Sometimes you need to plan for coincidence
Had ik ook en twijfelde eerst of het aan de controller lag (5.5.6). Deze draait bij mij op een lokale server (OpenMediaVault) in een Docker, maar zag dat er veel problemen waren met de firmware van de router. Bij mij was het wel makkelijk na te spelen want alle wifi devices vielen uit na een reset van de router. Na een paar weken vielen dan ook de vaste devices (met statisch adres) stuk voor stuk uit. Terugzetten van de configuratie was dan de enige mogelijkheid om alles weer werkend te krijgen.DaLass schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
Deze heb ik ook wel gezien, alleen werken mijn devices met een static IP ook niet meer wanneer de ER605 zichzelf ophangt. Nu kan het natuurlijk zijn dat ook bij mij de DHCP server uiteindelijk de ER605 compleet ophangt, maar op basis van de symptomen in het door jou gelinkte topic zie ik nog niet direct een match met het issue wat bij mij speelt.
Neemt niet weg dat ik ook firmware 1.1.1 ga proberen als hij over 20 dagen zichzelf weer ophangt, want ik ga nu gewoon (bijna) van alles proberen om het opgelost te krijgen.
Na terug te gaan naar 1.1.1 heb ik geen problemen meer gehad.
Nee deco is echt een apart systeemHmmbob schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:05:
Kunnen de omada APs ook gemanaged worden via de Deco app?
Nog niet maar die lijkt er aan te komenEr is geen Deco outdoor variant?
https://www.tp-link.com/u...-family/deco-x50-outdoor/
Maar er is nog geen release datum beschikbaar
Mooie kans om overal CAT6 kabels te trekken en alles door Omada te vervangen zou ik zeggen!Hmmbob schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:05:
Kunnen de omada APs ook gemanaged worden via de Deco app?
Maatje van mij zoekt een outdoor AP om zijn Deco setup uit te breiden, en ik heb zelf de EAP225 Outdoor hangen maar die is (denk ik) alleen Omada manageble, correct?
Er is geen Deco outdoor variant?
* nero355 is totaal geen fan van Wireless Backhaul toestanden...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Deco's kunnen ook bedraad (ethernet backhaul)nero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Mooie kans om overal CAT6 kabels te trekken en alles door Omada te vervangen zou ik zeggen!
* nero355 is totaal geen fan van Wireless Backhaul toestanden...![]()
Maar menig persoon in deze thread komt instel mogelijkheden te kort in de deco App.
Maar ik vind het wel jammer dat je decos en omada niet kan mixen.
Ik mis in de Omada range nog een desktop model Acces point. Zeg maar de Omada variant van de Unifi Flex HD.
En naar mijn weten staat die ook niet op de road map.
Dat is gewoon een Outdoor ding : uitvoering: Ubiquiti UniFi FlexHDfrankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:24:
Ik mis in de Omada range nog een desktop model Acces point. Zeg maar de Omada variant van de Unifi Flex HD.
Een ding dat je echt op je tafel zet lijkt me zonde van het geld ?!
Neem dan een Wall of In Wall die je makkelijk kan verstoppen zou ik zeggen!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb zowel ceiling (eap245v1) als inwalls (235).nero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:29:
[...]
Een ding dat je echt op je tafel zet lijkt me zonde van het geld ?!
Neem dan een Wall of In Wall die je makkelijk kan verstoppen zou ik zeggen!
Beide hebben hun plaatsing tekortkomingen. IMHO.
Ben nu een nieuwe setup aan het bedenken waar een AP als die FlexHD als desktop variant mooi in zou passen.
Nu wordt het denk ik: 1 extra inwall (denk de 615) en mn eap245v1 vervangen voor een 610v2
Waar loop je tegenaan dan ??frankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:47:
Ik heb zowel ceiling (eap245v1) als inwalls (235).
Beide hebben hun plaatsing tekortkomingen. IMHO.
Ik vind beide lastig op de ideale plek voor goede dekking neer te zetten. Ze zijn niet flexibel te plaatsen.
Inwalls: kunnen alleen in een utp wcd. Dus die plaatsing is vast in je huis. Heb er nu 1 op de 1e verdieping maar dat is niet de ideale plek voor goede dekking. Dus worden dat straks 2 inwalls op die verdieping.
Ceiling: ik ben geen stukadoor dus of er moet al een plek in je plafond zijn of je moet creatief worden. ( aan de muur, ergens achter
Oid)
Mijn huidige ceiling eap245v1 hangt in de meterkast. Ook niet ideal voor de dekking.
Dat laat 1 hoekje in de woonkamer sub optimaal.
De enige utp wcd in de woonkamer is gedeeld met coax.
Luxe problemen dus maar toch
Lijkt me wel een interessant product.
Voor mij persoonlijk niet (want Docker controller en Mikrotik router) maar zeker een aanvulling op het assortiment. Ook nog 110 W aan PoE-budget, AP's er aan en gaan.yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
Bij het toevoegen van een controller zag ik dat tp-link naast de OC200 en OC300 nu ook een aankomende 3 in 1 router-controller-switch heeft: https://www.tp-link.com/u...mada-sdn-router/er7212pc/
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ziet er tof uit! Ik wacht zelf met smart op de grote broer, de ER8411.yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
Bij het toevoegen van een controller zag ik dat tp-link naast de OC200 en OC300 nu ook een aankomende 3 in 1 router-controller-switch heeft: https://www.tp-link.com/u...mada-sdn-router/er7212pc/
Mijn ISP levert 25gbit symmetrisch dus de max van de aansluiting zal met Omada niet lukken helaas, maar met 10 gbit kan ik ook prima leven
Dat de EAP 245 een zogenaamde ceiling AP is betekent niet dat je em ook perse aan een ceiling moet hangen of uberhaupt moet ophangen. Ik zou zeggen, haal em uit die meterkast (vind ik sowieso altijd meest onlogische plek voor een AP, tenzij je veel rond de meterkast hangtfrankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Ik vind beide lastig op de ideale plek voor goede dekking neer te zetten. Ze zijn niet flexibel te plaatsen.
Inwalls: kunnen alleen in een utp wcd. Dus die plaatsing is vast in je huis. Heb er nu 1 op de 1e verdieping maar dat is niet de ideale plek voor goede dekking. Dus worden dat straks 2 inwalls op die verdieping.
Ceiling: ik ben geen stukadoor dus of er moet al een plek in je plafond zijn of je moet creatief worden. ( aan de muur, ergens achter
Oid)
Mijn huidige ceiling eap245v1 hangt in de meterkast. Ook niet ideal voor de dekking.
De enige utp wcd in de woonkamer is gedeeld met coax.
