Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 2014 een Bosch WTY87700NL(/11) warmtepomp droger in ons bezit, destijds aangeschaft vanwege het lagere verbruik. In de eerste 2 jaar werkte deze naar behoren, en hoewel het drogen lang duurt (2 a 3 uur) kwam de was er altijd mooi droog uit.

Sinds september 2015 zijn wij ook in het "bezit" van drie geweldige kinderen en wordt de wasdroger aanzienlijk meer gebruikt (lees: 's winters en op koude herfst/voorjaarsdagen 1 a 2 keer per dag). Dit heeft hem/haar waarschijnlijk niet goed gedaan.

Het laatste jaar droogt de droger erbarmelijk en doet er letterlijk uren en uren over. Meestal is er na een paar uur de melding "pluizenfilter reinigen", waarna dat gedaan hebbende de droger vrolijk nog een paar uur doorgaat met drogen. Soms doet hij (ok, het is toch een hij blijkbaar) er bijna 8 uur over ! En dan nog is de was soms niet helemaal droog. Na googlen lees ik dat wel meer mensen hier last van hebben, maar tot nu toe heb ik er geen mogelijke oorzaken bij gevonden.

2 dingen die mogelijk niet hebben meegeholpen (naast de extra hoeveelheid rompers en andere kinderkleding):
- Ik heb destijds voor betere toegankelijkheid de deur omgezet (volgens handleiding) van rechts-openend naar links-openend. Ik heb het idee hij niet helemaal meer goed sluit; ik voel een kleine tocht aan de onderzijde die verdwijnt als ik de deur dichtgedrukt hou.
- Ik heb de opvangbak voor het condensvocht uitgeschakeld (volgens handleiding) om het water direct naar de afvoer te laten weggaan. Wat mijn verbazing schetst is dat er af en toe toch water in de bak zit...

Andere bevindingen:
- Er zit telkens relatief veel pluis in het filter.
- Ik kan geen verschil in resultaat vinden bij verschillende programma's (zowel qua lengte als droogte)

Heel verhaal, maar ik wilde zo volledig mogelijk zijn. Nu de vraag/vragen:

- Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Wat zijn de dingen die ik als iemand met redelijk vaste hand en enig technisch inzicht, maar minder verstand van electra/stromingsleer, zelf kan onderzoeken om uit te sluiten / schoon te maken ?
- Is het deurrubber te vervangen? (of maak ik het dan alleen maar erger...)
- Of kan ik het apparaat beter ergens laten repareren? Zo ja, iemand goede ervaringen met een bedrijf in de regio Enschede?

Ik heb zelf het vermoeden dat hij z'n water niet goed kwijt kan raken, waardoor de vochtige lucht te lang in de trommel blijft hangen als het ware. Maar ik kan niet geloven dat een droger er al zo snel de brui aan geeft. En ik moet er niet aan denken een nieuwe te moeten aanschaffen, zeker gezien de prijs (een dikke 700,-).

Beste antwoord (via Olero op 24-07-2019 13:18)

• spuis
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2021
Afgelopen week ben ik er Mook maar eens ingedoken. Onze WTY87700NL11 wilde ook niet meer afpompen. De pomp kan je heel eenvoudig aan de achterkant bij, vlotter schoongemaakt en pomp schoongemaakt. Daarna aan de voorzijde de condensor opengesneden (daarvoor eerst het vervangende onderdeel, zie boven, besteld) en helemaal schoongespoten terwijl ik aan de achterkant alles opzoog met een waterstofzuiger. Het resultaat was weer een goed werkende droger met voorlopig een condensor die schoon genoeg is zonder het hele apparaat te moeten demonteren.
Ik zou graag nu nog de gouden tip willen om de condensorreiniging handmatig op te starten, dat scheelt toch nog wat sleutelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Condensor goed handmatig schoonmaken (als dat al kan)?

De reden dat er meer pluisjes in het filter zitten komt wellicht door de langere droogtijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Olero Kijk anders even http://media3.bosch-home.com/Documents/9001287754_A.pdf. Hierin wordt ook een stuk geweid als de droogtijd lang is. Is bijv. de luchttoevoer wel voldoende?

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
@Wolly , @-zeehond , bedankt voor jullie antwoorden! De handleiding ben ik al van top tot teen door geweest, maar geeft helaas geen oplossing voorhanden.

Ik zou graag de condensor schoon willen maken maar ik weet niet hoe ik daar bij kom. De Bosch droger heeft een zogeheten "zelfreinigende condensor", misschien dat die functie niet meer (goed) functioneert :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zie je deze melding wel (eens) verschijnen?
'Op het display verschijnt
Condensor wordt gereinigd
.
Geen fout! Automatische reiniging van
de warmtewisselaar. Condenswaterreservoir tijdens het
reinigingsproces niet leeg maken.
Misschien is dit reinigingsproces ook de reden dat je af en toe water vindt in het opvangbakje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 15:23
Dit filmpje gezien? Niet hetzelfde model maar misschien werkt het voor jou

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een vergelijkbare Bosch warmtepomp uit 2009 of 2010. Dit model is door de jaren heen regelmatig gereviseerd door Bosch, o.a. vanwege het niet goed schoon worden van de condensor. Ik heb ca. 3 jaar geleden een bosch monteur over de vloer gehad, die heeft de condensor gereinigd, en het lint filter vervangen door een 2-traps filter. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

Om de condensor te reinigen heeft hij het rechter zijpaneel van de droger losgeschroefd (en waarschijnlijk ook het bovenpaneel, maar dat weet ik niet meer zeker). Vervolgens heeft hij de droger iets naar links gekanteld en is hij met een spuitflesje met warm water de condensor schoon gaan spuiten. Hoe hij het water en stof afvoerde weet ik ook niet meer, wellicht gewoon door de ingebouwde pomp.
Er is ook een service functie om de condensor te reinigen, welke ik op youtube gevonden had. Als je de opvangbak vult met warm water kan je dat programma ook een paar keer laten draaien, misschien dat dat al helpt.

Het is ook heel belangrijk om voor elke droog beurt het lint filter te reinigen. In de opvang bak zit ook nog een filter, deze moet ook regelmatig gereinigd worden.

Spuitfles:
Afbeeldingslocatie: https://www.praxisdienst.nl/out/pictures/generated/product/1/800_800_100/128144_p1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 23-08-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
@Caeruleus, @Nivado ; dank! Het filmpje had ik inderdaad al gezien, en moet ik nog op toepasbaarheid controleren thuis. En ik ga maar eens kijken of ik überhaupt relatief eenvoudig panelen los kan krijgen, en dan kijken wat ik zie.

Ik zal mijn bevindingen hier plaatsten in ieder geval! Wordt vervolgd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
Wolly schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:10:
Zie je deze melding wel (eens) verschijnen?

[...]

Misschien is dit reinigingsproces ook de reden dat je af en toe water vindt in het opvangbakje.
Daar zeg je me iets! Dat zou inderdaad kunnen. Ik ga sowieso de opvangbak eens grondig bekijken, ik heb het idee dat die van mij anders is dan het voorbeeld van de handleiding, maar dat is wel vaker zo met algemene handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het manchet is bij wasmachines prima te vervangen. Gek genoeg geeft Google niets zinnigs als ik zoek naar "WTY87700NL manchet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Dat is niet zo heel gek, aangezien drogers over het algemeen geen manchet hebben. Dit komt omdat er o.a. nog luchtafvoer (met filter) tussen de trommel en de deur zit.
Hooguit zit er een afdichtingsrubber tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Er hoort water in de bak te zitten, als hij het direct af zou pompen richting het riool zou de machine geen water hebben om de condensor mee schoon te spoelen. Zolang je geen melding krijgt dat de bak te vol zit is daarmee in ieder geval alles in orde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Olero
Even een follow-up van mijn kant:

Dit weekend heb ik eerst de opvangbak uit elkaar gehad en daar bleek dat ik het filter er nog tussen had zitten, terwijl dit weggehaald dient te worden als er op waterafvoer via de slang wordt aangesloten (RTFM Olero....). De bak ook maar gepoetst, maar viel mee hoe vies deze was geworden.

Ook heb ik de ruimte onder de dubbele pluizenfilter volledig schoongemaakt; er zat aardig wat aangekoekt pluis. Ik kan met m'n hand ook de grill van de condensor voelen, maar kom er verder helaas niet bij. Althans niet op de manier waarop het mij logisch leek, namelijk het loshalen van de frontplaat aan de onderzijde.

Deze was redelijk eenvoudig met wat platbek schroevendraaiers los te halen (niet zonder dat er een 2-tal klikvingers sneuvelden, maar waar gehakt wordt...). De ruimte hierachter zat behoorlijk vol met pluis, dus die maar even goed schoongemaakt. Ik kan er helaas niet verdere toegang tot de "zelfreinigende condensor" door krijgen. Wel kan ik de ventilator zien, maar daar zat alleen maar pluis voor, niet achter.

Ik heb ook gekeken of het filmpje wat @Caeruleus geplaatst had op deze wasdroger van toepassing is, maar helaas heb ik geen van de knoppen die wordt gebruikt. 3 dingen die ik nog wil gaan doen zijn:

- Zelf kijken op welk moment de droger z'n self cleaning process start, en dan de bak vol met heet water gooien om hem wat hulp te geven. Ik zal eerst eens kijken of ik het programma verloop kan vinden, want om nou uren naar een droger te gaan turen... 8)7. Waarschijnlijk eerst maar eens proberen wat hier staat (antwoord van Trevor1964)

- De vochtigheidssensor schoonmaken. Eerst maar eerst zoeken waar dat ding zit haha (ergens aan de deurzijde volgens de handleiding)

- De droger nog meer uit elkaar halen om toch bij de condensor te komen. Hoop gedoe maar als het iets is wat ik 1x / 2 jaar moet doen dan moet dat maar zo zijn (de tarieven om het door Bosch zelf op te laten lossen zijn echt niet om te lachen en dan kan ik beter een nieuwe droger aanschaffen. Zonder zelfreinigende condensor.... :F )

Wordt wederom vervolgd!

