Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Als aanvulling op de doelgroep:RobbyTown schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:51:
Inderdaad dat Omada spul prijzen ze aan voor zakelijk. Maar dit wil je echt niet zakelijk wegzetten. Af toe met firmware updates gebeuren de gekste dingen. Support 1x per week antwoord.
Zakelijk kun je beter uitwijken naar HP Aruba (switches en APs), Cisco en Forti. Dat is ook iets ander prijskaartje.
Net wat Airw0lf zegt prosumer spul - hooguit mkb tot een 100 werkplekken. Daar is Omada prima voor.
Uitgangspunt is VPS/cloud-first - dus geen eigen fysieke DC-achtige.
En het merendeel van de werkplekken gaat dan wel via wifi - scheelt de nodig kilo's aan koperkabel, patchpanelen en andere spullen om allemaal dat leidingenwerk netjes af te monteren.
Als je per verdieping (met betonnen tussendeks) om de 10 meter een EAP hebt en de eerder genoemde instellingen gebruikt heb je per apparaat een doorvoersnelheid van zo een 150-200 Mbps - prima voor kantoorwerk via de cloud. Met wifi-6 ligt dit waarschijnlijk nog iets hoger - zo een 250-300 Mbps.
Bij een houten/gipsen tussendek kan je volstaan met per 2 verdiepingen en ook weer om de 10 meter. Dit omdat een houten/gipsen tussendek geen kooi van faraday effect kent waardoor de 5-Ghz wifi signalen er makkelijk(er) "doorheen" kunnen.
Ik ga hier uit van een gelijktijdigheid van maximaal 25% per EAP. Dat wil zeggen dat als er 20 apparaten verbonden zijn met een eap, er maximaal 4 tegelijk gegevens versturen en/of inlezen - to be confirmed m.b.v. de Omada wifi verbruikscijfers.
Of een apparaat dat daadwerkelijk kan gaan halen moet blijken uit de SNR waarde: die zou minstens 25 dB moeten zijn. Ook deze waarde is terug te vinden in dezelfde wifi verbruikscijfers.
makes it run like clockwork
Is kijken als ik nu association failures nu voor goed op 0 ga krijgen, af en toe 1 tot 3 stuks
[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 07-04-2024 11:13 ]
In theorie niet, nee.Airw0lf schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:58:
[...]
Bij een houten/gipsen tussendek kan je volstaan met per 2 verdiepingen en ook weer om de 10 meter. Dit omdat een houten/gipsen tussendek geen kooi van faraday effect kent waardoor de 5-Ghz wifi signalen er makkelijk(er) "doorheen" kunnen.
[…]
In de praktijk: jaren 40 rijwoning met houten vloeren, vernieuwd gipsplafond gedragen door metal studs iedere 40cm: amper dekking van een EAP245 op de vloer er recht boven, minder dan 4 meter afstand..
Die metalen delen vormen dan samen de bekende kooi.Mini-me schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:34:
[...]
In theorie niet, nee.
In de praktijk: jaren 40 rijwoning met houten vloeren, vernieuwd gipsplafond gedragen door metal studs iedere 40cm: amper dekking van een EAP245 op de vloer er recht boven, minder dan 4 meter afstand..
Maar op 2.4-Ghz zou dit toch moeten kunnen.
Met een houten balkenlaag mag 4 meter met 5-Ghz geen probleem zijn.
Punt is dat deze alleen gebruikt gaat worden als we ook buiten zitten, dus dacht ik er aan om deze met een schakelaar (hue of homewizzard) te schakelen. Dus dan gaat ie soms best wel hard uit.
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet een betere oplossing om een AP dat veelal niet gebruikt wordt uit te schakelen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Met de aanname dat je de eap aansluit op een switchpoort (en geen mesh gebruikt) zijn er wel mogelijkheden.franssie schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:56:
Vraagje, ik heb een AEP 225 outdoor gekocht, deze krijgt een vaste plek buiten op een mastje.
Punt is dat deze alleen gebruikt gaat worden als we ook buiten zitten, dus dacht ik er aan om deze met een schakelaar (hue of homewizzard) te schakelen. Dus dan gaat ie soms best wel hard uit.
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet een betere oplossing om een AP dat veelal niet gebruikt wordt uit te schakelen?
Misschien demontabel maken - bijvoorbeeld met haakjes? Waar je hem inhangt?
Als ie niet in gebruik is "overkap" je de kabel met een plastic zakje wat aan de onderkant met een stiekje dichtgemaakt wordt. Op deze manier voorkom je dat er water naar "binnen" loopt.
Andere manier is aansluiten op een PoE switchpoort.
En de PoE functie van die poort via de Omada app in- en uitschakelen.
Dat kan ook met de radio´s waardoor de rest van de electronica ingeschakeld blijft.
Op deze manier hoef je niks met een schakelaar te doen.
Maar dit kan alleen via een PoE-achtige aansluiting.
[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 08-04-2024 07:32 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Overigens schakel ik al jaren diverse apparatuur met een relais/slimmer schakelaar en dat gaat tot nu toe prima. Geen AP, maar wel bijv audi/video apparatuur, computer apparatuur, noem maar op. Lijkt mij dus geen probleem om gewoon een schakelaar tegenaan te plakken - al zal dat met POE dus via de switch aan/uit gaan. Enige wat hier in huis soms als irritant wordt ervaren is dat als we de tv aanzetten het een minuut of 2 duurt voor de spullen bruikbaar zijn.franssie schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:16:
@Airw0lf dank voor het meedenken, de installatire is vast buiten en inderdaad is het plan om de POE voeding te schakelen. Nu heb ik een vrij domme switch, wel met POE maar denk niet dat ik die per poort kan schakelen, maar zal daar eens induiken.
Ik ben nieuw in het home networking gegeven en heb me al wat ingelezen.
Ik geef jullie volgende situatie: nieuwbouwwoning, niet supergroot (140m²). Modem vh internet hangt beneden in de utility kast. Ik heb cat6 kabels getrokken naar alle kamers van de woning. Gelukkig, want probleem is nu dat de wifi van het orange bakje gebrekkig tot boven leidt. En boven heb ik vaste airco laten installeren die ik wil integreren door boven access points te installeren.
Na heel wat youtuben etc heb ik besloten TP link te overwegen. Ik heb toch nog heel wat vragen ivm wat het beste zou zijn voor mijn setup.
-doe ik een complete setup zoals bv. hierboven? met de sg2008p, oc200 controller, en dan nog EAP650's op de drie kamers?
-ik heb gelezen dat velen ook een r605 router erbij nemen, omv de firewall dacht ik? echt nodig?
-heb ik echt een managed switch nodig?
-om stopcontacten niet te moeten gebruiken wil ik gebruik man van PoE capability, dus dat moet wel aanwezig zijn.
-verder heb ik gelezen dat er ook 3-in-1 toestellen zijn, bv. ER7212. Dat maakt het nog verwarrender, waarom niet ineens kiezen voor zo een toestel?
alvast bedankt voor de reacties.
Tijdje terug had iemand al een 3D print gemaakt maar dat kost 1U en 1 gat extra, eigenlijk dus 2U.
Uiteindelijk heeft iemand een 3D gemaakt die precies 1U pakt: https://www.printables.co...sing-for-er7206-and-oc200
Bijna perfect, bij deOC200 moet ook nog een gat bij (anders zou de kabel voor de router lopen) en iemand moet het kunnen printen (strakker / netter dan de maker zelf vind daar de kwaliteit front aardig lelijk).
Tweakers V&A staan diverse aanbieders met 3D printer. Contact opgenomen met Tweaker @MasterMaceMichu en gevraagd voor welke prijs en als dat gat erbij kon en of het strakker werd dan van de originele maker. Was allemaal prima. Zie hier het resultaat, dat ziet er toch beter uit dan op een legbord
/f/image/TSjZQVWdWDG6l5d8s2PcTwdw.png?f=fotoalbum_large)
Router van provider is vaak prima. Ik zou alleen voor een eigen router gaan als dat ook betekend dat de router van de provider uit/weg kan.Sjonniebwoi schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:25:
Beste,
Ik geef jullie volgende situatie: nieuwbouwwoning, niet supergroot (140m²). Modem vh internet hangt beneden in de utility kast. Ik heb cat6 kabels getrokken naar alle kamers van de woning. Gelukkig, want probleem is nu dat de wifi van het orange bakje gebrekkig tot boven leidt. En boven heb ik vaste airco laten installeren die ik wil integreren door boven access points te installeren.
Na heel wat youtuben etc heb ik besloten TP link te overwegen. Ik heb toch nog heel wat vragen ivm wat het beste zou zijn voor mijn setup.
-doe ik een complete setup zoals bv. hierboven? met de sg2008p, oc200 controller, en dan nog EAP650's op de drie kamers?
-ik heb gelezen dat velen ook een r605 router erbij nemen, omv de firewall dacht ik? echt nodig?
-om stopcontacten niet te moeten gebruiken wil ik gebruik man van PoE capability, dus dat moet wel aanwezig zijn.
