Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:06

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
De aangeschafte 610 wil ik bij mijn ouders ophangen op de eerste verdieping. Ze hebben al een 225 outdoor buiten hangen. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de losse voeding bij de 610, dus een PoE switch lijkt mij netter. Klopt het dat een SG105PE beide AP's kan voeden? De 610 kan ie sowieso, de 225 is mij niet 100% zeker? Of is er een andere goedkopere PoE switch? Een controller voegt bij hun niet zoveel toe, dus het mag een simpele switch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:36:
De aangeschafte 610 wil ik bij mijn ouders ophangen op de eerste verdieping. Ze hebben al een 225 outdoor buiten hangen. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de losse voeding bij de 610, dus een PoE switch lijkt mij netter. Klopt het dat een SG105PE beide AP's kan voeden? De 610 kan ie sowieso, de 225 is mij niet 100% zeker? Of is er een andere goedkopere PoE switch? Een controller voegt bij hun niet zoveel toe, dus het mag een simpele switch zijn.
SG105PE kan de 225 outdoor voeden

De controller en switch zijn 2 totaal verschillende dingen...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RobbyTown schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

SG105PE kan de 225 outdoor voeden

De controller en switch zijn 2 totaal verschillende dingen...
Thnx! Klopt, ik weet dat de controller iets anders is, maar ik bedoelde meer dat aangezien ze geen controller hebben (en ik de meerwaarde voor bij mijn ouders nu ook niet zie) het ook geen Omada switch hoeft te zijn, en een goedkoper exemplaar dus goed genoeg is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Aha dan is het goed. De omada lijn is vooral handig als je via de cloud wilt updaten :) (zo update ik bij pap de wifi :p). Of redelijk easy vlans wilt instellen je zit immers in dezelfde omgeving te knutselen.

Stel je hebt mixt hardware. Dan dien je per device dat in te richten wat een beetje gedoe / meer werk is.

Het is eigenlijk vrij simpel.
De switch die wilt (ander merk mag ook) is PoE+ die kan PoE voeden
Een PoE switch kan geen PoE+ AP voeden.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 05-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dat is rap. Sinds vorige week pas versie 5.3.2 ontvangen.

Maar in de changelog valt mij dit op
7. Added adaption to EAP245 V4, which supports up to 7 SSIDs in the 5GHz band.

Versie 4 al te koop en hoe ziet die eruit? v1 en v3 zag je het wel, in de pw zie ik ook niets van v4
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=EAP245

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Dat is rap. Sinds vorige week pas versie 5.3.2 ontvangen.

Maar in de changelog valt mij dit op
7. Added adaption to EAP245 V4, which supports up to 7 SSIDs in the 5GHz band.

Versie 4 al te koop en hoe ziet die eruit? v1 en v3 zag je het wel, in de pw zie ik ook niets van v4
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=EAP245
En als aanvulling: als je in de release notes kijkt is er ook sprake van een nieuw router (firewall?) model.
Daar is verder ook nog niks van terug te vinden.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

En als aanvulling: als je in de release notes kijkt is er ook sprake van een nieuw router (firewall?) model.
Daar is verder ook nog niks van terug te vinden.
ER8411 bedoel je die?

Die is sinds kort leverbaar
https://www.routershop.nl...-router-met-sfp/pid=76471

Leuk ding trouwens
https://www.tp-link.com/n.../omada-sdn-router/er8411/

19inch mount en redundant voeding

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 06-08-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09 09:05
Len020 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Werkt prima hoor. Als je switch maar igmp heeft.
Ik heb een TL-ER605 router & TL-SG2008P switch. Maar de router maakt verbinding met vlan6. Dan raakt is denk ik vlan4 kwijt. Ik kan me niet voorstellen dat de SG2008P geen igmp heeft.

Maar aanpassingen in de config hebben tot nu toe geen effect gehad. Ik heb niet zo'n zin om puur voor de tv de kpnbox nog voor mijn ER605 te moeten gooien. Dat vind ik zonde van de ruimte en stroom. Maarja, hoe ik dan wel tv moet krijgen is mij tot nu toe een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb een TL-ER605 router & TL-SG2008P switch. Maar de router maakt verbinding met vlan6. Dan raakt is denk ik vlan4 kwijt. Ik kan me niet voorstellen dat de SG2008P geen igmp heeft.

Maar aanpassingen in de config hebben tot nu toe geen effect gehad. Ik heb niet zo'n zin om puur voor de tv de kpnbox nog voor mijn ER605 te moeten gooien. Dat vind ik zonde van de ruimte en stroom. Maarja, hoe ik dan wel tv moet krijgen is mij tot nu toe een raadsel...
Misschien eens een poging doen met de IPTV-instelling?
Dat zit in "Site Settings => Services => IPTV"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:56
EBOOZ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:33:
Zijn er meer mensen die het issue hebben dat de ER605 v1.0 (software 1.2.1) na verloop van tijd (ongeveer tussen de 1 en 2 maanden) vreemd gedrag vertoond? Ik krijg uiteindelijk geen DHCP adressen meer uitgereikt, waardoor ik weet dat er een issue is en dan bijvoorbeeld het volgende zie:
[Afbeelding]
Power off/on verhelpt het euvel.
Bij mij al sneller, heb een wekelijks reboot schema ingesteld.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/551934

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09 09:05
Airw0lf schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:34:
[...]

Misschien eens een poging doen met de IPTV-instelling?
Dat zit in "Site Settings => Services => IPTV"?
Inderdaad geprobeerd. Had de tv op een aparte poort gezet en die op vlan4 geconfigureerd met de IPTV optie. Helaas lijkt het dan alsof de tv alleen vlan4 krijgt ipv vlan4+6. Met als gevolg dat het dienst weigert. Het heeft beide nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aantal posts naar het digitale archief verplaatst.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 08:43
Domme vraag maar ik zit in een uithoek van mijn huis met een zone zonder bereik. Werkt het omada systeem ook met een verbinding via powerline? Of dien ik via Mesh wifi tot daar te geraken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Revo_Fx schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:05:
Domme vraag maar ik zit in een uithoek van mijn huis met een zone zonder bereik. Werkt het omada systeem ook met een verbinding via powerline? Of dien ik via Mesh wifi tot daar te geraken?
Misschien een rare vraag - maar als je in een uithoek geen bereik hebt, hoe zou Mesh daar dan wel kunnen werken?

Heb hetzelfde en twee powerline adapters gebruikt.
Voor de beste prestaties moeten ze wel in dezelfde groep zitten.
Maximale doorvoersnelheid ligt bij mij rond de 110 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ben de EAP610 slim op aan het hangen. Het vreemde is dat ik kanaal 116 en hoger kan selecteren, en hij zegt hierop te zenden, maar ik kan het kanaal niet zien. Terwijl 100 het bijvoorbeeld wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Bij kanaal 116 moet je (tot maximaal) 10 minuten wachten totdat het SSID te zien is. Heeft te maken met het scannen van de band (radardetectie). Dus even geduld hebben (of kanaal 116 niet gebruiken).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
lier schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:44:
Bij kanaal 116 moet je (tot maximaal) 10 minuten wachten totdat het SSID te zien is. Heeft te maken met het scannen van de band (radardetectie). Dus even geduld hebben (of kanaal 116 niet gebruiken).
Ik dacht dat dat gold voor alle kanalen vanaf 100? 100 t/m 112 pakt ie namelijk wel meteen.
Ondertussen heb ik meer dan tien minuten gewacht en hij is er nog steeds niet.

