• yanic
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 24-11 19:00
Mijn Xiaomi Mi A1 werd na 20 maanden onrepareerbaar verklaard wegens een opgezwollen batterij, men wou mij het toestel zelfs niet meer terugsturen.

Symptomen : het scherm liet aan de zijkanten los en begon bol te staan.

Een vervangingsbatterij kostte op dat moment +- 20Eur bij bv. Amazon.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
De juno update staat klaar: 54,25MB

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
yanic schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:52:
Mijn Xiaomi Mi A1 werd na 20 maanden onrepareerbaar verklaard wegens een opgezwollen batterij, men wou mij het toestel zelfs niet meer terugsturen.

Symptomen : het scherm liet aan de zijkanten los en begon bol te staan.

Een vervangingsbatterij kostte op dat moment +- 20Eur bij bv. Amazon.
Uit nieuwsgierigheid: wie is 'men' in deze?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:00
Update binnen, deels blij dat het Android 9 blijft, heb ook een A2 lite met 10 erop. Of ik daar blij van wordt, niet echt, accuduur is veel korter geworden.
Deze A1 lekker stabiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakerplus
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09-08 21:43
Weet iemand de oplossing voor het probleem van geen enkel 4g bereik op de Mi A1?
De software updated is android 9.0.
Eerst zat er een tele2 sim kaart in en oude software en toen deed hij het (1.5 jaar geleden)
sinds kort geupdate naar 9.0, en de simkaart van Ben erin en dus geen 4g.

Ik heb de simkaart in een andere mobiel geprobeerd en daar deed hij het wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 07:24
@Tweakerplus

Op mijn datasim heb ik de mogelijkheid om een voorkeursnetwerktype in te stellen, staat bij mij op 4G.
Wellicht staat dat bij jou niet goed? Geen idee of bijv. je APN-settings nog iets specifieks moeten bevatten voor 4G, dat weten ze bij Ben waarschijnlijk beter.

• sambalbaj
  • Niet online
De july update is vroeg: 41,10MB

• David13
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20-02 01:10
Om één of andere vage reden kan ik niet meer verbinden met een VPN wanneer ik op 4G zit, voorheen werkte dit altijd.
Ik gebruik NordVPN. Heb al contact gehad met de support maar geen oplossing kunnen vinden.
Heb alle instellingen 10x nagelopen, factory reset, rom opnieuw geïnstalleerd via fastboot, niks werkt.

Iemand hier nog een idee?

• sambalbaj
  • Niet online
De augustus update staat klaar; 71,60MB

Aangezien de Mi A4 niet lijkt te komen en dat tevens het einde van Xiaomi's Android One programma lijkt te zijn, zullen ze precies de drie jaar wel afmaken qua updates. Tot het einde van dit jaar dan voor de A1.

• AustinRivers
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
sambalbaj schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:38:
De augustus update staat klaar; 71,60MB

Aangezien de Mi A4 niet lijkt te komen en dat tevens het einde van Xiaomi's Android One programma lijkt te zijn, zullen ze precies de drie jaar wel afmaken qua updates. Tot het einde van dit jaar dan voor de A1.
Ik had nog gehoopt dat we een september update zouden krijgen, omdat het op 5 september 2017 uitkwam (wikipedia). Dus stiekem gehoopt op een 1 september 2020 security patch. :X

• blonderulez
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-11 20:16
Als de updates stoppen, is het misschien een goed moment om over te gaan naar LineageOS 17.1. (Of een andere custom ROM) Dan heb je Android 10 en maandelijkse security updates.

Meer info over custom roms voor de Mi A1: https://forum.xda-developers.com/mi-a1/development

Link naar Lineage OS voor de Mi A1: https://download.lineageos.org/tissot

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 29-11 16:41

iCore

Dat is mijn uitspraak.

blonderulez schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:49:
Als de updates stoppen, is het misschien een goed moment om over te gaan naar LineageOS 17.1. (Of een andere custom ROM) Dan heb je Android 10 en maandelijkse security updates.

Meer info over custom roms voor de Mi A1: https://forum.xda-developers.com/mi-a1/development

Link naar Lineage OS voor de Mi A1: https://download.lineageos.org/tissot
Ik ga waarchijnlijk later vandaag of morgen LineageOS 17.1 op mijn Mi A1 (32GB) flashen. Als iemand vragen erover heeft (batterijduur, performance, bugs etc.) tag me maar!

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Sleeon
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 29-11 17:29
iCore schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:13:
[...]

