Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Erulezz Bij mij alleen bij de EAP 245 voorgekomen. En de vorige fw versies is het wel goed gegaan.

Zeer recent ER7206 fw update aangeboden gekregen

De EAP225 outdoor had dacht ik ergens nov? Nog een fw update gekregen.

Gelukkig maar 1x voorgekomen. Maar hoe dit kan is mij een raadsel. Foutje in de versie fw 5.0.6 ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Blijkbaar helpt het toch om FW update vragen bij TP-link neer te leggen. Ik kreeg melding van Hank21 dat ze een pre-release update hebben voor de 245v4 en 225v5 (helaas geen van beiden de versies die ik zlef heb, maar dit is toch al een stap in de goede richting).

New Feature/Enhancement
  1. Add support for Bonjour Service in Controller mode.
  2. Add support for PMF in Controller mode.
  3. Add support for NTP time synchronization in Controller mode.
  4. Add support for LLDP (Link Layer Discovery Protocol).
  5. Add support for IPv6.
  6. Add support for multiple RADIUS servers for WPA-Enterprise authentication.
  7. Add support for diagnose tools function, including Ping, Traceroute, Packet Capture, Terminal, and Device Info.
  8. Add support for ‘Lock to AP’.
  9. Add support for SSID Rate Limit.
  10. Add support for Multicast Management in Controller mode.
  11. Add support for reporting RADIUS username.
  12. Add support for reporting single-core CPU utilization.
  13. Add support for 802.11r function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Eindelijk een EAP225-outdoor geinstalleerd halverwege mijn tuin (>100m diep) en ik loop tegen twee dingen aan.

1. Ik heb een normaal SSID (2.4 + 5GHz) en een IOT SSID (2.4GHz only). Speedtest resultaten van het gewone SSID zijn zoals gewenst: volle ISP bandbreedte vlak bij het AP (tegen 300Mbps), en achterin de tuin (zo'n 50m verderop) nog steeds >200Mbps bij line of sight en minder daarbuiten. Het IOT SSID daarentegen heeft aan het AP al minder bandbreedte en hoe verder weg ik ga, hoe lager de bandbreedte wordt. Achterin de tuin is dat zelfs minder dan 5Mbps bij line of sight. In beide gevallen connect mijn iPhone op het 2.4GHz netwerk en antenne ziet ongeveer 40% signaal. Juist het IOT SSID wil ik gebruiken voor een paar apparaten zoals een camera en wat klimaatsensoren.

2. De Apple App Store biedt écht geen goede WiFi scanner apps. Wat gebruiken jullie om coverage testen te doen? Android, of andere hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
Eindelijk een EAP225-outdoor geinstalleerd halverwege mijn tuin (>100m diep) en ik loop tegen twee dingen aan.

1. Ik heb een normaal SSID (2.4 + 5GHz) en een IOT SSID (2.4GHz only). Speedtest resultaten van het gewone SSID zijn zoals gewenst: volle ISP bandbreedte vlak bij het AP (tegen 300Mbps), en achterin de tuin (zo'n 50m verderop) nog steeds >200Mbps bij line of sight en minder daarbuiten. Het IOT SSID daarentegen heeft aan het AP al minder bandbreedte en hoe verder weg ik ga, hoe lager de bandbreedte wordt. Achterin de tuin is dat zelfs minder dan 5Mbps bij line of sight. In beide gevallen connect mijn iPhone op het 2.4GHz netwerk en antenne ziet ongeveer 40% signaal. Juist het IOT SSID wil ik gebruiken voor een paar apparaten zoals een camera en wat klimaatsensoren.

2. De Apple App Store biedt écht geen goede WiFi scanner apps. Wat gebruiken jullie om coverage testen te doen? Android, of andere hardware?
Ik gebruik sinds een aantal jaren "WiFi Analyzer and Surveyer" (van ManageEngine):
https://www.manageengine....r-plus-android-index.html

Er is geen iPhone-versie.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetjeff
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06 20:00
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Het werkt maar inderdaad mijn gevoel is ook dat het schakelen nu een stuk trager is (schakelen tussen zenders). Nu kijk ik niet heel veel tv maar moet even kijken wat ik hiermee ga doen.
Ik heb niet alles helemaal teruggelezen, dus excuus als je dit al weet: wanneer het schakelen trager is, spring je van multicast terug op unicast.

Zelf heb ik de KPN Box 12 er nog voor, want TV+ (multicast) wordt nog niet support. Maar komt in Q2/Q3 er aan. Afgelopen maanden wel altijd unicast aangehad. Ik ging eens op onderzoek uit waarom Multicast niet werkt. Ik gaf WiFi de schuld, maar de ER605 lijkt de multicast pakketjes niet door te sturen naar de switch: terwijl IGMP snooping wel aan staat.

Koppel ik, met kabel, het TV+ kastje rechtstreeks op de KPN Box 12 of ER605, pakt ie multicast wel. De switch daarna niet.

Ik gok dat ik iets doms doe of vergeet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvandonkelaar
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
ikheetjeff schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik heb niet alles helemaal teruggelezen, dus excuus als je dit al weet: wanneer het schakelen trager is, spring je van multicast terug op unicast.

Zelf heb ik de KPN Box 12 er nog voor, want TV+ (multicast) wordt nog niet support. Maar komt in Q2/Q3 er aan. Afgelopen maanden wel altijd unicast aangehad. Ik ging eens op onderzoek uit waarom Multicast niet werkt. Ik gaf WiFi de schuld, maar de ER605 lijkt de multicast pakketjes niet door te sturen naar de switch: terwijl IGMP snooping wel aan staat.

Koppel ik, met kabel, het TV+ kastje rechtstreeks op de KPN Box 12 of ER605, pakt ie multicast wel. De switch daarna niet.

Ik gok dat ik iets doms doe of vergeet. Iemand een idee?
Sinds deze post heb ik mijn KPN Box er tussenhuit gehaald en mijn TV+ werkt nog precies zoals ervoor.
Recent nog wel overgeschakeld van multicast naar unicast, want dat maakt het wisselen van kanalen wat sneller.

Komen jouw instellingen overeen met deze KPN pagina?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Mini-me schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:

Feedback op mijn eigen probleem: ik ontdekte onder "Settings" -> "Transmission" -> "Bandwidth Control Rule List" dat de upstream/downstream limieten van mijn IoT VLAN verkeerd om stonden ingesteld 8)7, en dit verklaart perfect waarom mijn bandbreedte zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Waarom zou je ze beperken?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Bij Telenet is de upload is niet geweldig (300Mbps down/20mbps up). Ik wil dus voorkomen dat mijn guest en IOT vlans de upload kunnen voltrekken. Normaal gezien hebben die ook niet meer dan een paar mbps nodig (geen camera’s aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie ook de afbeelding: ik loop wat te prutsen met een WireGuard VPN.
En weet eigenlijk niet wat de instellingen zouden moeten zijn.
Zowel aan Omada kant als aan de Ubuntu-VPS kant.

Iemand die me op weg kan (en wil :+ ) helpen met de in te stellen IP adressen?
Dus waar in WG instellingen moet ik welk subnet/adres invullen?

=====

Wat ik wil bereiken is:
Al het verkeer van vlan 225 moet via de VPN en de Ubuntu VPS naar het Internet toe.
Zodat het voor alle clients en applicaties lijkt alsof alle verkeer afkomstig is van Internet IP X.Y.Z.77.

Al het andere verkeer moet naar het Internet toe via A.B.C.125 - dus niet via de VPN.

