Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Bij een nieuwe kaart (voor gaming) zou ik het wel weten (helaas).
Denk er nu zelfs over om mijn 56+EKWB blok in de verkoop te zetten.
Deze reactie omdat? Je kan het niet een "RX Vega ervaring" noemen of wel soms?
Ik wil best een Vega maar ga er niet deze prijs voor betalen en ga ook geen 50 euro meer betalen voor een 1080ti. Sterker nog; als ik zonder een Nvidia erg goed kan gamen dan hou ik dat zo lang mogelijk vol.
Er zijn trouwens wel gekken die ruim 800€+ betalen voor deze GPU's nu op dit moment, maar dat zijn vooral miners die gratis geld zien i.v.m. de goede hashrates van de RX Vega.
Ik ben zelf aan het experimenteren met het minen van Monero en het lijkt erop dat je hiermee je kaart er binnen een maand of 4-5 uit kan halen, tenzij je hem indertijd voor MSRP hebt gekocht (~450€).
[ Voor 39% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2018 17:44 ]

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 02-01-2018 20:50 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Mijne heeft 0.0 last van geluiden uit de pomp, in tegenstelling tot meerdere furyx modellen die ik gehad heb. Anders moet je eens proberen met de pc aan je kast wat te kantelen naar beide kanten om zo te kijken of de lucht losschiet, dat hielp eerder nog wel eens om geluiden te verhelpen.MrVegeta schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:49:
[video] je de speakers behoorlijk hard zetten om het te horen. Maar er komt nu sinds een weekje een krakend geluid uit mijn Vega kaart. Ik denk dat er lucht in de pomp zitSuper irritant. Heb een RMA ingeschoten bij Caseking in de hoop het aankoopbedrag terug te krijgen. Het geluid is altijd aanwezig. Ugh.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Bij een (custom) waterkoeling "moet" je de kast ook kantelen (ca. 30 graden links en rechts) en de pomp laten draaien om de grote luchtbellen uit je systeem te krijgen. Ok, alleen een pomp laten draaien, zonder de rest van het systeem, is bij een custom loop een stuk makkelijker maar je pc links en recht houden moet ook kunnen als ie aan staat. Al hoor je dan het geratel van de luchtbellen door je waterkoeling en het wordt steeds minder dan werkt het!aminam schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:29:
[...]
Mijne heeft 0.0 last van geluiden uit de pomp, in tegenstelling tot meerdere furyx modellen die ik gehad heb. Anders moet je eens proberen met de pc aan je kast wat te kantelen naar beide kanten om zo te kijken of de lucht losschiet, dat hielp eerder nog wel eens om geluiden te verhelpen.
Geen idee of dit ook ook bij een "closed loop" werkt maar is altijd het proberen waard.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Mijn aankomende Vega (de refresh of Navi, als het nog lang slecht leverbaar of voor een te hoge prijs blijft) komt gewoon deze weer in de custom loop waar nu een RX 480 watergekoeld is.
bv.
Gigabyte:
Depth 283 mm
Height 40 mm
Width 130 mm
Sapphire:
Depth 272 mm
Height 40 mm
Width 112 mm
Ik ging er van uit dat al die reference designs allemaal dezelfde pcb's en koelers hadden, maar aan de specs te zien zit hier toch wat verschil op, tenzij ze nogal creatief zijn met het meten...
Zijn er soms tweakers die een liquid cooled vega hebben die even de meetlat willen bovenhalen?
https://www.cdromland.nl/...ix-MAG27CQ-Gaming-monitor
Nette prijs imo.. hopelijk is het geen foutje.
LOL. foutje dus, heen en weer gemailed en euhh.. ja hij zou komen vandaag maar niet gekomen dus en nu weer 10+ dagen levertijd helaas.
[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 20-02-2018 21:29 ]
Ik zit nog een beetje te wachten met een scherm. Mijn ideale scherm is:Lord_Dain schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:17:
Klein beetje offtopic, maar ik had een paar leuke freesync schermen in de pricewatch op alert staan en deze is binnenkort beschikbaar:
https://www.cdromland.nl/...ix-MAG27CQ-Gaming-monitor
Nette prijs imo.. hopelijk is het geen foutje.
LOL. foutje dus, heen en weer gemailed en euhh.. ja hij zou komen vandaag maar niet gekomen dus en nu weer 10+ dagen levertijd helaas.
34" Ultrawide
1440p-1600p
100Hz (meer mag ook
IPS/VA
Lage inputlag
Freesync
HDR (maar dat is dromen)
Samsung C34F791WQ komt redelijk in de buurt, alleen de inputlag is te hoog. Philips had ook een scherm, alleen ben niet zo bekend daarmee.
Ik heb ook al zitten gluren naar een 1440P ultrawide met IPS en Freesync > 60fps, maar nog niet gevonden.
Hoog?Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:10:
[...]
Ik zit nog een beetje te wachten met een scherm. Mijn ideale scherm is:
34" Ultrawide
1440p-1600p
100Hz (meer mag ook)
IPS/VA
Lage inputlag
Freesync
HDR (maar dat is dromen)
Samsung C34F791WQ komt redelijk in de buurt, alleen de inputlag is te hoog. Philips had ook een scherm, alleen ben niet zo bekend daarmee.
Input lag t.o.v. CRT 0 ms:
https://nl.hardware.info/...ng-c34f791/testresultaten
Zelf heb ik de ASUS MX34V (zelfde paneel) en is echt super met gaming. Merk geen ghosting of vertraging.
In het begin had ik wel wat problemen met freesync (flickering enzo) maar met de laatste driver(s), en ook vanwege een upgrade naar een Z370M moederbord + i5 8600K, voelt het nog een stuk beter aan, geen idee waarom maar het scherm voelt sindsdien beter aan (gebruik een vega 56).
Zelfs een venster in de desktop bewegen gaat smoother sinds die upgrade. Maar de logica ontbreekt mij waarom.
Met HDR krijg je trouwens wel meer wel inputlag, zie bv de Samsung C49HG90: 16 ms inputlag door HDR.
Maar goed tenzij je echt een goede deal kan vinden voor die Samsung, je hebt ook goedkopere varianten, een HKR ofzo en een Medion Akoya X58343.
Die gebruiken hetzelfde paneel ook maar kosten iets van €600.
[ Voor 12% gewijzigd door Plugin op 28-02-2018 19:52 ]
Ik wil best geloven dat hij weinig last heeft van input lag maar dan moet het wel van een kwalitatief betere site zijn.
