• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
Hoi

Huidige situatie op basis van info die ik hier opgepikt heb:

Glasvezel KPN >> Modem >> unmanaged tp-link switch >> Patchpanel >> cat6 kabels naar woonkamer, slaapkamer, kinderkamer, cat7 kabel naar zolder.
- In de woonkamer en slaapkamer staat een deco XE75 bedraad aangesloten, via de poorten achterop zit weer andere apparatuur.
- Naar zolder loopt dus een cat7 kabel, hier had ik eerst de laatste deco XE75 direct op aangesloten en van daaruit aangesloten op mijn PC. Helaas viel toen al vaak het internet weg. Hierna had ik de deco XE75 draadloos geplaatst en leek in elk geval mijn PC goed internet te hebben. Thuis werken met meetings enz via laptop op gasten netwerk is een drama.
- Overigens valt sinds begin deze week het internet in het hele huis om de haverklap weg. :(

Oplossing die mij handig leek:
De cat7 kabel naar zolder vervangen voor 2 cat6 kabels, zodat ook de deco XE75 op zolder bedraad is.

Wat TP-link zegt:
Zij zeggen dat ik de hoofd deco, direct tussen het modem en de switch in de meterkast moet zetten.
Zie ook https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/ Lekker onhandig want je krijgt geen ophangbeugel van ze of iets dergelijks

Alvast bedankt.

Ik hoor graag jullie mening.

Ps. is het voor thuiswerken noodzakelijk dat ik de werklaptop laat draaien via een gasten netwerk, of maakt het niks uit?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Als je in de app kijkt, wat zie je dan als signaalbron bij het accesspoint als die bedraad is aangesloten? Staat daar ethernet?
Welke TPLink switch gebruik je?

CISSP! Drop your encryption keys!

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:35:
Als je in de app kijkt, wat zie je dan als signaalbron bij het accesspoint als die bedraad is aangesloten? Staat daar ethernet?
Welke TPLink switch gebruik je?
Deze werd mij door tp-link geadviseerd: https://www.coolblue.nl/product/363272/tp-link-tl-sg108.html

• laurens0619
Die lijkt mi jprima
Dan opnieuw bekabeld aansluiten en kijken wat die signaalbron zegt in de app

Officieel mag je hem trouwens niet( meer) zo aansluiten, iedere deco moet achter de hoofd deco.
In AP mode kan die echter wel naast elkaar op een switch.
Nu ik het zeg, AP mode daar staat die toch wel in? Anders werkt het idd niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 12:58 ]

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:56:
Die lijkt mi jprima
Dan opnieuw bekabeld aansluiten en kijken wat die signaalbron zegt in de app

Officieel mag je hem trouwens niet( meer) zo aansluiten, iedere deco moet achter de hoofd deco.
In AP mode kan die echter wel naast elkaar op een switch.
Nu ik het zeg, AP mode daar staat die toch wel in? Anders werkt het idd niet

[Afbeelding]
Staan inderdaad op AP-modus. Zit te zoeken waar ik zou moeten zien wat de signaalbron is, maar kan dat niet vinden. Dus je bevestigd eigenlijk wat tP-link ook zegt, de switch plaatsen na de main deco?

• laurens0619
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:
[...]

Staan inderdaad op AP-modus. Zit te zoeken waar ik zou moeten zien wat de signaalbron is, maar kan dat niet vinden. Dus je bevestigd eigenlijk wat tP-link ook zegt, de switch plaatsen na de main deco?
"officieel" wel ja maar ik heb het ook gewoon zoals jij het hebt staan
Experiabox>TPlink switch > 2 deco nodes

edit:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Zie Q3 hoe de signaalbron te controleren

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 14:31 ]

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:24
vervang die cat7 kabel voor een cat6. meer dan genoeg snelheid. kan bijna niet anders dan dat de kabel stuk is.
Je hoeft niet 2 kabels te trekken want in de Deco zitten ook 2 poorten.
En nee je hoeft niet op het gasten netwerk te zitten. mijn advies is om die uit te zetten.
1 SSID is voldoende (2,4 ghz + 5ghz)

[ Voor 26% gewijzigd door Wessel0101 op 21-09-2022 14:33 ]

• taurus0205
inmiddels de installatie opnieuw gedaan en de xe75 deco (hoofd deco) tussen het kpn modem en de switch geplaatst. Hiernaar de andere deco's opnieuw aan het netwerk toegevoegd.. Bij de deco's op de slaapkamer en zolder staat nu als signaalbron de hoofddeco in de meterkast met Ethernet erbij. (bedraad).