[ Voor 6% gewijzigd door Olero op 28-08-2017 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olero
Wederom een update:

Afgelopen weekend weer een stapje verder gekomen, theoretisch zou ie het weer behoorlijk goed moeten doen. De daadwerkelijke test komt binnenkort als het weer weer slecht genoeg is dat de droger weer aan geslingerd moet worden.

Wat ik gedaan heb:

- De vochtsensor en de binnenkant van de trommel schoon geboend. Ik zag zo niks geks met de vochtsensor, maar baat het niet... Aan de achterkant van de trommel zat wel een enorme lading pluis aan de buitenrand. Met stofzuiger en pincet heb ik het weg kunnen halen.

- De "zelfreinigende" condensor schoon proberen te maken met de methode die in het linkje uit m'n vorige bericht vermeld staat. In het kort komt het er op neer om met heet water, met een (half) vaatwasser tabletje er in opgelost, de condensor "in de week" te zetten en na een tijdje wachten een kort programma te draaien om de zelfreiniging te activeren en het losgeweekt vuil mee te nemen. Hoe ik het gedaan heb is 1/3e koud water met 2/3 gekookt water bij elkaar, een half vaatwasser-tabletje erbij en dan roeren tot deze is opgelost. Daarna door middel van een schoongemaakte 1,5 liter frisdrankfles het schoonmaakwater in de opening naar de condensor gegoten (deze is zichtbaar als je de opvangbak er uit haalt). Dan een uurtje wachten, en dan het 30 minuten warm programma aanzetten. Dit heb ik 2 keer gedaan, maar mogelijk dat ik dit nog wat vaker ga doen.

Ik zal t.z.t melden hoe de eerste echte droogsessies verlopen zijn. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Is te hopen dat de droger weer naar behoren werkt, is alleen is het te hopen dat de stappen in jouw laatste twee posts niet elke 2 jaar (aangezien de droger na 2 jaar de problemen kreeg omschreven in de ts) uitgevoerd moeten worden voor een goede functionerende droger met een acceptabele droogtijd.

[ Voor 30% gewijzigd door Zeehond op 04-09-2017 22:20 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olero
Zeehond schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:11:
Is te hopen dat de droger weer naar behoren werkt, is alleen is het te hopen dat de stappen in jouw laatste twee posts niet elke 2 jaar (aangezien de droger na 2 jaar de problemen kreeg omschreven in de ts) uitgevoerd moeten worden voor een goede functionerende droger met een acceptabele droogtijd.
Ha, ja, inderdaad. Ik vind het wat dat betreft ook zorgwekkend dat een het steeds populairdere zelfreiniging mechanisme, in elk geval in dit geval, niet goed genoeg werkt. En als ik het internet afstruin dan ben ik helaas niet de enige. Voor mij is het elke 2 jaar (preventief waarschijnlijk elk jaar) dit riedeltje volgen om de droger weer acceptabel te laten draaien iets wat ik voor lief neem, maar echt leuk is anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olero
Nou, de afgelopen weken een paar keer de droger kunnen testen en hij doet het weer een stuk beter dan voorheen! Vooral bij een niet te volle trommel droogt hij weer in een uurtje of 2.

Ik hou het schoonmaken achter de frontplaat en het dmv warm water en vaatwasser blokjes reinigen van de condensor maar aan als periodiek onderhoud. Mocht de droger toch weer snel slechter worden, dan ga ik de boven en zijplaat er af halen om zelf de condensor schoon te boenen.

Hieronder nog een tweetal plaatjes, de eerste van het gat waar het reinigingsmiddel in gaat om het vuil van de condensor los te weken:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/fyoigj.jpg

Het tweede plaatje is de voorkant van de droger met de frontplaat losgehaald:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2je9tnm.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Olero op 19-09-2017 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt je ook afvragen of een consumentendroger die elke twee jaar zou uit elkaar moet (tegen monteurskosten) wel aan de verwachting voldoet. Ik neig naar niet conform en vervangen dat ding zonder (noemenswaardige) kosten.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

PcDealer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:53:
Je kunt je ook afvragen of een consumentendroger die elke twee jaar zou uit elkaar moet (tegen monteurskosten) wel aan de verwachting voldoet. Ik neig naar niet conform en vervangen dat ding zonder (noemenswaardige) kosten.
Nu heeft ts de droger zelf uit elkaar geeft gehaald en schoongemaakt maar om dit elke 2 jaar te moeten doen is niet plezant te noemen

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inmiddels is mijn droger kapoet na 9 jaar: productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olero
Hoewel de droger het weer aardig doet, was ik toch nog nieuwsgierig hoe het er achter de panelen uit zag en of de condensor er nog uit te halen viel of op een andere wijze te reinigen is.

Wat ik gedaan heb is eerst de bovenplaat verwijderd (torx boutjes) en vervolgens de zijplaat aan de condensor zijde losgehaald (torx boutjes en schroeven). Een flinke lading pluis begroette me achter beide platen. Helaas kon ik de condensor zelf niet losmaken; ik kwam er bijna niet bij en de schroeven/bouten zaten muurvast. Dus uiteindelijk alleen met de stofzuiger en de poetsdoek er langs gegaan.

We moeten het er maar mee doen, voorlopig is er nog geen geld voor een nieuwe droger en doet hij het best weer aardig (bij niet te volle lading). En daarnaast valt er verbazingwekkend nog steeds prima aan het rek te drogen op zolder. En dat blijft natuurlijk het allergoedkoopste.

Onder de bovenplaat:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jDYYyR/IMG_20171117_092017997.jpg

En achter de zijplaat:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jGooXm/IMG_20171117_093835858.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Olero op 18-11-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inmiddels een nieuwe gekocht voor wèèènig via de outlet van BCC: pricewatch: AEG T8DB84GW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116909

Hallo,

ik heb dezelfde wamtepomp droger en ik vroeg mij af of iemand inmiddels de toets/programma combinatie heeft kunnen achterhalen om het service programma te starten zodat de zelfreinigende condensor geschoond kan worden?
er zijn wel een aantal filmpjes op het net te vinden voor bosh/siemens machines maar de toets/programma's komen niet overeen met dit type machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Bekent probleem.

Condensor is niet toegankelijk gemaakt ( blijft immers schoon door de automatiche reiniging, not )

Om bij de condensor te kunnen moet er een dekseltje worden weggebroken, dit gat kan weer worden afgedekt met een service part , wartungsklappe op mooi duits, zie voorbeeld op youtube

YouTube: Fehler Behälter leeren Bosch Siemens Trockner reinigen/ clean dryer

YouTube: Siemens Wärmepumpentrockner - Behälter leeren blinkt

service part is 646776 , verkrijgbaar op de verschiilende onderdelen sites

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBSr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08-2019
Laatst is een monteur gekomen (na twee maal een andere monteur).
Deze heeft de droger uit elkaar gehaald en de condensor geheel schoon gemaakt.
Helaas was ik er niet bij, dus ik weet niet hoe hij dit gedaan heeft.
Hij heeft verteld dat er zeepresten in / bij de condensor zaten, uit het (kennelijk niet genoeg gespoelde) wasgoed.
Het resultaat: GELWELDIG!!!
Nu wordt het wasgoed weer warm -- dat was al heel lang niet meer te voelen, hooguit na vele uren lauw met nog klam wasgoed.

Conclusie: het gaat om de condensor, die moet schoon zijn.

Ik zag zojuist ook een speciaal schoonmaakmiddel (nooit geweten). Misschien dat dit ellende voorkomt! Hier de link:

https://www.bosch-home.nl...pecs/Togglebox=-11467064/

Succes!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• spuis
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2021
Afgelopen week ben ik er Mook maar eens ingedoken. Onze WTY87700NL11 wilde ook niet meer afpompen. De pomp kan je heel eenvoudig aan de achterkant bij, vlotter schoongemaakt en pomp schoongemaakt. Daarna aan de voorzijde de condensor opengesneden (daarvoor eerst het vervangende onderdeel, zie boven, besteld) en helemaal schoongespoten terwijl ik aan de achterkant alles opzoog met een waterstofzuiger. Het resultaat was weer een goed werkende droger met voorlopig een condensor die schoon genoeg is zonder het hele apparaat te moeten demonteren.
Ik zou graag nu nog de gouden tip willen om de condensorreiniging handmatig op te starten, dat scheelt toch nog wat sleutelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Niet online
Anoniem: 116909 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:57:
Hallo,

ik heb dezelfde wamtepomp droger en ik vroeg mij af of iemand inmiddels de toets/programma combinatie heeft kunnen achterhalen om het service programma te starten zodat de zelfreinigende condensor geschoond kan worden?
er zijn wel een aantal filmpjes op het net te vinden voor bosh/siemens machines maar de toets/programma's komen niet overeen met dit type machine.
De combinatie voor mij bij de Bosch Serie 8 was:
  1. Kies programma 'Allergie+'
  2. Knop 'Droogtegraad' indrukken en tegelijk draai naar programma 'Extra snel 40'
  3. Kies programma 'Mix'
  4. Knop 'Start'
Meerdere types staan op: YouTube: Der Servicetechniker

Het wordt in de handleidingen ook wel 'Intensieve apparaatverzorging uitvoeren' genoemd, eventueel met bv. https://www.bosch-home.nl...pecs/Togglebox=-11467064/

Edit: Helaas was er niks meer aan te doen. Design flaw in de pomp, dus Bosch had last van > 60% uitval. Gelukkig netjes opgelost!! d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door eNaSnI op 26-05-2019 12:45 ]

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:44
Wij kregen ook de melding dat het reservoir vol zat terwijl hij op de afvoer zit aangesloten. We hebben nog zo'n reinigingsmiddel van Bosch gebruikt en kregen toen de melding dat we een monteur moesten laten komen. Hij heeft van de week de pomp vervangen en zei dat dit een vaker voorkomend probleem was, maar dat dit onder de garantie viel. De droger doet het nu weer probleemloos (hopen dat dit zo blijft).

Zie de 5e vraag in deze link: https://www.gebruikershan...handleiding-5-536604.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59
Catanan: Goedemorgen, hoe oud is jouw droger dat het onder garantie valt?

