Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ikvanwinsum schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:
Dat was vanuit m'n lokale netwerk naar 192.168.0.1, zou dus uberhaupt niet het internet op moeten gaan.
Hoe zien je tracert/traceroute eruit eigenlijk :?

En pak eventueel een wat geavanceerdere variant erbij die ook gelijk de packetloss erbij weergeeft :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zojuist een EAP610 Slim binnen gekregen, besteld bij Bol.com (eigen voorraad, niet via een partner)
Even de EAN op de verpakking gecontroleerd voor ik 'm opende, die kwam overeen :) Kabeltje prikprak, adopteren en klaar. Ik ben fan :D

[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 07-07-2022 14:51 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:01

Mitchell

Ondertitel

Heb je toevallig een foto @Demo? Ben wel benieuwd hoe groot hij is vergeleken met de normale EAP610. :9

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...45/eap650_slim_vs_eap610/
De 610slim is net zo groot als de 650...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mitchell schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:33:
Heb je toevallig een foto @Demo? Ben wel benieuwd hoe groot hij is vergeleken met de normale EAP610. :9
Hij is 16 cm in diameter. Heb geen grote ter vergelijk en een foto van de AP op een witte muur waar verder niets hangt laat verder ook weinig zien.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Heb net twee 650’s opgehangen ter vervanging van twee u6 lites (wilde eens met Omada spelen ipv unifi). Die nieuwe form factor van tp-link is echt heel mooi klein. Net zo groot als de u6 lite. Ze lijken wel iets dikker omdat de u6 als een soort halve bol tegen wand/plafond gedrukt wordt. De eap’s hebben de kleinste diameter juist bij het montagepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

ApoC schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:10:
Heb net twee 650’s opgehangen ter vervanging van twee u6 lites (wilde eens met Omada spelen ipv unifi). Die nieuwe form factor van tp-link is echt heel mooi klein. Net zo groot als de u6 lite. Ze lijken wel iets dikker omdat de u6 als een soort halve bol tegen wand/plafond gedrukt wordt. De eap’s hebben de kleinste diameter juist bij het montagepunt.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Ik twijfel om dezelfde overstap te maken, alleen heb ik oudere UniFi APs.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApoC
Erhnam schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Ik twijfel om dezelfde overstap te maken, alleen heb ik oudere UniFi APs.
Eerste indruk is goed! App en management omgeving zien er wel iets minder gelikt uit dan bij Ubiquiti. Alles oogt wat grover. Het lijkt, zoals vaker gezegd, heel erg op ubiquiti tot de 6.x update.
Wat ik fijn vind is dat ik opties weer kan vinden (ik heb de logica van unifi 6.x nooit helemaal gevat) en dat bepaalde opties uberhaupt bestaan. Een simpel voorbeeld: Ik kan eindelijk per ap weer een radio simpelweg uit zetten (ik zet 2.4ghz op mijn AP's uit).
Er kan ongetwijfeld minder dan bij ubiquiti, die verdrinken inmiddels in de opties. Voor mij als hobby gebruiker biedt Omada tot nu toe alle opties die ik wil (Meerdere SSID's, VLAN opties, Radio opties, gebruikelijke wifi instellingen etc) in een verfrissend eenvoudige omgeving.
Hardware matig doet het allemaal niet onder voor Unifi in mijn ogen. Prima performance, goed bereik, nette snelheden, erg vergelijkbaar met Ubiquiti in mijn setup van 2x EAP650, 1x SG2008P, 1x OC200. Voor de lol wil ik de R605 router er later nog eens bij halen.

Laatste puntje: Omada is op dit moment veel beter verkrijgbaar bij nederlandse webshops. Ik ben zo'n ouwe lul die dat belangrijk vindt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 12:44
Vraag die hier misschien niet helemaal thuishoort. Maar hoe hebben jullie je gast netwerk ingericht qua toegang ? Ik heb vouchers aangemaakt maar kreeg laatst vreemde blikken daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:09

_Eend_

🌻🇺🇦

Len020 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:37:
Vraag die hier misschien niet helemaal thuishoort. Maar hoe hebben jullie je gast netwerk ingericht qua toegang ? Ik heb vouchers aangemaakt maar kreeg laatst vreemde blikken daarop.
Ik heb een kaartje gemaakt met een QR-code met het SSID en wachtwoord van het gastennetwerk. De QR heb ik met deze site gemaakt: https://qrcodetotaal.nl/wifi-qr-code/

Maar waarschijnlijk kun je met een tooltje als qrencode ook zelf zoiets maken

Een IKEA fotolijstje er omheen en het ziet er nog netjes uit ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 09-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
Len020 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:37:
Hangt een blaadje aan de koelkast met ssid en wachtwoord - gebruik het portaal. Vriendjes van m’n kinderen vinden dit probleemloos en gebruiken het zonder te vragen :+ jeugd van tegenwoordig.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:05:
[...]

Hangt een blaadje aan de koelkast met ssid en wachtwoord - gebruik het portaal. Vriendjes van m’n kinderen vinden dit probleemloos en gebruiken het zonder te vragen :+ jeugd van tegenwoordig.
Mijn neefje vraagt als ze ergens naartoe is of er wifi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 14:52
_Eend_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Ik heb een kaartje gemaakt met een QR-code met het SSID en wachtwoord van het gastennetwerk. De QR heb ik met deze site gemaakt: https://qrcodetotaal.nl/wifi-qr-code/

Maar waarschijnlijk kun je met een tooltje als qrencode ook zelf zoiets maken

Een IKEA fotolijstje er omheen en het ziet er nog netjes uit ook :)
Weet niet of het alleen bij Samsung kan, maar vermoed wel bij meer Android telefoons: daarmee kan je in je WiFi settings een QR code genereren.
Ander idee is (ook) een NFC tag erbij/erachter plaatsen, dan hoeven mensen alleen maar even te tappen :)
Eventueel nog even in leesbare tekst de naam en password erbij zetten, kan het haast niet meer misgaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Je kunt hem ook zelf maken met qrencode:

qrencode "WIFI:S:SSID;T:WPA;P:PASSWORD;;" -o WIFI.png

Als ik deze QR scan met mijn Samsung werkt het. De QR code functie in mijn samsung werkt, zoals @Thedr al schrijft ook, ik weet alleen niet of dit ook in iPhones zit. Ik kan het zo niet vinden, en jje kunt vziw ook niet ergens het wachtwoord vandaan halen, zoals dat bij Android dat wel kan.

[ Voor 36% gewijzigd door _Eend_ op 09-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Eend_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Mijn neefje vraagt als ze ergens naartoe is of er wifi is.
Ja schijnbaar pikken ze het blaadje met ‘wifi code gasten’ er zo vanaf als ze hier zijn want ze komen nooit tot vragen. En de kinderen weten dat.

Wel leuke functie, denk dat ik op de startpagina ‘s een horrording ofzo zet. Pennywise ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ApoC schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:50:
App en management omgeving zien er wel iets minder gelikt uit dan bij Ubiquiti.
Waar heb je het precies over :?

Ik gok dat je de Omada Controller vs. de UniFi Controller bedoelt ?!

Of heb je het over tools die je ook echt op je telefoon draait ??

Ik had vroeger een geweldige leraar die altijd zei : "Noem het beestje bij zijn naampje!"

:Y) :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
nero355 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:06:
[...]