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 10-08-2022 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Bij DFS tot kanaal 116 duurt het maximaal 1 minuut, daarboven (om precies te zijn alles dat kanaal 120/124/128 gebruikt) max 10 minuten. Daarboven weer max 1 minuut. Geeft het AP nog een status (bijvoorbeeld scanning oid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
lier schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:12:
Bij DFS tot kanaal 116 duurt het maximaal 1 minuut, daarboven (om precies te zijn alles dat kanaal 120/124/128 gebruikt) max 10 minuten. Daarboven weer max 1 minuut. Geeft het AP nog een status (bijvoorbeeld scanning oid)?
Je hebt helemaal gelijk. We waren nog bezig met installatie, en mijn vader had de verbinding fysiek los gehaald... Ik had dus kunnen blijven wachten. Nu hij hangt werkt het idd na 10 minuten!
Als ie radar oid detecteert, dan zal ie naar kanaal 36 schakelen neem ik aan? Wanneer gaat ie dan weer terug naar het gekozen signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Meeste implementaties kiezen voor een niet-DFS kanaal. Ken TP-Link niet, dus geen idee wat gebeurd. En hetzelfde geldt voor of/wanneer hij teruggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Bij mijn ouders hangen nu 4 AP's, waarbij ik gekozen heb voor de kanalen 36, 52, 100 en 116 op de 5 GHz band. Zo liggen ze naast elkaar en is er dus geen overlap als de kanaalbreedte 80 MHz is. Er is slechts een ander 5 GHz netwerk van de buren detecteerbaar op kanaal 36, dus dit leek mij zo een prima instelling. Ook bewust gekozen voor DFS kanalen op twee AP's omdat ik dan wat meer vermogen heb, wat op die betreffende locaties ook beter is. Roamen gaat prima zo. Is er een reden, anders dan mogelijke radar detectie, om de DFS kanalen niet te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
In aanvulling op de eerdere vraag m.b.t. de SG105PE, of die zowel de EAP225 outdoor en EAP610 kan voeden, heb ik exact dezelfde vraag voor de SG1005P? Zover mij duidelijk is het enige verschil tussen beide switches dat de SG105PE managed is en de SG1005P unmanaged. Voor bij mijn ouders is dat laatste prima.

Edit: Ik neem aan dat ik ook non-PoE devices kan aansluiten op een dergelijke switch?

Edit2: Toch maar een SG105PE besteld. :)

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 11-08-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29
Miki schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:50:
Is er support voor RFC4638 oftewel een MTU grootte van 1500 mogelijk bij het opzetten van een PPPoE verbinding met de Omada routers? Ik weet dat het een tijdje terug nog niet mogelijk was.
Kleine bump, is hier al meer duidelijkheid over of het inmiddels mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
zunrob schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:03:
In aanvulling op de eerdere vraag m.b.t. de SG105PE, of die zowel de EAP225 outdoor en EAP610 kan voeden, heb ik exact dezelfde vraag voor de SG1005P? Zover mij duidelijk is het enige verschil tussen beide switches dat de SG105PE managed is en de SG1005P unmanaged. Voor bij mijn ouders is dat laatste prima.

Edit: Ik neem aan dat ik ook non-PoE devices kan aansluiten op een dergelijke switch?

Edit2: Toch maar een SG105PE besteld. :)
de switches hebben 58/62 watt POE budget; en de accesspoint hebben per stuk 10-12 nodig. Dus je kan op alle 4 de poorten een AP hangen zonder problemen.

Ook NON-POE apparaten kan je er op hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Het valt me op dat de EAP225 outdoor maar zo'n 50 procent geheugen gebruik heeft, terwijl de EAP610 (slim) rond de 70 procent zit. In beide gevallen geen of nauwelijks clients verbonden. Verbaast me dat die laatste een hoger geheugengebruik heeft, ik had daar juist veel minder verwacht. Hoe is dit bij jullie?

Lijkt erop dat de outdoor (zelfde hardware?) hetzelfde heeft: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/543362
Wel raar, de 610 zou 256 MB aan geheugen hebben, de EAP225 64 MB. De 610 zou dan dus veel meer geheugen nodig hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door zunrob op 12-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ik heb hem eindelijk binnen via de auto update.
3. Added support for AI WLAN Optimization, which helps to conclude the optimum operation channels for EAPs.
Is kijken als dat iets is. Scan geeft aan neemt 15 min in beslag, kunt scan ook inplannen, kijken wat in loop van de tijd in praktijk doet.

Optimizing the channel...
About 15m remaining,please wait.
13. Optimized WAN configuration and added the Description tag.
Even de provider erin gezet. Ziet alleen verder nergens terug.
18. Added support to display log numbers and upper limits, and support to delete logs based on the log type.
Kan handig zijn als je sommige type meldingen wilt bewaren ipv delete all zoals voorheen
23. Optimized some charts.
Zover ik kan zien is het volgende grafiekje nieuw. Wired Clients Activities
Te vinden via: Report > Wired Summary (ook voor wireless tabje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Tularis schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:43:
Ik zit te twijfelen over aankoop van een hele Omada set.
Ik heb glasvezel internet via KPN, inclusief TV. Nu begreep ik uit eerdere posts dat IPTV via Omada eigenlijk niet werkt, omdat de routes niet verschillende VLANs weet op te pikken uit 1 inkomende kabel.

Ook heb ik inmiddels begrepen dat in de 5.1 versie in principe IPTV zou moeten ondersteunen... maar heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik kan online bar weinig hierover vinden helaas...
Voor KPN IPTV zou ik zoiets overwegen : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/ d:)b
Bron : Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

IMHO de beste optie als je 100% zeker wilt weten dat je volledige controle over je KPN IPTV setup hebt! :Y) 8) :*)
Len020 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:31:
Werkt prima hoor. Als je switch maar igmp heeft.
Post dan effe je volledige setup erbij! Wel zo handig! :)
Tularis schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:42:
Maarja, hoe ik dan wel tv moet krijgen is mij tot nu toe een raadsel...
Apart kastje dat de KPN IPTV toestanden afhandelt dus ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
@Tularis KPN tv app op je favo streaming ding of smarttv werkt ook - ik ben gestopt met IPtv smurfen en gebruik de app gewoon. Er kunnen redenen zijn om per se de setop box van KPN te blijven gebruiken, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:22:
@Tularis KPN tv app op je favo streaming ding of smarttv werkt ook - ik ben gestopt met IPtv smurfen en gebruik de app gewoon. Er kunnen redenen zijn om per se de setop box van KPN te blijven gebruiken, maar toch.
Inderdaad - die zijn er.
Soms zijn opnames alleen terug te kijken via de setop-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet iemand hoe het zit met TP Link en zendvermogen? Ik heb een EAP610 die op kanaal 116 zit met 28 dBm vermogen.
Maar de specs zeggen:
< 23 dBm (5 GHz, band 1&band 2, EIRP);
< 30 dBm (5 GHz, band 3, EIRP);
Band 3 kan ik niet selecteren. Maar als ik de regels bekijk mag je op band 2 30 dBm zenden. Vermogen wat TP link opgeeft is zonder antenna gain oid?

Zit me vooral af te vragen hoe het vermogen zich vergelijkt met de Eap615 en de nieuwere EAP655 wall die wel 30 dBm doet.

[ Voor 55% gewijzigd door Mr_gadget op 13-08-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@Mr_gadget
Waarom zou je zo hard uit willen zenden eigenlijk :?

Besef dat bijvoorbeeld heel veel telefoons tussen de 16 en 18 dBm schijnen te zitten! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 07:29
blahenazo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:55:
- tellen lijkt een onmogelijk opdracht , (ook al threads and updates voor switches voor ge installed) maar maar mijn OC200 is toch nog steeds een Chinese DOS bot aant aansturen ,

OC200_*removed*
*removed*
User
--
Jun 20, 2022 08:28:02
1582.54 GB
17522.60 GB
35day(s) 8h 44m 37s

edit 1: (nog wat meer data)
als ik naar 'know clients kijk' van mijn OC200 , dan ga ik misschien al geflagged zijn bij mijn provider als groot verbruiker.
OC200_*removed¨*
*removed*
User
132014.1 GB
18327.4 GB
282day(s) 18h 30m 59s
Jul 25, 2022 17:16:27
update :
daarnet een FW update gezien voor de switch. we kunnen maar hopen dat het telraam nu wel juist werkt.