Heb zelf de WTY87700NL waar ook de bak van vol loopt ene keer wel andere keer niet en dat de droger op tilt slaat.
De droger blijft maar doordraaien en de voortgang die je in het display ziet gaat niet verder.(je kan dan niet meer op de pauze knop drukken dan hoor je alleen een bliep toon en normaal gesproken kan je daarmee de droger even op pauze zetten maar die reageert verder niet) enige oplossing is de droger dan weer uitzetten en weer aanzetten en soms maakt de droger wel weer zijn programma af.

Vaag probleem iemand een idee?

Wel zonde voor een droger van juni 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:44
DennisH schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:47:
Catanan: Goedemorgen, hoe oud is jouw droger dat het onder garantie valt?

Heb zelf de WTY87700NL waar ook de bak van vol loopt ene keer wel andere keer niet en dat de droger op tilt slaat.
De droger blijft maar doordraaien en de voortgang die je in het display ziet gaat niet verder.(je kan dan niet meer op de pauze knop drukken dan hoor je alleen een bliep toon en normaal gesproken kan je daarmee de droger even op pauze zetten maar die reageert verder niet) enige oplossing is de droger dan weer uitzetten en weer aanzetten en soms maakt de droger wel weer zijn programma af.

Vaag probleem iemand een idee?

Onze droger is van 2016. Krijg je ook de boodschap dat het reservoir vol zit? Dat viel nog onder de garantie begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Catanan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:30:
[...]

Onze droger is van 2016. Krijg je ook de boodschap dat het reservoir vol zit? Dat viel nog onder de garantie begreep ik.
De mijne was ook uit 2016. Precies dezelfde problemen. Maar garantie ho maar. Ik heb dat ding vol walging weggedaan. Bosch komt er bij mij nooit meer in. Ik heb nu voor een paar honderd euro minder een Samsung. Daar kan je tenminste de condensor van schoonmaken. En mocht hij toch snel kapot gaan dan is de schade niet zo groot als bij Bosch

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DennisH schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:47:

Klinkt als een printplaatprobleem. Dat zou gewoon onder garantie moeten vallen voor een A-merk droger van net 5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olero
Even een update nav een vraag. Ik heb eind vorig jaar nog een keer wat verder gekeken en heb de voorplaat die de condensor afschermt weggesneden. Zie plaatjes hieronder. Je hebt daarna wel klepje 646776 (bij onderdelensites te bestellen) nodig om hem/haar weer af te schermen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u69GLXhm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FL5ZRMnm.jpg

Daar heel voorzichtig de condensor schoongemaakt, voor zover mogelijk, en de lamellen die krom waren iets rechter gezet. Dan het klepje er op geschroefd. Ook voor de vorm maar eens het officiële reinigingsmiddel van Bosch zelf er in gegooid. Niet heel fris spul, dus daarna maar een paar keer extra gespoeld zodat het ook weer uit het systeem is :)

Ook heb ik aan de achterzijde gekeken naar het pompje dat er voor moet zorgen dat het water van de onderbak naar de waterbak bovenin komt en hier ook flink schoongemaakt. Zie plaatjes hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4TIuRc5m.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fv3XzXKm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s1vYpDLm.jpg

Tot nu toe doet de droger het weer prima, maar ik weet wel dat het in de toekomst geen zelfreinigende droger meer gaat worden voor ons.

[ Voor 18% gewijzigd door Olero op 24-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Olero de plaatjes doen het bij mij niet, maar dat kan aan de bedrijfsfirewall liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olero
PcDealer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:09:
@Olero de plaatjes doen het bij mij niet, maar dat kan aan de bedrijfsfirewall liggen.
Gefixt :) Ze waren te groot waarschijnlijk. Bedankt voor 't melden! (edit: en meteen maar even thumbnails van gemaakt)

[ Voor 8% gewijzigd door Olero op 24-07-2019 13:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wtellier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-02 18:42
Voor iedereen die in het servicemenu van de WTY87700NL wil komen:

* draai de programmaknop naar “handdoeken” ( met de klok mee )
* druk op de knop onder de tekst droogtegraad en houd deze ingedrukt
* draai de programmaknop naar “deken synthetisch”
* laat de knop onder de tekst droogtegraad los
* druk 1 keer op de knop onder droogtegraad

Filmpje

[ Voor 8% gewijzigd door wtellier op 02-08-2019 15:34 . Reden: Youtube-link toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1240796

Onze warmtepomp droger had er ook steeds meer moeite mee en het drogen duurde steeds langer. Oplossing was de beiden filters (de dunne witte fijne kunststof) afwassen met afwasmiddel en/of dasty. Bleek dat deze dicht waren geslipt met een vettig iets en er geen vocht meer doorheen kwam. Droogtijd nu weer 1 uur ipv 4... Vreemd dat ik deze oplossing niet terug lijk te vinden op internet. Appeltje eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 1240796 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:54:
Oplossing was de beiden filters (de dunne witte fijne kunststof) afwassen met afwasmiddel en/of dasty. Bleek dat deze dicht waren geslipt met een vettig iets en er geen vocht meer doorheen kwam.
Heb je een foto van de filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Ik ben van plan de Siemens WT47Y700NL aan te gaan schaffen, volgens mij zijn deze machines technisch behoorlijk hetzelfde?

Zoja, dan toch maar eens checken of deze problemen ook bestaan....

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:40
Skyrunner schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:45:
Ik ben van plan de Siemens WT47Y700NL aan te gaan schaffen, volgens mij zijn deze machines technisch behoorlijk hetzelfde?

Zoja, dan toch maar eens checken of deze problemen ook bestaan....
Goede timing van je vraag. Want gisteren heb ik dit topic gebookmarkt omdat ik aan het zoeken was op problemen met, jawel, onze WT47Y700NL iq800 droger.

Deze hebben we nu op 2 maanden na 2 jaar (dus nog net binnen de fabrieksgarantie). Hij is aangesloten op de afvoer van de wasmachine om het condenswater af te voeren.

Gisteren stopte hij met werken, met de melding dat de condensbak geleegd moest worden. Nou stond deze ook nog redelijk vol, maar dat is normaal omdat hij een deel van dat water gebruikt om de condensor te spoelen. Afvoerslang gecontroleerd, deze was niet versiopt. Heb de klep om het pompje te controleren niet open gemaakt, omdat dit geen handeling is die in de handleiding staat, en ik nog in garantie zit.

Na controleren van de slang lukte het om de droger weer 10 minuten te laten werken met wat 1600-toeren-gecentrifugeerd wasgoed. Ik ken de gangbare geluiden inmiddels en behalve het draaien en de warmtepomp hoor ik normaal ook een 'stromend' geluid. Dat hoorde ik nu niet. Dus vermoedelijk ook het beruchte euvel met het pompje.

Siemens komt maandag de droger repareren.

Overigens, verder is het een heel fijne machine. Maar de ruimte niet 'vochtig' wat je soms nog weleens leest over warmtepompdrogers. En geeft goede droogresultaten, met niet al te veel lawaai.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• Skyrunner
eymey schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:24:
[...]
Siemens komt maandag de droger repareren.

Overigens, verder is het een heel fijne machine. Maar de ruimte niet 'vochtig' wat je soms nog weleens leest over warmtepompdrogers. En geeft goede droogresultaten, met niet al te veel lawaai.
Ben benieuwd, wil je svp even terug posten na het bezoek?

Dit is geen goedkope droger en mocht het een ramp blijken zoek ik liever even verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Uiteraard, ik zal maandag even terugmelding geven :)

edit: @Skyrunner

Monteur is zojuist op bezoek geweest. Met de probleemomschrijving die ik gaf wist hij eigenlijk meteen wat het probleem zou zijn. Dus hij heeft meteen het klepje voor het pomphuis geopend. En, jawel, ook deze pomp was dus stuk (zat mechanisch vast, volgens omschrijving op de werkbon).

Hij heeft de pomp onder garantie vervangen en was eigenlijk na een minuut of 10 ook weer buiten. Snel en doeltreffend gefixt dus :).

[ Voor 81% gewijzigd door eymey op 19-08-2019 15:48 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
eymey schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:03:
Uiteraard, ik zal maandag even terugmelding geven :)

edit: @Skyrunner

Monteur is zojuist op bezoek geweest. Met de probleemomschrijving die ik gaf wist hij eigenlijk meteen wat het probleem zou zijn. Dus hij heeft meteen het klepje voor het pomphuis geopend. En, jawel, ook deze pomp was dus stuk (zat mechanisch vast, volgens omschrijving op de werkbon).

Hij heeft de pomp onder garantie vervangen en was eigenlijk na een minuut of 10 ook weer buiten. Snel en doeltreffend gefixt dus :).
Ok, maar dat betekent dat je dan wellicht over 2jr weer met hetzelfde euvel zit, zonder garantie...

Ik weet genoeg en ga mijn licht eens schijnen op AEG of Miele.

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Bij ons staat er een AEG WP droger.
Die is ook niet supersnel, en het wasgoed is niet superdroog, maar die doet het wel al 6 jaar zonder dat die open gegaan is. (de was is nooit echt superdroog geweest).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Skyrunner schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

Ok, maar dat betekent dat je dan wellicht over 2jr weer met hetzelfde euvel zit, zonder garantie...

Ik weet genoeg en ga mijn licht eens schijnen op AEG of Miele.

Bedankt voor de feedback!
Ik neem maar aan dat de vervangende pomp wel van iets betere kwaliteit zal zijn... of dat daarin 'het euvel' in ieder geval is opgelost. Ach, en anders is vervangen niet zo duur.

Verder zoals gezegd geen klagen over het apparaat. Werkt naar ons gevoel snel (hoewel we nooit een gewone niet-wp droger hebben gehad om mee te vergelijken) en was komt er over het algemeen écht droog uit, als we hem gewoon op kastdroog hebben staan. Alleen een trommel met (in elkaar gedraaid) beddengoed wil nog wel eens een tweede (kortere) run nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik heb een Siemens IQ800 warmtepompdroger.

Erg tevreden over. Maar een tip, als je het pluizenfilter er uit haalt aan de voorzijde dan zie je de condensor onderin al zitten. (Waar je normaal dus het plastic voor moet wegsnijden.

Je kunt dan snel even kijken of er een stofophoping zit.

