Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
En als je dit nou helemaal niet weet?

Je haalt er nu wel een regel uit en doet alsof er helemaal niks aan de hand is. Ik zeg daarop ga maar eens zoeken hoeveel mensen hierover klagen die geen idee hebben. Dit begon door image quality, iets dat Nvidia je dus niet geeft. Waarom? In het gunstigste geval is dat omdat Nvidia niet eens in staat is om een monitor van een HDTV te onderscheiden met hun drivers.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat ik begrepen heb is dat het vooral belangrijk is dat beide devices dezelfde instelling gebruiken.Sissors schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:36:
Leuk dat je TV als full range wordt gedaan, maar de vraag is of je TV ook full range pakt, of dat nu een heel stuk wat licht grijs moet zijn als wit wordt getoond door je TV.
Als de computer limited levert en de tv staat op limited dan is 16 zwart en 235 wit. Maar als de tv op full staat en de pc levert limited dan is 16 een donkere grijstint.
Ook zijn films schijnbaar gemastered in de limited color space, dus als je daar de beste kwaliteit wilt moet je beide op limited hebben staan. Maar voor games is full het best.
[ Voor 13% gewijzigd door haarbal op 17-06-2019 19:03 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Misschien eens pas oordelen als je getest hebt met een Nvidia kaart en niet stug blijven volhouden dat Nvidia standaard niet op full range staat, wat het wel doet. Ik denk ook wel dat iedereen hier op het forum met een Nvidia videokaart kan bevestigen. Of Nvidia heeft speciale drivers alleen voor mij uitgebracht, of het is iets wat nu verleden tijd is?DaniëlWW2 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:44:
[...]
En als je dit nou helemaal niet weet?
Je haalt er nu wel een regel ui en doet alsof er helemaal niks aan de hand is. Ik zeg daarop ga maar eens zoeken hoeveel mensen hierover klagen die geen idee hebben. Dit begon door image quality, iets dat Nvidia je dus niet geeft. Waarom? In het gunstigste geval is dat omdat Nvidia niet eens in staat is om een monitor van een HDTV te onderscheiden met hun drivers.
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Nee, jij zit hier gewoon fout. Ga eens naar je NVCP, videokleurinstellingen. Presto, beperkt dynamisch bereik onder geavanceerd.Gekke Jantje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:10:
Misschien eens pas oordelen als je getest hebt met een Nvidia kaart en niet stug blijven volhouden dat Nvidia standaard niet op full range staat, wat het wel doet. Ik denk ook wel dat iedereen hier op het forum met een Nvidia videokaart kan bevestigen. Of Nvidia heeft speciale drivers alleen voor mij uitgebracht, of het is iets wat nu verleden tijd is?
Als je een beetje degelijke monitor hebt (lees: geen TN rotzooi), ga dan ook eens naar resolutie wijzigen en zet kleurinstellingen op "NVIDIA-kleurinstellingen". Daarmee zet je dynamisch bereik voor overige (non-video) inhoud ook op volledig - vreemd genoeg is de standaard instelling beperkt, maar de standaard "NVIDIA" instelling is volledig. Vooral als je een monitor met een VA panel hebt zul je zien dat zwart ineens een stukje donkerder wordt. Voor DP klopt het dan wel weer, omdat ze dat als een "PC" aansluiting behandelen.
Nvidia is gewoon slecht in aansluitingen. Sinds de december driver lijken ze DisplayPort eindelijk onder controle te hebben, ik heb in ieder geval niet meer gehad dat m'n primaire monitor ineens niet gedetecteerd werd zonder de stekker te re-pluggen. Het feit dat ze HDMI standaard op 16-255 zetten heeft te maken met het feit dat 15 jaar geleden HDMI vooral was voorbehouden aan TV's die inderdaad geen volledige RGB weer konden geven. Dat is het "HD-Ready" (lees: 720p) tijdperk. Overscan was in elk geval met een 750 Ti een jaar of 4 geleden ook nog wel een dingetje. Of dat nog zo is zal ik binnenkort wel merken als ik de PC in kwestie binnenkort weer eens in orde moet gaan maken. Intel heeft in elk geval ook nog steeds overscan problemen. Hoe dat nu bij AMD zit weet ik niet, maar uitgerekend de ATI X1250 die ik lang geleden in een HTPC had, had geen overscan problemen. De HTPC daarna met een Nvidia chipset (volgens mij een 9300/9400 gebaseerd ding als ik het me goed herinner) wel weer.
En nee, ik heb al jaren geen AMD meer gehad. Al sinds 2012 niet. Daarvoor heb ik 2,5 jaar AMD gehad (5870 en 6950) en dáárvoor enkel Nvidia sinds m'n Radeon 9700. Van de afgelopen 15 jaar heb ik 12,5 jaar op Nvidia gedraaid, dus ik ken de driver wel redelijk.
NV_NAVI10_P_A0 = 1,
— APISAK (@TUM_APISAK) 18 juni 2019
NV_NAVI12_P_A0 = 10,
NV_NAVI14_M_A0 = 20,
NV_NAVI21_P_A0 = 40,
NV_NAVI10_LITE_P_A0 = 0x80,
NV_NAVI10_LITE_P_B0 = 0x81,
NV_NAVI12_LITE_P_A0 = 0x82,
NV_NAVI21_LITE_P_A0 = 0x90,
NV_UNKNOWN = 0xFFhttps://t.co/gUMCpbtAcZ
Ik heb alleen geen flauw idee hoe het precies geïnterpreteerd moet worden. Ik vermoed dat de M suffix voor mobile staat en P voor performance. Dat zou wijzen op desktop en laptop SKU's. Vervolgens is "LITE" dan een cut down?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Voor zover ik weet heeft dat niets met met het "HD Ready" tijdperk te maken. TV uitzendingen, DVD's, Blu Ray's e.d. zijn voor zover ik weet allemaal nog steeds RGB Limited gemastered. Het is dan ook "best practise" om een TV gewoonweg, ook vandaag de dag, op RGB Limited te laten staan.Werelds schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:12:
Het feit dat ze HDMI standaard op 16-255 zetten heeft te maken met het feit dat 15 jaar geleden HDMI vooral was voorbehouden aan TV's die inderdaad geen volledige RGB weer konden geven. Dat is het "HD-Ready" (lees: 720p) tijdperk.
o.a. MS heeft dit ook als recommended setting op bijv. de Xbox. https://support.xbox.com/...e/adjust-display-settings
Maar zie ook bijv:
Dat veel TV's RGB Full ook weer kunnen geven klopt, maar de standaard setting bij TV's is nog steeds in veruit de meeste gevallen RGB limited omdat je juist bij RGB full bij veel content aan kwaliteit in boet.Why You Should Use RGB Limited
Not every TV will let you choose your color space. In fact, many TVs will be set to RGB Limited with no option for RGB Full. So, for everything to match up properly, you’ll need your devices set to RGB Limited as well.
But what if your TV offers a choice between RGB Limited and RGB Full? RGB Full sounds better than RGB Limited, right? So why wouldn’t you just set everything to full all the time?
As we mentioned earlier, TV shows and movies are mastered in RGB Limited range, so you actually gain nothing by outputting them in RGB Full. In fact, if you set your console and TV to RGB Full, you’ll lose those whiter-than-white values that movies and shows contain, and you’ll also get some minor color banding artifacts from the conversion from Limited to Full.
Voor zover ik weet kun je als stelregel pakken:
PC en TV op RGB Limited is OK mits zowel de PC als de TV op RGB limited ingesteld staat
PC en TV op RGB Full is OK mits zowel de PC als de TV op RGB Full ingesteld staat, al kun je "whiter than white" detail missen.
PC op RGB Full en TV op RGB Limited = niet OK
PC op RGB Limited en TV op RGB Full = niet OK
PC op RGB Full en Monitor op RGB Full (standaard) = OK
PC op RGB Limited en Monitor op RGB Limited = OK mits beide op RGB Limited ingesteld staan.
Maar goed zoals ik al aangaf, mijn Nvidia kaart doet dit gewoon prima sinds aanschaf. Monitor wordt prima op "RGB Full" gezet, TV wordt standaard op "RGB Limited" gezet. Volgens mij deed mijn AMD HD7950 die ik hiervoor had dat trouwens ook prima, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.
Ik heb trouwens in het verleden wel een bug gezien met Nvidia en een bepaalde Dell monitor serie (2414 uit mijn hoofd), waar dit op een gegeven moment wel mis ging en deze monitor als "RGB limited" gezien werd via Display port.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 18-06-2019 11:07 ]
Nee, zo simpel ligt het helaas niet.Dennism schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:05:
Voor zover ik weet heeft dat niets met met het "HD Ready" tijdperk te maken. TV uitzendingen, DVD's, Blu Ray's e.d. zijn voor zover ik weet allemaal nog steeds RGB Limited gemastered. Het is dan ook "best practise" om een TV gewoonweg, ook vandaag de dag, op RGB Limited te laten staan.
o.a. MS heeft dit ook als recommended setting op bijv. de Xbox. https://support.xbox.com/...e/adjust-display-settings
De belangrijkste reden voor limited RGB zijn video-artefacten (dat is het kwaliteitsaspect waar je het over hebt). Door de uiteindes uit te sluiten heb je minder zichtbare artefacten in gecomprimeerde video, wat vooral voor TV uitzendingen van belang is, maar ook met DVD en BD nog. Limited RGB ligt dichter bij YCbCr. YCbCr is vooral een "verschoven" bereik, niet zo zeer beperkt, maar het komt bij beide neer op meer controle over highlights. Met limited RGB vallen die "ringen" die je in matig materiaal ziet minder op.
Maar juist met HDMI 2.0+, HDR en moderne TV's ligt dat weer anders. Vooral ook voor games en consoles.
De instelling op je GPU heeft geen invloed op het bron materiaal. Als het bron materiaal limited RGB is, geeft de GPU gewoon 16-235 door en mis je niets. Maar als het bron materiaal (lees: alles behalve video) full RGB is geeft de GPU 0-255 door zoals het hoort. Aan de TV kant zal deze daar dan adequaat op reageren: komt er (0,0,0) t/m (15,15,15) door terwijl de TV op limited staat, zal deze dat allemaal als (16,16,16) behandelen (en vice versa voor wit).PC en TV op RGB Limited is OK mits zowel de PC als de TV op RGB limited ingesteld staat
PC en TV op RGB Full is OK mits zowel de PC als de TV op RGB Full ingesteld staat, al kun je "whiter than white" detail missen.
PC op RGB Limited en Monitor op RGB Limited = OK mits beide op RGB Limited ingesteld staan.
Dat is juist het punt: de GPU hoort niet standaard alles te beperken tot limited. Je wilt dat de GPU alles met zo veel mogelijk detail door geeft, het is aan de monitor / TV om dat te beperken
Dat is waarom die instelling zo dom is. Door deze op beperkt te zetten aan de kant van het uitvoerende apparaat (je PC) beperk je het weergave apparaat (TV) al meteen tot die range - terwijl die tegenwoordig waarschijnlijk in staat is HDR weer te geven en dus probleemloos dat volledige bereik kan behapstukken. In het geval van gerenderde 2D of 3D content heb je ook niet te maken met compressie artefacten of wat dan ook.
Je GPU gaat limited RGB video niet "uitrekken" tot full RGB. Maar andersom gebeurt dat wel, full RGB wordt gecomprimeerd tot limited en je raakt dus gewoon detail kwijt.
Dat laatste wel, dat eerste hoogstwaarschijnlijk niet - bij mij niet in elk gevalMaar goed zoals ik al aangaf, mijn Nvidia kaart doet dit gewoon prima sinds aanschaf. Monitor wordt prima op "RGB Full" gezet, TV wordt standaard op "RGB Limited" gezet.
Ik weet niet wat je voor monitor hebt, maar als je een degelijk ding hebt raad ik je aan de "NVIDIA-instellingen" eens aan te zetten. Je hoeft geen instellingen te wijzigen, je hoeft ze alleen te activeren. Daarin zit standaard full-range RGB, maar die instelling op zich is niet standaard. Het eenvoudigste voorbeeld is de Windows taakbalk, zonder die radio button te verzetten heeft mijn taakbalk toch echt een lichte waas. Vooral op m'n FG2421 (VA) is dat heel zichtbaar. Maar ook op m'n FS2333 (IPS) valt het op. En dat zijn dan twee monitors van respectievelijk +- 5,5 en 6,5 jaar oud, met beide inmiddels ruim over de 20000 branduren.
Ik zal eens kijken of ik dat op foto vast kan leggen in het donker vanavond, ik weet niet of m'n Pixel 2 dat goed genoeg opvangt. Ik zou het graag op m'n TV doen omdat het daar waarschijnlijk nog veel meer op valt (OLED), maar ik heb geen zin m'n PC naar de woonkamer te slepen
Edit2: let wel, ik heb het hier puur over een PC (of console, voor games) als bron apparaat. In het geval van een bluray speler moet je die gewoon fijn op limited laten staan.
Edit: 27051 branduren op m'n FG2421, 21649 op m'n FS2333

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 18-06-2019 12:01 ]
Beeldscherm aan en uit zetten ingame. Fixed meestal direct het probleem van niet functionerende freesync.Sissors schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:25:
[...]
Tja, en ik heb met AMD bijna nooit sync ondanks dat ik freesync capable monitor en GPU heb. Soms werkt het, en dan stopt het weer met merken tot een herstart. Bij sommige spellen werkt het altijd, bij sommige spellen zo goed als nooit. En als ik dan een spel heb gedaan waar het nooit werkt, dan moet ik daarna herstarten wil ik het werkende hebben in een spel waar het normaal wel gewoon werkt.
