Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
FYI, een Fractal S kost nu €71-72 (exclusief €2 bezorgkosten). Dat is een goede prijs voor die kast. Alles past erin, je hebt weinig lawaai en de ventilatie is in orde voor dergelijke hardware. Een kast is erg persoonlijk maar misschien is het een idee om die eens te upgraden zodat je minder beperkt bent met je hardware-selectie? Die Pulse kost ongeveer €60 duurder dan die Nitro, je zou dus een betere kast hebben voor slechts ongeveer €10. Ik zou het doen als voor jou het alternatief is om anders de Pulse te kopen in plaats van de Nitro maar ieder zijn eigen afweging. Ik raad jou aan om de Nitro te kopen en je kast te vervangen. Het kost slechts pak hem beet €10 meer en je hebt een mooie upgrade. Ik vind het ook erg zonde om voor meer geld een minder goede kaart te kopen.Mannekino schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:27:
@DaniëlWW2 @Verwijderd
Bedankt voor de input. Mijn vermoeden was inderdaad dat de Vega 64 het niet waard is. Ik heb wat foto's gemaakt van mijn case. Ik heb nu een MSI Radeon RX 580 GAMING X 8G die volgens de specs 276mm is, ik heb nog precies 20mm over dus dat is totaal 296mm en dat is helaas te weinig voor de Nitro.
Nu heeft Daniël gelijk dat die Pulse ook een ok-kaart is maar die Nitro heeft een veel betere heatsink en wordt dus veel minder heet en maakt veel minder lawaai. Mogelijk is de fan ook beter, dat weet ik niet.
Jij hebt je opties en motieven, aan jou om te kiezen. Succes ermee.
Nog een advies, gebruik geen ultra-instellingen (als jij dat nu zou doen), zet ze op hoog/zeer hoog (experimenteer) en je krijgt een hogere FPS. Misschien dat je het dan nog even uithoudt met die RX 580 met de spellen die jij speelt. In het algemeen geven ultra-instellingen erg veel extra werk voor de GPU en CPU met erg weinig resultaat.
Tja, je zou iets vaker je kast moeten schoonmaken maar ook met een stoffilter krijg je er stof in. Je gaat wat extra canned air mogen gebruiken als je het graag goed wil schoonhouden. Niet dat dat noodzakelijk is, je wil het enigszins beperken voor de ventilatie/temperatuur en om het stankvrij te houden maar een beetje stof in je kast kan geen kwaad.Ik zou eventueel mijn onderste 140mm ventilator van de AIO kunnen verwijderen en een 120mm aan de voorzijde kunnen monteren die lucht van buiten naar binnen blaast maar dan offer ik mijn stoffilter op en dat zie ik niet zo zitten eigenlijk, maar het is een oplossing.
Ik zou voor die andere kast kiezen in dat geval, ook omdat het meer comfort geeft (niet al dat gedoe, minder lawaai).
Als je ooit eens die AIO moet vervangen omdat die kapot gaat, overweeg een luchtkoeler. Hier zijn Daniël en ik het blijkbaar wel over eens al heb ik een iets duurdere smaak met luchtkoelers omdat ik graag weinig lawaai heb. Voor hetzelfde geld of minder als wat die AIO kost koop je een Noctua D15 (normaal gesproken rond de €84) en voor iets minder een BQDRP4 (BeQuiet). Het is gemakkelijker te installeren, het maakt minder lawaai, het houdt de temperaturen ongeveer net zo laag (bij een korte load hoger maar zeker laag genoeg doordat het water nog ongeveer de kamertemperatuur heeft en bij een lang aanhoudende load lager doordat het water opwarmt), het gaat >10 jaar mee (je kan voor een nieuw moederbord een nieuw plaatje kopen of aanvragen als het nodig is, Noctua stuurt ze op). Meestal heb je geen problemen meer met RAM-clearance, Noctua heeft een mooie lijst met moederborden die geschikt zijn.
Luchtkoelers zijn op een gegeven moment minder populair geworden doordat er wat probleempjes waren met het gewicht en RAM-clearance en PCIe-clearance, dat is al jarenlang achterhaald. Fans kan je hoger plaatsen waardoor de RAM-latjes passen, de buizen van de koeler zijn hoog genoeg, een goede achterplaat op het moederbord omheen de CPU geeft voldoende stevigheid en de meeste moederborden kunnen prima een highend luchtkoeler aan, ik heb bij AM4 nog geen moederbord zien ontbreken wat ik interessant vind.
Ook zijn luchtkoelers de laatste jaren verbeterd dankzij betere technieken (oppervlakte en zo).
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 20:13 ]
Ik vind de AIO wel erg vet hoor, ziet er gelikt uit. Ik heb er nog nooit gehad. Maar ik zou in principe geen probleem hebben om over te stappen naar een luchtkoeler. Maar ik vind ik wel gewoon leuk om een AIO te hebben en de prestaties zijn goed en het is lekker stil.
Maar als we even realistisch zijn, zal er een groot verschil zijn in prestaties en geluid tussen Nitro en Pulse. Geluid tijdens gaming maakt me niet zoveel uit want dan heb ik mijn speakers hard aan of een headset op. Maar het moet wel stil (of fans helemaal uit) als ik gewoon office werk doe.
[ Voor 50% gewijzigd door Mannekino op 17-08-2018 20:17 ]
Verwijderd
Wat betreft dat PSU-vakje, dat zou geen nut hebben voor de Fractal S zonder venster (wat ik zou kiezen want liever geen venster dan een plastic venster, als het een venster heeft dan wil ik glas hebben). Het dient enkel om de PSU te verbergen voor kasten met vensters, voor de temperatuur is het bijna altijd (GamersNexus) juist nadelig als je zo'n gescheiden compartiment hebt omdat het minder ademt.Mannekino schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:12:
Ik ben heel erg blij met mijn kast, ik was juist opzoek naar de compact model waar nog wel full size ATX moederbord in kon. Ik heb de kast achter mijn monitor op het bureau staan. Die Fractal Design Define S is weer een stuk dieper en heeft ook geen mooie scheiding tussen PSU compartiment en de rest v/d kast.
Je kan de kast ook naast je bureau zetten of eventueel onder je bureau afhankelijk van de breedte en jouw benen. Ik heb zelf de kast op een bijzettafeltje tussen het 'bureau' (tafel) en de radiator staan, dat werkt voor mij prima en ik heb geen probleem met de kabels of zo. Ik heb meer ruimte op de tafel en minder lawaai aangezien de afstand net iets groter is en de kast wat lager staat dan de tafel.
Maar goed, die afweging is aan jou, jij moet het met die hardware doen dus je moet je vooral niet laten ompraten door anderen. Luister echter wel naar de argumenten zodat je optimaal geïnformeerd die afweging maakt.
Zelf zou ik er moeite mee hebben om €60 meer te betalen voor een mindere kaart maar jij geeft blijkbaar veel meer gewicht aan hoe het eruit ziet (looks AIO, compartiment PSU). Als jij dat zo sterk waardeert dan is dat een valide argument.
Stiekem zou ik ook graag die Fractal R6 of die nieuwe LL-kast hebben. Het ziet er erg leuk uit maar ik kies voor dat dan toch voor de lagere prijs en betere ventilatie en minder lawaai.
