

Ik moet dus niet te hard klagen, uiteindelijk heb ik een prima voeding voor een prima prijs. Maar even hier komen ranten kan er nog wel van af.
</rant>

Bedankt voor het meedenken en jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat maakt het precies uit dat de kabels wat stugger zijn? Is niet dat ze niet meer gemakkelijk te buigen zijn, je kunt ze nog steeds prima buigen. Je moet alleen een heel klein beetje meer druk op zetten. Maar zolang je geen ernstige spier- of handaandoening hebt is het gewoon simpelweg te buigen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Wat verwacht je? Goedkope dunne prutkabels aan een high-end voeding? Je bent de akelig dunne ongesleevde kabeltjes van de Aopen gewend. Dikkere kabels zijn stugger maar kwalitatief stukken beter met minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Vandaag is mijn SF600 (2018 model) binnengekomen en ik had nog nooit een SFX voeding gezien. Wel heb ik nog zeer recent mijn RM850i (180mm x 150mm xx 86mm) en RM750x (2018, 160mm x 150mm x 86mm) voedingen in mijn handen gehad en daardoor was ik wel een beetje verrast hoe klein SFX voedingen eigenlijk zijn (100mm x 125mm x 64mm):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MJ4pjk2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vsoaEZl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C4WQ4uW.jpg

Reden voor de 600W variant is:
#Product
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
1Asus ROG Strix X470-I Gaming
1MSI GeForce RTX 2080 Sea Hawk X
1NZXT H200i Wit/Zwart
1NZXT Internal USB Hub
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)
5Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR
1Corsair RM850i
2Crucial MX500 2,5" 1TB
2Samsung 850 EVO 500GB
1Samsung 970 Evo 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Met alles overgeklokt zou de 450W volgens mij wel redelijk dicht bij 't randje zitten en wie weet wat voor GPU er volgend jaar in gaat komen. In prijs scheelt het overigens 12 euro...

[ Voor 76% gewijzigd door Paprika op 31-10-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Gebaseerd op de Seasonic Prime series zou er deze voeding in Q3 komen:
https://www.asus.com/us/G...ccessories/ROG-THOR-850P/

Q3 is volgens mij toch echt voorbij maar ik heb nog niks gezien van beschikbaarheid....Heeft iemand een idee hoe dat zit?

EDIT: @-The_Mask- ik kan ook wel wat advies gebruiken.
Ik ga het volgende systeem samenstellen:

- i7 9700K
- GTX1070ti of RTX2070
- Asus ROG Maximus XI Extreme Z390
- 2x 8G G.Skill Trident RGB 3200MHZ geheugen
- NZXT Kraken X62
- 2x 140mm Noctua Industrial 2000RPM fans
- 3x 120mm Noctua Industrial 2000RPM fans (front intake)
- 2x 80mm Noctua Redux 1800RPM fans (rear exhaust)
- 1x M.2 Samsung 970 EVO 500 GB (boot)
- 2x M.2 Crucial MX500 1TB (games + foto's voor editing in Lightroom)
- 1x WD 4TB HDD

Dit alles in een Lian Li PC-O11 Air behuizing.

Ik ga licht overklokken, en ik was zelf aan een 650W Seasonic Prime Platinum aan het denken. Nou heb ik her en der wat opgevangen over sommige Seasonic voedingen die kapot gaan (Focus Gold serie?) maar ik kan het niet meer voor de geest halen. Gesleevde kabels is niet perse een pre maar een nice to have. Alle voedingen lijken in de behuizing te passen, maar ik wil gewoon een goeie voeding met goeie ripple en efficientie. Budget max 200 euro.
Ter referentie: Ik heb nu de Corsair AX750 al 7 jaar en daar ben ik tevreden over.

[ Voor 67% gewijzigd door Deathchant op 31-10-2018 17:54 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:46:

Q3 is volgens mij toch echt voorbij maar ik heb nog niks gezien van beschikbaarheid....Heeft iemand een idee hoe dat zit?
Waarschijnlijk is er weinig interesse in en staan disti's niet te springen de voeding op te nemen in het assortiment.

https://geizhals.eu/asus-...g-thor-850p-a1901138.html staan iig enkelen tussen.

