Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48
Inderdaad wat doet dtm?

Jij hebt nog meer andere settings kan je die toelichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
franssie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Wat doet DITM? Het blijft allemaal wat voodoo voor mij.
Probeer maar gewoon even.
Staat een stukje terug hier overigens wel ergens uitgelegd
https://www.google.nl/sea...lient=mobile-gws-wiz-serp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

testmanager schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Probeer maar gewoon even.
Staat een stukje terug hier overigens wel ergens uitgelegd
,.
Ik had gezocht maar het is dus dtim ipv ditm.

[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

(Ik hebje google link met je eigen tracker keys met opzet niet gequoot)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Wat doet DITM? Het blijft allemaal wat voodoo voor mij.
Voodoo master Google is je grootste vriend... :+
Keywords: wifi en DTIM.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:02:
[...]

Voodoo master Google is je grootste vriend... :+
Keywords: wifi en DTIM.
Ja dat werkte dus niet omdat ik twee letters omgedraaid had :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
#moegestreden

Ik blijf maar houden dat vele IOT apparaten (die always on zijn), na een dag, of een paar dagen, toch weer offline zijn. NIet bereikbaar in Apple Homekit, en op het Omada-systeem dan als Wifi apparaat ineens via LAN zijn aangesloten. Heb werkelijk alle combi's geprobeerd maar blijf dezelfde shit houden. Zelfs dagelijks rebooten van de EAP's is soms niet voldoende.

Wat nu, dan toch maar dat Ubuquity systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:20
testmanager schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:22:
#moegestreden

Ik blijf maar houden dat vele IOT apparaten (die always on zijn), na een dag, of een paar dagen, toch weer offline zijn. NIet bereikbaar in Apple Homekit, en op het Omada-systeem dan als Wifi apparaat ineens via LAN zijn aangesloten. Heb werkelijk alle combi's geprobeerd maar blijf dezelfde shit houden. Zelfs dagelijks rebooten van de EAP's is soms niet voldoende.

Ik heb dat ook.
Ik zie dan bij cliënten wel volle bak signaal is maar geen ip adres.
En dat apparaat is dan niet meer beschikbaar.
Het gaat bij mij om Tp-link tapo tussen stekkers en homewizard tussen stekkers.
Ik gebruik nog geen Omada router maar een Netgear r9000 met daar achter voor wifi diverse Omada eap,s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wat het waard is (mijn 0,100 Euro :+ ):
Ik heb hier een Omada installatie met een Omada router, wat switches en AP's. In totaal draaien er 13 IoT devices waarvan 6 TAPO stekkers en nooit uitval.

Zie afbeelding:
De IoT devices hebben een eigen vlan met een 2,4-Ghz-only SSID en een WPA2-PSK (dus geen WPA3). Fast roaming en aanverwante settings staan allemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THm_Bd5Uk0ROtTy6RyH7q5fdmlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BU9qmqHtUD7X0DUeRhkNl20o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:35:
Voor wat het waard is (mijn 0,100 Euro :+ ):
Ik heb hier een Omada installatie met een Omada router, wat switches en AP's. In totaal draaien er 13 IoT devices waarvan 6 TAPO stekkers en nooit uitval.

Zie afbeelding:
De IoT devices hebben een eigen vlan met een 2,4-Ghz-only SSID en een WPA2-PSK (dus geen WPA3). Fast roaming en aanverwante settings staan allemaal uit.

[Afbeelding]
Ik heb hier wel meer achter zitten.
Ik heb het probleem bij een p110 stekker die vlakbij een eap245 zit.
En een van homewizard stekker.
Even een vast ip gegeven werkt ook niet.
Het kan natuurlijk ook dat de Netgear r9000 brak is.
Hiervoor wil ik nog een Omada router in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb twee ESP32 modules, een lidl lamp en een EAP245 binnen een straal van 30 cm hangen - werkt zonder uitval.

Voor de volledigheid: ik heb de radio's van alle EAP's op het laagst mogelijke zendvermogen staan - voor zowel de 2,4-Ghz band als de 5-Ghz band. Dus de optie "lowest" - niet custom en dan het laagste getal - dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:09:
Ik heb twee ESP32 modules, een lidl lamp en een EAP245 binnen een straal van 30 cm hangen - werkt zonder uitval.

Voor de volledigheid: ik heb de radio's van alle EAP's op het laagst mogelijke zendvermogen staan - voor zowel de 2,4-Ghz band als de 5-Ghz band. Dus de optie "lowest" - niet custom en dan het laagste getal - dat werkt niet.
Het zendvermogen is natuurlijk afhankelijk welk ap in welke ruimte.
Dat heb ik heel verschillend staan.
Ik vraag mij dan ook af wat dit te maken kan hebben met een apparaat wat wel verbindt maar geen ip krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVPGwk4H1ecB-UyxEHLsRscSuzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPvs6277MAa2AyNGEAFMDIZX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:16:
[...]

Ik vraag mij dan ook af wat dit te maken kan hebben met een apparaat wat wel verbindt maar geen ip krijgt.

[Afbeelding]
En omgekeerd? Het apparaat heeft wel "verbinding" maar krijgt geen IP. Is er dan wel sprake van een verbinding? :+

Wat zegt de Omada controller over de retries van de AP's? Wat staat er in de Omada log over die apparaten op het moment dat ze verbinding proberen te maken? Wat is het interference percentage voor elk van die AP's?

De 2,4-Ghz band kan makkelijk(er) door muren en plafonds heen. Hier zijn er 2 slimme wekkers met (in vogelvlucht) een afstand van ongeveer 6 meter tot het dichtstbijzijnde AP. Onderweg komen ze 2 buitenmuren tegen. Deze twee wekkers hebben een foutvrije verbinding op het laagste zendvermogen van het AP. In de controller hebben deze apparaten 4 streepjes (van de 5).

Als ik ze op de 5-Ghz band verbinding laat maken is er in Omada nog maar 1 streepje te zien. Het zendvermogen van de AP's hoger zetten is in dit geval zinloos - daarmee krijgen de twee wekkers geen betere verbinding omdat ze zelf te weinig vermogen hebben - in ieder geval voor de 5-Ghz band.

Als ik het zendvermogen van de 2,4-Ghz band hoger zet heb ik weliswaar nog steeds verbinding - maar de retries en interference lopen op - waarschijnlijk zitten de AP's elkaar dan in de weg. Oftwel, een te hoog zendvermogen kan de nodige site-effects met zich meebrengen. Bijvoorbeeld een apparaat dat steeds twijfelt welk AP te "nemen". Waardoor er uiteindelijk geen verbinding tot stand komt.

Een andere mogelijke oorzaak is een slechte kabel(verbinding) waardoor de DHCP aanvraag niet lukt - zeker in combinatie met wifi-mesh. Als alle AP's via mesh en bekabeld zijn verbonden heb je te maken met loops. Bij een stabiele, goedwerkende kabelverbinding is dat geen probleem. Maar als die niet 100% in orde is kunnen er rare dingen gebeuren.

Voor zover al niet gedaan: misschien die wif mesh eens uitzetten? Hebben de Omada apparaten (en eventuele andere netwerk apparaten) dan nog steeds een stabiele verbinding? Wat staat er in die situatie in de Omada log?

