Gelukt, bestand binnen ,dank
Gelukt, de link binnen ,nu nog opzoek naar firmwarr versie 05, voor de 3600dns, dexe van Goodwe gekregen, 410.02033-24(536). ,maar zou denk ik deze moeten zijn ,,410.00033-05(137), iemand een idee ?
Heeft iemand op een GoodWe 8k-DT (G1) werkend dat hij op afstand de omvormer kan uit- en aanzetten? Bij de G2 versie kan dit wel en kun je zelfs de export aanpassen, maar helaas zitten deze opties (volgens mij) niet standaard in het eerder, G1 model.
Heb nu een wifi module erin zitten en hiermee kan ik de omvormer via HA en SolarGo (en SEMS) benaderen. Uit en aanzetten werkt echter niet softwarematig.
Heb nu een wifi module erin zitten en hiermee kan ik de omvormer via HA en SolarGo (en SEMS) benaderen. Uit en aanzetten werkt echter niet softwarematig.
Kun je de omvormer via modbus ook commando’s sturen om hem bijv af te schakelen (bijv bij negatieve prijs?savale schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:16:
Update:
Inmiddels draaiend. De commando's voor een DN-S (G3) zijn anders:
https://github.com/marcel.../blob/master/goodwe/dt.py
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 # commands info : https://github.com/marcelblijleven/goodwe/blob/master/goodwe/dt.py esphome: name: goodwe platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable/Disable logging logger: #level: VERBOSE #baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: password: "" ota: password: "ac66b32bb32a860377529dfcf3585979" wifi: ssid: "ssid" password: "password" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "ESP-Modbus" password: "configesp" captive_portal: uart: id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 rx_buffer_size: 1024 modbus: flow_control_pin: D5 id: modbus1 send_wait_time: 1000ms modbus_controller: - id: goodwe ## the Modbus device addr (defaults to 247 (0xF7) for goodwe inverters) address: 0xF7 modbus_id: modbus1 setup_priority: -10 # command_throttle: 250ms update_interval: 15s sensor: - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: pv1_voltage name: "pv1 voltage" address: 30103 unit_of_measurement: "V" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: pv1_current name: "pv1 current" address: 30104 unit_of_measurement: "A" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: pv2_voltage name: "pv2 voltage" address: 30105 unit_of_measurement: "V" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: pv2_current name: "pv2 current" address: 30106 unit_of_measurement: "A" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: vline1 name: "voltage_grid1" address: 30118 unit_of_measurement: "V" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: fgrid1 name: "frequency_grid1" address: 30124 unit_of_measurement: "Hz" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 2 filters: - multiply: 0.01 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: ppv name: "PV_power" address: 30128 unit_of_measurement: "W" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1.0 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: temperature name: "Temperature" address: 30141 unit_of_measurement: "Celcius" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: etoday name: "Energy_today" address: 30144 unit_of_measurement: "KWh" register_type: holding value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: goodwe id: etotal name: "Energy_total" address: 30145 unit_of_measurement: "KWh" register_type: holding value_type: S_DWORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1
moet nog even netjes, maar power de wemos d1 vanuit de usb poort:
[Afbeelding]
handige info:
https://esphome.io/components/number/modbus_controller.html
)?
Ik heb de 6K-DT, maar die G1 of G2 zegt me niets. Waar check ik die?wicked_fool schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:07:
Heeft iemand op een GoodWe 8k-DT (G1) werkend dat hij op afstand de omvormer kan uit- en aanzetten? Bij de G2 versie kan dit wel en kun je zelfs de export aanpassen, maar helaas zitten deze opties (volgens mij) niet standaard in het eerder, G1 model.
Ik gebruik idd de export limit om af te schakelen, via de Goodwe integratie.
https://github.com/hmmbob...0floor/Outside/solar.yaml
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik weet ook niet precies waaraan je het kan zien, maar ik heb deze optie export limit niet in HA (ook geen optie voor aan/uit zetten). Met de cloud SEMS integratie kan ik de omvormer wel uitzetten, maar hij gaat erna niet meer aan.Hmmbob schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:28:
[...]
Ik heb de 6K-DT, maar die G1 of G2 zegt me niets. Waar check ik die?
Ik gebruik idd de export limit om af te schakelen, via de Goodwe integratie.
https://github.com/hmmbob...0floor/Outside/solar.yaml
Welke firmware heb je? Ik weet het niet voor jouw specifieke model, maar die van mij heeft een recente arm firmware nodig om opwek te limiteren.wicked_fool schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:11:
[...]
Ik weet ook niet precies waaraan je het kan zien, maar ik heb deze optie export limit niet in HA (ook geen optie voor aan/uit zetten). Met de cloud SEMS integratie kan ik de omvormer wel uitzetten, maar hij gaat erna niet meer aan.
When life gives you lemons, start a battery factory
DSP 22.22KabouterSuper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:11:
[...]
Welke firmware heb je? Ik weet het niet voor jouw specifieke model, maar die van mij heeft een recente arm firmware nodig om opwek te limiteren.
ARM 20
Klinkt recent genoeg.
Dat heb ik nog niet nodig / dus niet geprobeerd, maar als de omvormer dat ondersteund zie ik geen reden waarom dit niet kan. Op de omvormer zit trouwens ook nog een heel simpel maakcontact om dit te doen, dus dat is voor later een backup als het niet lukt via modbusSander schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:15:
[...]
Kun je de omvormer via modbus ook commando’s sturen om hem bijv af te schakelen (bijv bij negatieve prijs?
)?
Ik heb een GW 4K-DT, SDT G2 model en ik kan in HA een schuifje bedienen, maar de omvormer reageert daar niet op. Weet iemand of dit in de toekomst met HA nog mogelijk wordt (aanpassing integratie) ?
edit, is al gelukt, zie onderstaand bericht
edit, is al gelukt, zie onderstaand bericht
:strip_exif()/f/image/Fj4po5B2S6xXHhjRMCrHZStp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 13-04-2024 12:45 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Ik wil mijn GW4K-DT graag via RS-485 uitlezen. Om e.a. netjes aan te sluiten zoek ik mij wezeloos
naar een de plug die op de 6 polige COM hoort. HIER las ik dat deze in het installatie pakket zou zitten. Het is een nieuwbouw huis dus dat kan ik wel vergeten. HIER wordt gesproken over een connector echter is daar geen 6 pins versie van. Weet iemand een manier om aan zo’n connector te komen?

Mijn GoodWe vermogensbeperking in Home Assistant ervaring
Ik heb een GW4K-DT (SDT G2 series) en gebruik de GoodWe integratie in Home Assistant met een automatisering voor data polling van elke 3 minuten, zodat het GoodWe SEMS portal ook gegevens blijft ontvangen.
Nu is het mogelijk in Home Assistant een -Grid export limit- in te stellen (zie onderstaande afbeelding), maar dit werkte bij mij niet. Ik kon een limiet instellen (bijvoorbeeld 20%), maar de omvormer reageerde hier niet op.
:strip_exif()/f/image/6rDAvvpbfA3pNKegSNnOk02l.jpg?f=fotoalbum_large)
In de GoodWe handleiding voor de SDT series heb ik een instelling voor de vermogensbeperkingsfunctie gevonden (zie onderstaande afbeelding).
:strip_exif()/f/image/n0QZxAU8EjmJHW8R6PcdHAOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik in Home Assistant de limiet op 20% gezet. Daarna heb ik op de omvormer de -Power Limit ON- aangezet. Na het indrukken van de knop, kwam een bericht: -Setting. . .- en bij -Set Power Limit- was het limiet al ingesteld op 20%. Dus dat werkt vanuit HA dan wel. Nu vandaag kijken of de omvormer nu wel de ingestelde limiet volgt.
In de onderstaande grafiek zie je de ingestelde limiet van 20% bij 800 W en de wijziging in Home Assistant naar 50% bij 2000 W.
:strip_exif()/f/image/XzauUNsaIR9p9WvWRM8NRJcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien heb ik hiermee enkele DT bezitters kunnen helpen.
Ik heb een GW4K-DT (SDT G2 series) en gebruik de GoodWe integratie in Home Assistant met een automatisering voor data polling van elke 3 minuten, zodat het GoodWe SEMS portal ook gegevens blijft ontvangen.
Nu is het mogelijk in Home Assistant een -Grid export limit- in te stellen (zie onderstaande afbeelding), maar dit werkte bij mij niet. Ik kon een limiet instellen (bijvoorbeeld 20%), maar de omvormer reageerde hier niet op.
:strip_exif()/f/image/6rDAvvpbfA3pNKegSNnOk02l.jpg?f=fotoalbum_large)
In de GoodWe handleiding voor de SDT series heb ik een instelling voor de vermogensbeperkingsfunctie gevonden (zie onderstaande afbeelding).
:strip_exif()/f/image/n0QZxAU8EjmJHW8R6PcdHAOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik in Home Assistant de limiet op 20% gezet. Daarna heb ik op de omvormer de -Power Limit ON- aangezet. Na het indrukken van de knop, kwam een bericht: -Setting. . .- en bij -Set Power Limit- was het limiet al ingesteld op 20%. Dus dat werkt vanuit HA dan wel. Nu vandaag kijken of de omvormer nu wel de ingestelde limiet volgt.
In de onderstaande grafiek zie je de ingestelde limiet van 20% bij 800 W en de wijziging in Home Assistant naar 50% bij 2000 W.
:strip_exif()/f/image/XzauUNsaIR9p9WvWRM8NRJcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien heb ik hiermee enkele DT bezitters kunnen helpen.
@PeteSplit Je kan het ook via de SolarGo app activeren (& instellen).
Onder "Operating Parameters" => "Power Limit" op "On"
en dan de gewenste wattage via "Power Limit Value".
Werkt bij mij voor een GW5000D-NS en voor een GW3600D-TS.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op je PVOutput.org, https://pvoutput.org/list.jsp?userid=119533 zie ik drie cijfers achter de komma voor de Energy. Heb je iets veranderd?CrashOne schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:42:
Met welke resolutie krijgen jullie het totaal op de dag opgewekte kWh binnen? Ik krijg maar 1 cijfer achter de komma terug (via script over wifi), maar vroeg me af of dat niet preciezer te verkrijgen is.
(ik heb nl. ook maar 1 cijfer achter de komma, en daardoor berekent PVOutput de average per 5 min vaak als nul, totdat er weer 0.1kWh bijkomt, en dan komt het gemiddelde (voor die 5min) op 1200W.)