Toevoeging na edit van @Mannekino
Dat hangt ervan af of dat jij graag alles uit de kaart wil halen of dat jij tevreden met de stock-klokfrequentie en een beetje ondervolten. De temperatuur loopt sneller op bij de Pulse bij dezelfde klokfrequentie dus je zal ofwel moeten ondervolten ofwel de klokfrequentie wat moeten matigen. Je zal echter niet heel erg veel performance verliezen. Hoeveel? Zie de HardwareUnboxed-vergelijking van Vega vs. GTX 1080 waar ik eerder op de dag naar verwees in deze draad. Dat is voor Vega64 maar dat geeft een goede indicator.Maar als we even realistisch zijn, zal er een groot verschil zijn in prestaties en geluid tussen Nitro en Pulse.
Praktisch gezien kan je ook de grafische instellingen net wat lager zetten en dan heb je dezelfde FPS en hetzelfde lawaai maar je zal waarschijnlijk het verschil niet zien
Kortom, het hangt er helemaal van af hoe handig jij ermee omgaat en wat voor compromssen je wil maken.
Dat is voor mij helaas geen optie, ik heb een open headphone (HD 700). Wel uitstekend geluid, beter dan met verreweg de meeste boxen, maar je hoort nog steeds gemakkelijk geluid van buiten wat soms vervelend is.Geluid tijdens gaming maakt me niet zoveel uit want dan heb ik mijn speakers hard aan of een headset op. Maar het moet wel stil (of fans helemaal uit) als ik gewoon office werk doe.
Of dat het stil is bij idle hangt af van of dat de kaart een 0-RPM mode heeft. Volgens mij wel.
https://hexus.net/tech/ne...radeon-rx-vega-56-lineup/
0-X RPM volgens het artikel dus bij desktop-gebruik zou je die kaart niet moeten horen. Dat is voor mij overigens een hard criterium wanneer ik een kaart kies: geen 0-RPM mode, dan valt het af.
Veel kaarten hebben helaas een minimum RPM van ruim boven de 0, bijvoorbeeld 30% van het maximum (Vooral omdat die bedrijven er geen besef van hadden hoezeer mensen stilte waarderen). Tegenwoordig zie je gelukkig vaker bij grafische kaarten en voedingen dat 0 RPM ook mogelijk is.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 20:38 ]
Ik zie het nog even aan, ik ga eerst Doom spelen en dat draait eigenlijk prima met mijn RX 580. Ik haal op Ultra 80-100 FPS nu op 1440p maar ik heb nog maar 10 minuten ofzo gespeeld.
Verwijderd
Die voeding is in orde voor die kaart. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, bovendien ga jij in de praktijk waarschijnlijk nooit die 394 Watt halen, het is namelijk niet gemakkelijk om tegelijkertijd al je hardware maximaal te belasten, er bestaat geen normale software die dat doet en je moet wel hele aparte dingen doen met software om dat bij gewoon gebruik te krijgen.Mannekino schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:40:
@Verwijderd genoeg om over na te denken. Ik vind het wel lastig hoor. Ik zou inderdaad kunnen overstappen naar een Define S die is niet zo duur. Ik heb trouwens een Seasonic 550W voeding. Volgens de calculator van PCPartPicker kom ik met mijn system (met een Vega 56 in plaats van de RX 580) uit op een piekbelasting van 394W. Mijn voeding zou voldoende moeten zijn lijkt mij. Ik zou voor de Nitro kunnen gaan en een Define S en dan de kast onder mijn bureau.
Ik zie het nog even aan, ik ga eerst Doom spelen en dat draait eigenlijk prima met mijn RX 580. Ik haal op Ultra 80-100 FPS nu op 1440p maar ik heb nog maar 10 minuten ofzo gespeeld.
Overigens kunnen goede voedingen ook een hoger vermogen leveren zonder problemen, de bedoeling is dat je vele jaren later nog dat wattage kan leveren, als de voedingen nog weinig slijtage hebben dan kunnen ze meer aan.
Ja, Doom draait als een trein. Die mensen weten hoe je code optimaliseert en ze hebben Vulkan op een handige manier gebruikt. Mijn advies: probeer eens een paar instellingen 1 stand lager te zetten. Denk aan AA en schaduwen.
80-100 FPS is ok maar als je een 144 Hz. monitor hebt dan is het bij dit spel fijn om die hogere FPS te halen. Tenzij je het verschil niet waarneemt, maar experimenteer ermee en zie hoe het je bevalt. Maar hé, het is mooi dat jij dit spel zo kan spelen. Houd er wel rekening mee dat aanbiedingen verlopen al zie ik het met de komst van de nieuwe Nvidia-kaarten wel als realistisch dat er nieuwe aanbiedingen komen. Houd die winkels in de gaten en bedenk dat ze niet in de Pricewatch staan.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 20:51 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De voeding heeft problemen met high-end videokaarten, welke grote transient spikes veroorzaken. Vega64 geeft bijvoorbeeld heel vaak problemen, Vega56 minder vaak, zelfde geld ook voor GTX 1080 Ti, RX 580. GTX 970 Strix werkte ook niet, maar dat zou bij de nieuwste exemplaren opgelost moeten zijn. Daarnaast komt die met een enkele PEG kabel, waarbij Seasonic het afraad die te gebruiken bij videokaarten welke meer dan 225W verbruiken.
Dit heeft trouwens niks te maken met de vorige voeding. Op merknaam moet je dan ook sowieso nooit een product kopen, want dan zul je heel vaak bedrogen uitkomen.
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 31% gewijzigd door Mannekino op 17-08-2018 21:44 ]
Meende dat Corsair zijn onderdelen bij Seasonic vandaan haalde?Lord_Dain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:02:
Elke a-merk voeding die niet van Seasonic afkomt. Helaas (voor Seasonic) heeft @-The_Mask- daar een valide punt. Je kan bv. een Corsair RM550x pakken, of een Be Quiet Straight Power (alhoewel die iets prijziger is). Verder laat ik dat advies lekker over aan da Mask
[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2018 22:14 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Er zijn wel Corsair voedingen van Seasonic geweest maar op dit moment is dat niet het geval. Corsair gebruikt op dit moment, Flextronics, CWT, GreatWall en HEC.Psyonara schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:06:
[...]
Meende dat Corsair zijn onderdelen bij Seasonic vandaan haalde?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik wist niet dat jij er nog een moet kopen. In dat geval zou ik naar de RM 550X kijken, het is een dure voeding maar er zit 10 jaar garantie op, het is volledig stil bij een lage load en je krijgt een uitstekende performance. Verder laat ook ik het aan hem over om advies over voedingen te geven.Psyonara schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:01:
Thx goed om te weten zat juist naar Seasonics te kijken, dan kijken naar andere PSU..
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 23:53 ]
Ben nog prijzen aan het checken wat aan het cherry pickenVerwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:46:
Thanks @-The_Mask-
[...]
Ik wist niet dat jij er nog een moet kopen. In dat geval zou ik naar de RM 550X kijken, het is een dure voeding maar er zit 10 jaar garantie op, het is volledig stil bij een lage load en je krijgt een uitstekende performance. Verder laat ook ik het aan hem over om advies over voedingen te geven.
Maar natuurlijk moeten de games die je speelt wel wat met die tweede videokaart doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Gaaf dan ga ik ze in ieder geval een tijdje naast elkaar houden.-The_Mask- schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:08:
Bij CrossFire moet alleen de GPU hetzelfde zijn. Dus zelfs een Vega 56 en Vega 64 LC kan.
Maar natuurlijk moeten de games die je speelt wel wat met die tweede videokaart doen.