Die MX34V is niet in NL verkrijgbaar, alleen de Design variant lijkt het
Medion heeft ook een 100Hz Freesync scherm, 599€. Maar ja...Medion...
Ik weet niet hoe het precies werkt, bedoel hoe ze het meten, hardware.info gebruikt ook input laag en hoog + gemiddeld.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:53:
Alleen geloof ik geen hardware.info testen, hetzelfde met reviews van tweakers.net, je hebt er over het algemeen bar weinig aan. De betere tests die je online kan vinden is o.a. tftcentral. Zonder Freesync is de inputlag iets van 16ms, met Freesync is lastiger te meten.
Ik wil best geloven dat hij weinig last heeft van input lag maar dan moet het wel van een kwalitatief betere site zijn.
Met gemiddeld kom je daar ook in de buurt maar eronder hebben ze nog een inputlag vergeleken met crt en daar scoort die dus 0. Er zijn ook monitors daar die wel redelijk wat lag hebben vergeleken met crt.
https://nl.hardware.info/...g-responstijd-en-inputlag
Maar verschillende sites gebruiken weer andere manieren om input lag te meten, welke nou het nu precies goed doet weet je ook niet.
Met shooters bv doe ik het in elk geval erg goed met mijn monitor, zit vaak bovenaan in de scorelijst.
Bv vsync aan = ook meer lag.
Jou reactie dat is pas lag! doe bv een hier een test:
https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/
Zit zelf rond de 200ms.
Denk niet dat ze die monitor zelf maken, zit alleen een logo van medion op.Lord_Dain schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:56:
Ik geloof wel real life testen, dus als @plugin niet bij Asus werkt wil ik hem wel geloven.
Die MX34V is niet in NL verkrijgbaar, alleen de Design variant lijkt hetJammer.
Medion heeft ook een 100Hz Freesync scherm, 599€. Maar ja...Medion...
Het is precies hetzelfde model uit Korea, de Microboard M340CLZ
Precies hetzelfde ontwerp.Zelfde paneel als de samsung. 100hz freesync, va (tweakers zegt IPS maar het is VA).
Die MX34V van mij is de MX34VQ designo.
Maar zou gewoon die medion nemen als ik ik nu moest kiezen, is in feite gewoon dezelfde monitor.
[ Voor 17% gewijzigd door Plugin op 01-03-2018 13:16 ]
Eigen reactietijd heeft er weinig mee te maken. Ik was vroeger vaak wagenziek, en als ik spellen speelde die een hoge inputlag hadden dan werkt ik sneller wagenziek. Een heel goed voorbeeld zijn spellen waar de mainloop nog aan de renderloop vast zit, bijvoorbeeld Dead Space 1. Dit is niet speelbaar op lage framerates waar Crysis 1 bijvoorbeeld nog best te spelen was op 35fps. Daarom zet ik ook nooit v-sync aan, dit merk ik te veel helaas.Plugin schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:37:
[...]
Ik weet niet hoe het precies werkt, bedoel hoe ze het meten, hardware.info gebruikt ook input laag en hoog + gemiddeld.
Met gemiddeld kom je daar ook in de buurt maar eronder hebben ze nog een inputlag vergeleken met crt en daar scoort die dus 0. Er zijn ook monitors daar die wel redelijk wat lag hebben vergeleken met crt.
https://nl.hardware.info/...g-responstijd-en-inputlag
Maar verschillende sites gebruiken weer andere manieren om input lag te meten, welke nou het nu precies goed doet weet je ook niet.
Met shooters bv doe ik het in elk geval erg goed met mijn monitor, zit vaak bovenaan in de scorelijst.
Bv vsync aan = ook meer lag.
Jou reactie dat is pas lag! doe bv een hier een test:
https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/
Zit zelf rond de 200ms.
Als een beeldscherm daar nog eens 15ms of meer bij opteld dan is dat zeker merkbaar.
Ik zit rond de 200ms, maar ook hier zal mijn laptop waarschijnlijk een hogere inputlag hebben dan mijn pc thuis. Zo'n test is dus alleen goed te doen met een CRT of iets anders met zeer lage inputlag.
Tweakers en Hardware.info zijn helaas niet goed met tests. Dit blijkt altijd aan de reacties van bijvoorbeeld voeding tests, en videokaart tests (die tests zijn echt verschrikkelijk...). Dat geeft mij niet veel vertrouwen in de andere reviews die ze plaatsen.
Ah, voor dat geld zeker ja. Echter zie ik dat het rest voorraad is en de beoordelingen over medion/medionshop zijn niet mals. Ik denk niet dat ik daar ooit iets ga bestellenPlugin schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:39:
[...]
Denk niet dat ze die monitor zelf maken, zit alleen een logo van medion op.
Het is precies hetzelfde model uit Korea, de Microboard M340CLZ
Precies hetzelfde ontwerp.Zelfde paneel als de samsung. 100hz freesync, va (tweakers zegt IPS maar het is VA).
Die MX34V van mij is de MX34VQ designo.
Maar zou gewoon die medion nemen als ik ik nu moest kiezen, is in feite gewoon dezelfde monitor.

Ik had een LC 64 max OC en vond de performance in Xcom 2 en Fallout 4 te min en ben dan ook geswitched naar een 1080 ti. Ik speel zonder AA, wel met max details met uitzondering van dingen die specifiek slecht werken op AMD(gamework features etc). Hoewel de 1080 TI max oc echt een pak sneller is dan Vega, loopt ook de 1080 TI op z'n uiterste beentjes om een constante 60 fps te halen. Zeker in Xcom 2 lukt de 1080 ti dat niet, Fallout 4 komt meer doordat je denk een 8GHz Coffelake thread snelheid nodig hebt met die engine om niet te dippen.
PS Mijn systeem gebruikt meer energie met de 1080 TI dan met de energie slurper Vega en wordt warmer
[ Voor 14% gewijzigd door Razkin op 02-03-2018 17:15 ]
Ik zou natuurlijk kunnen proberen mijn Vega 56 met EKWB Waterblok te verkopen en met kleine bijbetaling in te ruilen voor een 1080ti.. Echter ik begrijp dat dan 60fps wel zo'n beetje de max is op 4K..
https://www.alternate.nl/...5&utm_source=tweakers.net
(Zal vrees ik niet lang duren).
[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 03-03-2018 11:29 ]
Hij is er nog steeds en is zelfs iets goedkoper geworden.Lord_Dain schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:26:
Bij alternate hebben ze voor 759€ Vega 56 op voorraad:
https://www.alternate.nl/...5&utm_source=tweakers.net
(Zal vrees ik niet lang duren).