Maar ik krijg dat niet voor elkaar - alle clients en applicaties in vlan 225 blijven A.B.C.125 rapporteren als hun publiek Internet IP adres.

=====

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzSJqJGpma184ibcOW7xTQh_H4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWeOxbxmKHfYXBNk8fn7jOl8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-02-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45
Airw0lf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:59:
Zie ook de afbeelding: ik loop wat te prutsen met een WireGuard VPN.
En weet eigenlijk niet wat de instellingen zouden moeten zijn.
Policiy based routing.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2134/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas - die is alleen bedoeld voor twee of meer fysieke WAN poorten - doet niks met VPN interfaces. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

franssie

Save the albatross

@Airw0lf niet helemaal zeker wat je wil doen maar zoals ik het lees:
Je VPN server staat ergens in de cloud buiten je nertwerk?

En nu wil je ergens in Omada het zo inregelen dat er
a) een VPN brug komt naar je VPN server waar alleen x.225 verkeer mee verbindt?
b) de rest gewoon vanaf je eigen publieke IP de wereld mag verkennen.
Dit zal je waarschijnlijk doen omdat je op deze clients geen VPN instellingen van de server kwijt kan (want dat zou mij het meest logisch lijken)?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 18-02-2024 14:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:49:
@Airw0lf niet helemaal zeker wat je wil doen maar zoals ik het lees:
Je VPN server staat ergens in de cloud buiten je nertwerk?

En nu wil je ergens in Omada het zo inregelen dat er
a) een VPN brug komt naar je VPN server waar alleen x.225 verkeer mee verbindt?
b) de rest gewoon vanaf je eigen publieke IP de wereld mag verkennen.
Dit zal je waarschijnlijk doen omdat je op deze clients geen VPN instellingen van de server kwijt kan (want dat zou mij het meest logisch lijken)?
Klopt helemaal - dus het gat wat ontstaat doordat ik geen WG client kan installeren wil ik opvangen door de Omada router die rol te geven voor dat specifieke vlan (en zonder een split tunnel).

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-02-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Klopt helemaal - dus het gat wat ontstaat doordat ik geen WG client kan installeren wil ik opvangen door de Omada router die rol te geven voor dat specifieke vlan (en zonder een split tunnel).
Ik zie als ik wat rondkijk wel Omada routers met VLANS en VPN ondersteuning, maar nergens zie ik dat je per VLAN VPN kan instellen. Misschien dat er hier iemand is met deze kennis.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Het kan, blijkbaar alleen met fysieke stekkers. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 18-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 09:26
Mini-me schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:35:
[...]

PoE powered? Misschien een dipje gehad?
Ja poe powered

Gebeurde net trouwens weer maar dan op een ander AP beneden die op een andere switch is aangesloten

Devices gaan dan ook offline

Hoe kan ik een eventuele dip oplossen dan ?

[ Voor 19% gewijzigd door MarioMark1541 op 19-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Ja poe powered

Gebeurde net trouwens weer maar dan op een ander AP beneden die op een andere switch is aangesloten

Devices gaan dan ook offline

Hoe kan ik een eventuele dip oplossen dan ?
Hoeveel PoE devices heb je aan de switch hangen? Wat is hun totale poe budget ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:51:
[...]

Hoeveel PoE devices heb je aan de switch hangen? Wat is hun totale poe budget ongeveer?
Op de eap in de woonkamer die gister even off ging hangt enkel dat accespoint …
Die zit weer aangeslagen met een utp kabel op een normale switch die weer loopt naar de modem
De 2 accespoints waarvan destijds een offline ging hangen samen op 1 switch in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarioMark1541 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:23:
[...]

Op de eap in de woonkamer die gister even off ging hangt enkel dat accespoint …
Die zit weer aangeslagen met een utp kabel op een normale switch die weer loopt naar de modem
De 2 accespoints waarvan destijds een offline ging hangen samen op 1 switch in de meterkast
Ik begeef me nu in een klok-en-klepel-achtig gebied :+ :
Maar ik dacht dat er in die wifi 6 dingen iets van radar detectie zit.
Afhankelijk van de instellingen wordt alles even stilgelegd bij het oppikken van die radar signalen. In die korte tijd worden nieuwe kanalen gekozen.

Je zou elke eap eens een scan kunnen laten uitvoeren om te tjekke welke kanalen er bezet zijn. Als je dan een vast, vrij kanaal kiest zou je hier vanaf moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Airw0lf schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Ik begeef me nu in een klok-en-klepel-achtig gebied :+ :
Maar ik dacht dat er in die wifi 6 dingen iets van radar detectie zit.
Afhankelijk van de instellingen wordt alles even stilgelegd bij het oppikken van die radar signalen. In die korte tijd worden nieuwe kanalen gekozen.

Je zou elke eap eens een scan kunnen laten uitvoeren om te tjekke welke kanalen er bezet zijn. Als je dan een vast, vrij kanaal kiest zou je hier vanaf moeten zijn.
Hmmm maar ik heb volgens bij al een vast kanaal toegewezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MarioMark1541 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Hmmm maar ik heb volgens bij al een vast kanaal toegewezen
Als dat een kanaal is waar radar op kan zitten maakt het niet uit of ie vast is of niet, erger nog, dan kan ie niet wisselen naar een radar vrij kanaal.
Dat gezegd hebbende hoeft dit niet aan de hand te zijn maar het is denk ik wel het onderzoeken waard.
https://wifinc.net/dfs-ch...hough-you-say-you-cannot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
jadjong schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:07:
Het kan, blijkbaar alleen met fysieke stekkers. 8)7
Ik weet niet hoe je dit bedoeld en of het een reactie op de vlan mogelijkheden was.
Maar vlan kan je aan een profile hangen en vervolgens kan je aangeven of profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten. Vervolgens moet je wel opletten dat je op je trunk poorten wel het vpn vlan toevoegd ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
The-Source schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Ik weet niet hoe je dit bedoeld en of het een reactie op de vlan mogelijkheden was.
Maar vlan kan je aan een profile hangen en vervolgens kan je aangeven of profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten. Vervolgens moet je wel opletten dat je op je trunk poorten wel het vpn vlan toevoegd ;)
De discussie ging over policy based routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

jadjong schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:27:
[...]

De discussie ging over policy based routing.
En meer in het bijzonder: policy based routing bij een WG-VPN die alle apparaten voor één bepaald vlan door die VPN moet sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door Airw0lf op 21-02-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

profile met andere vlans mag communiceren al dan niet gespecificeerd op poorten
Waar doel je hier op?

Voor zover ik weet: er zijn network profiles en port profiles - beiden onder het kopje wired networks. Beiden doen iets met vlans en fysieke poorten. Idem voor policy based routing en de WAN-poort(en).

Of apparaten in een vlan met andere vlans kunnen babbelen bepaal je in een ACL.
Maar een ACL doet weer niets met de eerder genoemde profiles - alleen maar met groups.

Die groups maak je aan onder het kopje profiles. Maar daar zitten dan weer niet de network en port profiles - die zitten onder het kopje wired networks.