Ik ga waarchijnlijk later vandaag of morgen LineageOS 17.1 op mijn Mi A1 (32GB) flashen. Als iemand vragen erover heeft (batterijduur, performance, bugs etc.) tag me maar!
Benieuwd naar de ervaring!

• Destrega
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:54
iCore schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:13:
[...]

Erg benieuwd wat je er van vindt vergeleken met de standaard rom. Indien er deze maand geen update meer komt zal ik waarschijnlijk ook overstappen.

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Sorry voor de late update, ben eerst ziek geworden, nu weer beter maar gewoon vergeten 8)7

Hier een kleine update over de Lineage OS 17.1 Flash:

Xiaomi Mi A1 LineageOS ervaringen

Totale (Clean) Stock rom

- Animaties voelen niet altijd 100% vloeiend (soms wat animatie onderbrekingen)
- Animaties voelen soms langzaam
- 11+/32GB stock al gebruikt. (6.7GB System en 4.9 Voor system included ‘other apps’
- Android 9 (Security: August 1, 2020.) (Kernel 3.18.xxx)
- Fingerprint doet het maar wil af en toe niet registreren (vinger en sensor beide schoon)

Lineage OS 17.1:

General:
Lineage OS heeft alleen een HELE slechte vooraf geïnstalleerde camera app. Ik gebruik zelf Open Camera, alles werkt goed. (een paar foto samples kan ik linken, helaas geen vergelijking met custom rom stock camera app)

- Voelt zoveel sneller dan de clean custom ROM
- Lineage OS met gewoon best een aantal apps en dingen geïnstalleerd voelt veel sneller en smoother aan dan de helemaal schone stock rom. Vloeiende animaties.
- 9+/32 GB gebruikt. (9.6GB System)
- Goede batterijduur, standby batterijduur is heel goed, (standby met wifi, bluetooth, gps en auto updates aan)
- Android 10 (Security: August 5, 2020.) (Kernel 4.9.188perf+)
- Lineage Security Updates werken goed en zonder problemen (is automatisch, hoef je niet te flashen)
- De dedicated touchscreen knoppen werken perfect
Bugs:
Na een herstart klopt de batterij data zoals ‘screen on time’ en ‘last full charge’ niet meer, die wordt compleet gereset.
- Dit leek op de stock rom niet te gebeuren

@Destrega @Sleeon O+

• sambalbaj
  • Niet online
Bedankt, ga ik even induiken en volgen.
Hoe zit het met bankier apps? Die werken toch niet meer na een flash?

Aangezien het ondertussen oktober is en er geen officiële september update meer is gekomen, kunnen we wel concluderen dat het na precies 3 jaar ook klaar is nu met de Android One ondersteuning vanuit Xiaomi.

Ondanks dat de Mi A1 het nog prima doet, ga ik rond black friday toch maar naar een opvolger uitkijken. Android One is in het algemeen helaas ook op z'n retour en voorlopig neig ik naar die Poco X3.

• Barns
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 29-11 20:04
iCore schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
Sorry voor de late update, ben eerst ziek geworden, nu weer beter maar gewoon vergeten 8)7

Hier een kleine update over de Lineage OS 17.1 Flash:

Xiaomi Mi A1 LineageOS ervaringen

Totale (Clean) Stock rom

- Animaties voelen niet altijd 100% vloeiend (soms wat animatie onderbrekingen)
- Animaties voelen soms langzaam
- 11+/32GB stock al gebruikt. (6.7GB System en 4.9 Voor system included ‘other apps’
- Android 9 (Security: August 1, 2020.) (Kernel 3.18.xxx)
- Fingerprint doet het maar wil af en toe niet registreren (vinger en sensor beide schoon)

Lineage OS 17.1:

General:
Lineage OS heeft alleen een HELE slechte vooraf geïnstalleerde camera app. Ik gebruik zelf Open Camera, alles werkt goed. (een paar foto samples kan ik linken, helaas geen vergelijking met custom rom stock camera app)

- Voelt zoveel sneller dan de clean custom ROM
- Lineage OS met gewoon best een aantal apps en dingen geïnstalleerd voelt veel sneller en smoother aan dan de helemaal schone stock rom. Vloeiende animaties.
- 9+/32 GB gebruikt. (9.6GB System)
- Goede batterijduur, standby batterijduur is heel goed, (standby met wifi, bluetooth, gps en auto updates aan)
- Android 10 (Security: August 5, 2020.) (Kernel 4.9.188perf+)
- Lineage Security Updates werken goed en zonder problemen (is automatisch, hoef je niet te flashen)
- De dedicated touchscreen knoppen werken perfect
Bugs:
Na een herstart klopt de batterij data zoals ‘screen on time’ en ‘last full charge’ niet meer, die wordt compleet gereset.
- Dit leek op de stock rom niet te gebeuren

