AMD RX Vega Ervaringen topic

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23

Pindamann

Human

Wekko306 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Dan zou ik zeker eens een oudere versie van de AMD drivers proberen. Sowieso is dat natuurlijk iets simpels en vrij snelste om te doen, hopelijk is dat het anders kan het je veel tijd kosten om verder uit te pluizen.

Overigens heb ik met mijn Vega64 Strix ook regelmatig gehad dat mijn profielen crashten en terug gingen naar stock balanced. Ik heb hem daar nu maar op laten staan. Sowieso heb ik vrij weinig tijd, als ik dan eens achter de PC zit wil ik onbekommerd gamen en vooral niet uren zitten pielen met aangepaste profielen en het nog niet echt goed krijgen.

Overigens zat ik gisteren even Hitman en BF1 te doen en m'n temps in de gaten te houden met GPU Z, die VR SOC ging gewoon naar 115°C wat me toch vrij hoog lijkt.
Hoewel VRM's schijnbaar zonder problemen op 125C mogen werken, wilde ik ook kijken of de temperatuur wat lager kon. Ik liep zelf richting de 109 graden (nagenoeg hetzelfde dus). Daarom heb ik ook uuuuren zitten pielen met undervolten. Ik ben zelf uitgekomen op:

1900 rpm fantarget
power limit +20%
60 core temp target
1000mv (core+hbm)
1630mhz core (in praktijk schommelt dat tussen 1500-1560
1000mhz hbm

Dat zorgt er iniedergeval al voor dat bij mij de vrm core volgens mij niet meer boven de 90 uit komt in de praktijk en vaak ook wel op 70-80 zit in spellen die niet 100% load continu halen.

Eventueel wil ik mijn wattman profiel wel eens online zetten als die ook stabiel draait op jouw kaart. Bij het opstarten van de PC check ik altijd even GPU-Z of het profiel actief is en pas het profiel daarna toe of sluit GPU-Z als het wattman profiel al is ingeladen.

Edit: dit is met de Asus Strix Vega 64. Undervolten schijnt sowieso een goede manier te zijn om een betere overclock te krijgen/minder gethrottel van je core snelheid. Scheelt ook een boel in warmte, want ik zit nu op max 215w ipv 300w

[ Voor 8% gewijzigd door Pindamann op 03-07-2018 20:35 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:13
vega 56 nitro+
https://www.caseking.de/s...192-mb-hmb2-gcsp-186.html
Modbreak:Dit is een ervaringentopic. Meldingen mbt levertijden kunnnen in [AMD Radeon RX Series] Levertijden & Beschikbaarheid

Ging het je daar niet om? Neem dan de moeite om een volledige post te schrijven ipv alleen een link te spammen.

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 04-07-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
Pindamann schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Hoewel VRM's schijnbaar op 125C mogen werken, vond ik het ook vrij hoog. Ik liep zelf richting de 109 graden (nagenoeg hetzelfde dus). Daarom heb ik ook uuuuren zitten pielen met undervolten. Ik ben zelf uitgekomen op:

1900 rpm fantarget
65 core temp target
1000mv (core+hbm)
1000mhz hbm

Dat zorgt er iniedergeval al voor dat bij mij de vrm core volgens mij niet meer boven de 90 uit komt in de praktijk en vaak ook wel op 70-80 zit in spellen die niet 100% load continu halen.

Eventueel wil ik mijn wattman profiel wel eens online zetten als die ook stabiel draait op jouw kaart. Bij het opstarten van de PC check ik altijd even GPU-Z of het profiel actief is en pas het profiel daarna toe of sluit GPU-Z als het wattman profiel al is ingeladen.
Is dat ook met een Strix versie? Dank voor het delen, ik zal het binnenkort eens proberen met die instellingen en kijken of het stabiel lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lord_Dain schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:37:
WTF doe je met je Vega's dan? Bak je er eitjes op?
Je had me beter kunne quoten of taggen ;) RC5-72 :Y Build log: [CiP]CrunchBak

Trouwens het undervolten is opgelost Adreline Pro 17.12.1 en de 2 kaarten kunnen undervolt en overclockt worden :/ AMD WHY :F

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 03-07-2018 20:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die V64 LC is een gigantische heethoofd, ja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kv0WiGe.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
@Blaat, Ik heb toch maar een complete Win10 reinstall gedaan, incl. format van mijn Boot/OS disk. Tot op heden nog niet zwaar gegamed maar nog geen crashes in ieder geval.

@Wekko306 die hoge temps zijn/waren voor mij ook de reden om te undervolten, maar als ie geen herrie maakt, jouw keuze :) de stock was net een vliegtuig :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 05-07-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Inmiddels zijn we bijna een week verder. Tot dusver heb ik een reset gehad van mijn Wattman profiel. Ondertussen zal de PC minstens twintig keer gereboot zijn. Dat is voor mij een enorme verbetering. Het is nog steeds niet perfect, maar veel beter. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

101 graden VRM is niet echt gezond. Rondom liggende componenten krijgen daar echt wel last van. Probleem is is dat de kaart zelf ook de warmte weet te verspreiden, en vooral bij kaarten met nog GDDR chips het nooit echt bevorderlijk kan zijn als deze richting de 100 graden draaien. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/10/02-EVGA-GTX-1080-FTW-Furmark.png

Maar ja. Fabrikanten stoppen er bare minimum in qua koeling en verwachten ook niet dat de kaart langer dan gestelde garantietermijn nog draaien mag. Schoorsteen moet blijven roken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:10:
101 graden VRM is niet echt gezond. Rondom liggende componenten krijgen daar echt wel last van. Probleem is is dat de kaart zelf ook de warmte weet te verspreiden, en vooral bij kaarten met nog GDDR chips het nooit echt bevorderlijk kan zijn als deze richting de 100 graden draaien. :P

[afbeelding]

Maar ja. Fabrikanten stoppen er bare minimum in qua koeling en verwachten ook niet dat de kaart langer dan gestelde garantietermijn nog draaien mag. Schoorsteen moet blijven roken he.
Die 101 is niet de VRM temp maar de GPU hot spot, een totaal ander beestje.

Zelfs bij mijn custom loop met een 60cm dikke 480mm radiator bereikt de hot spot ook bijna 70 graden. Ik weet ook niet precies wat die temperatuur precies is want de delta met de GPU temp is eigenlijk altijd meer dan 20 graden (wat mij in het geval van een custom loop onmogelijk lijkt).
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:32:
Ja die V64 LC is een gigantische heethoofd, ja...

[afbeelding]
Die 120mm radiator is ook eigenlijk niet genoeg voor een Vega 64. Met een warmteafgifte van meer dan 200w wil je eigenlijk al minstens 240mm hebben om de temperatuur onder controle te houden. Mijn vuistregel is, als je watertemperatuur boven de 50 graden komt heb je niet genoeg koelvermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 09-07-2018 09:01 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Pindamann schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Hoewel VRM's schijnbaar zonder problemen op 125C mogen werken, wilde ik ook kijken of de temperatuur wat lager kon. Ik liep zelf richting de 109 graden (nagenoeg hetzelfde dus). Daarom heb ik ook uuuuren zitten pielen met undervolten. Ik ben zelf uitgekomen op:

1900 rpm fantarget
power limit +20%
60 core temp target
1000mv (core+hbm)
1000mhz hbm

Edit: dit is met de Asus Strix Vega 64. Undervolten schijnt sowieso een goede manier te zijn om een betere overclock te krijgen/minder gethrottel van je core snelheid. Scheelt ook een boel in warmte, want ik zit nu op max 215w ipv 300w
Vanochtend eindelijk er aan toegekomen om je settings toe te passen en wat BF1 te doen. VR SOC lijkt nu max 90 graden te worden, de rest wat lager met een GPU temp van nog geen 70 graden en GPU power draw volgens GPU Z van iets meer dan 200W. De fans gaan wel flink harder draaien nu, heb een max staan van 2580.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann

Pindamann

Human

Wekko306 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Vanochtend eindelijk er aan toegekomen om je settings toe te passen en wat BF1 te doen. VR SOC lijkt nu max 90 graden te worden, de rest wat lager met een GPU temp van nog geen 70 graden en GPU power draw volgens GPU Z van iets meer dan 200W. De fans gaan wel flink harder draaien nu, heb een max staan van 2580.
Je zou denken dat de fans minder hard hoeven te draaien? Misschien kun je het nog wat tweaken?