Luxe problemen dus maar toch
Gebruik die WCD met de CAT\COAX combi voor de EAP. Wees creatief. Platte UTP kabel achter/op plint/tapijt en dan de EAP 245 in (of onder) je tvmeubel, onder de bank, hell je kan em zelfs aan de muur hangen recht boven die WCD
Maargoed, als je meer flexibiliteit wilt, kan je ook Mesh aanzetten en laat je em draadloos verbinden met de andere AP's. Dan heb je alleen een stopcontact in de buurt nodig. Maarja, niets gaat boven een degelijke wired ethernet backbone en als ik het zo lees heb je daar genoeg opties voor
[ Voor 12% gewijzigd door Yellowneck op 06-10-2022 15:36 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Vandaar ook het luxe probleem.
Ik zelf heb van nacht ook nog over liggen nadenken en zn eap610v2 is al een stuk kleiner (en hopelijk in het echt ook zo mooi als de plaatjes) dus ga ik kijken of dat een beetje werkt als "tafelmodel" half verstopt achter de tv.
Ziet er leuk uit.yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
Alleen jammer van de (harde?) limieten: 2 switches en 10 AP's.
makes it run like clockwork
Daar moet je natuurlijk VOORA nadenken VOORDAT je ze koopt!frankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:58:
Ik heb oude telefoonaansluitingen omgebouwd tot Wall aansluitpunten en had ook nog eens het geluk dat er fatsoenlijke DRAKKA CAT5e is gebruikt in het verledenInwalls: kunnen alleen in een utp wcd. Dus die plaatsing is vast in je huis. Heb er nu 1 op de 1e verdieping maar dat is niet de ideale plek voor goede dekking. Dus worden dat straks 2 inwalls op die verdieping.
Tja, die dingen zijn IMHO ook niet bedoeld voor thuisgebruik, tenzij je daar rekening mee hebt gehouden bij een nieuwbouw project aankoop of zo...Ceiling: ik ben geen stukadoor dus of er moet al een plek in je plafond zijn of je moet creatief worden. ( aan de muur, ergens achter
Oid)
COAX is wat mij betreft EOL en zou je gewoon kunnen vervangen met CAT6 UTP bekabeling!De enige utp wcd in de woonkamer is gedeeld met coax.
True!Luxe problemen dus maar toch
yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
Zoiets kwam al een keer eerder langs : Mr_gadget in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"Zsub schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:18:
Ziet er tof uit! Ik wacht zelf met smart op de grote broer, de ER8411.
Mijn ISP levert 25gbit symmetrisch dus de max van de aansluiting zal met Omada niet lukken helaas, maar met 10 gbit kan ik ook prima leven
Blijkbaar zijn ze nu dus officiëel aangekondigd ??
Ik vind wel dat de specificaties een beetje flauw zijn bij de ER7212PC : https://www.tp-link.com/u.../er7212pc/#specifications
Je ziet NAT i.c.m. PPPoE duidelijk een stukje inzakken en de OpenVPN feature is eigenlijk ook niet echt heel erg bruikbaar voor snelle uploads van je data...

Daarmee vergeleken is de ER8411 echt een beest gewoon : https://www.tp-link.com/u...er/er8411/#specifications
En in tegenstelling tot die prutsers van Ubiquiti hebben ze gewoon wat USB poorten erbij gepropt die je kan gebruiken als LTE Backup WAN verbinding
Eigenlijk is 110 Watt een PoE/PoE+ budget niks i.c.m. 8 poorten :Demo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
Ook nog 110 W aan PoE-budget, AP's er aan en gaan.
- 8 x 15 Watt PoE 802.3af = 10 Watt te weinig dus je kan ze niet allemaal tegelijk opstarten!
- 8 x 30 Watt PoE+ 802.3at = 130 Watt te weinig dus het probleem wordt dan alleen maar erger!

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 06-10-2022 21:10 ]
Mja - maar welke router in diezelfde prijsklasse kan die capaciteit wel verwerken?Zsub schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Ziet er tof uit! Ik wacht zelf met smart op de grote broer, de ER8411.
Laat staan langere tijd 25 Mbps op wirespeed?
Ik verwacht geen enkele. Maar goed, ik ben al de voorbereidingen aan het treffen om de ER8411 in een kast weg te stoppen zodat 'ie (hopelijk) niet meer hoorbaar is in de woonkamerAirw0lf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:08:
[...]
Mja - maar welke router in diezelfde prijsklasse kan die capaciteit wel verwerken?
Laat staan langere tijd 25 Mbps op wirespeed?
Die zag ik ook. Lijkt hierdoor meer een consumenten product?Airw0lf schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Ziet er leuk uit.
Alleen jammer van de (harde?) limieten: 2 switches en 10 AP's.
Als je meer dan je meer dan twee grote switches nodig hebt dan hoef je ook geen alles in een apparaat. Dan heb je liever alles los.
[quote]frankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:24:frankyfn126 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
Maar ik vind het wel jammer dat je decos en omada niet kan mixen.
[...]
Je kan de Decos en Omada wel
mixen als je de Deco’s in access point modus zet, maar je kunt ze dan niet aansturen via OC200 (dat bedoel je waarschijnlijk ook). Had de Deco’s M5, en heb achteraf spijt dat ik ze niet heb behouden en gecombineerd met de OC200, de ER605 en de Omada Switch. Die uitbreiding was een stuk betaalbaarder (249 euro) dan ook nog het vervangen van mijn 5 Deco’s door 2 EAP615, 2 EAP650 en een Outdoor Omada EAP (920 euro voor totaal set). De snelheids en dekkingswinst is in de praktijk niet nodig (was al prima met de Deco’s).
Ben wel blij met OC200, ER605 en Switch overigens (mooi failover + vlan + subnetten met eigen ip-reeksen op kunnen zetten).
Overigens, ik heb 1 van de EAPs650’s net als de Deco M5 op de grond gezet (ipv plafond). Dat lijkt beter te werken dan aan de muur…
[ Voor 5% gewijzigd door lud70 op 13-10-2022 20:42 ]
Vanmiddag begreep ik, bij navraag, dat ze verwachten dat hij over vier tot zes weken leverbaar is in NL.yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
Bedankt voor het delen!Ralph88 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Vanmiddag begreep ik, bij navraag, dat ze verwachten dat hij over vier tot zes weken leverbaar is in NL.
ER605 router on Omada Controller_OC200 is disconnected.”
Overigens (gelukkig) zonder dat daar verder iets van te merken is. Internet en LAN werken beide bedraad en onbedraad prima. Iemand soortgelijke (niet kloppende) meldingen en/of evt. een remedie?
PS. ik laat de router zichzelf al 1x pw. preventief resetten.
Trek je op dat moment toevallig de volle 1 Gbps helemaal dichtlud70 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:52:
Krijg meerdere keren per week deze melding: “Omada
ER605 router on Omada Controller_OC200 is disconnected.”
Overigens (gelukkig) zonder dat daar verder iets van te merken is. Internet en LAN werken beide bedraad en onbedraad prima.
