Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik acht de kans erg klein dat de EAP245 V1 mesh ondersteuning zal krijgen.Lukassss schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:43:
Hoi @TP-Link , zijn er plannen om de mesh-functie aan de EAP245 V1 toe te voegen? Ik wil mijn EAP225 Outdoor op deze manier verbinden ipv met een powerline-adapter!
De release van de Windows en Linux versies van de Omada software lopen niet gelijk, soms is de een eerder, soms de ander. De Linux v3.2.1 komt binnenkort beschikbaar, een exacte datum heb ik helaas nog niet.kipusoep schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:19:
@TP-Link waarom is de Linux Controller software niet beschikbaar (laatste versie)? Op Windows is Omada Controller v3.2.1 beschikbaar, die zou toch gewoon ook voor Linux beschikbaar moeten zijn??
hallo, ik heb een TP-link EAP225 in mijn schuur gehangen en hij geeft prima wifi signaal af. Nu heb ik in de schuur ook een chromecast audio voor de muziek.
Zo zit mijn netwerk aan elkaar:
[router]---[switch]---[eap225]~~~[chromecast-audio]
Beide router en AP hebben zelfde SSID. Als mijn telefoon op de wifi van de router zit, dan kan ik de chromecast goed zien en bedienen, maar als mijn telefoon op hetzelfde wifi als de chromecast komt raakt hij hem kwijt... Dat is natuurlijk niet handig, is er een manier om de chromecast audio op beide wifipunten te bereiken of iig op de eap225?
gekke bijkomstigheid, ik heb in de woonkamer op de router-wifi een gewone cc en een shield en die casten vanuit beide wifi punten :-?
Beide router en AP hebben zelfde SSID. Als mijn telefoon op de wifi van de router zit, dan kan ik de chromecast goed zien en bedienen, maar als mijn telefoon op hetzelfde wifi als de chromecast komt raakt hij hem kwijt... Dat is natuurlijk niet handig, is er een manier om de chromecast audio op beide wifipunten te bereiken of iig op de eap225?
gekke bijkomstigheid, ik heb in de woonkamer op de router-wifi een gewone cc en een shield en die casten vanuit beide wifi punten :-?
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Hi iop,iop schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:10:
hallo, ik heb een TP-link EAP225 in mijn schuur gehangen en hij geeft prima wifi signaal af. Nu heb ik in de schuur ook een chromecast audio voor de muziek.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, er van uit gaande dat de router en het AP geen fast roaming gebruiken (dat kan de EAP225 V3 enkel met andere Omada accesspoints die daar voor geschikt zijn) zou het probleem bijvoorbeeld kunnen zijn dat de chromecast zo nu en dan schakeld tussen het AP en de router waardoor de verbinding even wegvalt, het duurt met een chromecast dan vaak een tijdje voor hij weer zichtbaar is. Het AP een andere SSID geven zou eventueel kunnen helpen. Dit is slechts een van de velen mogelijkheden. Je kan het beste even contact opnemen met onze support afdeling, zij kunnen je helpen met trouble shooten, dit kan telefonisch of per mail.
Hm, dat lijkt niet het geval, hij is altijd zichtbaar vanaf mijn telefoon, als mijn telefoon de router wifi pakt... Zodra ik in de buurt kom en op de EAP wifi zit met mijn telefoon, dan zie ik alleen de cc's in mijn woonkamer nog. Anders alle drie.TP-Link schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Hi iop,
Dit kan verschillende oorzaken hebben, er van uit gaande dat de router en het AP geen fast roaming gebruiken (dat kan de EAP225 V3 enkel met andere Omada accesspoints die daar voor geschikt zijn) zou het probleem bijvoorbeeld kunnen zijn dat de chromecast zo nu en dan schakeld tussen het AP en de router waardoor de verbinding even wegvalt, het duurt met een chromecast dan vaak een tijdje voor hij weer zichtbaar is. Het AP een andere SSID geven zou eventueel kunnen helpen. Dit is slechts een van de velen mogelijkheden. Je kan het beste even contact opnemen met onze support afdeling, zij kunnen je helpen met trouble shooten, dit kan telefonisch of per mail.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Wat is de wifi instabiel geworden zeg! Kan volgens mij alleen maar door de software update(s) komen. Hopelijk is downgraden ook mogelijk?
@TP-Link serieus wat is er gebeurd. De wifi is nu zo slecht! Niet alleen op iphone maar ook op laptops.
Ik gok dat je buren een AP op hetzelfde kanaal (of een kanaal ernaast) hebben geplaatst.
Nee dat hebben m'n buren zeker niet, want die zijn er niet :-)
Ben maar weer terug gegaan naar 2.1.0 build 20181107 rel. 39421
Ben maar weer terug gegaan naar 2.1.0 build 20181107 rel. 39421
Hoi Kipusoep,kipusoep schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:45:
@TP-Link serieus wat is er gebeurd. De wifi is nu zo slecht! Niet alleen op iphone maar ook op laptops.
Ervaar je stabiliteitsproblemen met firmware 190530 voor de EAP245 V3? Dit kan uiteraard verschillende oorzaken hebben, zelf hebben we nog geen problemen kunnen constateren. Mocht je de mogelijkheid hebben kan je ons dan via onze support afdeling van meer details over de gebruikte apparaten, exacte problemen en logs van het accesspoint voorzien?
Geinig. Op zoek naar een goede, en als het kan ook betaalbare, switch die PoE kan leveren aan een aantal apparten kwam ik eerst uit op jouw review van de TL-SG1016PE en nu de discussie in dit topicrobertwebbe schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:59:
[...]
Ubiquiti Unifi is blijkbaar het voorbeeld geweest voor de TP-Link Omada reeks. Ubiquiti is echter al 10 stappen verder qua mogelijkheden en ontwikkelingen. Door alle extra mogelijkheden wordt het wel meer een expert product, vooral als je de advanced features aanzet.
Een "nadeel" is wel dat de controller software zo ontwikkeld is dat je voor het beste resultaat alles van de Unifi lijn moet hebben. Alle mogelijke opties staan vermeld maar bij een aantal staan deze op grijs met een labeltje dat dit alleen werkt als je bijvoorbeeld ook de Unify router of switch hebt. En in het overzicht op het hoofdscherm mist er dan duidelijk een deel als je niet alles hebt. Als je dan een beetje OCD gevoelig ben (en volgens mij hebben de meeste tweakers hier wel een beetje last van) dan wil je gewoon alles op groen hebben staan.En zo kost een router rond de €105 en een kleine 8 poort PoE switch €119 en 16 poort €299. De controller kun je natuurlijk draaien op een Pi maar ze hebben, net als de OC200, ook een "CloudKey" maar dan in 3 varianten en prijsklassen. Al met al een stuk duurder dan TP-Link.
Maar ik vind het superleuk speelgoed dus heb besloten om hiermee verder te gaan. De TP-Link werkt absoluut goed maar de Unifi is meer tweakable.
Zelf gebruik ik ook al een jaar of 2 Unifi spul, dus ik kon het hier niet laten om het beeld van de Ubiquiti Unifi lijn wat te nuanceren.
Ik ben 2 jaar terug begonnen met twee Accesspoints van Ubiquiti. Dat zijn gewoon geweldige dingen (en PoE gevoed). De router (een Unifi Security Gateway) heb ik ook gehad, maar die vond ik echt veel te beperkt in out of the box (via de controller) in te stellen mogelijkheden. En geavanceerde dingen instellen is erg bewerkelijk via JSON files die je mee moet laten provisionen vanuit de controller. Dus ook weer weg gedaan (draai nu naar volle tevredenheid een gevirtualiseerde OPNSense als router/firewall).
Maar nu kom ik uit op het punt waarom mijn aandacht gevestigd werd op de TP-Link TL-SG1016PE:
Vannacht is de "Ubiquiti Unifi" switch 8-150w, die hier in de meterkast staat, de core van het thuisnetwerk vormt en 2 AP's plus 3 kleinere Unifi switches van stroom voorziet, overleden. 3 jaar oud (waarvan 1 jaar bij de mede-tweaker van wie ik m heb overgenomen). Helemaal dood, plus meterkastgroep uitgevallen.
Ik ben nu dus op zoek naar wat anders, en lees inmiddels erg veel verhalen over overleden Ubiquiti switches (waarbij in sommige gevallen ook aangesloten netwerkapparatuur is beschadigd omdat Ubiquiti Unifi en EdgeMax switches ook 24v passive PoE kunnen leveren, wat in sommige failure modes blijkbaar 'per ongeluk' gebeurt).
Ook heb ik het altijd jammer gevonden dat er van Ubiquiti geen PoE-capable switches bestaan met 16 poorten, maar dan met een smaller dan 19 inch form factor, zoals de TP-link TL-SG1016PE
Nu ben ik dus heel erg aan het twijfelen: Koop ik de TL-SG1016PE, waarmee aan mijn PoE behoefte ruim voldoen kan worden en die ervoor zorgt dat ik geen tweede 8 poort switch meer nodig heb in de meterkast? Of toch weer een Ubiquiti 8-150w om 1 op 1 het overleden exemplaar te vervangen.
Beheerbaarheid in de Unifi controller is voor mij inmiddels geen voordeel meer, omdat ik in praktijk er weinig in die software kijk (alleen als ik wat moet configureren of firmware moet updaten) en ook omdat ik dus toch al niet meer helemaal 'unifi-compleet' ben.
Bottom line: Stel je ook weer niet té veel voor van Ubiquiti Unifi. Ja, het is heel mooi spul, maar wil je wat meer geävanceerde dingen doen/instellen, dan wordt hun controller software al snel een nadeel in plaats van een voordeel.
