Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste
Acties:

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:53
Maximus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Zal Business Class worden via Emirates naar Sydney heen en weer. Gaan het beleven. Dank allen hier voor de ervaringen en tips.
Je hoort er weinig meer van maar toch…

Ik ben afgelopen week woensdag naar denpasar gevlogen met emirates. 3,5 uur vertraging bij vetrek vanuit dubai vanwege gesloten luchtruim wegens onveilig. Oorlog met iran heeft dus nog wel steeds impact. Hopelijk gaat het op de terugweg beter volgende week zondag…

• Mvd1981
PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

De ene A330 is de ander niet :p De KLM A330 moet je altijd mijden, verschikkelijk slecht. De normale A330 van Delta is ok. De A330neo (die heb ik nu naar Seatlle) is juist weer hun beste ervaring doordat de cabine breder is dan de A350.
Had de vlucht AMS - ATL - GSO zodanig geboekt dat ik met de A350-900 zou vliegen. Helaas vandaag een e-mail dat mijn vluchten zijn veranderd, zit ik toch op de A330…

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
Borromini schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:10:
Vroeger kón je online niet inchecken als er een Eurostar (ex Thalys) op je KLM-ticket stond. Toen moest je met een afgedrukte boeking naar de internationale loketten in Antwerpen-Centraal. Nu zou online check-in wel mogelijk moeten zijn. Dus @PLAE heeft proberen doen wat KLM vroeg, maar als de IT niet mee wil... (Die is bij KLM sowieso al niet denderend.)

@Coasterfreak Als je de leg ZYR/ZWE AMS niét met de trein doet en gewoon zo op Schiphol komt opdraven ben je no-show. KLM behandelt dat niet anders dan een feeder flight. Ze weten heel goed dat mensen proberen ex ZWE of ZYR te boeken voo die goedkopere connectietarieven, om ze dan te skippen. Dat was een wijdverbreide praktijk waar KLM paal en perk aan heeft gesteld. Dus dat is volledig op eigen risico.
Er is een verschil tussen kunnen inchecken, en het krijgen van een boardignpass. Vanaf BRU kun je wel degelijk online inchecken, maar moet je alsnog een Eurostar boardingpass bij de servicebalie ophalen.

Vanaf Antwerpen is er niet zo'n KLM servicebalie. Daarom krijg je normaal direct je boarding pass online. Maar zoals hierboven aangegeven, als dat fout gaat - dan heb je een probleem. Je kunt dan niet veel doen in Antwerpen (Want er is geen KLM balie...), en als je het voor elkaar krijgt om zonder ticket naar AMS te reizen zul je moeten bewijzen dat je daar geweest bent. Maar om eerlijk te zijn, je zou dit ook als denied-boarding kunnen beschouwen als je geen BP krijgt in Antwerpen. Ik weet alleen niet of eu 261/2004 van toepassing is op dat moement gezien het een treinsegment is. In dat scenario zou ik persoonlijk direct met KLM bellen als je geen boardingpass krijgt online omdat er eigenlijk geen manier is voor jezelf om uit die situatie te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 29-08-2026 13:47 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Erger nog, ik denk dat de loketten in ZWE ondertussen gesloten zijn. Ook de internationale waar je vroeger je Thalys-ticket afhaalde.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xandrios
Vanmiddag voor het eerst een Eurowings ticket geboekt en kwam een mooie hack tegen. Wellicht al wel bekend bij Lufthansa-group veelvliegers, maar wilde hem even noemen.

Als je het goedkoopste tarief boekt (Basic) is alles een add-on, zoals onder andere seatselection. Stoelen voorin hebben extra beenruimte en zijn zodoende wat duurder dan de stoelen achterin. De truuc is - boek een "Middel stoel vrij" bij je ticket.

- Kost minder dan normale stoelselectie
- Je de stoel naast je wordt geblokkeerd
- Je kunt elke 2 stoelen in de cabine kiezen - dus óók de extra-legroom stoelen

Soort van "poor mans Euro business class" dus. In mijn geval, voor een 3 uur vlucht vanaf DUS, was het ticket 50 euro. Stoelselectie normaal 28 euro, maar met bovenstaande truuc twee stoelselecties voor 25 euro. En door te boeken met booking.com (Ja, ben bekend met de risico's, dit is een throwaway-ticket in het geval van changes) nog een tientje goedkoper. Totale kosten 65 euro voor een 3-uur vlucht met premium stoelselectie en middenstoel vrij.

Oh en als je Miles&more status hebt krijg je hier ook nog lounge toegang bij. Star Gold helaas niet (Dus niet voor mij) maar wellicht zijn er hier wel FTL's of Senators die EW vliegen.