Waar heb je het precies over :?

Ik gok dat je de Omada Controller vs. de UniFi Controller bedoelt ?!

Of heb je het over tools die je ook echt op je telefoon draait ??

Ik had vroeger een geweldige leraar die altijd zei : "Noem het beestje bij zijn naampje!"

:Y) :P :+
Omada App op IOS en de Omada controller tegenover de Unifi app op IOS en de Unifi controller 6.x 😎

[ Voor 5% gewijzigd door ApoC op 10-07-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 17:34
In standalone mode van de ER605 kon ik via ACL instellen dat al het DNS verkeer werd geblokkeerd, behalve de NAS. Ik wil namelijk ook het DNS verkeer van de chromecasts geforceerd laten lopen via de PiHole. Nu heb ik gisteren alle EAPs en de ER605 gekoppeld aan de Omada Controller en krijg ik dat niet meer voor elkaar. Het begon al dat ik met een IP Group geen range kon instellen (voor de IP cameras), maar dat moest via subnets. In standalone mode kan dat gewoon via een range.

Nu probeer ik die DNS regel in te stellen maar het DNS protocol staat geeneens in de lijst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJAHMlHoErJtF5oVMAFqhsyKPPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/crsHu6WLkhpNrgupOiM4wtQM.png?f=user_large

In standalone mode had ik het volgende ingesteld (en dat werkte perfect):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLmAycxMt0FfdVS7A45gxnLf6Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAQNn4l2sLGBM0aMIkpDZLkb.png?f=fotoalbum_large

Bij service type kon ik DNS selecteren. Beetje krom dat ik niet meer kan doen via de Controller :? Kan hier ook niet zoveel over vinden, behalve veel issues met ACL. Heb het ook geprobeerd via een IP Port Group en dan deny all:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAJ-1CstVed7Zxr6_FP_O2sdqVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xTVyI68opxDNloK5j8h6PP8O.png?f=user_large

Maar dat werkt ook niet. Overige ACL rules (WAN verkeer blokkeren per IP) werkt wel. Mis ik wat? 8)7

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Erulezz schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:31:
In standalone mode van de ER605 kon ik via ACL instellen dat al het DNS verkeer werd geblokkeerd, behalve de NAS. Ik wil namelijk ook het DNS verkeer van de chromecasts geforceerd laten lopen via de PiHole. Nu heb ik gisteren alle EAPs en de ER605 gekoppeld aan de Omada Controller en krijg ik dat niet meer voor elkaar. Het begon al dat ik met een IP Group geen range kon instellen (voor de IP cameras), maar dat moest via subnets. In standalone mode kan dat gewoon via een range.

Mis ik wat? 8)7
Ja, dat de ER-605 beter werkt/uitgebreider is zonder de Omada Controller zoals al heel vaak verteld! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 17:34
Had gezocht in dit topic maar kwam niet bijzonder veel problemen tegen met de ER605.. Maar dat is wel een tegenvallertje :-( Je zou zeggen dat de features toch wel hetzelfde moeten zijn 7(8)7 En van alle protocollen die er in die lijst staan had ik DNS ook wel verwacht. Verder werkt het prima. Topology map klopte ook niet maar met een reboot van alle EAPs werkt dat nu ook goed.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Erulezz schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:18:
Had gezocht in dit topic maar kwam niet bijzonder veel problemen tegen met de ER605...
Het is ook geen probleem, maar wel een raar nadeel van het hele systeem... :/

Als je dit erbij pakt : [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie
Dan kom je bijvoorbeeld deze reacties tegen :
- NiGeLaToR in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
- RobbyTown in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
- NiGeLaToR in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
- JaDatIsPeter in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

;)
Maar dat is wel een tegenvallertje :-( Je zou zeggen dat de features toch wel hetzelfde moeten zijn 7(8)7 En van alle protocollen die er in die lijst staan had ik DNS ook wel verwacht. Verder werkt het prima.
Ik zou zeggen wees blij dat je de optie hebt om de webGUI van de Router zelf te gebruiken en meer opties te hebben, want hun grootste concurrent kent die opties niet op wat voor webGUI manier dan ook! :P :+
Topology map klopte ook niet maar met een reboot van alle EAPs werkt dat nu ook goed.
Hehehe... Topology... bij beide merken een ramp! :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 nou ja, geen probleem - blijft een beetje vreemd dat je de basis functies van de router verliest door een functie - centraal management - toe te voegen. Want, wat heeft dat voor zin als je daarna weinig meer kan.. managen :+

Beetje filosofisch, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
@NiGeLaToR
Klopt, maar zolang je opties niet bestaan uit minder en totaal geen vind ik het geen ramp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:58:
@NiGeLaToR
Klopt, maar zolang je opties niet bestaan uit minder en totaal geen vind ik het geen ramp :)
True - hier dan ook een tevreden gebruiker - op louter en alleen wat fw-mogelijkheden na.

Overigens wist ik wel waar ik aan begon omdat ik al bezig was met dat uitvragen, alleen had ik ergens gehoopt iets vaker feature releases te zien dan nu het geval is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26
Ik kreeg vandaag de melding dat m'n Software Controller op Windows bijgewerkt kon worden naar versie 5.4.6. Blind gedaan en het proces ging ook goed.

Ik had eigenlijk niet gekeken wat er in deze release zat, maar kon de release notes niet vinden op de support website. Uiteindelijk zelf de direct link gefabriceerd op basis van de datum: https://static.tp-link.co.../Windows_Release_Note.pdf

M'n interesse is gewekt door:
Optimized the configuration guidance for Load Balancing and Link Backup when USB LTE is
enabled.
Heeft een bestaand device al USB LTE aan boord?

[EDIT] Zie dat de ER605 v2 dat zou moeten kunnen. https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/560206

[ Voor 26% gewijzigd door EBOOZ op 12-07-2022 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de liefhebbers een link naar de release notes van 5.4.6:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/570434

De Linux variant wordt "binnenkort" verwacht (zonder termijn te noemen).
De OC200/300-variant over 5-6 weken - zo is gesteld.

Ben benieuwd wat dit gaat brengen:
10. Added WAN IN type for Gateway ACL

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 12-07-2022 18:37 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:59:
[...]

True - hier dan ook een tevreden gebruiker - op louter en alleen wat fw-mogelijkheden na.

Overigens wist ik wel waar ik aan begon omdat ik al bezig was met dat uitvragen, alleen had ik ergens gehoopt iets vaker feature releases te zien dan nu het geval is.
Inderdaad - zo heb ik er ook naar gekeken.
Mocht een echte fw toch nodig gaan zijn, dan is daar altijd nog OpenSense.
Maar voor nu wacht ik wel op de Omada "DreamMachine" :P - die staat voor volgend jaar op de agenda. Ik hoop alleen dat dat niet ook zo een rampending wordt... :+

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 12-07-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die dreammachine (zonder wifi begreep ik overigens!) stond toch voor Q3 2022 op de planning? Is die doorgeschoven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IJsbeer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:43:
Die dreammachine (zonder wifi begreep ik overigens!) stond toch voor Q3 2022 op de planning? Is die doorgeschoven?
Yup - doorgeschoven naar q1-2023 (verwachting).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drwho1
  • Laatst online: 30-04 13:40
Eergisteren de trekker dan toch overgehaald voor 2 EAP610 Slim, wel even wat rondgebeld omdat ik zeker wou zijn de Slim versie te ontvangen. Uiteindelijk bij Mobile-Harddisk.nl order geplaatst, er was voorraad bij hun leverancier van dat specifieke model.