Iemand soortgelijke (niet kloppende) meldingen en/of evt. een remedie?
Het kan dan effe voorkomen dat de Adoption wegvalt en daarna weer herstelt in dat soort situaties
Lijkt me meer een vraag voor het delta topic. Maar ligt aan je gebied. GPON gebieden niet, de 'oude' gebieden kan het wel mits je de VLANs instelt.EBOOZ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:07:
Ik heb nu Ziggo, maar krijg begin volgend jaar glasvezel van Delta. Weten jullie toevallig of dat dan direct kan worden afgemonteerd op de ER7212PC?
Wordt aan gewerkt en komt helemaal goed, maar zoals alles bij Delta/Caiway : Het heeft behoorlijk wat tijd nodig!EBOOZ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:07:
Ik heb nu Ziggo, maar krijg begin volgend jaar glasvezel van Delta. Weten jullie toevallig of dat dan direct kan worden afgemonteerd op de ER7212PC?
Verder is het alleen Tagged VLAN 100 i.c.m. DHCP op je WAN en gaan met die banaan!
Nee, geen extreem netwerkverkeer op die momenten te zien. Wel vervelende melding, afgelopen nacht ook 6 zelfde meldingen “ER605 router on Omada Controller OC200 is connected.”. Overigens alleen een meldprobleem (verbinding werkt prima, en hier meldt hij ook alleen connected ipv disconnected) dus ik denk dat ik meldingen maar uitzet…nero355 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Trek je op dat moment toevallig de volle 1 Gbps helemaal dicht
Het kan dan effe voorkomen dat de Adoption wegvalt en daarna weer herstelt in dat soort situaties
Heb onlangs ook een tp link Eap 225 outdoor aangeschaft en bekabeld vanaf mijn modem tot in de tuin aangezien ik zeer slechte WiFi had .
deze is gekoppeld met de Omada app in mijn iPhone .
Deze werkt perfect .
Maar is het normaal dat ik steeds als ik naar de tuin ga altijd eerst naar instellingen-WiFi-en dan naar het netwerk in dit geval dus de outdoor 225 moet gaan om verbinding te krijgen met dit netwerk,kan dit niet met eventueel met een automatisch omschakeling van mijn modem direct bij het buitenkomen naar de outdoor unit en natuurlijk omgekeerd.
Dus mijn modem en de outdoor eap225 samen laten werken zodanig dat ik niet altijd moet schakelen.
Niet om te muggeziften... maar als je de Omada app gebruikt zou er ook een Omada controller moeten zijn...Fonzareli schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:14:
Hallo
Heb onlangs ook een tp link Eap 225 outdoor aangeschaft en bekabeld vanaf mijn modem tot in de tuin aangezien ik zeer slechte WiFi had .
deze is gekoppeld met de Omada app in mijn iPhone .
Deze werkt perfect .
Maar is het normaal dat ik steeds als ik naar de tuin ga altijd eerst naar instellingen-WiFi-en dan naar het netwerk in dit geval dus de outdoor 225 moet gaan om verbinding te krijgen met dit netwerk,kan dit niet met eventueel met een automatisch omschakeling van mijn modem direct bij het buitenkomen naar de outdoor unit en natuurlijk omgekeerd.
Dus mijn modem en de outdoor eap225 samen laten werken zodanig dat ik niet altijd moet schakelen.
Welke SSID's gebruik je nu? En voor zover die van elkaar verschillen: wat ervaar je als je hetzelfde SSID gebruikt op beide wifi-AP's?
Wat versta je onder "samen laten werken"?
Normaliter is het zo dat als het signaal van de een te zwak wordt de verbinding wordt verbroken; iets dat bepaald wordt door je foon/laptop/... - er is niet zoiets als een hand-over van de ene ap naar de ander.
[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 23-10-2022 23:18 ]
Iets met een hele generatie die denkt dat je alles met een app kan oplossen i.p.v. gewoon de echte Omada Controller te installeren en die te gebruiken!Airw0lf schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:54:
Niet om te muggeziften... maar als je de Omada app gebruikt zou er ook een Omada controller moeten zijn...
Ik gok dan ook dat het daar misgaat bij @FonzareliWelke SSID's gebruik je nu?
En voor zover die van elkaar verschillen: wat ervaar je als je hetzelfde SSID gebruikt op beide wifi-AP's?
Niet zo moeilijk denken : @Fonzareli wil gewoon lekker kunnen RoamenWat versta je onder "samen laten werken"?
Normaliter is het zo dat als het signaal van de een te zwak wordt de verbinding wordt verbroken; iets dat bepaald wordt door je foon/laptop/... - er is niet zoiets als een hand-over van de een naar de ander.
Zorg dat SSID en security settings identiek zijn (verschillende kanalen is het beste om interferentie te voorkomen). Dan gebeurt de rest helemaal automatisch.Fonzareli schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:14:
Eerst het probleem, dan de oplossing
Met twee verschillende type AP's ben je afhankelijk van de client.Fonzareli schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:57:
Onder samenwerken bedoel ík uiteraard dat als het signaal te zwak word er automatisch overgeschakeld word naar het andere netwerk (tp link outdoor 225)
Die bepaald of en wanneer er gezocht wordt naar een betere verbinding.
Randvoorwaarde is dat beide AP's dezelfde SSID, WPA-mode en WPA-key gebruiken.
Soms maken AP's ook gebruik van iets dat heet "Group Key Update Period" en "DTIM Period"
Die moeten bij beide AP's hetzelfde ingesteld staan.
Het beste resultaat heb je als je de controller en AP's gebruikt binnen de Omada-lijn.
Die combinatie geeft je enige ruimte om clients de "goede" kant op te sturen als het signaal wat ze uitzenden te zwak is. Maar dat is iets voor een mogelijke volgende stap.
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 24-10-2022 17:20 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja - klopt - bedankt voor de aanvulling - oorspronkelijke tekst aangepast.NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:17:
@Airw0lf en werkt alleen met controller toch? Of regelt die niet de handover tussen AP's van een client?
[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 24-10-2022 17:21 ]
Als je de EAP standalone gebruikt, dan wordt er door TP link wel aangegeven om de installatie via de Omada app te doen. Zonder controller.Airw0lf schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Niet om te muggeziften... maar als je de Omada app gebruikt zou er ook een Omada controller moeten zijn...
Ik veronderstel dat hier geen 2 TP Link APs gebruikt worden, maar enkel de Outdoor EAP in samenwerking met de provider modem.
Je latere uitleg staat nog steeds. Maar het zou inderdaad beter zijn nog een Omada AP toe te voegen en de controller te gebruiken.
Bedankt voor de "les" - die wist ik nog niet!SonnyBBQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:39:
[...]
Als je de EAP standalone gebruikt, dan wordt er door TP link wel aangegeven om de installatie via de Omada app te doen. Zonder controller.
[...]