Publicatiedatum: 2022-08-09 Taal: Engels Bestandsgrootte: 9.79 MB
New Features & Enhancements:
1. Added support for RA Guard feature.
2. Added Log and SNMP Trap for IPv6 DHCP Filter.
3. Added support for customizing DHCP Options.
4. Increased the number of VLAN Interfaces to 32.
5. Added support for up to 256 VLAN in Omada SDN Controller mode, which requires version 5.3 and above.
6. Fixed the bug of incorrect traffic statistics.
7. Fixed some issues to enhance security.

Notes:
1. For TL-SG2210MP(UN) 1.0.
2. This firmware is fully adapted to Omada SDN Controller v5.3 and above.

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Hoe komt het dat een EAP670 zoveel goedkoper is dan een EAP660 HD ?! De MSRP is lager dan die van de 660HD, ok. Maar nog zou je denken dat het prijs gat niet zo groot kan zijn.

Ik ben momenteel van plan om van Unifi afscheid te nemen. Het volledig gehad met hun levertermijn, en IoT waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Domotek schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:55:
Hoe komt het dat een EAP670 zoveel goedkoper is dan een EAP660 HD ?! De MSRP is lager dan die van de 660HD, ok. Maar nog zou je denken dat het prijs gat niet zo groot kan zijn.

Ik ben momenteel van plan om van Unifi afscheid te nemen. Het volledig gehad met hun levertermijn, en IoT waanzin.
Ik deel je sentiment deels als het gaat over Ubiquiti. Echter geven veel klanten wel echt de voorkeur aan de looks van UniFi AP's, helemaal met de WiFi 6 series. Daarnaast is Omada alleen een alternatief voor AP's en switches, maar hun routers zijn even slecht als de UniFi lijn. Voor hun PTP systemen mis ik veel opties en iets als UISP.

Gebruik je dit alleen voor jezelf of ook zakelijk? Remote management, prijs, vormgeving en breedte van de productlijnen is iets wat me nog steeds bij Ubiquiti houdt.

Daarentegen zit ik wel een beetje in m'n maag met de beschikbaarheid, kwaliteit van de updates, gebrek aan updates (Edgemax). Ze lopen ook als een gek producten te pushen die juist niet interessant zijn voor professionals. En hoeveel nieuwe productlijnen hebben een stille dood gevonden?

Omada daarentegen mist wel echt breedte in de portfolio. Ook is de controller software echt nog in ontwikkeling en is de communicatie gebrekkig. Ben weliswaar wel door een vertegenwoordiger gebeld, maar online mist een grotere community en simpele informatie als hoe je de controller versie van je linux cloud controller update.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:25

miekol

erm

Via de TP-link helpdesk heb ik begrepen dat voor Omada 5.9 - gepland voor Januari 2023 - er ingebakken ondersteuning komt voor KPN IPTV / de benodigde instellingen ervoor.

Zou voor mij wel interessant zijn omdat je via de app (op Smart TV of laptop etc) tv kijkt in 1080p met lage bitrate, 4k kan alleen via de settopbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Ik deel je sentiment deels als het gaat over Ubiquiti. Echter geven veel klanten wel echt de voorkeur aan de looks van UniFi AP's, helemaal met de WiFi 6 series. Daarnaast is Omada alleen een alternatief voor AP's en switches, maar hun routers zijn even slecht als de UniFi lijn. Voor hun PTP systemen mis ik veel opties en iets als UISP.

Gebruik je dit alleen voor jezelf of ook zakelijk? Remote management, prijs, vormgeving en breedte van de productlijnen is iets wat me nog steeds bij Ubiquiti houdt.

Daarentegen zit ik wel een beetje in m'n maag met de beschikbaarheid, kwaliteit van de updates, gebrek aan updates (Edgemax). Ze lopen ook als een gek producten te pushen die juist niet interessant zijn voor professionals. En hoeveel nieuwe productlijnen hebben een stille dood gevonden?

Omada daarentegen mist wel echt breedte in de portfolio. Ook is de controller software echt nog in ontwikkeling en is de communicatie gebrekkig. Ben weliswaar wel door een vertegenwoordiger gebeld, maar online mist een grotere community en simpele informatie als hoe je de controller versie van je linux cloud controller update.
Dit is voor zakelijk gebruik in het privé premium segment van de woning markt. Qua routers zit ik goed bij Draytek. Voor Wifi dus tot op heden Ubiquiti UniFi .

Naast het niet kunnen leveren van producten, omdat grote dealers waarschijnlijk voorrang krijgen op de beperkte stock. Is ook hun huidige en toekomstige focus op allerhande bloatware iets die mij enorm stoort. Het bijvoorbeeld niet kunnen verkrijgen momenteel van een cloudkey gen 2 zonder unifi protect vind ik absurd. Het verkopen van Ring en Eufy achtige zaken die totaal niks met de core van networking te maken heeft. Waar halen ze het ?!

Ik vind het een jammere zaak omdat ik nooit klachten heb gehad van klanten. Maar nu zou ik toch liever eens een alternatief proberen om zo zeker gewapend te zijn tegen een toekomst die ik niet in mee kan gaan.

Het is beetje alsof Dahua ineens NVR's zou gaan leveren met ingebouwde routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Domotek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Dit is voor zakelijk gebruik in het privé premium segment van de woning markt. Qua routers zit ik goed bij Draytek. Voor Wifi dus tot op heden Ubiquiti UniFi .

Naast het niet kunnen leveren van producten, omdat grote dealers waarschijnlijk voorrang krijgen op de beperkte stock. Is ook hun huidige en toekomstige focus op allerhande bloatware iets die mij enorm stoort. Het bijvoorbeeld niet kunnen verkrijgen momenteel van een cloudkey gen 2 zonder unifi protect vind ik absurd. Het verkopen van Ring en Eufy achtige zaken die totaal niks met de core van networking te maken heeft. Waar halen ze het ?!

Ik vind het een jammere zaak omdat ik nooit klachten heb gehad van klanten. Maar nu zou ik toch liever eens een alternatief proberen om zo zeker gewapend te zijn tegen een toekomst die ik niet in mee kan gaan.

Het is beetje alsof Dahua ineens NVR's zou gaan leveren met ingebouwde routers.
Draytek met hun VCS is wel een van de alternatieven die ik overweeg. Helaas niet gratis, maar dat beteken je uiteindelijk toch door.

Ik heb er eigenlijk totaal geen problemen mee dat ze andere producten of zelfs product categorieën toevoegen. Maar ik heb nu een beetje het gevoel dat daar de focus op ligt. Voor mij niet interessant, maar tegelijk zijn de meest interessante producten het kind van de rekening. Zowel qua updates als beschikbaarheid. Want als je niet genoeg chips hebt dan kiezen ze denk ik eerder voor die nieuwe producten dan de producten die ze zo populair onder de Tweakers gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:01:
Draytek met hun VCS is wel een van de alternatieven die ik overweeg. Helaas niet gratis, maar dat beteken je uiteindelijk toch door.
Mijn laatste DrayTek voor xDSL was de pricewatch: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog) en die had op een gegeven moment ook ondersteuning voor Switches en Accesspoints beheer in de webGUI :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:06

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
De docker versie is ook al up to date:

https://github.com/mbentley/docker-omada-controller

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van het weekend een poging gedaan om de Omada controller achter mac-vlan itv_lan gestoken te krijgen. Op zichzelf verliep dat prima.

