LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ja dat zou je inderdaad zeggen. Alles bij elkaar zit ik dan wel op een red devil. Helaas passen er weinig kaarten in mijn kast vanwege de breedte/hoogte. Ik had een reference of de gigabyte willen kopen voor 400/460 euro maar vanwege de levertijd van de gigabyte en de toch nog aanhoudende problemen wou ik op safe spelen. Heb niet gek veel tijd om te gamen en wil mijn tijd niet besteden aan troubleshooten.Astennu schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:27:
[...]
Is het dan niet beter om gewoon meteen voor een 5700 of 5700 XT te gaan? dan hoef je geen andere cooler te kopen en ook geen andere PSU. Als je het geld van de PSU en de cooler bij de kaart van 280 legt zit je al richting een 5700.
Het kopen van een andere psu en koeler staat nog op een laag pitje mocht ik tekort komen met de vega.
__/`\__/`\__
En kan breeder wel? want dan kan je ook gewoon voor een Pulse gaan die is net zo lang als reference.Mistacal schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:34:
[...]
Ja dat zou je inderdaad zeggen. Alles bij elkaar zit ik dan wel op een red devil. Helaas passen er weinig kaarten in mijn kast vanwege de breedte/hoogte. Ik had een reference of de gigabyte willen kopen voor 400/460 euro maar vanwege de levertijd van de gigabyte en de toch nog aanhoudende problemen wou ik op safe spelen. Heb niet gek veel tijd om te gamen en wil mijn tijd niet besteden aan troubleshooten.
Het kopen van een andere psu en koeler staat nog op een laag pitje mocht ik tekort komen met de vega.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik snap die beredenatie dan ook niet helemaal.
Ook dat inderdaad. Hij wordt sowieso heel hoog. Volgens mij ook breeder. Maar volgens mij niet langer.unfor schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:48:
Een GPU met Morpheus2 er op gemonteerd is groter dan welke andere GPU dan ook.
Ik snap die beredenatie dan ook niet helemaal.
De pulse paste niet..Astennu schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:46:
[...]
En kan breeder wel? want dan kan je ook gewoon voor een Pulse gaan die is net zo lang als reference.
Mijn kast is een corsair air 240, max breedte is rond de 120 a 130mm en dan moeten de stekkers er nog wel in kunnen. De hoogte kan tot 4 slots en de lengte ook maximaal.
De morpheus neemt in de breedte niet heel veel toe, ongeveer 10mm en verder alleen in de dikte/hoogte.
[ Voor 31% gewijzigd door Mistacal op 21-09-2019 22:08 ]
__/`\__/`\__
Stekkers bij de pulse steken niet uit zoals bij reference of andere kaarten. Die zitten verder naar binnen.Mistacal schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:06:
[...]
De pulse paste niet..
Mijn kast is een corsair air 240, max breedte is rond de 120 a 130mm en dan moeten de stekkers er nog wel in kunnen. De hoogte kan tot 4 slots en de lengte ook maximaal.
De morpheus neemt in de breedte niet heel veel toe, ongeveer 10mm en verder alleen in de dikte/hoogte.
Klopt, de kaart zelf is te breed. 5mm wel te verstaan. De stekkers bij een reference passen echt net met de zijkant. Heb 90 graden stekker voor als het breder wordt. Een reference vega is 115mm en ik zou naar 123/125mm kunnen tot aan de connectorsAstennu schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:11:
[...]
Stekkers bij de pulse steken niet uit zoals bij reference of andere kaarten. Die zitten verder naar binnen.
__/`\__/`\__
GPU-Z geeft een vermogen van 165W op bios 2 weer.
Superposition: 3948 (Zo uit de doos)
Kaart voorzien van een Vega64 Bios waarmee het het voltage naar 1.35V gaat.De komt neer op een vermogen van 220W
Superposition: 4394 (Enkel bios aangepast)
Voeding trekt het wel aardig nog, wel een 750W laten komen voor de zekerheid
__/`\__/`\__
- undervolten (ongeveer alle voltages tussen P7 950 - 1200mV geprobeerd, allen met dezelfde problemen tot gevolg)
- clock snelheid verlagen
- power limit verlagen / verhogen
- fan curve op standje straaljager
- stock settings
- drivers opnieuw installeren (inc DDU)
- andere PSU
Helaas levert het niks op. Alleen vandaag al 4 keer een vastloper gehad. Laatste keer wezen loggen middels hwinfo waarbij ik geen gekke dingen kon vinden. De GPU werd max 52 gr, HBM 56gr en Hotspot 72gr.
Ik weet mij inmiddels geen raad meer... Nou vroeg ik mij af of dit onder de garantie valt? Ben bang dat als ik het opnieuw via alternate probeer zij weer niks vinden. Hebben jullie nog tips voor mij? Kan je eventueel direct met Gigabyte zaken doen? Heb ze een mailtje gestuurd maar ik was benieuwd naar eventuele ervaringen alhier op Tweakers...