Zag idd dat maar een handje vol games er wat mee kunnen. Maar GTA V wil ik wel eens uitspelen met 80fps op 4k ultra. Hoe werkt dat eigenlijk als je dan daarna een spelletje speelt dat er niks aan heeft. Knopje in de radeon software genoeg? Dan draait die tweede idle? Of kun je een 2de kaart ook uit krijgen? Bios?
Je kan alle crossfire settings regelen via de driver software. Per spel kan je aangeven of de tweede kaart ingeschakeld moet worden door voor dat spel een custom profiel aan te maken.
Ga je het systeem gebruiken dat je te koop hebt staan? Die CM voeding is ws onvoldoende om beide kaarten te voeden zonder tweaks om het verbruik van de Vega's te beperken.
Eens in de zoveel tijd kan ik mezelf niet beheersen en ga ik toch weer spelen met clocks en voltages. Onderhand heb ik dan ook een aantal profielen waarvan ik weet dat ze stabiel zijn en per game selecteer ik een van die profielen naar wensen en eisen. Nou, volgens mij is dat overbodig geworden.

Dit behaalde ik met:
-P8: 960mv P7: 960mv
-P6: 1402 P7: 1552
-Effectieve clocks 1440-1445MHz
-HBM2 810MHz
-Piek was 160W, maar effectief was het meestal 140W of nog lager
Serieus, mijn kaart gaat alleen maar beter presteren met minder voltage. Dit is ook gewoon stabiel na een goede stresstest (The Witcher 3 dus
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-08-2018 13:49 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Heb een corsair ax1200 gekocht hier op de VA. Ging er al vanuit dat die 750 niet voldoende was.Razkin schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:47:
@rcthans
Je kan alle crossfire settings regelen via de driver software. Per spel kan je aangeven of de tweede kaart ingeschakeld moet worden door voor dat spel een custom profiel aan te maken.
Ga je het systeem gebruiken dat je te koop hebt staan? Die CM voeding is ws onvoldoende om beide kaarten te voeden zonder tweaks om het verbruik van de Vega's te beperken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Netjes toch je weet er steeds meer uit te persenDaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:45:
Bizarre RX Vega is bizar.
Eens in de zoveel tijd kan ik mezelf niet beheersen en ga ik toch weer spelen met clocks en voltages. Onderhand heb ik dan ook een aantal profielen waarvan ik weet dat ze stabiel zijn en per game selecteer ik een van die profielen naar wensen en eisen. Nou, volgens mij is dat overbodig geworden.
[afbeelding]
Dit behaalde ik met:
-P8: 960mv P7: 960mv
-P6: 1402 P7: 1552
-Effectieve clocks 1440-1445MHz
-HBM2 810MHz
-Piek was 160W, maar effectief was het meestal 140W of nog lager
Serieus, mijn kaart gaat alleen maar beter presteren met minder voltage. Dit is ook gewoon stabiel na een goede stresstest (The Witcher 3 dus) en ik denk dat ik nog lager zou kunnen qua voltage. Dan ga ik alleen wel wat clockspeed inleveren omdat met deze instellingen, de kaart zelf de clockspeeds aan lijkt te passen met lager voltage. Per 10mv gaat er ongeveer 15 a 20MHz af. Ik vind het nu alleen wel weer even best. Over een paar maanden zal ik wel weer proberen om het nog strakker te krijgen.
Yup. Mijn doel is uiteindelijk naar de 800mv te gaan. Zo rond dat niveau zal die Vega van mij de GTX1080Ti wel verslaan.Beaudog schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:19:
[...]
Netjes toch je weet er steeds meer uit te persen
Prestaties .
Voor mij was het eigenlijk meer luiheid, de specifieke chip beter begrijpen en de noodzaak voor een ander profiel. Mijn chip is gewoon allergisch voor voltages. Ik heb nu al vaak genoeg geprobeerd om clocks te verhogen, met elke keer tegenvallende resultaten. Dan gooi ik de ventilator omhoog om het acceptabel te krijgen qua clocks, maar echt geweldig is het niet omdat die stock koeler geluid maakt. Ook kreeg ik laatst lichte artifacts waardoor ik de HBM2 OC eraf heb gehaald. Dat werkte gelukkig, maar het betekend wel dat ik de HBM2 clocks niet meer aanraak. Ik hou het bij 810MHz puur zodat ik meteen kan zien of het profiel weer eens is gereset. Onderhand heb ik de kaart dus meer draaien op "overleefstand" want ik ga er eigenlijk vanuit dat we voor 2020 niks gaan zien van AMD wat gezien kan worden als waardige vervanger. Deze Vega zal dus nog twee jaar mee moeten.Beaudog schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:24:
Haha precies , ja je moet er even wat aandacht aan besteden aan de vega kaarten maar krijg je wel ok
Prestaties .
Ook wist ik al dat mijn kaart moeite heeft met 15000MHz. Het kan gewoon met 1000mv, maar qua koeling is het niet optimaal. Ik ben toen eens gaan experimenteren als voorbereiding op de Battlefield 5 beta. Daar weet ik gewoon van dat ik snel last zal krijgen van throttling. Dat maakt me voor een singleplayer game echt niks uit, maar voor een FPS wel. Zo kwam ik dus op het experiment om eens te kijken hoe ver ik het voltage kon laten zakken. Toen herontdekte ik weer dat Vega, tenminste mijn kaart, binnen een bepaald spectrum van clockspeeds en voltages, zelf de boostclocks aanpast aan lager voltage om stabiel te blijven. Het resultaat mag er wezen. Dit is ongeveer GTX1070Ti niveau terwijl de kaart eigenlijk iets minder verbruikt.

Ben bezig geweest msi afterburner .
Mv-62
Powerlimit +20
Fans vast op 36%
Vega 64
[ Voor 75% gewijzigd door Beaudog op 19-08-2018 00:48 ]
Dat moet hoger kunnen. Wat als je -100 of -150mv doet?Beaudog schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 00:42:
ben op deze score uitgekomen,
[afbeelding]
Ben bezig geweest msi afterburner .
Mv-62
Powerlimit +20
Fans vast op 36%
Vega 64
Ik heb het nu met wattman gedaan de eerste op 1050/1100 kwam ik op deze scoreLord_Dain schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:57:
[...]
Dat moet hoger kunnen. Wat als je -100 of -150mv doet?

9 graden koeler ook meteen!. Dat is een leuk resultaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 19-08-2018 19:12 ]
Nah, mijn kaart is gewoon heel slim, en heel dom.Lord_Dain schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:11:
@Beaudog Nou dat zijn nette resultaten voor 1100mv. Mijn sweet point ligt op 1070mv qua undervolt. Alles daaronder moet je ook de clocks wat omlaag doen, zoals bv @DaniëlWW2 zijn kaart tweakt.
Het enige verschil dat ik heb met voltages is de effectieve clockspeed. Of het nou 1000mv ofg 960mv is, de P7 1552 is. Het verschil is enkele tientallen MHz en dat komt puur door lagere voltages.