Kabels opnieuw trekken is dan waarschijnlijk overbodig, alles loopt immers nu toch al via de deco in de meterkast. Ja die cat7 kabel was een fout achteraf (was ook een K*T karwei die door de buis te krijgen.
De deco op zolder nu ook bedraad staan en de ethernet kabel voor de pc loopt nu via die deco.

Is het vanuit veiligheid enz, niet verstand op je werklaptop via een gasten netwerk te laten lopen? Voor mensen die hier op bezoek komen enz is dat sws wel slim toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:12:
- Overigens valt sinds begin deze week het internet in het hele huis om de haverklap weg. :(
Dat dan eerst eens onderzoeken/oplossen?
Wat valt er er dan weg precies?
Wifi? Ethernet?
Kan je bij uitval nog wel de modem/router/AP bereiken of pingen?
Wordt de verbinding vanzelf weer hersteld of niet?

• laurens0619
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:55:
Is het vanuit veiligheid enz, niet verstand op je werklaptop via een gasten netwerk te laten lopen? Voor mensen die hier op bezoek komen enz is dat sws wel slim toch?
De angst van mensen dat een apparaat op een netwerk elkaar makkelijk kunnen infecteren is behoorlijk ongegrond. Als jij je computers netjes patched (en dat doet je werk laptop neem ik aan?) en er geen gekke poorten open staan dan valt het allemaal wel mee.

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:02:
[...]

De angst van mensen dat een apparaat op een netwerk elkaar makkelijk kunnen infecteren is behoorlijk ongegrond. Als jij je computers netjes patched (en dat doet je werk laptop neem ik aan?) en er geen gekke poorten open staan dan valt het allemaal wel mee.
ow ik dacht meer dat iemand via het netwerk op werk anders bij je mappen op je prive pc kan ofzo.

Ik zie trouwens dat de hoofddeco nog als router staat, die moet ik omzetten naar AP toch?

• laurens0619
@taurus0205
Als jij je mappen op je prive pc hebt gedeeld zonder enige vorm van authenticatie, dan zou iemand die toegang heeft tot je werklaptop bij je prive pc kunnen komen. De netwerken worden niet zomaar aan elkaar geknoopt.

Enne als hij toch in router mode staat dan was dat de oorzaak van je setup. omzetten in ap mode inderdaad en dan kun je ook weer je oude setup hanteren

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:09:
@taurus0205
Als jij je mappen op je prive pc hebt gedeeld zonder enige vorm van authenticatie, dan zou iemand die toegang heeft tot je werklaptop bij je prive pc kunnen komen. De netwerken worden niet zomaar aan elkaar geknoopt.

Enne als hij toch in router mode staat dan was dat de oorzaak van je setup. omzetten in ap mode inderdaad en dan kun je ook weer je oude setup hanteren
zou niet eens weten hoe je dat moet delen ... ;-)

Hij stond in ap modus. met dedicated backhaul. De omschrijving die daar bij staat is wat vaag overigens aangezien ik alles bedraad heb aangesloten. Er staat bij deze optie dat hij alleen 6Ghz gebruikt voor verbinding van mesh, maar als alles bedraad is, wil je toch ghz6 voor je mobiel of laptop gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:05:
[...]

Ik zie trouwens dat de hoofddeco nog als router staat, die moet ik omzetten naar AP toch?
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:12:
[...]

zou niet eens weten hoe je dat moet delen ... ;-)

Hij stond in ap modus. met dedicated backhaul. De omschrijving die daar bij staat is wat vaag overigens aangezien ik alles bedraad heb aangesloten. Er staat bij deze optie dat hij alleen 6Ghz gebruikt voor verbinding van mesh, maar als alles bedraad is, wil je toch ghz6 voor je mobiel of laptop gebruiken?
Dan ben ik lost. Staat die nu in ap mode of router mode?

Geen idee wat ze met die melding bedoelen. Heb je screenshot?
Als hij bedraad elkaar kan vinden dan zou de wireless uplink uit moeten gaan.

Maar los ervaan, vaak staat die in dual mode en ook al zou die 6ghz gebruiken voor backhaul, dan is ook 6ghz naar je client beschikbaar (als je die al hebt ?)

edit: wel cool die xe75, wist niet eens dat ze al 6ghz producten hadden

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 15:16 ]

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:13:
[...]

Dan ben ik lost. Staat die nu in ap mode of router mode?
zonet weer in AP-mode gezet. Had alles gereset en opnieuw geinstalleerd.

Bij het hoofdnetwerk kan je kiezen uit:
1. dedicated backhaul, waarbij 6Ghz wifi alleen gebruikt voor mesh verbinding en niet beschikbaar voor clients. D
2. wifi-netwerk en backhaul, dan wordt 6ghz gebruikt voor wifi en mesh.