Ik heb overigens ook een keer van TP-link een EAP-245 mogen testen (toen ik inmiddels al voorzien was van Unifi spul).
Eigenlijk vond ik dat ook helemaal geen verkeerd AP!. En toch een stuk goedkoper dan bv. een Unifi AP AC Pro (waar hij qua snelheden mee concurreert). Ik weet niet of ik, met m'n kennis van de TP-link EAP serie, zo per se aan Unifi spul begonnen zou zijn
edit: Ik vraag het hier omdat het erop lijkt dat ik op jouw review geen reacties kan geven:
Je stelt in je review dat de fans van de TL-SG1016PE stiller mogen. Wat bedoel je hier precies mee? Maken ze dusdanig veel lawaai dat ze eventueel zelfs achter de deur van een gewone meterkast te horen zullen zijn? Of valt dat nog wel mee, en is het vooral dat ie dus voor gebruik op een bureau te luid is?
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 02-08-2019 11:25 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
@eymey Nog gecondoleerd met je switch.
De TL-SG1016PE fan maakt dusdanig geluid dat ik hem op de gang kan horen als ik langs de (gesloten) meterkastdeur loop en het stil in huis is. Het heeft te maken met het design van de kast, er lijkt niet echt goed nagedacht te zijn over resonantie en air flow. Nu moet ik wel zeggen dat die bij mij aan de linkerkant van de meterkast tegen de muur hangt met de aansluitingen naar voren. En dan zit de fan aan de onderzijde die dan de warmte naar buiten probeert de blazen. Warmte gaat meestal naar boven dus echt effectief zal het niet zijn. Die fan draait ook altijd op constant toerental dus ook al zou die "goed" hangen, dan maakt die nog steeds hetzelfde aantal dB's.
Ik had al zitten te googlen of iemand een modificatie had gedaan waardoor die stiller werd. Tot nu toe alleen een review van iemand kunnen vinden die zo'n ultra stille fan erin had gezet maar die kwam er toen achter dat het niet de fan zelf was die herrie maakt maar meer het design en de resonantie...
Binnenkort ga ik de meterkast eens anders inrichten. Dan maak ik aan de bovenkant in de meterkast 2 horizontale planken waarop de apparatuur op de bovenste plank zet. En dan denk ik dat ik de kap verwijder en de fan connector los haal. Er is dan al voldoende koeling omdat de kap ontbreekt.
Maar... ik ben best gevoelig voor dit soort geluiden. Ik heb mijn huisgenoten gevraagd en zij vonden het totaal niet storend. Het is dus maar hoe je (over)gevoelig je bent.
De TL-SG1016PE werkt uitstekend samen met de access points:
De TL-SG1016PE fan maakt dusdanig geluid dat ik hem op de gang kan horen als ik langs de (gesloten) meterkastdeur loop en het stil in huis is. Het heeft te maken met het design van de kast, er lijkt niet echt goed nagedacht te zijn over resonantie en air flow. Nu moet ik wel zeggen dat die bij mij aan de linkerkant van de meterkast tegen de muur hangt met de aansluitingen naar voren. En dan zit de fan aan de onderzijde die dan de warmte naar buiten probeert de blazen. Warmte gaat meestal naar boven dus echt effectief zal het niet zijn. Die fan draait ook altijd op constant toerental dus ook al zou die "goed" hangen, dan maakt die nog steeds hetzelfde aantal dB's.
Ik had al zitten te googlen of iemand een modificatie had gedaan waardoor die stiller werd. Tot nu toe alleen een review van iemand kunnen vinden die zo'n ultra stille fan erin had gezet maar die kwam er toen achter dat het niet de fan zelf was die herrie maakt maar meer het design en de resonantie...
Binnenkort ga ik de meterkast eens anders inrichten. Dan maak ik aan de bovenkant in de meterkast 2 horizontale planken waarop de apparatuur op de bovenste plank zet. En dan denk ik dat ik de kap verwijder en de fan connector los haal. Er is dan al voldoende koeling omdat de kap ontbreekt.
Maar... ik ben best gevoelig voor dit soort geluiden. Ik heb mijn huisgenoten gevraagd en zij vonden het totaal niet storend. Het is dus maar hoe je (over)gevoelig je bent.
De TL-SG1016PE werkt uitstekend samen met de access points:

@robertwebbe Thanks.
Ik had inderdaad ook ergens iets gelezen over 'resonantie' van de behuizing ofzo. Maar ook iemand anders die met een bepaalde Noctua fan wél stillere resultaten haalt:
https://www.reddit.com/r/...xpxg7s/?context=8&depth=9
Dat wil ik dus ook wel even proberen.Helemáál zonder fan lijkt me een te groot risico, hoewel ik schat dat ik voor hooguit 40w aan apparatuur via PoE van stroom zal gaan voorzien.
Ik beschouw mezelf zeker als zeer gevoelig voor geluid, en m'n vriendin ook wel redelijk (die vindt het ook storend als we, met slaapkamerdeur op een kier en open zoldertrap, de mechanische ventilatie op stand 2 laten staan). Aan de andere kant, als het geluid alleen in de gang is te horen, dan is dat nog acceptabel.
Ik had inderdaad ook ergens iets gelezen over 'resonantie' van de behuizing ofzo. Maar ook iemand anders die met een bepaalde Noctua fan wél stillere resultaten haalt:
https://www.reddit.com/r/...xpxg7s/?context=8&depth=9
Dat wil ik dus ook wel even proberen.Helemáál zonder fan lijkt me een te groot risico, hoewel ik schat dat ik voor hooguit 40w aan apparatuur via PoE van stroom zal gaan voorzien.
Ik beschouw mezelf zeker als zeer gevoelig voor geluid, en m'n vriendin ook wel redelijk (die vindt het ook storend als we, met slaapkamerdeur op een kier en open zoldertrap, de mechanische ventilatie op stand 2 laten staan). Aan de andere kant, als het geluid alleen in de gang is te horen, dan is dat nog acceptabel.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Dit ben ik echt helemaal met je eens!eymey schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:12:
De router (een Unifi Security Gateway) heb ik ook gehad, maar die vond ik echt veel te beperkt in out of the box (via de controller) in te stellen mogelijkheden. En geavanceerde dingen instellen is erg bewerkelijk via JSON files die je mee moet laten provisionen vanuit de controller. Dus ook weer weg gedaan (draai nu naar volle tevredenheid een gevirtualiseerde OPNSense als router/firewall).
De USG is eigenlijk alleen een leuke router als je hem net als een EdgeRouter behandelt!
Als je de herrie liever niet hebt, maar stiekem het 19 inch formaat toch niet zo erg vindt kan je ook deze switch overwegen : nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"Ook heb ik het altijd jammer gevonden dat er van Ubiquiti geen PoE-capable switches bestaan met 16 poorten, maar dan met een smaller dan 19 inch form factor, zoals de TP-link TL-SG1016PE
edit: Ik vraag het hier omdat het erop lijkt dat ik op jouw review geen reacties kan geven:
Je stelt in je review dat de fans van de TL-SG1016PE stiller mogen. Wat bedoel je hier precies mee? Maken ze dusdanig veel lawaai dat ze eventueel zelfs achter de deur van een gewone meterkast te horen zullen zijn? Of valt dat nog wel mee, en is het vooral dat ie dus voor gebruik op een bureau te luid is?
(Lees ook effe een paar posts daarna!)
En HP geeft al hun switches levenslange garantie dus als die stuk gaat krijg je gewoon een nieuwe!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Erg mooie switch, indeed, die HP.
Probleem is niet zo zeer dat ik echt een hekel heb aan 19 inch ofzo, maar m'n meterkast is er gewoon simpelweg te klein voor. Er is geen ruimte om het ding plat tegen de muur of een zijkant te plaatsen en op het schappensysteem gaat het, door aanwezigheid van stadswarmte afleverset en groepenkast helemaal niet werken, helaas.
Heb inmiddels wel die TP-link besteld, en bij Azerty een Noctua NF-A4x20 FLX. Als ik een teardown-video op Youtube van de switch goed zie, dan is het echt heel makkelijk om de fan te vervangen en de TP-link is ook niet specifiek verzegeld. Dus mocht het toch niet bevallen, dan is er nog geen man over boord.
Probleem is niet zo zeer dat ik echt een hekel heb aan 19 inch ofzo, maar m'n meterkast is er gewoon simpelweg te klein voor. Er is geen ruimte om het ding plat tegen de muur of een zijkant te plaatsen en op het schappensysteem gaat het, door aanwezigheid van stadswarmte afleverset en groepenkast helemaal niet werken, helaas.
Heb inmiddels wel die TP-link besteld, en bij Azerty een Noctua NF-A4x20 FLX. Als ik een teardown-video op Youtube van de switch goed zie, dan is het echt heel makkelijk om de fan te vervangen en de TP-link is ook niet specifiek verzegeld. Dus mocht het toch niet bevallen, dan is er nog geen man over boord.
[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 02-08-2019 16:23 ]
@eymey Daar heb je geen video voor nodig hoor. Kwestie van een paar schroefjes aan de zij- en achterkant losdraaien en hij is open. De fan zelf is ook slechts boutjes en moertjes vastgezet. Over de connector zit wel lijm maar dat pulkt makkelijk en schoon los. Easy Peasy.

Mogelijk kun je dan direct de mod testen door de fan met hete lijm vast te te maken in plaats van bouten en moeren. Ietsje van de rand af zodat die niet door trilt. Bij de Action koop je al zo'n hete lijm pistool voor een paar euro.