Verder zijn eigenlijk alle GCN chips vrij efficiënt met 1000mv, en verliezen ze in rap tempo hun efficiëntie boven de 1050mv. 1100mv zal dan ook zelden een efficiënt resultaat geven. Zeker met Vega die toch al last lijkt te hebben van flink wat lekstroom. Als verbruik je niks kan schelen, dan zou ik rond de 1050mv blijven. Kan het je wel wat schelen of probeert je videokaart op te stijgen, dan is 1000mv het maximum.
ja ik was wel verbaasd ,hij bleef nu veel meer rond de 1560 mhz hangen .Lord_Dain schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:11:
@Beaudog Nou dat zijn nette resultaten voor 1100mv. Mijn sweet point ligt op 1070mv qua undervolt. Alles daaronder moet je ook de clocks wat omlaag doen, zoals bv @DaniëlWW2 zijn kaart tweakt.
op het laatst dook hij even onder de 1500 .
ben wel tevreden.
Je zou met Wattman je P7 eens op 1632Mhz moeten zetten. Dan haal je mogelijk rond de 1600Mhz.Beaudog schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
ja ik was wel verbaasd ,hij bleef nu veel meer rond de 1560 mhz hangen .
op het laatst dook hij even onder de 1500 .
ben wel tevreden.
P7 staat al op 1632 kan wel de freq omhoog doen naar 1.5 hij tikte even 1575 aan .Lord_Dain schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:36:
[...]
Je zou met Wattman je P7 eens op 1632Mhz moeten zetten. Dan haal je mogelijk rond de 1600Mhz.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:51:
Ook wist ik al dat mijn kaart moeite heeft met 15000MHz.
Grrr.Zeara schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:12:
[...]
Kwam mijn vega 64 LC daar maar bij in de buurt...
![]()
Superposition
Piek verbruik gehele systeem(incl monitor) 600W
5087
+/- 1700MHz@1,137V bij een koele 40 graden.
Het softmodden van de powerplay tables is minder effectief dan toen de kaart net uit was, volgens mij krijg ik de 300A limiet er niet meer af
ik heb het geprobeerd en de strix is lekker stil en boot max rond de 1470 mhz ongeveer.
P6/P7 1000 mv
Freq slider -5
Power limit +40
Hbm op 1000mhz die gene heeft hem op 1100 maar dat moet ik nog testen .
Hbm 975 mv
Fans op 1500 rpm
Ik game op 3200x1800 resolutie met doom en wolfenstein 2 zit ik nog boven de 70 fps op een 55 inch tv .
Ok, ik heb het zo overgenomen en dat loopt prima kan het wel wat lager doen en dan kijken of het gaat.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:41:
@Beaudog Nog steeds een te hoog voltage voor die clockspeed.
Ik zou eens kijken of jouw kaart ook automatisch gaat schalen met lagere vcore. Draai gewoon een superposition, noteer de effectieve clockspeeds en dan verlaag je de P7 met 10mv en draai je opnieuw. Doe dit een aantal keer en als de clockspeeds elke keer een beetje dalen en de boel niet crashed, dan weet je dat de kaart zelf aan het schalen is.Beaudog schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:54:
[...]
Ok, ik heb het zo overgenomen en dat loopt prima kan het wel wat lager doen en dan kijken of het gaat.
Verder als ik het me goed herinner dan zorgt een lagere clockspeed en voltage bij P6 ervoor dat je kaart beter presteert. Daarom splits ik die twee uit, en doen veel anderen dit ook. Verder kan je HBM voltage verbeten. HBM2 heeft een vast voltage dat niet aan te passen is. Die waarde geeft je minimale voltage aan. 950 is dus voldoende tenzij je voor een superzuinig profiel gaat.
Tja, het is en blijft een VegaLord_Dain schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:27:
Van 4600->5000 da's minder dan 10% erbij voor ik schat zo'n 100W meer verbruik. Daamnn..!
Na wat gerommel lijkt het erop dat ik ook de stroom limiet van 300A weer heb kunnen omzeilen via aangepaste powerplay tables.
LC bios geflashed en de kaart heeft nu geen problemen om voltages te draaien tot zo' n 1,185V.
Voor een extra ~ 20Watt heb ik er nog eens 20MHz bij weten te peuteren met een score van 5128 5143 tot gevolg.
Eind vorig jaar lag de limiet voor mijn kaart op ~1680MHz, maar nu krijg ik zonder al te veel problemen kloksnelheden tussen de 1700 en 1750MHz voor elkaar.
Ben zelf niet echt een tweaker maar lees graag ervaringen van tweakers ipv reviews.
Waar ik zelf dan eigenlijk benieuwd naar ben: hoeveel framewinst boek je daar dan eigenlijk mee... Het zou leuk zijn om eens benchmarks te zien van bijvoorbeeld 1500mhz vs 1600mhz vs 1700mhz... En dan bedoel ik in games dus. Uiteindelijk is dat waar de videokaart voor de gemiddelde koper voor is bedoeld.Razkin schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:33:
[...]
Eind vorig jaar lag de limiet voor mijn kaart op ~1680MHz, maar nu krijg ik zonder al te veel problemen kloksnelheden tussen de 1700 en 1750MHz voor elkaar.
Ik zou het zelf doen, maar ik krijg 1600mhz niet eens voor elkaar met mijn Strix Vega 64...
[ Voor 8% gewijzigd door PenguinEmperor op 22-08-2018 08:27 ]
Daar is de RX Vega 64 eigenlijk interessanter. Vega loopt bij lagere resoluties tegen een draw call bottleneck aan. Botweg gesteld bestaat er geen CPU die alle rekeneenheden van een Vega kan voorzien van instructies met een hoge framerate. Ga je naar 4K, dan zijn er beduidend minder frames per seconde en haal je de bottleneck weg. Daarom presteren Vega's relatief beter met hogere resoluties dan Pascal. De factor DX12 maakt het helemaal interesant omdat dit wederom een boost geeft aan Vega. Laat Nvidia nu DX12 ook gaan pushen vanwege RTX.kwdtje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:02:
In hoeverre is een VEGA 56 interessant voor 4k gaming? Ik heb een tijdje geleden mijn 290x weggedaan en zoek eigenlijk een waardige opvolger. Ik heb zelf een freesync monitor dus blijf het liefst bij AMD. Daarnaast hoeven niet alle grafische toeters en bellen aan van mij, zoals bijv. anti aliasing e.d.
Ben zelf niet echt een tweaker maar lees graag ervaringen van tweakers ipv reviews.
Verder zal de RX Vega 56 met MSAA uit denk ik verrassend goed presteren. Vega en veel MSAA zijn vaak ook geen gelukkige combinatie. Hou er verder rekening mee dat veel launch reviews de kaarten met de standaard profielen lieten draaien. Die hebben dus enorm last van throttling. Denk aan clockspeeds tussen de 1150 en 1200MHz, terwijl je met een downvolt makkelijk 1400MHz+ moet kunnen doen, en eigenlijk nog veel meer als je een goede koeler hebt en verbruik je niet heel veel interesseert.
Koop je https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-186.html dan heb je gewoon een waardige opvolger als je zelf de voltages aanpast zodat die beter presteert.
Thanks voor de tip, die 56 klinkt erg aantrekkelijk :-)DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
Koop je https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-186.html dan heb je gewoon een waardige opvolger als je zelf de voltages aanpast zodat die beter presteert.
Het is alleen maar met gemak de beste Vega.kwdtje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:20:
[...]
Thanks voor de tip, die 56 klinkt erg aantrekkelijk :-)
Mijn ervaring is dat de core speed relatief weinig doet voor je framerates, maar meer voor je power draw cijfersPenguinEmperor schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:23:
[...]