Next up een OC200 en nog TP-Link TL-SG105PE. Nog een rolletje kabel bestellen, kabelgootjes...
Ik heb nog een Mikrotik router liggen om dat allemaal achter te hangen.

De kosten lopen wel weer op, maar ik kijk ernaar uit om ermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drwho1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:49:
Eergisteren de trekker dan toch overgehaald voor 2 EAP610 Slim, wel even wat rondgebeld omdat ik zeker wou zijn de Slim versie te ontvangen. Uiteindelijk bij Mobile-Harddisk.nl order geplaatst, er was voorraad bij hun leverancier van dat specifieke model.

Next up een OC200 en nog TP-Link TL-SG105PE. Nog een rolletje kabel bestellen, kabelgootjes...
Ik heb nog een Mikrotik router liggen om dat allemaal achter te hangen.

De kosten lopen wel weer op, maar ik kijk ernaar uit om ermee aan de slag te gaan.
Wat is dan de afweging geweest om de OC200 te gaan gebruiken? Maar geen Omada-switch?

Mijn 0,50 Euro: een Omada-switch met de Omada-controller (al-dan-niet) in een Docker container heb je meer waar voor je geld. Dit met de aanname dat je vast nog wel iets hebt rondslingeren waar je die controller op kunt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Airw0lf schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Wat is dan de afweging geweest om de OC200 te gaan gebruiken? Maar geen Omada-switch?

Mijn 0,50 Euro: een Omada-switch met de Omada-controller (al-dan-niet) in een Docker container heb je meer waar voor je geld. Dit met de aanname dat je vast nog wel iets hebt rondslingeren waar je die controller op kunt draaien.
True, zo had ik het nog niet bekeken. Heb hier een HP Microserver G8 staan die voor zo'n dingen kan ingezet worden. Wil er toch ook terug Pi-Hole gaan op draaien ook.

Met een TP-Link TL-SG2210P zou ik sowieso goedkoper af zijn dan een kleine SG105PE + OC200 apart aangekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 16:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb de Omada controller gewoon als service draaien op mijn Windows 2022 server.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
CAP-Team schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:05:
Ik heb de Omada controller gewoon als service draaien op mijn Windows 2022 server.
Dat is een hoop geld voor een Windows Licentie aftikken om alleen effe de Omada Controller te draaien dus ik neem aan dat je daarmee niet alleen de Omada Controller draait :)

Of je moet zin hebben in een herinstallatie elke 120 dagen... :+

Hoewel... misschien wat langer, want je kan een paar keer de boel "rearmen" geloof ik! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Trial versie die je een paar keer kunt re-armen.
Maar draait ook AD, DHCP, DNS, MariaDb, Plex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
CAP-Team schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:59:
Dat lijkt me dus echt totaal niet handig, vooral omdat je die laatste vier gewoon onder Linux kan draaien zonder gezeik! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:59:
Wel veel gedoe terwijl je voor een paar tientjes een windows 2019 essentials koopt... :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Voor mij werkt het (Windows fanboy) dat is het belangrijkste toch :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
IJsbeer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:43:
Is er ook ergens wat info te vinden over dit toekomstige device? Mijn google skills laten me in de steek en ik ben toch wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 22:11
Ik zit te twijfelen over aankoop van een hele Omada set.
Ik heb glasvezel internet via KPN, inclusief TV. Nu begreep ik uit eerdere posts dat IPTV via Omada eigenlijk niet werkt, omdat de routes niet verschillende VLANs weet op te pikken uit 1 inkomende kabel.

Ook heb ik inmiddels begrepen dat in de 5.1 versie in principe IPTV zou moeten ondersteunen... maar heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik kan online bar weinig hierover vinden helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApoC schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Is er ook ergens wat info te vinden over dit toekomstige device? Mijn google skills laten me in de steek en ik ben toch wel benieuwd :)
Daar ga je ook niks meer van kunnen vinden.
Ik heb inmiddels begrepen dat de specs nog niet vaststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:43:
Ik heb glasvezel internet via KPN, inclusief TV. Nu begreep ik uit eerdere posts dat IPTV via Omada eigenlijk niet werkt, omdat de routes niet verschillende VLANs weet op te pikken uit 1 inkomende kabel.

Ook heb ik inmiddels begrepen dat in de 5.1 versie in principe IPTV zou moeten ondersteunen... maar heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik kan online bar weinig hierover vinden helaas...
Ik gebruik die IPTV functie niet - hier zitten beide media boxen achter de Omada router.
En die zit weer achter de KPN Experiabox (model 10A).
Dit heeft de afgelopen 2-plus jaar vlekkeloos gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 22:11
Airw0lf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Ik gebruik die IPTV functie niet - hier zitten beide media boxen achter de Omada router.
En die zit weer achter de KPN Experiabox (model 10A).
Dit heeft de afgelopen 2-plus jaar vlekkeloos gewerkt.
Dat is goed om te weten! Maar heb je dan geen NAT in NAT situatie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Dat is goed om te weten! Maar heb je dan geen NAT in NAT situatie? :?
Ja - klopt. En die dubbele-NAT doet het zonder problemen.

Mocht er in de toekomst toch ergens een kink in de kabel komen, dan zet ik het verkeer van die media boxen via een vlan door naar het segment tussen de Omada- en KPN-router. Waardoor ze "rechtstreeks" aan de ExperiaBox hangen.

Dit voorkomt gedoe met KPN als het even niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Tularis schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:43:

Werkt prima hoor. Als je switch maar igmp heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Vanmiddag mijn nieuwe ER605 router/gateway geïnstalleerd en geïntegreerd in mijn Omada omgeving. Het internet werkt prima.
Echter mijn oude NAT rules die ik heb aangemaakt lijken niet te werken.
Zie ik ergens een instelling over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-wyc70DIqljsZRhNnChPdrX26Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bw35WngzLOnWAlSKTHZfVbGr.png?f=user_large

Ah ik zie het al, nieuw extern IP adres 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door CAP-Team op 24-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@CAP-Team overweeg dit soort diensten te benaderen via een VPN tunnel. Weet niet hoe veilig home assistant is.

