Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Pagina: 1
Acties:

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Condensor goed handmatig schoonmaken (als dat al kan)?

De reden dat er meer pluisjes in het filter zitten komt wellicht door de langere droogtijden.

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

@Olero Kijk anders even http://media3.bosch-home.com/Documents/9001287754_A.pdf. Hierin wordt ook een stuk geweid als de droogtijd lang is. Is bijv. de luchttoevoer wel voldoende?

Bose On-Ear wireless review select * from Fish;

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Zie je deze melding wel (eens) verschijnen?
quote:
'Op het display verschijnt
Condensor wordt gereinigd
.
Geen fout! Automatische reiniging van
de warmtewisselaar. Condenswaterreservoir tijdens het
reinigingsproces niet leeg maken.
Misschien is dit reinigingsproces ook de reden dat je af en toe water vindt in het opvangbakje.

• Caeruleus
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-07 17:15
Dit filmpje gezien? Niet hetzelfde model maar misschien werkt het voor jou

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:21
Ik heb een vergelijkbare Bosch warmtepomp uit 2009 of 2010. Dit model is door de jaren heen regelmatig gereviseerd door Bosch, o.a. vanwege het niet goed schoon worden van de condensor. Ik heb ca. 3 jaar geleden een bosch monteur over de vloer gehad, die heeft de condensor gereinigd, en het lint filter vervangen door een 2-traps filter. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

Om de condensor te reinigen heeft hij het rechter zijpaneel van de droger losgeschroefd (en waarschijnlijk ook het bovenpaneel, maar dat weet ik niet meer zeker). Vervolgens heeft hij de droger iets naar links gekanteld en is hij met een spuitflesje met warm water de condensor schoon gaan spuiten. Hoe hij het water en stof afvoerde weet ik ook niet meer, wellicht gewoon door de ingebouwde pomp.
Er is ook een service functie om de condensor te reinigen, welke ik op youtube gevonden had. Als je de opvangbak vult met warm water kan je dat programma ook een paar keer laten draaien, misschien dat dat al helpt.

Het is ook heel belangrijk om voor elke droog beurt het lint filter te reinigen. In de opvang bak zit ook nog een filter, deze moet ook regelmatig gereinigd worden.

Spuitfles:

Nivado wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:24 (4%)

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:21
Dat is niet zo heel gek, aangezien drogers over het algemeen geen manchet hebben. Dit komt omdat er o.a. nog luchtafvoer (met filter) tussen de trommel en de deur zit.
Hooguit zit er een afdichtingsrubber tussen.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:49

Koeitje

Back-up tiems now?

Er hoort water in de bak te zitten, als hij het direct af zou pompen richting het riool zou de machine geen water hebben om de condensor mee schoon te spoelen. Zolang je geen melding krijgt dat de bak te vol zit is daarmee in ieder geval alles in orde.

• Olero
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-07 11:06
Even een follow-up van mijn kant:

Dit weekend heb ik eerst de opvangbak uit elkaar gehad en daar bleek dat ik het filter er nog tussen had zitten, terwijl dit weggehaald dient te worden als er op waterafvoer via de slang wordt aangesloten (RTFM Olero....). De bak ook maar gepoetst, maar viel mee hoe vies deze was geworden.

Ook heb ik de ruimte onder de dubbele pluizenfilter volledig schoongemaakt; er zat aardig wat aangekoekt pluis. Ik kan met m'n hand ook de grill van de condensor voelen, maar kom er verder helaas niet bij. Althans niet op de manier waarop het mij logisch leek, namelijk het loshalen van de frontplaat aan de onderzijde.

Deze was redelijk eenvoudig met wat platbek schroevendraaiers los te halen (niet zonder dat er een 2-tal klikvingers sneuvelden, maar waar gehakt wordt...). De ruimte hierachter zat behoorlijk vol met pluis, dus die maar even goed schoongemaakt. Ik kan er helaas niet verdere toegang tot de "zelfreinigende condensor" door krijgen. Wel kan ik de ventilator zien, maar daar zat alleen maar pluis voor, niet achter.