Alleen als je Fast Roaming inschakelt voor zover ik het goed heb begrepen en in principe is dat ook de meest logische manier!NiGeLaToR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:17:
En werkt alleen met controller toch? Of regelt die niet de handover tussen AP's van een client?
Bij Ubiquiti UniFi doet zelfs de Controller niks met 802.11/r/k/v en laat die het geheel aan de Clients over wat ook weer helemaal zo gek nog niet is in sommige opzichten!
En dan heb je weer de CISCO/HP/enz. WiFi Controllers die juist heel veel doen...
Hé bah!SonnyBBQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:39:
Als je de EAP standalone gebruikt, dan wordt er door TP link wel aangegeven om de installatie via de Omada app te doen. Zonder controller.

Als dat echt zo in hun documentatie of op de website staat dan vind ik dat echt heel erg jammer!

Haha. Sorry als het belerend overkwam. Niet de bedoeling.Airw0lf schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:21:
[...]
Bedankt voor de "les" - die wist ik nog niet!
Vorig jaar nog ergens zo'n eap outdoor standalone geïnstalleerd. En de bijgeleverde documentatie gaf als eerste optie aan om de app te gebruiken.nero355 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:48:
[...]
[...]
Hé bah!
Als dat echt zo in hun documentatie of op de website staat dan vind ik dat echt heel erg jammer!![]()
Kan natuurlijk ook via pc door te surfen naar het ip adres.
Nee hoor - het was niet belerend - enkel belerend!SonnyBBQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:17:
[...]
Haha. Sorry als het belerend overkwam. Niet de bedoeling.
[...]

Oh wow. Eindelijk wat features waar ik al lang op wacht:Zettie schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:23:
ter info: er is een nieuwe versie van de controller software uit: v5.6.3, windows en linux.
Stateful and Time-Based ACL
mDNS Repeater
Displaying the Source IP address of large Ping attack packets
Nu hopen dat dit snel naar de hardware controller komt.
Prijs lijkt rond de 250 euro te zijn (als pre-order prijs). Zat er ook een tijde op te wachten, maar dat valt me toch tegen...yay schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:
/edit:
(in vergelijking dat ik een switch / controller zoek, het VPN/firewall stuk geen interesse in gezien ik een losse opnsense firewall heb draaien)
[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 21:52 ]
Ik zag hem hier al voorbij komen voor €259: https://www.routershop.nl...-met-controller/pid=79169IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:45:
[...]
Prijs lijkt rond de 250 euro te zijn (als pre-order prijs). Zat er ook een tijde op te wachten, maar dat valt me toch tegen...
Qua prijs vind ik het niet zo heel gek voor een 3 in 1.
ik heb nu een aantal jaar het volgende netwerkje draaien voor het gezin waar er vooral gegamed en gesurfd wordt
Ziggo modem in bridge
Apple airport extreme AC wifi router
Omada OC200
4x EAP 225 indoor
1x EAP 225 outdoor (mesh)
werkt perfect en eigenlijk nooit problemen.
Nu wil ik de Airport extreme vervangen voor de ER-605 router en een AEP 650 voor de beneden verdieping. Is het dan simpel gezegd de airport ontkoppelen, de ER-605 er tussen zetten en vervolgens configureren met de OC200? en blijven de AP's dan goed staan of moet ik alles opnieuw gaan instellen?
[ Voor 7% gewijzigd door maximossel op 25-10-2022 22:10 ]
Yep!maximossel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:03:
Nu wil ik de Airport extreme vervangen voor de ER-605 router en een AEP 650 voor de beneden verdieping.
Is het dan simpel gezegd de airport ontkoppelen, de ER-605 er tussen zetten en vervolgens configureren met de OC200?
Zou wat zijn in grote netwerken dat als je elke keer iets nieuws toevoegt dat je dan meteen alles helemaal opnieuw moet configureren!En blijven de AP's dan goed staan of moet ik alles opnieuw gaan instellen?

Niet zo moeilijk denken joh!
https://www.tp-link.com/n.../er7212pc/#specifications
Vooral dat maximum van twee switches zou voor mij alweer een no-go betekenen: er hangen zes Omada switches verspreid door het huis en de garage. En zó overdreven is het hier nou óók allemaal weer niet
Dus ik hoop dat het een foutje is... Want anders houd ik het gewoon bij m'n huidige ER7206, en een LXC'tje op m'n Proxmox server voor de controller
Maar ik hoor het graag zodra iemand het heeft kunnen testen!
Mijn € 0,100:Tijsbeer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:45:
Ik blijf het tamelijk vreemd vinden dat er v.w.b. de nieuwe ER7212PC hier (onder "Management features") gerept wordt van "Management up to 1 Router, 2 Switches and 10 EAPs":
https://www.tp-link.com/n.../er7212pc/#specifications
Vooral dat maximum van twee switches zou voor mij alweer een no-go betekenen: er hangen zes Omada switches verspreid door het huis en de garage. En zó overdreven is het hier nou óók allemaal weer niet![]()
Dus ik hoop dat het een foutje is... Want anders houd ik het gewoon bij m'n huidige ER7206, en een LXC'tje op m'n Proxmox server voor de controller
Maar ik hoor het graag zodra iemand het heeft kunnen testen!
Als je die spulleboel allemaal hebt draaien (inclusief een controller op een Proxmox server), waarom zou je dan willen switchen? Wat draait er nog meer op die Proxmox server? Vast Pihole (o.i.d.)?
Er is nog een slag die ik wel zou willen maken maken: de inzet van een "echte", vanuit Omada beheerde firewall. Die zou volgend jaar uitkomen.
Het leek me gewoon fijn om geen extra PoE switch meer in de meterkast te hoeven hebben; scheelt tóch weer 'n apparaat. Maar inderdaad, een Omada firewall zou nóg fijner zijn (ondanks dat het weer een extra apparaat betekent
Dat gaat dan helemaal goedkomen (zo is mijn inschahtting):Tijsbeer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:59:
Yep, Pi-hole idd! En BitWarden, Whoogle, Uptime Kuma, Home Assistant en Nginx Proxy Manager![]()
Het leek me gewoon fijn om geen extra PoE switch meer in de meterkast te hoeven hebben; scheelt tóch weer 'n apparaat. Maar inderdaad, een Omada firewall zou nóg fijner zijn (ondanks dat het weer een extra apparaat betekent)
Dat zou een ER7212PC-op-steroids moeten gaan worden...
Alleen lijkt dat te bewegen richting "iets" met een apart (pro-?)abonnement.
Enfin - we gaan het zien - ben erg benieuwd wat die Chinese koekenbakkers ervan gaan bakken...
Nou, sowieso is mijn motto "bekabeld als het kan, wifi als het niet anders kan"SonnyBBQ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:34:
Zes switches is toch al iets meer dan een standaard set-up volgens mijIk wil niet teveel off topic gaan, maar wat is je use case hiervoor?
