Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
New Feature/Enhancement
- Add support for Bonjour Service in Controller mode.
- Add support for PMF in Controller mode.
- Add support for NTP time synchronization in Controller mode.
- Add support for LLDP (Link Layer Discovery Protocol).
- Add support for IPv6.
- Add support for multiple RADIUS servers for WPA-Enterprise authentication.
- Add support for diagnose tools function, including Ping, Traceroute, Packet Capture, Terminal, and Device Info.
- Add support for ‘Lock to AP’.
- Add support for SSID Rate Limit.
- Add support for Multicast Management in Controller mode.
- Add support for reporting RADIUS username.
- Add support for reporting single-core CPU utilization.
- Add support for 802.11r function.
1. Ik heb een normaal SSID (2.4 + 5GHz) en een IOT SSID (2.4GHz only). Speedtest resultaten van het gewone SSID zijn zoals gewenst: volle ISP bandbreedte vlak bij het AP (tegen 300Mbps), en achterin de tuin (zo'n 50m verderop) nog steeds >200Mbps bij line of sight en minder daarbuiten. Het IOT SSID daarentegen heeft aan het AP al minder bandbreedte en hoe verder weg ik ga, hoe lager de bandbreedte wordt. Achterin de tuin is dat zelfs minder dan 5Mbps bij line of sight. In beide gevallen connect mijn iPhone op het 2.4GHz netwerk en antenne ziet ongeveer 40% signaal. Juist het IOT SSID wil ik gebruiken voor een paar apparaten zoals een camera en wat klimaatsensoren.
2. De Apple App Store biedt écht geen goede WiFi scanner apps. Wat gebruiken jullie om coverage testen te doen? Android, of andere hardware?
Ik gebruik sinds een aantal jaren "WiFi Analyzer and Surveyer" (van ManageEngine):Mini-me schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
Eindelijk een EAP225-outdoor geinstalleerd halverwege mijn tuin (>100m diep) en ik loop tegen twee dingen aan.
1. Ik heb een normaal SSID (2.4 + 5GHz) en een IOT SSID (2.4GHz only). Speedtest resultaten van het gewone SSID zijn zoals gewenst: volle ISP bandbreedte vlak bij het AP (tegen 300Mbps), en achterin de tuin (zo'n 50m verderop) nog steeds >200Mbps bij line of sight en minder daarbuiten. Het IOT SSID daarentegen heeft aan het AP al minder bandbreedte en hoe verder weg ik ga, hoe lager de bandbreedte wordt. Achterin de tuin is dat zelfs minder dan 5Mbps bij line of sight. In beide gevallen connect mijn iPhone op het 2.4GHz netwerk en antenne ziet ongeveer 40% signaal. Juist het IOT SSID wil ik gebruiken voor een paar apparaten zoals een camera en wat klimaatsensoren.
2. De Apple App Store biedt écht geen goede WiFi scanner apps. Wat gebruiken jullie om coverage testen te doen? Android, of andere hardware?
https://www.manageengine....r-plus-android-index.html
Er is geen iPhone-versie.
makes it run like clockwork
Ik heb niet alles helemaal teruggelezen, dus excuus als je dit al weet: wanneer het schakelen trager is, spring je van multicast terug op unicast.Oliesjeik1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:42:
[...]
Het werkt maar inderdaad mijn gevoel is ook dat het schakelen nu een stuk trager is (schakelen tussen zenders). Nu kijk ik niet heel veel tv maar moet even kijken wat ik hiermee ga doen.
Zelf heb ik de KPN Box 12 er nog voor, want TV+ (multicast) wordt nog niet support. Maar komt in Q2/Q3 er aan. Afgelopen maanden wel altijd unicast aangehad. Ik ging eens op onderzoek uit waarom Multicast niet werkt. Ik gaf WiFi de schuld, maar de ER605 lijkt de multicast pakketjes niet door te sturen naar de switch: terwijl IGMP snooping wel aan staat.
Koppel ik, met kabel, het TV+ kastje rechtstreeks op de KPN Box 12 of ER605, pakt ie multicast wel. De switch daarna niet.
Ik gok dat ik iets doms doe of vergeet. Iemand een idee?
Sinds deze post heb ik mijn KPN Box er tussenhuit gehaald en mijn TV+ werkt nog precies zoals ervoor.ikheetjeff schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:57:
[...]
Ik heb niet alles helemaal teruggelezen, dus excuus als je dit al weet: wanneer het schakelen trager is, spring je van multicast terug op unicast.
Zelf heb ik de KPN Box 12 er nog voor, want TV+ (multicast) wordt nog niet support. Maar komt in Q2/Q3 er aan. Afgelopen maanden wel altijd unicast aangehad. Ik ging eens op onderzoek uit waarom Multicast niet werkt. Ik gaf WiFi de schuld, maar de ER605 lijkt de multicast pakketjes niet door te sturen naar de switch: terwijl IGMP snooping wel aan staat.
Koppel ik, met kabel, het TV+ kastje rechtstreeks op de KPN Box 12 of ER605, pakt ie multicast wel. De switch daarna niet.
Ik gok dat ik iets doms doe of vergeet. Iemand een idee?
Recent nog wel overgeschakeld van multicast naar unicast, want dat maakt het wisselen van kanalen wat sneller.
Komen jouw instellingen overeen met deze KPN pagina?
Feedback op mijn eigen probleem: ik ontdekte onder "Settings" -> "Transmission" -> "Bandwidth Control Rule List" dat de upstream/downstream limieten van mijn IoT VLAN verkeerd om stonden ingesteldMini-me schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
Eindelijk een EAP225-outdoor geinstalleerd halverwege mijn tuin (>100m diep) en ik loop tegen twee dingen aan.

Sometimes you need to plan for coincidence
Bij Telenet is de upload is niet geweldig (300Mbps down/20mbps up). Ik wil dus voorkomen dat mijn guest en IOT vlans de upload kunnen voltrekken. Normaal gezien hebben die ook niet meer dan een paar mbps nodig (geen camera’s aanwezig).Hmmbob schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:25:
Waarom zou je ze beperken?
En weet eigenlijk niet wat de instellingen zouden moeten zijn.
Zowel aan Omada kant als aan de Ubuntu-VPS kant.
Iemand die me op weg kan (en wil
Dus waar in WG instellingen moet ik welk subnet/adres invullen?
=====
Wat ik wil bereiken is:
Al het verkeer van vlan 225 moet via de VPN en de Ubuntu VPS naar het Internet toe.
Zodat het voor alle clients en applicaties lijkt alsof alle verkeer afkomstig is van Internet IP X.Y.Z.77.
Al het andere verkeer moet naar het Internet toe via A.B.C.125 - dus niet via de VPN.