Ik zelf zuig deze ruimte af en toe schoon met de stofzuiger en haal er met een beetje moeite ivm nauwe opening een vochtige doek door. Werkt hier nu 1,5 jaar zonder problemen en met een op het oog schone condensor.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, goeie tip! Ik haal daar inderdaad ook wel eens de stofzuiger langs (zonder er verder in te kijken), maar zal dat ook eens een keer doen :)

• NVE91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 12:24
Ik heb zelf de bosch wtw85460

Zelfde problemen, zogenaamd condensbak vol.

Heet water met vaatwasserblokje, aantal keren. Korte sessie warm aan, aangezien ik de service spoel functie niet kon vinden. Na paar flessen heetwater liep het water uit de droger.

Pomp voerde het water niet meer weg.
26 maanden oud, net buiten de garantie.
Nu zelf de pomp vervangen
https://www.onderdelenexp...fvoerpomp-droger-00145388

Hopelijk dit keer langer dan 26 maanden

• eymey
Bij 26 maanden oud zou ik zelf waarschijnlijk nog wel hebben geprobeerd om de verkoper aan te spreken op z'n plicht om een oplossing te leveren (want de verkoper mag zich niet achter de fabrieksgarantie verschuilen als die verlopen is en het apparaat stuk gaat op een moment dat je dat nog niet zou hoeven verwachten ).

Maar goed, de vraag is natuurlijk altijd óf je het zelf kan verhelpen, hoe duur het onderdeel is en of je dan de moeite wil nemen om het gevecht met de verkoper aan te gaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdKuijl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-09-2020
Ik heb het condensor spoel programma voor de WTH 83200 gevonden.
Zet de draaiknop op 6 uur (koud)
Houd de eerste knop (droogtegraad) vast en draai de knop naar links, 1 klik (wol finish)
In het display komt P? Te staan.
Draai de knop vervolgens naar P3 en druk op start.
Dat is het
Grtz
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
wtellier schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:22:
Voor iedereen die in het servicemenu van de WTY87700NL wil komen:

* draai de programmaknop naar “handdoeken” ( met de klok mee )
* druk op de knop onder de tekst droogtegraad en houd deze ingedrukt
* draai de programmaknop naar “deken synthetisch”
* laat de knop onder de tekst droogtegraad los
* druk 1 keer op de knop onder droogtegraad

Filmpje
Top, maar wat kan ik er nu mee?
Kan nog steeds geen reiniging starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Roadrunnertoao schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:03:
[...]

Top, maar wat kan ik er nu mee?
Kan nog steeds geen reiniging starten
Hmm blijkbaar alstie eenmaal een storing heeft gehad "onthoud" ie dat en werkt dat menu ook niet. Storing eruit en dan gaat het wel (tot ie weer in een storing schiet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 19:02
Ik ben ook weer aan de beurt. Ik heb de machine al een keer gedemonteerd en gereinigd. Daarna was alles weer voor 2 jaar goed. Nu maak ik de condensor maar van de voorzijde open (' service dekseltje' besteld intussen, en reingen maar weer! Ook de pomp zal ik weer een reinigingsbeurt geven.

Mijn machine (Logixx7) heeft geen afvoer, maar ik moet de bak steeds legen.
Is deze machine om te bouwen?

Ik ben bang dat wanneer ik de pompslag op de afvoer aansluit de warmtewisselaar niet meer gereinigd wordt.
Is dat een denkfout? :O

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hjsiemer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:03:
Ik ben ook weer aan de beurt. Ik heb de machine al een keer gedemonteerd en gereinigd. Daarna was alles weer voor 2 jaar goed. Nu maak ik de condensor maar van de voorzijde open (' service dekseltje' besteld intussen, en reingen maar weer! Ook de pomp zal ik weer een reinigingsbeurt geven.

Mijn machine (Logixx7) heeft geen afvoer, maar ik moet de bak steeds legen.
Is deze machine om te bouwen?
Dat staat bij mijn AEG in de handleiding. Of je kijkt op de achterkant of daar een nippel zit voor afvoer.
Ik ben bang dat wanneer ik de pompslag op de afvoer aansluit de warmtewisselaar niet meer gereinigd wordt.
Is dat een denkfout? :O
Al in de handleiding gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 19:02
RTFM... altijd als eerste ja, hoef je een tweaker niet te vragen natuurlijk?

Ik heb net wel een losse flyer gevonden (had ik niet bij de machine) waarop e.e.a. staat beschreven ;-)

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hjsiemer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:16:
RTFM... altijd als eerste ja, hoef je een tweaker niet te vragen natuurlijk?

Ik heb net wel een losse flyer gevonden (had ik niet bij de machine) waarop e.e.a. staat beschreven ;-)
Ik heb geen idee aangezien je het niet aangeeft. De ene tweaker is de andere niet bovendien.

Er zijn verder meerdere Logixx7 varianten zo te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 24-02-2020 22:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• philimarlowe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-11-2022
Nog wat aanvullende informatie:

Service menu voor deze droger: YouTube: WTY87700NL Service Menu

Onze Bosch droger had precies hetzelfde probleem: de was is nog vochtig na uren lang drogen. Na regelmatig reinigen van de condensor via het service menu leek het beter te gaan, maar nog steeds niet goed droog en alleen drogen met halfvolle trommels. Na het drogen altijd uithangen van handdoeken en washandjes.

Gouden tip vond ik in dit topic: na het goed schoonboenen met afwasmiddel en schuursponsje van het 2 delige pluizenfilter werkt de droger weer als nieuw! Zoals bij mijn vorige drogers, haalde ik hier alleen het droge stof weg, maar dat is bij deze machine niet voldoende.
De kleine gaatjes gaan blijkbaar dichtzitten met zeepresten/kalk waardoor het vocht niet meer goed via het pluizenfilter de condensor kan bereiken.

Echt een wereld van verschil: de droogtijden zijn weer normaal, en zelfs de dikkere washandjes komen er droog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaki23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
Beste, onze droger bosh WTY87700NL geeft de volgende melding aan: condenswaterreservoir legen a.u.b.
Graag jullie hulp, wat moet ik nakijken en hoe? alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:29
zaki23 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:30:
Beste, onze droger bosh WTY87700NL geeft de volgende melding aan: condenswaterreservoir legen a.u.b.
Graag jullie hulp, wat moet ik nakijken en hoe? alvast bedankt.
De melding is dat het condenswaterreservoir moet worden geleegd. Vreemd zal je denken want het condenswaterreservoir bovenin is leeg en sterker nog, de machine is mogelijk zelfs op een afvoer aangesloten. Het gaat dan ook niet om het condenswaterreservoir bovenin maar om het condenswater dat onderin de machine in een reservoir zit en dat niet wordt weggepompt naar het bovenste condenswaterreservoir of naar de afvoer.
Kijk naar deze video: Afvoerpomp
Je kan die klep rechtsonder aan de achterkant vinden. De klep gaat open door die "driehoekige/dakvormige" dingetjes aan de bovenkant van de klep met bv een schroevendraaier naar beneden te drukken.
Haal eerst de stekker uit het stopcontact! Als je de pomp eruit hebt gehaald (zie de video), dan zal je zien dat de bak/het reservoir waar die in steekt, vol met water staat. Haal die leeg met een spons en reinig de onderkant van die bak zoveel mogelijk. Maak ook de pomp zoveel mogelijk schoon. Als de machine na terugplaatsen van de pomp na korte tijd (de bak onderin zal dan weer vol zijn) dezelfde melding geeft, dan zal w.s. de pomp kapot zijn. Zal w.s. niet de sensor zijn, want die geeft juist de melding in je display. Als je geen garantie meer hebt dan kan je die makkelijk bestellen en vervangen.
Onderdeel
Controleer of het type geschikt is voor je machine (alle types staan eronder)
Ik heb ook een WTY87700NL/17 en die gaf hetzelfde probleem. Na leegmaken van de bak doet ie het weer. Als het deze week terugkomt laat ik het wel onder garantie nakijken (ik heb 5 jaar garantie)

[ Voor 100% gewijzigd door hijlko.roosjen op 27-09-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omenick
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 10:17
Hallo allemaal,

Wij hebben een vergelijkbaar probleem met onze Bosch WTH83200NL. Piepjes en de melding dat de condensreservoir vol zit, terwijl de droger met een slang op de afvoer is aangesloten. Slang vervangen door een nieuwe originele van Bosch, maar dat lost het probleem niet op.

Echter, wanneer ik de droger aansluit op de condensbak, dan werkt hij weer gewoon! Geen piepjes en na afloop zit de bak vol met condenswater.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn? De droger heeft zo'n drie jaar prima gefunctioneerd met de slang naar de afvoer, en er is verder niets veranderd? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 15:57
philimarlowe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:49:
Nog wat aanvullende informatie:

Service menu voor deze droger: YouTube: WTY87700NL Service Menu

Onze Bosch droger had precies hetzelfde probleem: de was is nog vochtig na uren lang drogen. Na regelmatig reinigen van de condensor via het service menu leek het beter te gaan, maar nog steeds niet goed droog en alleen drogen met halfvolle trommels. Na het drogen altijd uithangen van handdoeken en washandjes.

Gouden tip vond ik in dit topic: na het goed schoonboenen met afwasmiddel en schuursponsje van het 2 delige pluizenfilter werkt de droger weer als nieuw! Zoals bij mijn vorige drogers, haalde ik hier alleen het droge stof weg, maar dat is bij deze machine niet voldoende.
De kleine gaatjes gaan blijkbaar dichtzitten met zeepresten/kalk waardoor het vocht niet meer goed via het pluizenfilter de condensor kan bereiken.

Echt een wereld van verschil: de droogtijden zijn weer normaal, en zelfs de dikkere washandjes komen er droog uit.
Hoe simpel kan het zijn. Dank! Dit valt helemaal niet op als je alleen de droge pluisjes weghaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Niet online
Anoniem: 1240796 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:54:
Onze warmtepomp droger had er ook steeds meer moeite mee en het drogen duurde steeds langer. Oplossing was de beiden filters (de dunne witte fijne kunststof) afwassen met afwasmiddel en/of dasty. Bleek dat deze dicht waren geslipt met een vettig iets en er geen vocht meer doorheen kwam. Droogtijd nu weer 1 uur ipv 4... Vreemd dat ik deze oplossing niet terug lijk te vinden op internet. Appeltje eitje.
Is dat niet de stap uit de handleiding waarin staat 'spoel de filters even af onder de douche'? Daarmee voorkom je ophoping van wasmiddel d:)b

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hammermanjr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-02-2021
Stop met verder zoeken!