Alleen... tis net of er geen internet toegang mogelijk is: opnieuw aanmelden bij de TP-link-cloud lukt niet. Evenals e-mails versturen.

Lokaal werkt alles zoals verwacht.

Binnen diezelfde docker-host is ook een Adguard container actief (mac-vlan thuis_itv_lan). Daar heb ik dit probleem niet.

Ik heb pogingen gedaan met/zonder port-mapping en met/zonder promisc mode op de netwerkaansluiting.

In bijgevoegde afbeeldingen de docker-configs (schermafbeeldingen zijn van Portainer).

Iemand suggesties?

edit 1 - 2022aug30:
Ben er inmiddels achter dat de container de interne DNS-server niet kan bereiken.
De interne DNS-server is in dit geval Pihole en draait weliswaar binnen dezelfde docker-host. Maar op basis van een OS-installatie - dus niet als container.

Pas ik de bestaande Omada container aan naar een externe DNS server dan werkt alles zoals verwacht. Idem voor een nieuwe Omada test-container op een andere Docker host met verwijzing naar het IP-adres van Pihole.

De container-console output van cat /etc/resolv.conf is:
search itv.lan DOMAINS
nameserver 127.0.0.11
options ndots:0

Het IP-adres van deze DNS server (d.w.z. Pihole annex Docker host) is toegevoegd aan /etc/docker/daemon.json (eerder was dit /etc/default/docker - maar schijnt niet meer in gebruik te zijn?).

Ik heb ook nog wat tijd besteed aan de inrichting van ufw-docker - maar tot nu toe zonder resultaat.

Misschien is het een kleinigheid wat ik over het hoofd zie. Maar ik weet het ff niet meer :? ... suggesties zijn meer dan welkom... _/-\o_

edit 2 - 2022aug30:
Schijnt een oud en bekend probleem te zijn.

De "oplossing" bestaat uit een losstaande DNS-forwarder die alle DNS-vragen beantwoord via Pihole.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9eNuIcVKFbn6qNdDkyVZqzPT6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aB1BmVGttNdESTlqpLNjP2mr.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s0nYYl4qnSjICaiP2zAmMPoqFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sT7rK8AgUaBm2c2BDMlC0xqo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Airw0lf op 30-08-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Leuk forum, ga dit maar eens op het gemak doorspitten. d:)b
Nu gigabit internet van Tweak (glasvezel) en wat ontevreden met de wifi prestaties. Waarschijnlijk doordat er veel wifi connecties zijn (ca 35). Dat trekt de Fritzbox 5490 schijnbaar niet (meer) zo goed. Zit ook divers domoticaspul tussen.
Huis is allemaal gelijkvloers, ca. 200m2, stenen wanden, weinig ijzer. Voor buiten doe ik van t voorjaar een buiten antenne toevoegen.

Wat zitten neuzen voor een goede setup. Aan de vooravond om de setup aan te passen. Ik denk het als volgt in te richten:
  • TL-ER7206 Router, als vervanger Fritzbox
  • Omada SDN OC200
  • TL-SG3428 Switch, als vervanger 16-port unmanaged TP-Link
  • SDN EAP 225, voor “hoekje” in huis
  • Omada SDN EAP670, als “hoofd” wifi Access point.
Zijn er nog tips en aanbevelingen, of lijkt jullie dit een lekkere setup? _/-\o_

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 13:18
Heb je zo veel switchpoorten op één plek nodig? En juist geen PoE nodig?

Als je 200 m2 gelijkvloers hebt zou ik misschien wat meer access points nemen om overal goede dekking te realiseren. Wat dan ook niet per sé die duurdere hoeven te zijn. En sowieso overal AX ipv die ene AC erbij; voor weinig extra toch toekomstbestendiger.

Die ER7206 is leuk, want er kan een glas SFP in, dus slechts één apparaat ipv een losse glas <-> ethernet converter. Ik heb hem zelf ook. Maar een R605 is veel minder prijzig, haalt ook gewoon gigabit, en een losse converter kun je voor erg weinig op MP scoren ;-)

Oh, en de ER7206 heeft gek genoeg geen gaatjes voor muurbevestiging :-|

[ Voor 34% gewijzigd door Tijsbeer op 03-09-2022 13:27 ]

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Thnx @Tijsbeer
Alle UTP komt binnen in de meterkast op een patchkast(je). Internet gaat van Fritzbox naar een unmanaged 16-port switch, waar een poort nog vrij is. PoE gebruik ik nu niet, de camera’s lopen via de PVR. Vandaar stapje groter.
AP inderdaad een goede, router had eerst zelfde idee, toen naar deze gewijzigd, ook omdat model nieuwer is. Maar draai het toch maar weer om. 😉

[ Voor 7% gewijzigd door _Marcel_1973 op 03-09-2022 11:44 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijsbeer
Ah, netjes, een patchkast in de meterkast! Misschien dan de TL-SG2428P nemen? Dan heb je, naast genoeg poorten, ook PoE. Daar zitten alleen wel twee fans in, maar buiten de gemiddelde meterkast hoor je die al niet of nauwelijks meer.

Deze is trouwens leuk als je een R605 en een OC200 in je rack kwijt wilt:

https://www.etsy.com/nl/l...er605-and-oc200-rackmount

[ Voor 25% gewijzigd door Tijsbeer op 03-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Tijsbeer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:26:
Ah, netjes, een patchkast in de meterkast! Misschien dan de TL-SG2428P nemen? Dan heb je, naast genoeg poorten, ook PoE. Daar zitten alleen wel twee fans in, maar buiten de gemiddelde meterkast hoor je die al niet of nauwelijks meer.

Ga ik naar kijken.
Je zei overigens meer AP’s. Ik had twee gekozen, want die kan ik bedraad aansluiten. Meer kan, maar dat lukt niet bedraad.
En daarbij, bij kopen is makkelijker dan te veel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tijsbeer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:26:

Ik had vrij veel soundproofing nodig om dat geluid ook echt onhoorbaar te maken - zodra je meer verkeer en PoE gebruikt komt het geluid wel op een redelijk hoog niveau uit.

Retroperspectief had ik liever twee kleinere fanloze aan elkaar geknoopt.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-09-2022 14:10 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsbeer
Ja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid! Een SG3210 en een SG2210MP zou wel OK zijn; dan kun je ze m.b.v. de SFP-poorten aan elkaar koppelen en verlies je geen RJ45-aansluitingen. Of de 16-poorts variant ipv die 3210: de SG2218. Dan hoef je weer geen SFP-modules te kopen om ze aan elkaar te knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@_Marcel_1973 TL-ER7206 kan SPF module in in de R605 niet dan moet je met mediaconvertor werken (weer kastje extra ...).

TL-ER7206 en OC200 op legbord kan ook :p. TL-ER7206 met OC200 is ook 3D print versie van maar is net is groter dan 1U :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
RobbyTown schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:48:
@_Marcel_1973 TL-ER7206 kan SPF module in in de R605 niet dan moet je met mediaconvertor werken (weer kastje extra ...).

TL-ER7206 en OC200 op legbord kan ook :p. TL-ER7206 met OC200 is ook 3D print versie van maar is net is groter dan 1U :(.
Thnx, ik pak de 7206
@Thijsbeer had een fraaie oplossing voor beide kastjes weg re werken. Dat leek zo snel geen print, maar zal daar nog eens goed naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:53:
[...]