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Pindamann schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Je zou denken dat de fans minder hard hoeven te draaien? Misschien kun je het nog wat tweaken?
Lijkt me ook inderdaad. Ik denk dat het door de target temp komt, die nu dus een stuk lager ingesteld staat dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann

Pindamann

Human

Wekko306 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Lijkt me ook inderdaad. Ik denk dat het door de target temp komt, die nu dus een stuk lager ingesteld staat dan voorheen.
Oh dat zou kunnen ja, ik heb 60 aangehouden omdat bij mij de fans dan niet heel erg storend zijn. Evt kun je die dan wel ophogen toch? Maakt voor de overclock waarschijnlijk niet uit. 75 is volgens mij standaard, en dan is ie een stuk stiller. Evt kun je 70 proberen?

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Pindamann schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:39:
[...]

Oh dat zou kunnen ja, ik heb 60 aangehouden omdat bij mij de fans dan niet heel erg storend zijn. Evt kun je die dan wel ophogen toch? Maakt voor de overclock waarschijnlijk niet uit. 75 is volgens mij standaard, en dan is ie een stuk stiller. Evt kun je 70 proberen?
Daar moet ik inderdaad nog eens wat verder mee spelen. Ben bang dat die VR SOC dan ook weer vlot naar de 100+ gaat maar er is natuurlijk maar 1 manier om daar achter te komen. Overigens game ik altijd met een headset op dus enorm storend is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Echt AMD, why? :')
Een paar dagen geleden de nieuwste drivers eens geïnstalleerd, en profiel resetting is weer vrijwel dagelijks aan de orde. |:(

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Dat is best wel irritant ja.

[ Voor 194% gewijzigd door Plugin op 17-07-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekko306 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 07:39:
[...]

Daar moet ik inderdaad nog eens wat verder mee spelen. Ben bang dat die VR SOC dan ook weer vlot naar de 100+ gaat maar er is natuurlijk maar 1 manier om daar achter te komen. Overigens game ik altijd met een headset op dus enorm storend is het ook niet.
Toen ik die hotspot temp van 100*C zag en dik 70-80*C op de VRM heb ik mijn Vega per direct verkocht...zulke temperaturen op water vind ik niet kunnen. Ik vraag mij af hoe snel die pompjes gaan sterven onder 60*C watertemperatuur. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Echt AMD, why 2.0? :-(
18.6.1 heeft mijn undervolt ook net over het randje van stabiliteit gedrukt. Gaan we maar 18.7.1 proberen, want anders kan ik weer aan de slag met een stabiele clock en voltage vinden, of gewoon lui de clockspeed 50MHz verlagen en het zo laten. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 20:49

star-saber

Ryzen

Heb dit topic beetje doorgespit maar zien voornamelijk ervaringen met overclock's e.d.

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe doet de Vega het out of the box ?
Is de kaart stabiel en hoe zijn de drivers?

Heb momenteel een R9-285 welke ik wil vervangen door deze.

[ Voor 9% gewijzigd door star-saber op 26-07-2018 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

star-saber schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 07:16:
Heb dit topic beetje doorgespit maar zien voornamelijk ervaringen met overclock's e.d.

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe doet de Vega het out of the box ?
Is de kaart stabiel en hoe zijn de drivers?

Heb momenteel een R9-285 welke ik wil vervangen door deze.
Heb mijn Vega 56 Strix nu een weekje en de out-of-the-box experience als in 'werkt zoals het moet werken' was voor mij prima.

Stabiel: ja;
Out-of-the-box bruikbaar: ja;
Optimale performance out-of-the-box: niet echt.

Met wat kleine tweaks zoals het verlagen van het core voltage (1200mV naar 1070mV) en powerlimit naar +50% zorgt bij mij bijvoorbeeld voor een core clock die veel constanter is (en wat hoger) met een lagere power draw volgens GPU-Z. Gooi er een kleine memory overclock bij (800 naar 900MHz) en je bent zo 1500 punten rijker in firestrike (ging van ~21000 naar ~23000). Wat tevens grofweg 5fps winst in games betekend (afhankelijk van de game).

TLDR: Ik verlies een kleine 10% aan performance bij standaard settings t.o.v. mijn undervolt/memory OC settings

Gaat overigens een flinke sprong worden als je de R9-285 firestrike graphics score mag geloven (9000).

[ Voor 10% gewijzigd door blmp op 26-07-2018 13:13 . Reden: update tldr statement ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

blmp schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:25:
[...]

Heb mijn Vega 56 Strix nu een weekje en de out-of-the-box experience als in 'werkt zoals het moet werken' was voor mij prima.

Stabiel: ja;
Out-of-the-box bruikbaar: ja;
Optimale performance out-of-the-box: niet echt.

Met wat kleine tweaks zoals het verlagen van het core voltage (1200mV naar 1070mV) en powerlimit naar +50% zorgt bij mij bijvoorbeeld voor een core clock die veel constanter is (en wat hoger) met een lagere power draw volgens GPU-Z. Gooi er een kleine memory overclock bij (800 naar 900MHz) en je bent zo 1500 punten rijker in firestrike (ging van ~21000 naar ~23000). Wat tevens grofweg 5fps winst in games betekend (afhankelijk van de game).

TLDR: Je verliest tot wel 10% performance bij standaard settings althans bij mijn Asus Strix variant

Gaat overigens een flinke sprong worden als je de R9-285 firestrike graphics score mag geloven (9000).
Kijk hier heb ik wat aan :)
Bedankt

Ik wil uiteindelijk wel gaan undervolten e.d. maar heb niet veel zin om eerst de boel stabiel te moeten krijgen op standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En nu begint het, laten we zeggen interesant te worden met mijn Vega...

Paar uur geleden crashte de boel uit CoH 2. Niet back to desktop, nee bevroren en toen doken er opeens artifacts op. Altijd een plezierige ervaring. Rebooten duurt ook een eeuwigheid als je dat ziet...

Afijn, reboot werkte en toen ging ik eens kijken of ik het kon repliceren. Dat duurde even, maar uiteindelijk lukte het met Unigine Heaven 4.0. Vreemd genoeg pas na een paar pogingen. Kreeg binnen 20 seconden opeens strepen door het scherm. Meteen bench uit en mijn HBM2 clock naar 800MHz teruggezet, en dat lijkt de oplossing te zijn.

Ik weet dat HBM2 zeer gevoelig is voor temperatuur, maar dit is niet de eerste keer dat ik de HBM2 clock moet verlagen omdat het opeens niet meer stabiel is. Bij release haalde ik nog 935MHz, vlak daarna moest ik terug naar 920MHz, 910MHz en uiteindelijk heb ik ruim negen maanden, 900MHz stabiel gedraaid. Het is hier echt bloedheet met een kamer vol uit het zuiden. Dakkapel en rolluik houden maar zoveel hitte tegen. Rolluik is uiteraard overdag helemaal dicht op het moment, maar de ramen zijn tegen de avond gewoon warm, zo warm dat ze onderhand dienen als radiatoren. De temperaturen voor de videokaart zullen dus ook wat minder optimaal zijn.

Toch begin ik te vermoeden dat het niet alleen de temperaturen zijn. Er gaan al lange tijd verhalen rond dat HMB2 degradeert als het over bepaalde temperaturen gaat. Met een stock cooler hou je het spul ook niet koel. Ik ben het dus eigenlijk wel zat met HBM2, en ga het *(voorlopig) bij 801MHz houden. Waarom 801MHz? Nou zodat ik meteen kan zien of mijn profiel wederom gereset is. Ik zet om die reden ook altijd even de AMD overlay aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
ik heb de vega in een inwin a1 kastje dus de kaart hang met zijn fans naar onder ik heb 2x12 cm fans eronder die blazen tegen de kaart aan de kaart blijft nu wel lekker koel bij mij binnen was het 30 c vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beaudog schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:55:
ik heb de vega in een inwin a1 kastje dus de kaart hang met zijn fans naar onder ik heb 2x12 cm fans eronder die blazen tegen de kaart aan de kaart blijft nu wel lekker koel bij mij binnen was het 30 c vanmiddag.
Dat kan ik wel eens proberen ja. Heb nog wel wat ventilatoren liggen, en met een beetje tape kan ik het aan mijn voeding plakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Dat kan echt geen kwaad de inwin heeft in de bodem al plek voor 2 x 12cm fans ik had het eerst omgedraaid dat de warme lucht werd afgevoerd maar dat had niet het gewenste effect dus toen maar omgedraaid dat werkte goed
Met msi after burner heb ik de fans continu op 37 procent draaien van de vega kaart ,powerlimit
Op +50 en core voltage op -100 mv en uitgebreide sync aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Laatste paar maand ook last van dat spellen crashen naar desktop (soms met een melding dat de driver is gecrashed of zoiets), denk door dat de kaart te heet wordt met dit weer? Zelfs met wattman op ''energiebesparing'' maakt geen verschil..
En zelfs civilization crashed en daar heeft ie niet veel werk mee dus wellicht toch iets anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Plugin op 28-07-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

inmiddels kaart binnen maar begrijp niet echt veel van wattman software.
weet iemand een goeie site met uitleg ?

voor nu wil ik alleen dat kaart wat zuiniger werkt vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Je kan ook kiezen voor de standaard profielen, o.a. ''Energiebesparing'', daar verbruikt de kaart een stuk minder en is lekker makkelijk :)

Met ALT + R > opties voor meetgegevens > meetgegevens weergeven, krijg je een overlay en kan je zie o.a. hoeveel je kaart verbruikt (of met bv de app van AMD voor je telefoon).