Best wel absurd goede deal, imho.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:57
Vanmiddag na een verblijf in Athene doorgevlogen naar Heraklion (Kreta) met een Airbus A321neo van Aegean Airlines.

De service op deze korte binnenlandse vlucht van ruim een half uur was prima in orde; er werd een flesje water (500 ml) of Amita-sinaasappelsap geserveerd, gecombineerd met een kleine snack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IExLpITqci9jtZT8WESMoDdK190=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I871JRNvH6Tn4EeR5ThIqDhE.jpg?f=fotoalbum_large[Afbeelding: Service aan boord van de Aegean Airbus A321neo met een beker Amita-sinaasappelsap en het Griekse Michel-koekje]

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 30-08-2026 06:25 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:47
Gelukkig was het geen Transavia-vlucht.

• Van der Berg
Mawlana schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:56:
Gelukkig was het geen Transavia-vlucht.
Hopelijk krijgen we op de terugvlucht van Heraklion naar Amsterdam Schiphol geen wetlease- of charterconstructie. Onze heenvlucht vanaf Schiphol naar Athene werd door Transavia uitbesteed aan Heston Airlines, en die service en bediening vielen helaas behoorlijk tegen.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Xandrios
Het kan nog erger; wij hadden onlangs een KLM vlucht geboekt welke door tekort aan materieel door Transavia werd uitgevoerd. Daar gaat je legroom. En omboeken ho maar; enkel tegen betaling. Dat was de minder goede KLM ervaring dit jaar helaas.

Maar ik ben het zeker eens over Aegean. Ik vlieg ze regelmatig (12+ vluchten per jaar zodat status actief blijft) en het product, service en (over het algemeen) de prijs zijn excellent. Op de AMS-ATH vlucht kun je bijvoorbeeld een maaltijd als dit verwachten in C...nogal wat anders dan die verdoemde wanders box bij KLM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RilKgbpNfxC7V2CO4cisEts_MsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVuA5fpchardUOBJED3hERTF.jpg?f=fotoalbum_large

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 00:34
Het verbaasd me een beetje hoe positief jullie zijn over Aegean. Ik ben in 2020 van Athene naar Amsterdam gevlogen en het enige dat ik me herinner hoe weinig beenruimte er was.

• Xandrios
Ligt er een beetje aan waar je zit. Verder achterin wordt de beenruimte inderdaad krapper. Ik boek meestal een upgrade óf stoel in rij 1-7 waar de beenruimte 32" is (vergelijkbaar met KLM business of Economy Comfort bij KLM). Dan tot de exit rows is het vrij normaal (30"), en achter de exit row 28" wat inderdaad krap is.

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-09 05:02
Mvd1981 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Had de vlucht AMS - ATL - GSO zodanig geboekt dat ik met de A350-900 zou vliegen. Helaas vandaag een e-mail dat mijn vluchten zijn veranderd, zit ik toch op de A330…
Oei, ik vlieg morgen dezelfde route met Emirates via DXB naar DPS...we gaan het zien.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Collega heeft net Economy DXB-MEL geupgrade voor 700,-. Dat is 13 uur.

Dat zijn wel voordelen van de huidige situatie :p Krijgt er alleen geen lounge bij op DXB.

• Mvd1981
PWM schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:35:

Dat zijn wel voordelen van de huidige situatie :p Krijgt er alleen geen lounge bij op DXB.
Het was inderdaad op beide legs vrij rustig in business, AMS - DXB was in first helemaal uitverkocht, DXB - DPS vlogen ze met de oude setup zonder First. Wel vreemd dat er geen lounge access bij zat, zelfs mijn vrouw kreeg die met de upgrade van eco naar business.

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
Weet iemand hoe KLM omgaat met een vooraf geupgrade vlucht (met miles) bij verstoring?

Wordt je dan omgeboekt op basis van het oorspronkelijke ticket (premium comfort) of op basis van de geupgrade cabine (world Business Class)?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:24

g0tanks

Moderator CSA
Ik wil graag een Flying Blue reward ticket boeken van Amsterdam naar Ho Chi Minh in BC.

Op vrijwel alle di, do, za in de komende twee maanden kan dat voor 85k, met uitzondering van de laatste week van oktober (vanaf de 24ste) waarin ik juist graag weg wil - dan is de typische prijs 300k+.

Is het de moeite waard om te wachten of die week nog zakt? Geen idee hoe de dynamic pricing zich gedraagt met reward tickets.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-09 10:39
g0tanks schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:58:
Ik wil graag een Flying Blue reward ticket boeken van Amsterdam naar Ho Chi Minh in BC.