Thnx, ik pak de 7206
@Thijsbeer had een fraaie oplossing voor beide kastjes weg re werken. Dat leek zo snel geen print, maar zal daar nog eens goed naar kijken.
Zag het voorbij komen dit toch?
https://www.etsy.com/nl/l...er605-and-oc200-rackmount de 7206 past daar niet

https://www.etsy.com/nl/l...r7206-en-oc200-rack-mount hier past de 7206 wel met de OC200 alleen dan heb je 1U + 1 regeltje, dus kost eigenlijk 2U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:01:
Leuk forum, ga dit maar eens op het gemak doorspitten. d:)b
Nu gigabit internet van Tweak (glasvezel) en wat ontevreden met de wifi prestaties. Waarschijnlijk doordat er veel wifi connecties zijn (ca 35). Dat trekt de Fritzbox 5490 schijnbaar niet (meer) zo goed. Zit ook divers domoticaspul tussen.
Huis is allemaal gelijkvloers, ca. 200m2, stenen wanden, weinig ijzer. Voor buiten doe ik van t voorjaar een buiten antenne toevoegen.

Wat zitten neuzen voor een goede setup. Aan de vooravond om de setup aan te passen. Ik denk het als volgt in te richten:
  • TL-ER7206 Router, als vervanger Fritzbox
  • Omada SDN OC200
  • TL-SG3428 Switch, als vervanger 16-port unmanaged TP-Link
  • SDN EAP 225, voor “hoekje” in huis
  • Omada SDN EAP670, als “hoofd” wifi Access point.
Zijn er nog tips en aanbevelingen, of lijkt jullie dit een lekkere setup? _/-\o_
klein beetje offtopic, maar wij willen binnekort mssn ook overstappen naar glasvezel met fritzbox.
Ik heb nu een ziggo modem in bridge mode, met een TL605 router.

Werkt perfect en wil ik graag zo houden.

vraag: heb je die fritzl ook in een soort van bridge mode staan of moet je poorten dubbel open zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
darklord007 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:32:
[...]

klein beetje offtopic, maar wij willen binnekort mssn ook overstappen naar glasvezel met fritzbox.

vraag: heb je die fritzl ook in een soort van bridge mode staan of moet je poorten dubbel open zetten?
Afhankelijk van hoe je lijn wordt opgeleverd en of je tv afneemt dan zou je ook direct op de glasvezel verbinding je TL605 aansluiten, dan heb je die Fritzbox helemaal niet meer nodig. Anders zul je je TL605 in de kast moeten leggen en je Fritzbox als router moeten gebruiken totdat de implementatie van meerdere vlan's op de WAN mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Miki schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:12:
Afhankelijk van hoe je lijn wordt opgeleverd en of je tv afneemt dan zou je ook direct op de glasvezel verbinding je TL605 aansluiten, dan heb je die Fritzbox helemaal niet meer nodig. Anders zul je je TL605 in de kast moeten leggen en je Fritzbox als router moeten gebruiken totdat de implementatie van meerdere vlan's op de WAN mogelijk zijn.
Gewoon dit doen : nero355 in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

Beter dan dat wordt het IMHO niet! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
RobbyTown schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:59:
[...]

Zag het voorbij komen dit toch?
https://www.etsy.com/nl/l...er605-and-oc200-rackmount de 7206 past daar niet

https://www.etsy.com/nl/l...r7206-en-oc200-rack-mount hier past de 7206 wel met de OC200 alleen dan heb je 1U + 1 regeltje, dus kost eigenlijk 2U.
Ja dat zag ik idd.
Ga die gast ff een berichtje sturen of die ook iets kan met 7206, oc200 en een Pi of Odroid.
Eerst maar ff de spullekes bestellen, meterkast/rack inrichten doe ik wel ff als het regent 😉

Wordt dus:
  • Router: TL-ER7206
  • Switch: SG2428P
  • AP-bedraad: SDN EAP 670 (2x)
  • Controller: SDN OC200
Op de wishlist nog een outdoor antenne die draadloos aangesloten wordt.

Verwacht dat twee AP’s voldoende zijn, met de Fritzbox (in de meterkast) zijn een 1200 en 2400 repeater nu ook voldoende voor ‘t hele huis. De TP-Link zal wat krachtiger zijn, zo verwacht ik.
Misschien dat een van de TL AP’s overigens toch zonder draad aangesloten wordt, afhankelijk van de plek.

[ Voor 3% gewijzigd door _Marcel_1973 op 04-09-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
darklord007 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:32:
[...]

Op de Fritzbox kun je de wifi uitgooien, en in menu kun je nog meer instellingen aanpassen. Andere reacties geven ook mooie oplossingen. Ik denk dat ik hem er helemaal tussenuit gooi en naar Internet Only ga bij Tweak, want de vaste lijn gebruiken we toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:43:
[...]

Ja dat zag ik idd.
Ga die gast ff een berichtje sturen of die ook iets kan met 7206, oc200 en een Pi of Odroid.
Eerst maar ff de spullekes bestellen, meterkast/rack inrichten doe ik wel ff als het regent 😉

Wordt dus:
  • Router: TL-ER7206
  • Switch: SG2428P
  • AP-bedraad: SDN EAP 670 (2x)
  • Controller: SDN OC200
Op de wishlist nog een outdoor antenne die draadloos aangesloten wordt.

Verwacht dat twee AP’s voldoende zijn, met de Fritzbox (in de meterkast) zijn een 1200 en 2400 repeater nu ook voldoende voor ‘t hele huis. De TP-Link zal wat krachtiger zijn, zo verwacht ik.
Misschien dat een van de TL AP’s overigens toch zonder draad aangesloten wordt, afhankelijk van de plek.
https://www.etsy.com/nl/l...oc200-en-raspberry-pi-met

Yup heeft die ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Klopt, gezien, maar 2,5hdd… die gebruik ik niet (meer).
Ik doe er overigens beter aan om ipv Pi/Odroid te kiezen voor NUC uitsparing. Maar zal hem eens mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
_Marcel_1973 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:43:
Op de wishlist nog een outdoor antenne Accesspoint die draadloos aangesloten wordt.
_Marcel_1973 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:30:
Ik doe er overigens beter aan om ipv Pi/Odroid te kiezen voor NUC uitsparing.
2 x Zeer verstandig! d:)b
De TP-Link zal wat krachtiger zijn, zo verwacht ik.
Zo moet je niet denken, want je Client moet ook nog iets terug kunnen sturen en de meeste apparaten hebben een veel minder sterker signaal dan je Accesspoint onderling zouden kunnen opbouwen! ;)
Als je toch al deze situatie hebt :
_Marcel_1973 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:45:
Ik denk dat ik hem er helemaal tussenuit gooi en naar Internet Only ga bij Tweak, want de vaste lijn gebruiken we toch niet.
Dan zou je eens kunnen kijken of je alle telefoonaansluitingen om kan bouwen tot WiFi + UTP aansluitingen door voor de Wall modellen te kiezen! ;)

Zo heb ik hier op elke verdieping een telefoonaansluiting waar prachtige CAT5e van fatsoenlijke kwaliteit in zit omgebouwd en dat werkt echt PERFECT!!! 8) :*) :Y)
- Overal 5 GHz WiFi
- Overal 1 Gbps LAN
- Alles via 802.3at richting de Wall Accesspoint en Passthrough 802.3af richting een 8-poorts Switch die daardoor geen adapter nodig heeft! d:)b

IMHO echt een aanrader! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:49:
[...]

[...]

2 x Zeer verstandig! d:)b

[...]

Zo moet je niet denken, want je Client moet ook nog iets terug kunnen sturen en de meeste apparaten hebben een veel minder sterker signaal dan je Accesspoint onderling zouden kunnen opbouwen! ;)

[...]

Als je toch al deze situatie hebt :

[...]