Bij mij is alleen het op de huidige dag opgewekte totaal met 1 cijfer achter de komma, de huidige opwek is met 3.stroom schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:37:
[...]
Op je PVOutput.org, https://pvoutput.org/list.jsp?userid=119533 zie ik drie cijfers achter de komma voor de Energy. Heb je iets veranderd?
(ik heb nl. ook maar 1 cijfer achter de komma, en daardoor berekent PVOutput de average per 5 min vaak als nul, totdat er weer 0.1kWh bijkomt, en dan komt het gemiddelde (voor die 5min) op 1200W.)
Ik wilde eerst iedere minuut de data ophalen en dan het gemiddelde berekenen, maar de afwijking wordt er niet veel beter van (en is nu ook nog wel te overzien).
Vandaag negatieve prijzen, proberen via de app uit te zetten maar geen success. De omvormer lijkt gewoon niet op mijn instelling wijzigen te reageren. Helaas niet thuis dus betalen voor de zonnestroom.. Aangezien ik dus mijn inverter niet geupdate krijg, hoe kan ik deze wel geautomatiseerd uitzetten? Kan dit wel via modbus?
solargo app neem ik aan? Heb je recente arm-firmware?jancoow schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:58:
Vandaag negatieve prijzen, proberen via de app uit te zetten maar geen success. De omvormer lijkt gewoon niet op mijn instelling wijzigen te reageren. Helaas niet thuis dus betalen voor de zonnestroom.. Aangezien ik dus mijn inverter niet geupdate krijg, hoe kan ik deze wel geautomatiseerd uitzetten? Kan dit wel via modbus?
Nee, via sems portal.KabouterSuper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:05:
[...]
solargo app neem ik aan? Heb je recente arm-firmware?
Ik heb firmware via de email ontvangen van GoodWe maar ik krijg de omvormer niet geupdate. Hij leest de bestanden niet van de usb stick af.
Het bestand heet: 410-00033-19-437.bin
Ik wist niet dat je het vermogen kon terugschroeven via semsportal.jancoow schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Nee, via sems portal.
Ik heb firmware via de email ontvangen van GoodWe maar ik krijg de omvormer niet geupdate. Hij leest de bestanden niet van de usb stick af.
Het bestand heet: 410-00033-19-437.bin
Maar als je geen recente firmware hebt, dan wordt het sowieso lastiger.
Ter info, het is mij ook nooit gelukt om de firmware te updaten. Heb je de omvormer uitgezet (dc en ac kant), toen de usb stick erin gedaan, toen dc aangezet en toen 3 minuten gewacht?
Ja, dit heb ik allemaal geprobeerd. Geen success.. Ik wil gewoon alles lokaal uitlezen en heel sems portal uitschakelen. Mijn nieuwe hoymiles systeem werkt zo perfect met automatisch afschakelen bij negatieve prijzen, en dit wil ik ook op de goodwe doorvoeren.KabouterSuper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:44:
[...]
Ik wist niet dat je het vermogen kon terugschroeven via semsportal.
Maar als je geen recente firmware hebt, dan wordt het sowieso lastiger.
Ter info, het is mij ook nooit gelukt om de firmware te updaten. Heb je de omvormer uitgezet (dc en ac kant), toen de usb stick erin gedaan, toen dc aangezet en toen 3 minuten gewacht?
Weet jij toevallig wat er gebeurd als ik dit bestand in de wifi stick webpagina upload? Of is dat alleen de wifi stick updaten?
Dat zou ik niet aandurven. Er zijn vier dingen die je kunt updaten...jancoow schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Weet jij toevallig wat er gebeurd als ik dit bestand in de wifi stick webpagina upload? Of is dat alleen de wifi stick updaten?
ARM-firmware van omvormer
Firmware van omvormer
Firmware van wifistick
Web-software van wifistick
En welke is precies nodig voor de modbus tcp voor het lokaal uitlezen?KabouterSuper schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Dat zou ik niet aandurven. Er zijn vier dingen die je kunt updaten...
Firmware van omvormer
Firmware van wifistick
De arm-firmware dacht ikjancoow schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:24:
[...]
En welke is precies nodig voor de modbus tcp voor het lokaal uitlezen?
De eerste 2 kan je waarschijnlijk rechtstreeks via de SolarGo app updaten.KabouterSuper schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Dat zou ik niet aandurven. Er zijn vier dingen die je kunt updaten...
Firmware van omvormer
Firmware van wifistick
Onder settings -> Firmware Update -> Select Firmware (Manual Selection)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zit helaas in een catch-22. Zodra de solargo app connectie probeert te maken, stopt de stick ermee. Waarschijnlijk kan ik dat oplossen met een recente firmware-versie. Ik heb nu v1.00.00, dus een heule oude.dunklefaser schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:52:
[...]
De eerste 2 kan je waarschijnlijk rechtstreeks via de SolarGo app updaten.
Ik ben al een jaar bezig om de firmware te upgraden. heb solargo geprobeerd, diverse pogingen om remote te updaten via de goodwe-support (email en telefoon) en met een windowsXP laptop. Niets lukt helaas. Wat betreft windowsXP, ik vermoed dat ik iets fout doe om connectie te krijgen tussen de laptop en de omvormer. Helaas zijn de instructies niet specifiek genoeg dat ik erachter kom wat ik fout doe.
Een ieder ontzettend bedankt die hier iets in heeft betekend, ik heb gisteren elke pagina stuk voor stuk gelezen en heeft mij echt verder geholpen.
Wij hebben een GW4200D-NS uit 2017, dus al van een tijd terug.
Destijds account aangemaakt bij SEMS, maar toen was het dashboard nog slechter. Uiteindelijk, ook toen steeds meer "China-gevaar" bekend werd, besloten deze van het internet te houden en maar gewoon z'n werk te laten doen. Ik heb toen ook nog een "account verwijderen" verzoek ingediend, in hoeverre dat zin had haha. (Denk niet veel)
Inmiddels geïsoleerd netwerk hiervoor aangemaakt. Ik nieuw SEMS account aangemaakt, probeer te koppelen via de SEMS app, maar ik kom niet verder nadat je moet verbinden met het AP WiFi netwerk van de ontvormer. Ik liep dus vast. Toen kon je in SEMS een nieuwe "installatie" aanmaken, dus gedaan. Daarna kreeg je melding: "Nog geen inventer gevonden, wil je koppelen?" Dus dat gedaan, en dit keer op basis van Serial Number & Check Number. => Staat op sticker aan de zijkant.
Toen kreeg ik melding dat deze inventor gekoppeld was aan een bestaand account. Dus ik wachtwoord vergeten gedaan, maar geen mail binnen. Daarna wachtwoord vergeten en dan op S/N laten zoeken. Toen zag ik een ander mailadres staan. Daar resetmail op aangevraagd, maar kreeg niks binnen.
Toen vond ik dit artikel. Dus ik heb een mail gestuurd naar service.nl@goodwe.com met foto van de sticker enzovoort. Dag later heb ik naar ze gebeld (030 310 0456) en kreeg ik Engelstalige mevrouw aan de lijn. Pakte mijn mail/ticket er bij, en na 2 minuten was netjes mijn inventor gekoppeld aan mijn nieuwe SEMS account: echt meer dan perfect.
Vervolgens doorgelezen over lokaal uitlezen hier. Ik las ook verhalen van handmatig updaten door een te oude firmware, dus was beetje spannend. Ik gisteren mail gestuurd en vanmiddag gebeld naar het Engelse nummer. Mevrouw gaf aan dat het haar niet lukte.. Ik moest mail sturen naar service.nl@goodwe.com. Ik toch beetje stout het Nederlandstailige nummer voor monteurs bellen. (030 737 1140)
Ik vroeg om een update, en hij ging op basis van S/N meteen kijken. Het lukte niet om meteen ARM 24 (laatste) vanaf versie V1.05.03 te installeren. Vervolgens probeerde hij oudere versie, maar steeds lukte het niet. Tot ARM 9, dacht ik; dat leek wel goed te gaan. Daarna zou hij het steeds verder proberen en mij via de mail op de hoogte houden. Half uurtje geleden keek ik, zat ik al op ARM 18 en werkte uitlezen via HomeAssistant al. En zojuist kreeg ik netjes mail dat update ARM versie 24 is gelukt.
Meer dan tevreden!
Destijds account aangemaakt bij SEMS, maar toen was het dashboard nog slechter. Uiteindelijk, ook toen steeds meer "China-gevaar" bekend werd, besloten deze van het internet te houden en maar gewoon z'n werk te laten doen. Ik heb toen ook nog een "account verwijderen" verzoek ingediend, in hoeverre dat zin had haha. (Denk niet veel)
Inmiddels geïsoleerd netwerk hiervoor aangemaakt. Ik nieuw SEMS account aangemaakt, probeer te koppelen via de SEMS app, maar ik kom niet verder nadat je moet verbinden met het AP WiFi netwerk van de ontvormer. Ik liep dus vast. Toen kon je in SEMS een nieuwe "installatie" aanmaken, dus gedaan. Daarna kreeg je melding: "Nog geen inventer gevonden, wil je koppelen?" Dus dat gedaan, en dit keer op basis van Serial Number & Check Number. => Staat op sticker aan de zijkant.
Toen kreeg ik melding dat deze inventor gekoppeld was aan een bestaand account. Dus ik wachtwoord vergeten gedaan, maar geen mail binnen. Daarna wachtwoord vergeten en dan op S/N laten zoeken. Toen zag ik een ander mailadres staan. Daar resetmail op aangevraagd, maar kreeg niks binnen.
Toen vond ik dit artikel. Dus ik heb een mail gestuurd naar service.nl@goodwe.com met foto van de sticker enzovoort. Dag later heb ik naar ze gebeld (030 310 0456) en kreeg ik Engelstalige mevrouw aan de lijn. Pakte mijn mail/ticket er bij, en na 2 minuten was netjes mijn inventor gekoppeld aan mijn nieuwe SEMS account: echt meer dan perfect.