Edit en herkenbare openbaring. Veel plezier met je Omada setup.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-07-2022 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:15

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05 01:03
Ik ben ook nog steeds -vrij tevreden met the omada- in mijn vrij basis home setup.

maar er zijn toch wel enkele frustaties ( in random volgorde)

- DHCP met fix ip's lijkt for TP link als een raket naar de maan schieten.
it weer al een tijdje kaduuk toch in my usecase
- support is vrij goed, want ze proberen echt te helpen met tickets, maar ik help ze voorlopig niet meer. Toen ik mijn backup config moest opsturen , stelde ik een vraagje of ik een backup kon sturen zonder mijn 'secrets' => advies was om effe the pwd's the updaten en dan de backup te maken. Ja dag jan. ik heb het ticket laten sluiten zonder gevolg.
- reboot schedules or timed events failed om vage redenenen ( maar idd 5.3.2 lijkt toch weer een schedule fixje te hebben )
- tellen lijkt een onmogelijk opdracht , (ook al threads and updates voor switches voor ge installed) maar maar mijn OC200 is toch nog steeds een Chinese DOS bot aant aansturen ,

OC200_*removed*
*removed*
User
--
Jun 20, 2022 08:28:02
1582.54 GB
17522.60 GB
35day(s) 8h 44m 37s

edit 1: (nog wat meer data)
als ik naar 'know clients kijk' van mijn OC200 , dan ga ik misschien al geflagged zijn bij mijn provider als groot verbruiker.
OC200_*removed¨*
*removed*
User
132014.1 GB
18327.4 GB
282day(s) 18h 30m 59s
Jul 25, 2022 17:16:27

edit2 : voor ik de forum ninja's op mijn kop ik ga uit van foute data en weet dat dit niet naar de ISP gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door blahenazo op 25-07-2022 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mitchell
  • Laatst online: 30-04 16:01

Mitchell

Ondertitel

@CAP-Team, handige plugin voor Home Assistant (waar ik ook wat werk aan heb gedaan): https://github.com/zachcheatham/ha-omada ;)

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Die gebruik ik al :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 12:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb in mijn logs helemaal geen roaming events staan. Terwijl ik deze wel aan heb staan met logging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKM7SYLY8ImK2mr35wvSQYl5u5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quAqFR8WVmNBTabsfywdS5yg.png?f=user_large
Wel een hoop waarschuwingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCxZRbus_ru4pYwzXX7lbfWWW-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nwmnp93kV2KfP0H5XZQEO5tC.png?f=fotoalbum_large
Roaming staat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwfOFCrDCNah-buEeZw3ZSk_JCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HBuuWk9Sxv8qUrKgnASaIcWf.png?f=user_large

Beetje zoals deze persoon ook heeft.
Zijn wel allemaal iphones in huis. Misschien ligt het daar aan? Zien jullie wel roaming events?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:27:

Zijn wel allemaal iphones in huis. Misschien ligt het daar aan? Zien jullie wel roaming events?
Zie ook bijgevoegde afbeelding - weet alleen niet of hier ook iphones tussen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8F2jkc0BlCkKs4RFHzRetBjFfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhHanoRRskZbi9LuUmCSfp8V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 19:19
Werkt hier prima met iPhones
(ik gebruik enkel AP's, Omada controller 5.3.1 in docker op een RPI en de mac adressen van de iPhones heb ik handmatig hernoemd naar iPhoneX/Y in de controller. Met de MAC adressen zag ik het ook gewoon in de logs)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
iPhoneX is disconnected from SSID "SSID_Private" on AP1 (11h25m connected, 467.62MB).Jul 28, 2022 08:26:17    
iPhoneX is roaming from AP2[Channel 56] to AP1[channel 64] with SSID SSID_PrivateJul 28, 2022 08:10:43    
iPhoneX is roaming from AP1[Channel 1] to AP2[channel 56] with SSID SSID_Private Jul 28, 2022 07:55:06    
iPhoneY is disconnected from SSID "SSID_Private" on AP1 (10h19m connected, 468.94MB). Jul 28, 2022 07:21:17    
iPhoneY is roaming from AP2[Channel 56] to AP1[channel 1] with SSID SSID_Private Jul 28, 2022 06:55:44    
iPhoneY is roaming from AP1[Channel 64] to AP2[channel 11] with SSID SSID_Private Jul 28, 2022 06:54:13    
iPhoneY is roaming from AP2[Channel 56] to AP1[channel 1] with SSID SSID_Private Jul 28, 2022 06:52:43    
iPhoneY is roaming from AP1[Channel 1] to AP2[channel 56] with SSID SSID_Private Jul 28, 2022 06:34:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb een netwerk vraagje aan de pro's hier :), dit aangezien ik niet zo heel veel netwerk kennis heb.
Volgend jaar wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd en ik moet dus meerwerk opgeven: loze leidingen!
Nu ben ik misschien beetje ouderwets maar wil zoveel mogelijk gaan voor bedraad netwerk. Ik heb nu ook al wat TPlink en dat bevalt goed daarom dacht ik aan dat Omada spul :)

Usercase:

Huidige modem zal ik meenemen en is een FritzBox op glasvezel van xs4all/kpn.
In meerdere kamers komt een dubbele wandpunt met daarin 2 keystones.
Voor wifi wil ik op elke van de drie verdiepingen een wifi punt EAP610 v2 (die kleinere ufo) via PoE.

Mijn vragen zijn :is 1 wifi punt per verdieping voldoende qua range? Binnen muren zijn van zandsteenblokken (oid). Huis is ongeveer 7x16m.
Moet ik perse een Omada switch met PoE nemen, of 1 kleine switch met PoE en 1 zonder PoE.
Is het nodig om een oc200 controller te nemen?

Hopelijk willen/kunnen jullie mij wat helpen.
In elk geval alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De EC200 heb je niet per se nodig, je kunt de controller software ook op eigen apparatuur draaien, dat hangt er vanaf wat je wil. En zo'n controller heb je niet per se nodig, maar dan werkt alles standalone. Dan kun je net zo goed gewone access points kopen.

Zelf zou ik een grote PoE switch kopen, of twee kleinere met PoE. Dan ben je in ieder geval voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maartenteraar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:04:
Hallo Allemaal,

Ik heb een netwerk vraagje aan de pro's hier :), dit aangezien ik niet zo heel veel netwerk kennis heb.
Volgend jaar wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd en ik moet dus meerwerk opgeven: loze leidingen!
Nu ben ik misschien beetje ouderwets maar wil zoveel mogelijk gaan voor bedraad netwerk. Ik heb nu ook al wat TPlink en dat bevalt goed daarom dacht ik aan dat Omada spul :)

Usercase:

Huidige modem zal ik meenemen en is een FritzBox op glasvezel van xs4all/kpn.
In meerdere kamers komt een dubbele wandpunt met daarin 2 keystones.
Voor wifi wil ik op elke van de drie verdiepingen een wifi punt EAP610 v2 (die kleinere ufo) via PoE.

Mijn vragen zijn :is 1 wifi punt per verdieping voldoende qua range? Binnen muren zijn van zandsteenblokken (oid). Huis is ongeveer 7x16m.
Moet ik perse een Omada switch met PoE nemen, of 1 kleine switch met PoE en 1 zonder PoE.
Is het nodig om een oc200 controller te nemen?

Hopelijk willen/kunnen jullie mij wat helpen.
In elk geval alvast dank
Mijn €0,50:
  • Zorg er in ieder geval voor dat je op elke verdieping tenminste één UTP-aansluiting hebt.
  • Nog beter (analoog aan 220-dozen): in *elke ruimte* tenminste één UTP-aansluiting.
  • Omada switches zijn er met combi-poorten: 4 zonder en 4 met PoE: TL-SG2008P
  • Een controller is wel handig. Maar hoeft geen hardware (OC200) te zijn - een RPI al dan niet via een docker-container doet het ook (en heeft meer functies!).
  • Ik ben van de oude stempel: geen keystones; enkel LSA's
Kun je hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airw0lf schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Zie ook bijgevoegde afbeelding - weet alleen niet of hier ook iphones tussen zitten.

[Afbeelding]
Bedankt! Heb je verder dezelfde instellingen als ik? En welke Ap's? Ik heb een EAP610 en een EAP615.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Bedankt! Heb je verder dezelfde instellingen als ik? En welke Ap's? Ik heb een EAP610 en een EAP615.
Zie afbeelding voor de instellingen.
Bandsteering gebruik ik alleen als een last-resort (lees: nooit).
De beacon-controls zijn voor beide spectrums gelijk.