Maar ik krijg dat niet voor elkaar - alle clients en applicaties in vlan 225 blijven A.B.C.125 rapporteren als hun publiek Internet IP adres.
=====
:strip_exif()/f/image/HWeOxbxmKHfYXBNk8fn7jOl8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-02-2024 14:11 ]
Policiy based routing.Airw0lf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:59:
Zie ook de afbeelding: ik loop wat te prutsen met een WireGuard VPN.
En weet eigenlijk niet wat de instellingen zouden moeten zijn.
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2134/
Helaas - die is alleen bedoeld voor twee of meer fysieke WAN poorten - doet niks met VPN interfaces.jadjong schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:12:
[...]
Policiy based routing.
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2134/
Je VPN server staat ergens in de cloud buiten je nertwerk?
En nu wil je ergens in Omada het zo inregelen dat er
a) een VPN brug komt naar je VPN server waar alleen x.225 verkeer mee verbindt?
b) de rest gewoon vanaf je eigen publieke IP de wereld mag verkennen.
Dit zal je waarschijnlijk doen omdat je op deze clients geen VPN instellingen van de server kwijt kan (want dat zou mij het meest logisch lijken)?
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 18-02-2024 14:49 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Klopt helemaal - dus het gat wat ontstaat doordat ik geen WG client kan installeren wil ik opvangen door de Omada router die rol te geven voor dat specifieke vlan (en zonder een split tunnel).franssie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:49:
@Airw0lf niet helemaal zeker wat je wil doen maar zoals ik het lees:
Je VPN server staat ergens in de cloud buiten je nertwerk?
En nu wil je ergens in Omada het zo inregelen dat er
a) een VPN brug komt naar je VPN server waar alleen x.225 verkeer mee verbindt?
b) de rest gewoon vanaf je eigen publieke IP de wereld mag verkennen.
Dit zal je waarschijnlijk doen omdat je op deze clients geen VPN instellingen van de server kwijt kan (want dat zou mij het meest logisch lijken)?
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-02-2024 15:30 ]
Ik zie als ik wat rondkijk wel Omada routers met VLANS en VPN ondersteuning, maar nergens zie ik dat je per VLAN VPN kan instellen. Misschien dat er hier iemand is met deze kennis.Airw0lf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:28:
[...]
Klopt helemaal - dus het gat wat ontstaat doordat ik geen WG client kan installeren wil ik opvangen door de Omada router die rol te geven voor dat specifieke vlan (en zonder een split tunnel).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 18-02-2024 16:07 ]
Ja poe powered
Gebeurde net trouwens weer maar dan op een ander AP beneden die op een andere switch is aangesloten
Devices gaan dan ook offline
Hoe kan ik een eventuele dip oplossen dan ?
[ Voor 19% gewijzigd door MarioMark1541 op 19-02-2024 19:33 ]
Hoeveel PoE devices heb je aan de switch hangen? Wat is hun totale poe budget ongeveer?MarioMark1541 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:29:
[...]
Ja poe powered
Gebeurde net trouwens weer maar dan op een ander AP beneden die op een andere switch is aangesloten
Devices gaan dan ook offline
Hoe kan ik een eventuele dip oplossen dan ?
Op de eap in de woonkamer die gister even off ging hangt enkel dat accespoint …Mini-me schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:51:
[...]
Hoeveel PoE devices heb je aan de switch hangen? Wat is hun totale poe budget ongeveer?
Die zit weer aangeslagen met een utp kabel op een normale switch die weer loopt naar de modem
De 2 accespoints waarvan destijds een offline ging hangen samen op 1 switch in de meterkast
Ik begeef me nu in een klok-en-klepel-achtig gebiedMarioMark1541 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:23:
[...]
Op de eap in de woonkamer die gister even off ging hangt enkel dat accespoint …
Die zit weer aangeslagen met een utp kabel op een normale switch die weer loopt naar de modem
De 2 accespoints waarvan destijds een offline ging hangen samen op 1 switch in de meterkast
Maar ik dacht dat er in die wifi 6 dingen iets van radar detectie zit.
Afhankelijk van de instellingen wordt alles even stilgelegd bij het oppikken van die radar signalen. In die korte tijd worden nieuwe kanalen gekozen.
Je zou elke eap eens een scan kunnen laten uitvoeren om te tjekke welke kanalen er bezet zijn. Als je dan een vast, vrij kanaal kiest zou je hier vanaf moeten zijn.
Hmmm maar ik heb volgens bij al een vast kanaal toegewezenAirw0lf schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:00:
[...]
Ik begeef me nu in een klok-en-klepel-achtig gebied:
Maar ik dacht dat er in die wifi 6 dingen iets van radar detectie zit.
Afhankelijk van de instellingen wordt alles even stilgelegd bij het oppikken van die radar signalen. In die korte tijd worden nieuwe kanalen gekozen.
Je zou elke eap eens een scan kunnen laten uitvoeren om te tjekke welke kanalen er bezet zijn. Als je dan een vast, vrij kanaal kiest zou je hier vanaf moeten zijn.
Als dat een kanaal is waar radar op kan zitten maakt het niet uit of ie vast is of niet, erger nog, dan kan ie niet wisselen naar een radar vrij kanaal.MarioMark1541 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Hmmm maar ik heb volgens bij al een vast kanaal toegewezen
Dat gezegd hebbende hoeft dit niet aan de hand te zijn maar het is denk ik wel het onderzoeken waard.
https://wifinc.net/dfs-ch...hough-you-say-you-cannot/
Ik weet niet hoe je dit bedoeld en of het een reactie op de vlan mogelijkheden was.
Maar vlan kan je aan een profile hangen en vervolgens kan je aangeven of profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten. Vervolgens moet je wel opletten dat je op je trunk poorten wel het vpn vlan toevoegd
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
De discussie ging over policy based routing.The-Source schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:55:
[...]
Ik weet niet hoe je dit bedoeld en of het een reactie op de vlan mogelijkheden was.
Maar vlan kan je aan een profile hangen en vervolgens kan je aangeven of profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten. Vervolgens moet je wel opletten dat je op je trunk poorten wel het vpn vlan toevoegd
The-Source schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:55:
[...]
En meer in het bijzonder: policy based routing bij een WG-VPN die alle apparaten voor één bepaald vlan door die VPN moet sturen.jadjong schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:27:
[...]
De discussie ging over policy based routing.
[ Voor 43% gewijzigd door Airw0lf op 21-02-2024 08:44 ]
Waar doel je hier op?The-Source schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:55:
[...]
profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten
Voor zover ik weet: er zijn network profiles en port profiles - beiden onder het kopje wired networks. Beiden doen iets met vlans en fysieke poorten. Idem voor policy based routing en de WAN-poort(en).