Dan zou je eens kunnen kijken of je alle telefoonaansluitingen om kan bouwen tot WiFi + UTP aansluitingen door voor de Wall modellen te kiezen! ;)

Zo heb ik hier op elke verdieping een telefoonaansluiting waar prachtige CAT5e van fatsoenlijke kwaliteit in zit omgebouwd en dat werkt echt PERFECT!!! 8) :*) :Y)
- Overal 5 GHz WiFi
- Overal 1 Gbps LAN
- Alles via 802.3at richting de Wall Accesspoint en Passthrough 802.3af richting een 8-poorts Switch die daardoor geen adapter nodig heeft! d:)b

IMHO echt een aanrader! :9~
Pfoeh, ik dacht al...😬 Net besteld namelijk. 😉 Morgen hopelijk binnen.

Krachtiger is idd niet de hoofdreden cq juiste woordkeuze. Loop er nu schijnbaar tegen aan dat er teveel connecties zijn of zoiets. Sommige iot-apparaten moet ik al voor nood op de gasten-wifi zetten. Voor mij een teken dat je tegen de grenzen aan loopt. En daarbij, nu de kans het eens goed voor elkaar te maken, zoals ik het zelf zelf hebben (en met wifi6)

De telefoon was al volledig draadloos, heb dan ook nergens een telefoonaansluiting. Anders was dat wel een mooie oplossing idd.

Ben alleen wel wat “loze” UTP-aansluitingen kwijt. Maar goed, het is zo.

[ Voor 12% gewijzigd door _Marcel_1973 op 05-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27
Situatie: thuissettup met 2 Omada switches en 3 EAP650 APs, T-mobile 1Gb glasvezel vanaf een mediaconverter en een Ubiquiti Edgerouter X die al lange tijd naar volle tevredenheid draait.

Ik ben echter aan het overwegen om over te stappen van mijn Ubi Edgerouter X naar bijvoorbeeld een TL-R605, voornamelijk om dan ook de router binnen het Omada systeem te hebben. Heeft iemand ervaring met iets vergelijkbaars om ads te blokken vanaf de router zelf, zoals ik nu doe op de Edgerouter met https://github.com/britannic/blacklist?

Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om op de RasPi waarop ik de Omada controller in een docker draai ook een PiHole te gaan draaien, maar vind het eigenlijk nu ook wel makkelijk werken (als in; geen omkijken naar).

[ Voor 17% gewijzigd door Thedr op 08-09-2022 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:07
Ik draai pi-hole en heb die als DNS server ingesteld in Omada, ook geen omkijken meer naar? :)

Je hebt alleen even de 'migratie' dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Zsub op 08-09-2022 14:10 ]

Zsub schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:09:
Ik draai pi-hole en heb die als DNS server ingesteld in Omada, ook geen omkijken meer naar? :)

Je hebt alleen even de 'migratie' dan.
@Thedr

Idem aan deze kant... :9

• nero355
Thedr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:06:
Situatie: thuissettup met 2 Omada switches en 3 EAP650 APs, T-mobile 1Gb glasvezel vanaf een mediaconverter en een Ubiquiti Edgerouter X die al lange tijd naar volle tevredenheid draait.

Ik ben echter aan het overwegen om over te stappen van mijn Ubi Edgerouter X naar bijvoorbeeld een TL-R605, voornamelijk om dan ook de router binnen het Omada systeem te hebben.
Waarom zou je dat doen als :
- De EdgeRouter X meer opties heeft.
- De TL-R605 meer opties heeft zonder de Omada Controller.

:?
Heeft iemand ervaring met iets vergelijkbaars om ads te blokken vanaf de router zelf, zoals ik nu doe op de Edgerouter met https://github.com/britannic/blacklist?
Dat is in feite een manier om DNSmasq het een en ander te laten blokkeren (Net als Pi-Hole FTLDNS dus!) als ik het goed heb onthouden dus dat kan met elke Router die ook DNSmasq gebruikt op voorwaarde dat je ergens iets van permanente bestanden kan wegschrijven, maar of je dat wilt :?
Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om op de RasPi waarop ik de Omada controller in een docker draai ook een PiHole te gaan draaien, maar vind het eigenlijk nu ook wel makkelijk werken (als in; geen omkijken naar).
Gewoon Pi-Hole gebruiken, want dan heb je ook nog eens een fijne webGUI om alles mee te bekijken en te beheren! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:00:
[...]

Waarom zou je dat doen als :
- De EdgeRouter X meer opties heeft.
- De TL-R605 meer opties heeft zonder de Omada Controller.

:?
Begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt met dat de TL-R605 meer opties heeft zonder de OC? Wordt hij dan meer beperkt door het in een Omada setup te integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzareli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-09-2023
*knip*. Aankoopadvies hoort niet thuis in ervaringen topic. Zou je even Het algemeen beleid #quickstart door willen nemen en daarna een nieuw topic willen starten?

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 09-09-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thedr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:52:
[...]

Begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt met dat de TL-R605 meer opties heeft zonder de OC? Wordt hij dan meer beperkt door het in een Omada setup te integreren?
Klopt. Helaas. De functies van de Omada SDN laag is nog steeds beperkter dan de stand alone firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thedr
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:24:
[...]

Klopt. Helaas. De functies van de Omada SDN laag is nog steeds beperkter dan de stand alone firmware.
Ok, ik denk dat ik voorlopig mijn Edgerouter dan lekker laat zitten waar ie zit :)
Dank voor jullie antwoorden!

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 09-09-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hebben jullie de laatste firmware voor de OC200 al als auto update ontvangen? Zit op 5.4.7 maar hij geeft aan dat ik de laatste versie heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ik zit met een raadsel.

In het verleden had ik SFP WAN only (Tweak direct met fiber in de router) ik ben er zeker van dat ik toen speedtest periodiek kon instellen via Settings > Site > en dan daar ergens kon je dat kiezen. Dat is compleet weg of ik kijk er al meer dan 10x overheen.

Ik had WAN uitgezet en weer aan, maar Speed test knop is weg echt weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZTFVDpoqtVe0I-jjjIs0RliCfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6oT8ihqlvaeeFyAL1wECwp9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM1kz2qH_ux1YWZGuX3SkPkcsfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkIjBTja5bOiP0b0R76OLwey.png?f=fotoalbum_large

Terwijl hier screenshots laten zien dat die daar moet staan en in het verleden stond het daar.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/268950

Is dat verplaatst, eruit gehaald?
Ik draai OC200
Controller Version:5.4.7
fw v 1.18.3 Build 20220715 Rel.56221

Tijdje terug had ik speedtest periodiek testen uitgezet mijn backup lijn was een 4G sim (die jaagde behoorlijk doorheen). Nu ik daarmee uitgespeeld ben SPF WAN only. Alleen nu is periodiek speedtest compleet foetsie? Ik heb ook al op andere plekken gekeken ook helaas daar niets te vinden.

Ook bij statistieken niets te zien. Zou kunnen als die functie niet aanstaat natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfynXbJ2S_KkhIjCIOac5W3kRhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KuYV7UBwIfYKsr5zCYJhv0o3.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door RobbyTown op 12-09-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:04:
Hebben jullie de laatste firmware voor de OC200 al als auto update ontvangen? Zit op 5.4.7 maar hij geeft aan dat ik de laatste versie heb..
Daar zit ik ook nog op. Even gekeken
https://www.tp-link.com/n...wnload/oc200/v1/#Firmware

Bug Fixed:
1. Upgrade Log4j to 2.17.1 to fix the vulnerability CVE-2021-44832.

Alleen hun versie nummering snap ik niet meer

Ik heb nu dit draaien
Controller Version: 5.4.7
Model:OC200 1.0
Firmware Version:1.18.3 Build 20220715

Stel ik download de nieuwe firmware
Firmware Version: 1.2.7 Build 20220804
Controller Version: v3.2.17

Hoezo val ik dan zoveel versies terug in controller versie?
Wat is eigenlijk die controller versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@RobbyTown is echt weg en lijkt voorlopig niet terug te komen. Formeel omdat de cijfers niet zouden kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:29:
@RobbyTown is echt weg en lijkt voorlopig niet terug te komen. Formeel omdat de cijfers niet zoude kloppen.
Dank u! Dan zoek ik niet meer verder haha.