Edit: als de huidige voeding nog prima werkt zou ik die gewoon houden, is een goede voeding. Verschil met veel andere high-end voedingen van tegenwoordig is niet zo groot. Jouw voeding voldoet nog aan de nieuwste ATX 2.4 standaard, op het moment dat we ATX 2.6 hebben zou ik eens kijken naar een nieuwe voeding.

Wat betreft de Seasonic Focus, ze gaan niet defect maar hebben compatibiliteit issues met verschillende videokaarten.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 01-11-2018 17:40 . Reden: typo ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

-The_Mask- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Edit: als de huidige voeding nog prima werkt zou ik die gewoon houden, is een goede voeding. Verschil met veel andere high-end voedingen van tegenwoordig is niet zo groot. Jouw voeding voldoet nog aan de nieuwste ATX 2.4 standaard, op het moment dat we ATX 2.6 hebben zou ik eens kijken naar een nieuwe voeding.

Wat betreft de Seasonic Focus, ze gaan defect maar hebben compatibiliteit issues met verschillende videokaarten.
Thanks! De Corsair AX750 blijft in mijn huidige systeem zitten, want deze PC gaat in zijn geheel over naar de vriendin dus ik heb wel een nieuwe voeding nodig ;) Vandaar mijn vraag voor advies. Maar dan zit ik met Seasonic dan toch wel goed neem ik aan, of toch beter een Corsair nemen?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Paprika schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:58:
Vandaag is mijn SF600 (2018 model) binnengekomen en ik had nog nooit een SFX voeding gezien. Wel heb ik nog zeer recent mijn RM850i (180mm x 150mm xx 86mm) en RM750x (2018, 160mm x 150mm x 86mm) voedingen in mijn handen gehad en daardoor was ik wel een beetje verrast hoe klein SFX voedingen eigenlijk zijn (100mm x 125mm x 64mm):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Reden voor de 600W variant is:

Met alles overgeklokt zou de 450W volgens mij wel redelijk dicht bij 't randje zitten en wie weet wat voor GPU er volgend jaar in gaat komen. In prijs scheelt het overigens 12 euro...
offtopic:
Licht off-topic misschien maar waarom in deze case zo veel 3000RPM fans? Dat gaat enorm veel geluid maken..

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
pino85 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
offtopic:
Licht off-topic misschien maar waarom in deze case zo veel 3000RPM fans? Dat gaat enorm veel geluid maken..
offtopic:
Ze spinnen heel traag hoor :+. De case heeft een ingebouwde fancontroller en ze zitten eigenlijk nog niet eens op 10% in idle (officieel onder 't minimum volgens de specs zelfs). Ik wilde dit keer zwarte Noctuas en als ik ze dan toch met een fancontroller ga aansturen dan liever de variant met de hoogste maximale RPM.

[ Voor 33% gewijzigd door Paprika op 31-10-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 10:51
Uszka schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:47:
[...]

Om nieuw te kopen is het geen aanrader want er zijn betere alternatieven maar als je de voeding al hebt is deze nog 4 - 5 jaar probleemloos te gebruiken.
Top, hartelijk bedankt. Ik moet zeggen dat die enorme kabelboom licht hinderlijk is, maar hij doet het. Over een aantal jaar gaan we wel weer op zoek naar een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27

[Afbeelding]

edit: nadere uitleg volgt nog.
Ben nu ook wel benieuwd. Je reactie voegt zonder uitleg niet veel toe aan dit topic. Hoor graag wat de reden is voor de negativiteit richting bitfenix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Deathchant schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:46:

chim0 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Die reactie eronder ook gelezen? Vrij vertaald vanuit Google:
De voeding ontwerp moet de schoonmaakster van ASUS hebben bedacht. Tot de release dacht ik dat dit nog steeds een vergissing was en dat in serieproductie zeker een aanpassing zou worden doorgevoerd.

