Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Olero
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:11
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 2014 een Bosch WTY87700NL(/11) warmtepomp droger in ons bezit, destijds aangeschaft vanwege het lagere verbruik. In de eerste 2 jaar werkte deze naar behoren, en hoewel het drogen lang duurt (2 a 3 uur) kwam de was er altijd mooi droog uit.

Sinds september 2015 zijn wij ook in het "bezit" van drie geweldige kinderen en wordt de wasdroger aanzienlijk meer gebruikt (lees: 's winters en op koude herfst/voorjaarsdagen 1 a 2 keer per dag). Dit heeft hem/haar waarschijnlijk niet goed gedaan.

Het laatste jaar droogt de droger erbarmelijk en doet er letterlijk uren en uren over. Meestal is er na een paar uur de melding "pluizenfilter reinigen", waarna dat gedaan hebbende de droger vrolijk nog een paar uur doorgaat met drogen. Soms doet hij (ok, het is toch een hij blijkbaar) er bijna 8 uur over ! En dan nog is de was soms niet helemaal droog. Na googlen lees ik dat wel meer mensen hier last van hebben, maar tot nu toe heb ik er geen mogelijke oorzaken bij gevonden.

2 dingen die mogelijk niet hebben meegeholpen (naast de extra hoeveelheid rompers en andere kinderkleding):
- Ik heb destijds voor betere toegankelijkheid de deur omgezet (volgens handleiding) van rechts-openend naar links-openend. Ik heb het idee hij niet helemaal meer goed sluit; ik voel een kleine tocht aan de onderzijde die verdwijnt als ik de deur dichtgedrukt hou.
- Ik heb de opvangbak voor het condensvocht uitgeschakeld (volgens handleiding) om het water direct naar de afvoer te laten weggaan. Wat mijn verbazing schetst is dat er af en toe toch water in de bak zit...

Andere bevindingen:
- Er zit telkens relatief veel pluis in het filter.
- Ik kan geen verschil in resultaat vinden bij verschillende programma's (zowel qua lengte als droogte)

Heel verhaal, maar ik wilde zo volledig mogelijk zijn. Nu de vraag/vragen:

- Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Wat zijn de dingen die ik als iemand met redelijk vaste hand en enig technisch inzicht, maar minder verstand van electra/stromingsleer, zelf kan onderzoeken om uit te sluiten / schoon te maken ?
- Is het deurrubber te vervangen? (of maak ik het dan alleen maar erger...)
- Of kan ik het apparaat beter ergens laten repareren? Zo ja, iemand goede ervaringen met een bedrijf in de regio Enschede?

Ik heb zelf het vermoeden dat hij z'n water niet goed kwijt kan raken, waardoor de vochtige lucht te lang in de trommel blijft hangen als het ware. Maar ik kan niet geloven dat een droger er al zo snel de brui aan geeft. En ik moet er niet aan denken een nieuwe te moeten aanschaffen, zeker gezien de prijs (een dikke 700,-).

Beste antwoord (via Olero op 19-09-2017 15:18)

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-11 15:06

Nivado

Mugen 2 bracket gezocht!

Ik heb een vergelijkbare Bosch warmtepomp uit 2009 of 2010. Dit model is door de jaren heen regelmatig gereviseerd door Bosch, o.a. vanwege het niet goed schoon worden van de condensor. Ik heb ca. 3 jaar geleden een bosch monteur over de vloer gehad, die heeft de condensor gereinigd, en het lint filter vervangen door een 2-traps filter. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

Om de condensor te reinigen heeft hij het rechter zijpaneel van de droger losgeschroefd (en waarschijnlijk ook het bovenpaneel, maar dat weet ik niet meer zeker). Vervolgens heeft hij de droger iets naar links gekanteld en is hij met een spuitflesje met warm water de condensor schoon gaan spuiten. Hoe hij het water en stof afvoerde weet ik ook niet meer, wellicht gewoon door de ingebouwde pomp.
Er is ook een service functie om de condensor te reinigen, welke ik op youtube gevonden had. Als je de opvangbak vult met warm water kan je dat programma ook een paar keer laten draaien, misschien dat dat al helpt.

Het is ook heel belangrijk om voor elke droog beurt het lint filter te reinigen. In de opvang bak zit ook nog een filter, deze moet ook regelmatig gereinigd worden.

