Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 09:50
Hoi,

Ik ben aan het kijken naar overgaan op Omada. Mijn plan is om de controller via Home Assistant in Docker te installeren. Het idee is dat ik dan verder het als volgt wil doen:

KPN Experia -> Switch (TL-SG1005P) -> 3x EAP654

Vooralsnog zie ik voor mijn huissetup geen grote voordelen om een eigen router te gaan gebruiken, gezien mijn gebrek aan kennis. Zijn er grote nadelen verbonden aan de setup zoals ik hem beoog? Zie ik dingen over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja - nadelen zijn er zeker - het grootste nadeel is gebrek aan kennis... :+

Gezien de beoogde inzet van een niet-Omada switch:
Ik gok dat je beter af bent met een Deco setje.

Mocht je voor Internet bij KPN zitten:
Overweeg in dat geval Box12 te combineren met SuperWifi.
Die zijn vanuit die Box12 in te stellen en te beheren.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 04-01-2024 11:44 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-06 17:06
--Christiaan-- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:40:
Hoi,

Ik ben aan het kijken naar overgaan op Omada. Mijn plan is om de controller via Home Assistant in Docker te installeren.
via Home Assistant in docker? Wat bedoel je daar mee? Of bedoel je misschien een docker container in HAOS? (heb ik geen ervaring mee)
Het idee is dat ik dan verder het als volgt wil doen:

KPN Experia -> Switch (TL-SG1005P) -> 3x EAP654

Vooralsnog zie ik voor mijn huissetup geen grote voordelen om een eigen router te gaan gebruiken, gezien mijn gebrek aan kennis. Zijn er grote nadelen verbonden aan de setup zoals ik hem beoog? Zie ik dingen over het hoofd?
Zoals airwolf al aangeeft houd je dan aan omada apparaten eigenlijk alleen je eap 654 over. Beetje zonde van het hele omada sdn. Want... Waarom wil je eigenlijk omada? Je geeft aan dat je weinig kennis hebt van netwerken en ik maak uit je post op dat je je er ook niet per se in wilt gaan verdiepen. Centrale management waarbij je de helft van je apparaten erbuiten houdt is ook niet echt gecentraliseerd. Dus... Wat is je reden om voor Omada te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Tularis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:30:
[...]
via Home Assistant in docker? Wat bedoel je daar mee? Of bedoel je misschien een docker container in HAOS? (heb ik geen ervaring mee)
[...]

Zoals airwolf al aangeeft houd je dan aan omada apparaten eigenlijk alleen je eap 654 over. Beetje zonde van het hele omada sdn. Want... Waarom wil je eigenlijk omada? Je geeft aan dat je weinig kennis hebt van netwerken en ik maak uit je post op dat je je er ook niet per se in wilt gaan verdiepen. Centrale management waarbij je de helft van je apparaten erbuiten houdt is ook niet echt gecentraliseerd. Dus... Wat is je reden om voor Omada te kiezen?
Ik bedoel inderdaad een Docker container in HAOS :).

Dank! Had me niet beseft dat deze switch geen Omada Switch is, zou een TL-SG2008P dan een beter alternatief zijn?

Ik wil me er zeker in gaan verdiepen, maar stap voor stap, en zie door de bomen niet altijd het bos meer. vandaar dat meteen de router vervangen me een vrij grote stap leek, en dat dan altijd in de toekomst nog kan. Ik heb momenteel een Deco Mesh set en ben daar erg ontevreden over qua performance, dus vandaar dat ik graag zou willen overstappen en meer configuratiemogelijkheden zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:50:
Ik heb momenteel een Deco Mesh set en ben daar erg ontevreden over qua performance
Heb je die in AP mode en bedraad aangesloten?
En heb je 2.4ghz uitgezet, of heeft die op zijn minst een ander ssid dan 5ghz?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik bedoel inderdaad een Docker container in HAOS :).

Dank! Had me niet beseft dat deze switch geen Omada Switch is, zou een TL-SG2008P dan een beter alternatief zijn?

Ik wil me er zeker in gaan verdiepen, maar stap voor stap, en zie door de bomen niet altijd het bos meer. vandaar dat meteen de router vervangen me een vrij grote stap leek, en dat dan altijd in de toekomst nog kan. Ik heb momenteel een Deco Mesh set en ben daar erg ontevreden over qua performance, dus vandaar dat ik graag zou willen overstappen en meer configuratiemogelijkheden zou willen hebben.
Die SG2008P is een betere keus - klopt.

Misschien juist wel met een Omada router erbij beginnen?

Vanaf dag 1 sluit je de WAN poort van de Omada router aan op een LAN poort van je ISP router. Samen met de switch en de AP's geeft je dat de ruimte-en-rust om alles te leren/opbouwen. De rest blijft immers gewoon doordraaien.

Werkt alles zoals verwacht, dan hoef je niks anders te doen dan de Deco set uit te schakelen.

Begrijp je het router deel ook goed (genoeg); inclusief het ISP deel?
Dan kan de ISP router uit en sluit je het kabeltje van de WAN-poort aan op de Omada router.
Je stelt de ISP specifieke dingetjes in en gaan.

Werkt het toch even niet, dan kan het oude(re) deel teruggezet en opnieuw opgestart worden.
En kun je ongestoord een verdiepingsslag maken met de Omada opzet.

[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 04-01-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
JaDatIsPeter schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Heb je die in AP mode en bedraad aangesloten?
En heb je 2.4ghz uitgezet, of heeft die op zijn minst een ander ssid dan 5ghz?
Yes, AP en bedraad aangesloten, 2.4 heeft een ander SSID inderdaad.
Airw0lf schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Die SG2008P is een betere keus - klopt.

Misschien juist wel met een Omada router erbij beginnen?

Vanaf dag 1 sluit je de WAN poort van de Omada router aan op een LAN poort van je ISP router. Samen met de switch en de AP's geeft je dat de ruimte-en-rust om alles te leren/opbouwen. De rest blijft immers gewoon doordraaien.

Werkt alles zoals verwacht, dan hoef je niks anders te doen dan de Deco set uit te schakelen.

Begrijp je het router deel ook goed (genoeg); inclusief het ISP deel?
Dan kan de ISP router uit en sluit je het kabeltje van de WAN-poort aan op de Omada router.
Je stelt de ISP specifieke dingetjes in en gaan.

Werkt het toch even niet, dan kan het oude(re) deel teruggezet en opnieuw opgestart worden.
En kun je ongestoord een verdiepingsslag maken met de Omada opzet.
Dat is wellicht geen slecht idee. Ik zit nu even te kijken naar de beschikbare routers. De ER605 lijkt me voldoende voor een kleine thuissetup, ik mis dan - voor zover ik begrijp - met name 2.5G-poorten en SFP-poorten, maar die lijken me in mijn situatie niet echt van belang, of mis ik dan dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Yes, AP en bedraad aangesloten, 2.4 heeft een ander SSID inderdaad.

[...]

Dat is wellicht geen slecht idee. Ik zit nu even te kijken naar de beschikbare routers. De ER605 lijkt me voldoende voor een kleine thuissetup, ik mis dan - voor zover ik begrijp - met name 2.5G-poorten en SFP-poorten, maar die lijken me in mijn situatie niet echt van belang, of mis ik dan dingen?
Als je wifi-doosjes bedraad hebt aangesloten kun je die Mesh-functies beter uitschakelen.
Dat heeft dan geen zin meer - geldt ook bij de inzet van Omada.
Misschien dat dat nog helpt?

Over Omada gesproken: inderdaad - je mist alleen SFP en 2.5-Gbps/10-Gbps.
Dat laatste kan nodig zijn als zo een dikke +1-Gbps Internet pijp wil laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 01:14
SITUATIE:
ik heb een managed switch (SG2210P) waarin naast 8 UTP poorten ook 2 SFP modules ingeprikt kunnen worden.