-verder heb ik gelezen dat er ook 3-in-1 toestellen zijn, bv. ER7212. Dat maakt het nog verwarrender, waarom niet ineens kiezen voor zo een toestel?
Heb je genoeg aan 4 poe poorten? Voor nu wel natuurlijk maar poe is echt ideaal. Voor je het weet koop je een deurbell met poe (Reolink) en wat andere camera's. Zou zonde zijn als je dan weer moet aanpassen/kopen.
Managed switch wellicht nu niet nodig, maar is het veel duurder dan een poe switch zonder?
Alles-in-een toestellen kunnen prima zijn, maar ik ben er op de een of andere manier geen fan van, heb het ook nooit geprobeerd dus ik kan hierop weinig input leveren.
Succes!
Edit:gepruts
Kortom: supertof en leuk om te lezen dat je kunt leunen op 3D print aanbod uit V&A, wist ik niet.
Ik vrees dat je met een vraag als deze in een forum als dit niet veel wijzer gaat worden.Sjonniebwoi schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:25:
Beste,
Ik ben een voorstander van functiescheiding zodat er bij problemen gewerkt kan worden met workarounds - ook als die gebaseerd zijn op andere merken/types apparatuur.
Anderen vinden een all-in-one makkelijker omdat ze dan (ogenschijnlijk) maar een apparaat hebben waar ze wat mee moeten.
En dat weer i.c.m. alle varianten/combinaties van modellen binnen de Omada-lijn.
Dus tja - mijn advies (en voorkeur) is dan ook:
* de goedkoopste wifi-6 eap's
* bij betonnen tussendeks (zoals nieuwbouw) minimaal een eap per laag
* altijd een standalone router en dito controller
* switches met minimaal 4 PoE poorten
Meer in het algemeen:
Koop wat je op dit moment nodig hebt. En vergeet "toekomstvast".
In praktijk blijkt dat je iets koopt wat je de komende 3-5 jaar gaat gebruiken.
En hoe over 5 jaar de wereld eruit ziet kan ik je niet (meer) vertellen - mijn glazen bol heeft zijn beste tijd gehad...
Ik hoor graag wat het gaat worden!
Zo is die nu
In die kast zit boven 2x fan. Binnen in de kast is het nu z'n 25 graden. Temp van schijven in de nas 35 graden. TP-Link zelf switch, router, oc200 zie ik nergens iets van temps in de interface.
Edit: Wat ik nog zou kunnen doen is de NAS naar onder zetten (nog onder de DELL) en TP-Link 3D print op de plek van de NAS
[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 08-04-2024 11:15 ]
Ziet er super gelikt uit hey - top!RobbyTown schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:43:
Al een tijdje OC200 samen met TP-Link TL-ER7206 (en nog wat meer TP-Link spul) maar de router en controller stonden op een legbord in een patchkast. Dat ziet er toch minder strak uit. Hoop gehad dat TP-link het zelf ging verkopen maar helaas. Na al de tijd niets.
Tijdje terug had iemand al een 3D print gemaakt maar dat kost 1U en 1 gat extra, eigenlijk dus 2U.
Uiteindelijk heeft iemand een 3D gemaakt die precies 1U pakt: https://www.printables.co...sing-for-er7206-and-oc200
Bijna perfect, bij deOC200 moet ook nog een gat bij (anders zou de kabel voor de router lopen) en iemand moet het kunnen printen (strakker / netter dan de maker zelf vind daar de kwaliteit front aardig lelijk).
Tweakers V&A staan diverse aanbieders met 3D printer. Contact opgenomen met Tweaker @MasterMaceMichu en gevraagd voor welke prijs en als dat gat erbij kon en of het strakker werd dan van de originele maker. Was allemaal prima. Zie hier het resultaat, dat ziet er toch beter uit dan op een legbord.
[Afbeelding]
Omwille van temps (en daarmee levensduur) lijkt het me wel goed om aan de achterkant 2 of 3 fans te monteren. En wel zodanig dat ze de koelere buitenlucht over de apparaten heen blazen. Waardoor de warme lucht via de voorkant de ruimte instroomt.
Ik gebruik dit principe ook voor alle systemen - alle deksels, afdek plaatjes, e.d. worden weggehaald.
Dit scheelt per systeem/apparaat zo een 5-10 graden.
Router gaat moeten blijven ja idd. Ik denk mss een TL router in bridge als extra firewall?m.eddy schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:51:
[...]
Router van provider is vaak prima. Ik zou alleen voor een eigen router gaan als dat ook betekend dat de router van de provider uit/weg kan.
Heb je genoeg aan 4 poe poorten? Voor nu wel natuurlijk maar poe is echt ideaal. Voor je het weet koop je een deurbell met poe (Reolink) en wat andere camera's. Zou zonde zijn als je dan weer moet aanpassen/kopen.
4POE poorten is wel genoeg denk ik. 3 voor naar boven PoE de access points. Nog eventje over dan voor bv. camera zoals je zegt.
Heb 1x kabel getrokken naar zolder, 3 naar de kamers boven, en 2 naar de living. Dus in totaal een switch met 8 poorten lijkt mij voldoende.
Op zich wil ik mij er wel in verdiepen. Kennis opdoen ivm netwerkbeheer zolang het niet megaingewikkeld wordt..Airw0lf schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:54:
[...]
Ik vrees dat je met een vraag als deze in een forum als dit niet veel wijzer gaat worden.
Ik ben een voorstander van functiescheiding zodat er bij problemen gewerkt kan worden met workarounds - ook als die gebaseerd zijn op andere merken/types apparatuur.
Anderen vinden een all-in-one makkelijker omdat ze dan (ogenschijnlijk) maar een apparaat hebben waar ze wat mee moeten.
En dat weer i.c.m. alle varianten/combinaties van modellen binnen de Omada-lijn.
Dus tja - mijn advies (en voorkeur) is dan ook:
* de goedkoopste wifi-6 eap's
* bij betonnen tussendeks (zoals nieuwbouw) minimaal een eap per laag
* altijd een standalone router en dito controller
* switches met minimaal 4 PoE poorten
Meer in het algemeen:
Koop wat je op dit moment nodig hebt. En vergeet "toekomstvast".
In praktijk blijkt dat je iets koopt wat je de komende 3-5 jaar gaat gebruiken.
En hoe over 5 jaar de wereld eruit ziet kan ik je niet (meer) vertellen - mijn glazen bol heeft zijn beste tijd gehad...![]()
Ik hoor graag wat het gaat worden!
ik denk dus aan
oc200 controller
sg2008p switch
EAP 650 access point.
die standalone router echt nodig? wat raadt je aan.
Nog iets waar ik mee zit: momenteel komt er 'gewoon' internet binnen. Nog geen fiber, dat zal nog wel ff duren eer ze het aanleggen in de straat. Doch toekomstgericht graag mss telkens 2.5gbit poorten gewild...Doch de meeste switches zijn gewoon gigabit, is wel jammer. Maar maak ik echt gebruik van die snelheid? ik denk het niet.
De EAP653 is iets goedkoper - tenzij je met EAP650 de wall-uitvoering bedoeld - dan is de 653 waarschijnlijk niet bruikbaarSjonniebwoi schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:02:
[...]
Op zich wil ik mij er wel in verdiepen. Kennis opdoen ivm netwerkbeheer zolang het niet megaingewikkeld wordt..
ik denk dus aan
oc200 controller
sg2008p switch
EAP 650 access point.
die standalone router echt nodig? wat raadt je aan.
Nog iets waar ik mee zit: momenteel komt er 'gewoon' internet binnen. Nog geen fiber, dat zal nog wel ff duren eer ze het aanleggen in de straat. Doch toekomstgericht graag mss telkens 2.5gbit poorten gewild...Doch de meeste switches zijn gewoon gigabit, is wel jammer. Maar maak ik echt gebruik van die snelheid? ik denk het niet.
Als je 2,5-Gbps met PoE wil, dan kan dat op dit moment alleen met de SG2210XMP-M2. Deze heeft dan wel op alle 8 poorten PoE. De bijbehorende router is ER707-M2. De bijbehorende EAP's zijn 670 of 673.
Of je al dat moois en pk's gaat gebruiken... tja... zoals ik al aangaf - mijn glazenbol heeft zijn beste tijd gehad...
Maar moest ik in jouw schoenen staan, dan werd het de EAP653, OC200 en ER707-M2.
Indien mogelijk: zet de ISP router in bridge mode.
Mocht er in de komende jaren glas aangelegd worden, dan kan die eventueel rechtstreeks op de router aangesloten worden. Mocht je hier geen waarde aan hechten en op ethernet nivo (via de NT) aansluiten, dan is een ER605 ook prima.
[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 08-04-2024 13:20 ]
Als switch, router, ap van 3 verschillende merken pakt is het redelijke klus met inrichting. Zeker als je vlans aan de slag gaat.