Onze Bosch WTY87700NL gaf na 5 jaar (en gezinsuitbreidingen) steeds de melding 'pluizenfilter schoonmaken). Dit bleek een niet voldoende schoongespoelde condensator. Alleen zelf spoelen gaat niet 1.2.3.
Hiervoor kon je bijvoorbeeld een gietertje met warm water en daarin iets dat vet en zeepresten los maakt (calgon biedt die poeders ook aan voor de wasmachine) via het gaatje van het condensreservoir gieten. Hiervoor wel eerst de lade er uit halen, dan zie je deze toegang heel goed.
Niet te veel, want dat loopt gewoon je machine uit de vloer op.
Een andere optie is zoals anderen aangeven de condensatorbak deels vullen met warm water en daan een middeltje in opgelost, kort programma draaien en de machine spoelt t zelf over de condensator heen.
Condensator is inmiddels schoon. Heel veel bende is er af gekomen, veel slijmerige donkere drab.

Hierna natuurlijk de melding; condensreservoir legen, terwijl deze leeg was. Wel was een droog draaiend pompje te horen (snel uit zetten voor deze te warm wordt en dus kapot gaat!) En natuurlijk ontbrak het geluid van water dat in de afvoer loopt (onze is aangesloten aan de afvoer).

Aan de achterkant zit rechtsonder (van achteren bekeken) een klepje. Daar zitten wat stekkertjes en een slangetje bovenop het pompje. Deze kan je er makkelijk uit halen als je het lipje even los maakt, goed kijken het is echt makkelijk.

Toen viel op hoeveel dikke drab er voor de pomp is gaan zitten, als gevolg van het spoelen.

Wat te doen;
-Condensatorbak er uit (het kan ook via de bak waar de filters in zitten, maar dan spoel je niet de condensator mee).
-Pompje er helemaal uit, even de 2 stekkertjes (gaat makkelijk, moet zeker geen kracht kosten en geen gereedschap voor nodig).
-Pompje indien nodig even schoonspoelen zodat het bakje er onder vrij van benden is (deze kan je loswippen door rondom steeds een klein beetje los te halen met een klein schroevendraaiertje).
-Daarna de droger op iets hogers zetten van bijvoorbeeld 5 tot 10cm hoog, een balkje o.i.d. is voldoende. Deze zet je onder de achterkant van de droger.
-Achter het bakje van de pomp zet je een bak neer, meest praktische is eentje die rechte hoeken heeft.
-Dan de machine naar achter kantelen zodat het water steeds in de bak loopt.
-Vervolgens laat je steeds (wij gebruikten een klein gietertje) steeds water door de voorkant van de machine (via dat gat bij de lade of de bak onder de filters, komen op hetzelfde uit alleen de bovenste spoelt ook over de conde sator heen) lopen en spoelt het alle dikke drap er aan de achterkant uit.

Dit hebben wij gedaan tot er helder water uit kwam (begon zwart met dikke stukken) en daarna het bakje voor zover je er bij kan komen met een doek schoon geveegd om de vieze geplakte delen weg te krijgen.

Eventueel de machine recht laten staan en de bodem een beetje laten weken met warm water en bijvoorbeeld een scheutje van calgon.

Machine weer in elkaar zetten en hij draait weer als zonnetje! Die van ons tenminste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:08
Ik heb een 1 jaar oude WTX87M40 series 8 met de nieuwere "AutoClean" functie. Ook al ben je zelf vooral aan het schoonmaken... :p

Ik krijg nu de error "CrE" op het scherm te zien, dan biept hij 2 keer, en daarna kan ik weer verder het programma kiezen en hem gewoon gebruiken. Maar een foutmelding geeft me wel zorgen, ook al kan je verder.

Op google en de bosch site kan ik niets vinden overt deze foutmelding. Weet iemand van jullie wat dit betekend?

Bij Bosch (België) kan je deze info niet meer opvragen en plan je meteen een technier (die je nog eens €89,- kost) in. Ik kan namelijk nergens een contactformulier voor service vinden. Ook bij bellen wordt meteen een afspraak ingepland. Is dit wel wettelijk in orde om je sowieso voorrijkosten aan te rekenen binnen garantie, zonder eerst vanaf afstand naar een oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sn33ky schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:00:
Ook bij bellen wordt meteen een afspraak ingepland. Is dit wel wettelijk in orde om je sowieso voorrijkosten aan te rekenen binnen garantie, zonder eerst vanaf afstand naar een oplossing te zoeken.
Daar ben je toch zelf bij? Zeg er wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidkrmi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-02-2021
Bosch type WTX88MK0FG aanduiding op het schem CrE is geen foutmelding maar vraagt om een eenvoudige apparaat verzorging kijk pg 42 in de handleding te vinden in volgende link
https://handleidingkwijt.com/bosch-wtx88mk0fg-wasdroger/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.verkooijen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 19:10
Hier ook een Bosch Serie 8 selfcleaning condenser met steeds langere droogtijd totdat het uiteindelijk gewoon nat uit de machine kwam.
Spoelen via programma helpt niets, schoonmaken van vochtsensor en filters geen verbetering. :(

Uiteindelijk de Bosch reparatieset gekocht en voor de zekerheid ook een filterset aangezien die ook kapot aan het gaat was (scheuren in de scharnierpunten)

https://www.amazon.nl/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.amazon.nl/gp/...age_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

Klep eraf gehaald, gaat niet vanzelf. Zit zo vast dat er een paar bevestigingen afgebroken zijn, achteraf kijkend is het onder meer een scharnierpunt dan bevestigingen.
Het gestanste deel uitgesneden en dacht dan de condensor beter schoon te kunnen maken. Maar viel vies tegen waar je dan echt aan kan. Eigenlijk niks dan een paar pluisjes.

Op hoop van zegen uiteindelijk de hogedruk gepakt en de condensor helemaal schoongeblazen.
Reparatieset erop geschroefd en via het spoelen menu nog eens nagespoeld, en hij pomp dan alles af aan het einde van de routine
Zie dit filmpje. YouTube: Fehler Behälter leeren, das Spülprogramm für die meisten Bosch, Siem...
Waterbak vullen met zo heet mogelijk water.

Werkt top, droger werkt weer als vanouds. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MBlokland
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik wil hier graag mijn ervaring delen met onze Siemens wt47y700nl IQ800 warmtepomp wasdroger.
Deze droger functioneerde niet goed meer. Drogen duurde zeer lang (soms meer dan 4 uur) en de was wilde nauwelijks warm worden.
Na het lezen van onder andere deze forum thread en andere, heb ik alles gecontroleerd zoals gesuggereerd, echter zonder succes. De oplossing voor het probleem bij onze machine kwam ik echter hier niet tegen en wil ik hierbij toevoegen. Bij onze machine was namelijk het verwarmingselement vol stof!

Het betreft een 'self cleaning' type waarbij de condensor wordt schoon gespoeld door water in het reservoir op te vangen en in één keer over de voorzijde van de condensor te spoelen. Dat werkt op zich al matig en zorgt ervoor dat ik zo nu en dan onder het pluizen filter de voorzijde van de condensor even met een oude tandenborstel schoonveeg. Je kunt ook het service luik eruit snijden en vervangen door een nieuwe afdek plaat die je los kunt bestellen. Zelf heb ik het luik langs drie zijden losgesneden. Ik kon er vervolgens makkelijker bij een heb de 'deur' die zo ontstond op de snijlijnen weer dicht geplakt met een goede tape, die goed tegen warmte kan.
Nu dacht ik dat daarmee dat de condensor het probleem niet was. Klopt ... maar achter de condensor zit echter het verwarmingselement! Dat is net zo een set lamellen, net iets groter dan de condensor. Het probleem is echter dat 'self cleaning' niet geldt voor het verwarmingselement. Je komt er ook niet via het service luik bij.
Onderin de machine zit een kunststof bak waarin de beide sets lamellen zijn geplaatst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh4QW7vEQ3FdcV4GcBqNdtzO5Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Cc54TkchL2xXJHCOxtjkPl9.jpg?f=fotoalbum_large

In het midden ontstaat een hoogte verschil. In het hogere deel zit het verwarmingselement. Hieronder zie je dit element van voren gefotografeerd waarbij ik een deel van de stof deken heb weggeveegd, die zich op de voorzijde ervan had verzameld in de 6 jaar die wij hem nu gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ILFesqR3kFk1HentwjPbbSp8oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mv3qA6iCuwN2UdGlhGNb6AOW.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens heb ik, logisch, de lamellen schoon gespoten en het apparaat weer in elkaar gezet. Probleem opgelost, hij is nu weer in rap tempo klaar, in ieder geval sneller dan dat wat hij zelf inschat bij aanvang van het programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJj38jp0gchfPlkLWKqNGfwvwRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTc9UshcUDabYeqj3xd4REFd.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een stukje 'deken' dat ik eraf geveegd heb.

Verder heb ik ook geprobeerd om in het service menu te komen. Wat bij mij werkt en mogelijk ook voor andere types is om na opstarten de programma knop 8 stappen rechtsom te draaien. Op deze machine 'eindig" je dan op het programma 'handdoeken', maar dat kan op een andere machine en ander programma zijn. Ik heb ergens iets gezien of gelezen (sorry, geen bron) dat het aantal stappen van 8 belangrijk is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Okqkn05zZufKUtgkEf-GkTwjhU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0H7cQ5MO6ok2TZHRpHaMEHE.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan de toets links boven het display aanraakt (droogtegraad bij mij) en vast houdt terwijl je de programma knop nog 1 stap verder draait zal de machine volgend scherm laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2UAbQsyFrwLagKGaadZLtNLRoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiJ28iwCnSUzkV6Gj4qinkrx.jpg?f=fotoalbum_large Als het niet gelijk lukt, kun je het nog een keer proberen. Bij mij lukt het niet altijd gelijk, misschien zit er ergens een timing dingetje in de weg.
Je kunt nu verschillende 'tests' selecteren met de toetsen bij de getoonde pijlen en starten met de gewone start toets op de machine. Bij sommige programma's duurt het soms lang (gevoelsmatig enkele minuten) voordat hij weer een stap verder gaat in zijn test, maar de test is klaar als de blauwe led bij de start toets knippert. Zo kun je in ieder geval controleren of de pomp werkt en kun je de waterbak vullen met water en de condensor laten schoon spoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivolinssen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Dat zijn goede tips! Heel toevallig was ik gisteren ook bezig met dezelfde machine, met dezelfde klachten (zeer lange droogtijden >4 uur). Met dank aan de schrijver van het vorige bericht heb ik inderdaad de testen kunnen draaien. Spoelen van de condensor met warm water + calgonblokjes leek wat troep los te maken maar de droogtijden bleven lang.

