AMD RX Vega Ervaringen topic

Pagina: 1 ... 14 ... 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:30
Het punt is niet dat de voeding geen 540W kan leveren, maar dat Seasonic er slechts 1 pci-e kabel bij levert...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:45:
[...]

En dit moeite hebben met deze wisselende loads is aan de technische specificaties van de voeding zelf te wijten ? Of zou ondanks wat je in je eerste alinea omschrijft dit probleem zich alsnog niet mogen voordoen en zou dit op een mankement in mijn specifieke voeding zijn?
Het mag gewoon niet voorkomen, dus is het een reden voor RMA.
Heb wel overwogen om mijn focus plus 550 te vervangen voor een 650. Maar als deze issue geen verband heeft met het totale mogelijk leverbare vermogen van de voeding dan lijkt me een upgrade in die zin ook niet nuttig en zou ik eventueel naar een andere lijn voedingen moeten gaan kijken mocht ik er nog wat meer uit willen persen.
Nee dat lijkt mij ook niet de meest logische keuze. :p
Razkin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:46:
[...]

Nee, helaas zat er toen geen vermogensmeter aan het systeem. Het systeem crashte wanneer Heaven/Superposition van een relatieve lichte load voor de GPU schakelde naar een zwaardere.
Oh, ik kan trouwens niet eens met zekerheid zeggen dat het de voeding was. Het is nl het Asus mobo(Z87-A) bios dat aangeeft dat het systeem is uitgeschakelt ivm overcurrent. Ik weet niet eens of het bios uberhaupt iets zinnings kan melden over de voeding. De kaarten zaten aangesloten met 4 losse pci-e kabels.
Nee de voeding en moederbord kunnen dat niet met elkaar communiceren. Het is dan ook een aanname van het moederbord.
Op dezelfde pagina volgens mij waar Wekko306 de afbeeldingen vandaan heeft volgens mij. Maar Seasonic heeft een nieuwe website dus staat allemaal op een andere plek tegenwoordig.

Edit: ah hier op de Franse site staat die nog duidelijk: http://www2.seasonic.com/faq/?lang=fr

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:30:
Op dezelfde pagina volgens mij waar Wekko306 de afbeeldingen vandaan heeft volgens mij. Maar Seasonic heeft een nieuwe website dus staat allemaal op een andere plek tegenwoordig.

Edit: ah hier op de Franse site staat die nog duidelijk: http://www2.seasonic.com/faq/?lang=fr
Olaf van der Spek in "AMD RX Vega Ervaringen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

DaniëlWW2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:21:
[...]

Eens kijken. Ik draai een:
-R7 1700 met 1,35v en 3,8GHz
-RX Vega 56 met 1000mv, 1500MHz en 900Mhz HBM2
-+50% power
-Corsair RM550x

Ik heb dus geen crashes, niet in programma's zoals de Superposition benchmark of de Witcher 3 die regelmatig wordt gebruikt door reviewers als test voor maximaal vermogen in gaming. Volgens uitleesprogramma's zoals die van AMD zelf komt de kaart niet eens bij de 200W, meer maximaal 180W. Nu neem ik deze waarde met een korreltje zout, maar zelfs als ik er 40W bij op tel dan zit ik net onder de 225W grens. In andere games zit het maximum rond de 150W. Je kaart zou dus niet mogen crashen door een tekort aan vermogen. Verder trekken R7's met 1,42v zo'n 140W. Omdat Ryzen 7's ongeveer 100A trekken met volle belading, kijk jij dus naar 130-135W. met 1,35v. Dat is als je Prime 95 draait. In gaming scenario's zou je niet eens in de buurt van de 100W moeten komen.

[...]

Het probleem is dat je een 8 pin PCI-E kabel aansluit op de voeding, en aan de andere kant heb je er twee. Die 8 pin aan de voeding kant gaat gepaard met een limiet van 225W. Anders overbelast je de aansluiting en dat lijkt me geen goed idee. ;)
Ik dacht dat ik net een vraag van je zag of ik had overwogen of het aan mijn cpu lag.
Het bordje waarop ik draai moet volgens mij meer dan goed genoeg in staat zijn om een deftige overclock voor de CPU te voorzien. Hiernaast heb ik mijn issue weken/maandenlang niet ervaren wanneer ik de GPU powerlimit tussen de +10 en +20% houd en gaat het consistent mis zodra deze flink omhoog word gegooid. Lijkt mij dus sterk te duiden dat dit wel om de GPU/PSU combi gaat.

Hou de powerlimit de komende maanden nog wel even op de huidige 20% en wacht nog even af tot begin zomer wanneer de belastingteruggave komt. Wellicht dat ik tegen die tijd mijn PSU vervang met iets deftigers en de huidige onder RMA terugstuur.

Heb zelf ook een RM550x in gebruik gehad voor enkele dagen na aanschaf van de vega kaart. Echter was de geluidsproductie (klonk mij als een defect lagertje van de fan) in mijn exemplaar zo extreem (tijdens de 1e gamesessie dacht ik dat de buurman wel heel lang aan zijn brommer stond te sleutelen) dat ik hem gelijk retour heb gedaan en een naar mijn idee iets meer hoogwaardige vervangen heb mee teruggenomen (de focus plus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:37:
Lijkt mij dus sterk te duiden dat dit wel om de GPU/PSU combi gaat.
Zo simpel werkt het niet.. ;)
Al eens getest zonder CPU OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee Seasonic geeft echt aan dat hun PEG kabels gespecificeerd zijn voor 225W continue. Gaat dus niet alleen om kaarten met drie PEG connectors.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:38
-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:38:
[...]

Nee Seasonic geeft echt aan dat hun PEG kabels gespecificeerd zijn voor 225W continue. Gaat dus niet alleen om kaarten met drie PEG connectors.
Maar er zitten toch meerdere PEG connectors op de voeding? Dus als je een kaart met 2 losse kabels aansluit is er niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Heb zelf ook een RM550x in gebruik gehad voor enkele dagen na aanschaf van de vega kaart. Echter was de geluidsproductie (klonk mij als een defect lagertje van de fan) in mijn exemplaar zo extreem (tijdens de 1e gamesessie dacht ik dat de buurman wel heel lang aan zijn brommer stond te sleutelen) dat ik hem gelijk retour heb gedaan en een naar mijn idee iets meer hoogwaardige vervangen heb mee teruggenomen (de focus plus).
Nee dat is een downgrade, Seasonic Focus Plus Gold serie heeft trouwens ook veel vaker last van een defect lager. Dus dat ratelende geluid wat je had bij de RMx komt vaker voor bij de Focus Plus Gold serie van Seasonic. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:38:
[...]

Zo simpel werkt het niet.. ;)
Al eens getest zonder CPU OC?
Dat het niet een finale conclusie kan zijn dat het GPU/PSU is dat snap ik. Vandaar de verwoording 'duid er sterk op'.

En yes, vanzelfsprekend heb ik ditzelfde probleem ook gepoogd (en geslaagd) te reproduceren met alle andere componenten op defaults/stock settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wekko306 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Maar er zitten toch meerdere PEG connectors op de voeding? Dus als je een kaart met 2 losse kabels aansluit is er niks aan de hand?
Niet op een Seasonic Focus Plus Gold 550W.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Ik dacht dat ik net een vraag van je zag of ik had overwogen of het aan mijn cpu lag.
Het bordje waarop ik draai moet volgens mij meer dan goed genoeg in staat zijn om een deftige overclock voor de CPU te voorzien. Hiernaast heb ik mijn issue weken/maandenlang niet ervaren wanneer ik de GPU powerlimit tussen de +10 en +20% houd en gaat het consistent mis zodra deze flink omhoog word gegooid. Lijkt mij dus sterk te duiden dat dit wel om de GPU/PSU combi gaat.
Ik heb dat weggehaald omdat het voor gaming niks uit zou moeten maken. Prime 95 zou ik alleen niet gaan draaien omdat je dan je VRM echt tot het uiterste gaat pushen. :)

Verder zou een stabiele undervolt van een RX Vega nooit die 225W mogen breken en dus niet mogen crashen op een goede 550W voeding. Hoe weet je dat je de 225W passeert? Nou dan hoor je de kaart de laatste voorbereidingen treffen om op te stijgen en je kast mee te nemen. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Nee dat is een downgrade, Seasonic Focus Plus Gold serie heeft trouwens ook veel vaker last van een defect lager. Dus dat ratelende geluid wat je had bij de RMx komt vaker voor bij de Focus Plus Gold serie van Seasonic. ;)
Een downgrade in kwaliteit van componenten, een downgrade in intern design ? of downgrade in beide ?