Ik heb ook gekeken of het filmpje wat @Caeruleus geplaatst had op deze wasdroger van toepassing is, maar helaas heb ik geen van de knoppen die wordt gebruikt. 3 dingen die ik nog wil gaan doen zijn:

- Zelf kijken op welk moment de droger z'n self cleaning process start, en dan de bak vol met heet water gooien om hem wat hulp te geven. Ik zal eerst eens kijken of ik het programma verloop kan vinden, want om nou uren naar een droger te gaan turen... 8)7. Waarschijnlijk eerst maar eens proberen wat hier staat (antwoord van Trevor1964)

- De vochtigheidssensor schoonmaken. Eerst maar eerst zoeken waar dat ding zit haha (ergens aan de deurzijde volgens de handleiding)

- De droger nog meer uit elkaar halen om toch bij de condensor te komen. Hoop gedoe maar als het iets is wat ik 1x / 2 jaar moet doen dan moet dat maar zo zijn (de tarieven om het door Bosch zelf op te laten lossen zijn echt niet om te lachen en dan kan ik beter een nieuwe droger aanschaffen. Zonder zelfreinigende condensor.... :F )

Wordt wederom vervolgd!

Olero wijzigde deze reactie 28-08-2017 12:58 (6%)

• Olero
Wederom een update:

Afgelopen weekend weer een stapje verder gekomen, theoretisch zou ie het weer behoorlijk goed moeten doen. De daadwerkelijke test komt binnenkort als het weer weer slecht genoeg is dat de droger weer aan geslingerd moet worden.

Wat ik gedaan heb:

- De vochtsensor en de binnenkant van de trommel schoon geboend. Ik zag zo niks geks met de vochtsensor, maar baat het niet... Aan de achterkant van de trommel zat wel een enorme lading pluis aan de buitenrand. Met stofzuiger en pincet heb ik het weg kunnen halen.

- De "zelfreinigende" condensor schoon proberen te maken met de methode die in het linkje uit m'n vorige bericht vermeld staat. In het kort komt het er op neer om met heet water, met een (half) vaatwasser tabletje er in opgelost, de condensor "in de week" te zetten en na een tijdje wachten een kort programma te draaien om de zelfreiniging te activeren en het losgeweekt vuil mee te nemen. Hoe ik het gedaan heb is 1/3e koud water met 2/3 gekookt water bij elkaar, een half vaatwasser-tabletje erbij en dan roeren tot deze is opgelost. Daarna door middel van een schoongemaakte 1,5 liter frisdrankfles het schoonmaakwater in de opening naar de condensor gegoten (deze is zichtbaar als je de opvangbak er uit haalt). Dan een uurtje wachten, en dan het 30 minuten warm programma aanzetten. Dit heb ik 2 keer gedaan, maar mogelijk dat ik dit nog wat vaker ga doen.

Ik zal t.z.t melden hoe de eerste echte droogsessies verlopen zijn. Fingers crossed :)

• Olero
Nou, de afgelopen weken een paar keer de droger kunnen testen en hij doet het weer een stuk beter dan voorheen! Vooral bij een niet te volle trommel droogt hij weer in een uurtje of 2.

Ik hou het schoonmaken achter de frontplaat en het dmv warm water en vaatwasser blokjes reinigen van de condensor maar aan als periodiek onderhoud. Mocht de droger toch weer snel slechter worden, dan ga ik de boven en zijplaat er af halen om zelf de condensor schoon te boenen.

Hieronder nog een tweetal plaatjes, de eerste van het gat waar het reinigingsmiddel in gaat om het vuil van de condensor los te weken:

Het tweede plaatje is de voorkant van de droger met de frontplaat losgehaald:

Olero wijzigde deze reactie 19-09-2017 15:18 (4%)

• Olero
Hoewel de droger het weer aardig doet, was ik toch nog nieuwsgierig hoe het er achter de panelen uit zag en of de condensor er nog uit te halen viel of op een andere wijze te reinigen is.

Wat ik gedaan heb is eerst de bovenplaat verwijderd (torx boutjes) en vervolgens de zijplaat aan de condensor zijde losgehaald (torx boutjes en schroeven). Een flinke lading pluis begroette me achter beide platen. Helaas kon ik de condensor zelf niet losmaken; ik kwam er bijna niet bij en de schroeven/bouten zaten muurvast. Dus uiteindelijk alleen met de stofzuiger en de poetsdoek er langs gegaan.