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 10-03-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
testmanager schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:22:
#moegestreden

Heb wel weer nieuwe info:

Bij menu INZICHTEN en dan VORIGE VERBINDINGEN zag ik dit: "Geblokkeerd door ACL"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k5v9xcbMkB0W16JYCaI2A50C3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsu0aHFRY3VVj5yMVT5x7Lnu.png?f=fotoalbum_large

Terwijl ik nergens een ACL heb gedefinieerd: (niet op de gateway, niet op de switch, niet op de AP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AS9ZKv4k37rsW7oTDZNnU7GcNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ex2KZdpyIUFbGYRRIfP8T2LB.png?f=fotoalbum_large

Daarna heb ik dit apparaat verwijderd bij INZICHTEN, BEKENDE CLIENTS (niet in het lijstje van geblokkeerde clients) en daarna kreeg 'ie weer een IP nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:54:
[...]

En omgekeerd? Het apparaat heeft wel "verbinding" maar krijgt geen IP. Is er dan wel sprake van een verbinding? :+

Wat zegt de Omada controller over de retries van de AP's? Wat staat er in de Omada log over die apparaten op het moment dat ze verbinding proberen te maken? Wat is het interference percentage voor elk van die AP's?

De 2,4-Ghz band kan makkelijk(er) door muren en plafonds heen. Hier zijn er 2 slimme wekkers met (in vogelvlucht) een afstand van ongeveer 6 meter tot het dichtstbijzijnde AP. Onderweg komen ze 2 buitenmuren tegen. Deze twee wekkers hebben een foutvrije verbinding op het laagste zendvermogen van het AP. In de controller hebben deze apparaten 4 streepjes (van de 5).

Als ik ze op de 5-Ghz band verbinding laat maken is er in Omada nog maar 1 streepje te zien. Het zendvermogen van de AP's hoger zetten is in dit geval zinloos - daarmee krijgen de twee wekkers geen betere verbinding omdat ze zelf te weinig vermogen hebben - in ieder geval voor de 5-Ghz band.

Als ik het zendvermogen van de 2,4-Ghz band hoger zet heb ik weliswaar nog steeds verbinding - maar de retries en interference lopen op - waarschijnlijk zitten de AP's elkaar dan in de weg. Oftwel, een te hoog zendvermogen kan de nodige site-effects met zich meebrengen. Bijvoorbeeld een apparaat dat steeds twijfelt welk AP te "nemen". Waardoor er uiteindelijk geen verbinding tot stand komt.

Een andere mogelijke oorzaak is een slechte kabel(verbinding) waardoor de DHCP aanvraag niet lukt - zeker in combinatie met wifi-mesh. Als alle AP's via mesh en bekabeld zijn verbonden heb je te maken met loops. Bij een stabiele, goedwerkende kabelverbinding is dat geen probleem. Maar als die niet 100% in orde is kunnen er rare dingen gebeuren.

Voor zover al niet gedaan: misschien die wif mesh eens uitzetten? Hebben de Omada apparaten (en eventuele andere netwerk apparaten) dan nog steeds een stabiele verbinding? Wat staat er in die situatie in de Omada log?
Ik kan niet echt een fout vinden.
Deze eap245 hangt bij het biljart in een kelder.
Geen andere wifi storing.
Zoals dit plaatje kun je zien dat de p110 tapo tussen stekker wel verbinding heeft maar geen ip.
Terweil dit probleem loos heeft gewerkt en ik niks veranderd heb.
Mesh gebruik ik niet.
Alles zit met degelijke cat5e kabels aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JouSY2PRiNY35eilEhcrkjKbq-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsSKNudoGAsUe0JqO4cMCUOq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:56:
[...]

Ik kan niet echt een fout vinden.
Deze eap245 hangt bij het biljart in een kelder.
Geen andere wifi storing.
Zoals dit plaatje kun je zien dat de p110 tapo tussen stekker wel verbinding heeft maar geen ip.
Terweil dit probleem loos heeft gewerkt en ik niks veranderd heb.
Mesh gebruik ik niet.
Alles zit met degelijke cat5e kabels aangesloten.
[Afbeelding]
Mja - maar zoals gevraagd in mijn eerdere bericht:
Wat staat er in de Omada log voor dit apparaat? En wat is er te zien in de grafiek met retries?

Mijn glazen bol is niet meer wat het geweest is... sorry... :+

Al een probleem gemeld bij TP-Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
O ja sorry.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h53aQq2Dp3FGELWc178Vi0so4qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbs6Pyx1jXMDC6l4mxO8x3MU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAqTU9KhcMb5vcDEWyUde801tJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsyEtIPtR2oj01MXTaFrEep9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door peterbier op 10-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:49
Volgens mij zag ik tijdens het meelezen al eerder dat de suggestie was gedaan om hem op WPA2 only te zetten, dat al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En? Wat schat je in dat de oorzaak is? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:41:
[...]

En? Wat schat je in dat de oorzaak is? :X
Ik heb werkelijk geen idee.
Ik heb dan ook meerdere p110 en p115 stekkers geen problemen.
Kan ik het op WPA/WPA2 stand zetten maar lijkt mij ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ow - ok.
Hoezo "lijkt mij ook niet de bedoelijg"?

Welke firmware versie heb je op die P110 met problemen staan? En wat op de P110 zonder problemen?

Misschien eens beginnen met WPA2-only? En kijken of dat helpt?

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 10-03-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:46
peterbier schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:00:
[...]

De WPA2-Only stand kan je alleen vinden op de webpagina van de controller zelf, de Omada app heeft deze functie namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
D0ubleD0uble schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:39:
[...]

De WPA2-Only stand kan je alleen vinden op de webpagina van de controller zelf, de Omada app heeft deze functie namelijk niet.
Bedankt i.d.d. via de oc200 met de pc.
Nog een (domme) vraag ik heb WPA2-PSK / AES ingesteld.
Of kan ik deze beter op auto zetten.?
Nu even testen of het beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik heb een ER7212PC aangeschaft, DrayTek SC SFP uit mijn huidige switch met SFP getrokken (die setup werkte, vrij oude switch) en geïnstalleerd, maar krijg Odido niet aan de praat. Heb VLAN op 300 staan op de WAN poort, maar ik blijf de foutmelding:
"Failed to obtain IP address for SFP WAN/LAN1 because no response from the server."
ontvangen.

Iemand ervaring met Odido om deze router en het werkend gekregen? Of andere provider maar wel gebruik gemaakt van een SFP? Wat zijn de configuraties? Thanks!

[ Voor 13% gewijzigd door Dimiz op 14-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dimiz staat 802.1Q Tag wel aangevinkt?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
Zeker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M79mT2_i3bona3p9Ncisq6Sc7n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NECv9kBmEFJB7ApuLDGOaNdY.png?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door Dimiz op 14-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Dimiz Dan lijkt het een kwestie van geduld als ik dit topic mag geloven (iets ander model): https://community.odido.n...outer-eigen-router-359964

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimiz
Hartelijk dank Robby, probeer ik nog even verder!

Edit:
Na wat verder onderzoek adhv de url van @RobbyTown , heb ik een DHCP release uitgevoerd vanuit mijn vorige router, direct SFP afgekoppeld, alles (na alle andere config) aangesloten op de nieuwe router, aangezet en direct live.

Mocht je dus een TP-Link Omada router met SFP willen gebruiken en combinatie met Odido, zorg dan dat je de DHCP kan releasen van je vorige apparaat, anders kan het wel eens een aantal uur gaan duren.

