Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:51
StukjeNostalgie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:20:
Hier ook een Siemens IQ 800 warmtepompdroger eigenaar ;) . Deze werd niet meer warm dus op basis van jullie posts de machine volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Oa de wisselaars, pluizenfilter en pomphuis grondig gedaan. Helaas kom ik niet in het service menu dus het reinigingsprogramma is me niet gelukt.

Nu heb ik een proefdraai gedaan en daarin merk ik dat de was nog niet lauwwarm wordt (probleem lijkt nog niet verholpen). Wel wordt de warmtepomp warm (kan hem nog net aanraken, zeg 60gr), althans de ene zijde wel/ de andere zijde niet.

Koude kant:
[Afbeelding]

Warme kant:
[Afbeelding]

Klopt de werking zo?
Ja de werking klopt. Een compressor is koud aan de zuigzijde en warm aan de perszijde.
Ik vermoed dat er geen lucht stroom is, dan zit er nog steeds iets verstopt, of je ventilator is defect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SJM
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-01-2023

SJM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGgCdOO1T_stPDU44Uljhi5Oueg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD5W5O0EaMmvfSQryfHuWhW2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook onze iq700 zat vol, 2 uurtjes werk. Ik kwam erachter via mijn energie app van Essent. Iedere maandag en dinsdag was mijn verbruik ongeveer 10kwh hoger dan op andere dagen. Vrouwlief maar eens aangekeken en die verklaarde dat ze op deze dagen de droger aanhad… En inderdaad, mevrouw kreeg de was niet droog en deed 3x een run van 4 uur om de was enigszins iets droog te krijgen. Ze had ergens gelezen dat dat een warmptepomp droger (onze was tweedehands) het er langer over doet en dat dit normaal was 😂.

[ Voor 35% gewijzigd door SJM op 20-12-2022 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom62
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 14:37
Dankzij de tips hier onze Siemens IQ700 ook schoongemaakt: pluis eruit en pompje zuiver gemaakt. Pompje is in het verleden al eens vervangen geweest, ook helaas buiten garantie. Ik zag op Youtube ook iemand die zelf een filter vóór de condensator gezet heeft, dat heb ik nu ook gedaan (op basis van een filter die in Beko toestellen gebruikt kan worden, deze heb ik op maat geknipt). Toestel gaat toch stilaan tegen de 10 jaar, dus misschien stilaan opletten voor wat anders.

Volgens mij is er ook pluis die zich vastgezet heeft achter de printplaat van het display. Het display flikkert ook regelmatig, maar die pluis kreeg ik niet zo maar los. Leek hard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjeNostalgie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-04 22:52
Nivado schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:36:
[...]

Ja de werking klopt. Een compressor is koud aan de zuigzijde en warm aan de perszijde.
Ik vermoed dat er geen lucht stroom is, dan zit er nog steeds iets verstopt, of je ventilator is defect.
Hoe kan ik die lucht stroom checken en welke ventilator bedoel je? Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
SJM schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:50:
[Afbeelding]

Ook onze iq700 zat vol, 2 uurtjes werk. Ik kwam erachter via mijn energie app van Essent. Iedere maandag en dinsdag was mijn verbruik ongeveer 10kwh hoger dan op andere dagen. Vrouwlief maar eens aangekeken en die verklaarde dat ze op deze dagen de droger aanhad… En inderdaad, mevrouw kreeg de was niet droog en deed 3x een run van 4 uur om de was enigszins iets droog te krijgen. Ze had ergens gelezen dat dat een warmptepomp droger (onze was tweedehands) het er langer over doet en dat dit normaal was 😂.
Dit is de enige manier om dit model droger weer goedwerkend te krijgen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen. Ik heb deze droger (een Bosch EcoLogixx7) vanaf 2009 gehad en deze vertoonde precies hetzelfde. Er komt een massa stof tussen de lamellen van het koel- en verwarmdeel. Dus eens per 3 of 4 jaar, als de droogtijden me weer te lang werden, moest het hele apparaat uit elkaar. Ik deed het op het balkon, zodat ik de warmtewisselaar met de tuinslang kon schoonspoelen. Ook het pompje (bij mijn model nog niet van achter toegankelijk) schoonmaken en dan kon het apparaat er weer een paar jaar tegenaan.

Ik heb pasgeleden de droger vervangen. Hij werkte nog, maar ik was het zat om 'm telkens te moeten openpeuteren. Ik heb nu een Asko warmtepompdroger. Deze heeft dezelfde constructie, maar hij heeft 3 filters: in de deur, net als de Bosch, vlak voor de condensor en nog een schuimfilter. De laatste 2 filters zijn toegankelijk via een klep aan de voorkant, zoals Bosch het ook had moeten doen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het deurfilter na elke droogbeurt gereinigd moet worden, de andere filters na 30 droogbeurten. Maar ik heb ervaring met warmtepompdrogers en heb het wat eerder gecontroleerd. Na 5 droogbeurten zit dat schuimfilter al behoorlijk vol. Blijft een kwestie van schoon houden en hopen dat de condensor niet alsnog smerig wordt, maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Beste lezer,

Mijn WTY87700 neemt ook steeds meer tijd voor z'n werk. Ik heb het servicemenu gevonden en ook de tip gelezen de pluizenfilters af te wassen.

Maar wat betekent wat ik allemaal voor codes in het servicemenu zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahA1XEWySzrJ1LOe5-mZlsQINVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8k9lA9CZRKVBx2AVZ6Yjbra.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morride
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Ook hier een WTY bosch warmtepomp droger die niet goed droogt. Gisteren, toen ik het voorrekje eraf pulkte viel mij op dat de ventilator die rechts onderin zin niet draaide terwijl de droger wel aan stond. Draait dit ventilatortje altijd als de droger draait? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En zo ja, is deze makkelijk te vervangen? Heb het hele www al afgestruind.

Kan me zo voorstellen dat die warmte weg blaast en zo de warmtepomp werkt....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem met extreem lange droogtijden. Ik heb zelf veel aan de instructies van deze video gehad:
[YouTube: https://youtu.be/K7TLldVklig]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agrior
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 18:58
morride schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:03:
Ook hier een WTY bosch warmtepomp droger die niet goed droogt. Gisteren, toen ik het voorrekje eraf pulkte viel mij op dat de ventilator die rechts onderin zin niet draaide terwijl de droger wel aan stond. Draait dit ventilatortje altijd als de droger draait? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En zo ja, is deze makkelijk te vervangen? Heb het hele www al afgestruind.

Kan me zo voorstellen dat die warmte weg blaast en zo de warmtepomp werkt....
Ik vroeg mij ook af waarvoor die fan voor was. Sinds kort heb ik ook een warmtepompdroger en die van mij heb ik nog niet zien draaien.

Als je het hierboven gelinkte filmpje bekijkt vanaf 25:30 dan zie je dat de fan aan de voorkant enkel blaast op de compressor en het elektrische deel van de ventilator van het droogcircuit. Lijkt mij dat die fan enkel wordt gestart als het daar te warm wordt. In het fimpje zie je ook dat de verdamper/condensor opgesloten zitten onder een kap om zo een gesloten circuit te maken van de lucht die naar de trommel gaat en weer terugkomt.

De ventilatieopening aan de voorkant is dus anders dan bij een condensdroger, daar wordt die opening gebruikt voor de aanzuiging van relatief koele lucht uit de omgeving om langs de condensor te blazen om die koud te houden. Dat is dan ook een forsere fan die constant aan staat en eenmaal langs de condensor geblazen komt het volgens mij weer buiten de droger. De ventilator van het droogcircuit blaast warme vochtige lucht langs de condensor om het vocht te laten condenseren. Aanzuiging van verse lucht om te is bij een warmtepompdroger niet nodig omdat het proces van het koudemiddel voor warmte aan een kant een koude aan de andere kant zorgt. De warme vochtige lucht wordt eerst langs de verdamper gestuurd (koud) waar het condenseert en daarna gaat de droge koelere lucht langs de condensor (warm) om weer op te warmen.

Dit is wat is eruit kan opmaken :) Verklaart wel waarom de fan aan de voorkant op een computerfan lijkt ;-)

Misschien een handig plaatje dat ik elders vond. De ventilator van het droogcircuit staat er niet op maar zit na de condensor:
Afbeeldingslocatie: https://blog.keukenloods.nl/wp-content/uploads/2017/05/warmtepomp-droger-besparing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartdejong1966
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Het beste werk inderdaad dat je de voorkant van de condenser verwijdert(helaas los snijden) ik heb bij de aicoboer een condenser reinig middel gehaald. 15 in laten werken, schoon spoelen en hij werk weer goed
!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 21:49
Ik lees met veel interesse dit topic. Hier ook een Siemens warmtepompdroger die er steeds langer over doet. Heeft iemand toevallig ervaring met de wt43w460 en de spoelmodus? Ik wil eens beginnen met de schoonmaakset, maar het lukt me niet om de spoelmodus te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 22:52
Hier een Siemens warmtepompdroger WT47Y700nl waarbij de droogtijd ook absurd lang was geworden.. middels dit forum hem opengemaakt en helemaal schoongemaakt en doorgespoeld.. daarna was de droogtijd weer normaal..

alleen nu het volgende probleem; ineens gaat hij niet meer aan… alleen als je de knop ingedrukt houdt springt hij wel aan, dus opstartgeluid en display + verlichting, maar als je de knop los laat gaat hij weer uit… iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb dit draadje helemaal gelezen en afgelopen weekend onze Siemens WT44W562NL droger opengemaakt en de condensors schoongemaakt. Ik was dolbij dat het gelukt was en ook de laag stof kon verwijderen van de achterste wisselaar. Maar.... resultaat was hetzelfde als voor de reiniging. De afvoerpomp werkt, alles stofvrij en toch geen resultaat. Ik heb de machine vandaag nog een keer helemaal opengemaakt.

Kunnen jullie adviseren of dit pech is of niet: bij een van de koperen aansluitingen die de condensor ingaan is het erg vettig/ olie. Is dit een mogelijk lek en is het feest daarmee meteen tot einde gekomen? Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat. Hieronder de foto's van een vieze wisselaar en van de 2e poging met een vette koperen leiding die de condensor inloopt..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZBq63Ke0ev5Xna7SNWiqFUQFD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0N3AR4IHVmu7BhGSHARTW6B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YUt4ctKuhGkzz_lj_B-YEdc27s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mZmHxElUceIFAozsbbznyq9I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpTATySfwq7Z791n9qn7km5sDuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qniq3bXGgYWr7R5iZ3hVFgRZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
BCUS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
...
Kunnen jullie adviseren of dit pech is of niet: bij een van de koperen aansluitingen die de condensor ingaan is het erg vettig/ olie. Is dit een mogelijk lek en is het feest daarmee meteen tot einde gekomen? Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat. Hieronder de foto's van een vieze wisselaar en van de 2e poging met een vette koperen leiding die de condensor inloopt..
Bedankt voor het delen van je foto's. Erg interessant om te zien. Goed dat je het hebt schoongemaakt zo te zien!

Over die vettigheid, ik denk dat daar iemand met meer verstand van warmtepompen daar wat over kan zeggen. Ik kan wel delen van wat ik erover weet.

Ik herken die vettigheid/blauwe uitslag wel maar dan niet van mijn warmtepompdroger want die heb ik nog niet open gehad. De airco van mijn auto had dat blauwe spul en vettigheid onderaan de aircopomp (compressor) hangen. Ik heb het systeem leeg laten halen en wat bleek: daar was zo goed als al het koudemiddel ontsnapt en ook nog maar zeer weinig olie eruit kunnen halen. De pomp was ook niet meer goed, mogelijk als gevolg door gebrek aan koudemiddel/smering maar het was ook een oudje.