Ik neem aan dat ik optie 2 moet hebben? Is het verder nog nodig extra beveiliging erop te zetten, of is alleen goed wachtwoord voldoende?

• laurens0619
Ah dan snap ik hem. cool dat je dat kunt instellen.
Nou als je een ethernet backhaul actief hebt, dan zijn de andere backhauls niet van toepassing.
Dus er zou een optie 3 moeten zijn: Wifi-netwerk en backhaul

Als die er niet dan is optie 2 prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:13
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:12:
Lekker onhandig want je krijgt geen ophangbeugel van ze of iets dergelijks
Mocht je 1 deco toch ergens op willen "hangen"
https://www.coolblue.nl/p...niversele-wandhouder.html

Een plankje :+

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
En dan je wifi naar het plafond stralen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:36:
En dan je wifi naar het plafond stralen?
He ben:
plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
:+

edit:
ok zal toch even ontopic reageren dan :P,
met zon plankje zet je de deco gewoon rechtop, niet ondersteboven

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 16:03 ]

• Ben(V)
Ondersteboven staalt hij op zo'n plankje naar de grond.

Je kunt hem gewoon beter aan de muur monteren, dan straal hij tenminste horizontaal uit en niet richting het plafond (of de grond als je hem op z'n kop legt).
En op z'n kant op zo'n plankje leggen lijkt niet erg stabiel te worden.

Zie dus het nut van zo'n plankje niet, dat ding is ook bedoelt voor een Accespoint.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 21-09-2022 16:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• taurus0205
Thnx, gebruik je die zelf ook?

• taurus0205
Ben(V) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:09:
Ondersteboven staalt hij op zo'n plankje naar de grond.

Je kunt hem gewoon beter aan de muur monteren, dan straal hij tenminste horizontaal uit en niet richting het plafond (of de grond als je hem op z'n kop legt).
En op z'n kant op zo'n plankje leggen lijkt niet erg stabiel te worden.

Zie dus het nut van zo'n plankje niet, dat ding is ook bedoelt voor een Accespoint.
Helaas levert TP-link geen ophang beugel mee, los kopen van hen kan ook niet. Ze maken het niet en hebben er blijkbaar niet over nagedacht dat er ook mensen zijn die hem liever uit het zicht achter een gordijn willen ophangen inplaats van op de grond of elders willen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met 5 en 6ghz wifi wil je toch eigenlijk hem niet teveel verstoppen omdat die signalen sowieso snel dempen

kan je natuurlijk wel weer compenseren door gewoon het vermogen te verhogen..
echter levert dat ook weer andere issues op..

persoonlijk vind ik de Deco serie beter aan te zien dan bv router/AP met dikke antennes, een bak LEDS die niet uit kunnen etc

404 Signature not found

• taurus0205
SMSfreakie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:27:
met 5 en 6ghz wifi wil je toch eigenlijk hem niet teveel verstoppen omdat die signalen sowieso snel dempen

kan je natuurlijk wel weer compenseren door gewoon het vermogen te verhogen..
echter levert dat ook weer andere issues op..

persoonlijk vind ik de Deco serie beter aan te zien dan bv router/AP met dikke antennes, een bak LEDS die niet uit kunnen etc
een gordijn zal toch niet teveel impact hebben?

• frankyfn126
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:19:
[...]

Thnx, gebruik je die zelf ook?
Nee maar ik kwam ze toevallig ooit tegen.
En ik vind het vrij prijzig voor wat letterlijk een lelijk plastic "boeken" plak is.
Echt een "gimmick".

@Ben(V) Wat ik linkte was letterlijk een plank waar je de deco op zet.
Ik zou ze niet te hoog plaatsen.
Tp link zelf heeft foto's op hun site staan waar ze decos op een boeken plak zetten (hoogte 1.80? Schat ik)
Deze dingen zijn desktop model dus neer zetten en ze stralen rondom, boven en een beetje naar beneden.

Ps eventuele grappige, vervelende, snerpende of suggestieve opmerkingen in deze thread zijn echt compleet over mijn hoofd gegaan, als in: ik snap het niet en zie het niet :)

• taurus0205
frankyfn126 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:45:
[...]

Nee maar ik kwam ze toevallig ooit tegen.
En ik vind het vrij prijzig voor wat letterlijk een lelijk plastic "boeken" plak is.
Echt een "gimmick".
Ik heb ze ook gezien, maar dacht nog meer plastic en dan nog meer gaten in de muur.
Een elegante stalen ophangbeugel had ik mooier gevonden maar ja.

• Ben(V)
En wat ik zei is dat ze dan de verkeerde kant op stralen, namelijk omhoog.
Het kan best werken, maar optimaal is het natuurlijk niet.

