Laatste dag van het jaar en Jasphur gaat toch even zeiken op Dirt 4.
Mijn eerste indruk was geweldig, maar nu zo richting het einde zijn er toch echt een aantal dingen waar ik even mijn ei over kwijt moet. Sterker nog het zijn dingen waardoor ik deze game voorlopig weer even laat liggen om hem ooit maar eens uit te spelen.
Overall is de game echt nog wel goed. Het speelt heerlijk met een controller en de graphics zijn prachtig. Zeker de schaduwen die je maakt met je koplampen. Maar de rede dat ik (op het moment) niet verder wil spelen kwam naar voren nadat ik voor de gein even Colin Mcrae Rally 2005 voor mijn Mac (ja zeker is deze uitgekomen voor OSX

ook voor de PS2 overigens) ging spelen. Graphics en audio ga ik niet vergelijken. Dat zou niet eerlijk zijn. Maar wat ik wel kan vergelijken is de diversiteit aan stages en track surface. En dat mis ik zo hard aan Dirt 4.
Even voor wie CMR 2005 niet gespeeld heeft. Waar Dirt 4 maar 5 soorten basis oppervlaktes heeft: gravel in Australië, asfalt in Spanje, zwaardere gravel in Wales, sneeuw in Zweden en nog eens gravel in USA. En heb je er een natte en zeer natte variant van. Heeft CMR 2005 er minimaal 9! Zoals, fijne en grove gravel, glad en versleten asfalt, gravel of modder op asfalt, modder, fijne en dikke sneeuw en zelfs ijs! In veel rally's rijdt op meerdere soorten oppervlaktes in 1! stage. Zo kun je bijvoorbeeld in Japan op nat asfalt rijden, maar ook op modder. In de UK rijd je het ene moment op zware gravel om daarna weer hele stukken op asfalt te rijden. Of je rijdt in de regen door een tunnel waar het asfalt droog met veel grip, om daarna de tunnel weer uit te glijden op nat wegdek. En natuurlijk in Zweden waar je niet alleen over modderige besneeuwde landwegen rijdt, maar ook over bevroren meren. Dit vergt veel meer in de voorbereiding in de
Service Area dan dat er in Dirt 4 van je wordt gevraagd. In Dirt 4 kun je niet eens kiezen welke band je wilt dragen. Sterker nog: ook al is Dirt 4 veel uitgebreider mbt het tunen van je wagen dan CMR 2005. Ik krijg bij CMR 2005 veel meer het idee dat ik mijn wagen zelf kan tunen, ondanks dat je maar 6 of 7 dingen kan aanpassen. Bij Dirt 4 is het vooral het aannemen van de beste monteur om vervolgens hem maar de instellingen van je wagen door te laten doen. Je hoeft zelf nauwelijks of niks meer iets in te stellen. En als je dat wel doet word je genadeloos afgestraft op de baan, want je wagen ligt toch niet zo lekker. Had je maar moeten luisteren naar je monteur.
Daarnaast zijn er nog een paar kleine dingen die ik vind tegenvallen aan Dirt 4. Zo is het dat als je eerste staat in het klassement en je als eerste de stage moet rijden dat je al wel weet welke tijd je concurrentie rijdt. Wat raar is wat jij moet toch de eerste tijd zetten. (kan ook zin dat dat een moeilijkheidsgraad instelling is hoor, maar ik heb deze nog niet gevonden) en als het regent (geregend heeft) dan liggen er grote plassen op plekken waar ik van denk: waarom daar? En dan zijn die plassen ook nog eens precies even breed zijn als de weg waarop je rijdt. Bij CMR 2005 liggen ze nog enigszins logisch. (in een laag punt weg, aan de zijkant van de weg in goot of er is een rivier overstroomd).
Nogmaals: Dirt 4 is een tof spel. De handeling is goed, de snelheid zit er duidelijk in, de auto's reageren zoals je zou verwachten, het dynamische weer (regen, mist, wolk voor de zon, etc) zijn prachtig. Maar een beetje afwisseling in race oppervlakte had van mij echt gemogen en het ontbreken daarvan in Dirt 4 zorgt er bij mij voor dat als je deze game veel achter elkaar speelt, elk kampioenschap hetzelfde is. Maar dan wel met een andere wagen.
Kleine voetnoot: ik speel Dirt 4 op 'gamer' niveau, want 'Simulation' bijna niet te doen met een controller.
Zo, he-he, even stoom afblazen. Fijne jaarwisseling allemaal!
edit: In de RallyCross zitten inderdaad wel meerdere race oppervlaktes. Dit onderdeel had ik dan ook als eerste uitgespeeld haha. En ik ben mij ervan bewust dat de rally stages niet gebaseerd zijn op real-life rally stages. Des te meer een gemiste kant imo.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jasphur op 31-12-2017 13:03
]