Edit:
Wordt gebruikt in onderstaand systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 125,01 | € 125,01 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 139,- | € 139,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G | € 274,- | € 274,- |
1 | Interne harde schijven | Hitachi Travelstar 5K750, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Wit | € 74,19 | € 74,19 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 31,- | € 31,- |
2 | Ventilatoren | Arctic F12 Silent, 120mm | € 4,89 | € 9,78 |
1 | Geheugen intern | Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB | € 89,54 | € 89,54 |
1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 109,99 | € 109,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 957,41 |
[ Voor 51% gewijzigd door JuriS op 10-11-2019 17:33 ]
Hoi, als ik jou was zou ik een andere voeding proberen. Ik heb zelf ook hiervoor een 650 watt voeding gehad en had ook problemen met mij vega 56. Sinds ik deze heb vervangen voor een RM850x voeding nooit geen vastlopers meer gehad. Zelfs niet met OC.JuriS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:30:
Ben in het bezit van een beruchte pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G. Heb de GPU een aantal maanden geleden al door alternate laten testen ivm veel vastlopers. Zij hadden bij het testen telkens geen problemen. Uiteindelijk heb ik dit geaccepteerd. Leek hierna een periode vreemd genoeg goed te gaan. Laatste tijd sinds ik de nieuwe Call of Duty speel weer toename van vastlopers. Enige wat dan werkt is een harde reset middels de power switch ingedrukt houden. Heb verschillende dingen geprobeerd:
- undervolten (ongeveer alle voltages tussen P7 950 - 1200mV geprobeerd, allen met dezelfde problemen tot gevolg)
- stock settings
- andere PSU
Helaas levert het niks op. Alleen vandaag al 4 keer een vastloper gehad. Laatste keer wezen loggen middels hwinfo waarbij ik geen gekke dingen kon vinden. De GPU werd max 52 gr, HBM 56gr en Hotspot 72gr.
Ik weet mij inmiddels geen raad meer... Nou vroeg ik mij af of dit onder de garantie valt? Ben bang dat als ik het opnieuw via alternate probeer zij weer niks vinden. Hebben jullie nog tips voor mij? Kan je eventueel direct met Gigabyte zaken doen? Heb ze een mailtje gestuurd maar ik was benieuwd naar eventuele ervaringen alhier op Tweakers...
Edit:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed € 125,01 € 125,01 1 Moederborden MSI B450 Gaming Pro Carbon AC € 139,- € 139,- 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G € 274,- € 274,- 1 Interne harde schijven Hitachi Travelstar 5K750, 500GB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen NZXT H500 Wit € 74,19 € 74,19 1 Processorkoeling Cooler Master Hyper 212 Black Edition € 31,- € 31,- 2 Ventilatoren Arctic F12 Silent, 120mm € 4,89 € 9,78 1 Geheugen intern Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB € 89,54 € 89,54 1 Voedingen Corsair RM650x (2018) Zwart € 104,90 € 104,90 1 Solid state drives Samsung 850 EVO 250GB € 109,99 € 109,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 957,41
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Het heeft niks met vermogen nodig, kan hooguit een defecte voeding zijn, maar dat is onwaarschijnlijk. Het is veel waarschijnlijker dat de videokaart defect is. Helaas heeft Alternate een zeer slechte RMA, die vinden meestal niks bij defecte producten en zenden het product dan vervolgens weer defect terug.BarryS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:59:
[...]
Hoi, als ik jou was zou ik een andere voeding proberen. Ik heb zelf ook hiervoor een 650 watt voeding gehad en had ook problemen met mij vega 56. Sinds ik deze heb vervangen voor een RM850x voeding nooit geen vastlopers meer gehad. Zelfs niet met OC.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hmm oke. Had eerder al problemen met een andere voeding, maar toen bleek inderdaad echt de voeding niet naar behoren te werken. Vervolgens deze aangeschaft welke het wel goed deed. Toen begon het gezeur met de vastlopers..-The_Mask- schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:33:
[...]
Het heeft niks met vermogen nodig, kan hooguit een defecte voeding zijn, maar dat is onwaarschijnlijk. Het is veel waarschijnlijker dat de videokaart defect is. Helaas heeft Alternate een zeer slechte RMA, die vinden meestal niks bij defecte producten en zenden het product dan vervolgens weer defect terug.
Erg balen van Alternate... Heb ze nu twee keer laten testen maar ze vinden inderdaad niks. Het vervelende is ook dat het soms 2 dagen niet gebeurd en dan opeens 4 keer op een dag. Erg hinderlijk. Hoop dat Gigabyte zelf wat meer kan bieden.