Spuitfles:
https://www.praxisdienst.nl/out/pictures/generated/product/1/800_800_100/128144_p1.jpg

Nivado wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:24 (4%)

Scythe Mugen 2 S1155 mounting bracket gezocht

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Condensor goed handmatig schoonmaken (als dat al kan)?

De reden dat er meer pluisjes in het filter zitten komt wellicht door de langere droogtijden.

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

T.net PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

@Olero Kijk anders even http://media3.bosch-home.com/Documents/9001287754_A.pdf. Hierin wordt ook een stuk geweid als de droogtijd lang is. Is bijv. de luchttoevoer wel voldoende?

Frontpagemoderatie forum | Discusie over witgoed, Themaforum Witgoed

• Olero
@Wolly , @-zeehond , bedankt voor jullie antwoorden! De handleiding ben ik al van top tot teen door geweest, maar geeft helaas geen oplossing voorhanden.

Ik zou graag de condensor schoon willen maken maar ik weet niet hoe ik daar bij kom. De Bosch droger heeft een zogeheten "zelfreinigende condensor", misschien dat die functie niet meer (goed) functioneert :/

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Zie je deze melding wel (eens) verschijnen?
quote:
'Op het display verschijnt
Condensor wordt gereinigd
.
Geen fout! Automatische reiniging van
de warmtewisselaar. Condenswaterreservoir tijdens het
reinigingsproces niet leeg maken.
Misschien is dit reinigingsproces ook de reden dat je af en toe water vindt in het opvangbakje.

• Caeruleus
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:02
Dit filmpje gezien? Niet hetzelfde model maar misschien werkt het voor jou

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nivado

Nivado

Mugen 2 bracket gezocht!

Ik heb een vergelijkbare Bosch warmtepomp uit 2009 of 2010. Dit model is door de jaren heen regelmatig gereviseerd door Bosch, o.a. vanwege het niet goed schoon worden van de condensor. Ik heb ca. 3 jaar geleden een bosch monteur over de vloer gehad, die heeft de condensor gereinigd, en het lint filter vervangen door een 2-traps filter. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

Om de condensor te reinigen heeft hij het rechter zijpaneel van de droger losgeschroefd (en waarschijnlijk ook het bovenpaneel, maar dat weet ik niet meer zeker). Vervolgens heeft hij de droger iets naar links gekanteld en is hij met een spuitflesje met warm water de condensor schoon gaan spuiten. Hoe hij het water en stof afvoerde weet ik ook niet meer, wellicht gewoon door de ingebouwde pomp.
Er is ook een service functie om de condensor te reinigen, welke ik op youtube gevonden had. Als je de opvangbak vult met warm water kan je dat programma ook een paar keer laten draaien, misschien dat dat al helpt.

Het is ook heel belangrijk om voor elke droog beurt het lint filter te reinigen. In de opvang bak zit ook nog een filter, deze moet ook regelmatig gereinigd worden.

Spuitfles:

Nivado wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:24 (4%)

• Olero
@Caeruleus, @Nivado ; dank! Het filmpje had ik inderdaad al gezien, en moet ik nog op toepasbaarheid controleren thuis. En ik ga maar eens kijken of ik überhaupt relatief eenvoudig panelen los kan krijgen, en dan kijken wat ik zie.

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsten in ieder geval! Wordt vervolgd... :)

• Olero
quote:
Wolly schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:10:
Zie je deze melding wel (eens) verschijnen?

[...]

Misschien is dit reinigingsproces ook de reden dat je af en toe water vindt in het opvangbakje.
Daar zeg je me iets! Dat zou inderdaad kunnen. Ik ga sowieso de opvangbak eens grondig bekijken, ik heb het idee dat die van mij anders is dan het voorbeeld van de handleiding, maar dat is wel vaker zo met algemene handleidingen.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:20
Het manchet is bij wasmachines prima te vervangen. Gek genoeg geeft Google niets zinnigs als ik zoek naar "WTY87700NL manchet".

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Nivado

Nivado

Mugen 2 bracket gezocht!

Dat is niet zo heel gek, aangezien drogers over het algemeen geen manchet hebben. Dit komt omdat er o.a. nog luchtafvoer (met filter) tussen de trommel en de deur zit.
Hooguit zit er een afdichtingsrubber tussen.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:21

Koeitje

Back-up tiems now?