Waar ik zelf dan eigenlijk benieuwd naar ben: hoeveel framewinst boek je daar dan eigenlijk mee... Het zou leuk zijn om eens benchmarks te zien van bijvoorbeeld 1500mhz vs 1600mhz vs 1700mhz... En dan bedoel ik in games dus. Uiteindelijk is dat waar de videokaart voor de gemiddelde koper voor is bedoeld.
Ik zou het zelf doen, maar ik krijg 1600mhz niet eens voor elkaar met mijn Strix Vega 64...
superposition (1080p extreme)
1400mhz - 4121
1500mhz - 4327
1600mhz - 4564
rise of the tomb raider (1800p)
1400mhz - 57fps average
1500mhz - 59fps
1600mhz - 60fps
far cry primal (1800p)
1400mhz - 52fps average
1500mhz - 54fps
1600mhz - 55fps
gears of war 4 (1800p - recommended setting)
1400mhz - 55
1600mhz - 60
[ Voor 13% gewijzigd door blmp op 22-08-2018 13:33 . Reden: toevoeging mogelijk cpu limited, + game spec ]
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
Bedankt! Ja, ik had hetzelfde gevoel bij mijn eigen ervaringen, hoewel ik dan noodgedwongen alleen tussen de 1400mhz en 1500mhz ben gebleven. Hoe meer je tegen de grens aan pusht, en hoe hoger je de clocksnelheid krijgt (met idd de daarbij behorende powerdraw en schreeuwende fans) des te minder lijkt het uiteindelijk uit te maken als je aan het gamen bent.blmp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:23:
Mijn ervaring is dat de core speed relatief weinig doet voor je framerates, maar meer voor je power draw cijfers. Overigens met een Vega 56 Strix uitgevoerd en mogelijk CPU limited, maar ach zelfde CPU voor alle testen
. Snelheden zijn effectief in-game (staan wat hoger in Wattman).
De winst is zoals al genoemd beperkt, echter het is niet zo erg als bij @blmp
Ik heb snel even 3 runs van 3 RotTR gedaan om het verschil te testen:
2560x1440, alles max, maar geen blur en geen AA.
1685MHz 95,62fps
1605Mhz 92,9fps
1530MHz 87,34fps
Er staat veel over undervolten en de resultaten die men boekt, maar niet specifiek hoe het undervolten in zijn werk gaat.
Ik zou graag willen weten wat ik precies moet doen en in welke volgorde...
- in Wattman zie je een aantal schuiven, van status 1 t/m status 7. Ik weet niet goed wat die inhouden. Momenteel heb ik de voltage geleidelijk teruggeschroefd.

- in Afterburner kun je ook het voltage terugschroeven. Bij de instructies zie ik dan dat mensen een schuif hebben met het voltage. Die zie ik echter niet in mijn Afterburner. Ik heb wel een Vm schuif, maar die staat op 0 en kan ik naar -200 en +100 schuiven

edit: en waarom laden d plaatjes niet?

Wat betreft staat 1 tot 7, dat zijn verschillende staten waarin de GPU werkt, al naar gelang hoeveel er van de GPU gevraagd wordt. Staat 6 en 7 zijn, als je tenminste met Wattman underclocked, het belangrijkst. Het zijn ook de waarden waarin de GPU meestal zal draaien in de meest veeleisende games.
Alles tot staat 5 kun je in ieder geval in Wattman niet zelf van een waarde voorzien. Wat ik zelf heb gedaan is staat 6 en 7 handmatig in te stellen om ronde de 1000mV te draaien (waarbij ik de ene waarde net iets hoger instel dan de andere, omdat ik elders gelezen heb dat de waardes anders niet geaccepteerd worden - mocht iemand dit lezen en denken dat dit niet klopt, verbeter me maar!), en dan te kijken welke clock speed ik in kan stellen zonder dat de GPU driver crasht. Ik gebruik hier zelf the Witcher 3 en Shadow of Mordor voor, omdat deze spellen er zeer gevoelig voor zijn. Je zou de core clock speed laag in kunnen stellen, en dan steeds omhoog kunnen doen tot je merkt dat je crasht, en dan terug gaan net voor je crashde. Je moet de clock speed van staat 7 hoger zetten dan staat 6 (of zo is mij tenminste verteld).
Het voltage in het vakje van het geheugen (wat overigens slechts het minimum core voltage weergeeft) kun je handmatig rond de 950mV instellen (ik heb het zelf op 975mV staan). Daarna kun je de frequency van je geheugen weer steeds hoger zetten tot je tevreden bent of tot je crasht.
Edit: Overigens, ik was er vergeten bij te vermelden dat het wel loont om dan ook de power limit omhoog te zetten bij het underclocken.
[ Voor 12% gewijzigd door PenguinEmperor op 23-08-2018 12:29 ]
Er zijn meerdere manieren, en meerdere programma's om mee te underclocken. Zelf gebruik ik dus alleen Wattman, en of en hoe Wattman te combineren is met Afterburner is voor mij ook maar de vraag.Adjo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:52:
Dankje @PenguinEmperor En moet ik zowel in Wattman en Afterburner de voltage aanpassen, of juist in een van beide? In Afterburner zie ik dus geen schuif met het Mv, maar zoals ik al beschreef een schuif die op 0 staat en die ik naar -200 en +100 kan schuiven.
dus met afterburner hoef je niet de voltage aan te passen dat doe je met wattman
P1-P5 kan je in principe gewoon negeren. Wat je moet doen is een programma zoals Unigine Superposition downloaden. Vervolgens open je Wattman, verlaag je P7 voltage en draai je Superposition. Je blijft verlagen in stapjes van 10mv totdat de boel crashed. Dan eentje omhoog en dan kan je Unigine Heaven draaien, of liever gewoon de Witcher 3 spelen en kijken of het crasht.
Je kan ook je maximale boostclock verlagen. Voor Polaris 10 kaarten lijkt het vaak zinvol te zijn om naar 1350MHz boostclock terug te vallen. Zo kan je vaak stabiel onder de 1100mv uitkomen.
Zie ook:
https://www.pcworld.com/a...adeon-graphics-cards.html
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-08-2018 11:08 ]
Het is zeker merkbaar, maar het is bij lange na niet zo groot als Vega. Het licht er ook aan welke RX580 je hebt. De goedkopere modellen worden nog wel eens luidruchtig, en dan is undervolting naar circva 1100mv aan te raden.Adjo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:00:
Maakt een 580 dan een groot verschil wat betreft het undervolten?
Volgens mij is powerlimiet niet erg relevant met een RX580. Ik heb iets meer dan een maand een Sappire Nitro+ gehad, en volgens mij heb ik het nooit aangeraakt. Het gaat er meer om dat 1200mv belachelijk veel is en zelfs die kaart niet de maximale bootsfrequentie kon aanhouden.PenguinEmperor schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:10:
@DaniëlWW2 Ik neem trouwens aan dat @Adjo ook meteen zijn power limit omhoog kan gooien? Daar hadden we allebei nog niks over gezegd, volgens mij.
Bij de refferenced kaarten wel maar ook weer niet zo belangrijk als bij Vega of Hawaii / Fiji.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:12:
[...]
Volgens mij is powerlimiet niet erg relevant met een RX580. Ik heb iets meer dan een maand een Sappire Nitro+ gehad, en volgens mij heb ik het nooit aangeraakt. Het gaat er meer om dat 1200mv belachelijk veel is en zelfs die kaart niet de maximale bootsfrequentie kon aanhouden.
nVidia draait niet voor niets rond de 1100mv. Ik snap niet dat AMD dat ook niet doet zowel Polaris als Vega werken dan veel beter. Die paar MHz is dat het gewoon niet waard. Je verbruik is onnodig hoog en hij maakt meer herrie.