En je kunt die tp-link toch gewoon tegen de muur schroeven, ze zijn gemaakt om tegen het plafond te schroeven dus tegen een muur moet ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
@Ben(V) het klinkt mij of je een beetje in de war bent. (Geen probleem, kan gebeuren)

Als ik het goed lees betreft deze thread en Deco set nl
pricewatch: TP-Link Deco XE75 (3-pack)

Dit is een set die desktop neer zet.
Niet een plafond model Acces point

Edit:
Tp link site
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-xe75/
Bekijk eens hoe tp link dit product in de huiskamer zet. (En ja ook een foto in de boeken kast)

[ Voor 20% gewijzigd door frankyfn126 op 21-09-2022 19:21 ]

• taurus0205
Ben(V) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:13:
En wat ik zei is dat ze dan de verkeerde kant op stralen, namelijk omhoog.
Het kan best werken, maar optimaal is het natuurlijk niet.

En je kunt die tp-link toch gewoon tegen de muur schroeven, ze zijn gemaakt om tegen het plafond te schroeven dus tegen een muur moet ook kunnen.
volgens mij is hier een miscommunicatie...

Bekijk eens de platjes van de XE75, die kan je niet tegen de muur of plafond schroeven, althans ik zou niet weten hoe. Zoals ik zei er zit geen ophangbeugel of niks bij... ook niet los te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Mijn fout, ik dacht dat plafond modellen waren.
Sorry!!

• laurens0619
@Ben(V) Als het plafondmodellen waren had er denk ik wel een beugel bij gezeten :+
Nee grappige verwarring maar wel goed punt. De consumer modellen roepen in de handleiding niets over hoe de antenne orientatie is en hoe je hem moet plaatsen, terwijl dat wel heel belangrijk is voor een goede dekking.
Als je naar de deco m5 kijkt dan zou ik op het oog denken dat het plafondmodellen zijn maar dat is ook, afaik, een desktop model wat je plat neerzet.

Eigenlijk moeten ze er gewoon meerdere antennees in stoppen en met een orientatie sensor detecteren hoe hij geplaatst is. Misschien doen ze dat ook wel tegenwoordig want TPLink heeft ook zoiets als "Smart Antennas"
YouTube: TP-Link | Unbeatable Performance with Deco Smart Antennas
Bij marketingtermen weet je het alleen nog steeds niet wat ze echt doen :X

Right..

@taurus0205
Achter gordijn is prima maar midden in ruimte is beter . Ik heb hem op een kastje staan want ik vind hem ook best mooi. Mijn lelijke accesspoint had ik altijd bovenop een servieskast liggen. Goede hoogte in open ruimte en je zag hem zo goed als niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 20:21 ]

• taurus0205
[b][

@taurus0205
Achter gordijn is prima maar midden in ruimte is beter . Ik heb hem op een kastje staan want ik vind hem ook best mooi. Mijn lelijke accesspoint had ik altijd bovenop een servieskast liggen. Goede hoogte in open ruimte en je zag hem zo goed als niet :)
Mja op de slaapkamer en de zolderkamer heb ik geen kastje of iets naast de RJ45 poort, om nu specifiek daar een kastje voor te kopen, dan staat je huis in no time vol met troep :P
Heb er nu een plankje gemonteerd. Een simpele zwevende van de ikea, die waren 7euri het stuk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:29:
[...]

een gordijn zal toch niet teveel impact hebben?
nee waarschijnlijk niet :-)

https://www.amazon.nl/BEC...gid=pla-965947760860&th=1 weet alleen niet of deze ook compatible zijn met de XE75

404 Signature not found

• laurens0619
taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:28:
[...]

Mja op de slaapkamer en de zolderkamer heb ik geen kastje of iets naast de RJ45 poort, om nu specifiek daar een kastje voor te kopen, dan staat je huis in no time vol met troep :P
Heb er nu een plankje gemonteerd. Een simpele zwevende van de ikea, die waren 7euri het stuk :P
Ik heb mijn deco achter de tv weggemoffeld, waardeloze plek maar daar lag al een utp kabel :)

Ach met een node per verdieping in een regulier huis zit het vaak wel goed

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb mijn deco achter de tv weggemoffeld, waardeloze plek maar daar lag al een utp kabel :)

Ach met een node per verdieping in een regulier huis zit het vaak wel goed
Wat balen is dat ik nu zo dure deco in de meterkast heb moeten plaatsen. Mijn wifi in de woonkamer is nu best bagger en klapt er steeds uit. De bluesoundbox staat aan het eind van de woonkamer bedraad aangesloten, maar mijn mobiel kan via de wifi geen verbinding meer maken, want die klapt steeds uit het netwerk.

• laurens0619
taurus0205 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:27:
[...]