[ Voor 40% gewijzigd door Plugin op 28-07-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Plugin schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:11:
Je kan ook kiezen voor de standaard profielen, o.a. ''Energiebesparing'', daar verbruikt de kaart een stuk minder en is lekker makkelijk :)

Met ALT + R > opties voor meetgegevens > meetgegevens weergeven, krijg je een overlay en kan je zie o.a. hoeveel je kaart verbruikt (of met bv de app van AMD voor je telefoon).
bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beaudog schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:55:
Dat kan echt geen kwaad de inwin heeft in de bodem al plek voor 2 x 12cm fans ik had het eerst omgedraaid dat de warme lucht werd afgevoerd maar dat had niet het gewenste effect dus toen maar omgedraaid dat werkte goed
Met msi after burner heb ik de fans continu op 37 procent draaien van de vega kaart ,powerlimit
Op +50 en core voltage op -100 mv en uitgebreide sync aan .
Ik heb zelf wel een wat grotere behuizing. Nog een goede oude CM690II uit een periode dat behuizingen nog voor airflow zorgde. Maar ik heb net een 140mm ventilator op de bodem gelegd die gedeeltelijk bedekt is met PSU kabels. Alsnog lijkt het zo enkel graden eraf gehaald te hebben gehaald. Best handig dus en iets dat ik wat eerder had kunnen bedenken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:15:
[...]

Ik heb zelf wel een wat grotere behuizing. Nog een goede oude CM690II uit een periode dat behuizingen nog voor airflow zorgde. Maar ik heb net een 140mm ventilator op de bodem gelegd die gedeeltelijk bedekt is met PSU kabels. Alsnog lijkt het zo enkel graden eraf gehaald te hebben gehaald. Best handig dus en iets dat ik wat eerder had kunnen bedenken. :P
Mooi toch wat er graden eraf, ik heb zelf een tijd doom en wolfenstein 2 gespeeld en kom niet boven de 70c uit .
het is een beetje verschillend qua game .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:32:
En nu begint het, laten we zeggen interesant te worden met mijn Vega...
https://www.reddit.com/r/...ga/vega_hbm2_degredation/

Je zou niet de enige zijn. Edit: Benchen met Hwinfo als het kan. Kan je enige memory errors eruit vissen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2018 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:41:
[...]

https://www.reddit.com/r/...ga/vega_hbm2_degredation/

Je zou niet de enige zijn. Edit: Benchen met Hwinfo als het kan. Kan je enige memory errors eruit vissen.
Tja, die benchmark geeft me volgens mij alleen maar CPU score.
Wel Superposition weer eens gedraaid. Tja, volgens mij ben ik nog nooit over de 4000 gegaan en ik heb voor zover ik weet alle scores opgeslagen. Ik denk dus dat er geen sprake is van degradatie. Verder zorgt die ventilator echt voor een groot verschil hier. Normaal gesproken zou de boel gaan trottelen tijdens een run, nu niet. Nee, zat perfect rond de 1470MHz, precies hoe AMD, Vega adverteerde. :*) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NOGiKmKlLdjCv15voh5PfY4v/full.png

Ik denk dat er dus geen degradatie optreed. Uiteraard blijf ik het in de gaten houden aangezien deze Vega het waarschijnlijk tot 2020 vol zal moeten houden. Voor een post GCN architectuur verwacht ik namelijk niks snellers uit het rode kamp dan Vega. Naar het groene kamp overstappen zou een wanhoopsdaad zijn voor mij. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-07-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

star-saber schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:09:
inmiddels kaart binnen maar begrijp niet echt veel van wattman software.
weet iemand een goeie site met uitleg ?

voor nu wil ik alleen dat kaart wat zuiniger werkt vooralsnog.
Wellicht is een tool als WattTool of OverdriveNTool wat overzichtelijker? Doet in principe hetzelfde.

[ Voor 19% gewijzigd door blmp op 29-07-2018 11:56 . Reden: overdriventool toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
blmp schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:50:
[...]

Wellicht is een tool als WattTool wat overzichtelijker? Doet in principe hetzelfde.

https://www.overclock.net...eaking-rx-400-series.html
Dacht dat die niet meer werkte met de laatste amd drivers?

[ Voor 11% gewijzigd door Plugin op 29-07-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Plugin schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Dacht dat die niet meer werkte met de laatste amd drivers?
Hmm ... tot vrij recentelijk nog gebruikt zonder problemen maar zou kunnen. Heb anders OverdriveNTool toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:00:
[...]

Toen ik die hotspot temp van 100*C zag en dik 70-80*C op de VRM heb ik mijn Vega per direct verkocht...zulke temperaturen op water vind ik niet kunnen. Ik vraag mij af hoe snel die pompjes gaan sterven onder 60*C watertemperatuur. 8)7
Wat een disinfo, de component van de hotspot komt blijkbaar niet in contact met de koeling anders zou deze temp op die plek niet zo hoog zijn. Dus die temps komen ook niet in de waterloop terecht. Mijn GPU hotspot kan af en toe richting de 75-80 maar mijn watertemp is nooit hoger dan 45 graden.

Ik lees dat mensen die tussen de backplate en de achterkant van de gpu cooling pads hebben gebruikt óf statisch pressure fans op de achterkant van de GPU hebben gezet, de temps zeer laag houden.

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046994349.pdf (thermal pads locatie, pagina 3).

edit: vandaag de backplate besteld, laat nog weten wat de GPU hotspot temp doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Lord_Dain op 29-07-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Lord_Dain schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:47:
[...]

Wat een disinfo, de component van de hotspot komt blijkbaar niet in contact met de koeling anders zou deze temp op die plek niet zo hoog zijn. Dus die temps komen ook niet in de waterloop terecht. Mijn GPU hotspot kan af en toe richting de 75-80 maar mijn watertemp is nooit hoger dan 45 graden.

Ik lees dat mensen die tussen de backplate en de achterkant van de gpu cooling pads hebben gebruikt óf statisch pressure fans op de achterkant van de GPU hebben gezet, de temps zeer laag houden.

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046994349.pdf (thermal pads locatie, pagina 3).

edit: vandaag de backplate besteld, laat nog weten wat de GPU hotspot temp doet.
Het zou zomaar kunnen. Ik heb die thermal pads tussen de PCB en de backplate en zonder actieve airflow om de GPU heen wordt de GPU hot spot niet warmer dan 70 graden.

Ik geloof zomaar dat die 70 graden daarop slaat want de backplate wordt te warm om aan te raken onder zware load, ondanks het full cover waterblok. Ik zou voor de grap eens een fan erop moeten zetten om te zien wat voor effect dat heeft.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Dat met die fans werkt wel goed de strix
Komt niet boven de 70c uit heb nog een fan aan de zijkant die lucht afvoert de backplate wordt niet heet meer, meer lauw
Voor de rest zit ik meestal over 1500 mhz Heen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Ik heb op dit moment de Asus Vega 64 OC op 1 volt draaien stabiel en haal zonder problemen over de 1600Mhz
Kan nu even niet kijken hoeveel precies, zit op werk.
power staat op +20%

2x fans van 200mm in mijn kast blazen op de kaart rechtstreeks. dat helpt.
geheugen staat standaard op 945 Mhz. daar kom ik liever niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

star-saber schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:56:
Ik heb op dit moment de Asus Vega 64 OC op 1 volt draaien stabiel en haal zonder problemen over de 1600Mhz
Kan nu even niet kijken hoeveel precies, zit op werk.
power staat op +20%

2x fans van 200mm in mijn kast blazen op de kaart rechtstreeks. dat helpt.
geheugen staat standaard op 945 Mhz. daar kom ik liever niet aan
Dan heb je een heel erg goede chip! Gefeliciteerd, je hebt de silicon lottery gewonnen.