Ik draai mijn vega al sinds het begin op 900mv met effecief iets van 1450MHz en 1000MHz HBM max fan speed 2000RPM (refferenced kaart) heerlijk kaartje op die manier.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik heb een MSI Radeon RX580 Armor OC 8MB. Die wordt nogal luidruchtig boven de 75C. Ook al heb ik de ventilator custum gemaakt in Afterburner.Het is zeker merkbaar, maar het is bij lange na niet zo groot als Vega. Het licht er ook aan welke RX580 je hebt. De goedkopere modellen worden nog wel eens luidruchtig, en dan is undervolting naar circva 1100mv aan te raden.
Tuurlijk zou een beetje overklokken ook fijn zijn, maar ik ben al tevreden met lagere temps met behoud van mijn huidige clockspeed (1366)
Hebben jullie nog aanbevelingen wat beter werkt? Wattman of Afterburner? En als ik in Wattman bij algemene instellingen aanpas, werkt het dan op alle spellen, of moet ik dan ook nog per spel iets instellen?
[ Voor 16% gewijzigd door Adjo op 23-08-2018 15:02 ]
Ik gebruik wattman daar heb ik meer controle over de verschillende voltage en clock steps.Adjo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:00:
[...]
Ik heb een MSI Radeon RX580 Armor OC 8MB. Die wordt nogal luidruchtig boven de 75C. Ook al heb ik de ventilator custum gemaakt in Afterburner.
Tuurlijk zou een beetje overklokken ook fijn zijn, maar ik ben al tevreden met lagere temps met behoud van mijn huidige clockspeed (1366)
Hebben jullie nog aanbevelingen wat beter werkt? Wattman of Afterburner? En als ik in Wattman bij algemene instellingen aanpas, werkt het dan op alle spellen, of moet ik dan ook nog per spel iets instellen?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
In wattman kan je voltage en clockspeed instellen, bv 1050mv met 1300 mhz zal resulteren in een koelere en stillere rx580Adjo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:00:
[...]
Ik heb een MSI Radeon RX580 Armor OC 8MB. Die wordt nogal luidruchtig boven de 75C. Ook al heb ik de ventilator custum gemaakt in Afterburner.
En dat doe je dan alleen op status 7? Of ook al wat op status 6? En ga je het verschil merken in prestaties (van 1366 terug naar 1300)?Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 05:58:
[...]
In wattman kan je voltage en clockspeed instellen, bv 1050mv met 1300 mhz zal resulteren in een koelere en stillere rx580
Het belangrijkste is staat 7, maar je kan staat 6 dan net iets lager zetten. Of je het verschil gaat merken kan je het beste zelf testen. Het zal een frame of twee schelen, of je dat merkt in je gamebeleving is iets wat je zelf zult moeten zien. Overigens gaf @DaniëlWW2 al eerder de suggestie 1350 met 1100mV of iets minder te proberen, dan hou je ongeveer hetzelfde aan performance.Adjo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:10:
[...]
En dat doe je dan alleen op status 7? Of ook al wat op status 6? En ga je het verschil merken in prestaties (van 1366 terug naar 1300)?
Het beste is gewoon maar aan de slag te gaan en ook een beetje te experimenteren wat voor jou werkt. Je hoeft er niet bang voor te zijn, er kan met underclocken in ieder geval niets fout gaan. Als je crasht reboot je gewoon en stel je je instellingen bij.
Dankjewel @PenguinEmperor Ik ga het inderdaad gewoon proberen op deze manier en testen waar hij onstabiel wordt. Dank voor de support hier!PenguinEmperor schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:53:
[...]
Het belangrijkste is staat 7, maar je kan staat 6 dan net iets lager zetten. Of je het verschil gaat merken kan je het beste zelf testen. Het zal een frame of twee schelen, of je dat merkt in je gamebeleving is iets wat je zelf zult moeten zien. Overigens gaf @DaniëlWW2 al eerder de suggestie 1350 met 1100mV of iets minder te proberen, dan hou je ongeveer hetzelfde aan performance.
Het beste is gewoon maar aan de slag te gaan en ook een beetje te experimenteren wat voor jou werkt. Je hoeft er niet bang voor te zijn, er kan met underclocken in ieder geval niets fout gaan. Als je crasht reboot je gewoon en stel je je instellingen bij.
Even een update van mij. Ik heb vorige week de knoop doorgehakt en heb inmiddels de pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2 gekocht. Een andere Tweaker had in het Vraag & Aanbod deel een advertentie geplaatst om samen de kaarten te kopen in Duitsland. Hij is dit weekend heen geweest en ik heb zaterdag de kaart bij hem opgehaald. Prijs was € 460 in Duitsland en nu € 540 bij Azerty, toch een aardig verschil.
Maar deze kaart ging zoals gezegd niet passen in mijn bestaande kast dus ik heb toch besloten om een nieuwe kast te kopen. Mijn keus was gevallen op de pricewatch: Corsair Carbide Spec-06 TG RGB Zwart en hiermee had ik ook geluk; een mede-Tweaker had een review exemplaar te koop en deze heb ik overgenomen. Wat een enorme videokaart zeg, niet normaal meer (bekijk hier het resultaat).
Maar nu het slechte nieuws, het lijkt er dus op dat ik ook problemen heb met mijn Seasonic Focus Plus 550 Gold. Nadat ik de kaart geplaatst had ging ik Doom (2016) spelen en na 10 minuten kreeg ik opeens een reset van mijn systeem. Ik hoorde een klik en mijn computer ging opnieuw starten. Ik heb daarna nog 2 keer een reset gehad en tijdens mijn "laatste" herinstallatie ging er ook vanalles mis. Ik heb Windows 3 keer opnieuw moeten installeren en uiteindelijk is het wel gelukt. Ik heb besloten om over te stappen naar een Corsair RM550x hopelijk krijg ik deze woensdag.
En nu moet ik nog uitzoeken wat ik nog verder moet optimaliseren voor de videokaart. Ik had ook al een reactie geplaatst in een ander topic maar ik heb begrepen dat undervolten via WattMan verstandig is om betere prestaties te krijgen met minder stroomverbruik en een lagere temperatuur (klinkt tegenstrijdig van wat ik weet van overclocken). Kan ik hiervoor informatie vinden in dit topic? Hoeveel pagina's moet ik teruglezen? Overigens werkt de videokaart zoals geadverteerd op de website van SAPPHIRE. Als ik in WattMan het hoogste performance profiel selecteer zie ik dat de clockspeed ~1550 MHz is in HWiNFO tijdens spelen van Doom.
Nog een laatste vraag. als je op de pagina kijkt op de SAPPHIRE website van deze videokaart dan lijkt het erop dat er ook LED-verlichting rondom de twee buitenste ventilatoren zit. Maar ik heb alleen verlichting op de backplate en zijkant, klopt dat gewoon? Of is die verlichting bij de ventilatoren alleen voor de Limited Edition?
[ Voor 6% gewijzigd door Mannekino op 27-08-2018 16:16 ]
Verwijderd
Proficiat met de kaart en de nieuwe kast.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:12:
@DaniëlWW2 @Verwijderd @-The_Mask-
Even een update van mij. Ik heb vorige week de knoop doorgehakt en heb inmiddels de pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2 gekocht. Een andere Tweaker had in het Vraag & Aanbod deel een advertentie geplaatst om samen de kaarten te kopen in Duitsland. Hij is dit weekend heen geweest en ik heb zaterdag de kaart bij hem opgehaald. Prijs was € 460 in Duitsland en nu € 540 bij Azerty, toch een aardig verschil.