Wat balen is dat ik nu zo dure deco in de meterkast heb moeten plaatsen. Mijn wifi in de woonkamer is nu best bagger en klapt er steeds uit. De bluesoundbox staat aan het eind van de woonkamer bedraad aangesloten, maar mijn mobiel kan via de wifi geen verbinding meer maken, want die klapt steeds uit het netwerk.
Dat is ook enorm balen en echt idioot dat het officieel zo moet

Maar de onofficiele methode zou ook moeten werken hoor, ik zou de deco weer in de woonkamer zetten

• taurus0205
laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:38:
[...]

Dat is ook enorm balen en echt idioot dat het officieel zo moet

Maar de onofficiele methode zou ook moeten werken hoor, ik zou de deco weer in de woonkamer zetten
Mja toen die in de woonkamer staat had ik non stop problemen elders in huis, nu draait alles goed qua internet afgezien van de woonkamer. De bluesound soundbar in de slaapkamer is nu eindelijk ook zichtbaar, die was al voordien nooit te vinden.

Dus zo wordt je haast gedwongen een extra node te kopen.

• laurens0619
taurus0205 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:59:
[...]

Mja toen die in de woonkamer staat had ik non stop problemen elders in huis, nu draait alles goed qua internet afgezien van de woonkamer. De bluesound soundbar in de slaapkamer is nu eindelijk ook zichtbaar, die was al voordien nooit te vinden.

Ik ken de xe75 niet maar mijn deco m4 draait vlekkeloos in deze setup
Ik zou t gewoon nog een keer proberen en zeker weten dat die op ap mode staat

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

taurus0205 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:22:
[...]

Helaas levert TP-link geen ophang beugel mee, los kopen van hen kan ook niet. Ze maken het niet en hebben er blijkbaar niet over nagedacht dat er ook mensen zijn die hem liever uit het zicht achter een gordijn willen ophangen inplaats van op de grond of elders willen zetten.
Daar is wel een reden voor: uit het zicht betekent namelijk ook slechte wifi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

taurus0205 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:59:
[...]

Nee. Zo wordt je gedwongen de router van je ISP in router mode te zetten en je deco's allemaal in AP-mode.
Je zit maar zelden in je entree te internetten, dus waarom zou je wifi in je meterkast willen hebben?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
Brahiewahiewa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:02:
[...]

Nee. Zo wordt je gedwongen de router van je ISP in router mode te zetten en je deco's allemaal in AP-mode.
Je zit maar zelden in je entree te internetten, dus waarom zou je wifi in je meterkast willen hebben?
Omdat je utp kabels meestal samenkomen in de meterkast.
Bij die mesh setjes moeten die kabels vaak achter de hoofd node waardoor je als gevolg vaak een mesh node in de meterkast moet zetten.
Zonde want het is de meest onlogische plek idd voor een accesspoint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
[...]

Omdat je utp kabels meestal samenkomen in de meterkast.
Bij die mesh setjes moeten die kabels vaak achter de hoofd node waardoor je als gevolg vaak een mesh node in de meterkast moet zetten.
Zonde want het is de meest onlogische plek idd voor een accesspoint
Tja, nou ja, de meeste mensen die mesh sets kopen zijn ook van die figuren die beweren dat het onmogelijk is om een kabel te trekken. Dus eigenlijk vind ik het wel een terechte straf ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
Brahiewahiewa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:02:
[...]

Omdat soms de meterkast wel een goede plek is.
Hier heb ik enkel een Ziggo Connectbox in de meterkast staan en daarmee bereik ik dekking op de gehele begane grond en ook een deel van de eerste verdieping.

De truc is hem zo hoog te plaatsen dat hij boven de deur komt, zodat hij enkel achter het dunne hardbord plaatje dat boven de deur zit heen moet, wat nauwelijks demping geeft.
Het punt is namelijk dat een moderne meterkast een brandwerende deur heeft waar geen spatje wifi doorheen komt.

In het trapgat naar de zolder heb ik een EAP225 geplaats die voor de rest van de deking zorgt.
Uiteraard alles bekabelt aangesloten.

• laurens0619
@Ben(V) aaaah is dat de reden, nooit geweten maar wel logisch.
Ik dacht dat t altijd de lading koper was die het signaal verstoorde

• taurus0205
Brahiewahiewa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:40:
[...]

Tja, nou ja, de meeste mensen die mesh sets kopen zijn ook van die figuren die beweren dat het onmogelijk is om een kabel te trekken. Dus eigenlijk vind ik het wel een terechte straf ;o)
Ik heb overal kabels getrokken hoor. Wilde enkel fatsoenlijke wifi hebben voor diverse laptops, mobieltjes en tablets enz in huis. De bediening van verschillende bluesounds boxen loopt ook via wifi, dus handig als je dan goed wifi bereik hebt. De boxen zelf heb ik dan weer bedraad in het netwerk staan.