Of apparaten in een vlan met andere vlans kunnen babbelen bepaal je in een ACL.
Maar een ACL doet weer niets met de eerder genoemde profiles - alleen maar met groups.
Die groups maak je aan onder het kopje profiles. Maar daar zitten dan weer niet de network en port profiles - die zitten onder het kopje wired networks.
Misschien een beetje verwarrend zo - maar tis-wat-het-is...
Ik heb een OC200, EAP653, twee EAP650-wall's en een TL-SG2008P gekocht en vroeg me af of deze kon verbinden via mijn Zyxel T56 (glasvezel) - of moet ik dan ook een TP-link Omada router aanschaffen?
Bedankt voor je reactie, fijn dat ik geen andere router hoef aan te schaffen.RobbyTown schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:
@royozzz 1 kabel de TL-SG2008P naar de router de rest van de omada spullen op die TL-SG2008P en het werkt.
TL;DR: oorzaak ligt in een update van de OpenVPN app (Zegt TP-Link) je moet je gexporteerde .ovpn even aanpassen voordat je hem importeert ind e OpenVPN app.
Nu heb ik alleen een vraagje m.b.t. het beheer. Ik zie dat er software beschikbaar is die je lokaal kan installeren (in een VM op mijn proxmox-server), maar ook cloud en zelfs een hardware controller (bv OC200) als opties genoemd worden. Beschik over een goede firewall die niet vervangen hoeft te worden, dus qua security-settings of filtering hoef ik niets te doen op de AP's. Alleen SSID's uitsturen en in het juiste VLAN terecht laten komen.
Wat is verstandig om te kiezen en is het ook noodzakelijk in een vrij statische omgeving? Met statisch bedoel ik dan dat er weinig veranderd m.b.t. SSID's en VLAN configuraties, maar roaming, band steering e.d. is uiteraard wel noodzakelijk.
Bedankt! Het werkt weer, ik had een andere VPN client gedownload om dit probleem te omzeilen. Ik kan nu de OpenVPN app weer gebruiken.yay schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:52:
Mocht je, net zoals ik, issues hebben met je Omada OpenVPN op je Android telefoon bekijk dan deze oplossing: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/653224
TL;DR: oorzaak ligt in een update van de OpenVPN app (Zegt TP-Link) je moet je gexporteerde .ovpn even aanpassen voordat je hem importeert ind e OpenVPN app.
Never fall in love with your own design!
Misschien ken je deze al: https://tteck.github.io/Proxmox/Witlof schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:56:
Ik ben wat rond aan het kijken naar nieuwe access points voor mijn thuisnetwerk om ook WiFi6 ondersteuning te hebben. Mijn oog is gevallen op minimaal 2x TP-Link EAP655-Wall AP's (of misschien gecombineerd met een 615).
Nu heb ik alleen een vraagje m.b.t. het beheer. Ik zie dat er software beschikbaar is die je lokaal kan installeren (in een VM op mijn proxmox-server), maar ook cloud en zelfs een hardware controller (bv OC200) als opties genoemd worden. Beschik over een goede firewall die niet vervangen hoeft te worden, dus qua security-settings of filtering hoef ik niets te doen op de AP's. Alleen SSID's uitsturen en in het juiste VLAN terecht laten komen.
Wat is verstandig om te kiezen en is het ook noodzakelijk in een vrij statische omgeving? Met statisch bedoel ik dan dat er weinig veranderd m.b.t. SSID's en VLAN configuraties, maar roaming, band steering e.d. is uiteraard wel noodzakelijk.
De simpelheid is onovertroffen
Er staat daar onder andere een Omada LXC'tje op je te wachten.
Release notes OC200(UN)_V1_1.28.2 Build 20240110 (direct linken naar pdf bestand werkt nietNew Controller Software Available
New Controller software 1.28.2 Build 20240110 Rel.78776 is now available.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 23-02-2024 17:19 ]
App werkt overigens nog steeds wel naar de 200.
Als ik thuis ben maar eens kijken hoe ik dat instel.
Hopelijk zijn we nu dan is een keer verlost van die offline/online meldingen van de controllerOmada Cloud has implemented regional isolation. We recommend that you update your browser bookmarks for this page to facilitate subsequent logins.
Iemand anders die dit herkent?
@RobbyTown zou ik ook wel blij mee zijn, geen idee wat dat triggert, ik ging uit van een tijdelijke verbindingsprobleem met mijn internet (Starlink).
[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 23-02-2024 17:51 ]
Het is nu denk ik nog 1x in de maand / 2 maand. Jaren terug was de frequentie van de melding om de dag / wekelijks.
Nee, van alles wat. QingPing klimaatsensor, Meross vloerverwarming thermostaat, Eve Energy stekkerdoos, u.s.w.franssie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:49:
@testmanager wat voor IoT devices zijn dat? Draaien ze allemaal dezelfde firmware?
@RobbyTown zou ik ook wel blij mee zijn, geen idee wat dat triggert, ik ging uit van een tijdelijke verbindingsprobleem met mijn internet (Starlink).
Vreemd, en die zitten op je normale wifi (staat nog steeds op mijn toto om dat spul een eigen isolated kanaal te geven). Het doet denken aan een verlopen IP lease, maar vind dat maar eens.testmanager schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:26:
[...]
Nee, van alles wat. QingPing klimaatsensor, Meross vloerverwarming thermostaat, Eve Energy stekkerdoos, u.s.w.
heeeel vreemd! Ze zitten op een 2,4Ghz IOT Wifi (Het isoleren van de 5HGz scheelde al een aantal problemen, maar nog steeds niet afdoende blijkbaar). Lease staat op de helft van de min en max waarde (1024 zo uit mijn hoofd).franssie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Vreemd, en die zitten op je normale wifi (staat nog steeds op mijn toto om dat spul een eigen isolated kanaal te geven). Het doet denken aan een verlopen IP lease, maar vind dat maar eens.
Deze verhoging (zie plaatje hieronder) naar 12 Mbps had eerder ook al heel veel problemen verholpen (n.a.v. een tip op Reddit), ik heb deze nu nog maar eens opgehoogd naar 24Mbps. Dit ging om dat apparatuur soms op te lage bandbreedte wel geconnect bleef, soort van, maar geen data kon uitwisselen.
/f/image/yrPyxMM7YpXFi3MFrGrP5JZE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door testmanager op 23-02-2024 21:13 ]
Met deze verhoging van 12Mpbs naar 24 als minimale connectiesnelheid, heb ik de herstart van de EAP's maar weer even uitgezet. Ik zal het jullie over een week-isch laten weten of de problemen nu dan opgelost zijn? #wishfulltestmanager schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:12:
[...]
heeeel vreemd! Ze zitten op een 2,4Ghz IOT Wifi (Het isoleren van de 5HGz scheelde al een aantal problemen, maar nog steeds niet afdoende blijkbaar). Lease staat op de helft van de min en max waarde (1024 zo uit mijn hoofd).