Het probleem:
Het plaatsen van de voedingseenheid in het chassis, zodat het scherm en dus het verbruik indicator ziet, is de ventilator opening naar boven, in plaats van de gebruikelijke PSU beneden! Dit betekent dat zowel het onderbrengen van een PSU Shroud hebben totaal als een manier om eruit te komen en in gevallen waarin geen PSU Shroud of een PSU Shroud hebben met ventilatie aan de bovenkant, de stroomtoevoer naar de bovenliggende hardware worstelt in de frisse lucht. Resultaat in ongeveer 90% van alle huidige huisvesting van de voeding (PSU-Lijkwade) kan niet goed gebruikt worden, in sommige gevallen zou het zelfs tot een volledige warmtestuwing komen

Mogelijke gevolgen / oplossingen:
- ASUS past het ontwerp aan en plaatst het scherm ondersteboven en aan de andere kant van de voeding
- ASUS past het ontwerp aan en bevestigt een weergave aan beide zijden van de voeding (een pagina kan bijvoorbeeld worden uitgeschakeld als deze niet nodig is)
- Men gebruikt de voeding alleen in de open structuur op de tafel (benchtable en co)
- ASUS bouwt speciale behuizingen die zijn ontworpen voor het "speciale" ontwerp van de Thor PSU's (misschien is dit het masterplan van ASUS? MH?)

Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat een dergelijk product op de markt zou kunnen bereiken ...
Als dit waar is, is het een major fuckup van ASUS! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@chim0 Ik zag 't ja. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze zo'n obvious design fout zouden maken.... Praktisch elke voeding heeft de fan onderop zitten om frisse lucht van onder aan te zuigen.
Dat zou royaal fubar zijn idd. Ik wil sowieso een lian Li pc-o11 air dus aan die voeding heb ik niks omdat die uit 't zicht is dan, maar ik was gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Deathchant schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:01:
@chim0 Ik zag 't ja. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze zo'n obvious design fout zouden maken.... Praktisch elke voeding heeft de fan onderop zitten om frisse lucht van onder aan te zuigen.
Dat zou royaal fubar zijn idd. Ik wil sowieso een lian Li pc-o11 air dus aan die voeding heb ik niks omdat die uit 't zicht is dan, maar ik was gewoon benieuwd.
Mja, buiten dat denk ik dat deze voeding hier sowieso niet aangeraden zou worden, omdat ie te duur is en omdat er waarschijnlijk betere te koop zijn. Volgens mij was er ook iemand die vond dat het ROG concept van ASUS aardig uitgemolken was, maar dat is meer een persoonlijke mening, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Als je die Asus Thor in een systeem hangt met een shroud dan zie je toch uberhaupt dat schermpje niet, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
DominoNL schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:12:
Als je die Asus Thor in een systeem hangt met een shroud dan zie je toch uberhaupt dat schermpje niet, of mis ik iets?
Klopt. Tenzij je shroud een cut-out heeft zoals bij de Enthoo Evolv serie van Phanteks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Mja, maar die heeft dan weer een rooster in de shroud zitten aan de kant waar de ventilator dan zou komen, dus nog niet heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Deathchant schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:01:

Ik wil sowieso een lian Li pc-o11 air dus aan die voeding heb ik niks omdat die uit 't zicht is dan, maar ik was gewoon benieuwd.
offtopic:
Zo, dat is een gekke kast! De voeding zit dwars aan de voorkant of zo? Mja, ik ben niet zo van dat soort fratsen. Hou van lekker basic en klassiek. O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

chim0 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:10:
[...]

offtopic:
Zo, dat is een gekke kast! De voeding zit dwars aan de voorkant of zo? Mja, ik ben niet zo van dat soort fratsen. Hou van lekker basic en klassiek. O-) :+
offtopic:
Nee, deze kast is in 2 compartimenten opgedeeld. Het compartiment achter het moederbord huist de voeding (vertikaal). Maar ik wil deze kast vanwege de airflow en omdat ik erg tevreden ben over lian li ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

-The_Mask- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:52:
Wat betreft de Seasonic Focus, ze gaan niet defect maar hebben compatibiliteit issues met verschillende videokaarten.
@-The_Mask- Ik zag dus deze thread:
https://nl.hardware.info/...voedingen#comment-1173785

Dus het schijnt dat sommige seasonic prime voedingen de "inner works" van die focus gold serie erft....
Ik lees verder weinig over de Seasonic Prime platinum 650W, dus wellicht dat deze voeding dan die compatibiliteitsissues niet meer heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Deathchant schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:22:
[...]