Spijtig dat zo'n verzoek niet op het forum mag aangezien het hier niet om handel gaat maar om elkaar een handje te helpen.
Ik begrijp dat sommige voedingen problemen hebben met al te grote ripples en dat dat een probleem zou kunnen zijn bij o.a. deze kaart. Of dat de voeding wel of niet het probleem is of dat jij de kaart wat anders moet tunen daar laat ik me niet over uit maar dat zijn de twee mogelijkheden. Gezien het herstarten van de computer zou ik vermoeden dat het met een andere voeding mogelijk wel zou lukkken maar neem dat met een korrel zout, Mask is hier degene die het meest van voedingen weet, ik zou het aan hem vragen. Ideaal zou zijn als je het zou kunnen testen met een andere voeding die je van iemand leent, een waarvan je weet dat die zeer goed is. Kijk even bij Voeding advies en informatie topic - Deel 34
[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 28-08-2018 10:21 ]
Verwijderd
Dat is een goed model, je kan altijd pech hebben met het exemplaar maar aan het model ligt het niet.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:25:
@Verwijderd ik heb mijn post nog wat aangepast, maar ik heb al een nieuwe voeding besteld. Krijg hopelijk deze woensdag de Corsair RM550x. Laat jullie uiteraard weten hoe dat gaat. Ik zal ook even die benchmark tool downloaden die ik hier voorbij heb zien komen.

Afijn undervolting. Wat de meeste hier doen is Unigine Supersposition downloaden, een score neerzetten en dan P6 en P7 voltages verlagen. Ik zou eens beginnen met P6 op 990mv te zetten en P7 op 1000mv. Als het dan stabiel blijft en je clockspeeds niet omlaag gaan, dan heb je al enorm gewonnen. Vervolgens kan je heel veel proberen om het optimaal te maken. Afhankelijk van je resolutie kan je HBM2 eventueel ook laten. Ik game zelf met een 1080p/144hz scherm en merk niet zoveel winst. Verder heb ik ook slechte HBM2 chips die niks willen, en dat zijn dan ook nog een Samsung chips. Zoals gebruikelijk heb ik de silicon lottery dus verloren.
Je hebt alleen een Nitro+. Koeling is dus niet echt een probleem waardoor je niet echt tot het extreme hoeft te gaan om de kaart te optimaliseren. Dit in tegenstelling tot reference kaart die probeert op te stijgen.
Ik zit zelf op 1440p met 144Hz en ik heb die EIZO FreeSync monitor dus helaas geen NVIDIA kaart voor mij.
[ Voor 10% gewijzigd door Mannekino op 27-08-2018 16:35 ]
Wachten tot de nieuwe voeding lijkt me wel handig ja als je zoekt naar stabiliteit.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:30:
@DaniëlWW2 bedankt, ja ik heb het idee dat de koeling echt dik in orde is bij deze kaart. Na een uur Doom (2016) spelen is de kaart aanmerkelijk stiller als mijn oude MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB. Dus toch blij dat ik de stap heb gezet om een nieuwe kast te kopen. Ik ga nog even een paar pagina's teruglezen in dit topic over het undervolting verhaal. Het lijk mij verstandig om nog even te wachten tot ik mijn nieuwe voeding heb.
Verder is die MSI een van de mindere RX580's en die Sapphire is een buitenklasse als het gaat om videokaarten in het algemeen.
Verwijderd
Er is niets ingewikkeld aan het "ondervolting-verhaal". Gewoon simpelweg met kleine stapjes verlagen, benchmark draaien om te zien of dat het niet crasht, weer een beetje verlagen etc. totdat het crash. Vervolgens ga je wat hoger zitten. Dan is de vraag nog wat voor benchmark je wil gebruiken en hoeveel marge naar boven je wil nemen voor het eindresultaat. Het stabiel zijn in applicatie X garandeert niet dat het stabiel is in applicatie Y maar zelf zou ik gewoon die benchmark aanhouden. Als het niet stabiel zou zijn bij een bepaald spel of ander programma, geen probleem, je merkt dat het crash, je verhoogt de spanning een beetje en als het dan niet meer crasht dan weet je wat de oorzaak was.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:30:
@DaniëlWW2 bedankt, ja ik heb het idee dat de koeling echt dik in orde is bij deze kaart. Na een uur Doom (2016) spelen is de kaart aanmerkelijk stiller als mijn oude MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB. Dus toch blij dat ik de stap heb gezet om een nieuwe kast te kopen. Ik ga nog even een paar pagina's teruglezen in dit topic over het undervolting verhaal.
Ja, die koeling is erg goed en ik zou inderdaad wachten op je rm550x aangezien dat verschil kan maken.
Zoals Daniël zegt, het verschil in afwerking tussen die MSI-kaart en die Sapphire kaart is dag en nacht, MSI maakte er een zooitje van en Sapphire deed het top bij deze ronde. Gigabyte moet je in ieder geval mijden voor Vega. Ik heb een oudere kaart van Sapphire, die is ook wat luidruchtiger, dat is uit de tijd waarin de bedrijven minder aandacht besteedden aan het lawaai.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 17:53 ]
Had hetzelfde met mijn Cooler Master V-Series 550W. Nu heb ik een Seasonic Focus Plus Gold 750W en geen problemen meer met mijn vega 56.DaniëlWW2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:27:
Echt WTF Seasonic. Hoe de hell kan je een voeding uitbrengen die zulke stupide problemen heeft.
Denk dat 550w gewoon niet genoeg is voor vega vanwege dat je soms van die power spikes hebt.
[ Voor 50% gewijzigd door Plugin op 27-08-2018 18:05 ]
Stel dat je systeem onder load 350w verbruikt dan is 700w het meest ideale qua sterkte (op 50% belasting is een voeding meestal het zuinigst dacht ik?, maar verschil is in die regio gewoon zo minimaal..).Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:05:
We zullen het zien zodra ik de Corsair RM550x binnen heb. 550W zou in principe de perfecte voeding moeten zijn voor mijn system. De piekbelasting komt met mijn huidige onderdelen uit op 424W en dat is 77% belasting. Ik ben in de veronderstelling dat dergelijke voedingen het meest efficient zijn tussen de 70 en 80% belasting.
In elk geval wat meer power voor peace of mind in mijn geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Plugin op 27-08-2018 18:12 ]
https://www.tomshardware....-power-supply,4484-5.html
Zit wel goed lijkt me.
Klapte hij er ook uit zat ik zo in windows als ik de vega onder de 225 watt hou was er niks aan de hand.
maar ga je hem pushen over de 250 watt dan trekte hij het niet .
gebruik nu een 850 watt voeding platinium nu geen problemen meer.
Ik heb m'n Vega 64 ook aan een Seasonic 650 Plus Gold hangen, tot op heden nog geen problemen mee gehad. Ook niet op Power profiel tijdens het draaien van benchmarks, dus hoop dat ik ook geen problemen ga krijgen. Gebruik wel 2 losse PEG kabels en inmiddels met undervolt waardoor de kaart onder de 220W blijft volgens GPU-Z.Beaudog schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:13:
Gebruikte op mijn vega 64 een seasonic 650 focus gold maar ook bij deze voeding was ik aan het gamen,
Klapte hij er ook uit zat ik zo in windows als ik de vega onder de 225 watt hou was er niks aan de hand.
maar ga je hem pushen over de 250 watt dan trekte hij het niet .
gebruik nu een 850 watt voeding platinium nu geen problemen meer.
gebruikte zelf ook 2 losse PEG kabels en op zich doet hij het prima rond 220 watt had ik ook nooit problemen.Wekko306 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:00:
[...]