Vervolgens doorgelezen over lokaal uitlezen hier. Ik las ook verhalen van handmatig updaten door een te oude firmware, dus was beetje spannend. Ik gisteren mail gestuurd en vanmiddag gebeld naar het Engelse nummer. Mevrouw gaf aan dat het haar niet lukte.. Ik moest mail sturen naar service.nl@goodwe.com. Ik toch beetje stout het Nederlandstailige nummer voor monteurs bellen. (030 737 1140)
Ik vroeg om een update, en hij ging op basis van S/N meteen kijken. Het lukte niet om meteen ARM 24 (laatste) vanaf versie V1.05.03 te installeren. Vervolgens probeerde hij oudere versie, maar steeds lukte het niet. Tot ARM 9, dacht ik; dat leek wel goed te gaan. Daarna zou hij het steeds verder proberen en mij via de mail op de hoogte houden. Half uurtje geleden keek ik, zat ik al op ARM 18 en werkte uitlezen via HomeAssistant al. En zojuist kreeg ik netjes mail dat update ARM versie 24 is gelukt.
Meer dan tevreden!
@ikheetjeff ARM 18 lijkt dan idd. de minimale versie te zijn die "compatible" met HA is.
Alles daarboven is dan bonus.
Alles daarboven is dan bonus.
Ik krijg mijn omvormer niet eens gekoppeld via de solargo app, ik krijg altijd connection failure als ik connect met het solar-wifi netwerkdunklefaser schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:52:
[...]
De eerste 2 kan je waarschijnlijk rechtstreeks via de SolarGo app updaten.
Ik dus ook. Wat is je firmware versie? Die kan je iha vinden door de knop een aantal keer in te duwen.jancoow schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:30:
[...]
Ik krijg mijn omvormer niet eens gekoppeld via de solargo app, ik krijg altijd connection failure als ik connect met het solar-wifi netwerk
Deze geeft versie 1.13.04 aanKabouterSuper schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:14:
[...]
Ik dus ook. Wat is je firmware versie? Die kan je iha vinden door de knop een aantal keer in te duwen.
1.13.04 geeft volgens mij dan aan dat je DSP firmware op 13 zit. En je ARM firmware op 04.
Door bv 410-00033-19-437.bin te flashen ga je naar 1.13.19
Je zou ook nog de DSP firmware kunnen flashen. Ik heb zelf nu in mijn 4200-DNS V1.22.20, dus DSP 22, ARM 20.
p.s. ik denk trouwens niet dat je de stap van ARM 04 naar ARM 19 in 1x kan maken. Maar dat zou je moeten testen. Met een beetje pech heb je nog wat oudere ARM versies nodig en zo stapsgewijs van 04 naar 19 te gaan.
Je zou ook nog de DSP firmware kunnen flashen. Ik heb zelf nu in mijn 4200-DNS V1.22.20, dus DSP 22, ARM 20.
p.s. ik denk trouwens niet dat je de stap van ARM 04 naar ARM 19 in 1x kan maken. Maar dat zou je moeten testen. Met een beetje pech heb je nog wat oudere ARM versies nodig en zo stapsgewijs van 04 naar 19 te gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door mrmartinuz op 03-05-2024 21:18 . Reden: kleine toevoeging of upgraden ]
Ik gebruik nu een automation met de polling om de 15 sec en een automation met de polling om de 3min (door bijvoorbeeld met een trigger twee keer per dag van automation te wisselen) dan heb ik geen gaten in de SEMS portal en wordt de SEMS portal toch helemaal aangevuld.Jrenni schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:37:
@PeteSplit
Ikzelf heb HA en SEMS gecombineerd door middel van een custom automatisering in HA.
Die gaat om de 10 seconden mijn PV sensoren gaan pollen, behalve tussen xx:25 en xx:30 en xx:55 en xx:00 (en behalve wanneer de opbrengst lager is dan 40W).
Op die manier stuurt de omvormer op 2 momenten per uur alle data toch nog door naar SEMS (en is die compleet), maar heb ik het grootste deel van de tijd toch een 10 seconden polling in HA. Binnen die 5 minuten valt trouwens nog eens het 180s interval dat ik in de integratie staan heb.
Het gebeurt wel af en toe dat ik gaten heb in SEMS, maar dat neem ik er graag bij.
Oke, echter had GoodWe mij deze firmware via de mail doorgestuurd, dus dan zou het toch redelijk safe moeten zijn om het datasend programma te gebruiken? Of kan ik de omvormer bricken?mrmartinuz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:16:
1.13.04 geeft volgens mij dan aan dat je DSP firmware op 13 zit. En je ARM firmware op 04.
Ik heb precies dezelfde Goodwe, wel dan van 2020 , vandaag ook gebeld en contact gehad, de firmware is geupdate van de Goodwe, maar dus ook nog steeds geen verbinding kunnen krijgen met HA. Vanmiddag dus ook gevraagd of ze ook de ARP firmware kon updaten, ben benieuwd naar de reactie morgenikheetjeff schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:37:
Een ieder ontzettend bedankt die hier iets in heeft betekend, ik heb gisteren elke pagina stuk voor stuk gelezen en heeft mij echt verder geholpen.
Meer dan tevreden!
Vandaag dus de update gekregen, nu zien welke van de 31 entiteiten ik moet gebruiken in mijn energie dashboard van HA.taz10 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:03:
[...]
Ik heb precies dezelfde Goodwe, wel dan van 2020 , vandaag ook gebeld en contact gehad, de firmware is geupdate van de Goodwe, maar dus ook nog steeds geen verbinding kunnen krijgen met HA. Vanmiddag dus ook gevraagd of ze ook de ARP firmware kon updaten, ben benieuwd naar de reactie morgen
Ik kreeg als reactie dit meegestuurd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PyHDI7ja7cSDMAMgRw8OJd2W.png?f=user_large)
Nieuwste SolarGo app 5.5
In de beknopte "changelog" staat:
[Firmware Upgrade]
1. Supported local firmware upgrade for grid-tie inverters
2. Supported AFCI firmware upgrade for ET50 series
[Communication Optimization]
1. Improved response speed for Bluetooth an WiFi-communication
2. Improved WLAN detection
[Bug fixes]
Fixed some known issues
==============
Dat ze de mogelijkheid tot local firmware upgrade nu noemen is lovenswaardig
alleen hebben ze deze optie bij de overgang van 5.4 -> 5.5 juist weggehaald!
Onder Firmware Update kreeg je onder 5.4 en ouder de mogelijkheid een "local file" voor de upload te kiezen,
nu krijg je alleen nog een scherm "Firmware Information" te zien (ook ben je als installer ingelogd!)
zonder de mogelijkheid iets te uploaden. De informatie is wel wat gedetailleerder.
met een toevoeging voor een subversienummer.
Bijvoorbeeld ARM FW Version: 50.271 (was eerst alleen "50")
of DSP FW Version: 51.00.51.--
[Firmware Upgrade]
[Bug fixes]
Fixed some known issues
==============
Onder Firmware Update kreeg je onder 5.4 en ouder de mogelijkheid een "local file" voor de upload te kiezen,
nu krijg je alleen nog een scherm "Firmware Information" te zien (ook ben je als installer ingelogd!)
zonder de mogelijkheid iets te uploaden. De informatie is wel wat gedetailleerder.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 18-05-2024 11:43 ]
ik heb ook een GoodWe 2500XS maar mijn firmware draait op Firmware version V1.0.3.8KabouterSuper schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:06:
[...]
[...]
Ja, goodwe biedt een (lokale) api aan via udp, zie bijvoorbeeld
https://community.goodwe.com/solution/API%20introduction
en
https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/
Het is wel nodig om een bepaalde ARM firmware te hebben. In de tweede link staat dat dit minimaal versie 13 of 15 moet zijn (hoewel ik zelf dacht dat versie 14 nodig was). Dit is de reden dat ik mijn omvormer wil updaten (ik heb een 4200DNS met oude firmware en een 2500XS met nieuwe firmware).
Mijn 2500XS kan ik via python benaderen:
Eerst goodwe installeren (pip install goodwe)
en dan https://github.com/mleten...c3ae358e/inverter_test.py draaien
Let op dat je de FAMILY op None zet (zonder quotes) en dat er nogal wat debug meldingen langskomen.
Als dit werkt, dan zou het ook in home assistant moeten werken. En dan kan je ook de omvormer terugschroeven bij negatieve prijzen.
Maar het begint allemaal met een recente ARM-firmware.
kortom ik moet een ARM firmware hebben maar kan hier niet aan komen? weet iemand hoe je deze kunt krijgen (en ik heb het gevoel dat ik in stappen moet updaten)
ps. heb wel ticket op hun site ingediend
Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!
Ticket inschieten werkt vaak, mits je aangeeft dat je zowel arm als dsp wilt updaten_DPC_Scorpion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:54:
[...]
ik heb ook een GoodWe 2500XS maar mijn firmware draait op Firmware version V1.0.3.8
kortom ik moet een ARM firmware hebben maar kan hier niet aan komen? weet iemand hoe je deze kunt krijgen (en ik heb het gevoel dat ik in stappen moet updaten)
ps. heb wel ticket op hun site ingediend
Anders zou je het installateurs-telefoonnummer kunnen proberen.
Met de solargo-app (is niet hetzelfde als de semsportal-app) hebben sommige mensen ook succes.
Tenslotte kan je met datasend aan de slag, de link naar de benodigde bestanden staan wel ergens in dit draadje.
@KabouterSuper SolarGo app: Ik heb hier een screenprint van de 5.5.0 versie met datum van 17 mei
er is nu een verbeterde versie 5.5.0 van 18 mei - maar wat de verschillen zijn is niet duidelijk.
Waarschijnlijk een bugfix van de bugfix van de ...
Helaas zie ik nog steeds geen "local upload" van de firmwares.
Wat trouwens wel klopt is de snellere communicatie/response
en er is een extra melding bij instabile "fluctuerende" WiFi-verbinding.
er is nu een verbeterde versie 5.5.0 van 18 mei - maar wat de verschillen zijn is niet duidelijk.
Waarschijnlijk een bugfix van de bugfix van de ...
Helaas zie ik nog steeds geen "local upload" van de firmwares.
Wat trouwens wel klopt is de snellere communicatie/response
en er is een extra melding bij instabile "fluctuerende" WiFi-verbinding.
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 20-05-2024 14:06 ]
ja die solargo app die ziet hem ook niet, helaasKabouterSuper schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Ticket inschieten werkt vaak, mits je aangeeft dat je zowel arm als dsp wilt updaten
Anders zou je het installateurs-telefoonnummer kunnen proberen.
Met de solargo-app (is niet hetzelfde als de semsportal-app) hebben sommige mensen ook succes.