Ik wil nu mijn KPN router uit mijn setup gaan halen en mijn TPlink router (ER7206) rechstreeks op de glasvezelmodule aansluiten. Echter om nog wel ipTV van KPN te kunnen gebruiken moet ik 2 vrije UTP poorten op de switch hebben (volgens deze post: https://forum.kpn.com/thu...ostid=1858865#post1858865). Helaas zijn alle 8 poorten op mijn switch reeds in gebruik.

Nu was ik aan het kijken naar SFP modules met een RJ45 aansluiting om zo de switch naar 10 poorten uit te breiden. Ik zie echter dat die modules behoorlijk prijzig kunnen zijn (60 EUR plus).. Blijkbaar heeft dat, zover ik even snel kon zien, te maken met de afstanden die je bijvoorbeeld kan overbruggen en eventueel hogere snelheden ondersteund (10GB)

Nu wil ik gewoon simpel de poorten uitbreiden in mijn thuisnetwerk dus afstand is niet belangrijk. Daarnaast gebruikt ipTV van KPN slechts 100mbit, wat mij betreft is een module die 1gb ondersteund dus voldoende.

VRAAG:
Welke SFP module met RJ45 aansluiting raden jullie aan tegen een schappelijke prijs (anders kun je net zo goed een tweede switch kopen lijkt het)?

Zelf heb ik onderstaande modules gevonden maar aangezien het geen modules van TP-link zijn vraag ik mij af of dat wel goed samen gaat werken?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/469821;1131575/

SAMENVATTING:
Op zoek naar goedkope SFP RJ45 modules om TP-LINK omada switch (SG2210P) uit te breiden naar 10 UTP poorten (ipv de default 8 poorten)

side note:
overigens begrijp ik niet waarom perse de poorten van switch gebruikt moeten worden om iPTV van KPN werkend te krijgen. Waarom kan ik niet gewoon een tweetal vrije UTP poorten op de TP router gebruiken daarvoor... Mocht iemand het antwoord daarop zo weten dan hoor ik het graag.

[ Voor 14% gewijzigd door Oliesjeik1 op 04-01-2024 15:12 . Reden: verduidelijking en spellingsfouten ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oliesjeik1
Ik weet niet waarom die extra poort nodig is.
Maar misschien deze 1-Gbps DAC-kabel inzetten?
https://www.fs.com/de-en/...ttribute=38247&id=2019526
Prijs varieert enigszins al naar gelang de lengte van de kabel.

Lama - onzin opmerking - was even niet bij de les.
Je hebt iets nodig waar een RJ45 kabel in past.

[ Voor 100% gewijzigd door Airw0lf op 04-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Oliesjeik1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:02:
SITUATIE:
ik heb een managed switch (SG2210P) waarin naast 8 UTP poorten ook 2 SFP modules ingeprikt kunnen worden.

Ik wil nu mijn KPN router uit mijn setup gaan halen en mijn TPlink router (ER7206) rechstreeks op de glasvezelmodule aansluiten. Echter om nog wel ipTV van KPN te kunnen gebruiken moet ik 2 vrije UTP poorten op de switch hebben (volgens deze post: https://forum.kpn.com/thu...ostid=1858865#post1858865). Helaas zijn alle 8 poorten op mijn switch reeds in gebruik.

Nu was ik aan het kijken naar SFP modules met een RJ45 aansluiting om zo de switch naar 10 poorten uit te breiden. Ik zie echter dat die modules behoorlijk prijzig kunnen zijn (60 EUR plus).. Blijkbaar heeft dat, zover ik even snel kon zien, te maken met de afstanden die je bijvoorbeeld kan overbruggen en eventueel hogere snelheden ondersteund (10GB)

Nu wil ik gewoon simpel de poorten uitbreiden in mijn thuisnetwerk dus afstand is niet belangrijk. Daarnaast gebruikt ipTV van KPN slechts 100mbit, wat mij betreft is een module die 1gb ondersteund dus voldoende.

VRAAG:
Welke SFP module met RJ45 aansluiting raden jullie aan tegen een schappelijke prijs (anders kun je net zo goed een tweede switch kopen lijkt het)?

Zelf heb ik onderstaande modules gevonden maar aangezien het geen modules van TP-link zijn vraag ik mij af of dat wel goed samen gaat werken?

SAMENVATTING:
Op zoek naar goedkope SFP RJ45 modules om TP-LINK omada switch (SG2210P) uit te breiden naar 10 UTP poorten (ipv de default 8 poorten)

side note:
overigens begrijp ik niet waarom perse de poorten van switch gebruikt moeten worden om iPTV van KPN werkend te krijgen. Waarom kan ik niet gewoon een tweetal vrije UTP poorten op de TP router gebruiken daarvoor... Mocht iemand het antwoord daarop zo weten dan hoor ik het graag.
Volgens mij heb je geen 2 poorten nodig voor KPN itv. Met de 'nieuwe' iptv die via multicast werkt kun je alles prima zonder KPN router over 1 poort laten lopen. Het werkt hier in ieder geval prima. Mogelijk moet je je abonnement wel laten omzetten, maar dat blijkt vaak nog een goedkoper abo op te leveren dan je al had, dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
@Oliesjeik1 ik heb op Amazon een 10Gtek 1G SFP to RJ45 Mini-Gbic Module gekocht (€21) voor mijn SG2210P switch, werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:02:
SITUATIE:

VRAAG:

SAMENVATTING:

side note:
Als het aantal poorten een probleem is, dan zou ik eerder kijken naar een switch upgrade (TL-SG2016P) dan twee SFP modules aanschaffen. Gaat je meer extra leveren en vermoedelijk minder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Tularis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Volgens mij heb je geen 2 poorten nodig voor KPN itv. Met de 'nieuwe' iptv die via multicast werkt kun je alles prima zonder KPN router over 1 poort laten lopen. Het werkt hier in ieder geval prima. Mogelijk moet je je abonnement wel laten omzetten, maar dat blijkt vaak nog een goedkoper abo op te leveren dan je al had, dus tja...
Hmm, ik heb denk ik de laatste versie van kpn heb gekregen (ongeveer half jaar geleden abo afgesloten). Ik heb de router KPN Box 12 en vermoed dus ook laatste versie van dat ipTV kastje. Wat is jou setup dan?

Op dit moment werkt ipTV al bij mij wanneer ik deze aansluit op de omada switch maar ik dacht dat dat kwam doordat de router van KPN nog onderdeel uitmaakt van de setup..

Ik heb dus Router Box 12 (in DMZ modus) --> Router TP-link --> Switch TP-link --> ipTV kastje van KPN.
Deze setup werkt dus.

Ik dacht alleen dat wanneer ik de router Box 12 van KPN er tussenuit haal dat het dan niet meer zou werken.
Ping83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:32:
@Oliesjeik1 ik heb op Amazon een 10Gtek 1G SFP to RJ45 Mini-Gbic Module gekocht (€21) voor mijn SG2210P switch, werkt perfect.
Thanks, gevonden. Vraagje: heb je bij zo'n module ook de PoE functionaliteit of enkel data?

[ Voor 16% gewijzigd door Oliesjeik1 op 04-01-2024 20:30 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
Oliesjeik1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Thanks, gevonden. Vraagje: heb je bij zo'n module ook de PoE functionaliteit of enkel data?
Alleen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Oliesjeik1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Hmm, ik heb denk ik de laatste versie van kpn heb gekregen (ongeveer half jaar geleden abo afgesloten). Ik heb de router KPN Box 12 en vermoed dus ook laatste versie van dat ipTV kastje. Wat is jou setup dan?

Op dit moment werkt ipTV al bij mij wanneer ik deze aansluit op de omada switch maar ik dacht dat dat kwam doordat de router van KPN nog onderdeel uitmaakt van de setup..

Ik heb dus Router Box 12 (in DMZ modus) --> Router TP-link --> Switch TP-link --> ipTV kastje van KPN.
Deze setup werkt dus.

Ik dacht alleen dat wanneer ik de router Box 12 van KPN er tussenuit haal dat het dan niet meer zou werken.