Wat bij mij het probleem was, was de stroom aansluiting. Check dat je 2 stroom kabels direct uit de voeding komen. Ik had dus 1 kabel gebruikt (met 2 aftakkingen) wat ook constant crashes veroorzaakten.JuriS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:30:
Ben in het bezit van een beruchte pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G. Heb de GPU een aantal maanden geleden al door alternate laten testen ivm veel vastlopers. Zij hadden bij het testen telkens geen problemen. Uiteindelijk heb ik dit geaccepteerd. Leek hierna een periode vreemd genoeg goed te gaan. Laatste tijd sinds ik de nieuwe Call of Duty speel weer toename van vastlopers. Enige wat dan werkt is een harde reset middels de power switch ingedrukt houden. Heb verschillende dingen geprobeerd:
- stock settings
- andere PSU
Edit:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed € 125,01 € 125,01 1 Moederborden MSI B450 Gaming Pro Carbon AC € 139,- € 139,- 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G € 274,- € 274,- 1 Interne harde schijven Hitachi Travelstar 5K750, 500GB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen NZXT H500 Wit € 74,19 € 74,19 1 Processorkoeling Cooler Master Hyper 212 Black Edition € 31,- € 31,- 2 Ventilatoren Arctic F12 Silent, 120mm € 4,89 € 9,78 1 Geheugen intern Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB € 89,54 € 89,54 1 Voedingen Corsair RM650x (2018) Zwart € 104,90 € 104,90 1 Solid state drives Samsung 850 EVO 250GB € 109,99 € 109,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 957,41
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Hier had ik eerst ook last van inderdaad. Tijdens de vorige troubleshoot periode al door middel van twee losse kabels aangesloten.evilpin0 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:37:
[...]
Wat bij mij het probleem was, was de stroom aansluiting. Check dat je 2 stroom kabels direct uit de voeding komen. Ik had dus 1 kabel gebruikt (met 2 aftakkingen) wat ook constant crashes veroorzaakten.
Bleek bij mij toch een CPU probleem. Inmiddels geen vastlopers/crashes meer gehad
Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G
en de
MSI Radeon RX VEGA 64 AIR BOOST 8GB
Nu moet ik dus een knoop doorhakken. Tussen de twee kaarten zit 30euro verschil, dus voor de prijs hoeft het niet echt. Het liefst heb ik de beste performance maar ik had vernomen dat de airboost veel lawaai maakt.
Na enige verdieping zie ik dat de 56 dezelfde prestaties kan leveren als de 64. Zal het dan verstandiger zijn om de 56 te occen naar het niveau van een 64 of zal ik met een 64 langer plezier hebben ivm standaard hogere prestaties? Enig min puntje kan het lawaai zijn
Beiden zijn blowers en dus zeer luidruchtig. Hou de 64 en undervolt die gewoon. Je hebt een aardige kans dat de 64 een betere kwaliteit chip is en er zijn games waar de extra CU's wel worden gebruikt. Het gaan er waarschijnlijk alleen maar meer worden.Waterkoker schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:59:
Tijdens de blackfriday de volgende kaarten in een opwelling gekocht. Waarvan ik dacht dat de 64 uitverkocht was maar deze is tot mijn verrassing toch binnengekomen
Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G
en de
MSI Radeon RX VEGA 64 AIR BOOST 8GB
Nu moet ik dus een knoop doorhakken. Tussen de twee kaarten zit 30euro verschil, dus voor de prijs hoeft het niet echt. Het liefst heb ik de beste performance maar ik had vernomen dat de airboost veel lawaai maakt.
Na enige verdieping zie ik dat de 56 dezelfde prestaties kan leveren als de 64. Zal het dan verstandiger zijn om de 56 te occen naar het niveau van een 64 of zal ik met een 64 langer plezier hebben ivm standaard hogere prestaties? Enig min puntje kan het lawaai zijn
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het is wel de eerste keer dat ik een videokaart met een blowerkoeler koop. Heb over dit model vooral gelezen dat hij erg lawaaiig kan zijn en een behoorlijk heethoofd is. Ook heb ik gelezen dat beide punten effectief aangepakt kunnen worden door middel van undervolten. Nu ben ik vooral benieuwd welke software het beste gebruikt kan worden voor het undervolten en hoe je zo'n undervolt het beste aanpakt?
Waarom niet de Asrock V56 als ik vragen mag? die is nog weer 10% goedkoper.Snorro schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:35:
Ik heb zojuist de pricewatch: MSI Radeon RX Vega 64 Air Boost 8G besteld vanwege de best wel grote drop in prijs. Komende van een HD7970 zal dit een flinke stap vooruit zijn![]()
Het is wel de eerste keer dat ik een videokaart met een blowerkoeler koop. Heb over dit model vooral gelezen dat hij erg lawaaiig kan zijn en een behoorlijk heethoofd is. Ook heb ik gelezen dat beide punten effectief aangepakt kunnen worden door middel van undervolten. Nu ben ik vooral benieuwd welke software het beste gebruikt kan worden voor het undervolten en hoe je zo'n undervolt het beste aanpakt?
Je kan wattman gebruiken of de more power tool. (Die laatste gebruik ik voor de 5700XT (wel nog in samenwerking met wattman) maar ik gebruik die vooral om de max fan speed af te knijpen. Voorheen kon je de target fan speed in wattman instellen maar mensen wilden liever een curve hebben en nu heb je daar geen target fan speed control meer. En een cruve is gewoon shitty en heeft veel te grote stappen ik heb liever de dynamische target fan control om mijn fan te kunnen cappen op 2000RPM.