Tenslotte kan je met datasend aan de slag, de link naar de benodigde bestanden staan wel ergens in dit draadje.
en heb ook al wat testen gedaan met die python module maar die ziet hem ook nie
die datasend app heb ik iig op mijn pc staan en daar kom ik ook wel uit
gaat echt om die firmware
nav in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"_DPC_Scorpion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:11:
[...]
ja die solargo app die ziet hem ook niet, helaas
en heb ook al wat testen gedaan met die python module maar die ziet hem ook nie
die datasend app heb ik iig op mijn pc staan en daar kom ik ook wel uit
gaat echt om die firmware
Dit is alles wat ik heb kunnen verzamelen, kweenie of de 2500xs er tussen zit, ik vermoed van wel. (medetweaker "nav" heeft het online gezet).
[ Voor 13% gewijzigd door KabouterSuper op 20-05-2024 15:37 ]
ja geweldigKabouterSuper schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:35:
[...]
nav in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"
Dit is alles wat ik heb kunnen verzamelen, kweenie of de 2500xs er tussen zit, ik vermoed van wel. (medetweaker "nav" heeft het online gezet).

edit: wel dit gevonden... https://solar2.ekora.sk/e...n-module.html#attachments
maar die ene had ik al... (via een link op youtube) en die ander pakt ie ook niet
hij upload hem, zegt dat ie ermee terugkomt.. maar er gebeurd niets
pagina refresh geeft weer de oude
edit2: als ik deze file bekijk:
https://www.photovoltaikf...ring-storage-de-v002-pdf/
daarin staat een link naar een google drive... met fw namelijk deze link:
https://drive.google.com/...VC4M9F_GK5sKP7uq_aDNxwstZ
staat super veel in maar nu nog ff begrijpen welke versie//volgorde want hij slikt ze allemaal nog niet
[ Voor 47% gewijzigd door _DPC_Scorpion op 20-05-2024 17:37 ]
SolarGo - waar gaat dit naar toe?
Ik heb op mijn tablets en de foon SolarGo "gedowngrade" naar versie 5.2.0.
Hier werkt de lokale upgrade optie blijkbaar nog (tenminste nog zichtbaar in het menu)
het swipen van een screen naar de volgende is ook nog mogelijk
en je kan met de credentials van een omvormer naar de volgende omvormer switchen
zonder dat je de app helemaal opnieuw moet starten.
5.4 is al een achteruitgang maar 5.5 is erger.
Ik krijg langzaam de indruk dat ze alles willen coveren met de SolarGo app
maar op een gegeven moment niets meer (goed) werkt.
Met de laatste versies kan blijkbaar ook via BT (LE) verbonden worden.
Ik heb op mijn tablets en de foon SolarGo "gedowngrade" naar versie 5.2.0.
Hier werkt de lokale upgrade optie blijkbaar nog (tenminste nog zichtbaar in het menu)
het swipen van een screen naar de volgende is ook nog mogelijk
en je kan met de credentials van een omvormer naar de volgende omvormer switchen
zonder dat je de app helemaal opnieuw moet starten.
5.4 is al een achteruitgang maar 5.5 is erger.
Ik krijg langzaam de indruk dat ze alles willen coveren met de SolarGo app
maar op een gegeven moment niets meer (goed) werkt.
Met de laatste versies kan blijkbaar ook via BT (LE) verbonden worden.
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 23-05-2024 20:57 ]
Misschien off topic, maar wil graag de volgende vraag stellen.
Vandaag 1 juni is er een nieuwe maand en dag begonnen, de standen zijn op nul gezet.
Maar mijn GoodWe GW4K-DT heeft ook de totale generatie op nul gezet.
Begin nu met alle standen helemaal opnieuw. Heeft iemand dit eerder meegemaakt ? Oplossing ?
Vandaag 1 juni is er een nieuwe maand en dag begonnen, de standen zijn op nul gezet.
Maar mijn GoodWe GW4K-DT heeft ook de totale generatie op nul gezet.

Begin nu met alle standen helemaal opnieuw. Heeft iemand dit eerder meegemaakt ? Oplossing ?
Hallo allen,
Ik wil mijn Goodwe GS5000D-NS lokaal uitlezen via Homey. Ik krijg het niet voor elkaar. Nou ben ik ook niet heel erg thuis in udpp etc. Wat ik tot nu toe gedaan heb:
ARM firmware laten updaten zodat ik gebruik kan maken van solargo. Dat werkt inmiddels.
Dan de Omvormer toevoegen aan Homey via de goodwe app met modbus. Dan gebeurt er helemaal niks.
Vervolgens een LAN box aangeschaft, vast aangesloten aan kabel. Static ip gegeven. Maar dan kom ik niet in SolarGo. Die krijg ik dan met geen mogelijkheid verbonden. Ik zie overigens wel een AP staan. HF-E20. Overigens ook geen reactie in Homey.
Wat kan ik nog meer proberen?
Ik wil mijn Goodwe GS5000D-NS lokaal uitlezen via Homey. Ik krijg het niet voor elkaar. Nou ben ik ook niet heel erg thuis in udpp etc. Wat ik tot nu toe gedaan heb:
ARM firmware laten updaten zodat ik gebruik kan maken van solargo. Dat werkt inmiddels.
Dan de Omvormer toevoegen aan Homey via de goodwe app met modbus. Dan gebeurt er helemaal niks.
Vervolgens een LAN box aangeschaft, vast aangesloten aan kabel. Static ip gegeven. Maar dan kom ik niet in SolarGo. Die krijg ik dan met geen mogelijkheid verbonden. Ik zie overigens wel een AP staan. HF-E20. Overigens ook geen reactie in Homey.
Wat kan ik nog meer proberen?
fyi mijn web interface staat nogsteeds op_DPC_Scorpion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:54:
[...]
ja geweldig.. maar zo ver ik kan zien geen .bin files
edit: wel dit gevonden... https://solar2.ekora.sk/e...n-module.html#attachments
maar die ene had ik al... (via een link op youtube) en die ander pakt ie ook niet
hij upload hem, zegt dat ie ermee terugkomt.. maar er gebeurd niets
pagina refresh geeft weer de oude
edit2: als ik deze file bekijk:
https://www.photovoltaikf...ring-storage-de-v002-pdf/
staat super veel in maar nu nog ff begrijpen welke versie//volgorde want hij slikt ze allemaal nog niet
Current version: V1.0.3.8
Maar de plugin werkt wel en kan nu lokaal uitlezen zie:
enn.. Firmware: 21.21.13 / None zegt ie
/f/image/JUtkYX8ttdRVbRDQmACSrKfp.png?f=fotoalbum_large)
eind goed all good (in de tussentijd had ik emt de pvoutput plugin maar die is afhankelijk van upoloader (script) en weer download dit is veel sneller en accurater.. LEUK ;-)
Ik heb ook een GW2500-XS, en heb even 2 vragen voor je._DPC_Scorpion schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:29:
[...]
fyi mijn web interface staat nogsteeds op
Current version: V1.0.3.8
Maar de plugin werkt wel en kan nu lokaal uitlezen zie:
enn.. Firmware: 21.21.13 / None zegt ie![]()
[Afbeelding]
eind goed all good (in de tussentijd had ik emt de pvoutput plugin maar die is afhankelijk van upoloader (script) en weer download dit is veel sneller en accurater.. LEUK ;-)
Ik heb zelf versie 13.13.14 (volgens HA), maar "probleem" bij mij is dat de connectie (over UDP) blijkbaar erg flaky is. Als ik zelf met de goodwe python package (die HA ook gebruikt) probeer te spelen dan zie ik:
- Vaak een timeout, dus geen response
- Als er wel een response is, dan is het UDP package vaak "te klein": Hij verwacht 153 bytes, maar krijgt maar 107, of 101, of 139, of 78, of ..... bytes.
Hierdoor komt het soms voor dat HA een half uur geen data van de omvormer krijgt.. Mijn HA log wordt er vol mee gespamd (errors: [homeassistant.components.goodwe.coordinator] Error fetching GoodWe data: ('No valid response received even after 10 retries', 3)) en de grafieken zijn steeds onderbroken..
/f/image/ebgVXSQr29lG0sRglc0xXQb4.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus 2 vragen aan jou:
- Heb jij ook last van dit fenomeen? Of is jouw log wel leeg en grafieken mooi ononderbroken?
- Kan je delen welke FW files je van de google-drive link in je eerdere post hebt gebruikt (of toch via een andere manier de FW update gedaan?), en via welke tool? (EzFlash, DataSend of DataSend for COM?)
Als jij het probleem ook hebt moet ik nog eens kijken of ik wel ga updaten..
- Zo niet, dan hoop ik dat de DSP update (van 13 naar 21) hierbij een verbetering geeft.
- Zo niet, dan wellicht de downgrade van ARM van 0x14 (20) naar 0x13 (19).
- Als dat allemaal niet werkt misschien toch maar vragen of de installateur nog een WiFi stick heeft
Zojuist met het datasend programma hier en de ontvangen 410-00033-19-437.bin via de support gedurft te flashen.. Na lang wachten lijkt de update geslaagd! Modbus TCP lijkt nu te werken.
Mijn gw1500-ns is nu geupgrade van v1.0.2 naar versie v1.13.19.
Echter zie ik nog wel het stomme wifi netwerk. Kan ik de wifi stick ook updaten?
Echter zie ik nog wel het stomme wifi netwerk. Kan ik de wifi stick ook updaten?
Hoe heb je de connectie gemaakt? USB kabeltje en windows xp-laptop?jancoow schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:22:
Zojuist met het datasend programma hier en de ontvangen 410-00033-19-437.bin via de support gedurft te flashen.. Na lang wachten lijkt de update geslaagd! Modbus TCP lijkt nu te werken.
Wifistick kan ook geupdated worden in sommige gevallen inderdaad. Ik zal eens kijken naar instructies (ben niet thuis nu).
Een windows 10 virtual machine op mijn linux laptop op een externe ssd met een usb A naar A kabel. Meer sketchy kan het niet zijnKabouterSuper schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:30:
[...]
Hoe heb je de connectie gemaakt? USB kabeltje en windows xp-laptop?
Wifistick kan ook geupdated worden in sommige gevallen inderdaad. Ik zal eens kijken naar instructies (ben niet thuis nu).