Hier gebruik ik nog geen wifi-6 spul => enkel een paar EAP245-ers en een EAP-225-outdoor.
De controller draait in een Proxmox-VM (samen met pihole).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQcqX-geTRUmpeuLHJ3GvdzjNH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMUqTBdrpZySmnhzAX2bQ6av.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 28-07-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
De controller (v5.3.1) draait hier ondertussen vlekkeloos op een VM.
Het oppikken van mijn TL-SG2210P en 2 EAP610's verliep zonder probleem. Tot zover erg onder de indruk van Omada. Als je de GUI van Ubiquiti kent, dan voelt het zeer bekend aan.

Ben nog bezig met de configuratie van mijn Mikrotik router en als dat op punt staat, dan ga de swap doen in mijn thuisnetwerk. De Mikrotik kan ik via PoE voeden, handig dan dat je in de controller kan zien hoeveel poe-budget er nog over is op de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airw0lf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Zie afbeelding voor de instellingen.
Bandsteering gebruik ik alleen als een last-resort (lees: nooit).
De beacon-controls zijn voor beide spectrums gelijk.

Hier gebruik ik nog geen wifi-6 spul => enkel een paar EAP245-ers en een EAP-225-outdoor.
De controller draait in een Proxmox-VM (samen met pihole).

[Afbeelding]
Check :) Ik lees hier dat de EAP615 geen AI roaming ondersteund. Ga AI roaming eens uit zetten, misschien helpt dat..
Ik zie bij jou dat je je AP's op dezelfde kanalen gebruikt. Volgens mij moet je juist verschillende kanalen hebben. 1, 6 en 11 voor de 2.4 GHz bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 28-07-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Check :) Ik lees hier dat de EAP615 geen AI roaming ondersteund. Ga AI roaming eens uit zetten, misschien helpt dat..
Ik zie bij jou dat je je AP's op dezelfde kanalen gebruikt. Volgens mij moet je juist verschillende kanalen hebben. 1, 6 en 11 voor de 2.4 GHz bijvoorbeeld.
Ja - klopt. De strategie is beginnen met alles op auto en kijken wat de resultaten zijn; ook in vergelijking met de "buren". Is dit goed werkbaar dan laat ik het daarbij. En anders ga ik spelen met vaste kanalen.

Veranderingen bij de "buren" wil ik ondervangen met een wekelijkse reboot van de AP's zodat ze kanalen (her)kiezen. Dit met de aanname dat er iets aan intelligentie in die auto-functie zit.

Bij elkaar heeft dat de afgelopen 10-15 jaar goed uitgepakt - ik had er weinig of geen omkijken naar => ooit eens begonnen met een 300Mbps Zyxel routertje, later een Netgear (R7000 als ik me niet vergis). En die is op enig moment vervangen door Asus 68U vanwege Merlin, DNSmasq en nog wat andere meuk.

Die Asus is op zijn beurt weer vervangen door een Omada opstelling met een aparte VM waar de controller en DNSmasq (via Pihole) op draaien.

Als volgend jaar de Omada Dreambox uitkomt wordt de huidige router vervangen door deze Dreambox. En mocht dat allemaal anders uitpakken, dan wordt het een OpnSense firewall.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 28-07-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenteraar
_Eend_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:16:
De EC200 heb je niet per se nodig, je kunt de controller software ook op eigen apparatuur draaien, dat hangt er vanaf wat je wil. En zo'n controller heb je niet per se nodig, maar dan werkt alles standalone. Dan kun je net zo goed gewone access points kopen.

Zelf zou ik een grote PoE switch kopen, of twee kleinere met PoE. Dan ben je in ieder geval voorbereid op de toekomst.
Airw0lf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Mijn €0,50:
  • Zorg er in ieder geval voor dat je op elke verdieping tenminste één UTP-aansluiting hebt.
  • Nog beter (analoog aan 220-dozen): in *elke ruimte* tenminste één UTP-aansluiting.
  • Omada switches zijn er met combi-poorten: 4 zonder en 4 met PoE: TL-SG2008P
  • Een controller is wel handig. Maar hoeft geen hardware (OC200) te zijn - een RPI al dan niet via een docker-container doet het ook (en heeft meer functies!).
  • Ik ben van de oude stempel: geen keystones; enkel LSA's
Kun je hier wat mee?
Alletwee bedankt voor jullie reactie.
Ik ga, zoals het er nu uit ziet, in zo'n beetje elke kamer een utp aansluiting aanleggen. LSA of Keystone dat moet ik nog even bekijken :). Het zijn 3/4 buizen dus daarin zouden 2 CAT6 makkelijk moeten passen.
Dat worden dan flinke aantal poorten die ik nodig heb op de switch en kom ik zo te zien uit op de TL-SG2428P. Die is zo te lezen ook Omada SDN geschikt.
Helaas wel stukje duurder dan de niet Omada geschikte versie met 16 poorten. Zo'n controler is dus wel nodig als ik seamless (?) wifi wil. Dat is zover ik begrijp dat ik als ik rond huppel met m'n laptop dat de verbinding altijd goed blijft en bv teamsgesprek niet wegvalt. Dat is wel een wens voor mij.

Enige onzekerheid voor mij nu nog is dan of een AP aan plafond genoeg dekking geeft over de verdieping. Of dat ik dan aan voor- en achterkant van de woning per verdieping zo'n wandinbouw AP moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maartenteraar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:38:
[...]

[...]

Dat worden dan flinke aantal poorten die ik nodig heb op de switch en kom ik zo te zien uit op de TL-SG2428P. Die is zo te lezen ook Omada SDN geschikt.

[...]

Enige onzekerheid voor mij nu nog is dan of een AP aan plafond genoeg dekking geeft over de verdieping. Of dat ik dan aan voor- en achterkant van de woning per verdieping zo'n wandinbouw AP moet nemen?
Dat is zonder bouwtekening moeilijk in te schatten... :?
Maar door de bocht genomen zou je met 2-3 AP's prima uit de voeten moeten kunnen; misschien nog "iets" voor buiten.

In de basis:
  • de eerder genoemde 8-poorts switch (waarvan 4 poorten met PoE)
  • 2 tot (max) 4 AP's
  • optioneel: 1x een Omada router
  • een Omada controller (OC200 of software met iets anders)
Zou ruim genoeg moeten zijn om te starten voor een gezin met 4 personen en in totaal 12-15 apparaten. Waarbij die 12-15 is gebaseerd op een mix van privé en zakelijke apparaten.

Suggestie: uitbreidingen aanschaffen op basis van noodzaak. Dus ja - het kan dan gebeuren dat je 2 of 3 switches hebt staan. Voordeel is wel dat het dan alle 3 geruisloze modellen zijn. Terwijl je dat van een 2428P niet kunt zeggen.

Maar goed - dat is allemaal afhankelijk van de bouwtekening en de "bemensing"... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
Airw0lf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:20:
[...]

misschien nog "iets" voor buiten.
Dit is natuurlijk al gewoon goud he!! _/-\o_
Ik heb gelijk een outdoor AP op het lijstje geschreven. Toch wel handig om in de tuin ook wifi te hebben.