[...]

Mijn setup is:
Omada router (ER-605) -> Omada switch (ben even kwijt welke) -> KPN ipTV kastje. Zit dus geen KPN box meer tussen. Probeer het eens uit zou ik zeggen; schakel direct op je omada router en als je internet hebt, kijk of je tv kastje nog werkt. Bij mij in ieder geval wel. Enige nadeel vind ik dat het 'nieuwe' kastje ongelooflijk traag schakelt van zender naar zender. Dat kan vaak echt meerdere seconden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:23:
[...]
Mijn setup is:
Omada router (ER-605) -> Omada switch (ben even kwijt welke) -> KPN ipTV kastje. Zit dus geen KPN box meer tussen. Probeer het eens uit zou ik zeggen; schakel direct op je omada router en als je internet hebt, kijk of je tv kastje nog werkt. Bij mij in ieder geval wel. Enige nadeel vind ik dat het 'nieuwe' kastje ongelooflijk traag schakelt van zender naar zender. Dat kan vaak echt meerdere seconden duren.
En is dat omschakelen ook zo traag met het TV-kastje aangesloten op Box12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
Airw0lf schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:17:
[...]

En is dat omschakelen ook zo traag met het TV-kastje aangesloten op Box12?
Toen ik de Box12 nog aangesloten had (half jaar terug) was de snelheid heel wisselend, net zoals nu. De ene keer was het een kwestie van milliseconden en andere keren een seconde of 2-3. Zonder Box12 is het vergelijkbaar al heb ik het idee dat het zwaartepunt meer ligt bij langere laadtijden. Aan de andere kant heb ik dit nooit echt goed bijgehouden, dus het is puur een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:49:
[...]

Toen ik de Box12 nog aangesloten had (half jaar terug) was de snelheid heel wisselend, net zoals nu. De ene keer was het een kwestie van milliseconden en andere keren een seconde of 2-3. Zonder Box12 is het vergelijkbaar al heb ik het idee dat het zwaartepunt meer ligt bij langere laadtijden. Aan de andere kant heb ik dit nooit echt goed bijgehouden, dus het is puur een gevoel.
Even voor de zekerheid (sorry voor het spammen):
Was de TVbox toen direct aangesloten op Box12?
Dus zonder een tussenstap via een Omada switch of router?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21
10% korting op TP-Link Omada producten bij DectDirect.nl met kortingscode:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Code is geldig t/m 31 januari 2024.

Dit komt uit een campagne van DectDirect.nl waar de Prijzen Parade een onderdeel van was. Verliezers (en waarschijnlijk de winnaar(s)) kregen deze kortingscode. Zelf heb ik hier niets aan omdat ik geen Omada gebruik, maar de code is niet persoonlijk. Tweakers die niet meededen aan het betreffende deel van de Prijzen Parade kunnen die dus ook gebruiken.

[ Voor 88% gewijzigd door The Zep Man op 05-01-2024 15:50 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
Airw0lf schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Even voor de zekerheid (sorry voor het spammen):
Was de TVbox toen direct aangesloten op Box12?
Dus zonder een tussenstap via een Omada switch of router?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb mijn EAP615 geüpdatet maar in de release notes staat als update 802.11r (roaming) support. Dit zat er toch al tijden op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 20:59
Problemen sinds de upgrade van mijn ER707 naar versie 1.2.0 :(

Edit: Factory reset gedaan van de router en opnieuw adopted. Was al de hele avond aan het proberen het internet weer aan de praat te krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door iqcgubon op 08-01-2024 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Tularis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:23:
[...]
Mijn setup is:
Ok, inmiddels heb ik de KPN Xperia box 12 er tussenuit gehaald oftwel:
--> Glasvezelkastje --> TP-LINK router (ER-605) --> TP link managed switch --> KPN ipTV kastje.

Het werkt maar inderdaad mijn gevoel is ook dat het schakelen nu een stuk trager is (schakelen tussen zenders). Nu kijk ik niet heel veel tv maar moet even kijken wat ik hiermee ga doen.

Zou het kunnen zijn dat het wel sneller werkt als je het geheel aansluit volgens deze link? https://forum.kpn.com/thu...ostid=1858865#post1858865 . Iets om nog uit te zoeken..

Voor diegene die opzoek is naar de instellingen, ik heb het nu als volgt ingesteld (onder settings --> wired network --> Internet --> WAN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH3ns5n4Coync4DuEy_RdFcw3ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvAFfMLVJc0GKyVF7pe9jvJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9_ge6TyogeJj96idR7h2NL2N9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ1OMksXrqygZ1512O5CDuaU.jpg?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Airw0lf schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Als je wifi-doosjes bedraad hebt aangesloten kun je die Mesh-functies beter uitschakelen.
Dat heeft dan geen zin meer - geldt ook bij de inzet van Omada.
Misschien dat dat nog helpt?

Over Omada gesproken: inderdaad - je mist alleen SFP en 2.5-Gbps/10-Gbps.
Dat laatste kan nodig zijn als zo een dikke +1-Gbps Internet pijp wil laten komen..
Ik ben dit nu aan het uitproberen, met de 3 in 1 Gigabit VPN Router van Omada (ER7212PC). Het loopt nog niet helemaal soepel. Setup is nu als volgt (omdat ik eerst alles even naast elkaar wil testen).

KPN Box -> Decosetje via Eth1 en ER7212PC via Eth2 -> EAP653.

In eerste instantie leek alles makkelijk te configureren. Ik kan de ER7212PC benaderen via de online cloud, maar niet via het IP-adres. Ik dacht dat dit kwam omdat deze zichzelf een IP-adres van 192.168.0.1 had toegekend, maar de KPN-box hem het IP 192.168.2.177 gaf.

Toen dacht ik: waarschijnlijk moet ik hem dan dat IP ook zelf toebedelen, dus heb ik bij Settings-Wired-LAN het IP hierop ingesteld. De EAP bleef echter sindsdien op adopting staan. Terwijl ik dit verhaal typ lijkt zelfs de hele Controller offline te zijn gegaan. Als ik naar https://omada.tplinkcloud.com/ ga staat hij daar keurig als Online gemeld met IP 192.168.2.177, maar als ik dan op Action klik staat er Failed to connect to controller. Op de ER7212PC branden netjes de lampjes van zowel PWR als cloud, SYS knippert.

Ik loop dus een beetje vast. Dat laatste punt kan ik vast oplossen door de boel helemaal te resetten, dat is niet zo'n moeite, maar hoe zorg ik dat de Omada goed samenwerkt met de IP-adressen die door de KPN-box worden uitgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
--Christiaan-- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Ik ben dit nu aan het uitproberen, met de 3 in 1 Gigabit VPN Router van Omada (ER7212PC). Het loopt nog niet helemaal soepel. Setup is nu als volgt (omdat ik eerst alles even naast elkaar wil testen).

In eerste instantie leek alles makkelijk te configureren. Ik kan de ER7212PC benaderen via de online cloud, maar niet via het IP-adres. Ik dacht dat dit kwam omdat deze zichzelf een IP-adres van 192.168.0.1 had toegekend, maar de KPN-box hem het IP 192.168.2.177 gaf.

Toen dacht ik: waarschijnlijk moet ik hem dan dat IP ook zelf toebedelen, dus heb ik bij Settings-Wired-LAN het IP hierop ingesteld. De EAP bleef echter sindsdien op adopting staan. Terwijl ik dit verhaal typ lijkt zelfs de hele Controller offline te zijn gegaan. Als ik naar https://omada.tplinkcloud.com/ ga staat hij daar keurig als Online gemeld met IP 192.168.2.177, maar als ik dan op Action klik staat er Failed to connect to controller. Op de ER7212PC branden netjes de lampjes van zowel PWR als cloud, SYS knippert.