Mijn zoektocht naar een nieuwe videokaart ging een beetje van hot naar her. Ik heb er eerlijk gezegd niet het geld voor over dat voor de nieuwste generatie videokaarten gevraagd wordt. Dat heb ik eigenlijk nooit gehad (mijn huidige HD7970 is ook in een 'opwelling' gekocht toen hij van de ene op de andere dag voor €250 ipv €350 te koop stond) en met de prijsstellingen van de nieuwste generatie zijn mijn hakken nog meer in het zand gegaan. Binnenkort ben ik echter van plan om (vooral vanwege thuiswerken) de stap van 1080p naar 1440p te maken, waardoor een nieuwe videokaart haast noodzakelijk is geworden om aan mijn gaming behoefte te blijven voldoenAstennu schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:49:
[...]
Waarom niet de Asrock V56 als ik vragen mag? die is nog weer 10% goedkoper.
Dank voor de tips! Ik hoop er komend weekend voor het eerst mee aan de slag te kunnen, terugkoppeling in dit topic zal zeker volgenJe kan wattman gebruiken of de more power tool. (Die laatste gebruik ik voor de 5700XT (wel nog in samenwerking met wattman) maar ik gebruik die vooral om de max fan speed af te knijpen. Voorheen kon je de target fan speed in wattman instellen maar mensen wilden liever een curve hebben en nu heb je daar geen target fan speed control meer. En een cruve is gewoon shitty en heeft veel te grote stappen ik heb liever de dynamische target fan control om mijn fan te kunnen cappen op 2000RPM.
Ah ik zie het al je hebt de Vega 64 voor 279 kunnen kopen. Ik ben vandaag niet wakkerSnorro schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:43:
[...]
Mijn zoektocht naar een nieuwe videokaart ging een beetje van hot naar her. Ik heb er eerlijk gezegd niet het geld voor over dat voor de nieuwste generatie videokaarten gevraagd wordt. Dat heb ik eigenlijk nooit gehad (mijn huidige HD7970 is ook in een 'opwelling' gekocht toen hij van de ene op de andere dag voor €250 ipv €350 te koop stond) en met de prijsstellingen van de nieuwste generatie zijn mijn hakken nog meer in het zand gegaan. Binnenkort ben ik echter van plan om (vooral vanwege thuiswerken) de stap van 1080p naar 1440p te maken, waardoor een nieuwe videokaart haast noodzakelijk is geworden om aan mijn gaming behoefte te blijven voldoenOngeveer een maandje geleden is mijn zoektocht toen begonnen en heb ik op basis van de benchmarks in de Tweakers Navi en GTX 1660 Super (die ik ook nog heb overwogen) reviews geïnventariseerd welke kaarten zouden voldoen aan mijn behoeftes. Op dat moment stond er nog geen Vega64 te koop voor minder dan €400, terwijl het me op basis van zijn prestaties wel een aantrekkelijke optie leek. Toen ik deze aanbieding (in de nasleep van BlackFriday/CyberMonday?) voorbij zag komen heb ik eigenlijk een beetje impulsief de knoop doorgehakt en die Vega56 heb ik nooit beschouwd eerlijk gezegd. Maar als ik even snel terug kijk naar de benchmarks dan doet de Vega64 het zo'n 10-20% beter dan de 56, met dezelfde nadelen vanwege het feit dat het ook een blowerkoeler betreft. Dus ik kan de aankoop zeker nog goedpraten voor mezelf
![]()
[...]
Dank voor de tips! Ik hoop er komend weekend voor het eerst mee aan de slag te kunnen, terugkoppeling in dit topic zal zeker volgen

De 5700 verslaat alles van nVidia al qua prijs prestatie verhouding dus de Vega met deze prijzen al helemaal.
Ik ken de airboost niet maar volgens mij is het zo goed als de reference cooler met een andere kap but not 100% sure.
Exact, volgens de Tweakers Navi review benchmarks doet de Vega64 amper onder voor de 5700, dus toen ik hem voor deze prijs voorbij zag komen kon ik hem niet laten liggen. Het stroomverbruik neem ik dan wel voor lief.Astennu schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:34:
[...]
Ah ik zie het al je hebt de Vega 64 voor 279 kunnen kopen. Ik ben vandaag niet wakkervoor die 20 euro zou ik ook voor de 64 gaan ipv de 56 voor 260. Tov de 5700 is dat een mooie deal. Ze verbruiken wel wat meer maar qua prijs prestatie verhouding is de Vega 64 een stuk beter @ 279 euro.
Het enige 'nadelige' gevolg is dat de rest van m'n upgrade uitgaven nu ook wel in een stroomversnelling zullen belanden: +/- €400 aan cpu/mobo/ram/ssd en €280 voor een nieuwe (extra) monitor
Stroomverbruik is prima te temmen (dat is mijn ervaring tenminste gewoon niet boven de 1000mv komen en bij voorkeur meer richting de 900.Snorro schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:51:
[...]
Exact, volgens de Tweakers Navi review benchmarks doet de Vega64 amper onder voor de 5700, dus toen ik hem voor deze prijs voorbij zag komen kon ik hem niet laten liggen. Het stroomverbruik neem ik dan wel voor lief.
