Revive the guild!
Dan is een bijl / hamer + beitel / grof geweld het goedkoopst...Jelte,89 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:40:
Let wel even op de zaagdiepte van het zaagje, meestal houthet wel op bij 5 a 6cm,
Als het kozijn net iets dikker is en je rondom moet gaat het nog niet echt snel,
Ja dat was ook mijn redenatie inderdaad.Jelte,89 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:40:
Let wel even op de zaagdiepte van het zaagje, meestal houthet wel op bij 5 a 6cm,
Als het kozijn net iets dikker is en je rondom moet gaat het nog niet echt snel,
Had met black friday wat dingen moeten kopen. Ik mag graag lassen en dat lasapparaat wat hun hebben is prima hobbymatig te gebruiken. Cirkelzaag was toen iets van 25 euro, lasapparaat iets van 50. Allemaal van die dingen die ik niet heel erg vaak gebruik maar wel fijn vind om te hebben.
Ik zal even kijken, maar een cirkelzaag rond 30 euro is er denk ik ook wel...
Edit.. Iets meer als dertig euri, wel gratis verzending
[ Voor 48% gewijzigd door Jelte,89 op 17-01-2018 12:21 ]
Revive the guild!
met een goede vandaag ben je er ook zo doorwildcardxl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:27:
Heb voor het huis nog een groot kozijn in stukken staan, te groot en teveel om met handzaag te doen. Zou deze voldoen? https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100215023
Zal waarschijnlijk niet meer weer gebruikt worden.
PSN - M4uSzi // -

Huren!!
Bovendien is voor sloop, dit de zaag die je moet hebben:
https://www.boels.nl/hure...metaalbewerken/schrobzaag
https://www.borent.nl/mat...prozaagmachine_schrobzaag
En een kozijn is prima in een paar minuten door te zagen met een handzaag.
Ik ben de laatste om je tegen te houden om iets te kopen, maar dit is echt onzin zo. Zeker als je dan ook nog eens rommel wilt kopen die je nooit weer gebruikt.
[ Voor 28% gewijzigd door Raymond op 17-01-2018 12:27 ]
Het is niet een klein kozijntje, denk ongeveer 9 stukken twee keer door midden moeten om het passend te krijgen. Ik weet niet of ik het weer gebruik, en voor de incidentele klusser is dat parkside prima. Ik heb echt een schurfthekel aan zagen.Raymond schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:22:
Kopen voor een eenmalige klus?![]()
Huren!!
Bovendien is voor sloop, dit de zaag die je moet hebben:
https://www.boels.nl/hure...metaalbewerken/schrobzaag
https://www.borent.nl/mat...prozaagmachine_schrobzaag
En een kozijn is prima in een paar minuten door te zagen met een handzaag.
Ik ben de laatste om je tegen te houden om iets te kopen, maar dit is echt onzin zo. Zeker als je dan ook nog eens rommel wilt kopen die je nooit weer gebruikt.
Het gereedschap wat ik vaker gebruik is wel wat degelijker (bijv tangen = knipex)
Ook als hij al instukken is? timmerman die hem verwijderd heeft heeft hem in een aantal grote stukken tegen de gevel aangezet.Nivado schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:49:
@wildcardxl Zet je kozijn op marktplaats, gratis af te halen. Ben je hem voor het weekend kwijt!
Die lIdl-zaagmachine is zonder accu (weet niet of je die al hebt).wildcardxl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:08:
[...]
Het is niet een klein kozijntje, denk ongeveer 9 stukken twee keer door midden moeten om het passend te krijgen. Ik weet niet of ik het weer gebruik, en voor de incidentele klusser is dat parkside prima. Ik heb echt een schurfthekel aan zagen.
Het gereedschap wat ik vaker gebruik is wel wat degelijker (bijv tangen = knipex)
[...]
Ook als hij al instukken is? timmerman die hem verwijderd heeft heeft hem in een aantal grote stukken tegen de gevel aangezet.
Circelzaag is overigens niet echt handig voor balken/kozijnen, recipro is veel handiger.
Zo... de boel besteld, Ben toch voor de Veritas MKII gegaan omdat ik weinig smalle beitels heb. Fine-Tools geeft aan dat de capaciteit van de MKII vanaf 13mm is, Ook vind ik die Lie Nielsen overpriced (+-140 euro voor de honing guide, en dan moet je ook nog die blade extenders erbij aanschaffen a 40 euro)Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:30:
[...]
Bij deze dubbel gefeliciteerd.![]()
Als ik zo eens op knivesandtools rondkijk, dan moet het van dit budget wel lukken daar een enkel wetsteentje van te kopen.![]()
Voor de rest van het lijstje moet je dan nóg een paar keer jarig worden.![]()
Het is allemaal reteduur spul als je een beetje kwaliteit zoekt.
Bij Baptist en Knivesandtools.nl is trouwens erg veel praktische info mbt het slijpen/wetten/stroppen terug te vinden.
Voor zo'n slijphulpje moet je even op Veritas zoeken bij Baptist.
Zoals deze, check dan ook de bijbehorende YouTube video.
Ook zag ik in een andere video dat er een duimverdeling opstaat wat aangeeft waar welke beitel moet, iets wat in de video van Tool Duel niet werd genoemd.
De hele smalle beitels doe ik wel met iets meer beleid. Mocht dit niet willen dan bestel ik die adapter voor smalle beitels er wel bij, Onder de streep ben je dan ook voordeliger uit dan de Lie Nielsen.
Verder ook wat beginner steentjes aangeschaft