Meestal komen Vega chips op 1000mV rond de 1500MHz of iets daarboven maar heel veel meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Probleem van game crashes opgelost. Werk geheugen draaide niet 100% stabiel op de XMP timings. Lijkt erop dat daarom mijn profiel ook (tot nu toe althans) blijft werken zonder reset.
Nu alles 100% stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ook maar weer eens een bench gedraaid. Mijn RX Vega draait zonder probleem op 1634Mhz. Ik heb de P7 op 1652Mhz staan. Meen me te herinneren dat ie voorheen iets lager draaide, maar kan ook zijn dat ik mijn instellingen ietsjes anders heb staan. Hotspot word net over de 60 graden en ik heb de stock backplate er op zitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dOVCecS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Lord_Dain Ik moet zeggen dat deze score me eigenlijk wel tegenvalt voor een Vega met een open loop.
Als ik met mijn stock RX Vega 56 net over de 4000 punten kom, dan is 4670 niet bijzonder. Gooi je er nu niet veel te veel voltage tegenaan of loop je niet tegen een CPU bottleneck? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De CPU heeft een load van lik mijn vestje dus dat lijkt me zeker niet. Dit is 1100mv. Zou nog iets lager kunnen gaan maar ben te lui om elke keer die 'lange' film te moeten zien na de honderden keren vorig jaar :P

edit: blijft lachen op Turbo hangt ie rond de 1600Mhz en ramt ie er 250W doorheen.. hahaha
edit: hmm er is toch iets aan de hand. power draw is bijna 240W met dikke undervolt waar deze voorheen rond de 200W lag. drivers??
edit3: alles weer onder controle. 1070mv is toch iets te hoog, op 1000mv is het weer netjes beneden de 200W :) slechts 100 puntjes minder qua score ook.

[ Voor 49% gewijzigd door Lord_Dain op 31-07-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja ik dacht ook al. Ik blijf ook bij de 1000mv omdat daarboven de efficiëntie totaal uit het raam word gegooid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:36
Kan ik hier ook terecht met ervaringen over de RX580 8G?

Ik heb de gaming X editie van MSI maar deze ziet enorm af met deze temperaturen... Ondanks de extra koeling voorzien in de kast, loopt hij bij intense games zoals PUBG binnen de tien minuten naar de 90 graden, waardoor de snelheid gereduceerd wordt.
Bij normale temperaturen blijft hij altijd rond de 80 graden hangen.

Als ik de kast openzet, dan normaliseert het en kan ik het "throttelen" vermijden.

Nog mensen die deze ervaring hebben?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verkeerde draadje, maar ik meen me te herinneren dat MSI lui is geweest en deze koelers niet zo goed zijn als normaliter op MSI GPU's, details zijn me ff ontschoten. Heb je geprobeerd wat te undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreifarben schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:09:
Kan ik hier ook terecht met ervaringen over de RX580 8G?

Ik heb de gaming X editie van MSI maar deze ziet enorm af met deze temperaturen... Ondanks de extra koeling voorzien in de kast, loopt hij bij intense games zoals PUBG binnen de tien minuten naar de 90 graden, waardoor de snelheid gereduceerd wordt.
Bij normale temperaturen blijft hij altijd rond de 80 graden hangen.

Als ik de kast openzet, dan normaliseert het en kan ik het "throttelen" vermijden.

Nog mensen die deze ervaring hebben?
Undervolten, en de kloksnelheid een stukje omlaag schroeven van 1433mhz naar 1300 MHz ofzo. Merk je je fps nauwelijks wat van maar qua warmte is het een heel stuk minder. Undervolten is heel erg belangrijk. Mijn rx580 draait op 1150 stock en kan naar 1080mv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
@Dreifarben of koop wat casefans. Wat heb je nu aan kast koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
@418O2 Ik heb twee extra Corsair Air Series SP120 120mm koelers aan de voorkant van mijn Cooler Master Masterbox Lite 3.1 case zitten.

@Verwijderd @Lord_Dain 1433mhz haalt de Gaming X niet hoor, zelfs niet turboclock. Ik haal meestal een 1370mhz en heb deze nog niet undervolted. Ik zou niet eens weten hoe dat moet, zal dat eens opzoeken. Scheelt dat zoveel in temperatuur en zo weinig in prestaties? Houdt dat enig gevaar in?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dreifarben schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:18:
@418O2 Ik heb twee extra Corsair Air Series SP120 120mm koelers aan de voorkant van mijn Cooler Master Masterbox Lite 3.1 case zitten.

@Verwijderd @Lord_Dain 1433mhz haalt de Gaming X niet hoor, zelfs niet turboclock. Ik haal meestal een 1370mhz en heb deze nog niet undervolted. Ik zou niet eens weten hoe dat moet, zal dat eens opzoeken. Scheelt dat zoveel in temperatuur en zo weinig in prestaties? Houdt dat enig gevaar in?
en 1 outtake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Klopt, heb achterin ook niet meer plaats dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik weet niet welke software suite je hebt geinstalleerd bij/met drivers?

Als je de software bij AMD download, kan je met Global Wattman de boel tweaken.

@DaniëlWW2 Gatverredamme, PC aan en hij staat op Balanced profile

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 03-08-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:05:
@DaniëlWW2 Gatverredamme, PC aan en hij staat op Balanced profile
Volgens mij heeft iedereen die bug. Kennelijk heb je er ook last van met een Polaris, hoewel ik in mijn tijd met mijn oude RX580 geen last van had. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat scheelt bestwel wat graden. Genoeg om niet te gaan throttlen en genoeg om de rest in je kast niet op te gaan warmen.

De VRM's lopen ook een stukje minder 'heet' aan wat de oorzaak tot het opwarmen van de kaart ook heeft. AMD heeft een vrij aggresief standaard voltage ingesteld en dat kan stapsgewijs worden teruggeschroeft voor een lager verbruik + stabielere core-clock.

Het is voor condensatoren ook niet goed om constant op 90+ graden te werken. De levensduur gaat vrij snel achteruit. Wat betreft fan profile; ik ros gewoon 85% fanspeed in zodra ik ga gamen met een headset op; merk er toch niks van. En de VRM's + core blijven op ~ 60 graden steken op 1433Mhz (1090mv) en het is harstikke stabiel allemaal.

Edit: 50 graden core temp met 50% fansnelheid in IDLE. :') Het is een beetje heet vandaag in portugal. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Als 't goed is komt dinsdag de backplate voor de RX Vega binnen van EKWB/Highflow.
Zal dan meteen eens kijken wat de impact is op de Hot Spot temps :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vandaag zoals aangegeven de backplate binnen gekregen en natuurlijk meteen geïnstalleerd.

Eerste benchmark komt de GPU hotspot niet boven de 55 graden. Of dit een echte verbetering is tijdens een dergelijke korte benchmark durf ik niet te zeggen, maar het is natuurlijk niet bijzonder hoog. Dit is met een profiel waarbij mijn GPU op 1609Mhz draait dus best wel warm zou moeten worden.

Ik vind overigens de EKWB backplate een verbetering t.o.v. de stock backplate, shiny shiny! :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TOmaxmg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dLLjSf7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mfGRaYz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
Dat was een vega 56 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Het is nog steeds een Vega 56 omdat ik de 64 niet veel meer vond bieden (iets tussen de 5-10%) en er gaat ook geen 64 komen vermoed ik :P Dit is 1010mv op de core en 1010mv op het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lord_Dain schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:38:
Het is nog steeds een Vega 56 omdat ik de 64 niet veel meer vond bieden (iets tussen de 5-10%) en er gaat ook geen 64 komen vermoed ik :P Dit is 1010mv op de core en 1010mv op het geheugen.
Als je ze zelf tweakt dan is het verschil echt marginaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Lord_Dain schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:38:
Verschil met mijn vega 64 liquid is klein ja. Toevallig net even laten lopen, en ik haal rond de 100 punten meer.

Staat bij mij nu op 1600 @1000 (1550 max gezien tijdens de benchmark) en 1000@1000, temps rond de 55 graden dacht ik... hotspot op 66 tijdens de benchmark.