Deze verhoging (zie plaatje hieronder) naar 12 Mbps had eerder ook al heel veel problemen verholpen (n.a.v. een tip op Reddit), ik heb deze nu nog maar eens opgehoogd naar 24Mbps. Dit ging om dat apparatuur soms op te lage bandbreedte wel geconnect bleef, soort van, maar geen data kon uitwisselen.
[Afbeelding]
Door CCK snelheden uit te schakelen vervallen alle 802.11b snelheden.
Waardoor alles automatisch gebruik maakt van de hogere 802.11g snelheden.
Hierdoor werkt een ap effectiever omdat er niet meer geschakeld hoeft te worden tussen 11b en 11g. Dit schakelen kost relatief veel tijd en maakt verbindingen minder stabiel.
Ik weet niet of het door deze update komt, maar ik kan nu weer inloggen via de Safari browser, en werken met normale responsetijden… Jeej!RobbyTown schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:54:
Log net in op de OC200 v1 er is een update!
[...]
Release notes OC200(UN)_V1_1.28.2 Build 20240110 (direct linken naar pdf bestand werkt niet)
(Na een v/d eerdere updates, jaartje geleden ofzo, ging dat ineens niet meer en kon ik alleen fantsoenlijk beheer van het Omadasysteem doen via de Firefox browser).
Komt inderdaad door deze update! Nu is de interface in Safari weer redelijk snel, in ieder geval veel beter dan voor de update. Toen was het bijna niet werkbaar.testmanager schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 05:46:
[...]
Ik weet niet of het door deze update komt, maar ik kan nu weer inloggen via de Safari browser, en werken met normale responsetijden… Jeej!
Ook voor de OC200 2.0 is er een update
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
@franssie nou ik check hier realtime de lijn. OC200 offline/online melding. Even later die van iemand anders. Ook die ping ik de lijn zelf blijft up. Dus het zit hem totaal niet in de provider lijn maar ergens in de cloud van tp link.
Het is nu denk ik nog 1x in de maand / 2 maand. Jaren terug was de frequentie van de melding om de dag / wekelijks.
[/quote
Ik heb hetzelfde probleem hoor
Mini-me schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:46:
[...]
Altijd eerst router, dan switch.
Verder is jouw stappenplan correct.
Bedankt voor deze reacties, inmiddels ben ik zover dat Omada "draait" en heb ik de Odido router er tussen uit gehaald en basis settings volgens mij werkend, middels allerlei tutorials kom ik steeds iets verderAirw0lf schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:07:
[...]
Wat bedoel je precies met de passage "Synology software op mijn PC draaien"?
Misschien toch eens wat meer tijd steken in de principe werking van Docker, subnetten, routers en DNS-en?
Zodat je uiteindelijk die controller in een Docker container op je NAS aan het draaien krijgt?
Eenmaal die Omada-docker in bedrijf zou je de zaak moeten kunnen adopten en instellen zoals bedoeld onder (3). Ook zonder een werkende Internet verbinding.
Als dat is gelukt zou je (4) kunnen uitvoeren.
Beter laat dan nooit
Een dingetje wat me nog niet gelukt is om op te lossen:
Prowlarr (container in Docker op Synology NAS) geeft een foutmelding die te maken heeft met de DNS instellingen van Omada, hier heb ik geen kaas van gegeten, dit kwam ik tegen:
"Unable to connect to indexer, please check your DNS settings and ensure IPv6 is working or disabled. Resource temporarily unavailable (api.nzbgeek.info:443)"
https://www.reddit.com/r/...connect_to_any_indexxers/
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Heb onder Wired Netwerk/LAN, de DNS Server op "auto" staan (simpel weg omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om hier tijd in te stoppen)
Vervolgens viel me ook op dat de systeemtijd in de controller, zo'n 9 a 10 minuten achter loopt van de werkelijke tijd.. mijn vermoeden is dat dit misschien ook roet in het eten gooit ?
Controller Settings op "Global View" staat wel ingesteld op UTC +1 (Time settings "AUTO", Daylight Saving Time staat uit), ook op "site view" staat alles ingesteld op UTC +1. Datum klopt wel.
Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen?
PS. Maak nu gebruik van de hardware controller en niet meer de software controller in docker.
Daarnaast nog wat kleinere vraagstukken, wat zouden jullie adviseren om onderstaande op te lossen?
Kan ik alle settings ook wekelijks automatisch naar een vaste locatie in het netwerk exporteren (Synology NAS)?
Migratie optie al even bekeken, maar ik wil niet migreren, enkel een vaste dump op een externe locatie van alle settings.
Geven jullie de AP's ook een vast IP address, of heeft dit geen voordeel?
Zijn er (deurbel)camera's die jullie aanraden die makkelijk met Omada samen gaan EN netwerkopslag ondersteunen (Synology NAS ipv geheugenkaart)?
Tapo & Kasa al bekeken, maar die lijken beiden te werken met geheugenkaartjes, niet bepaald "hufterproof"
[ Voor 3% gewijzigd door RegurBellej op 26-02-2024 20:49 ]
RegurBellej schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:43:
Bedankt voor deze reacties, inmiddels ben ik zover dat Omada "draait" en heb ik de Odido router er tussen uit gehaald en basis settings volgens mij werkend, middels allerlei tutorials kom ik steeds iets verder
Beter laat dan nooit
Dat is exact wat ik doe. Wekelijkse backup van de configuratie naar mijn Synology NAS. Nog geen enkele keer gebruikt dus ik kruis mijn vingers dat de backup bruikbaar is in geval dat nodig is..Daarnaast nog wat kleinere vraagstukken, wat zouden jullie adviseren om onderstaande op te lossen?
Kan ik alle settings ook wekelijks automatisch naar een vaste locatie in het netwerk exporteren (Synology NAS)?
Ik heb ook een log server draaien op de NAS en alle meldingen van de OC200 gaan daar live naartoe.
Toen ik mijn OC200 in de begindagen eens opnieuw instelde, kreeg een van mijn APs een ander IP adres en verbond hij niet meer. Sindsdien heb ik mijn netwerkapparatuur in een apart VLAN, allen met vaste adressen. Geen enkel probleem meer gehad qua adressering sindsdien.Geven jullie de AP's ook een vast IP address, of heeft dit geen voordeel?
Gebruik jij de log server ook? Ik heb het een tijdje ingesteld gehad, maar zag voor mezelf eigenlijk geen use case om dan deze data maar naar de NAS te blijven sturen dus heb het uitgezet. Dus ik was benieuwd of ik iets mis.Mini-me schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:52:
[...]