Dus het apparaat uit elkaar gehaald. Na het weghalen van de zijkanten kwam al een halve teddybeer aan pluis tevoorschijn. Ongelooflijk wat zich ophoopt in dat apparaat. Helemaal schoon gemaakt. Daarna de trommel verwijderd. Dat lijkt moeilijker dan het is. Gewoon goed kijken hoe alles vast gemaakt is. Als de trommel eruit is kom je bij de bak waar de condensor en de warmtewisselaar in zitten. Die heb ik op de foto geel omcirkeld. Hiervan kun je de deksel verwijderen. Dat is even gepiel met de schroeven bij de deur, maar het kan wel. Je moet hiervoor de buis aan de rechterzijde ook voor weghalen. En het rechterwiel waar de trommel op draait, daaronder zit namelijk een schroefje. Het deksel zelf zit vast met clips; voorzichtig met een kleine schroevendraaier open wippen.

Bij mij zat de warmtewisselaar aan de voorzijde helemaal dicht met zooi. Met een tandenborstel schoon gemaakt en schoon geblazen. Op de foto heb ik ik 'm half schoon. Je kunt met een kleine borstel ook bij de voorzijde van de condensor.

Wat je nu kunt doen is de condensor en de warmtewisselaar gelijktijdig voorzichtig optillen. Kijk naar de koperen leidingen en forceer niets! Je kunt ze optillen om zo de afdekking onder de condensor en warmtewisselaar weg te pakken (die ligt er los onder). Zo kom je bij de bak waar het water zich verzamelt en waar het pompje aan de achterzijde uit wegpompt. Dit is erg handig want je komt hier normaal gesproken niet bij. Ik heb met een doekje de troep zoveel mogelijk weggespoeld en met water doorgespoeld. Handig is om het apparaat een beetje schuin te zetten. Via de pomp-opening aan de achterkant kun je dan met bijvoorbeeld een Kärcher waterzuiger het water en de troep wegzuigen. De afdekplaat ook goed schoonmaken en dan kun je alles weer voorzichtig in elkaar zetten.

Gratis tip: let op dat je bij het monteren van de bescherming/geluidsdemping van de motor aan de achterzijde de juiste schroeven terugplaatst. Je hebt hiervoor de ' korte' schroeven nodig. Ik had per ongeluk 1 of meerdere langere gebruikt. Nadat ik de machine in elkaar had gezet en startte klonk er een afschuwelijk geschraap... 8)7 Je kunt als de machine nog open ligt testen of de trommel soepel draait door 'm met de hand rond te draaien. Hij mag dan geen rare geluiden maken.

Het is een hele klus om de machine zo te servicen (reken op meerdere uren werk) maar als je een beetje handig bent, is het goed te doen. Ik zie dat deze machine nog steeds rond de 900 euro kost, dus het is de moeite om er wat tijd aan te besteden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/astGSUa5sqqv1Vq-pAW70xeK8Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hi1xYjN7vP7sF4ucoulVAQ1q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ7rkCdY8hAXfQRzbeWGopoK658=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux16cA4K89i20JOOGYrLuu7V.jpg?f=fotoalbum_large

Update na twee maanden: de wasdroger werkt nog steeds als een tierelier. Was is vaak al droog voordat de complete droogtijd (2u18m) doorlopen is. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door ivolinssen op 13-08-2021 09:03 . Reden: Aanvulling demontage / update na twee maanden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aan het bos
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 12:53
Slecht ontwerp: zelfreinigende condensor is een fabeltje.

Ik heb de tuinslang methode toegepast en de droger doet het weer top. Wordt nu goed warm en volle droger in 2,5 uur droog. Kost 2,7 kwh aan stroom.

Tuinslang methode relatief simpel. Kwam heel veel troep uit. Luikje met ducttape vastgezet.

Stom dat Bosch je op kosten jaagt met luikjes en monteurs. Bij normaal gebruik werkt dit niet door de interne vervuiling. Ook paneel verwijderd en enorme hoeveelheid stof weggehaald.

Dank voor de tips van de vorige reageerders!

[ Voor 4% gewijzigd door Aan het bos op 18-09-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knipscheer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-06-2022
Een paar tips voordat je je hele droger uit elkaar (laat) halen. Na een paar jaar raakt de filter verstopt omdat deze te maken krijgt met kalkaanslag. Oplossing een badje met azijn maken, filter zachtjes schoon borstelen met een tandenborstel.

Aan de binnenkant zit boven de deur een gaatje voor de vochtsensor. Niet het uitstekende gedeelte voor het licht, maar echt een gaatje, duidelijk dieper dan de schroeven. Hierin blijft pluis zitten. Als je deze verwijderd en schoonzuigt samen met de opening onder de filter, heb je al een grote kans dat de problemen verholpen zijn.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:58
Ongeveer 5 jaar in het bezit van deze droger. Al ruim een jaar geleden terecht gekomen op dit topic vanwege slechte droog prestaties. Condensor reinigen handmatig en middels service menu gaf initieel verbetering, Laatste weken duurde het drogen uren en vaak de de melding 'pluizenfilter reinigen'.
Vandaag dus maar de boel helemaal opengehaald en ja hoor; een tapijt op de voorzijde van de warmtewisselaar. De boel gereinigd tot niveau nieuwstaat m.b.v een stoomreiniger, compressor en water stofzuiger. Bizar dat zo'n duur apparaat van een "a" merk zo slecht is ontworpen.
Hopelijk weer een paar jaar mee tot de volgende heavy maintenance check.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ddoJc5wdNsZhkngpeo0ddshjd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNi3HZvlvCYaFtGN9iVTWbvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Aan het bos schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:44:
Slecht ontwerp: zelfreinigende condensor is een fabeltje.

Ik heb de tuinslang methode toegepast en de droger doet het weer top. Wordt nu goed warm en volle droger in 2,5 uur droog. Kost 2,7 kwh aan stroom.

Tuinslang methode relatief simpel. Kwam heel veel troep uit. Luikje met ducttape vastgezet.

Stom dat Bosch je op kosten jaagt met luikjes en monteurs. Bij normaal gebruik werkt dit niet door de interne vervuiling. Ook paneel verwijderd en enorme hoeveelheid stof weggehaald.

Dank voor de tips van de vorige reageerders!
De techniek lijkt nog niet voldoende te zijn inderdaad. Reden om nog voor een droger te kiezen waarbij ik zelf de condensator moet schoonmaken. Nja, geen probleem want dat doe je ook niet elke week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StukjeNostalgie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-04 22:52
Hier ook een Siemens IQ 800 warmtepompdroger eigenaar ;) . Deze werd niet meer warm dus op basis van jullie posts de machine volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Oa de wisselaars, pluizenfilter en pomphuis grondig gedaan. Helaas kom ik niet in het service menu dus het reinigingsprogramma is me niet gelukt.

Nu heb ik een proefdraai gedaan en daarin merk ik dat de was nog niet lauwwarm wordt (probleem lijkt nog niet verholpen). Wel wordt de warmtepomp warm (kan hem nog net aanraken, zeg 60gr), althans de ene zijde wel/ de andere zijde niet.

Koude kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjRYpiHwjpIe1djEmn4GjtZZWQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV2kW2ykFdZ7OS3Zd7wxIxrV.jpg?f=fotoalbum_large

Warme kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPebOBpqNSD8fj9Pvc0_F1GjfPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIaSXcvqhlwCfh5vDGOmXfPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt de werking zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05 21:17
Hier ook een iq800 die niet meer droogde. Alles al geprobeerd maar bleef op het laatst zelf koud. Aan de hand van dit topic het ding toch naar eens helemaal gedemonteerd. En idd. De achterste wisselaar helemaal dicht. Met compressor en tandenborstel schoon gemaakt. Totaal 2.5 uur werk. Resultaat een perfect werkende machine en naar 2 schroefjes over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
StukjeNostalgie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:20:
Hier ook een Siemens IQ 800 warmtepompdroger eigenaar ;) . Deze werd niet meer warm dus op basis van jullie posts de machine volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Oa de wisselaars, pluizenfilter en pomphuis grondig gedaan. Helaas kom ik niet in het service menu dus het reinigingsprogramma is me niet gelukt.

Nu heb ik een proefdraai gedaan en daarin merk ik dat de was nog niet lauwwarm wordt (probleem lijkt nog niet verholpen). Wel wordt de warmtepomp warm (kan hem nog net aanraken, zeg 60gr), althans de ene zijde wel/ de andere zijde niet.

Koude kant:
[Afbeelding]

Warme kant:
[Afbeelding]

Klopt de werking zo?
Ja de werking klopt. Een compressor is koud aan de zuigzijde en warm aan de perszijde.
Ik vermoed dat er geen lucht stroom is, dan zit er nog steeds iets verstopt, of je ventilator is defect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SJM
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-01-2023

SJM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGgCdOO1T_stPDU44Uljhi5Oueg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD5W5O0EaMmvfSQryfHuWhW2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook onze iq700 zat vol, 2 uurtjes werk. Ik kwam erachter via mijn energie app van Essent. Iedere maandag en dinsdag was mijn verbruik ongeveer 10kwh hoger dan op andere dagen. Vrouwlief maar eens aangekeken en die verklaarde dat ze op deze dagen de droger aanhad… En inderdaad, mevrouw kreeg de was niet droog en deed 3x een run van 4 uur om de was enigszins iets droog te krijgen. Ze had ergens gelezen dat dat een warmptepomp droger (onze was tweedehands) het er langer over doet en dat dit normaal was 😂.