Meeste van de devices zullen bedraad worden maar mijn laptop en ipad/iphones zullen wifi worden. Ik heb nog geen digitale bouwtekeningen die worden nu gemaakt met elektra erop. Ik zal eens kijken of ik die kan uploaden hier.
Alvast super bedankt! :)F :9B *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maartenteraar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Meeste van de devices zullen bedraad worden maar mijn laptop en ipad/iphones zullen wifi worden.

[...]

Alvast super bedankt! :)F :9B *O*
Graag gedaan.

Nog een suggestie:
Als je zoveel poorten nodig hebt zou je eens kijken naar een TL-SG2218 i.c.m. TL-SG2210MP.
En via SFP's een poort-channel maken tussen de twee.
Dan heb je twee apparaten zonder hinderlijke achtergrond geluiden. Terwijl je via de 2210MP toch 8 PoE+ poorten tot je beschikking hebt => genoeg voor max 4 AP's en max 4 camera's/deurbellen/etc.

De AP's worden waarschijnlijk geleverd met een PoE injector zodat je flexibel bent rondom de inzet van die 8 PoE poorten. Bij elkaar maak je dan optimaal gebruik van alle wat je aanschaft.

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 29-07-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenteraar
Ook weer goeie tip! Dank
Ik ga eens achter de tekeningen aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airw0lf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Graag gedaan.

Nog een suggestie:
Als je zoveel poorten nodig hebt zou je eens kijken naar een TL-SG2218 i.c.m. TL-SG2210MP.
En via SFP's een poort-channel maken tussen de twee.
Dan heb je twee apparaten zonder hinderlijke achtergrond geluiden. Terwijl je via de 2210MP toch 8 PoE+ poorten tot je beschikking hebt => genoeg voor max 4 AP's en max 4 camera's/deurbellen/etc.

De AP's worden waarschijnlijk geleverd met een PoE injector zodat je flexibel bent rondom de inzet van die 8 PoE poorten. Bij elkaar maak je dan optimaal gebruik van alle wat je aanschaft.
Volgens mij worden er helemaal geen PoE injectors geleverd bij Omada accespoints, alleen adapters.
De 2210MP heeft een fan. En in review wordt er geklaagd over lawaai :P
En SPFs heeft ook niet veel toegevoegde waarde toch? Behalve het tweaker gehalte :P Verbinding is maar 1 Gbit en daarvoor moet je dan extra SFP modules en glasvezel kopen. Tenzij je poorten te kort komt natuurlijk.

Update voor mijn eigen systeem: AI roaming uitzetten lijkt niet veel te doen. Nog geen roaming event gezien.. :?

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 29-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Mr_gadget schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Volgens mij worden er helemaal geen PoE injectors geleverd bij Omada accespoints, alleen adapters.
En SPFs heeft ook niet veel toegevoegde waarde toch? Behalve het tweaker gehalte :P Verbinding is maar 1 Gbit en daarvoor moet je dan extra SFP modules en glasvezel kopen. Tenzij je poorten te kort komt natuurlijk.

Update voor mijn eigen systeem: AI roaming uitzetten lijkt niet veel te doen. Nog geen roaming event gezien.. :?
Recent een 245 en een 225outdoor gekocht. Beide met poe injector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-04 22:35
Het verschilt per type. Ik had tot nu toe alleen EAP225's; daar zaten ze inderdaad bij. Ook een EAP610 en een EAP620HD gekocht, en daar zat dan weer alleen een adapter bij.

Bij de EAP610-Outdoor die ik vervolgens kocht zit dan weer wél een injector.

Overigens zijn het passieve injectoren. Die zijn minder universeel bruikbaar.

(bericht gewijzigd n.a.v. de terechte opmerking van Mr_gadget)

[ Voor 32% gewijzigd door Tijsbeer op 29-07-2022 13:58 ]

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het staat vaak in de specs van de shop, iig bij Wifishop.nl geen aandelen

Al zetten ze er dan weer niet bij wat voor PoE injector erbij zit.

[ Voor 30% gewijzigd door _Eend_ op 29-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Inzake de 2210MP:
Klopt - ik schreef dit met de 2210P in gedachte.
De MP-uitvoering heeft inderdaad een fan voor/door het extra vermogen.
De P-uitvoering heeft geen fan en daardoor minder PoE-vermogen (max 53W).

Inzake de SFP's:
Het idee is/was om hiermee een ether-channel te maken.
Waardoor je in FDX 4 Gbps aan ruwe capaciteit hebt.

Uiteindelijk is het een optelsom van dingen:
Kosten en wel/geen achtergrond geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 29-07-2022 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tijsbeer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:55:
Het verschilt per type. Ik had tot nu toe alleen EAP225's; daar zaten ze inderdaad bij. Nietsvermoedend een EAP610 gekocht, en daar zat dan weer alleen een adapter bij. En laat ik nou net op de beoogde locatie nog geen PoE switch hebben :-|

Bij de EAP620HD en EAP610-Outdoor die ik vervolgens kocht zit dan weer wél een injector.

Overigens alleen bij de EAP620HD een 802.11af 48V injector, bij de andere types (die ik heb) kwamen 24V passieve injectoren. Die zijn minder universeel bruikbaar.
Interessant, ik zie bij de EAP620HD niks over een injector. Voor de AX modellen heeft volgens mij alleen de EAP610-outdoor een injector (passief) meegeleverd. En de EAP620HD moet volgens mij juist Poe+ (AT) en geen Poe (AF) hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-04 22:35
Inderdaad! Ik ben abuis, excuses! Bij de EAP620HD zit een adapter, en bij de EAP610-Outdoor een 48V passieve injector (de https://www.tp-link.com/n...ng/accessory/tl-poe4824g/).

[ Voor 30% gewijzigd door Tijsbeer op 29-07-2022 13:59 ]

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
Heren
Nogmaals dank. De spullen staan gepland in de meterkast in een rack als het even kan. Ik denk (hoop) dat ik dan geen last heb van "fan-noise".

Zoals ik nu zie ga ik voor 3 plafond AP, 1 wall AP in garage en 1 buiten AP.
Verder 5 kamers met minimaal 2 utp cat 6 plus dan nog zolder en technische ruimtes. Dan kom ik wel uit op de 24 poorts poe switch: TL-SG3428MP
Dan die controller oc200 en eventueel die er605 firewall/router.

Sounds like a plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-04 18:19

FJ Cruiser

Sand Ladder

IK heb afgelopen week 5 bedrade APs (EAP245) opgehangen over 3 verdiepingen. Daarbij de AC200 controller geïnstalleerd. Klein vraagje welke ik niet terug kan vinden op het forum:

Moet ik Mesh inschakelen om het beste bereik te hebben door het hele huis? Ik begrijp niet helemaal of Mesh er is om APs met elkaar te laten verbinden, of om een goede overgang te creëren van je mobiele apparaat als je door het huis loopt?

Dank!

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Ik heb mijn Omada setup sinds gisteren ook in gebruik in huis. Wat me wel opvalt is dat de clients als naam in het overzicht enkel hun Mac adres krijgen en niet de (generieke) toestel/merknaam. Dat maakt het een stuk moeilijker ze te identificeren.

Is er een instelling die ik hiervoor moet wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09
FJ Cruiser schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:15:
IK heb afgelopen week 5 bedrade APs (EAP245) opgehangen over 3 verdiepingen. Daarbij de AC200 controller geïnstalleerd. Klein vraagje welke ik niet terug kan vinden op het forum:

Moet ik Mesh inschakelen om het beste bereik te hebben door het hele huis? Ik begrijp niet helemaal of Mesh er is om APs met elkaar te laten verbinden, of om een goede overgang te creëren van je mobiele apparaat als je door het huis loopt?