Misschien een beetje verwarrend zo - maar tis-wat-het-is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Ik had reeds een EAP245 en wil nu mijn Omada uitbreiden, om in en om het hele huis een goed bereik te hebben.
Ik heb een OC200, EAP653, twee EAP650-wall's en een TL-SG2008P gekocht en vroeg me af of deze kon verbinden via mijn Zyxel T56 (glasvezel) - of moet ik dan ook een TP-link Omada router aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@royozzz 1 kabel de TL-SG2008P naar de router de rest van de omada spullen op die TL-SG2008P en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
RobbyTown schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:
@royozzz 1 kabel de TL-SG2008P naar de router de rest van de omada spullen op die TL-SG2008P en het werkt.
Bedankt voor je reactie, fijn dat ik geen andere router hoef aan te schaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13

yay

Mocht je, net zoals ik, issues hebben met je Omada OpenVPN op je Android telefoon bekijk dan deze oplossing: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/653224

TL;DR: oorzaak ligt in een update van de OpenVPN app (Zegt TP-Link) je moet je gexporteerde .ovpn even aanpassen voordat je hem importeert ind e OpenVPN app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik ben wat rond aan het kijken naar nieuwe access points voor mijn thuisnetwerk om ook WiFi6 ondersteuning te hebben. Mijn oog is gevallen op minimaal 2x TP-Link EAP655-Wall AP's (of misschien gecombineerd met een 615).

Nu heb ik alleen een vraagje m.b.t. het beheer. Ik zie dat er software beschikbaar is die je lokaal kan installeren (in een VM op mijn proxmox-server), maar ook cloud en zelfs een hardware controller (bv OC200) als opties genoemd worden. Beschik over een goede firewall die niet vervangen hoeft te worden, dus qua security-settings of filtering hoef ik niets te doen op de AP's. Alleen SSID's uitsturen en in het juiste VLAN terecht laten komen.

Wat is verstandig om te kiezen en is het ook noodzakelijk in een vrij statische omgeving? Met statisch bedoel ik dan dat er weinig veranderd m.b.t. SSID's en VLAN configuraties, maar roaming, band steering e.d. is uiteraard wel noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:29
yay schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:52:
Mocht je, net zoals ik, issues hebben met je Omada OpenVPN op je Android telefoon bekijk dan deze oplossing: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/653224

TL;DR: oorzaak ligt in een update van de OpenVPN app (Zegt TP-Link) je moet je gexporteerde .ovpn even aanpassen voordat je hem importeert ind e OpenVPN app.
Bedankt! Het werkt weer, ik had een andere VPN client gedownload om dit probleem te omzeilen. Ik kan nu de OpenVPN app weer gebruiken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:13
Witlof schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:56:
Ik ben wat rond aan het kijken naar nieuwe access points voor mijn thuisnetwerk om ook WiFi6 ondersteuning te hebben. Mijn oog is gevallen op minimaal 2x TP-Link EAP655-Wall AP's (of misschien gecombineerd met een 615).

Nu heb ik alleen een vraagje m.b.t. het beheer. Ik zie dat er software beschikbaar is die je lokaal kan installeren (in een VM op mijn proxmox-server), maar ook cloud en zelfs een hardware controller (bv OC200) als opties genoemd worden. Beschik over een goede firewall die niet vervangen hoeft te worden, dus qua security-settings of filtering hoef ik niets te doen op de AP's. Alleen SSID's uitsturen en in het juiste VLAN terecht laten komen.

Wat is verstandig om te kiezen en is het ook noodzakelijk in een vrij statische omgeving? Met statisch bedoel ik dan dat er weinig veranderd m.b.t. SSID's en VLAN configuraties, maar roaming, band steering e.d. is uiteraard wel noodzakelijk.
Misschien ken je deze al: https://tteck.github.io/Proxmox/
De simpelheid is onovertroffen :)
Er staat daar onder andere een Omada LXC'tje op je te wachten.

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Log net in op de OC200 v1 er is een update!
New Controller Software Available
New Controller software 1.28.2 Build 20240110 Rel.78776 is now available.
Release notes OC200(UN)_V1_1.28.2 Build 20240110 (direct linken naar pdf bestand werkt niet 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 23-02-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mooi, het lijkt dat ze nu 2FA inderdaad afdwingen, ik kan niet meer in de portal vanaf mijn werknetwerk, wat dus goed is.
App werkt overigens nog steeds wel naar de 200.
Als ik thuis ben maar eens kijken hoe ik dat instel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Zie nu ook (op de cloud) het volgende:
Omada Cloud has implemented regional isolation. We recommend that you update your browser bookmarks for this page to facilitate subsequent logins.
Hopelijk zijn we nu dan is een keer verlost van die offline/online meldingen van de controller :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:59
Ik wordt er gek van, dat vele IOT wifi devices in huis, dus die 24/7 aan en online zijn, na een x-tal dagen de connectie kwijt zijn. Heb allerlei instellingen geprobeerd te wijzigen zonder resultaat. Het enige dat werkt is de EAP650 waar dat device dan mee verbonden was, te rebooten. 1 x per week bleek echter niet voldoende, dus nu maar alle EAP650's elke dag vroeg in de ochtend laten rebooten. Suf dat het moet, maar so be it.

Iemand anders die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@testmanager wat voor IoT devices zijn dat? Draaien ze allemaal dezelfde firmware?

@RobbyTown zou ik ook wel blij mee zijn, geen idee wat dat triggert, ik ging uit van een tijdelijke verbindingsprobleem met mijn internet (Starlink).

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 23-02-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@franssie nou ik check hier realtime de lijn. OC200 offline/online melding. Even later die van iemand anders. Ook die ping ik de lijn zelf blijft up. Dus het zit hem totaal niet in de provider lijn maar ergens in de cloud van tp link.

Het is nu denk ik nog 1x in de maand / 2 maand. Jaren terug was de frequentie van de melding om de dag / wekelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@RobbyTown is wel herkenbaar, ik heb nu een paar maanden de OC200 draaien ivm een tweede AP, in het begin was het om de dag, daarna tweewekelijks en de laatste tijd geen last meer van. Bij mij gebeurde het meestal ergens om 3 a 4 uur in de nacht dus ook niet de tijden dat ik zelf merk dat er een hickup is ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
franssie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:49:
@testmanager wat voor IoT devices zijn dat? Draaien ze allemaal dezelfde firmware?

@RobbyTown zou ik ook wel blij mee zijn, geen idee wat dat triggert, ik ging uit van een tijdelijke verbindingsprobleem met mijn internet (Starlink).
Nee, van alles wat. QingPing klimaatsensor, Meross vloerverwarming thermostaat, Eve Energy stekkerdoos, u.s.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

testmanager schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Nee, van alles wat. QingPing klimaatsensor, Meross vloerverwarming thermostaat, Eve Energy stekkerdoos, u.s.w.
Vreemd, en die zitten op je normale wifi (staat nog steeds op mijn toto om dat spul een eigen isolated kanaal te geven). Het doet denken aan een verlopen IP lease, maar vind dat maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
franssie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:33:
[...]

Vreemd, en die zitten op je normale wifi (staat nog steeds op mijn toto om dat spul een eigen isolated kanaal te geven). Het doet denken aan een verlopen IP lease, maar vind dat maar eens.
heeeel vreemd! Ze zitten op een 2,4Ghz IOT Wifi (Het isoleren van de 5HGz scheelde al een aantal problemen, maar nog steeds niet afdoende blijkbaar). Lease staat op de helft van de min en max waarde (1024 zo uit mijn hoofd).