Dat is exact wat ik doe. Wekelijkse backup van de configuratie naar mijn Synology NAS. Nog geen enkele keer gebruikt dus ik kruis mijn vingers dat de backup bruikbaar is in geval dat nodig is..
Ik heb ook een log server draaien op de NAS en alle meldingen van de OC200 gaan daar live naartoe.
Configuratie back-uppen doe ik ook automatisch, ook nog niet gebruikt, maar die laat ik wel aanstaan.
Ik heb deze eens geïnstalleerd en bekeken en zie dat er nu een nieuwe versie beschikbaar is. Is het echt de procedure om een backup te exporteren, opnieuw installeren en de backup terug te zetten?Tijsbeer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Misschien ken je deze al: https://tteck.github.io/Proxmox/
De simpelheid is onovertroffen![]()
Er staat daar onder andere een Omada LXC'tje op je te wachten.
Als 'ie eenmaal geïnstalleerd is, kun je Linux via het Proxmox VE LXC Updater script up-to-date houden, en voor als er een nieuwe Omada controller is, is er ook een updatescript onder Omada Controller LXC te vinden.Witlof schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Ik heb deze eens geïnstalleerd en bekeken en zie dat er nu een nieuwe versie beschikbaar is. Is het echt de procedure om een backup te exporteren, opnieuw installeren en de backup terug te zetten?
Ja. Het werkt inderdaad even goed, behalve dat de kwaliteit via Unicast iets lager is. Ik merk zelf weinig verschil, maar op het KPN Forum zweren ze er bij.dvandonkelaar schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 05:43:
[...]
Sinds deze post heb ik mijn KPN Box er tussenhuit gehaald en mijn TV+ werkt nog precies zoals ervoor.
Recent nog wel overgeschakeld van multicast naar unicast, want dat maakt het wisselen van kanalen wat sneller.
Komen jouw instellingen overeen met deze KPN pagina?
Als je multicast wel hebt ingesteld, maar het werkt niet goed, schakelt ie vanzelf terug op unicast. Daarom de vertraging. Die dus weg is als je direct unicast instelt.
Ik heb die Omada controller in een Docker container draaien.Tijsbeer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Als 'ie eenmaal geïnstalleerd is, kun je Linux via het Proxmox VE LXC Updater script up-to-date houden, en voor als er een nieuwe Omada controller is, is er ook een updatescript onder Omada Controller LXC te vinden.
En daar wordt elke zaterdagnacht via de Docker container Watchtower een update/upgrade gedaan.
Ik heb hier geen omkijken naar - alles gebeurd automatisch.
Proxmox updates/upgrades doe ik ook zaterdagnacht via een scriptje in Crontab.
Idem voor updates van LXC's en VM's.
Oftwel - verdeeld over 3 tijdsloten wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag alles geupdate/geupgrade waar van toepassing en nodig.
Voorafgaand aan deze update/upgrade acties worden er Proxmox-snapshots gemaakt.
Die worden via SMB weggeschreven naar een Synology NAS.
[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 27-02-2024 14:33 ]
In de woonkamer staat de 1e unit bekabeld aangesloten. Nu wil ik de 2e ook bekabeld aansluiten op de eerste verdieping en de 3e onbekabeld op zolder, om zo maximale snelheid te garanderen. Dit wil me echter niet lukken: alleen de hoofd unit accepteert de bekabelde verbinding, de overige 2 verbinden met de hoofd unit.
Weet iemand hoe ik dit kan instellen zoals hierboven gewenst? Dit is namelijk hoe ik het deed met het gehuurde setje van Odido.
Aangezien de XE75 geen Omada zijn, vermoed ik dat je vraag niet helemaal op de juiste plek isgoldmemberf1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:10:
Ik heb een TP Link XE75 Pro setje van 3 aangeschaft en merk dat ik eigenlijk de ballen verstand hiervan heb.
In de woonkamer staat de 1e unit bekabeld aangesloten. Nu wil ik de 2e ook bekabeld aansluiten op de eerste verdieping en de 3e onbekabeld op zolder, om zo maximale snelheid te garanderen. Dit wil me echter niet lukken: alleen de hoofd unit accepteert de bekabelde verbinding, de overige 2 verbinden met de hoofd unit.
Weet iemand hoe ik dit kan instellen zoals hierboven gewenst? Dit is namelijk hoe ik het deed met het gehuurde setje van Odido.
Echter zie ik het met de nieuwe update zowel op de iPhone als iPad niet. Ik heb ook de oc200 geupdate naar de laatste versie. Zie ik wat over het hoofd?
Inmiddels het een en anderrweer werkend, tijdstip klopt nog niet, maar dat neem ik voor lief.RegurBellej schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:43:
[...]
[...]
[...]
Een dingetje wat me nog niet gelukt is om op te lossen:
Prowlarr (container in Docker op Synology NAS) geeft een foutmelding die te maken heeft met de DNS instellingen van Omada, hier heb ik geen kaas van gegeten, dit kwam ik tegen:
"Unable to connect to indexer, please check your DNS settings and ensure IPv6 is working or disabled. Resource temporarily unavailable (api.nzbgeek.info:443)"
https://www.reddit.com/r/...connect_to_any_indexxers/
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Heb onder Wired Netwerk/LAN, de DNS Server op "auto" staan (simpel weg omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om hier tijd in te stoppen)
Vervolgens viel me ook op dat de systeemtijd in de controller, zo'n 9 a 10 minuten achter loopt van de werkelijke tijd.. mijn vermoeden is dat dit misschien ook roet in het eten gooit ?
Controller Settings op "Global View" staat wel ingesteld op UTC +1 (Time settings "AUTO", Daylight Saving Time staat uit), ook op "site view" staat alles ingesteld op UTC +1. Datum klopt wel.
Kan het zijn dat DNS van bijvoorbeeld Cloudfare (1.1.1.1), Google (8.8.8.8) en/of Quad9 (9.9.9.9) bepaalde diensten of services blokkeert?
Hoe hebben jullie dit geregeld of zijn er tips v.w.b. instellen DNS (eigen DNS draaien op NAS)?
Of is wellicht terug schakelen naar de DNS van je ISP het beste? (Odido: 84.241.227.81 & 84.241.227.82)
Zou het dan aan een instelling op de Router liggen?
Inderdaad..... toen ik deze instelling uitzette, knalden de metingen weer tegen het plafond. .. Scheelt het dubbele op WIfi en het 3-dubbele op de UTP kabel)
Het is maar dat je het weet!
/f/image/EyCcxh4QVEgbNSnBUkwc504y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door testmanager op 01-03-2024 14:24 ]
Nieuw hier op het forum, maar heb wat spullen uit de Omadalijn onderweg! Twee weken geleden begonnen met 1 EAP615 wall op zolder als vervanging voor de (slecht werkende) KPN Superwifi dingen.