Verder is er sinds kort zn 3 in 1 router. Zoals @m.eddy aangeeft ik ben daar ook niet zo kapot van. Ja het bespaart ruimte maar dat 3 in 1 ding kapot dan werkt de rest ook niet meer. Als de OC200 omzeep gaat geen probleem de rest loopt door. Beide heeft voor en nadelen
Ben ooit begonnen met oc200 en aantal eaps, later de switch en router van tp-link aangeschaft. Die waren nog niet eens op de markt toen ik met de oc en eap kennis maakte. Je weet nooit wat de toekomst doet
Welke functies had je Asus dan meer?
En als je de Omada router standalone gebruikt?
Ik kom van een Asus RT-AC68U met Merlin.
Aangevuld met 2 Lyra's om het wifi bereik wat op te krikken.
En twee losse managed Netgear switches.
Terugkijkend zit de meeste winst vooral in vlans en ACL's.
Dat ging eigenlijk niet met die Asus opstelling.
Wat ik daar vooral fijn vond was het stukje IDS/IPS waarbij ik per device kon zien wat het deed en waarheen en dat dan ook kon limiteren. Het was geen hele handige interface, maar het kon. Zo ontdekte ik dat IP-cams de hele tijd data naar China sturen en m'n kinderen iets te veel rotzooi te zien kregen op hun iPad.
Ik heb dit deels getackled met de functies die er zijn, maar het is een beetje behelpen omdat je niet vanuit de endpoint/enduser kan volgen wat er gebeurt. Je moet dus of met vlans en/of generieke oplossing zoals pihole. De malware/treat protectie in de Omada router geeft een forse performance hit, die had die Asus router ook niet. Haalde met deze functies aan 'gewoon' 1gbit.
Wat met de set ASUS AP's echt waardeloos werkte was het seamingless wifi gedeelte, dat werkt nu veel beter en veel stabieler. Kan door m'n hele huis gewoon over wifi videobellen zonder onderbrekingen. Dus daar ben ik enorm op vooruitgegaan. Die Asus had gewoon wat praktische prosumer meuk ingebakken en Omada lijkt meer op een SMB oplossing.. wat het in principe ook is volgens mij.
Ik heb de Omada vpn router achter de Ziggo modem en dit werkt probleemloos. Kostte mij een halve middag troubleshooten maar uiteindelijk wel gelukt en ook de range aangepast. Ik deel morgen wel even mijn instellingen.walberg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:39:
Vraag is dus wie er een Omada router achter zijn Ziggo modem heeft staan en hoe beiden zijn geconfigureerd?
Ziggo modem staat overigens in bridge mode. Dit moet je als ik het mij goed herinner online aanvragen
[ Voor 10% gewijzigd door sunturion op 08-04-2024 22:40 ]
In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.
Als je in oud UPC gebied zit en technicolor modem hebt kun je het zelf. Al het andere formulier doorlopensunturion schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:39:
[...]
Ziggo modem staat overigens in bridge mode. Dit moet je als ik het mij goed herinner online aanvragen
https://www.ziggo.nl/klan...tappenplan-bridge-modus#/
Ik ben al lang aan het kijken naar de EAP 225 outdoor, deze is te verkrijgen voor ~80 euro en zakt zelden in prijs.
Gezien dit toch al een ouder model is (stoort me niet, indoor doen mijn 2xEAP 225 het ook prima), vind ik dit toch vrij prijzig.
Vandaar dat ik overweeg om 15 euro meer te geven en een EAP 653 aan te schaffen.
Echter, in ons tuinhuis wordt het soms erg warm en vochtig (niet gemeten, ik merk het als ik er binnen kom)
Toch maar voor de outdoor variant gaan?
Een EAP 610/650 vind ik eigenlijk te prijzig..
Geen tuinhuis, maar wel een overkapping in de achtertuin en een garage in de voortuin.silentkiller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
Hebben hier mensen ervaring met een AP in het tuinhuis?
Ik ben al lang aan het kijken naar de EAP 225 outdoor, deze is te verkrijgen voor ~80 euro en zakt zelden in prijs.
Gezien dit toch al een ouder model is (stoort me niet, indoor doen mijn 2xEAP 225 het ook prima), vind ik dit toch vrij prijzig.
Vandaar dat ik overweeg om 15 euro meer te geven en een EAP 653 aan te schaffen.
Echter, in ons tuinhuis wordt het soms erg warm en vochtig (niet gemeten, ik merk het als ik er binnen kom)
Onder de overkapping hangt een EAP 225 Outdoor, werkt prima.
In de garage hangt een EAP 225 v3, die had ik nog over.
Garage is niet geïsoleerd, dus kan in de zomer best warm worden en in de winter behoorlijk koud en soms ook vochtig. Desondanks draait hij daar prima.
Ik heb in houten berging, wel met isolatie, een eap 653 hangen en dat gaat goed. Het is daar soms wel erg warm, maar niet vochtig.silentkiller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
Eens, modulair kost even wat extra, maar daarna kun je alles los upgraden van elkaar. Nieuwe router? Nieuwe wifi standaard? Allemaal zo geregeld.Airw0lf schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:54:
[...]
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Jaren een Unifi in een gelijksoortige positie gebruikt en nu ook weer een EAP653. Zolang je hem aan laat staan is hij altijd iets warmer dan zijn omgeving en zul je van vocht niet zo veel last hebben. En ik denk dat wat jij warm vind en wat een EAP warm vind niet perse overeenkomen. Ik zou het wel aandurven.silentkiller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
Heb nu overigens een 653 in de schuur en een 610 Outdoor op een paal achter in de tuin voor de maairobot en auto. Werken beide prima.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb een 225-outdoor aan de buitenkant dan mijn tuinhuis hangen, zodat hij goed dekking geeft op de tuin. Dik 50m verderop heb ik nog steeds 250Mbps over.silentkiller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
Model aangeschaft via een outlet voor ongeveer 50€, dat vond ik prima ten opzichte van ruim het dubbele voor een EAP6xx outdoor terwijl ik deze toch voornamelijk plan te gebruiken voor IoT apparaten die alleen op mijn 2.4GHz SSID zitten.
Die ER707m2 heeft geen ingebouwde oc200 controller of wel? En ook geen enkele PoE??Airw0lf schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:21:
[...]
Maar moest ik in jouw schoenen staan, dan werd het de EAP653, OC200 en ER707-M2.
Indien mogelijk: zet de ISP router in bridge mode.
Mocht er in de komende jaren glas aangelegd worden, dan kan die eventueel rechtstreeks op de router aangesloten worden. Mocht je hier geen waarde aan hechten en op ethernet nivo (via de NT) aansluiten, dan is een ER605 ook prima.
Nu heb ik de keuze om deze op de 1e of de 2e verdieping aan de buitengevel te hangen. Is hoger beter of juist niet? Begane grond is wel uitgebouwd, dit kan misschien het signaal blokken? Geen enorm diepe achtertuin, max 14 meter diep.
Voor de volledigheid een simpele situatieschets:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ImrF3ksfvrlbCBoYlRRHWByM.jpg?f=user_large)
Klopt - het is echt alleen een router.Sjonniebwoi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:42:
[...]
Die ER707m2 heeft geen ingebouwde oc200 controller of wel? En ook geen enkele PoE??
Je kan ook omdenken, UTP(grond)kabel doortrekken naar einde tuin, en deze te laten richten naar je huis toe. Dan idealiter 2 meter hoog, dan dek je ook nog de rand van je huis op de 1e en misschien wel 2e verdiepingmatthijscamp schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:54:
Ik heb plannen om een outdoor accespoint aan te schaffen om mijn collectie EAP615's uit te breiden.
Nu heb ik de keuze om deze op de 1e of de 2e verdieping aan de buitengevel te hangen. Is hoger beter of juist niet? Begane grond is wel uitgebouwd, dit kan misschien het signaal blokken? Geen enorm diepe achtertuin, max 14 meter diep.
Voor de volledigheid een simpele situatieschets:[Afbeelding]
Want dan zit dit AP minder dicht op je bestaande AP binnenhuis (ze stralen namelijk echt niet alleen naar voren, ook de achterkant straalt best nog wat uit), dus minder overlap van de EAP's
[ Voor 9% gewijzigd door testmanager op 10-04-2024 11:00 ]
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, alleen het straatwerk in de tuin ligt er nog geen jaar in, dat krijg ik niet door de commissie thuis ben ik bang... En in de tuin een UTP kabel in het zicht gaat m ook niet worden.testmanager schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:59:
[...]
Je kan ook omdenken, UTP(grond)kabel doortrekken naar einde tuin, en deze te laten richten naar je huis toe. Dan idealiter 2 meter hoog, dan dek je ook nog de rand van je huis op de 1e en misschien wel 2e verdieping
Want dan zit dit AP minder dicht op je bestaande AP binnenhuis (ze stralen namelijk echt niet alleen naar voren, ook de achterkant straalt best nog wat uit), dus minder overlap van de EAP's
Helaas is tijdens de bouw van ons nieuwbouwhuis ergens de loze mantelbuis naar einde tuin die wel op de optielijst stond toch niet gerealiseerd dus moet het nu toch vanuit de woning oplossen. Dit kan vrij eenvoudig door vanuit een loze leiding naar buiten te boren en zo een AP aan de gevel te hangen. Alleen de locatie van dit AP is dus nog de vraag.