En we wonen in een (vier verdiepingen tellend) ouder huis zonder loze leidingen, wat resulteert in slechts één netwerkkabel van verdieping naar verdieping, met op iedere verdieping een switch om van daaruit te verdelen naar apparatuur, of in twee gevallen zelfs een extra switch (in mijn thuiskantoor, en in de game-kamer). En in de garage huist het bedrijf van m'n vrouw, en daar heb ik haar printers, plotters en lasergraveermachine ook bekabeld aangesloten. En zo kwamen we op zes switches
Ons huis bestaat uit twee verdiepingen en een dakterras. Het signaal komt moeilijk door de vloer en niet door het dak. Vandaar dus op elke verdieping een AP (EAP 650) en op het dak een outdoor AP (EAP610)
In verband met stroombesparing wil ik het AP op het dak eigenlijk alleen aan hebben staan als we daadwerkelijk buiten zitten. Het access point op de bovenverdieping alleen als we thuis zijn en op de beneden verdieping altijd.
Ik wil hiervoor gebruik maken van Home assistant welke via een scriptje de PoE voor desbetreffende AP uit kan zetten. Nu is eigenlijk mijn vraag. Kan het kwaad voor deze access points om deze vaak in en uit te schakelen. Soms wel meerdere keren per dag.
Dat lijkt mij echt een serieus slecht plan heel eerlijk gezegd, want naar mijn mening is embedded apparatuur zoals netwerkapparatuur vaak is opgebouwd daar eigenlijk helemaal niet voor gemaakt!TimDJ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:56:
Kan het kwaad voor deze access points om deze vaak in en uit te schakelen.
Soms wel meerdere keren per dag.
Denk je echt dat je veel zal besparen met die 6 Watt of zo
Tja, je kunt het aan en uit schakelen natuurlijk ook beperken tot een keer per dag en het outdoor AP kan zelfs de hele winter uit staan. Denk dat het wel meevalt wat het effect is. Enige waar bijvoorbeeld het outdoor AP dan mee te maken kan krijgen is eventueel condens. Als hij aan staat is hij altijd warmer dan de omgeving, als hij uit staat natuurlijk niet meer.TimDJ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:56:
Ik heb thuis 3 acces points van TP-link met Omada waar ik erg tevreden mee ben.
Ons huis bestaat uit twee verdiepingen en een dakterras. Het signaal komt moeilijk door de vloer en niet door het dak. Vandaar dus op elke verdieping een AP (EAP 650) en op het dak een outdoor AP (EAP610)
In verband met stroombesparing wil ik het AP op het dak eigenlijk alleen aan hebben staan als we daadwerkelijk buiten zitten. Het access point op de bovenverdieping alleen als we thuis zijn en op de beneden verdieping altijd.
Ik wil hiervoor gebruik maken van Home assistant welke via een scriptje de PoE voor desbetreffende AP uit kan zetten. Nu is eigenlijk mijn vraag. Kan het kwaad voor deze access points om deze vaak in en uit te schakelen. Soms wel meerdere keren per dag.
Zo'n AP kost ca 20 Euro per jaar bij 24/7/365 met een huidige kWh prijs van zeg maar ergens rond de 35 cent.
Ik zat er ook aan te denken maar heb toch te veel apparaten die er van afhankelijk zijn, denk aan een connected auto, robotmaaier, wifi camera's etc. Ik laat ze dus toch maar aan staan en probeer mijn winst elders te halen. (alhoewel alles relatief wordt als je twee EV's op de oprit hebt staan)
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik denk dat het prima kan voor binnen-AP's. Maar beter is om via de Omada-API de zender uit te schakelen middels een Python script. Daarmee laat je het apparaat ingeschakeld en bereik je toch een (kleine) besparing op de stroomkosten.TimDJ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:56:
Ik heb thuis 3 acces points van TP-link met Omada waar ik erg tevreden mee ben.
De AP op het dakterras misschien zodanig bevestigen dat het makkelijk los te koppelen is?
En als je er niet zit mee naar binnen nemen?
[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 27-10-2022 18:29 ]
Op dakterras heb ik dan een losse utp kabel. Nu zit die waterdicht in de AP
[ Voor 16% gewijzigd door TimDJ op 27-10-2022 19:28 ]
Inderdaad - daar zou je dan een waterdicht kastje bij moeten zetten.TimDJ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Waar je dan de kabel in bewaard.
De OC200 heb ik een usb erin zitten die maakt elke nacht een backup. ER7212PC heeft geen USB poort?
Die heb je zo. Zo heb ik het ook ooit gedaan. Elke kamer/plek een switch en die naar de router dat is veel minder werk lange kabels trekken. Nadeel dat er een bottleneck ontstaat als 1 plek veel data op en neer gaat.SonnyBBQ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:34:
Zes switches is toch al iets meer dan een standaard set-up volgens mijIk wil niet teveel off topic gaan, maar wat is je use case hiervoor?
Tegenwoordig 1 centraal punt met 1 centrale switch (48 poorts) bottleneck is hierbij weg.
ER7212PC wel leuk als je nog niets (niet al teveel switches en aps hebt voor meeste toereikend) hebt scheelt weer een oc200 controller
[ Voor 72% gewijzigd door RobbyTown op 29-10-2022 08:57 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ligt er een beetje aan - via auto-backup kun je ook naar een (s)ftp-iets inregelen.RobbyTown schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:50:
ER7212PC hoe zit dat met de backup?
De OC200 heb ik een usb erin zitten die maakt elke nacht een backup. ER7212PC heeft geen USB poort?
[...]
Zo vaak hoef je toch niet een Backup te maken, tenzij je graag ook de statistieken backuptRobbyTown schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:50:
ER7212PC hoe zit dat met de backup?
Ik maak alleen een Backup van mijn Controller als ik weer eens een (grote) wijziging heb gemaakt
True maar stickje erin is stukje sneller dan iets regelen. Ook dat moet je maar net hebben draaien en er nog bij kunnen als de connectie/instellingen om zeep zijn.Airw0lf schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
Ligt er een beetje aan - via auto-backup kun je ook naar een (s)ftp-iets inregelen.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Waarom niet via een tijdschema in elk AP de radio uitschakelen?TimDJ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:27:
Thnx duidelijk. Buiten misschien toch niet verstandig vanwege condens. Binnen lijkt het me gewoon een kleine moeite voor een kleine besparing. Ik zal ook eens kijken naar het verbruik met zenders uit vs helemaal uit.
Settings>services>poe schedule
Klinkt misschien als een futiliteit... maar is dit niet bedoeld om de PoE poort van een switch uit te schakelen...zweefjr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:28:
Je kunt in de controller wel een poe schema maken, om de AP uit te schakelen.
Settings>services>poe schedule
Tsja, waarom niet gebruiken icm een AP?Airw0lf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:39:
[...]