Ik heb gisteren een Strix Vega 56 uit Duitsland meegenomen voor hetzelfde bedrag. Die gaan we deze week eens uitgebreider aan de tand voelen.
Eerste indruk is in elk geval dat ie muisstil is, wat je van de Gigabyte kaart waarschijnlijk niet kan zeggen.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Wel mooi dat het lijkt dat de beschikbaarheid weer een beetje beter wordt. Nu de prijzen nog!
Die van Gigabyte is gewoon sh*t. Whats new voor Gigabyte Radeon kaarten?Blaat schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:29:
[...]
Hij is er nog steeds en is zelfs iets goedkoper geworden.
Ik heb gisteren een Strix Vega 56 uit Duitsland meegenomen voor hetzelfde bedrag. Die gaan we deze week eens uitgebreider aan de tand voelen.
Eerste indruk is in elk geval dat ie muisstil is, wat je van de Gigabyte kaart waarschijnlijk niet kan zeggen.
Maar ik vraag me af wat je eruit kan halen qua baseclocks met bijvoorbeeld 1000mv. Voorbij dat punt ga je al snel over de efficiëntiecurve van elke GCN GPU heen voor minimale prestatiewinst. Verder is de HBM2 gewoon temperatuurgevoelig waardoor je in combinatie met de hotspot al snel tegen een temperatuurbarrière loopt. Dat zou met een Strix ook minder moeten zijn.
Ik ga mijn chip binnenkort ook eens opnieuw proberen te tunen. Ik denk dat ik er meer uit kan halen nu de drivers wat stabieler zijn geworden. Kijken of ik toch de 1500MHz kan halen met 1000mv.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-03-2018 14:36 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk dat ik ga beginnen met een Vega 64 BIOS erop zetten. Ik meen mij te herinneren dat het HBM dan op een iets hoger voltage loopt. Met een beetje geluk krijg ik dat dan op 1GHz.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:35:
[...]
Die van Gigabyte is gewoon sh*t. Whats new voor Gigabyte Radeon kaarten?![]()
Maar ik vraag me af wat je eruit kan halen qua baseclocks met bijvoorbeeld 1000mv. Voorbij dat punt ga je al snel over de efficiëntiecurve van elke GCN GPU heen voor minimale prestatiewinst. Verder is de HBM2 gewoon temperatuurgevoelig waardoor je in combinatie met de hotspot al snel tegen een temperatuurbarrière loopt. Dat zou met een Strix ook minder moeten zijn.
Ik ga mijn chip binnenkort ook eens opnieuw proberen te tunen. Ik denk dat ik er meer uit kan halen nu de drivers wat stabieler zijn geworden. Kijken of ik toch de 1500MHz kan halen met 1000mv.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Als het nog kan. Het kon bij de stock kaarten, maar geen idee of het met AIB's ook kan. Weet ook niet of je een tweede bios hebt voor het geval het mis gaat. Maar voltage gaat van 1,3v naar 1,35v dus het zou wat moeten helpen.Blaat schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:37:
[...]
Ik denk dat ik ga beginnen met een Vega 64 BIOS erop zetten. Ik meen mij te herinneren dat het HBM dan op een iets hoger voltage loopt. Met een beetje geluk krijg ik dat dan op 1GHz.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik baseer dat op een advertentie die ik in V&A heb gezien van iemand die een 56 aanbood waar hij de BIOS van de strix 64 op had gepletterd. Ik ga er vanuit dat hij geen reden had om daarover te liegen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:59:
[...]
Als het nog kan. Het kon bij de stock kaarten, maar geen idee of het met AIB's ook kan. Weet ook niet of je een tweede bios hebt voor het geval het mis gaat. Maar voltage gaat van 1,3v naar 1,35v dus het zou wat moeten helpen.
Overigens heeft de Strix ook de bios switch net als de stock kaarten.
Edit: Deze ad
[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 13-03-2018 16:16 ]
Oke, weten we dat ook weer.Blaat schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:15:
[...]
Ik baseer dat op een advertentie die ik in V&A heb gezien van iemand die een 56 aanbood waar hij de BIOS van de strix 64 op had gepletterd. Ik ga er vanuit dat hij geen reden had om daarover te liegen.
Overigens heeft de Strix ook de bios switch net als de stock kaarten.
Edit: Deze ad

Fan gaat wel duidelijk harder draaien in deze modus echter. Even met het voltage klooien nog dus.
Maar helaas kan ik sinds vandaag Radeon Settings niet openen krijg een melding "Radeon settings and drivers do not match."? Heb alles geprobeerd zoals reinstall, DDU en vorige versies.
Edit 15-3-2018: Probleem opgelost door in registry te zoeken naar alle registry keys "RadeonSoftwareVersion" en deze te verwijderen.
[ Voor 17% gewijzigd door polli_ op 15-03-2018 20:20 ]
Je kan dus gewoon in Wattman een minimaal en maximaal voltage en clockspeed forceren. Dit doe je met een rechtermuisknop op de P6 of P7 balk te klikken.

Maar nu de hamvraag: wat is de maximale clockspeed en durven er dan nog huisdieren in de buurt te komen? Wat brengt OC meer over een reference?polli_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:07:
Sinds vorige week eigenaar van een GIGABYTE Radeon RX VEGA 64 GAMING OC 8G. Kaart is supersnel,idle zuing en stil tijdens gaming.
Maar helaas kan ik sinds vandaag Radeon Settings niet openen krijg een melding "Radeon settings and drivers do not match."? Heb alles geprobeerd zoals reinstall, DDU en vorige versies.
Koeling is volgens mij het enige wat al deze kaarten uit elkaar houd, zolang de vrm minimaal gelijk is aan reference teminste.jgj82 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:53:
[...]
Maar nu de hamvraag: wat is de maximale clockspeed en durven er dan nog huisdieren in de buurt te komen? Wat brengt OC meer over een reference?
Gelukkig heb ik hem in het engels, vindt de nederlandse vertaling altijd erg verwarrend.DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:01:
Oh FFS AMD...
Je kan dus gewoon in Wattman een minimaal en maximaal voltage en clockspeed forceren. Dit doe je met een rechtermuisknop op de P6 of P7 balk te klikken.
[afbeelding]
[ Voor 37% gewijzigd door aminam op 15-03-2018 09:17 ]
[ Voor 97% gewijzigd door aminam op 15-03-2018 09:17 ]
Dat kan al vanaf de release van Vega, maar mooi dat je het ook hebt ontdektDaniëlWW2 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:01:
Oh FFS AMD...