Op vrijwel alle di, do, za in de komende twee maanden kan dat voor 85k, met uitzondering van de laatste week van oktober (vanaf de 24ste) waarin ik juist graag weg wil - dan is de typische prijs 300k+.

Is het de moeite waard om te wachten of die week nog zakt? Geen idee hoe de dynamic pricing zich gedraagt met reward tickets.
J richting Azië heeft als bodemprijs 85k fb miles, behalve als het een maandelijkse promo reward is. ik neem aan met VN? je kan het afwachten, meestal zakken de prijzen wel bij KL/AF als je vrij flexibel bent en wil wachten tot de laatste weken/dagen, de stoeltjes moeten hoe dan ook gevuld worden. maar als het rond hoogseizoen is met de vakanties hier kan het lastig zijn

vanaf 8 sep veranderen de FB reward tickets prijzen, maar dat heeft alleen invloed op KL/AF vluchten en niet de skyteam partners zoals VN

smart fortwo electric drive 17.6kWh, Honda e Advance 35.5kWh

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Coasterfreak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

J richting Azië heeft als bodemprijs 85k fb miles, behalve als het een maandelijkse promo reward is. ik neem aan met VN? je kan het afwachten, meestal zakken de prijzen wel bij KL/AF als je vrij flexibel bent en wil wachten tot de laatste weken/dagen, de stoeltjes moeten hoe dan ook gevuld worden. maar als het rond hoogseizoen is met de vakanties hier kan het lastig zijn

vanaf 8 sep veranderen de FB reward tickets prijzen, maar dat heeft alleen invloed op KL/AF vluchten en niet de skyteam partners zoals VN
Dank voor het inzicht! Nee, de 85k is juist volledig AirFrance: AMS-CDG-SGN.

De VN-vluchten die ik zie op hun website (bijv. AMS-HAN-SGN) kan ik helaas niet vinden in de KLM-zoekmachine.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Coasterfreak
ah, SGN. ja dan heb je weinig keus. weekje eerder vertrekken en nu boeken voor de FB reward ticket veranderingen komen of gokken dat het goedkoper wordt op de dagen dat je echt wil vertrekken. 85K is echt een prima redemption

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
xileS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 05:08:
Voor het eerst met mijn partner KLM World Business Class in de Boeing 787-9 gevlogen en hadden voor stoelen 5D & 5G gekozen. Ik had verwacht beter te kunnen slapen, maar ik voelde/hoorde echt elke voetstap.

Wellicht 7D & 7G een betere keuze voor de terugweg? Wellicht dat we dan minder last hebben van zware voetstappen van mensen die naar het toilet gaan. En rij 8 zit denk ik weer te dichtbij keuken van de crew?

Hoe is jullie ervaring hiermee?
Terugweg voor rij 7 gekozen en deze beviel (toevallig) eens stuk beter. Het was geloof ik een Boeing 787-10, een iets andere vliegtuig. Ik weet niet of het daardoor kwam of dat we net 2 stoelen naar achteren zaten.

Service was terugweg ook veel beter. Heenweg eigenlijk alleen bij avond eten en ontbijt drinken aangeboden gekregen. Terwijl bij de terugweg wat regelmatiger iemand langs kwam om te vragen of er nog drinken gewenst was.

Wel vind ik de KLM business class seats wat viezig. Overal zie ik wat wat kruimels en vingerkoek tussen zitten, dat ik zelf nog met een doekje overheen wil. Ook achtergebleven papieren van de vorige passagier kwam ik tegen. Voor Business Class had ik het wel beter verwacht. Korte China Eastern business vlucht was gelukkig wel een stuk schoner.

• Xandrios

25 October begint het IATA winterseizoen, grote kans dat dit invloed heeft op de schedules, vluchtopties, en prijzen. De meeste airlines hebben expliciet verschillende tarieven tussen winter en zomer, zeker voor bestemmingen die specifiek erg populair zijn in het ene of andere seizoen.

Welke boekingsklasse hebben we het over voor begin october vs begin november? Is dat substantieel anders (i.e. geen O of Z fare in November)?

Edit: Even gekeken.
Tot 24 Oktober kun je met AF/KL vliegen voor 85K. Met KL+VN is ook op dat moment al 300K+. In het winterseizoen zakt de KL+VN optie naar ~234K en stijgt de AF/KL optie naar ~220K.