Overigens lijkt wifi nu wel te in de gehele woonkamer werken. Dat wil zeggen toen ik terug van werk kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door taurus0205 op 22-09-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, nee, sorry, mijn flame in m'n vorige post was niet bedoeld tegen jou persoonlijk. Er zijn wel degelijk goede redenen om een mesh-set aan te schaffen

Even hierover
taurus0205 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:44:
[...] De bediening van verschillende bluesounds boxen loopt ook via wifi, dus handig als je dan goed wifi bereik hebt...
Je realiseert je dat dit feitelijk 2 problemen zijn? Eertse probleem is de wifi-verbinding van de bluesoundsboxen; tweede probleem is de wifi verbinding van de client waarmee je de bluesoundsboxen probeert te bedienen. Tenzij de client bedraad is aangesloten, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 03:03:
Ja, nee, sorry, mijn flame in m'n vorige post was niet bedoeld tegen jou persoonlijk. Er zijn wel degelijk goede redenen om een mesh-set aan te schaffen

Even hierover

[...]

Je realiseert je dat dit feitelijk 2 problemen zijn? Eertse probleem is de wifi-verbinding van de bluesoundsboxen; tweede probleem is de wifi verbinding van de client waarmee je de bluesoundsboxen probeert te bedienen. Tenzij de client bedraad is aangesloten, natuurlijk
Voor alle duidelijkheid, de bluesound boxen zijn bedraad aangesloten. DE bediening ervan gaat wel draadloos via een app op je mobiel. Inmiddels werkt dit gewoon goed, weet niet wat het isseu was gisterochtend. Ik heb ze in elk geval een rest gegeven en opnieuw gekoppeld met de mobieltjes in huis.

Volgens werkt je mobiel standaard via wifi 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPaRo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-01 08:43
Hi,
Ik heb een setje van 4x DECO XE75 aangeschaft. Ben het met jullie eens dat het er kwalitatief qua behuizing niet heel fraai uitziet. Afgezien van de goedkope plastic uitstraling, geen ophang mogelijkheden, geen steuntjes, helemaal niets. In de doos met 3 deco’s, slechts 1 UTP kabel. Maar goed dat is allemaal uiterlijk en ook wel weer op te lossen. Ik heb mij van tevoren te weinig ingelezen en kom er nu achter dat er geen POE faciliteit aanwezig is, dus overal ook nog kabeltjes van de voeding adapters. Beetje jammer voor die prijs.

Ik wil de set natuurlijk optimaal laten werken en dus bedraad aansluiten. De eerste DECO#1 (hoofd node) sluit ik bedraad aan rechtstreeks op een LAN poort van mijn modem/router. Uiteraard zoek ik buiten de meterkast een plekje om hem neer te zetten. Da’s nog best lastig, want er moet een UTP kabel en een adapter voedingkabeltje naartoe. En ophangen is geen optie, alleen neerzetten (evt, op een schapje) is mogelijk.

De tweede node DECO#2 hang ik via een switch (naast mijn TV in de woonkamer) aan een switch (in mijn meterkast) ook aan een LAN-poort van mijn modem/router. Ik heb DECO#2 dus NIET verbonden rechtstreeks met de LAN poort achterop DECO#1. Naar mijn idee moet dit geen probleem zijn. DECO#2 is via de TP-link automatisch geconfigureerd als Mesh accesspoint. De Deco’s bij installatie automatisch van de nieuwste firmware voorzien.

Maar nu komt het, DECO#2 zit dus op de Switch nabij de TV (met nog 6 apparaten). Vanaf dat ik DECO#2 bedraad heb aangesloten, stopt mijn TV beeld ermee. Kennelijk wordt alle bandbreedte weggekaapt door DECO#2. Haal ik de UTP kabel tussen Deco en Switch weer los, dan werkt de TV weer als vanouds.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Ter info:
Mijn gehele bedrade netwerk is Gigabit met alle bekabeling minimaal Cat 5e
Alle switches (4 in totaal) zijn Gigabit Ethernet, managed (Netgear GS108T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
staat DHCP uit op de Netgear GS108T ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het lijkt erop dat je decos niet goed verbonden zijn. Officieel moet die achter de LAN poort van de eerste Deco node.

Onofficieel (oude documentatie) kan het wel maar alleen als de switches waar het signaal overheen loopt IEEE 1905.1 protocol. ondersteunen. In de praktijk doen de meeste switches dit wel behalve de ingebouwde switch van je provider.