In het circuit van koudemiddel wordt ook compressorolie gestopt om de compressor (pomp) te smeren. Dat spul zit niet alleen in de compressor maar verspreidt zich door heel het systeem samen met het koudemiddel. Als het koudemiddel ontsnapt dan kan (een deel van) de olie mee ontsnappen, met als gevolg minder smering van de compressor. Het lijkt dan toch op een lek wat ik bij jou zie, zeker omdat je ook beschrijft dat hij nu nog steeds niet goed werkt na het schoonmaken. Dit alles met een aantekening dat ik geen expert ben.

Overigens mag je zelf niet aan het circuit aan sleutelen als er koudemiddel in zit, los van of dat kan in deze warmtepompsituatie. Bij mijn auto heb ik het middel eruit laten halen, vervolgens reparaties uitgevoerd en daarna laten controleren op dichtheid en laten vullen. Het spul is zeer slecht voor het klimaat (mede daardoor zijn er STEK-certificeringen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:07
BCUS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
resultaat was hetzelfde als voor de reiniging. De afvoerpomp werkt, alles stofvrij en toch geen resultaat.
Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat.
Je bedoelt dat een machine van 4 jaar oud gewoon helemaal niks meer doet?
Ik weet dat dit tweakers is, maar in dat geval zou ik alles nu dichtschroeven en contact opnemen met de winkel vanwege non-conformiteit. Garantie mag verlopen zijn, maar je rechten houden daar niet mee op, zeker niet bij zo'n duur apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bedankt voor jullie reactie, inmiddels ook de foto’s laten zien aan een installateur koudetechniek. De olie verklapt idd een mogelijk lek, en daarbij dat het vermogen van de droger steeds minder werd maakt dat het toch wel klaar is met deze machine. Netto 4,5 jaar, jammer is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
BCUS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:03:
Bedankt voor jullie reactie, inmiddels ook de foto’s laten zien aan een installateur koudetechniek. De olie verklapt idd een mogelijk lek, en daarbij dat het vermogen van de droger steeds minder werd maakt dat het toch wel klaar is met deze machine. Netto 4,5 jaar, jammer is het.
Ik heb de tweaker die een paar posts hierboven schreef over een defecte siemens warmtepompdroger een Everglades warmtepompdroger geadviseerd(hij had ook een eigen topic). Daarin gaf hij na een week gebruik aan dat de everglades naar zijn mening niet onder deed voor de Siemens, het geluidsniveau was een klein beetje hoger maar voor hem niet storend. De Everglades warmtepompdroger kan je vindene op bol.com en heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie. Dus het probleem wat jij nu hebt zou dan binnen de garantie gevallen zijn. Zeker omdat jouw machine maar zo kort is meegegaan misschien voor jou ook een goede optie, 5 jaar volledige garantie geeft wel zekerheid dat je er tenminste wat langer mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 22:52
Die tweaker ben ik en kan bovenstaande bevestigen.. Nog steeds tevreden sinds de vervanging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:59
PhilipsFan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 03:39:
[...]

Dit is de enige manier om dit model droger weer goedwerkend te krijgen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen. Ik heb deze droger (een Bosch EcoLogixx7) vanaf 2009 gehad en deze vertoonde precies hetzelfde. Er komt een massa stof tussen de lamellen van het koel- en verwarmdeel. Dus eens per 3 of 4 jaar, als de droogtijden me weer te lang werden, moest het hele apparaat uit elkaar. Ik deed het op het balkon, zodat ik de warmtewisselaar met de tuinslang kon schoonspoelen. Ook het pompje (bij mijn model nog niet van achter toegankelijk) schoonmaken en dan kon het apparaat er weer een paar jaar tegenaan.

Ik heb pasgeleden de droger vervangen. Hij werkte nog, maar ik was het zat om 'm telkens te moeten openpeuteren. Ik heb nu een Asko warmtepompdroger. Deze heeft dezelfde constructie, maar hij heeft 3 filters: in de deur, net als de Bosch, vlak voor de condensor en nog een schuimfilter. De laatste 2 filters zijn toegankelijk via een klep aan de voorkant, zoals Bosch het ook had moeten doen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het deurfilter na elke droogbeurt gereinigd moet worden, de andere filters na 30 droogbeurten. Maar ik heb ervaring met warmtepompdrogers en heb het wat eerder gecontroleerd. Na 5 droogbeurten zit dat schuimfilter al behoorlijk vol. Blijft een kwestie van schoon houden en hopen dat de condensor niet alsnog smerig wordt, maar ik vrees het ergste...
Pure nieuwsgierigheid, welk model heb je? Ben zelf ook op zoek naar een betrouwbare warmtepompdroger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
nielsn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Pure nieuwsgierigheid, welk model heb je? Ben zelf ook op zoek naar een betrouwbare warmtepompdroger.
Ik heb de Asko T608HX.W. Kan er nog weinig over zeggen, hij staat er net een jaar, maar hij doet het zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Laatst online: 05-02-2024
nielsn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Het probleem met warmtepompdrogers blijft dat ze makkelijk verstopt raken. Je kan ook voor de everglades warmtepompdroger gan die op bol.com te vinden is. een stuk goedkoper dan asko, maar wel geproduceerd door de eigenaar van asko(hisense) en net zoals asko met 5 jaar gratis fabrieksgarantie. dit is ook een betrouwbare warmtepompdroger maar dan een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beachbar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 13:45
Caeruleus schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:19:
Dit filmpje gezien? Niet hetzelfde model maar misschien werkt het voor jou [YouTube]
Zelf heb ik de Bosch WTW83460NL. De instructie voor het zelfreinigingsprogramma is daarbij als volgt:
0) Vul condersor vol met warm water.
Om in servicemenu te komen:
1) Draai knop naar beneden (180 graden vanaf uit) "Tijdprogramma Koud"
2) Druk droogtegraad, houdt deze tiptoets ingedrukt en draai daarna knop één klik met klok mee. Hierdoor komt servicemenu te voorschijn (zichtbaar aan code P:09 op scherm).
3) Draai daarna en daarna tegen klok in tot P:07 verschijnt (niet met de klok mee en niet te ver terug naar P:06 en weer naar P:07, want dan lukt de volgende stap vaak niet).
4) Druk kort op start. Er klinkt 1 geluidssignaal (bij 2 druk je te lang)
5) Draai het programma (niet t/m 1 t/m 4 draait (kost ca 5 min) maar helemaal t/m. 6 zoals het filmpje toont. Anders wordt niet afgepompd en stroomt de opvang bak vol water).

Het kostte mij wel wat trial and error om hier achter te komen. Bosch wilde mij dit telefonisch niet zeggen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Inmiddels loopt dit servicemenu bij mij niet meer (krijg ik altijd bij stap 4 twee geluidssignalen ). Ik vrees dat ik een grondiger reiniging moet (laten) uitvoeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:48
Beachbar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:51:
[...]

Zelf heb ik de Bosch WTW83460NL. De instructie voor het zelfreinigingsprogramma is daarbij als volgt:
2) Druk droogtegraad, houdt deze tiptoets ingedrukt en draai daarna knop één klik met klok mee. Hierdoor komt servicemenu te voorschijn (zichtbaar aan code P:09 op scherm).
3) Draai daarna en daarna tegen klok in tot P:07 verschijnt (niet met de klok mee en niet te ver terug naar P:06 en weer naar P:07, want dan lukt de volgende stap vaak niet).
5) Draai het programma (niet t/m 1 t/m 4 draait (kost ca 5 min) maar helemaal t/m. 6 zoals het filmpje toont. Anders wordt niet afgepompd en stroomt de opvang bak vol water).

Het kostte mij wel wat trial and error om hier achter te komen. Bosch wilde mij dit telefonisch niet zeggen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Inmiddels loopt dit servicemenu bij mij niet meer (krijg ik altijd bij stap 4 twee geluidssignalen ). Ik vrees dat ik een grondiger reiniging moet (laten) uitvoeren...
Vul het Condenswaterreservoir bedoel je denk ik?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Goedemorgen,

hier had ik hetzelfde probleem met de Siemens IQ700 WP droger. Droogtijd steeds langer, temperatuur in de ruimte vrij hoog. Na elke drogerbeurt melding pluizenfilter vol terwijl deze elke keer schoongemaakt wordt na afloop van een droogbeurt.
Meerdere malen spoelprogramma laten draaien, met kokend heet water met soda enz. Bood allemaal bijna geen verbetering.
Jaarlijks demonteer ik de kappen al om met de stofzuiger rond te gaan maar dat viel nu eigenlijk wel mee.
Uiteindelijk gekozen voor de waterslag methode met warm water.

Achterzijde pomp gedemonteerd, waterslang eerst aan de voorzijde achter het serviceluikje gehouden en vervolgens bovenin gehangen en met flinke waterdruk doorgespoeld, net zo lang dat er kristalhelder water weer aan de achterzijde uit de bak onderste opvangbak kwam. (wat een vieze stofpap kwam er uit deze machine!)
Alles goed droog gemaakt, schoon gemaakt, pomp weer gemonteerd en de machine weer in gang gezet.

Voor de schoonmaak/spoelbeurt was 1 droogbeurt 2,7 kWh en 6 uur in bedrijf;
Na de schoonmaak/spoelbeurt 3 droogbeurten 3,1 kWh binnen 4,5 uur.
Wat verder opvalt, de was komt weer warm uit de machine en niet meer lauw. Tevens is de temperatuur in de omgeving sterk afgenomen tijdens het drogen.

De warmtewisselaar staat de warmte weer af daar waar het moet.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
Morpheusk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:29:
[...]

Dat denk ik wel. Bij mijn WTU87675NL staat er dit:
Ca. 1 ½ liter warm leidingwater in het condenswaterreservoir vullen.

Wel nadat er een rubber dopje ergens op het reservoir is geplaatst en de evt condenswaterafvoer weer is aagekoppeld (ipv op t riool).

Overigens is er bij mijn machine ook een intensieve reiniging waarbij je een bepaald goedje in het condenswaterreservoir doet (bij het water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beachbar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 13:45
Morpheusk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:29:
[...]

Klopt, dank voor de verduidelijking.

Vervolg van het probleem: afvoerpompje eruit gehaald (bereikbaar via plastic luik achterin). De 'drap' viel wel mee.
De pomp werd wel warm/heet, maar er kwam geen water uit.
Ik vind de motor stroef aanvoelen bij het draaien, dus ook de pomp uit elkaar gehaald. Geen drap of obstakel hierin (die het draaien stopt). Daarom ik vermoed dat (net als mensen hiervoor) het pompje kapot is.
Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik kan een pompje bestellen (wachten en kosten 40-70 Euro (afhankelijk van origineel of niet). Maar als dat de oorzaak niet is, zit ik met een pompje en nog steeds met het probleem. Dan maar een reparateur erbij... Lastige afweging, want voor het 3 a 4 dubbele heb je een nieuwe en dan heb je een schone droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 21:31
Aangezien dit topic recente activiteit heeft, nog even mijn 2 cents: onze Siemens warmtepompdroger deed er vaak ook ruimte 3 uur over, totdat hij uiteindelijk gewoon opgaf. Het wasgoed was dan nog lang niet droog. Uiteindelijk bleek dat de filters voorin de deur, ondanks dat we ze altijd reinigen, teveel verstopt waren na een aantal jaar gebruik. De gaatjes in de filters zijn erg klein en ik vermoed dat er gewoon teveel vet op was gekomen.

Na het vervangen van de filters door een nieuw setje (25 euro op Amazon) doet de droger het weer perfect en is weer na 1 tot 1,5 uur kastdroog klaar mat een volle lading. Mogelijk dat je met reinigingsmiddelen nog wat voor elkaar krijgt met de oude filter, maar dat was me het gedoe niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Laatst online: 11:17
Wij overwegen ook een nieuwe droger, huidige condensdroger is al van 2008 en heeft nog nooit problemen gegeven en wordt intensief gebruikt.