Gevalletje defect lagertje gooi ik onder puur pech. Dit soort klachten zou in theorie bij elk product kunnen gebeuren. Wellicht kan ik wat blaam gooien op een slechtte QA oid maar lijkt me niet te voorkomen nooit een product met een flaw te ontvangen wat dan ook de reputatie/kwaliteit van de productslijn gemiddeldgenomen mag zijn. Dat dit bij de seasonic vaker voorkomt dan bij de RMx zou best kunnen, niks over opgezocht. De mens lijkt toch onbewust een soort aversie te ontwikkelen tegen producten waarmee hij persoonlijk een negatieve ervaring heeft gehad. Zo zou ik persoonlijk niet zo snel een nieuwe RMx aanschaffen de komende 2 jaar, ondanks dat dit wellicht niet correct gegrond is.
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Ik heb dat weggehaald omdat het voor gaming niks uit zou moeten maken. Prime 95 zou ik alleen niet gaan draaien omdat je dan je VRM echt tot het uiterste gaat pushen. :)

Verder zou een stabiele undervolt van een RX Vega nooit die 225W mogen breken en dus niet mogen crashen op een goede 550W voeding. Hoe weet je dat je de 225W passeert? Nou dan hoor je de kaart de laatste voorbereidingen treffen om op te stijgen en je kast mee te nemen. :+
Geloof dat GPU-Z richting de 200w aangeeft en dat zou zonder het HBM moeten zijn geloof ik. Nu zal softwarematig meten niet de meest correcte waardes geven, maar een indicatie zou het wel mogen zijn lijkt me.

Kan dit deze week nog wel even opnieuw uittesten en kijken welke verbruikswaarden ik van hwmonitor en gpu-z krijg.

Met betrekking op het bordje, ik dacht uit een filmpje van buldzoid gehaald te hebben dat dit bordje (net zoals vele andere bordjes) toch zeker wel een behoorlijk verbruik op de socket zou moeten kunnen handlen zonder dat de VRM's in de problemen komen. Draai inderdaad geen uren aan prime. Een kleine 10 minuten intelburn test voldoet voor mijzelf wel. (ja, ik weet dat dit niet de norm is)

Bordje zal het hoe dan ook wel volhouden met mijn belasting erop en tegen de tijd dat de 3000 serie uitkomt volgend jaar mag die vervangen worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Temujin op 26-03-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:44:
[...]

Een downgrade in kwaliteit van componenten, een downgrade in intern design ? of downgrade in beide ?
Kwaliteit en geluidsproductie. Al is dat laatste in jouw geval dus niet echt van toepassing omdat de RMx een defecte fan had. Maar als je de Focus Plus Gold zwaar belast kan die erg luidruchtig worden, terwijl de RMx gewoon stil blijft.
Gevalletje defect lagertje gooi ik onder puur pech. Dit soort klachten zou in theorie bij elk product kunnen gebeuren. Wellicht kan ik wat blaam gooien op een slechtte QA oid maar lijkt me niet te voorkomen nooit een product met een flaw te ontvangen wat dan ook de reputatie/kwaliteit van de productslijn gemiddeldgenomen mag zijn. Dat dit bij de seasonic vaker voorkomt dan bij de RMx zou best kunnen, niks over opgezocht. De mens lijkt toch onbewust een soort aversie te ontwikkelen tegen producten waarmee hij persoonlijk een negatieve ervaring heeft gehad. Zo zou ik persoonlijk niet zo snel een nieuwe RMx aanschaffen de komende 2 jaar, ondanks dat dit wellicht niet correct gegrond is.
Het is idd pech, omdat de kans dat je één met een defect krijgt zeker niet groot is. Alleen quality control laat idd wel wat te wensen over bij de Hong Hua in de Focus Plus Gold, maar bijvoorbeeld ook in de Corsair CXM serie die ook een Hong Hua fan gebruikt, wel een andere serie trouwens.
Zie bijvoorbeeld ook hier: pricewatch: Corsair CX450M meerdere mensen met een defecte fan. Al heeft niet iedereen dit volgens mij door dat die defect is en RMA moet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Niet op een Seasonic Focus Plus Gold 550W.
Ik kan geen plaatje/youtube "review" vinden van Focus+ Gold 550W versie die minder dan 5pci-e/cpu aansluitingen toont.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Ik kan geen plaatje/youtube "review" vinden van Focus+ Gold 550W versie die minder dan 5pci-e/cpu aansluitingen toont.
Er zijn wel genoeg modulaire sockets, alleen komt de voeding maar één kabel met twee connectors. Eigenlijk hadden dit twee connectors aan twee kabels moeten zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Dat van de karige enkele kabel wist ik, heb ik ook gepost in het topic. Vandaar dat ik me afvroeg of je nog een andere reden zou hebben om het een "450W" voeding te noemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Temujin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:44:

Geloof dat GPU-Z richting de 200w aangeeft en dat zou zonder het HBM moeten zijn geloof ik. Nu zal softwarematig meten niet de meest correcte waardes geven, maar een indicatie zou het wel mogen zijn lijkt me.

Kan dit deze week nog wel even opnieuw uittesten en kijken welke verbruikswaarden ik van hwmonitor en gpu-z krijg.
Volgens mij zat GPU-Z te hoog, maar min me er niet op. Verder is HBM2 toch maar 15W. Die geheugenchips zijn bizar efficiënt.
Met betrekking op het bordje, ik dacht uit een filmpje van buldzoid gehaald te hebben dat dit bordje (net zoals vele andere bordjes) toch zeker wel een behoorlijk verbruik op de socket zou moeten kunnen handlen zonder dat de VRM's in de problemen komen. Draai inderdaad geen uren aan prime. Een kleine 10 minuten intelburn test voldoet voor mijzelf wel. (ja, ik weet dat dit niet de norm is)

Bordje zal het hoe dan ook wel volhouden met mijn belasting erop en tegen de tijd dat de 3000 serie uitkomt volgend jaar mag die vervangen worden.
Nee, hij gaf aan dat veel B350 bordjes eigenlijk niet geschikt zijn voor R7 overclocking. Daarin overdreef hij wel, maar er zijn wel grenzen aan wat je wel en niet moet doen. Voor gaming is het geen probleem om een R7 te overclocken. Je gaat de komende jaren geen game tegenkomen die even 90%+ load op alle zestien threads gooit. Dan ga je op termijn een probleem krijgen met slijtage van VRM componenten. Niet eens zozeer je mosfets, eerder je condensatoren. Stel je gebruikt je systeem regelmatig voor rendering van 4K video's. Duurt lang, maakt alles heet en als je condensatoren dan over de 105c gaan dan gaat versnelde slijtage optreden. Zo sloop je voortijdig je bord terwijl ze anders jaren mee kunnen gaan. Voor gaming loads en toch vervangen bij Zen 2 maakt het maar weinig uit. Eigenlijk is het een beduidend groter probleem bij een aantal Z370 bordjes waar mensen maar een 8600K of 8700K instoppen en naar 5GHz mee overclocken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:07:
Dat van de karige enkele kabel wist ik, heb ik ook gepost in het topic. Vandaar dat ik me afvroeg of je nog een andere reden zou hebben om het een "450W" voeding te noemen.
Nee doordat ze dus hem dus zo uitleveren, met een enkele PEG kabel, moet je de het dus niet als een 550W voeding zien. Eén zo'n slechte keuze maakt een voeding dan gelijk ook een stuk minder interessant.

Voedingen als de pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W, pricewatch: Cougar GX-F 550W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M, pricewatch: Corsair RM550x Zwart en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W zijn dan in mijn ogen ook meer interessantere voedingen dan de pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold.
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:24:
[...]