Werkt prima dus tijd voor uitbreiding.
Nu de TL-R605, OC200 en nog 2 EAP615 onderweg.
Gelijk een vraag: Nu ik alles van de Omada serie heb, gaat dit dan nog werken met een POE switch van een andere merk? Heb een SBVR TXE143 netwerk switch en zou zonde zijn als ik die ook nog moet vervangen, het is allemaal al duur genoeg...
Van het weekend installeren, wellicht kom ik nog wat uitdagingen tegen. Dan is een forum als dit ideaal!
Gefeliciteerd en welkom!matthijscamp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:14:
Goedemiddag,
Nieuw hier op het forum, maar heb wat spullen uit de Omadalijn onderweg! Twee weken geleden begonnen met 1 EAP615 wall op zolder als vervanging voor de (slecht werkende) KPN Superwifi dingen.
Gelijk een vraag: Nu ik alles van de Omada serie heb, gaat dit dan nog werken met een POE switch van een andere merk? Heb een SBVR TXE143 netwerk switch en zou zonde zijn als ik die ook nog moet vervangen, het is allemaal al duur genoeg...
Van het weekend installeren, wellicht kom ik nog wat uitdagingen tegen. Dan is een forum als dit ideaal!
Met een niet-Omada switch kun je je APs van voeding voorzien. Vanuit de router gezien, zul je gewoon een aantal apparaten zien op dezelfde LAN poort.
VLANs kun je beheren op SSID niveau, en alle andere poorten van de router. De niet-Omada switch ga je handmatig moeten configureren (als het een managed switch is) ofwel alle bedrade clients komen rechtstreeks in het management VLAN terecht.
Gefeliciteerd (hoop ik)!!!matthijscamp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:14:
Goedemiddag,
Die switch lijkt een unmanaged variant te zijn.
Dat wil zeggen dat je PoE kunt inzetten voor je EAP's.
Maar voor Omada is het verder een plat netwerk - vlans e.d. heeft geen zin - gaat niet werken.
Als je deze switch wil blijven gebruiken is de controller en de router eigenlijk overbodig.

Wat er aan Omada-EAP functies over blijft is goed te doen via de Omada app op je foon.
Je kan elke EAP ook via een browser beheren - met 3 stuks is dat ook nog wel te doen!
Mocht je alsnog een switch overwegen:
Als je aan 8 poorten (waarvan 4 PoE) genoeg hebt volstaat TL-SG2008P.
Heb je 8 PoE poorten nodig dan wordt het TL-SG2210P..
Op het moment van schrijven kosten deze dingen ongeveer 100 en 125 Euro.
[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 01-03-2024 17:42 ]
Kan er niet veel over vinden verder.
Zolang alles in deze opstelling een IP adres krijgt van de Experiabox gaat het werken.kwdtje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:34:
Werkt zo’n wall AP met KPN tv? Wij gaan bijna verhuizen en krijgen dan KPN met tv ipv Ziggo en was benieuwd of het volgende zou kunnen: Experia -> switch -> EAP655-Wall -> KPN+
Kan er niet veel over vinden verder.
Volgens mij is dat met KPN tv. Als je over bent naar het nieuwe platform KPN tv plus dan werkt het allemaal via standaard ip geloof ikkwdtje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:17:
Ben benieuwd, ik zie dat KPN wel verwacht dat er IGMP snooping actief is en daar kan ik weinig over vinden.
Welke router gaat het in dit geval om?testmanager schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:
Wow, ik was de verdeling van de EAP's wat aan het optimaliseren. Kwam nergens boven de 350Mpps uit, ook niet vlak onder de EAP650. Op zich uitstekend voor een Wifi connectie, natuurlijk. Maar ook op de Apple TV die bekabeld direct op de hoofdswitch zit, kwam ik nu niet verder dan 350. Terwijl ik daarvoorheen wel minimaal de 925 van de 980 totaal (Odido glasvezel) haalde.
Zou het dan aan een instelling op de Router liggen?
Inderdaad..... toen ik deze instelling uitzette, knalden de metingen weer tegen het plafond. .. Scheelt het dubbele op WIfi en het 3-dubbele op de UTP kabel)
Het is maar dat je het weet!
[Afbeelding]
Oh, dat valt mij tegen. De ER7206 is bedoeld voor grotere aantallen gebruikers en IDS/IPS impact mag dan toch niet zo groot zijn?
To manage expectations:Mini-me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Oh, dat valt mij tegen. De ER7206 is bedoeld voor grotere aantallen gebruikers en IDS/IPS impact mag dan toch niet zo groot zijn?
Op dit moment is geen van de Omada routers in staat om op met IDS/IPS gigabit Internet verkeer op wirespeed af te handelen - dus ook de 707-M2 niet.
Voor de volledigheid: de ISP-routers/Fritzboxen van deze wereld hebben niet eens een IDS/IPS(-achtige). Daarmee vergeleken is er in ieder geval iets.
Factor drie verschil is redelijk normaal. De fabrikant kan er voor kiezen om iets te maken dat zonder IDS 3Gbit doet, dan valt het bij 1Gbit poorten niet zo snel op als je de functie aan zet.Mini-me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Tot enkele jaren geleden was het niet eens gemeengoed dat een 1Gbit router ook die snelheid (zonder IDS) haalde.
Inmiddels de ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter krijg ik nog niet voor elkaar om internet te krijgen.
Ik heb de 2.5gb port van de ziggo sagecom doorgelust naar de wan poort op mijn ER605, en vervolgens via de omada controller in de WAN settings de connection type van PPPoE naar dynamic IP gezet en VLAN uitgezet. Met die gedachte dacht ik er eigenlijk al te zijn.... Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb al even gestruind in dit topic opzoek naar Ziggo settings, maar kon niets specifieks vinden.
Iemand die hem even binnentikt met een nobrainer oplossing?
Modem en ER605 zijn beide al herstart in de "juiste" volgorde:
Beide uit
Modem opstarten tot volledig actief (groene lampje brand constant = bridge modus)
Er605 opstarten en wachten
edit1: Inmiddels een laptop via ethernet aangesloten op de modem, dan krijg ik wel direct een ip toegewezen... dus mag dan vermoeden dat het toch ergens in de settings zit...
[ Voor 10% gewijzigd door Sinny op 03-03-2024 19:44 ]
Als je met je laptop een IP adres krijgt, betekent het dat je modem niet in bridge staat en als DHCP server nog adressen uitdeelt.Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:27:
Hier gisteren de overstap gemaakt van KPN naar Ziggo.
Inmiddels de ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter krijg ik nog niet voor elkaar om internet te krijgen.