Revive the guild!
Ik heb dezelfde slijphulp en stenen. Over de slijphulp ben ik zeer tevreden. De stenen heb ik nog niet gebruikt.Jelte,89 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:47:
[...]
Zo... de boel besteld, Ben toch voor de Veritas MKII gegaan omdat ik weinig smalle beitels heb. Fine-Tools geeft aan dat de capaciteit van de MKII vanaf 13mm is, Ook vind ik die Lie Nielsen overpriced (+-140 euro voor de honing guide, en dan moet je ook nog die blade extenders erbij aanschaffen a 40 euro)
Ook zag ik in een andere video dat er een duimverdeling opstaat wat aangeeft waar welke beitel moet, iets wat in de video van Tool Duel niet werd genoemd.
De hele smalle beitels doe ik wel met iets meer beleid. Mocht dit niet willen dan bestel ik die adapter voor smalle beitels er wel bij, Onder de streep ben je dan ook voordeliger uit dan de Lie Nielsen.
Verder ook wat beginner steentjes aangeschaft
[afbeelding]
Zag net echter dat de Tacklife A-ldm01 40 in de aanbieding is voor €19,98 dus die nu maar besteld.
Weet niet precies wat het verschil is met de HD40 die anderen hier eerder besteld hebben anders dat deze IP54 stof en spatwaterdicht is maar aangezien die nu goedkoper is dan de HD40 is dat mooi meegenomen.
[edit]
wow, dat gaat snel, toen ik net bestelde waren er nog 17 op voorraad en nu ik mijn link nog eens controleer blijkt de prijs inmiddels weer een tientje hoger te zijn, nog wel afgeprijsd van €38,79 naar €27,98 en ook is er opeens weer voldoende voorraad.
Geen idee hoe dat werkt bij die lui maar blijkbaar stellen ze een max aantal in voor die laagste prijs.
[ Voor 27% gewijzigd door Vliegvlug op 17-01-2018 16:36 ]
Je hebt gewoon extra lange zaagjes van een centimeter of 15. Daarmee moet het wel lukken. Geen gezeik met huur, geen nieuwe machines aanschaffen bij de lidl.wildcardxl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:46:
[...]
Ja dat was ook mijn redenatie inderdaad.
Had met black friday wat dingen moeten kopen. Ik mag graag lassen en dat lasapparaat wat hun hebben is prima hobbymatig te gebruiken. Cirkelzaag was toen iets van 25 euro, lasapparaat iets van 50. Allemaal van die dingen die ik niet heel erg vaak gebruik maar wel fijn vind om te hebben.
Gelijk even gezocht: https://www.ecotools.nl/d...E#additional_product_info
Kan ook zijn dat ze onder de prijs van een externe verkoper gingen zitten en die de prijs heeft aangepast of door de voorraad heen was en dus uit de vergelijking is verdwenen.Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:20:
Nadat hier eerder de afstandsmeters van Tacklife voorbij zijn gekomen had ik wel interesse maar nog niet aangeschaft.
Zag net echter dat de Tacklife A-ldm01 40 in de aanbieding is voor €19,98 dus die nu maar besteld.
Weet niet precies wat het verschil is met de HD40 die anderen hier eerder besteld hebben anders dat deze IP54 stof en spatwaterdicht is maar aangezien die nu goedkoper is dan de HD40 is dat mooi meegenomen.
[edit]
wow, dat gaat snel, toen ik net bestelde waren er nog 17 op voorraad en nu ik mijn link nog eens controleer blijkt de prijs inmiddels weer een tientje hoger te zijn, nog wel afgeprijsd van €38,79 naar €27,98 en ook is er opeens weer voldoende voorraad.
Geen idee hoe dat werkt bij die lui maar blijkbaar stellen ze een max aantal in voor die laagste prijs.
Ik had uiteindelijk de dtw285 besteld, nou dat was dus een miskoop, bij drie auto's kreeg ik niet eens de wielmoeren vanaf die er al een tijdje op zaten terwijl dat nog de "makkelijkere" bouten zijn, gelukkig was het geen probleem om hem alsnog te ruilen, nu maar gewoon de DTW1002 gekocht. Beetje overkill maar tenminste wel echt krachtig.Blueone schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:55:
Ik ben van plan om wat gereedschap met accu's te kopen. Ik denk dat ik ga voor de 18v serie van makita en in de loop van de tijd wat extra apparaten zal gaan aanschaffen.
Het eerste apparaat is is een slagmoersleutel waarbij ik zit de denken aan de makita DTW285 die nog enigzins betaalbaar is.
Is de 280nm voldoende om bijvoorbeeld flink vastzittende wielmoeren los te draaien of heeft het geen zin en heb je daar toch echt een zwaardere variant voor nodig?
Het is de Makita DSS501ZJ geworden, ik vond het de meerprijs voor z'n grote broertje niet waard, zeker niet gezien de hoeveelheid van gebruik (niet dus), gelijk budget maar even opgemaakt met drie Knipex tangen en een extra mboxx voor mijn schroefmachine, de goede inlay hadden ze ook daarvoor.
Heb ik voorlopig weer even genoeg groter spul in huis om mee te spelen.
Hopen dat de accu snel wordt verzonden vanuit Makita van de actie in ieder geval, des te eerder kan ik er mee spelen.
Eerste uit de 18V serie voor mij, zal vast niet de laatste machine zijn.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Zou inderdaad kunnen dat het bij een andere verkoper goedkoper was of ze gewoon een x aantal voor de lage aanbiedingsprijs bij Amazon oormerken als promotiestunt.[b]Framoes schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:38
[...]
Kan ook zijn dat ze onder de prijs van een externe verkoper gingen zitten en die de prijs heeft aangepast of door de voorraad heen was en dus uit de vergelijking is verdwenen.
Is in elk geval niet dat er geen voorraad is want staat nu ie weer gewoon “op voorraad” maar toen ik bestelde was dat “nog maar x exemplaren beschikbaar” oid.
Beetje laat maar waarom niet de DSS610Z? (blad links en €30 goedkoper)RZor schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:24:
Zo, knoop is doorgehakt en spullen besteld (en al binnen)
Het is de Makita DSS501ZJ geworden
Vind het jammer dat Makita niet echt een handzaam tussenmodel maakt met rond de 500Nm koppel zoals de m18 fuel mid-torque. Heb ook eens gekeken naar die dtw285 maar die leek me idd net niet voldoende om aan de auto te werken en de dtw1002 is dan weer echt een monster, maar ook veel groter.Blueone schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:41:
[...]
Ik had uiteindelijk de dtw285 besteld, nou dat was dus een miskoop, bij drie auto's kreeg ik niet eens de wielmoeren vanaf die er al een tijdje op zaten terwijl dat nog de "makkelijkere" bouten zijn, gelukkig was het geen probleem om hem alsnog te ruilen, nu maar gewoon de DTW1002 gekocht. Beetje overkill maar tenminste wel echt krachtig.
Hij is inderdaad een stuk groter dan de dtw285 die dan weer erg compact is. Ik moet zeggen dat de DTW1002 nog wel handzamer is dan ik dacht, ik had hem nog forser verwacht. Een gemiddelde slagmoersleutel op lucht is zwaarder.meddle schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:00:
[...]
Vind het jammer dat Makita niet echt een handzaam tussenmodel maakt met rond de 500Nm koppel zoals de m18 fuel mid-torque. Heb ook eens gekeken naar die dtw285 maar die leek me idd net niet voldoende om aan de auto te werken en de dtw1002 is dan weer echt een monster, maar ook veel groter.
[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 17-01-2018 21:15 ]
Of toch 305mm bij Bosch of Makita, die meer functies hebben maar wel eeuwig meer ruimte innemen...
Ga ik die 5cm breedte missen?
Eh, die is ruim 70 euro duurder dan de dss501zj...Uncle Mel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:49:
[...]
Beetje laat maar waarom niet de DSS610Z? (blad links en €30 goedkoper)
Edit: de zj is duurder zie ik, de z goedkoper.
Geen idee. Omdat ik deze tegenkwam en deze ook meedoet met de gratis accu actie. Er is altijd wel een alternatief te vinden.
De 610z heeft ook geen mbox, dus onder aan de streep ben je er duurder mee uit.
[ Voor 34% gewijzigd door RZor op 17-01-2018 21:40 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
zj is met mbox de z zonder, dit is overigens van toepassing op alle makita apparaten.RZor schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:35:
[...]
Eh, die is ruim 70 euro duurder dan de dss501zj...
Geen idee. Omdat ik deze tegenkwam en deze ook meedoet met de gratis accu actie. Er is altijd wel een alternatief te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 17-01-2018 21:41 ]
Mocht je ooit iets met bijvoorbeeld steigerhout willen doen dan red je het niet met die 250mm machine. Wil je dat niet, dan heb je er waarschijnlijk voldoende aan.Rob Z schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:14:
Heb ik aan een afkortzaag (8,5 inch) die tot 250mm breed gaat genoeg? Dat doet een compacte Dewalt.
Of toch 305mm bij Bosch of Makita, die meer functies hebben maar wel eeuwig meer ruimte innemen...
Verwijderd
De laatste keer dat ik dat met een voet deed was in Zuid-Frankrijk.CappieL schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:41:
[...]
Dan is een bijl / hamer + beitel / grof geweld het goedkoopst...
Ruim een uur later lag ik tegenover een jonge verpleegster van de eerste hulp, die mijn pijnlijk kreupele voet omhoogtrok en tussen haar niet onaanzienlijke borsten plantte voor een "gedetailleerde en bezorgde inspectie op niveau".

De automatische knijpreflex van mijn voet -die tot dat moment geen enkele beweging meer toeliet- was die van ritmisch trappende kittens op een wollen kleed.
Er hoefde daarna in ieder geval geen röntgen meer te worden gemaakt, gelukkig mocht ik nog wel even van haar nagenieten terwijl een zwachtel professioneel werd gewikkeld.
Gelukkig had zij geen haast.

Ik heb echter nog zeker drie weken mank gelopen, oppassen met dat "groffe geweld" dus, voor je het weet kom je ergens te liggen waar je niet wilt zijn.
Rob Z schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:14:
Heb ik aan een afkortzaag (8,5 inch) die tot 250mm breed gaat genoeg? Dat doet een compacte Dewalt.
Waarom zou je het niet redden met een 250mm machine, ik heb een Dewalt afkortzaag DW777 (216mm zaagblad) en daar zaag ik gemakkelijk steigerhout mee. Steigerhout is vaak 20cm breed en je kunt bij de afkortzagen van tegenwoordig de zaag uittrekken.Timmert schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:54:
[...]
Mocht je ooit iets met bijvoorbeeld steigerhout willen doen dan red je het niet met die 250mm machine. Wil je dat niet, dan heb je er waarschijnlijk voldoende aan.
Als je een keer wat moet zagen wat breder is dan leg je de plank andersom en zaag je dat net zo strak af. Als je veel brede planken zaagt kun je inderdaad beter een groter formaat gebruiken, maar staar niet blind op het formaat. Er zijn ook belangrijkere zaken, zoals vermogen, nauwkeurigheid, gebruikersgemak en ga zo maar verder.
Zojuist ook besteld, voor dezelfde prijs. Dit stukje meetapparatuur had ik nog nietVliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:20:
Nadat hier eerder de afstandsmeters van Tacklife voorbij zijn gekomen had ik wel interesse maar nog niet aangeschaft.
[edit]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Uit de rest van je verhaal maak ik op, dat de plek waar je lag nog wel mee bleek te vallen qua uitzichtVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 02:16:
[...]
dus, voor je het weet kom je ergens te liggen waar je niet wilt zijn.
Maar wat gebeurde er precies? je trapte een balk doormidden en de balk... ?
Revive the guild!
Volgens mij doen de z varianten ook niet mee met de gratis accu actie. Makita verkoopt zelf in principe alleen sets met mbox. Er zijn uitzonderingen. Zoals machines die te groot zijn voor een mbox.RZor schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:35:
[...]
Eh, die is ruim 70 euro duurder dan de dss501zj...
De 610z heeft ook geen mbox, dus onder aan de streep ben je er duurder mee uit.
Z varianten zijn waarschijnlijk import of sets waarvan de mbox los is verkocht. Gereedschapcentrum heeft hier een handje van.
Dat is helemaal waar. Ik weet niet waar ik met m'n hoofd zat toen ik dat opschreefAndyk125 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:12:
[...]
[...]
Waarom zou je het niet redden met een 250mm machine, ik heb een Dewalt afkortzaag DW777 (216mm zaagblad) en daar zaag ik gemakkelijk steigerhout mee. Steigerhout is vaak 20cm breed en je kunt bij de afkortzagen van tegenwoordig de zaag uittrekken.