Ik vind het lastig uit je tekst te halen maar het lijkt erop dat het verkeer tussen 2 decos nu via je provider switch loopt. Als ze elkaar niet kunnen vinden dan blijft de wifi brug actief (terwijl ethernet dat ook is) met als resultaat> netwerk lus met netwerk die in elkaar stort.

Maar voor ik die conclusie trek, kun je plaatje maken van je arhictectuur? En kun je in de deco app verifieren of er staat verbonden via ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPaRo
Dank voor je reactie Laurens. Inmiddels heb ik een update.
Ik heb helpdesk van TP-link gesproken en werd keurig geholpen.
Het schijnt dus dat alle LAN verkeer via DECO#1 moet gaan lopen. LAN-poort #1 van DECO#1 sluit je daarom met een UTP-kabel rechtstreeks aan op LAN-poort #1 van modem/router van de provider. Dan vanaf de DECO#1 op LAN-poort #2 een UTP kabel naar de eerste Switch in de meterkast. Vandaaruit kan verder alles blijven zoals het is, maar er komt dus verder niets meer op de overige LAN-poorten van de modem/router. Anders ontstaat er een z.g. loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPaRo
rondewit01 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:54:
staat DHCP uit op de Netgear GS108T ?
Hi Ron, dank voor je reactie.
De Netgear GS108T is een Switch, deze deelt zelf geen IP-adressen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
volgens de handleiding wel DHCP : https://www.downloads.net...8T_GS110TP_SWA_5Nov10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JaPaRo
Dat is , tegenwoordig, het officiele statement ja en het probleem is wat ik beschreef in mijn vorige post :)
Echter in veel situaties is het onhandig om het spul zo aan te sluiten. Dan helpt het dus om een simpele switch er tussen te zetten om dat eerder beschreven probleem te voorkomen.,

Ze onder een (oud) plaatje van de tplink websute. Het onderste scenario kan dus officieel niet meer maar werkt wel met een compatiable switch ertussen.

Echter als jij hem wel makkelijk kan doorlussen (bovenste 2 scenarios) dan kun je dat gewoon doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
laurens0619 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:45:
@JaPaRo
Dat is , tegenwoordig, het officiele statement ja en het probleem is wat ik beschreef in mijn vorige post :)
Echter in veel situaties is het onhandig om het spul zo aan te sluiten. Dan helpt het dus om een simpele switch er tussen te zetten om dat eerder beschreven probleem te voorkomen.,

Ze onder een (oud) plaatje van de tplink websute. Het onderste scenario kan dus officieel niet meer maar werkt wel met een compatiable switch ertussen.

Echter als jij hem wel makkelijk kan doorlussen (bovenste 2 scenarios) dan kun je dat gewoon doen
[Afbeelding]
ik liep ook tegen problemen aan en TP adviseerde met de tweede setup. Overigens heb ik na de switch 3 deco"s staan, want door dat er eentje in de meterkast staat had ik te slecht bereik in de woonkamer.
De derde afbeelding leverde mij dus problemen op. Wel zuur dat ik nog een 4de moest kopen, maar nu werkt tenminste alles wel goed. Recent 2 nieuwe mobieltjes die wifi6 ondersteunen en dat merk je trouwens ook goed :)

[ Voor 9% gewijzigd door taurus0205 op 19-04-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
1 van de 3 deco's die na de switch komt maakt geen connectie met de ethernet backhaul, dat is natuurlijk wel ruk want ik heb niet voor niets een bekabeld netwerk aangelegd. Nu maakt deze deco via wifi verbinding met de meterkast en het signaal is matig ofwel slecht. Onduidelijk hoe ik dit probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@taurus0205 kun je plaatje maken hoe het aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
kpn router/modem > deco > switch > Patch panel > cat6 kabels > deco's (3 stuks) op BG, 1ste en 2de verdieping.

Op de BG en 2de geeft ie in de app verbonden te zijn met de deco meterkast via ethernet backhaul, maar op de slaapkamer schijnt die verbonden te zijn via wifi met de deco in de meterkast.

Vreemd want volgens tp-link zou ethernet backkhaul automastisch moeten gaan als je de cat6 kabel erin plugt.
Overigens staat ze allemaal in AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Welke switch? En weet je zeker dat de kabels goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
laurens0619 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:31:
Welke switch? En weet je zeker dat de kabels goed zijn?
TP-link deco XE75
zoals ook in de titel van het topic staat ;-)

Zal inderdaad even de deco's van plaats verwisselen om te zien wat dat voor effect heeft.
Als de deco van de slaapkamer het op een andere plaats wel doet ligt het aan de kabel. Als een deco die nu het nu wel doet op kantoor het ook doet in de slaapkamer, is er mogelijk met een deco wat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcels
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Heb dit alles even doorgelezen en ben benieuwd of de problemen opgelost zijn.
Ik heb zelf met de XE75 set ook problemen. Sinds ik 1 gereset heb via de knop aan de onderkant, werkt deze niet goed meer. Draadloze ( zonder ethernetkabel ) via 6ghz tussen de XE75 die op de ene verdieping staat met de geresette is er niet meer. In de app zie je hem als niet verbonden. Via ethernetkabel ( Cat 5e/6 ) komt hij in de app te staan als verbonden maar lijkt toch niet te werken.