Ik loop dus een beetje vast. Dat laatste punt kan ik vast oplossen door de boel helemaal te resetten, dat is niet zo'n moeite, maar hoe zorg ik dat de Omada goed samenwerkt met de IP-adressen die door de KPN-box worden uitgegeven?
hoe draait je omada netwerk nu? Nat-in-nat? Of als extensie van het netwerk van de Xperia router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Tularis schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:15:
[...]
hoe draait je omada netwerk nu? Nat-in-nat? Of als extensie van het netwerk van de Xperia router?
Ik heb het net allemaal uit de doos gehaald en ingesteld, dus nog vrij vanilla. Het plan is om het in eerste instantie naast de Xperia router te draaien. Nu gaat dus: Glasvezelkastje -> Experiabox -> Deco setje op Eth1 (huidige netwerk dat nog draait) + Omada op Eth2.

De bedoeling is om eerst de twee netwerken naast elkaar te hebben draaien, dus het Deco setje en het Omadanetwerk, en dan op een gegeven moment het Deco-setje weg te halen, en mogelijk in een nog later stadium de hele Experia weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Het makkelijkste is terug naar fabrieksinstellingen en 192.168.2.0/24 bij de KPN box laten.

Met de ER7212PC ga je een ander subnet gebruiken - bijvoorbeeld 192.168.35.0/24.
De WAN-poort sluit je dan aan op de LAN-poort van de KPN-box en krijgt via DHCP een IP adres:
KPN-Box LAN => ER7212 WAN | ER7212 LAN => EAP653 en andere apparaten; waaronder de controller. Apparaten die op deze manier verbinding leggen krijgen iets toegewezen uit het eerder genoemde subnet.

De Deco setjes sluit je aan op de KPN box en blijven gebruik maken van het subnet 192.168.2.0/24. Dit geldt ook voor de apparaten die van deze SSID's gebruik maken.

Werkt de Omada kant zoals verwacht, dan kunnen de Deco's uit en moeten de apparaten verbinding maken met het Omada-WiFi deel.

Werkt het dan nog steeds goed, dan kun je de Omada WAN-kant omtrappen van DHCP naar PPPoE en sluit je de WAN-kabel van de KPN box aan op de WAN kant van de ER7212.

Werkt het? Mooi - alles klaar.
Werkt het niet? Dan de Omada WAN-kant terug naar DHCP en de KPN box er weer tussen (zoals het eerst was).

Wel overall IGMP snooping aan zetten...

[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 11-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Airw0lf schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Het makkelijkste is terug naar fabrieksinstellingen en 192.168.2.0/24 bij de KPN box laat.

Met de ER7212PC ga je een ander subnet gebruiken - bijvoorbeeld 192.168.35.0/24.
De WAN-poort sluit je dan aan op de LAN-poort van de KPN-box en krijgt via DHCP een IP adres:
KPN-Box LAN => ER7212 WAN | ER7212 LAN => EAP653 en andere apparaten; waaronder de controller. Apparaten die op deze manier verbinding leggen krijgen iets toegewezen uit het eerder genoemde subnet.

De Deco setjes sluit je aan op de KPN box en blijven gebruik maken van het subnet 192.168.2.0/24. Dit geldt ook voor de apparaten die van deze SSID's gebruik maken.

Werkt de Omada kant zoals verwacht, dan kunnen de Deco's uit en moeten de apparaten verbinding maken van het Omada-WiFi deel.

Werkt het dan nog steeds goed, dan kun je de Omada WAN-kant omtrappen van DHCP naar PPPoE en sluit je de WAN-kabel van de KPN box aan op de WAN kant van de ER7212.

Werkt het? Mooi - alles klaar.
Werkt het niet? Dan de Omada WAN-kant terug naar DHCP en de KPN box er weer tussen (zoals het eerst was).

Wel overall IGMP snooping aan zetten...
Gek genoeg lijkt het na factory reset opeens te werken. Ik had het reeds aangesloten zoals jij zei, dus KPN-Box LAN => ER7212 WAN | ER7212 LAN => EAP653. Tevens zit aan KPN-Box ook nog de Deco.

Nu zie ik het volgende, en het wifinetwerk van de EAP werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/189GROIMQQ2gQaZq2H5ehRjmCYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7VjW505D7zEQugBhJlg8TOb.png?f=fotoalbum_large

Voordat ik alles weer verknal: Ik ga dus in de controller naar Settings - Wired Networks - LAN en vul dit als volgt in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPVgxwbQua6u2DKzmEoPMubQuRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgL6iK1JABrXkgcQo5vixrtW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Gek genoeg lijkt het na factory reset opeens te werken. Ik had het reeds aangesloten zoals jij zei, dus KPN-Box LAN => ER7212 WAN | ER7212 LAN => EAP653. Tevens zit aan KPN-Box ook nog de Deco.

Nu zie ik het volgende, en het wifinetwerk van de EAP werkt!

[Afbeelding]

Voordat ik alles weer verknal: Ik ga dus in de controller naar Settings - Wired Networks - LAN en vul dit als volgt in?

[Afbeelding]
Ja - is prima zo - overweeg om een domeinnaam in te vullen - bijvoorbeeld omada.lan.
Als domeinnaam is eigenlijk alles wel ok - zolang het maar eindigt op .lan.
Die domeinnaam is meer dan handig als je met vlans gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 11-01-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Ik ben aardig op weg, maar mis nog een switch. Had de TL-SG2008P op het oog, maar zoek eigenlijk iets zo klein mogelijks, met 4 poorten (is voor die plek meer dan genoeg en hij is in het zich, dus vandaar).

Tevens ook de vraag of de TL-SG2008P of het mogelijke nog kleinere alternatief ook met PoE gevoed kan worden. Ik heb nu tijdelijk de SG1005P, en die geeft wel PoE uit, maar moet gevoed worden via het stopcontact (en hij is unmanaged, dus sowieso daarin niet handig).

Wat raden jullie aan? Ik kon niet echt een 4-poorts managed Omada switch vinden, maar misschien kijk ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 23:48
--Christiaan-- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:00:
Ik ben aardig op weg, maar mis nog een switch. Had de TL-SG2008P op het oog, maar zoek eigenlijk iets zo klein mogelijks, met 4 poorten (is voor die plek meer dan genoeg en hij is in het zich, dus vandaar).

Tevens ook de vraag of de TL-SG2008P of het mogelijke nog kleinere alternatief ook met PoE gevoed kan worden. Ik heb nu tijdelijk de SG1005P, en die geeft wel PoE uit, maar moet gevoed worden via het stopcontact (en hij is unmanaged, dus sowieso daarin niet handig).

Wat raden jullie aan? Ik kon niet echt een 4-poorts managed Omada switch vinden, maar misschien kijk ik verkeerd.
Deze misschien de oplossing.
Link.

https://www.tp-link.com/n...da-switch-poe/sg2005p-pd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Dank! Voor de goede orde: de ER7212PC kan PoE+ output leveren en de sg2005-pd heeft in principe genoeg aan PoE+, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Dank! Voor de goede orde: de ER7212PC kan PoE+ output leveren en de sg2005-pd heeft in principe genoeg aan PoE+, toch?
Wellicht - maar om dan nog 4 andere poorten van PoE+ te voorzien wordt (denk ik) een ander verhaal... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Ik gebruik zelf ook zo,n 5 poort poe ding merkloos.
En voed deze ook met poe+ alleen wordt het budget op de poe poorten minder.
Camera,s en ap die op poe werken goed hierop.
Hoe het zit bij deze TP-link weet ik niet maar verwacht dat het gewoon werkt.