Ik heb hem zojuist ook besteld voor nog geen twintig Euro.hansvk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:57:
[...]
Zojuist ook besteld, voor dezelfde prijs. Dit stukje meetapparatuur had ik nog niet
Straks is het de bedoeling dat na de oplevering van mijn huis er vrij snel begonnen gaat worden met het realiseren van een garage. Hierdoor krijg ik dus de beschikking over een ruimte welke ik kan inrichten als werkplaats.
Tot nu toe heb ik altijd al het gereedschap geleend, maar hier wil ik verandering in brengen door het gereedschap zelf te kopen wanneer ik iets nodig heb. Dan wil ik wel meteen gaan voor goede kwaliteit zodat ik er het langst mee vooruit kan.
Als eerste zal ik dus wat (zelfgemaakte) kastjes in elkaar gaan zetten en dingen op gaan hangen in de woning. Ik ben erg gescharmeerd van de lichtgewicht schroef- en boormachines van 10.8/12 volt. Deze zijn licht, makkelijk in gebruik en snel gepakt. Ik ben me ervan bewust dat je hiermee niet in steen kunt boren. maar uit reacties in dit forum lees ik vooral dat het handig is om hiervoor alsnog een aparte machine voor aan te schaffen.
Voor de lichte schroef en boor werkzaamheden heb ik de volgende shortlist gemaakt:
Makita DF332D € 192,63
Deze machine is borstelloos, verkrijgbaar met 4,0 ah accu's en tot maart een extra accu gratis. Kan geleverd worden in een mbox (is dit inclusief inlay, of is het gewoon een lege stapelbare doos?)
Bosch GSR 12V-15 FC € 159
Compleet door de flexiclick componenten, lbox met inlays standaard met twee 2,0 ah accu's.
In mijn omgeving heb ik een tweetal aannemers welke bij Makita zweren, dat zal niet voor niets zijn. Uiteindelijk moet ik een keuze maken welke bij mij past. Ik ben geen heavyduty klusser maar hobbymatig. Zijn er nog factoren waar ik nog rekening mee moet houden?
Zelf denk ik dat de Bosch de beste keus is. Deze is namelijk standaar met twee accu's en daarbij zit er een snellader bij. Ook lijken me de extra hulpstukken me wel handig.
[ Voor 4% gewijzigd door nielsn op 18-01-2018 11:26 ]
Verwijderd
Zeker, het uitzicht en vooral het 'algehele gevoel' was state of art.Jelte,89 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:25:
[...]
Uit de rest van je verhaal maak ik op, dat de plek waar je lag nog wel mee bleek te vallen qua uitzicht
Is daarna tot mijn spijt niet meer overtroffen.
Maar vlak onder die sensatie verrekte ik wel van de pijn.
Pijn is weer vergeten, maar het unieke uitzicht niet.
Wij waren rond het avondeten (uiteraard alvast in licht benevelde toestand) 'het hout' voor de open haard aan het versplinteren.Maar wat gebeurde er precies? je trapte een balk doormidden en de balk... ?
Het leek mij met verstand intussen redelijk op nul toen een goed plan de geëigende tools over te slaan en de voeten in te zetten.
Zeg maar de sluimerende aap diep in je die het uiteindelijk van de opleiding wint.
Met machinaal gereedschap was het (achteraf gezien) 'sans doute' nog veel slechter afgelopen, geluk bij een heel dom ongeluk dus.
Dat trappen ging een tijdje best goed, tot een vermolmd lijkende balk toch meer solide bleek dan mijn rechtervoet.
Typisch Frankrijk.

Mijn voet gleed half van het hout af en toen was het krák + pijn en berouw na de zonde en op 1 been naar het ziekenhuis.

Standaard met inlay. Alle M-boxes met inhoud die ik heb gekocht zijn met inlay geleverd. Ik moet zeggen dat ik voor mijn accutollen de inlay's niet gebruik. Voor de rest van mijn machines wel.nielsn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:17:
[...]
Makita DF332D € 192,63
Deze machine is borstelloos, verkrijgbaar met 4,0 ah accu's en tot maart een extra accu gratis. Kan geleverd worden in een mbox (is dit inclusief inlay, of is het gewoon een lege stapelbare doos?)
Ik zou denk ik voor die Bosch gaan, puur omdat dat flexiclick systeem me wel aanspreekt. Kwaliteitsverschil zou ik me niet echt druk over maken met zo'n lichte machine. Verder is Makita is een goed merk maar helaas ook niet helemaal onfeilbaar. Mijn dhp484 die ik pakweg 2 maanden heb begint de laatste tijd kuren te vertonen: de elektronische rem werkt om een of andere reden niet altijd meer, dus die kan ook al terug voor de garantie..
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:37:
Zeg maar de sluimerende aap diep in je die het uiteindelijk van de opleiding wint.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wegens niet voorradig heb ik me laten overhalen tot de DTD153. Die kent 1 snelheid.Pelle schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:54:
[...]
Ik stond voor hetzelfde dilemma, maar ik ben blij dat ik de uitgebreidere variant heb gekozen.
De 3 snelheidsstanden maken doseren nog makkelijker, en de zelftap-stand heb ik ook al een aantal keer gebruikt (ook voor bijv. boren of verzinken erg handig).
Maar die is toch retour gedaan: voor bijvoorbeeld 40mm schroeven (wat ik het meest doe) moest ik te voorzichtig gasgeven. (nu wachten op de 154)
Edit:
De DTD154 is gearriveerd, en ik ga daar meer lol van hebben. De laagste stand lijkt me geschikt voor kleine schroeven van ca. 18mm. De middenstand doet ca. 40mm fijn.
Alleen het instellen ervaar ik niet als intuïtief: elke knopdruk kiest een stand in de volgorde H, M, S, T.
[ Voor 20% gewijzigd door Rob Z op 23-01-2018 22:06 ]
Klinkt een beetje als een oud collega van me die een gipsmuurtje sloopte. Ging zo makkelijk dat ie dacht dat het ook wel met een karatemep kon. En toen zat er toch nog een muurankerVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:37:
[...]
Zeker, het uitzicht en vooral het 'algehele gevoel' was state of art.
Is daarna tot mijn spijt niet meer overtroffen.![]()
Maar vlak onder die sensatie verrekte ik wel van de pijn.
Pijn is weer vergeten, maar het unieke uitzicht niet.
[...]
Wij waren rond het avondeten (uiteraard alvast in licht benevelde toestand) 'het hout' voor de open haard aan het versplinteren.
Het leek mij met verstand intussen redelijk op nul toen een goed plan de geëigende tools over te slaan en de voeten in te zetten.
Met machinaal gereedschap was het (achteraf gezien) 'sans doute' nog veel slechter afgelopen, geluk bij een heel dom ongeluk dus.![]()
Dat trappen ging een tijdje best goed, tot een vermolmd lijkende balk toch meer solide bleek dan mijn rechtervoet.
Typisch Frankrijk.![]()
Mijn voet gleed half van het hout af en toen was het krák + pijn en berouw na de zonde en op 1 been naar het ziekenhuis.
Maar goed, er is een ander topic voor die grollen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er zijn overigens nog gavere exemplaren te vinden maar dat is voor als ik de loterij win!

(€1200,- + per stuk)
Revive the guild!
Had ik toevallig met mijn DDF483. Die had ik overigens wel bijna een jaar toen en redelijk intensief gebruikt. Dat is overigens geen excuus. Zoiets hoort niet na een jaar te gebeuren.meddle schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:43:
@nielsn
Ik zou denk ik voor die Bosch gaan, puur omdat dat flexiclick systeem me wel aanspreekt. Kwaliteitsverschil zou ik me niet echt druk over maken met zo'n lichte machine. Verder is Makita is een goed merk maar helaas ook niet helemaal onfeilbaar. Mijn dhp484 die ik pakweg 2 maanden heb begint de laatste tijd kuren te vertonen: de elektronische rem werkt om een of andere reden niet altijd meer, dus die kan ook al terug voor de garantie..
Het lijkt ook willekeurig te gebeuren. Heb van alles geprobeerd om de situatie waarin het eventueel voorkwam te simuleren, maar het is me niet gelukt.
Maarja, hij is ondertussen gerepareerd. Duurde slechts 6 weken en 8 keer nabellen. Heb door het briefje met Duitse uitleg bij de machine het vermoeden dat de verkoper niet bij een officiële leverancier inkoopt. Doen volgens mij ook niet mee aan de acties.
“Kijken” naar een bijtel?Jelte,89 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:55:
Ik wil zou ook nog graag deze beitel in mn bezit willen hebben, Heb er amper/geen werk voor, maar wat een gaaf ding! al was het alleen maar om naar te kijken,
Er zijn overigens nog gavere exemplaren te vinden maar dat is voor als ik de loterij win!
[afbeelding]
(€1200,- + per stuk)