:strip_exif()/f/image/dOoH1jLJAx55gc9UsrnShdXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Is er nog een reden om nu nog verder te updaten? Via de solarGO app lukt dit ook niet want de wifi stick firmware staat op -
[ Voor 7% gewijzigd door jancoow op 08-06-2024 16:38 ]
Ik heb hetzelfde probleem met mijn GW4200D-NS met UTP-module en firmware 51.24. Met mijn GW2500XS11 met WiFi-module op firmware 56.34 heb ik nergens last van. Volgens GoodWe heeft mijn GW4200D-NS de nieuwste firmware. Op het internet en in dit topic vind ik eigenlijk maar weinig over hetzelfde probleem. In dit topic ben jij volgens mij de eerste die dit meldt.nairolf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:33:
[...]
Ik heb ook een GW2500-XS, en heb even 2 vragen voor je.
Ik heb zelf versie 13.13.14 (volgens HA), maar "probleem" bij mij is dat de connectie (over UDP) blijkbaar erg flaky is. Als ik zelf met de goodwe python package (die HA ook gebruikt) probeer te spelen dan zie ik:
- Als er wel een response is, dan is het UDP package vaak "te klein": Hij verwacht 153 bytes, maar krijgt maar 107, of 101, of 139, of 78, of ..... bytes.
Hierdoor komt het soms voor dat HA een half uur geen data van de omvormer krijgt.. Mijn HA log wordt er vol mee gespamd (errors: [homeassistant.components.goodwe.coordinator] Error fetching GoodWe data: ('No valid response received even after 10 retries', 3)) en de grafieken zijn steeds onderbroken..
[Afbeelding]
- Heb jij ook last van dit fenomeen? Of is jouw log wel leeg en grafieken mooi ononderbroken?
- Kan je delen welke FW files je van de google-drive link in je eerdere post hebt gebruikt (of toch via een andere manier de FW update gedaan?), en via welke tool? (EzFlash, DataSend of DataSend for COM?)
- Zo niet, dan hoop ik dat de DSP update (van 13 naar 21) hierbij een verbetering geeft.
- Als dat allemaal niet werkt misschien toch maar vragen of de installateur nog een WiFi stick heeft, want ik heb bij installatie juist een LAN stick gevraagd omdat ik geen goede WiFi had op zolder (inmiddels wel)
Wil mogelijk een GW5000-DNS-30 aanschaffen maar kan ik een ESP met modbus aansluiten op een Goodwe of kan modbus alleen op ethernet als je hun wifi/lan module aansluit?
Als ik namelijk ook een directe modbus aansluiting heb kan ik heel die wifi/lan module skippen en heb ik ook geen accounts of internet nodig.
Als ik namelijk ook een directe modbus aansluiting heb kan ik heel die wifi/lan module skippen en heb ik ook geen accounts of internet nodig.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ik heb mijn Goodwe GW3000XS op een wifi ssid die geen internet toegang heeft, account of internet is dus niet nodig. Daarmee prima lokaal uit te lezen in Home assistent.tismij schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:54:
Wil mogelijk een GW5000-DNS-30 aanschaffen maar kan ik een ESP met modbus aansluiten op een Goodwe of kan modbus alleen op ethernet als je hun wifi/lan module aansluit?
Iemand anders die dit ook al geprobeerd heeft? Ik heb de neiging hetzelfde te doen, want in voorbereiding op uurprijzen en terugleververgoedingen wil ik naast uitlezen (nu via SEMS Portal online) eigenlijk ook deze set kunnen 'limiteren' of uitzetten bij (erg) negatieve prijzen.ikheetjeff schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:37:
Meer dan tevreden!
Kan ik die module dan ook met lokale API o.i.d. benaderen? Wil graag buiten HA om de omvormer pollen en de data opslaan in een database (doe logging naar oude omvormer met python naar een kastje van FP4all nog).PerlinNoise schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Ik heb mijn Goodwe GW3000XS op een wifi ssid die geen internet toegang heeft, account of internet is dus niet nodig. Daarmee prima lokaal uit te lezen in Home assistent.
Wil dus uiteindelijk met een script op mijn server iedere ~5 minuten ofzo een reqeust sturen en de resultaten opslaan, zo kan ik altijd ook de historie terugkijken.
(ga overigens hetzelfde doen met een kwh meter die ik eraan ga hangen dus dan zie ik ook meteen afwijkingen in opbrengst, de verzoeken direct naar de omvormer zijn ook meer voor volages en temperatuur e.d.)
Data is leuk
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
In de nieuwe update, versie 5.5.1, is de uploadmogelijkheid weer terug.dunklefaser schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:37:
Nieuwste SolarGo app 5.5
[Firmware Upgrade]
[Bug fixes]
Fixed some known issues
==============
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ik zou graag willen weten hoe het ontwikkel/verbeterproces bij Goodwe precies verloopt.Pinobigbird schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:45:
[...]
In de nieuwe update, versie 5.5.1, is de uploadmogelijkheid weer terug.
Een onafhankelijke controle op de verbeter/debuggingdoelen lijken ze niet te hebben.
Het is niet de eerste keer dat ze iets claimen en het tegenovergestelde "bereiken".
Elke keer een forse regressie en transparant (ook in hun communicatie) zijn ze sowieso niet.
Ik blijf voorlopig bij 5.2 - doet dat wat mijn omvormers kunnen en ik kan van omvormer switchen
zonder opnieuw te moeten inloggen.
En ik kan gewoon nog tussen de schermen swipen, wat daarna niet meer mogelijk is.
Ik wacht nog steeds op een ingebouwde uitgebreide MQTT-client, dan kan ik met een afgedankte foon
de rest van de domotica van relevante informatie voorzien (additioneel 2-weg communicatie graag).
dunklefaser schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:00:
@PeteSplit Je kan het ook via de SolarGo app activeren (& instellen).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@esphome Dat zich de SolarGo app met de Accespoint van de WiFi-stick van de buurman kan verbinden
ligt natuurlijk aan een nalatigheid van de solarteur - als hij het standaard wachtwoord niet veranderd.
Ik zou iig de buurman informeren.
Ik heb bij mij trouwens ook de wachtwoorden voor "eigenaar" en "installer"
binnen de SolarGo app veranderd.
ligt natuurlijk aan een nalatigheid van de solarteur - als hij het standaard wachtwoord niet veranderd.
Ik zou iig de buurman informeren.
Ik heb bij mij trouwens ook de wachtwoorden voor "eigenaar" en "installer"
binnen de SolarGo app veranderd.
Members only: streng geheim
Inloggen
@dunklefaser
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 28-06-2024 23:12 ]
Je kan het wel aanpassen, maar de volgende dag is het gewoon weer default.
There are no secrets, only information you do not yet have
Mede dit was voor mij de reden om de wifi stick te dumpen en een Raspberry Pi PICO te gebruiken als WLAN modulezeroday schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:13:
[...]
Dan moet ik zelf teveel hobby-en .. en wordt de vrouw des huizes hier ook ongelukkig als er een onderbreking is in de statistiekenNo13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:29:
[...]
Mede dit was voor mij de reden om de wifi stick te dumpen en een Raspberry Pi PICO te gebruiken als WLAN module
Je kan ook een HomeWizard P1 + losse inbouw kWh-meter (voor tussen de groep van de panelen) aanschaffen: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Bij familie ook gemonteerd toen we daar zonnepanelen hebben geplaatst. Alles mooi in één app en niet afhankelijk van brakke Chinese logging portals
Bij familie ook gemonteerd toen we daar zonnepanelen hebben geplaatst. Alles mooi in één app en niet afhankelijk van brakke Chinese logging portals
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2024 16:15 ]
zeroday schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:13:
[...]
Members only:
Inloggen
Ja, maar ik ben geen electricien, ik krijg zo'n ding er nooit tussenThinkPad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:15:
Je kan ook een HomeWizard P1 + losse inbouw kWh-meter (voor tussen de groep van de panelen) aanschaffen: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
en dan heb ik het niet over Wi-Fi P1 meter. Ik heb daar nog een oude 'enelogic' P1 netwerk meter op zitten
Maar ziet alleen maar de teruglever ..
ik bedoelde die Wi-Fi kWh meter
[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 01-07-2024 16:50 ]
Inderdaad lost een update van de webinterface van de wifistick het probleem op van resets van wachtwoorden. De communicatie naar semsportal zou je er wel mee kunnen verliezen (mijn xs heeft nog semsportal, mijn dns niet meer).
@esphome , @zeroday , @No13 Een probleem bij Goodwe is dat ze de revisiehistorie niet (goed) bijhouden
niet bij de app en ook niet bij de soft/firmware. Van Change Management hebben ze blijkaar nog niets gehoord. De WiFi stick hebben ze sowieso niet zelf ontwikkeld.
De handmatige manier van updaten is ook niet uniform, een update krijg je pas als je via een telefoontje bij de servicedesk aan de bel trekt.
Het is bij Goodwe gewoon niet goed geregeld met de "connectivity" (en security).
@esphome @Proton_ Idd webinterface 1.3.1 (en hoger hoop ik) onthoudt het aangepaste wachtwoord.
Maar een aangepaste AP-naam ben je de volgende ochtend nog steeds kwijt.
Mijn omvormer is trouwens zonder naam: "sine nomine" en hij verbindt met een soort IoT-WLAN.
Op mijn oude Omnik kon je de AP SSID veranderen en ook nog op "hidden" zetten (als ik me niet vergis), dus bijna onzichtbaar.
Kan toch alles niet zo moeilijk zijn (en hoeft ook geen geld & tijd te kosten).
Kijk maar naar de recentere Shelly's met ESP32, bijvoorbeeld de Shelly Plus2PM.
Van alles onboard: WiFi, BTLE, kan met 2 WLAN's verbinden (roaming), MQTT, TLS configuration, etc., etc. . . .
niet bij de app en ook niet bij de soft/firmware. Van Change Management hebben ze blijkaar nog niets gehoord. De WiFi stick hebben ze sowieso niet zelf ontwikkeld.
De handmatige manier van updaten is ook niet uniform, een update krijg je pas als je via een telefoontje bij de servicedesk aan de bel trekt.
Het is bij Goodwe gewoon niet goed geregeld met de "connectivity" (en security).
@esphome @Proton_ Idd webinterface 1.3.1 (en hoger hoop ik) onthoudt het aangepaste wachtwoord.
Maar een aangepaste AP-naam ben je de volgende ochtend nog steeds kwijt.
Mijn omvormer is trouwens zonder naam: "sine nomine" en hij verbindt met een soort IoT-WLAN.
Op mijn oude Omnik kon je de AP SSID veranderen en ook nog op "hidden" zetten (als ik me niet vergis), dus bijna onzichtbaar.