Het verschil lijkt op dit moment simpelweg de onderliggende fare te zijn. In Oktober is er O/Z beschikbaar, maar voor het winterseizoen zie ik alleen I en hoger. Dan val je buiten de "lage tarief awards" die enkel in O/Z boeken, en maak je gebruik van het dynamische pricing systeem waarbij de onderliggende (cash) fare wordt gebruikt om de benodigde miles te berekenen.

Zie hieronder de huidige fares via CDG voor de twee weken na de 24ste:
Eerste week
Tweede week

Als je daar beschikbaarheid kunt vinden waarbij beide AF/KL vluchtsegmenten O of Z hebben, dan is er een redelijke kans dat een goedkope award mogelijk moet zijn. O is de goedkoopste, Z iets duurder (Tenzij je Platinum bent, dan is Z qua kosten hetzelfde als O).

[ Voor 36% gewijzigd door Xandrios op 30-08-2026 16:14 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

Sorcerer8472

Mens sana?

Van der Berg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 06:21:
[...]

Hopelijk krijgen we op de terugvlucht van Heraklion naar Amsterdam Schiphol geen wetlease- of charterconstructie. Onze heenvlucht vanaf Schiphol naar Athene werd door Transavia uitbesteed aan Heston Airlines, en die service en bediening vielen helaas behoorlijk tegen.
Ik zie nu dat de A321neo volgens Google 71cm beenruimte hebben. Volgens mij is dat het laagste wat ik ooit heb gezien op Google Flights :o

Benieuwd hoe dat gaat als je die krijgt! (iemand ervaring?) Schijnen stoelen te zijn die niet kunnen reclinen, da's dan weer fijn!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• tajigox
Sorcerer8472 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Ik zie nu dat de A321neo volgens Google 71cm beenruimte hebben. Volgens mij is dat het laagste wat ik ooit heb gezien op Google Flights :o

Benieuwd hoe dat gaat als je die krijgt! (iemand ervaring?) Schijnen stoelen te zijn die niet kunnen reclinen, da's dan weer fijn!
De A321neo van Transavia is erg krap. Voor mijn gevoel zelfs nog wat krapper dan Ryanair, al is het alweer vrij lang geleden dat ik met Ryanair heb gevlogen dus kan met dat niet helemaal meer herinneren.

Maar seat pitch zegt niet alles, want de dikte van de stoel maakt ook veel verschil. Dit jaar vloog ik met Cathay Pacific van Seoul naar Hongkong in een Airbus A321neo met 30 inch seat pitch. Cathay Pacific heeft echter voor vrij dikke en comfortabele stoelen gekozen, waardoor er uiteindelijk bijna geen beenruimte overbleef. Dat was de eerste keer dat ik fysiek echt helemaal klem zat.

[ Voor 24% gewijzigd door tajigox op 30-08-2026 18:00 ]

• PWM
  • Niet online
Aangezien ik niet zo thuis ben met Emirates:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zXXGhuJOkcMJM_daDORLys_B-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyz4RNce8bNCik2yjjtnbzK6.png?f=fotoalbum_large

Is dat 1 auto per boeking, of per locatie? Voordat ik zo de 1 boek en de ander daarmee "kwijt" ben.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 14:38

florholvoet

aka F0x.be

PWM schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:24:
Aangezien ik niet zo thuis ben met Emirates:

[Afbeelding]

Is dat 1 auto per boeking, of per locatie? Voordat ik zo de 1 boek en de ander daarmee "kwijt" ben.
Chauffeur service geldt in origin, destination en in Dubai als je daar langer dan 24u stopt. Tenzij dit anders vermeld is, maar dat lijkt in jou geval dus niet.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Als we trouwens zo gaan beginnnen... Heeft er hier iemand toevallig al "First Class concierge" service gehad in Singapore? Volgende week vliegen we BRU-SIN-HKG waarvan het laatste stuk in First is.
Blijkbaar zou men sinds begin deze maand je komen ophalen & brengen van/naar de gate en er ook voor zorgen dat je nergens moet aanschuiven. Klinkt handig, maar blijkbaar "upon availability".

Moest er nog iemand tips hebben voor Book The Cook, shoot! Normaal neem ik altijd de lobster thermidor, maar die is me vorige keer slecht bevallen. Dus deze keer toch maar iets meer licht verteerbaar nemen! [/humblebrag]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:13
Heeft er iemand hier ervaring met maatschappijen als Saudia Airlines of Oman Air? Ben aan het kijken naar een ticket naar Azië voor volgend jaar zomer, en die maatschappijen komen als goedkoop en snel naar boven, inclusief bagage. Daarnaast zijn eerste reviews die ik lees ook vrij positief. Maar ben toch nog tikkeltje huiverig en zou wat meer bevestiging/ontkenning willen hebben.