Klinkt misschien als een futiliteit... maar is dit niet bedoeld om de PoE poort van een switch uit te schakelen...
Waarom zou je een schema moeten kunnen maken voor alleen het uit/aanzetten van poe in een switch? Dan is of aan of uit voldoende toch?
Omdat Omada-AP's geen eigen, ingebouwde voeding hebben?Nicap schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:57:
[...]
Tsja, waarom niet gebruiken icm een AP?
Waarom zou je een schema moeten kunnen maken voor alleen het uit/aanzetten van poe in een switch? Dan is of aan of uit voldoende toch?
Maar via een PoE-injector of PoE-switch gevoed worden?
Een WLAN schedule waarbij je per SSID de "radio" af-en-aan kan schakelen lijkt me dan handiger om te fabriceren.
Een switch met PoE-poorten uitschakelen wil zeggen dat meteen alles wegvalt. Terwijl per PoE-poort in een schedule steken je de mogelijkheid geeft selectief te zijn bij het af- en aanschakelen van aangesloten apparaten.
Zoiets...?
[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 31-10-2022 19:44 ]
Ik denk dat ik je reply verkeerd heb gelezen. Blijkbaar ging ik er vanuit dat hij ook bedoelde dat er slechts een poort uitgezet zou worden en niet de hele switch, waar jij wel op doelde.Airw0lf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:16:
[...]
Omdat Omada-AP's geen eigen, ingebouwde voeding hebben?
Maar via een PoE-injector of PoE-switch gevoed worden?
Een WLAN schedule waarbij je per SSID de "radio" af-en-aan kan schakelen lijkt me dan handiger om te fabriceren.
Een switch met PoE-poorten uitschakelen wil zeggen dat meteen alles wegvalt. Terwijl per PoE-poort in een schedule steken je de mogelijkheid geeft selectief te zijn bij het af- en aanschakelen van aangesloten apparaten.
Zoiets...?
Mja - allemaal waar. Maar wat er niet is...RobbyTown schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:56:
[...]
True maar stickje erin is stukje sneller dan iets regelen. Ook dat moet je maar net hebben draaien en er nog bij kunnen als de connectie/instellingen om zeep zijn.
Vorige week woensdag zaten we op de 21 dagen. Het was dus wachten of het mis zou gaan of niet. Tegen de avond kwam het eerste mailtje van Synology binnen dat mijn NAS niet meer bereikbaar was, gevolgt door een mailtje dat hij weer online was. Dat zijn bij mij de eerste signalen dat het langzaam aan fout gaat, dus ik was er al vanuit gegaan dat ergens in de nacht de boel op zijn gat zou gaan.DaLass schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
Deze heb ik ook wel gezien, alleen werken mijn devices met een static IP ook niet meer wanneer de ER605 zichzelf ophangt. Nu kan het natuurlijk zijn dat ook bij mij de DHCP server uiteindelijk de ER605 compleet ophangt, maar op basis van de symptomen in het door jou gelinkte topic zie ik nog niet direct een match met het issue wat bij mij speelt.
Neemt niet weg dat ik ook firmware 1.1.1 ga proberen als hij over 20 dagen zichzelf weer ophangt, want ik ga nu gewoon (bijna) van alles proberen om het opgelost te krijgen.
Maar de volgende dag werkte alles nog steeds. Zou het dan een toevalstreffer geweest zijn? De dagen erna ook geen problemen gehad, dus ik had het idee dat ik de oplossing gevonden had.
Tot ik afgelopen maandagavond op het dashboard van mijn controller keek en zag dat de ER605 "Disconnected" was. In de events gekeken, schijnbaar was hij de connectie met de controller al sinds de 26e kwijt.
De ER605 is verder gewoon online en alles werkt thuis, ik kan alleen de ER605 niet meer managen vanuit de controller. Daarop heb ik geprobeerd om hem via de webbrowser te benaderen en tot mijn verbazing functioneert hij nu gewoon helemaal standalone, waarbij ik alles kan configureren. Iets wat niet kan als hij controller-connected is.

Ik heb dankzij de werkende webinterface van de ER605 wel een diagnostic dump kunnen maken en die ligt nu (als het goed is) bij TPLink, dus even afwachten of daar iets uit komt.
Zo las ik het ook en IMHO komt dat doordat @Airw0lf wel vaker te moeilijk denkt over bepaalde dingenNicap schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:48:
Blijkbaar ging ik er vanuit dat hij ook bedoelde dat er slechts een poort uitgezet zou worden en niet de hele switch, waar jij wel op doelde.
Maar kan je er nog wat mee op dat momentTimDJ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:27:
Even een leuke ervaring met de de EAP 610 outdoor.
Mijn mobiel pakt deze gewoon op toen ik voor een raam van mijn kantoor stond.
Hier heb ik vrij zicht op het dakterras van mijn huis maar wel met een afstand van 390 meter boven een drukke stad. De antenne staat bovendien niet eens gericht naar het kantoor.
Behalve ermee pronken dan
390 meter is echt heel erg ver voor zo'n signaal en waarschijnlijk helemaal onbruikbaar op voorwaarde dat die afstand ook echt klopt!
Afstand klopt en ik kon mijnip.nl ermee bezoeken als check. Erg snel was het niet[b]nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"Maar kan je er nog wat mee op dat moment
Behalve ermee pronken dan
390 meter is echt heel erg ver voor zo'n signaal en waarschijnlijk helemaal onbruikbaar op voorwaarde dat die afstand ook echt klopt!
@nero355 en @Nicapnero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:36:
[...]
Zo las ik het ook en IMHO komt dat doordat @Airw0lf wel vaker te moeilijk denkt over bepaalde dingen
[...]
Nu jullie het dan blijkbaar zo met elkaar eens zijn ben ik wel nieuwsgierig:
Wat denken jullie dan dat ik geschreven/gezegd zou hebben?
Of in ieder geval zoals jullie dat dan gelezen/uitgelegd hebben?
En wat daar dan moeilijk/mis mee is?
[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 02-11-2022 15:38 ]
Ik denk dat het vanaf hier ergens mis is gegaan : Airw0lf in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"Airw0lf schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:02:
Nu jullie het dan blijkbaar zo met elkaar eens zijn ben ik wel nieuwsgierig:
Wat denken jullie dan dat ik geschreven/gezegd zou hebben?
Of in ieder geval zoals jullie dat dan gelezen/uitgelegd hebben?
En wat daar dan moeilijk/mis mee is?
Lees het geheel anders maar eens opnieuw door en dan zal je zien (als het goed is...) wat er verkeerd ging qua begrijpend lezen
Ik was blij met deze update, maar veel van de nieuwe features vergen nog firmware updates voor de rest van de hardware. Router, switch.
En wanneer die verwacht worden???
Mja - ik denk te weten wat je bedoeld te zeggen.nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:32:
[...]