Misschien maar weer eens mee gaan spelen als het wat koeler is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

418O2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:30:
[...]

Als je ze zelf tweakt dan is het verschil echt marginaal toch?
Alleen als je een Vulkan of DX12 programma draait zal je een serieus verschil merken. De RX Vega 56 krijg je in de regel al niet systematisch 100% belast. Je mag blij zijn als 90% van je CU's iets doen. Staat Fine Wine tegenover omdat je genoeg CU's over hebt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@418O2 het verschil is in mijn ervaring iets van tussen de 5-10% performance.. maar zoals je kan lezen heeft @Zeara het zojuist voor ons getest en lijkt het nog gunstiger te kunnen. De Liquid 64 is natuurlijk niets anders dan een 'gebinnede' Vega 64 chip die blijkbaar goed tegen hoges voltage kan. De 56 zijn daarentegen waarschijnlijk 'afgekeurde' chips (of gewoon goede chips die puur geknepen worden in de hardware om genoeg Vega 56's te kunnen maken).

Indertijd was het verschil in aanschaf zo'n 100€ en dat vond ik voor de kleine perf verschillen de moeite niet waard. Nooit spijt gehad van dit besluit :p

Net even Warhammer 2 TW gespeeld en temps van de GPU maxen op 42 graden, de hotspot zit er zo'n 15-16 graden boven maar koelt heel snel af. Dus ik denk dat die backplate wel degelijk helpt om de warmte snel af te voeren. Dat de hotspot nog steeds heet wordt, tja dat neem ik voor lief.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 07-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Lord_Dain schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:17:
Vandaag zoals aangegeven de backplate binnen gekregen en natuurlijk meteen geïnstalleerd.

Eerste benchmark komt de GPU hotspot niet boven de 55 graden. Of dit een echte verbetering is tijdens een dergelijke korte benchmark durf ik niet te zeggen, maar het is natuurlijk niet bijzonder hoog. Dit is met een profiel waarbij mijn GPU op 1609Mhz draait dus best wel warm zou moeten worden.

Ik vind overigens de EKWB backplate een verbetering t.o.v. de stock backplate, shiny shiny! :*)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Volgens mij was het toch al algemeen bekend dat een backplate niet voor een extra koeling zorgt maar meer voor de "looks" is. Bij het samenstellen van mijn (eigenlijk onze loops, vriendin heeft er ook één) custom loop wist ik dit al vooraf. Natuurlijk heb ik er wel een backplate bij genomen want het staat beter en misschien helpt(e) het iets. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Over het algemeen @NINjak klopt dit wel. Echter blijkt de hotspot van de RX Vega ook aan de achterkant uit te komen en dus helpt de koeling daar wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Lord_Dain schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:31:
@418O2 het verschil is in mijn ervaring iets van tussen de 5-10% performance.. maar zoals je kan lezen heeft @Zeara het zojuist voor ons getest en lijkt het nog gunstiger te kunnen. De Liquid 64 is natuurlijk niets anders dan een 'gebinnede' Vega 64 chip die blijkbaar goed tegen hoges voltage kan. De 56 zijn daarentegen waarschijnlijk 'afgekeurde' chips (of gewoon goede chips die puur geknepen worden in de hardware om genoeg Vega 56's te kunnen maken).

Indertijd was het verschil in aanschaf zo'n 100€ en dat vond ik voor de kleine perf verschillen de moeite niet waard. Nooit spijt gehad van dit besluit :p
Vergeet niet dat de vega 64 liquid standaard eigenlijk op 1750 staat ingesteld... Maar dat vond ik wat idioot worden met het stroomverbruik en de warmte... Dus het performance verschil zou eventueel wat hoger kunnen zijn... Aan de andere kant... geen idee of ie die snelheid ook vast houd...

Als ik tijd/zin heb, kan er van het weekend wel weer even kort meespelen. Eens kijken of de nieuwe drivers wat uitmaken enzo.

Pluspunt van de liquid met de warmteafvoer naar boven (computer staat onder mijn bureau) --> ik heb dus nooit een koud bureau in de winter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Lord_Dain schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:17:
Over het algemeen @NINjak klopt dit wel. Echter blijkt de hotspot van de RX Vega ook aan de achterkant uit te komen en dus helpt de koeling daar wel degelijk.
Ik heb (nog) geen RX Vega (56/64) maar ook dan zal ik een backplate nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Zeara ik heb ook een tijdje de Liquid BIOS op mijn GPU gehad. Dat was dan lachen als de Radeon software mijn zelf ingestelde waarden weer eens resette en dat ding opeens aan het 'blazen' ging. Dus heb daarom vooral de normale 64 BIOS geflashed.. 1700Mhz heb ik dus ook al eens gehaald met dit chipje :P

Inderdaad gaat de efficiëntie dan nergens meer over.. 250W+ voor maar een paar % winst.

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 08-08-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Pfft... Reset merk ik ook altijd meteen aan de warmte die ineens uitgestraald wordt ja... Of stroomverbruik... Daar schrik je dan toch enigzins van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou ben ik op het ROG ASUS forum aan t koekeloeren en ik ben er achter gekomen dat als je een ASUS branded GPU in je PC hebt hangen deze temps netjes aan de BIOS worden gerapporteerd en ook zichtbaar worden in de ASUS AI Suite.

Ik heb op dit moment een AMD RX Vega 64 BIOS draaien maar ik zie dat er ook BIOS'en beschikbaar zijn van ASUS branded RX Vega's, namelijk de STRIX 56 en 64 BIOS. Iemand een idee of de hardware van de reference modellen en de STRIX compatible is en deze BIOS zou kunnen werken op een reference GPU?

Zo te zien zou het gewoon moeten werken, belangrijkste is het type geheugen en op de STRIX64 is dat hetzelfde Samsung geheugen :P Nog ff inlezen en dan vanavond een poging wagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 09-08-2018 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 18:23
De STRIX is wel 'n totaal andere kaart dan wat jij hebt. Zoek eens een PCB plaatje op van beide modellen. Het zou mij verbazen als je hem niet zou bricken of iets van functionaliteit verliest ergens. Zorg dus in ieder geval voor een tweede GPU voor het terug flashen, maar het klinkt zeer onbenullig voor het gebruik van een brakke software suite waar veel betere alternatieven voor zijn.

Zo te zien heeft ie ook andere connectors, dus het is maar de vraag welke wel en niet blijven werken na het flashen.

[ Voor 89% gewijzigd door Paprika op 09-08-2018 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Paprika Ja je hebt gelijk, was inderdaad een gevalletje van 'don't try this at home'. Het rare is dat volgens diverse fora het mensen wel is gelukt om 'andersom' te flashen d.w.z. de reference 64 ROM met Samsung op Strix 56. Helaas werkte het bij mij niet, display- en hdmi porten werden niet herkend, daarnaast stoppen de leds op de reference met werken. Dacht even dat ik hem gebricked had maar reflash van de oude firmware (64) en alles doet het nog.

Dus: DO NOT TRY THIS AT HOME (or at work), geen Strix BIOS flashen op je reference, is eng... (8> :o

pps. Alles lijkt het nog te doen, score in benches ook nog hetzelfde, lampjes die branden etc :P

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 09-08-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reference kaarten met non-reference vBIOS flashen is altijd link en gaat meestal fout...je hebt nog geluk gehad dat je de jouwe terug kon flashen, anders was het prutsen geweest met een 2e kaart in PCIE x1 of x8 of via onboard (als je die hebt) om de Vega te kunnen herstellen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2018 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of blind, zonder enig vorm van een beeldscherm, en alles per batch moeten doen op de gok. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 03:22:
Reference kaarten met non-reference vBIOS flashen is altijd link en gaat meestal fout...je hebt nog geluk gehad dat je de jouwe terug kon flashen, anders was het prutsen geweest met een 2e kaart in PCIE x1 of x8 of via onboard (als je die hebt) om de Vega te kunnen herstellen :D
Ik was me bewust van het risico, maar de BIOS is evt. via de switch op het backup BIOS te zetten waardoor je weer/nog kan opstarten en dan terug kan flashen. Daarnaast heeft de 8600K een iGPU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:57
Ik heb een gigabyte gaming vega56, nou lees ik in reviews dat die koeler aardig ondermaats is, hoop dat het te doen is met een flinke undervolt, las ook dat door het custom bord design een aio cooler met zo'n kit van nzxt er ook niet oppast, dit zou jammer wezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 11-08-2018 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Zit te twijfelen om een 3440x1440 te bestellen. Iemand hier ervaring mee i.c.m. de Vega's?