Ik zou zeggen probeer het gewoon werkt het niet gebruik je retour recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Dit ding werkt en is Gigabit.
Daarom verwacht ik dat de Tp-link het ook goed zal doen op poe+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h1U04RKpWkJ_KZ10Pqm5FZ4IuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvsOcuj9lHoiqMWQECyJul01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt ook nog deze:
https://www.tp-link.com/n...tch-poe/tl-sg1005p-pd/v1/
Volgens de beschrijving is het PoE++(.bt) Maar werkt ook met PoE (.af). Alleen heb je dan nauwelijks vermogen op de uitgaande poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Mr_gadget schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:11:
Je hebt ook nog deze:
https://www.tp-link.com/n...tch-poe/tl-sg1005p-pd/v1/
Volgens de beschrijving is het PoE++(.bt) Maar werkt ook met PoE (.af). Alleen heb je dan nauwelijks vermogen op de uitgaande poorten.
Dat is geen Omada switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Ik heb de TP-Link SG2005P-PD besteld.
Deze komt achter een TL-SG2210P.
Ik zal je het laten weten of deze werkt op poe+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb sinds kort twee EAP245(EU) v3.0 en v4.0 draaien - alle banden onder hetzelfde SSID - aan een domme NetGear switch met een OC200 v1.0 controller.
Fast Roaming ondanks wat ik her en der lees toch wel aangezet. En dat werkte matig, totdat ik in de settings van mijn Android 13 Motorola G72 (op zoek naar iets anders natuurlijk) zag dat het MAC wisselen aanstond, dat staat nu op MAC van eigen apparaat.
Geen idee hoe Android daar binnen een SSID mee omgaat maar ik vermoed dat het wel invloed heeft (om tracken moeilijker te maken). Dat dus uitgezet en het werkt vloeiend. Beaconcontrol etc heb ik niets aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTfHeIp_OUKNDOqHVpJEjI0U1dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGAztNdaiURctonRUfrEsjJl.png?f=fotoalbum_large

Dus ik blij. De opties AI roaming etc moet ik nog eens induiken. maar misschien dat iemand anders met fast roaming problemen hier wat aan heeft. Ik heb heel wat gezocht in dit topic maar kwam deze niet tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 16-01-2024 17:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Als ik naar de packet loss en error statistieken van mijn EAP245v3 kijk, zie ik enorme getallen voorbij komen die ik niet begrijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tD2QRCmIwdTPt5RyWtm7Va7YrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1XpzstqEFlGCUP154fhDnFw.png?f=fotoalbum_large
In de logs zie ik regelmatig errors van clients die een timeout hebben ofwel tussen APs roamen, maar dat lijkt me niet te relateren aan deze statistieken. Vreemd genoeg hebben ook alle drie APs dezelfde grote getallen dus ik krijg eerder het gevoel dat de statistieken niet kloppen, dan dat ik een WiFi probleem heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Vandaag de switch binnen gekregen.
Er hangen 2 poe camera,s en een EAP Accesspoint achter werkt prima met poe+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVMXMCQ9dcT2PBAWh00w1WbrJas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eehY23on8YEBL62NCOXVuRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMxvGJ70IJpLEjuV-CkHpiLzwOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F6rmHRrOfQZOttRMzCzVBU7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
peterbier schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Vandaag de switch binnen gekregen.
Er hangen 2 poe camera,s en een EAP Accesspoint achter werkt prima met poe+.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En nog ruim voldoende PoE budget over :) well done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08

Pixelmagic

Ubergeek

Heb al een tijd 2x EAP245 V3 en een EAP225 V3 en gebruik Omada controller in een docker container.

Sinds vorige week aan de slag gegaan met VLANs na wat updates van switches. 2 nieuwe SSIDs gemaakt met elk een VLAN waar wat IoT dingen en camera's in een eigen VLAN zitten. Daarnaast de 245's een firmware update gegeven van 2.x naar 5.0.6.

Nu valt me op dat als ik in omdat kijk ik op 2 AP's rode letters met Utilised (40-45%) krijg en daaronder high als indicatie. Voor zover ik me herinner heb ik die waarschuwingen niet eerder gehad, er zitten per AP 5-15 clients op, niet meer dan voorheen.

Nu heb ik voor 1 van de SSIDs de VLAN even uitgezet en dan zakken de waardes een beetje. Kan het toevoegen van VLANs een zwaardere load op de APs geven ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 09:26
Iemand een idee?

Net verbrak mijn AP boven op de 1e verdieping opeens de verbinding ?

Kwam vanzelf weer online maar is toch gek
Ik heb de AP een vast ip gegeven dus dat kan het niet zijn (DHCP reservation)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ap0ii1tHufki7CdoTQq2JBmBkD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEcZJOzbJGZTbkS2JMK417xb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtfoCOK9DSnWxIR-KCelUk9RYX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sblmUqRQsIJNVEfqSj8nbQZa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:57:
Iemand een idee?

Net verbrak mijn AP boven op de 1e verdieping opeens de verbinding ?

Kwam vanzelf weer online maar is toch gek
Ik heb de AP een vast ip gegeven dus dat kan het niet zijn (DHCP reservation)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
PoE powered? Misschien een dipje gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42
Of een automatische update?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
Hier ook wat vreemds.

Ik heb een ER7212PC controller met een fiber naar de SG3210 v3.20 managed Omada switch en drie AP's. Die AP's zitten ivm POE direct op de controller. Sinds twee dagen krijg ik dit soort zooi, waardoor de verbinding eruit klapt op de AP.

Kan dit te maken hebben met Fast Roaming , die had ik ingeschakeld (nu weer uitegeschakeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnltfzugTQzDKxYSGJR1DjL7ZEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8eoiwY7sYCLV2O797UFbV1yZ.png?f=fotoalbum_large

Tjonge, en wat is dit dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlUkCJ6vmL4sf07WgEDxFzVC1LI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhXjaOO3S04iJ2JuCihgLTSo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door BiLLY_daKid op 24-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BiLLY_daKid - als alle ap's bekabeld zijn aangesloten kun je mesh beter uitzetten.
Misschien daar eens mee beginnen? Dan een reboot van alles en kijken wat er over blijft van die "zooi"?
Waarom die fiber verbinding?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 24-01-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
Fiber omdat het kan..
Mesh heb ik nu uitgezet, niet bewust aangezet maar de tweede AP er gewoon bijgeprikt. De betreffende storing komt doordat ik een breukje in de kabel heb. Het heeft twee maanden gewerkt zonder storing. Ik krimp een nieuwe stekker aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BiLLY_daKid schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:18:
Fiber omdat het kan..
Mesh heb ik nu uitgezet, niet bewust aangezet maar de tweede AP er gewoon bijgeprikt. De betreffende storing komt doordat ik een breukje in de kabel heb. Het heeft twee maanden gewerkt zonder storing. Ik krimp een nieuwe stekker aan.
Vermoede al zoiets vanwege de stippellijn tussen twee ap's.
Daarom ook de suggestie om mesh uit te schakelen.
Dan zou je een van de ap's "kwijt" moeten zijn.
Ik schat in dat je twee maanden geluk hebt gehad... :+

Inzake nieuwe stekker plaatsen: beter is een utp kabel in een opbouwdoos steken met een lsa tang.
En dan prefab patchkabels gebruiken voor de laatste "paar" centimeters - veel betrouwbaarder! :Y

Fiber is een relatief dure oplossing - je hebt twee SFP's nodig waardoor stroomverbruik en warmteontwikkeling hoog is. Als je de poorten nodig hebt is een 1-Gbps DAC kabel goedkoper - zowel in aanschaf als stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Er was een update voor mijn eap 650 maar na updaten verblinden heel veel devices opeens niet meer

Weet iemand waar dat aan kan liggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 15:00
Gokje: wellicht dat met nieuwe firmware beveilig op wpa3 staat ipv wpa2 en dat sommige devices dat niet ondersteunen?
Anders is het goed om wat meer context te geven. Firmware versie, services die aan staan etc. Dan kan iemand misschien gerichter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Ne0fr0g schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:19:
Gokje: wellicht dat met nieuwe firmware beveilig op wpa3 staat ipv wpa2 en dat sommige devices dat niet ondersteunen?
Anders is het goed om wat meer context te geven. Firmware versie, services die aan staan etc. Dan kan iemand misschien gerichter helpen.
WPA 3 stond al aan het gaat om de EAP650 V1
Zie afbeelding met de huidige firmware waarop alles vlekkeloos werkte

Geupgrade naar V1_1.0.12 Build 20231208Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CZpzxLUEgNJk3aQXZFKyAytIXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyaJJkc6z4RMmi93ullDe37K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Ik heb de TL-ER7206 v1.0 en recent hebben we wat IDS/IPS functies erbij gekregen, maar dan gaat de max doorvoer van gbit naar ~ 330mbit.

