Mijn mening over 3 airlines uit het Midden-Oosten waar ik al mee heb gevlogen. Over het algemeen geldt bij hen dat je een koning bent als je op een vliegtuig zit, maar dat staat vaak in schril contrast met de ervaring ervoor en erna. Hun klantenservice bij problemen, herboekingen, irrops en klachten is vaak barslecht.
Etihad zou ik vermijden als de pest, die hebben mensen wekenlang op hun bestemming gestrand laten zitten toen ze zijn gestopt met vliegen en weigerden om te boeken naar andere maatschappijen.
Als dat (gebrekkige klantenservice) geen concern voor jou is, op zich wel een prima ervaring aan boord en op de luchthaven.
Qatar heb ik altijd zeer graag mee gevlogen. Doha ook een leuke luchthaven. Klantenservice is niet top, maar beter dan Etihad. En een iets klantvriendelijker beleid in geval van irrops.
Emirates is van alle ME3 dan weer de betere optie qua klantenservice. Maakten er ook geen probleem van om de mensen via andere airlines thuis te krijgen in de eerste weken van het conflict dit jaar. Ook met hen heb ik altijd graag gevlogen.
In alle 3 gevallen geldt:
- Reisverzekering dekt je waarschijnlijk niet in transit. Bij Emirates kan je eventueel een speciaal aangepaste polis aanschaffen met unieke dekking:
https://www.emirates.com/media-centre/emirates-launches-worlds-most-comprehensive-travel-insurance/
- Cabine verschilt soms enorm op basis van de specifieke vlucht/route/toestel. Altijd goed nakijken welke configuratie er gevlogen wordt want dat kan op zich een groter verschil zijn dan de airline an sich.
- Het is zeer aanlokkelijk om ze te boeken, want ze hebben nog altijd veel moeite om hun toestellen vol te krijgen. Vaak dealtjes bij de vleet.
- Heb je status? Spaar je mijlen? Qatar heeft van alle drie het beste programma dankzij de Avios die lang geldig en universeel bruikbaar zijn.