Kan toch alles niet zo moeilijk zijn (en hoeft ook geen geld & tijd te kosten).
Kijk maar naar de recentere Shelly's met ESP32, bijvoorbeeld de Shelly Plus2PM.
Van alles onboard: WiFi, BTLE, kan met 2 WLAN's verbinden (roaming), MQTT, TLS configuration, etc., etc. . . .
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 01-07-2024 18:42 ]
@dunklefaser
Members only:
Inloggen
Waarom tussen [mo]...[/mo] tags
Komt de leesbaarheid niet ten goede. Kan je die tags verwijderen en er een gewone post van maken?
Sometimes you need to plan for coincidence
Hopelijk zit ik in het juiste topic. Ik heb een GW2000-SS (Wireless - 2015) en sinds een paar dagen word er geen stroom (10 panelen) meer opgewekt. Alle drie lampjes branden continu, ook na een herstart.
Sinds ~2 maanden een 3 fase aansluiting gekregen, en sinds 1 maand een nieuwe router. WiFi is te zien (zal wel een aparte module op de omvormer zijn) en ook na het inloggen op de omvormer zie ik geen vreemde dingen.
Iemand een idee wat het constant branden van de 3 lampjes kan betekenen?
Sinds ~2 maanden een 3 fase aansluiting gekregen, en sinds 1 maand een nieuwe router. WiFi is te zien (zal wel een aparte module op de omvormer zijn) en ook na het inloggen op de omvormer zie ik geen vreemde dingen.
4.2 Indicator Lightsetore schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:21:
Hopelijk zit ik in het juiste topic. Ik heb een GW2000-SS (Wireless - 2015) en sinds een paar dagen word er geen stroom (10 panelen) meer opgewekt. Alle drie lampjes branden continu, ook na een herstart.
Yellow: light on indicates the inverter is electrified; light off
means the inverter is not electrified.
Green: light on indicates the inverter is feeding power; light off
means the inverter is not generating power at the moment. Slow
flicking (1HZ) indicates the inverter is self-checking while fast
flicking (5HZ) indicates inverter finishes self-checking and is
ready for grid integration.
Red: light on indicates abnormal conditions appear; light off
means there is no abnormal condition
https://www.westlandsolar...nual-WestlandSolar.nl.pdf
nairolf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:33:
[...]
Ik heb ook een GW2500-XS, en heb even 2 vragen voor je.
[Afbeelding]
- Als dat allemaal niet werkt misschien toch maar vragen of de installateur nog een WiFi stick heeft, want ik heb bij installatie juist een LAN stick gevraagd omdat ik geen goede WiFi had op zolder (inmiddels wel)
Hebben jullie hier nog een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn GW8000-SDT-20 en de WiFi/LAN module.wouter.N schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:34:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met mijn GW4200D-NS met UTP-module en firmware 51.24. Met mijn GW2500XS11 met WiFi-module op firmware 56.34 heb ik nergens last van. Volgens GoodWe heeft mijn GW4200D-NS de nieuwste firmware. Op het internet en in dit topic vind ik eigenlijk maar weinig over hetzelfde probleem. In dit topic ben jij volgens mij de eerste die dit meldt.
Het lijkt er op dat de module zichzelf steeds blijft rebooten/resetten. Dat gebeurt ook na een factory reset zonder dat hij met mijn WiFi verbonden is (staat nog op AP-mode). Ik heb namelijk DSP en ARM firmware ontvangen van GoodWe support, maar het lukt me niet deze via SolarGo te uploaden, want bij 3% reset de module en is de verbinding weg...

Als ik 'em wel met m'n WiFi verbindt, gebruik ik een SSID zonder internet toegang (UniFi ecosysteem), heb ook al een specifieke gemaakt alleen voor de GoodWe inverter.
Ik heb ook even kort LAN geprobeerd, maar kreeg toen überhaupt geen verbinding, kon hier ook geen instellingen over vinden eigenlijk. Maar ik had niet zo veel tijd op dat moment, dus weer terug naar de flaky WiFi verbinding dan maar. Maar sindsdien valt de verbinding steeds permanent weg en werkt alleen weer na een handmatige reboot van de module
Helaas niet. Toevallig las ik gisteren op internet over een speciale firmwareversie "21.21.12". Ik heb een ticket aangemaakt om te vragen of ik geupdate kan worden naar deze versie. Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.Micr0mega schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:39:
[...]
[...]
Hebben jullie hier nog een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn GW8000-SDT-20 en de WiFi/LAN module.
Het lijkt er op dat de module zichzelf steeds blijft rebooten/resetten. Dat gebeurt ook na een factory reset zonder dat hij met mijn WiFi verbonden is (staat nog op AP-mode). Ik heb namelijk DSP en ARM firmware ontvangen van GoodWe support, maar het lukt me niet deze via SolarGo te uploaden, want bij 3% reset de module en is de verbinding weg...
Als ik 'em wel met m'n WiFi verbindt, gebruik ik een SSID zonder internet toegang (UniFi ecosysteem), heb ook al een specifieke gemaakt alleen voor de GoodWe inverter.
Ik heb ook even kort LAN geprobeerd, maar kreeg toen überhaupt geen verbinding, kon hier ook geen instellingen over vinden eigenlijk. Maar ik had niet zo veel tijd op dat moment, dus weer terug naar de flaky WiFi verbinding dan maar. Maar sindsdien valt de verbinding steeds permanent weg en werkt alleen weer na een handmatige reboot van de moduleHet wordt steeds beter.
Nou nou .
weer een app binnenkort
SEMS+
https://community.goodwe....d9090a98f0190918efb6400f4
New interface experience: We have brought a brand new user interface to enhance visual enjoyment and ease of use.
• Improved performance experience: SEMS+ is mainly designed to improve the performance experience and provide faster and smoother interactive operations.
• Comprehensive monitoring: Provides comprehensive data monitoring, allowing users to understand the energy output and operating status of the power plant system at any time.
• Alarm system: The system can report equipment failures and abnormal conditions in real time, and send alarm information to users in a timely manner to help respond quickly.
• Remote control: No matter where the user is, he can remotely control the photovoltaic system through the APP, adjust operating parameters, and realize remote operation and maintenance.
• System report: Generate power plant system reports based on customized conditions, record system operation data in detail, and provide solid data support for long-term operation and maintenance.
• Multi-language support: In order to meet the needs of global users, a multi-language interface is provided to enhance the user experience.
• Community Interaction: A user community has been established in the SEMS+ APP, allowing users to share experiences, ask questions and provide answers, thereby enhancing interaction and support among users.
We look forward to having you join the SEMS+ family and open a new chapter of smart energy management with us. Thank you for your support and welcome to join us!
(nog niet beschikbaar in NL)
weer een app binnenkort
SEMS+
https://community.goodwe....d9090a98f0190918efb6400f4
New interface experience: We have brought a brand new user interface to enhance visual enjoyment and ease of use.
• Improved performance experience: SEMS+ is mainly designed to improve the performance experience and provide faster and smoother interactive operations.
• Comprehensive monitoring: Provides comprehensive data monitoring, allowing users to understand the energy output and operating status of the power plant system at any time.
• Alarm system: The system can report equipment failures and abnormal conditions in real time, and send alarm information to users in a timely manner to help respond quickly.
• Remote control: No matter where the user is, he can remotely control the photovoltaic system through the APP, adjust operating parameters, and realize remote operation and maintenance.
• System report: Generate power plant system reports based on customized conditions, record system operation data in detail, and provide solid data support for long-term operation and maintenance.
• Multi-language support: In order to meet the needs of global users, a multi-language interface is provided to enhance the user experience.
• Community Interaction: A user community has been established in the SEMS+ APP, allowing users to share experiences, ask questions and provide answers, thereby enhancing interaction and support among users.
We look forward to having you join the SEMS+ family and open a new chapter of smart energy management with us. Thank you for your support and welcome to join us!
(nog niet beschikbaar in NL)
Mijn ouders hebben ook zonnepanelen en een 3000XS omvormer, hoe controleer ik hier de firmware van? Ben daar toch maar eens aan het induiken nadat ik een voor mij vreemd SSID zag, ja die is van de zonnepanelen..
Hoe pas ik hier de netwerk config van aan? Dan kan ik hem op een los ssid gooien zonder internet.
Ik denk dat dit de FW versie van de wifi stick is (dat zegt dat admin portal op het lan ip):
Current version: V1.1.2.1
Hoe pas ik hier de netwerk config van aan? Dan kan ik hem op een los ssid gooien zonder internet.
Ik denk dat dit de FW versie van de wifi stick is (dat zegt dat admin portal op het lan ip):
Current version: V1.1.2.1
[ Voor 16% gewijzigd door jimmy87 op 10-07-2024 12:26 ]
Hi @Micr0megawouter.N schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:53:
[...]
Helaas niet. Toevallig las ik gisteren op internet over een speciale firmwareversie "21.21.12". Ik heb een ticket aangemaakt om te vragen of ik geupdate kan worden naar deze versie. Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.
Helaas heeft de speciale update niet geholpen, ben jij nog iets verder gekomen?
Helaas nog geen oplossing. Support geeft het volgende aan:wouter.N schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Hi @Micr0mega
Helaas heeft de speciale update niet geholpen, ben jij nog iets verder gekomen?
Wat ik er vreemd vind, want volgens mij wordt deze WiFi/LAN module bij de omvormer geleverd. Ze gaven ook aan dat het niet mogelijk is om de firmware van de module (verder?) te updaten. En het is niet mogelijk om mijn omvormer via USB een update uit te voeren zeggen ze ... Ik zit dus eigenlijk op een dood spoor.om de update uit te voeren heb moet het een wifi module zijn geen wifi/lan module
Klein lichtpuntje, ik heb een dirty fix voor het permanent uitvallen van de module, waar ik het de vorige keer in mijn laatste zin over had. Ik heb via Home Assistant een automation gemaakt die wanneer er 2 minuten geen waarde binnenkomt, maar de module nog wel te pingen is, hem reboot via een REST POST command. Dat lijkt redelijk te werken, maar het blijft nog steeds gatenkaas met de waardes, geen continue readout.
zodra eea werkt op UDP de GATEWAY en DNS even op 0.0.0.0 zetten... dan hoeft de omvormer niets meer naar internet te sturen.... gele lampje blijft dan wel knipperen, maar kan eigenlijk weinig tot niks meer fout gaan met updates etc die niet (goed) werken. SolarGO etc werken dan nog wel, ook voor handmatige update(s)
Vince
3000XS gebruiker.