Dat gaat mij wel een beetje ver Haha, al vind ik sommig gereedschap ook wel “mooi”.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
de DTD153 heeft een soort broertje gekregen de DTD155, 140nm ipv 170, iets minder maximum toeren, maar hij kost dan ook minder.Rob Z schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:11:
[...]
Wegens niet voorradig heb ik me laten overhalen tot de DTD153. Die kent 1 snelheid.
Maar die is toch retour gedaan: voor bijvoorbeeld 40mm schroeven (wat ik het meest doe) moest ik te voorzichtig gasgeven. (nu wachten op de 154)
Heeft twee standen + autostand
Deze heb ik net gekocht! ben er erg blij mee tot nu toe! Prima voor een doe-het-zelf'er zoals ik.
3x30 gaat ook prima met deze machine!
Toolporn? nee?frankwopereis schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:08:
[...]
“Kijken” naar een bijtel?![]()
Dat gaat mij wel een beetje ver Haha, al vind ik sommig gereedschap ook wel “mooi”.
Ik kan het wel waarderen wanneer er een stuk gereedschap met een bepaalde visie/passie/ambacht gemaakt word,
helaas zien we in deze geautomatiseerde wereld steeds minder van dit soort gereedschap, (ik ben te laat geboren
Ik kan bijvoorbeeld ontzettend genieten van 'The northmen' Een familie wat van een bos een huis maakt, Prachtig beeldmateriaal!
De kwaliteit die ze in hun werk leggen is ongekend hoog wat bijvoorbeeld in deze video te zien is
De timmerlieden van 'vroeger' zijn vakmensen, dat hoef je tegenwoordig niet meer te zijn. De huizen zijn prefab en de geoefende ikea knutselaar kan een huis in elkaar in elkaar zetten. hoewel het ook zijn voordelen heeft, vind ik die ontwikkeling persoonlijk best wel jammer.
Revive the guild!
Verwijderd
FTFY
Dat "kijken" herken ik wel.Dat gaat mij wel een beetje ver Haha, al vind ik sommig gereedschap ook wel “mooi”.
Ben lichtelijk onder repressieve curatele gesteld door de vrouwbaas hier en de plekken om heimelijk aangeschafte tools op te slaan worden steeds schaarser.
In het buitenland is het favoriete bezoek aan de lokale toolshop -whatever- standaard, waar ik meestal m'n ogen uitkijk.
Het blijft leuk dat 'kijken'.
Waanzinnig wat die jongens kunnen, gelukkig hebben zij daar meer verstand van dan van de jankende muziek uit het filmpje.Jelte,89 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:39:
[...]
Ik kan bijvoorbeeld ontzettend genieten van 'The northmen' Een familie wat van een bos een huis maakt, Prachtig beeldmateriaal!
De kwaliteit die ze in hun werk leggen is ongekend hoog wat bijvoorbeeld in deze video te zien is
John Neeman heeft trouwens een leuke store met dito prijskaartjes.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 07:10 ]
Misschien dat we @frankwopereis fan kunnen maken?
Revive the guild!
Hier is het precies hetzelfde, het gebeurt puur willekeurig en ik kan het niet zomaar reproduceren. Maar af en toe blijft hij bij mij in die modus hangen totdat ik de accu eraf haal, dus uiteindelijk heb ik wel een video kunnen maken. Het jammere is ook dat het aansturingscircuit, wat waarschijnlijk de boosdoener is, €76 kost. Anders had ik hem zelf nog wel gefixt. Maargoed ik probeer er wel wat druk achter te zetten bij de winkel omdat de machine nog vrij nieuw is, hopelijk duurt het dan niet ook 6 weken.Framoes schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:04:
[...]
Had ik toevallig met mijn DDF483. Die had ik overigens wel bijna een jaar toen en redelijk intensief gebruikt. Dat is overigens geen excuus. Zoiets hoort niet na een jaar te gebeuren.
Het lijkt ook willekeurig te gebeuren. Heb van alles geprobeerd om de situatie waarin het eventueel voorkwam te simuleren, maar het is me niet gelukt.
Maarja, hij is ondertussen gerepareerd. Duurde slechts 6 weken en 8 keer nabellen. Heb door het briefje met Duitse uitleg bij de machine het vermoeden dat de verkoper niet bij een officiële leverancier inkoopt. Doen volgens mij ook niet mee aan de acties.

Dus gewoon een random error in de chip?meddle schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:27:
[...]
Hier is het precies hetzelfde, het gebeurt puur willekeurig en ik kan het niet zomaar reproduceren. Maar af en toe blijft hij bij mij in die modus hangen totdat ik de accu eraf haal, dus uiteindelijk heb ik wel een video kunnen maken. Het jammere is ook dat het aansturingscircuit, wat waarschijnlijk de boosdoener is, €76 kost. Anders had ik hem zelf nog wel gefixt. Maargoed ik probeer er wel wat druk achter te zetten bij de winkel omdat de machine nog vrij nieuw is, hopelijk duurt het dan niet ook 6 weken.
Als je hem hebt gekocht bij een officiële dealer zal de reparatie waarschijnlijk minder lang duren. Maar natuurlijk altijd balen als je een machine tijdelijk kwijt bent.
Als je dan geen andere schroeftol hebt liggen, ben je mooi zuur.
Ach, je kunt vast een taak verzinnen bij jouw Douglas schuur/veranda waar je deze absoluut nodig hebt en zeker niet zonder kuntJelte,89 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:55:
Ik wil zou ook nog graag deze beitel in mn bezit willen hebben, Heb er amper/geen werk voor, maar wat een gaaf ding! al was het alleen maar om naar te kijken,
[afbeelding]
(€1200,- + per stuk)
Sorry, dit is omweg om jou een compliment te kunnen geven voor het vakwerk dat je hebt laten zien bij de schuur/veranda.
Afgelopen week via de makita outletshop ook nog een DJV181zj op de kop getikt.
Iemand ervaring met de BL1815n accu's op een decoupeerzaag?
Nu denk ik erover om de DTD152z weer te verkopen als setje met een lader en accu en ipv daarvan bijvoorbeeld een DTD155 aan te schaffen zodat ik ook een gratis accu kan aanvragen
Weet iemand of Makita vanaf maart bijvoorbeeld een tuingereedschap actie heeft? In dat geval wacht ik nog even.
www.zelfeenhuisverbouwen.nl
Deze is het geworden. Twijfelde over de goedkope Metabo, maar dit vond ik ook wel leuk voor onder de kerstboom.Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:43:
[...]
Dan zou ik voor de SMJ versie gaan met 2x 4ah accu ipv 2x2ah. Kost een tientje meer maar erg prettig als je wil uitbreiden.
https://www.toolnation.nl...qr=Makita%20DF332DSAJ%20&
Wat een kracht zit er in die machine

Dank L.N.! Leuk om te horen van iemand die minstens zoveel van mooi gereedschap houdtL.N. schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:48:
[...]
Ach, je kunt vast een taak verzinnen bij jouw Douglas schuur/veranda waar je deze absoluut nodig hebt en zeker niet zonder kunt.
Sorry, dit is omweg om jou een compliment te kunnen geven voor het vakwerk dat je hebt laten zien bij de schuur/veranda.
Heb wel zojuist een blad voor een bijl 'gewonnen' op ebay, vond ik leuk
Iemand toevallig een leuk stukje hout voor de steel liggen?
Revive the guild!
Ik heb besloten voor deze te gaan: https://www.hornbach.nl/s...-set/8479185/artikel.html
Of hebben jullie daar een goed alternatief voor?
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Compressor-24-l/p100223041Raymond schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:34:
Over mijn compressorgetwijfel: Ik heb besloten eerst voor een mooi kleintje te gaan. Daar kan ik alles mee wat ik wil, behalve spuiten. Dat zou me 500 euro extra gaan kosten. Dan wordt het misschien ook wel interessant om eens te gaan kijken naar een HVLP set met turbine. Of gewoon losse spuitbussen bij de specialist halen, voor die paar keer dat ik ga spuiten
Ik heb besloten voor deze te gaan: https://www.hornbach.nl/s...-set/8479185/artikel.html
Met gestrekt been.
Verwijderd
Het hangt ervan af wáár je de compressor wilt gaan gebruiken.Raymond schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:34:
Over mijn compressorgetwijfel: Ik heb besloten eerst voor een mooi kleintje te gaan. Daar kan ik alles mee wat ik wil, behalve spuiten. Dat zou me 500 euro extra gaan kosten. Dan wordt het misschien ook wel interessant om eens te gaan kijken naar een HVLP set met turbine. Of gewoon losse spuitbussen bij de specialist halen, voor die paar keer dat ik ga spuiten
Heb voor op zolder een paar jaar geleden een Hitachi EC58 quasi-lookalike gekocht.
Ding doet het prima hoor, maar de herrie van de lilliput is binnen niet te harden.
Dit geval zou met 68.4dB nog 'relatief stil' zijn, maar stil ten opzichte van wat??
Een 50J sloophamer lijkt er meer op.