Ik heb de 2.5gb port van de ziggo sagecom doorgelust naar de wan poort op mijn ER605, en vervolgens via de omada controller in de WAN settings de connection type van PPPoE naar dynamic IP gezet en VLAN uitgezet. Met die gedachte dacht ik er eigenlijk al te zijn.... Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb al even gestruind in dit topic opzoek naar Ziggo settings, maar kon niets specifieks vinden.
Iemand die hem even binnentikt met een nobrainer oplossing?
Modem en ER605 zijn beide al herstart in de "juiste" volgorde:
Beide uit
Modem opstarten tot volledig actief (groene lampje brand constant = bridge modus)
Er605 opstarten en wachten
edit1: Inmiddels een laptop via ethernet aangesloten op de modem, dan krijg ik wel direct een ip toegewezen... dus mag dan vermoeden dat het toch ergens in de settings zit...
Fysiek heb je de goede verbindingen gemaakt. Staat het modem in bridge, dan moet jouw ER605 router zich aanmelden bij Ziggo. Juist daarvoor is PPPoE bedoeld. DHCP moet uiteraard ook aan staan aan de cliënt kant om jouw apparaten een IP adres te geven.
Ik kreeg op de laptop alleen een publiek ipadres door vanuit de modem. De groene lamp brandt op de Sagemcom, dus dat zou echt bridge moeten zijn.Mini-me schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:50:
[...]
Als je met je laptop een IP adres krijgt, betekent het dat je modem niet in bridge staat en als DHCP server nog adressen uitdeelt.
Fysiek heb je de goede verbindingen gemaakt. Staat het modem in bridge, dan moet jouw ER605 router zich aanmelden bij Ziggo. Juist daarvoor is PPPoE bedoeld. DHCP moet uiteraard ook aan staan aan de cliënt kant om jouw apparaten een IP adres te geven.
Ziggo gebruikt geen PPPoE meer? Men geeft aan DHCP als instelling te gebruiken, waaruit ik de conclusie trok dat dit dynamic IP moest zijn als connection type...
ok, dus je hebt wel internet op je laptop direct aan een ethernet kabel?Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:58:
[...]
Ik kreeg op de laptop alleen een publiek ipadres door vanuit de modem. De groene lamp brandt op de Sagemcom, dus dat zou echt bridge moeten zijn.
Ziggo gebruikt geen PPPoE meer? Men geeft aan DHCP als instelling te gebruiken, waaruit ik de conclusie trok dat dit dynamic IP moest zijn als connection type...
Deel dan screenshots van de instellingen in je Omada omgeving.
Ja, reboot ik de modem, sluit ik de laptop via ethernet op de modem krijg ik een pub ip adres,franssie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:20:
[...]
ok, dus je hebt wel internet op je laptop direct aan een ethernet kabel?
Deel dan screenshots van de instellingen in je Omada omgeving.
Zet ik de er605 ertussen, dan blijft hij terug geven:
Router failed to obtain the ip address for WAN because no response from the server.
Dit is na een reboot van de modem, want achijnbaar kan die maar aan 1 mac adres/apparaat een adres weggeven, dat zou zonder reboot dan de laptop blijven.
Zal zo even snel een screenshot maken van de settings. Heb inmiddels ook een poging gedaan op ipv6 toe te voegen om te voorkomen dat dat de boel blokkeert.
EDIT:
Hier de WAN settings:
/f/image/BqOwhm6ulKCiFCDzTXGDquod.png?f=fotoalbum_large)
Edit 2:
Ik zie nu in mijn ipv6 wan connection op de router wel een default gateway die overeenkomt met de default gateway die ik net binnenkreeg op mijn laptop...

[ Voor 28% gewijzigd door Sinny op 03-03-2024 20:44 ]
De uxg lite zou het moeten kunnen. Maar twijfelachtig of dit niet een flinke impact op de snelheid heeft.Airw0lf schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:37:
[...]
To manage expectations:
Op dit moment is geen van de Omada routers in staat om op met IDS/IPS gigabit Internet verkeer op wirespeed af te handelen - dus ook de 707-M2 niet.
Voor de volledigheid: de ISP-routers/Fritzboxen van deze wereld hebben niet eens een IDS/IPS(-achtige). Daarmee vergeleken is er in ieder geval iets.
Zonder IDS/IPS kunnen de meeste wel gigabit internet snelheden halen.Mr_gadget schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:00:
[...]
De uxg lite zou het moeten kunnen. Maar twijfelachtig of dit niet een flinke impact op de snelheid heeft.
Maar met IDS/IPS zul je toch naar een zwaarder exemplaar moeten - ik maak gebruik van een OpnSense VM met 2 cores en 4-Gig geheugen. Die is op piekmomenten +50% belast - hoewel niet alle IDS/IPS functies ingeschakeld zijn.
De onderliggende hardware is gebaseerd op een AMD Ryzen 7 model 5700X met 64-Gig geheugen en een NVME SSD.
Vraag is echter, kan ik hem in een latere fase dan adopten met de oude instelling in het netwerk?
Of moet ik dan eerst een backup maken?
Technisch kan je via een backup terug. Maar beter is een factory-reset en beetje-bij-beetje de config opnieuw opbouwen.Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:46:
Ben inmiddels op het punt aangekomen om de R605 even een reset te geven en enkel de modem en laptop aan te sluiten, om te zien of dat iets op wil lossen.
Vraag is echter, kan ik hem in een latere fase dan adopten met de oude instelling in het netwerk?
Of moet ik dan eerst een backup maken?
Oke, maar ik help dus effectief daarmee mijn netwerk om zeep?Airw0lf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:49:
[...]
Technisch kan je via een backup terug. Maar beter is een factory-reset en beetje-bij-beetje de config opnieuw opbouwen.
Of ga ik mijn LAN settings kunne laten staan en moet ik alleen even de router opnieuw configureren?
Edit:
Oke ik heb na de reset direct internet via ethernet aansluiting op de router nu...
[ Voor 10% gewijzigd door Sinny op 04-03-2024 08:22 ]
Ik kan natuurlijk de EAP’s (met meest recente niet-beta firmware) elke nacht rebooten maar dat zou niet moeten hoeven?
Herkent iemand dit?
Ik heb even gekeken. Jouw settings zijn hetzelfde als mijn setting, maar ik gebruik geen ipv6.Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Ja, reboot ik de modem, sluit ik de laptop via ethernet op de modem krijg ik een pub ip adres,
Zet ik de er605 ertussen, dan blijft hij terug geven:
Router failed to obtain the ip address for WAN because no response from the server.
Dit is na een reboot van de modem, want achijnbaar kan die maar aan 1 mac adres/apparaat een adres weggeven, dat zou zonder reboot dan de laptop blijven.