Het Omada systeem bestaat uit:
- ER7212PC v1.0 - aangesloten op een Nokia XS-010X-Q
- 6x EAP610 v3.0
- 1x EAP610-outdoor v1.0
Ik heb standaards zoveel mogelijk zo gelaten.
1x gast netwerk (99) 2x Nora (90/251) 2x BT (10/251) 25x = IoT
Ik kan niet vinden waarom de Hue niet met internet wil verbinden. Een pc op dezelfde poort IoT-poort connect prima. Ook kan een pc in VLAN 90 geen verbinding maken met een Wifi-printer in het zelfde netwerk. Zelfde VLAN, Zelfde IP-reeks (192.168.90.x)
Philips Hue aangesloten op LAN-12 krijgt een IP in het VLAN 251. Wanneer ik zelf met een pc op IOT-Nora ben aangesloten, krijg ik de hue niet geconnect op 192.168.251.1.
Echter.. wanneer ik met VPN inlog op het netwerk (Krijg ik ip: 10.85.14.xx) Dan krijg ik de interface van de hue wel te zien in de browser. Ik snap het niet...
We zijn met mDNS aan het stoeien geweest, maar ook dat help niet. Zie de afbeeldingen voor de config. mDNS wel/niet lijkt geen verschil te maken. Ook hebben we specifieke Bonjour-services toegevoegd. Alles zonder resultaat.
Iemand een oplossing? Alvast mijn dank.
/f/image/E3FKmfqwfk9dJvdOWEE7AGGw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TsofqxRszl5kFu2EjPXMSJc9.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PlDIsh8cPhDQpeN0CXfDxp6I.png?f=user_large)
/f/image/I6JkGYfaiUt6Bke9JKy9papV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7GhwYXjTXCrVIIN605eMuAmb.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/s8urAeaipwN2KpqU9DCvVS3L.png?f=user_large)
Just flip the bits when you are negative...
Een apparaat in een gasten wifi mag alleen verbinden met iets op het internet - op het interne lan is verder niks toegestaan.
[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 10-04-2024 12:00 ]
Welke kanaal heb jij ingesteld ?
Automatisch ?
Stel je voor elke AP ook alleen ander kanaal in ?
Airw0lf schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:59:
[...]
Mooie Omada set!![]()
Als ik vragen mag: waarom geen router?
Hoeveel SSID/vlans verwacht je te gaan gebruiken?
Inzake de instellingen (mijn 0,100 Euro):
* Alle AP's een bekabelde verbinding en mesh uitgeschakeld
* Elke SSID heeft dezelfde naam voor alle AP's en alle radio's
* Voor domotica/IoT achtig spul een apart SSID met alleen 2.4-Ghz en WPA/WPA2 met AES
* TX power van de 2.4-Ghz radio zo laag mogelijk: custom => laagste waarde
* TX power van de 5-Ghz radio op low
* Geen wlan optimization
* Onder site:
- Advanced Features allemaal aan gevinkt.
- Bandsteering op "Pefer 5-Ghz / 6-Ghz"
- Bij Beacon Control DTIM op 3 en airtime fairness aan gevinkt
* Voor elke SSID onder advanced settings:
- Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)
- WPA2/AES (dus geen WPA3 en/of auto)
- 802.11r, MLO en PMF allemaal uit gevinkt
* Onder Multicast/Broadcast Management alles uit gevinkt
* Via services een wekelijkse reboot van alle Omada apparaten
Deze instellingen zorgen er bij mij voor dat:
(1) - alle apparaten altijd roamen naar het AP met het sterkste signaal
(2) - zoveel mogelijk connecten op 5-Ghz
(3) - laagst mogelijke stroomverbruik
(4) - minimale interferentie
Inzake (1):
Iemand die door het huis loopt kan ik "volgen" via de roaming (disconnect en connect) meldingen in de log...![]()
Inzake WPA3:
Ik heb wel eens dat oudere apparaten dan helemaal geen verbinding krijgen.
Inzake DTIM:
Staat standaard op 1 - schijnen die verwende appeltjes apparaten niet fijn te vinden...![]()
@PureYoung heeft de configuratie niet helemaal lekker door het gateway adres ook in de DHCP-scope te gebruiken. Als 2 apparaten de .1 gebruiken, kan het internet wel eens problemen geven.
Dus pas de gateway aan naar .254 of laat de DHCP starten vanaf de .2
[ Voor 26% gewijzigd door Witlof op 10-04-2024 13:59 ]
Dank je.MarioMark1541 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:22:
Goede tips
Welke kanaal heb jij ingesteld ?
Automatisch ?
Stel je voor elke AP ook alleen ander kanaal in ?
[...]
Daar staat alles op automatisch. Ik gebruik de interference/drops/retry plaatjes om te bepalen of daar mogelijk een probleem zit.
Guest isoleert alle clients dus dat kan wel degelijk de reden zijn waarom ze elkaar niet zien.Airw0lf schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:59:
@PureYoung - ik weet niet of het *de* oplossing gaat zijn - maar waarom zijn vrijwel alle wifi SSID's ingesteld als gasten wifi? Hoeveel SSD's heb je in totaal?
Een apparaat in een gasten wifi mag alleen verbinden met iets op het internet - op het interne lan is verder niks toegestaan.
@PureYoung op welke WAN port is je router verbonden? Kan het zijn dat je die poort voor een aantal VLANs niet aan hebt staan, en dus geen connectie toestaat?
Waarschijnlijk zijn hier de LAN-poorten bedoeld?Mini-me schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:44:
[...]
@PureYoung op welke WAN port is je router verbonden? Kan het zijn dat je die poort voor een aantal VLANs niet aan hebt staan, en dus geen connectie toestaat?
Een WAN-poort heeft geen vlan's - tenzij je die direct koppelt aan de ISP aansluiting.
Dit type gevonden op de Omada pagina, maar nu zag ik ergens in dit topic dat deze switch niet compatibel is met Omada
Zoek een beetje een betaalbare, liefst compacte, 16-poorts versie met 8 PoE poorten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Die is wel aardig, zou er waarschijnlijk zelfs mijn Starlink op kunnen draaien via POE (heb er al een adapterkastje voor) ... lijkt ook goedkoper dan de 12 poorts versie.
en dan heb ik ook VPN ... maar ik kan het ook met wat ik nu heb, maar één kastje is wel strakker en genoeg zooi in de junkbox als fallback als ie kapot gaat.
Ik hoop dat jullie blijven meedenken. Ik ben er nog niet uit.
Dat Guest betekent: "With Guest Network enabled, guest network wil block clients from reaching any private IP subnet" Ik heb het al uitgezet gehad, maar dat hielp niet. Ik heb ze nu allemaal, muv van het _echte_ Guest VLAN (99) weer uitgezet. Ik heb 5 SSID's.Airw0lf schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:59:
@PureYoung - ik weet niet of het *de* oplossing gaat zijn - maar waarom zijn vrijwel alle wifi SSID's ingesteld als gasten wifi? Hoeveel SSD's heb je in totaal?
- En... De hue krijgt 251 als VLAN en als subnet: 192.168.251.x. Ik was niet al te duidelijk.
- De SSID's hebben zgn. Automatische AI-kanaal optimalisatie. Dat laat ik ze zelf uitzoeken
- Gateway. Idd op .1. De DHCP-range wordt auto door Omada ingesteld op .1 t/m .254
Ik zal dat aanpassen op .2 t/m 199. Hoewel de DHCP-server het wel goed doet en bij .2 begint met uitdelen. Vanaf 2xx reserveer ik voor netwerkapparaten zoals servers/printers etc. - WAN-poort. Is WAN3. Alles staat daar op Auto. VLAN 100 en 802.1Q tag enable.
Dat is naar buiten toe anders geen connectie met Delta. Deze VLAN heeft niets met de interne VLANs van doen. Het is nodig omdat de TP-link via de Bridgemodus van de Nokia direst aan het glas hangt.
De LAN interface (Fixed) staat aan voor alle poorten en heeft IP-reeks: 192.168.0.1/24 en standaard op VLAN 1. Anders kunnen de VLANs niet naar internet.
Hoe staan die (twee?) wan-poorten ingesteld?
Wat bedoel je precies met "automatische AI-kanaal optimalisatie"?
Er zijn er meerdere (soort van).
Op een eerdere screenshot stond een handmatige aanpassing van de poort-PVID.
Waar is die voor nodig?
Mijn 0,100 Euro:
Begin met het op orde brengen van je vlans (zonder ACL's!).
Ik kan niet precies aangeven waar - maar hier lijkt iets niet goed te staan.
Een aanpassing van een PVID zou niet nodig moeten zijn.
En subnet 192.168.0.1/24 is altijd en overal je management (v)lan.
Maak je gebruik van poortprofielen? Wat is daarin ingesteld als vlan(s)?