Er hoort water in de bak te zitten, als hij het direct af zou pompen richting het riool zou de machine geen water hebben om de condensor mee schoon te spoelen. Zolang je geen melding krijgt dat de bak te vol zit is daarmee in ieder geval alles in orde.

• Olero
Even een follow-up van mijn kant:

Dit weekend heb ik eerst de opvangbak uit elkaar gehad en daar bleek dat ik het filter er nog tussen had zitten, terwijl dit weggehaald dient te worden als er op waterafvoer via de slang wordt aangesloten (RTFM Olero....). De bak ook maar gepoetst, maar viel mee hoe vies deze was geworden.

Ook heb ik de ruimte onder de dubbele pluizenfilter volledig schoongemaakt; er zat aardig wat aangekoekt pluis. Ik kan met m'n hand ook de grill van de condensor voelen, maar kom er verder helaas niet bij. Althans niet op de manier waarop het mij logisch leek, namelijk het loshalen van de frontplaat aan de onderzijde.

Deze was redelijk eenvoudig met wat platbek schroevendraaiers los te halen (niet zonder dat er een 2-tal klikvingers sneuvelden, maar waar gehakt wordt...). De ruimte hierachter zat behoorlijk vol met pluis, dus die maar even goed schoongemaakt. Ik kan er helaas niet verdere toegang tot de "zelfreinigende condensor" door krijgen. Wel kan ik de ventilator zien, maar daar zat alleen maar pluis voor, niet achter.

Ik heb ook gekeken of het filmpje wat @Caeruleus geplaatst had op deze wasdroger van toepassing is, maar helaas heb ik geen van de knoppen die wordt gebruikt. 3 dingen die ik nog wil gaan doen zijn:

- Zelf kijken op welk moment de droger z'n self cleaning process start, en dan de bak vol met heet water gooien om hem wat hulp te geven. Ik zal eerst eens kijken of ik het programma verloop kan vinden, want om nou uren naar een droger te gaan turen... 8)7. Waarschijnlijk eerst maar eens proberen wat hier staat (antwoord van Trevor1964)

- De vochtigheidssensor schoonmaken. Eerst maar eerst zoeken waar dat ding zit haha (ergens aan de deurzijde volgens de handleiding)

- De droger nog meer uit elkaar halen om toch bij de condensor te komen. Hoop gedoe maar als het iets is wat ik 1x / 2 jaar moet doen dan moet dat maar zo zijn (de tarieven om het door Bosch zelf op te laten lossen zijn echt niet om te lachen en dan kan ik beter een nieuwe droger aanschaffen. Zonder zelfreinigende condensor.... :F )

Wordt wederom vervolgd!

Olero wijzigde deze reactie 28-08-2017 12:58 (6%)

• Olero
Wederom een update:

Afgelopen weekend weer een stapje verder gekomen, theoretisch zou ie het weer behoorlijk goed moeten doen. De daadwerkelijke test komt binnenkort als het weer weer slecht genoeg is dat de droger weer aan geslingerd moet worden.

Wat ik gedaan heb:

- De vochtsensor en de binnenkant van de trommel schoon geboend. Ik zag zo niks geks met de vochtsensor, maar baat het niet... Aan de achterkant van de trommel zat wel een enorme lading pluis aan de buitenrand. Met stofzuiger en pincet heb ik het weg kunnen halen.

- De "zelfreinigende" condensor schoon proberen te maken met de methode die in het linkje uit m'n vorige bericht vermeld staat. In het kort komt het er op neer om met heet water, met een (half) vaatwasser tabletje er in opgelost, de condensor "in de week" te zetten en na een tijdje wachten een kort programma te draaien om de zelfreiniging te activeren en het losgeweekt vuil mee te nemen. Hoe ik het gedaan heb is 1/3e koud water met 2/3 gekookt water bij elkaar, een half vaatwasser-tabletje erbij en dan roeren tot deze is opgelost. Daarna door middel van een schoongemaakte 1,5 liter frisdrankfles het schoonmaakwater in de opening naar de condensor gegoten (deze is zichtbaar als je de opvangbak er uit haalt). Dan een uurtje wachten, en dan het 30 minuten warm programma aanzetten. Dit heb ik 2 keer gedaan, maar mogelijk dat ik dit nog wat vaker ga doen.