[ Voor 35% gewijzigd door SJM op 20-12-2022 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom62
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 14:37
Dankzij de tips hier onze Siemens IQ700 ook schoongemaakt: pluis eruit en pompje zuiver gemaakt. Pompje is in het verleden al eens vervangen geweest, ook helaas buiten garantie. Ik zag op Youtube ook iemand die zelf een filter vóór de condensator gezet heeft, dat heb ik nu ook gedaan (op basis van een filter die in Beko toestellen gebruikt kan worden, deze heb ik op maat geknipt). Toestel gaat toch stilaan tegen de 10 jaar, dus misschien stilaan opletten voor wat anders.

Volgens mij is er ook pluis die zich vastgezet heeft achter de printplaat van het display. Het display flikkert ook regelmatig, maar die pluis kreeg ik niet zo maar los. Leek hard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjeNostalgie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-04 22:52
Nivado schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:36:
[...]

Ja de werking klopt. Een compressor is koud aan de zuigzijde en warm aan de perszijde.
Ik vermoed dat er geen lucht stroom is, dan zit er nog steeds iets verstopt, of je ventilator is defect.
Hoe kan ik die lucht stroom checken en welke ventilator bedoel je? Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 17:24
SJM schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:50:
[Afbeelding]

Ook onze iq700 zat vol, 2 uurtjes werk. Ik kwam erachter via mijn energie app van Essent. Iedere maandag en dinsdag was mijn verbruik ongeveer 10kwh hoger dan op andere dagen. Vrouwlief maar eens aangekeken en die verklaarde dat ze op deze dagen de droger aanhad… En inderdaad, mevrouw kreeg de was niet droog en deed 3x een run van 4 uur om de was enigszins iets droog te krijgen. Ze had ergens gelezen dat dat een warmptepomp droger (onze was tweedehands) het er langer over doet en dat dit normaal was 😂.
Dit is de enige manier om dit model droger weer goedwerkend te krijgen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen. Ik heb deze droger (een Bosch EcoLogixx7) vanaf 2009 gehad en deze vertoonde precies hetzelfde. Er komt een massa stof tussen de lamellen van het koel- en verwarmdeel. Dus eens per 3 of 4 jaar, als de droogtijden me weer te lang werden, moest het hele apparaat uit elkaar. Ik deed het op het balkon, zodat ik de warmtewisselaar met de tuinslang kon schoonspoelen. Ook het pompje (bij mijn model nog niet van achter toegankelijk) schoonmaken en dan kon het apparaat er weer een paar jaar tegenaan.

Ik heb pasgeleden de droger vervangen. Hij werkte nog, maar ik was het zat om 'm telkens te moeten openpeuteren. Ik heb nu een Asko warmtepompdroger. Deze heeft dezelfde constructie, maar hij heeft 3 filters: in de deur, net als de Bosch, vlak voor de condensor en nog een schuimfilter. De laatste 2 filters zijn toegankelijk via een klep aan de voorkant, zoals Bosch het ook had moeten doen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het deurfilter na elke droogbeurt gereinigd moet worden, de andere filters na 30 droogbeurten. Maar ik heb ervaring met warmtepompdrogers en heb het wat eerder gecontroleerd. Na 5 droogbeurten zit dat schuimfilter al behoorlijk vol. Blijft een kwestie van schoon houden en hopen dat de condensor niet alsnog smerig wordt, maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Beste lezer,

Mijn WTY87700 neemt ook steeds meer tijd voor z'n werk. Ik heb het servicemenu gevonden en ook de tip gelezen de pluizenfilters af te wassen.

Maar wat betekent wat ik allemaal voor codes in het servicemenu zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahA1XEWySzrJ1LOe5-mZlsQINVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8k9lA9CZRKVBx2AVZ6Yjbra.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morride
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Ook hier een WTY bosch warmtepomp droger die niet goed droogt. Gisteren, toen ik het voorrekje eraf pulkte viel mij op dat de ventilator die rechts onderin zin niet draaide terwijl de droger wel aan stond. Draait dit ventilatortje altijd als de droger draait? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En zo ja, is deze makkelijk te vervangen? Heb het hele www al afgestruind.

Kan me zo voorstellen dat die warmte weg blaast en zo de warmtepomp werkt....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem met extreem lange droogtijden. Ik heb zelf veel aan de instructies van deze video gehad:
[YouTube: https://youtu.be/K7TLldVklig]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agrior
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 11:13
morride schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:03:
Ook hier een WTY bosch warmtepomp droger die niet goed droogt. Gisteren, toen ik het voorrekje eraf pulkte viel mij op dat de ventilator die rechts onderin zin niet draaide terwijl de droger wel aan stond. Draait dit ventilatortje altijd als de droger draait? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En zo ja, is deze makkelijk te vervangen? Heb het hele www al afgestruind.

Kan me zo voorstellen dat die warmte weg blaast en zo de warmtepomp werkt....
Ik vroeg mij ook af waarvoor die fan voor was. Sinds kort heb ik ook een warmtepompdroger en die van mij heb ik nog niet zien draaien.

Als je het hierboven gelinkte filmpje bekijkt vanaf 25:30 dan zie je dat de fan aan de voorkant enkel blaast op de compressor en het elektrische deel van de ventilator van het droogcircuit. Lijkt mij dat die fan enkel wordt gestart als het daar te warm wordt. In het fimpje zie je ook dat de verdamper/condensor opgesloten zitten onder een kap om zo een gesloten circuit te maken van de lucht die naar de trommel gaat en weer terugkomt.

De ventilatieopening aan de voorkant is dus anders dan bij een condensdroger, daar wordt die opening gebruikt voor de aanzuiging van relatief koele lucht uit de omgeving om langs de condensor te blazen om die koud te houden. Dat is dan ook een forsere fan die constant aan staat en eenmaal langs de condensor geblazen komt het volgens mij weer buiten de droger. De ventilator van het droogcircuit blaast warme vochtige lucht langs de condensor om het vocht te laten condenseren. Aanzuiging van verse lucht om te is bij een warmtepompdroger niet nodig omdat het proces van het koudemiddel voor warmte aan een kant een koude aan de andere kant zorgt. De warme vochtige lucht wordt eerst langs de verdamper gestuurd (koud) waar het condenseert en daarna gaat de droge koelere lucht langs de condensor (warm) om weer op te warmen.

Dit is wat is eruit kan opmaken :) Verklaart wel waarom de fan aan de voorkant op een computerfan lijkt ;-)

Misschien een handig plaatje dat ik elders vond. De ventilator van het droogcircuit staat er niet op maar zit na de condensor:
Afbeeldingslocatie: https://blog.keukenloods.nl/wp-content/uploads/2017/05/warmtepomp-droger-besparing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartdejong1966
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Het beste werk inderdaad dat je de voorkant van de condenser verwijdert(helaas los snijden) ik heb bij de aicoboer een condenser reinig middel gehaald. 15 in laten werken, schoon spoelen en hij werk weer goed
!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik lees met veel interesse dit topic. Hier ook een Siemens warmtepompdroger die er steeds langer over doet. Heeft iemand toevallig ervaring met de wt43w460 en de spoelmodus? Ik wil eens beginnen met de schoonmaakset, maar het lukt me niet om de spoelmodus te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:30
Hier een Siemens warmtepompdroger WT47Y700nl waarbij de droogtijd ook absurd lang was geworden.. middels dit forum hem opengemaakt en helemaal schoongemaakt en doorgespoeld.. daarna was de droogtijd weer normaal..

alleen nu het volgende probleem; ineens gaat hij niet meer aan… alleen als je de knop ingedrukt houdt springt hij wel aan, dus opstartgeluid en display + verlichting, maar als je de knop los laat gaat hij weer uit… iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb dit draadje helemaal gelezen en afgelopen weekend onze Siemens WT44W562NL droger opengemaakt en de condensors schoongemaakt. Ik was dolbij dat het gelukt was en ook de laag stof kon verwijderen van de achterste wisselaar. Maar.... resultaat was hetzelfde als voor de reiniging. De afvoerpomp werkt, alles stofvrij en toch geen resultaat. Ik heb de machine vandaag nog een keer helemaal opengemaakt.

Kunnen jullie adviseren of dit pech is of niet: bij een van de koperen aansluitingen die de condensor ingaan is het erg vettig/ olie. Is dit een mogelijk lek en is het feest daarmee meteen tot einde gekomen? Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat. Hieronder de foto's van een vieze wisselaar en van de 2e poging met een vette koperen leiding die de condensor inloopt..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZBq63Ke0ev5Xna7SNWiqFUQFD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0N3AR4IHVmu7BhGSHARTW6B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YUt4ctKuhGkzz_lj_B-YEdc27s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mZmHxElUceIFAozsbbznyq9I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpTATySfwq7Z791n9qn7km5sDuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qniq3bXGgYWr7R5iZ3hVFgRZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
BCUS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
...
Kunnen jullie adviseren of dit pech is of niet: bij een van de koperen aansluitingen die de condensor ingaan is het erg vettig/ olie. Is dit een mogelijk lek en is het feest daarmee meteen tot einde gekomen? Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat. Hieronder de foto's van een vieze wisselaar en van de 2e poging met een vette koperen leiding die de condensor inloopt..
Bedankt voor het delen van je foto's. Erg interessant om te zien. Goed dat je het hebt schoongemaakt zo te zien!

Over die vettigheid, ik denk dat daar iemand met meer verstand van warmtepompen daar wat over kan zeggen. Ik kan wel delen van wat ik erover weet.

Ik herken die vettigheid/blauwe uitslag wel maar dan niet van mijn warmtepompdroger want die heb ik nog niet open gehad. De airco van mijn auto had dat blauwe spul en vettigheid onderaan de aircopomp (compressor) hangen. Ik heb het systeem leeg laten halen en wat bleek: daar was zo goed als al het koudemiddel ontsnapt en ook nog maar zeer weinig olie eruit kunnen halen. De pomp was ook niet meer goed, mogelijk als gevolg door gebrek aan koudemiddel/smering maar het was ook een oudje.