Als het bij jou verschil maakt, dan haal ik ook een Noctua fan bij CD-ROM-land hier om de hoek. Ze kosten maar €14,90 en dat heb ik dan wel voor over.

Mogelijk kun je dan direct de mod testen door de fan met hete lijm vast te te maken in plaats van bouten en moeren. Ietsje van de rand af zodat die niet door trilt. Bij de Action koop je al zo'n hete lijm pistool voor een paar euro.
Als het bij jou verschil maakt, dan haal ik ook een Noctua fan bij CD-ROM-land hier om de hoek. Ze kosten maar €14,90 en dat heb ik dan wel voor over.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 02-08-2019 17:23 ]
Vandaag al de switch binnen gekregen, plus de ventilator en vanavond meteen aan het knutselen gegaan.
De standaardfan maakt inderdaad onacceptabel veel lawaai.
Het openen van de switch en het vervangen van de fan was inderdaad kinderspel. Aanvankelijk heb ik de nieuwe fan gemonteerd met de standaard door TP-Link gebruikte schroeven en ringen. Dit maakte naar mijn idee al een heel verschil! Nog steeds is de fan goed hoorbaar en met ook een íets hogere 'pitch' dan de fan van TP-link. Maar veel minder 'resonantie' door de behuizing heen en minder 'geraas'. Wel een heel iets lagere airflow, naar mijn idee.
Vervolgens heb ik van die rubberen ringetjes gepakt die je kon gebruiken om trillingen van harddisks te dempen (schroeven door de ringetjes heen, die in dit geval dus tussen de fan en de behuizing van de switch in zitten). En ik heb ook de schroeven gebruikt die bij de Noctua zitten. Die zijn íetsje dikker maar dat merk je nauwelijks bij het weer dicht maken van de TP-Link.
Ook de laatste bevestigingsmethode zorgt weer voor een (kleine) afname in het geluid.
Ik heb de switch vervolgens in de meterkast geplaatst. Verder nog niet in gebruik genomen, maar wel 'aan' om eens te testen hoeveel geluid er naar buiten komt als de meterkast dicht is: Helaas is de switch als ik in de gang loop nog steeds duidelijk te horen. Maar als ik de trap op ga (waar de meterkast tegenover is) en bovenaan de trap ben, dan hoor ik hem eigenlijk niet meer. Daarbij moet ik ook opmerken dat ik ietwat opmerkelijke meterkastdeuren heb: De vorige eigenaar van het huis vond standaard woningbouwdeuren maar niks. Dus hij heeft de meterkast voorzien van een houten kozijn en er 'louvredeurtjes' in gezet
. Tussen de deuren in is een aardige spleet (waar ik ook het licht van bv. nas doorheen zie komen). Dus wellicht dat deze verandering voor een 'normale' meterkast wél net genoeg doet.
De mod met de fan iets verder van de buitenkant plaatsen en dan aan de bodem vastlijmen met hot glue wil ik nog even niet aan gaan (maar misschien dat ik het een keer provisorisch probeer met dubbelzijdig TESA tape). Wel vraag ik me af of de fan dan niet heel veel minder effectief wordt.
Ook ga ik misschien nog eens één van de Low Noise adapters van Noctua ertussen zetten. Maar dan moeg ik wel goed in de gaten gaan houden wat het ding gaat doen qua temperatuur. Anderzijds: Ik ga absoluut niet het volledige PoE budget van de switch gebruiken. En ook een iets 'mindere' koeling is natuurlijk al een heel stuk beter dan de totaal ontbrekende koeling van die Ubiquiti switch.
De standaardfan maakt inderdaad onacceptabel veel lawaai.
Het openen van de switch en het vervangen van de fan was inderdaad kinderspel. Aanvankelijk heb ik de nieuwe fan gemonteerd met de standaard door TP-Link gebruikte schroeven en ringen. Dit maakte naar mijn idee al een heel verschil! Nog steeds is de fan goed hoorbaar en met ook een íets hogere 'pitch' dan de fan van TP-link. Maar veel minder 'resonantie' door de behuizing heen en minder 'geraas'. Wel een heel iets lagere airflow, naar mijn idee.
Vervolgens heb ik van die rubberen ringetjes gepakt die je kon gebruiken om trillingen van harddisks te dempen (schroeven door de ringetjes heen, die in dit geval dus tussen de fan en de behuizing van de switch in zitten). En ik heb ook de schroeven gebruikt die bij de Noctua zitten. Die zijn íetsje dikker maar dat merk je nauwelijks bij het weer dicht maken van de TP-Link.
Ook de laatste bevestigingsmethode zorgt weer voor een (kleine) afname in het geluid.
Ik heb de switch vervolgens in de meterkast geplaatst. Verder nog niet in gebruik genomen, maar wel 'aan' om eens te testen hoeveel geluid er naar buiten komt als de meterkast dicht is: Helaas is de switch als ik in de gang loop nog steeds duidelijk te horen. Maar als ik de trap op ga (waar de meterkast tegenover is) en bovenaan de trap ben, dan hoor ik hem eigenlijk niet meer. Daarbij moet ik ook opmerken dat ik ietwat opmerkelijke meterkastdeuren heb: De vorige eigenaar van het huis vond standaard woningbouwdeuren maar niks. Dus hij heeft de meterkast voorzien van een houten kozijn en er 'louvredeurtjes' in gezet
De mod met de fan iets verder van de buitenkant plaatsen en dan aan de bodem vastlijmen met hot glue wil ik nog even niet aan gaan (maar misschien dat ik het een keer provisorisch probeer met dubbelzijdig TESA tape). Wel vraag ik me af of de fan dan niet heel veel minder effectief wordt.
Ook ga ik misschien nog eens één van de Low Noise adapters van Noctua ertussen zetten. Maar dan moeg ik wel goed in de gaten gaan houden wat het ding gaat doen qua temperatuur. Anderzijds: Ik ga absoluut niet het volledige PoE budget van de switch gebruiken. En ook een iets 'mindere' koeling is natuurlijk al een heel stuk beter dan de totaal ontbrekende koeling van die Ubiquiti switch.
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 03-08-2019 23:02 ]
Kan je in de tweede netwerk poort van een Eap245 ook gewoon een PC aansluiten of is die alleen bedoeld voor andere zaken ?
Sinds een week 2x EAP245V3 en een OC200 in huis.
1 hangt in de trapkast. De 2e ligt in een kamer op de 1e verdieping.
Hiervoor heb ik een paar dagen met Unifi spul geëxperimenteerd. 1x NanoHD en ik AP-LR aangestuurd door de Controllersoftware op een linux bakje. Helaas had ik daar problemen met Apple producten. (zie overige topic op dit forum). Kort gezegd viel af en toe de verbinding weg en werkte roaming meer niet dan wel. Ook viel het bereik van de LR tegen. Achter in de tuin had ik amper signaal.
Nu met 2 EAP245 werkt alles als een zonnetje. Het bereik in de tuin is goed. Roamen met apple devices gaat prima en ik heb geen last van wegvallende verbindingen.
En een EAP 245v3 is qua prijs meer dan de helft goedkoper dan een Unifi NanoHD.
De OC200 zorgt voor het Roamen en uiteraard heb ik een apart gasten netwerk aangemaakt met portal. Ook nog een apart SSID voor IoT apparaten in huis.
Het gasten netwerk en IoT netwerk hebben elk een eigen VLAN.
Als router heb ik een QOTOM PC met pfSense draaien.
Alles werkt als een zonnetje. Ik ben er erg blij mee.
1 klein min puntje: Mijn Macbook staat op de eettafel. Met de Nano HD haalde ik vaak 1300mbps. Dit lukt met de EAP245V3 niet. Gemiddeld 700mbps. (RSSI -56). Soms iets hogere snelheden. Dat is wel een minpuntje.
Misschien komt dat doordat de EAP245V3 maar 4 5ghz kanalen heeft. Dit kan met de drukte in de straat wel een dingetje zijn. De Unifi had ook DFS kanalen (en maakte hier ook gebruik van).
Als er misschien nog wat tips zijn om die waardes wat op te krikken dan hoor ik dat graag.
Verder ben ik (en de vrouw des huizes) helemaal happy met deze opstelling.
1 hangt in de trapkast. De 2e ligt in een kamer op de 1e verdieping.
Hiervoor heb ik een paar dagen met Unifi spul geëxperimenteerd. 1x NanoHD en ik AP-LR aangestuurd door de Controllersoftware op een linux bakje. Helaas had ik daar problemen met Apple producten. (zie overige topic op dit forum). Kort gezegd viel af en toe de verbinding weg en werkte roaming meer niet dan wel. Ook viel het bereik van de LR tegen. Achter in de tuin had ik amper signaal.
Nu met 2 EAP245 werkt alles als een zonnetje. Het bereik in de tuin is goed. Roamen met apple devices gaat prima en ik heb geen last van wegvallende verbindingen.
En een EAP 245v3 is qua prijs meer dan de helft goedkoper dan een Unifi NanoHD.
De OC200 zorgt voor het Roamen en uiteraard heb ik een apart gasten netwerk aangemaakt met portal. Ook nog een apart SSID voor IoT apparaten in huis.
Het gasten netwerk en IoT netwerk hebben elk een eigen VLAN.
Als router heb ik een QOTOM PC met pfSense draaien.
Alles werkt als een zonnetje. Ik ben er erg blij mee.
1 klein min puntje: Mijn Macbook staat op de eettafel. Met de Nano HD haalde ik vaak 1300mbps. Dit lukt met de EAP245V3 niet. Gemiddeld 700mbps. (RSSI -56). Soms iets hogere snelheden. Dat is wel een minpuntje.