Dat die info niet klopte was ik al achter aangezien ik 1000/1000 heb ik zat vaak op 600-700 terwijl de echte speedtest en speedtest van tweak tegen de 900 haal.

Handmatig draaien kan nu nog wel. Hebben het wel handig opgelost boven de 500 meet die dus niet :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm_dsfOkG-v4fOELFPaYUcZM8v0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C9SbopmuJ1pmVOUu5RVeCM3Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTL1s5awHMwMZ7YIXS0tb7pNwmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h8K8QzLgwgi3WiU1hBELPi5f.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
RobbyTown schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:36:
Dat die info niet klopte was ik al achter aangezien ik 1000/1000 heb ik zat vaak op 600-700 terwijl de echte speedtest en speedtest van tweak tegen de 900 haal.

Handmatig draaien kan nu nog wel. Hebben het wel handig opgelost boven de 500 meet die dus niet :')
Daarom is het dus ook beter dat die functie/optie weg is want het gaat via de CPU en vaak kunnen die CPUtjes van dit soort Routers de wat hogere snelheden helemaal niet aan! ;)

Daarom heb je ook NAT Offloading features in zo'n SoC bijvoorbeeld :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Mijn Omada controller geeft aan dat er voor beide switches die hier in het netwerk zitten (SG2008P& SG2210P) een firmware update zou zijn. Maar ik kan geen nieuwe variant vinden dan de versie die er al in zitten,

Meer mensen dit?

Inmiddels gevonden :+ :P

[ Voor 8% gewijzigd door OcGuru op 13-09-2022 21:10 ]

Bl44t

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

mijn TL-SG2210MP switch kreeg een update. Nu staat hij in omada als disconnected, maar via ip adres gewoon te benaderen? Na een reboot staat hij even op connected, dan weer heartbeat missed en weer disconnected

[ Voor 27% gewijzigd door sander817 op 15-09-2022 10:35 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

sander817 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:30:
mijn TL-SG2210MP switch kreeg een update. Nu staat hij in omada als disconnected, maar via ip adres gewoon te benaderen? Na een reboot staat hij even op connected, dan weer heartbeat missed en weer disconnected
Ik heb mijn 2210MP net ook geüpdate naar 3.0.3 maar komt bij mij weer gewoon terug in Omada. Is een reset op de switch en opnieuw adopten een optie? Ik had ongeveer wat jij omschrijft een tijdje terug met een AP en was daarna opgelost.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• nero355
Brakke UTP kabel of de Switch Port waaraan die hangt :?

• sander817

sander817

Dat kan toch geen probleem worden na een update?

• sander817

sander817

Demo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:19:
[...]
Ik heb mijn 2210MP net ook geüpdate naar 3.0.3 maar komt bij mij weer gewoon terug in Omada. Is een reset op de switch en opnieuw adopten een optie? Ik had ongeveer wat jij omschrijft een tijdje terug met een AP en was daarna opgelost.
Eigenlijk niet maar zal wel moeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:58

duderuud

Sliden is koel

Bij mij ook disconnected na een update. Na een reboot was alles weer okay.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
sander817 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:59:
Dat kan toch geen probleem worden na een update?
Het zal je verbazen hoeveel mensen erachter komen dat ze een brakke UTP kabel hebben liggen nadat de verbinding een keer down is gegaan! ;)

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
Via V&A een EAP220 gekocht, maar mezelf wellicht niet goed ingelicht.. Hij blijft in mijn v5.029 controller op pending staan. Reden: not compatible with this version of the controller.

Version 2.03 is nu aanwezig op het EAP. Wat moet ik doen om hem alsnog te managen? Een 2e controller online schoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
@een paar posten hoger

net mijn TL-SG2210MP disconnected terug gevonden in de controller. blijkbaar een dagje of 6 geleden disconnected. Effe de power kabel eruit en hopen dat het wegblijft.

De laatste keer wanneer ik aan die switch gekomen had weet ik nog vrij accuraat want had dan net een post gemaakt omtrent die switch en de FW die klaar stond.

cfr:
blahenazo in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

edit:
miljaar , kom ik na de reboot weer in the OC200
staat er weer een Firmware update klaar om die switch nogmaals 'te leren tellen'
ale dan nog maar een update erop zetten.

Met the alom geprezen sample value = 1 approach
leek het probleem van de baan -OC200 op een 2210MP-

OC200_*removed*
*removed*
User
--
Aug 15, 2022 16:21:14
22.95 GB
3.96 GB

38day(s) 1h 12m 43s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7
OC200_*removed*
*removed*
User
--
3043.34 GB
31540.42 GB

55day(s) 17h 21m 52s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7
OC200_*removed*
*removed*
User
--
Dec 13, 2021 12:54:20
114697.66 GB
466.33 GB

123day(s) 16h 56m 27s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7

Model:TL-SG2210MP v1.0
Firmware Version:1.0.4
Latest Version:1.0.5 Build 20220909 Rel.75392
Release Note:
It is recommended to reboot the switch before upgrading, especially if the memory usage exceeds 60%.
5. Added support for up to 256 VLAN in Omada SDN Controller mode, which requires version 5.3 and above.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

dnhelle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:52:
Via V&A een EAP220 gekocht, maar mezelf wellicht niet goed ingelicht.. Hij blijft in mijn v5.029 controller op pending staan. Reden: not compatible with this version of the controller.

Version 2.03 is nu aanwezig op het EAP. Wat moet ik doen om hem alsnog te managen? Een 2e controller online schoppen?
Yep, de EAP220 werkt alleen met Omada Controller v2.5.4 en lager. Is dat je enige accesspoint of heb je er meerdere? Wellicht beter om een EAP225 te halen als al het ander apparaatuur wat je hebt wél werkt met Omada SDN Controller (v5.x.x)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
Yellowneck schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:24:
[...]

Yep, de EAP220 werkt alleen met Omada Controller v2.5.4 en lager. Is dat je enige accesspoint of heb je er meerdere? Wellicht beter om een EAP225 te halen als al het ander apparaatuur wat je hebt wél werkt met Omada SDN Controller (v5.x.x)
Ah, dus gewoonweg dom van me. Ik heb nu 2x EAP245's hangen, deze was als extraatje in de garage voor indoor cycling en dekking op het terras te verzorgen. Ik ga eens rondneuzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
dnhelle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:52:

Als je bij de EAP220 support is er enkel sprake van the omada app maar niet van hogere versies

https://www.tp-link.com/n...p220/#Controller_Software

als je dan kijkt bij Omada compatibiliteits lijst staat er EAP220 er niet tussen
https://www.tp-link.com/nl/omada_compatibility_list/

Omada oud en Omada new dan ? en de 220 werkt niet met new ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
blahenazo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:17:
@een paar posten hoger

net mijn TL-SG2210MP disconnected terug gevonden in de controller. blijkbaar een dagje of 6 geleden disconnected. Effe de power kabel eruit en hopen dat het wegblijft.

De laatste keer wanneer ik aan die switch gekomen had weet ik nog vrij accuraat want had dan net een post gemaakt omtrent die switch en de FW die klaar stond.

cfr:
blahenazo in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

edit:
miljaar , kom ik na de reboot weer in the OC200
staat er weer een Firmware update klaar om die switch nogmaals 'te leren tellen'
ale dan nog maar een update erop zetten.