In dit geval dit dingetje, kost me ca. 300€ na aftrek tegoedbonnen die ik nog heb liggen..
pricewatch: BenQ EX3501R Zilver, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lord_Dain schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:44:
Zit te twijfelen om een 3440x1440 te bestellen. Iemand hier ervaring mee i.c.m. de Vega's?

In dit geval dit dingetje, kost me ca. 300€ na aftrek tegoedbonnen die ik nog heb liggen..
64 trekt dat wel op 60+ FPS. Maar ik wil je wel zeggen dat die Benq misschien niet de beste keus is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

Lord_Dain schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:44:

Ja, ik!
Ik heb een Acer Xr341ck en een Sapphire Vega 64 costum LC vanaf december '17.

Eigenlijk alles wat ik er tegen aan gooi draait op of boven 75fps, (monitor is 75Hz freesync) alleen bv Kingdom Come:Deliverance op maximale instellingen niet, die komt tot ~45fps gemiddeld. Waar freesync dan weer mooi van pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jgj82 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

Ja, ik!
Ik heb een Acer Xr341ck en een Sapphire Vega 64 costum LC vanaf december '17.

Eigenlijk alles wat ik er tegen aan gooi draait op of boven 75fps, (monitor is 75Hz freesync) alleen bv Kingdom Come:Deliverance op maximale instellingen niet, die komt tot ~45fps gemiddeld. Waar freesync dan weer mooi van pas komt.
Ik zou de instellingen wat lager zetten waar je het verschil niet ziet en van de hogere FPS genieten. ;)
Ultra vs. zeer hoog, meestal zie je het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@418O2 Ik lees (nog) geen slechte dingen over dat BenQ scherm, jij wel? @jgj82 Dank je voor de input, dat schermpie is behoorlijk prijzig zeg... en al een beetje verouderd ook helaas. IPS.. dat dan weer wél.. blijft toch het mooiste. Hoe is de input lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

@Lord_Dain Tja, ik heb een mazzeltje gehad bij de Media Markt. Ik kwam voor wat heel anders maar deze stond er ook. Het was de laatste, stond als showmodel en toevallig was hij ergens online in de aanbieding. Ik heb dus ook maar €700 betaald. Wat best een schappelijk prijsje is voor zo'n beeldscherm. :*)

De input-lag heb ik niet gemeten, maar ik heb er geen last van.

@Verwijderd Dat klopt. Ik wilde even testen. Vooral de shadow-quality is een hard-hitter. Maar die maakt wel degelijk verschil. 8GB is ook precies genoeg, hij gebruikt ca 7.8GB op deze resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Denk dat een 3440x1440 niet aan mij besteed is hoe langer ik er over denk. Ik vond een 1440p monitor al groot en houd het lekker bij 2 monitor setup. Dus maar weer rondkijken voor een 1440p. Kom ns op met die IPS schermen met Freesync lieve hardware boertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:24:
Denk dat een 3440x1440 niet aan mij besteed is hoe langer ik er over denk. Ik vond een 1440p monitor al groot en houd het lekker bij 2 monitor setup. Dus maar weer rondkijken voor een 1440p. Kom ns op met die IPS schermen met Freesync lieve hardware boertjes.
Vind mijn 34 inch niet groot, het is 27 inch maar iets breder. Je ziet meer aan de zijkanten met games (meer immersie). Kom van IPS naar VA, zo'n groot verschil is dat niet. VA = meer zwart en zo goed als geen bleed issues, iets mindere kijkhoeken (maar geen issue). Kleuren ook vrij weinig verschil.
Met films ook voordeel, althans bij de meeste.
Lijkt mij in elk geval niet groter dan een 2 monitor setup??

Maar bv een 32 inch 1440p met hogere hz is ook zeker iets waarvoor ik sterk voor zou gaan twijfelen tegenover een ultrawide.
Zo'n Samsung C32HG70QQU bv.

[ Voor 3% gewijzigd door Plugin op 11-08-2018 23:05 ]

• Vlizzjeffrey
Ik heb sinds kort een gigabyte gaming vega 56, ik heb hem undervolted naar 1.0v en dan doet die 1480mhz in games, maar gpu-z geeft aan dat VR SOC temperature 90 graden wordt, mijn GPU temperature komt niet boven de 72c. Ik denk dat deze kaart een slechte vrm heeft of slechte koeling op power delivery.
HBM temps liggen rond de GPU temps waardes.

Moet ik me zorgen maken om die VR SOC Temperature van 90 c?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vlizzjeffrey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:46:
Ik heb sinds kort een gigabyte gaming vega 56, ik heb hem undervolted naar 1.0v en dan doet die 1480mhz in games, maar gpu-z geeft aan dat VR SOC temperature 90 graden wordt, mijn GPU temperature komt niet boven de 72c. Ik denk dat deze kaart een slechte vrm heeft of slechte koeling op power delivery.
HBM temps liggen rond de GPU temps waardes.

Moet ik me zorgen maken om die VR SOC Temperature van 90 c?
De Gigabyte is waarschijnlijk de slechtste Vega die je maar kan krijgen, maar deze 90c gaat om mosfets. 90c voor mosfets is niks mis mee. Het is niet goed, maar ook niet slecht. Als het goed is sluit de boel pas af bij 125c. In de regel is het beter om mosfets onder de 105c a 110c te houden als maximum voor het geval de temperatuursensoren extern zijn en dus een afwijking hebben. Verder zorgt een lagere temperatuur ervoor dat de mosfets langer leven, en minder hitte produceren en dus efficiënter zijn. Denk met een Vega zeker aan een verschil richting de 5W aan verspilde stroom die omgezet word in hitte, maar iets meer is ook mogelijk. Het is niet gigantisch, maar er is een verschil. Verder wil je de condensatoren niet over de 105c duwen, en omgevingstemperatuur helpt hierbij. Alles bij elkaar is 90c acceptabel. :)
Lord_Dain schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:26:
Ik heb een RX Vega 56 reference model van Powercolor.
Ik heb deze vorig jaar al snel onder water gezet want van dat vliegtuig onder mijn buro werd ik ook niet blij >:)
Nu staat mijn PC óp mijn buro en draait deze als een zonnetje, Vega wordt nooit warmer dan 45-46 graden!

Wat me wel opvalt is dat hij op maximale belasting coilwhine geluid maakt. Ik merk dit echter alleen met de case open en de fans héel lag, met de case dicht en casefans hoor ik helemaal niets. Ik denk daarom dat op een reference PCB je altijd wel iets van coilwhine hebt alleen lijkt dit versterkt te worden door AIB's die goedkope componenten op de PCB solderen en/of de stroomvoorziening slechter reguleren.
Aangezien dit gewoon zwaar offtopic is in het nieuwstopic maar hier.
Mijn Vega is denk ik helemaal een rare. Die van mij heeft altijd coilwhine bij een boot. Natuurlijk gaat die de eerste paar seconden full load draaien en dan begint het, maar dan gaat het nog even door zodra de kaart naar idle gaat. Dan stopt het en blijft het ook weg. :P

Verder ontstaat coilwhine juist bij efficiënte VRM's, en de stock Vega zit in een totaal andere klasse als het om de VRM's gaat. :*)

[ Voor 45% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2018 23:37 ]

• Psyonara
  • Laatst online: 10:42
Is er nog ergens een bron met recente benchmarks? meeste die ik vind zijn allemaar on de release van de kaart.

Vraag me af of er een than and now pagina ergens is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Hardwareunboxed op youtube heeft een vrij recente benchmark video van de vega56 vs 1070ti.

deze video is vandaag gereleased, vega64 vs gtx1080 :

YouTube: Can Custom Vega 64 Beat The GTX 1080? 2018 Update \[27 Game Benchmark]

Ondanks dat die gigabyte de slechtes vega56 is die er is ben ik er wel tevreden mee, nu ik weet dat 90c voor die mosfets binnen de perken is, mijn core blijft netjes onder de 70c met 0.93v en +4% core, dan doet die 1475mhz en is die stil en koel, Gpu only power draw max 176 watt.

Echt een kaart die je onder handen moet nemen, de kaart wordt zo veel beter hierdoor, stock is het echt een belachelijk slechte videokaart, ik heb medelijden met leken die een vega56 kopen omdat ze een freesync scherm hebben, dan worden ze gewoon verplicht te leren hun kaart te tunen of ze dat nou willen of niet, daarvoor koop je geen videokaart, als je geen tweaker bent dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 17-08-2018 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 03:24:
Hardwareunboxed op youtube heeft een vrij recente benchmark video van de vega56 vs 1070ti.