Deze verhoging (zie plaatje hieronder) naar 12 Mbps had eerder ook al heel veel problemen verholpen (n.a.v. een tip op Reddit), ik heb deze nu nog maar eens opgehoogd naar 24Mbps. Dit ging om dat apparatuur soms op te lage bandbreedte wel geconnect bleef, soort van, maar geen data kon uitwisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xk4ZFC8MoAAZdyiBnBm6hyhBx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrPyxMM7YpXFi3MFrGrP5JZE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door testmanager op 23-02-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
testmanager schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:12:
[...]

heeeel vreemd! Ze zitten op een 2,4Ghz IOT Wifi (Het isoleren van de 5HGz scheelde al een aantal problemen, maar nog steeds niet afdoende blijkbaar). Lease staat op de helft van de min en max waarde (1024 zo uit mijn hoofd).

Deze verhoging (zie plaatje hieronder) naar 12 Mbps had eerder ook al heel veel problemen verholpen (n.a.v. een tip op Reddit), ik heb deze nu nog maar eens opgehoogd naar 24Mbps. Dit ging om dat apparatuur soms op te lage bandbreedte wel geconnect bleef, soort van, maar geen data kon uitwisselen.

[Afbeelding]
Met deze verhoging van 12Mpbs naar 24 als minimale connectiesnelheid, heb ik de herstart van de EAP's maar weer even uitgezet. Ik zal het jullie over een week-isch laten weten of de problemen nu dan opgelost zijn? #wishfull

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Probeer eens met het uitzetten van de minimum snelheid plus het uitzetten van CCK snelheden.

Door CCK snelheden uit te schakelen vervallen alle 802.11b snelheden.
Waardoor alles automatisch gebruik maakt van de hogere 802.11g snelheden.

Hierdoor werkt een ap effectiever omdat er niet meer geschakeld hoeft te worden tussen 11b en 11g. Dit schakelen kost relatief veel tijd en maakt verbindingen minder stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• testmanager
RobbyTown schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:54:
Log net in op de OC200 v1 er is een update!

[...]

Release notes OC200(UN)_V1_1.28.2 Build 20240110 (direct linken naar pdf bestand werkt niet 8)7 )
Ik weet niet of het door deze update komt, maar ik kan nu weer inloggen via de Safari browser, en werken met normale responsetijden… Jeej!

(Na een v/d eerdere updates, jaartje geleden ofzo, ging dat ineens niet meer en kon ik alleen fantsoenlijk beheer van het Omadasysteem doen via de Firefox browser).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 12-06 23:14
testmanager schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 05:46:
[...]

Ik weet niet of het door deze update komt, maar ik kan nu weer inloggen via de Safari browser, en werken met normale responsetijden… Jeej!
Komt inderdaad door deze update! Nu is de interface in Safari weer redelijk snel, in ieder geval veel beter dan voor de update. Toen was het bijna niet werkbaar. (y)

Ook voor de OC200 2.0 is er een update :Y)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
[quote]RobbyTown schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:00:
@franssie nou ik check hier realtime de lijn. OC200 offline/online melding. Even later die van iemand anders. Ook die ping ik de lijn zelf blijft up. Dus het zit hem totaal niet in de provider lijn maar ergens in de cloud van tp link.

Het is nu denk ik nog 1x in de maand / 2 maand. Jaren terug was de frequentie van de melding om de dag / wekelijks.
[/quote

Ik heb hetzelfde probleem hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Mini-me schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:46:
[...]

Altijd eerst router, dan switch.
Verder is jouw stappenplan correct.
Airw0lf schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:07:
[...]

Wat bedoel je precies met de passage "Synology software op mijn PC draaien"?

Misschien toch eens wat meer tijd steken in de principe werking van Docker, subnetten, routers en DNS-en?
Zodat je uiteindelijk die controller in een Docker container op je NAS aan het draaien krijgt?

Eenmaal die Omada-docker in bedrijf zou je de zaak moeten kunnen adopten en instellen zoals bedoeld onder (3). Ook zonder een werkende Internet verbinding.

Als dat is gelukt zou je (4) kunnen uitvoeren.
Bedankt voor deze reacties, inmiddels ben ik zover dat Omada "draait" en heb ik de Odido router er tussen uit gehaald en basis settings volgens mij werkend, middels allerlei tutorials kom ik steeds iets verder :)
Beter laat dan nooit ;)

Een dingetje wat me nog niet gelukt is om op te lossen:
Prowlarr (container in Docker op Synology NAS) geeft een foutmelding die te maken heeft met de DNS instellingen van Omada, hier heb ik geen kaas van gegeten, dit kwam ik tegen:
"Unable to connect to indexer, please check your DNS settings and ensure IPv6 is working or disabled. Resource temporarily unavailable (api.nzbgeek.info:443)"
https://www.reddit.com/r/...connect_to_any_indexxers/
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Heb onder Wired Netwerk/LAN, de DNS Server op "auto" staan (simpel weg omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om hier tijd in te stoppen)
Vervolgens viel me ook op dat de systeemtijd in de controller, zo'n 9 a 10 minuten achter loopt van de werkelijke tijd.. mijn vermoeden is dat dit misschien ook roet in het eten gooit ?
Controller Settings op "Global View" staat wel ingesteld op UTC +1 (Time settings "AUTO", Daylight Saving Time staat uit), ook op "site view" staat alles ingesteld op UTC +1. Datum klopt wel.

Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen?

PS. Maak nu gebruik van de hardware controller en niet meer de software controller in docker.

Daarnaast nog wat kleinere vraagstukken, wat zouden jullie adviseren om onderstaande op te lossen?
Kan ik alle settings ook wekelijks automatisch naar een vaste locatie in het netwerk exporteren (Synology NAS)?
Migratie optie al even bekeken, maar ik wil niet migreren, enkel een vaste dump op een externe locatie van alle settings.

Geven jullie de AP's ook een vast IP address, of heeft dit geen voordeel?

Zijn er (deurbel)camera's die jullie aanraden die makkelijk met Omada samen gaan EN netwerkopslag ondersteunen (Synology NAS ipv geheugenkaart)?
Tapo & Kasa al bekeken, maar die lijken beiden te werken met geheugenkaartjes, niet bepaald "hufterproof" :D

[ Voor 3% gewijzigd door RegurBellej op 26-02-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
RegurBellej schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:43:
Bedankt voor deze reacties, inmiddels ben ik zover dat Omada "draait" en heb ik de Odido router er tussen uit gehaald en basis settings volgens mij werkend, middels allerlei tutorials kom ik steeds iets verder :)
Beter laat dan nooit ;)
d:)b
Daarnaast nog wat kleinere vraagstukken, wat zouden jullie adviseren om onderstaande op te lossen?
Kan ik alle settings ook wekelijks automatisch naar een vaste locatie in het netwerk exporteren (Synology NAS)?
Dat is exact wat ik doe. Wekelijkse backup van de configuratie naar mijn Synology NAS. Nog geen enkele keer gebruikt dus ik kruis mijn vingers dat de backup bruikbaar is in geval dat nodig is..
Ik heb ook een log server draaien op de NAS en alle meldingen van de OC200 gaan daar live naartoe.
Geven jullie de AP's ook een vast IP address, of heeft dit geen voordeel?
Toen ik mijn OC200 in de begindagen eens opnieuw instelde, kreeg een van mijn APs een ander IP adres en verbond hij niet meer. Sindsdien heb ik mijn netwerkapparatuur in een apart VLAN, allen met vaste adressen. Geen enkel probleem meer gehad qua adressering sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
OC200v1 heeft deze week een update gekregen naar v5.13.24 (build 1.28.2 20240110). De snelheid van het dashboard zou moeten verbeteren maar ik zie nog weinig verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Mini-me schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:52:

[...]