Nee, hij gaf aan dat veel B350 bordjes eigenlijk niet geschikt zijn voor R7 overclocking. Daarin overdreef hij wel, maar er zijn wel grenzen aan wat je wel en niet moet doen. Voor gaming is het geen probleem om een R7 te overclocken. Je gaat de komende jaren geen game tegenkomen die even 90%+ load op alle zestien threads gooit. Dan ga je op termijn een probleem krijgen met slijtage van VRM componenten. Niet eens zozeer je mosfets, eerder je condensatoren. Stel je gebruikt je systeem regelmatig voor rendering van 4K video's. Duurt lang, maakt alles heet en als je condensatoren dan over de 105c gaan dan gaat versnelde slijtage optreden. Zo sloop je voortijdig je bord terwijl ze anders jaren mee kunnen gaan. Voor gaming loads en toch vervangen bij Zen 2 maakt het maar weinig uit. Eigenlijk is het een beduidend groter probleem bij een aantal Z370 bordjes waar mensen maar een 8600K of 8700K instoppen en naar 5GHz mee overclocken. :)
"Youtubewijsheden"

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als ik mijn Ryzen 1800X dik overclock naar 4.1GHz en mijn Vega 56 op stock laat draaien trekt het hele systeem een piekvermogen van 620w uit de 12v rail van de voeding. Continu vermogen lag op pak em beet 480w.

Dat is gemeten met de interne sensors van een Corsair HX1000i (welke bewezen precies zijn). Een 550w voeding en zelfs 650w voeding is aan de krappe kant in dergelijke scenario's lijkt me.

Als je echter niet overclockt en je Vega kaart undervolt mag het echter geen probleem opleveren denk ik.
Astennu schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:21:
[...]

Heb je ook je memory controller voltage verlaagd? als die op 1050 staat kan je er niet onder komen. Als je die verlaagt naar 900 kan je v-GPU waarschijnlijk wel weer verder omlaag.
Dat is de fix, dankjewel! _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Blaat op 26-03-2018 13:08 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Laatst online: 16:57
hier een 1080ti overclocked i7 3770k overclocked seasonic focus gold 550, nooit problemen, voeding blijft muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:01:
Nee doordat ze dus hem dus zo uitleveren, met een enkele PEG kabel, moet je de het dus niet als een 550W voeding zien. Eén zo'n slechte keuze maakt een voeding dan gelijk ook een stuk minder interessant.
Met twee kabels zou je 2x 225W videokaarten aan kunnen sluiten, iets wat waarschijnlijk niet zo'n goed idee is met een 550W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Met twee kabels zou je 2x 225W videokaarten aan kunnen sluiten, iets wat waarschijnlijk niet zo'n goed idee is met een 550W voeding.
Een kabel bepaald niet hoeveel stroom uit een voeding getrokken kan worden. Dat hoort een voeding te bepalen door OCP's (Over Current Protection) achter de kabel te plaatsen. Echter door de single rail marketing zie je dat het grootste deel van de markt meerdere OCP's op de 12V mist en dit vervolgens om tovert in de marketing tot een voordeel.

Bij een single rail voeding kun je dus gewoon zoveel door één kabel trekken totdat de kabel of connector smelt of dat de OPP (Over Power Protection) wordt getriggered, de overbelasting dus.

In geval van die voeding kun je dus wel 45A (540W) door één kabel trekken, maar dit gaat gegarandeerd mis.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 27-03-2018 10:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Interessante discussie hier over gebruik en voeding i.c.m. Vega..

Ik heb als voeding een Corsair RM550x en draai hier een i7-6700 op 4,4Ghz (10% overklok) i.c.m. een Vega 56. Hiervoor ook een Vega 64 getest, de Vega 56 met de 64LC BIOS en een 1080ti en geen enkel probleem gehad met mijn voeding of het eruit klappen van het systeem.

Ik vind het dus nogal apart dat er mensen zijn die 620W piekvermogen meten; trekt een AMD CPU meer vermogen misschien? Is er meer apparatuur intern aangesloten?

edit: Vanuit de voeding gaat er slechts 1 kabel met 2x 6+2 PCIe aansluting naar de Vega. Risky?

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 27-03-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Lord_Dain schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:03:

Ik vind het dus nogal apart dat er mensen zijn die 620W piekvermogen meten; trekt een AMD CPU meer vermogen misschien? Is er meer apparatuur intern aangesloten?
In mijn geval was dit een foutieve aanname aan mijn kant. Na gister nog wat gemeten te hebben zit mijn vega met huidige settings goed onder de 200 watt (GPU-z las met mijn +20% limiter 155 watt uit). cpu rond de 120 watt max.. Totaal zal mijn systeem dus wel onder de 420 watt blijven.

In mijn geval sluit ik me dan aan bij wat The_Mask eerder noemde en dat het meer lijkt op een defect in de voeding waar deze niet goed met snel wisselende loads omgaat. Dat dit probleem zich enkel voordoet bij een hogere powerlimit zou daarmee nog wel te matchen zijn. Sinds bij een hoger theoretisch maximaal vermogen de loadverschillen ook groter kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik heb als voeding een Corsair RM550x en draai hier een i7-6700 op 4,4Ghz (10% overklok) i.c.m. een Vega 56. Hiervoor ook een Vega 64 getest, de Vega 56 met de 64LC BIOS en een 1080ti en geen enkel probleem gehad met mijn voeding of het eruit klappen van het systeem.

edit: Vanuit de voeding gaat er slechts 1 kabel met 2x 6+2 PCIe aansluting naar de Vega. Risky?
Een 1800X @ 1.45V verbruikt wel een stukje meer dan een 6700k op 4.4GHz. De CPU gaat daarmee over de 200w verbruik heen.

In mijn geval gaat het om een Strix Vega, die standaard al een hogere power limit heeft.

Deze piek heb ik bewerkstelligd door furmark+linpack tegelijk te draaien. Een absoluut onrealistisch scenario dus.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin

Wat ik kan vinden is dat de pinnen 8A kunnen hebben(mits fatsoenlijke leverancier en geen ali express meuk), dus in theorie kan de kabel iig 288W aan zonder dat je risico loopt. Ik zou er niet bang voor zijn iig.

Mocht de Ryzen 2700X een waardige opvolger zijn voor m'n huidige 4790k, dan komen zowel m'n Vega 64 en 1080 TI in het systeem en zal ik nog eens wat meer testen op power en ook crossfire nog een kans geven mocht ik de Vega 56 nog hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Corsair meldt dat hun PEG kabel een hogere stroom aan kan. Ligt er echt aan welke modulaire plug wordt gebruikt, wat voor metaal wordt gebruikt en de kabeldikte. Bijvoorbeeld gold plated connectors heeft hier wel zin in tegenstelling tot bij een normale HDMI kabel van bijvoorbeeld hooguit enkele meters. :p
Temujin schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:11:
[...]

In mijn geval was dit een foutieve aanname aan mijn kant. Na gister nog wat gemeten te hebben zit mijn vega met huidige settings goed onder de 200 watt (GPU-z las met mijn +20% limiter 155 watt uit). cpu rond de 120 watt max.. Totaal zal mijn systeem dus wel onder de 420 watt blijven.
Wat je uitleest met GPU-z is niet het verbruik van je videokaart, maar hooguit een deel van de videokaart. Het totale stroom van de videokaart kun je zelf niet zo uitlezen.
In mijn geval sluit ik me dan aan bij wat The_Mask eerder noemde en dat het meer lijkt op een defect in de voeding waar deze niet goed met snel wisselende loads omgaat. Dat dit probleem zich enkel voordoet bij een hogere powerlimit zou daarmee nog wel te matchen zijn. Sinds bij een hoger theoretisch maximaal vermogen de loadverschillen ook groter kunnen zijn.
Klopt helemaal. Als het overigens overbelasting is, dan valt de voeding uit en lijkt er gewoon op dat de stekker eruit wordt getrokken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:16:
[...]