Dank!
Ik kan hem zo snel niet vinden maar er zitten opties in als fast roaming, die moet je gebruiken. Mesh is niet nodig als alles verder bedraad is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 19:16
Drwho1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:27:
Ik heb mijn Omada setup sinds gisteren ook in gebruik in huis. Wat me wel opvalt is dat de clients als naam in het overzicht enkel hun Mac adres krijgen en niet de (generieke) toestel/merknaam. Dat maakt het een stuk moeilijker ze te identificeren.

Is er een instelling die ik hiervoor moet wijzigen?
Draai je de controller? Ik weet niet of het in de losse APs ook zo is,maar in de controller kan je op de client klikken en daar de naam aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-04 18:19

FJ Cruiser

Sand Ladder

joop99 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Ik kan hem zo snel niet vinden maar er zitten opties in als fast roaming, die moet je gebruiken. Mesh is niet nodig als alles verder bedraad is
Dank voor je antwoord!

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Arrigi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Draai je de controller? Ik weet niet of het in de losse APs ook zo is,maar in de controller kan je op de client klikken en daar de naam aanpassen.
Ja klopt, controller heb ik in een VM draaien. Ik kan de naam wel aanpassen daar niet van, maar momenteel heb ik enkel Mac adressen om op verder te gaan. Mijn vorige setup met Asus kon me toch nog minstens de merknaam vertellen, dan was aanpassen een stuk gemakkelijker. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
joop99 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Sterker nog - de enige functie van Mesh is vervangen van de draad.
Het doet verder niks op het gebied van roaming.

Mesh en roaming is meer te zien als een verstandshuwelijk:
Echt een goede manier van samenwerking heb ik tot nu toe niet kunnen vinden... :N

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 30-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ja klopt, controller heb ik in een VM draaien. Ik kan de naam wel aanpassen daar niet van, maar momenteel heb ik enkel Mac adressen om op verder te gaan. Mijn vorige setup met Asus kon me toch nog minstens de merknaam vertellen, dan was aanpassen een stuk gemakkelijker. ;)
Zie afbeeldingen: in de controller is per client het laatst bekende IP-adres op te vragen.
Voor wifi wordt dit aangevuld met het SSID en de laatst bekende ap.
Voor bekabeld wordt dit aangevuld met v-lan, switch en poort van de switch.

Door op het icoontje met de 3-puntjes te klikken spring je meteen naar de plek waar je de naam kunt aanpassen - opzoeken hoeft niet eens... :Y

Lijkt me alles bij elkaar makkelijker dan de Asus variant... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H_QSJ5FJykN4G5biPi1e9wjzqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtvlTVQOWhKeDAJKWe8haxrW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhhbmxE-3WcgtYpdZQTxTUTHV6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fbk63hEGWRTFDd9rkaKyWnNz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Airw0lf schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Zie afbeeldingen: in de controller is per client het laatst bekende IP-adres op te vragen.
Voor wifi wordt dit aangevuld met het SSID en de laatst bekende ap.
Voor bekabeld wordt dit aangevuld met v-lan, switch en poort van de switch.

Door op het icoontje met de 3-puntjes te klikken spring je meteen naar de plek waar je de naam kunt aanpassen.

Lijkt me alles bij elkaar makkelijker dan de Asus variant... :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik zonet even de 3 puntjes naast 'Action' ontdekt, daar kan ik gewoon 'hostname' aanvinken als kolom. :F
Nu heb ik meteen al wat meer informatie. :*)

Het aanpassen van de naam is niet zozeer het probleem, ik wou gewoon méér zien dan enkel mac/ip. Dat is nu wel weer wat beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:17
Met o.a. dank aan jullie advies hangt bij mijn ouders al een tijdje een EAP225 outdoor, waar ze tevreden mee zijn. Op de eerste verdieping/zolder hangt er eigenlijk nog geen fatsoenlijk AP. Nu kunnen we midden in de hal op de eerste verdieping (hier zit de afdekking van voormalige vlizotrap), via een loze leiding naar de zolder, een netwerk aansluiting realiseren. Lijkt me ideaal om daar een AP te hangen. Nu is de Omada lijn ondertussen best groot, en zoek ik nog wat advies. De nieuwe 610 (slim) lijkt me goed genoeg, ze gebruiken het netwerk namelijk vooral om te internetten. Echter, er zijn ook nog veel andere varianten (620 HD, 650 etc.). Hoe zijn jullie ervaringen/wat raden jullie aan? Op zich zou het mooi zijn als we met 1 AP de eerste verdieping en zolder kunnen bestrijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
zunrob schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:06:
Met o.a. dank aan jullie advies hangt bij mijn ouders al een tijdje een EAP225 outdoor, waar ze tevreden mee zijn. Op de eerste verdieping/zolder hangt er eigenlijk nog geen fatsoenlijk AP. Nu kunnen we midden in de hal op de eerste verdieping (hier zit de afdekking van voormalige vlizotrap), via een loze leiding naar de zolder, een netwerk aansluiting realiseren. Lijkt me ideaal om daar een AP te hangen. Nu is de Omada lijn ondertussen best groot, en zoek ik nog wat advies. De nieuwe 610 (slim) lijkt me goed genoeg, ze gebruiken het netwerk namelijk vooral om te internetten. Echter, er zijn ook nog veel andere varianten (620 HD, 650 etc.). Hoe zijn jullie ervaringen/wat raden jullie aan? Op zich zou het mooi zijn als we met 1 AP de eerste verdieping en zolder kunnen bestrijken.
Zijn er toevallig nog ongebruikte coax of telefoonaansluitingen aanwezig? Zo ja, dan kun je ook is kijken naar in-wall oplossingen. Die passen op een enkele wcd uitstekend en bieden ook voldoende dekking over een verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zunrob schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:06:
Afgaande op het beoogde gebruik en de bestaande EAP225 Outdoor (AC1200) lijkt me een EAP225 (AC1350) of een EAP245 (AC1750) ruim voldoende. Van deze twee heeft de EAP245 de grootste kans van slagen om het gevraagde "gebied" te bestrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Airw0lf schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Afgaande op het beoogde gebruik en de bestaande EAP225 Outdoor (AC1200) lijkt me een EAP225 (AC1350) of een EAP245 (AC1750) ruim voldoende. Van deze twee heeft de EAP245 de grootste kans van slagen om het gevraagde "gebied" te bestrijken.
Die was ik vergeten te vermelden; dat is inderdaad ook een optie. Al vind ik het jammer dat je dan AX mist. Het prijsverschil met de 610 is niet zo groot. Al zit bij de 245 wel een injector. Dan hoeven we in ieder geval geen PoE switch aan te schaffen.

M.b.t. de in-wall ben ik toch wat huiveriger; die zou dan op een van de slaapkamers moeten komen, waardoor de afstand naar andere slaapkamers groter is, t.o.v. een AP centraal in de hal.

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 01-08-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
zunrob schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Die was ik vergeten te vermelden; dat is inderdaad ook een optie. Al vind ik het jammer dat je dan AX mist. Het prijsverschil met de 610 is niet zo groot. Al zit bij de 245 wel een injector. Dan hoeven we in ieder geval geen PoE switch aan te schaffen.