Dat is exact wat ik doe. Wekelijkse backup van de configuratie naar mijn Synology NAS. Nog geen enkele keer gebruikt dus ik kruis mijn vingers dat de backup bruikbaar is in geval dat nodig is..
Ik heb ook een log server draaien op de NAS en alle meldingen van de OC200 gaan daar live naartoe.
Gebruik jij de log server ook? Ik heb het een tijdje ingesteld gehad, maar zag voor mezelf eigenlijk geen use case om dan deze data maar naar de NAS te blijven sturen dus heb het uitgezet. Dus ik was benieuwd of ik iets mis. :)

Configuratie back-uppen doe ik ook automatisch, ook nog niet gebruikt, maar die laat ik wel aanstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Tijsbeer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Misschien ken je deze al: https://tteck.github.io/Proxmox/
De simpelheid is onovertroffen :)
Er staat daar onder andere een Omada LXC'tje op je te wachten.
Ik heb deze eens geïnstalleerd en bekeken en zie dat er nu een nieuwe versie beschikbaar is. Is het echt de procedure om een backup te exporteren, opnieuw installeren en de backup terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:13
Witlof schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:24:
[...]

Ik heb deze eens geïnstalleerd en bekeken en zie dat er nu een nieuwe versie beschikbaar is. Is het echt de procedure om een backup te exporteren, opnieuw installeren en de backup terug te zetten?
Als 'ie eenmaal geïnstalleerd is, kun je Linux via het Proxmox VE LXC Updater script up-to-date houden, en voor als er een nieuwe Omada controller is, is er ook een updatescript onder Omada Controller LXC te vinden.

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetjeff
  • Laatst online: 12-06 20:00
dvandonkelaar schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 05:43:
[...]

Sinds deze post heb ik mijn KPN Box er tussenhuit gehaald en mijn TV+ werkt nog precies zoals ervoor.
Recent nog wel overgeschakeld van multicast naar unicast, want dat maakt het wisselen van kanalen wat sneller.

Komen jouw instellingen overeen met deze KPN pagina?
Ja. Het werkt inderdaad even goed, behalve dat de kwaliteit via Unicast iets lager is. Ik merk zelf weinig verschil, maar op het KPN Forum zweren ze er bij.

Als je multicast wel hebt ingesteld, maar het werkt niet goed, schakelt ie vanzelf terug op unicast. Daarom de vertraging. Die dus weg is als je direct unicast instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tijsbeer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Als 'ie eenmaal geïnstalleerd is, kun je Linux via het Proxmox VE LXC Updater script up-to-date houden, en voor als er een nieuwe Omada controller is, is er ook een updatescript onder Omada Controller LXC te vinden.
Ik heb die Omada controller in een Docker container draaien.
En daar wordt elke zaterdagnacht via de Docker container Watchtower een update/upgrade gedaan.
Ik heb hier geen omkijken naar - alles gebeurd automatisch.

Proxmox updates/upgrades doe ik ook zaterdagnacht via een scriptje in Crontab.
Idem voor updates van LXC's en VM's.

Oftwel - verdeeld over 3 tijdsloten wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag alles geupdate/geupgrade waar van toepassing en nodig.

Voorafgaand aan deze update/upgrade acties worden er Proxmox-snapshots gemaakt.
Die worden via SMB weggeschreven naar een Synology NAS.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 27-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 10:44
Ik heb een TP Link XE75 Pro setje van 3 aangeschaft en merk dat ik eigenlijk de ballen verstand hiervan heb.

In de woonkamer staat de 1e unit bekabeld aangesloten. Nu wil ik de 2e ook bekabeld aansluiten op de eerste verdieping en de 3e onbekabeld op zolder, om zo maximale snelheid te garanderen. Dit wil me echter niet lukken: alleen de hoofd unit accepteert de bekabelde verbinding, de overige 2 verbinden met de hoofd unit.

Weet iemand hoe ik dit kan instellen zoals hierboven gewenst? Dit is namelijk hoe ik het deed met het gehuurde setje van Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:10:
Ik heb een TP Link XE75 Pro setje van 3 aangeschaft en merk dat ik eigenlijk de ballen verstand hiervan heb.

In de woonkamer staat de 1e unit bekabeld aangesloten. Nu wil ik de 2e ook bekabeld aansluiten op de eerste verdieping en de 3e onbekabeld op zolder, om zo maximale snelheid te garanderen. Dit wil me echter niet lukken: alleen de hoofd unit accepteert de bekabelde verbinding, de overige 2 verbinden met de hoofd unit.

Weet iemand hoe ik dit kan instellen zoals hierboven gewenst? Dit is namelijk hoe ik het deed met het gehuurde setje van Odido.
Aangezien de XE75 geen Omada zijn, vermoed ik dat je vraag niet helemaal op de juiste plek is ;). Best een apart topic aanmaken of posten in een bestaande thread over TP-Link mesh netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@goldmemberf1 Zie ook wellicht TP-link deco XE75 problemen ter inspiratie en anders inderdaad wat @Mini-me zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-06 11:12
Ik zag dat er vandaag updates waren van de iOs apps en dat er support is voor port profile configuration voor switches.

Echter zie ik het met de nieuwe update zowel op de iPhone als iPad niet. Ik heb ook de oc200 geupdate naar de laatste versie. Zie ik wat over het hoofd?

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
RegurBellej schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:43:
[...]

[...]

[...]
Een dingetje wat me nog niet gelukt is om op te lossen:
Prowlarr (container in Docker op Synology NAS) geeft een foutmelding die te maken heeft met de DNS instellingen van Omada, hier heb ik geen kaas van gegeten, dit kwam ik tegen:
"Unable to connect to indexer, please check your DNS settings and ensure IPv6 is working or disabled. Resource temporarily unavailable (api.nzbgeek.info:443)"
https://www.reddit.com/r/...connect_to_any_indexxers/
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Heb onder Wired Netwerk/LAN, de DNS Server op "auto" staan (simpel weg omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om hier tijd in te stoppen)
Vervolgens viel me ook op dat de systeemtijd in de controller, zo'n 9 a 10 minuten achter loopt van de werkelijke tijd.. mijn vermoeden is dat dit misschien ook roet in het eten gooit ?
Controller Settings op "Global View" staat wel ingesteld op UTC +1 (Time settings "AUTO", Daylight Saving Time staat uit), ook op "site view" staat alles ingesteld op UTC +1. Datum klopt wel.
Inmiddels het een en anderrweer werkend, tijdstip klopt nog niet, maar dat neem ik voor lief.
Kan het zijn dat DNS van bijvoorbeeld Cloudfare (1.1.1.1), Google (8.8.8.8) en/of Quad9 (9.9.9.9) bepaalde diensten of services blokkeert?
Hoe hebben jullie dit geregeld of zijn er tips v.w.b. instellen DNS (eigen DNS draaien op NAS)?
Of is wellicht terug schakelen naar de DNS van je ISP het beste? (Odido: 84.241.227.81 & 84.241.227.82)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• testmanager
Wow, ik was de verdeling van de EAP's wat aan het optimaliseren. Kwam nergens boven de 350Mpps uit, ook niet vlak onder de EAP650. Op zich uitstekend voor een Wifi connectie, natuurlijk. Maar ook op de Apple TV die bekabeld direct op de hoofdswitch zit, kwam ik nu niet verder dan 350. Terwijl ik daarvoorheen wel minimaal de 925 van de 980 totaal (Odido glasvezel) haalde.

Zou het dan aan een instelling op de Router liggen?