@Destrega @Sleeon O+
Ik kan dit wel beamen. Zit vanwege kapot scherm van m'n A2 ook weer even tijdelijk op mijn oude A1 met LineageOS. Bevalt erg goed. Ik haal betere screen-on tijden dan op mijn A2 en het voelt erg snel aan. Ik gebruik qua camera app GCam van overwhelmer (via deze site). Alle apps werken nog bij mij (Whatsapp geeft een waarschuwing, maar werkt wel), incl. bankieren en credit card.

Ik verwacht overigens over een aantal weken een Pixel 4A aan te schaffen en daar weer een aantal jaren op vooruit te kunnen.

[Voor 4% gewijzigd door Barns op 01-10-2020 14:09]

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Inderdaad, voelt echt snel aan. Ik ben al meerdere maanden gewend aan een Xiaomi Mi 10 (90hz, SD 865, UFS3.0, LPPDR5) echt hele snelle telefoon. Vergeleken met de Mi 10 voelt de Mi A1 met Lineage OS ook heel snel, dus dat zegt wel iets.

Ik had ook een Gcam uitgeprobeerd, maar crasthe vaak en kon geen 4k opnemen dus was toch wat minder

• mpx200_05
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-11 10:26
Aangezien de Mi A2 ook nog maar net de september update heeft ontvangen komt er wellicht ook nog eentje voor de A1...
Ik ben me inmiddels al wel aan inlezen om bijvoorbeeld LineageOS te installeren.
Echter wordt de A1 ook gebruikt met een zakelijk Gsuite account waarvoor Google Apps Device Policy geinstalleerd moet worden.
We hebben nog twee reserve A1's zodat we het kunnen testen aangezien ik op het wereldwijde web hierover niets kan terugvinden.
In het topic m.b.t custom ROM's is het nog erg rustig.

edit:

inmiddels op een reserve A1 LineageOS 17.1 (van 20 oktober) gezet. Had in eerste instantie nog problemen met het tijdelijk installeren van een TWRP recovery. Door het opstarten van een CMD scherm vanuit de installatie map van ADB ging dit beter.

Voor het instellen van het zakelijk account moest het toestel nog encrypted worden en werd er een werkprofiel aangemaakt.
Tot nu toe werken alle noodzakelijke apps zoals bankieren en de zakelijke apps.

Dankzij de tip van Barns ook de GCam van overwhelmer geinstalleerd met de apk.

[Voor 32% gewijzigd door mpx200_05 op 22-10-2020 10:00]

• blonderulez
mpx200_05 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:20:
Aangezien de Mi A2 ook nog maar net de september update heeft ontvangen komt er wellicht ook nog eentje voor de A1...
Ik ben me inmiddels al wel aan inlezen om bijvoorbeeld LineageOS te installeren.
Echter wordt de A1 ook gebruikt met een zakelijk Gsuite account waarvoor Google Apps Device Policy geinstalleerd moet worden.
We hebben nog twee reserve A1's zodat we het kunnen testen aangezien ik op het wereldwijde web hierover niets kan terugvinden.
In het topic m.b.t custom ROM's is het nog erg rustig.
Op mijn Lenovo P2 gebruik ik al jaren LineageOS. De Mi A1 van mijn vrouw ga ik binnenkort migreren omdat de updates waarschijnlijk zijn gestopt. Ik gebruik mijn P2 ook zakelijk. Vanuit mijn werk is er Maas360 op geïnstalleerd, en dat maakt dan een werk profiel aan in je telefoon waardoor de applicaties van je werk gescheiden blijven van je prive applicaties en men kan op afstand ook dat deel wissen indien mijn telefoon wordt gestolen, bepaalde beveiliging niveaus afdwingen, etc. Verwacht dat het onderwater ook gebruik maakt van Google Apps Device Policy, maar dat weet ik niet zeker.