Misschien komt dat doordat de EAP245V3 maar 4 5ghz kanalen heeft. Dit kan met de drukte in de straat wel een dingetje zijn. De Unifi had ook DFS kanalen (en maakte hier ook gebruik van).
Als er misschien nog wat tips zijn om die waardes wat op te krikken dan hoor ik dat graag.
Verder ben ik (en de vrouw des huizes) helemaal happy met deze opstelling.
@I-Lynx De meeste DFS kanalen mogen ook 1W aan zendvermogen gebruiken in tegenstelling tot de standaard indoor non DFS kanalen. Dat kan ook verschil geven.
Ah dat kan natuurlijk ook al schelen.Admiral Freebee schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:57:
@I-Lynx De meeste DFS kanalen mogen ook 1W aan zendvermogen gebruiken in tegenstelling tot de standaard indoor non DFS kanalen. Dat kan ook verschil geven.
Zou er ooit een update komen voor de EAP245v3 waardoor de DFS kanalen wel te gebruiken zijn of is dat een hardware matig dingetje?
@I-Lynx Ik heb begin januari een heel betoog gemaild naar TP-Link over dat het feit dat de EAP225v3 het wel heeft en de EAP245v3 niet en hoe het wettelijk geregeld is in Nederland, zie robertwebbe in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie".
Volgens TP-Link heeft de EAP245v3 geen ondersteuning voor DFS dus daarom geen band 2 en 3: robertwebbe in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie".
Inmiddels ben ik overgestapt naar Ubiquiti Unifi en deze biedt zowel op indoor als outdoor accesspoints gewoon alle negentien 5 GHz kanalen.
Volgens TP-Link heeft de EAP245v3 geen ondersteuning voor DFS dus daarom geen band 2 en 3: robertwebbe in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie".
Inmiddels ben ik overgestapt naar Ubiquiti Unifi en deze biedt zowel op indoor als outdoor accesspoints gewoon alle negentien 5 GHz kanalen.
[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2019 17:39 ]
Hallo tweakers, ik weet niet welke PoE-adapter ik moet kopen voor mijn EAP 245v1, kan iemand me helpen welke ik moet aanschaffen?
Ik ervaar regelmatig uitval van apparaten op alle ap's (EAP245V3) sinds deze firmware update: versie 2.2.0 build 20190530 rel.56122.TP-Link schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:19:
[...]
Hoi Kipusoep,
Ervaar je stabiliteitsproblemen met firmware 190530 voor de EAP245 V3? Dit kan uiteraard verschillende oorzaken hebben, zelf hebben we nog geen problemen kunnen constateren. Mocht je de mogelijkheid hebben kan je ons dan via onze support afdeling van meer details over de gebruikte apparaten, exacte problemen en logs van het accesspoint voorzien?
Het werkt in ieder geval met de TL-SG108PE (switch). En verder is ongeveer elke PoE-injector zoals de TL-POE150S goed.Lukassss schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:21:
Hallo tweakers, ik weet niet welke PoE-adapter ik moet kopen voor mijn EAP 245v1, kan iemand me helpen welke ik moet aanschaffen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Precies. Zit weer op 2.1.0 en dat scheelt een hoop.vincedd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Ik ervaar regelmatig uitval van apparaten op alle ap's (EAP245V3) sinds deze firmware update: versie 2.2.0 build 20190530 rel.56122.
Heb nu Omada 3.1.4 draaien op een Raspberry Pi via de methode beschreven op Dreambytes, dat werkt prima.
Zag echter dat er een nieuwe versie is uitgebracht voor Omada (3.2.1). Weet iemand hoe ik deze eenvoudig kan updaten zonder het hele process opnieuw te hoeven uit te voeren?
Zag wel dat iemand op de TP-Link forum er al een Debian package van heeft gemaakt, kant en klaar voor installatie.
Echter staat deze package gehost op een FTP server waar ik met geen mogelijkheid het bestand van gedownload krijg (Filezilla, WinSCP)
Zag echter dat er een nieuwe versie is uitgebracht voor Omada (3.2.1). Weet iemand hoe ik deze eenvoudig kan updaten zonder het hele process opnieuw te hoeven uit te voeren?
Zag wel dat iemand op de TP-Link forum er al een Debian package van heeft gemaakt, kant en klaar voor installatie.
Echter staat deze package gehost op een FTP server waar ik met geen mogelijkheid het bestand van gedownload krijg (Filezilla, WinSCP)
[ Voor 30% gewijzigd door Yellowneck op 20-08-2019 21:02 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
@robertwebbe waarom als ik vragen mag, de EAP225v3 (die je net te koop hebt/verkocht) leek me juist een leuke instap om eventueel later uit te breiden met 2e AP en OC200. Jouw punt mbt DFS betrof toch juist niet de 225v3 maar de 245 modellen?Inmiddels ben ik overgestapt naar Ubiquiti Unifi en deze biedt zowel op indoor als outdoor accesspoints gewoon alle negentien 5 GHz kanalen.
[ Voor 15% gewijzigd door dimi_v op 21-08-2019 07:23 ]
@dimi_v Ik verblijf op 2 locaties, op beide had ik voorheen TP-Link. Nu Ubiquiti zo goed bevalt op de 1e locatie, vervang ik het ook op de 2e locatie. Ik heb de set voor iemand gereserveerd die op 1 september pas geld krijgt en kan betalen. Als hij 2 september niet betaald heeft zet ik de set weer op beschikbaar.
@robertwebbe Daar ging me niet om dat gereserveerd staat, maar meer idee waaom je ze hebt vervangen voor Ubiquiti. Ik dacht begrepen te hebben dat er DFS kanaal problemen/geen goede implementatie was toegepast voor de EAP245 AP's, maar de set die jij hebt/had (EAP225v3) zijn toch juist goed werkend met DFS. Vroeg mij dus af wat er dan beter aan de Ubiquiti installatie werkt waardoor je de keus gemaakt hebt om TP-Link de deur uit te doen.
Daar ga ik van de week ook weer naar terug als ik er even tijd voor heb. De nieuwste versie blijft eern drama en tplink reageerd niet op mijn berichten hier op tweakers.kipusoep schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Precies. Zit weer op 2.1.0 en dat scheelt een hoop.
Ik vraag me af of er meer/veel mensen last van hebben. Ik draai de nieuwe en heb nergens problemen mee. Zijn de problemen begonnen direct na de update of pas later?vincedd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:03:
[...]
Daar ga ik van de week ook weer naar terug als ik er even tijd voor heb. De nieuwste versie blijft eern drama en tplink reageerd niet op mijn berichten hier op tweakers.
Direct na de update op alle 3 de ap's. Wifi valt weg en komt binnen 3 seconden terug . De telefoons springen zelfs naar het gsm/data netwerk om weer terug te gaan naar wifi.Edje040 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
Ik vraag me af of er meer/veel mensen last van hebben. Ik draai de nieuwe en heb nergens problemen mee. Zijn de problemen begonnen direct na de update of pas later?
Ik heb zelf regelmatig problemen dat de telefoons wel vol WiFi hebben (5GHz), maar dat ik geen internetverbinding heb, zelfs een Whatsapp berichte sturen lukt niet.
Eventjes snel de WiFi aan/uit op de telefoon zodat hij weer geforceerd opnieuw verbinding maakt en alles werkt weer perfect.
Dit heb ik ook regelmatig als ik 1 meter van het AP af sta, dit ook in de OC200 gecheckt dat mijn telefoon ook zeker met dat betreffende AP verbonden is.
Heb ook al handmatig kanalen toebedeeld ipv. de default Auto setting, maar zonder resultaat.
Betreft een iPhone 7, 3x EAP225v3 en OC200
Nog tips/adviezen of zal dit ook door diezelfde FW problemen kunnen komen als hierboven beschreven? Alles staat op nieuwste FW
Eventjes snel de WiFi aan/uit op de telefoon zodat hij weer geforceerd opnieuw verbinding maakt en alles werkt weer perfect.
Dit heb ik ook regelmatig als ik 1 meter van het AP af sta, dit ook in de OC200 gecheckt dat mijn telefoon ook zeker met dat betreffende AP verbonden is.
Heb ook al handmatig kanalen toebedeeld ipv. de default Auto setting, maar zonder resultaat.
Betreft een iPhone 7, 3x EAP225v3 en OC200
Nog tips/adviezen of zal dit ook door diezelfde FW problemen kunnen komen als hierboven beschreven? Alles staat op nieuwste FW
@Peule_P Heb je die fast roaming technieken aan staan? Zo ja, zet die eens een weekje uit. Dit verschijnsel komt ook bij Ubiquiti voor bij gebruikers met ‘oudere’ iPhones (5, 6, 7).
@robertwebbe kun je nog aangeven wat voor jou aanleiding was om je installatie te vervangen voor Ubiquiti?dimi_v schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:59:
.... Vroeg mij dus af wat er dan beter aan de Ubiquiti installatie werkt waardoor je de keus gemaakt hebt om TP-Link de deur uit te doen.
@dimi_v Tijdens een bezoek aan mijn zwager liet hij mij zijn Ubiquiti UniFi zien. De controller software is veel uitgebreider dan TP-Link. Nu is het spelen met dit soort gadgets wel mijn hobby dus ik heb toen besloten om mijn locatie met EAP245’s om te zetten naar Ubiquiti. Maar al snel ontdekte ik weer nieuwe voordelen als ik beide sites omzet. Beide locaties draaien nu op 1 controller en met het zetten van 1 vinkje ligt een VPN verbinding tussen waardoor het eigenlijk 1 netwerk is. Heeft wel weer wat geld gekost om alles te upgraden maar hobby’s kosten geld.