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Die instelling wijzigen geeft hier geen verschil, scherm is een Dell U2515H, maar zoals aangegeven, de pulldown staat standaard bij dit scherm al op Full (Nvidia Control panel > Change resolution, dan helemaal onderin), zet ik deze handmatig op limited zie ik inderdaad die waas ook.Werelds schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:57:
Dat laatste wel, dat eerste hoogstwaarschijnlijk niet - bij mij niet in elk geval
Ik weet niet wat je voor monitor hebt, maar als je een degelijk ding hebt raad ik je aan de "NVIDIA-instellingen" eens aan te zetten. Je hoeft geen instellingen te wijzigen, je hoeft ze alleen te activeren. Daarin zit standaard full-range RGB, maar die instelling op zich is niet standaard. Het eenvoudigste voorbeeld is de Windows taakbalk, zonder die radio button te verzetten heeft mijn taakbalk toch echt een lichte waas. Vooral op m'n FG2421 (VA) is dat heel zichtbaar. Maar ook op m'n FS2333 (IPS) valt het op. En dat zijn dan twee monitors van respectievelijk +- 5,5 en 6,5 jaar oud, met beide inmiddels ruim over de 20000 branduren.
Ik zal eens kijken of ik dat op foto vast kan leggen in het donker vanavond, ik weet niet of m'n Pixel 2 dat goed genoeg opvangt. Ik zou het graag op m'n TV doen omdat het daar waarschijnlijk nog veel meer op valt (OLED), maar ik heb geen zin m'n PC naar de woonkamer te slepen
offtopic:
Edit: 27051 branduren op m'n FG2421, 21649 op m'n FS2333
Scherm is aangesloten via DP, TV sluit ik aan via HDMI. Dit scherm heeft dus geen last van de bug met verkeerde detectie waarbij ook, in ieder geval 1 type scherm (uit mijn hoofd de Dell 2414) ook wanneer deze aangsloten via DP op "Limited" stond.
Ik kwam deze post tegen op beyond3d (wel uit eind 2018, maar de logica zal denk niet anders zijn):DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:36:
Nieuws dan. APISAK heeft weer wat ID's voor Navi.
[Twitter]
Ik heb alleen geen flauw idee hoe het precies geïnterpreteerd moet worden. Ik vermoed dat de M suffix voor mobile staat en P voor performance. Dat zou wijzen op desktop en laptop SKU's. Vervolgens is "LITE" dan een cut down?
Bron: https://forum.beyond3d.com/posts/2048977/Polaris 10 (Ellesmere) (232 mm² 5.7B) (2048:128:32) = 14 nm mid-range RX 470/480 (2016-06);
Polaris 11 (Baffin) (123 mm² 3B) (1024:64:16) = low-end RX 460/560 (2016-08);
Polaris 12 (Lexa) (101 mm² 2.2B) (512:32:16) = low-end 540/550 (2017-4);
Polaris 20 (Ellesmere XL/XT) = 14nm++ RX570/580 (2017-04);
Polaris 21 (Baffin) (1024:64:16) = 14nm++ RX 560 (2017-05);
Polaris 22 (1280 80:32) = 14nm++ RX Vega M Gx (Intel Core 8800G) (2018-01);
Polaris 30 = 12nm RX 590 (2018-11);.
Vega 10 (Greenland) (486 mm² 12.9B) (4096:224:64) = 14 nm top-end RX Vega 56/64 (2017-08);
Vega 12 (~120 mm² ~3B) (1024: ?: ?) = low-end Radeon Pro Vega 16/20 (Apple iMac Pro) (2017-11);
Vega 20 = 7 nm Radeon Instinct MI50/60 (2018-11).
The same logic would apply to Navi codenames:
Navi 10 = 7nm full-scale mid-range part; Navi 11/12/14 = scaled-down dies;
Navi 20 = revision/respin of Navi 10; Navi 21/22 etc. = revisions/respins of scaled-down dies.
Enige vreemde eend in de bijt zou dan NAVI14 zijn?
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Volgens mij kan iedere fatsoenlijke tv per HDMI kanaal het kleuren bereik instellen. Tenzij je dus met je XBone series gaat zitten kijken merk je er dus niks van.Dennism schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:05:
[...]
Voor zover ik weet heeft dat niets met met het "HD Ready" tijdperk te maken. TV uitzendingen, DVD's, Blu Ray's e.d. zijn voor zover ik weet allemaal nog steeds RGB Limited gemastered. Het is dan ook "best practise" om een TV gewoonweg, ook vandaag de dag, op RGB Limited te laten staan.
Maar zie ook bijv:
[...]
Dat veel TV's RGB Full ook weer kunnen geven klopt, maar de standaard setting bij TV's is nog steeds in veruit de meeste gevallen RGB limited omdat je juist bij RGB full bij veel content aan kwaliteit in boet.
Voor zover ik weet kun je als stelregel pakken:
PC en TV op RGB Limited is OK mits zowel de PC als de TV op RGB limited ingesteld staat
Maar goed zoals ik al aangaf, mijn Nvidia kaart doet dit gewoon prima sinds aanschaf. Monitor wordt prima op "RGB Full" gezet, TV wordt standaard op "RGB Limited" gezet. Volgens mij deed mijn AMD HD7950 die ik hiervoor had dat trouwens ook prima, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.
Ik heb trouwens in het verleden wel een bug gezien met Nvidia en een bepaalde Dell monitor serie (2414 uit mijn hoofd), waar dit op een gegeven moment wel mis ging en deze monitor als "RGB limited" gezien werd via Display port.
Wat je zelf al aangeeft verwacht ik dat een videokaart van Nvidia of AMD gewoon de metadata kan uitlezen en op basis daarvan bepaalt wat het kleuren profiel is. Voor alle tv's dan misschien die limited range en voor alle beeldschermen de full range. Mijn oude RX 470 schakelde direct gewoon full range in toen ik mijn tv aansloot. Met mijn laptop (GTX 960m) moest ik op de tv volgens mij nog wel de range handmatig aanpassen.
Ik heb gekeken met mijn Philips OLED, en heb niks kunnen vinden van een instelling hierover. (Misschien verkeerd gezocht hoor, maar dus niet kunnen vinden). Wel lijkt hij het automatisch te vinden en zijn beeld erop aan te passen.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:43:
[...]
Volgens mij kan iedere fatsoenlijke tv per HDMI kanaal het kleuren bereik instellen. Tenzij je dus met je XBone series gaat zitten kijken merk je er dus niks van.
Wat je zelf al aangeeft verwacht ik dat een videokaart van Nvidia of AMD gewoon de metadata kan uitlezen en op basis daarvan bepaalt wat het kleuren profiel is. Voor alle tv's dan misschien die limited range en voor alle beeldschermen de full range. Mijn oude RX 470 schakelde direct gewoon full range in toen ik mijn tv aansloot. Met mijn laptop (GTX 960m) moest ik op de tv volgens mij nog wel de range handmatig aanpassen.
Anyway, gezien het nog veel wordt aangeraden lijkt het mij niet een fout dat hij RGB limited naar een TV stuurt. Ook gezien je kaart ook met 8 jaar oude budget televisies het goed moet doen.
Iets meer context wordt gewaardeerd
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Op die manier is "Navi 14" waarschijnlijk het GPU gedeelte van de volgende APU chips. Dus niet de Ryzen 3000 APU's, nee die erna. Verwarrend, I know.Erkel schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:22:
[...]
Ik kwam deze post tegen op beyond3d (wel uit eind 2018, maar de logica zal denk niet anders zijn):
[...]
Bron: https://forum.beyond3d.com/posts/2048977/
Enige vreemde eend in de bijt zou dan NAVI14 zijn?
Navi 12 is waarschijnlijk de Polaris vervanger op prijspunt, en waarschijnlijk ook prestaties. Yay voor 2018-2019 videokaarten.

Navi 21, geen idee. Misschien een RDNA 2. De AMD roadmap voor GPU's is ook volstrekt onduidelijk op het moment. AMD zegt ook helemaal niks meer. Op zich is dat hoopvol omdat AMD wel vaker stil is over het echt uitstekende spul en juist wat meer praat over de mindere producten.
Als de gpu "full" zegt en de tv ondersteunt dat gaat de tv toch op full? Als je dan limited content gaat bekijken wordt zwart toch grijs?Werelds schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:57:
De instelling op je GPU heeft geen invloed op het bron materiaal. Als het bron materiaal limited RGB is, geeft de GPU gewoon 16-235 door en mis je niets. Maar als het bron materiaal (lees: alles behalve video) full RGB is geeft de GPU 0-255 door zoals het hoort. Aan de TV kant zal deze daar dan adequaat op reageren: komt er (0,0,0) t/m (15,15,15) door terwijl de TV op limited staat, zal deze dat allemaal als (16,16,16) behandelen (en vice versa voor wit).
https://www.phoronix.com/...KHR-Vulkan-Hair-Rendering
Het resultaat mag er in ieder geval wezen.

Ja, er valt nog genoeg te verbeteren, maar dit is zo gigantisch veel beter dan wat we nu hebben.
Potentieel interessant is dit ook omdat dit wel eens de weg van AMD kan zijn in ray tracing. De geruchten en vermoedens dat AMD voor raytracing voor de PS5 en volgende Xbox, ook gebruik maakt van de CPU, zijn er al. Een Ryzen en Radeon combineren waar je de extra threads van een Ryzen zo kan aanspreken, lijkt me een zeer interessante ontwikkeling.
[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-06-2019 20:20 ]
Is dat niet een beetje zonde van de cpu tijd?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:04:
voor raytracing voor de PS5 en volgende Xbox, ook gebruik maakt van de CPU
Nvidia was zo vriendelijk om na de Navi presentatie de volgende slide mee te delen:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:19:
[...]
Dat doe ik dan ook zeer bewust.![]()
Het gaat om Total Board Power, niet Typical Board Power en ook niet Thermal Design Power. Er zijn gewoon veel games waar een videokaart niet naar haar Total Board Power rating gaat. Om dan Total Board Power van een aangekondigd, maar niet getest product te gaan vergelijken met een gemiddeld Typical Board Power van vergelijkbare Turings is niet eerlijk. Natuurlijk zal de Turing dan beter presteren. Betekent niet dat een RTX2070 niet net zoals een 5700XT niet naar 220W kan gaan. Nvdiia geeft Total Board Power ook helemaal aan op hun specificatielijst. Nee, Nvidia zegt dat een RTX2070FE 1850W verbruikt zonder erbij te vermelden wat ze precies bedoelen. Waarschijnlijk bedoelen ze TDP, en laat de TDP rating van de 5700XT nou 180W zijn.

Die 185W van de FE is dan ongetwijfeld de TGP, de vanilla RTX 2070 zit volgens die slide namelijk op 175W.
In de praktijk is er natuurlijk een groot verschil tussen de verschillende fabrikanten:

Bron
Nvidia was zo vriendelijk om de boel te lopen verdraaien.XWB schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:43:
[...]
Nvidia was zo vriendelijk om na de Navi presentatie de volgende slide mee te delen:

Nvidia limiteert hun videokaarten op TBP rating. Je hebt afhankelijk van het model dat je koopt, iets van 10 a 25% extra powerlimiet. Een RTX2070FE met een TBP van 185W, gaat dus maximaal 215W doen. Dat deze 30W extra maar iets van 8% extra frames oplevert, daar heeft Nvidia het niet over. Kijk vervolgens maar eens hoeveel sneller de RX5700XT ongeveer zou zijn volgens AMD. Koos AMD ook nog eens een hele lading GameWorks titels of games waar AMD voorheen slecht presteerde uit.
Dan AMD. AMD definieert zowel TDP als TBP voor Navi. Voor de RX5700XT is dat respectievelijk 180W en 225W. De RX5700XT is waarschijnlijk "hot clocked" zoals ik al zei tijdens de E3 event. Dat kan je afleiden door het grote verschil in clockspeeds en TBP tussen de RX5700XT en de RX5700. 4CU's gaan het in ieder geval niet verklaren. Waarschijnlijk heeft AMD de RX5700XT wat extra voltage gegeven zodat die de RTX2070 verslaat. Het verschil is alleen niet dramatisch. Het wordt helemaal leuk als je naar AIB OC modellen van de RETX2070 gaat kijken met standaard powerlimieten van 215-225W. Systematisch een paar procent sneller. Die handmatige OC van de RTX2070FE was zelfs vaak wat beter dan de stock 215W of 225W OC modellen. Ze zitten op vergelijkbare powerlimiet waarschijnlijk heel dicht op elkaar, Navi 10 en TU-106.
Zie ook: DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"
Komt nog eens bij dat Navi waarschijnlijk een beduidend zwakkere koeloplossing heeft dan vrijwel elke RTX2070, zeker de geteste modellen Dat gaat waarschijnlijk een verschil maken in effectieve boostclocks. Een koelere chip boost gewoon beter op vergelijkbaar vermogen. Zie Builzoid zijn commentaar daarop, ook eerder gelinkt. Een goede AIB RX5700XT die tenminste in de buurt van die 1905MHz stabiel kan boosten met een 225W powerlimiet, zou zomaar iets sneller kunnen zijn dan een 225W powerlimiet RX2070.
Het is alleen nog even afwachten wat AMD precies gaat doen met hun powerlimieten. AMD zou ervoor kunnen kiezen om ook TBP te gebruiken, maar ze kunnen er ook voor kiezen om hun powerlimiet op de GPU core te plaatsen en GDDR6 en andere secondaire zaken te negeren in de berekening. Verder is het ook afwachten wat AMD toe gaat staan qua extra powerlimiet. De RTX2070FE is 16%, Vega 10 is bijvoorbeeld 50%. AMD een beetje kennende zullen ze je wel redelijk wat ruimte geven. Als powerdraw je uiteindelijk weinig kan schelen, dan ga je mikken op minstens de GTX1080Ti qua performance.
Daarom is er een aparte instelling voor video. Door bij resolutie de GPU op full te zetten doe je niets aan de kleurweergave van video. Dat is althans bij Nvidia zo, ik weet niet hoe dat tegenwoordig bij AMD zit, maar daar was het "vroeger" ook altijd gesplitst.haarbal schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:16:
[...]
Als de gpu "full" zegt en de tv ondersteunt dat gaat de tv toch op full? Als je dan limited content gaat bekijken wordt zwart toch grijs?
Zie dit en dit. Je kunt het overschrijven voor video, maar standaard wordt dit aan de speler (VLC, MPC-HC of wat dan ook) overgelaten. Wederom, zonder deze instelling om te gooien bij Nvidia (wat letterlijk een kwestie is van "NVIDIA-instellingen" aan te zetten; hun standaard instelling is full range, maar je moet hun instellingen wel aan zetten) is álles limited range. Niet alleen video. Los van video wil je gewoon alle tinten kunnen zien. Ik althans wel
Ik heb geprobeerd het effect van deze instelling vast te leggen op een foto, maar het kwam niet goed over.
Als ik je goed begrijp kun je dus de instelling hieronder bij 3. het beste op "Use nvidia colorsettings" zetten.
Bij mij bewaart ie de setting helaas niet (na apply) en springt terug naar default.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Er missen nog wat instellingen,zoals rgb en chroma en range, wat je normaal ziet staan onder color deph.Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:13:
@Werelds
Als ik je goed begrijp kun je dus de instelling hieronder bij 3. het beste op "Use nvidia colorsettings" zetten.
Bij mij bewaart ie de setting helaas niet (na apply) en springt terug naar default.
[Afbeelding]
Ik weet niet of ik dit nu gigantisch veel beter durf te noemen als huidig. In dat plaatje lijken het in ieder geval veel op elkaar geplakte en vooral korte haren te zijn, let vooral op de route van de haarlijnen rondom de staart. Scherpe hoeken en veranderende kleur als een haar een 'bochtje' maakt van boven naar opzij.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:04:
In ander nieuws. Een student heeft met behulp van AMD een nieuwe renderer voor haren ontwikkeld voor Vulkan, VKHR. Het gaat hier om een hybride techniek, rasterization en ray tracing. Het ray tracing gedeelte draait op Intel Embree, een open source verzameling van ray tracing kernels voor CPU's.
Het resultaat mag er in ieder geval wezen.![]()
[Afbeelding]
Ja, er valt nog genoeg te verbeteren, maar dit is zo gigantisch veel beter dan wat we nu hebben.
Het zal inderdaad wel een eerste demo zijn, maar momenteel zie ik weinig verschil ten opzichte van latere tressfx implementaties. Wellicht dat het er met bewegend beeld beter uit ziet..
M.b.t. RX5700 series; Ik hoopte op Vega, ik hoopte op VII, nu hoop ik op RX5***

De vooruitzichten zijn zoals de vorige keren vrij positief, Vega en VII zijn natuurlijk ook helemaal geen slechte keuzes geweest als je wat wilde tinkeren aan powerlimits etc. maar ik hoop vooral nu toch wel op een af fabriek zeer goede performance per watt en een schappelijke prijs voor goede beschikbaarheid.
Zeg maar de Zen2 van de GPU's
Zijn daar ook demo's van zoal de hele oude Nvidia demo?
[YouTube: NVidia - Hair Demo GPU Tessellation GT 200]
Het is ook geen volledige API die zo toegepast kan worden. Het lijkt meer een proof of concept te zijn. Ik vermoed ook dat het beter is als je beweegt.ScytheNL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:28:
Toch wel erg bijzonder AMD nieuws en info, zo'n nVidia kleurensetting discussie
[...]
Ik weet niet of ik dit nu gigantisch veel beter durf te noemen als huidig. In dat plaatje lijken het in ieder geval veel op elkaar geplakte en vooral korte haren te zijn, let vooral op de route van de haarlijnen rondom de staart. Scherpe hoeken en veranderende kleur als een haar een 'bochtje' maakt van boven naar opzij.
Het zal inderdaad wel een eerste demo zijn, maar momenteel zie ik weinig verschil ten opzichte van latere tressfx implementaties. Wellicht dat het er met bewegend beeld beter uit ziet..
Wait for Polaris, Vega, Vega VII, Navi.M.b.t. RX5700 series; Ik hoopte op Vega, ik hoopte op VII, nu hoop ik op RX5***![]()
De vooruitzichten zijn zoals de vorige keren vrij positief, Vega en VII zijn natuurlijk ook helemaal geen slechte keuzes geweest als je wat wilde tinkeren aan powerlimits etc. maar ik hoop vooral nu toch wel op een af fabriek zeer goede performance per watt en een schappelijke prijs voor goede beschikbaarheid.
Zeg maar de Zen2 van de GPU's
Ik denk dat Navi 10 eerder Zen 1 zal zijn. AMD is weer terug, maar het is geen gigantische inslag, meer een statement dat ze er weer zijn. Een echte impact zou een speculatieve 350mm2 Navi zijn met 60CU's. Gewoon uit het niks de RTX2080 verslaan.
Als ik gelijk krijg over TBP, dan zit het qua verbruik wel goed. RX5700 zou dan 180W zijn en die lijkt een stuk sneller te zijn dan de RTX2060. Daar zou je een goede perf/watt moeten zien. RX5700XT kijk je meer naar een RTX2070 OC model in zowel verbruik als performance. RX5700XT zou ook nog leuk kunnen worden als je voor 260W naar GTX1080Ti/RTX2080 niveau kan overclocken. Dat lijkt me alleen meer iets voor AIB modellen die in augustus lijken te komen.
Zelf hoop ik vooral dat er tussen die nieuwe navi IDs een low end (€100-150) kaartje zit, maar ik ben niet heel optimistisch, sowieso verwacht ik eigenlijk niet dat er wat beters dan de GTX1650 in het sub 75w segment uitkomt als ik zo zie hoe efficient navi ongeveer is vergeleken met turing.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik zou zeggen google het want er zijn genoeg demo's.Gekke Jantje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:42:
Ik vraag me af of AMD's zijn haar ook natuurlijk kan bewegen.
Zijn daar ook demo's van zoal de hele oude Nvidia demo?
[YouTube: NVidia - Hair Demo GPU Tessellation GT 200]
De eerste ingame haar implementatie was Tomb Raider met TressFX.
Ik zou Tomb Raider pakken als voorbeeld, wat je in die demo ziet zou je misschien tegenwoordig in game kunnen krijgen maar in de tijd van de GT200 dus niet, met name niet met zoveel haren en mate van collision detectie. Demo's zijn leuk om te zien wat er over 5 jaar mogelijk is vaak; helaas in dit geval totaal niet realistisch.
Gelukkig is het geen wedstrijdje wie de beste demo's kan maken
Die nieuwe manier van renderen van haar heeft wel wat en zou een leuke toevoeging zijn aan characters die TressFX haar hebben, met name Fur ziet er goed uit. Ik denk dat voor haar het detail omhoog moet.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:04:
In ander nieuws. Een student heeft met behulp van AMD een nieuwe renderer voor haren ontwikkeld voor Vulkan, VKHR. Het gaat hier om een hybride techniek, rasterization en ray tracing. Het ray tracing gedeelte draait op Intel Embree, een open source verzameling van ray tracing kernels voor CPU's.
Het resultaat mag er in ieder geval wezen.![]()
[Afbeelding]
Potentieel interessant is dit ook omdat dit wel eens de weg van AMD kan zijn in ray tracing. De geruchten en vermoedens dat AMD voor raytracing voor de PS5 en volgende Xbox, ook gebruik maakt van de CPU, zijn er al. Een Ryzen en Radeon combineren waar je de extra threads van een Ryzen zo kan aanspreken, lijkt me een zeer interessante ontwikkeling.
De RX5700 is 180W TBP en waarschijnlijk iets van 10% sneller dan een RTX2060 met een TBP van 160W. Nee, denk dat het wel goed zal zitten op efficiëntie en fatsoenlijke binning. De RX5700XT is waarschijnlijk hot clocked, daar valt misschien wat te winnen met undervolting. Denk niet dat het weer een drama zal zijn zoals Polaris of Vega. Zou werkelijk onbegrijpelijk zijn als het weer overvolted is want dan zou RDNA, Turing helemaal dood kunnen knuppelen op efficiëntie. Dat denk ik ook weer niet.vectormatic schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:07:
Ik verwacht trouwens als ik zo naar TBPs etc.. kijk dat navi nog steeds getweaked moet worden om er wat optimaals uit te halen, net zoals polaris en vega in veel gevallen gewoon te veel millivoltjes meekrijgen uit de fabriek.
Ik ga het waarschijnlijk wel proberen als ik mijn RX5700XT heb. Het is meer de vraag wanneer dat gaat gebeuren.. Meteen bij release toch een blower kopen of die laatste maand uitzitten en wachten op een dual of tripple fan model. Liefst een AIB, maar als mijn Vega gaat, dan moet het maar.
Tja, ik verwacht een kleinere Navi zodra de Polaris inventaris verkocht is. Ik zou de hoop op een 75W TBP Navi nog niet opgeven. Beter dan de GTX1650? Nee dat denk ik ook niet.Zelf hoop ik vooral dat er tussen die nieuwe navi IDs een low end (€100-150) kaartje zit, maar ik ben niet heel optimistisch, sowieso verwacht ik eigenlijk niet dat er wat beters dan de GTX1650 in het sub 75w segment uitkomt als ik zo zie hoe efficient navi ongeveer is vergeleken met turing.
https://www.techpowerup.c...0-radeon-rx-5000-and-moreAstennu schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:55:
Heeft iemand toevallig hele slide deck gezien van de architecture breefing? ik zie wel de hele tijd in Youtube fiilmpjes en andere tech artiekels het ea voorbij komen. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar alle handouds.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Als je dan toch undervolten in je berekening mee neemt bereken dan ook dat nvidia te undervolten is en die 20 watt minder bij een amd kaart ook bij een nvidia kaart haalbaar is.
Echt een non argument wat mij betreft in een poging een minder peoduct goed te praten. Als het gebruik echt hoog is dan heeft amd gewoon nog steeds hetzelfde probleem want nvidia zit nog op 12nm met 2 vingers in zijn neus.
ben ik opzich met je eens, dit is gewoon iets dat AMD al tijden onder controle moet krijgen. Neemt niet weg dat het leuk is dat het kan voor ons Tweakers, maar ik vind dat je de kaart zoveel mogelijk moet beoordelen zoals hij uit "out of the box" werkt. Dat zou leidend moeten zijn voor het bepalen van de efficiëntie. De gemiddelde gebruiker zal immers nooit gaan undervolten. Dat is echt iets wat bij uitstek gedaan wordt door een kleine niche aan gebruikers.computerjunky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:29:
Dat hele undervolt argument mag wat mij betreft een raket van musk in en naar de zon geschoten worden. 99% wil daat niet mee bezig zijn en buiten dat kan je nvidia kaarten ook gewoon undervolten dus is het al helemaal geen bruikbaar argument.
Als je dan toch undervolten in je berekening mee neemt bereken dan ook dat nvidia te undervolten is en die 20 watt minder bij een amd kaart ook bij een nvidia kaart haalbaar is.
Echt een non argument wat mij betreft in een poging een minder peoduct goed te praten. Als het gebruik echt hoog is dan heeft amd gewoon nog steeds hetzelfde probleem want nvidia zit nog op 12nm met 2 vingers in zijn neus.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-06-2019 22:44 ]
Je moet ze helemaal niet undervolten. Je kan een 2080 ook undervolten en er 40+ watt vanaf halen als je een goede sample heb. Dat is procentueel niks anders als amd.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:20:
En wie komt hier precies dan goedpraten dat het zo geweldig is dat je AMD videokaarten al jaren moet undervolten?
Chips zijn gewoon standaard hoger geclockt dat een deel van de chips nodig heeft. Dat is niet uniek aan amd videokaarten of cpu's of intel of nvidia.
Ze doen het allemaal puur omdat anders de yields dramatisch zouden zijn.
Zo is mijn 3770k een golden sample ket 4,6 ghz op stock voltage en undervolten naar 0,88 voor stock frequenties.
En overclockbaar naar 5 ghz. Maar andere hebben gewoon die 1.215v stock nodig om stabiel te zijn. En hebben een whopping 1.65v nodig voor 5ghz wat geen veilig lange termijn voltage is.
Als chip makers lagere voltages zouden hanteren is een deel onstabiel. In een ideale wereld word het per chip getest maar dat is simpelweg te duur.
Undervolten zap bij een deel van alle cpu's en gpus van alle merken en smaakjes dan ook niet mogelijk zijn.
Nog een reden waarom ik geen fan ben ben van het undervolt argument. Je zal maar net een sample hebben waar het niet bij kan. Stock put of de box is wat het is en daarop moeten mensen hun keuze baseren.
ja, gpu"s worden af fabriek in vele gevallen overvolted.
Dus er valt wat aan de tweaken om een paar watt er af te halen, en soms zelfs wat betere prestaties uit te halen. Uiteraard geld dat voor beide merken.
Juist AMD heeft het in geval van bijv vega de kaarten stock teveel aan voltage meegegeven zodat undervolten bijna een must was, en het lijkt het er op dat ook bij Navi er bovengemiddeld te winnen valt.
Maar nu loop je een heel verhaal uit de doeken te doen over silicon dat we allemaal zo onderhand wel weten, het is tenslotte tweakers, en dus tweaken we. En hoe meer er te tweaken valt hoe beter.
Datt lijkt me toch ook evident uit de populariteit van de K processoren van Intel.
Dat werkt out of the box ook niet optimaal.
Of is het ineens beter als er een K achter staat en dat je moet betalen voor de mogelijkheid om te overklokken?
Dus nogmaals, wat is je punt?
[ Voor 15% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2019 02:30 ]
Zullen we dan ook maar gelijk alle K CPU's uit de schappen halen? Overclockbaarheid is tenslotte geen aankoopargument volgens jou.computerjunky schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 01:39:
[...]Stock put of de box is wat het is en daarop moeten mensen hun keuze baseren.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
overclockbaarheid wordt wel als selling point gebruikt, de dag dat AMD aankomt met een Radeon 5800 undervolt edition, en extra gaat vragen voor het potentieel om een paar wattjes te besparen vreet ik mn spreekwoordelijk hoed op.Blaat schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:34:
[...]
Zullen we dan ook maar gelijk alle K CPU's uit de schappen halen? Overclockbaarheid is tenslotte geen aankoopargument volgens jou.
Persoonlijk vind ik het ook een slechte zaak dat UV nodig is om wat redelijks te maken van veel Vega kaarten. Voor ons tweakers is het een leuke manier om meer bang/buck te krijgen, maar de doorsnee consument die een V56 koopt krijgt minder performance en meer stroomverbruik dan noodzakelijk, en is waarschijnlijk niet in staat zelf te optimaliseren.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Het is absoluut een slechte zaak! Het zou niet moeten.vectormatic schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:03:
[...]
overclockbaarheid wordt wel als selling point gebruikt, de dag dat AMD aankomt met een Radeon 5800 undervolt edition, en extra gaat vragen voor het potentieel om een paar wattjes te besparen vreet ik mn spreekwoordelijk hoed op.
Persoonlijk vind ik het ook een slechte zaak dat UV nodig is om wat redelijks te maken van veel Vega kaarten. Voor ons tweakers is het een leuke manier om meer bang/buck te krijgen, maar de doorsnee consument die een V56 koopt krijgt minder performance en meer stroomverbruik dan noodzakelijk, en is waarschijnlijk niet in staat zelf te optimaliseren.
Maar dat het geen punt is om mee te nemen in je aankoop raakt kant noch wal. Tweakbaarheid is voor een deel van de kopers onderdeel van de afweging, of dat nou overclocking of undervolting is.
Dat dat bij nVidia ook kan is waar, maar minder nodig daarom ligt daar geen focus op.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Voor de tweaker is undervoltbaarheid absoluut iets om mee te nemen ja, uiteindelijk kan je met een V56 met wat stoeien met vcore/power limit veel meer performance krijgen dan de reviews je voorschotelen, maar wij zijn nu eenmaal een niche markt, voor 90% van de kopers is een vega gewoon een stroomslurper die laag geprijsd moet worden om het overwegen waard te zijn.Blaat schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:13:
[...]
Het is absoluut een slechte zaak! Het zou niet moeten.
Maar dat het geen punt is om mee te nemen in je aankoop raakt kant noch wal. Tweakbaarheid is voor een deel van de kopers onderdeel van de afweging, of dat nou overclocking of undervolting is.
Dat dat bij nVidia ook kan is waar, maar minder nodig daarom ligt daar geen focus op.
Weet je, als AMD met een Vega UV edition was gekomen, dan was deze ook meer waard geweest. Immers sneller en zuiniger.vectormatic schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:03:
[...]
overclockbaarheid wordt wel als selling point gebruikt, de dag dat AMD aankomt met een Radeon 5800 undervolt edition, en extra gaat vragen voor het potentieel om een paar wattjes te besparen vreet ik mn spreekwoordelijk hoed op.
Bij Vega is er alleen heel wat meer te halen dan 40 wattcomputerjunky schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 01:39:
[...]
Je moet ze helemaal niet undervolten. Je kan een 2080 ook undervolten en er 40+ watt vanaf halen als je een goede sample heb. Dat is procentueel niks anders als amd.
Chips zijn gewoon standaard hoger geclockt dat een deel van de chips nodig heeft. Dat is niet uniek aan amd videokaarten of cpu's of intel of nvidia.
Ze doen het allemaal puur omdat anders de yields dramatisch zouden zijn.
baseren.
AMD heeft de v-gpu van Vega veel te ver gepushed. nVidia zit veel dichter bij de sweetspot. Die zit op 12-14nm rond de 950-1000MV nVidia zit met pascal rond de 1080 AMD 1200-1250 wat gewoon veel te veel is.
Keer op keer maken ze die fout helaas.
Het moet niet nodig zijn ben ik met je eens maar in het geval van Vega en vooral de stock versie is het erg luceratief om het wel te doen. De Prestaties gaan omhoog het verbruik en de herrie omlaag. Dus alleen maar win's.
Thanks! dit weekend even doorlezen
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 20-06-2019 12:18 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
En cool dat je overklok tool automatisch scant en dan de overklok toepast .
Maar de meeste lol heb ik toch met de amd kaarten undervolten, bios aanpassen etc .
Ik vind dat meenemen ook geen issue is. Het zou zelfs goed zijn dat reviewers de mogelijkheid aanstippelen. Echter de standaard tests zouden gedraaid moeten worden op stock settings en niet undervolted zoals hier in het verleden al een paar keer geroepen is "omdat Undervolten toch zo makkelijk is" en het eigenlijk wel moet bij AMD kaarten omdat ze anders er niet goed uitkomen. Dat je er dan een aparte passage bijzet waarbij je undervolting aanhaalt en wat resultaten die je er mee kan behalen is dan extra mooi.Blaat schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:13:
[...]
Eens. Het lijkt mij toch de meest faire uitgangspositie. Wel hoop werk voor reviewers want ik wil daarnaast idd ook wel graag zien wat reasonable overclocks of undervolts opleveren.
Wel denk ik dat undervolten door een nog veel kleinere groep gedaan wordt dan overclocken.
Alleen zie je dat bijvoorbeeld sommige mobofabrikanten in hun bios zaken als MCE standaard aanzetten, iets wat eigenlijk ook een overclock is. Wat doe je daar dan weer mee
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Amen, zou me niet verbazen als de groep LN2 gebruikers groter is dan de undervolters.(ergo een verwaarloosbaar deel van de populatie) En was undervolten op CPU niet risicovol? (Beetje als een oude auto op te lage toeren laten draaien)Help!!!! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
^
Wel denk ik dat undervolten door een nog veel kleinere groep gedaan wordt dan overclocken.
MCE mag van mij wel gewoon uitgezet worden ook al staat het standaard aan op sommige mobo's.Help!!!! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
Alleen zie je dat bijvoorbeeld sommige mobofabrikanten in hun bios zaken als MCE standaard aanzetten, iets wat eigenlijk ook een overclock is. Wat doe je daar dan weer mee
CPU's en mobo zijn wat dat betreft sowieso was lastiger omdat je eigenlijk altijd 2 componenten test en dus veel meer variabelen hebt.
Neem bijv. Intel moederborden, je hebt dan MCE al, maar ook bijv. wat voor waardes kiest de mobo fabrikant bij PL1, PL2 en Tau. Allemaal zaken die een CPU beter of minder kunnen laten presteren. Maar niet altijd binnen de aanbevelingen van de CPU fabrikant vallen.
En zo zul je bij AMD CPU's ook vast wat van dit soort instellingen hebben die eem mobo fabrikant of OEM vrij mag instellen.
Bij videokaarten lijkt dit toch wat minder het geval te zijn.
Is het ook niet zo dat AMD een te ruime marge neemt omdat ze het silicon niet testen of bepaalde clocks wel of niet mogelijk zijn? Ze pakken gewoon een voltage wat er voor zorgd dat zelfs kaarten die minder zijn die snelheid halen?Astennu schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:17:
[...]
Bij Vega is er alleen heel wat meer te halen dan 40 watteerder 80 en in het geval van Vega 64 veel meer.
AMD heeft de v-gpu van Vega veel te ver gepushed. nVidia zit veel dichter bij de sweetspot. Die zit op 12-14nm rond de 950-1000MV nVidia zit met pascal rond de 1080 AMD 1200-1250 wat gewoon veel te veel is.
Keer op keer maken ze die fout helaas.
Het moet niet nodig zijn ben ik met je eens maar in het geval van Vega en vooral de stock versie is het erg luceratief om het wel te doen. De Prestaties gaan omhoog het verbruik en de herrie omlaag. Dus alleen maar win's.
[...]
Thanks! dit weekend even doorlezen
Ik dacht dat Nvidia wel kon testen of hun gpu's een bepaalde snelheid konden halen. Bij gpu's is het lastiger om te kijken hoe hard hij kan lopen denk ik, je stopt hem namelijk niet even in een socket om de snelheid te testen waar dat met een cpu wel kan.
Maar neem dit met een korrel zout.
Ik heb geen idee maar je zou moeten denken dat als je een early batch test van meerdere kaarten dat je ook al ziet dat 1.2 onzin is met de stock cooler. Die Vega 64 LC kon er met +50% power wel wat mee maar de air versie alleen als je naar 100% fan speed gaat wat je echt niet wil.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Is het ook niet zo dat AMD een te ruime marge neemt omdat ze het silicon niet testen of bepaalde clocks wel of niet mogelijk zijn? Ze pakken gewoon een voltage wat er voor zorgd dat zelfs kaarten die minder zijn die snelheid halen?
Ik dacht dat Nvidia wel kon testen of hun gpu's een bepaalde snelheid konden halen. Bij gpu's is het lastiger om te kijken hoe hard hij kan lopen denk ik, je stopt hem namelijk niet even in een socket om de snelheid te testen waar dat met een cpu wel kan.
Ik snap niet dat ze niet gewoon stoppen bij 1.1 volt of nog beter 1.0 of 1,05v. Ik heb meer dan 10 vega kaarten getest en altijd hetzelfde liedje met UV kon ik boven de stock snelheden komen met een lager verbruik. Ja je gebruikt de OC headroom ook maar stock loop je alleen maar tegen TDP en temp limits aan omdat de v-core zo hard gepushed wordt.
Ik zou maar al te graag de interne tabels willen kunnen tweaken zoals je bij Pascal kon met een bios editor. k denk dat ik er dan iets heel moois van kan maken.
Met de 1080 Ti heb ik toen ook best leuke dingen kunnen doen. Niet zo ingrijpend maar wel sneller tegen vergelijkbaar verbruik.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
AMD bint al sinds de HD6000 series hun chips op verschillende voltages met dezelfde clockspeeds.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Is het ook niet zo dat AMD een te ruime marge neemt omdat ze het silicon niet testen of bepaalde clocks wel of niet mogelijk zijn? Ze pakken gewoon een voltage wat er voor zorgd dat zelfs kaarten die minder zijn die snelheid halen?
Vega 10 is de beschamende uitzondering, niet de regel. Er is zo ongelofelijk veel mis met die chips en hoe ze gelanceerd zijn met het reference ontwerp dat ik eigenlijk niet moet weten waar ik moet beginnen. In ieder geval heb je:
-Ontworpen voor minstens 1600MHz+ clocks waar extreem veel transistoren in zijn gestoken.
-Extreme stroomlekkage voor zelfs goede chips als je ook maar in de buurt van de 1600MHz gaat komen, laat staan meer.
-Slechte chips zijn helemaal hopeloos als het om lekkage gaat.
-De bijbehorende extreme hitteontwikkeling.
-Twee verschillende interposerfabrikanten met variaties in toleranties. Potentieel heb je dus slecht contact van de vapor chamber met de core en HBM2 omdat ze niet op gelijke hoogte zijn.
-Alle chips gebinned op 1200mv terwijl ze het absoluut niet nodig hadden, noch het goed te koelen is.
-Serieuze throtteling issues waren het gevolg van dit alles waardoor het standaard product ook nog eens onderpresteert.
Reference RX Vega 56 was goed als je er eentje voor de MSRP kon bemachtigen in de eerste week en dan zelf er een acceptabele kaart van maakte. Dan had je voor een goede prijs, een vergelijkbaar prestatieniveau als de GTX1070Ti, die toen nog niet eens gelanceerd was. Daarbuiten is het een zeer, zeer slecht product.
Ik denk eigenlijk dat de RTG er minstens een halfjaar flink mee in het haar heeft gezeten. Demo tonen in januari en in laat augustus lanceren klopte gewoon niet. Binning is verschrikkelijk, koeling heel erg inadequaat en te veel powerlimieten, profielen en settings voor een product dat werkelijk klaar is voor lancering. Kreeg je ook nog eens een extreem overkill PCB dat alleen zinvol is als je er een waterblok bij koopt en dan zijn de TDP en TBP ratings ook nog eens all over the place en ronduit onzinnig.
Ik zou niet verbaast zijn als zou blijken dat de RTG op een gegeven moment de kaarten maar gelanceerd heeft om ervan af te zijn zodat ze voluit voor Navi konden. Waarschijnlijk is er toen ook wat met roadmaps veranderd. In ieder geval werd de line-up er minder duidelijk op na Vega. Vega 11 is ergens rond die tijd van de aardbodem verdwenen, een nieuwe Polaris refresh verscheen later en met Vega 20 kreeg de RTG waarschijnlijk pas Vega een beetje onder controle. Vega 20 heeft ook gewoon weer verschillende standaard voltages.
Ondertussen ging de RTG voor Navi en dat lijkt veel minder dramatisch te zijn. Alleen al dat er een TDP en TBP ratings zijn die in het slechtste geval perfect acceptabel zijn, enige aandacht voor de koeling met een 1800RPM limiet en dan nog een geheel nieuwe architectuur.
Ik wil eigenlijk ook wel van mijn Vega af. Ik heb gewoon games waar die zelfs na handmatige tweaken, zwaar onderpresteert. Dat is voor mij eigenlijk de grootste potentieel winst met Navi en RDNA. Consistentie in prestaties met positieve uitschieters, niet deze game draait goed, deze waardeloos.
edit: Kennelijk heeft AMD pas op het allerlaatste moment bedacht dat Navi de 5000 series zou zijn. Op de SE slide staat namelijk RX690 op de koeler.
https://www.pcgamesn.com/...0-xt-690-graphics-card-e3
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-06-2019 17:32 ]
Bij k staat voor overclockbaar en je weet dus dat er overclocked kan worden. Er word geen woord regept over wat hoeveel en hoe lang.Blaat schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:34:
[...]
Zullen we dan ook maar gelijk alle K CPU's uit de schappen halen? Overclockbaarheid is tenslotte geen aankoopargument volgens jou.
De fabrikant stelt alleen dat er overclocked kan worden.
Dus totaal een ander verhaal.
undervolten is niet iets dat de fabrikant meld of aankondigt of als feature levert. die leveren een overclock feature. dat je daar toevallig ook mee kan undervolten is een bijkomstigheid maar naar mijn weten nooit actief gepushed. daarnaast doe je ook nog altijd alsof alle kaarten undervolt kunnen worden en dat is gewoon NIET waar sommige worden er instabiel van en daarom zie je beide AMD en Nvidia dit niet aankondigen of promoten omdat ze weten dat het geen garantie is daar waar overclocken dat wel is.
Ik heb immers nog geen gpu of cpu in mijn leven gezien die niet kan overclocken (mits de gelockte chips)
Het zou niet moeten of jij wil het niet zo? Het is namelijk niks dan een logische zakelijke beslissing. Meer wil je niet betalen en dit is goedkoper voor AMD als iedere chip individueel gaan tunen.Blaat schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:13:
[...]
En mijn punt om het niet mee te nemen in je overweging is omdat de undervolt geen garantie is. los van dat 99% zich er niet mee bezig hour zal je maar net een slechte sample hebben waar dat voltage dus nodig is en dan ging jij uit van een undervolt in je kosten berekening. dan ben je mooi de sjaak.
nee nee en nog eens nee OOK Nvidia geeft standaard teveel voltage mee. Je kan al snel 35 a 40 wat van een groot deel van de RTX 2080 kaarten afhalen. dat is niet uniek aan AMD!ZenTex schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 02:23:
Juist AMD heeft het in geval van bijv vega de kaarten stock teveel aan voltage meegegeven zodat undervolten bijna een must was, en het lijkt het er op dat ook bij Navi er bovengemiddeld te winnen valt.
Maar nu loop je een heel verhaal uit de doeken te doen over silicon dat we allemaal zo onderhand wel weten, het is tenslotte tweakers, en dus tweaken we. En hoe meer er te tweaken valt hoe beter.
Dit is NOGMAALS gedaan omdat het een veilig voltage is waarop ALLE verkochte kaarten goed zullen werken naar behoren en er geen onstabiele kaarten op de markt komen die boor een bedrijf veel RMA kosten met zich mee zouden brengen.
undervolten is geen garantie en overvolten vanuit nvidia en AMD bestaat niet! Het is meer safe volten niet overvolten.
Ik hoop dat je volgende kaart niet in staat is om te undervolten dan zing je wel anders/ of ga je hem dan terug sturen omdat het je niet aan staat terwijl je krijgt waar je voor betaald heb?
En deze website is tweakers maar ook hier is het gros GEEN tweaker en landelijk al helemaal niet. we zijn een paar % en dus moet je stoppen met denken als de paar %. dat zorgt alleen maar voor slecht advies en mogelijke problemen.
99% koopt een kaart plugt hem erin installeert drivers en gaat gamen en krijgen dus factory specs en dat zijn dus de enige relevante specs.
Wat werkt er niet optimaal out of the box? je hoeft werkelijk NIKS in te stellen. Je kan dingen instellen maar het hoeft niet. En als je in de bios al wat moet tweaken is dit dus de schuld van de maker vanhet moederbord niet van de cpu.ZenTex schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 02:23:
Dat werkt out of the box ook niet optimaal.
Of is het ineens beter als er een K achter staat en dat je moet betalen voor de mogelijkheid om te overklokken?
En ja de K chips zijn out of de box beter als een non K chip omdat ze een hogere base en turbo clock hebben.
Vaak niet dermate veel beter als de meerprijs maar niet iedereen geeft dan weer om prijs.
Dat is hier op tweakers vaak zat te zien waar er met enorme bakken geld gesmeten word voor audio installatie game pc's en opstak oplossingen voor thuisgebruik en ga zo maar door.
Ik denk als er genoeg afzetmarkt zou het het mogelijk is maar mensen willen dan weer niet betalen voor die cherry picked chips want het moet immers per kaart en chip getest worden.vectormatic schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:03:
[...]
Mensen verwachten dus dat het allemaal gefinetuned is maar vervolgens willen ze er niet voor betalen.
En ja voor de standaard consument is het waardeloos. Ik kan het allemaal wel maar ik heb er simpelweg geen zin in.
Ondanks dat zoek ik vaak bij nieuwe onderdelen de limieten op van mijn hardware maar heb het standaard toch vaak stock draaien en heb dan ook minder problemen met mij rig dan velen hebben die wel altijd lopen te klooien.
Het is gewoon niet voor iedereen.
Dat in een deel van de gevallen de vega kaarten slechter presteren dan met een undervolt is wel merkwaardig te noemen.
Naar mijn weten gaat bij Nvidia in ALLE gevallen de prestatie juist een paar % achteruit.
Nou heb ik een vergelijkbaar iets gezien bij ryzen reviews (stock vs aftermarker air cooler vs water cooler) en daar zag ik dat ondanks er maar een verschil in core clock van 25 mzh was bij de 2600x (4025 vs 4050 mhz er een forse prestatie verbetering was. de temperatuur was met stock cooler 87 graden en met aftermarker cooler in de 60. Een enorm verschil dus zonder verder ook maar iets aan voltage of wat dan ook te veranderen. dat was puur XFR en een betere cooler.
Dat deed mij dan weer denken aan een LN2 demo van de RTX 2080ti die bij 65 graden sneller was als bij 15 graden en bij -100 gewoon helemaal niet meer vooruit te branden was en optimale prestaties neer zette bij -50 graden.
Er speelt dus blijkbaar meer mee dan alleen temperatuur en meer voltage is meer warmte en dat kan dus impact hebben op de silicon zelf.
Maargoed voor de consument niet interessant.
En power limieten en zo zijn er helaas nog veel meer instellingen.Help!!!! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
Al lijkt na alle aandacht daarvoor afgelopen jaar na bios updates een hoop naar standaard gezet te zijn zoals het moet.
Zelfs een base clock van 0.02 mhz of iets dergelijks wat tot een 50 mhz hogere clock speed leidde. Maarja waar zien we dat soort gemanipuleer en z niet tegenwoordig.
Fabrikant haalt aspartaam uit kinderdrankje en stopt er 2 andere chemische suikers terug in. het moderne leven zit vol met bedrog en leugens.
Waar zie je AMD schermen met de mogelijkheid om te undervolten? Zie je dat staan op hun slides? Op de doos? De speciale U editie van navi waarbij je mag undervolten voor 50 euro meer?computerjunky schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:55:
[...]
undervolten is iet iets dat de fabrikant meld of aankondigd of als feature levert. die leveren een overclock feature. dat je daar toevallig ook mee kan undervolten is een bijkomstigheid maar naar mijn weten nooit actief gepushed. daarnaast doe je ook nog altijd alsof alle kaarten undervolt kunnen worden en dat is gewoon NIET waar sommige worden er instabiel van en daarom zie je beide AMD en Nvidia dit niet aankondigen of promoten omdat ze weten dat het geen garantie is daar waar overclocken dat wel is.
Ik heb immers nog geen gpu of cpu in mijn leven gezien die niet kan overclocken
Nee.
We hadden het hier op tweakers over de mogelijkheid om wat winst te behalen met undervolten.
We hadden het ook over dat het eigenlijk sneu is dat nodig is om te undervolten. Omdat wij vinden dat AMD hier steken heeft laten vallen (vega!)
Zie reactie Daniel op jouw post bijvoorbeeld.
En dan ga jij lopen verkondigen dat undervolten geen argument is. Op tweakers.net
Maar dat wij hier op tweakers graag alles optimaal willen maken. Net zoals overklokken. Wat percentjes extra weten te halen uit een product.
De gemiddelde gebruiker? Die maalt niet om overklokken of undervolte,nee.Die gaat niet naar de geheugenkclocks kijken,weet ze niet eens te vinden. Die maalt ook niet om een paar wattjes meer of minder.
Die kijkt naar enkel fps en hoe goed deze kaart fortnite draait en wat het kost. En groot gelijk ook.
Maar voor de tweaker is het wel degelijk een factor. Een tweaker koopt een goedkopere kaart om een ander bios te flashen. Die trekt met potlood een lijntje om de multiplier te unlocken, die undervolt en overklokt.
En in mijn geval vind ik het fijn om te weten of ik wat wattjes kan besparen voor m'n kaart in m'n mini itx zodat m'n gpu niet gaat throttlen.
Heb nog een oude Athlon 64 X2 5200+ draaien die op 1,075V draait op 2,7 GHz (stock is 1,325V), loopt nog steeds als een zonnetje (was ook gewoon nodig, ding loopt under load op 61°C met Tmax can 68°C).eL_Jay schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:33:
[...]
Amen, zou me niet verbazen als de groep LN2 gebruikers groter is dan de undervolters.(ergo een verwaarloosbaar deel van de populatie) En was undervolten op CPU niet risicovol? (Beetje als een oude auto op te lage toeren laten draaien)
Dat is de schuld van Intel, als je bv kijkt naar AMD bordjes word de turbo op stock settings ook gewoon beperkt als zijnde de turbo. Bij Intel bordjes zijn eerder standaard OC dan turbo op stock settings. Als Intel eust dat die mobo bakkers zich aan hun turbo specs money houden dan zou het ook anders zijn. Die 9900k is niks voor niks zo'n hete chip zelfs op stock settings.Alleen zie je dat bijvoorbeeld sommige mobofabrikanten in hun bios zaken als MCE standaard aanzetten, iets wat eigenlijk ook een overclock is. Wat doe je daar dan weer mee
Undervolten? Een vega is pas een vega als ie minimaal 450W trekt uit de muurWe hadden het ook over dat het eigenlijk sneu is dat nodig is om te undervolten. Omdat wij vinden dat AMD hier steken heeft laten vallen (vega!)
Mijn vega64 heb ik gewoon overvolted met een flinke OC erop. 1780mhz is me laatst nog es geluk, de 1840 MHz record op 3dmark red ik helaas niet op water ben ik bang
[ Voor 15% gewijzigd door Richo999 op 21-06-2019 04:23 ]
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Bij videokaarten weet je dat er ge-undervolt kan worden. Je weet alleen niet hoeveel. Hoe is dat een totaal ander verhaal?computerjunky schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:55:
[...]
Bij k staat voor overclockbaar en je weet dus dat er overclocked kan worden. Er word geen woord regept over wat hoeveel en hoe lang.
De fabrikant stelt alleen dat er overclocked kan worden.
Dus totaal een ander verhaal.
Dus alleen als een fabrikant iets market als een feature is een aankoopargument?undervolten is niet iets dat de fabrikant meld of aankondigt of als feature levert. die leveren een overclock feature. dat je daar toevallig ook mee kan undervolten is een bijkomstigheid maar naar mijn weten nooit actief gepushed. daarnaast doe je ook nog altijd alsof alle kaarten undervolt kunnen worden en dat is gewoon NIET waar sommige worden er instabiel van en daarom zie je beide AMD en Nvidia dit niet aankondigen of promoten omdat ze weten dat het geen garantie is daar waar overclocken dat wel is.
Ik heb immers nog geen gpu of cpu in mijn leven gezien die niet kan overclocken (mits de gelockte chips)
Je begrijpt het niet. AMD geeft hun kaarten te hoge voltages en clocksnelheden mee om met nVidia mee te kunnen komen. Dat nVidia die "overvolt" ook heeft moge duidelijk zijn, maar AMD gaat eigenlijk al voorbij de voltage wall die hun chips hebben om maar niet minder te presteren van de tegenhangers van nVidia.Het zou niet moeten of jij wil het niet zo? Het is namelijk niks dan een logische zakelijke beslissing. Meer wil je niet betalen en dit is goedkoper voor AMD als iedere chip individueel gaan tunen.
Garanties in overclocken heb je bij K CPU's ook niet. Je spreekt jezelf tegen.En mijn punt om het niet mee te nemen in je overweging is omdat de undervolt geen garantie is. los van dat 99% zich er niet mee bezig hour zal je maar net een slechte sample hebben waar dat voltage dus nodig is en dan ging jij uit van een undervolt in je kosten berekening. dan ben je mooi de sjaak.
Je blijft steeds met dezelfde argumenten komen, gebaseerd op de aanname dat wij zeggen dat je beter AMD kunt kopen omdat je die kunt undervolten.nee nee en nog eens nee OOK Nvidia geeft standaard teveel voltage mee. Je kan al snel 35 a 40 wat van een groot deel van de RTX 2080 kaarten afhalen. dat is niet uniek aan AMD!
Dit is NOGMAALS gedaan omdat het een veilig voltage is waarop ALLE verkochte kaarten goed zullen werken naar behoren en er geen onstabiele kaarten op de markt komen die boor een bedrijf veel RMA kosten met zich mee zouden brengen.
undervolten is geen garantie en overvolten vanuit nvidia en AMD bestaat niet! Het is meer safe volten niet overvolten.
Ik hoop dat je volgende kaart niet in staat is om te undervolten dan zing je wel anders/ of ga je hem dan terug sturen omdat het je niet aan staat terwijl je krijgt waar je voor betaald heb?
En deze website is tweakers maar ook hier is het gros GEEN tweaker en landelijk al helemaal niet. we zijn een paar % en dus moet je stoppen met denken als de paar %. dat zorgt alleen maar voor slecht advies en mogelijke problemen.
99% koopt een kaart plugt hem erin installeert drivers en gaat gamen en krijgen dus factory specs en dat zijn dus de enige relevante specs.
Er is werkelijk niemand die dit beweert. Enkel dat als je dan toch een AMD kaart koopt, dat de kans groot is dat je de temperaturen en herrie daarmee beter onder controle kan krijgen.
Zit dit stokpaardje van je eens terug op stal.
Succes met een moederbord vinden die standaard XMP aan heeft staan. En we kunnen met elkaar eens zijn dat zeker in het geval van Ryzen je jezelf enorm terkort doet als je daar geen aandacht aan besteedt.Wat werkt er niet optimaal out of the box? je hoeft werkelijk NIKS in te stellen. Je kan dingen instellen maar het hoeft niet. En als je in de bios al wat moet tweaken is dit dus de schuld van de maker vanhet moederbord niet van de cpu.
Je gaat niet in op het punt wat gemaakt wordt. Overclockbaarheid wordt gemarket en dus gezien als toegevoegde waarde. Waarom zou tweakbaarheid van onderdelen waar het niet expliciet gemarket wordt opeens mindere waarde hebben?En ja de K chips zijn out of de box beter als een non K chip omdat ze een hogere base en turbo clock hebben.
Vaak niet dermate veel beter als de meerprijs maar niet iedereen geeft dan weer om prijs.
Dat is hier op tweakers vaak zat te zien waar er met enorme bakken geld gesmeten word voor audio installatie game pc's en opstak oplossingen voor thuisgebruik en ga zo maar door.
Er is ook géén enkele CPU of GPU die je niet kunt undervolten. Volgens mij zit het probleem erin dat jij de waarden niet relativeert.computerjunky schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:55:
[...]
daarnaast doe je ook nog altijd alsof alle kaarten undervolt kunnen worden en dat is gewoon NIET waar sommige worden er instabiel van en daarom zie je beide AMD en Nvidia dit niet aankondigen of promoten omdat ze weten dat het geen garantie is daar waar overclocken dat wel is.
Als ik TechPowerUp even als voorbeeld neem voor GPU overclocks.
GTX1650 EVGA, Palit, ASUS en MSI modellen: 11%, 4%, 3%, 9%, gemiddeld dus 6.75%
GTX 1660 MSI, Colorful, MSI, EVGA, Palit, Zotac: 8%, 6%, 7%, 8%, 8%, 8%, gemiddeld dus 7.5%
GTX 1660Ti ASUS, MSI, EVGA, Zotac, MSI: 4%, 5%, 7%, 6%, 5%, gemiddeld dus 5.4%
Die 3 samen geeft dus een gemiddelde GPU overclock van 6.55%. Mijn RTX2080 doet z'n werk op 1.037V a 1.05V. Als je daar 6.5% aan voltage afhaalt zit je op 0.97 a 0.98V. Ik durf het zeker aan om te wedden dat iedere RTX2080 stock dat voltage kan draaien
[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 21-06-2019 10:37 ]
Gaat niet gebeuren. HBC was een Vega dingetje dat ik niet terug zie komen in Navi.Maulwurfje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:54:
Wat is de stand van zaken omtrent High Bandwith Cache? Ondersteunt Navi dit ook? Ik ben benieuwd waarom de next gen consoles zo pochen met super SSD solutions. Is dat HBC of StoreMI?
@Astennu De RX5700XT SE komt ook naar Nederland.
Owh yeah! EindelijkDaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:30:
[...]
Gaat niet gebeuren. HBC was een Vega dingetje dat ik niet terug zie komen in Navi.
@Astennu De RX5700XT SE komt ook naar Nederland.![]()
[YouTube: News Corner | More AMD Navi Release Info, Intel + Samsung for 14nm CPUs? PCIe 6.0 is Coming]
Dat met die Radeon VII was echt balen maar gelukkig is de SE hier wel te krijgen!
Dan is je probleem ook opgelost gok ikAstennu schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:41:
[...]
Owh yeah! Eindelijk
Dat met die Radeon VII was echt balen maar gelukkig is de SE hier wel te krijgen!
En nu maar hopen dat Nvidia inderdaad met "Super" komt voor de Navi release. Kijken of we dan inderdaad lagere MSRP's krijgen. Het zou kunnen als de RTX2060 Super inderdaad een directe RTX2070 vervanger blijkt te zijn voor een lagere MSRP. Zou toch leuk zijn want het gaat duur worden, al die AMD hardware.Astennu schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:41:
[...]
Owh yeah! Eindelijk
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-06-2019 23:57 ]
Vergeet niet dat de Nvidia RTX serie ondertussen al in prijs gezakt is dus zelfs als de nieuwe kaarten op de oude prijs gereleased worden zullen ze duurder zijn als de 2060,2070,2080.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:56:
[...]
En nu maar hopen dat Nvidia inderdaad met "Super" komt voor de Navi release. Kijken of we dan inderdaad lagere MSRP's krijgen. Het zou kunnen als de RTX2060 Super inderdaad een directe RTX2070 vervanger blijkt te zijn voor een lagere MSRP. Zou toch leuk zijn want het gaat duur worden, al die AMD hardware.
Al is de 2080TI maar marginaal gezakt maar dat zie je altijd met top end producten.
Dat is ook een beetje het probleem van navi straks. Ze worden gereleased voor dezelfde prijs maar gaan dus duurder uitvallen. Een prijs cut zal er moeten komen anders zijn ze gewoon niet interessant genoeg.
Dat zou ik niet zeggen. RTX2060 heeft een MSRP van $349 en de RTX2070 een MSRP van $499. Omgerekend met BTW is dat ongeveer €370 en €530. Dat is ongeveer wat je betaald nu voor een fatsoenlijk instapmodel. Sommige goede RTX2060's zitten eronder, maar de meeste zitten daar of meer richting de €400. Navi komt zo op respectievelijk €400 en €480 uit. Dat gaat de eerste maand waarschijnlijk voor blowers zijn. Niet echt interessant voor de meeste mensen tenzij ze echt rond of onder de 40DBa zitten zonder throttling. Dan is het acceptabel. Daarna krijg je de AIB modellen in augustus en dan zal het pas gaan lopen met Navi.computerjunky schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:49:
[...]
Vergeet niet dat de Nvidia RTX serie ondertussen al in prijs gezakt is dus zelfs als de nieuwe kaarten op de oude prijs gereleased worden zullen ze duurder zijn als de 2060,2070,2080.
Al is de 2080TI maar marginaal gezakt maar dat zie je altijd met top end producten.
Dat is ook een beetje het probleem van navi straks. Ze worden gereleased voor dezelfde prijs maar gaan dus duurder uitvallen. Een prijs cut zal er moeten komen anders zijn ze gewoon niet interessant genoeg.
Een RTX2060 Super met een speculatieve MSRP van $429 zou op €460 komen. Is die een beetje gelijkwaardig aan de RX5700XT, wat zou moeten kunnen met een volledige TU-106 chip met hogere boostclocks en een 225W TBP, dan kan AMD zomaar $50 gaan zakken. Dat is ook mijn hoop want ik wil echt niet ver over de €400 gaan. Ik blijf ook bij AMD puur omdat ik erg tevreden ben met de software opties die AMD bied. RTX en DLSS doen me niks, Radeon Image Sharpening waarschijnlijk wel. Prestaties zullen vergelijkbaar zijn en "fine wine" doet me ook weinig. Ik heb ook geen flauw benul of RDNA überhaupt "fine wine" zal zijn. Het is ook een stomme term die eigenlijk alleen echt gold voor Tahiti.
Iets anders dan. Ik denk dat AMD zichzelf ook een beetje in deze situatie heeft gemanoeuvreerd omdat er voorlopig geen "big Navi" zal zijn. Met de nieuwe RDNA architectuur zou er geen belemmering mogen zijn op een speculatieve 60CU Navi die de RTX2080 gewoon ruim zou verslaan. Het verschil tussen TU-106 en TU-104 is gewoon niet erg groot en een 60CU RDNA zou er makkelijk overheen moeten kunnen gaan, zelfs met fors lagere clockspeeds om de boel nog efficiënt te houden. Gemiste kans denk ik. Met een zeer grote Navi zou je ook een veel interessantere dynamiek krijgen tussen de twee kampen.
[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-06-2019 12:10 ]
https://www.amazon.fr/EVG...3&creativeASIN=B07MJKTBMV
Dit zijn absoluut geen slechte kaarten trouwens.
Dat wil ik best geloven voor een 160W TBP kaart. Het probleem is dat ik omreken naar de Nederlandse situatie en hier is het gewoon €370+.Paprika schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:45:
[...]
https://www.amazon.fr/EVG...3&creativeASIN=B07MJKTBMV
Dit zijn absoluut geen slechte kaarten trouwens.
categorie: Videokaarten
[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 22-06-2019 12:53 ]
Ik overweeg het ook zeker als ik hier €30 meer moet gaan betalen. Neemt niet weg dat ik omreken naar de Nederlandse situatie en dan kloppen de MSRP's en de prijzen hier gewoon.XWB schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:53:
Als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig spullen uit het buitenland halen - omdat het zo makkelijk is - zou ik de Nederlands markt links laten liggen.
Precies, en als je ziet hoe goed de RMA is geregeld vergeleken met Nederlandse webshops. Als voorbeeld scan.co.uk.XWB schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:53:
Als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig spullen uit het buitenland halen - omdat het zo makkelijk is - zou ik de Nederlands markt links laten liggen.
Bij de Nederlandse webshops is mijn ervaring dat je vaak moet vechten voor je recht op RMA en vervanging. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de webshop waar je het besteld.
Als je bij de gevestigde online winkels besteld is dit in de regel zeer goed geregeld. Als ik bv kijk naar alternate, azerty, sicomputers en megekko voor tech spul, zal je niet snel problemen hebben met RMA. Kijk als je naar de echte prijsvechters gaat zoals maxict en andere die vaak de goedkoopste zijn, kun je nog wel eens wat problemen verwachten. Je moet met je gezonde verstand kopen, die winkels zijn goedkoper om een reden ze bezuinigen ergens en het is niet de marge.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:20:
[...]
Precies, en als je ziet hoe goed de RMA is geregeld vergeleken met Nederlandse webshops. Als voorbeeld scan.co.uk.
Bij de Nederlandse webshops is mijn ervaring dat je vaak moet vechten voor je recht op RMA en vervanging. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de webshop waar je het besteld.
Tot je één keer door een RMA hell bent geweest met een buitenlandse webshop, Duitsland of België tot daar en toe maar Frankrijk, Engeland of verder zal ik gewoon niet doen alleen al voor de tijd en verzendkosten. €18 voor terug sturen vaak en minstens 4 dagen verzend tijd, dan nog onderzoek en nieuwe terug sturen.... 2 weken is niks voor wat? Die paar tientjes besparen ? Pas ik toch voor.... Vriend van had laatst koeler en kast besteld bij alternate, fan was kapot en kast beschadigd. Jammer, terug sturen en binnen de week een nieuwe. Probeer dat maar es in buitenland.Als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig spullen uit het buitenland halen - omdat het zo makkelijk is - zou ik de Nederlands markt links laten liggen.
[ Voor 29% gewijzigd door Richo999 op 22-06-2019 16:31 ]
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Daar gaat scan.co.uk dus toch net even wat verder. Geen verzendkosten voor mijn kaart, die niet kapot bleek te zijn, het was de voeding. Dat noem ik service, dat terwijl ik ze aanbood een deel van de verzendkosten te betalen doordat ik het foutief had beoordeelt. Binnen een week geregeld.Richo999 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:24:
[...]
Als je bij de gevestigde online winkels besteld is dit in de regel zeer goed geregeld. Als ik bv kijk naar alternate, azerty, sicomputers en megekko voor tech spul, zal je niet snel problemen hebben met RMA. Kijk als je naar de echte prijsvechters gaat zoals maxict en andere die vaak de goedkoopste zijn, kun je nog wel eens wat problemen verwachten. Je moet met je gezonde verstand kopen, die winkels zijn goedkoper om een reden ze bezuinigen ergens en het is niet de marge.
[...]
Tot je één keer door een RMA hell bent geweest met een buitenlandse webshop, Duitsland of België tot daar en toe maar Frankrijk, Engeland of verder zal ik gewoon niet doen alleen al voor de tijd en verzendkosten. €18 voor terug sturen vaak en minstens 4 dagen verzend tijd, dan nog onderzoek en nieuwe terug sturen.... 2 weken is niks voor wat? Die paar tientjes besparen ? Pas ik toch voor.... Vriend van had laatst koeler en kast besteld bij alternate, fan was kapot en kast beschadigd. Jammer, terug sturen en binnen de week een nieuwe. Probeer dat maar es in buitenland.
Bij Alternate ging er meer tijd overheen. Een van mijn disken was DOA, gelijk die dag opgestuurd omdat het om een raid array ging (mocht nog een uitvallen maar dat terzijde), SMART data opgestuurd en ze hadden vastgesteld dat hij hardstikke dood was. Disken waren op voorraad, toch nog anderhalve week mogen wachten. Normaal maakt een extra week wachten mij niet veel uit, maar bij uitzondering om wat meer haast gevraagd via de telefoon indien dat mogelijk was. Ik had overigens geen verzendkosten dus chapaue.
Dan heb je met Alternate toch nog een van de beste webshops van NL.
Het lijstje wat je opnoemt is overigens wel het lijstje van de beter webshops, het is inderdaad best goed geregeld bij die webshops.
Nu heb ik niet heel veel RMA's gehad en dat is misschien ook de reden dat ik vooral de minder fijne ervaringen van vroeger (10 jaar) geleden mij herinner en dat het tegenwoordig een stuk beter is geregeld.
Ook hier andere ervaringen. Azerty 2 x een RMA gehad met pijnlijk lange wacht- en doorlooptijden en zeer matige communicatie terug vanuit Azerty, ik moest er de ganse tijd achteraan bellen en een monitor die DOA (als nieuw) aan mij was verkocht bleek heel veel mis mee te zijn - slechts na 3,5 week had ik een vervangend model want, zo werd mij verteld 'we wilden hem zo goedkoop mogelijk inkopen zodat we zo min mogelijk verlies maken' en uiteindelijk hebben ze na veel aandringen toch maar een vervangende besteld tegen een beperkte meerprijs..Richo999 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:24:
[...]
Als je bij de gevestigde online winkels besteld is dit in de regel zeer goed geregeld. Als ik bv kijk naar alternate, azerty, sicomputers en megekko voor tech spul, zal je niet snel problemen hebben met RMA. Kijk als je naar de echte prijsvechters gaat zoals maxict en andere die vaak de goedkoopste zijn, kun je nog wel eens wat problemen verwachten. Je moet met je gezonde verstand kopen, die winkels zijn goedkoper om een reden ze bezuinigen ergens en het is niet de marge.
Casekings daarentegen een geweldige ervaring; monitor besteld en deze had dode pixels, ik mocht de monitor terugsturen naar Duitsland met een track& trace die door Casekings werd voorzien en had binnen een week mijn geld terug!
Mijn persoonlijke conclusie; caskings, overclockers uk, hebben het beter geregeld en hebben meer slagkracht dan de NL resellers.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 25-06-2019 17:35 ]
Uhh, there's no accounting for taste denk ik dan maar.....DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:51:
In ieder geval is de RX5700XT erg mooi. Bijna zonde dat videokaarten gewoon in een gesloten kast horen zonder ramen en RGB.![]()
[YouTube: Up-close and personal with AMD Radeon RX 5700 XT GPU - So beautiful!]
Die dent kan mij niet bekoren helaas

PC Specs
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
De deuk is meh, maar de rest is echt mooi. Het zou ook een volledig aluminium behuizing zijn. Potentieel gaat dat wat helpen met koeling, maar de behuizing is in ieder geval echt kwaliteit en geen plastic. Blijkt de 1800RPM max ook echt effectief en acceptabel te zijn qua geluid, dan is het in een klap een van de beste blowers ooit.Help!!!! schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:38:
[...]
Uhh, there's no accounting for taste denk ik dan maar.....
Die dent kan mij niet bekoren helaas
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-06-2019 19:59 ]
Wat is er eigenlijk zo slecht aan blowers, ivm zakelijke markt is denk ik 90% van de GPU's waarmee ik in aanraking kom een blower style uitvoering en ik vind ze eigenlijk altijd er wel zeer degelijk en kwalitatief uit zien. Ook de prestaties vallen eigenlijk altijd goed mee, ook qua geluidsproductie.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:58:
[...]
De deuk is meh, maar de rest is echt mooi. Het zou ook een volledig aluminium behuizing zijn. Potentieel gaat dat wat helpen met koeling, maar de behuizing is in ieder geval echt kwaliteit en geen plastic. Blijkt de 1800RPM max ook echt effectief en acceptabel te zijn qua geluid, dan is het in een klap een van de beste blowers ooit.
De RTG haar bizarre obsessie om een blower te combineren met te hoge stock voltages en een liberaal maximum aan ventilator RPM. Het resultaat is een opstijgende PC.Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Wat is er eigenlijk zo slecht aan blowers, ivm zakelijke markt is denk ik 90% van de GPU's waarmee ik in aanraking kom een blower style uitvoering en ik vind ze eigenlijk altijd er wel zeer degelijk en kwalitatief uit zien. Ook de prestaties vallen eigenlijk altijd goed mee, ook qua geluidsproductie.

In mijn geval komt er nog eens de sterke afkeur voor dit soort geluid bij, want zeer gevoelige autist. Ik kan er eigenlijk heel slecht tegen.
Hmmjah, prive gebruik ik ze dan weer bijna niet, laatste keer was trouwens wel een RTG, volgens mij een 6000 serieDaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:11:
[...]
De RTG haar bizarre obsessie om een blower te combineren met te hoge stock voltages en een liberaal maximum aan ventilator RPM. Het resultaat is een opstijgende PC.![]()
In mijn geval komt er nog eens de sterke afkeur voor dit soort geluid bij, want zeer gevoelige autist. Ik kan er eigenlijk heel slecht tegen.
Maar volgens mij vallen de zakelijke AMD kaarten ook wel mee wat dat betreft, misschien alleen issues bij de budget kaarten.
Ik zou niet verbaast zijn als de RadeonPro's wel fatsoenlijke voltages krijgen.Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Hmmjah, prive gebruik ik ze dan weer bijna niet, laatste keer was trouwens wel een RTG, volgens mij een 6000 serie
Maar volgens mij vallen de zakelijke AMD kaarten ook wel mee wat dat betreft, misschien alleen issues bij de budget kaarten.
Blowers hebben nog als eens de nijging om wat luider te zijn. Je hebt maar 1 relatief kleine fan die alle airflow moet verzorgen dat is natuurlijk heel wat anders dan 3x een 80mm of zelfs 90mm fan die ze op aftermarket cooler plakken.Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Wat is er eigenlijk zo slecht aan blowers, ivm zakelijke markt is denk ik 90% van de GPU's waarmee ik in aanraking kom een blower style uitvoering en ik vind ze eigenlijk altijd er wel zeer degelijk en kwalitatief uit zien. Ook de prestaties vallen eigenlijk altijd goed mee, ook qua geluidsproductie.
Wat ook al gezegd is gebruikt AMD daarnaast erg hoge stock voltages. Vega was best stil te krijgen op 900mv en max 1480 MHz of zo en dan kan je de fan op 2000RPM laten draaien.
nVidia heeft sinds de Titan kaarten erg goede blower coolers die ook een stukje duurder zijn om te maken maar het resultaat mag er wezen. Een 1080 Ti stock cooler is een stukje stiller dan die van de Vega Air kaarten en kan de zelfde hoeveelheid warmte wel relatief stil weg werken.
Het ontwerp van de 5700XT is wel een heel stuk beter dan dat van de Vega Air kaarten. Navi's TDP is ook een stukje lager dus ik heb goede hoop voor de XT blower. Met een beetje gelu komt die in de buurt van wat nVidia heeft.
Ik ben zelf altijd wel fan van blowers zeker sinds mijn compacte mATX kast. Het scheelt veel als ik die warme lucht met een blower de kast uit blaas.
Voor elk gemiddeld (of groot) formaat desktop met een beetje fatsoenlijke airflow is een regulier model simpelweg stiller. In theorie is het natuurlijk perfect om warme lucht direct naar buiten te blazen. Het probleem is alleen dat blowers gewoon heel veel minder fan oppervlakte hebben. Dus om dezelfde airflow te krijgen om warmte weg te vervoeren moet de fan die erin zit veel harder draaien.Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Ik zelf ben dan ook skeptisch over de 1800RPM fan. Ik vermoed dat het of een creatieve definitie is, of dat hij hem gewoon heel heet laat worden, of dat hij kan throttlen als bijvoorbeeld de kast wat warmer is.
Niets, blowers zijn zelfs beter omdat de warmte direct je kast uit gaat. Een niet-blower kaart heeft echter de potentie nog meer warmte kwijt te kunnen en of stiller te zijn, je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor een goede airflow anders werk je de temps alleen maar tegen.Dennism schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Wat ik eigenlijk hoop met RDNA is dat het een stap is waar ze met performance weer in de buurt komen bij Nvidia met een efficienter design en dat we net zoals we met Ryzen zagen gebeuren dit in een stroomversnelling door gaan zetten.Ian Cutress: When I spoke with Mark Papermaster at CES, he explained to be that AMD has one CPU architecture group and two implementation groups. Given recent successes with AMD’s product portfolio, do you expect that to change?
Lisa Su: The CPU group is definitely getting larger, if that’s what you mean! But so is the GPU group – David (Wang) has a very large group too. But we are on a very clear roadmap – Zen 2 is what we’re talking about today, Zen 3 is deep deep in development, and Zen 4 is also in development. Similarly, with the GPU group, we’re talking about the first generation of RDNA today, and we have several generations in parallel. So I think the one thing that I would like to say is that our roadmap has not changed. Our roadmap, when Mark and I and the rest of the team started the roadmap, was the idea that we needed multiple generations of continuous improvement. So with Zen, Zen+, Zen 2, Zen 3, that was all part of the plan. As we go forward, we’re going to continue to be very very aggressive about the CPU.
Je zag dat mensen Intel zat waren met hoge prijze en lage core counts en geen IPC verbeteringen; Dat AMD ondanks dat ze met Bulldozer/Piledriver geen fantastische architectuur hadden en daardoor een slechte naam ze dat met Ryzen langzaam allemaal aan het terug claimen zijn. Precies op het moment dat Intel geen antwoord heeft.
Bij Nvidia zie je al een tijdje dat de prijzen steeds hoger worden en mensen dat zat worden, als AMD hier net zoals met Ryzen op kan inspelen dan hebben ze een mooie kans om terug te springen
Die eerste stap hebben ze waarschijnlijk gewoon gezet. Nu is het alleen tijd dat ze er een volledige line-up van gaan maken. Er moet gewoon een RX5600 en RX5800 series volgen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:44:
https://www.anandtech.com...a-with-amd-ceo-dr-lisa-su
[...]
Wat ik eigenlijk hoop met RDNA is dat het een stap is waar ze met performance weer in de buurt komen bij Nvidia met een efficienter design en dat we net zoals we met Ryzen zagen gebeuren dit in een stroomversnelling door gaan zetten.
Je zag dat mensen Intel zat waren met hoge prijze en lage core counts en geen IPC verbeteringen; Dat AMD ondanks dat ze met Bulldozer/Piledriver geen fantastische architectuur hadden en daardoor een slechte naam ze dat met Ryzen langzaam allemaal aan het terug claimen zijn. Precies op het moment dat Intel geen antwoord heeft.
Bij Nvidia zie je al een tijdje dat de prijzen steeds hoger worden en mensen dat zat worden, als AMD hier net zoals met Ryzen op kan inspelen dan hebben ze een mooie kans om terug te springen.
Ik maak me dus ook weinig zorgen over efficiëntie. Dat lijkt vergelijkbaar te zijn met Turing.
RX5700 = 180W TBP en lijkt iets van 10% sneller te zijn dan een RTX2060 met een TBP van 160W.
RX5700XT = 225W TBP en lijkt 5 a 10% sneller te zijn dan een RTX2070 met een TBP van 185W. Bij die tweede moet gezegd worden dat als je de RTX2070 gaat overclocken, voor zover Nvidia dit toestaat, je kan rekenen op enkele procenten en dan ga je naar 215W met de FE. De meeste OC modellen die een paar procent sneller zijn out of the box, zitten standaard op 215-225W. Die OC modellen zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met de blower RX5700XT. Zit potentieel dus nog meer in.
Ik denk dus dat AMD er in een klap erg dichtbij zal zitten. De benchmarks die AMD liet zien waren ook zeer opvallend gekozen.
-AC Odyssey draait slecht op GCN. Game is dan ook een niet geoptimaliseerde puinzooi. Ik had tijdens het spelen op een gegeven moment een heel rare bug dat er een trireem in de afstand opeens veel groter werd dan die moest zijn, alsof die dichterbij lag terwijl het een behoorlijke afstand was. Ding bleek volledig in detail gerenderd te zijn waardoor ik vermoed dat die game nauwelijks terugschaalt op afstand. GCN gaat dat en dat weten we.
-Metro Exodus, Tomb Raider, the Witcher en Ghost Recon zijn Nvidia sponsored en zitten vol met Nvidia tech. Nooit het recept voor goede prestaties met GCN geweest. Eigenlijk is alleen Ghost Recon echt problematisch en Metro lijkt juist best goed te zijn met GCN.
-Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er me CiV 6 is. DX12 implementatie is in ieder geval merkbaar beter met mijn Vega. The Division 2 met DX12 is vrij sterk voor GCN, geen schok daar.
-CoD kan me werkelijk helemaal niks schelen.
-BF5 is en blijft de absolute standaard als het om optimalisatie en het maximale uit hardware halen gaat. Game draait werkelijk exceptioneel in DX11 op mijn Vega. Het zou alleen fijn zijn als DICE niet om elke patch, DX12 weer eens zou slopen en er een grote stutter festijn van zou maken. Hier gaat Navi kennelijk helemaal los.

Mja, als je ziet wat er voor drama er is over Navi prijzen op de tech fora valt dat voorlopig nog tegen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:44:
Bij Nvidia zie je al een tijdje dat de prijzen steeds hoger worden en mensen dat zat worden, als AMD hier net zoals met Ryzen op kan inspelen dan hebben ze een mooie kans om terug te springen.
Zelfs of /r/AMD, toch een redelijk AMD "fanboy" bolwerk vind men Navi vooral te duur. Op andere sites word soms juist AMD als de "greedy company" genoemd ipv Nvidia. (ik adviseer om vooral niet te zeggen dat een bedrijf winst moet maken!)
Enfin, er gaat een hoop gebeuren met oa de supers, de performance winst van de 5700XT gaat verdampen, maar de supers gaan gewoon weer naar MSRP prijzen en het prijsverschil word weer groter.
De vraag is of dat prijsverschil het verlies in performance TOV de supers het waard is.
Er moet ook wel iets gebeuren met de prijzen. Navi haalt de moderne standaard van 30% sneller voor vergelijkbare prijs waarschijnlijk niet eens. Hebben we het nog niet gehad over het pre Fermi tijdperk waar je maar beter 50%+ kon halen per generatie. De prijzen zullen dus lager moeten om echt interessant te zijn. Navi 10 kan ook heel goed niet de grootste chip van de RDNA1 architectuur zijn. AMD heeft duidelijk ruimte gelaten voor een RX5800. Daar zou je moeten denken aan €550+ als ze echt naar RTX2080 niveau gaan.ZenTex schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:16:
[...]
Mja, als je ziet wat er voor drama er is over Navi prijzen op de tech fora valt dat voorlopig nog tegen.