Ik heb het momenteel zo aangesloten: Odido modem -> Router XE75 -> 1e verdieping XE75 -> 2e verdieping XE75.

Word een beetje gek van de instabiele verbinding ( en daarbij zeurende kinderen ;) ).

Nu heb ik hem dus in router modus staan en zie veel ap modus voorbij komen. Je mist dan toch veel functionaliteit van de XE75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sslojko
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-06 10:36
Ik heb recentelijk ook de XE75 set aangeschaft. Set is snel en makkelijk op te zetten. Alleen had ik ook het probleem dat het niet helemaal stabiel was. Vaak schommelde de snelheid en verzoeken werden traag afgehandeld.

Na van alles uit te sluiten had ik het idee dat het misschien kwam door de stekkerdoos waar de hoofd deco in zat. Ik heb de hoofd deco toen rechtstreeks in het stopcontact gedaan. Sindsdien is het allemaal veel stabieler. Ik zie geen gigantische schommelingen in snelheid en verzoeken worden netjes afgehandeld.

Ik heb geen metingen gedaan aan de stekkerdoos om zeker te zijn dat het het aan de doos lag. Voor andere die ook stabiliteitsproblemen hebben is het wellicht waard om stekkerdozen er tussen uit te halen of een ander stopcontact te proberen.

Overigens de stekkerdoos nu vervangen door een degelijker exemplaar om toekomstige problemen voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcels
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik zie nog niet helemaal het wel of geen stekkerdoos verschil maar valt te proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Marcels schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:27:
Heb dit alles even doorgelezen en ben benieuwd of de problemen opgelost zijn.
Ik heb zelf met de XE75 set ook problemen. Sinds ik 1 gereset heb via de knop aan de onderkant, werkt deze niet goed meer. Draadloze ( zonder ethernetkabel ) via 6ghz tussen de XE75 die op de ene verdieping staat met de geresette is er niet meer. In de app zie je hem als niet verbonden. Via ethernetkabel ( Cat 5e/6 ) komt hij in de app te staan als verbonden maar lijkt toch niet te werken.

Ik heb het momenteel zo aangesloten: Odido modem -> Router XE75 -> 1e verdieping XE75 -> 2e verdieping XE75.

Word een beetje gek van de instabiele verbinding ( en daarbij zeurende kinderen ;) ).

Nu heb ik hem dus in router modus staan en zie veel ap modus voorbij komen. Je mist dan toch veel functionaliteit van de XE75?
ik heb 1 defecte router die de bedraade verbinding niet pakt en volledig op wifi hangt, dat is zuur. de garantie van 2 jaar is ook vestreken. Echt veel last hebben we er niet van, dus voorlopig maar zo laten staan. Anders moet ik opnieuw zxo een unit kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:48
Als je een deco moet aansluiten naar je modem router maakt het niet uit waar die deco staat als het maar is aangesloten naar lanpoort van je router zonder een switch ertussen. Koppel je router naar je switch en vandaar uit kan je de andere deco's en/of switch aansluiten met hieraan een deco.

[ Voor 11% gewijzigd door lamers1 op 04-10-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik gebruik KPN 1GB/1GB glasvezel met een Sagemcom Fast 5359 KPN-modem. Daarnaast heb ik een Deco XE75-set met in totaal vier nodes.

Setup:
KPN-modem → Deco 1 → Switch 10GB → Deco 2, 3, 4

De wifi van het KPN-modem is uitgeschakeld en DHCP staat ook uit. Deco 1 staat in routermodus, maar ik kan dit eventueel aanpassen naar access point-modus als dat verschil maakt.

Wanneer ik direct verbinding maak met de wifi van KPN, haal ik hoge snelheden van 300 Mbps. Maar zodra ik via de Deco’s verbind (waar dan ook in huis), haal ik slechts 70-90 Mbps, wat ver onder die 300 Mbps ligt.

Wat kan er mis zijn met deze setup? Ik gebruik correcte CAT6-kabels in de meterkast, DHCP staat uit op het KPN-modem en alles is bedraad aangesloten.

Update: wifi op 2,4GHZ + 5GHZ gezet in DECO en de wifi is gewoon snel :-)

[ Voor 5% gewijzigd door kraaitje op 23-12-2024 11:52 ]

Pagina: 1