@-The_Mask- Ik zag dus deze thread:
https://nl.hardware.info/...voedingen#comment-1173785

Dus het schijnt dat sommige seasonic prime voedingen de "inner works" van die focus gold serie erft....
Ik lees verder weinig over de Seasonic Prime platinum 650W, dus wellicht dat deze voeding dan die compatibiliteitsissues niet meer heeft?
Een Seasonic Prime Platinum 650W niet neem ik aan, dat is een hele andere voeding. Maar een Prime Ultra Platinum 650W is wel gewoon gebaseerd op een Seasonic Focus Plus Platinum 650W. Maar Seasonic blijft nog steeds weigeren hun klanten duidelijkheid te geven. Dus ja tot het moment dat Seasonic duidelijkheid gaat geven kun je dus beter naar voedingen kijken waarvan het bekend is dat ze geen gekke problemen hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Nee eerder matig, is hetzelfde platform als de Xilence Performance X series.

https://www.computerbase....eil-test-corsair-xilence/

Als je ziet dat een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W rond dezelfde prijs zit dan kun je wel bedenken dat de Xilence Performance X en Cooler Master MWE Gold echt totaal niet interessant zijn.
Dit nieuwsbericht https://www.guru3d.com/ne...-power-supply-family.html

Gaat dat over deze pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular? Is dat dezelfde als deze pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 maar dan modulair? En waarom is die eerste zo snel uit de pricewatch? Was het zo'n gaar ding?

Of zou het toch een nieuwe en verbeterde versie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seasonic
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-08-2022

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
@Deathchant,

Sorry, this is in EN.

In April 2018, we modified our FOCUS models to ensure compatibility with some VGA cards which had higher than normal current spikes during heavy usage. This issue was isolated to only the FOCUS platform. The PRIME units that share the FOCUS platform did not have such issues due to internal component differences.

The FOCUS 550W did not get this modification is because our RD at that time felt it was not necessary as AMD and Nvidia recommends those particular cards should be paired with power supplies that are 600W or 650W and higher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Seasonic It's OK, EN is just fine. Thanks for the explanation. Based on your post, I will go for the Seasonic Prime 650W or 750W platinum then since they do not have the Focus-series issues with certain graphic cards. Thanks for clearing the confusion.

@-The_Mask- jij uiteraard ook bedankt voor al je adviezen hier in dit topic. Fijn om een kenner hier te hebben die zoveel weet van voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Deathchant schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:32:
I will go for the Seasonic Prime 650W or 750W platinum then since they do not have the Focus-series issues with certain graphic cards.
Je moet Seasonic wel een erg warm hart toedragen wil je daarvoor kiezen. pricewatch: Corsair HX750 V2 is goedkoper, heeft een betere fan, multirail design en daardoor meer en betere beveiliging op 12v. Hetzelfde geldt voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seasonic

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
@Deathchant
Thank you for choosing Seasonic.

@Tortelli
Yes, Corsair has been very aggressive with the pricing in the past months.

For the fan, people & companies have their preferences. For us, we feel the fans we use are excellent in quality and performance and we back it up with 12 years of warranty on the PRIME, which includes the fan.

As for 12V single vs multi-rails, this is an ongoing discussion with proponents on both sides. We believe single rail is just as secure as multi-rail especially when the platform design and safety circuits are proper and are in place, which applies to all Seasonic power supplies.

We strongly believe after sales service is a very important part of the Seasonic experience. We do not make our customers jump through hoops such as providing videos or go through crazy testing before even getting the RMA request accepted. Just keep a PDF or photocopy of the purchase invoice, apply for RMA on our homepage, upload the invoice and the approval process is normally within 24 hours and average turnaround time after receiving the power supply in our service center is normally less than 48 hours and if cross shipping is required, this is also an option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had het gevonden wat ik zocht:
productreview: Seasonic Focus Plus 550 Gold review door rudolfi

https://nl.hardware.info/...-rgb-750w#comment-1115441

https://nl.hardware.info/...-rgb-750w#comment-1116497

Hele discussie op hardware.info dat het zou gaan om de Asus STRIX GTX970 en ook wat berichten dat het gaat om eender welke videokaart die meer dan 225W vereist en dat het probleem erin zou liggen dat er maar 1 kabel met 2 connectors meegeleverd wordt en je je videokaart dus niet 2 aparte kabels kunt geven. Ik zie dat niet terug in het bericht van Seasonic hier.
Ik ben toch een beetje huiverig, want ik heb zelf een EVGA GTX970 FTW+ die meer dan 225W kan trekken, en met de absurde nvidiaprijzen wilde ik mijn GTX970 nog even overnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seasonic

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
@Deathchant

Our PRIME or FOCUS 650W and higher powered units are all with 2 or more PCIe cables.
PRIME 650 Platinum with 2x PCIe cables, please scroll to the bottom of the page.
https://seasonic.com/prime-ultra-platinum

Our PRIME or FOCUS 550W units are with 1x PCIe cable but if you want to have one more, then just write to our support email and we will send it to you free of charge, not an issue.