We moeten het er maar mee doen, voorlopig is er nog geen geld voor een nieuwe droger en doet hij het best weer aardig (bij niet te volle lading). En daarnaast valt er verbazingwekkend nog steeds prima aan het rek te drogen op zolder. En dat blijft natuurlijk het allergoedkoopste.

Onder de bovenplaat:

En achter de zijplaat:

Olero wijzigde deze reactie 18-11-2017 14:35 (18%)

• winer
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 03-08-2018
Bekent probleem.

Condensor is niet toegankelijk gemaakt ( blijft immers schoon door de automatiche reiniging, not )

Om bij de condensor te kunnen moet er een dekseltje worden weggebroken, dit gat kan weer worden afgedekt met een service part , wartungsklappe op mooi duits, zie voorbeeld op youtube

YouTube: Fehler Behälter leeren Bosch Siemens Trockner reinigen/ clean dryer

YouTube: Siemens Wärmepumpentrockner - Behälter leeren blinkt

service part is 646776 , verkrijgbaar op de verschiilende onderdelen sites

• BBSr
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 28-02 01:02
Laatst is een monteur gekomen (na twee maal een andere monteur).
Deze heeft de droger uit elkaar gehaald en de condensor geheel schoon gemaakt.
Helaas was ik er niet bij, dus ik weet niet hoe hij dit gedaan heeft.
Hij heeft verteld dat er zeepresten in / bij de condensor zaten, uit het (kennelijk niet genoeg gespoelde) wasgoed.
Het resultaat: GELWELDIG!!!
Nu wordt het wasgoed weer warm -- dat was al heel lang niet meer te voelen, hooguit na vele uren lauw met nog klam wasgoed.

Conclusie: het gaat om de condensor, die moet schoon zijn.

Ik zag zojuist ook een speciaal schoonmaakmiddel (nooit geweten). Misschien dat dit ellende voorkomt! Hier de link:

https://www.bosch-home.nl...pecs/Togglebox=-11467064/

Succes!

• spuis
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-06 20:54
Afgelopen week ben ik er Mook maar eens ingedoken. Onze WTY87700NL11 wilde ook niet meer afpompen. De pomp kan je heel eenvoudig aan de achterkant bij, vlotter schoongemaakt en pomp schoongemaakt. Daarna aan de voorzijde de condensor opengesneden (daarvoor eerst het vervangende onderdeel, zie boven, besteld) en helemaal schoongespoten terwijl ik aan de achterkant alles opzoog met een waterstofzuiger. Het resultaat was weer een goed werkende droger met voorlopig een condensor die schoon genoeg is zonder het hele apparaat te moeten demonteren.
Ik zou graag nu nog de gouden tip willen om de condensorreiniging handmatig op te starten, dat scheelt toch nog wat sleutelen.

• eNaSnI
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
egsinspace schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:57:
Hallo,

ik heb dezelfde wamtepomp droger en ik vroeg mij af of iemand inmiddels de toets/programma combinatie heeft kunnen achterhalen om het service programma te starten zodat de zelfreinigende condensor geschoond kan worden?
er zijn wel een aantal filmpjes op het net te vinden voor bosh/siemens machines maar de toets/programma's komen niet overeen met dit type machine.
De combinatie voor mij bij de Bosch Serie 8 was:
  1. Kies programma 'Allergie+'
  2. Knop 'Droogtegraad' indrukken en tegelijk draai naar programma 'Extra snel 40'
  3. Kies programma 'Mix'
  4. Knop 'Start'
Meerdere types staan op: YouTube: Der Servicetechniker

Het wordt in de handleidingen ook wel 'Intensieve apparaatverzorging uitvoeren' genoemd, eventueel met bv. https://www.bosch-home.nl...pecs/Togglebox=-11467064/

Edit: Helaas was er niks meer aan te doen. Design flaw in de pomp, dus Bosch had last van > 60% uitval. Gelukkig netjes opgelost!! d:)b

eNaSnI wijzigde deze reactie 26-05-2019 12:45 (21%)

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True