Ondanks dat die gigabyte de slechtes vega56 is die er is ben ik er wel tevreden mee, nu ik weet dat 90c voor die mosfets binnen de perken is, mijn core blijft netjes onder de 70c met 0.93v en +4% core, dan doet die 1475mhz en is die stil en koel, Gpu only power draw max 176 watt.

Echt een kaart die je onder handen moet nemen, de kaart wordt zo veel beter hierdoor, stock is het echt een belachelijk slechte videokaart, ik heb medelijden met leken die een vega56 kopen omdat ze een freesync scherm hebben, dan worden ze gewoon verplicht te leren hun kaart te tunen of ze dat nou willen of niet, daarvoor koop je geen videokaart, als je geen tweaker bent dan.
Wat een timing Thx. Als hij ook nog een doet met Vega 56/1070 (TI)
Idd niet echt een consumenten vriendelijke kaart in dat opzicht. Vega doet het toch nog wel netjes misschien niet altijd gelijk of top met max FPS maar Average/Min staat bij sommige games wel weer hoger dan Nvidia's Kaart. Neem aan dat weer voor een vloeiendere evaring zorgen.

Grootste nadeel hier is dat ze niet bang for buck competitive zijn tegen over het groene team, naja prijzen zjin wel uit eenlopend helaas.

Tis dat ik nog een GTX 970 van een krijg tijdelijk dus zou eventueel nog kunnen wachten tot Nvidia komt met de nieuwe serie. En dan een af geprijsde 1070 TI/1080 kopen (Misschien 2de hands)
Wil best graag een Vega kaart hebben maar zit nog best te twijfelen, ook voornamelijk wegens brand loyalty zal ik niet gauw gaan voor een alternatief 3rd party.
Zit al 3/4 generaties bij Team Rood.

En AMD komt pas volgend jaar weer met een Refresh/successor? neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Psyonara klopt idd ja, de review hype was in augustus 2017 en daarna maar matig tot weinig goede reviews of vergelijkingen waarbij beide kaarten getuned zijn. De Vega 56 is on par met de GTX1070 en zit dicht tegen de 1070 Ti performance aan en zal er soms on par mee zijn. Ga jij die paar % merken is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:05
Lieve mede-Vega-gebruikers, kan iemand mij iets uitleggen over het verband tussen de clockspeeds van de Vega, en de Superposition scores? En alvast mijn excuses als dit jullie een erg voor de hand liggende zaak lijkt.

Ik heb eens mijn eigen scores vergeleken met de scores in de lijst, en wat ik niet snap is dat ik met mijn bescheiden (voor een Vega 64) clockspeed van 1500mhz core clock en 1000mhz geheugen ongeveer even hoog scoor als sommige anderen die nochtans rond de 1600mhz zitten en daarbij ook nog met hogere geheugensnelheden.

En als ik zelf mijn corespeed nog een beetje opvoer tot rond de 1540mhz (weleenswaar onder omstandigheden die ik zelf als ongeschikt voor dagelijks gebruik ervaar), dan kom ik daar dan weer nog boven. En dit terwijl de mensen in de lijst allemaal met moderne processors zitten, terwijl ik nog met een Ivy-processor met vorige generatie geheugen zit. Daar zal het dus in ieder geval niet aan liggen.

Nu zitten er ook nog genoeg met hogere scores dan mij in deze lijst, maar ik snap niet dat er uberhaupt mensen zijn die dus met veel hogere clockspeeds ongeveer dezelfde scores halen. Het maakt me ook benieuwd of dit soort verschil zich ook in normaal gebruik uit, dat wil zeggen krijgt de ene Vega meer fps onder dezelfde clock speed, of zou dit altijd hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Lord_Dain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:52:
@Psyonara klopt idd ja, de review hype was in augustus 2017 en daarna maar matig tot weinig goede reviews of vergelijkingen waarbij beide kaarten getuned zijn. De Vega 56 is on par met de GTX1070 en zit dicht tegen de 1070 Ti performance aan en zal er soms on par mee zijn. Ga jij die paar % merken is de vraag.
Zijn wel allemaal afwegingen, en vind Vega 56 dichter bij de TI van de 1070 zitten dan de normale versie.
Tsja kwa hardware plus monitor wat in ongeveer in gedachten heb, ben je voordeliger uit met free sync.
Maar je kan met Nvidia ook Adaptive/Fast Sync doen oid heb ik nog niet heel veel over gevonden. Maar dan schijnt een Nvidia kaart het weer best te doen met een Free sync monitor.

Mijn persoonlijke menig van de Vega kwa nadelen is Prijs en toch ook wel Power Consumption nu kun je undervolten maar dat is ook weer geluk hebben wat je op schoot krijgt.

Voordelen is dat op hogere resolutie er minder performance loss is en DX12 was bij introductie ook weer beter dan Nvidia's entree. Zegt misschien weer iets over tijd betreft optimalisatie e.d.

Allround heb ik ook minder slechte ervaringen met AMD (Eigenlijks geen) Behalve nu dat ik al met zowat 10 jaar oude hardware zit :( En heb nog games in te halen sinds 2014 :P

En in mijn sociale kring is het allemaal Nvidia en dat is wel besmettelijk moet ik toe geven.
Denk dat ik de gok neem een nieuwe GPU te nemen rond de nieuwe generatie van Nvidia, Wel van de huidige generatie. Als in die tijd Vega nog in prijs dropped denk bij Team Rood blijf. :P En anders is het Team groen.

Sorry als ik hier offtopic ben gegaan, gezien ik hier eigenlijks nooit post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 03:24:

Leken moeten geen Vega kopen met dank aan de stupiditeit van de RTG. Deze kaarten hadden geclocked moeten worden op 1000mv en 1400MHz. Had je deze problemen niet gehad, en dan waren ze sneller geweest bij de launch reviews dan de throttende puinzooi. Met een reference kaart en het standaardprofiel zit je binnen enkele minuten al te kijken naar sub 1200MHz clocks want oververhit. :')

Maar die Gigabyte heeft volgens mij vooral problemen met slecht contact tussen de GPU en de heatsink en variatie in kwaliteit. Dat is niet anders met de ASUS kaarten die last hebben van thermal pads die botweg geen contact maken met de mosfets. De Sapphire Nitro is een ander beestje. Letterlijk want die weegt ook wel wat. :P

Reviews neem ik niet serieus zolang ze niet aangeven wat de frequenties zijn. Computerbase.de geeft ze wel aan, en dan zie je dat zelfs de Sapphire Nitro clockspeed verliest. Als ik met mijn reference kaart de 1500MHz aan kan tikken met 1000mv en max 200W en dit ongeveer 10 a 15 minuten kan vasthouden in de Witcher 3 voordat die oververhit raakt, dan moet een Nitro het ook kunnen. Nou nee dus. Die kaarten zijn sneller dan de reviews ooit aan zullen geven. Een RX Vega 56 is gewoon de gelijke van de GTX1070Ti, idem voor de RX Vega 64 en de GTX1080. ;)
https://www.computerbase....ega-56-nitro-plus-test/2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
PenguinEmperor schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:10:
Lieve mede-Vega-gebruikers, kan iemand mij iets uitleggen over het verband tussen de clockspeeds van de Vega, en de Superposition scores? En alvast mijn excuses als dit jullie een erg voor de hand liggende zaak lijkt.
Het is wat Daniël zegt, throttelende rotzooi. Met een undervolt is het mogelijk om stabiele frames te pushen en een mooie score te halen. Daarbij heb je met de 64 sowieso 5-10 % meer performance dan een 56 die geflashed is met een 64 BIOS. Er zijn dus eigenlijk 2 sweet spots.. De sweet spot waarbij je het maximale uit de Vega kan halen zonder dat ie throttled (en dan je verbruik negeren) en de sweet spot performance : vebruik.

Voor je beeldvorming, met de Liquid 64 BIOS kan ik mijn Vega 56 op 1700hz draaien maar dan zie ik dat hij tijdens de Superposition benchmark throttled waardoor de max fps hoger ligt maar uiteindelijk de gemiddelde fps niet heel veel hoger en dus ook de score amper hoger, soms zelfs lager, is.