Zal zo even snel een screenshot maken van de settings. Heb inmiddels ook een poging gedaan op ipv6 toe te voegen om te voorkomen dat dat de boel blokkeert.
EDIT:
Hier de WAN settings:
[Afbeelding]
Edit 2:
Ik zie nu in mijn ipv6 wan connection op de router wel een default gateway die overeenkomt met de default gateway die ik net binnenkreeg op mijn laptop...welke dus van ziggo af lijkt te komen. Dus er komt wel iets binnen ...
Onder het kopje 'LAN' staan de settings wel goed? Gateway / DHCP ranges?
Jep niets veranderd daar.yay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:37:
[...]
Ik heb even gekeken. Jouw settings zijn hetzelfde als mijn setting, maar ik gebruik geen ipv6.
Onder het kopje 'LAN' staan de settings wel goed? Gateway / DHCP ranges?
De factory reset van de router heeft geholpen, kreeg direct een pub ip vanuit ziggo binnen. Heb de ip range even teruggezet naar wat ik voorheen gebruikte en op het moment dat ik hem terugklik in de switch krijgt alles ook direct weer internet.
Vaag, mocht iemand nog een idee hebben wat hier een root cause van zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag gezien er hier ongeveer jaarlijks geswitcht wordt van providers
Misschien eerst eens een factory reset proberen en kijken wat er gebeurd.Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:05:
[...]
Oke, maar ik help dus effectief daarmee mijn netwerk om zeep?![]()
Of ga ik mijn LAN settings kunne laten staan en moet ik alleen even de router opnieuw configureren?
Edit:
Oke ik heb na de reset direct internet via ethernet aansluiting op de router nu...
De LAN gegevens blijven dan feitelijk staan. Maar de WAN poort gaat dan naar DHCP en zou eigenlijk meteen moeten werken.
Ik denk een combinatie van ISP en switchen naar een eigen router - het fijne weet ik er niet van. Maar als je van router switched helpt over het algemeen een powercycle met 3 minuten wachttijd tussen uit en aan.Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:50:
[...]
Jep niets veranderd daar.
De factory reset van de router heeft geholpen, kreeg direct een pub ip vanuit ziggo binnen. Heb de ip range even teruggezet naar wat ik voorheen gebruikte en op het moment dat ik hem terugklik in de switch krijgt alles ook direct weer internet.
Vaag, mocht iemand nog een idee hebben wat hier een root cause van zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag gezien er hier ongeveer jaarlijks geswitcht wordt van providers
Ik niet - maar ik reboot de AP's elke morgen zodat ze opnieuw gaan bepalen welke kanalen ze moeten gebruiken. Op die manier passen de AP's zich aan op eventuele wifi veranderingen in de directe omgeving.testmanager schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:13:
Het laatste puntje waar ik qua Omada nog wel eens tegen aanloop, is dat always-on (IOT) devices, een “valse verbinding” hebben: ze reageren niet meer, en zeggen dan in de Omada app dat ze geconnect zijn op het LAN. Ik moet dat het dichtsbijzionde EAP650 rebooten alvorens er weer een connectie is. Het rare is dan andere devices wel gewoon verbonden waren via dat EAP.
Ik kan natuurlijk de EAP’s (met meest recente niet-beta firmware) elke nacht rebooten maar dat zou niet moeten hoeven?
Herkent iemand dit?
(edit)
En meer in het algemeen:
Ik laat wekelijks in de nacht van vrijdag op zaterdag alles updaten - meteen gevolgd door een reboot - voorkomt "geklaag" over memory-leaks en zo... zou niet moeten - maar met agile en scrum en zo is het er allemaal niet stabieler op geworden...
[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 04-03-2024 10:43 ]
Yes dat was dus uiteindelijk de oplossing, die 3 minuten cycle heb ik waarschijnlijk wel gedaan op de router, toen ik gisteravond boodschappen gedaan heb tussendoorAirw0lf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:50:
[...]
Misschien eerst eens een factory reset proberen en kijken wat er gebeurd.
De LAN gegevens blijven dan feitelijk staan. Maar de WAN poort gaat dan naar DHCP en zou eigenlijk meteen moeten werken.
Maar goed, alles werkt weer, allen bedankt voor het meedenken en adviseren!
Ik heb verbinding via 5ghz maar merk dat hij niet hopt naar een ander AP.
Tevens buiten in de schuur is dichtstbijzijnde AP de woonkamer maar blijf verbonden met AP die in de gang hangt ? Soms val ik ook terug naar mobiele data
1) vast MAC adres in je eigen wifi netwerk op je telefoon instellen zodat de controller je telefoon kan blijven tracken (iemand vond dat onzin overigens, zou ook best kunnen, dat roaming blijft een beetje Voodoo)
2) Roaming aanzetten (ik heb nu ook AI roaming aanstaan).
Zie franssie in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Heel soms valt mijn Pixel (ik heb android) toch terug op 5G, maar wisselen is meestal wel direct zonder 4/5/g binnen 10 a 15 seconden gebeurd tussen mijn twee AP's die een groot overlappend grondgebied hebben.
Wellicht het proberen waard? Ik neem aan dat je een controller hebt, anders moet je telefoon alles zelf uitzoeken.
Zeker heb ook een controllerfranssie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:09:
@MarioMark1541 voor mij werkte dit:
1) vast MAC adres in je eigen wifi netwerk op je telefoon instellen zodat de controller je telefoon kan blijven tracken (iemand vond dat onzin overigens, zou ook best kunnen, dat roaming blijft een beetje Voodoo)
2) Roaming aanzetten (ik heb nu ook AI roaming aanstaan).
Zie franssie in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Heel soms valt mijn Pixel (ik heb android) toch terug op 5G, maar wisselen is meestal wel direct zonder 4/5/g binnen 10 a 15 seconden gebeurd tussen mijn twee AP's die een groot overlappend grondgebied hebben.
Wellicht het proberen waard? Ik neem aan dat je een controller hebt, anders moet je telefoon alles zelf uitzoeken.
Dit zijn mijn huidige settings
:strip_exif()/f/image/FnK3sdJOMrk6NduOATX0Tvkk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door MarioMark1541 op 08-03-2024 20:24 ]
DTIM verhogen naar 3MarioMark1541 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:30:
Iemand tips om het roamen van m’n iPhone beter te laten gaan?
Ik heb verbinding via 5ghz maar merk dat hij niet hopt naar een ander AP.
Tevens buiten in de schuur is dichtstbijzijnde AP de woonkamer maar blijf verbonden met AP die in de gang hangt ? Soms val ik ook terug naar mobiele data
/f/image/6L5oMMLvI2EstmieS6uLFdnP.png?f=fotoalbum_large)
Wat doet DITM? Het blijft allemaal wat voodoo voor mij.