[afbeelding]
Ik had geen flauw idee.Lord_Dain schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Dat kan al vanaf de release van Vega, maar mooi dat je het ook hebt ontdekt
De maximaal stock clockspeed is 1571 mhz core clock en 945 mhz memory. Zal morgen de overclock resultaten plaatsen:jgj82 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:53:
[...]
Maar nu de hamvraag: wat is de maximale clockspeed en durven er dan nog huisdieren in de buurt te komen? Wat brengt OC meer over een reference?
Voordelen ten opzichten van de reference kaart is dat in idle de fans uitstaan, beter performance/per watt en idle verbruik. De kaart is redelijk stil tijdens het gamen. Daarnaast heeft deze kaart 3x hdmi en 3x displaypoort.
Sillicon lottery lost, again.
Serieus, ik had ook al een 7950 die niet voorbij de 950MHz core wou zonder flink wat extra voltage terwijl zowat iedereen die kaarten met gemak over de 1000MHz kreeg. Bij die kon ik dan wel weer geheugen op 6300MHz effectief zetten zonder problemen. Mijn RX580 die ik een tijdje had was ook al een matige undervolter.
Aan de andere kant lijkt 1500MHz met 1000mv wel mogelijk te zijn. Dan moet ik eigenlijk alweer de ventilator naar een niveau zetten dat het storend begint te worden want anders zakt die clockspeed dramatisch in. Ik denk dat ik dus rond de 1420-1430MHz blijf met 980mv. Werkte afgelopen maanden goed dus. Zou de kaart rond GTX1080 niveau moeten zitten qua verbruik en afhankelijk van de game rond dat niveau in prestaties. Goed genoeg dus totdat we eens echt low level API games krijgen en Navi.
Omdat ik het te veel gedoe vind en ik lui ben.Razkin schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:12:
@DaniëlWW2 Dat klinkt als een stock V56 bios, waarom flash je niet naar een V64 bios? Die extra 0,05V doet een hoop voor mem clocks.
Geheugen vindt 1010MHz voorlopig ook prima zo te zien.

Ik moet er nog even een paar duurtesten tegen aan gooien om het zeker te weten echter.
[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 16-03-2018 09:46 ]
Iets anders. Ik merk dat met de nieuwste drivers (18.3.2) de videokaart eindelijk fors terugclocked als de utilisatiegraad geen 100% is. Gaat nu terug naar iets van 1200MHz in plaats van 1400MHz+ blijven en 70% utilisatie. Kijk, we maken wel vorderingen met de fijne details in drivers.
De kwestie koel houden is bij vega ook anders dan voorheen. koel bij vega betekend onder de 50c, waar dat bij eerdere generaties 65/70 was. Je ziet al snel dat als hij boven de 50 komt hij niet zo happerig meer is op die 1700 boost. Mijne hang op stock settings meestal rond de 1620, geheugen doet gewoon 1100 als ik het goed heb.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:36:
Ondertussen ook 1500MHz gehaald met 1000mv. Geluid blijft net onder het niveau van "takkenherrie" met 2500rpm. Kan ik verder naar de 1600MHz? Waarschijnlijk, maar dan heb ik echt een straaljager in mijn kast. Verder ga dan echt de efficiëntiecurve van de chip opzoeken, en bij Vega is dat een dingetje. Natuurlijk kan je naar 1700MHz+ met de meeste chips, als je de boel maar koel kan houden met de 400W+ die je erin pompt.
Iets anders. Ik merk dat met de nieuwste drivers (18.3.2) de videokaart eindelijk fors terugclocked als de utilisatiegraad geen 100% is. Gaat nu terug naar iets van 1200MHz in plaats van 1400MHz+ blijven en 70% utilisatie. Kijk, we maken wel vorderingen met de fijne details in drivers.
Dat is dus ook een probleem. Die 1500MHz boost haal ik met 75 graden terwijl ik met Wattman P6 1550MHz 995mv en P7 1600MHz 1000mv heb ingesteld. Met de stock cooler is het gewoon zinloos om verder te gaan. Heb je een liquid of AIB kaart dan kan je verder gaan. Krijg je wel een vlammenwerper.aminam schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:57:
[...]
De kwestie koel houden is bij vega ook anders dan voorheen. koel bij vega betekend onder de 50c, waar dat bij eerdere generaties 65/70 was. Je ziet al snel dat als hij boven de 50 komt hij niet zo happerig meer is op die 1700 boost. Mijne hang op stock settings meestal rond de 1620, geheugen doet gewoon 1100 als ik het goed heb.
Ik heb nog een goede "ouderwetse" CM690 II. Veel airflow en het ding heeft genoeg staal om heel wat geluid te absorberen. Verder zitten er ook wat dempmatten in. Ik kan tot ongeveer 2500RPM gaan voordat het geluid echt storend word. 2500RPM heb ik gebruikt voor die 1500MHz hoewel ik nog iets lager ga testen. Mijn oude 1420MHz settings werkte met 2000RPM en dat is nauwelijks hoorbaar over de muziek van games.Lord_Dain schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:35:
Eens, de stock cooler van reference is een straaljager. Heb nog geen moment spijt gehad dat ik mijn PC heb omgebouwd naar watercooling. Zelfs dat maakt nog wel wat geluid (je hoort de pomp boven de 40%) maar de fans in mijn PC hoor ik niet meer. Kost wat, maar heb je ook wat.
Het is niet ideaal, maar ik kan als zeer prikkelgevoelige autist ermee leven dus het gaat. Met de koeler van de R9 290 had ik niet kunnen leven.
Ga CiV 6 spelen. Zit je late game en en klein beetje ingezoomd alsnog over de 100fps. Wel DX12, DX11 is dramatisch en gewoon de helft.Lord_Dain schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:31:
Ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar een 1440p monitor. Ik zit nu te gamen op m'n 1080p en zowel CS:S als WoW kunnen de GPU niet belasten maar proberen de CPU te belasten... slaapverwekkend en dat met zoveel koeling. Al 2x een 27" geprobeerd maar de TN had slechte kijkhoeken en het VA scherm had een soort gelige waas en een halfdode pixel.. Schiet dus ook niet op, kan de power van Vega niet benutten atm.
Civ kan je idd lekker op een IPS spelen en aan 100 fps heb je niet heel veel imo. Ik speel echter ook wel eens Witcher of een shooter en dan is response tijd en weinig ghosting wel lekker. Dus zit in een split, kies ik nu IPS, VA, TN, elk paneel met zijn eigen 'problemen' .. wtb 1ms 1440p IPSDaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:06:
[...]
