bram1984 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:25:
@
Jumpman Ik ben niet echt thuis in de techniek erachter en dus het waarom, maar de fps van een game hebben voor zover ik weet weinig te maken met de refresh rate van de TV zelf. Een film doet ook maar 24 beeldjes per seconden, maar als je een panning camera scene hebt, dan ziet dat er op een 100 Hz paneel gewoon veel smoother en dus minder schokkerig uit.
Je hebt gelijk dat de fps van een game niets met de refresh rate van de tv heeft te maken, maar als de tv een lagere refresh rate heeft dan de fps van een game, kan dat dan weer als 'schokkerig' overkomen.
Wat ik in ieder geval niet wil hebben, is een tv met een paneel van 50Hz. Als je een paneel van max 50Hz in je tv hebt en de ps4 geeft max 60fps, zal de tv frames moeten laten vallen.
Andersom is natuurlijk een smaak keuze: als een game 60fps geeft en je hebt de tv op 100hz staan, zal de tv in principe frames dupliceren en ziet het er nog soepeler, nog smoother (het soap-opera-achtige effect) uit. Hierdoor kan wel de input-lag iets verhogen.
Tegenwoordig schakelen de meeste tv's automatisch van refresh rate door de aangesloten input bron.
Ik zie linksboven netjes 1080p 60hz in beeld verschijnen als ik mijn Ps4 Pro aanzet.
Als ik dan de Ziggo box aanzet verschijnt er 1080p 50hz
(heb een Samsung 3d tv uit 2014 en die heeft een paneel van 120hz)
wat ik ervan opgestoken heb is dat termen als 600hz en 1000hz ultra smooth judderless perfect clear motion, eigenlijk technieken zijn die bedacht zijn om te verhullen hoe 'slecht'(=relatief, I know) de beeldkwaliteit is bij bewegend beeld van sommige modellen tv's
[
Voor 2% gewijzigd door
Mast3rWill op 22-12-2017 14:04
. Reden: Typos ]