Corsair meldt dat hun PEG kabel een hogere stroom aan kan. Ligt er echt aan welke modulaire plug wordt gebruikt, wat voor metaal wordt gebruikt en de kabeldikte. Bijvoorbeeld gold plated connectors heeft hier wel zin in tegenstelling tot bij een normale HDMI kabel van bijvoorbeeld hooguit enkele meters. :p
Als brave burger zijnde heb ik hiervoor natuurlijk de meegeleverde sleeved modulaire kabel gebruikt >:) Zal dus wel goed zijn inderdaad. Bedankt allen voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Heb een sheet gevonden settings op Reddit. Mogelijk een repost.

https://docs.google.com/s...QUhXSBA/edit?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
vraag me af of de nieuwprijs binnen maand of 3 Van een vega56 naar rond de 500 gaan. minen wordt steeds oninteressanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Wel een beetje rommelig.
We hadden hier ook een sheet met wat resultaten (zijn al wel wat ouder)

RX Vega UV/OC Results - Unigine SuperPosition

Maar de resultaten gelden nog steeds. Ik heb er ook genoeg informatie over verbruik reductie in staan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De resultaten van de Superposition benchmark lijken me niet meer te kloppen, verbruik e.d. goede indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:06:
[...]

Wel een beetje rommelig.
We hadden hier ook een sheet met wat resultaten (zijn al wel wat ouder)

RX Vega UV/OC Results - Unigine SuperPosition

Maar de resultaten gelden nog steeds. Ik heb er ook genoeg informatie over verbruik reductie in staan.
Ja inderdaad.

Ik ben uiteindelijk met deze jongen zijn informatie vertrokken.
8minuten lang en gelijk weer mee.
YouTube: Improving RX VEGA - the UNDERVOLT OVERCLOCK guide

De info uit die sheet kan je niet kopiëren omdat elke kaart anders is. Begin mijn Vega beetje onder de knie te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
Spacewide schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:45:
[...]

Ja inderdaad.

Ik ben uiteindelijk met deze jongen zijn informatie vertrokken.
8minuten lang en gelijk weer mee.
YouTube: Improving RX VEGA - the UNDERVOLT OVERCLOCK guide

De info uit die sheet kan je niet kopiëren omdat elke kaart anders is. Begin mijn Vega beetje onder de knie te krijgen!
Afgelopen week mijn Vega 64 Strix binnen gekregen en geïnstalleerd, maar merk dat ik nog wel even goed moet spelen met de instellingen. Heb een paar keer 3Dmark Time Spy en Unigine Valley gedraaid maar ik merk dat de fans al heel snel naar zo'n 2300 RPM gaan volgens GPU Z en dan flink wat herrie maken.
Met WattMan heb ik wat met de settings gespeeld maar daar nog geen echt goede instellingen kunnen vinden waarmee ik beide benchmarks stabiel kan draaien met scores vergelijkbaar met stock maar tegen een wat lager verbruik. Moet toch mogelijk zijn om nog wat te optimaliseren dus dat wordt nog even klooien de komende tijd, ga dit filmpje er ook eens bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wekko306 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:39:
[...]

Afgelopen week mijn Vega 64 Strix binnen gekregen en geïnstalleerd, maar merk dat ik nog wel even goed moet spelen met de instellingen. Heb een paar keer 3Dmark Time Spy en Unigine Valley gedraaid maar ik merk dat de fans al heel snel naar zo'n 2300 RPM gaan volgens GPU Z en dan flink wat herrie maken.
Met WattMan heb ik wat met de settings gespeeld maar daar nog geen echt goede instellingen kunnen vinden waarmee ik beide benchmarks stabiel kan draaien met scores vergelijkbaar met stock maar tegen een wat lager verbruik. Moet toch mogelijk zijn om nog wat te optimaliseren dus dat wordt nog even klooien de komende tijd, ga dit filmpje er ook eens bij nemen.
Die herrie is tijdelijk. Om de een of andere reden heb ik dat ook steeds als ik zwaardere games speel. Dan gaan de fans eerst een seconde of 20 hoge snelheid draaien om vervolgens weer te stabiliseren. De enige manier om dat te voorkomen is het verbruik onder de 180w krijgen of een handmatige fancurve instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Blaat schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:51:
[...]

Die herrie is tijdelijk. Om de een of andere reden heb ik dat ook steeds als ik zwaardere games speel. Dan gaan de fans eerst een seconde of 20 hoge snelheid draaien om vervolgens weer te stabiliseren. De enige manier om dat te voorkomen is het verbruik onder de 180w krijgen of een handmatige fancurve instellen.
Ah kijk, dat is goed om te weten. Ik was van plan eens met GPU Tweak te gaan spelen, omdat ik ook eens wil testen of het loont om 2 intake case fans aan te sluiten op de GPU. Nu zijn mijn case fans namelijk geregeld aan de hand van de CPU temp maar tijdens gamen is het natuurlijk vooral de GPU die warm wordt. Dus een eigen fan curve instellen is dan misschien wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wekko306 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:13:
[...]

Ah kijk, dat is goed om te weten. Ik was van plan eens met GPU Tweak te gaan spelen, omdat ik ook eens wil testen of het loont om 2 intake case fans aan te sluiten op de GPU. Nu zijn mijn case fans namelijk geregeld aan de hand van de CPU temp maar tijdens gamen is het natuurlijk vooral de GPU die warm wordt. Dus een eigen fan curve instellen is dan misschien wel de moeite waard.
Extra intake zal weinig toevoegen vrees ik.

Er blazen bij mij 3x 120mm fans op de bodem van mijn behuizing koele lucht direct op de videokaart en dan nog stijgt ie even op voor 20 seconden elke keer als ik een game start. De temperatuur is het probleem ook niet, hij komt bij mij nooit boven de 66 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Blaat schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:19:
[...]

Extra intake zal weinig toevoegen vrees ik.

Er blazen bij mij 3x 120mm fans op de bodem van mijn behuizing koele lucht direct op de videokaart en dan nog stijgt ie even op voor 20 seconden elke keer als ik een game start. De temperatuur is het probleem ook niet, hij komt bij mij nooit boven de 66 graden uit.
Hmm ik moet er maar eens voor gaan zitten. Tijdens het draaien van Valley zag ik dat de GPU temp in GPU Z al naar 75 graden graden ging en de fans dus naar 2300RPM schoten met bijbehorende herrie. Maar de intake fans bleven rustig op 500RPM draaien omdat de CPU koel bleef, dus die mogen gerust wat harder gaan draaien onder GPU load. Ik heb 3x front intake en 1x rear exhaust, airflow zou geen probleem moeten zijn in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kan je de fancurve niet aanpassen met MSI Afterburner? Want Vega wordt gewoon erg warm, daar kom je niet snel onderuit. Wat je wellicht wel kan doen is hem minder agressief koelen, als je de fans kan manipuleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Lord_Dain schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:12:
Kan je de fancurve niet aanpassen met MSI Afterburner? Want Vega wordt gewoon erg warm, daar kom je niet snel onderuit. Wat je wellicht wel kan doen is hem minder agressief koelen, als je de fans kan manipuleren..
Dat was ik inderdaad van plan ja, maar wilde eens experimenteren met het aansluiten van 2 case fans op de GPU en ik begreep dat je daar geen fan curve voor kan instellen in Afterburner maar wel in GPU Tweak II van Asus. Ik hoop dat als de aanvoer van koude lucht wat beter wordt de fan curve van de GPU zelf wat omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Weet iemand hoe dit kan?
Er zit een ekwb blokje op.
Gigabyte rx 56 met 64 bios.

De coreclock werkt op maxload vele malen trager dan eigenlijk moet.
Hetzelfde voor het geheugen.

Ik voeg even volgende afbeelding toe.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2z9blz7.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Spacewide op 07-04-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 07:56
Spacewide schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:57:
Weet iemand hoe dit kan?

[afbeelding]
Je GPU werkt inderdaad wel erg laag, zou je de power limit eens naar +50% kunnen zetten?

Tevens klopt het wel dat de state 6 en state 7 nooit behaald worden, de echte clockspeed zal daar altijd onder zitten. Kun je ook wel goed zien in de excel sheet die hier rond gaat.

Heb vanochtend nog even weer een run gedraaid naar een tijdje geleden.
Daadwerkelijke GPU speed: 1595
Ingestelde P6: 1622
Ingestelde P7: 1692
Memory: 1100
Voltages staan op 1050.
Score van extreme: 4452 met een 215 wattage.
Wat mij betreft prima afgesteld zo :)

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Xentor schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 10:25:
[...]