Ga CiV 6 spelen. Zit je late game en en klein beetje ingezoomd alsnog over de 100fps. Wel DX12, DX11 is dramatisch en gewoon de helft.
Heb nog zitten denken aan een 'compromis' IPS met 75hz en freesync, mwoaahhhhh...
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 16-03-2018 18:38 ]
Echter voor mij zijn meerdere inputs tegelijk actief op één scherm > Freesync.
Ik ben een halfbewuste resolutie achterloper. Ik geef meer om frames dan beeldformaat. Eigenlijk wel stom omdat ik geen online shooters meer speel.Lord_Dain schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:36:
[...]
Civ kan je idd lekker op een IPS spelen en aan 100 fps heb je niet heel veel imo. Ik speel echter ook wel eens Witcher of een shooter en dan is response tijd en weinig ghosting wel lekker. Dus zit in een split, kies ik nu IPS, VA, TN, elk paneel met zijn eigen 'problemen' .. wtb 1ms 1440p IPS
Heb nog zitten denken aan een 'compromis' IPS met 75hz en freesync, mwoaahhhhh...
Verder tik ik regelmatig de 100fps of meer aan in de Witcher 3 en dat merk je wel tot zekere hoogte. Zeker niet de beste game om echt het verschil te merken. Ben ik die game ook van 30fps via een tussenstap rond de 55 ish nu naar hoge 70 tot 100+ gegaan. Elke keer merkte ik het verschil wel, maar wel steeds minder. Natuurlijk zou een 144hz, 1440p, 1ms, HDR, IPS scherm ideaal zijn, maar die zijn er volgens mij niet.
@DaniëlWW2 HDR vind ik niet spannend.. er zijn een 3-tal IPS schermen met 1440p en lage latency, Asus heeft er een maar dat is een loterij, ACER heeft er een die amper tot niet in NL te bestellen is en je hebt dit ding a 999€ pricewatch: Eizo Foris FS2735 Zwart Dat vind ik dan net een paar honderdjes te duur. Zeker voor een scherm wat al 2+ jaar uit is.
(Overigens denk ik dat ik die 144Hz niet veel zal halen in games op 1440p behalve mss. CS:S en WoW, het mooiste zou een scherm zijn met 100-120Hz max range, maar die worden ook niet gemaakt geloof ik, of je moet voor ultrawide's gaan die zitten regelmatig op 100Hz maar dan heb je weer meer pixels aan te sturen).
[ Voor 20% gewijzigd door Lord_Dain op 16-03-2018 19:56 ]
Terwijl mijn hbm wel van Samsung is...
Naja zo enorm veel verschil merk ik niet qua snelheid op 1080p. Stock is goed genoeg.
@Blaat Ik vermoed dat HBM2 geheugen veel gevoeliger is voor instabiliteit dan GDDR5. Zet het eens 10 of 20MHz lager en kijk of het probleem weg is. Geheugen OC doet toch relatief weinig voor je prestaties. Echt een geheugen bottleneck heb je niet als je ruim over de 500GB/s zit.
Iets anders. Heeft iemand anders ook last dat je Wattman profiel eens in de zoveel tijd zonder aanleiding gereset word? Dat heb ik nu al een tijdje en begint langzaam erg irritant te worden. Ik hoor het namelijk meteen want RX Vega.
Gewoon windows key en profiel opnieuw activeren lost het al op. Je hoeft de game niet eens uit om aanpassingen te doen in Wattman zonder een crash. Het is wel irritant als je steeds je profiel opnieuw moet instellen.

Nou ja. Nogmaals op 1080p zal ik toch geen memory bottleneck hebben. Dan maar lekker stock draaien.
Er zijn niet heel veul HDR10 monitoren op 1440p...DaniëlWW2 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:37:
@Lord_Dain Ik heb zoiets van als je nu gaat investeren in een echt goed scherm, dan moet je eigenlijk wel naar HDR. De kleurweergave, contrast etc is uitstekend.
2 ongeveer
pricewatch: BenQ EX3501R Zilver, Zwart
pricewatch: ViewSonic XG3240C Zwart
Ik heb al even zitten gluren naar de BenQ, op zich een leuk scherm, wel VA.
Ik moet zeggen dat ik (/klopt af) weinig tot geen crashes meer heb met mijn 64 BIOS. Ik heb wel een redelijk lichte undervolt/overklok ingesteld en speel niet heel vaak superzware games. Misschien dat het ook uitmaakt dat ik op custom waterkoeling zit en de temps ook nooit hoog worden.Blaat schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:55:
Wat mij opvalt is dat ik met de Vega 64 bios op mijn kaart af en toe crashes heb in pubg en met de originele bios niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 19-03-2018 12:21 ]
Tja of naar 1000MHz of iets lager afzakken. Je hebt in ieder geval goede koeling met je kaart.Blaat schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:48:
@DaniëlWW2 Het lijk ook vooral te gebeuren als het systeem warm is (na minstens een kwartier gamen). Dat wijst vrijwel zonder twijfel op het HBM.
Nou ja. Nogmaals op 1080p zal ik toch geen memory bottleneck hebben. Dan maar lekker stock draaien.
Tja, HDR is ook nieuw. Er lijken ook problemen te zijn met de panelen te produceren aangezien een aantal nieuw aangekondigde HDR schermen zijn uitgesteld. Afijn, dit hoort volgens mij in het topic over monitoren.Lord_Dain schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:20:
[...]
Er zijn niet heel veul HDR10 monitoren op 1440p...
2 ongeveer
pricewatch: BenQ EX3501R Zilver, Zwart
pricewatch: ViewSonic XG3240C Zwart
Ik heb al even zitten gluren naar de BenQ, op zich een leuk scherm, wel VA.
Dat zal wel helpen denk ik. HBM2 schijnt bij 50c al automatisch naar lossere timings te gaan. Ideaal blijven deze chips dus koel. Natuurlijk een kansloze opgave voor de reference kaart. Daar gewoon kijken wat je maximaal kan halen. Bij 85c is het natuurlijk in een keer klaar en crash. Vervolgens zou ik niet verbaast zijn als bepaalde combinaties van temperatuur en snelheid te zwaar zijn en ook voor crashes zorgen.Ik moet zeggen dat ik (/klopt af) weinig tot geen crashes meer heb met mijn 64 BIOS. Ik heb wel een redelijk lichte undervolt/overklok ingesteld en speel niet heel vaak superzware games. Misschien dat het ook uitmaakt dat ik op custom waterkoeling zit en de temps ook nooit hoog worden.
Het spul is ook zeer high end, zeer complex en heeft zeer lage latency's. Eigenlijk jammer dat het zo duur is, want het is een geweldige technologie voor videokaarten.