Thanks nogmaals!

[ Voor 82% gewijzigd door Dimiz op 15-03-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
peterbier schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:16:
[...]

[Afbeelding]
Weet niet of je wel connectie geen IP nou wel of niet was beantwoord.
Maar ik heb zelf zoiets wel hier gehad. En dat had te maken met AP die netjes SSID van werk VLAN aan het uitzenden was. Dit ook netje op de switch poort van de AP toegevoegd, maar was alleen de uplink van switch naar router vergeten het VLAN ID toe te voegen.
Dus wel prima signaal alleen geen DHCP server / gateway te bereiken :+

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
The-Source schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Weet niet of je wel connectie geen IP nou wel of niet was beantwoord.
Maar ik heb zelf zoiets wel hier gehad. En dat had te maken met AP die netjes SSID van werk VLAN aan het uitzenden was. Dit ook netje op de switch poort van de AP toegevoegd, maar was alleen de uplink van switch naar router vergeten het VLAN ID toe te voegen.
Dus wel prima signaal alleen geen DHCP server / gateway te bereiken :+
Ik heb alle wifi op WPA2-PSK / AES gezet.
Nu voor een paar dagen was het probleem opgelost met de verbinding p110 stekker.
Als ik die er uit had gehaald voor even was het ook opgelost.
Helaas kan ik daar niet makkelijk bij. (Moet de koelkast eruit)
Soms krijg ik in de log nog dezelfde fouten door maar ieder apparaat werkt nu.
Ik laat het i.i.g. op WPA2-PSK / AES staan.
Gateway van Omada gebruik ik nog niet zit een Netgear r9000 router achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 14:03
Ik heb een vraag. Mijn ouders hebben een boerderij en we hebben een kabel getrokken vanuit de boerderij naar een schuur over een afstand van 90 meter ongeveer. Afgemonteerd en daarop een TP-Link EAP650-Outdoor aangesloten. In de woning komt glasvezel binnen en daar staat nog een asus router. Op die asus wifi router is de kabel van de tplink aangesloten.

Doel: wifi rondom de boerderij zodat de omvormers van de panelen hier ook op kunnen connecten en wij zelf gebruik kunnen maken van dit netwerk op onze mobieltjes etc. Ik wil het gelijk wel goed aanpakken. In de nabije toekomst ook nog enkele beveiligingscamera's aansluiten via UTP. Netwerk moet snel genoeg zijn dan.

De asus wifi router willen we in ieder geval vervangen voor een tplink omada product.

1.TP link ER706W aanschaffen.
2. Router TP-Link ER707-M2 en EAP683 UR
3. Router TP-Link ER707-M2 en EAP673
4.Router TP-Link ER707-M2 en TP-Link EAP660 HD

Wat zou voor de huidige situatie de beste optie zijn? Optie 1 is het goedkoopste. Daarmee kan ik dan wifi weer regelen in de boerderij\woning zelf. Als we later dit jaar dan de schuur gaan opbouwen dan een kabel die kant op trekken en daar een AP plaatsen die ook dicht in de buurt staat bij de EAP650 zodat ze met elkaar samen kunnen werken als mesh. Ik verwacht niet dat ik met bovenstaande opties gelijk volledige dekking op de boerderij heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@harrybeuker - mijn 0,100 Euro (lees: wat stof tot nadenken):
* ER707-M2 met EAP653 gaat prima werken - tenzij je verwacht meer dan 200 devices van wifi te gaan voorzien.
* Zonnepanelen werken het best i.c.m. 2,4-Ghz wifi - dus daar hoef je dit soort EAP's niet voor in te zetten.
* Als je toch nog kabels wil gaan leggen dan kun je mesh beter achterwege laten en alle EAP's via kabel aansluiten. Dat houdt de snelheid erin - zeker i.c.m. camera's
* Over camera's gesproken - als je die via PoE gaat aansluiten lijkt me een dito switch meer dan handig... een outdoor switch (zoals TL-SG2005P-PD) is dan wel praktisch omdat die PoE-in en out doet!
* Als je toch besluit dergelijke hoge snelheid EAP's in te zetten, overweeg dan om ook een M2 switch in te zetten zodat je die snelheden ook daadwerkelijk kunt halen (bijvoorbeeld een SG2210XMP-M2). Anders wordt het zoiets als een RB16 laten rijden op een autoweg... :+
* Alles bij elkaar wordt het dan ook aantrekkelijk om een Omada controller in te zetten - een OC200 voldoet dan prima. Een software controller is flexiber vanwege de extra opslagruimte voor logs en backups.

Succes met het vervolg! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je basisbehoefte het hebben van wifi dekking over een groter oppervlakte is, zou ik me richten op een eap2xx serie AP. Eventueel een 225-outdoor als je hem buiten wilt ophangen. Zoals @Airw0lf al aangaf: een PoE switch hangen op de plek waar de kabels van de camera’s vertrekken.
Ik zou persoonlijk geen combo router+ap nemen als je kiest voor Omada: je zit in een semi pro lijn te zoeken naar features die een standaard home router ook heeft.
Wat betreft bandbreedte: je moet al heel wat camera’s en andere clients hebben, wil je een 1 gbps link vol trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Airw0lf schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:17:
@harrybeuker - mijn 0,100 Euro (lees: wat stof tot nadenken):
* ER707-M2 met EAP653 gaat prima werken - tenzij je verwacht meer dan 200 devices van wifi te gaan voorzien.
* Zonnepanelen werken het best i.c.m. 2,4-Ghz wifi - dus daar hoef je dit soort EAP's niet voor in te zetten.
* Als je toch nog kabels wil gaan leggen dan kun je mesh beter achterwege laten en alle EAP's via kabel aansluiten. Dat houdt de snelheid erin - zeker i.c.m. camera's
* Over camera's gesproken - als je die via PoE gaat aansluiten lijkt me een dito switch meer dan handig... een outdoor switch (zoals TL-SG2005P-PD) is dan wel praktisch omdat die PoE-in en out doet!
* Als je toch besluit dergelijke hoge snelheid EAP's in te zetten, overweeg dan om ook een M2 switch in te zetten zodat je die snelheden ook daadwerkelijk kunt halen (bijvoorbeeld een SG2210XMP-M2). Anders wordt het zoiets als een RB16 laten rijden op een autoweg... :+
* Alles bij elkaar wordt het dan ook aantrekkelijk om een Omada controller in te zetten - een OC200 voldoet dan prima. Een software controller is flexiber vanwege de extra opslagruimte voor logs en backups.

Succes met het vervolg! :*)
Mini-me schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:00:
Als je basisbehoefte het hebben van wifi dekking over een groter oppervlakte is, zou ik me richten op een eap2xx serie AP. Eventueel een 225-outdoor als je hem buiten wilt ophangen. Zoals @Airw0lf al aangaf: een PoE switch hangen op de plek waar de kabels van de camera’s vertrekken.
Ik zou persoonlijk geen combo router+ap nemen als je kiest voor Omada: je zit in een semi pro lijn te zoeken naar features die een standaard home router ook heeft.
Wat betreft bandbreedte: je moet al heel wat camera’s en andere clients hebben, wil je een 1 gbps link vol trekken.
Bedankt voor jullie uitleg. Dus de EAP650 laten voor wat het is met zijn eigen SSID en de asus router ook laten voor wat het is in de boerderij. Als de camera's gaan komen dan kabels trekken en eventueel een AP bij aansluiten om een MESH te kunnen maken op het hele terrein. Ik ben zelf niet kapot van de dekking van de asus router. Wellicht vervang ik deze dan toch door de TP link wifirouter. Dan kan ik later dit jaar nog kijken qua uitbreiden. bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@harrybeuker - nee. Mijn advies is eigenlijk om het uit elkaar te trekken.
Om op die manier de gevolgen van een single-point-of-failure te beperken.
Dus geen wifi router - maar een losse router en een losse eap - liefst 2 of meer die enigszins overlappend zijn.