• arnova
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:00

arnova

weet veel, maar niet alles

iCore schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:15:
Inderdaad, voelt echt snel aan. Ik ben al meerdere maanden gewend aan een Xiaomi Mi 10 (90hz, SD 865, UFS3.0, LPPDR5) echt hele snelle telefoon. Vergeleken met de Mi 10 voelt de Mi A1 met Lineage OS ook heel snel, dus dat zegt wel iets.

Ik had ook een Gcam uitgeprobeerd, maar crasthe vaak en kon geen 4k opnemen dus was toch wat minder
Welke gcam van overwhelmer precies? Ik zie er meerdere staan nl. en ze werken bij niet allemaal even goed....

• sambalbaj
  • Niet online
Loop nu toch tegen iets irritants aan op m'n Mi A1 die nog op de stockrom draait.

Als je een app geopend hebt en je drukt ergens even op het scherm, dan schiet hij soms automatisch terug naar de vorige geopende app. Dat gebeurt nu sinds een week en ook niet consequent maar wel geregeld. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

[Voor 76% gewijzigd door sambalbaj op 21-01-2021 11:08. Reden: Toch niet]

• pven
  • Niet online
Ik heb mijn A1 terug gezet naar fabrieksinstellingen. Hierna krijg ik de hardware nav-keys niet meer werkend, alleen de in-screen-keys werken. De led gaat wel aan, maar ze reageren vervolgens niet. Bij instellingen zie ik nergens een optie om dit in te stellen. Iemand een idee hoe dit weer aan te zetten is?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• pven
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:01:
Ik heb mijn A1 terug gezet naar fabrieksinstellingen. Hierna krijg ik de hardware nav-keys niet meer werkend, alleen de in-screen-keys werken. De led gaat wel aan, maar ze reageren vervolgens niet. Bij instellingen zie ik nergens een optie om dit in te stellen. Iemand een idee hoe dit weer aan te zetten is?
Iemand? :)

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:29
pven schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:01:
Mogelijk helpt dit:
Instellingen > Systeem > Gebaren >
Omhoog vegen over de startknop > Uit

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• pven
  • Niet online
GZFan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:48:
[...]

Mogelijk helpt dit:
Instellingen > Systeem > Gebaren >
Omhoog vegen over de startknop > Uit
Dit werkt. Dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:21
Die van mij herstart soms. Ook gaat de batterij niet meer zo lang mee.
Tijd voor een nieuwe dus. Ik ga nu naar de Poco F3 (8gb/256gb).

• Geraard
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
1. Mijn Xiaomi Mi A1 werkt met versie 9 van Android One. De laatste beveiligingsupdate daarvoor heb ik gehad op 1 augustus 2020.

2. De ondersteuning door Android One met beveiligingsupdates voor de Mi A1 lijkt te zijn gestopt.

3. Hoe groot is de kans er daardoor gevaarlijke malware op deze smartphone komt?

4. Moet ik daarom deze smartphone met spoed vervangen door een nieuw model met de nieuwste Android versie?

5. Ik loop nog niet warm voor een omslachtige root-procedure van mijn Mi A1, omdat ik voor honderdvijftig euro een nieuwe smartphone kan kopen. Bovendien wordt mijn Mi A1 mijn reserve smartphone, als ik een nieuwe koop.

6. Toen ik deze MI A1 kocht, verwachtte ik dat Android One jarenlang gratis updates zou geven. Maar dat lijkt nu niet zo te zijn.

7. Heeft het dan wel zin om opnieuw een nieuwe Android One smartphone te kopen?

8. Of kan ik nu beter een nieuwe smartphone kopen zonder Android One?

• sambalbaj
  • Niet online
De updates zijn al precies een jaar geleden gestopt waarmee Xiaomi precies 3 jaar heeft vol gemaakt en aan de eisen van Android One voldaan heeft. Android One is zelf ook bijna uitgestorven, daar ga je weinig recente telefoons meer mee vinden.
Echt haast met vervangen is er niet meer dan er het afgelopen jaar al was. Dus kijk rustig naar een goede aanbieding.

[Voor 6% gewijzigd door sambalbaj op 11-09-2021 17:12]

• Geraard
  • Niet online
sambalbaj schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:11:Echt haast met vervangen is er niet meer dan er het afgelopen jaar al was. Dus kijk rustig naar een goede aanbieding.
Bedankt voor je antwoorden.

9. Kan iemand misschien iets specifieker aangeven hoeveel kans ik nu heb op gevaarlijke malware op mijn Mi A1, doordat ik geen updates meer krijg van Android 9?