Met zo'n kleine tank staat zo'n monstertje daarnaast al snel constant met een takkeherrie te loeien.
Toen maar een low-noise geval gehaald, dat werd een 16l bij HBM die ontzettend veel stiller is, maar intussen niet meer leverbaar.
Geen punt, er zijn nu nieuwe en misschien wel betere alternatieven:
Deze 20l zou ik met stip op 1 zetten.
Die is compact, low noise en heeft ook nog een redelijke capaciteit.

Deze 6l is ook leuk en wat capaciteit betreft vergelijkbaar met je Stanley, maar naast de low-noise 20l voor hetzelfde geld??
Deze 4l wordt wat capaciteit betreft wel behelpen, zo'n ding staat dan constant te loeien.
Nu is dat met een low-noise prima te doen, maar zo'n Stanley uit je linkje gaat instant op je oren zitten.
Voor de garage heb ik een low-noise 70l staan en die doet z'n naam echt eer aan.
Maakt net zoveel 'fluisterherrie' als een doorsnee Miele stofzuiger en dat blijkt een verademing.
Ik snap dat ik hier de nadruk leg op de gehoormatige overlast van deze apparaten, maar die zijn lastig te negeren.
Als het echt compact en licht van gewicht moet zijn, dan is de genoemde Hitachi EC58 misschien toch zo slecht nog niet.
Voor het schoonblazen van bijv. een pc is het een prima ding, voor grotere objecten moet het bescheiden 6l tankje zich vaker (als in constant

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 14:04 ]
Die heb ik ook.Raymond schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:34:
Pro: klein en compact, makkelijk mee te nemen de tuin in (zwembad opblazen) of naar de parkeerplaats (banden op spanning zetten), en meteen al veelgebruikte accessoires bijgeleverd.
Con: 8 liter is echt heel weinig. Slaat daardoor vaak aan (en ben me daar al menigmaal het schompes van geschrokken - het ding maakt echt _veel_ herrie (97dB)).
Ik overweeg om er voor gebruik in de garage nog een grotere bij te halen, die gewoon altijd op z'n plek blijft.
Verwijderd
De baasvrouw zat vorige week een luchtontvochtiger in de gang beneden schoon te blazen met het 16l low-noise compressortje.MikeyMan schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:23:
Die low noise 20l staat per direct op mijn verlanglijstje!
Zat zelf een verdieping hoger achter de pc te werken en moest pas later van haar horen wat zij had gedaan.
Ik had de hele exercitie die enkele verdieping hoger dus niet eens gehoord.
Dat noem ik dus stil.
De stofzuiger hoor ik van die plek nml. wel doorklinken.
Wat lawaai betreft ben ik in ieder geval supertevreden met dit betaalbare low-noise spul.
Ik zie wel hoe lang de compressoren meegaan, maar het ziet er goed genoeg uit om het net als de voorgangers minstens 15+ jaar uit te houden.
Die 20 liter Maar op mijn wensenlijstje gezet. Lijkt me ideaal voor in de schuur.Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 05:13:
[...]
Het hangt ervan af wáár je de compressor wilt gaan gebruiken.
Heb voor op zolder een paar jaar geleden een Hitachi EC58 quasi-lookalike gekocht.
Ding doet het prima hoor, maar de herrie van de lilliput is binnen niet te harden.
Dit geval zou met 68.4dB nog 'relatief stil' zijn, maar stil ten opzichte van wat??
Een 50J sloophamer lijkt er meer op.![]()
Met zo'n kleine tank staat zo'n monstertje daarnaast al snel constant met een takkeherrie te loeien.![]()
Toen maar een low-noise geval gehaald, dat werd een 16l bij HBM die ontzettend veel stiller is, maar intussen niet meer leverbaar.
Geen punt, er zijn nu nieuwe en misschien wel betere alternatieven:
Deze 20l zou ik met stip op 1 zetten.
Die is compact, low noise en heeft ook nog een redelijke capaciteit.
Deze 6l is ook leuk en wat capaciteit betreft vergelijkbaar met je Stanley, maar naast de low-noise 20l voor hetzelfde geld??
Deze 4l wordt wat capaciteit betreft wel behelpen, zo'n ding staat dan constant te loeien.
Nu is dat met een low-noise prima te doen, maar zo'n Stanley uit je linkje gaat instant op je oren zitten.
Voor de garage heb ik een low-noise 70l staan en die doet z'n naam echt eer aan.
Maakt net zoveel 'fluisterherrie' als een doorsnee Miele stofzuiger en dat blijkt een verademing.
Ik snap dat ik hier de nadruk leg op de gehoormatige overlast van deze apparaten, maar die zijn lastig te negeren.
Als het echt compact en licht van gewicht moet zijn, dan is de genoemde Hitachi EC58 misschien toch zo slecht nog niet.
Voor het schoonblazen van bijv. een pc is het een prima ding, voor grotere objecten moet het bescheiden 6l tankje zich vaker (als in constant) vullen en zul je slechts met onderbrekende pauzes kunnen blazen.
PSN - M4uSzi // -
Tja ik weet niet. Het zou ook kunnen dat er iets niet helemaal lekker gesoldeerd is op het control board. Maar tegenwoordig is bij Makita's het control board helemaal ingepakt met zwarte epoxy (afgaan op AvE's teardown v/d dhp481 en foto's op google) om vocht tegen te houden, dus ik denk niet dat je er echt achter zou kunnen komen zonder heel veel moeite te doen.Framoes schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:42:
[...]
Dus gewoon een random error in de chip?
Als je hem hebt gekocht bij een officiële dealer zal de reparatie waarschijnlijk minder lang duren. Maar natuurlijk altijd balen als je een machine tijdelijk kwijt bent.
Als je dan geen andere schroeftol hebt liggen, ben je mooi zuur.
Knuppel die ik ben... Dat ding besteld, blijkt m'n boor een 1/2 aansluiting te hebben...Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:51:
[...]
Veel geld voor zo'n plastic geval, daar koop je bijna een nieuwe body voor.![]()
Check dan deze eens.
Ik zal straks eens voor je checken of ik nog iets voor je heb liggen dat toch niet meer wordt gebruikt.

Iemand interesse in een mooie 3/8 boorkop?
Wel fijn dat lock mechanisme!
Nog vergelijkbare tips voor een 1/2 boorkop?
Succes! YouTube: How to Make a shelf with a hidden compartment ;-)Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 05:46:
[...]
FTFY![]()
[...]
Dat "kijken" herken ik wel.
Ben lichtelijk onder repressieve curatele gesteld door de vrouwbaas hier en de plekken om heimelijk aangeschafte tools op te slaan worden steeds schaarser.
Wat zijn nou de 'oude' merken waar jullie altijd naar uitkijken? Bv een beitel van Nooitgedagt.
==
hoi
Verwijderd
Verklaar u nader.Raymond schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:34:
Die 20L versie lijkt me een ander soort lownoise compressor dan die versies met membraampomp. Meer een soort van ingepakte zuigercompressor.
Ik doe m'n best zoveel mogelijk praktische info te geven mbt je vraag, maar met deze weinig zeggende reply kan ik niet zoveel.
Wat is voor jou bijv. het onderscheidend belang van een membraanpomp vs zuigercompressor??
Misschien ben ik op dit specifieke punt minder veeleisend als het apparaat in kwestie:
- olievrij is (je kunt er dus zonder gemekker mee verfspuiten)
- hij lekker stil is, als in echt low-noise
- een redelijke capaciteit heeft
- en eventueel compact is
- en best-of-all ook nog betaalbaar is.
Voor 24/7 toepassingen zijn andere compressoren leverbaar die jammer genoeg níet in deze prijsklasse passen.

Met een grotere tank die de compressor de benodige rustpauzes geeft is dat voor een 'medium budget' compressor redelijk te ondervangen merk ik hier.
Met een tank vanaf 70l of groter kom je dan een heel eind, ik ben hier 'tot nu toe' nooit aan tekort gekomen.
Wie een 4x4 tractor plus paardentrailer in een doorlopende run wil uitblazen, moet waarschijnlijk op zoek naar nóg groter spul.
Dit stadium gaat hier niet meer werken, ik zoek dan eerder iets op het gebied van "hidden mancaves".

Mancaves in meervoud ja.
Waarom niet gewoon retour afzender??MikeyMan schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:04:
[...]
Knuppel die ik ben... Dat ding besteld, blijkt m'n boor een 1/2 aansluiting te hebben...
Iemand interesse in een mooie 3/8 boorkop?
Bij Amazon gaat dat smooth.
Ik kon hier al geen gebruikte boorkopjes vinden met 3/8 draad, dit verklaart het.Wel fijn dat lock mechanisme!
Nog vergelijkbare tips voor een 1/2 boorkop?
Check voor een puik boorkopje die van Metabo eens, vroeger was dat Futuro-top, ik weet niet of die nog steeds zo heten.
Het lock mechanisme van die boorkoppen laat in ieder geval nooit los als je de vergrendeling eenmaal hebt aangedraaid is m'n ervaring.
Röhm is ook state-of-art.
Heb je de schroefdraad van de uitgaande booras al met een spoedmeter gecheckt??
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 07:42 ]
Verwijderd
Check hier het archief eens, want deze vraag is aan de uitgekauwde kant.Markprinsen schreef op zondag 21 januari 2018 @ 07:59:
Ik ben op zoek naar een cirkelzaag voor een project en later gewoon voor de handigheid/heb. Ik moet een aantal (7) planken van 4 cm dik en 40 cm breed cumaru hout verzagen om er zitbankjes van te maken. Wat zou hier voor een geschikte cirkelzaag en zaagblad zijn?