Dit gebeurd bij ons thuis ook met nieuwere apparaten( iphone X en3x Samsung A7 en nog nieuwe laptops). dus het ligt niet aan de apparaten, maar ik ga fast roaming eens uitzetten.robertwebbe schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:25:
@Peule_P Heb je die fast roaming technieken aan staan? Zo ja, zet die eens een weekje uit. Dit verschijnsel komt ook bij Ubiquiti voor bij gebruikers met ‘oudere’ iPhones (5, 6, 7).
@robertwebbe heb fast roaming inderdaad aan staan, ik ge hem nu uitzetten en testen
@robertwebbe nu vanaf vrijdagochtend af aan gedraaid zonder fast roaming en moet zeg dat het stukken beter is en de verbinding vele malen beter is.
95% van mijn problemen zijn weg op een enkele keer na dan, maar heb het idee dat dit ook op bepaalde plekken in huis is (hemelsbreed 2 meter van het AP af en toch vol bereik maar no-go).
Dit vooral in het hoekje van een bepaalde slaapkamer of badkamer, maar kan natuurlijk dat dit ook in de constructie van ons huis zit?
95% van mijn problemen zijn weg op een enkele keer na dan, maar heb het idee dat dit ook op bepaalde plekken in huis is (hemelsbreed 2 meter van het AP af en toch vol bereik maar no-go).
Dit vooral in het hoekje van een bepaalde slaapkamer of badkamer, maar kan natuurlijk dat dit ook in de constructie van ons huis zit?
@Peule_P Mooi dat het nu beter werkt. Ik ben er een keer wat dieper ingedoken en kort samengevat zit het probleem hem in de hand-over tussen 2 verschillende accesspoints. Via 802.11k en 802.11v zou in theorie de de sessie seamless over gezet moeten worden maar er zitten nog kinderziektes in de implementaties. Wat er nu gebeurd is dat de verbinding keurig overgezet wordt maar je sessie niet. En dan heb je volle bak signaal maar komt er geen data binnen. Als je dan wifi uit- en aanzet dan creëer je eigenlijk gewoon weer een nieuwe verbinding in de controller en dan werkt het weer. Deze functie heb je eigenlijk alleen nodig voor VoIP gesprekken zodat je door het pand kunt lopen tussen de access points zonder dat je sessie verbroken wordt.
De meeste toepassingen kunnen ook prima via standaard roaming werken, dan wordt alleen de verbinding verplaatst van access point naar access point. Je bent dan (in theorie) altijd verbinden met het access point met het sterktste signaal. Let wel dat je toestel bepaalt wat het sterkste signaal is. Op onze locatie zie ik best wel eens dat ik verbonden ben met bijvoorbeeld het access point van een andere verdieping. Maar blijkbaar zitten er dan meer obstakels tussen dat access point dan die van een andere verdieping. Het belangrijkste is dat de WiFi zorgeloos werkt en dat doet het nu.
De meeste toepassingen kunnen ook prima via standaard roaming werken, dan wordt alleen de verbinding verplaatst van access point naar access point. Je bent dan (in theorie) altijd verbinden met het access point met het sterktste signaal. Let wel dat je toestel bepaalt wat het sterkste signaal is. Op onze locatie zie ik best wel eens dat ik verbonden ben met bijvoorbeeld het access point van een andere verdieping. Maar blijkbaar zitten er dan meer obstakels tussen dat access point dan die van een andere verdieping. Het belangrijkste is dat de WiFi zorgeloos werkt en dat doet het nu.
Ik heb fast roaming uitgezet en nu ook minder problemen. Kijk het ook nog even aan.
@robertwebbe zoals je dit nu beschrijft, dan is er dus geen actieve bemoeienis van controller software die selecteert welk acces point de verbinding dus beter over kan nemen? Als je device bepaalt welk signaal het sterkst is om mee te verbinden dan kun je dus ook net zo goed weer 2 AP's van verschillende merken/systemen (blijven) gebruiken. Of net zoals wanneer je met verschillende SSID's verbinding kunt maken (is ene netwerk niet sterk genoeg meer dan valt verbinding weg en maakt met andere connectie).robertwebbe schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:50:
Ik was in de veronderstelling dat je apparaat zo lang mogelijk aan een AP/SSID blijft hangen tot het signaal in feite wegvalt/onder drempel waarde komt en als er dan 'toevallig' een ander signaal is waar verbinding mee gelegd kan worden "dan doen we dat toch" principe is. Zoals jij nu uitlegt zou het dus zo zijn dat een telefoon, laptop oid actief in de bekende wifi verbindingen zoekt naar sterkste netwerk (even los van eventuele prioritering die je he bt aangebracht).
@dimi_v : Dat is ook gewoon zo, want om het een en ander te forceren is onder andere minimum RSSI bedacht! 
Pak de Wiki maar eens erbij :
- Wikipedia: Received signal strength indication
- Wikipedia: IEEE 802.11r-2008
- Wikipedia: IEEE 802.11k-2008
- Wikipedia: IEEE 802.11v
of :
- https://docs.microsoft.co...11k--802-11v--and-802-11r
- enz. enz.
Pak de Wiki maar eens erbij :
- Wikipedia: Received signal strength indication
- Wikipedia: IEEE 802.11r-2008
- Wikipedia: IEEE 802.11k-2008
- Wikipedia: IEEE 802.11v
of :
- https://docs.microsoft.co...11k--802-11v--and-802-11r
- enz. enz.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bedankt voor het huiswerk
Ik had idee (niet verdiept) dat je met een actief roaming systeem een mechanisme hebt waarmee op andere AP's dan waar je device op dat moment mee verbonden is kunt scannen wat de signaal sterkte tussen dat device en de overige AP's is.
Op basis daarvan kun je dan een beslissing nemen om de verbinding te forceren (hoe je dat dan technisch organiseert is wat ander, gaat om idee) naar AP met (theoretisch) beste signaal.
Ik had idee (niet verdiept) dat je met een actief roaming systeem een mechanisme hebt waarmee op andere AP's dan waar je device op dat moment mee verbonden is kunt scannen wat de signaal sterkte tussen dat device en de overige AP's is.
Op basis daarvan kun je dan een beslissing nemen om de verbinding te forceren (hoe je dat dan technisch organiseert is wat ander, gaat om idee) naar AP met (theoretisch) beste signaal.
You're welcome!
Het oude Zero-Handoff Roaming van de oude UniFi 2.4 GHz UAP's deed dat fantastisch!Ik had idee (niet verdiept) dat je met een actief roaming systeem een mechanisme hebt waarmee op andere AP's dan waar je device op dat moment mee verbonden is kunt scannen wat de signaal sterkte tussen dat device en de overige AP's is.
https://help.ubnt.com/hc/...iFi-What-is-Zero-Handoff-
Maar... zoals met alle leuke dingen is dat uiteraard keihard afgeschoten op een bepaald moment en kon je het zelfs niet meer op de oude modellen gebruiken, want nieuwe firmware die allerlei security meuk fixt, maar ook ZHO onbruikbaar maakt!

De smoes was dat het in "high density" omgevingen niet goed zou werken, echter was het voor kleine (thuis)omgevingen IMHO ideaal gewoon : Altijd goed bereik en de UAP's doen zich met zijn drieën voor als 1 UAP
Zo jammer dat soort dingen, maar het is niet anders helaas...
Na nog een paar dagen verder draaien zonder de fast roaming lijkt het nu nog wel erger dan voorheen, heb zelfs vaker de WiFi uit staan nu om überhaupt een foto via Whatsapp te kunnen verzenden bijvoorbeeld.
De ene keer haal ik gewoon 300Mbps+ met een speedtest, de andere keer krijg ik geeneens verbinding.(ondanks vol bereik).
Heb ook nog gestoeid met andere kanalen voor de 5GHz band, maar ook dit brengt geen verbetering.
(heb 2 verschillende SSID's voor 2.4 en 5 en verbind de telefoon enkel met de 5GHz band, de 2.4 wordt alleen gebruikt door een paar apparaten die geen 5GHz ondersteunen zoals Thermostaat, wasmachine, babyfoon etc.)
Ik kan op dit moment dan ook niet zeggen of het probleem aan mijn client (iPhone 7) ligt, of aan het TP-Link spul.
Mocht dit laatste het geval zijn overweeg ik alles te vervangen door UniFi AP's, deze hebben familieleden ook thuis hangen en hoor er eigenlijk niks als lof over.
Heeft UniFi ook een soortgelijk iets als de OC200?
Anders wil ik misschien een 1x zo'n UniFi nanoHD aanschaffen en deze een andere SSID geven dan de TP-Links en eens vergelijken hoe deze het doet in verhouding...
De ene keer haal ik gewoon 300Mbps+ met een speedtest, de andere keer krijg ik geeneens verbinding.(ondanks vol bereik).
Heb ook nog gestoeid met andere kanalen voor de 5GHz band, maar ook dit brengt geen verbetering.
(heb 2 verschillende SSID's voor 2.4 en 5 en verbind de telefoon enkel met de 5GHz band, de 2.4 wordt alleen gebruikt door een paar apparaten die geen 5GHz ondersteunen zoals Thermostaat, wasmachine, babyfoon etc.)
Ik kan op dit moment dan ook niet zeggen of het probleem aan mijn client (iPhone 7) ligt, of aan het TP-Link spul.
Mocht dit laatste het geval zijn overweeg ik alles te vervangen door UniFi AP's, deze hebben familieleden ook thuis hangen en hoor er eigenlijk niks als lof over.