Als ik alle ervaringen zo lees denk ik dat hem nog maar even aanhoudt. Jammer van hogere verbruikt, maar als je na 4-5 jaar al zoveel gedoe hebt daar zit ik ook niet op te wachten. En de vrouw des huizes al helemaal niet als droogtijden enorm gaan oplopen.

Een machine van 1500 euro of meer (Asko die @PhilipsFan heeft aangeschaft) die zich nog moet bewijzen kan ik nog heel wat droogbeurt voor draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
dimi_v schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:49:
Wij overwegen ook een nieuwe droger, huidige condensdroger is al van 2008 en heeft nog nooit problemen gegeven en wordt intensief gebruikt.

Als ik alle ervaringen zo lees denk ik dat hem nog maar even aanhoudt. Jammer van hogere verbruikt, maar als je na 4-5 jaar al zoveel gedoe hebt daar zit ik ook niet op te wachten. En de vrouw des huizes al helemaal niet als droogtijden enorm gaan oplopen.

Een machine van 1500 euro of meer (Asko die @PhilipsFan heeft aangeschaft) die zich nog moet bewijzen kan ik nog heel wat droogbeurt voor draaien.
Ik had natuurlijk wel een van de eerste generatie warmtepompdrogers. Ik mag hopen dat er inmiddels wel dingen aan verbeterd zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
In deze post leg ik het probleem van mijn WTY87700NL Bosch warmtepompdroger uit (en de oplossing :) ).
https://gathering.tweaker...message/77521044#77521044

Mijn conclusie: Deze Bosch warmtepompdrogers zijn alleen geschikt voor mensen die na 4 a 6 jaar bereid zijn de machine geheel open te schroeven om intern het tweede condensor blok te reinigen. Daarna functioneert ie weer als nieuw!
Schande dat deze machines verkocht mogen worden, want de gemiddelde consument rekent niet op deze klus, kan het niet of heeft er geen zin in.
Ik weet dat er Miele drogers zijn met extra filters die uitneembaar zijn, zodat dit probleem voorkomen wordt. Blijkbaar zitten daar ingenieurs die beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Hier ook in de markt voor een nieuwe warmtepompdroger, waarbij ik zat te denken aan een zelf reinigende Bosch (WTU87675NL). We gebruiken hem dan met een reservoir; dus niet aangesloten op de afvoer. Een paar topics gelezen en die zorgen toch wel voor de nodige onrust en verbazing. Ik hoop dat ik een paar gerichte vragen ter bevestiging in dit topic mag stellen :)

1) Is het schoonmaken van binnen na een aantal jaar hoe dan ook vereist?

Dus vereist ondanks 1) de zelfreinigende functie, 2) het jaarlijks gebruik van zo'n chemisch goedje voor een speciale spoelbeurt (is dat eigenlijk een verborgen programma op de droger?) en 3) het frequent schoonmaken van de pluisfilters?

2) En hoe zit het met zo'n serviceluik?

Hoe kun je zien of achterhalen dat zo'n serviceluik op je droger zit? Ik vermoed dat een verkoper al snel van niks weet en zegt dat het niet nodig is bij zelfreiniging. Zit die op hedendaagse Bosch modellen (onder de €900) standaard erop en kan zo'n serviceluik sowieso op elke Bosch/ Siemens model ingebouwd worden? Is dat iets wat winkels ook leveren als (betaalde) service of iets wat je zelf moet hobby-en?

3) Schoonmaak i.c.m. verlengde garantie?

Als je als consument braaf volgens de handleiding de pluisfilters frequent schoonmaakt e.d., maar de droger gaat na een paar jaar toch ondermaats functioneren door stof van binnen. Valt het demonteren en het laten schoonmaken dan niet gewoon onder zo'n garantie? Als consument kun je er dan toch niks aan doen? Gebruikt en onderhouden zoals voorgeschreven.

4) Zelfreinigend of niet.

Zover ik begrijp is alles wat de machine al doet meegenomen en kun je wel kiezen voor niet zelf reinigend, maar de condensor zit alsnog vast in de warmtepompdroger en zul je nog steeds niet alles stofvrij kunnen houden met en stofzuiger borstel. Oftewel, kies zelfreinigend, maar zie het niet als totaaloplossing?

Helaas staat ie bij ons op zolder, dus even naar beneden zeulen en met een tuinslang schoonspuiten of iets dergelijks zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
Ik weet er niet alles van maar wellicht heb je er wat aan.
Gim schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:29:
1) Is het schoonmaken van binnen na een aantal jaar hoe dan ook vereist?

Dus vereist ondanks 1) de zelfreinigende functie, 2) het jaarlijks gebruik van zo'n chemisch goedje voor een speciale spoelbeurt (is dat eigenlijk een verborgen programma op de droger?) en 3) het frequent schoonmaken van de pluisfilters?
Of het nodig is je droger eens in de zoveel jaren uit elkaar te schroeven lijkt, van wat ik lees, af te hangen van je gebruik. Zoals de vorige post aangaf komt er ondanks de pluizenfilters reinigen toch nog micropluis door naar de laatste condensor.

Dat intensieve reinigingsprogramma is bij mijn droger verborgen in de zin van je kan het niet zomaar selecteren. Lijkt mij goed ook anders zou je het per ongeluk kunnen starten. In het boekje staat beschreven hoe je dat kan starten met een knopcombinatie.
2) En hoe zit het met zo'n serviceluik?

Hoe kun je zien of achterhalen dat zo'n serviceluik op je droger zit? Ik vermoed dat een verkoper al snel van niks weet en zegt dat het niet nodig is bij zelfreiniging. Zit die op hedendaagse Bosch modellen (onder de €900) standaard erop en kan zo'n serviceluik sowieso op elke Bosch/ Siemens model ingebouwd worden? Is dat iets wat winkels ook leveren als (betaalde) service of iets wat je zelf moet hobby-en?
Ik weet niet genoeg van die serviceluiken af maar het lijkt mij bij de Bosch droger die ik heb lastig want de condensor zit in een waterdichte bak waar je niet zomaar bijkomt. Ik zou geen droger gaan kopen met het oog op dat je er zelf nog een serviceluik in moet gaan hobbyen...
3) Schoonmaak i.c.m. verlengde garantie?
Het lijkt mij dat de garantie vervalt als je zelf de droger uit elkaar schroeft.
Ik weet niet of er niet-zelfreinigende warmtepomp drogers zijn gezien de constructie met idd vaste condensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Agrior schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:43:
Ik weet er niet alles van maar wellicht heb je er wat aan.

Ik weet niet genoeg van die serviceluiken af maar het lijkt mij bij de Bosch droger die ik heb lastig want de condensor zit in een waterdichte bak waar je niet zomaar bijkomt. Ik zou geen droger gaan kopen met het oog op dat je er zelf nog een serviceluik in moet gaan hobbyen...
Bedankt voor je reactie :) Het zelf hobby-en wil ik ook niet. Liefst dan eentje waar al een luik (fabrieks-af) in zit als een grondige schoonmaak van binnen nodig blijft. Gewoon om iets te hebben aangezien ik mezelf niet zo'n ding zie demonteren en laten schoonmaken (buiten garantie) klinkt als een duur grapje.
Het lijkt mij dat de garantie vervalt als je zelf de droger uit elkaar schroeft.
Sorry voor de verwarring. Het ging me met garantie om regulier consumenten onderhoud volgens de gebrukershandleiding, dus zonder openschroeven. Deels vraag, deels aanname, dat het dan onder garantie gerepareerd/gereinigd wordt wanneer het apparaat binnen de (verlengde) garantie periode ondermaats gaat functioneren door stof diep van binnen.
Ik weet niet of er niet-zelfreinigende warmtepomp drogers zijn gezien de constructie met idd vaste condensors.
M'n zoekactie bij o.a. Coolblue leverde zowel resultaten voor zowel zelfreinigend/automatisch als eenvoudige reining wat neerkomt dat er niet gespoeld wordt en je zelf hooguit met een stofzuiger voorzichtig wat kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:57
Wij hebben een Bosch wtw87562nl/02 voor vrij weinig geld tweedehands overgenomen. Wil daar wat onderhoud op plegen, dus ben begonnen met het schoonmaken van de (warmte?/vocht?) sensor in de trommel. Daar zat me een partij stof in, niet normaal.

Heb vervolgens dat interne programma gedraaid voor het schoonmaken van de condensor. Nu wil ik ook dat Bosch spul voor reiniging gebruiken. Moet je dan hetzelfde programma draaien of is dat een ander programma?

Ik vervang ook die stoffilter die in de trommel zit.

Baart me overigens wel zorgen als ik alle verhalen hier lees. Denk dat er te weinig onderhoud is gepleegd op de machine om echt nog lang mee te gaan. Ik heb ook niet echt een idee hoe oud hij is.

Wil hem nog een keer open schroeven om de rest van de stof te verwijderen, maar dat zal een andere keer moeten. We gebruiken hem overigens niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
Bij mijn Bosch moet ik programma CP2 draaien als ik 't reinigingsmiddel gebruik.

Een indicatie van fabricagedatum kan je krijgen door bijvoorbeeld op de stoffilters te kijken. Daar staat een opdrukje in 't plastic van jaar/maand. 't is in de kleur van 't plastic en ter grote van een 2 cent muntje. Staat ook op andere onderdelen, dacht de condensbak ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:34
Hier ook even nog een 'geinige' ervaring met onze Siemens warmtepompdroger ( Een Siemens WT47Y700NL iQ800, aangeschaft in Oktober 2017 ).

Hij is hier ook al een keer langs geweest vanwege een probleem met de pomp van het condenswater (destijds nog onder garantie gerepareerd).

Afgelopen najaar kapte hij er ineens mee, met een 1 of andere foutcode (weet niet meer precies welke). Een Google opdracht hierop wees op een kennelijk vaker voorkomend probleem in de hoofdprint van de droger in een relais. Er is op Youtube zelfs een bedrijf dat aanbiedt dat je zelf de print (volgens een uitgebreide instructie) uit de droger haalt (je kan er makkelijk bij door de bovenkant van de droger te verwijderen) en dan stuur je op en repareren zij hem.

Echter, toen ik eenmaal de bovenkant van de droger had geöpend en nog 1 keer probeerde hem aan te zetten, kon ik wel gewoon alle relais horen klikken en hoorde ook nog een 'brom', van een motor die probeerde te draaien (wrs van de trommel). Nadat ik ook de zijkant verwijderde, bleek al snel dat de aandrijfriem een soort van 'gespleten' was en dus helemaal was vastgelopen.

Nieuwe aandrijfriem besteld bij Siemens (was bijna net zo goedkoop als een originele bij een onderdelenwebshop) en ingebouwd (vond ik als slechtziende wel een spannend klusje, maar met wat instructievideo's en stap voor stap en met beleid te werk gaan prima gelukt).

Doordat ik dit topic kende ook nog even gelet op stof, maar gek genoeg viel de hoeveelheid stof aan de binnenkant van het apparaat eigenlijk reuze mee! De hele heisa met alles nog verder uitbouwen en verbouwen om bij de condensor te komen heb ik maar niet gedaan.

In tegenstelling tot de verhalen die ik hier soms lees, doet de droger het bij ons eigenlijk ook gewoon nog net zo goed als toen we hem 6 jaar geleden hebben gekocht. Heb wel ook meteen de condensor reinigingsvloeistof mee besteld en daar, volgens de handleiding bij de vloeistof, het spoelprogramma mee gedaan. Enige wat daarbij opviel was dat de machine steeds het programma onderbrak nadat hij 1x de inhoud van de bak 'gedumpt' had, met een foutmelding en ik hem daarna moest uitschakelen. . ondensbak legen en de hele sequentie weer opnieuw draaien. Dat maar herhaald tot alles er doorheen was. Normaal hebben we de droger aagesloten zitten op de afvoer, maar kennelijk werd die bij het reinigignsprogramma nu niet gebruikt ofzo?

Maar goed, uiteindelijk draait het apparaat nu alweer een paar maanden probleemloos. Hij lijkt ook wel 'soepeler' te draaien dan ie hiervoor ooit gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
Dat is top om te horen. Mooi gerepareerd.

Klopt, iig bij mijn Bosch gebruikt hij de rioolafvoer niet tijdens het reinigingsprogramma. Er staan dan ook in de handleiding dat je het slangetje van de condensafvoerbak moet aansluiten voor het starten van dat programma. Hij zal wel het een en ander heen en weer pompen tijdens het programma. In mijn condensafvoerbak zit een klep die wordt geopend om het water (met evt reinigingsmiddels) over de condensor te laten stromen. Daarna zal het weer opgepompt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05

Nikeo

Jawelles

@eymey welke filmpjes heb je precies gebruikt hiervoor? En welk onderdeel was dit? Ik heb hetzelfde type wasdroger:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:34
Agrior schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:24:
Dat is top om te horen. Mooi gerepareerd.

Klopt, iig bij mijn Bosch gebruikt hij de rioolafvoer niet tijdens het reinigingsprogramma. Er staan dan ook in de handleiding dat je het slangetje van de condensafvoerbak moet aansluiten voor het starten van dat programma. Hij zal wel het een en ander heen en weer pompen tijdens het programma. In mijn condensafvoerbak zit een klep die wordt geopend om het water (met evt reinigingsmiddels) over de condensor te laten stromen. Daarna zal het weer opgepompt worden.
Inderdaad. Ik heb dus ook inderdaad het slangetje van de condensafvoerbak weer verbonden met het afvoerpompje, zodat hij de bak weer kon gebruiken :).

En op een gegeven moment dus steeds hem een cyclus laten draaien tot ie weer in "fout" ging. Tijdens die cyclus hoorde ik hem inderdaad ook de klep in de condensbak openen om de inhoud over de condensor heen te 'dumpen' (een geluid wat ik normaal ook aan het einde van het programma, of soms tussendoor, hoor :) ).

En dan gewoon alles herhalen tot ik alle schoonmaakmiddel verwerkt had / en een emmer vol met 'gespoeld' water had.

Het heeft voor de prestaties van de droger an sich verder niet veel uitgehaald. Ik denk dat het wel scheelt dat we met name de 'witte was' drogen en ook geen wasverzachter gebruiken, dus wellicht wordt onze condensor gewoon niet zo vuil tijdens gebruik.
Nikeo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:30:
@eymey welke filmpjes heb je precies gebruikt hiervoor? En welk onderdeel was dit? Ik heb hetzelfde type wasdroger:)
https://www.siemens-home....ducts#/Togglebox=manuals/ Deze riem heb ik besteld (gevonden door gewoon op onderdelen voor dit type droger te zoeken).

Voor filmpjes kan je eigenlijk bijna alle filmpjes (vaak gemaakt door onderdelenwebshops) op Youtube wel gebruiken. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Voorbeeld: YouTube: Snaar van uw droger vervangen | De Onderdelenwinkel.nl methode

In sommige filmpjes zie je dat ze nogal wat stekkertjes los moeten klikken en andere onderdelen los maken (want je moet uiteindelijk de snaar naar de achterkant van de droger zien te werken om hem te kunnen verwijderen en om een nieuwe om de trommel heen te doen).

In het geval van deze specifieke droger heeft de snaar onder de trommel echter vrije bewegingsruimte naar de achterkant toe (aandrijfas van de motor zit helemaal 'vrij'). Dus hoe ik het heb gedaan:

* Het motorblok aan de kant van de 'veer' iets naar beneden duwen, zodat de spanrol helemaal ontspande.
* Aandrijfriem naar achteren werken
* Voor de zekerheid bovenin de 2 aarddraden even los van de achterkant gehaald (zitten aan een 'klemmetje' wat je er vrij makkelijk af kan wippen)
* Afdekkap aan de achterkant eraf (zorgt normaal voor een 'gesloten' omgeving waar de warmte uit de warmtepomp en drooglucht van de ventilator doorheen de trommel in wordt geblazen).
* Borging en schroefjes van de ophanging aan de achterkant los
* Achterkant iets gekanteld zodat de riem helemaal langs de achterkant eruit gehaald kon worden en nieuwe erin
* Alles omgekeerd weer vast :P.

Nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvBCiCTyrpoMc0a4LrS7BER1pQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwO3fwq3ce4Hj8m47Q3FrhJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x76b_qFALBtL491LB9HDmmI2W5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoyuDxY7EwsLMhgb02pbeVuL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plSG3ncKBrTR8PiNN09XDCsgf9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWWpX5y4Vd2ypYtVrs6bofH2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1mPTXAi6Ful9tMSCrio9FfQUxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxTR3qFJqZLKlG0WBjyKFVQL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2w2YIrkYBEE3oMdQAUoTDuSkn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpyrI9z9bnKPEma7wy1CFIuT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1MdRXoCKi0ncelI-TPLBmLe_VQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msofiMfl63wlt9ZJJOlmQksh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SadOq0CRPGEsnWUKw0DUhfIjd7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlAcsG0AOn3nZ8BOqDu2lJqu.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 15-01-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WimF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo,

Zoeken naar oplossing voor mijn aankoop botste ik op deze topic. Schot in de roos. Wat is het geval? Deze week een gebruikte condensdroger gekocht. Zou het nog prima doen. Ik was al van plan het apparaat eerst grondig te inspecteren alvorens ingebruikname. Dat bleek zeer nuttig. Het is een WTW84360 en tot mijn verbazing ontdekte ik dat ik een warmtepompdroger had gekocht. Ik wist al dat die te boek staan als problematisch vanwege de vervuiling van het systeem.
Zijpanelen eraf. Wat een ongelooflijke hoeveelheid stof. Mede door wat hier las werd het me wel duidelijk. Of naar de stort dit ding of tot op de draad uit elkaar. Dat laatste gedaan. Alles in bad en schrobben maar. Ik ben hem nu weer aan het opbouwen. Het wordt een nieuwe. Zie foto's. Uiteraard ga ik het serviceluikje plaatsen om het reinigen in de toekomst te vereenvoudigen. De WTW84360 is een versie zonder condensafvoer naar buiten. Jammer en dat zou ik er na alle moeite nu wel aan toe willen voegen. Bosch zegt dat dit niet kan maar wat zegt dat?
Iemand een idee of ik de zwarte slang die nu terugloopt naar de condensbak kan loskoppelen en verbinden met een slang die het riool ingaat. Dat recirculatiesysteem werkt toch van geen kanten dus dat zal ik niet missen. Als het moet kan ik de condensbak altijd met de hand vullen met water als het apparaat vraagt om reinigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIguUqyYguEqgA-ZdQrHfjWG08o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GRT3NTzTQLQ4Zv7KMc5BNvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lz3zN9MZMsOq5Tn_U965AoMZU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKr8X6H5x3KOTeWWzsaP65fA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb8pzIrlupfzcfP4UboyRNZaErE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3oY2wNZTejihkEWRGPRyD3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0Ew2qkdRFZuUWIEd0WZkH09VAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYLgVE9TgEcK21eBSKjUMIDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYcmYSOyr8Lge25Em80raUIr6sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGdHk60ueXCjOF3T2Bt2Dlx4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door WimF op 08-02-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Inmiddels heb ik het antwoord op mijn vraag zelf al gevonden. Als ik het condenswater direct laat weglopen in een emmer dan maakt de droger het programma toch probleemloos af. Zodra tijdens het drogen het reinigingsprogramma start, wordt de condensbak geopend en de pomp gestart. In het display verschijnt de code Cln (Cleaning). Het programma werkt alsof er water op de condensor terecht komt maar dat gebeurt niet want de condensbak staat droog. Het programma heeft dus niet de ogen en oren om te ontdekken dat de reiniging niet meer werkt maar maakt het programma normaal af. Aangezien ik nu bij de condensor kan en ik er ook nog een filter voor geplaatst heb verwacht ik de deze nu goed schoon te kunnen houden. Bovendien kan ik altijd nog het reinigingsprogramma handmatig inschakelen door de condensbak met heet water te vullen en het reinigingsprogramma P7 te draaien. Of bij groot onderhoud vanaf de voorkant direct water tussen de lamellen spuiten. Dat liever dan na iedere droogbeurt de condensbak legen.

Tekenend voor Bosch is dat ze me zeiden dat deze modificatie niet mogelijk is omdat er extra onderdelen voor nodig zijn die in deze droger niet kunnen worden ingebouwd. En dat is een omschakelklep die het condenswater eerst naar de condensbak stuurt en na de reinigingsronde richting riool.

Ik heb aan het apparaat niets onherstelbaars hoeven te veranderen:
- slang op de condensbak lostrekken
- deze door een bestaande opening onderin de machine naar buiten voeren
- koppelen aan een verlengslang t.b.v. rioolafvoer

Apparaat weer in oude staat terugbrengen is: slang weer op de condensbak terugduwen.
Maarrrr, deze modificatie altijd in combinatie met het toegankelijk maken van de condensor d.m.v. het serviceluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:40
Vandaag de warmtepompdroger wtw83272nl van mijn dochter opengemaakt en geheel gereinigd. Vorige week had ik al het zeer fijne gaas van de filters met vloeibaar schuurmiddel, zoals cif, en een zacht schuursponsje schoongemaakt omdat met name het gaas van het binnenste filter vrijwel helemaal dicht zat. Daardoor was de luchtdoorstroming zeer slecht en bleef het toestel op zo'n 29 minuten staan draaien. De condenswater opvangbak bovenaan zat stampvol. Nadat het filter was gereinigd had de droger 1x een programma weer niet afgemaakt, de 2e keer wel. Het filter zat na beide keren helemaal vol met een deken van stof/pluis, alsof die door de nu goede luchtdoorstroming al het achtergebleven pluis had weg geblazen.
Toen ik de zijkanten van de machine, de achterkant en de trommel had verwijderd, heb ik eerst de flinke hoeveelheid stof/pluizen verwijderd. Daarna de afdekklep van de condensor erafgehaald en daar het stof/de pluizen verwijderd. De hoeveelheid pluizen op de condensor viel erg mee, mogelijk, zoals eerder vermeld, dus al deels weggeblazen na de reiniging van het filter. De machine vervolgens weer in elkaar gezet. Hopelijk kan ie er zo weer even tegen. Voor de demontage, reiniging en montage kan je deze video volgen. Erg duidelijk. Iemand schreef bij dat youtube filmpje dat ie er 7 uur mee bezig was. Ik was er maar 2,5 uur mee bezig. Youtube instructie
Tip: maak vooraf het opvangreservoir aan de achterkant onderaan eerst leeg omdat de machine iets moet kantelen om zowel links als rechts een schroef van het zijpaneel van onderaf er uit te halen. Let op het formaat van de schroeven. Er worden 2 type schroeven gebruikt. Monteer ze op de juiste plek terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDoet
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-01 09:27
Ik heb mijn WTU model van bosch nu voor de 2e keer volledig uiteen moeten halen. De eerste keer omdat ik simpelweg 2,5 jaar geen idee had wat die Care melding op het display betekende. De 2e keer vandaag nu het ding ongeveer 4 jaar oud is. Hij gaf weer vaak pluizenfilter vol meldingen terwijl die prima schoon waren en de was deed er uren over om klam te worden.

Bij dit model kan je aan de voorkant wel de warmtewisselaar zien en redelijk schoonmaken. Wat ik de vorige keer niet zag en dus ook niet reinigen, was het 2e warmtewisselaar blok achter de eersteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN3ZELcs_BTnzZAzOw4yPR1Vhp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmDTECRrBSodLchr6UZOrkX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM6Eyb-Nky5iKc26vDiVxqZD_q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oipdSQb5bwfmv75CAClR7Ho.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet zat dat vrijwel volledig dichtgekoekt met stof. Dat grijze kunststof stuk tussen de wisselaar kan je gewoon losnemen en dan kan je met een tandenborstel de lamellen goed schoonmaken. Ik heb het daarna met een petfles heet water en reinigingsmiddel doorgespoeld en afgegoten. Onderin zat een nare glibberdrab van wasmiddelresidu.

Het openen van de warmtewisselaar lukt wel, maar aanvankelijk is het een gedoe om alle geklemde delen los te werken. Je kan dat ook alleen doen door alle panelen los te halen en de trommel te verwijderen.

Uiteindelijk heb je dus alleen de voorkant en onderkant nog staan. Selfcleaning is net zo'n leugen als lifelong olie in een automaat. Je bent vervolgens ook nog 3 uur bezig om het ding volledig uit elkaar te halen, reinigen en monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Melding van het pluizenfilter schoonmaken hoeft niet alleen betrekking te hebben op de zichtbare pluizen die je er na iedere droogbeurt uit moet halen. Het zeer fijne gaas van die filters, met name van het binnenste filter, kan behoorlijk dicht zitten door kalk of zeepresten. Beetje vloeibaar schuurmiddel erop en dan met vochtig zacht sponsje aan weerszijden schoonmaken zodat de luchtdoorstroming niet meer geblokkeerd wordt doet wonderen. Dan vormt zich ook niet zo'n deken van stof/pluizen op de warmtewisselaar.

[ Voor 7% gewijzigd door hijlko.roosjen op 17-02-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 20:06
MBlokland schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:56:
Ik wil hier graag mijn ervaring delen met onze Siemens wt47y700nl IQ800 warmtepomp wasdroger.
@MBlokland @ivolinssen Wij krijgen de cover van de condensor er niet af.. De buis naast de deur wel inclusief 2 schroeven onder de wieltje.,,

Maar de 2 brackets en de 6 clips houden het deksel keurig op zijn plaats. Hoe is dit jullie gelukt. Moet ik de top weerhaak van de 6 brackets afknippen en dan aan de 2 haakjes gaan draaien (die gaan ook al ontzettend stroef - net met tafelmessen geprobeerd)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdeGwhRIU2GV58Av3yo4kvCv228=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRyPfXYa8ubtKWaVFLxnKLUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
ruderodeo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:27:
[...]

@MBlokland @ivolinssen Wij krijgen de cover van de condensor er niet af.. De buis naast de deur wel inclusief 2 schroeven onder de wieltje.,,

Maar de 2 brackets en de 6 clips houden het deksel keurig op zijn plaats. Hoe is dit jullie gelukt. Moet ik de top weerhaak van de 6 brackets afknippen en dan aan de 2 haakjes gaan draaien (die gaan ook al ontzettend stroef - net met tafelmessen geprobeerd)?

[Afbeelding]
Een platte schroevendraaier van bovenaf in de gleufjes bij de clips zetten (geel gemarkeerd op de afbeelding). Dan de greep van de schroevendraaier wat naar het midden van de cover bewegen en hij moet los komen. Die 2 aan de achterkant (tov de deur) van opzij een dunne schroevendraaier tussen zetten (rood gemarkeerd op de afbeelding). Maar wellicht kan dat ook met een splatte schroevendraaier er van bovenaf in duwen en de greep van de schroevendraaier iets naar het midden van het deksel bewegen.
Als die los zijn dan de achterkant omhoog bewegen en er uit trekken omdat de voorkant onder een paar kunststof puntjes worden gedrukt. Die zie je nog net voor de opening boven de condensor/vlakbij de vochtsensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOOLRIA08Vzbdse4sDkQwiR11nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0qAQ45VlOoB4ntTfuQQfr15.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk vooral ook het fijnmazige zeefgaas in het filter bij de deur na. Tegen het licht houden om te kijken of het gaas niet verstopt is. Zonodig met vloeibaar schuurmiddel en een vochtig sponsje schoonmaken of een nacht in azijn. Daarna afspoelen.

[ Voor 38% gewijzigd door hijlko.roosjen op 16-03-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 20:44

WhiteDog

met zwarte hond

Ik vond alleen instructies om in het service menu te komen voor de oudere modellen (zonder echt scherm) en de nieuwe (met display). Mijn model zit daar ergens tussen vermoed ik, de iQ500 reeks met zilveren onderbalk met knoppen op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMSbnS2ZBbLa44up66fXHo9ijcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsMEJRdZremQ8Sjt4eZoOOOL.jpg?f=fotoalbum_large

In elk geval zijn de instructies om in het service menu te geraken soortgelijk.

1. Sluit de deur
2. Zet de machine aan
3. Zodra de lichtjes uit zijn rond de draaiknop, draai 7 keer. Ik kom dan op de stand hygiëne uit.
4. Druk op de meest linkse knop onder het display en houdt deze ingedrukt. In mijn geval de knop "droogstand".
5. Draai 1 stand verder, in mijn geval "Superkort 40".
6. Laat de knop " droogstand" meteen los.

Belangrijk is om dit snel en vlot te doen, gebruik je 2 handen. Lukt het echt niet probeer dan eventueel 1 stand verder als je een ander model hebt.

In het menu heb je P01 voor een snelle zelftest en P07 om de condensor geforceerd te laten spoelen. Doe wel zelf eerst voldoende water in de bak hiervoor.

Ik heb geen storingen of supervuile condensor maar de droogtijden beginnen op te lopen. Een dezer dagen is gedeeltelijk demonteren en zoveel mogelijk proberen te stofzuigen of uitblazen met compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cfNYcUk49n20D8ubIyaWL3OdoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKWN0jm8jKfUNdB6mN24NW05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F97
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

Hoewel dit topic al heel oud is, wil ik toch mijn ervaring met een BOSCH WTW 87560 FG uit 2016 delen. Ik heb een aantal stappen doorlopen (filters gereinigd, reinigingsprogramma opgezet, pomp uitgekuist) en daarmee werkte alles weer goed. Ik heb de machine dus niet helemaal moeten openen - gelukkig, want dat zou niet goed geëindigd zijn.

Probleem

Het is al een hele tijd dat mijn droger slechter droogt, het heel lang duurt, en we het standaard katoenprogramma moeten herhalen of nog wat moeten bijdrogen met het korte programma 'Warm' (20 minuten). Ondertussen werd onze ruimte vaak ook heel vochtig en warm.

Enkele weken terug kwam er nog een melding bovenop dat ik het reservoir moest legen. Dat moet normaal nooit, aangezien de machineafvoer rechtstreeks is aangesloten op een ... afvoer. Bovendien zag ik dat er wel degelijk water werd afgepompt (even de afvoer in een emmer en dan weet je het snel).

Oplossing

Na dit topic te hebben doorgelezen, had ik een waslijst aan mogelijke oplossingen. Een aantal heb ik daarvan geprobeerd en uiteindelijk droogt de machine de was weer in anderhalf uur en is het ook effectief droog! Ik ben niet zeker welke oplossing het uiteindelijk gedaan heeft.
Methode 1: uitneembare filters helemaal reinigen
Om eerlijk te zijn, onze twee uitneembare filters (vooraan de machine) reinigde ik enkel oppervlakkig. Even het stof eruit en hup, weer in de droogkast. Maar ik had hier gelezen dat de mazen echt heel fijn zijn en ik maar beter eens goed kon schrobben om alle gaatjes weer vrij te maken.

Ik dacht aanvankelijk: dat zal het wel niet zijn. Maar ik merkte toch dat ze echt wel verstopt waren. Eens je wat schoongemaakt hebt, kan je het heel goed zien als je de filter bekijkt in tegenlicht. Dan zie je een groot verschil tussen proper en niet.
Methode 2: reinigingsprogramma enkele keren laten lopen om de condensor vrij te maken
Het leek alsof de 'zelfreinigende condensor' een hopeloos ding is, nadat ik alles hier gelezen had. Maar ik heb hem geopend (zie verder) en hij zag er eigenlijk wel fatsoenlijk uit en ik ben er dan maar vanaf gebleven.

Desondanks wou ik het reinigingsprogramma (P03) toch proberen om de clean up eens te forceren. Bij mijn toestel waren dit de stappen: YouTube: Serie 8 Condenser Cleaning Tip Wasdroger Bosch WTW87561NL Type WDT67...

Als je water normaal buiten de machine wordt afgepompt, dan moet je je reservoir weer even dichten. Ik heb er kokend water in gekieperd met een vaatwastablet, en vervolgens het programma enkele keren laten lopen. Je hoort dan het water echt gestort worden over de condensor en terug omhoog gepompt worden.

Toen ik daarna een was droogde, merkte ik dat er veel stof meekwam in mijn afvoeremmer.
Methode 3: pomp achteraan losmaken en kuisen
Onderaan achteraan de machine zit de pomp waarmee het water afgevoerd wordt. Je kan die vrij makkelijk losmaken door twee clips omlaag te doen. De bak waarin de pomp zit was bij mij vrij vuil met stof. Dat heb ik dus met een spons en vod leeggemaakt tot alle rommel eruit was.

Dit was natuurlijk al wat invasiever dan de vorige stappen.
Andere methodes
Wat ik ook nog had gedaan, is de klep vooraan losgemaakt waarachter de condensor zit. Dat ging niet zo makkelijk en ik heb enkele clips afgebroken. Bovendien heb je dan een wisselstuk nodig om er weer voor te zetten, omdat de condensor afgeschermd wordt door een vast stuk plastic. Als je dat wegsnijdt, krijg je het er niet meer op, maar er is dus wel een wisselstuk dat je er tegen kan schroeven (Bosch 00646776 Klep Reparatieset klep condensor, gekocht via onderdelen.nl maar ook elders te krijgen).

Als je je machine dus openbreekt (echt hé ...), dan zie je de condensor, maar goed, wat doe je er dan mee? Ik zag niet zo veel vuil dus heb ik het maar zo gelaten en alles weer dichtgeschroefd.

Het vuil zit waarschijnlijk toch wat dieper in de condensor, of erger nog, erachter bij de warmtewisselaar. Daar kon ik niet bij. En daarvoor zou je dus de machine helemaal moeten openen. Dat zag ik eerlijk gezegd niet zitten (zie ook de stappen bij andere posters). En gelukkig heb ik dat niet moeten doen.

Enfin, ik hoop dat dit iemand helpt. Al was het maar een googelaar die er per toeval opkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomjan1987
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo. Weten jullie ook hoe je in het service menu van de WQG235D7NL, kan komen? Je kan wel het reinigingsprogramma gebruiken maar dit is sneller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb het inmiddels opgegeven en heb een nieuwe droogkast besteld. Deze heeft het 5 jaar goed gedaan en nu in het 6e jaar problemen en droogtijden van 6+ uur.

Wat ik geprobeerd had:
- Filters goed reinigen
- schoonmaakmiddel van Bosch erin gedaan
- Drain pump schoongemaakt
- Voorkant opengemaakt

In feite heb ik nergens grote hoeveelheden vuil of stof gevonden, al kan het zich verzameld hebben in de achterste condensator. Ik denk toch dat in mijn geval het probleem elders zit.

Bij het nieuwe toestel ga ik alleszins wel regelmatig de cleaning uitvoeren. Jammer dat BSH zijn bestaande klanten nooit heeft ingelicht hierover terwijl men het ondertussen duidelijk wel weet. Dat neem ik ze wel kwalijk.

Heb toch weer een BSH toestel gekozen omdat ervaringen met hun over het algemeen goed zijn binnen de garantie. Bv. Monteur die even mijn oven demonteerde om een firmware update te doen terwijl hij eigenlijk mijn kookvuur kwam herstellen... appreciatie that. Ik ben nu voor de Bosch WQB 246 DAFG gegaan.

Ook nog even wat foto's van mijn condensor. Dit is na 6 jaar zonder dat ik deze zelf gereinigd heb. Ook een foto van de front voor wie wil zien hoe de clips werken. Ik heb geen enkele afgebroken gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zMMAm4ftAyVuaPP4DqA6h8toNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCciFgqiX0peRb2ECii8xN9e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CdxvRnbuog8SKWVc4owZIFnfx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kgqb6Ng5D77FjzbajtI5bQUC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 17:52

arnova

weet veel, maar niet alles

WhiteDog schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:06:
Ik heb het inmiddels opgegeven en heb een nieuwe droogkast besteld. Deze heeft het 5 jaar goed gedaan en nu in het 6e jaar problemen en droogtijden van 6+ uur.

Wat ik geprobeerd had:
- Filters goed reinigen
- Voorkant opengemaakt

In feite heb ik nergens grote hoeveelheden vuil of stof gevonden, al kan het zich verzameld hebben in de achterste condensator. Ik denk toch dat in mijn geval het probleem elders zit.

Bij het nieuwe toestel ga ik alleszins wel regelmatig de cleaning uitvoeren. Jammer dat BSH zijn bestaande klanten nooit heeft ingelicht hierover terwijl men het ondertussen duidelijk wel weet. Dat neem ik ze wel kwalijk.
Toevallig zit ik hier met precies dezelfde situatie: Siemens warmtepompdroger van 7 jaar oud (2017) die eigenlijk al sinds vorig jaar dezelfde problemen als jij heeft. Ook alles geprobeerd qua schoonmaken ed. maar nog steeds droogtijden van meer dan 5 uur met een volle trommel katoen. Vorige week voor de laatste keer geprobeerd het op te lossen maar zonder resultaat. Tevens hebben wij ook al meer dan een jaar problemen met het bedieningspaneel wat af en toe spontaan dienst weigert. Wij gaan dus ook wat anders kopen. Zitten wel nog te twijfelen tussen iets van BSH (waar we dus slechte ervaringen mee hebben) of HiSense/Everglades. Die laatste schijnen voor de prijs wel aardig te zijn, maar ik ben eigenlijk niet zo van dat Chinese spul....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:29
arnova schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Toevallig zit ik hier met precies dezelfde situatie: Siemens warmtepompdroger van 7 jaar oud (2017) die eigenlijk al sinds vorig jaar dezelfde problemen als jij heeft. Ook alles geprobeerd qua schoonmaken ed. maar nog steeds droogtijden van meer dan 5 uur met een volle trommel katoen. Vorige week voor de laatste keer geprobeerd het op te lossen maar zonder resultaat. Tevens hebben wij ook al meer dan een jaar problemen met het bedieningspaneel wat af en toe spontaan dienst weigert. Wij gaan dus ook wat anders kopen. Zitten wel nog te twijfelen tussen iets van BSH (waar we dus slechte ervaringen mee hebben) of HiSense/Everglades. Die laatste schijnen voor de prijs wel aardig te zijn, maar ik ben eigenlijk niet zo van dat Chinese spul....
Hier ook hetzelfde. En ik zou ook weer kiezen voor een BSH machine. Ik krijg 5 jaar garantie (en dat is mooi maar toch altijd te kort)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Knowbody schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Hier ook hetzelfde. En ik zou ook weer kiezen voor een BSH machine. Ik krijg 5 jaar garantie (en dat is mooi maar toch altijd te kort)
En waarom toch een BSH machine en niet iets anders overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
arnova schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Ik snap je vraag.
De anderen hebben dezelfde issues. Er zullen wellicht verbeteringen doorgevoerd zijn. De machines van BSH zijn verder probleemloos.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 07-06-2024 12:22 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

arnova schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:04:
[...]

AEG: 70 € rekenen voor een condensator die 3€ kost bij Conrad. Mij een US voeding opsturen voor een kruimeldief.
Miele: toestel (oven) binnen garantie willen wisselen voor eentje met een totaal ander design (past niet bij de rest). Claimen geen oude modellen meer in voorraad te hebben terwijl ik die op 2 min bij 10 winkels in Duitsland kon bestellen.
LG: tot 3x toe een monitor wisselen, telkens een ander model en de laatste had enkel VGA "maar hij is toch 2" groter meneer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
WhiteDog schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:06:

Wat ik geprobeerd had:
- Filters goed reinigen
- Voorkant opengemaakt

Heb toch weer een BSH toestel gekozen omdat ervaringen met hun over het algemeen goed zijn binnen de garantie. Bv. Monteur die even mijn oven demonteerde om een firmware update te doen terwijl hij eigenlijk mijn kookvuur kwam herstellen... appreciatie that. Ik ben nu voor de Bosch WQB 246 DAFG gegaan.

Ook nog even wat foto's van mijn condensor. Dit is na 6 jaar zonder dat ik deze zelf gereinigd heb. Ook een foto van de front voor wie wil zien hoe de clips werken. Ik heb geen enkele afgebroken gelukkig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je ziet op de foto met het opengesneden plastic de lamellen waarop het warme water op moet condenseren. Dat deel is doorgaans niet de oorzaak van het slechte drogen. Een paar centimeter achter dat blok met die lamellen zit zo'n soortgelijk blok waar de lucht weer wordt opgewarmd. Het is met name dat deel dat een deken van stof/pluis kan bevatten waardoor de luchtdoorstroming niet meer goed is, met ellenlange droogtijden tot gevolg. Dat kan je alleen schoonmaken door de machine open te maken. Er is een duidelijk youtube filmpje te vinden waarin dit stap voor stap wordt voorgedaan. Je hebt doorgaans 2 maten torx schroevendraaiers nodig, een mesje of kniptang om 2 tie wraps door te knippen en 2 nwe kleine tie wraps (of je laat de draadjes daarna los zitten). 1,5-2 uur werk.

https://youtu.be/K7TLldVklig?si=_dRQkcOeyvhDeBYK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:11
Ik heb de mijne ook maar eens gereinigd. aan de achterkant heb ik de pomp verwijderd, de unit schuin gezet, en via het serviceluik de condensor goed doorgespoten.

Er kwam een aanzienlijke hoeveelheid stof uit. ik heb het idee dat de droogtijd ook wat korter is nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-P0ffR1XJHSFNmA73R8yZJnIsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkLsJYxFgdigOP0VcV9tft6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shbimLhITud9hILX0lTWEOTVzss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCVvNUFUbG2ABMxyqDFZZHez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RqV7BW6OrP81vpHMWXA-ZqkYmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb5Jgv736MohHG5SlsHVtkdt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Even de twee zijkanten eraf halen en je kunt de stofzuiger het werk laten doen. Overal zit stof.

Ook achter de vochtigheid sensor zit stof, deze kun je sowieso van binnenuit de trommel goed bereiken.

Heb je meer tijd dan het filmpje van mr. Washy washy goed bekijken en de trommel eruit halen om goed bij de condensor en verdamper te kunnen.

De trommel is aan de achterkant gelagerd en loopt aan de voorkant langs een vilt. Dit is ook het euvel, dit is de route waarlangs het stof de machine in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

ravenstein schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:30:
Ik heb de mijne ook maar eens gereinigd. aan de achterkant heb ik de pomp verwijderd, de unit schuin gezet, en via het serviceluik de condensor goed doorgespoten.

Er kwam een aanzienlijke hoeveelheid stof uit. ik heb het idee dat de droogtijd ook wat korter is nu
Toevallig heb ik een aantal weken geleden precies hetzelfde gedaan, helaas zonder noemenswaardig resultaat. Omdat ik geen zin had om het hele apparaat open te slopen (en er toch af en toe ook al problemen waren met de bediening) daarom vandaag de knoop doorgehakt en besloten een andere te kopen. Het is nu een Siemens uit de IQ500 serie geworden ZONDER self-cleaning condensor. Hopelijk houdt die het langer uit dan deze (>7 jaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUWXajqtXq7Upt3MI2htObDv1iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXNaK1Jeh1hnAYsBSoRY9f35.jpg?f=fotoalbum_large
Gister mijn eigen droger uit elkaar gehaald en schoongemaakt nadat ik al eerder die van mijn dochter had gedaan. De droogtijd was ook aanzienlijk. Ook bij mijn droger bleek het achterste blok achter de condensor de luchtdoorstroming te blokkeren omdat die ook dicht zat met stof. Kan er nu weer een tijdje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 17:56
Ik kwam toevallig op deze thread, exact hetzelfde issue met mijn IQ700. Paar keer service menu P07 doorlopen, filters schoongemaakt maar helaas geen verbetering. Vervolgens de boven en zijkanten eraf gehaald, een bizarre hoeveelheid stof zat er tussen. Ik heb alles weggezogen. Ik denk dat ik deze week hem maar helemaal uit elkaar haal, want de condensator zal wel helemaal volzitten.

Vorige maand mijn Siemens wasmachine kapot na 10 jaar dus schiet lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
screamhouse schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:27:
Ik kwam toevallig op deze thread, exact hetzelfde issue met mijn IQ700. Paar keer service menu P07 doorlopen, filters schoongemaakt maar helaas geen verbetering. Vervolgens de boven en zijkanten eraf gehaald, een bizarre hoeveelheid stof zat er tussen. Ik heb alles weggezogen. Ik denk dat ik deze week hem maar helemaal uit elkaar haal, want de condensator zal wel helemaal volzitten.

Vorige maand mijn Siemens wasmachine kapot na 10 jaar dus schiet lekker op.
Zoals gezegd het vilt tegen het front is het euvel. Mogelijk is dat ook te verbeteren. Ik heb de oude machine bewaard om te 'renoveren' en een nieuwe gekocht. Deze wordt niet vies buiten de deurfilter, wat de oude IQ700 wel had. Het product is dus verbeterd.
En te goed om bij grof vuil te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Zal eens kijken wat een nieuwe kost, maar ga toch nog eens proberen om hem schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
screamhouse schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:02:
Zal eens kijken wat een nieuwe kost, maar ga toch nog eens proberen om hem schoon te maken.
Dat sowieso alleen het euvel wordt er niet mee verholpen. Je kunt er echter weer een paar jaar tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Het stof/de pluizen in de machine komt idd langs het vilt maar dat is niet de reden van het slechte drogen. Het is niets meer of minder dan stof/pluis dat er niet zou moeten zitten maar verder niets afdoet aan de werking van de droger. De oorzaak daarvan is OF een verstopt filter bij de deur OF een verstopt blok achter in de grote grijze bak, dus het blok achter de condensor OF beiden. De voorzijde van de condensor wordt wel schoongespoeld vanuit de wateropvangbak links boven aan maar het achterste blok, dat volgens mij de lucht weer opwarmt, komt dicht te zitten met een deken van stof/pluizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUWXajqtXq7Upt3MI2htObDv1iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXNaK1Jeh1hnAYsBSoRY9f35.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door hijlko.roosjen op 28-07-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
hijlko.roosjen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:41:
Het stof/de pluizen in de machine komt idd langs het vilt maar dat is niet de reden van het slechte drogen. Het is niets meer of minder dan stof/pluis dat er niet zou moeten zitten maar verder niets afdoet aan de werking van de droger. De oorzaak daarvan is OF een verstopt filter bij de deur OF een verstopt blok achter in de grote grijze bak, dus het blok achter de condensor OF beiden. De voorzijde van de condensor wordt wel schoongespoeld vanuit de wateropvangbak links boven aan maar het achterste blok, dat volgens mij de lucht weer opwarmt, komt dicht te zitten met een deken van stof/pluizen.
[Afbeelding]
Vreemde reactie; in je eigen eerste 2 regels noem je simpelweg de oorzaak van het hele euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Knowbody schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Vreemde reactie; in je eigen eerste 2 regels noem je simpelweg de oorzaak van het hele euvel.
Stof in de machine hoort er niet maar is m.i. geen euvel, want er gaat niets door kapot en heeft geen effect op de droogresultaten.
Een verstopt filter of verwarmingsblok achter de condensor heeft wel effect op de droogresultaten en dat stof komt niet langs het vilt maar door het pluizenfilter. Het verwarmingsblok zit immers in een gesloten plastic bak waar de vochtige lucht vanuit de trommel, door het filter geblazen wordt langs de condensor, het verwarmingsblok naar de achterkant van de machine waar het weer de trommel in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hijlko.roosjen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Stof in de machine hoort er niet maar is m.i. geen euvel, want er gaat niets door kapot en heeft geen effect op de droogresultaten.
Een verstopt filter of verwarmingsblok achter de condensor heeft wel effect op de droogresultaten en dat stof komt niet langs het vilt maar door het pluizenfilter. Het verwarmingsblok zit immers in een gesloten plastic bak waar de vochtige lucht vanuit de trommel, door het filter geblazen wordt langs de condensor, het verwarmingsblok naar de achterkant van de machine waar het weer de trommel in komt.
Volgens mij begrijp je het niet. Maar ik stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Wonder boven wonder doet mijn droger het weer nadat ik al het stof eruit gezogen heb.
Heb de klep naar de condensator vervangen, had voor de zekerheid een nieuwe voorkant besteld ( 8 eur), maar die kwam er netjes af. Condensator zag er netjes uit. Mocht hij het weer begeven, dan maar eens volledig openen. Voor nu een grote blij......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Die van ons geeft sinds de verhuizing "reservoir legen aan" ik ga vanmiddag eerder genoemde stappen maar eens volgen.

Mijn broer had even de slang ingestoken naar vulling reservoir omdat we nog geen 2e afvoer hadden (wasmachine), sinds die wijziging verschijnt de melding.

Het kan ook zijn dat de pomp vol zit met troep, zou me niks verbazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Bij de melding dat het waterreservoir moet worden geleegd en waarbij de opvangbak bovenaan toch leeg is en de droger op de afvoer is aangesloten, dan is het pompje aan de achterkant onderaan de machine ws kapot. Is makkelijk zelf te vervangen en gaat doorgaans om dit onderdeel: https://fixpart.nl/product/bosch-siemens-00146123-afvoerpomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEXsq54RAs9YvhAJ87bT6W3RZuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnwnbpdWBv75aegbGyVwNxIx.jpg?f=fotoalbum_large

Het klepje maak je los bij die dakvormige palletjes bovenaan het klepje. De pomp wip je er uit door een grijs stukje plastic achter de zwarte slang iets naar je toe te trekken. Zie de afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQcdkPMU-V1J9NmISF2QTSJkb9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgxcccTdz5DirVtnYon3pSic.jpg?f=fotoalbum_large
Wel eerst even controleren of de slang aan de achterkant goed zit en dat er geen knik in de afvoerslang zit.

[ Voor 32% gewijzigd door hijlko.roosjen op 18-08-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ravenstein schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:45:
Die van ons geeft sinds de verhuizing "reservoir legen aan".
Haal reservoir er uit.
Kijk onderop of je een klein gaatje hebt, zo ja, druk het zwarte rubberen dopje er in (dat er uit is gehaald ivm afvoer).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
DJMaze schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Haal reservoir er uit.
Kijk onderop of je een klein gaatje hebt, zo ja, druk het zwarte rubberen dopje er in (dat er uit is gehaald ivm afvoer).
Thanks,

dat dopje ben ik kwijt, hij pompt nu wel weer af.
Er zat een verstopping in de slang. Na doorblazen kwam er een bolletje stof vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:08

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]
Hoeveel tijd was je ongeveer kwijt voor deze hele operatie? Hier ook een Bosch droger met hetzelfde probleem. Inmiddels het reinigingsprogramma meerdere keren geprobeerd. Ook zoveel mogelijk stof vanuit het onderste waterreservoir (waar die sensor zit) er uit gehaald, en ook aan de voorkant bij het serviceluik.
Drogen is nog steeds een drama. Gemiddelde was doet er zo'n 4 uur over ofzo.
Droger is ondertussen 7 jaar oud. Best wel zonde, want het was prima een verder ding. Ik weet wel dat de volgende iig geen dure 'zelf reinigende' Bosch o.i.d. wordt, maar gewoon een simpele goedkope Beko warmtepompdroger. Ik zag dat zie zelfs aparte luchtfilters nog vóór de condensor hebben.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 15:47
-tom-562 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:41:
[...]

Hoeveel tijd was je ongeveer kwijt voor deze hele operatie? Hier ook een Bosch droger met hetzelfde probleem. Inmiddels het reinigingsprogramma meerdere keren geprobeerd. Ook zoveel mogelijk stof vanuit het onderste waterreservoir (waar die sensor zit) er uit gehaald, en ook aan de voorkant bij het serviceluik.
Droger is ondertussen 7 jaar oud. Best wel zonde, want het was prima een verder ding. Ik weet wel dat de volgende iig geen dure 'zelf reinigende' Bosch o.i.d. wordt, maar gewoon een simpele goedkope Beko warmtepompdroger. Ik zag dat zie zelfs aparte luchtfilters nog vóór de condensor hebben.
Ik heb er nu al een aantal gedaan en was met een middag wel klaar. Maak veel foto's en evt filmpjes tijdens het demonteren en doe de schroefjes in genummerde bakjes, met een legenda waar ze uit komen. Het is totaal niet moeilijk en na de klus werkt je droger weer als nieuw.

Zorg wel voor een paar extra handen, maakt het net even wat makkelijker.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Ik heb een goedkope Everglades, maar dat schoonmaken blijf je houden. In geval van de Everglades machine zit de condensor gewoon bereikbaar achter een luikje, maar je krijgt die rommel er gewoon niet uit. Filters vangen veel op maar er komt nog steeds troep langs/door. Komt bij dat die troep nat is, dus makkelijk uitzuigen zit er ook niet in, je bent gewoon met een tandenstokertje die vastgekoekte rotzooi er aan het uitpulken elke keer. Ondertussen oppassen dat je de lamellen niet verbuigt, want die zijn kwetsbaar (en scherp voor je vingers!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Marcusso schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:59:
[...]

Ik heb er nu al een aantal gedaan en was met een middag wel klaar. Maak veel foto's en evt filmpjes tijdens het demonteren en doe de schroefjes in genummerde bakjes, met een legenda waar ze uit komen. Het is totaal niet moeilijk en na de klus werkt je droger weer als nieuw.

Zorg wel voor een paar extra handen, maakt het net even wat makkelijker.
Ik zie er een beetje tegenop (qua tijd, niet qua moeilijkheid), heb in het verleden wel eens de lagers van een droger vervangen, ook zo'n rotklusje :P Wellicht toch maar een keer een zaterdag opofferen voor dit klusje
_JGC_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb een goedkope Everglades, maar dat schoonmaken blijf je houden. In geval van de Everglades machine zit de condensor gewoon bereikbaar achter een luikje, maar je krijgt die rommel er gewoon niet uit. Filters vangen veel op maar er komt nog steeds troep langs/door. Komt bij dat die troep nat is, dus makkelijk uitzuigen zit er ook niet in, je bent gewoon met een tandenstokertje die vastgekoekte rotzooi er aan het uitpulken elke keer. Ondertussen oppassen dat je de lamellen niet verbuigt, want die zijn kwetsbaar (en scherp voor je vingers!)
Schoonmaken is opzich geen probleem, als het maar een doordacht systeem is zodat je er goed bij kan. Maar ik denk dat ik toch een gok ga wagen om het zelf schoon te maken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Bij mij is de volgende wel weer gewoon een Bosch/Siemens geworden en deze kan ik je nog steeds aanbevelen.
Het probleem is opgelost. De machine knoeit geen stof meer via routes die er niet voor bedoeld zijn.
Ook loopt de nieuwe rustiger en de compressor is veel zuiniger.

Mijn oude heb ik ook nog en gebruik die als er veel was gedroogd niet worden.
Qua verbruik: 0,7 vs 2 kWh per droogbeurt handdoeken (onlangs nog gemeten mbv slimme stekkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 15:47
Knowbody schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:49:
[...]

Bij mij is de volgende wel weer gewoon een Bosch/Siemens geworden en deze kan ik je nog steeds aanbevelen.
Het probleem is opgelost. De machine knoeit geen stof meer via routes die er niet voor bedoeld zijn.
Ook loopt de nieuwe rustiger en de compressor is veel zuiniger.

Mijn oude heb ik ook nog en gebruik die als er veel was gedroogd niet worden.
Qua verbruik: 0,7 vs 2 kWh per droogbeurt handdoeken (onlangs nog gemeten mbv slimme stekkers).
Ah goed om te weten. Misschien toch maar eens een nieuwe overwegen. Past ook mooier naast de nieuwere wasmachine ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Marcusso schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:05:
[...]

Ah goed om te weten. Misschien toch maar eens een nieuwe overwegen. Past ook mooier naast de nieuwere wasmachine ;)
Ik heb het gedaan en ben tevreden ook visueel en plaatje !
Ik koos voor de stilste machine. Doorgaans zijn dat nooit de instappers en krijg je er functies bij die je niet gebruikt maar toch is bijvoorbeeld dat homeconnect best handig.
En de machine krijgt ook updates, dat is dan ook weer een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
[...]

Ik was er ongeveer 2,5-3 uur mee bezig. Bij 2 machinesgedaan. Drogen beide weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

hijlko.roosjen schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:57:
[...]

Ik was er ongeveer 2,5-3 uur mee bezig. Bij 2 machinesgedaan. Drogen beide weer als nieuw.
Ok, dat is nog wel te doen!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 22-04 08:33
[Afbeelding]
Goed bezig, je was er bijna om de oorzaak volledig weg te nemen voor een aantal jaar.

Deze video wil je bekijken, hij behandelt het echt reinigen van je machine. https://m.youtube.com/watch?v=K7TLldVklig

Alhoewel nieuwere modellen toegang bieden aan de voorkant, is dat m.i. echt onvoldoende.

Als laatste ziet ook hij in deze video ah einde de belangrijkste stap over het hoofd. Er hoopt zich de meest slutch op ónder de koud/warm elementen, waar het condenswater richting de achterkant hoort te stromen. Dit gebeurt de eerste paar jaar (garantie) ook nog wel, maar daarna niet meer voldoende. Vandaar afnemende prestaties.

Als je ah eind de warmtepomp en elementen eruit tilt, krijg je daar toegang toe. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRnjVlAWn-i1_lMDmW6uL_WTlqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJxELh9WAYMv1q64Jju0Lbg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtgHf09WckaNzYDWe3nnMidNJvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXnzBcyvLKbQJ7TsDQjBQZtS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe dit 1x per 4/5 jaar en onze 2015 Bosch wp-droger werkt nog als een zonnetje in een gezin van 7. Elke keer dat ik het doe, voelt het wel als open-hart-chirurgie 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTr
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-12-2024

JTr

Hallo, Ik heb een bosch wtw84362fg/19 droogautomaat met zelfreinigende condensor waarbij het drogen de temperatuur in de trommel niet opwarmt?

Voorts droogt mijn droogkast niet goed meer en vroeg ik me af of zowel de condensor als de verdamper gespoeld worden wanneer je de warmtepomp met water spoelt handmatig of automatisch?

Voor wat dient de "Fijninstelling van de droogresultaten" (Instelling van de stappen van de drogingsgraden) bij mijn WTW84362FG droogkast? Ik begrijp niet voor wat dit dient en wat je ermee kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Je hebt last van dezelfde klachten als alle types Bosch/Siemens WP drogers zoals ik hierboven omschreef. Volg m’n uitleg hierboven en je lost het probleem op.

Selfcleaning is wat restwater over de condensor gieten, lees: een marketing verhaal en bijstellen van drooggraad helpt niets tegen dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
flipjevandejam schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:30:
Je hebt last van dezelfde klachten als alle types Bosch/Siemens WP drogers zoals ik hierboven omschreef. Volg m’n uitleg hierboven en je lost het probleem op.

Selfcleaning is wat restwater over de condensor gieten, lees: een marketing verhaal en bijstellen van drooggraad helpt niets tegen dit probleem.
Het is geen marketing verhaal maar een goed werkend mechanisme, maar niet als een andere ontwerpfout roet in het eten gooit.

De eigenlijke oorzaak is pluisstof dat via het vilt waar de trommel tegen draait overal en nergens door de complete machine terecht komt.
Het bewijs daarvan is dat je ook altijd stof aantreft ONDER de twee zeefjes.

Nieuwe machines hebben een verbeterd ontwerp.

• flipjevandejam
Ok, ik ben benieuwd, vanaf welk jaar is dit veranderd?

• Knowbody
flipjevandejam schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:36:
Ok, ik ben benieuwd, vanaf welk jaar is dit veranderd?
Dat weet ik niet. Ik heb zowel de oude als de nieuwe. Twijfelde ook maar heb het toch weer opnieuw gekocht. De oude was te goed om weg te doen, staat nu tweederangs en wordt af en toe ook gebruikt. Wel open gehad om zo goed mogelijk te ontdoen van het stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Open maken en foto’s van maken! 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben as we speak bezig m.b.v. die Youtube video. Het is prima te doen (zorg wel voor een doosje pleisters...).
Ik snap wel waarom de droger niet meer goed functioneerde, helemaal dichtgekoekt :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDVaoE1Wa3mTyDjLJT9rbn9OgnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnNnrhpqmCGGRk1c5MLUQC8v.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Zojuist even een wasje laten drogen. Ik was even bang dat het niet geholpen had, want rond de 1:10 uur resterende tijd sprong die ff terug qua tijd, gelukkig was dat maar 1x. Was is uiteindelijk kurkdroog en een stuk warmer, met een normale tijd (2:15 uur uiteindelijk, handdoeken programma)

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 02-01-2025 20:35 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:44
Ik heb een Bosch WTW8444ENL/09 en vraag mij af of de BOSCH - Reparatieset - 00646776[b][/b] hier ook op past. Ik kan voor deze machine niet echt duidelijk vinden of deze ook geschikt is.

Op zich lijkt mij dit vrij standaard voor die machine's maar mogelijk dat iemand het zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
MikeOO schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:32:
Ik heb een Bosch WTW8444ENL/09 en vraag mij af of de BOSCH - Reparatieset - 00646776[b][/b] hier ook op past. Ik kan voor deze machine niet echt duidelijk vinden of deze ook geschikt is.

Op zich lijkt mij dit vrij standaard voor die machine's maar mogelijk dat iemand het zeker weet.
Is een pot nat.

Volgens mij is er zelfs maar 1 model van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Knowbody schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Is een pot nat.

Volgens mij is er zelfs maar 1 model van
Dat dacht ik ook maar omdat het typenummer van de droger er niet bij te vinden was ga je toch twijfelen.

Dan ga ik hem gewoon bestellen en kan ik de boel daar ook eens gaan schoonmaken.
Kreeg ineens problemen dat hij niet echt warm meer werd. Na lezen van het topic de beide filters eens flink schoongemaakt ipv even snel afspoelen en daarna probleem opgelost.

Maar aangezien de condensator ook vast wel wat extra liefde kan gebruiken dit alvast maar preventief ook gaan aanpakken. De gehele machine gaan slopen om de condensator goed schoon te maken gaat mij voor nu nog wat ver en hoop dat ik dat hiermee nog iets langer kan uitstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
MikeOO schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Dat dacht ik ook maar omdat het typenummer van de droger er niet bij te vinden was ga je toch twijfelen.

Dan ga ik hem gewoon bestellen en kan ik de boel daar ook eens gaan schoonmaken.
Kreeg ineens problemen dat hij niet echt warm meer werd. Na lezen van het topic de beide filters eens flink schoongemaakt ipv even snel afspoelen en daarna probleem opgelost.

Maar aangezien de condensator ook vast wel wat extra liefde kan gebruiken dit alvast maar preventief ook gaan aanpakken. De gehele machine gaan slopen om de condensator goed schoon te maken gaat mij voor nu nog wat ver en hoop dat ik dat hiermee nog iets langer kan uitstellen :)
Als je dan toch ook even de rechter zijwand (compressor zijde) losneemt kun je daar heel veel stof vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Knowbody schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Als je dan toch ook even de rechter zijwand (compressor zijde) losneemt kun je daar heel veel stof vinden
Dank voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
-tom-562 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:18:
Ik ben as we speak bezig m.b.v. die Youtube video. Het is prima te doen (zorg wel voor een doosje pleisters...).
Ik snap wel waarom de droger niet meer goed functioneerde, helemaal dichtgekoekt :X

[Afbeelding]
Je ziet bij jouw foto mooi de zwarte slutch zitten in de afvoerkanaaltjes die onder de condensor en warmtewisselaar door lopen. Ze gaan eerst naar voren, waarna het water daar nog weer onder door naar achteren hoort te kunnen stromen. Daar zit dan de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

flipjevandejam schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Je ziet bij jouw foto mooi de zwarte slutch zitten in de afvoerkanaaltjes die onder de condensor en warmtewisselaar door lopen. Ze gaan eerst naar voren, waarna het water daar nog weer onder door naar achteren hoort te kunnen stromen. Daar zit dan de pomp.
Ik heb de condensor ook voorzichtig een beetje opgetild, en al die sludge weggehaald.
De droger werkt overigens weer top! De was is ook echt een stuk warmer als het programma klaar is.
Ik ga nu elk half jaar dat reinigingsprogramma uitvoeren met zo'n flesje. Hopelijk scheelt dat op termijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 11:44
philimarlowe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:49:
Nog wat aanvullende informatie:

Service menu voor deze droger: YouTube: WTY87700NL Service Menu

Onze Bosch droger had precies hetzelfde probleem: de was is nog vochtig na uren lang drogen. Na regelmatig reinigen van de condensor via het service menu leek het beter te gaan, maar nog steeds niet goed droog en alleen drogen met halfvolle trommels. Na het drogen altijd uithangen van handdoeken en washandjes.

Gouden tip vond ik in dit topic: na het goed schoonboenen met afwasmiddel en schuursponsje van het 2 delige pluizenfilter werkt de droger weer als nieuw! Zoals bij mijn vorige drogers, haalde ik hier alleen het droge stof weg, maar dat is bij deze machine niet voldoende.
De kleine gaatjes gaan blijkbaar dichtzitten met zeepresten/kalk waardoor het vocht niet meer goed via het pluizenfilter de condensor kan bereiken.

Echt een wereld van verschil: de droogtijden zijn weer normaal, en zelfs de dikkere washandjes komen er droog uit.
Ik had dus hetzelfde probleem met de WTY87700NL, en ook hier was het fijne pluizenfilter verstopt.. dit valt helemaal niet op totdat je er doorheen probeert te blazen en er achterkomt dat er 0,0 lucht door heen komt....

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 13:32

.Frank

Frank.

Beachbar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:51:
[...]

Sorry voor het kapen van dit topic, maar mijn (12 jaar oude) Bosch-droger geeft ook gedoe, en wat me daarbij met name irriteert is het complete gebrek aan hulp van Bosch bij het verhelpen van het probleem. Bosch publiceert slechts een zeer summiere gebruikshandleiding voor mijn model, met helemaal geen informatie over bijvoorbeeld de functies in het servicemenu, of instructies voor reiniging die verder gaan dagelijks onderhoud. Net als @Beachbar (en ik vind wel meer voorbeelden), krijg ik telefonisch niets voor elkaar, en ook niet per mail (ze delen de documentatie niet "met externen"). Externen? Ik ben verdorie eigenaar!

De conclusie is dat Bosch mij als eigenaar van een apparaat niet in staat stelt het apparaat te repareren, en zelfs niet om alle (service)functies van dat apparaat (die misschien reparatie zouden kunnen voorkomen) te gebruiken. Niet zonder tussenkomst van een (betaalde!) monteur. Veel frictie met het 'right to repair' hier, en als ik expliciet aan Bosch vraag hoe hun kijk daarop is krijg ik alleen een non-antwoord.

Wij zouden als eigenaren niet via trial-and-error moeten uitvogelen hoe we alle functies van onze machines kunnen gebruiken. Misschien maar eens een klacht bij de ACM overwegen.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
.Frank schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Sorry voor het kapen van dit topic, maar mijn (12 jaar oude) Bosch-droger geeft ook gedoe, en wat me daarbij met name irriteert is het complete gebrek aan hulp van Bosch bij het verhelpen van het probleem. Bosch publiceert slechts een zeer summiere gebruikshandleiding voor mijn model, met helemaal geen informatie over bijvoorbeeld de functies in het servicemenu, of instructies voor reiniging die verder gaan dagelijks onderhoud. Net als @Beachbar (en ik vind wel meer voorbeelden), krijg ik telefonisch niets voor elkaar, en ook niet per mail (ze delen de documentatie niet "met externen"). Externen? Ik ben verdorie eigenaar!

De conclusie is dat Bosch mij als eigenaar van een apparaat niet in staat stelt het apparaat te repareren, en zelfs niet om alle (service)functies van dat apparaat (die misschien reparatie zouden kunnen voorkomen) te gebruiken. Niet zonder tussenkomst van een (betaalde!) monteur. Veel frictie met het 'right to repair' hier, en als ik expliciet aan Bosch vraag hoe hun kijk daarop is krijg ik alleen een non-antwoord.

Wij zouden als eigenaren niet via trial-and-error moeten uitvogelen hoe we alle functies van onze machines kunnen gebruiken. Misschien maar eens een klacht bij de ACM overwegen.
Het 'reinigen' via het servicemenu is eigenlijk niet veel meer dan het condensorblok linksonder in de machine eens extra te spoelen. In de praktijk blijkt dat niet het condensorblok dichtgeslibt raakt met stof maar het uiterlijk identieke blok erachter waar de lucht weer wordt opgewarmd met de warmte die aan het voorste (condensor) blok onttrokken wordt. En dat achterste blok (allemaal flinterdunne metalen plaatjes met koperen leidingen er doorheen) wordt niet gespoeld en die raakt dichtgeslibt. Dat is alleen te reinigen door de machine helemaal uit elkaar te halen. Ik heb dit inmiddels zelf bij 3 verschillendeBosch/Siemens warmtepompdrogers gedaan. Per machine ongeveer 2,5 uur werk en doen het daarna weer als nieuw. Die vervuiling zorgt voor een zeer slechte luchtdoorstroming in de machine wat zorgt dat het drogen steeds langer duurt.
Het kan ook geen kwaad de filters bij de deuropening te controleren want ook die kunnen door zeep- of wasverzachterresten dichtgeslibt raken (tegen het licht houden en je ziet het snel genoeg). Met een sponsje en wat vloeibaar schuurmiddel erg makkelijk te reinigen.
Pagina: 1 2 Laatste