Inderdaad..... toen ik deze instelling uitzette, knalden de metingen weer tegen het plafond. .. Scheelt het dubbele op WIfi en het 3-dubbele op de UTP kabel)

Het is maar dat je het weet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER7qQ-Cvvy2_MgIEO7yIpoNJC1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyCcxh4QVEgbNSnBUkwc504y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door testmanager op 01-03-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Laatst online: 13-06 15:06
Goedemiddag,

Nieuw hier op het forum, maar heb wat spullen uit de Omadalijn onderweg! Twee weken geleden begonnen met 1 EAP615 wall op zolder als vervanging voor de (slecht werkende) KPN Superwifi dingen.
Werkt prima dus tijd voor uitbreiding.
Nu de TL-R605, OC200 en nog 2 EAP615 onderweg.
Gelijk een vraag: Nu ik alles van de Omada serie heb, gaat dit dan nog werken met een POE switch van een andere merk? Heb een SBVR TXE143 netwerk switch en zou zonde zijn als ik die ook nog moet vervangen, het is allemaal al duur genoeg...
Van het weekend installeren, wellicht kom ik nog wat uitdagingen tegen. Dan is een forum als dit ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
matthijscamp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:14:
Goedemiddag,

Nieuw hier op het forum, maar heb wat spullen uit de Omadalijn onderweg! Twee weken geleden begonnen met 1 EAP615 wall op zolder als vervanging voor de (slecht werkende) KPN Superwifi dingen.
Gelijk een vraag: Nu ik alles van de Omada serie heb, gaat dit dan nog werken met een POE switch van een andere merk? Heb een SBVR TXE143 netwerk switch en zou zonde zijn als ik die ook nog moet vervangen, het is allemaal al duur genoeg...
Van het weekend installeren, wellicht kom ik nog wat uitdagingen tegen. Dan is een forum als dit ideaal!
Gefeliciteerd en welkom!

Met een niet-Omada switch kun je je APs van voeding voorzien. Vanuit de router gezien, zul je gewoon een aantal apparaten zien op dezelfde LAN poort.
VLANs kun je beheren op SSID niveau, en alle andere poorten van de router. De niet-Omada switch ga je handmatig moeten configureren (als het een managed switch is) ofwel alle bedrade clients komen rechtstreeks in het management VLAN terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijscamp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:14:
Goedemiddag,

Gefeliciteerd (hoop ik)!!! :+

Die switch lijkt een unmanaged variant te zijn.
Dat wil zeggen dat je PoE kunt inzetten voor je EAP's.
Maar voor Omada is het verder een plat netwerk - vlans e.d. heeft geen zin - gaat niet werken.

Als je deze switch wil blijven gebruiken is de controller en de router eigenlijk overbodig. :X
Wat er aan Omada-EAP functies over blijft is goed te doen via de Omada app op je foon.

Je kan elke EAP ook via een browser beheren - met 3 stuks is dat ook nog wel te doen!

Mocht je alsnog een switch overwegen:
Als je aan 8 poorten (waarvan 4 PoE) genoeg hebt volstaat TL-SG2008P.
Heb je 8 PoE poorten nodig dan wordt het TL-SG2210P..
Op het moment van schrijven kosten deze dingen ongeveer 100 en 125 Euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 01-03-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@matthijscamp Let wel op dat als je de wall EAP615 gaat doorlussen met behoud van POE (ik las dat dat kon in dit topic dacht ik) dat het gevraagde vermogen wel hoger kan/zal zijn dan je switch aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37
Werkt zo’n wall AP met KPN tv? Wij gaan bijna verhuizen en krijgen dan KPN met tv ipv Ziggo en was benieuwd of het volgende zou kunnen: Experia -> switch -> EAP655-Wall -> KPN+

Kan er niet veel over vinden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwdtje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:34:
Werkt zo’n wall AP met KPN tv? Wij gaan bijna verhuizen en krijgen dan KPN met tv ipv Ziggo en was benieuwd of het volgende zou kunnen: Experia -> switch -> EAP655-Wall -> KPN+

Kan er niet veel over vinden verder.
Zolang alles in deze opstelling een IP adres krijgt van de Experiabox gaat het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37
Ben benieuwd, ik zie dat KPN wel verwacht dat er IGMP snooping actief is en daar kan ik weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
kwdtje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:17:
Ben benieuwd, ik zie dat KPN wel verwacht dat er IGMP snooping actief is en daar kan ik weinig over vinden.
Volgens mij is dat met KPN tv. Als je over bent naar het nieuwe platform KPN tv plus dan werkt het allemaal via standaard ip geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
testmanager schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:
Wow, ik was de verdeling van de EAP's wat aan het optimaliseren. Kwam nergens boven de 350Mpps uit, ook niet vlak onder de EAP650. Op zich uitstekend voor een Wifi connectie, natuurlijk. Maar ook op de Apple TV die bekabeld direct op de hoofdswitch zit, kwam ik nu niet verder dan 350. Terwijl ik daarvoorheen wel minimaal de 925 van de 980 totaal (Odido glasvezel) haalde.

Zou het dan aan een instelling op de Router liggen?

Inderdaad..... toen ik deze instelling uitzette, knalden de metingen weer tegen het plafond. .. Scheelt het dubbele op WIfi en het 3-dubbele op de UTP kabel)

Het is maar dat je het weet!

[Afbeelding]
Welke router gaat het in dit geval om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
IJsbeer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Welke router gaat het in dit geval om?
ER7206 V1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Oh, dat valt mij tegen. De ER7206 is bedoeld voor grotere aantallen gebruikers en IDS/IPS impact mag dan toch niet zo groot zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Oh, dat valt mij tegen. De ER7206 is bedoeld voor grotere aantallen gebruikers en IDS/IPS impact mag dan toch niet zo groot zijn?
To manage expectations:
Op dit moment is geen van de Omada routers in staat om op met IDS/IPS gigabit Internet verkeer op wirespeed af te handelen - dus ook de 707-M2 niet.

Voor de volledigheid: de ISP-routers/Fritzboxen van deze wereld hebben niet eens een IDS/IPS(-achtige). Daarmee vergeleken is er in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Mini-me schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Factor drie verschil is redelijk normaal. De fabrikant kan er voor kiezen om iets te maken dat zonder IDS 3Gbit doet, dan valt het bij 1Gbit poorten niet zo snel op als je de functie aan zet. :P
Tot enkele jaren geleden was het niet eens gemeengoed dat een 1Gbit router ook die snelheid (zonder IDS) haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:32
Hier gisteren de overstap gemaakt van KPN naar Ziggo.

Inmiddels de ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter krijg ik nog niet voor elkaar om internet te krijgen.

Ik heb de 2.5gb port van de ziggo sagecom doorgelust naar de wan poort op mijn ER605, en vervolgens via de omada controller in de WAN settings de connection type van PPPoE naar dynamic IP gezet en VLAN uitgezet. Met die gedachte dacht ik er eigenlijk al te zijn.... Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik heb al even gestruind in dit topic opzoek naar Ziggo settings, maar kon niets specifieks vinden. :(

Iemand die hem even binnentikt met een nobrainer oplossing? :+

Modem en ER605 zijn beide al herstart in de "juiste" volgorde:

Beide uit
Modem opstarten tot volledig actief (groene lampje brand constant = bridge modus)
Er605 opstarten en wachten

edit1: Inmiddels een laptop via ethernet aangesloten op de modem, dan krijg ik wel direct een ip toegewezen... dus mag dan vermoeden dat het toch ergens in de settings zit...

