Niet dat ik weet.
Heb nog geen accu apparatuur maar wil voor een boormachine ongeveer 160 euro uit geven.
De 10.8V klasse van Makita kan mij weinig bekoren als je dit voltage vergelijkt met de aantrekkelijke machines van
Bosch en
Metabo uit deze groep.
Voor dit bedrag kun je daar een prima 10.8V machientje + accu's + lader voor kopen.
Voor dit bedrag is het budget voor 18V aan de krappe kant.
De 10.8V basic van Metabo heeft als voordeel dat het boorkopje er standaard af kan en je via de booras met bitopname alsnog kan schroeven, maar dan nóg lichter en compacter.
Heb er hier twee van, die wij (zonder boorkopje) alleen voor het lichtere schroefwerk gebruiken.
Met stip aanbevolen.
Zowel Bosch als Metabo (zie online modellen) hebben in de duurdere 10.8V machines de mogelijkheid de boorkop met een click systeem los te koppelen en die te vervangen voor bijv. een haakse schroefkop.
Erg handig voor compacte klusjes.
Maar hoe handig, compact, licht en leuk ook, de 10.8V machines zijn geen grote krachtpatsers, het
koppel gaat doorgaans niet veel verder dan ~30Nm.
Daar kom je overigens een eind mee, maar bij zwaardere constructies trekt zo'n kabouter het niet meer.
Niet gezond in ieder geval.
Waar een middenmoot en allround 18V boor/schroefmachine rond de 60/70Nm zit en de zwaardere exemplaren de 130Nm intussen aantikken.
Dat zijn forse verschillen.
Misschien nog later een multitool of decoupeerzaag. Het 10.8v systeem lijkt allemaal een stuk goedkoper
Ja goedkoper is 10.V wel door de kleinere machines en lichtere accu's met minder capaciteit.
Zeker een decoupeer heb ik liever op 18V, of gewoon bedraad.
Voor de multitool geldt (voor mij) hetzelfde.
Je investeert iets slimmer door meteen voor 18V te kiezen, daar kun je echt alle kanten mee op.
Welk merk het dan moet worden zou ik laten afhangen van de tools die je later mogelijk wilt kopen.
Zowel Bosch als Makita hebben hier een enorm assortiment en met Makita wordt regelmatig gestunt.
Het is wat accu's betreft wel zo rationeel het zoveel mogelijk bij 1 merk te houden, anders wordt het een erg dure grap.
Dat wordt het toch al.