Met the alom geprezen sample value = 1 approach
leek het probleem van de baan -OC200 op een 2210MP-

OC200_*removed*
*removed*
User
--
Aug 15, 2022 16:21:14
22.95 GB
3.96 GB

38day(s) 1h 12m 43s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7
OC200_*removed*
*removed*
User
--
3043.34 GB
31540.42 GB

55day(s) 17h 21m 52s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7
OC200_*removed*
*removed*
User
--
Dec 13, 2021 12:54:20
114697.66 GB
466.33 GB

123day(s) 16h 56m 27s
192.168.3.200
TL-SG2210MP #7

Model:TL-SG2210MP v1.0
Firmware Version:1.0.4
Latest Version:1.0.5 Build 20220909 Rel.75392
Release Note:
It is recommended to reboot the switch before upgrading, especially if the memory usage exceeds 60%.
Hopelijk fixen ze die bug bij mijn switch ook een keer. Ik had een update maar nog geen fix voor de traffic want ik geloof niet dat ik in 9 dagen zoveel verkeer er doorheen jaagt. Ongeveer een TB per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn798_rQXF6odHWTRE8QFK1hmng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afySMIIWvXzBHrDI0cPydsoO.png?f=fotoalbum_large

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Voordat ik de ER605 gateway had, had ik een Linksys router.

Voor mijn werk heb ik hier een Draytek router staan die een VPN tunnel opbouwt naar mijn werk zodat ik thuis een "vaste" telefoon heb.
Dat werkte altijd prima met de Linksys maar blijkbaar niet met de ER605.

Heeft iemand een idee welke instelling ik in de Omada moet aanpassen om dit wel werkend te krijgen?
Ik kan niet inloggen op de Draytek router dus ik kan daar geen instellingen op nakijken welk type VPN enz.

Net dus de Linksys er weer tussen gehangen en de telefoon werkt nu weer normaal.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@CAP-Team

Mijn DrayTek Routers hadden altijd deze optie in de webGUI staan :

Afbeeldingslocatie: https://www.draytek.com.tw/assets/files/faq/2017/G61853/PPTP-IPSec-ALG.PNG

Heb je zoiets in de Omada Controller webGUI of eventueel de webGUI van de ER-605 zelf staan :?

Het komt erop neer dat je bepaalde dingen moet uitzetten op het moment dat de Router zelf niet één van die VPN Services verzorgt en de VPN Server of zelfs Client zich in je LAN bevindt!
Daarnaast waren er ook nog een soort "Helper Services" voor bepaalde dingen geloof ik, maar daar kan ik maar geen screenshot van vinden... |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

yay

Ik ga ook langzaamaan toetreden tot het TP-Link / Omada kamp. Zojuist de TL-SG2210MP en de EAP615-Wall besteld. Ik ben benieuwd en heb er zin in. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

nero355 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:55:
@CAP-Team

Mijn DrayTek Routers hadden altijd deze optie in de webGUI staan :

[Afbeelding]

Heb je zoiets in de Omada Controller webGUI of eventueel de webGUI van de ER-605 zelf staan :?

Het komt erop neer dat je bepaalde dingen moet uitzetten op het moment dat de Router zelf niet één van die VPN Services verzorgt en de VPN Server of zelfs Client zich in je LAN bevindt!
Daarnaast waren er ook nog een soort "Helper Services" voor bepaalde dingen geloof ik, maar daar kan ik maar geen screenshot van vinden... |:(
Het is dus niet de bedoeling dat de TP-Link zelf VPN server gaat spelen, ik heb dus in mijn interne netwerk een Draytek router staan, met mijn interne netwerk op de WAN poort. Die bouwt dus een VPN tunnel op, zodat ik een telefoon kan aansluiten op de LAN poorten van de Draytek.

edit:

Even iets beter lezen, ik zal eens kijken of dat helpt

[ Voor 5% gewijzigd door CAP-Team op 30-09-2022 17:20 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
EBOOZ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:33:
Zijn er meer mensen die het issue hebben dat de ER605 v1.0 (software 1.2.1) na verloop van tijd (ongeveer tussen de 1 en 2 maanden) vreemd gedrag vertoond? Ik krijg uiteindelijk geen DHCP adressen meer uitgereikt, waardoor ik weet dat er een issue is en dan bijvoorbeeld het volgende zie:
[Afbeelding]
Power off/on verhelpt het euvel.
Ik herken het wel, bij mij elke 21 dagen en dan een aantal uur. Afgelopen vrijdag was het weer zover, begint met meldingen dat mijn synology soms een paar minuten offline is en een paar uur later moet ook de deurbel eraan geloven en is op een gegeven moment alles down in huis. Met een static IP op de laptop kan ik dan nog bij de Omada controller, die de link met de ER605 kwijt is (Disconnected). ER605 is niet meer te pingen, alle LED's doen gewoon normaal. Ook bij mij lost een reboot van de ER605 het probleem (tijdelijk) op.

Omdat ik dit al een poosje heb, heb ik laatst van een vriend een andere ER605 (v1.0, nieuw) gekregen om te testen of het aan de hardware lag. Helaas, die is juist afgelopen vrijdag onderuit gegaan.
Op jouw link lees ik dat er een aantal aangeven dat het probleem zich voordoet sinds de 5.1.7 update van de Omada controller. Dat komt ook hier voor:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/563406

In de release notes voor 5.1.7 staat het volgende wat betrekking heeft op de ER605:
19) Added support to custom the Online Detection Interval, which requires upgrading your ER605/ER7206 to firmware 1.2.0.
Deze optie stond bij mij op 2 minuten, nu op Disabled.

Vanavond mijn eigen ER605 er maar weer tussen zetten en dan 21 dagen wachten..

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier hetzelfde - de ene keer duurt het wat langer dan de andere.
En zowel bij een ER605 als een ER7206 - tis alleen dat het bij die ER7206 doorgaans langer duurt - kan soms 4+ weken goed gaan.
Eentje draait met DHCP via pihole en heeft nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:19
Na het bericht van @I-King heb ik ingesteld dat de gateway ieder weekend reboot en sindsdien geen problemen meer. Maar het hoort natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 13:14
Same here, draait nu al enkele maanden met 1x per week een reboot gescheduled en geen problemen meer. Symptoombehandeling, maar als ik het daarmee stabiel kan krijgen, kan ik er mee leven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zettie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 21:32
Er is dan ook een probleem met DHCP bij de 605 en de 7206, zie: ER605 ER7206 v1 - DHCP Server May Fail With 1.2.0 and 1.2.1 Firmware . Hiervoor is een Beta versie 1.2.2. Zelf vond ik dat DHCP hier ook nog wat hikte, dus ik ben terug naar 1.1.1.
Ik wacht wel tot de definitieve 1.2.2 (of hoger) uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
Zettie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:18:
Er is dan ook een probleem met DHCP bij de 605 en de 7206, zie: ER605 ER7206 v1 - DHCP Server May Fail With 1.2.0 and 1.2.1 Firmware . Hiervoor is een Beta versie 1.2.2. Zelf vond ik dat DHCP hier ook nog wat hikte, dus ik ben terug naar 1.1.1.
Ik wacht wel tot de definitieve 1.2.2 (of hoger) uit is.
Deze heb ik ook wel gezien, alleen werken mijn devices met een static IP ook niet meer wanneer de ER605 zichzelf ophangt. Nu kan het natuurlijk zijn dat ook bij mij de DHCP server uiteindelijk de ER605 compleet ophangt, maar op basis van de symptomen in het door jou gelinkte topic zie ik nog niet direct een match met het issue wat bij mij speelt.

Neemt niet weg dat ik ook firmware 1.1.1 ga proberen als hij over 20 dagen zichzelf weer ophangt, want ik ga nu gewoon (bijna) van alles proberen om het opgelost te krijgen.

Mijn advertenties op V&A

Pagina: 1 ... 30 ... 62 Laatste