[ Voor 10% gewijzigd door Sinny op 03-03-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:27:
Hier gisteren de overstap gemaakt van KPN naar Ziggo.

Inmiddels de ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter krijg ik nog niet voor elkaar om internet te krijgen.

Ik heb de 2.5gb port van de ziggo sagecom doorgelust naar de wan poort op mijn ER605, en vervolgens via de omada controller in de WAN settings de connection type van PPPoE naar dynamic IP gezet en VLAN uitgezet. Met die gedachte dacht ik er eigenlijk al te zijn.... Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik heb al even gestruind in dit topic opzoek naar Ziggo settings, maar kon niets specifieks vinden. :(

Iemand die hem even binnentikt met een nobrainer oplossing? :+

Modem en ER605 zijn beide al herstart in de "juiste" volgorde:

Beide uit
Modem opstarten tot volledig actief (groene lampje brand constant = bridge modus)
Er605 opstarten en wachten

edit1: Inmiddels een laptop via ethernet aangesloten op de modem, dan krijg ik wel direct een ip toegewezen... dus mag dan vermoeden dat het toch ergens in de settings zit...
Als je met je laptop een IP adres krijgt, betekent het dat je modem niet in bridge staat en als DHCP server nog adressen uitdeelt.
Fysiek heb je de goede verbindingen gemaakt. Staat het modem in bridge, dan moet jouw ER605 router zich aanmelden bij Ziggo. Juist daarvoor is PPPoE bedoeld. DHCP moet uiteraard ook aan staan aan de cliënt kant om jouw apparaten een IP adres te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Mini-me schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Als je met je laptop een IP adres krijgt, betekent het dat je modem niet in bridge staat en als DHCP server nog adressen uitdeelt.
Fysiek heb je de goede verbindingen gemaakt. Staat het modem in bridge, dan moet jouw ER605 router zich aanmelden bij Ziggo. Juist daarvoor is PPPoE bedoeld. DHCP moet uiteraard ook aan staan aan de cliënt kant om jouw apparaten een IP adres te geven.
Ik kreeg op de laptop alleen een publiek ipadres door vanuit de modem. De groene lamp brandt op de Sagemcom, dus dat zou echt bridge moeten zijn.

Ziggo gebruikt geen PPPoE meer? Men geeft aan DHCP als instelling te gebruiken, waaruit ik de conclusie trok dat dit dynamic IP moest zijn als connection type...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je doet het goed, alleen werkt het niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Ik kreeg op de laptop alleen een publiek ipadres door vanuit de modem. De groene lamp brandt op de Sagemcom, dus dat zou echt bridge moeten zijn.

Ziggo gebruikt geen PPPoE meer? Men geeft aan DHCP als instelling te gebruiken, waaruit ik de conclusie trok dat dit dynamic IP moest zijn als connection type...
ok, dus je hebt wel internet op je laptop direct aan een ethernet kabel?

Deel dan screenshots van de instellingen in je Omada omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
franssie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:20:
[...]

ok, dus je hebt wel internet op je laptop direct aan een ethernet kabel?

Deel dan screenshots van de instellingen in je Omada omgeving.
Ja, reboot ik de modem, sluit ik de laptop via ethernet op de modem krijg ik een pub ip adres,
Zet ik de er605 ertussen, dan blijft hij terug geven:

Router failed to obtain the ip address for WAN because no response from the server.

Dit is na een reboot van de modem, want achijnbaar kan die maar aan 1 mac adres/apparaat een adres weggeven, dat zou zonder reboot dan de laptop blijven.

Zal zo even snel een screenshot maken van de settings. Heb inmiddels ook een poging gedaan op ipv6 toe te voegen om te voorkomen dat dat de boel blokkeert.

EDIT:

Hier de WAN settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i_HRpscuQP0CUZ3bhzZ2Vdmlkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BqOwhm6ulKCiFCDzTXGDquod.png?f=fotoalbum_large

Edit 2:

Ik zie nu in mijn ipv6 wan connection op de router wel een default gateway die overeenkomt met de default gateway die ik net binnenkreeg op mijn laptop... :/ welke dus van ziggo af lijkt te komen. Dus er komt wel iets binnen ...

[ Voor 28% gewijzigd door Sinny op 03-03-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airw0lf schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:37:
[...]

To manage expectations:
Op dit moment is geen van de Omada routers in staat om op met IDS/IPS gigabit Internet verkeer op wirespeed af te handelen - dus ook de 707-M2 niet.

Voor de volledigheid: de ISP-routers/Fritzboxen van deze wereld hebben niet eens een IDS/IPS(-achtige). Daarmee vergeleken is er in ieder geval iets.
De uxg lite zou het moeten kunnen. Maar twijfelachtig of dit niet een flinke impact op de snelheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:00:
[...]

De uxg lite zou het moeten kunnen. Maar twijfelachtig of dit niet een flinke impact op de snelheid heeft.
Zonder IDS/IPS kunnen de meeste wel gigabit internet snelheden halen.

Maar met IDS/IPS zul je toch naar een zwaarder exemplaar moeten - ik maak gebruik van een OpnSense VM met 2 cores en 4-Gig geheugen. Die is op piekmomenten +50% belast - hoewel niet alle IDS/IPS functies ingeschakeld zijn.

De onderliggende hardware is gebaseerd op een AMD Ryzen 7 model 5700X met 64-Gig geheugen en een NVME SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Ben inmiddels op het punt aangekomen om de R605 even een reset te geven en enkel de modem en laptop aan te sluiten, om te zien of dat iets op wil lossen.

Vraag is echter, kan ik hem in een latere fase dan adopten met de oude instelling in het netwerk?

Of moet ik dan eerst een backup maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:46:
Ben inmiddels op het punt aangekomen om de R605 even een reset te geven en enkel de modem en laptop aan te sluiten, om te zien of dat iets op wil lossen.

Vraag is echter, kan ik hem in een latere fase dan adopten met de oude instelling in het netwerk?

Of moet ik dan eerst een backup maken?
Technisch kan je via een backup terug. Maar beter is een factory-reset en beetje-bij-beetje de config opnieuw opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
Airw0lf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:49:
[...]

Technisch kan je via een backup terug. Maar beter is een factory-reset en beetje-bij-beetje de config opnieuw opbouwen.
Oke, maar ik help dus effectief daarmee mijn netwerk om zeep? :+

Of ga ik mijn LAN settings kunne laten staan en moet ik alleen even de router opnieuw configureren? :)

Edit:

Oke ik heb na de reset direct internet via ethernet aansluiting op de router nu... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sinny op 04-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Het laatste puntje waar ik qua Omada nog wel eens tegen aanloop, is dat always-on (IOT) devices, een “valse verbinding” hebben: ze reageren niet meer, en zeggen dan in de Omada app dat ze geconnect zijn op het LAN. Ik moet dat het dichtsbijzionde EAP650 rebooten alvorens er weer een connectie is. Het rare is dan andere devices wel gewoon verbonden waren via dat EAP.

Ik kan natuurlijk de EAP’s (met meest recente niet-beta firmware) elke nacht rebooten maar dat zou niet moeten hoeven?

Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay

yay

Sinny schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Ja, reboot ik de modem, sluit ik de laptop via ethernet op de modem krijg ik een pub ip adres,
Zet ik de er605 ertussen, dan blijft hij terug geven:

Router failed to obtain the ip address for WAN because no response from the server.

Dit is na een reboot van de modem, want achijnbaar kan die maar aan 1 mac adres/apparaat een adres weggeven, dat zou zonder reboot dan de laptop blijven.