Je GPU werkt inderdaad wel erg laag, zou je de power limit eens naar +50% kunnen zetten?

Tevens klopt het wel dat de state 6 en state 7 nooit behaald worden, de echte clockspeed zal daar altijd onder zitten. Kun je ook wel goed zien in de excel sheet die hier rond gaat.

Heb vanochtend nog even weer een run gedraaid naar een tijdje geleden.
Daadwerkelijke GPU speed: 1595
Ingestelde P6: 1622
Ingestelde P7: 1692
Memory: 1100
Voltages staan op 1050.
Score van extreme: 4452 met een 215 wattage.
Wat mij betreft prima afgesteld zo :)
@Spacewide
P6 en P7 worden gewoon gebruikt, ook al wordt niet de max van desbetreffende state gehaald.

Het geflashte bios dat jij hebt is niet correct, de kaart accepteert niet de waardes die in de tabellen staan en gaat in een bepaalde veilige state staan voor zowel HBM als core.
Wanneer ik handmatig bios waardes aanpast voor undervolting en buiten de limieten ging zitten of alle states bv hetzelfde maakte dan ging m'n kaart naar ik dacht P4 en HBM P state 2.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:05
Even een kort vraagje: ik heb sinds kort een Vega 64, en een behoorlijk fluctuerende core in games (zie plaatje), is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/WFpw8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:17:
Even een kort vraagje: ik heb sinds kort een Vega 64, en een behoorlijk fluctuerende core in games (zie plaatje), is dit normaal?

[afbeelding]
als dat een ref model is, zal die zeker gaan throttlen bij een max fan rpm van 2600 ja.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
foppe-jan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:59:
[...]

als dat een ref model is, zal die zeker gaan throttlen bij een max fan rpm van 2600 ja.
Het is een Asus Strix, en ik heb de fans ook wel hoger gezet, maar dat veranderd niets aan de zaak. Het enige wat de kaart zou kunnen throttelen is mijn CPU (3750k op stock snelheid) maar ook als mijn cpugebruik laag is blijft de frequency fluctueren. Het is overigens niet zo dat ik tijdens spellen slechte framerates haal, maar het lijkt meer alsof mijn GPU alleen hard gaat werken tijdens bepaalde momenten daarna weer downclocked.

Ik kan geen enkele waarde vinden waarvan ik kan zeggen, oh ja daar zou het van kunnen throttelen. Er is ook een verschil in hoe het zich gedraagt tijdens verschillende spelletjes. Bij het spelen van bijv. Witcher 3 blijft de clocksnelheid zo rond de 1350 terwijl in Vermintide 2 de clocksnelheid zo rond de 1150 blijft. En zoals eerder aangegeven, de spelletjes voelen vloeiend aan en ik krijg framerates van rond de 70-80 fps.

Ik dacht eigenlijk dat het misschien een feature zou kunnen zijn waarbij de kaart zich aanpast aan wat nodig is? Maar dat zal dan wel niet. Ik vind het wel vreemd. Ik heb ook al state 6 als minimum state ingesteld, en dat pakte die wel op de desktop maar zodra ik een spel ging spelen clockte die zich weer down.

Ik heb Chill trouwens uit, dus dat is het in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
Oke. Je kast bevat ook voldoende in/outtake fans? Want als dezelfde warme lucht blijf circuleren levert dat natuurlijk ook prioblemen op.
Andere mogelijkheid: als je toevallig een freesyncscherm hebt met bijv een max refresh van 75 of 90hz, kan het dat het behalen van de max framerate ervoor zorgt dat de kaart downclockt (of als je dat zelf hebt ingesteld).

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 07-04-2018 19:22 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
foppe-jan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:21:
Oke. Je kast bevat ook voldoende in/outtake fans? Want als dezelfde warme lucht blijf circuleren levert dat natuurlijk ook prioblemen op.
Andere mogelijkheid: als je toevallig een freesyncscherm hebt met bijv een max refresh van 75 of 90hz, kan het dat het behalen van de max framerate ervoor zorgt dat de kaart downclockt (of als je dat zelf hebt ingesteld).
Ik heb een 144hz freesync scherm. En de temperatuur van de videokaart blijft echt rond de 76c. Ik heb naar mijn idee prima ventilatie. De temperatuur van mijn CPU komt ook nooit echt boven de 54 graden. Ook op mijn andere temperatuur sensoren zie ik niets vreemds. Dus ik heb echt geen idee wat het kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Spacewide schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:57:
Weet iemand hoe dit kan?

[afbeelding]
Om mezelf te quoten.
Heb mijn P6 op 1500 gezet, P7 op 1600, memory op 950.
Plots van 1200mhz naar 1577 superstabiel! :+

Die Vega kaarten zijn toch wel bijzonder.

@Xentor bedankt voor de powerlimit tip, alles is plots opgelost!

Hieronder een voorbeeld van wat instellingen
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23kateo.jpg

Unigine Heaven Benchmark 4.0
FPS: 102.5
Score:2581
Min FPS: 40.1
Max FPS:179.8

Custom: Ultra - Tess Disabled - AA Disabled - Fullscreen

[ Voor 21% gewijzigd door Spacewide op 07-04-2018 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:31:
[...]

Ik heb een 144hz freesync scherm. En de temperatuur van de videokaart blijft echt rond de 76c. Ik heb naar mijn idee prima ventilatie. De temperatuur van mijn CPU komt ook nooit echt boven de 54 graden. Ook op mijn andere temperatuur sensoren zie ik niets vreemds. Dus ik heb echt geen idee wat het kan zijn.
Typisch. Zou toch de zijkant er eens af doen om te testen, kan dat de lucht grotendeels blijft hangen onder de videokaart, terwijl de CPU waarschijnlijk op een lijn zit met de outtake fan. In dat geval kun je overwegen een fan op de bodem te leggen die de boel naar boven blaast.

[ Voor 7% gewijzigd door foppe-jan op 07-04-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
foppe-jan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:40:
[...]

Typisch. Zou toch de zijkant er eens af doen om te testen, kan dat de lucht grotendeels blijft hangen onder de videokaart, terwijl de CPU waarschijnlijk op een lijn zit met de outtake fan. In dat geval kun je overwegen een fan op de bodem te leggen die de boel naar boven blaast.
Maar het gebeurd dus zelfs als de temperatuur stabiel rond de 60c blijft, dus dan zie ik niet in hoe het een temperatuurprobleem zou kunnen zijn.

Overigens, het lijkt er echt op alsof de GPU zich expres downclocked als ie het denkt dat het kan. Dus alsof er zich een soort van Chill achtige modus is waar de videokaart zich niet harder wil inspannen dan nodig. Als een spel veel vraagt, dan wordt wat hoger geclocked, vraagt een spel minder dan wordt de clockspeed ook minder.

[ Voor 23% gewijzigd door PenguinEmperor op 08-04-2018 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Er is wattman inderdaad de functie dat de clockspeed dynamisch wordt aangepast. Dit zorgt er ook voor dat er minder warmte ontwikkeld wordt, zodat er wat marge in power/temp is mocht het nodig zijn. Je kan eens proberen state 6 als minimum instellen.

Maar waarom wil je de snelheid zo hoog mogelijk hebben?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Derby schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:25:
Er is wattman inderdaad de functie dat de clockspeed dynamisch wordt aangepast. Dit zorgt er ook voor dat er minder warmte ontwikkeld wordt, zodat er wat marge in power/temp is mocht het nodig zijn. Je kan eens proberen state 6 als minimum instellen.

Maar waarom wil je de snelheid zo hoog mogelijk hebben?
Heb ik al eens geprobeerd. Op de desktop gaf ie dan inderdaad aan op de maximumsnelheid te draaien. Maar zodra ik een spel open vervalt ie weer in zijn oude gedrag. Wat betreft de snelheid hoeft die van mij niet omhoog, ik ben zelfs geheel tevreden met mijn ervaringen. Zou ik de clocksnelheid niet zien, dan zou ik er zelfs van overtuigd zijn dat alles naar behoren werkt. Ik probeer eigenlijk alleen te begrijpen wat er aan de hand is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:34:
[...]