Sowieso niet de meest uitgebreide of geniale router dit, maargoed. Wellicht binnenkort tijd voor een upgrade.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:08:
Ik heb de TL-ER7206 v1.0 en recent hebben we wat IDS/IPS functies erbij gekregen, maar dan gaat de max doorvoer van gbit naar ~ 330mbit.

Sowieso niet de meest uitgebreide of geniale router dit, maargoed. Wellicht binnenkort tijd voor een upgrade.
De nieuwe(re) versies (de V2 en 707-M2) doen het op dit vlak niet echt veel beter - geen van die haalt gigabit wirespeed met de IDS/IPS functies aan. Ik heb die functies voorlopig maar weer uitgezet en kijk nog even de kat-uit-de-boom. En anders maar eens kijken naar alternatieven - Grandstream schijnt tegenwoordig ook op de Omada tour te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:32:
[...]

De nieuwe(re) versies (de V2 en 707-M2) doen het op dit vlak niet echt veel beter - geen van die haalt gigabit wirespeed met de IDS/IPS functies aan. Ik heb die functies voorlopig maar weer uitgezet en kijk nog even de kat-uit-de-boom. En anders maar eens kijken naar alternatieven - Grandstream schijnt tegenwoordig ook op de Omada tour te zijn.
GWN managed dingest zie ik, maargoed.. het SDN gedeelte adverteren ze allen het hardst mee en doen ze het minst aan.

En inderdaad IPS/IDS zinloos - overigens ook sinds paar maanden aan en nog 0 hits gelogd, dus of het doet niets of er gebeurt niets. Vreemd, m'n oude Asus RT-serie met die functies viste er altijd wel wat rotzooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airw0lf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Jammer dat TP-link nog geen goed systeem heeft.
Als je toch voor een ander systeem gaat: de nieuwe Unifi gateway expres ziet er ook heel mooi uit. Die zou geen performance drop moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29
Er is een firmware update voor de EAP650: https://www.tp-link.com/n...nload/eap650/v1/#Firmware

Release notes:
Recommended Controller Software Version: Omada Controller v5.9 or above
New Features/Enhancements:
1. Update bandsteering strategy.
2. Support ‘Lock to AP’.
3. Support IPv6.
4. Support Multiple RADIUS servers.
5. Support PMF (Protected Management Frames).
6. Support diagnose tools function,
including Ping, Traceroute, Packet Capture, Terminal, and Device Info.
7. Support LLDP (Link Layer Discovery Protocol).
8. Support reporting RADIUS username.
9. Optimize multicast to unicast conversion.
10. Optimize the memory usage of HTTP process.
Bug Fixed:
1. Fixed the bug that the AP works abnormally when set up the weather channel and enable the
mesh and then reboot.
2. Fixed the bug of abnormal connection when mDNS and SSID VLAN are enabled.
3. Fixed the bug that the AP can’t disconnect to the Cloud when closes the Allow Data
Collection of the Controller.
4. Fixed the bug that there is no prompt when input wrong user name or password for 30 times
or more continuously.
5. Fixed the bug that the HTTPS process may work abnormally when upgrading.
6. Fixed the bug that the HTTP process works abnormally when a post request does not carry
any fields.
7. Fixed the bug that the Host AP may work abnormally when configure the encryption method
related to the Radius Server and the authentication fails.
8. Fixed the bug that the UI can’t be automatically refreshed when delete MAC Groups in MAC
Filter.
9. Fixed the bug that the ‘Group key Update period’ value becomes default value when update
the SSID in APP.
10. Fixed the bug that the Portal can’t pop up when clients connect to the SSID with Dynamic
VLAN and Portal both configured.
11. Fixed the bug of stuck inter-process communication when number of clients performing the
MAC-Based Authentication at the same time.
12. Fixed the bug of auto reboot when configure IPv6 URL Filtering.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 01:58:
[...]

Als je toch voor een ander systeem gaat: de nieuwe Unifi gateway expres ziet er ook heel mooi uit. Die zou geen performance drop moeten geven.
Mja - maar zonder IDS/IPS heeft TP-link ook geen vertraging.
En dat is wat die Unifi Express ook doet - afgaande op de specs is het eigenlijk een kale, ISP-like router zonder firewall en VPN functies. Waardoor je het eigenlijk niet kan vergelijken met een TP-link router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:08:

Interessante opmerking. Ik wil mijn ER605v1 vervangen en dacht aan de ER-7206 maar blijkbaar is dat niet de extra investering waard? Dan misschien maar naar de ER605v2 kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:28
Mini-me schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Interessante opmerking. Ik wil mijn ER605v1 vervangen en dacht aan de ER-7206 maar blijkbaar is dat niet de extra investering waard? Dan misschien maar naar de ER605v2 kijken..
Toevallig ben ik aan het kijken naar de Er-605. Het verschil tussen de v1 en v2 is mij niet duidelijk. Als ook hoe herken je deze bij de verschillende winkels zodat je zeker weet de goede te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mini-me schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:14:
[...]

@Airw0lf geeft geen hele positieve outlook op enorme prestaties van de latere versies in zijn reactie even onder de mijne.

Ik weet niet of smallnetbuilder nog dit soort dingen meet: ik ging voor m'n vroegere router-aankopen daar altijd kijken naar lan-wan en vpn performance. Ik vind de omada integratie een pre, maar tis net als met onze Tesla, je koopt het met het idee dat er verbeteringen komen en uiteindelijk blijkt dat niet te kunnen, werken of alleen maar minder te gaan werken :+

Gelukkig had ik wel al een pi-hole geregeld en is de endpoint security ook geregeld, dus we redden ons wel zonder functionele IPS/IDS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:46

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tijn89 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Toevallig ben ik aan het kijken naar de Er-605. Het verschil tussen de v1 en v2 is mij niet duidelijk. Als ook hoe herken je deze bij de verschillende winkels zodat je zeker weet de goede te ontvangen?
Kijk eens hier, daar staan de verschillen uitgelegd: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/527102. Waarbij de usb-poort op de voorkant het gemakkelijkste is om een v2 te herkennen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Viper op 26-01-2024 09:20 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:47:
[...]

@Airw0lf geeft geen hele positieve outlook op enorme prestaties van de latere versies in zijn reactie even onder de mijne.

Ik weet niet of smallnetbuilder nog dit soort dingen meet: ik ging voor m'n vroegere router-aankopen daar altijd kijken naar lan-wan en vpn performance. Ik vind de omada integratie een pre, maar tis net als met onze Tesla, je koopt het met het idee dat er verbeteringen komen en uiteindelijk blijkt dat niet te kunnen, werken of alleen maar minder te gaan werken :+

Gelukkig had ik wel al een pi-hole geregeld en is de endpoint security ook geregeld, dus we redden ons wel zonder functionele IPS/IDS.
Er zijn wel verbeteringen - zoals die IPS/IDS functies (los van de performance penalty).
Ook de DPI functies zijn er bij gekomen - die lijken vooralsnog geen merkbare performance penalty te hebben.

De verbeteringen in de V2's van de 605 en 7204 hebben vooral betrekking op een stukje offloading - die zat er in de V1's niet in. Ook is de hoeveelheid geheugen verhoogd.

Als je bij de IPsec specs gaat kijken zie je dat de prestaties aanzienlijk zijn toegenomen.
Ik begrijp van anderen dat de IDS/IPS prestaties verdubbeld zijn - voor een ER7204 van zo een 300 Mbps (V1) naar een 700 Mbps (V2).