In het circuit van koudemiddel wordt ook compressorolie gestopt om de compressor (pomp) te smeren. Dat spul zit niet alleen in de compressor maar verspreidt zich door heel het systeem samen met het koudemiddel. Als het koudemiddel ontsnapt dan kan (een deel van) de olie mee ontsnappen, met als gevolg minder smering van de compressor. Het lijkt dan toch op een lek wat ik bij jou zie, zeker omdat je ook beschrijft dat hij nu nog steeds niet goed werkt na het schoonmaken. Dit alles met een aantekening dat ik geen expert ben.

Overigens mag je zelf niet aan het circuit aan sleutelen als er koudemiddel in zit, los van of dat kan in deze warmtepompsituatie. Bij mijn auto heb ik het middel eruit laten halen, vervolgens reparaties uitgevoerd en daarna laten controleren op dichtheid en laten vullen. Het spul is zeer slecht voor het klimaat (mede daardoor zijn er STEK-certificeringen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:26
BCUS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
resultaat was hetzelfde als voor de reiniging. De afvoerpomp werkt, alles stofvrij en toch geen resultaat.
Machine is 4 jaar oud en verder in keurige staat.
Je bedoelt dat een machine van 4 jaar oud gewoon helemaal niks meer doet?
Ik weet dat dit tweakers is, maar in dat geval zou ik alles nu dichtschroeven en contact opnemen met de winkel vanwege non-conformiteit. Garantie mag verlopen zijn, maar je rechten houden daar niet mee op, zeker niet bij zo'n duur apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bedankt voor jullie reactie, inmiddels ook de foto’s laten zien aan een installateur koudetechniek. De olie verklapt idd een mogelijk lek, en daarbij dat het vermogen van de droger steeds minder werd maakt dat het toch wel klaar is met deze machine. Netto 4,5 jaar, jammer is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
BCUS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:03:
Bedankt voor jullie reactie, inmiddels ook de foto’s laten zien aan een installateur koudetechniek. De olie verklapt idd een mogelijk lek, en daarbij dat het vermogen van de droger steeds minder werd maakt dat het toch wel klaar is met deze machine. Netto 4,5 jaar, jammer is het.
Ik heb de tweaker die een paar posts hierboven schreef over een defecte siemens warmtepompdroger een Everglades warmtepompdroger geadviseerd(hij had ook een eigen topic). Daarin gaf hij na een week gebruik aan dat de everglades naar zijn mening niet onder deed voor de Siemens, het geluidsniveau was een klein beetje hoger maar voor hem niet storend. De Everglades warmtepompdroger kan je vindene op bol.com en heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie. Dus het probleem wat jij nu hebt zou dan binnen de garantie gevallen zijn. Zeker omdat jouw machine maar zo kort is meegegaan misschien voor jou ook een goede optie, 5 jaar volledige garantie geeft wel zekerheid dat je er tenminste wat langer mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:30
Die tweaker ben ik en kan bovenstaande bevestigen.. Nog steeds tevreden sinds de vervanging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 15:37
PhilipsFan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 03:39:
[...]

Dit is de enige manier om dit model droger weer goedwerkend te krijgen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen. Ik heb deze droger (een Bosch EcoLogixx7) vanaf 2009 gehad en deze vertoonde precies hetzelfde. Er komt een massa stof tussen de lamellen van het koel- en verwarmdeel. Dus eens per 3 of 4 jaar, als de droogtijden me weer te lang werden, moest het hele apparaat uit elkaar. Ik deed het op het balkon, zodat ik de warmtewisselaar met de tuinslang kon schoonspoelen. Ook het pompje (bij mijn model nog niet van achter toegankelijk) schoonmaken en dan kon het apparaat er weer een paar jaar tegenaan.

Ik heb pasgeleden de droger vervangen. Hij werkte nog, maar ik was het zat om 'm telkens te moeten openpeuteren. Ik heb nu een Asko warmtepompdroger. Deze heeft dezelfde constructie, maar hij heeft 3 filters: in de deur, net als de Bosch, vlak voor de condensor en nog een schuimfilter. De laatste 2 filters zijn toegankelijk via een klep aan de voorkant, zoals Bosch het ook had moeten doen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het deurfilter na elke droogbeurt gereinigd moet worden, de andere filters na 30 droogbeurten. Maar ik heb ervaring met warmtepompdrogers en heb het wat eerder gecontroleerd. Na 5 droogbeurten zit dat schuimfilter al behoorlijk vol. Blijft een kwestie van schoon houden en hopen dat de condensor niet alsnog smerig wordt, maar ik vrees het ergste...
Pure nieuwsgierigheid, welk model heb je? Ben zelf ook op zoek naar een betrouwbare warmtepompdroger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 17:24
nielsn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Pure nieuwsgierigheid, welk model heb je? Ben zelf ook op zoek naar een betrouwbare warmtepompdroger.
Ik heb de Asko T608HX.W. Kan er nog weinig over zeggen, hij staat er net een jaar, maar hij doet het zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
nielsn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Het probleem met warmtepompdrogers blijft dat ze makkelijk verstopt raken. Je kan ook voor de everglades warmtepompdroger gan die op bol.com te vinden is. een stuk goedkoper dan asko, maar wel geproduceerd door de eigenaar van asko(hisense) en net zoals asko met 5 jaar gratis fabrieksgarantie. dit is ook een betrouwbare warmtepompdroger maar dan een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beachbar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 13:45
Caeruleus schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:19:
Dit filmpje gezien? Niet hetzelfde model maar misschien werkt het voor jou [YouTube]
Zelf heb ik de Bosch WTW83460NL. De instructie voor het zelfreinigingsprogramma is daarbij als volgt:
0) Vul condersor vol met warm water.
Om in servicemenu te komen:
1) Draai knop naar beneden (180 graden vanaf uit) "Tijdprogramma Koud"
2) Druk droogtegraad, houdt deze tiptoets ingedrukt en draai daarna knop één klik met klok mee. Hierdoor komt servicemenu te voorschijn (zichtbaar aan code P:09 op scherm).
3) Draai daarna en daarna tegen klok in tot P:07 verschijnt (niet met de klok mee en niet te ver terug naar P:06 en weer naar P:07, want dan lukt de volgende stap vaak niet).
4) Druk kort op start. Er klinkt 1 geluidssignaal (bij 2 druk je te lang)
5) Draai het programma (niet t/m 1 t/m 4 draait (kost ca 5 min) maar helemaal t/m. 6 zoals het filmpje toont. Anders wordt niet afgepompd en stroomt de opvang bak vol water).

Het kostte mij wel wat trial and error om hier achter te komen. Bosch wilde mij dit telefonisch niet zeggen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Inmiddels loopt dit servicemenu bij mij niet meer (krijg ik altijd bij stap 4 twee geluidssignalen ). Ik vrees dat ik een grondiger reiniging moet (laten) uitvoeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:10
Beachbar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:51:
[...]

Zelf heb ik de Bosch WTW83460NL. De instructie voor het zelfreinigingsprogramma is daarbij als volgt:
0) Vul condersor vol met warm water.
Om in servicemenu te komen:
1) Draai knop naar beneden (180 graden vanaf uit) "Tijdprogramma Koud"
2) Druk droogtegraad, houdt deze tiptoets ingedrukt en draai daarna knop één klik met klok mee. Hierdoor komt servicemenu te voorschijn (zichtbaar aan code P:09 op scherm).
3) Draai daarna en daarna tegen klok in tot P:07 verschijnt (niet met de klok mee en niet te ver terug naar P:06 en weer naar P:07, want dan lukt de volgende stap vaak niet).
4) Druk kort op start. Er klinkt 1 geluidssignaal (bij 2 druk je te lang)
5) Draai het programma (niet t/m 1 t/m 4 draait (kost ca 5 min) maar helemaal t/m. 6 zoals het filmpje toont. Anders wordt niet afgepompd en stroomt de opvang bak vol water).

Het kostte mij wel wat trial and error om hier achter te komen. Bosch wilde mij dit telefonisch niet zeggen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Inmiddels loopt dit servicemenu bij mij niet meer (krijg ik altijd bij stap 4 twee geluidssignalen ). Ik vrees dat ik een grondiger reiniging moet (laten) uitvoeren...
Vul het Condenswaterreservoir bedoel je denk ik?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Goedemorgen,

hier had ik hetzelfde probleem met de Siemens IQ700 WP droger. Droogtijd steeds langer, temperatuur in de ruimte vrij hoog. Na elke drogerbeurt melding pluizenfilter vol terwijl deze elke keer schoongemaakt wordt na afloop van een droogbeurt.
Meerdere malen spoelprogramma laten draaien, met kokend heet water met soda enz. Bood allemaal bijna geen verbetering.
Jaarlijks demonteer ik de kappen al om met de stofzuiger rond te gaan maar dat viel nu eigenlijk wel mee.
Uiteindelijk gekozen voor de waterslag methode met warm water.

Achterzijde pomp gedemonteerd, waterslang eerst aan de voorzijde achter het serviceluikje gehouden en vervolgens bovenin gehangen en met flinke waterdruk doorgespoeld, net zo lang dat er kristalhelder water weer aan de achterzijde uit de bak onderste opvangbak kwam. (wat een vieze stofpap kwam er uit deze machine!)
Alles goed droog gemaakt, schoon gemaakt, pomp weer gemonteerd en de machine weer in gang gezet.

Voor de schoonmaak/spoelbeurt was 1 droogbeurt 2,7 kWh en 6 uur in bedrijf;
Na de schoonmaak/spoelbeurt 3 droogbeurten 3,1 kWh binnen 4,5 uur.
Wat verder opvalt, de was komt weer warm uit de machine en niet meer lauw. Tevens is de temperatuur in de omgeving sterk afgenomen tijdens het drogen.

De warmtewisselaar staat de warmte weer af daar waar het moet.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agrior
Morpheusk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:29:
[...]

Vul het Condenswaterreservoir bedoel je denk ik?
Dat denk ik wel. Bij mijn WTU87675NL staat er dit:
Ca. 1 ½ liter warm leidingwater in het condenswaterreservoir vullen.

Wel nadat er een rubber dopje ergens op het reservoir is geplaatst en de evt condenswaterafvoer weer is aagekoppeld (ipv op t riool).

Overigens is er bij mijn machine ook een intensieve reiniging waarbij je een bepaald goedje in het condenswaterreservoir doet (bij het water).
Pagina: 1 2 Laatste