Ik zal t.z.t melden hoe de eerste echte droogsessies verlopen zijn. Fingers crossed :)

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Plons!

Is te hopen dat de droger weer naar behoren werkt, is alleen is het te hopen dat de stappen in jouw laatste twee posts niet elke 2 jaar (aangezien de droger na 2 jaar de problemen kreeg omschreven in de ts) uitgevoerd moeten worden voor een goede functionerende droger met een acceptabele droogtijd.

Zeehond wijzigde deze reactie 04-09-2017 22:20 (30%)

• Olero
quote:
-zeehond schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:11:
Is te hopen dat de droger weer naar behoren werkt, is alleen is het te hopen dat de stappen in jouw laatste twee posts niet elke 2 jaar (aangezien de droger na 2 jaar de problemen kreeg omschreven in de ts) uitgevoerd moeten worden voor een goede functionerende droger met een acceptabele droogtijd.
Ha, ja, inderdaad. Ik vind het wat dat betreft ook zorgwekkend dat een het steeds populairdere zelfreiniging mechanisme, in elk geval in dit geval, niet goed genoeg werkt. En als ik het internet afstruin dan ben ik helaas niet de enige. Voor mij is het elke 2 jaar (preventief waarschijnlijk elk jaar) dit riedeltje volgen om de droger weer acceptabel te laten draaien iets wat ik voor lief neem, maar echt leuk is anders.

• Olero
Nou, de afgelopen weken een paar keer de droger kunnen testen en hij doet het weer een stuk beter dan voorheen! Vooral bij een niet te volle trommel droogt hij weer in een uurtje of 2.

Ik hou het schoonmaken achter de frontplaat en het dmv warm water en vaatwasser blokjes reinigen van de condensor maar aan als periodiek onderhoud. Mocht de droger toch weer snel slechter worden, dan ga ik de boven en zijplaat er af halen om zelf de condensor schoon te boenen.

Hieronder nog een tweetal plaatjes, de eerste van het gat waar het reinigingsmiddel in gaat om het vuil van de condensor los te weken:

Het tweede plaatje is de voorkant van de droger met de frontplaat losgehaald:

Olero wijzigde deze reactie 19-09-2017 15:18 (4%)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:58

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt je ook afvragen of een consumentendroger die elke twee jaar zou uit elkaar moet (tegen monteurskosten) wel aan de verwachting voldoet. Ik neig naar niet conform en vervangen dat ding zonder (noemenswaardige) kosten.

LinkedIn WoT Cash Converter WoWs invite

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Plons!

quote:
PcDealer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:53:
Je kunt je ook afvragen of een consumentendroger die elke twee jaar zou uit elkaar moet (tegen monteurskosten) wel aan de verwachting voldoet. Ik neig naar niet conform en vervangen dat ding zonder (noemenswaardige) kosten.
Nu heeft ts de droger zelf uit elkaar geeft gehaald en schoongemaakt maar om dit elke 2 jaar te moeten doen is niet plezant te noemen

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inmiddels is mijn droger kapoet na 9 jaar: productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer

• Olero
Hoewel de droger het weer aardig doet, was ik toch nog nieuwsgierig hoe het er achter de panelen uit zag en of de condensor er nog uit te halen viel of op een andere wijze te reinigen is.

Wat ik gedaan heb is eerst de bovenplaat verwijderd (torx boutjes) en vervolgens de zijplaat aan de condensor zijde losgehaald (torx boutjes en schroeven). Een flinke lading pluis begroette me achter beide platen. Helaas kon ik de condensor zelf niet losmaken; ik kwam er bijna niet bij en de schroeven/bouten zaten muurvast. Dus uiteindelijk alleen met de stofzuiger en de poetsdoek er langs gegaan.

We moeten het er maar mee doen, voorlopig is er nog geen geld voor een nieuwe droger en doet hij het best weer aardig (bij niet te volle lading). En daarnaast valt er verbazingwekkend nog steeds prima aan het rek te drogen op zolder. En dat blijft natuurlijk het allergoedkoopste.

Onder de bovenplaat:

En achter de zijplaat:

Olero wijzigde deze reactie 18-11-2017 14:35 (18%)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inmiddels een nieuwe gekocht voor wèèènig via de outlet van BCC: pricewatch: AEG T8DB84GW

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*