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 11-04-2024 12:41 ]
Maar op die pagina staat de door mij genoemde TL-SG1016PE ook, vandaar dat het niet heel duidelijk is wat nu wel en niet in de controller werkt.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Mijn 0,100 Euro:Ethirty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:41:
[...]
Maar op die pagina staat de door mij genoemde TL-SG1016PE ook, vandaar dat het niet heel duidelijk is wat nu wel en niet in de controller werkt.
Alles wat begint met TL-SG2 is met Omada en standalone te gebruiken (alsof het een TL-SG1 type is). Alles wat met TL-SG1 is dezelfde hardware - alleen zonder Omada.
De eerste twee zijn SFP-poorten. Niet in gebruik. Alleen WAN3 wordt gebruikt.Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
@PureYoung
Hoe staan die (twee?) wan-poorten ingesteld?
specs van de ER7212PC v1.0
Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
@PureYoung
Wat bedoel je precies met "automatische AI-kanaal optimalisatie"?
Er zijn er meerdere (soort van).
/f/image/L8Iaeq1ht2dWMZe9m3rEtnn1.png?f=fotoalbum_large)
Welke? Die VLAN 100 op de WAN. Dat is nodig voor Delta.Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
@PureYoung
Op een eerdere screenshot stond een handmatige aanpassing van de poort-PVID.
Waar is die voor nodig?
Ik vermoed ecter de PVID's voor de diverse poorten. Zie onder.
Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:39:
@PureYoung
Mijn 0,100 Euro:
Begin met het op orde brengen van je vlans (zonder ACL's!).
Ik kan niet precies aangeven waar - maar hier lijkt iets niet goed te staan.
Een aanpassing van een PVID zou niet nodig moeten zijn.
En subnet 192.168.0.1/24 is altijd en overal je management (v)lan.
Maak je gebruik van poortprofielen? Wat is daarin ingesteld als vlan(s)?
- ACLs worden nu niet gebruikt
- Ben ik wel mee bezig geweest, maar staan uit. Lijken aan te staan door het vinkje in het (v)LAN overzicht.
- PVID moet ik toch gebruiken om de Hue op het IoT netwerk. VLAN 251 IP-reeks 192.168.251.x te krijgen?
- 192.168.0.1/24 is idd het management LAN. Wordt niet gebruikt.
- Poortprofielen? Ja. Poort 4 (PVID: 10) voor VLAN: 10; Poort 5-9 (PVID: 1) alle VLANs voor de AP's. 10 - PVID 250; 11 - PVID 90; 12 - PVID 251
- (De PVID's corresponderen met de VLANs).
/f/image/xsNspZNwnLAH9o3igYZEp6XL.png?f=fotoalbum_large)
Ennn...
IGMP snooping? Kan dat effect hebben? Staat nu uit. Maar heeft ook aangestaan zonder effect.
[ Voor 9% gewijzigd door PureYoung op 11-04-2024 14:08 ]
Volgens mij kan dat zelfs niet eens => wordt bepaald door het native vlan in het betreffende poort profiel.
Dat is anders voor de poorten die ook als WAN-poort gebruikt kunnen worden - daar kan je de PVID aanpassen. Maar daar kun je - voor zover ik weet - geen poort profiel aan koppelen.
Wat bedoel je met: "192.168.0.1/24 is idd het management LAN. Wordt niet gebruikt."?
Die "automatische AI-kanaal optimalisatie" gebruik ik niet omdat het stroomverbruik toeneemt zonder de prestaties veel beter worden - de binnenkomende signaalsterkte van apparaten veranderd er niet mee. En die blijkt in de praktijk bepalend te zijn voor de prestaties.
[ Voor 26% gewijzigd door Airw0lf op 11-04-2024 14:45 ]
Ok, goed om rekening mee te houden. Vreemd dat ze dat allemaal door elkaar op de Omada site gooienAirw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:45:
[...]
Mijn 0,100 Euro:
Alles wat begint met TL-SG2 is met Omada en standalone te gebruiken (alsof het een TL-SG1 type is). Alles wat met TL-SG1 is dezelfde hardware - alleen zonder Omada.

Omada ≠ Omada controller
#team_UTC+1
Ze zijn bezig met een rebranding:Ethirty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:02:
[...]
Ok, goed om rekening mee te houden. Vreemd dat ze dat allemaal door elkaar op de Omada site gooien
Omada ≠ Omada controller
Alle bedrijfsachtige apparatuur gaat Omada heden.
PVID bepaalt toch het gekoppelde VLAN aan de betreffende poort. Je kunt immers meerdere VLANs per poort instellen. Ik heb sowieso het beheerlan (1) op elke poort staan. Zou dat niet moeten dan?Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:23:
Mmm - als je met poort profielen werkt zou je de PVID niet meer hoeven aan te passen.
Volgens mij kan dat zelfs niet eens => wordt bepaald door het native vlan in het betreffende poort profiel.
Dat is anders voor de poorten die ook als WAN-poort gebruikt kunnen worden - daar kan je de PVID aanpassen. Maar daar kun je - voor zover ik weet - geen poort profiel aan koppelen.
Wat bedoel je met: "192.168.0.1/24 is idd het management LAN. Wordt niet gebruikt."?
Die "automatische AI-kanaal optimalisatie" gebruik ik niet omdat het stroomverbruik toeneemt zonder de prestaties veel beter worden - de binnenkomende signaalsterkte van apparaten veranderd er niet mee. En die blijkt in de praktijk bepalend te zijn voor de prestaties.
Op poort 12 zit bv VLAN 1 en 251. Ik wil dat de daarop aangesloten apparaten IP.nr 192.168.251.x krijgen. Dan moet je toch op de poort een PVID zetten. De AP-poorten 5-9 hebben PVID/VLAN 1. Daar wordt de IP-reeks bepaald door het SSID. Toch?
Nu hebben we het toch niet over WAN. Wel dat de Hue geen contact kan maken met de Philips-servers. Een laptop op die poort kan prima het net op. Vreemd toch? Ook vreemd dat een client op VLAN 90 geen contact kan maken met een printer op hetzelfde VLAN. En dat een Chromecast op VLAN 90 niet te bereiken is voor de Home-app?
AI-optimalisatie zal ik uitschakelen
Je kan toch ook Wifi AI optimalisatie alleen laten draaien voor de kanalen, en niet voor de zendsterkte?Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:23:
Mmm - als je met poort profielen werkt zou je de PVID niet meer hoeven aan te passen.
Bij advanced moet je nog even "Omada controller based" aanklikken. De unmanaged switches staan er ook tussen.Ethirty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:41:
[...]

Bedankt - die had ik nog niet gezien!testmanager schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:28:
[...]
Je kan toch ook Wifi AI optimalisatie alleen laten draaien voor de kanalen, en niet voor de zendsterkte?
Dat deel ziet er nu anders uit en scheduling werkt niet meer - tis alleen nog handmatig te starten.
[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 11-04-2024 23:08 ]
Ik wil nog eens iets gaan doen met een VLAN maar de interface houdt me werkelijk tegen helaas, al kan ik dat ook met een gastennetwerkje oplossen denk ik (isolatie chinese webcams, hue, en de rest van de domotica)
Helaas - zo werkt het niet.PureYoung schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:23:
[...]
PVID bepaalt toch het gekoppelde VLAN aan de betreffende poort. Je kunt immers meerdere VLANs per poort instellen. Ik heb sowieso het beheerlan (1) op elke poort staan. Zou dat niet moeten dan?
Op poort 12 zit bv VLAN 1 en 251. Ik wil dat de daarop aangesloten apparaten IP.nr 192.168.251.x krijgen. Dan moet je toch op de poort een PVID zetten. De AP-poorten 5-9 hebben PVID/VLAN 1. Daar wordt de IP-reeks bepaald door het SSID. Toch?
Nu hebben we het toch niet over WAN. Wel dat de Hue geen contact kan maken met de Philips-servers. Een laptop op die poort kan prima het net op. Vreemd toch? Ook vreemd dat een client op VLAN 90 geen contact kan maken met een printer op hetzelfde VLAN. En dat een Chromecast op VLAN 90 niet te bereiken is voor de Home-app?
AI-optimalisatie zal ik uitschakelen
In de Omada wereld is de afkorting PVID er alleen voor router LAN-poorten - niet voor switchpoorten. Die staat standaard op 1 en heb ik tot nu toe nooit aan hoeven passen. Wel zorg ik er voor dat alle vlans ook actief zijn op alle LAN-poorten van de Omada router.
Voor Omada switches werkt het allemaal anders.
Als een aangesloten apparaat maar in één vlan mag meedoen, dan regel je dat met een poort-profiel voor dat ene vlan. Je zet daarin native en untagged op (bijvoorbeeld) 251. Vervolgens maak je dat poortprofiel actief op de gewenste poorten.
Als een aangesloten apparaat in 2 of meer vlans mag meedoen zet je native en untagged op 1 (het management vlan). Vervolgens vink je in tagged de vlans aan waar het apparaat in mee mag doen. Voorwaarde is wel dat dit apparaat 802.1q ondersteund. Dit gebruik je o.a. bij de poorten waar een eap op aangesloten is en met meerdere SSID's en vlans aan de slag moet.