En inderdaad - voor mij geldt hetzelfde - pihole is de silverbullet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 12:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

MarioMark1541 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:07:
Er was een update voor mijn eap 650 maar na updaten verblinden heel veel devices opeens niet meer

Weet iemand waar dat aan kan liggen ?
Sinds de firmware update van de ER605 wil hij elk kwartier een nieuw DHCP adres hebben.
Op zich niet erg maar de logs lopen wel vol zo.
Loopt ook al een draadje over op het TP-Link forum.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
CAP-Team schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Sinds de firmware update van de ER605 wil hij elk kwartier een nieuw DHCP adres hebben.
Op zich niet erg maar de logs lopen wel vol zo.
Loopt ook al een draadje over op het TP-Link forum.
Ik ga weer terug naar de oude firmware

Trouwens ik gebruik geen router oid
Enkel oc200 en eap 6503x

Ook zijn het geen 2 devices maar wel een stuk of 14 die niet verblinden

Ze verblinden niet met de SSd of lijken geen IP adres te krijgen

[ Voor 14% gewijzigd door MarioMark1541 op 26-01-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Verblinden? Is dit iets Omada specifieks of gewoon een typo?

Mijn vraag;

Ik heb al een jaar of 1,5 een Asus router (AX82U) in de meterkast die in de dekking voor de b.g.g. voorziet en op de 1e verdieping een AX55U die via wired backhaul aangesloten is en de 1e verdieping van dekking voorziet. De mesh wifi functionaliteit werkt zo goed als perfect. Nu hebben we er een verdieping bij laten bouwen en ik wil de wifi dekking uitbreiden (al getest, 5Ghz door 30cm beton=slecht idee). Ik heb daarvoor CAT6 laten trekken naar de nieuwe verdieping en mijn intentie was een PoE AP op te hangen aan het plafond.

Vervolgens kom ik er achter dat Asus geen PoE AP's heeft....

Nu vraag ik mij af of de TP-Link Omada oplossing een waardige vervanger zou zijn voor mijn omgeving. Ik heb echter 1Gbps glas en begrijp dat de geïntegreerde router/controller niet krachtig genoeg zou zijn om dit aan te kunnen? Tevens kom ik niet meer uit met 8 porten in de meterkast en die switch moest ik sowieso vervangen door een PoE switch voor de AP's..

Ik twijfel echter nog een beetje tussen een oplossing als Omada (waarbij ik ook een controller moet installeren) en een oplossing zoals de Deco X50 PoE AP's.. ik kan in principe de Wifi op de Asus AX82U uitzetten en op alle 3 de verdiepingen een X50 AP ophangen?

ps. Goedkoper alternatief is om mijn 2e CAT6 aansluiting die bij de vloer in een WCD is afgewerkt naast een spanningspunt te gebruiken en een AX55U aan te schaffen.. maar dan zit ik met dat kabeltje bij mijn plafond waar ik niets mee kan doen. Zonde.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 26-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Lord_Dain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:58:
Vervolgens kom ik er achter dat Asus geen PoE AP's heeft....
Welk voltage en maximaal verbruik heeft het gewenste AP van Asus? Je kan wellicht een PoE-splitter gebruiken. Dat doe ik met een aantal TP-Link (niet-Omada) routers die geen PoE ondersteunen, en dat werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Lord_Dain een goed functionerend netwerk vervangen is ook zonde. Ik zou gewoon nog een AX55U (kan die niet vinden overigens) kopen, dan weet je wat je hebt en hoe het werkt. Montage aan plafond kan dan eventueel met de genoemde POE splitter, dan wel dek je kabel 1 zolang af tot je je netwerk gaat vervangen voor WiFI 10 oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
The Zep Man schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Welk voltage en maximaal verbruik heeft het gewenste AP van Asus? Je kan wellicht een PoE-splitter gebruiken. Dat doe ik met een aantal TP-Link (niet-Omada) routers die geen PoE ondersteunen, en dat werkt perfect.
@franssie

Dank voor jullie reacties. Ik zie dat het idd een AX55 is zonder de 'U'.. excuus.
https://www.asus.com/nl/n...-series/rt-ax55/techspec/
Ik heb het vermoeden dat hij EOL is want hij wordt amper te koop aangeboden nog...

Deze AX55 zou volgens specs 1A/12V nodig hebben.. Mogelijk is het handiger dat ik dan voor deze verdieping naar een couranter model zoek die wellicht ook iets compacter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
@Lord_Dain

Ik zou kijken naar wat je kan vinden en waar je comfortabel mee bent qua form factor. Je hoeft niet alles om te gooien voor een enkel extra AP. Als het geen PoE ondersteunt. dan kan je dit overwegen:

uitvoering: TP-Link PoE Splitter TL-POE10R

Die ondersteunt tot 12V@1A.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
The Zep Man schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:19:
@Lord_Dain

Ik zou kijken naar wat je kan vinden en waar je comfortabel mee bent qua form factor. Je hoeft niet alles om te gooien voor een enkel extra AP. Als het geen PoE ondersteunt. dan kan je dit overwegen:

uitvoering: TP-Link PoE Splitter TL-POE10R

Die ondersteunt tot 12V@1A.
Thanks dat is zeker een optie. Wel een extra kastje op of aan de muur, wellicht even kijken of ik hem evt. achter het AP kan verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:20

yay

Ik had alle RJ-45 poorten om mijn ER7212PC in gebruik. Er waren nog twee SFP WAN/LAN poorten over. Dus ik heb de https://tweakers.net/pric...10/tp-link-tl-sm331t.html toegevoegd.

Werkt uitstekend zonder configureren. De ER7212PC staat overigens niet op de officiele compatibility lijst maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Er zijn vast andere / goedkopere modules beschibaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Voor B2B:
https://www.tp-link.com/us/promotion/omada-demo-kit/
Geen idee of deze actie ook in EU is, maar 50% promo lijkt me niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 18:23

Har

Ik krijg binnenkort 8Gbps internet en ben op zoek naar een bijpassende router. Ik wilde eerst de Draytek 3912 nemen maar Draytek doet aan koppelverkoop met hun peperdure SFP+ naar RJ45 module (E. 144 per stuk). Ik ben nu aan het kijken naar de Omada-lijn. Hun nieuwe ER8411 router is hier al een paar keer langsgekomen. De processor (quad core, 2,2 Ghz) lijkt snel genoeg voor multigig routen, maar ik wil het toch liever een keer bevestigd zien.

Vandaar mijn vraag: zijn er hier mensen die een goede speedtest met de ER8411 hebben kunnen doen? Haalt hij 8Gbps met alleen NAT aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een ER7206 en provider is wel willend om een 2e GPON ID op mijn aansluiting mogelijk te maken zodat ik kan testen tussen SFP GPON en modem in bridge. Maar als ik de SFP in mijn router heb zitten toont deze geen GPON id nummer, eigenlijk wordt er niets getoond (link down omdat ik nog niet het geschikte patchkabeltje heb).
Is dit GPON id nog ergens te achterhalen (SN nummer op de SFP is niet het juiste nummer). En via CLI inlog vind ik hem ook nerges (Router zit in Omada opgenomen dus geen volledige CLI beschikbaar).