Ik denk dat het vanaf hier ergens mis is gegaan : Airw0lf in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Lees het geheel anders maar eens opnieuw door en dan zal je zien (als het goed is...) wat er verkeerd ging qua begrijpend lezen
Ik triggerde op de passage "PoE van het AP uitschakelen".
Ik heb dat letterlijk genomen en ben van daaruit gaan redeneren.
Met het idee: strikt genomen kun je de PoE van een AP niet uitschakelen.
Die is er niet => die PoE-functie zit op de switch.
En ja - ik kan me voorstellen dat dat ervaren wordt als "moeilijk denken"...
De nieuwe firmware voor mijn TL-SG2210P verscheen in de Omada app vandaag:SonnyBBQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:36:
[...]
Ik was blij met deze update, maar veel van de nieuwe features vergen nog firmware updates voor de rest van de hardware. Router, switch.
En wanneer die verwacht worden???
TL-SG2210P(UN)_V3.2_3.20.6 Build 20221019
Download
Published Date: 2022-10-21
Language: English
File Size: 9.86 MB
New Features & Enhancements:
Fully adapted to Omada Controller v5.6, with the following features supported:
1. Jumbo Frame;
2. EEE;
3. Flow Control (802.3x);
4. Loopback Detection VLAN-Based;
5. LACP (802.3ad);
6. DHCP L2 Relay;
7. Time-Based ACL;
8. MAC address format customization for 802.1X.
Bug Fixed:
1. Fixed syslog timestamp and DST (Daylight Saving Time) bugs.
2. Fixed the bug that frequent topology changes of MSTP may cause the switch to crash.
Notes:
1. For TL-SG2210P(UN) V3.20 and V3.26
2. This firmware is fully adapted to Omada SDN Controller v5.3 and above.
New Feature/Enhancement:
1. Add support GRE function in Standalone mode.
2. Add stateful ACL.
3. Add mDNS Repeater .
4. Add support for setting port speed and duplex mode in Controller mode.
5. Add support for setting port mirroring in Controller mode.
6. Optimized the logic of judging Me in ACL. If you need to use ACL to restrict the
connection to VPN client, please select Me in Destination. Please note that if Me is
included before the upgrade, the client may not be able to access the Web UI after the
upgrade.
7. Add support for displaying the Source IP address of large Ping attack packets.
8. Add Non-Address mode for IPv6.
9. Optimized the DNS settings on the WAN side, the WAN side cannot set the DNS
Server of the same network segment as the LAN.
10. Add IP-MAC binding in Controller mode.
11. Add One-to-One NAT in Controller mode.
12. DHCP Server's DNS support for adding network addresses.
13. Add "Certificate + Account" mode for OpenVPN.
14. Add support to customize DNS server for VPN servers in Controller mode.
15. Add "Custom IP" type for Local Networks in Controller mode.
16. Add "IP Address Range" type to VPN IP Pool in Controller mode.
17. Add support for custom Local IP Address for L2TP/PPTP VPN Users in Controller
mode.
Bug Fixed:
1. Fix the bug that DHCP address reservation does not take effect.
2. Fix the bug that DHCP Server cannot assign an IP address.
3. Fix the bug that offline devices on the Controller are not cleared or multiple Clients
use the same IP address.
Notes:
1. For ER7206 (TL-ER7206) v1.0 and v1.6.
2. Your device’s configuration won’t be lost after upgrading.
3. This firmware is applied to the Omada APP of version 3.0.x or above.
[ Voor 0% gewijzigd door SonnyBBQ op 07-11-2022 15:01 . Reden: typo ]
Nu probeer ik een heel basic netwerk te maken met de achterliggende gedachte om dit netwerk steeds verder te configureren. Maar op een of andere manier lukt dit niet. Ik heb het volgende ingesteld:
- Standaard LAN aangepast naar 192.168.10.1/24 met VLAN10 en DHCP ingeschakeld
- WiFi netwerk aangemaakt en gekoppeld aan VLAN10
- Alle poorten op de switch hebben als Profile: All
Wanneer ik nog een LAN aanmaak met een ander subnet, VLAN en WiFi netwerk eraan gekoppeld werkt dit wel. Alleen wil ik weten waarom het eerste subnet (192.168.10/24) niet werkt.
Hebben jullie een idee?
Aan deze kant ook - zowel met de OC200 controller als de software controller.bart.diepenbroe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:18:
Bijzonder, deze update staat op de TP-link site, maar komt bij mij nog niet door via de OC200 controller.
Waarschijnlijk doordat ie alleen beschikbaar is voor router hardware versie 1.0?
En nog niet voor voor hardware versie 1.6?
nielsn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:16:
Standaard LAN aangepast naar 192.168.10.1/24 met VLAN10 en DHCP ingeschakeld
Zie : Zoeken op "Management VLAN" in [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie
Even kort samengevat: Het standaard aangemaakt LAN niet wijzigen. Dit is het management. (V)LAN. Omada werkt het beste wanneer dit 192.168.0.1/24 blijft. Maak een nieuw LAN aan welke als DHCP kan fungeren.
In zoverre: het subnet aanpassen kan prima.nielsn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:34:
Het is inderdaad pas een aantal keren aan bod geweest… Dank je!
Even kort samengevat: Het standaard aangemaakt LAN niet wijzigen. Dit is het management. (V)LAN. Omada werkt het beste wanneer dit 192.168.0.1/24 blijft. Maak een nieuw LAN aan welke als DHCP kan fungeren.
Ook DHCP uitschakelen en samen met DNS via zoiets als pihole laten lopen is ook geen probleem.
Zo heb ik het af-fabriek LAN omgezet naar 192.168.139.240/24 (i.c.m. een Omada router).
Met daarbinnen 192.168.139.235 als DHCP en DNS server op basis van Pihole.
Wil je zonder Omada router werken (dus een andere router), dan wordt die router-config leidend. In dat geval pas je de Omada-purpose-instelling aan: van interface naar vlan.
Ik kan later vandaag eventueel een paar config-screenshots plaatsen - mocht dat helpend zijn - lama horen.
Maar het is zaak dat het af-fabriek vlan-id op 1 blijft staan - ook als je daarna nog andere vlans toevoegt.
[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 09-11-2022 09:35 ]
Bedankt voor het aanbod, maar het is mij helemaal duidelijk waarom het in eerste instantie niet werkte. Screenshots heb ik niet nodig. Maar misschien is het wel een mooie toevoeging voor dit topic.Airw0lf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:37:
[...]
Ik kan later vandaag eventueel een paar config-screenshots plaatsen - mocht dat helpend zijn - lama horen.
Deze regels kan ik zo snel eigenlijk nergens vinden.nero355 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:31:
[...]
- Maak een nieuwe VLAN aan (10 of zo... niet 2... zijn regels voor, kan je opzoeken!)