M.b.t. de in-wall ben ik toch wat huiveriger; die zou dan op een van de slaapkamers moeten komen, waardoor de afstand naar andere slaapkamers groter is, t.o.v. een AP centraal in de hal.
Eens, een AP in de centrale hal is het mooist maar heel vaak is daar geen rekening gehouden met de aanleg. Dan is zo’n in-wall ideaal omdat je vaker wel nog ongebruikte telefoonaansluitingen of coax aansluitingen hebt liggen.

Ik heb zelf op iedere verdieping een in-wall van Unifi zitten en dat is ruim afdoende voor de dekking. Wellicht kun je ook uit de voeten met twee op een verdieping en schroef je het zendvermogen naar beneden bij. De nieuwe EAP650-wall zou dan ook kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb zelf een eap610 in het trappenhuis hangen(verticaal). Prima bereik op twee verdiepingen.
Is wel een grote v1. Weet niet in hoeverre de latere versies hetzelfde bereik hebben.
Bereik van de Eap615 wall viel mij wat tegen. Maar die zit achter een tv meubel dus dat geeft een hoop demping waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Is er support voor RFC4638 oftewel een MTU grootte van 1500 mogelijk bij het opzetten van een PPPoE verbinding met de Omada routers? Ik weet dat het een tijdje terug nog niet mogelijk was.

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 01-08-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ik kan het niet eenvoudig terugvinden, maar heeft de 245 V3 met de laatste firmware wel of geen DFS? Anders is de keuze voor een 610 iets makkelijker. Hier in het forum staat van wel, maar elders lijkt het soms ook niet zo te zijn.

Edit: Ik heb de 610 besteld, het prijsverschil is niet zo heel groot. En dan heb je toch net iets nieuwere hardware.

[ Voor 42% gewijzigd door zunrob op 01-08-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Ben een beetje aan het spelen met de Omada's, altijd Ubiquiti gebruikt maar de Omada's zijn wat vriendelijker voor de portemonee.

Heb een; ER605, OC200, 2210p & 2x 235wall gekocht om wat mee te spelen. Heb alleen een paar vragen. Hoe kan ik die AEP235 terug naar fabrieksinstellingen krijgen? Heb ze wel 20x gereset (8 seconden paperclip in de reset hole), maar ze komen niet in devices te staan maar in clients. Ik kan er gewoon naar verbinden en dan de default gateway openen, maar dan krijg ik de melding dat hij door een controller bestuurd word.

VLANS, werken best prima. Ben gewend om ze op ISOLATE te zetten en ze zijn dan niet discoverable. Met de omada moet je echt de firewall rules maken. :( als je er 2 hebt is het niet een probleem maar als je er 30 hebt.. Is het een ander verhaal.

Hoe kan ik zorgen dat de lan poorten ook in een VLAN komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
da_PSI schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:03:
Ben een beetje aan het spelen met de Omada's, altijd Ubiquiti gebruikt maar de Omada's zijn wat vriendelijker voor de portemonee.

Heb een; ER605, OC200, 2210p & 2x 235wall gekocht om wat mee te spelen. Heb alleen een paar vragen. Hoe kan ik die AEP235 terug naar fabrieksinstellingen krijgen? Heb ze wel 20x gereset (8 seconden paperclip in de reset hole), maar ze komen niet in devices te staan maar in clients. Ik kan er gewoon naar verbinden en dan de default gateway openen, maar dan krijg ik de melding dat hij door een controller bestuurd word.

VLANS, werken best prima. Ben gewend om ze op ISOLATE te zetten en ze zijn dan niet discoverable. Met de omada moet je echt de firewall rules maken. :( als je er 2 hebt is het niet een probleem maar als je er 30 hebt.. Is het een ander verhaal.

Hoe kan ik zorgen dat de lan poorten ook in een VLAN komen?
Dat verhaal met die paperclip is doorgaans voldoende.
Probeer anders DHCP-optie 138 eens door er het IP adres op te geven van de Omada controller (zie afbeelding met advanced DHCP-options op de router).

Voor de zekerheid: heb je de poort met de AEP ingesteld als vlan-trunk-poort?
Anders heeft ie geen weet van de vlans? Laat staan het management vlan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiBvbalA4WjXrYIQvUQcrN8d6E4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PzBC1M5j6iuDloMm4adt7D5U.png?f=user_large

LAN-poorten aan een vlan toewijzen doe je per device en per poort.
In het voorbeeld is poort 4 van een switch toegewezen aan het VoIP-vlan.
Is dit wat je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uExOrS860o5afX2JAsV1HCwWBcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pi6478Isb4xY406cXeKpecF5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Airw0lf schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Probeer anders DHCP-optie 138 eens door er het IP adres op te geven van de Omada controller (zie afbeelding met advanced DHCP-options op de router).

[Afbeelding]

Is dit wat je zoekt?

[Afbeelding]
Ik zal dat met DHCP option 138 eens proberen. De vlans werken via de switch, heb de poorten ingesteld. Maar de AEP235 (inwall wifi) heeft ook 3 network poorten. Als je daar een kabel insteekt fan pakt hij niet de vlan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
Airw0lf schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

[Afbeelding]

Is dit wat je zoekt?

[Afbeelding]
Heb ze maar weer een paar keer gereset. Het enigste wat gebeurt is dat ze onder clients komen te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIGReurfrw0kSzJWWlN58XKYkWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHPMDGNAnX3aEOXLbKIApN3s.png?f=fotoalbum_large

Dit staat er onder devices.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfsIQkcOdTi_YctsYo_0PgXjTWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlwph8ID2YjeyP8u5shtjV9K.png?f=fotoalbum_large

En wanneer ik naar het IP van de TPlink ga, dan krijg ik dit te zien (ook na meerdere resets)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxcNUJ4Tdgru_qVocLXWnSATOBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRRv9auivUVf6Mx8HMg5jMKC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@da_PSI :
En wat voor profiel (profile?) is er ingesteld op de poort waar de AEP235's zijn aangesloten?
Hoe is dat profiel/profile geconfigureerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 03-08-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
Airw0lf schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:38:
@da_PSI :
En wat voor profiel (profile?) is er ingesteld op de poort waar de AEP235's zijn aangesloten?
Hoe is dat profiel/profile geconfigureerd?
Zucht, heb alles maar weer eens van de power gehaalt en nu zijn ze weer pending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb de EAP610 (slim, V2) binnen en al even uitgepakt en geprobeerd. Mooi apparaat. Wel zitten de aansluitingen dicht op op de rand, waardoor je al snel de kabels zichtbaar hebt. Hoe lossen jullie dit op? Netwerkabel behoorlijk buigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26
Zijn er meer mensen die het issue hebben dat de ER605 v1.0 (software 1.2.1) na verloop van tijd (ongeveer tussen de 1 en 2 maanden) vreemd gedrag vertoond? Ik krijg uiteindelijk geen DHCP adressen meer uitgereikt, waardoor ik weet dat er een issue is en dan bijvoorbeeld het volgende zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzDPfzDKay8xLfbcagJOf8k4VjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/086lNjjdqiHNNWwDAEwidvPb.png?f=fotoalbum_large
Power off/on verhelpt het euvel.
Pagina: 1 ... 29 ... 59 Laatste