Overigens throttled mijn GPU dan niet op temps, want ik zit onder water, volgens mij zit er gewoon een max aan wat er aan voltage door mijn chipjes kan.. dan moet je dus in de loterij gemazzeld hebben.
Psyonara schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:27:
[...]
En in mijn sociale kring is het allemaal Nvidia en dat is wel besmettelijk moet ik toe geven.
Denk dat ik de gok neem een nieuwe GPU te nemen rond de nieuwe generatie van Nvidia, Wel van de huidige generatie. Als in die tijd Vega nog in prijs dropped denk bij Team Rood blijf. :P En anders is het Team groen.

Sorry als ik hier offtopic ben gegaan, gezien ik hier eigenlijks nooit post.
Ik snap de sociale context, ben daar echter zelf 0,0 gevoelig voor. Ik ken helaas mensen die dit wel zijn en daarom een te dure auto, motor en hond kopen en in de schulden zitten. Nee, ik trek mijn eigen plan, laat andere lekker hun ding doen :P Het is wat anders natuurlijk als al je maten met een PS4 zitten en jij per sé een XBOX wil.. dan kan je dus geen spelletje met ze spelen. Qua GPU keuze heeft dit echter 0 impact. :)

En nee, ik vind het niet off-topic, hoe meer zielen hoe meer vreugd en dit kan ook andere twijfelende tweakers helpen een beeld te vormen.

PS. Ik rijd een Toyota Prius.. kan je nagaan :+ deze is wel te chip tunen, maar niet te flashen met een Toyota racing car BIOS..

[ Voor 55% gewijzigd door Lord_Dain op 17-08-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
@DaniëlWW2

Hopelijk kennen we elkaar een beetje nu want ik kom je tegen in alle topics waar ik momenteel in ben geïnteresseerd :D. Zoals je wellicht weet heb ik een nieuwe PC met een 2700X en CH7. Ik heb een leuke tweedehands RX 580 op de kop kunnen tikken die het prima doet. Paar vragen:

Ik wil toch moderne games gaan spelen, vind je de upgrade van een RX 580 naar Vega 56/64 op dit moment de moeite waard? Ik heb een 1440p monitor (EIZO Foris FS2735 met 144Hz). Verwacht je nog een flink drop in prijzen na de NVIDIA announcement binnenkort? Ik heb er geen haast mee.

Zo ja, welke kaart raad je me aan om te kopen? Hier komt het probleem: ik heb slechts 290~295mm ruimte beschikbaar voor de kaart vanwege mijn waterkoeler aan de voorkant die ik niet naar boven kan verplaatsen.

Je geeft aan (en in reviews heb ik het ook gezien) dat Gigabyte rommel is, dus deze kaart raad je niet aan zeker pricewatch: Gigabyte RX Vega 64 Gaming OC 8G? Ik heb dan weinig keus vanwege de lengte beperking. Ik kan of voor stock layout gaan van Vega 56/64 of voor een non-reference layout die past in mijn case, dit is volgens mij de enige: pricewatch: Sapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2.

Is bij de aanschaf van zo'n kaart is het een must om deze te under volten? Kan dat gewoon via WattMan? En wat zou je nog meer aanpassen voor maximale performance in games? is de extra prijs voor 64 het wel waard of is 56 voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door Mannekino op 17-08-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:25:
Verder ontstaat coilwhine juist bij efficiënte VRM's
Correct, JohnnyGuru merkte dat ook op.
@Lord_Dain
In het kort, coilwhine is geluid van vibrerende spoelen. Een spoel is een hele lange opgewonden stroomdraad, het slaat energie op in een magnetisch veld, laat het weer los, slaat het weer op, laat het weer los...met een bepaalde frequentie. Dit zorgt ervoor dat die draadjes met die frequentie van lengte veranderen. Dat is in principe niet gek veel anders als hoe een gitaar geluid maakt als jij een snaar aanslaat, door de snaar aan te slaan rek je de snaar uit, bij het loslaten gaat de snaar wild vibreren met bepaalde frequenties (inclusief boventonen). Die trillende spoel maakt dus ook geluid, het laat immers ook lucht bewegen die ons oor waar kan nemen. Dan zijn er twee vragen: wat is de frequentie van het geluid en hoe luid is het?
En een derde vraag die niets met de kaart te maken heeft, hoe goed dempt jouw kast die frequentie?

Nu, waarom hangt coilwhine samen met meer efficiënte VRM's? Omdat de frequentie bij die VRM's waargenomen wordt door ons gehoor. Als die spoelen een frequentie van 18 kHz hebben dan hoort bijna niemand boven de 18 jaar dat. Als ze een frequentie van 5 kHz hebben dan hoor je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Mannekino Eens kijken. :P
-Ben zelf na iets meer dan een maand van een RX580 naar een RX Vega 56 gegaan. Het is zeer zeker een flinke upgrade. Een goed getunde Vega zou al snel naar de 50% sneller moeten gaan, en het effect zal alleen maar groter worden met hogere resoluties.
-Een prijsdrop zit er denk ik niet in. Die Turings gaan denk ik gewoon bizar duur worden. Verder zullen die Vega kaarten erg duur zijn om te produceren.
-De Nitro+ is de beste Vega, maar die Pulse is ook zeker niet slecht. Wederom is Computerbase.de zo ongeveer de enige bron, en hun reviews zijn gewoon goed. De Pulse is gewoon een solide kaart. :)
https://www.computerbase....on-rx-vega-56-pulse-test/
-Undervolten is voor de betere kaarten, die van Sapphire dus niet een must, maar wel aan te raden. Je kan gewoon meer uit de kaart halen met minder stroomverbruik want RTG. |:(
-De Vega 64 is het naar mijn mening niet echt waard. Ja die is wat sneller, zeker voor 1440P, maar je kan de Pulse voor zover ik weet niet krijgen als Vega 64. Daar zit je vast aan de Nitro+ en die past niet in je kast. De Powercolor, Gigabyte en ASUS kaarten zijn gewoon slechter dan het Sapphire aanbod.

Het is alleen jammer dat de Pulse nu duurder is dan de Nitro+. Zowel bij Casekings.de als hier in Nederland. :/
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2
pricewatch: Sapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2
https://www.caseking.de/p...ten/amd/radeon-rx-vega-56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mannekino
De Vega64 is het niet waard, die extra CU's kunnen bij spellen vaak weinig doen aangezien er ergens anders een bottleneck is. Je krijgt meer performance maar je betaalt verhoudingsgewijs meer voor die extra performance. Ik zou die kaart niet kopen tenzij je gekke prijzen hebt (in Nederland is de Vega56 verhoudingsgewijs (in vergelijking met de Vega64) te duur). Die Vega56 Nitro+ bij Casekings is momenteel redelijk geprijsd (ongeveer €485) maar je zou een andere kast moeten kopen om die erin te stoppen. Met dat prijsverschil zou je dat overigens wel kunnen overwegen. :)
Lord_Dain schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:36:
Het is wat Daniël zegt, throttelende rotzooi. Met een undervolt is het mogelijk om stabiele frames te pushen en een mooie score te halen.
Hardware Unboxed uploadde gisteren een Vega64 vs. 1080, hij gaf aan geen succes te hebben met ondervolten. Misschien had hij pech met zijn sample of pakte hij het niet handig aan (te grote stap geprobeerd, onvoldoende gezocht naar kleinere stappen)? Hij gebruikte een Asus ROG Arez kaart.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
@DaniëlWW2 @Verwijderd

Bedankt voor de input. Mijn vermoeden was inderdaad dat de Vega 64 het niet waard is. Ik heb wat foto's gemaakt van mijn case. Ik heb nu een MSI Radeon RX 580 GAMING X 8G die volgens de specs 276mm is, ik heb nog precies 20mm over dus dat is totaal 296mm en dat is helaas te weinig voor de Nitro.

https://imgur.com/a/6jiBdVb

Ik zou eventueel mijn onderste 140mm ventilator van de AIO kunnen verwijderen en een 120mm aan de voorzijde kunnen monteren die lucht van buiten naar binnen blaast maar dan offer ik mijn stoffilter op en dat zie ik niet zo zitten eigenlijk, maar het is een oplossing. Het past ook gewoon, de cover kan er terug op met die ventilator.

Als die Pulse een solide kaart is dan is dat voor mij de beste optie denk ik. Ik heb toch liever een FreeSync videokaart vanwege mijn monitor. Het is wel balen dat die Pulse zoveel duurder is als de Nitro, dat snap ik niet. Lastig hoor... € 600 is een boel geld weer en ik heb al aardig wat uitgegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Mannekino op 17-08-2018 19:36 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste