Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Pagina: 1
Acties:

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een vergelijkbare Bosch warmtepomp uit 2009 of 2010. Dit model is door de jaren heen regelmatig gereviseerd door Bosch, o.a. vanwege het niet goed schoon worden van de condensor. Ik heb ca. 3 jaar geleden een bosch monteur over de vloer gehad, die heeft de condensor gereinigd, en het lint filter vervangen door een 2-traps filter. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

Om de condensor te reinigen heeft hij het rechter zijpaneel van de droger losgeschroefd (en waarschijnlijk ook het bovenpaneel, maar dat weet ik niet meer zeker). Vervolgens heeft hij de droger iets naar links gekanteld en is hij met een spuitflesje met warm water de condensor schoon gaan spuiten. Hoe hij het water en stof afvoerde weet ik ook niet meer, wellicht gewoon door de ingebouwde pomp.
Er is ook een service functie om de condensor te reinigen, welke ik op youtube gevonden had. Als je de opvangbak vult met warm water kan je dat programma ook een paar keer laten draaien, misschien dat dat al helpt.

Het is ook heel belangrijk om voor elke droog beurt het lint filter te reinigen. In de opvang bak zit ook nog een filter, deze moet ook regelmatig gereinigd worden.

Spuitfles:

Nivado wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:24 (4%)

• Olero
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 31-10 19:56
Nou, de afgelopen weken een paar keer de droger kunnen testen en hij doet het weer een stuk beter dan voorheen! Vooral bij een niet te volle trommel droogt hij weer in een uurtje of 2.

Ik hou het schoonmaken achter de frontplaat en het dmv warm water en vaatwasser blokjes reinigen van de condensor maar aan als periodiek onderhoud. Mocht de droger toch weer snel slechter worden, dan ga ik de boven en zijplaat er af halen om zelf de condensor schoon te boenen.

Hieronder nog een tweetal plaatjes, de eerste van het gat waar het reinigingsmiddel in gaat om het vuil van de condensor los te weken:

Het tweede plaatje is de voorkant van de droger met de frontplaat losgehaald:

Olero wijzigde deze reactie 19-09-2017 15:18 (4%)

• Olero
Hoewel de droger het weer aardig doet, was ik toch nog nieuwsgierig hoe het er achter de panelen uit zag en of de condensor er nog uit te halen viel of op een andere wijze te reinigen is.

Wat ik gedaan heb is eerst de bovenplaat verwijderd (torx boutjes) en vervolgens de zijplaat aan de condensor zijde losgehaald (torx boutjes en schroeven). Een flinke lading pluis begroette me achter beide platen. Helaas kon ik de condensor zelf niet losmaken; ik kwam er bijna niet bij en de schroeven/bouten zaten muurvast. Dus uiteindelijk alleen met de stofzuiger en de poetsdoek er langs gegaan.

We moeten het er maar mee doen, voorlopig is er nog geen geld voor een nieuwe droger en doet hij het best weer aardig (bij niet te volle lading). En daarnaast valt er verbazingwekkend nog steeds prima aan het rek te drogen op zolder. En dat blijft natuurlijk het allergoedkoopste.

Onder de bovenplaat:

En achter de zijplaat:

Olero wijzigde deze reactie 18-11-2017 14:35 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olero
Even een update nav een vraag. Ik heb eind vorig jaar nog een keer wat verder gekeken en heb de voorplaat die de condensor afschermt weggesneden. Zie plaatjes hieronder. Je hebt daarna wel klepje 646776 (bij onderdelensites te bestellen) nodig om hem/haar weer af te schermen.

Daar heel voorzichtig de condensor schoongemaakt, voor zover mogelijk, en de lamellen die krom waren iets rechter gezet. Dan het klepje er op geschroefd. Ook voor de vorm maar eens het officiële reinigingsmiddel van Bosch zelf er in gegooid. Niet heel fris spul, dus daarna maar een paar keer extra gespoeld zodat het ook weer uit het systeem is :)

Ook heb ik aan de achterzijde gekeken naar het pompje dat er voor moet zorgen dat het water van de onderbak naar de waterbak bovenin komt en hier ook flink schoongemaakt. Zie plaatjes hieronder.

Tot nu toe doet de droger het weer prima, maar ik weet wel dat het in de toekomst geen zelfreinigende droger meer gaat worden voor ons.

Olero wijzigde deze reactie 24-07-2019 13:17 (18%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True