Kan ik ervan uitgaan dat volgende link even "stock" is als die er oorspronkelijk opzat?
https://www.techpowerup.c...byte-rxvega56-8176-170730
Over enkele dagen ga ik een waterblock erop gooien, moet er dan een liquid bios op?
Thx gusy =)
Wat ik vaag vind is dat mijn vega 56 standaard op 700mhz (geheugen) staat en met 64 bios op 800mhz, met 56 moet dat toch 800 zijn en 64 945Mhz?? of zijn 800 en 945mhz overclock/boost waarden??
Met gpu-z geeft ie dat ook aan dat ie standaard 945 moet zijn maar dat ie op 800 staat.
Overclocken van geheugen met 56 bios ging niet goed, met PUBG zag ik zelfs met bv 800mhz corruptie met het ''uitrusting scherm' bv. Nu op 945mhz (handmatig) met 64 bios zero problemen, dat ligt zeker aan de standaard hogere voltage?
Je ziet wel in game met amd overlay dat het geheugen wel af en toe verspringt van 945 naar 800mhz, blijft ie heel even op 800 en gaat ie weer terug naar 945mhz.
[ Voor 22% gewijzigd door Plugin op 19-03-2018 21:03 ]
Protip!Lord_Dain schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:09:
Had in 't begin ook crashes met 64 BIOS op de 56 hardware, maar sinds de laatste x aantal driver updates is alles een stuk stabieler geworden. Als je artifacts krijgt, dan vermoed ik dat je je clocks te hoog hebt ingesteld in verhouding tot je wattages. In de startpost van deze draad staat een link naar een mooie excel online sheet, met allerlei metingen en instellingen, zeker de moeite waard om naar te kijken!
Bij m'n Fury wat het gewoon -62mv en klaar.
De Vega is toch wat anders! Morgen de blower eraf, ben benieuwd of de 3 cores tot 1 oppervlakte werd opgevuld.
Refresh my mind, hoe noemt dit weer?
Bij de RX Vega 130mv er af en klaar. Dan heb je nog iets van 220-230W power usage maar kan je de clocks redelijk omhoog gooien richting de 1700Mhz! (die -130mv is een beetje gechargeerd maar het blijkt uit vele testen en reviews zo ongeveer de gemiddeld beste undevolt te zijn waarbij je de clocks ook nog omhoog kan gooien zodat je perf richting de GTX1080 perf gaat
[ Voor 41% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2018 12:47 ]
Klopt bij mijne heeft het ook meer zijn om het voltage terug te brengen naar 1150, mijn hbm2 voltage schaalt bijna gelijk op aan de snelheid, fans goed omhoog gooien en gaan met die banaan. Met clocks tussen de 1680 en 1720 is het best wel een rete snelle kaart. Weinig problemen om games op 4k te spelen met dit ding.Lord_Dain schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:45:
Molded.
Bij de RX Vega 130mv er af en klaar. Dan heb je nog iets van 220-230W power usage maar kan je de clocks redelijk omhoog gooien richting de 1700Mhz!
Met de stock bios hangt hij rond de 1100mV en 1530MHz. Daar zit nog wat tweak ruimte in maar dat is al een heel stuk beter dan wat er op de reference kaarten ingesteld is.
Verbruik van enkel de kaart ligt daarbij overigens rond de 180w (gemeten met mijn HX1000i).
Ohh bijna playtime. Straks de zegel van die backplate breken en ek blokje erop

Zo. Dit vind ik een mooie middenweg.
Praktijkverbruik ligt overigens lager dan wat GPU-Z beweert. Meer richting de 160w nu.
Voorlopog op 350 watt. "major" upgrade naar 450w ondertussen
Zucht
Edit: mijn vega is een molded die, als ik het juist zeg. Samsung uitvoering.
Verder geen gekke dingen tegen gekomen op een mug na in de heatsink.
[ Voor 54% gewijzigd door Spacewide op 27-03-2018 12:24 ]

Als ik hem iets meer op de staart zou willen trappen gooi ik mv van 1075 naar 1100mv op de core.
Geheugen kan ik ook redelijk makkelijk op 1100 mhz zetten in dat geval, power limit op +30.
Dan kan de klok richting de 1670Mhz en blijf je nog redelijk rond de 240-250W.
[ Voor 65% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2018 21:54 ]
Of writen jullie de clocks naar een custom bios? Ik heb dit zo ooit gedaan lang geleden met minen denk ik.
Argh.. lang tussenuit geweest zoals je merkt. Kids, werk, hobbies.. meer dan half jaar geen computer
Ik doe alles met de driver, staan genoeg instellingen in om je doel te halen. En je kunt je instellingen gewoon wegschrijven naar een profiel zodat je het weer kunt inladen als de driver crashed en reset.Spacewide schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:14:
Passen jullie deze clocks aan via een tool?
Of writen jullie de clocks naar een custom bios? Ik heb dit zo ooit gedaan lang geleden met minen denk ik.
Argh.. lang tussenuit geweest zoals je merkt. Kids, werk, hobbies.. meer dan half jaar geen computer
Ik wou dat ik zoiets voor elkaar kon krijgen maar dat zou alleen lukken met de 64 bios erop. En met de 64 bios weigert de kaart onder de 1050mV te gaanLord_Dain schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:52:
Hier draai ik nu op.
[afbeelding]
Als ik hem iets meer op de staart zou willen trappen gooi ik mv van 1075 naar 1100mv op de core.
Geheugen kan ik ook redelijk makkelijk op 1100 mhz zetten in dat geval, power limit op +30.
Dan kan de klok richting de 1670Mhz en blijf je nog redelijk rond de 240-250W.

[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 21-03-2018 09:07 ]
Met de 64 bios gaat de kaart in de praktijk niet onder de 1050mV wat ik ook instel. Als ik lager dan 1050 instel lockt hij hem zelfs uit zichzelf op 1100.Lord_Dain schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:07:
@Blaat wat bedoel je precies? Wat kan er niet onder de 1050mv? Waar staan je clockspeeds dan op?
Ik snap daar eerlijk gezegd niet veel van. Misschien een reinstall doen met de 64 bios erop?
Haha, dat was uiteraard het eerste wat ik geprobeerd heb. Ik hang al wat langer rond in hardware land.Lord_Dain schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:39:
Je moet sowieso na flashen van BIOS een DDU uninstall doen en reinstall van de driver.
Lijkt me sterk dat jouw GPU hardwarematig gelocked is. Wel moet je opletten dat de voltages op geheugen en de core op een bepaalde manier gekoppeld zijn.
