Aenea schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:51:
[...]
Dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Ik bedoel meer een manier bedenken waardoor minder goede spelers toch juist WEL makkelijker mee kunnen komen, nee niet makkelijk de topspeler gelijk zijn, maar ze meer het gevoel geven dat ze toch wel iets kunnen doen. Niet spawnen en binnen 20 secondes dood zijn.
Dus veel spelen wordt alsnog beloond maar zorg er voor dat het verschil niet enorm groot wordt, zorg ervoor dat minder goede spelers (die net begonnen zijn of minder vaak spelen) iets hebben waarmee ze (af en toe) een goed, lekker potje hebben.
Bv. een Fortnite, mensen bouwen daar heeel snel als ze ervaren zijn, als nieuwe speler lukt je dat niet altijd even goed, dus er is nu een item die je (geluk moet hebben alsnog) kan vinden dat heet Port-a-Fort (oid.) en als je die gebruikt bouwt dat in 1 keer een heel fortje. Op die manier voel je je als nieuwe speler ineens heel wat en kan je een paar games hebben die je je beter laat voelen en presteren. Ervaren mensen laten dat ding liggen omdat het makkelijker juist is om alles zelf snel te bouwen en het is zonde van de plek dat het inneemt in je inventory.
COD doet het andersom, die beloont mensen die al goed presteren krijgen dan tools ter beschikking om nog beter te presteren. Vergelijk met Fortnite, stel dat ze daar mensen die een killstreak van 5 kills maken en normaal al heel goed zijn in bouwen ineens een item krijgen waardoor ze nog sneller kunnen bouwen!
Het hele idee van dit is gewoonweg krom in mijn ogen en kan er juist voor zorgen dat mensen snel weer afhaken....
Ja en nee, ik begrijp absoluut wat je zegt, maar.
Lompe korte versie die je meestal zal horen online is 'git gud scrub' oid. En wsl werkt het ook zo, als je het echt belangrijk vind, dan ga je (meer/slimmer) trainen en kan je na een tijdje wsl ook wel meekomen met online games.
Iets genuanceerder, kijk naar sport (dingen waar ik het zelf concreet zie is snooker en tennis) maar de beste spelere hebben daar een 'ranking seed' en spelen dus tegen lager geklasseerden in een groot tournooi. Of kijk naar de f1, daar heb je de kwalificaties, maar logischerwijs zal een snelle auto meestal vooraan staan en een langzame auto dus juist van achter starten.....deze manier van werken is dus niet helemaal raar.
Waarbij bij een game wat mij betreft dit ook geen probleem hoeft te zijn zolang de matchmaking goed werkt. Tuurlijk kan je dat ook weer manipuleren, maar er vanuitgaande dat de grote meerderheid lekker voor zijn lol speelt zou er met goede matchmaking voor iedereen lol mogelijk moeten zijn.
Ik hoor echter steeds vaker dingen als 'ik speel geen mp, want ik heb geen zin om door 12 jarigen die de hele dag online zitten ingemaakt te worden' tsja.............dus wat dat betreft is het dus zeker nog niet perfect.
Misschien zou het inderdaad een optie zijn om in sommige mp games een beginner of zelfs casual mode te maken?
Ik realiseer me overigens dat je vroeger bij dtm autoracen na een overwinning een x aantal kilo's extra gewicht kreeg in je auto om het spannend te houden. Dus jouw fortnite voorbeeld kan je ook naar de sport doortrekken.