Long story short:
Voor weinig geld koop je een Scheppach PL55 invalzaag met zaagliniaal.
Kwaliteit is behelpen, voor 'af en toe' gebruik dat niet pro hoeft te worden is het misschien de overweging waard.
Een veel betere invalzaag waar je meer plezier van zult hebben is de Makita SP6000, uiteraard ook leverbaar met zaaglinialen etc.
Een nóg duurdere optie is de Festool TS 55, die leverbaar is in verschillende sets.
Check voor een globaal overzicht Amazon eens en tune daar de linkerkolom naar eigen voorkeur.
De compressor die Bhagavad voorstelt zou ik echter niet doen, want die heeft maar een luchtopbrengst van 55 liter per minuut en dat is heel weinig. Mijn Airpress doet ongeveer het dubbele en dat dan moet ik al regelmatig wachten bij het schoonblazen.
Mijn overweging om de Airpress L6-95 te kopen was (schaamteloze report van een eerdere post):
De reden om voor de L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoon blazen, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.
De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbeschermering op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan. Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).
Dit bovenstaande heb ik een half jaar geleden geschreven en ik ben nog steeds blij met de aankoop. Ondertussen gebruik ik de compressor best veel. Ook is deze meerdere keren mee gegaan als ik ergens anders aan het klussen ben. Het kleine formaat is dan echt een uitkomst. Toch had ik misschien beter voor de Dewalt kunnen gaan. Ik merk vaak dat ik net wat tankinhoud te kort kom en dan moet wachten. Aan de andere kant heb ik de Airpress nu kunnen inbouwen op een plek waar de Dewalt niet zou passen en vind ik het geluid dat de Airpress produceert net aanvaardbaar (ik heb gevoelige oren) en dan kan de Dewalt net te veel lawaai maken. Van de andere kant is dat misschien geen probleem. Bv bij tacken maakt de tacker meer geluid dan de compressor en heb ik toch gehoorbescherming op.
Voor het spuiten van verf heb ik een HVLP-systeem. Dat werkt dus zonder Airpress compressor.
Ja ga deze ook maar retour sturen. Haast de moeite niet voor dit geld, maargoed. Heb idd rond zitten kijken, maar een aanbieding als deze 3/8 vind ik zo snel niet. Weet niet of ik het nog 35 euro waard vind om er een andere kop op te zetten.Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 07:14:
[...]
[...]
Waarom niet gewoon retour afzender??
Bij Amazon gaat dat smooth.![]()
[...]
Ik kon hier al geen gebruikte boorkopjes vinden met 3/8 draad, dit verklaart het.![]()
Check voor een puik boorkopje die van Metabo eens, vroeger was dat Futuro-top, ik weet niet of die nog steeds zo heten.
Het lock mechanisme van die boorkoppen laat in ieder geval nooit los als je de vergrendeling eenmaal hebt aangedraaid is m'n ervaring.
Röhm is ook state-of-art.
Heb je de schroefdraad van de uitgaande booras al met een spoedmeter gecheckt??
Een Earlex HV5500. Het is mijn eerste verfspuit, dus ik kan deze niet vergelijken. Het spuiten van grondverf viel tegen, maar dat was vooral een kwestie van verkeerde verf, te koude temperatuur en mijn onkunde. De laklaag ging een stuk beter, maar ik moet nog wat oefenenNeoAtomic schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:13:
@L.N. wat voor HVLP-systeem heb je, en hoe bevalt deze?
Verwijderd
De specs van deze Airpress L6-95 zijn anders op cruciale punten minder dan de genoemde low-noise HBM 20l.L.N. schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:06:
Voor het grootste gedeelte ben ik het met Bhagavad eens: koop een stille compressor! Je gaat je enorm ergeren aan een kleine compressor die veel lawaai maakt. Kleine tank betekent dat deze vaak aanslaat n dus vaak lawaai maakt. Het nadeel van een grote tank is dat deze minder vaak aanslaat, maar langer nodig heeft om te vullen (en dus ook langer lawaai maakt).
De compressor die Bhagavad voorstelt zou ik echter niet doen, want die heeft maar een luchtopbrengst van 55 liter per minuut en dat is heel weinig. Mijn Airpress doet ongeveer het dubbele en dat dan moet ik al regelmatig wachten bij het schoonblazen.
Mijn overweging om de Airpress L6-95 te kopen was (schaamteloze report van een eerdere post):
.........

Wat prijs betreft is de Airpress wél in het voordeel, die is 2x duurder!!
Ik herken de cylindertjes, die zo te zien geheel identiek zijn, maar de HBM zit met een tank van 20l. minstens 3x ruimer in het vel dan de Airpress, die slechts een tankje van 6l. heeft.
Ik begrijp wel dat je daar regelmatig op moet wachten.
De luchtopbrengst van de cylinders in actie zal met deze identieke cylinders gelijk zijn, of amper verschillen, het is echter de grotere tank van 20l. die in de praktijk het verschil tussen beide gaat maken.
De HBM is met 23kg ruim 2x zwaarder dan de Airpress, die volgens hun eigen specs op 10kg komt en net iets compacter is.
Die 10kg meer aan gewicht brengt bij de HBM net wat meer features, zoals twee wieltjes voor transport plus de al genoemde grotere tank.
Wat structurele betrouwbaarheid aangaat maak ik mij bij deze twee modellen weinig illusies, het is gewoon hetzelfde laken en pak met verschillende stickers.
Mijn vorige compressor die beduidend duurder was zag er uiteindelijk minder degelijk uit en daar heb ik zowat 30 jaar mee gedaan.
Ik teken er nogmaals voor.
Ik kan je allergie tov HBM heel goed begrijpen, maar je kunt ook pragmatisch en selectief aankopen.
Zo verkoopt HBM ook Mitutoyo en Beta, prima merken toch??
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Fijne bakkies. Om de autist in mij tevreden te houden wil ik graag dezelfde bakkies erbij kopen. Maar toolstation verkoopt ze niet meer en andere winkels die ik kan vinden zijn belachelijk duur (toolstation was ooit 9,50 oid), of hebben hoge verzendkosten.
Hebben jullie tips waar ik deze bakkies nog meer kan vinden? Ik weet dat ze ook merkloos worden verkocht (ik heb ze ook in het groen, lagen ooit bij lokale hubo), maar daar valt niet op te zoeken. Dat moet je maar net weten
Gelijk alle kamers even opgemeten voor de lol.
En Amazon maakt het wel erg makkelijk om bij andere leuke tools te geraken met hun suggesties dus gelijk wat Knipex tangetjes erbij

Alleen de krimptang van Knipex was zo duur dat ik daar voor een alternatief ben gegaan, gebruik ik toch niet dagelijks.
Over de telefoontang verbaasde ik me nog wel enigszins, lijkt alsof ze een rechte tang hebben gemaakt die ze vervolgens verbogen hebben, hierdoor sluiten de zijdes bij de kromming niet meer aan.
Zal in gebruik wel geen verschil maken maar mijn merkloze variant uit de knakenbak sluit wel over de hele lengte aan vandaar dat het me opviel.
Had dat eigenlijk ook verwacht van de Knipex.
Ideaal om 8x120 schroeven in massief eiken te rammelen.
Om zonnewering in een kantooromgeving los en vast te schroeven: Not so much.
Teringherrie
Ik heb niet zo zeer een afkeer van HBM, maar ik heb veel slechte dingen gehoord over hun service. Daar doet de verkoop van a-merken niets aan af.Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:14:
[...]
De specs van deze Airpress L6-95 zijn anders op cruciale punten minder dan de genoemde low-noise HBM 20l.![]()
Wat prijs betreft is de Airpress wél in het voordeel, die is 2x duurder!!![]()
Ik herken de cylindertjes, die zo te zien geheel identiek zijn, maar de HBM zit met een tank van 20l. minstens 3x ruimer in het vel dan de Airpress, die slechts een tankje van 6l. heeft.
Ik begrijp wel dat je daar regelmatig op moet wachten.
De luchtopbrengst van de cylinders in actie zal met deze identieke cylinders gelijk zijn, of amper verschillen, het is echter de grotere tank van 20l. die in de praktijk het verschil tussen beide gaat maken.
De HBM is met 23kg ruim 2x zwaarder dan de Airpress, die volgens hun eigen specs op 10kg komt en net iets compacter is.
Die 10kg meer aan gewicht brengt bij de HBM net wat meer features, zoals twee wieltjes voor transport plus de al genoemde grotere tank.
Wat structurele betrouwbaarheid aangaat maak ik mij bij deze twee modellen weinig illusies, het is gewoon hetzelfde laken en pak met verschillende stickers.
Mijn vorige compressor die beduidend duurder was zag er uiteindelijk minder degelijk uit en daar heb ik zowat 30 jaar mee gedaan.
Ik teken er nogmaals voor.![]()
Ik kan je allergie tov HBM heel goed begrijpen, maar je kunt ook pragmatisch en selectief aankopen.
Zo verkoopt HBM ook Mitutoyo en Beta, prima merken toch??
De HBM kost €157 incl verzenden en de L6-95 kost €205 incl verzenden, dus het verschil is veel kleiner dan dat jij voorstelt. Maar nog steeds in het voordeel van HBM.
Je gaat er gemakshalve van uit dat beide compressoren dezelfde cylinders hebben, omdat ze uit dezelfde fabriek komen. Ik zie toch duidelijk uiterlijke verschillen tussen beide cilinders. Ook de specificaties (aanzuigvolume bv) zijn anders. De HBM heeft een hoger wattage nodig om minder lucht aan te zuigen. Waarom denk je dat de cilinders exact hetzelfde zijn?
De HBM levert netto 55 l/min en de Airpress 68 L/min, dus dat is bijna 25% meer! Wat direct ook betekent dat de HBM minder vaak aanslaat (door de grotere tankinhoud), maar als deze aanslaat ruim 4x zo lang aan staat (20 L/ 6 L * 125%) .
En dan maakt de HBM ook nog een meer lawaai ook. Dit blijkt niet uit de specs, maar dat komt door de meetwijze. Airpress gebruikt LWa en HBM LPa (dat zeiden ze mij aan de telefoon). Het verschil is dat Airpress meet direct op het apparaat en HBM op een bepaalde afstand (denk 3 of 4 meter). Het is daarom logisch dat de meting bij HBM lager uit komt. Dat zie je ook in het filmpje op de link. Daar staat de geluidsmeter op ruime afstand van de compressor en geeft 62 dB aan, terwijl de compressor volgens hun eigen specs 53- 60 dB produceert