Het enige 'nadelige' gevolg is dat de rest van m'n upgrade uitgaven nu ook wel in een stroomversnelling zullen belanden: +/- €400 aan cpu/mobo/ram/ssd en €280 voor een nieuwe (extra) monitor
Wat voor een CPU/mobo/ram combi heb je dan? Het mote wel heel oud zijn wil dat een beperking grote beperking vormen (of een laag sement cpu bv i3).
i5-4590 met 8Gb DDR3 (mobo weet ik niet exact, maar compatible en niet high-endAstennu schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:58:
[...]
Wat voor een CPU/mobo/ram combi heb je dan? Het mote wel heel oud zijn wil dat een beperking grote beperking vormen (of een laag sement cpu bv i3).
Dit is echter niet de reden van de upgrade. Mijn HDD is overleden en ik draai momenteel enkel op een 128Gb SSD. Nu wil ik in 1x de overstap maken naar een enkele 1Tb M2 SSD voor m'n hele systeem, maar m'n moederbord heeft geen M2 aansluiting. Vandaar het snowball effect naar het gehele upgrade path lol.
I see. De 4590 begint wel tegen zijn limits aan te lopen. Voor dat setje kan je wellicht nog wel iets van 150-170 krijgen.Snorro schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:07:
[...]
i5-4590 met 8Gb DDR3 (mobo weet ik niet exact, maar compatible en niet high-end).
Dit is echter niet de reden van de upgrade. Mijn HDD is overleden en ik draai momenteel enkel op een 128Gb SSD. Nu wil ik in 1x de overstap maken naar een enkele 1Tb M2 SSD voor m'n hele systeem, maar m'n moederbord heeft geen M2 aansluiting. Vandaar het snowball effect naar het gehele upgrade path lol.
En dan zou ik naar een mooie Ryzen 3600 kijken of zo (of je goedkoper wil een 2600(X). Dat is aanzienlijk sneller en heb je ook aardig wat meer cores en vooral meer threads.
Beetje laat - maar wat was het CPU probleem? Ik heb (weliswaar onregelmatiger dan de meesten) ook wel eens een vastnaaier met deze gpu. Ook al alles gedaan: BIOS naar F5, undervolten, extra power, etc etc.JuriS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:01:
[...]
Hier had ik eerst ook last van inderdaad. Tijdens de vorige troubleshoot periode al door middel van twee losse kabels aangesloten.
Bleek bij mij toch een CPU probleem. Inmiddels geen vastlopers/crashes meer gehad
Te weinig voltage bij mijn overclock. Was er bij troubleshooten vanuit gegaan dat CPU niet het probleem zou zijn.. Rookie mistakeHardleers schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:33:
[...]
Beetje laat - maar wat was het CPU probleem? Ik heb (weliswaar onregelmatiger dan de meesten) ook wel eens een vastnaaier met deze gpu. Ook al alles gedaan: BIOS naar F5, undervolten, extra power, etc etc.

Het begon mij toen ook weer vaag te dagen dat als de GPU crashed het bij mij vaak resulteerde in zwart beeld terwijl het nu constant vastlopers waren van mijn pc. Echt een ander probleem dus. Sindsdien geen enkele crash/vastloper gehad
Ik gok op spanningsprobleem - aangezien ik een seasonic m12IIevo 520w heb. Misschien net te oud en ietsjes te krap bemeten. Maar je leest er zoveel verschillende meningen over
Ook dat heb ik nog steeds, met 3 verschillende systemen (waarvan 1 compleet nieuw met 850watt), heb ik dat nog steeds. Zolang ik die kaart niet hard laat werken, blijft hij stabielHardleers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:31:
Nice! Dat zal bij mij niet het probleem zijn - heb niet overclockt. Heel af en toe heb ik het probleem van zwart beeld + fans op 100%. Harde reset is dan enige dat helpt. Alles draait verder wel door, dus is wel echt de kaart.
Ik gok op spanningsprobleem - aangezien ik een seasonic m12IIevo 520w heb. Misschien net te oud en ietsjes te krap bemeten. Maar je leest er zoveel verschillende meningen over
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik gebruik heaven om de gpu te stressen en ik heb nu.
GPU State 6 @ 1537mhz en 980mV
GPU State 7 @ 1632mhz en 980mV
Memory state 3 @ 945mhz en 1000mV
Powerlimit @ 50%
Tot zover draait alles stabiel en de temps (hotspot) blijft ook nabij de 70 graden hangen. Wat is eigenlijk de max temp?
Hebben jullie nog tips wat betreft aanpassingen? Heeft het nog zin om andere gpu/memory states aan te passen?