Als laatste optie kan er op onbekend apparaat gescand worden door de provider maar wil het liever iets beter aanpakken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:10
Er is update voor de ER7206 beschikbaar. Ik heb 'm gedaan. Alles is weer up-and-running. Na het eten eens kijken wat de update in houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
bart.diepenbroe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:34:
Er is update voor de ER7206 beschikbaar. Ik heb 'm gedaan. Alles is weer up-and-running. Na het eten eens kijken wat de update in houdt.
O-) dat is nog eens koelbloedig updaten :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Yep, kan je wel stellen. Normaal wacht ik ff, maar deze actie was zo gemakkelijk; pubers aan tafel en dan geen gemekker dat internet eruit ligt. Was een grote gok 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
bart.diepenbroe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:32:
Yep, kan je wel stellen. Normaal wacht ik ff, maar deze actie was zo gemakkelijk; pubers aan tafel en dan geen gemekker dat internet eruit ligt. Was een grote gok 🙈
Was het deze update of zit je in het beta programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Het was de update die ik via de Omada app als melding had staan, dus een officiële update geen beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
Die ER7206 update ging bij mij alles behalve lekker en heb hem ook weer gedowngrade.
Of de oorzaak hiervan mede kwam omdat DNS server 1 down was weet ik niet maar zou niet moeten mogen.
Na update, zag ik router op 90% cpu en 2 andere Switches ook op 90%.
Reboot van switches en router bracht de cpu load weer naar normale waardes maar nog zat de router te klooien in de omada omgeving.
Omada software opnieuw opgestart, toen ging dat weer beter maar al me al bleven de verstoringen komen.
Dus toch maar gedowngrade.
Ik wacht nog wel even een weekje voordat ik een nieuwe poging ga doen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hier is de update van de ER7206 goed gegaan. Bug fixes flinke changelog lol

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
The-Source schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:31:
Die ER7206 update ging bij mij alles behalve lekker en heb hem ook weer gedowngrade.
Of de oorzaak hiervan mede kwam omdat DNS server 1 down was weet ik niet maar zou niet moeten mogen.
Na update, zag ik router op 90% cpu en 2 andere Switches ook op 90%.
Reboot van switches en router bracht de cpu load weer naar normale waardes maar nog zat de router te klooien in de omada omgeving.
Omada software opnieuw opgestart, toen ging dat weer beter maar al me al bleven de verstoringen komen.
Dus toch maar gedowngrade.
Ik wacht nog wel even een weekje voordat ik een nieuwe poging ga doen.
TP-link raadt vaak aan eerst de router te rebooten voor je een update doet ivm beschikbaar cpu en memory. (Klinkt alsof ze zich bewust zijn van wat memory leaks..).
Heb je dat bij deze update ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
M’n eap 650 heeft weer een update klopt dat ?

Zie het niet in de firmware’s lijst terugAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0-EOONLVpQd2sbw7m04ArNWaXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xVMQX0RuuKLcneDLp4hTAug.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door MarioMark1541 op 03-02-2024 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:18:

Zie het niet in de firmware’s lijst terug[Afbeelding]
Via omada denk ik?

Heb in okt 2023 een eap650 gekocht. Daar stond nieuwere firmware op dan wat op de website van tp beschikbaar was. Heb hem standalone ingezet bij iemand dus geen idee welke versie er nu op staat.

@Mini-me goede tip voor de volgende keer. Dank! Upgrade is in elk geval nu goed gegaan zonder vooraf te rebooten.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 03-02-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
MarioMark1541 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:18:

Zie het niet in de firmware’s lijst terug[Afbeelding]
Hier ook.
Via controller gaat een nieuwere firmware update wat eerder.
Deze komt dan wat later op de website beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QER3-M1s5KynsRU86HBJ0HhoPxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LME58CVbx6WatjZDzIYvHBjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 03-02-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat TP-link geen prioriteit meer geeft aan updaten van de EAP2xx series firmware. Er is de laatste anderhalf jaar geen update meer gekomen voor mijn 245s en 225-outdoor. En de extra functionaliteit van de EAP6xx series is wat mij betreft niet zo veel beter om de veel hogere prijs te verantwoorden. Iemand een ander idee hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:21
Mini-me schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:59:
Ik heb het gevoel dat TP-link geen prioriteit meer geeft aan updaten van de EAP2xx series firmware. Er is de laatste anderhalf jaar geen update meer gekomen voor mijn 245s en 225-outdoor. En de extra functionaliteit van de EAP6xx series is wat mij betreft niet zo veel beter om de veel hogere prijs te verantwoorden. Iemand een ander idee hierover?
Logisch toch? En als het niet stuk is moet je het niet repareren.

Mijn 225/245’s zijn superstabiel. Geen enkele reden om die te vervangen door iets wat uiteindelijk precies hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
delpit schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Logisch toch? En als het niet stuk is moet je het niet repareren.

Mijn 225/245’s zijn superstabiel. Geen enkele reden om die te vervangen door iets wat uiteindelijk precies hetzelfde doet.
Ik wacht vooral op Lock to AP implementatie. Verder weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 12-06 23:14
https://www.tp-link.com/n...nload/eap245/v3/#Firmware

Ik zie nu dat een jaar geleden v5.1.0 is uitgekomen met veel changes en security fixes maar die heb ik nog niet aangeboden gekregen door de controller :?

Welke versie heb jij nu als laatste?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Erulezz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Ik zie nu dat een jaar geleden v5.1.0 is uitgekomen met veel changes en security fixes maar die heb ik nog niet aangeboden gekregen door de controller :?

Ik zie dat nu ook.
Ik heb de laatste firmware nu gedownload en via controller op de eap geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4ztaLSuOx9fUXbgN5aY1_9PzpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tByp1oiFZBd2h1EsCtJGSPwR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 04-02-2024 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zou best eens kunnen kloppen - alle aandacht zit op WiFi-7 en Omada-plus.

Voor de volledigheid:
Omada is vooral gericht op pro-sumers en MKB.
Omada-plus is gericht op MKB-plus.

Daarnaast zijn ze druk met een rebranding en een re-locatie:
Rebranding als in zoveel mogelijk los van TP-link omdat TP-link toch vooral gezien wordt als iets voor de consumenten markt. En re-locatie als in een fabriek in Europa/Roemenie.met in het verlengde zoveel mogelijk autonoom acteren buiten China.

Kortom - er wordt weliswaar stevig aan de weg getimmerd.
Maar als bestaande klant heb je daar niet zo heel veel aan...
Althans niet voor de korte termijn... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Erulezz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Idem hier, EAP245v3 zit op firmware v5.0.6 en controller geeft geen updates aan.
Mijn EAP225-outdoor v3 zit op v5.1.0 maar daarvoor is nog een 5.1.1 uitgekomen die niet door de controller wordt aangeboden.
De moeite waard dus om te bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Mini-me op 04-02-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0EtZZtTZPF302D3ei6s4nfVIr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnlN0D7fcOgHARpvr26fWBpD.png?f=fotoalbum_large

Dat is niet vreemd toch?
Voor de Firmware Version:
5.1.0 Build 20230104 Rel. 79433

edit ah de 5.1.1 - die zie ik ook nog niet. Ik heb geleerd om vwb FW niet voorop te lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 04-02-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
franssie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:40:
[Afbeelding]

Dat is niet vreemd toch?
Voor de Firmware Version:
5.1.0 Build 20230104 Rel. 79433

edit ah de 5.1.1 - die zie ik ook nog niet. Ik heb geleerd om vwb FW niet voorop te lopen.
Na een dik jaar noem ik het niet meer “voorop lopen” ;).
Het gaat om de EAP245v3 die niet voorbij 5.0.6 wordt geüpgraded door de controller. Ik zie dat jij wel de 5.1.0 hebt gekregen. Heb je die automatisch gekregen of handmatig geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mini-me schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Na een dik jaar noem ik het niet meer “voorop lopen” ;).
Het gaat om de EAP245v3 die niet voorbij 5.0.6 wordt geüpgraded door de controller. Ik zie dat jij wel de 5.1.0 hebt gekregen. Heb je die automatisch gekregen of handmatig geïnstalleerd?
Automatisch. Echter had ik deze al in gebruik voordat ik de controller aansloot dus ik weet niet of ik deze via de Android app heb geupdate of via de controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier met de EAP 245 ook op v 5.0.6, versie 5.1.0 word na een dik jaar nog niet aangeboden. Even maar is handmatig doen maar eerst even voor ik dat doe uit voorzorg een reboot geven :)

FW Updates gelukt d:)b

[ Voor 71% gewijzigd door RobbyTown op 05-02-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 12-06 23:14
Goed om te weten dat die update check in de controller dus niet helemaal lekker werkt. Maar weer regelmatig handmatig op updates checken dan… }:|

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Pagina: 1 ... 47 ... 60 Laatste