10. Hoeveel maanden of jaren heb ik de tijd om een nieuwe smartphone te kopen vanwege dat risico?

11. Is er in plaats van Android One een ander systeem gekomen dat kan worden aanbevolen, bij het kiezen van een nieuwe smartphone?

[Voor 3% gewijzigd door Geraard op 11-09-2021 17:38]

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 29-11 15:50
@Geraard
Haast je want je loopt gevaar. ;)

Nee zo erg is het gelukkig niet. Ja je loopt een risico, maar dat heb je ook een nieuwe telefoon als je een verkeerd linkje of malware app download.

Maar het is wel aan te raden om toch wel op redelijke termijn een andere telefoon. Hoe lang redelijk is hangt af van jezelf. Installeer je apps uit onbetrouwbare bron dan is het risico een stuk groter. Als hij nog functioneert kun je best nog een paar maanden vooruit.

De mijne heb ik recent vervangen. Niet om beveiligingsredenen maar omdat scherm niet meer goed functioneerde. Anders had ik hem nog wel even gebruikt. Was een erg fijn toestel.

Nu ben ik over naar een poco f3. Miui is even wennen maar met de laucher die ik op de mi a1 had niet zo heel veel anders.

• blonderulez
Geraard schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:21:
1. Mijn Xiaomi Mi A1 werkt met versie 9 van Android One. De laatste beveiligingsupdate daarvoor heb ik gehad op 1 augustus 2020.

2. De ondersteuning door Android One met beveiligingsupdates voor de Mi A1 lijkt te zijn gestopt.

3. Hoe groot is de kans er daardoor gevaarlijke malware op deze smartphone komt?

4. Moet ik daarom deze smartphone met spoed vervangen door een nieuw model met de nieuwste Android versie?

5. Ik loop nog niet warm voor een omslachtige root-procedure van mijn Mi A1, omdat ik voor honderdvijftig euro een nieuwe smartphone kan kopen. Bovendien wordt mijn Mi A1 mijn reserve smartphone, als ik een nieuwe koop.

6. Toen ik deze MI A1 kocht, verwachtte ik dat Android One jarenlang gratis updates zou geven. Maar dat lijkt nu niet zo te zijn.

7. Heeft het dan wel zin om opnieuw een nieuwe Android One smartphone te kopen?

8. Of kan ik nu beter een nieuwe smartphone kopen zonder Android One?
Als de hardware nog helemaal goed is en hij voldoet nog prima, zou je kunnen overwegen om een custom rom als LineageOS or /e/ te installeren. Dan krijg je elke maand de reguliere Android beveiligingpatches en kun je nog een tijd gebruik maken van je telefoon.

https://doc.e.foundation/devices/tissot

https://forum.xda-develop...geos-17-1-tissot.4040345/ (Android 10)

https://forum.xda-develop...geos-18-1-tissot.4177407/ (Android 11)

En mbt punt 5. Voor de installatie heb je geen omslachtige root procedure. Sterker, als je deze custom roms gaat installeren wordt je telefoon niet geroot. Enige wat je moet doen is de bootloader ontgrendelen. Maar dat is een erg eenvoudige handeling.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:52
Geraard schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:35:
9. Kan iemand misschien iets specifieker aangeven hoeveel kans ik nu heb op gevaarlijke malware op mijn Mi A1, doordat ik geen updates meer krijg van Android 9?
Die kans is bij benadering nul.

Malware op Android krijg je voornamelijk door 'foute' apps buiten de Play store om te installeren. In de Play store zelf is de kans daarop zeer, zeer klein omdat Google alle apps controleert.

Voor componenten als je browser krijg je nog updates vanuit Google, dus dat is gewoon veilig. Af-en-toe kom je wel eens een nieuwsbericht tegen over fouten in WiFi-firmware of iets dergelijks, maar dat levert in de praktijk geen enkel noemenswaardig risico op voor de thuisgebruiker.

De enige praktijkimplicatie van out-of-date toestellen die mij bekend is dat, als je een app met malware installeert (dus meestal al om de Play Store om) er een kans bestaat dat je toestel geroot wordt en de malware zich daarmee dieper in je telefoon nestelt. Als je geen 'dubieuze' apps installeert dan gebeurt dan in de praktijk ook niet.
11. Is er in plaats van Android One een ander systeem gekomen dat kan worden aanbevolen, bij het kiezen van een nieuwe smartphone?
Een Google Pixel is tegenwoordig weer relatief betaalbaar.
blonderulez schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:42:
Als de hardware nog helemaal goed is en hij voldoet nog prima, zou je kunnen overwegen om een custom rom als LineageOS or /e/ te installeren. Dan krijg je elke maand de reguliere Android beveiligingpatches en kun je nog een tijd gebruik maken van je telefoon.
Ik zou daar eerlijk gezegd niet teveel van verwachten en het daarom ook niet aanraden (althans, niet vanwege beveiliging). De meeste beveiligingsproblemen in Android zitten in de componenten die de fabrikant van je telefoon levert. Hiervoor zul je nooit meer een update krijgen.