En v.w.b. mesh: alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
Maar beter niet en alle EAP's via kabel aansluiten op een PoE switch.
Die op zijn beurt weer een bedrade verbinding heeft met de centrale router.

Voor de EAP's is het advies om de goedkoopste wifi-6 varianten in te zetten. Die hebben genoeg verwerkingscapaciteit voor 200-plus wifi apparaten per EAP.

Bovendien hebben ze genoeg aan een 1-Gbps LAN-aansluiting, een goede dekkingsgraad en een goede foutcorrectie. Dit komt omdat wifi-6 een techniek is die gebruikt wordt voor zowel de 2,4-Ghz als de 5-Ghz band.

Dit valt nog iets te verbeteren door de 802.11a/b functies uit te schakelen waardoor de EAP's niet meer hoeven te schakelen tussen de wifi soorten. Dit wil zeggen dat apparaten in de 2,4-Ghz band altijd op minimaal 802.11g snelheden zitten - ook de inverters achter de zonnepanelen.

Ja - het maakt het allemaal duurder, Maar dan heb je wel een stabiele wifi structuur die tegen een stootje kan. En niet bij de eerste de beste wifi-prutser in de buurt onderuit gaat... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 25-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
harrybeuker schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:28:
Ik heb een vraag. Mijn ouders hebben een boerderij en we hebben een kabel getrokken vanuit de boerderij naar een schuur over een afstand van 90 meter ongeveer. Afgemonteerd en daarop een TP-Link EAP650-Outdoor aangesloten. In de woning komt glasvezel binnen en daar staat nog een asus router. Op die asus wifi router is de kabel van de tplink aangesloten.

Doel: wifi rondom de boerderij zodat de omvormers van de panelen hier ook op kunnen connecten en wij zelf gebruik kunnen maken van dit netwerk op onze mobieltjes etc. Ik wil het gelijk wel goed aanpakken. In de nabije toekomst ook nog enkele beveiligingscamera's aansluiten via UTP. Netwerk moet snel genoeg zijn dan.

De asus wifi router willen we in ieder geval vervangen voor een tplink omada product.

1.TP link ER706W aanschaffen.
2. Router TP-Link ER707-M2 en EAP683 UR
3. Router TP-Link ER707-M2 en EAP673
4.Router TP-Link ER707-M2 en TP-Link EAP660 HD

Wat zou voor de huidige situatie de beste optie zijn? Optie 1 is het goedkoopste. Daarmee kan ik dan wifi weer regelen in de boerderij\woning zelf. Als we later dit jaar dan de schuur gaan opbouwen dan een kabel die kant op trekken en daar een AP plaatsen die ook dicht in de buurt staat bij de EAP650 zodat ze met elkaar samen kunnen werken als mesh. Ik verwacht niet dat ik met bovenstaande opties gelijk volledige dekking op de boerderij heb.
Een boerderij.
Dat heb je echt wel meer eap,s nodig om een goede wifi dekking te hebben.
Zelf ook een groot huis en draai met 6 eap,s.
Wat betreft mesh nooit aan beginnen wifi op pakken en door sturen is vragen om problemen en vooral snelheid verlies.
De eap "outdoor" hebben toch poe dus voeden vanaf een poe injector of switch.
Dan heb je een netwerkkabel daar naar toe nodig. (Hoef je niet met stroomadapter te klooien)
De TP link ER706W lijkt mij ook interessant.
Ik heb dan een OVK (2e meterkast) centraal in de woning.
En daar hangen ook de switchen.
Als bij jou ouders de router bijvoorbeeld in de woonkamer staat is deze een optie.
Staat deze in de meterkast bij de voordeur kies dan een losse eap met router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
peterbier schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Een boerderij.
Dat heb je echt wel meer eap,s nodig om een goede wifi dekking te hebben.
Zelf ook een groot huis en draai met 6 eap,s.
Wat betreft mesh nooit aan beginnen wifi op pakken en door sturen is vragen om problemen en vooral snelheid verlies.
De eap "outdoor" hebben toch poe dus voeden vanaf een poe injector of switch.
Dan heb je een netwerkkabel daar naar toe nodig. (Hoef je niet met stroomadapter te klooien)
De TP link ER706W lijkt mij ook interessant.
Ik heb dan een OVK (2e meterkast) centraal in de woning.
En daar hangen ook de switchen.
Als bij jou ouders de router bijvoorbeeld in de woonkamer staat is deze een optie.
Staat deze in de meterkast bij de voordeur kies dan een losse eap met router.
thanks! de eap650 is aangesloten met een kabel en POE idd. Glasvezelmodem + router staan in de woonkamer inderdaad. Als ik een losse router en EAP zou nemen dan komen die ook dicht bij elkaar te liggen in de woonkamer. De ER706W is dan een goedkopere optie omdat die ook wifi in zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik weet niet welke provider je hebt.
Je kan ook de ER706W direct op het glasvezelkastje aan sluiten.
In sommige gevallen zelfs zonder glasvezelkastje.
Maar dit laatste raad ik af.
Bij bijvoorbeeld Kpn is itv een dingetje met eigen router.
Bij bijvoorbeeld Odido kun je alles achter een eigen router doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:24
Mijn glasvezel aansluiting wordt binnenkort geactiveerd. Het is van Delta netwerk.

Nu heb ik als router de TP-Link ER707-M2. Kan ik daar ook direct de glasvezel op aansluiten?

Of heb je daar altijd een modem verplicht voor nodig? Of kan het ook met een media converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:36:
Mijn glasvezel aansluiting wordt binnenkort geactiveerd. Het is van Delta netwerk.

Nu heb ik als router de TP-Link ER707-M2. Kan ik daar ook direct de glasvezel op aansluiten?

Of heb je daar altijd een modem verplicht voor nodig? Of kan het ook met een media converter?
Puur technisch: ja, nee en ja.

Begin met het modem en sluit daar je Omada router op aan.
Dan heb je in ieder geval een stukje zekerheid over de werking aan twee kanten.

Heb je eenmaal een werkende Delta-verbinding en dito Omada router dan zou je kunnen kijken naar de mogelijkheden om die Delta router er tussenuit te laten. In zijn meest eenvoudige vorm laat je de glasconverter er tussen zitten en koppel je de Omada router op basis van een UTP touwtje aan het Delta netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Okay dus met dit type apparaat:

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=51800

gaat het altijd werken zonder de modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:10:
Okay dus met dit type apparaat:

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=51800

gaat het altijd werken zonder de modem?
Wellicht - maar de genoemde router heeft een slot voor een SFP.
Dus dit kastje is eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Okay dan wordt het dus een kwestie van proberen zodra ik bij een provider een abonnement heb afgenomen.