Anders wil ik misschien een 1x zo'n UniFi nanoHD aanschaffen en deze een andere SSID geven dan de TP-Links en eens vergelijken hoe deze het doet in verhouding...
[ Voor 20% gewijzigd door Peule_P op 28-08-2019 07:40 ]
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud KeyPeule_P schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:26:
[...]
[...]
Dus als ik het goed begrijp draait deze de software lokaal en is via de cloud toegankelijk dan, net zoals de OC200 doet.
Echter lees ik op de website van UniFi dat je de software ook geheel in de cloud kunt draaien (kostenloos) en dan zou deze Cloud Key eigenlijk overbodig zijn toch, tenzij je het natuurlijk lokaal wilt draaien.
Of zit er nog verschil in functionaliteit tussen de Cloud Key en de cloud based software?
Of mis ik ergens iets? Vind het nogal onduidelijk op de website van UniFi
[ Voor 5% gewijzigd door Peule_P op 28-08-2019 15:21 ]
@Peule_P Nee, controller is controller. Je kunt de controller ook op een Pi of Synology NAS draaien. Maar ik interpreteerde je vraag als "is er ook zo'n hardware kastje dat controllertje speelt?".
duidelijk, dank @robertwebbe!
Je hebt mijn vraag inderdaad goed geïnterpreteerd, maar bij de TP Link was het dacht ik zo dat je de controller ook nodig had voor fast roaming enderlijke omdat anders de AP's maar 'stomme' devices zijn zonder intelligentie zeg maar. (of je moest de software 24uur op een PC/NAS/Pi draaien)
Ik zal eens met een UniFi AP beginnen parallel naast een EAP225 maar dan op een andere SSID en eens zien wat dit voor mij doet.
Kan dan inderdaad altijd nog uitbreiden met meer UniFi AP's (en controller) om de TP-Links te vervangen als het goed bevalt.
Je hebt mijn vraag inderdaad goed geïnterpreteerd, maar bij de TP Link was het dacht ik zo dat je de controller ook nodig had voor fast roaming enderlijke omdat anders de AP's maar 'stomme' devices zijn zonder intelligentie zeg maar. (of je moest de software 24uur op een PC/NAS/Pi draaien)
Ik zal eens met een UniFi AP beginnen parallel naast een EAP225 maar dan op een andere SSID en eens zien wat dit voor mij doet.
Kan dan inderdaad altijd nog uitbreiden met meer UniFi AP's (en controller) om de TP-Links te vervangen als het goed bevalt.
[ Voor 5% gewijzigd door Peule_P op 28-08-2019 15:36 ]
Wat ik me altijd afvraag in dit soort gevallen :Peule_P schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:26:
Na nog een paar dagen verder draaien zonder de fast roaming lijkt het nu nog wel erger dan voorheen, heb zelfs vaker de WiFi uit staan nu om überhaupt een foto via Whatsapp te kunnen verzenden bijvoorbeeld.
Wie bepaalt of de WiFi i.p.v. de 3G/4G verbinding wordt gebruikt : Jij of de telefoon
Ik doe dat altijd zelf en heb er nog nooit problemen mee gehad i.c.m. welke accesspoint dan ook, terwijl ik bij bekenden nog weleens klachten hoor die heel toevallig verdwijnen nadat ik ze vertel dat ze dat beter zelf kunnen doen!
Sorry maar ik volg je antwoord niet helemaalnero355 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:41:
[...]
Wat ik me altijd afvraag in dit soort gevallen :
Wie bepaalt of de WiFi i.p.v. de 3G/4G verbinding wordt gebruikt : Jij of de telefoon
Ik doe dat altijd zelf en heb er nog nooit problemen mee gehad i.c.m. welke accesspoint dan ook, terwijl ik bij bekenden nog weleens klachten hoor die heel toevallig verdwijnen nadat ik ze vertel dat ze dat beter zelf kunnen doen!
Mijn probleem is dus dat ik regelmatig vol WiFi bereik heb, maar geen verbinding en dus of de WiFi even een keer aan/uit moet zetten of gewoon uit laat staan in sommige gevallen.
De problemen die je noemt komen me zeeeeer bekend voor. In mijn geval op een iPhone SE; vol wifi bereik, 0 data.Peule_P schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 07:12:
[...]
Sorry maar ik volg je antwoord niet helemaal![]()
Mijn probleem is dus dat ik regelmatig vol WiFi bereik heb, maar geen verbinding en dus of de WiFi even een keer aan/uit moet zetten of gewoon uit laat staan in sommige gevallen.
Zo'n CloudKey is overbodig! Gebruik zelf de site hostifi.net en is een aanrader. Gratis UniFi hosting voor 1 site tot 15 apparatenPeule_P schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:34:
duidelijk, dank @robertwebbe!
Goedemiddag! ik heb een set EAP's 225 en een OC200 cloud controller gekocht. nu krijg ik de OC200 niet geconfigureerd. wat ik ook doe de OC200 krijgt geen internet connectie (het cloud ledje gaat niet knipperen) en dus kan ik de OC200 niet installeren.
als ik op het reset knopje druk gebeurt ook niet gek veel?? ik zie geen ledjes knipperen oid?
ik heb het spul aangesloten op een switch en de OC200 krijgt voeding via micro usb (ledje is ook groen)
als ik op het reset knopje druk gebeurt ook niet gek veel?? ik zie geen ledjes knipperen oid?
ik heb het spul aangesloten op een switch en de OC200 krijgt voeding via micro usb (ledje is ook groen)
Die OC200 heeft ook geen internetverbinding nodig, maar alleen een netwerkverbinding. En je moet dat ding bedienen vanaf je eigen PC (op IP-adres).maximossel schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:18:
Goedemiddag! ik heb een set EAP's 225 en een OC200 cloud controller gekocht. nu krijg ik de OC200 niet geconfigureerd. wat ik ook doe de OC200 krijgt geen internet connectie (het cloud ledje gaat niet knipperen) en dus kan ik de OC200 niet installeren.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
volgens de handleiding moet het Cloud led lampje gaan knipperen maar dat doet ie niet.. ik kan hem ook niet benaderen via de app of via de PC (ik heb wel een ip adres geprobeerd wat ik had gevonden op het www)Freee!! schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:31:
[...]
Die OC200 heeft ook geen internetverbinding nodig, maar alleen een netwerkverbinding. En je moet dat ding bedienen vanaf je eigen PC (op IP-adres).
Test na een reset eens met een rj45 kabel tussen laptop en OC200 dus niet via swiches en routers. Geeft je pc / laptop ip adres 192.168.0.250 subnet 255.255.255.0maximossel schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:18:
[...]
volgens de handleiding moet het Cloud led lampje gaan knipperen maar dat doet ie niet.. ik kan hem ook niet-leden benaderen via de app of via de PC (ik heb wel een ip adres geprobeerd wat ik had gevonden op het www)
Je OC200 moet nu op 192.168.0.253 te bereiken zijn.
Je kan daarna als het werkt eens de zaak aansluiten op je router. Kijk na een reset van de OC200 eens in je router of deze een ip adres geeft aan de OC200. In mijn Asus router kan ik bv zien welk Mac adres welk ip adres krijgt.
[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 07-09-2019 15:13 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En was dat IP-adres in je thuisnetwerkmaximossel schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:18:
[...]
(ik heb wel een ip adres geprobeerd wat ik had gevonden op het www)
Opgelost!
Probleem was de micro USB voeding welke ik gebruikte. Nadat ik deze had verwisseld voor een sterkere iPad lader werkte het meteen 🙂. Blijkbaar Is dit nogal belangrijk
Probleem was de micro USB voeding welke ik gebruikte. Nadat ik deze had verwisseld voor een sterkere iPad lader werkte het meteen 🙂. Blijkbaar Is dit nogal belangrijk
habbekrats schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:56:
[...]
Test na een reset eens met een rj45 kabel tussen laptop en OC200 dus niet via swiches en routers. Geeft je pc / laptop ip adres 192.168.0.250 subnet 255.255.255.0
Je OC200 moet nu op 192.168.0.253 te bereiken zijn.
Je kan daarna als het werkt eens de zaak aansluiten op je router. Kijk na een reset van de OC200 eens in je router of deze een ip adres geeft aan de OC200. In mijn Asus router kan ik bv zien welk Mac adres welk ip adres krijgt.
Ik heb dezelfde problemen op de laatste firmware voor OC200/EAP245. Ik heb Fast Roaming uit al geprobeerd, bleek geen oplossing. Ik heb nu 2.4/5G uit elkaar gehaald, Mesh uitgezet want dat stond blijkbaar aan en ook Band Steering uitgeschakeld ook al zou dat nu niks moeten doen. Ik heb voldoende bereik met 5G overal voor de devices die ik in m'n handen heb en ga kijken of het nu beter gaat. Die controller hangt er nu praktisch voor niks, maar ga t.z.t. wel weer één setting per keer inschakelen. Mocht je nog dezelfde issues hebben laat ik wel even weten hoe het gaat.Peule_P schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 07:12:
[...]
Sorry maar ik volg je antwoord niet helemaal![]()
*knip*. Crossposten is niet gewenst, graag hier verder: [TP link EAP 245] ETH2 gebruiken voor internet.