Heb ik al eens geprobeerd. Op de desktop gaf ie dan inderdaad aan op de maximumsnelheid te draaien. Maar zodra ik een spel open vervalt ie weer in zijn oude gedrag. Wat betreft de snelheid hoeft die van mij niet omhoog, ik ben zelfs geheel tevreden met mijn ervaringen. Zou ik de clocksnelheid niet zien, dan zou ik er zelfs van overtuigd zijn dat alles naar behoren werkt. Ik probeer eigenlijk alleen te begrijpen wat er aan de hand is :)
Je hebt vast in de reviews gezien dat de VEGA chip hongerig is als het om energie gaat. Dus lijkt AMD geprobeerd te hebben om een soort rush-to-idle tactiek ingebouwd te hebben. Lage clocks als het mogelijk is en hoge clocks als het nodig is. Alles om de temperatuur binnen redelijke grenzen te houden.
Ik vind het ook knap dat het tijdens het spelen helemaal niet opvalt.

Heb je al geprobeerd te underclocken? Dit is de enige chip dit ik ken die beter gaat presteren als er minder energie wordt aan geboden.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Derby schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:39:
[...]

Je hebt vast in de reviews gezien dat de VEGA chip hongerig is als het om energie gaat. Dus lijkt AMD geprobeerd te hebben om een soort rush-to-idle tactiek ingebouwd te hebben. Lage clocks als het mogelijk is en hoge clocks als het nodig is. Alles om de temperatuur binnen redelijke grenzen te houden.
Ik vind het ook knap dat het tijdens het spelen helemaal niet opvalt.

Heb je al geprobeerd te underclocken? Dit is de enige chip dit ik ken die beter gaat presteren als er minder energie wordt aan geboden.
Ik probeer het, maar ik heb echt geen idee of het effect heeft gezien ik mijn GPU nooit veel hoger heb zien gaan dan iets boven 1500mhz. Ik heb nu state 6 en 7 op 1100mV met een clock van 1600 en 1100mV op de Voltage control voor het geheugen met de snelheid op stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Is het iemand gelukt om Wattman profielen automatisch te laden met games?

Zo zou het handig zijn bij het starten van CSGO mijn 94watt profiel te laden (852mhz core / 800mhz mem - 800mV)
En bij PUBG het 205watt profiel (1570 core/1000 mem - 1050mV)

Voorlopig manueel :')

Edit: https://support.amd.com/e...-AMD-Radeon-Software.aspx

Edit2: Profielen laden niet in bij starten game.

[ Voor 44% gewijzigd door Spacewide op 08-04-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb even vraagje voor mensen met een RX Vega Liquid.
Hoe hoorbaar is de pomp bij jullie?

Ik heb er nu een en ik hoor een soort van laptop hdd geluidje als of een hdd aan het lezen en schijven is.

Mijn R9 295X2 is echt veel stiller en ik vind dit best storend. Ik denk dat de pomp defect is. Maar ik ben dus benieuwd of iemand anders iets kan horen. Als je stille fans in je pc hebt komt dit er duidelijk boven uit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Astennu schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:47:

Ik heb er nu een en ik hoor een soort van laptop hdd geluidje als of een hdd aan het lezen en schijven is.

Mijn R9 295X2 is echt veel stiller en ik vind dit best storend. Ik denk dat de pomp defect is. Maar ik ben dus benieuwd of iemand anders iets kan horen. Als je stille fans in je pc hebt komt dit er duidelijk boven uit.
mijne is 100% geluidloos buiten mijn kast, vele malen stiller dan de 2 furyx kaarten die ik gehad heb.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
aminam schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:17:
[...]

mijne is 100% geluidloos buiten mijn kast, vele malen stiller dan de 2 furyx kaarten die ik gehad heb.
Daar was ik al bang voor. Fury X was idd niet echt stil ook de V2 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Ik hoor de fan van de radiator boven andere geluiden uit. Stille kast wel. Soms denk ik wat coil whine te horen. Dit alles in idle.

Hoe oud is de kaart? Bij mij was er de eerste 20 uur wel wat lawaai van de pomp.

[ Voor 31% gewijzigd door Derby op 08-04-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Astennu schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:47:
Geluid van de pomp komt bij lange na niet boven het geluid van de ventilator uit bij mij.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
vegas zijn weer zeer profitable met minen, lzoek al weken een vega, kan ik nu helemaal vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Vlizzjeffrey schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:12:
vegas zijn weer zeer profitable met minen, lzoek al weken een vega, kan ik nu helemaal vergeten
En dat terwijl de prijzen van de VEGA 56 aan het dalen is. Het is nog steeds ruim boven MSRP, maar het is erger geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Spacewide schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:21:
Is het iemand gelukt om Wattman profielen automatisch te laden met games?

Zo zou het handig zijn bij het starten van CSGO mijn 94watt profiel te laden (852mhz core / 800mhz mem - 800mV)
En bij PUBG het 205watt profiel (1570 core/1000 mem - 1050mV)

Voorlopig manueel :')

Edit: https://support.amd.com/e...-AMD-Radeon-Software.aspx

Edit2: Profielen laden niet in bij starten game.
Nope, heb ik (nog) geen behoefte aan gehad. Wel interessant natuurlijk.

@PenguinEmperor Vega clockt ook terug, op basis van de vraag. Als ik World of Warcraft of bv. Counterstrike:Source speel. dan komt ie niet eens voorbij P3-P4 soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Derby schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:21:
[...]

En dat terwijl de prijzen van de VEGA 56 aan het dalen is. Het is nog steeds ruim boven MSRP, maar het is erger geweest.
Ja ze waren ook aan het dalen, maar sinds gisteren zijn de vegas weer veel profitabelere miners geworden, doordat cryptonight coins geforked zijn en asics daarbij uitgeschakeld zijn, zijn de vega's weer zo profitable, ben bang dat die prijsdaling weer aan halt toe geroepen wordt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Even nog een update op mijn eerdere posts hier over mijn fluctuerende clock speed. Allereerst, dank aan Foppe-Jan, Derby en Lord_Dain. Na wat geexperimenteer met (naar mijn gevoel) wat extremere undervolts, is er toch verbetering in gekomen. Althans, in de Witcher 3 dan (toch een van mijn meest veeleisende spellen). Met state 6 en de memory voltage op 1000mV kom ik nu echt meer in de richting van 1500mhz waar dit eerder onder de 1400mhz was. State 7 lijk ik echt te kunnen vergeten.

Ik vermoed hiermee dan ook dat Foppe-Jan gelijk heeft dat ik toch tegengehouden word door throttelen door teveel hitte, omdat ook het maximum powerverbruik altijd rond hetzelfde getal schommelt. Ik denk gezien mijn setup dat ik daar verder weinig aan kan doen.

Ik heb mijn PC case in een IKEA bureaukast, wel met een roostertje er voor en twee USB fans erachter om de hete lucht af te voeren, maar dit is kennelijk voor deze kaart niet genoeg. Ik heb eerder een GTX 1080 in mijn PC gehad en die kon er prima mee leven, maar ja, das toch een ander beestje.

In ieder geval is er verbetering, en het is kwa framerates ook wel de moeite waard. Bedankt voor jullie inzichten. Ik ga misschien nog kijken of ik nog verder kan undervolten als deze instellingen stabiel blijven, maar mijn instellingen nu lijken me toch al belachelijk laag vergeleken met de standaard instellingen.