Maar het zou mooi zijn als het zonder extra apparatuur mogelijk blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
domoti schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:27:
Okay dan wordt het dus een kwestie van proberen zodra ik bij een provider een abonnement heb afgenomen.

Maar het zou mooi zijn als het zonder extra apparatuur mogelijk blijkt te zijn.
Je hebt ook nog kans dat je op GPON of XGS-PON komt.
Dan heeft zo,n media converter geen zin die is voor AON.
Sterker nog als je een AON converter op GPON aan sluit gaan alle klanten op die passieve glasvezel splitter offline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Voor de eigenaars van oudere EAP22x modellen: TP-Link is bezig met een nieuwe firmware waaronder “lock to AP” (pre-release)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:03
Heya, ik ga weer bij iemand de WiFi upgraden en het valt me op dat de EAP620HD Slim een stuk duurder is dan de EAP650 (resp. ~150 vs ~110).

Weet één van jullie waarom dat is? Afgaande op de specs lijkt me de 650 beter dan de 620?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfader
dfader schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb inmiddels ook de firmware geüpdatet naar 5.1.1, dat mocht ook niet baten helaas. Ik ga contact met ze opnemen. Ik op verschillende locaties c.a. 10 EAP225's draaien en er loopt er echt nooit eentje vast. Ik vermoed dat het echt een HW failure is tbh.
Ik zie dat ik helemaal ben vergeten hier een status update over te geven. Uiteindelijk tot twee keer toe teruggestuurd, eerste keer apparaat 'gereset' terug ontvangen, hielp niets. Uiteindelijk defecte EAP in mijn eigen netwerk gehangen, zowel bedraad als mesh en in beide gevallen liep de EAP gewoon na een x aantal uren vast terwijl deze niet warm werd oid. Uiteindelijk (iirc) ergens eind januari nog een keer teruggestuurd en nieuwe vervangende unit ontvangen. Deze geinstalleerd en het draait PERFECT, zoals ik van Omada gewend ben. Het bleek dus echt een defecte HW unit te zijn. Eind goed al goed! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfader schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:19:
Heya, ik ga weer bij iemand de WiFi upgraden en het valt me op dat de EAP620HD Slim een stuk duurder is dan de EAP650 (resp. ~150 vs ~110).

Weet één van jullie waarom dat is? Afgaande op de specs lijkt me de 650 beter dan de 620?
De 620 is een HD variant en bedoeld voor omgevingen tot 1000 clients. Zoiets vereist meer CPU en geheugen capaciteit. De niet-HD's gaan tot 200 clients.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mini-me schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:11:
Voor de eigenaars van oudere EAP22x modellen: TP-Link is bezig met een nieuwe firmware waaronder “lock to AP” (pre-release)
Voor de EAP-245 ook zo te zien :)
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/654104

Hmm lijkt alleen voor de v4 :(

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 27-03-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja dat zag ik ook
(1) The above firmware is applied to EAP245 V4.0 and V4.6.
Nu heb ik een V3 én een V4 ... zal vreemd werken als er ééntje wel IP6 kan an de ander niet (sowieso was het me nog niet opgevallen dat ze dat niet ondersteunen ... is wel heel erg 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Ik wacht ook op de v3 update ;)
Maar aangezien de 225 v3 nu ook een prerelease heeft gekregen, verwacht ik dat de 245 binnenkort aan de beurt gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venimk1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-07 06:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAal5uWEzaQCmw0vag-ocgiaEww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QObY8c7RPIZfRYtJLFw1vV26.png?f=fotoalbum_large

Model:
EAP245(EU) v3.0
Firmware versie:
5.1.0 Build 20230104 Rel. 79433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Airw0lf schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:52:
[...]

De 620 is een HD variant en bedoeld voor omgevingen met tot 1000 clients. Zoiets vereist meer CPU en geheugen capaciteit. De niet-HD's gaan tot 200 clients.
Thanks, dat heb ik over het hoofd gezien. De 650 is dus een prima ap voor in huis 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dfader schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Thanks, dat heb ik over het hoofd gezien. De 650 is dus een prima ap voor in huis 😀
Mja - maar een EAP653 of zelfs een EAP613 zou prima passen... gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Venimk1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:14:
[...]

[Afbeelding]

Model:
EAP245(EU) v3.0
Firmware versie:
5.1.0 Build 20230104 Rel. 79433
Echt bug vrij is die functie in die versie niet. Heb 2 homewizard sockets in de garage, de sockets zitten letterlijk 1 meter uit elkaar. Beide Lock op AP-Garage.

1 socket verbind met AP-Slaapkmaker, ik doe een reboot van AP-Slaapkamer. De socket verbind vervolgens met AP-Meterkast, maar niet met AP-Garage terwijl daar de lock op ingesteld staat 8)7 .

Edit: Dan maar AP-Slaapkmaker en AP-Meterkast reboot geven dan springt eindelijk naar AP-Garage. Hopelijk blijft die daar op.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbyTown op 28-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
Airw0lf schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Mja - maar een EAP653 of zelfs een EAP613 zou prima passen... gok ik...
653 is een 650 zonder power supply iirc toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
dfader schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
[...]

De 653 heeft minder zendvermogen op de 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:09:
[...]

De 653 heeft minder zendvermogen op de 5GHz.
Waar lees je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dfader schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Dat ook - en is iets zuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 28-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Eap650
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXBrizdVRHoa12ERfde7Ycs6ViI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvFnWeIsbQ4yvHjSmOv3RWyP.jpg?f=fotoalbum_large

Eap653

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udOz8BH32RIBO2gbPAK3bM2eFY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofdEAAK47UyateeDsngMfUFO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 21:59
Ik heb steeds problemen met het Ziggo modem (de witte) ik had al vaak dat het beeld de vogel geeft met de losse draad. Er is ooit een monteur geweest, gaf aan dat er teveel apparaten op het netwerk stonden. Beetje vreemd want iedereen heeft tegenwoordig meer dan 1 device op zijn modem staan. Ik heb daarom mijn huidige 24 voudige switch vervangen door een 28 omada smart switch waarmee je het verkeer beter kan regelen (bijvoorbeeld media direct naar de tv) Die switch werkt niet op het Ziggo range maar op 192.168.0.1/24 en daarom ook meteen een er605 router en een Omada accespoint 653 en de Omada hardware controller. Helaas krijg ik deze router niet goed op het modem, ook Bridge werkt niet. Er is ook geen dns.

Vraag is dus wie er een Omada router achter zijn Ziggo modem heeft staan en hoe beiden zijn geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
walberg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:39:
Ik heb steeds problemen met het Ziggo modem (de witte) ik had al vaak dat het beeld de vogel geeft met de losse draad. Er is ooit een monteur geweest, gaf aan dat er teveel apparaten op het netwerk stonden. Beetje vreemd want iedereen heeft tegenwoordig meer dan 1 device op zijn modem staan. Ik heb daarom mijn huidige 24 voudige switch vervangen door een 28 omada smart switch waarmee je het verkeer beter kan regelen (bijvoorbeeld media direct naar de tv) Die switch werkt niet op het Ziggo range maar op 192.168.0.1/24 en daarom ook meteen een er605 router en een Omada accespoint 653 en de Omada hardware controller. Helaas krijg ik deze router niet goed op het modem, ook Bridge werkt niet. Er is ook geen dns.