De beveiligingsupdates van LineageOS hebben daarmee een beperkte waarde en de aanduiding van het security patch level is daarmee zelfs enigszins misleidend zou ik willen stellen.

Als je een echt 'veilige' telefoon wilt van een fabrikant die updates serieus neemt dan heb je eigenlijk maar twee keuzes: een Google Pixel of een Apple iPhone, met als runner up de topmodellen van Samsung.

• Geraard
  • Niet online
Highfive95 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:57:
@GeraardHaast je want je loopt gevaar. ;)

Nee zo erg is het gelukkig niet. Ja je loopt een risico, maar dat heb je ook met een nieuwe telefoon als je een verkeerd linkje of malware app download.

Maar het is wel aan te raden om toch wel op redelijke termijn een andere telefoon te kopen. Hoe lang redelijk is hangt af van jezelf. Installeer je apps uit onbetrouwbare bron dan is het risico een stuk groter. Als hij nog functioneert kun je best nog een paar maanden vooruit.
Bedankt voor je antwoorden. Binnen hoeveel maanden of jaren moet ik beslist een nieuwe smartphone kopen om hem veilig te kunnen gebruiken? Ik installeer uitsluitend apps uit de Google Playstore.

• Geraard
  • Niet online
blonderulez schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:42:
[...]

https://doc.e.foundation/devices/tissot

https://forum.xda-develop...geos-17-1-tissot.4040345/ (Android 10)

https://forum.xda-develop...geos-18-1-tissot.4177407/ (Android 11)

En mbt punt 5. Voor de installatie heb je geen omslachtige root procedure. Sterker, als je deze custom roms gaat installeren wordt je telefoon niet geroot. Enige wat je moet doen is de bootloader ontgrendelen. Maar dat is een erg eenvoudige handeling.
Hartelijk bedankt voor de weblinks.

• Geraard
  • Niet online
Thralas schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:52:
[...]

Die kans is bij benadering nul. Malware op Android krijg je voornamelijk door 'foute' apps buiten de Play store om te installeren. In de Play store zelf is de kans daarop zeer, zeer klein omdat Google alle apps controleert.

Voor componenten als je browser krijg je nog updates vanuit Google, dus dat is gewoon veilig. Af-en-toe kom je wel eens een nieuwsbericht tegen over fouten in WiFi-firmware of iets dergelijks, maar dat levert in de praktijk geen enkel noemenswaardig risico op voor de thuisgebruiker.

De enige praktijkimplicatie van out-of-date toestellen die mij bekend is dat, als je een app met malware installeert (dus meestal al om de Play Store om) er een kans bestaat dat je toestel geroot wordt en de malware zich daarmee dieper in je telefoon nestelt. Als je geen 'dubieuze' apps installeert dan gebeurt dan in de praktijk ook niet.
Hartelijk bedankt voor je antwoorden. Ik installeer geen apps buiten de Google Playstore. Betekent dat dat ik mijn Xiaomi Mi A1 in principe nog wel tien jaar lang veilig kan gebruiken?

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:52
Geraard schreef op maandag 13 september 2021 @ 02:31:
Hartelijk bedankt voor je antwoorden. Ik installeer geen apps buiten de Google Playstore. Betekent dat dat ik mijn Xiaomi Mi A1 in principe nog wel tien jaar lang veilig kan gebruiken?
Tien jaar is een beetje gechargeerd, want ergens voor die tijd komt er wel een moment dat je telefoon zo oud is dat ook updates van apps niet (goed) meer beschikbaar zijn.

Het zou ook mooi zijn als fabrikanten langer updates zouden blijven uitbrengen, maar praktisch gezien hoef je je weinig zorgen te maken. Zoals iemand al eerder zei: hou gewoon het aanbod in de gaten, en koop een keer iets nieuws als er een goede aanbieding is - want op een gegeven moment wordt het ding om andere redenen wel heel erg oud (traag of stuk).
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee