Hoewel dit topic al heel oud is, wil ik toch mijn ervaring met een BOSCH WTW 87560 FG uit 2016 delen. Ik heb een aantal stappen doorlopen (filters gereinigd, reinigingsprogramma opgezet, pomp uitgekuist) en daarmee werkte alles weer goed. Ik heb de machine dus niet helemaal moeten openen - gelukkig, want dat zou niet goed geëindigd zijn.
Probleem
Het is al een hele tijd dat mijn droger slechter droogt, het heel lang duurt, en we het standaard katoenprogramma moeten herhalen of nog wat moeten bijdrogen met het korte programma 'Warm' (20 minuten). Ondertussen werd onze ruimte vaak ook heel vochtig en warm.
Enkele weken terug kwam er nog een melding bovenop dat ik het reservoir moest legen. Dat moet normaal nooit, aangezien de machineafvoer rechtstreeks is aangesloten op een ... afvoer. Bovendien zag ik dat er wel degelijk water werd afgepompt (even de afvoer in een emmer en dan weet je het snel).
Oplossing
Na dit topic te hebben doorgelezen, had ik een waslijst aan mogelijke oplossingen. Een aantal heb ik daarvan geprobeerd en uiteindelijk droogt de machine de was weer in anderhalf uur en is het ook effectief droog! Ik ben niet zeker welke oplossing het uiteindelijk gedaan heeft.
Methode 1: uitneembare filters helemaal reinigen
Om eerlijk te zijn, onze twee uitneembare filters (vooraan de machine) reinigde ik enkel oppervlakkig. Even het stof eruit en hup, weer in de droogkast. Maar ik had hier gelezen dat de mazen echt heel fijn zijn en ik maar beter eens goed kon schrobben om alle gaatjes weer vrij te maken.
Ik dacht aanvankelijk: dat zal het wel niet zijn. Maar ik merkte toch dat ze echt wel verstopt waren. Eens je wat schoongemaakt hebt, kan je het heel goed zien als je de filter bekijkt in tegenlicht. Dan zie je een groot verschil tussen proper en niet.
Methode 2: reinigingsprogramma enkele keren laten lopen om de condensor vrij te maken
Het leek alsof de 'zelfreinigende condensor' een hopeloos ding is, nadat ik alles hier gelezen had. Maar ik heb hem geopend (zie verder) en hij zag er eigenlijk wel fatsoenlijk uit en ik ben er dan maar vanaf gebleven.
Desondanks wou ik het reinigingsprogramma (P03) toch proberen om de clean up eens te forceren. Bij mijn toestel waren dit de stappen:
YouTube: Serie 8 Condenser Cleaning Tip Wasdroger Bosch WTW87561NL Type WDT67...
Als je water normaal buiten de machine wordt afgepompt, dan moet je je reservoir weer even dichten. Ik heb er kokend water in gekieperd met een vaatwastablet, en vervolgens het programma enkele keren laten lopen. Je hoort dan het water echt gestort worden over de condensor en terug omhoog gepompt worden.
Toen ik daarna een was droogde, merkte ik dat er veel stof meekwam in mijn afvoeremmer.
Methode 3: pomp achteraan losmaken en kuisen
Onderaan achteraan de machine zit de pomp waarmee het water afgevoerd wordt. Je kan die vrij makkelijk losmaken door twee clips omlaag te doen. De bak waarin de pomp zit was bij mij vrij vuil met stof. Dat heb ik dus met een spons en vod leeggemaakt tot alle rommel eruit was.
Dit was natuurlijk al wat invasiever dan de vorige stappen.
Andere methodes
Wat ik ook nog had gedaan, is de klep vooraan losgemaakt waarachter de condensor zit. Dat ging niet zo makkelijk en ik heb enkele clips afgebroken. Bovendien heb je dan een wisselstuk nodig om er weer voor te zetten, omdat de condensor afgeschermd wordt door een vast stuk plastic. Als je dat wegsnijdt, krijg je het er niet meer op, maar er is dus wel een wisselstuk dat je er tegen kan schroeven (Bosch 00646776 Klep Reparatieset klep condensor, gekocht via onderdelen.nl maar ook elders te krijgen).
Als je je machine dus openbreekt (echt hé ...), dan zie je de condensor, maar goed, wat doe je er dan mee? Ik zag niet zo veel vuil dus heb ik het maar zo gelaten en alles weer dichtgeschroefd.
Het vuil zit waarschijnlijk toch wat dieper in de condensor, of erger nog, erachter bij de warmtewisselaar. Daar kon ik niet bij. En daarvoor zou je dus de machine helemaal moeten openen. Dat zag ik eerlijk gezegd niet zitten (zie ook de stappen bij andere posters). En gelukkig heb ik dat niet moeten doen.
Enfin, ik hoop dat dit iemand helpt. Al was het maar een googelaar die er per toeval opkomt