Een SSID kan doorgaans maar in één vlan meedoen. Tenzij je gebruik maakt van de functie "PPSK without radius". Dan kan je per vlan een ww (passphrase) instellen in het betreffende "PPSK profile". Hierdoor heb je minder SSID's nodig waardoor je airtime vrijmaakt voor anderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 11-04-2024 23:23 ]
Ja - klopt - veel functies zitten in een profiel en op het Omada apparaat.franssie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:59:
De interface van Omada lijkt wel door Oracle ontwikkeld te zijn, werkelijk niets zit waar je het verwacht en alles is zo ambivalent als mogelijk omschreven en schijnbaar op meerder plekken instelbaar.
Ik wil nog eens iets gaan doen met een VLAN maar de interface houdt me werkelijk tegen helaas, al kan ik dat ook met een gastennetwerkje oplossen denk ik (isolatie chinese webcams, hue, en de rest van de domotica)
Daardoor kun je alles in een profiel steken en hier-en-daar een uitzondering maken.
Maakt het flexibel maar wel complex(er).
/f/image/Z80B1b7NBpblD99Qka7LNIYO.png?f=fotoalbum_large)
Storingen geweest bij de provider. Even de logs verwijderen. Log ik zojuist in. Ja ja weer 2 firmware updates
Voor ik upgrade om problemen te voorkomen (mem leaks), even een reboot
EAP 225 Outdoor
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| New V5.1.6 - Recommended Controller Software Version: Omada Controller v5.9 or above New Features/Enhancements: 1. Supports Mesh in Standalone Mode. 2. Supports Bonjour. 3. Supports PMF. 4. Supports IPv6. 5. Supports LLDP(Link Layer Discovery Protocol). 6. Supports features for Ping,TraceRoute,Packet Capture,Terminal and Device Info. 7. Supports Lock to AP function. 8. Supports new version of Bandsteering configuration. 9. Supports Multicast/Broadcast Management. |
TL-SG3452P v1.0
1
2
3
4
5
| New V1.1.9 This firmware is fully adapted to Omada SDN Controller v5.9 and above. Notes: 1. Fixed the CBC management problem. 2. Fixed the RCE and DOS risk vulnerabilities in cloud-brd. |
@Airw0lf Ik heb laatst je lijst met aanpassingen doorgevoerd. Nog slechts 1 apparaat komt dagelijks terug.
/f/image/MqhT7NWqiWWTe3kHtgaMrTlW.png?f=fotoalbum_large)
Enige idee hoe te fixen? Z'n zelfde staat ook boven die geeft dus geen problemen / komt niet voor in de lijst.
Die van beneden zit wel dichtbij AP-Woonmkamer, zit letterlijk andere kan van de muur.
[ Voor 73% gewijzigd door RobbyTown op 12-04-2024 09:01 ]
Er is zoiets als een bezem, emmer water en dweil...RobbyTown schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:42:
@Airw0lf Ik heb laatst je lijst met aanpassingen doorgevoerd. Nog slechts 1 apparaat komt dagelijks terug.
[Afbeelding]
Enige idee hoe te fixen? Z'n zelfde staat ook boven die geeft dus geen problemen / komt niet voor in de lijst.
Die van beneden zit wel dichtbij AP-Woonmkamer, zit letterlijk andere kan van de muur.
Als je denkbeeldig een "vogelvluchtlijn" trekt tussen ap en robot lijkt er een heel "lange" muur te zijn. Waardoor er waarschijnlijk veel signaal verlies is.
Is de ssid van de eap en robot alleen 2,4Ghz? Met WPA/WAP2 en AES?
Als dat zo is, kijk eens in de Omada lijst met verbonden apparaten, zoek die robot op en kijk eens of en met welk ap, type radio en SNR die het laatst verbinding heeft gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 09:17 ]
Pff moet er niet aan denken, z'n hulpje neemt bespaard nogal tijd en het is dagelijks schoonAirw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:13:
[...]
Er is zoiets als een bezem, emmer water en dweil...![]()
Als je denkbeeldig een "vogelvluchtlijn" trekt tussen ap en robot lijkt er een heel "lange" muur te zijn. Waardoor er waarschijnlijk veel signaal verlies is.
Is de ssid van de eap en robot alleen 2,4Ghz? Met WPA/WAP2 en AES?
Als dat zo is, kijk eens in de Omada lijst met verbonden apparaten, zoek die robot op en kijk eens of en met welk ap, type radio en SNR die het laatst verbinding heeft gehad.
Jazeker (dat was een van de weinige dingen die ik al had voor jou lijst van aanpassing, aangezien dat IoT spul zelden 5Ghz heeft)
/f/image/ngubfmWWlp7VZpAysvN9yLIK.png?f=fotoalbum_large)
Door upgraden van de switch, zit nu momenteel op AP-Meterkast (die zit nog verder weg), aan de logging te zien wil die ook daarmee verbinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2Ok0zwH9z3SNDQoGZ3yvCclr.png?f=user_large)
Heb je ook de minimum snelheid van de 2,4Ghz beperkt tot minimaal 12 Mpbs of hoger?RobbyTown schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:30:
[...]
Pff moet er niet aan denken, z'n hulpje neemt bespaard nogal tijd en het is dagelijks schoon.
Jazeker (dat was een van de weinige dingen die ik al had voor jou lijst van aanpassing, aangezien dat IoT spul zelden 5Ghz heeft)
[Afbeelding]
Dit heeft bij mij echt 90% van mijn problemen gefixt (na 9 maanden klooien ;-) )
/f/image/hPiHX3Z8v0R1on9BrWGrHowl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door testmanager op 12-04-2024 09:47 ]
Die minimum snelheid aan vinken heeft niet zoveel zin - beter is die CCK-optie aan vinken.testmanager schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:46:
[...]
Heb je ook de minimum snelheid van de 2,4Ghz beperkt tot minimaal 12 Mpbs of hoger?
Dit heeft bij mij echt 90% van mijn problemen gefixt (na 9 maanden klooien ;-) )
[Afbeelding]
Dat krikt automatisch de minimum snelheid op doordat alles via G of beter gaat lopen. Wat maakt dat een eap efficienter en betrouwbaarder zijn werk kan doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 10:16 ]
Echt? Weer wat geleerd, thnx man!Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
[...]
Die minimum snelheid aan vinken heeft niet zoveel zin - beter is die CCK-optie aan vinken.
Dat krikt automatische minimum snelheid op. En het maakt een eap efficienter in de afhandeling van pakketjes.
Zie ook bijgevoegde afbeelding:
Binnen het grotere kader zie je o.a. de SNR waarde - die moet groter zijn dan 25 om een betrouwbare verbinding te hebben. Lagere waardes betekent dat gegevens verloren kunnen gaan. En lager dan 20 maakt het eigenlijk onwerkbaar => dan zou het apparaat eigenlijk moeten omschakelen naar de 2.4-Ghz band.
De signal waarde is de signaal sterkte waarmee het apparaat binnenkomt op de eap.
Deze 3 kolommen krijg je standaard niet te zien => moeten aangevinkt worden via de 3 puntjes achter action.
/f/image/Tpk5ZuyKQ2EPw8KEGf1jhU4d.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 11:02 ]
Inmiddels werkt het. Denkelijk deed de IGMP-snooping het. Zeker weet ik het niet omdat we meer aanpassingen hebben gedaan.
De Apple HomeKit werkt nog niet. Daarvoor heb ik net een aanpassing bij de Bonjourservices gedaan (_hap._tcp.local, _homekit._tcp.local), en dat toegevoegd aan mDNS in de hoop dat het werkt.
Dat moet ik nog horen.
We hebben het hier over een router. Dus over de LAN-poorten van de router. Daar wil ik VLAN 251 op poort 12 hebben. Dat is het nu door de PVID zo te zetten. Ik heb maar één domme switch. Die staat op Poort 4 met VLAN 10 (IP reeks 192.168.10.2-199).Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:04:
[...]
Helaas - zo werkt het niet.
In de Omada wereld is de afkorting PVID er alleen voor router LAN-poorten - niet voor switchpoorten. Die staat standaard op 1 en heb ik tot nu toe nooit aan hoeven passen. Wel zorg ik er voor dat alle vlans ook actief zijn op alle LAN-poorten van de Omada router.
Het Port Profile dat ik zie gaat over Native, Tagged en Untaged Networks.Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:04:
Als een aangesloten apparaat maar in één vlan mag meedoen, dan regel je dat met een poort-profiel voor dat ene vlan. Je zet daarin native en untagged op (bijvoorbeeld) 251. Vervolgens maak je dat poortprofiel actief op de gewenste poorten.
Ik kan geen poortprofiel zetten bij de poorten op de Router. Daar heb ik enkel PVIDs; zit daar de spraakverwarring?
Hoe zet ik daar dan IoT-Nora op en de AP's en poort 12?