Ik heb m'n Vega 64 ook aan een Seasonic 650 Plus Gold hangen, tot op heden nog geen problemen mee gehad. Ook niet op Power profiel tijdens het draaien van benchmarks, dus hoop dat ik ook geen problemen ga krijgen. Gebruik wel 2 losse PEG kabels en inmiddels met undervolt waardoor de kaart onder de 220W blijft volgens GPU-Z.
alleen bij mij klapte hij eruit als ik boven de 250 watt kwam dan trok hij het niet.
maar goed de ene voeding is de andere niet.
Edit
Hmm, ik heb het profiel op Energiebesparing gezet en ik zie nog steeds boosts naar 1574 MHz in WattMan.
Ik kan natuurlijk ook proberen om alvast te undervolten alleen moet ik nog even uitzoeken waar te beginnen.
P6 is nu 1150 mV en 1537 MHz
P7 is nu 1200 mV en 1592 Mhz
Dit zijn de instellingen die ik zie zodra ik naar het profiel "Aangepast" zet en en vervolgens de slider van Frequentie uitzet en van Spanningbeheer aanzet.
@DaniëlWW2 gaf aan te beginnen met 990 mV op P6 en 1000 mV op P7 maar dat is wel een behoorlijk verschil lijkt mij.
[ Voor 88% gewijzigd door Mannekino op 27-08-2018 19:51 ]
Die boostclocks zijn iets hoger ja dan de reference Vega's. Begin anders eens met 1040/1050mv.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:39:
Ah, ga direct even proberen, bedankt.
Edit
Hmm, ik heb het profiel op Energiebesparing gezet en ik zie nog steeds boosts naar 1574 MHz in WattMan.
Ik kan natuurlijk ook proberen om alvast te undervolten alleen moet ik nog even uitzoeken waar te beginnen.
P6 is nu 1150 mV en 1537 MHz
P7 is nu 1200 mV en 1592 Mhz
Dit zijn de instellingen die ik zie zodra ik naar het profiel "Aangepast" zet en en vervolgens de slider van Frequentie uitzet en van Spanningbeheer aanzet.
@DaniëlWW2 gaf aan te beginnen met 990 mV op P6 en 1000 mV op P7 maar dat is wel een behoorlijk verschil lijkt mij.
Verwijderd
De RM550X kan wel iets meer dan 550W aan (rated voor 550W maar het kan hoer aan) maar los hiervan, het lijkt mij wel voldoende. Ik weet niet welke CPU hij gebruikt (hij heeft het wel ergens laten weten) maar dat zou niet boven de 200W moeten komen, de rest van het systeem niet boven de 50W, dan blijft er nog 300 W over. Als je de kaart een beetje ondervolt dan kan je het vermogen rond dat van de GTX 1070 krijgen. Nu weet ik niet hoe groot die spikes zijn maar ik denk dat het geen probleem gaat zijn. Een watergekoelde Vega64 en een 8700k op 5,3 GHz. , dat zou ik niet doen met een goede 550W voeding maar dit moet toch nog wel lukken. Maar goed, als hij wil ruilen voor de 650W versie, dit is het moment. Het scheelt slechts ongeveer 10% in prijs dus je hoeft het niet te laten als je denkt het misschien ooit nodig te hebben.Plugin schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:02:
[...]
Had hetzelfde met mijn Cooler Master V-Series 550W. Nu heb ik een Seasonic Focus Plus Gold 750W en geen problemen meer met mijn vega 56.
Denk dat 550w gewoon niet genoeg is voor vega vanwege dat je soms van die power spikes hebt.
Ik denk dat zowel de RM550X als de RM650X een prima keuze zijn. In het ergste geval moet je met die eerste ooit nog eens iets zuiniger gaan klokken, je verliest er niet zoveel performance mee.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:05:
We zullen het zien zodra ik de Corsair RM550x binnen heb. 550W zou in principe de perfecte voeding moeten zijn voor mijn system. De piekbelasting komt met mijn huidige onderdelen uit op 424W en dat is 77% belasting. Ik ben in de veronderstelling dat dergelijke voedingen het meest efficient zijn tussen de 70 en 80% belasting.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 22:29 ]
Verwijderd
Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:29:
Ik heb de 2700X, tja misschien had ik voor de RM650x moeten gaan? Ik kan altijd retour sturen en omruilen natuurlijk.
https://www.tomshardware....ir-rm650x-psu,4611-5.html
Zodat je het goed kan vergelijken. Ik zou me niet zo druk maken om die efficiëntie. Stel dat het 2 procentpunt zou schelen dan zou je bij een vermogen van 450W minder dan 10W verschil hebben. Voor 1 kWh betaal je ongeveer €0,2 (waarschijnlijk net iets minder) dus bij 500 uur gebruik scheelt het €1. Als het je om het milieu gaat, mooi, maar voor de kosten is het niet echt de moeite waard. Stel dat je 20 uur per week zou gamen met een volle belasting (best veel, nietwaar) dan zit je op 1040 uur per jaar en dus pak hem beet €2 per jaar.
Dit is nog niet het volledige verhaal, bij gaming heb je zelden een volle CPU-load. In vergelijking met een pure CPU stresstest (priemgetallen berekenen bijvoorbeeld) is de CPU-load bij gaming een lachertje.
Hier bij Tomshardware wat voorbeelden.
https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html
Meestal kom je niet ver boven de 100W uit voor gaming.
Hier bij Techspot (=Hardware Unboxed)
Het hoogste wat ik zie is 430W bij een 1080 Ti die een hoger vermogen heeft.
Je gaat het dus zeker redden met die 550W voeding met deze hardware. De vraag, heb jij €10 extra over voor wat extra speling en denk jij dat jij die misschien ooit nodig gaat hebben?
Simpele uitleg. Als je 90% efficiëntie hebt bij vermogen X dan zou je in theorie 10/9 keer het vermogen X uit de muur moeten trekken.Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:48:
Stroom aan de muur is anders dan stroom dat door je PC wordt gebruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 22:55 ]
Verwijderd
De VRM's worden ook iets minder warm en dat helpt bij opwarming van de kaart. Bios heb ik geflashed met timings van 1600Mhz geheugen, hierdoor is de max oc beperkt tot 2020mhz (hardware error vrij). Volgens mij zou op standaard timings de 2250 iets sneller zijn maar veel verschil is er niet. Ik heb het verschil in ieder geval nooit getest, maar ik hou van strakke timings
Verwijderd
Die RM650x zou ik gaan overwegen als je je Vega op 1700MHz+ a.k.a vlammenwerper mode wil draaien. Anders heb je die niet nodig.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:29:
Ik heb de 2700X, tja misschien had ik voor de RM650x moeten gaan? Ik kan altijd retour sturen en omruilen natuurlijk.
Heb zelf ook een RM550x en ik kom net aan de 200W met 1500MHz. De RM550x is goed voor minstens 225W. Geen idee wanneer je precies de PCI-E kabel van die voeding overbelast, maar de waarde is meer dan 225W.
[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-08-2018 23:49 ]