[ Voor 51% gewijzigd door Lord_Dain op 21-03-2018 09:45 ]
Een clean install van Windows 10.Lord_Dain schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:44:
Dan snap ik je 'misschien een reinstall doen met de 64 BIOS erop' niet
Als het een software conflictje is, is dat de botte bijl methode om het te fixen. Werkt dat niet is er meer aan de hand.
Rondom de launch heb ik wat nieuws en reviews in de gaten gehouden en toen een en ander meegekregen over undervolting. De Strix versie zou redelijk koel en stil moeten zijn, maar nog koeler, stiller en evt minder stroomverbruik is natuurlijk altijd mooi. Ik kwam al verschillende links tegen zoals deze maar de meeste zijn al maanden oud dus misschien outdated?
Heeft er hier iemand nog goede tips rondom undervolting, temperatuur / stroomverbruik wat beperken? Ik heb verder een 8700K en een Seasonic Focus Plus 650 Gold dus verwacht dat dat geen probleem moet vormen.
PC is geregeld uitgevallen tijdens het gamen doordat ik teveel vermogen vroeg. Powerlimit staat nu op +20%
Moet wel bekennen dat ik een Ryzen1700 op 1.35v heb draaien om +/-3.8ghz te halen. Nooit uitgezocht hoeveel deze exact verbruikt maar zal een behoorlijke bijdrage leveren.
Tips qua undervolting is gewoon lekker in wattman beginnen. Ik draai zelf P6/P7 op 980mv en 1020mv. Powerlimit stukje omhoog gegooit en de clocks schieten omhoog.
Heb je ook je memory controller voltage verlaagd? als die op 1050 staat kan je er niet onder komen. Als je die verlaagt naar 900 kan je v-GPU waarschijnlijk wel weer verder omlaag.Blaat schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:11:
[...]
Met de 64 bios gaat de kaart in de praktijk niet onder de 1050mV wat ik ook instel. Als ik lager dan 1050 instel lockt hij hem zelfs uit zichzelf op 1100.
Ik snap daar eerlijk gezegd niet veel van. Misschien een reinstall doen met de 64 bios erop?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dit heb ik alleen in het begin gehad. Dat kwam mede doordat de bios de voltages nog niet goed had hier.Temujin schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:56:
Hier wel wat spijt van de keuze voor een 550w voeding bij aankoop van mijn vega56
PC is geregeld uitgevallen tijdens het gamen doordat ik teveel vermogen vroeg. Powerlimit staat nu op +20%
Moet wel bekennen dat ik een Ryzen1700 op 1.35v heb draaien om +/-3.8ghz te halen. Nooit uitgezocht hoeveel deze exact verbruikt maar zal een behoorlijke bijdrage leveren.
Tips qua undervolting is gewoon lekker in wattman beginnen. Ik draai zelf P6/P7 op 980mv en 1020mv. Powerlimit stukje omhoog gegooit en de clocks schieten omhoog.
Het maakt ook uit wat voor voeding je hebt, als het een Sweex is van 550Watt dan is dat een heel ander verhaal en mag je blij zijn dat je huis er nog staat
Seasonic Focus Plus 550 Gold die op moment minder dan een jaar oud is. Zou het in theorie niet aan moeten liggen lijkt me ^^.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:49:
[...]
Dit heb ik alleen in het begin gehad. Dat kwam mede doordat de bios de voltages nog niet goed had hier.
Het maakt ook uit wat voor voeding je hebt, als het een Sweex is van 550Watt dan is dat een heel ander verhaal en mag je blij zijn dat je huis er nog staat. (ik weet dat het geen Sweex is want dat bestaat niet meer),
Als ik mijn powerlimit op +30% of hoger zet (+50% geeft een behoorlijke garantie dat het misgaat) dan lijkt het in eerste instantie goed te gaan. Kan furmark of superposition ook prima draaien. Echter ga ik PUBG spelen dan valt de PC gegarandeerd uit binnen een halfuur. Bij enkele andere games lijkt het langer goed te gaan, maar van zwaardere games (ARK) tot indygames (Factorio), wat ik ook speel binnen enkele uren valt het hele zootje uit. Er lijkt spanning op de PC/voeding te blijven staan en de enige oplossing is om de PC van het netstroom af te halen en de powerbutton enkele seconden ingedrukt te houden tot alle stroom uit de pc verdwenen is. Hierna stekker er weer in en alles werkt weer naar behoren.
Gezien een lagere powerlimit op mijn vega als gevolg heeft dat het probleem zich niet meer voordoet ben ik er vanuit gegaan dat het iets in de richting van een te hoge vraag naar power is van mijn componenten. Een rare piek in verbruik die de voeding niet leuk vind oid. Heb het echter nooit getest met een hogere wattage voeding.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik neem aan dat je je videokaart op 1 van de onderstaande juiste manieren hebt aangesloten?Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:03:
[...]
Seasonic Focus Plus 550 Gold die op moment minder dan een jaar oud is. Zou het in theorie niet aan moeten liggen lijkt me ^^.
Als ik mijn powerlimit op +30% of hoger zet (+50% geeft een behoorlijke garantie dat het misgaat) dan lijkt het in eerste instantie goed te gaan. Kan furmark of superposition ook prima draaien. Echter ga ik PUBG spelen dan valt de PC gegarandeerd uit binnen een halfuur. Bij enkele andere games lijkt het langer goed te gaan, maar van zwaardere games (ARK) tot indygames (Factorio), wat ik ook speel binnen enkele uren valt het hele zootje uit. Er lijkt spanning op de PC/voeding te blijven staan en de enige oplossing is om de PC van het netstroom af te halen en de powerbutton enkele seconden ingedrukt te houden tot alle stroom uit de pc verdwenen is. Hierna stekker er weer in en alles werkt weer naar behoren.
Gezien een lagere powerlimit op mijn vega als gevolg heeft dat het probleem zich niet meer voordoet ben ik er vanuit gegaan dat het iets in de richting van een te hoge vraag naar power is van mijn componenten. Een rare piek in verbruik die de voeding niet leuk vind oid. Heb het echter nooit getest met een hogere wattage voeding.

Dat is geen optie bij de Seasonic Focus Plus Gold 550W. Seasonic geeft dan ook aan dat de voeding maximaal goed is voor 225W continue over de PEG connectors. Zie die voeding dan ook als een 350/450W voeding en niet als een 550W voeding.Wekko306 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:15:
[...]
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik neem aan dat je je videokaart op 1 van de onderstaande juiste manieren hebt aangesloten?