Mijn doel is om de kaart zo stil mogelijk te krijgen zonder performance verlies
[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 07-12-2019 16:28 ]
[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 07-12-2019 17:53 ]
Mijn ervaring met mijn vega64 is dat er boven de 1650 MHz core de performance achterblijft voor de stroom die je erin moet pompen. Kijk of je hem in P6/7 op 1000mV en 1650 MHz core stabiel krijgt, geheugen is waar je winst kan halen bij bovenstaande instellingen. 1100-1130 MHz is de doelstelling. Hierna afhankelijk van je Silicon ga je hem stabiel undervolten richting 900mV. Als je en stil wilt, zou ik 1600 MHz aanhouden op 900 mV.Waterkoker schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:32:
Nu ik mijn vega 64 binnen heb wil ik deze graag undervolten om het geheel stiller te krijgen.
Ik gebruik heaven om de gpu te stressen en ik heb nu.
GPU State 6 @ 1537mhz en 980mV
GPU State 7 @ 1632mhz en 980mV
Memory state 3 @ 945mhz en 1000mV
Powerlimit @ 50%
Tot zover draait alles stabiel en de temps (hotspot) blijft ook nabij de 70 graden hangen. Wat is eigenlijk de max temp?
Hebben jullie nog tips wat betreft aanpassingen? Heeft het nog zin om andere gpu/memory states aan te passen?
Mijn doel is om de kaart zo stil mogelijk te krijgen zonder performance verlies
Heaven is leuk, vind superposition zelf fijner en furmark voor de burn test.
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Drivers herkennen Furmark en throttelen automatisch. Voor undervolting testen kan je beter eerst snel een programma zoals Unigine Superposition op high draaien en daarna Unigine Heaven of Valley voor iets van twee uur. Dan heb je een aardige basis gelegd. Kan het nog steeds dat games crashen, maar dat is dan meer een kwestie van je targetclock 10MHz verlagen en dan zou je klaar moeten zijn. Als je the Witcher 3 hebt dan kan je die spelen. Crasht vrijwel gegarandeerd binnen 15 minuten als het niet stabiel is. En als je the Witcher 3 niet hebt dan rest de vraag wat er precies mis met je is en waarom je dit nog leest en die game nu niet koopt?Waterkoker schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:45:
Heb zojuist even met Furmark gespeeld. Wanneer ik GPU stress test doe dan wordt de volle 1600mhz van de GPU gebruikt, maar wanneer ik een benchmark doe, dan wordt maar 1200mhz van de gpu gebruikt. Tenzij ik in Wattman de power limit op 50% zet dan pakt de benchmark in Furmark ook de volledige 1600mhz. Hoe kan het dat er zo´n verschil zit tussen de verschillende tests?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Mensen die dit apparaat hebben weten als geen ander hoe een instabiele videokaart je dag kan verzuren. Dit ding is zo erg omhooggekrikt dat het regelmatig je hele pc laat crashen.
Ik heb twee dingen gedaan die ertoe hebben geleid dat mijn PC van 3x crashen per dag naar 1x per maand gegaan is.
1) BIOS: Je moet die bios van dit apparaat flashen naar de meest recente versie. Er zijn genoeg tutorials van mensen die dat beter kunnen uitleggen dan ik, dus omwille van de veiligheid en verantwoordelijkheid laat ik dat aan deze mensen over.
2) Power usage: In de nieuwste versie van Radeon bij tuning moet je het gebruiksprofiel op "Manual" zetten vervolgens zet je "Zero RPM" uit en "Power Usage" op -50%, dat is de laagste setting.
I know, het voelt alsof je je videokaart hiermee beperkt, maar je maakt hier gewoon het overclockwerk van Gigabyte ongedaan. Je krijgt na deze settings de videokaart as designed. Verder moet je opletten, soms besluit Radeon je instellingen te resetten en dan gaat het weer mis.
Is het ideaal? Nee, maar het is wel opeens bruikbaar
[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 31-03-2020 16:04 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Die post van Holtder had betrekking tot de Gigabyte versie van de RX Vega. Zag eerder vandaag een aparte post staan, zal waarschijnlijk hierin gemerged zijn (zie de post/topic niet meer los staan) en dan is het niet meer duidelijk dat het specifiek om de Gigabyte versie ging.-The_Mask- schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:05:
@holtder Als je videokaart defect is kun je hem ook gewoon aanmelden voor garantie. Tenminste als je zeker weet dat het de videokaart is en niet bijvoorbeeld een defecte voeding, want dan kun je ook zoiets krijgen.
https://downloadcenter.in...-NUC8i7HVK?product=126143
https://www.notebookcheck...te-from-AMD.459403.0.html
Eindelijk niet meer vast aan Intel die de drivers nauwelijks update en feitelijk alleen van een blauw Intel jasje voorzag. De laatste update van twaalf maanden geleden. Must have voor iedereen met een laptop of NUC met de Kaby Lake G gpu.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Geen idee of bovenstaande al bekend maar hier vind je wat ervaringen https://forum.hiveos.farm...with-less-than-130w/18128 en de meest gangbare timing zijn her/der ook te vinden. succes:)
[ Voor 41% gewijzigd door AOC op 18-03-2021 01:29 ]
Drivers: correct me if i am wrong, maar aangezien AMD best lang zijn apu's met vega gpu's uitrustte heeft AMD het zichzelf oplegd om de drivers te bliiven supporten. Tot nu toe wordt VEGA nog voorzien van nieuwe drivers, en games zullen dus min of meer supported blijven (ook al is het geen RDNA).
Performance: die lijkt qua benchmarks een beetje hit or miss, maar game afhankelijk vergelijkbaar met een rx5600/6600/2060/1080. In ieder geval geen gekke prestaties voor dit oudje
Stroomverbruik/oc/geluid.
Het gaat hier om refurbished gigabyte vega 56 gaming oc kaarten: dual fan uitvoering: stock zijn dat erg hete en luide kaarten. Aangezien ik zelf een seasonic focus gold heb (ERG berucht icm met VEGA), heb ik besloten de kaart meteen te undervolten. Stock redde de kaart met pijn en moeite 1500 mhz met 1100/1200 mv en een dikke 80+ graden.
Door zelf de max spanning op 975 mv te zetten wordt de kaart niet warmer dan 70 graden. Dit gaat ten kostte van 75 mhz op de clock: nu komt de core niet boven de 1425. Ook kost dit meteen 50 watt minder. Door geluk met samsung HBM kan het geheugen van 800 naar 900 mhz geclockt worden.
Volgens mij was het probleem oorspronkelijk dat vega vanuit de marketing hogere clocks beloofd had dan dat de chips lekker aankunnen. Nu de kaart 6 jaar oud is boeit de ragged edge mij in ieder geval niet, en ga ik voor de sweetspot. Hierop is het echt een heerlijke kaartje.
Verder zijn er dus nog meerdere refurbished kaarten over, die met 3 maanden garantie aangeboden worden. Ik weet het verleden van de kaarten niet, maar ik assume het ergste (mining). Toch maak ik mij weinig zorgen als de kaart de 3 maanden overleefd.
Ik ben benieuwd naar andere tips/trucs van mede tweakers over deze kaarten: zijn er not valkuilen? Is driversupport minder dan ik denk? Of is dit een goede deal?
(P.s. ik ben op absoluut geen enkele manier verbonden aan SI computers, maar wil het graag hebben over dit aanbod)
Goede tip, ik heb er ook eentje besteld, zelf niet nodig maar mooi prijsje dus misschien maak ik mn zoon er blij mee ofzo (heeft nu nog een r9 290).Ardjee schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:23:
Ik heb afgelopen week gezien dat SI Computers enkele refurbished VEGA 56 aanbied voor tussen de 80-130 euro. Aangezien VEGA 56 voor 120 ish tweedehands gaan leek mij het de moeite waard om een vega 56 voor 80,- een kans te geven. Hier mijn bevindingen:
Drivers: correct me if i am wrong, maar aangezien AMD best lang zijn apu's met vega gpu's uitrustte heeft AMD het zichzelf oplegd om de drivers te bliiven supporten. Tot nu toe wordt VEGA nog voorzien van nieuwe drivers, en games zullen dus min of meer supported blijven (ook al is het geen RDNA).
Performance: die lijkt qua benchmarks een beetje hit or miss, maar game afhankelijk vergelijkbaar met een rx5600/6600/2060/1080. In ieder geval geen gekke prestaties voor dit oudje
Stroomverbruik/oc/geluid.
Het gaat hier om refurbished gigabyte vega 56 gaming oc kaarten: dual fan uitvoering: stock zijn dat erg hete en luide kaarten. Aangezien ik zelf een seasonic focus gold heb (ERG berucht icm met VEGA), heb ik besloten de kaart meteen te undervolten. Stock redde de kaart met pijn en moeite 1500 mhz met 1100/1200 mv en een dikke 80+ graden.
Door zelf de max spanning op 975 mv te zetten wordt de kaart niet warmer dan 70 graden. Dit gaat ten kostte van 75 mhz op de clock: nu komt de core niet boven de 1425. Ook kost dit meteen 50 watt minder. Door geluk met samsung HBM kan het geheugen van 800 naar 900 mhz geclockt worden.
Volgens mij was het probleem oorspronkelijk dat vega vanuit de marketing hogere clocks beloofd had dan dat de chips lekker aankunnen. Nu de kaart 6 jaar oud is boeit de ragged edge mij in ieder geval niet, en ga ik voor de sweetspot. Hierop is het echt een heerlijke kaartje.
Verder zijn er dus nog meerdere refurbished kaarten over, die met 3 maanden garantie aangeboden worden. Ik weet het verleden van de kaarten niet, maar ik assume het ergste (mining). Toch maak ik mij weinig zorgen als de kaart de 3 maanden overleefd.
Ik ben benieuwd naar andere tips/trucs van mede tweakers over deze kaarten: zijn er not valkuilen? Is driversupport minder dan ik denk? Of is dit een goede deal?
(P.s. ik ben op absoluut geen enkele manier verbonden aan SI computers, maar wil het graag hebben over dit aanbod)
Zag dat de 2e hands prijzen beginnen bij zo'n 120 euro dus prijs is top! Zijn alle Vega 56 te flashen naar 64 of alleen sommige modellen?