Je geeft aan dat de HBM meer features heeft door de wielen en dat is voor mij vreemd. De Airpress heeft door het lage gewicht en beperkte afmetingen geen wielen nodig. Die til je gemakkelijk met 1 hand. Volgens mij komt het hogere gewicht vooral door de grotere tank. Ik krijg het idee dat hoger gewicht gelijkgesteld wordt aan hogere kwaliteit, maar misschien heb ik het mis.
Kijk, dit lijkt misschien een welles nietes spelletje, maar zo bedoel ik het niet. Ik geef liever iets meer geld uit voor iets waarvan ik weet dat er een goede winkel achter zit en spullen koop van een a-merk. Dat ik misschien niet de beste prijs/kwaliteitsverhouding heb is voor mij geen probleem. Maar dat is heel persoonlijk en ik begrijp goed dat dit voor anderen anders is. Ik denk dat iedereen zijn eigen afweging moet maken aan de hand van de eisen die aan het apparaat gesteld worden:
Wil je stil, klein/mobiel en de meeste bang for the bucks: ga dan voor de HBM.
Wil je nog meer stilte, een uiterst compacte behuizing, nog mobieler en een a-merk: ga voor de Airpress.
Wil je verf gaan spuiten, een luchtslagsleutel of een andere luchtintensieve handeling doen: koop geen van beide en ga voor een grotere met een hogere netto luchtverplaatsing.
Zijn we weer vriendjes
Naast de scheppach die @Bhagavad al opperde zou ik inderdaad kijken naar zijn tip voor de Makita sp6000Markprinsen schreef op zondag 21 januari 2018 @ 07:59:
Ik ben op zoek naar een cirkelzaag voor een project en later gewoon voor de handigheid/heb. Ik moet een aantal (7) planken van 4 cm dik en 40 cm breed cumaru hout verzagen om er zitbankjes van te maken. Wat zou hier voor een geschikte cirkelzaag en zaagblad zijn?
Ook bosch pro heeft een mooie invalzaag, de GKT55.
Die wordt door Mafell gemaakt schijnbaar, ik heb zelf de MT55cc van Mafell.
Bedankt voor de tip maar is het verschil echt merkbaar tussen een scheppach en een SP6000? De Makita is meer dan dubbel zo duur en eigenlijk is het gebruik puur hobby matig.Fraggert schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:45:
[...]
Naast de scheppach die @Bhagavad al opperde zou ik inderdaad kijken naar zijn tip voor de Makita sp6000
Ook bosch pro heeft een mooie invalzaag, de GKT55.
Die wordt door Mafell gemaakt schijnbaar, ik heb zelf de MT55cc van Mafell.
Ik zit dus te kijken naar de Bosch GBH 2-28F, dit is een machine die ik na de sloop nog kan gebruiken in de badkamer etc. maar wanneer ik zou huren zou ik kijken naar een iets krachtiger machine.
Wat denken jullie?
Tegels /plavuizen ) van 40 x 20 waarvan ik den dat ze in het cement op de dekvloer gelijmd zitten.
Als je een complete vloer moet uitbikken zou ik niet zo'n boorhamer kopen. Die heeft te weinig slagenergie, waardoor de klus heel lang duurt en je met een beetje pech ook de boorhamer oververhit en dus sloopt. Zo'n boorhamer is bedoeld voor het boren van gaten in beton. Niet als breekhamer.Paradox schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:04:
Ik zit nu ook te kijken als trouwe volger van dit topiq naar een boorhamer. Ik moet echter een complete vloer van de grond af bikken en hoop er een mooie tool aan over te kunnen houden
Ik zit dus te kijken naar de Bosch GBH 2-28F, dit is een machine die ik na de sloop nog kan gebruiken in de badkamer etc. maar wanneer ik zou huren zou ik kijken naar een iets krachtiger machine.
Wat denken jullie?
Tegels /plavuizen ) van 40 x 20 waarvan ik den dat ze in het cement op de dekvloer gelijmd zitten.
Daar is geschikter gereedschap voor: Blijven we even bij Bosch blauw:
Voor tegeltjes in de badkamer zou ik kijken naar zoiets:
https://www.toolmax.nl/bo...2-4g-uEAQYAiABEgJse_D_BwE
Voor het uitbikken van een plavuizen vloer zou ik kijken naar zoiets:
https://www.gereedschapce...2-4g-uEAQYBCABEgIUpPD_BwE
En dan wordt het een beetje duur voor 1x gebruiken. Dus dit soort spul kun je beter huren.
[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 22-01-2018 11:14 ]
Have a wheelie good weekend!
Dat kan ik je helaas niet zeggen maar meer info voor jou om een keuze te maken tussen de "usual suspects" zeg maarMarkprinsen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor de tip maar is het verschil echt merkbaar tussen een scheppach en een SP6000? De Makita is meer dan dubbel zo duur en eigenlijk is het gebruik puur hobby matig.
Vaakk vooraleerst een kwestie van budget en daarna je plannen. Verwacht je 2 plankjes te moeten zagen of weet je al dat je klussen/houtbewerken leuk vind en ben je dus meer van plan.
Ik heb al een paar jaar een scheppach, voor mijn hobbie-werk is die prima geschikt.Markprinsen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:26:
Inmiddels een Scheppach PL55 met 2 x 70cm geleiderail en 2 zaagbladen onderweg
Check je linialen goed op rechtheid, mijn eerste liniaal was ietsjes hol. Schijnbaar is de QC van de scheppach linialen niet echt goed op orde.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Zorg dat je een goed zaagblad er bij hebt. Je wilt massief hardhout zagen en dat vergt flink vermogen van de zaag. Zeker omdat het ook nog eens redelijk dik is (4 cm). Het juiste zaagblad (met weinig tanden) zorgt er voor dat de houtvezels goed afgevoerd kunnen worden, waardoor de tanden van het zaagblad beter hun werk kunnen doen. Hierdoor belast je de motor minder en krijg je minder verbrand hout. Ecotools heeft goede zaagbladen voor niet te veel geld. Een stap beter en duurder is CMT. Dit merk is bij Italiaanse shops (kan ook via Amazon.de) een stuk goedkoper dan bij NL/BE-shops. Let in beide gevallen op de maat van jouw zaagblad en de asmaat.Markprinsen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:26:
Inmiddels een Scheppach PL55 met 2 x 70cm geleiderail en 2 zaagbladen onderweg
Hou er ook rekening mee dat een ander zaagblad dikker of dunner kan zijn dan de zaagbladen die bij de Scheppach zitten. Hierdoor kan de splinterstrip niet meer helemaal tegen het blad aan zitten.
Verwijderd
Check voor dit verschil de 1 sterren reviews op Amazon.de eens, dan begrijp je misschien beter waar het bij zo'n Einhell aan kan schorten en je hoort het ook eens van een ander.Markprinsen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor de tip maar is het verschil echt merkbaar tussen een scheppach en een SP6000? De Makita is meer dan dubbel zo duur en eigenlijk is het gebruik puur hobby matig.