[afbeelding] [afbeelding]
Wat je hier omschrijft is niet een voeding welke uitschakelt doordat de overbelastingbeveiliging in werking treed. Maar een voeding die onstabiel is. Redenen hiervoor kunnen zijn, dat die moeite heeft de snel wisselde loads die een videokaart heeft.Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:03:
[...]
Had je het AC verbruik ook gemeten bij twee in CrossFire? En wat gebeurde er precies?Razkin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:18:
Mijn Vega 64 en systeem hadden een aardige oc en daarmee trok ik tussen de 540W en 560W uit de muur, maar idd pieken zie je dan niet terug. Een ondergeklokte/undervolted Vega 56 en Vega 64 in crossfire kregen probleemloos een Focus+ Gold 850W in de overcurrent protectie.
[ Voor 58% gewijzigd door -The_Mask- op 26-03-2018 10:31 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:27:
[...]
Dat is geen optie bij de Seasonic Focus Plus Gold 550W. Seasonic geeft dan ook aan dat de voeding maximaal goed is voor 225W continue over de PEG connectors. Zie die voeding dan ook als een 350/450W voeding en niet als een 550W voeding.

Dan hoop ik dat de 650W variant wel fatsoenlijk instaat is een Vega64 te poweren...
En dit moeite hebben met deze wisselende loads is aan de technische specificaties van de voeding zelf te wijten ? Of zou ondanks wat je in je eerste alinea omschrijft dit probleem zich alsnog niet mogen voordoen en zou dit op een mankement in mijn specifieke voeding zijn?-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:27:
Dat is geen optie bij de Seasonic Focus Plus Gold 550W. Seasonic geeft dan ook aan dat de voeding maximaal goed is voor 225W continue over de PEG connectors. Zie die voeding dan ook als een 350/450W voeding en niet als een 550W voeding.
Wat je hier omschrijft is niet een voeding welke uitschakelt doordat de overbelastingbeveiliging in werking treed. Maar een voeding die onstabiel is. Redenen hiervoor kunnen zijn, dat die moeite heeft de snel wisselde loads die een videokaart heeft.
Heb wel overwogen om mijn focus plus 550 te vervangen voor een 650. Maar als deze issue geen verband heeft met het totale mogelijk leverbare vermogen van de voeding dan lijkt me een upgrade in die zin ook niet nuttig en zou ik eventueel naar een andere lijn voedingen moeten gaan kijken mocht ik er nog wat meer uit willen persen.
Nee, helaas zat er toen geen vermogensmeter aan het systeem. Het systeem crashte wanneer Heaven/Superposition van een relatieve lichte load voor de GPU schakelde naar een zwaardere.-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:27:
[...]
[...]
Wat je hier omschrijft is niet een voeding welke uitschakelt doordat de overbelastingbeveiliging in werking treed. Maar een voeding die onstabiel is. Redenen hiervoor kunnen zijn, dat die moeite heeft de snel wisselde loads die een videokaart heeft.
[...]
Had je het AC verbruik ook gemeten bij twee in CrossFire? En wat gebeurde er precies?
Oh, ik kan trouwens niet eens met zekerheid zeggen dat het de voeding was. Het is nl het Asus mobo(Z87-A) bios dat aangeeft dat het systeem is uitgeschakelt ivm overcurrent. Ik weet niet eens of het bios uberhaupt iets zinnings kan melden over de voeding. De kaarten zaten aangesloten met 4 losse pci-e kabels.
De kaarten draaiden +/- 1500MHz@1,05V oid, het is al een tijdje terug en heb niet heel uitvoerig getest. Ik heb ook wat getest met de kaarten op +/- 1400MHz en dat ging prima.
Waar staat dat?-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:27:
Volgens https://seasonic.com/focus-plus-gold#specification moet ie toch gewoon 540W doen @ +12V?
Eens kijken. Ik draai een:Temujin schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:56:
Hier wel wat spijt van de keuze voor een 550w voeding bij aankoop van mijn vega56
-R7 1700 met 1,35v en 3,8GHz
-RX Vega 56 met 1000mv, 1500MHz en 900Mhz HBM2
-+50% power
-Corsair RM550x
Ik heb dus geen crashes, niet in programma's zoals de Superposition benchmark of de Witcher 3 die regelmatig wordt gebruikt door reviewers als test voor maximaal vermogen in gaming. Volgens uitleesprogramma's zoals die van AMD zelf komt de kaart niet eens bij de 200W, meer maximaal 180W. Nu neem ik deze waarde met een korreltje zout, maar zelfs als ik er 40W bij op tel dan zit ik net onder de 225W grens. In andere games zit het maximum rond de 150W. Je kaart zou dus niet mogen crashen door een tekort aan vermogen. Verder trekken R7's met 1,42v zo'n 140W. Omdat Ryzen 7's ongeveer 100A trekken met volle belading, kijk jij dus naar 130-135W. met 1,35v. Dat is als je Prime 95 draait. In gaming scenario's zou je niet eens in de buurt van de 100W moeten komen.
Het probleem is dat je een 8 pin PCI-E kabel aansluit op de voeding, en aan de andere kant heb je er twee. Die 8 pin aan de voeding kant gaat gepaard met een limiet van 225W. Anders overbelast je de aansluiting en dat lijkt me geen goed idee.Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:07:
[...]
Waar staat dat?
Volgens https://seasonic.com/focus-plus-gold#specification moet ie toch gewoon 540W doen @ +12V?
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-03-2018 11:23 ]
Waar staat dat?DaniëlWW2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:21:
Het probleem is dat je een 8 pin PCI-E kabel aansluit op de voeding, en aan de andere kant heb je er twee. Die 8 pin aan de voeding kant gaat gepaard met een limiet van 225W. Anders overbelast je de aansluiting en dat lijkt me geen goed idee.
Als dat zo is, is het toch gewoon een fout design? Dan had een van de twee een 6 pin connector moeten hebben.
Dat plaatje van @Wekko306 is van Seasonic.Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:25:
[...]
Waar staat dat?
Als dat zo is, is het toch gewoon een fout design? Dan had een van de twee een 6 pin connector moeten hebben.
Verder is het ook een domme fout, maar wel realiteit. Je moet er dus geen GTX1080Ti aan gaan hangen, de rest kan met gemak.
Weet ik, maar daar zie ik 2 en 3 slots boven staan.. hadden we het hier over CF?DaniëlWW2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:27:
[...]
Dat plaatje van @Wekko306 is van Seasonic.
Zo nee, zijn die plaatjes dan van toepassing?
[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-03-2018 11:28 ]