Het lijkt me inderdaad ook nog zo dat de core clock snelheid inderdaad ook omlaag gaat als er even wat minder rekenkracht nodig is. Dit maakte het voor mij ook wel wat lastiger om te zien wat er nu aan de hand was. Het bleken dus twee verschillende dingen te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door PenguinEmperor op 09-04-2018 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh, memory voltage doet helemaal niks met geheugen. Die waarde geeft een minimum aan voor core voltage. Die zou je dus gewoon terug moeten kunnen zetten naar 950mv zonder verschillen. Verder draai ik zelf dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8cNjaou4mFkdO53QujQRHSAk/full.jpg

Dit is ook stabiel in de Witcher 3 en ik heb de afgelopen maanden meermaals gemerkt dat die game zeer kieskeurig is. Is iets niet stabiel, dan crasht de boel meestal binnen 10 a 15 minuten. Met deze instellingen kom ik maximaal aan de 1530MHz, meestal 1500-1510MHz en als de core load zakt dan gaat de clockspeed meestal al onder de 1200MHz. Alles bij elkaar lijk je ongeveer het gemiddelde te raken wat een Vega nu echt kan. 1500MHz en 1000mv is vrij normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@DaniëlWW2
meestal 1500-1510MHz en als de core load zakt dan gaat de clockspeed meestal al onder de 1200MHz
Met deze instellingen wil het dan zeggen dat je naar P4 1200 MHz @ 1050 mV zakt.
Want de waardes van P5 tot P0 heb je niet aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Spacewide schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:29:
@DaniëlWW2
[...]

Met deze instellingen wil het dan zeggen dat je naar P4 1200 MHz @ 1050 mV zakt.
Want de waardes van P5 tot P0 heb je niet aangepast.
Nee, als je P6 en P7 zelf waarden geeft, dan negeert de kaart P5 in ieder geval omdat de voltages veel lager worden. De GPU heeft een puur dynamische clockspeed. Heel irritant als je een maximum opzoekt, maar de correcte minimale clockspeed vindt de microcode van de kaart zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:06:
[...]

Nee, als je P6 en P7 zelf waarden geeft, dan negeert de kaart P5 in ieder geval omdat de voltages veel lager worden. De GPU heeft een puur dynamische clockspeed. Heel irritant als je een maximum opzoekt, maar de correcte minimale clockspeed vindt de microcode van de kaart zelf. :)
Dat is weer opgehelderd dan.
Het volgende dat ik wil proberen is de overmacht krijgen op de andere Powerstates via een hex editor.

Ik ben echt verrast van de RX Vega ondanks alle tegenwind dat ik las destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Spacewide schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:43:
[...]

Dat is weer opgehelderd dan.
Het volgende dat ik wil proberen is de overmacht krijgen op de andere Powerstates via een hex editor.

Ik ben echt verrast van de RX Vega ondanks alle tegenwind dat ik las destijds.
De meeste reviews waren dan ook bizar slecht. Hier was een klein groepje die zich wel besefte dat je de kaarten voor MSRP kon kopen, kon undervolten en er zelf heel veel extra prestaties uit halen. Elders waren er ook mensen die dat besefte en die hebben ook een kaart gekocht bij de lancering. Het probleem was dat het er hooguit enkele tienduizenden waren voor de hele wereld. Die waren na een week wel op en toen waren ze ook niet meer voor MSRP te krijgen.

Verder kan je alle P states gewoon aanpassen met WattTool. Kan je gewoon online vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Hoi mensen, wat zijn nu een beetje reële prijzen voor de Vega 64, reference en non reference?
Vraag komt nadat ik na 2 maandjes alweer afscheid had genomen van mijn Gigabyte GTX 1080 omdat ik geen garantie geclaimd kreeg voor een irritant fan geluidje.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Zo uit mijn hoofd is msrp 499, echter was dit inclusief een rebate van AMD naar de AIB. 599 word dan de normale verkoopprijs. Voor een aftermarket koeler zit je al gauw 75 of 100 hoger. Denk dat een 500 voor stock of 600 voor aftermarket niet heel onrealistisch is.

In acht nemende dat prijzen over tijd horen te dalen en de kaart ondertussen alweer een tijdje terug released was wellicht een paar tientjes omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Dat zou reëel zijn ja, maar in de praktijk ga je geen Vega64 met aftermarket koeler vinden voor minder dan 750 euro :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
MSRP voor de 56 was 399USD.. en 64 zou idd 499USD geweest kunnen zijn. Omgerekend 400 en 500€.

Ik zou persoonlijk V&A in de gaten houden en kijken of je voor 500 een 56 of voor iets meer een 64 kan scoren, kan je evt. zelf nog later er een AIO water cooler op zetten of hem op een custom loop aansluiten als dat je ding is en je van de reference fan / herrie af wil :)

V&A aangeboden: Omni's Volmaakte Vega's - Sapphire RX Vega56 8GB mét garantie...

Deze handelaar is volgens mij betrouwbaar. Of de prijs acceptabel is moet je zelf beslissen! Ik ben indertijd 460€ kwijt geweest voor mijn 'MSRP' Vega 56 uit de UK. Dus je betaalt nog een 100€ premium voor deze kaarten en dan weet je niet wat er mee gedaan is.

Overigens, eindelijk mijn monitor gevonden.. Het is een Acer XF270HUA geworden. Allejezus, 3 x scheepsrecht, het kan dus echt. Voor mij de perfecte monitor, IPS, 27" 144hz, 1440p + freesync! Na een TN en een VA paneel getest te hebben is het voor mij wel duidelijk, IPS is the best.

[ Voor 56% gewijzigd door Lord_Dain op 11-04-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wekko306 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:39:
[...]

Er is een BIOS update uitgekomen van Asus die o.a. het probleem van de te hard opspinnende fans fixt. De update zorgt ook voor een hogere boost clock zonder mee stroom te gebruiken. :)

Ik heb het net gedaan en het probleem is daarmee inderdaad weg!

Updaten dus!

https://www.asus.com/nl/G...GAMING/HelpDesk_Download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Blaat schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:11:
[...]

Er is een BIOS update uitgekomen van Asus die o.a. het probleem van de te hard opspinnende fans fixt. De update zorgt ook voor een hogere boost clock zonder mee stroom te gebruiken. :)

Ik heb het net gedaan en het probleem is daarmee inderdaad weg!

Updaten dus!

https://www.asus.com/nl/G...GAMING/HelpDesk_Download/
Ah heel mooi! Dat is die Asus_Win7Win10_64Bit_17.50.RC15_1803020?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wekko306 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:15:
[...]

Ah heel mooi! Dat is die Asus_Win7Win10_64Bit_17.50.RC15_1803020?
Nee de BIOS Update tool bij utilities.
Dat mag ik hopen als hij 1900+ 5-sterren beoordelingen heeft! :D

[ Voor 53% gewijzigd door Blaat op 12-04-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-derp-

Dubbel 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Blaat op 12-04-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:23
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:05:

Overigens, eindelijk mijn monitor gevonden.. Het is een Acer XF270HUA geworden. Allejezus, 3 x scheepsrecht, het kan dus echt. Voor mij de perfecte monitor, IPS, 27" 144hz, 1440p + freesync! Na een TN en een VA paneel getest te hebben is het voor mij wel duidelijk, IPS is the best.
Toevallig van de week ook de aanbieding van SiComputers te pakken gehad? Dat model was namelijk te koop voor €435, heb hem zelf nu ook hangen. Wat een fantastisch scherm zeg. 1440p 144hz IPS is super sexy en die smalle bezels mogen er ook wezen.

Nu nog een goede kaart op de kop tikken die dit scherm, mijn 280x is het niet met het scherm eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
XFlame schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:09:
[...]

Toevallig van de week ook de aanbieding van SiComputers te pakken gehad? Dat model was namelijk te koop voor €435, heb hem zelf nu ook hangen. Wat een fantastisch scherm zeg. 1440p 144hz IPS is super sexy en die smalle bezels mogen er ook wezen.

Nu nog een goede kaart op de kop tikken die dit scherm, mijn 280x is het niet met het scherm eens :+
Ik had hem via Caseking omdat de shop reviews en levertijden bij SlComputers een beetje tegenvielen.

Ik begin me echter een beetje te ergeren aan IPS glow in de hoeken nu.. :(

Het is niet veel maar rechtsonder is het toch iets té. En bij donker beeld rechtsboven een beetje gelig en linksboven een blauwige waas/glow.