Dan weet ik nog steeds niet hoe ik VLAN 251 op poort 12 krijg.Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:04:
Als een aangesloten apparaat in 2 of meer vlans mag meedoen zet je native en untagged op 1 (het management vlan). Vervolgens vink je in tagged de vlans aan waar het apparaat in mee mag doen. Voorwaarde is wel dat dit apparaat 802.1q ondersteund. Dit gebruik je o.a. bij de poorten waar een eap op aangesloten is en met meerdere SSID's en vlans aan de slag moet.
Dat hebben we niet nodig.Airw0lf schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:04:
Een SSID kan doorgaans maar in één vlan meedoen. Tenzij je gebruik maakt van de functie "PPSK without radius". Dan kan je per vlan een ww (passphrase) instellen in het betreffende "PPSK profile". Hierdoor heb je minder SSID's nodig waardoor je airtime vrijmaakt voor anderen.
Ik zal nog wat screenprints plaatsen van de Port Profiles.
Deze zijn automatisch aangemaakt. Daar ben ik verder afgebleven. Elk Profile heeft als Native zichzelf en als Untagged zichzelf. Tagged is blank.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wyIkNSNl0FtQjdFDbw8hPMzK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LwmDX8rf7NlK0pn0XIOs4Y50.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vcr1W5gZKSIW3Tyb5v2inccP.png?f=user_large)
In dat geval loopt alles via de netwerk profielen.
Wat wil zeggen dat je bij elk netwerk profiel van het type interface de router LAN poorten kunt aan vinken die moeten participeren in een bepaald vlan. Dit werkt alleen goed i.c.m. aangesloten apparaten die 802.1q ondersteunen - zoals bijvoorbeeld een Omada EAP.
Als je op zo een poort een apparaat aan sluit wat die 802.1q niet ondersteund - zoals een domme switch - dan kan je alleen werken met PVID. Dat bepaald dan het vlan voor de switch en alle daarop aangesloten apparaten => stel je zet deze PVID op 251, dan zijn alle apparaten alleen via dat subnet bereikbaar - het management vlan is hier dan niet meer van toepassing.
Als je de eap hebt aangesloten op de domme switch, dan kan die alleen iets doen in het vlan wat is aangegeven met PVID => wil je iets met wifi en vlans, dan moet je:
(1) - de eap op een van de router lan poorten aansluiten,
(2) - de PVID van die poort moet dan op 1 en
(3) - bij alle netwerk profielen moet deze poort aangevinkt zijn.
Poortprofielen werken alleen met Omada switches. En het lijkt erop dat de LAN poorten van deze Omada router zich anders gedragen dan de poorten van Omada switches. Waardoor de aanmaak van poortprofielen geen zin heeft - die worden verder niet gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 14:33 ]
Yep. Ik dacht al... wat mis ik.Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:29:
@PureYoung - mmm lijkt erop dat daar inderdaad het misverstand zit.
In dat geval loopt alles via de netwerk profielen.
[...]
Niettemin zijn de meeste problemen opgelost. Printers, de Hue, Chromecast werkt allemaal. Komende weken de andere EAP's installeren. Eind april komt zoonlief en zijn gezin in het huis en hopelijk werken al zijn apparaten dan ook. Nora heeft als proefkonijn gefungeerd.
En jij... Heel erg bedankt voor het meedenken.
Graag gedaan - en als laatste: doe jezelf een plezier en vervang die domme switch door een Omada variant met een paar PoE poorten - bijvoorbeeld de TL-SG2008P. Scheelt zoveel puzzel- en config werk...PureYoung schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:05:
[...]
Yep. Ik dacht al... wat mis ik.
Niettemin zijn de meeste problemen opgelost. Printers, de Hue, Chromecast werkt allemaal. Komende weken de andere EAP's installeren. Eind april komt zoonlief en zijn gezin in het huis en hopelijk werken al zijn apparaten dan ook. Nora heeft als proefkonijn gefungeerd.
En jij... Heel erg bedankt voor het meedenken.

Goede tip.Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
[...]
Die minimum snelheid aan vinken heeft niet zoveel zin - beter is die CCK-optie aan vinken.
Dat krikt automatisch de minimum snelheid op doordat alles via G of beter gaat lopen. Wat maakt dat een eap efficienter en betrouwbaarder zijn werk kan doen.
Dit ook gedaan maar weer klapte het hele netwerk er uit.
Ik heb 4 Omada switchen en een paar van Netgear.
Ik heb een set van 7 eap,s.
Als ik maar iets wijzig klapt het hele netwerk eruit.
Vraag me af waarom als het draait is het stabiel.
Mijn config is.
Fritzbox 5590 (glasvezel modem en dect centrale)
Dmz naar een Netgear R9000 router die ook als router werkt. (Wifi uit)
De R9000 deelt ip dhcp uit op 120 tot 254.
Alle Omada zit (nog) in vlan1 192.168.0.x (ip van dhcp server R9000)
Na een paar reboots van de switchen werkt het nu weer.
De R9000 wil ik nog vervangen maar de vraag waar kan het probleem nu in zitten.
Begin eens met de volgende 3 stappen (voor zover al niet gedaan):peterbier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:51:
[...]
Goede tip.
Dit ook gedaan maar weer klapte het hele netwerk er uit.
Ik heb 4 Omada switchen en een paar van Netgear.
Ik heb een set van 7 eap,s.
Als ik maar iets wijzig klapt het hele netwerk eruit.
Vraag me af waarom als het draait is het stabiel.
Mijn config is.
Fritzbox 5590 (glasvezel modem en dect centrale)
Dmz naar een Netgear R9000 router die ook als router werkt. (Wifi uit)
De R9000 deelt ip dhcp uit op 120 tot 254.
Alle Omada zit (nog) in vlan1 192.168.0.x (ip van dhcp server R9000)
Na een paar reboots van de switchen werkt het nu weer.
De R9000 wil ik nog vervangen maar de vraag waar kan het probleem nu in zitten.
(1) - Wifi van de 5590 uit schakelen.
(2) - Mesh van de Omada uit vinken.
(3) - In de Omada switchen spanning tree aan vinken.
Inzake (3) - doel is dat het systeem eventuele netwerk loops eruit haalt.
Lukt dat? Wat is het resultaat?
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 23:12 ]
Bedankt voor het meedenken.Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:04:
[...]
Begin eens met de volgende 3 stappen (voor zover al niet gedaan):
(1) - Wifi van de 5590 uit schakelen.
(2) - Mesh van de Omada uit schakelen.
(3) - In Omada spanning tree aan vinken zodat eventuele loops eruit gehaald worden.
Lukt dat? Wat is het resultaat?
Dat staat allemaal goed.
Het is vreemd dat het nu gewoon prima werkt en ik heb niks veranderd.
Vanmiddag klapte het er uit na de aanpassing CCK. (Wat nu nog zo staat)
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Conflict tussen R9000 en Omada.?
Wat bedoel je met "dat staat allemaal goed"?peterbier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:12:
[...]
Bedankt voor het meedenken.
Dat staat allemaal goed.
Het is vreemd dat het nu gewoon prima werkt en ik heb niks veranderd.
Vanmiddag klapte het er uit na de aanpassing CCK. (Wat nu nog zo staat)
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Conflict tussen R9000 en Omada.?
Als "dat allemaal goed staat" werkt het gewoon - ook bij aanpassingen...
1 wifi staat uit op de Fritzbox.Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:15:
[...]
Wat bedoel je met "dat staat allemaal goed"?
Als "dat" allemaal goed staat werkt het gewoon - ook bij aanpassingen...
2 Mesh gebruik ik niet alle eap,s zijn bedraad aangesloten.
3 Ik heb geen loops in het netwerk.
Hoe weet je dat je geen loops hebt?peterbier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:18:
[...]
1 wifi staat uit op de Fritzbox.
2 Mesh gebruik ik niet alle eap,s zijn bedraad aangesloten.
3 Ik heb geen loops in het netwerk.
Geen 2 netwerkkabels tussen switchen.? (Backup)
Ik heb nu even in de oc200 gekeken en zie dat Loopbackdetectie aangevinkt staat.
Spanning Tree staat uit.
Keuze uit STP of RSTP moet ik een van die aan zetten.
Het zal een verandering zijn als dit probleem weg is.
Yup - STP of RSTP - een van twee - welke maakt niet uit.peterbier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:31:
[...]
Geen 2 netwerkkabels tussen switchen.? (Backup)
Ik heb nu even in de oc200 gekeken en zie dat Loopbackdetectie aangevinkt staat.
Spanning Tree staat uit.
Keuze uit STP of RSTP moet ik een van die aan zetten.
Het zal een verandering zijn als dit probleem weg is.
Trouwens - wat laat de Omada log zien in de tijd dat het niet werkt?
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 12-04-2024 23:39 ]
In de logs niks te zien alleen dat de eap,s ofline en online gaan.Airw0lf schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:37:
[...]
Yup - STP of RSTP - een van twee - welke maakt niet uit.
Trouwens - wat laat de Omada log zien in de tijd dat het niet werkt?