Vraag is dus wie er een Omada router achter zijn Ziggo modem heeft staan en hoe beiden zijn geconfigureerd?
Heb je bu een Omada riuter achter een Ziggo router staan? Dat is niet handig. Kun je de Ziggo router er niet tussenuit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
testmanager schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 05:39:
[...]

Heb je bu een Omada riuter achter een Ziggo router staan? Dat is niet handig. Kun je de Ziggo router er niet tussenuit halen?
Misschien niet handig - maar toch... zou eigenlijk moeten werken.
Er tussen uit laten gaat niet - best-case is de Ziggo router in bridge mode (laten) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walberg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:39:

Begin eens met de WAN-poort van de Omada router aan te sluiten op een LAN poort van het Ziggo modem (al dan niet in bridge mode). En zet de Omada-WAN-poort dan op DHCP. Wat voor IP adres krijgt ie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Echt bug vrij is die functie in die versie niet. Heb 2 homewizard sockets in de garage, de sockets zitten letterlijk 1 meter uit elkaar. Beide Lock op AP-Garage.

1 socket verbind met AP-Slaapkmaker, ik doe een reboot van AP-Slaapkamer. De socket verbind vervolgens met AP-Meterkast, maar niet met AP-Garage terwijl daar de lock op ingesteld staat 8)7 .

Edit: Dan maar AP-Slaapkmaker en AP-Meterkast reboot geven dan springt eindelijk naar AP-Garage. Hopelijk blijft die daar op.
De laatste fw voor EAP245v3 is een jaar oud en ondersteunt nog geen “Lock to AP”. Je ziet de opties wel omdat de Omada Controller die functionaliteit al aanbiedt, maar het AP kan er nog niets mee ;).
Je zult echt moeten wachten op de (aanstaande?) fw update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-07 11:53
RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Nog een ander idee, zet het mac-adres in de deny list van AP in de slaapkamer. Ik had dat gezeur ook met een aantal Chromecasts, en dan maar zo opgelost..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koppie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:17:
[...]

Nog een ander idee, zet het mac-adres in de deny list van AP in de slaapkamer. Ik had dat gezeur ook met een aantal Chromecasts, en dan maar zo opgelost..
En er vervolgens een of meer ACL's van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NJK1979
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-07 12:07
Airw0lf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:42:
[...]

Misschien niet handig - maar toch... zou eigenlijk moeten werken.
Er tussen uit laten gaat niet - best-case is de Ziggo router in bridge mode (laten) zetten.
Heb niet de Omada router maar uit een eerdere setup een TP-link router en die staat achter de ziggomodem die inderdaad in bridgemodus staat. Daar geen probleem mee. De ziggomodem geeft dus enkel het signaal door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NJK1979 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Heb niet de Omada router maar uit een eerdere setup een TP-link router en die staat achter de ziggomodem die inderdaad in bridgemodus staat. Daar geen probleem mee. De ziggomodem geeft dus enkel het signaal door.
Dat modem doet wel een beetje meer... ook in bridge mode... voor de liefhebbers:
Het modem zet het coax signaal altijd om in ethernet pakketjes. Staat het modem in bridge-mode dan blijft het daarbij - het modem heeft dan geen IP adres - althans niet iets wat aan de klantkant zichtbaar is.

Standaard wordt het Ziggo-modem uitgeleverd in routing mode met een 192.168-adres aan de LAN kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Tp-link omada wifi router opgehangen in de ovk werkt mooi.
Ik heb hem als router nog op de switch zitten.
Binnenkort de Netgear r9000 weg halen en de ER706W in Omada opnemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVgm6C6uoLgCxOAGuKFVrUZz-ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75aYcV5uQKWfHuot5KmUUUIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bgv9IE5ZE9JEZ-umAIXVJMg9RzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFbHwCwQmtGsp0cTYrw1tW1z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
peterbier schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:35:
Tp-link omada wifi router opgehangen in de ovk werkt mooi.
Ik heb hem als router nog op de switch zitten.
Binnenkort de Netgear r9000 weg halen en de ER706W in Omada opnemen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi man!
Nu je Tado nog even fatsoenlijk ophangen en de trekkracht van die snoertjes afhalen.
Bijvoorbeeld met zo’n houdertje:
https://www.printables.co...ado-internet-bridge-mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
testmanager schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Mooi man!
Nu je Tado nog even fatsoenlijk ophangen en de trekkracht van die snoertjes afhalen.
Bijvoorbeeld met zo’n houdertje:
https://www.printables.co...ado-internet-bridge-mount
Dit is allemaal tijdelijk.
De hele meterkast ga ik er nog uit slopen.
En een mooie kast met deurtje plaatsen met Hager spullen erin.
Het klopt op de foto is het nogal een rommel.
Zo iets beter. 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbaQsArTc3GVOb2guoyvuu2V99w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRMocGf7CMzTHYf5G9QhBEH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 29-03-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Nieuw monstertje van Frankenstein: de OC400.
Volledig redundante controller (dual power supplies, dual usb backup), console port, dual SFP+ en 4x rj45 1gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mini-me schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:45:
Volledig redundante controller (dual power supplies, dual usb backup), console port, dual SFP+ en 4x rj45 1gbps.
Van 100 AP's naar 1000 AP's - dat is wel een upgrade (voor wie het nodig heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok dat die OC400 bedoeld is voor MSP's.
Die hebben toch liever een stukje hardware wat ze moeten beheren.
Versus een Windows of Linux servertje met een software controller.

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb de OC200 - voldoende voor mij en die 100 of 1000 poort maakt mij niets, gebruik die toch niet voor doorvoer (vraag me zelfs af waarom die erop zitten)

edit: maar als je een dergelijk grote site hebt is het natuurlijk wel lekker om dat dual uit te voeren en zo. Mooi product.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 30-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:45:
Ik haalde mijn informatie van een 1 maand oude Reddit post, niet realiseren dat er nog veeeel meer nieuwe hardware genoemd wordt. Veel AP varianten, nieuwe je versies van bestaande switches en ook een “easy switch” lijn die Omada compatible is. Dat zou wel eens heel erg interessant kunnen worden voor de doorsnee thuisgebruiker.
Blijkbaar gaat de Vigi security lijn worden toegevoegd aan de Omada controller software zodat je vanuit één frontend je apparaten kunt beheren.

(Dan mogen ze de OC200 interface wel opnieuw onder handen nemen want vandaag de dag is die niet vooruit te branden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Ik haalde mijn informatie van een 1 maand oude Reddit post, niet realiseren dat er nog veeeel meer nieuwe hardware genoemd wordt. Veel AP varianten, nieuwe je versies van bestaande switches en ook een “easy switch” lijn die Omada compatible is. Dat zou wel eens heel erg interessant kunnen worden voor de doorsnee thuisgebruiker.
Blijkbaar gaat de Vigi security lijn worden toegevoegd aan de Omada controller software zodat je vanuit één frontend je apparaten kunt beheren.

(Dan mogen ze de OC200 interface wel opnieuw onder handen nemen want vandaag de dag is die niet vooruit te branden).
Ik denk dat Omada de naam gaat zijn voor alles wat te maken heeft met business networking - klein of groot. De naam TP-link is nu vooral iets wat gekoppeld is aan de consumenten markt.

