AMD maakt tegenwoordig juist duidelijk het onderscheid tussen GCN als ISA (features beschikbaar in software) en de architecturen (features in hardware). Zo zijn Tonga en Fiji beide GCN3, maar kun je Fiji geen refresh van Tonga noemen - of zelfs een grotere broer, want hij heeft even veel gemeen met Hawaii als met Tonga. Hawaii en Tonga op hun beurt zijn echter allebei afgeleid van Tahiti, zij het op geheel andere wijze. Hawaii is de grote broer, Tonga is de refresh. Ze hebben enige "logische" elementen gemeen (shader engines bijvoorbeeld), maar hebben andere features (mede door de andere ISA) en eigenschappen (geometry throughput bijvoorbeeld).
Ga eens terug naar Polaris. AMD heeft het daar telkens over de Polaris
architectuur met de Arctic Islands/GCN revision 4
instruction set. "Wij" (tweakers) scharen alles veel te makkelijk onder de GCN noemer, wat gewoon incorrect is. Sterker nog, wat mij betreft mogen we hier nog wel wat verder in gaan dan zelfs ik doe (zie hieronder).
Dus ja bij AMD zie ik ook heel wat refreshes, nieuwe architecturen en rebrands (door elkaar heen). Bij Nvidia is het wat dat betreft net even wat eenduidiger. Pak even de 6 serie. De 260 was nieuw, de 460 was nieuw, de 560 was een refresh (andere clocks dus IMO geen rebrand), de 660 was nieuw, de 760 was een refresh, de 960 was nieuw, de 1060 is nieuw.
Jij kijkt echter wederom naar chip series en niet naar de onderliggende chips en architecturen. En ja, dat is een probleem, aangezien de 770 een "refresh" van de 680 is, de 760 Ti een "refresh" van de 670 en je pas bij de "gewone" 760 weer een directe parallel kunt trekken naar de 660.
De 460 was wel nieuw ten opzichte van de 260, maar het is onmiskenbaar Fermi. Zoals ik al zei is GF1x4 een gevalletje apart door de layout wijziging waardoor de effectieve werking zo veel beter uit pakte. Of je dat nu als architectuur of refresh moet bestempelen vind ik zelf lastig, want hoewel hij dezelfde features als GF100 heeft, gedraagt hij zich geheel anders. En dan kijk ik naar AMD en is wat zij tegenwoordig doen juist vele malen duidelijker. GF100 en GF104 hebben namelijk dezelfde
ISA, echter een andere microarchitectuur.
Er is een reden dat ik het zo veel mogelijk over specifieke chips heb. De "6" serie zoals jij hem noemt zegt helemaal
niets behalve over in welk segment die specifieke
kaart verkocht wordt. Als ik 460 zeg heb jij geen flauw benul waar ik het over heb. De GF104 versie uit 2010? Of de GF114 versie van een jaar later? Want ja, GF114 is ook nog eens opnieuw als GTX 460 in de markt gezet. GTX 560 Ti? Welke? De GF114 van januari 2011, de GF110-352 van mei of de GF110-448 van november die ze gewoon 570 LE hadden moeten noemen? En die presteren alle drie behoorlijk verschillend. Die laatste is een flinke klap sneller, terwijl de middelste hetzelfde als de GTX 465 is, maar dan met dezelfde naam als een veel beter en zuiniger product (de échte 560 Ti met GF114).
Een 460 dan ook wel de opvolger van de 260 qua
segmentatie en marketing, maar op technisch vlak (waar wij het als tweakers toch het meest over hebben) hebben die twee niets met elkaar gemeen. Een 260 is eerder zoals de GF110 versies van de 560 Ti. Het is een behoorlijk gecastreerde GT200, maar niettemin is het gewoon GT200. Je kunt het verdedigen zo veel je wilt, maar we zitten hier op een technisch forum en een lijn trekken van de GTX 260 naar de GTX 460 klopt dan gewoon niet. Sterker nog, ook op financieel gebied gaat dat niet. De GT200 op de GTX 260 was een gigantische en dure chip die goedkoop werd verkocht, terwijl de GF104 op de GTX 460 een veel goedkopere en kleinere chip was, waardoor de sprong van een 260 naar 460 ook niet zo groot was als die van een 280/285 naar een 480.
AMD heeft ook weleens van die minor Mhz upgrades gedaan. Persoonlijk schaar ik hem dan bij refresh, maar dat mag jij ook prima een rebrand noemen.
Over rebrands heb ik het niet eens gehad, dan wordt het nog vervelender.
Een refresh wil (mijns inziens) zeggen dat een chip enkele kleine wijzigingen krijgt (of dat nu qua indeling of productie is maakt niet uit) en opnieuw verkocht wordt. Kloksnelheden vereisen in de regel geen wijzigingen aan de chip - dat is een kwestie van de BIOS aanpassen. Dus nee, de 760/770 kaarten zijn geen refreshes wat mij betreft. Dat zijn gewoon keihard rebrands, het zijn exact dezelfde chips als een jaar eerder, maar dan op andere kloksnelheden. Een GF114 op de 560 is dan wel weer een refresh, omdat het gewoon dezelfde architectuur als een half jaar eerder was, maar dan met een sterk verbeterd productie proces. Dus ja, de kloksnelheden liggen hoger, maar de onderliggende chip is ook anders; die trekt namelijk bij net iets hogere spanning en flink hogere kloksnelheden (bij de 336 SP SKU's zo'n 20%) ongeveer even veel sap uit de voeding.
Een 390(X) noem ik ook geen refresh, dat is gewoon een rebrand. Als kloksnelheden het verschil maken tussen rebrand en refresh dan hebben we eigenlijk vrijwel nooit rebrands gehad, aangezien zelfs G92 dan in dusdanig veel vormen met afwijkende kloksnelheden is verschenen dat je ze allemaal als refresh mag bestempelen.
Hoe ingrijpend de 'architecturen' onderling verschillen is wat mij betreft ondergeschikt. We hebben al jaren een kunstmatige evolutie in plaats van revolutie. Pascal is echter wel een revolutie, kijk maar eens naar die winstcijfers van Nvidia. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Nog nooit heeft Nvidia zo goed gedraaid en dat komt vrijwel volledig op rekening van Gaming (1 miljard). Die hadden ons GTX 1080 performance voor 200 dollar kunnen leveren (stelletje krenten

).
Dat is echt je reinste onzin. Een revolutie omdat hij goed verkoopt? Dan is Intel wel verdomd revolutionair geweest de afgelopen jaren
Ik ben het wel met je eens dat we sinds 2012 aan beide kanten vooral iteratieve en evolutionaire releases krijgen. Aan AMD's kant heeft de ontwikkeling zelfs meer gemeen met software; van Tahiti zijn er twee "branches" in Hawaii en Tonga, die vervolgens in Fiji een "merge" krijgen

Wat betreft Nvidia had ik overigens rond deze tijd al wel een 2080 (non-volta) verwacht. Wellicht hebben ze gewacht op vega. Back-2-school is al geweest dus dan resteert alleen kerst.
offtopic:
Waarom had je dat verwacht? Dat zou juist niet in de lijn der verwachtingen passen. De grote Pascal is pas net uit. Even los van dat Volta nooit zo snel klaar had kunnen zijn, komt GV104 ergens tussen maart en september volgend jaar. Half jaartje daarna GV102 als Titan, half jaartje dáárna GV102 als 2080 Ti.