[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 15-04-2018 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Willekeurige online stalking door Google is eens nuttig. O-)
Kennelijk zit er een bug in de AMD drivers voor Vega die je frames kan kosten als je snel opstarten ingeschakeld hebt staan. :)

[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-05-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fast boot is in al die jaren nooit echt probleemvrij geweest. Overgeslagen writes naar RAID arrays, docks die falen bij opstarten door fast boot en nu kennelijk ook problemen met grafische drivers. Het zou fijn zijn als MS eens met hardwaremakers om de tafel zou gaan zitten om een beter fast boot mechanisme te bedenken dat wel werkt. Ik heb het zelf altijd uitstaan omdat het eigenlijk alleen maar problemen geeft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is dat het verstandigste, de Fast Boot uitschakelen. Who gives a fuck of dat je in 15 seconden boot of in 13 seconden als je een SATA-SSD gebruikt en de installatie nog redelijk vers is en je geen programma's laat opstarten buiten het hoogst noodzakelijke. Het is niet zoals vroeger dat je na 1,5-2 minuten je browser eindelijk open had bij het opstarten. Fast Boot is overigens ook linke soep als je dual boot, en je kan niet in de UEFI zonder te herstarten of Fast Boot uit te schakelen. Het is het niet waard naar mijn mening.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
gewoon fast boot uitzetten en de interne controllers uitschakelen die je niet gebruikt, bespaard soms wat rare fratsen. Kan even niet vinden of dit al een known issue was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hmm ik was er al een heule tijd achter dat na het opstarten van Windows10 het gebruiken van de restart64 utility van CRU de performance van Vega een flinke boost geeft. Dat gebruik ik dus al tijden door na een opstart die tool te draaien en ff de display drivers te restarten. Zou dit met het uitzetten van fastboot nu niet meer nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disturbedmind
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 13:54
Mijn 290x reverence begint de laatste tijd wat artifacts te geven na een tijdje gamen, nu vroeg ik mij af is het nu wel een goed moment om een Vega 56 te kopen of kan ik beter wachten op Vega 12/20?

Krijg ik een grote performance boost als ik van een 290x naar een Vega 56 ga op 1080?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

disturbedmind schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 03:02:
Mijn 290x reverence begint de laatste tijd wat artifacts te geven na een tijdje gamen, nu vroeg ik mij af is het nu wel een goed moment om een Vega 56 te kopen of kan ik beter wachten op Vega 12/20?
Niemand weet wanneer de volgende AMD-kaarten uitkomen. Dit is bekend:
- Vega20 wordt niet voor spelletjes uitgebracht.
- Vega12 bestaat.
- Er is een Vega met 12 CU's opgedoken (150% van wat er op de 2400g zit).

Volgens mij komt er in 2019 een nieuwe AMD-kaart voor spellen uit maar dat weet ik niet zeker.
Krijg ik een grote performance boost als ik van een 290x naar een Vega 56 ga op 1080?
Ja, je kan er niet 1 getal voor geven maar het verschil is groot genoeg. De RX 580 is ongeveer net zo goed als de R9 390.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik nog even blijven spelen met 1080p met die 290x, het is er goed genoeg voor en een Vega56 is nogal overkill voor 1080p gaming. Het lijkt me verstandiger om een nieuwe kaart te kopen wanneer je diezelfde performance krijgt voor €200-300. De Vega56 kan 1440p en 1440p ultrawide aan (FPS van rond de 100 met minstens hoge instellingen voor de meeste spellen). Ultra-instellingen zijn nergens goed voor, je ziet het verschil niet, zeker terwijl je het spel speelt. Zet de instellingen op hoog of zeer hoog, afhankelijk van de instellingen en die 290X redt het volgens mij ook nog wel. Wat is de refreshrate van jouw monitor?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2018 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disturbedmind
Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 05:26:
[...]

Niemand weet wanneer de volgende AMD-kaarten uitkomen. Dit is bekend:
- Vega20 wordt niet voor spelletjes uitgebracht.
- Vega12 bestaat.
- Er is een Vega met 12 CU's opgedoken (150% van wat er op de 2400g zit).

Volgens mij komt er in 2019 een nieuwe AMD-kaart voor spellen uit maar dat weet ik niet zeker.

[...]

Ja, je kan er niet 1 getal voor geven maar het verschil is groot genoeg. De RX 580 is ongeveer net zo goed als de R9 390.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik nog even blijven spelen met 1080p met die 290x, het is er goed genoeg voor en een Vega56 is nogal overkill voor 1080p gaming. Het lijkt me verstandiger om een nieuwe kaart te kopen wanneer je diezelfde performance krijgt voor €200-300. De Vega56 kan 1440p en 1440p ultrawide aan (FPS van rond de 100 met minstens hoge instellingen voor de meeste spellen). Ultra-instellingen zijn nergens goed voor, je ziet het verschil niet, zeker terwijl je het spel speelt. Zet de instellingen op hoog of zeer hoog, afhankelijk van de instellingen en die 290X redt het volgens mij ook nog wel. Wat is de refreshrate van jouw monitor?
Ik blijf sowieso nog wel even een tijdje op 1080 spelen aangezien mijn monitoren niet hoger zijn, de refresh rate is 120hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disturbedmind schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:51:
[...]

Ik blijf sowieso nog wel even een tijdje op 1080 spelen aangezien mijn monitoren niet hoger zijn, de refresh rate is 120hz
In dat geval is het wellicht verstandig om afhankelijk van het spel met hoge instellingen en >100 FPS te spelen of met hogere instellingen en met 60-80 FPS genoegen te nemen, maar net afhankelijk van het genre spel wat je speelt (FPS vs. RPG etc.). Tussen hoge instellingen en ultra instellingen scheelt erg veel voor de FPS terwijl het verschil in visuele kwaliteit klein is. Dat heeft te maken met wat als norm wordt genomen, de norm is voor consoles (op iets als resolutie en textures na, dat kan gemakkelijk dynamisch worden gemaakt), dus lage tot medium instellingen op een PC. Alles wat je daarboven doet kost vaak erg veel extra werk voor de grafische kaart voor kleine verschillen. Ik zou hier eens mee experimenteren, ik denk dat jij dan tevreden gaat zijn over het resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
disturbedmind schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:51:
[...]

Als je een beetje handig bent zou ik de koeler even van nieuwe pasta voorzien, of op andere manieren de koeling verbeteren. Het klinkt alsof je kaart te heet wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter eerst een synthetische benchmark draaien en de score vergelijken? Het is zeker mogelijk dat die pasta niet meer goed werkt maar je kan het ook gemakkelijk slechter doen dan wat er al op zit.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 14:51
disturbedmind schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 03:02:

De 290x zou ergens tussen de 390 en rx 470 moeten zitten.
https://www.techpowerup.c...Radeon_RX_Vega_56/31.html

volgens techpowerup ben je dan ~60% sneller.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disturbedmind
haarbal schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:47:
[...]

De 290x zou ergens tussen de 390 en rx 470 moeten zitten.
https://www.techpowerup.c...Radeon_RX_Vega_56/31.html

volgens techpowerup ben je dan ~60% sneller.
Dat is dan toch best wel een flinke upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:13
Straks komt de asus Vega 64 binnen
Ik zie hier dat de meesten gewoon Wattman gebruiken en niet b.v afterburner of de tool van asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Beaudog schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:04:
Straks komt de asus Vega 64 binnen
Ik zie hier dat de meesten gewoon Wattman gebruiken en niet b.v afterburner of de tool van asus
Correct. Met die apps kan je namelijk niet het voltage per power state instellen, waar dat met wattman wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Bedankt blaat ,gaat de ti maar even in de kast .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Iemand hier trouwens die er soms ook last van heeft dat die LEDs een rare status aangeven?

Soms dan doet ie het goed en laat het gpu load zien, soms dan zit ik op idle en dan staat de helft van de ledjes nog steeds te branden.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Gelunox schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:32:
Iemand hier trouwens die er soms ook last van heeft dat die LEDs een rare status aangeven?

Soms dan doet ie het goed en laat het gpu load zien, soms dan zit ik op idle en dan staat de helft van de ledjes nog steeds te branden.
Heb inderdaad ook wel eens dat hij half vermogen aan geeft terwijl ik hooguit in een browser zit, maar was voor mij niet storend genoeg om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
Oke dan hij is binnen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PwJC60j23FT7pf2RmtJni00r/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dyMed2WHuqY8XrQHj4Vcz54C/medium.jpg
Ik had hier ook gelezen van de bios update
Vanavond maar proberen .

[ Voor 39% gewijzigd door Beaudog op 15-05-2018 15:08 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 31 Laatste