De meest interessante, nieuwe apparaten zijn de M2 uitvoeringen - wat in de praktijk neerkomt op een mainstream van 2,5-Gbps (versus de 1-Gbps van nu) - zo lijkt het in ieder geval.

Dat van Vigi toevoegen aan de Omada controller hoor ik al 2-plus jaar... ben benieuwd of dat ooit echt gaat gebeuren... :?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureYoung
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-04 15:49
Omada Router: TL-ER7212PC en EAP610 in/outdoor - Mesh?

Ik heb de controller geconfigureerd, en voor het Delta netwerk aangesloten op een eigen Nokia XS-010X-Q.

Aanvankelijk kreeg ik geen verbinding met de geadviseerde instellingen. Later bleek dat er naast VLAN: 100 ook een vinkje moet staan bij de 802.1Q tag. Dat samen met Dynamic IP laat het werken.
Via de kabel heb ik snel en stabiel internet. Via de AP's is het erg slecht.

Ik heb 5 VLANS en 5 SSID’s voor verschillende doeleinden. Twee huishoudens, 2 IoT-netwerken en een gastennetwerk.
Probleem zit hem in de accesspoints (Nog maar twee aangesloten)
Ze gaan steeds offline of komen in de Isolated modus. Netwerk is zeer traag. Ping 33ms. 8/40Mbps (D/U)
Alle AP’s zijn bekabeld aangesloten. Vreemd dat Up sneller is.

Nadat ik Mesh heb uitgeschakeld bij de site-settings zijn de disconnects en isolations weg.
Snelheid is nu prima ver boven de 100Mbps.

Ik moet hierna nog wel een AP zonder kabel aansluiten. Dan moet Mesh toch weer aan?
Hoe voorkom ik dan de problemen rondom isolation?

Verder vind ik opvallend dat alle apparaten op 2.4Ghz verbinden. Ook moderne iPhones. Terwijl ik 5Ghz. zou verwachten

Groetjes/
______/Rein

[ Voor 9% gewijzigd door PureYoung op 03-04-2024 20:11 ]

Just flip the bits when you are negative...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 17:18
Net vanuit de controller een update ontvangen naar 5.1.6 voor mijn EAP225(EU) v3.0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
PureYoung schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:28:
Omada Router: TL-ER7212PC en EAP610 in/outdoor - Mesh?

Ik heb de controller geconfigureerd, en voor het Delta netwerk aangesloten op een eigen Nokia XS-010X-Q.

Aanvankelijk kreeg ik geen verbinding met de geadviseerde instellingen. Later bleek dat er naast VLAN: 100 ook een vinkje moet staan bij de 802.1Q tag. Dat samen met Dynamic IP laat het werken.
Via de kabel heb ik snel en stabiel internet. Via de AP's is het erg slecht.

Ik heb 5 VLANS en 5 SSID’s voor verschillende doeleinden. Twee huishoudens, 2 IoT-netwerken en een gastennetwerk.
Probleem zit hem in de accesspoints (Nog maar twee aangesloten)
Ze gaan steeds offline of komen in de Isolated modus. Netwerk is zeer traag. Ping 33ms. 8/40Mbps (D/U)
Alle AP’s zijn bekabeld aangesloten. Vreemd dat Up sneller is.

Nadat ik Mesh heb uitgeschakeld bij de site-settings zijn de disconnects en isolations weg.
Snelheid is nu prima ver boven de 100Mbps.

Ik moet hierna nog wel een AP zonder kabel aansluiten. Dan moet Mesh toch weer aan?
Hoe voorkom ik dan de problemen rondom isolation?

Verder vind ik opvallend dat alle apparaten op 2.4Ghz verbinden. Ook moderne iPhones. Terwijl ik 5Ghz. zou verwachten

Groetjes/
______/Rein
Ga er vanuit dat je de VLAN tags van je wifi netwerken ook hebt toegepast op de aangesloten switch poort en eventueel ook in de trunk poorten?
Maar controle of je iets bent vergeten is door te checken of alles wel netjes een DHCP adresje krijgt uit het juiste vlan. Heb je wel connectie maar geen DHCP dan dus de route volgen of juiste VLAN tags.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
silentkiller schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:52:
Net vanuit de controller een update ontvangen naar 5.1.6 voor mijn EAP225(EU) v3.0!
Hopelijk volgt de EAP245(EU) v3.0 ook nog. Gisteren alvast wel een update van de OC200 ontvangen en uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
The-Source schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:01:
[...]

Ga er vanuit dat je de VLAN tags van je wifi netwerken ook hebt toegepast op de aangesloten switch poort en eventueel ook in de trunk poorten?
Maar controle of je iets bent vergeten is door te checken of alles wel netjes een DHCP adresje krijgt uit het juiste vlan. Heb je wel connectie maar geen DHCP dan dus de route volgen of juiste VLAN tags.
Dat idd, als je voor vlans gaat moet je dat 'all the way' doen, router/firewall-switch(es)-accesspoints.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
silentkiller schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:52:
Zit je in een beta programma? Van 5.1.6 wordt nog niets gerept op de forums, zelfs de prerelease zit nog op 5.1.3 voor jouw EAP??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 17:07
Ik heb sinds 21 uur geleden ook de 5.1.6 voor EAP225(EU) v3.0.
Voor zover ik weet zit ik niet in een beta oid.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hier ook gisteravond binnengehengeld. Geen beta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vDyukUWOpOpTmWkJa_to7Y-0Bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQZn83DygaOVnGcND11gMNYH.png?f=fotoalbum_large

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureYoung
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-04 15:49
The-Source schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:01:
[...]

IDD. Alle VLANs netjes doorgevoerd. IPnrs worden netjes gegeven, analoog aan het SSID.

Het blijft vreemd dat de AP's in Isolation raken wanneer Mesh aanstaat en dat ik geen connectie zie op 5Ghz.

Just flip the bits when you are negative...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 17:18
Mini-me schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:36:
[...]

Zit je in een beta programma? Van 5.1.6 wordt nog niets gerept op de forums, zelfs de prerelease zit nog op 5.1.3 voor jouw EAP??
Neen, ik vond hem ook niet terug op de TP-Link site maar hij werd wel aangeboden via de controller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Goedemiddag,
Ik heb sinds kort Odido glasvezel en heb daarbij een Zyxel T54 modem ontvangen, maar de dekking is slecht. Ik had reeds een EAP245 en heb deze uitgebreid met onderstaande TP-link apparaat:
SG2008P
OC200
EAP653
EAP650-wall.

Hoe kan ik de AP's zo instellen, zodat de WIFI automatisch vanaf de AP gaat met de beste verbinding/ dichtstbijzijnde als ik me in en om huis verplaats met een mobiel apparaat? Is het daarvoor nodig om de SSID's allemaal dezelfde naam te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:46
royozzz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:51:
Goedemiddag,
Ik heb sinds kort Odido glasvezel en heb daarbij een Zyxel T54 modem ontvangen, maar de dekking is slecht. Ik had reeds een EAP245 en heb deze uitgebreid met onderstaande TP-link apparaat:
SG2008P
OC200
EAP653
EAP650-wall.