Maar toen het probleem optreedt was de oc200 ook offline loggen zal hij dan niet doen.
Bedankt zal RSTP aan zetten op alle 4 de switchen.👍
En een netwerk schema zou ook helpen.peterbier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:49:
[...]
In de logs niks te zien alleen dat de eap,s ofline en online gaan.
Maar toen het probleem optreedt was de oc200 ook offline loggen zal hij dan niet doen.
Bedankt zal RSTP aan zetten op alle 4 de switchen.👍
Die Netgear switchen, zijn dat managed switchen? Wat is het typenummer?
ER605 settingswalberg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:39:
Vraag is dus wie er een Omada router achter zijn Ziggo modem heeft staan en hoe beiden zijn geconfigureerd?
Zoals vermeld staat de ziggo modem (connectbox) in bridge mode.
VPN Router --> Config --> Common settings --> Wired Networks --> LAN--> WAN Port config
/f/image/onJsQwJGXflMXiwSpTlffILz.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 17% gewijzigd door sunturion op 14-04-2024 09:22 ]
In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.
De Netgear switchen zijn en managed (E) en gewone. (Van die 5poort dingen)Airw0lf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:36:
[...]
En een netwerk schema zou ook helpen.
Die Netgear switchen, zijn dat managed switchen? Wat is het typenummer?
Op de bovenverdieping heb ik een 16 poort van Netgear (E).
Zoals ik al eerder aangaf gebruik ik geen vlan.
Ik heb nog geen gescheiden vlan,s.
Tp-link Omada switchen.
:strip_exif()/f/image/z59AymzHcTCOZzB9hX06UH9k.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een tekening van hoe het inet binnenkomt en hoe het zich dan vertakt over welke punten met welke apparatuur.
In je overzicht zie ik dat je best wel veel grote switches hebt (los van de 5 poort dingen) - wat hangt daar allemaal aan?
Waarschijnlijk heb ik wat gemist - maar wat is nu de vraag?sunturion schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:12:
ER605 settings
Zoals vermeld staat de ziggo modem (connectbox) in bridge mode.
VPN Router --> Config --> Common settings --> Wired Networks --> LAN--> WAN Port config
[Afbeelding]
Je hebt een punt.franssie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:28:
@peterbier met een netwerk schema / topologie bedoelt @Airw0lf denk ik eerder een schema van hoe het aan elkaar geknoopt is dan een screendump van je controlscreen van je smartphone?
Dus een tekening van hoe het inet binnenkomt en hoe het zich dan vertakt over welke punten met welke apparatuur.
In je overzicht zie ik dat je best wel veel grote switches hebt (los van de 5 poort dingen) - wat hangt daar allemaal aan?
Eigenlijk alles wat een rj45 poort heeft wil ik ook bekabeld hebben.
Mijn config (ook eerder genoemd) zal ik iets uitgebreider zeggen.
Fritzbox 5590 fiber modem.
DMZ naar Netgear R9000 router naar Omada 24P switch.
Daar achter de 10P switch gekoppeld met sfp cabel.
Daar wat poe spullen.
Vanaf de 24P switch wordt het meeste verdeeld.
Ook naar de 16 poort switch op de verdieping.
Het draait nu stabiel.
De R9000 wordt nog vervangen door de EW706W. (Die al in de OVK hangt)
Als het uitschakelen van de WiFi 802.11ab functies de zaak plat legt en er de nodige reboots van switchen nodig zijn om weer leven in de brouwerij te krijgen dan heeft het geheel veel weg van een tikkende tijdbom: elke aanpassing geeft mogelijk ellende - laat staan als je netwerk apparaten gaat vervangen...
Kijkend naar het aantal netwerk apparaten met verschillende merken en types heeft je netwerk een serieuze

Een dergelijk netwerk vraagt dan ook serieus

Ter overweging: terug naar af? En alles eerst eens uittekenen/uitschrijven?
De Omada topologie plaat (met poort labels aan gevinkt!) lijken me een meer dan handig startpunt!
En als je de R9000 router vervangt door een Omada variant lijkt het me ook meer dan handig om alle niet-Omada netwerk apparaten in eerste instantie los te koppelen...

Wat een respons op Wallberg maar de quote waa weggevallenAirw0lf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:34:
[...]
Waarschijnlijk heb ik wat gemist - maar wat is nu de vraag?
Instellingen een soort van overgenomen maar merk dat m’n iPhone wel moeite heeft stand te houden op 5ghzAirw0lf schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:40:
[...]
Dank je.
Daar staat alles op automatisch. Ik gebruik de interference/drops/retry plaatjes om te bepalen of daar mogelijk een probleem zit.
Als ik buiten in de schuur even een sigaretje rook schakelt hij over op 2,4 ghz en is de verbinding best traag te noemen
Wat zou ik daaraan kunnen doen
> Stoppen met roken?MarioMark1541 schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:27:
[...]
Instellingen een soort van overgenomen maar merk dat m’n iPhone wel moeite heeft stand te houden op 5ghz
Als ik buiten in de schuur even een sigaretje rook schakelt hij over op 2,4 ghz en is de verbinding best traag te noemen
(sorry ;-) )
2,4 gHz heeft gewoon een betere reikwijdte, gaat beter door muren etc.MarioMark1541 schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:27:
[...]
Instellingen een soort van overgenomen maar merk dat m’n iPhone wel moeite heeft stand te houden op 5ghz
Daar ga je niets tegen doen want is natuurlijk gedrag van radiogolven.
Je kan er een extra AP tegenaangooien, maar dan moet je wel een kabel naar je mancace trekken of in de buurt.
Dat ik screenshots plaats vindt ik makkelijk.Airw0lf schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:21:
@peterbier - er zijn inmiddels de nodige posts gedaan op je "vraag/probleem". Waaronder de nodige suggesties om "het" op te lossen.
Als het uitschakelen van de WiFi 802.11ab functies de zaak plat legt en er de nodige reboots van switchen nodig zijn om weer leven in de brouwerij te krijgen dan heeft het geheel veel weg van een tikkende tijdbom: elke aanpassing geeft mogelijk ellende - laat staan als je netwerk apparaten gaat vervangen...![]()
Kijkend naar het aantal netwerk apparaten met verschillende merken en types heeft je netwerk een serieuzeomvang.
Een dergelijk netwerk vraagt dan ook serieusmeer aandacht dan (via een foon?) even snel wat tekst en screenshots plempen op een forum als dit!
![]()
Ter overweging: terug naar af? En alles eerst eens uittekenen/uitschrijven?
De Omada topologie plaat (met poort labels aan gevinkt!) lijken me een meer dan handig startpunt!
En als je de R9000 router vervangt door een Omada variant lijkt het me ook meer dan handig om alle niet-Omada netwerk apparaten in eerste instantie los te koppelen...
(Voor type nummers)
Config doe ik normaal via laptop op de oc200.
Ik kan alles aan sluiten in het netwerk zonder problemen.
Ik vermoed dat de spanning three instelling het probleem heeft gefixt.
De loop wat ik vermoed gaat dan tussen de eap,s lopen. (Denk ik)
Ik ga het even proberen zo en kijken hoe het gaat.
Maar de 2,4 ghz heeft juiste minder snelheid als ik de man cave zit :-)franssie schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:03:
[...]
2,4 gHz heeft gewoon een betere reikwijdte, gaat beter door muren etc.
Daar ga je niets tegen doen want is natuurlijk gedrag van radiogolven.
Je kan er een extra AP tegenaangooien, maar dan moet je wel een kabel naar je mancace trekken of in de buurt.
Klopt het is altijd lager dan 5GHz maar vaak ruim voldoende.MarioMark1541 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:07:
[...]
Maar de 2,4 ghz heeft juiste minder snelheid als ik de man cave zit :-)
Klopt, maar heeft wel bereikMarioMark1541 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:07:
[...]
Maar de 2,4 ghz heeft juiste minder snelheid als ik de man cave zit :-)
Dus als je daar ook 4K natuurfilms wil kijken dan moet je investeren in een extra AP
Mits je genoeg antennes hebt en evt 40 MHz kanalen gebruikt, kan 802.11n tot 600 Mbps doen over 2.4 GHz, en 4K video heeft minder nodig dus in theorie is er geen probleem in de mancave. In dat geval is de kwaliteit van de content een grotere afhankelijkheid dan het mediumfranssie schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:09:
[...]
Klopt, maar heeft wel bereik
Dus als je daar ook 4K natuurfilms wil kijken dan moet je investeren in een extra AP
[ Voor 9% gewijzigd door Mini-me op 15-04-2024 10:52 ]
Probleem is dat de iPhone niet op 5ghz blijft maar over schakelt naar 2,4 ghzMini-me schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:50:
[...]
Mits je genoeg antennes hebt en evt 40 MHz kanalen gebruikt, kan 802.11n tot 600 Mbps doen over 2.4 GHz, en 4K video heeft minder nodig dus in theorie is er geen probleem in de mancave. In dat geval is de kwaliteit van de content een grotere afhankelijkheid dan het medium