Zelfs of /r/AMD, toch een redelijk AMD "fanboy" bolwerk vind men Navi vooral te duur. Op andere sites word soms juist AMD als de "greedy company" genoemd ipv Nvidia. (ik adviseer om vooral niet te zeggen dat een bedrijf winst moet maken!)
Enfin, er gaat een hoop gebeuren met oa de supers, de performance winst van de 5700XT gaat verdampen, maar de supers gaan gewoon weer naar MSRP prijzen en het prijsverschil word weer groter.
De vraag is of dat prijsverschil het verlies in performance TOV de supers het waard is.
De RX5700XT op €400 zou net die 30% voor vergelijkbare prijs moeten halen.

We lijken nu te kijken naar €400 en €480 en dat is te veel. Het zou eigenlijk ongeveer €330 en €400 moeten zijn. Nog steeds niet goedkoop, maar veel beter dan wat het nu is. Zo kan je ook mensen met een RX480/580 of een Fury verleiden om te upgraden.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-06-2019 23:35 ]
Nee, turing deed het nog beter, die schoven een heel prijs segment op!DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:33:
[...]
Er moet ook wel iets gebeuren met de prijzen. Navi haalt de moderne standaard van 30% sneller voor vergelijkbare prijs waarschijnlijk niet eens. Hebben we het nog niet gehad over het pre Fermi tijdperk waar je maar beter 50%+ kon halen per generatie. De prijzen zullen dus lager moeten om echt interessant te zijn.
Nvidia dicteert de prijzen, AMD zet navi net iets scherper in de markt. Een potente super forceert AMD er misschien in om de prijzen wat te laten zakken.
Mja, ik vergelijk gewoon met Nvidia prijzen. Die mensen met verouderde harware moeten uiteindelijk toch wel upgraden.Navi 10 kan ook heel goed niet de grootste chip van de RDNA1 architectuur zijn. AMD heeft duidelijk ruimte gelaten voor een RX5800. Daar zou je moeten denken aan €550+ als ze echt naar RTX2080 niveau gaan.
De RX5700XT op €400 zou net die 30% voor vergelijkbare prijs moeten halen.
[Afbeelding]
We lijken nu te kijken naar €400 en €480 en dat is te veel. Het zou eigenlijk ongeveer €330 en €400 moeten zijn. Nog steeds niet goedkoop, maar veel beter dan wat het nu is. Zo kan je ook mensen met een RX480/580 of een Fury verleiden om te upgraden.
Misschien dat er een paar mensen naar consoles vluchten, dat zou jammer zijn ja.
Definieer beter. Ik vind omzetafname voor GeForce van ongeveer 40% per kwartaal namelijk niet beter.ZenTex schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:00:
[...]
Nee, turing deed het nog beter, die schoven een heel prijs segment op!
Nvidia dicteert de prijzen, AMD zet navi net iets scherper in de markt. Een potente super forceert AMD er misschien in om de prijzen wat te laten zakken.
https://www.anandtech.com...o-pain-but-full-year-gain
https://www.anandtech.com...s-report-postcrypto-reset
Sapphire heeft ook een hele hoop namen geregistreerd. Hoeft niet per se dat ze allemaal bestaan, maar een aantal zullen waarschijnlijk wel bestaan. Zit overduidelijk meer Navi aan te komen.

edit: ASUS lijkt een grotendeels volwaardige lijn voor te bereiden voor Navi. Gewoon de standaard drie modellen van ROG Strix, nieuwe TuF Strix en de RX5700 krijgt ook de vaak matige dual al instapmodel.
Gigabyte doet weer eens het minimale. Nou, je moet in de regel toch geen Gigabyte kopen voor Radeon.
https://videocardz.com/81...700-series-spotted-at-eec
[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2019 10:14 ]
Mja, daar speelt natuurlijk meer dan alleen de pascal > turing prijswijziging.DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:39:
[...]
Definieer beter. Ik vind omzetafname voor GeForce van ongeveer 40% per kwartaal namelijk niet beter.![]()
https://www.anandtech.com...o-pain-but-full-year-gain
https://www.anandtech.com...s-report-postcrypto-reset
Sapphire heeft ook een hele hoop namen geregistreerd. Hoeft niet per se dat ze allemaal bestaan, maar een aantal zullen waarschijnlijk wel bestaan. Zit overduidelijk meer Navi aan te komen.
[Afbeelding]
Moet zeggen dat ik de deuk in de koeler ook geen succes vindt, de stock RX470/480 koeler kon mij wel bekoren, maar dit, mwah..
Ja, nauwelijks tot geen upgrademogelijkheid binnen hetzelfde budget van Pascal naar Turing.vectormatic schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:11:
[...]
Mja, daar speelt natuurlijk meer dan alleen de pascal > turing prijswijziging.
Miners verklaard het hele verhaal gewoon niet. Nvidia zat ook lager in Q4 2018 dan ze in Q4 2016 zaten met Pascal. Dan in Q1 2019 is vergelijkbaar met Q1 2017. Afgelopen kwartaal kwam alleen de hele GTX1600 series uit. Zit geen early adopters bonus tussen. Het is niet alleen mining. Turing loopt ook helemaal niet zo geweldig.
https://www.anandtech.com...17-results-record-revenue
https://www.anandtech.com...s-earnings-for-q1-fy-2018
Mja hoe terecht is dat van die mensen? wat is het alternatief? je kant nVidia kaarten kopen dan betaal je nog meer voor dezelfde prestaties.ZenTex schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:16:
[...]
Mja, als je ziet wat er voor drama er is over Navi prijzen op de tech fora valt dat voorlopig nog tegen.
Je kan andere AMD kaarten kopen zoals de Vega 56 en RX570/580 die doen het qua prijs prestatie verhouding beter maar die zijn niet zo snel dus als je wat snellers wil dan een Vega 56 heb je gewoon niet veel keuze. En nVidia is dan nog duurder dan de nieuwe Navi chips.
Dus hoe eerlijk is het dan om AMD een Greedy Company te noemen als je betere prijs prestatie cijfers neer zetten? In mijn ogen is dat gewoon niet eerlijk.
Navi 10 is natuurlijk de eerste stap. Ze willen net als met GCN regelmatig nieuwe versies uitbrengen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:44:
https://www.anandtech.com...a-with-amd-ceo-dr-lisa-su
[...]
Wat ik eigenlijk hoop met RDNA is dat het een stap is waar ze met performance weer in de buurt komen bij Nvidia met een efficienter design en dat we net zoals we met Ryzen zagen gebeuren dit in een stroomversnelling door gaan zetten.
De Big Navi 20 heeft dan mogelijk al weer RDNA2 met tweaks en verbeteringen tov de huidige generatie.
Volgens mij willen ze net als bij CPU's elke jaar een nieuwe chip gaan uitbrengen met dan hopelijk elke keer weer een paar kleine verbeteringen in de architectuur.
[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 27-06-2019 12:33 ]
Sarcasme.
Niet eerlijk, eerder hypocriet. Het is toch juist Nvidia die een flinke smak geld tov hun eerdere modellen vraagt.Astennu schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:30:
[...]
Mja hoe terecht is dat van die mensen? wat is het alternatief? je kant nVidia kaarten kopen dan betaal je nog meer voor dezelfde prestaties.
Je kan andere AMD kaarten kopen zoals de Vega 56 en RX570/580 die doen het qua prijs prestatie verhouding beter maar die zijn niet zo snel dus als je wat snellers wil dan een Vega 56 heb je gewoon niet veel keuze. En nVidia is dan nog duurder dan de nieuwe Navi chips.
Dus hoe eerlijk is het dan om AMD een Greedy Company te noemen als je betere prijs prestatie cijfers neer zetten? In mijn ogen is dat gewoon niet eerlijk.
Aan de andere kant is ook AMD gewooon een bedrijf en als ze ermee weg komen hun marges te verdubbelen door de prijzen flink te verhogen dan doen ze dat gewoon.
Maar nogmaals, Nvidia dicteert de prijzen, dus AMD gaat er in mee. De Navi had best goedkoper kunnen zijn, maar ja, marges he...
Het grappige is dat ik continu lees dat de Navi afgeschilderd word als hebbende mindere prestaties voor hogere prijzen als de 2070.
in mijn beleving is er maar 1 ding mis met Navi, en dat is dat het een dik half jaar te laat komt. een 2070 tegenhanger voor 450,- in Februari was spectaculair geweest.
Ik ben er niet van overtuigd dat de 5700 XT perse trager is als de 2070 denk eerder on par maar we gaan het zien en dan nog hij is een stuk goedkop dus al zou hij 2-3% trager zijn is het nog geen ramp.ZenTex schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:41:
[...]
Sarcasme.![]()
[...]
Niet eerlijk, eerder hypocriet. Het is toch juist Nvidia die een flinke smak geld tov hun eerdere modellen vraagt.
Aan de andere kant is ook AMD gewooon een bedrijf en als ze ermee weg komen hun marges te verdubbelen door de prijzen flink te verhogen dan doen ze dat gewoon.
Maar nogmaals, Nvidia dicteert de prijzen, dus AMD gaat er in mee. De Navi had best goedkoper kunnen zijn, maar ja, marges he...
Het grappige is dat ik continu lees dat de Navi afgeschilderd word als hebbende mindere prestaties voor hogere prijzen als de 2070.
in mijn beleving is er maar 1 ding mis met Navi, en dat is dat het een dik half jaar te laat komt. een 2070 tegenhanger voor 450,- in Februari was spectaculair geweest.
Ik ben het wel met je eens dat ze een beetje laat zijn. En nVidia komt volgens geruchten komende week met de 2070 Super maar ik verwacht nog steeds dat die de prijs krijgt van de huidige top modellen uit de 2070 serie en zeker niet de goedkoopste waar AMD de 5700 XT tov zet.
Dit word de grote test. Zijn de consumenten bereid nog steeds de Nvidia premium te betalen? of zijn ze de prijsverhogingen dusdanig zat dat ze dit keer dan toch naar AMD overstappen?
Maar ja, wat gaat super bieden. 15% prestatie erbij? dan word een 2060S misschien wel heel erg interessant en gaat direct de strijd aan met de 5700XT voor minder.
Misschien daarom dat Nvidia de adviesprijs voor een 2060S verhoogd heeft ipv die te handhaven.
Ik zat meer aan zo iets te denken (van WCCFTech)ZenTex schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:06:
Yup, de supers voor de oude MSRP, en aanvankelijk enkel de FE kaarten van Nvidia voor het luttele bedrag van 599USD voor wat ooit midrange was.
Dit word de grote test. Zijn de consumenten bereid nog steeds de Nvidia premium te betalen? of zijn ze de prijsverhogingen dusdanig zat dat ze dit keer dan toch naar AMD overstappen?
Maar ja, wat gaat super bieden. 15% prestatie erbij? dan word een 2060S misschien wel heel erg interessant en gaat direct de strijd aan met de 5700XT voor minder.
Misschien daarom dat Nvidia de adviesprijs voor een 2060S verhoogd heeft ipv die te handhaven.
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti TU102A $1199.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti TU102 $999.99
NVIDIA Geforce RTX 2080 SUPER TU104-450 $799.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 TU104A-400 $799.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 TU104-400 $699.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER TU104-410 $599.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 TU106A-400 $599.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 TU106-400 $499.99
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER TU106-410 $429.99
NVIDIA GeForce RTX 2060 TU106A-400 $349.99
Dus overal wordt het niet goedkoper.
Op die is mijn hoop dan ook gevestigd. Dit zou de RX5700XT naar de $400 kunnen drukken en dan gaat de RX5700 ook naar beneden. Anders zijn we collectief f*cked.Astennu schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:25:
[...]
Ik zat meer aan zo iets te denken (van WCCFTech)
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti TU102A $1199.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti TU102 $999.99
NVIDIA Geforce RTX 2080 SUPER TU104-450 $799.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 TU104A-400 $799.99
NVIDIA GeForce RTX 2080 TU104-400 $699.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER TU104-410 $599.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 TU106A-400 $599.99
NVIDIA GeForce RTX 2070 TU106-400 $499.99
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER TU106-410 $429.99
NVIDIA GeForce RTX 2060 TU106A-400 $349.99
Dus overal wordt het niet goedkoper.
De rest kan me ook echt niks schelen. Ik heb er geen behoefte aan, noch ben ik bereid het te betalen. Voor anderen zou het mooi zijn als AMD over een aantal maanden met een veel grotere Navi zou komen en de Supers even neersabelt.
Tja dunno de 2070 wordt niet echt goedkoper dan hij nu al is. (MSRP is nu ook 499 voor de lage SKU's hij staat voor 480 in de PW).DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Op die is mijn hoop dan ook gevestigd. Dit zou de RX5700XT naar de $400 kunnen drukken en dan gaat de RX5700 ook naar beneden. Anders zijn we collectief f*cked.
De rest kan me ook echt niks schelen. Ik heb er geen behoefte aan, noch ben ik bereid het te betalen. Voor anderen zou het mooi zijn als AMD over een aantal maanden met een veel grotere Navi zou komen en de Supers even neersabelt.
Dus vraag mij af of AMD dan wat aan de prijs gaat doen. Ik hoop het ook maar zie het nog niet direct gebeuren of niet meteen @ launch. En ik moet die 50th anni wel meteen kopen anders zijn ze straks op dus ja ik zie het wel gewoon
Dit vind ik toch wel het grootste probleem. Als maar die hoop de verbetering. Wanneer gaat AMD stoppen met veelbelovend te zijn? Op het CPU vlak doen ze het nu goed. Maar op grafisch vlak is het al jaren matig. Nu weer de belofte van de grote Navi, Daarna de belofte van de tweede iteratie van RDNA. Daarna de belofte van de ...DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Voor anderen zou het mooi zijn als AMD over een aantal maanden met een veel grotere Navi zou komen en de Supers even neersabelt.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.