Ook als je hobbymatig zaagt wil je dat een 'recht' bedoelde zaaglijn ook echt 'recht' wordt en dat blijkt met zo'n wankele Einhell nog niet zo vanzelfsprekend te zijn als ik de reviews lees.
Als de klus eenmalig is huur dan een fatsoenlijke, dan ben je het meest goedkoop uit.
Heb zelf al een jaar of twintig invalzagen van Festool en daar heb ik nog nooit 1 seconde spijt van hoeven hebben.
Die hebben hun geld intussen ruimschoots terugverdiend, bekijk het dus ook eens over een wat langere termijn.
Moest ik nu nogmaals kiezen dan zou ik de net gelanceerde 2x18V van de Makita SP6000 lookalike overwegen, maar als je nog geen Makita 18V accu's hebt, dan is dat al snel een brug te ver.
In dat opzicht is de 230V Makita SP6000 een gulden middenweg, niet al te bizar geprijsd en een meer dan uitstekende kwaliteit die niet voor Festool hoeft onder te doen.
Heb je eenmaal die keuze gemaakt, dan kun je aan mogelijke zaagbladen gaan denken.
Als het een eenmalige klus is, gewoon huren. Zie ook deze vraag: Dreadramon in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Zonde om zo'n lichte machine die jij op het oog hebt voor veel geld aan te schaffen, met veel moeite die vloer los te bikken en hem daarna niet meer te gebruiken.
Vorige week was er een knappe sloophamer bij de lidl te koop voor 100, dat was ook wel een goede optie geweest.
Maar als je voor een eenmalige klus iets nodig hebt: https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-115-j-8-kg
Voor 4 tientjes huur je een geschikte machine en daarmee klaar je in no-time die klus, zonder je nieuwe boorhamer daarop te moeten mishandelen.
Precies wat Fragdaddy dus ook zegt.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 22-01-2018 11:43 ]
Die is online gewoon te bestellen.Raymond schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:41:
@Paradox
Vorige week was er een knappe sloophamer bij de lidl te koop voor 100, dat was ook wel een goede optie geweest.
https://www.lidl-shop.nl/...ekhamer-1700-W/p100220430
Of als je wat zachtzinniger werk hebt (bijvoorbeeld wandtegels):
https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296
Maar dan nog zou ik hem denk ik gewoon huren. Weet je zeker dat het blijft werken en hoe vaak ga je zo'n enorme breekhamer in de toekomst nog gebruiken?
[ Voor 11% gewijzigd door FragDaddy op 22-01-2018 12:01 ]
Have a wheelie good weekend!
wellicht koop ik de kleine bosch alsnog voor boren, maar het gebruik van een echte sloper zal het process vergemakkelijken.
thnx!
Verwijderd
Feit is dat hun bereikbaarheid tegenwoordig beroerd is en dan zeg ik het nog voorzichtig.L.N. schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Ik heb niet zo zeer een afkeer van HBM, maar ik heb veel slechte dingen gehoord over hun service. Daar doet de verkoop van a-merken niets aan af.
Daarnaast zijn hun replies per email zo hopeloos, blond en ontwijkend dat je iedere vraag nog 10x moet herhalen en het uiteindelijk maar opgeeft.
Een doosje dat hier eens per post was bezorgd had het transport niet overleefd en toen kreeg ik het voorstel van 5% korting, of daar het vergruizelde doosje weer heel van werd.
Het zijn meer rauwe dokwerkers die per abuis in de fijnmechanica zijn beland en daar ook nog met echte mensen moeten leren omgaan.
Ja, dat is inderdaad wel een probleempje.
Ik heb die cilinders al eerder bekeken en heb hier zowel een low noise 16liter als een grote 70liter en alle cilinders zien er op het oog identiek uit.Je gaat er gemakshalve van uit dat beide compressoren dezelfde cylinders hebben, omdat ze uit dezelfde fabriek komen. Ik zie toch duidelijk uiterlijke verschillen tussen beide cilinders. Ook de specificaties (aanzuigvolume bv) zijn anders. De HBM heeft een hoger wattage nodig om minder lucht aan te zuigen. Waarom denk je dat de cilinders exact hetzelfde zijn?
Net als die op de Airpress.
Wat wel kan zijn is dat het toerental per cilinder verschilt.
Deze cijfers blijken weinig tot niets te zeggen, of terug te voeren te zijn op foutieve vertalingen van het Kantonees naar Swahili, naar Mandarijn en voor-oorlogs Farsi, dat op zijn beurt weer via krom Engels naar nóg krommer Nederlands is gepoogd te vertalen.De HBM levert netto 55 l/min en de Airpress 68 L/min, dus dat is bijna 25% meer! Wat direct ook betekent dat de HBM minder vaak aanslaat (door de grotere tankinhoud), maar als deze aanslaat ruim 4x zo lang aan staat (20 L/ 6 L * 125%)
Er wordt op diverse sites voor gewaarschuwd dat deze harde gegevens in werkelijkheid boterzacht zijn.
Laten wij een verlossend duel houden met de machines.En dan maakt de HBM ook nog een meer lawaai ook. Dit blijkt niet uit de specs, maar dat komt door de meetwijze. Airpress gebruikt LWa en HBM LPa (dat zeiden ze mij aan de telefoon). Het verschil is dat Airpress meet direct op het apparaat en HBM op een bepaalde afstand (denk 3 of 4 meter). Het is daarom logisch dat de meting bij HBM lager uit komt. Dat zie je ook in het filmpje op de link. Daar staat de geluidsmeter op ruime afstand van de compressor en geeft 62 dB aan, terwijl de compressor volgens hun eigen specs 53- 60 dB produceert.
Misschien heb je totaal gelijk, maar het geluidsniveau van de eigen low-noise gevallen is dermate laag dat daar voor mij echt niets over te mekkeren valt.
Het was iets dat mij te binnen schoot, met het eindgewicht zal het niet veel van doen hebben.Je geeft aan dat de HBM meer features heeft door de wielen en dat is voor mij vreemd.
Kan zijn maar wieltjes vind ik bijna altijd een toegevoegde waarde hebben.De Airpress heeft door het lage gewicht en beperkte afmetingen geen wielen nodig. Die til je gemakkelijk met 1 hand.
Ik til m'n vrouw ook met 1 hand, maar mis de toevoegende wieltjes al jaren, niet aan gedacht toen ik de bestelling deed.
Het zal inderdaad de grotere tank zijn, maar een hoger gewicht is minstens een indicatie van "iets", toch??Volgens mij komt het hogere gewicht vooral door de grotere tank. Ik krijg het idee dat hoger gewicht gelijkgesteld wordt aan hogere kwaliteit, maar misschien heb ik het mis.
Ik vraag mij af of je hier niet het spoor kwijtraakt.Wil je stil, klein/mobiel en de meeste bang for the bucks: ga dan voor de HBM.
Wil je nog meer stilte, een uiterst compacte behuizing, nog mobieler en een a-merk: ga voor de Airpress.
Ik heb een sterk vermoeden dat de HBM's net zo min uit een harde HBM fabriek komen rollen, als deze Airpress compressor uit een Airpress fabriek.

Nope, ben nu BOOS....Zijn we weer vriendjes?
Grapje, ik wist niet eens dat er iets als een "meningsverschil" was.

Kom eens gezellig mee-eten met je aanhang en je begrijpt de ontspannen maar 'heldere' Angelsaksische 'conversaties' hier in huis.
Tegen die tijd hoop ik ook je coticule gezaagd te hebben.
OpgelostPoweRoy schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:59:
Mijn Metabo afkortzaag KGS 216M heeft geen werkende verlichting en laser meer![]()
Iemand een idee hoe je dat kan repareren? Of kwestie van garantie en hem een tijd kwijt zijn
Heb hem toch gebracht voor garantie (bij de gamma). Bonnetje op tijd terug gevonden, had nog 1 week garantie van de 2 jaar.
Helemaal nieuwe afkortzaag gekregen. Had even gebeld na 5 weken wachten, bleek hij al 2 weken op de vestiging te liggen. Maar ze wisten niet dat hij voor mij was, stond geen adres/bericht op. Hadden ze gewoon in de winkel neergezet als te koop.
[This space is for rent]
My favorite programming language is solder.
Ach was gewoon een nieuwe doos. Dus dan hadden ze maar een nieuwe uit het vak gepaktPuch-Maxi schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:44:
@PoweRoy Heb jij even geluk dat ze hem niet hebben verkocht!
[This space is for rent]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Aanschouw de McBEUN draaipicknickbank v0.1

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Dat lijkt sprekend op een wolfcraft 4820 of 4829:McGryphon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:18:
En voor degenen die zich afvragen waar mijn avatar op slaat.
Aanschouw de McBEUN draaipicknickbank v0.1
[afbeelding]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Iets zegt me dat McBeun meer kwijt was aan onderdelen

Alternatief kleintje, ook niet eens echt aan de prijs: https://www.amazon.de/Pro...ywords=wolfcraft+drehbank
Die DeWalt accutol is denk ik duurder...then again, die is dan weer wel geel
Een zelfbouwdraaibankje zit er dus wel aan te komen, maar dat wordt wel wat meer werk dan dit
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Dit topic is gesloten.