[ Voor 255% gewijzigd door rens-br op 29-09-2019 16:19 ]
Gisteren een firmware-update voor de EAP245 ontvangen. Versie 2.3.0 Build 20190731 Rel. 51932. Niets spannends volgens mij. Het bereik lijkt zelfs nog beter
Zie net ook dat er een update is naar 2.6.0 Build 20190726 Rel. 52366 voor de EAP225 v3's en ook een update voor de OC200
[ Voor 12% gewijzigd door Peule_P op 21-10-2019 08:18 ]
Ik heb eigenlijk een korte vraag over de Access Points van TP-Link.
Ik heb op mijn begane grond een TP link AC1200 router staan. Doet het verder zeer goed, alleen ik vind het bereik boven en in mijn tuin niet super (is wel goed te doen, maar soms valt het bereik weg).
Ik heb wel UTP kabels naar boven liggen.
Nu zit ik te denken om een TP link access point te kopen en deze boven neer te hangen.
Deze wordt dan aangesloten op de UTP kabel die al naar boven ligt, maar nu mijn vraag.
Ik zoek dus een Access Point (hoeft niet te uitgebreid te zijn, is gewoon vooral voor thuisgebruik), maar waarbij ik geen PoE hoef te gebruiken (heb gewoon stroomaansluiting aan de muur zitten).
Kunnen jullie mij vertellen welk Access Point ik dan het beste kan gebruiken?
Ik heb op mijn begane grond een TP link AC1200 router staan. Doet het verder zeer goed, alleen ik vind het bereik boven en in mijn tuin niet super (is wel goed te doen, maar soms valt het bereik weg).
Nu zit ik te denken om een TP link access point te kopen en deze boven neer te hangen.
Deze wordt dan aangesloten op de UTP kabel die al naar boven ligt, maar nu mijn vraag.
Ik zoek dus een Access Point (hoeft niet te uitgebreid te zijn, is gewoon vooral voor thuisgebruik), maar waarbij ik geen PoE hoef te gebruiken (heb gewoon stroomaansluiting aan de muur zitten).
De vorige versie van de Omada AP's kregen hun voeding vanuit een adapter. Je komt ze regelmatig tegen op mp of hier bij v&a.royv1981 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:30:
Ik heb eigenlijk een korte vraag over de Access Points van TP-Link.
Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
of: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
[ Voor 13% gewijzigd door Edje040 op 07-11-2019 20:26 ]
Alle accesspoints die voldoen aan de 802.3af of 802.3at standaard kunnen gewoon gevoed worden door een willekeurige PoE injector die de juiste standaard ondersteund dus waarom zou je dan met oudere hardware gaan zitten prutsenEdje040 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:23:
De vorige versie van de Omada AP's kregen hun voeding vanuit een adapter. Je komt ze regelmatig tegen op mp of hier bij v&a.
Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Beetje een raar advies IMHO

Lees eerst even waarop ik reageer. Hij vraagt juist zonder PoE. Ik geef alleen antwoord op zijn vraag en ik geef geen advies. Dat zou nl. gewoon PoE zijn (zoals ik zelf ook mijn EP245's heb aangesloten).nero355 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:08:
[...]
Alle accesspoints die voldoen aan de 802.3af of 802.3at standaard kunnen gewoon gevoed worden door een willekeurige PoE injector die de juiste standaard ondersteund dus waarom zou je dan met oudere hardware gaan zitten prutsen
Beetje een raar advies IMHO
De eap225v3 en eap225v3 worden ook met een poe injector geleverd dus die kan je ook gewoon in het stopcontact steken.Edje040 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:10:
[...]
Lees eerst even waarop ik reageer. Hij vraagt juist zonder PoE. Ik geef alleen antwoord op zijn vraag en ik geef geen advies. Dat zou nl. gewoon PoE zijn (zoals ik zelf ook mijn EP245's heb aangesloten).
Ik heb op dit moment mijn eap controller draaien in een docker. Dit werkt erg goed.
Maar na een herstart wil de cloud access niet meer tot stand komen vanaf de controller. Ik heb het vinkje / slider voor de cloud acces al een paar keer aan en uit gezet. Maar helaas.
Ik gebruik versie 3.2.1 van de omada controller.
Heeft iemand een idee? Vorige keer heb ik de controller opnieuw geïnstalleerd en vanaf nieuw begonnen met de instellingen. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Maar na een herstart wil de cloud access niet meer tot stand komen vanaf de controller. Ik heb het vinkje / slider voor de cloud acces al een paar keer aan en uit gezet. Maar helaas.
Ik gebruik versie 3.2.1 van de omada controller.
Heeft iemand een idee? Vorige keer heb ik de controller opnieuw geïnstalleerd en vanaf nieuw begonnen met de instellingen. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
*knip*. Vragen om aanbiedingen is niet toegestaan.
[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 29-11-2019 07:57 ]
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
ok, dus je mag elkaar niet meer helpen op dit forum? jammer.ik maak toch geen reclame oid?anconakip schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:41:
[mbr]*knip*. Vragen om aanbiedingen is niet toegestaan.[/]
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Ik weet niet wat je vraag was maar kijk gewoon ff in de pricewatch. Daar staan alle modellen met de huidige prijzen. Overigens geen interessante aanbieding. Zeker niet in vergelijking met BF 2018. Wellicht komt er a.s. maandag tijdens CM iets voorbij. Je kunt anders ook gewoon een prijs-alert instellen.anconakip schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:07:
[...]
ok, dus je mag elkaar niet meer helpen op dit forum? jammer.ik maak toch geen reclame oid?
Normaal zoek ik zaken als dit altijd goed uit, maar daar heb ik momenteel de tijd niet voor, wegens een kind van 1 maand oud en Black Friday.
Ik wil graag beter WiFi op zolder aangezien ik straks daar ga werken, dat vanmiddag even getest heb en het daar niet al te best werkt. Ik snap dat een kabel trekken het beste werkt, maar er loopt geen loze leiding naar boven.
Andere opties zijn dus powerline adapters of een multi room WiFi netwerk aanleggen.
Ik twijfel tussen deze 2 opties. Gebruik zal zijn voor regulier internetverkeer en YouTube/Netflix.
Opties die ik interessant vindt zijn TP-Link TL-WPA8630P 3-Pack of TP-Link Deco M5 Multiroom wifi 3-Pack.
Welke optie is de betere of mis ik iets?
Bedankt alvast.
Ik wil graag beter WiFi op zolder aangezien ik straks daar ga werken, dat vanmiddag even getest heb en het daar niet al te best werkt. Ik snap dat een kabel trekken het beste werkt, maar er loopt geen loze leiding naar boven.
Andere opties zijn dus powerline adapters of een multi room WiFi netwerk aanleggen.
Ik twijfel tussen deze 2 opties. Gebruik zal zijn voor regulier internetverkeer en YouTube/Netflix.
Opties die ik interessant vindt zijn TP-Link TL-WPA8630P 3-Pack of TP-Link Deco M5 Multiroom wifi 3-Pack.
Bedankt alvast.
Ik heb hier thuis zeer goede ervaring met de TL-PA8015P (*) powerline adaptors. Gebruik er 4 in huis, om 3 locaties met elkaar en met de kabelmodem te verbinden. Op die 3 locaties plan ik nu ook TP-Link APs te installeren (gebruik nu wat oude routers die als AP ingesteld staan). Volgens mij is dat gewoon stabieler dan met mesh of dergelijke te werken. Bovendien kan je dan ook devices wired verbinden die dan ook geen wireless bandbreedte verbruiken. Is bij mij al het geval o.a. met mijn TVs en spelconsoles. Met een AP heb je dan uiteraard ook wel nog een switch nodig. In mijn upgrade kijk ik momenteel naar de EAP225 in combinatie met de SG108PE PoE switch.dj_jari schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:47:
Let er wel op op welke groepen de stopcontacten in de zekeringskast zitten. Op dezelfde groep, of groepen waarvan de zekeringen naast elkaar zitten, haal ik de volle 200Mpbs van mijn ISP. Een van de stopcontacten zit echter 6 groepen verder en daar haal ik 'maar' 80Mbps.
(*) PS: die modellen worden blijkbaar nog altijd verkocht. Bemerk dat 8015 de BE-variant is met pinaarde, vs de 8010 in Nederland met randaarde.
[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 01-12-2019 15:11 ]
Als je geen tijd hebt om te kloten en je wil iets goedkoops dat makkelijk werkt dan is dit IMHO een koopje :dj_jari schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:47:
Normaal zoek ik zaken als dit altijd goed uit, maar daar heb ik momenteel de tijd niet voor, wegens een kind van 1 maand oud en Black Friday.
pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
Ik ben normaal gesproken helemaal geen fan van dat soort produkten, maar deze kan je ook in de toekomst een keer bekabeld aansluiten als je daar eenmaal wat meer tijd voor hebt en tot voor kort was deze set minimaal € 149 geloof ik!
Bedankt, ik ben uiteindelijk voor de TP-Link Deco P7 gegaan. Las er goede recensies over en was bij bol.com voor €149,- te krijgen. Nog geen tijd gehad om te installeren.
Heeft iemand toevallig een eap 115 wall unit? Zo eentje die je in een contactdoos plaatst.
Heb er wel oren naar, maar heb hier op de plekken waar een lan zit allemaal dubbele dozen. Vraag me af of dat netjes staat of überhaupt kan.
Heb er wel oren naar, maar heb hier op de plekken waar een lan zit allemaal dubbele dozen. Vraag me af of dat netjes staat of überhaupt kan.
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Die tweede aansluiting kun je dan niet meer gebruiken. Dat kun je deels ondervangen, door een EAP225-Wall te gebruiken, die heeft drie extra poorten (en is nog wat sneller ook).Nicap schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:31:
Heeft iemand toevallig een eap 115 wall unit? Zo eentje die je in een contactdoos plaatst.