Wel zie ik dat voor IoT devices vaak VLAN107 wordt gebruikt. Alleen zie ik nergens dat dit een “standaard” is. Welke regels en standaarden zijn er nog meer, en waar is dit beschreven?
Ter info, met de meest recente firmware update werkt dit ineens weer!MerijnB schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:40:
Een flinke knauw in mijn vertrouwen van TP-Link en hun support.
Ik heb op verschillende locaties Omada AP's in gebruik, inclusief een controller. Sinds de firmware geupgrade is naar 4.3.5 is het niet meer mogelijk om vanuit de webinterface van de controller een controle op firmware update te doen, als je geen cloud access hebt geconfigureerd.
Niets over te vinden in het changelog.
Ik heb hier sinds 29 april(!) een ticket over lopen bij TP-Link support, die al een paar keer spontaan onterecht gesloten is, waar ik al een aantal keer over heb moeten bellen omdat er via de mail gewoon niet meer op gereageerd wordt, en waar, als er wél gereageerd word ik dingen krijg als "weet je zeker dat je als admin bent ingelogd", "weet je zeker dat je lokaal ingelogd bent", "volgens het hoofdkantoor móet het gewoon werken" en "ach, er is toch geen nieuwe versie beschikbaar" (serieus?).
Uiteindelijk vandaag iemand die met Team Viewer meekijkt en wat blijkt?
Oh ja, we hebben dat veranderd in 4.3.5, oh ja, we zijn het vergeten te vermelden in het change log, "sorry for the inconvenience".
Het is mooi spul wat niet te duur is en goed werkt, maar dit is flink fout op meer dan één manier, ik twijfel zeer of ik Omada ooit nog ga aanraden ergens.
Ik heb wat versies overgeslagen en weet dus niet in precies welke versie dit 'opgelost' is, er is net zo weinig in het changelog over terug te vinden als toen ze het uit hadden gezet

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
nielsn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:34:
Het is inderdaad pas een aantal keren aan bod geweest… Dank je!
YEP!Even kort samengevat :
Het standaard aangemaakt LAN niet wijzigen. Dit is het management. (V)LAN. Omada werkt het beste wanneer dit 192.168.0.1/24 blijft.

Gewoon een nieuw VLAN aanmaken voor je eigen LAN en of je daarin DHCP doet of niet is geheel aan jou!Maak een nieuw LAN aan welke als DHCP kan fungeren.
Neem het gewoon aan en laat VLAN 1 t/m 5 gewoon voor wat ze zijnnielsn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:41:
Deze regels kan ik zo snel eigenlijk nergens vinden.
Dat lijkt me het zoveelste gevalletje "Hash and rehash" op het internet oftewel websites die elkaar napraten!Wel zie ik dat voor IoT devices vaak VLAN107 wordt gebruikt. Alleen zie ik nergens dat dit een “standaard” is.
Welke regels en standaarden zijn er nog meer, en waar is dit beschreven?

Ik heb ook versie 1.0 van de ER7206. Dus toch nog een raadsel. Of misschien omdat het een Engelse versie is? Ik heb geen idee, maar ik wacht nog met het handmatig updaten.Airw0lf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:10:
[...]
Aan deze kant ook - zowel met de OC200 controller als de software controller.
Waarschijnlijk doordat ie alleen beschikbaar is voor router hardware versie 1.0?
En nog niet voor voor hardware versie 1.6?
10-nov-2022 vanochtend stond er een remark in de app m.b.t. firmware update van de router beschikbaar :-)
[ Voor 9% gewijzigd door bart.diepenbroe op 10-11-2022 08:12 ]
Uit puur nieuwsgierigheid, wat is ooit de reden geweest om VLANs 1tm5 niet te gebruiken? In principe zijn het natuurlijk gewoon bits in je pakketjes en maakt het niet uit?nero355 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:32:
Neem het gewoon aan en laat VLAN 1 t/m 5 gewoon voor wat ze zijn
[...]
Dat lijkt me het zoveelste gevalletje "Hash and rehash" op het internet oftewel websites die elkaar napraten!
Ik weet het niet meer precies, maar bijvoorbeeld VLAN 1 wordt over het algemeen leeg gelaten en gebruikt om poorten die in Shutdown Mode staan te "parkeren" zeg maarZsub schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:54:
Uit puur nieuwsgierigheid, wat is ooit de reden geweest om VLANs 1tm5 niet te gebruiken?
In principe zijn het natuurlijk gewoon bits in je pakketjes en maakt het niet uit?
Nou is dat niet handig i.c.m. het hele Omada gebeuren, maar bij laten we zeggen echte Enterprise apparatuur en omgevingen wordt dat over het algemeen wel zo gedaan!
Wat dat betreft vind ik het ook best wel vaag dat het IPTV VLAN van KPN op VLAN 4 zit terwijl Internet wel al op VLAN 6 zit, want als je op dergelijke schaal bezig bent zou ik verwachten dat je wel beter weet
Net ook voorbij zien komen - versie 1.2.3 met datum 4-nov.bart.diepenbroe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:11:
[...]
Ik heb ook versie 1.0 van de ER7206. Dus toch nog een raadsel. Of misschien omdat het een Engelse versie is? Ik heb geen idee, maar ik wacht nog met het handmatig updaten.
10-nov-2022 vanochtend stond er een remark in de app m.b.t. firmware update van de router beschikbaar :-)
Ik heb een EAP610 v1 die met een update nu op 28 dBm staat. Dit is kanaal 116.
Terwijl op de site <23 of <25 dBm staat. (voor de v2)
Overweeg namelijk de EAP655 wall te kopen (als upgrade van een EAP615). De EAP655 zou <26 dBm doen.Of zou dit in de praktijk ook 28 dBm zijn?
De EAP615 doet namelijk wel maar max. 23 dBm
[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 11-11-2022 15:07 ]
Deze pdf vond ik wel verhelderend. Vanaf pagina 33 staan de in walls:Mr_gadget schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:06:
Weet iemand hoe het met hetzendvermogen in vergelijking met verschillende modellen?
Overweeg namelijk de EAP655 wall te kopen (als upgrade van een EAP615). De EAP655 zou <26 dBm doen.Of zou dit in de praktijk ook 28 dBm zijn?
https://static.tp-link.co...25%20V5.0%20Datasheet.pdf
[ Voor 0% gewijzigd door yay op 11-11-2022 18:15 . Reden: Verkeerde pagina ]
Wat verwacht je daarmee te bereikenMr_gadget schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:06:
Weet iemand hoe het met hetzendvermogen in vergelijking met verschillende modellen?
Het enige dat echt interessant kan zijn is hoe gevoelig de antennes zijn, want keihard alle kanten op uitzenden is niet echt bepaalde de slimste strategie zeg maar!
Verder kan het zijn dat je dankzij een bepaalde DFS Channel Range in bepaalde landen nog een kleine boost erbij krijgt, maar dat is ook niet echt belangrijk...