According to TechPowerUp testing, the GTX970 pull at max 180W. https://www.techpowerup.c...970_SC_ACX_Cooler/23.html

Our 225W reference is only a recommendation and not a rule. According to Tom's Hardware (https://www.tomshardware....well,review-33038-12.html) under the full load over clocked stress test, the consumption is maxed at around 240W which is not far from the 225W point we recommend. As well, in normal usage, to hit 240W consumption is often times just for a short period of time so using 1x PCIe cable will not be an issue. Unless you are mining which then it is always better to be on the safe side where esthetics is less important than performance and reliability.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooler Master
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

Cooler Master

Bedrijfsaccount Coolermaster
chim0 schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:40:
[...]

Dit nieuwsbericht https://www.guru3d.com/ne...-power-supply-family.html

Gaat dat over deze pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular? Is dat dezelfde als deze pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 maar dan modulair? En waarom is die eerste zo snel uit de pricewatch? Was het zo'n gaar ding?

Of zou het toch een nieuwe en verbeterde versie zijn?
Hi Chim0, scherp van je! Dat was een foutje bij de winkels, ze hadden de verkeerde (non-modulair) voeding aan de pricewatch toegevoegd. Het is dus een andere. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Seasonic schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:01:
@Deathchant,

Sorry, this is in EN.

In April 2018, we modified our FOCUS models to ensure compatibility with some VGA cards which had higher than normal current spikes during heavy usage. This issue was isolated to only the FOCUS platform. The PRIME units that share the FOCUS platform did not have such issues due to internal component differences.
Just only a day before this post you denied that this PSU (and other low wattage Prime Ultra Gold/Platinum) were Focus based, but instead said that they were based on Prime, as shown in the link from @Deathchant. And only a day later they actually are Focus based but people shouldn't worry, because there aren't any issues. And now you expect people just to believe you after yet another lie.

How do you expect people to believe you if you keep spreading all this bs?
Modbreak:Hou het een beetje beleefd. Als je je inhoudelijke punt niet zonder krachttermen kunt maken is het een zwak punt. Is het wel sterk zat? Dan zijn krachttermen overbodig.

You also denied for a long time the Focus series had this problem and even accused me of a lot of things were from I didn't do any of it, just because I pointed people to the problems of the Focus serie, which were all true as people know now.
The FOCUS 550W did not get this modification is because our RD at that time felt it was not necessary as AMD and Nvidia recommends those particular cards should be paired with power supplies that are 600W or 650W and higher.
Everyone here knows that those requirements are useless because AMD and nVidia don't know your PC specifications.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-11-2018 11:12 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seasonic

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
@-The_Mask-

I should clarify, I wrote in haste so that was not exactly correct. It was not denial but just not addressed directly. All PRIME models were tested and no issues found, regardless of platform.

As for AMD & nVidia, please take up the issue with them directly, I am sure they will be very happy to hear your valued opinion.

[ Voor 16% gewijzigd door Seasonic op 05-11-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hi,

Ik heb onlangs deze build in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 239,-€ 239,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Focus G Mini€ 44,69€ 44,69
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 133,95€ 133,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,07

Zoals je kunt zien heb ik gekozen voor een Seasonic Focus Plus 550 Gold. Ben helaas pas na aanschaf achter gekomen dat het een aantal problemen heeft. Vooraf heb ik wel naar reviews gekeken, maar die waren eigenlijk allemaal zeer positief. Ook userreviews op tweakers. Ik zag pas vandaag op het forum hier een aantal users het hebben over de problemen.

Ik moet zeggen dat ik mijn pc nu een weekje heb en tot nu toe geen problemen met de PSU. Ik heb echter mijn pc ook niet echt belast.

Mijn GPU heeft maar een connector met 8 pins. Als het meer dan 225 watt trekt onder load, dan kan ik het sowieso niet oplossing met twee kabels?

Moet ik me hier zorgen om maken?
Pagina: 1 ... 15 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.