Zal zo even snel een screenshot maken van de settings. Heb inmiddels ook een poging gedaan op ipv6 toe te voegen om te voorkomen dat dat de boel blokkeert.

EDIT:

Hier de WAN settings:

[Afbeelding]

Edit 2:

Ik zie nu in mijn ipv6 wan connection op de router wel een default gateway die overeenkomt met de default gateway die ik net binnenkreeg op mijn laptop... :/ welke dus van ziggo af lijkt te komen. Dus er komt wel iets binnen ...
Ik heb even gekeken. Jouw settings zijn hetzelfde als mijn setting, maar ik gebruik geen ipv6.

Onder het kopje 'LAN' staan de settings wel goed? Gateway / DHCP ranges?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinny
yay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Ik heb even gekeken. Jouw settings zijn hetzelfde als mijn setting, maar ik gebruik geen ipv6.

Onder het kopje 'LAN' staan de settings wel goed? Gateway / DHCP ranges?
Jep niets veranderd daar.

De factory reset van de router heeft geholpen, kreeg direct een pub ip vanuit ziggo binnen. Heb de ip range even teruggezet naar wat ik voorheen gebruikte en op het moment dat ik hem terugklik in de switch krijgt alles ook direct weer internet.

Vaag, mocht iemand nog een idee hebben wat hier een root cause van zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag gezien er hier ongeveer jaarlijks geswitcht wordt van providers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Oke, maar ik help dus effectief daarmee mijn netwerk om zeep? :+

Of ga ik mijn LAN settings kunne laten staan en moet ik alleen even de router opnieuw configureren? :)

Edit:

Oke ik heb na de reset direct internet via ethernet aansluiting op de router nu... :+
Misschien eerst eens een factory reset proberen en kijken wat er gebeurd.
De LAN gegevens blijven dan feitelijk staan. Maar de WAN poort gaat dan naar DHCP en zou eigenlijk meteen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinny schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Jep niets veranderd daar.

De factory reset van de router heeft geholpen, kreeg direct een pub ip vanuit ziggo binnen. Heb de ip range even teruggezet naar wat ik voorheen gebruikte en op het moment dat ik hem terugklik in de switch krijgt alles ook direct weer internet.

Vaag, mocht iemand nog een idee hebben wat hier een root cause van zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag gezien er hier ongeveer jaarlijks geswitcht wordt van providers :+
Ik denk een combinatie van ISP en switchen naar een eigen router - het fijne weet ik er niet van. Maar als je van router switched helpt over het algemeen een powercycle met 3 minuten wachttijd tussen uit en aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
testmanager schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:13:
Het laatste puntje waar ik qua Omada nog wel eens tegen aanloop, is dat always-on (IOT) devices, een “valse verbinding” hebben: ze reageren niet meer, en zeggen dan in de Omada app dat ze geconnect zijn op het LAN. Ik moet dat het dichtsbijzionde EAP650 rebooten alvorens er weer een connectie is. Het rare is dan andere devices wel gewoon verbonden waren via dat EAP.

Ik kan natuurlijk de EAP’s (met meest recente niet-beta firmware) elke nacht rebooten maar dat zou niet moeten hoeven?

Herkent iemand dit?
Ik niet - maar ik reboot de AP's elke morgen zodat ze opnieuw gaan bepalen welke kanalen ze moeten gebruiken. Op die manier passen de AP's zich aan op eventuele wifi veranderingen in de directe omgeving.

(edit)
En meer in het algemeen:
Ik laat wekelijks in de nacht van vrijdag op zaterdag alles updaten - meteen gevolgd door een reboot - voorkomt "geklaag" over memory-leaks en zo... zou niet moeten - maar met agile en scrum en zo is het er allemaal niet stabieler op geworden... :+

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 04-03-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
Airw0lf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Misschien eerst eens een factory reset proberen en kijken wat er gebeurd.
De LAN gegevens blijven dan feitelijk staan. Maar de WAN poort gaat dan naar DHCP en zou eigenlijk meteen moeten werken.
Yes dat was dus uiteindelijk de oplossing, die 3 minuten cycle heb ik waarschijnlijk wel gedaan op de router, toen ik gisteravond boodschappen gedaan heb tussendoor ;)

Maar goed, alles werkt weer, allen bedankt voor het meedenken en adviseren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:20
Hier iemand (positieve) ervaring met de EAP683 LR? Ik wil graag een 655 wall model vervangen door een schotel en de EAP683LR leek me op papier de beste te zijn, alleen heeft die blijkbaar wat bugs. Hier iemand die dit al dan niet kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Iemand tips om het roamen van m’n iPhone beter te laten gaan?

Ik heb verbinding via 5ghz maar merk dat hij niet hopt naar een ander AP.
Tevens buiten in de schuur is dichtstbijzijnde AP de woonkamer maar blijf verbonden met AP die in de gang hangt ? Soms val ik ook terug naar mobiele data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@MarioMark1541 voor mij werkte dit:
1) vast MAC adres in je eigen wifi netwerk op je telefoon instellen zodat de controller je telefoon kan blijven tracken (iemand vond dat onzin overigens, zou ook best kunnen, dat roaming blijft een beetje Voodoo)
2) Roaming aanzetten (ik heb nu ook AI roaming aanstaan).
Zie franssie in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

Heel soms valt mijn Pixel (ik heb android) toch terug op 5G, maar wisselen is meestal wel direct zonder 4/5/g binnen 10 a 15 seconden gebeurd tussen mijn twee AP's die een groot overlappend grondgebied hebben.

Wellicht het proberen waard? Ik neem aan dat je een controller hebt, anders moet je telefoon alles zelf uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
franssie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:09:
@MarioMark1541 voor mij werkte dit:
1) vast MAC adres in je eigen wifi netwerk op je telefoon instellen zodat de controller je telefoon kan blijven tracken (iemand vond dat onzin overigens, zou ook best kunnen, dat roaming blijft een beetje Voodoo)
2) Roaming aanzetten (ik heb nu ook AI roaming aanstaan).
Zie franssie in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

Heel soms valt mijn Pixel (ik heb android) toch terug op 5G, maar wisselen is meestal wel direct zonder 4/5/g binnen 10 a 15 seconden gebeurd tussen mijn twee AP's die een groot overlappend grondgebied hebben.

Wellicht het proberen waard? Ik neem aan dat je een controller hebt, anders moet je telefoon alles zelf uitzoeken.
Zeker heb ook een controller

Dit zijn mijn huidige settings Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS_VWKzXlu-xTXRpS6cVG3fALS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnK3sdJOMrk6NduOATX0Tvkk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MarioMark1541 op 08-03-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@MarioMark1541 Dat ziet er wel redelijk uit zoals ik het nu heb draaien. Je kan dus nog kijken of je iPhone mac adressen wisselt tussen AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
MarioMark1541 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:30:
Iemand tips om het roamen van m’n iPhone beter te laten gaan?

Ik heb verbinding via 5ghz maar merk dat hij niet hopt naar een ander AP.
Tevens buiten in de schuur is dichtstbijzijnde AP de woonkamer maar blijf verbonden met AP die in de gang hangt ? Soms val ik ook terug naar mobiele data
DTIM verhogen naar 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAbpQVEPfGkE4G7o-dg6p5TjxcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6L5oMMLvI2EstmieS6uLFdnP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat doet DITM? Het blijft allemaal wat voodoo voor mij.

Pagina: 1 ... 48 ... 60 Laatste