Voorbeeldjes van hoe ik mijn data verwerk staan op http://3qr.nl/solar-rf
Vince
3000XS gebruiker.
Voorbeeldjes van hoe ik mijn data verwerk staan op http://3qr.nl/solar-rf
Op basis van bovenstaande post heb ik nieuwe firmware gevonden voor m'n GoodWe GW5K-DT (5500DTS, oftewel de SDT G2 serie. Fijn al die verschillende soorten namen)._DPC_Scorpion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:54:
[...]
Afgelopen weekend de gok genomen om via SolarGo te updaten. Volgens de handleiding eerst ARM (410-02052-22(309)_Remote.bin), daarna DSP (410-03050-21-Release(1263).bin).
Gelukkig alles in 1x goed gegaan. Nu blijft de setting voor Shadow Scan tenminste goed onthouden met deze firmware.
Versies volgens SolarGo zijn nu:
DSP FW Version: 21.1263.21.00
ARM FW Version: 22.309
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
Wilde mijn Goodwe omvormer aan mijn Home Assistant koppelen, maar na lang gekloot met het (opnieuw?) koppelen aan het interne netwerk om een intern ip adres te krijgen doet de GoodWe Home Assisstant integratie het niet (cannot connect) ondanks dat het een supported typenummer heeft. Ligt dit aan een oude ARM/DSP firmware wellicht?
Edit: most likely, yes. Hoewel het ding uit 2019 komt. Kan prima dat ze de data ondertussen anders verpakken hoor. Ik ga een ticket inschieten zoals ik las in de search in dit topic.
Edit#2: mail gestuurd om 13:07 met de vraag, respons om 13:09 met antwoord ‘update gepland, duurt 45 min’ -
dat zijn pas response tijden. Not bad.
Edit#3: nu weet ik niet of dit lag aan de update maar opeens begreep Home Assistant het ip adres van de omvormer. Supertof.
Edit: most likely, yes. Hoewel het ding uit 2019 komt. Kan prima dat ze de data ondertussen anders verpakken hoor. Ik ga een ticket inschieten zoals ik las in de search in dit topic.
Edit#2: mail gestuurd om 13:07 met de vraag, respons om 13:09 met antwoord ‘update gepland, duurt 45 min’ -
Edit#3: nu weet ik niet of dit lag aan de update maar opeens begreep Home Assistant het ip adres van de omvormer. Supertof.
[ Voor 42% gewijzigd door Mday op 02-08-2024 13:36 ]
Hoe ze het doen weet ik niet maar de wifi module kan nu z'n nieuwe wachtwoord onthouden
https://community.goodwe....d9131427301915516d8281a9e
dus of via een app update of via een firmware upgrade ..
blijkbaar kunnen ze veel zonder dat je het weet ..
https://community.goodwe....d9131427301915516d8281a9e
dus of via een app update of via een firmware upgrade ..
blijkbaar kunnen ze veel zonder dat je het weet ..
Had jij al een BT dongle? Of kan je die ergens bestellen/generiek gebruiken?Pinobigbird schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:23:
[...]
Op basis van bovenstaande post heb ik nieuwe firmware gevonden voor m'n GoodWe GW5K-DT (5500DTS, oftewel de SDT G2 serie. Fijn al die verschillende soorten namen).
Afgelopen weekend de gok genomen om via SolarGo te updaten. Volgens de handleiding eerst ARM (410-02052-22(309)_Remote.bin), daarna DSP (410-03050-21-Release(1263).bin).
Gelukkig alles in 1x goed gegaan. Nu blijft de setting voor Shadow Scan tenminste goed onthouden met deze firmware.
Versies volgens SolarGo zijn nu:
DSP FW Version: 21.1263.21.00
ARM FW Version: 22.309
Ik heb geen Bluetooth-dongle, ik heb het gewoon over Wi-Fi gedaan.Sander schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
Had jij al een BT dongle? Of kan je die ergens bestellen/generiek gebruiken?
Hierbij een NodeRed voorbeeld flow voor Start/Stop en Export Power Limit via UDP voor een Goodwe 2000XS omvormer.
Waarschijnlijk werkt het ook voor andere Goodwe omvormers maar ik heb geen mogelijkheid dit te testen.
Voorwaarde is dat je met de SolarGo app van Goodwe data kunt uitlezen uit je omvormer !!!!!
Anders heb je waarschijnlijk een ARM firmware update nodig voor je omvormer.
/f/image/xT6RkACr8sP2eNqi1noxm7tq.png?f=fotoalbum_large)
Mijn omvormer blijkt een ondergrens te hebben wat je kunt instellen, hier rond de 260 watt.
Nodered flow
Waarschijnlijk werkt het ook voor andere Goodwe omvormers maar ik heb geen mogelijkheid dit te testen.
Voorwaarde is dat je met de SolarGo app van Goodwe data kunt uitlezen uit je omvormer !!!!!
Anders heb je waarschijnlijk een ARM firmware update nodig voor je omvormer.
/f/image/xT6RkACr8sP2eNqi1noxm7tq.png?f=fotoalbum_large)
Mijn omvormer blijkt een ondergrens te hebben wat je kunt instellen, hier rond de 260 watt.
Nodered flow
code:
1
| [{"id":"8408f2f5cbee73aa","type":"tab","label":"Goodwe Power Limit","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"0d300ddcf92fc634","type":"debug","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Message naar Goodwe","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":850,"y":400,"wires":[]},{"id":"a5d3d37e3ea1247d","type":"modbus-crc16","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"CRC16 toevoegen","x":710,"y":180,"wires":[["0d300ddcf92fc634","1c2ae4105a3962c7"]]},{"id":"1c2ae4105a3962c7","type":"udp out","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"","addr":"192.168.2.180","iface":"","port":"8899","ipv":"udp4","outport":"8899","base64":false,"multicast":"false","x":850,"y":280,"wires":[]},{"id":"f47e11cccf56490b","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Start Omvormer","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":120,"y":100,"wires":[["6873d98ce5446ff6"]]},{"id":"6873d98ce5446ff6","type":"function","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"HEX Message Goodwe Starten","func":"msg.payload = Buffer.from(\"7f069d8a0000\",\"hex\");\nreturn msg;\n","outputs":1,"timeout":"","noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":350,"y":100,"wires":[["a5d3d37e3ea1247d"]]},{"id":"d49c57867cdf5998","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Stop Omvormer","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":120,"y":140,"wires":[["44d8a745193b2cd9"]]},{"id":"44d8a745193b2cd9","type":"function","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"HEX Message Goodwe Stoppen","func":"msg.payload = Buffer.from(\"7f069d8b0000\",\"hex\");\nreturn msg;\n","outputs":1,"timeout":"","noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":350,"y":140,"wires":[["a5d3d37e3ea1247d"]]},{"id":"2f20c9d401d6363b","type":"comment","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Juiste Goodwe IP adres invoeren","info":"","x":850,"y":240,"wires":[]},{"id":"a819ef6e6667d839","type":"udp in","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"","iface":"192.168.8.21","port":"8899","ipv":"udp4","multicast":"false","group":"192.168.8.21","datatype":"buffer","x":80,"y":440,"wires":[["8fe24df69baa7ae2"]]},{"id":"8fe24df69baa7ae2","type":"debug","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Message van Goodwe","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":840,"y":440,"wires":[]},{"id":"a23ff1b43a162e74","type":"comment","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Zet in SolarGo app of hier eerst Power Limit AAN.","info":"\n","x":200,"y":180,"wires":[]},{"id":"6251730cf02dd54d","type":"comment","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"install node-red-contrib-lvin-crc16","info":"","x":730,"y":140,"wires":[]},{"id":"9d82d127fd2e5ee4","type":"function","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"HEX Message Export Power Limit wattage","func":"var WattageDecimaal = msg.payload;\n\nif ((WattageDecimaal > 0) && (WattageDecimaal < 10001)) {\n //Wattage decimaal omzetten naar hexadecimaal string\n WattageDecimaal = parseInt(WattageDecimaal);\n var WattageHexString = WattageDecimaal.toString(16).padStart(2,'0').toUpperCase();\n if (WattageHexString.length === 3) {\n WattageHexString = \"0\" + WattageHexString;\n } \n //=========================================================================\n //Het hele bericht Power Limiet samenstellen\n var TotaalBericht = \"7f109d880002040000\" + WattageHexString;\n msg.payload = Buffer.from(TotaalBericht,\"hex\");\n return msg;\n}","outputs":1,"timeout":"","noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":390,"y":320,"wires":[["a5d3d37e3ea1247d"]]},{"id":"234ef6222adadfc5","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"500 watt","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"500","payloadType":"num","x":100,"y":260,"wires":[["9d82d127fd2e5ee4"]]},{"id":"2428156f2abccf7c","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"1000 watt","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"1000","payloadType":"num","x":100,"y":300,"wires":[["9d82d127fd2e5ee4"]]},{"id":"0d829dd79ea852d3","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"1500 watt","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"1500","payloadType":"num","x":100,"y":340,"wires":[["9d82d127fd2e5ee4"]]},{"id":"a3e59c94dca4c471","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"2000 watt","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"2000","payloadType":"num","x":100,"y":380,"wires":[["9d82d127fd2e5ee4"]]},{"id":"320540d476b0c556","type":"inject","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Aan Power Limit","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":120,"y":220,"wires":[["cbd0b01dc692c151"]]},{"id":"cbd0b01dc692c151","type":"function","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"HEX Message Power Limit aan","func":"msg.payload = Buffer.from(\"7f069d870001\",\"hex\");\nreturn msg;\n","outputs":1,"timeout":"","noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":350,"y":220,"wires":[["a5d3d37e3ea1247d"]]},{"id":"c7a6f48f237c0e76","type":"comment","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Voorbeeld Start/Stop en Power Limit Goodwe 2000XS","info":"","x":540,"y":40,"wires":[]},{"id":"11c33fb1807fea16","type":"comment","z":"8408f2f5cbee73aa","name":"Elk ander wattage is mogelijk.","info":"","x":320,"y":280,"wires":[]}] |
[ Voor 3% gewijzigd door De HvE op 01-09-2024 09:31 ]
Mocht de Nodered flow voor jouw type omvormer niet werken, maakt deze waarschijnlijk gebruik van andere modbus registers. (documentatie modbus die beschikbaar is, is nogal onvolledig)
Hier hoe ik erachter ben gekomen welke registers bij mijn omvormer van toepassing waren.