En ja, ik heb de EAP225-Wall (en de controller software draait op mijn Raspberry Pi in een Docker container).
Ik bedoel niet de dubbelen lan aansluiting, maar bijvoorbeeld links de lan in mijn geval dan idd 2x lan) en de dozen ernaast twee stopcontacten. dus een tripledoos(Gira 55) zeg maar.Freee!! schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:40:
[...]
Die tweede aansluiting kun je dan niet meer gebruiken. Dat kun je deels ondervangen, door een EAP225-Wall te gebruiken, die heeft drie extra poorten (en is nog wat sneller ook).
En ja, ik heb de EAP225-Wall (en de controller software draait op mijn Raspberry Pi in een Docker container).
Iets zegt me dat dat niet helemaal mooi samengaat met de eap wall doos.
Let wel op dat zowel de EAP115 Wall en EAP225 wall voorzien zijn van 10/100 LAN poorten
. Dat kan met de huidige internetsnelheden toch al gauw een bottleneck vormen.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Klopt, heb daar TP-Link ook al eens op aangesproken, andere EAP225-modellen hebben wel Gigabit ethernet.Yellowneck schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:28:
Let wel op dat zowel de EAP115 Wall en EAP225 wall voorzien zijn van 10/100 LAN poorten![]()
Ubiquity heeft een model, dat ongeveer net zo groot is als de EAP225-Wall met een poort extra en Gigabit.
Dan valt die optie al af helaas. Had dat niet gelezen, maar ook njet naar gezocht. Ging er eigenlijk van uit dat het 1Gb was. Vreemde keus van TP link. Dan maar voor de Ceiling versie.Yellowneck schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:28:
Let wel op dat zowel de EAP115 Wall en EAP225 wall voorzien zijn van 10/100 LAN poorten![]()
Zit te twijfelen tussen TP en Ubiquiti.
De EAP 225 wall mist daarnaast toch ook volledige switch capaciteit? Meende gelezen te hebben dat bijvoorbeeld IGMP snooping ook niet ondersteund wordt. De Ubiquiti AC in-wall is wel een volledige switch/ accespoint alleen vind ik de behuizing niet erg fraai.
Zou trouwens de ceiling variant te monteren zijn op een standaard inbouwdoos met de meegeleverde mount?
Zou trouwens de ceiling variant te monteren zijn op een standaard inbouwdoos met de meegeleverde mount?
Wat vind je er dan zo lelijk aanMiki schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:50:
De Ubiquiti AC in-wall is wel een volledige switch/ accespoint alleen vind ik de behuizing niet erg fraai.
Ze zijn juist ideaal om uit het zicht gemonteerd te worden!
Daarnaast zou ik zeggen kijk ook eens buiten TP-Link en Ubiquiti als je beiden niks vindt, want ze zijn echt niet de enigen die dergelijke produkten hebben!
De TP-link in-wall is mat wit en valt praktisch weg op een witte muur. De Ubiquiti variant met dat rare melk-glas frontje en zilveren rand smoelt gewoonweg niet op een witte muur. Terwijl hun “schotels” wel gewoon wit zijn.nero355 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:54:
[...]
Wat vind je er dan zo lelijk aan
Ze zijn juist ideaal om uit het zicht gemonteerd te worden!
Daarnaast zou ik zeggen kijk ook eens buiten TP-Link en Ubiquiti als je beiden niks vindt, want ze zijn echt niet de enigen die dergelijke produkten hebben!
Aruba en Engenius hebben ook vergelijkbare in-wall accespoints alleen dan vind ik het eco systeem en community support weer een pak minder.
Vandaag de EAP245 besteld(komt woensdag binnen), en vanavond de beheer software geïnstalleerd op mijn server. Ziet er allemaal goed uit 
De WiFi van mijn router (linksys E4200) voldoet niet meer
[update]
Doordat ik de software al geïnstalleerd had, was het installeren een eitje.
DHCP reservering voor AP aangemaakt, aangesloten, geadopteerd en klaar.
De WiFi van mijn router (linksys E4200) voldoet niet meer
[update]
Doordat ik de software al geïnstalleerd had, was het installeren een eitje.
DHCP reservering voor AP aangemaakt, aangesloten, geadopteerd en klaar.
[ Voor 28% gewijzigd door CAP-Team op 08-01-2020 18:05 ]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Hier gisteravond ook de EAP245 geinstalleerd. Vooralsnog prima snelheid. Heb het gevoel dat hij sneller reageert dan de wifi van de synology. Heb het vermoeden dat die soms vastloopt een aantal seconden.
Wilde toch een soort van mesh hebben aangezien de muren aardig wat signaal blocken door de prefab betonmuren die gebruikt zijn(bewapend beton).
Heb er nu 1 om te testen. Mocht het bevallen dan komt er nog een tussen de eerste en tweede verdieping.
Alleen vraag ik me wat af. Er zit een tweede lan op de EAP welke als bridge dient. Powered deze ook een tweede EAP als ik die hier op aansluit? Want de eerste zit in de trapkast en de tweede komt dan effectief 5 meter daarboven te hangen. De kabel gaat door een koof. Aangezien de eerste EAP door een switch(meterkast) met POE gevoed wordt en ik geen directe kabel naar de tweede EAP heb vanaf de meterkast lijkt me dit ideaal.
Iemand die dit toevallig weet?
Wilde toch een soort van mesh hebben aangezien de muren aardig wat signaal blocken door de prefab betonmuren die gebruikt zijn(bewapend beton).
Heb er nu 1 om te testen. Mocht het bevallen dan komt er nog een tussen de eerste en tweede verdieping.
Alleen vraag ik me wat af. Er zit een tweede lan op de EAP welke als bridge dient. Powered deze ook een tweede EAP als ik die hier op aansluit? Want de eerste zit in de trapkast en de tweede komt dan effectief 5 meter daarboven te hangen. De kabel gaat door een koof. Aangezien de eerste EAP door een switch(meterkast) met POE gevoed wordt en ik geen directe kabel naar de tweede EAP heb vanaf de meterkast lijkt me dit ideaal.
Nee dat werkt niet, slechts 1 van de 2 aansluitingen is POE capable, en enkel om stroom te ontvangen van een switch of injector, je kan tussen de 2 access points natuurlijk wel een POE injector plaatsen om zo het 2e access point van stroom te kunnen voorzien.Nicap schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:27:
Vannacht een nieuwe update binnengehaald voor de EAP245. Ik heb alleen nergens een changelog kunnen ontdekken. Zowel op de NL-site als de US-site staat nog de "oude" firmware.
Inmiddels is er een nieuwe in wall versie toegevoegd: https://www.tp-link.com/e...all-plate-ap/eap235-wall/
Deze is gelukkig wel voorzien van een gigabit aansluiting en is het zendvermogen ietsjes verhoogd
Deze is gelukkig wel voorzien van een gigabit aansluiting en is het zendvermogen ietsjes verhoogd
[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 15-01-2020 07:56 ]
En is wel 0,3 mm dikker dan de EAP225-Wall.Miki schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:47:
Inmiddels is er een nieuwe in wall versie toegevoegd: https://www.tp-link.com/e...all-plate-ap/eap235-wall/
Dank, dat was me niet opgevallen. Deze in-wall lijkt me een mooi alternatief op de gewone AC in-wall van Ubiquiti. Erg benieuwd wat de prijs gaat doenFreee!! schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:52:
[...]
En is wel 0,3 mm dikker dan de EAP225-Wall.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 15-01-2020 14:04 ]
Ik ben ook erg benieuwd, de EAP225-Wall bevalt uitstekend, behalve die snelheid. Het belangrijkste verschil met die Ubiquiti is nu het aantal uitgaande poorten (drie om vier), maar daar kan ik mee leven.Miki schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:03:
[...]
Dank, dat was me niet opgevallen. Deze in-wall lijkt me een mooi alternatief op de gewone AC in-wall van Ubiquiti. Erg benieuwd wat de prijs gaat doen
Denk dat je 0,3 mm dikker wel overleeft, is verwaarloosbaar toch?Freee!! schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:52:
[...]
En is wel 0,3 mm dikker dan de EAP225-Wall.
Die 0,3 mm wel, de wachttijd tot het ding verkrijgbaar is, is een andere vraag. Ik heb er eigenlijk nu één nodig voor de nieuwe zaak van mijn echtgenote.plofkip schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:45:
[...]
Denk dat je 0,3 mm dikker wel overleeft, is verwaarloosbaar toch?
Release is gepland in Q1 dus dat kan misschien nog even duren en dan weten we ook nog niet voor welke markt (US, EU) dit geldt.Freee!! schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:02:
[...]
Die 0,3 mm wel, de wachttijd tot het ding verkrijgbaar is, is een andere vraag. Ik heb er eigenlijk nu één nodig voor de nieuwe zaak van mijn echtgenote.
Ik ben trouwens benieuwd of deze variant wel switch functionaliteiten bevat zodat je er ook een kpn kastje aan kunt hangen.
Het commentaar op de snelheid van de EAP225-Wall op het forum van TP-Link kwam allemaal uit Europa en het is een Europees bedrijf, dus ik verwacht eigenlijk EU.Miki schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Release is gepland in Q1 dus dat kan misschien nog even duren en dan weten we ook nog niet voor welke markt (US, EU) dit geldt.
Niet en direct aan een KPN kastje hangen zal ook niet lukken, zal minimaal een PoE-injector tussen moeten.Ik ben trouwens benieuwd of deze variant wel switch functionaliteiten bevat zodat je er ook een kpn kastje aan kunt hangen.