Hoe kan ik de AP's zo instellen, zodat de WIFI automatisch vanaf de AP gaat met de beste verbinding/ dichtstbijzijnde als ik me in en om huis verplaats met een mobiel apparaat? Is het daarvoor nodig om de SSID's allemaal dezelfde naam te geven?
Ja, dat valt sowieso wel aan te raden. Ook geen aparte 2.4 en 5GHz kanalen dus. Dan zal je telefoon periodiek kijken en automatisch wisselen, ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +13 Henk 'm!
royozzz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:51:
Goedemiddag,
SG2008P
OC200
EAP653
EAP650-wall.

Mooie Omada set! :)

Als ik vragen mag: waarom geen router?
Hoeveel SSID/vlans verwacht je te gaan gebruiken?

Inzake de instellingen (mijn 0,100 Euro):
* Alle AP's een bekabelde verbinding en mesh uitgeschakeld
* Elke SSID heeft dezelfde naam voor alle AP's en alle radio's
* Voor domotica/IoT achtig spul een apart SSID met alleen 2.4-Ghz en WPA/WPA2 met AES
* TX power van de 2.4-Ghz radio zo laag mogelijk: custom => laagste waarde
* TX power van de 5-Ghz radio op low
* Geen wlan optimization
* Onder site:
- Advanced Features allemaal aan gevinkt.
- Bandsteering op "Pefer 5-Ghz / 6-Ghz"
- Bij Beacon Control DTIM op 3 en airtime fairness aan gevinkt
* Voor elke SSID onder advanced settings:
- Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)
- WPA2/AES (dus geen WPA3 en/of auto)
- 802.11r, MLO en PMF allemaal uit gevinkt
* Onder Multicast/Broadcast Management alles uit gevinkt
* Via services een wekelijkse reboot van alle Omada apparaten

Deze instellingen zorgen er bij mij voor dat:
(1) - alle apparaten altijd roamen naar het AP met het sterkste signaal
(2) - zoveel mogelijk connecten op 5-Ghz
(3) - laagst mogelijke stroomverbruik
(4) - minimale interferentie

Inzake (1):
Iemand die door het huis loopt kan ik "volgen" via de roaming (disconnect en connect) meldingen in de log... :)

Inzake WPA3:
Ik heb wel eens dat oudere apparaten dan helemaal geen verbinding krijgen.

Inzake DTIM:
Staat standaard op 1 - schijnen die verwende appeltjes apparaten niet fijn te vinden... ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Airw0lf
Waarom een switch wekelijks laten rebooten? Die dingen zijn toch juist gemaakt voor zeer lange uptime?

Flink lijstje verder zal het een ander ook eens doorvoeren/ nakijken en kijken wat dat in stroom verschilt :).

[ Voor 27% gewijzigd door RobbyTown op 06-04-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
Airw0lf schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:59:
[...]

* Voor domotica/IoT achtig spul een apart SSID met alleen 2.4-Ghz en WPA/WPA2 met AES
* Geen wlan optimization
* Onder site:

Inzake (1):
Iemand die door het huis loopt kan ik "volgen" via de roaming (disconnect en connect) meldingen in de log... :)

Inzake WPA3:

Inzake DTIM:
Staat standaard op 1 - schijnen die verwende appeltjes apparaten niet fijn te vinden... ;) :+
Daar hoort een pinnetje op .... en of in de TS (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Airw0lf schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:59:
[...]

* Geen wlan optimization
* Onder site:

Inzake (1):

Inzake WPA3:

Inzake DTIM:
Wat is het voordeel van een TP-Link router en welke zou je adviseren voor glasvezel?

Ik ben zelf totaal niet handig met het installeren van internet e.d. dus lees hier wat en hoop dat het met jullie hulp lukt. ;) verder zeggen de meeste termen me weinig.... "vlan"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@royozzz vlan zijn gescheiden netwerken, ik gebruik ze ook niey maar je zou op een makkelijke manier in je OC200 een gastnetwerk kunnen aanmaken en daar je home smart spul op hangen, Die slimme dingen worden nog wel eens gehacked en dan kunnen ze via je deurbel of vaatwasser je netwerk op.

Voor de rest heb je het niet nodig als je niet weet wat het is :P

Je OC20o is je controller en daarmee stel je je netwerk in, dus je koppelt je EAP's aan je OC200 en dan configureer je de rest daar vanuit, is even wennen.

Liefst werk je bedraad, wireless mesh met omada heb ik nog weinig goede berichten over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royozzz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:03:
[...]

Wat is het voordeel van een TP-Link router en welke zou je adviseren voor glasvezel?
In deze opstelling zou een ER605 volstaan.
Een ER707-M2 voor als je iets meer pk's nodig hebt - bijvoorbeeld voor VPN's.

Dat is ook meteen een van de voordelen:
Als je de Odido router vervangt door deze heb je VPN mogelijkheden beschikbaar en een uitgebreide set aan security faciliteiten. Een VPN is meer dan handig als je applicaties remote wil gebruiken alsof je thuis zit. Bijvoorbeeld TV kijken.

Een vlan is een soort van schil over je fysieke netwerk laag.
Met een of meer van deze schillen krijg je een netwerk wat veel minder vatbaar is voor cyber aanvallen. En dat begint dan bij de voordeur in de vorm van een router en zijn wan-poort.
Ik ben zelf totaal niet handig met het installeren van internet e.d. dus lees hier wat en hoop dat het met jullie hulp lukt. ;) verder zeggen de meeste termen me weinig.... "vlan"?
Wellicht een dooddoener - maar toch... alles is te leren - ook de aanleg van netwerken met Internet... kijk eens bij Udemy - voor een 40 Euro en twee keer 2-4 uur filmpjes kijken kun je helemaal los... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 07-04-2024 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:52:
@Airw0lf
[...]

Waarom een switch wekelijks laten rebooten? Die dingen zijn toch juist gemaakt voor zeer lange uptime?
De hardware kan dat inderdaad prima aan - ook de eap's... maar de software heeft bij tijd-en-wijle zo zijn nukken. :P

Met de update en reboot schedules heb ik er eigenlijk geen omkijken meer naar.
Flink lijstje verder zal het een ander ook eens doorvoeren/ nakijken en kijken wat dat in stroom verschilt :).
Ik heb een paar maanden terug eens een wifi optimization gedraaid.
Die zette alle radio's op maximaal zend vermogen - met een wopping 7% prestatie verbetering :+ . Maar nog steeds - het zal op jaarbasis hooguit een paar tientjes zijn - dus ga je niet rijk rekenen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
RobbyTown schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:52:
@Airw0lf
[...]

Die vraag heb ik ook waarom.?
En dat ook met de eap,s waarom zou je.
Een zakelijk netwerk (wat Omada is) zal stabiel moeten draaien zonder herstarten toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:53:
[...]

Die vraag heb ik ook waarom.?
En dat ook met de eap,s waarom zou je.
Een zakelijk netwerk (wat Omada is) zal stabiel moeten draaien zonder herstarten toch.
Met all respect - ik vindt het nog steeds een mooie en makkelijke manier om netwerkjes in elkaar te steken. Maar ik zie het eerder als prosumer spul - hooguit mkb tot een 100 werkplekken. De eap's en switches kunnen meer - maar de routers niet - zeker als je full-swing aan de slag wil met IDS/IPS en VPN's.

De wekelijkse reboot is meer om mogelijke software problemen op te vangen - doe ik ook met werkstations, mobieltjes, servers en server-achtige.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 07-04-2024 00:10 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 60 Laatste