*>Installeer de app SolarGo (Goodwe) en PCAPdriod op je telefoon.
*>Stel de PCAPdriod app in op PCAP file > Create a PCAP file in device storage
en Target apps > SolarGo
*>Ga naar de pagina van je SolarGo app welke parameter je wilt wijzigen.
*>Start het loggen in de PCAPdriod app.
*>Wijzig een parameter in je SolarGo app. (slechts een per keer !!)
*>Stop direct het loggen in de PCAPdriod app en sla file op.
*>Nu staat in het geheugen van je telefoon bij Download een PCAP log file.
*>Deze kun je met het programma Wireshark openen op een PC en het register uitlezen
waar SolarGo naar toe heeft geschreven.
*>Deze HEX waarde (zonder laatste 4 char CRC16) moet je wijzigen in de betreffende functie
van de Nodered flow.
Hier hoe ik erachter ben gekomen welke registers bij mijn omvormer van toepassing waren.
*>Installeer de app SolarGo (Goodwe) en PCAPdriod op je telefoon.
*>Stel de PCAPdriod app in op PCAP file > Create a PCAP file in device storage
en Target apps > SolarGo
*>Ga naar de pagina van je SolarGo app welke parameter je wilt wijzigen.
*>Start het loggen in de PCAPdriod app.
*>Wijzig een parameter in je SolarGo app. (slechts een per keer !!)
*>Stop direct het loggen in de PCAPdriod app en sla file op.
*>Nu staat in het geheugen van je telefoon bij Download een PCAP log file.
*>Deze kun je met het programma Wireshark openen op een PC en het register uitlezen
waar SolarGo naar toe heeft geschreven.
*>Deze HEX waarde (zonder laatste 4 char CRC16) moet je wijzigen in de betreffende functie
van de Nodered flow.
Hallo allen, ik zie een hoop info hier over het updaten van de omvormer en Wifi/LAN module.
Ik heb recent een GW5000D-NS geïnstalleerd met een WiFi/LAN module. Deze werkte via de SEMS portal en SolarGO app maar kreeg ik niet aan Home Assistant gekoppeld.
Ik heb toen geprobeerd de omvormer door GoodWe te laten updaten en dit is gelukt. Helaas nog steeds geen koppeling met HA mogelijk.
Ik heb toen de WiFi/LAN module geüpdatet met de firmware van de de hi-flying site voor de A21 (dat nummer kon ik vinden op de module na openen). Helaas doet hij sindsdien niks meer. Bij het inpluggen gaat het lampje voor power aan, na ene paar seconden het blauwe lampje voor een verbinding en dan direct beide weer uit.
Ik heb nu een ESPtje met modbus eraan hangen om hem in HA te krijgen en dat gaat goed maar ik zou hem ook graag in de SEMS portal krijgen en via LAN aansluiten.
Heeft iemand de originele FW liggen of een FW versie die ik kan proberen waardoor hij het wel weer gaat doen zoals standaard? Ik heb geprobeerd de versie op te vragen bij GoodWe maar ik krijg alleen de versies voor de omvormer en niet voor de WiFi/LAN module (NIET V2.0 voor zover ik kan zien trouwens).
Ik heb recent een GW5000D-NS geïnstalleerd met een WiFi/LAN module. Deze werkte via de SEMS portal en SolarGO app maar kreeg ik niet aan Home Assistant gekoppeld.
Ik heb toen geprobeerd de omvormer door GoodWe te laten updaten en dit is gelukt. Helaas nog steeds geen koppeling met HA mogelijk.
Ik heb toen de WiFi/LAN module geüpdatet met de firmware van de de hi-flying site voor de A21 (dat nummer kon ik vinden op de module na openen). Helaas doet hij sindsdien niks meer. Bij het inpluggen gaat het lampje voor power aan, na ene paar seconden het blauwe lampje voor een verbinding en dan direct beide weer uit.
Ik heb nu een ESPtje met modbus eraan hangen om hem in HA te krijgen en dat gaat goed maar ik zou hem ook graag in de SEMS portal krijgen en via LAN aansluiten.
Heeft iemand de originele FW liggen of een FW versie die ik kan proberen waardoor hij het wel weer gaat doen zoals standaard? Ik heb geprobeerd de versie op te vragen bij GoodWe maar ik krijg alleen de versies voor de omvormer en niet voor de WiFi/LAN module (NIET V2.0 voor zover ik kan zien trouwens).
@KoekieMonstert Als je de WiFi-LAN module weer aan de praat hebt,
misschien de communicatie tussen omvormer en SolarGo app helpen te ontrafelen?
Instructie staat boven jouw bijdrage. Ik ben benieuwd - heb dezelfde omvormer.
Hoe heb jij de firmware van de lanstick uberhaubt kunnen updaten. De wifistick heeft een onzichtbare pagina, maar die heb ik bij de lanstick nog niet kunnen vinden. Heb je toegang tot een reset-pagina (reset_en.html)? Ik heb overigens nog nooit oude firmware gevonden, alleen de nieuwste versie.KoekieMonstert schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
Hallo allen, ik zie een hoop info hier over het updaten van de omvormer en Wifi/LAN module.
Daar wil ik wel naar kijken, maar dan moet ik hem uiteraard eerst weer aan de praat krijgen.dunklefaser schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:48:
@KoekieMonstert Als je de WiFi-LAN module weer aan de praat hebt,
Even een screenshot van iemand anders gejat, in 1 van de menu's links had ik een optie voor "update FW" waar ik een binary kon uploaden. Ik zou het dus niet adviseren aangezien die van mij niks meer doet sindsdien. Ik heb helaas niet onthouden welke url daarachter zat. Hij heeft inmiddels dus de firmware van hi-flying (http://www.hi-flying.com/hf-a21) dus ik kan helaas niks meer proberen met de originele FW.KabouterSuper schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:04:
[...]
Hoe heb jij de firmware van de lanstick uberhaubt kunnen updaten. De wifistick heeft een onzichtbare pagina, maar die heb ik bij de lanstick nog niet kunnen vinden. Heb je toegang tot een reset-pagina (reset_en.html)? Ik heb overigens nog nooit oude firmware gevonden, alleen de nieuwste versie.
[Afbeelding]
Er zijn twee dingen die je kunt updaten: de web gui en de stick zelf. In jouw plaatje zie ik onderaan web ver V1.0.0 en rechtsbovenaan software version V1.0.14. Dat zijn twee aparte bin-files. Heb je de goede geupdated? Dit heb ik bij mijn omvormers:KoekieMonstert schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:18:
[...]
Daar wil ik wel naar kijken, maar dan moet ik hem uiteraard eerst weer aan de praat krijgen.
[...]
Even een screenshot van iemand anders gejat, in 1 van de menu's links had ik een optie voor "update FW" waar ik een binary kon uploaden. Ik zou het dus niet adviseren aangezien die van mij niks meer doet sindsdien. Ik heb helaas niet onthouden welke url daarachter zat. Hij heeft inmiddels dus de firmware van hi-flying (http://www.hi-flying.com/hf-a21) dus ik kan helaas niks meer proberen met de originele FW.
[Afbeelding]
2500XS met Wifi stick (zelf geupdated):
Software Version 4.13.35 (2022-12-20 16:00 2M)
Web Ver 1.0.14
5000DNS met lanstick (origineel):
Software Version V1.1.3.14
Web Ver V1.3.1
Dank voor de info, ik zal hem thuis even aanslingeren en een screenshot van mijn eigen interface maken.KabouterSuper schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:28:
[...]
Er zijn twee dingen die je kunt updaten: de web gui en de stick zelf. In jouw plaatje zie ik onderaan web ver V1.0.0 en rechtsbovenaan software version V1.0.14. Dat zijn twee aparte bin-files. Heb je de goede geupdated? Dit heb ik bij mijn omvormers:
2500XS met Wifi stick (zelf geupdated):
Software Version 4.13.35 (2022-12-20 16:00 2M)
Web Ver 1.0.14
5000DNS met lanstick (origineel):
Software Version V1.1.3.14
Web Ver V1.3.1
Heb nu een Goodwe DNS G3 actief met de wifi/lan kit, probeer lokaal gegevens te lezen (python is geen issue) maar vermoed dat mijn firmware te oud is.
Hoe kom ik erachter wat de laatste firmware is voor de DNS G3?
Zie "V1.2.1.20(Boot:V1.1.4)" in de webinterface (geen datum helaas).
In SolarGo zie ik: DSP FW Version = 01.449.03.11 en ARM FW Version = 02.13
Krijg het nu niet voor elkaar om LAN actief te krijgen (alleen via Wifi krijg ik het werkend), in SolarGo is mijn wachtwoord nog steeds 12345678 (in webinterface staat dit netjes zoals ik hem veranderd heb maar wordt blijkbaar niet doorgevoerd), en krijg op geen enkel manier met de python library goodwe een verbinding met de omvormer.
Zie dat er ook een wifi/lan kit 2.0 is kan ik hiermee wel makkelijker direct lokaal over UDP met de omvormer verbinden ?
Support pagina's van GoodWe zijn niet bepaald geweldig en zie nergens firmware versies met datums dus weet ook niet of ik nu hele oude firmware heb of dat ik zelf toch nog ergens iets fout doen.
Krijg het nu niet voor elkaar om LAN actief te krijgen (alleen via Wifi krijg ik het werkend), in SolarGo is mijn wachtwoord nog steeds 12345678 (in webinterface staat dit netjes zoals ik hem veranderd heb maar wordt blijkbaar niet doorgevoerd), en krijg op geen enkel manier met de python library goodwe een verbinding met de omvormer.
Zie dat er ook een wifi/lan kit 2.0 is kan ik hiermee wel makkelijker direct lokaal over UDP met de omvormer verbinden ?
Support pagina's van GoodWe zijn niet bepaald geweldig en zie nergens firmware versies met datums dus weet ook niet of ik nu hele oude firmware heb of dat ik zelf toch nog ergens iets fout doen.
Firmware is af te lezen op de omvormer zelf. Bij een te oude firmware kan je bepaalde zaken niet, zoals python connectie.tismij schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:48:
Heb nu een Goodwe DNS G3 actief met de wifi/lan kit, probeer lokaal gegevens te lezen (python is geen issue) maar vermoed dat mijn firmware te oud is.