Ik weet het niet zeker, maar het flashen had te maken met het geheugen: volgens mij moet je minstens een kaart met samsung geheugen nodig. Geen idee wat de andere voorwaardes zijn.meljor schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:46:
[...]
Goede tip, ik heb er ook eentje besteld, zelf niet nodig maar mooi prijsje dus misschien maak ik mn zoon er blij mee ofzo (heeft nu nog een r9 290).
Zag dat de 2e hands prijzen beginnen bij zo'n 120 euro dus prijs is top! Zijn alle Vega 56 te flashen naar 64 of alleen sommige modellen?
Ik ga misschien na het verlopen van de garantie de kaart flashen, maar ik wil eigenlijk geen risico lopen zolang die het voor mij prima doet.
Beetje schoongemaakt en maar ff getest. Heb dit gedaan met een 13600kf dus mega cpu overkill. Maar prima kaart voor dat geld!
En volgens mij een zeer goede sample: 950mhz op het geheugen en 1700mhz op de core is geen probleem en kaart blijft zon 60 graden op de gpu, wel wat luid. Dit bij een voltage van 1100mv (standaard was 1200mv in de driver).
Maar compleet stock deed hij al 1640mhz/800mhz dus prima kaart. Ding haalt scores in 3dmark die een fractie hoger zijn dan vega64 en gtx1080 toen, uiteraard een zeer snelle cpu en veel betere drivers nu maar toch mooi.
Leuk speelgoed, nu eerst mijn eigen kaart er maar weer in en es bedenken wat ik er precies mee ga doen
[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 06-05-2023 20:49 ]
Verwijderd
Maar pas op met OC's op dat HBM geheugen; dat schijnt nogal snel te gaan degraderen. Die houdt op ten duur de kloks niet goed meer vast / instabiel / chrashen. En pas ook op met washer mods / teveel pressure van de heatsink op de chip. Dat is enorm fragiel.
https://www.gamersnexus.n...rsus-power-modded-vega-56
Hier is een power mod van 250% toegepast, en het verbruik ff met 200W gestegen was. Het is mogelijk die dingen richting 1070/1080 performance te krijgen maar vaak met een asociaal hoog verbruik. En koeling is gewoon hard nodig op zulke levels.
Ik heb zelf verder gespeeld, en aangezien ik mijn eigen stroom betaal ben ik maar gegaan voor iets mindere performance voor veel minder stroom.meljor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:46:
Vandaag binnen gekregen. Kaart was behoorlijk vuil op de i/o kant. Zwart smeersel dat stonk naar olie en ook de poorten zelf hadden nogal wat aanslag/corrosie...
Beetje schoongemaakt en maar ff getest. Heb dit gedaan met een 13600kf dus mega cpu overkill. Maar prima kaart voor dat geld!
En volgens mij een zeer goede sample: 950mhz op het geheugen en 1700mhz op de core is geen probleem en kaart blijft zon 60 graden op de gpu, wel wat luid. Dit bij een voltage van 1100mv (standaard was 1200mv in de driver).
Maar compleet stock deed hij al 1640mhz/800mhz dus prima kaart. Ding haalt scores in 3dmark die een fractie hoger zijn dan vega64 en gtx1080 toen, uiteraard een zeer snelle cpu en veel betere drivers nu maar toch mooi.
Leuk speelgoed, nu eerst mijn eigen kaart er maar weer in en es bedenken wat ik er precies mee ga doen
Nu draai ik op 975 mV, met een clockspeed van ong 1425 MHz. Het geheugen is van samsung, en heb ik op 900 MHz draaien (ipv 800). Aangezien Vega 64 op 950 zou moeten draaien vond ik 900 MHz een mooie uitgangpositie.
Verder ben ik ook erg blij dat ik weer actieve driver support heb. Dat miste mijn Fury waardoor ik toch soms wat issues had met wat indie games.
In ieder geval een erg leuke upgrade geweest, en voor 80 euro echt niet verkeerd.
Wel enkele keren gehad dat mijn scherm even op zwart sprong, maar ik vermoed eerder dat ik per ongeluk met mijn tafelpoot tegen de displayport kabel aan zat.
Ik ben benieuwd hoe lang ik nu met deze kaart kan gaan doen.
het is helaas maar een kortstondig genoegen geweest. De Vega RX GL en GH lopen al even niet meer mee met de reguliere AMD updates. De laatste is nu weer uitsluitend bij Intel te krijgen: https://www.intel.com/con...-nuc8i7hnk-nuc8i7hvk.htmldirkjesdirk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:36:
Even een berichtje voor iedereen met een Kaby Lake Intel met on die RX Vega GPU: eindelijk kan de driver hiervan gewoon via de normale AMD drivers worden geupdated!
https://downloadcenter.in...-NUC8i7HVK?product=126143
https://www.notebookcheck...te-from-AMD.459403.0.html
Eindelijk niet meer vast aan Intel die de drivers nauwelijks update en feitelijk alleen van een blauw Intel jasje voorzag. De laatste update van twaalf maanden geleden. Must have voor iedereen met een laptop of NUC met de Kaby Lake G gpu.
Ik vrees dat het ook echt de laatste is.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...