Maar ik weiger 1200-1400 euro neer te leggen voor een directe vlucht als ik ook 700-800 kan betalen voor 1 vrij korte overstap.

• Coasterfreak
Blik1984 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:46:
Heeft er iemand hier ervaring met maatschappijen als Saudia Airlines of Oman Air? Ben aan het kijken naar een ticket naar Azië voor volgend jaar zomer, en die maatschappijen komen als goedkoop en snel naar boven, inclusief bagage. Daarnaast zijn eerste reviews die ik lees ook vrij positief. Maar ben toch nog tikkeltje huiverig en zou wat meer bevestiging/ontkenning willen hebben.

Maar ik weiger 1200-1400 euro neer te leggen voor een directe vlucht als ik ook 700-800 kan betalen voor 1 vrij korte overstap.
goh, waarom denk je dat het goedkoper is om via midden oosten te vliegen? :9~ aan de kwaliteit of service zal het niet liggen. vaak wel een lange overstaptijd.

de vraag die je aan jezelf moet stellen is neem ik het risico dat het tot die tijd niet een nog uitgebreidere teringbende is geworden, waardoor ze je vlucht annuleren, of neem je nu de zekerheid wetende dat je directe vlucht onverstoord zal vertrekken voor een fatsoenlijke vakantie

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 11:12

Als je weigert te betalen wat de concurrentie vraagt, heb je weinig keus.... :)

Op dit moment kan je grofweg keizen voor maatschappijen die vallen in 3 groepen:
- Chinese maatschappijen die over Rusland gaan (fijn als je vlucht om wat voor reden dan ook moet uitwijken) & doorgaans een langere totale reistijd hebben naar de eindbestemming.
- Via het midden-oosten, allemaal prima clubs, maar sommige schenken geen alcohol (mocht je het belangrijk vinden). Het midden-oosten brengt momenteel risico's met zich mee; die ook niet gedekt zijn door je reisverzekering.
- Via de Europese of Aziatische maatschappijen, die je middels een directe vlucht (of met een overstap in azie) naar bestemming vragen via een lange route om het onveilige luchtruim te vermijden.

De prijs verschilt logischerwijs ook tussen de drie groepen. :)

• Blik1984
Coasterfreak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:57:
[...]

goh, waarom denk je dat het goedkoper is om via midden oosten te vliegen? :9~ aan de kwaliteit of service zal het niet liggen. vaak wel een lange overstaptijd.

de vraag die je aan jezelf moet stellen is neem ik het risico dat het tot die tijd niet een nog uitgebreidere teringbende is geworden, waardoor ze je vlucht annuleren, of neem je nu de zekerheid wetende dat je directe vlucht onverstoord zal vertrekken voor een fatsoenlijke vakantie
Een kleine blik op google maps leert dat het midden-oosten vrij groot is en dat lang niet iedere maatschappij uit het midden-oosten daar evenveel last van heeft ;). Zo heeft een Saudia Airlines geen enkele vlucht richting Azië hoeven te annuleren omdat ze het volledige midden-oosten volledig kunnen overslaan. Voor Oman geldt dat voor het merendeel hetzelfde. Emirates en Qatar is andere koek, die hadden 30-60% minder passagiers in de eerste maanden van het jaar tijdens het conflict en hebben veel moeten annuleren richting Azië.

Ben dus vooral ook even op zoek naar ervaringen, ik begrijp verder de risico's rondom wel/niet moeten annuleren van een vlucht als het een puinhoop in die regio is :)

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 11:12
Blik1984 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

Een kleine blik op google maps leert dat het midden-oosten vrij groot is en dat lang niet iedere maatschappij uit het midden-oosten daar evenveel last van heeft ;). Zo heeft een Saudia Airlines geen enkele vlucht richting Azië hoeven te annuleren omdat ze het volledige midden-oosten volledig kunnen overslaan. Voor Oman geldt dat voor het merendeel hetzelfde. Emirates en Qatar is andere koek, die hadden 30-60% minder passagiers in de eerste maanden van het jaar tijdens het conflict en hebben veel moeten annuleren richting Azië.

Ben dus vooral ook even op zoek naar ervaringen, ik begrijp verder de risico's rondom wel/niet moeten annuleren van een vlucht als het een puinhoop in die regio is :)
In dat geval:
- Saudia: prima ervaring mee gehad in Eco. Gemiddelde beenruimte, al was ik niet te spreken over het aanbod van de IFE. Ook geen snack basket in de galley.
- Emirates: al veel over geschreven, en m.i. altijd een ruime voldoende qua eten, beenruimte en IFE.

Verder geen ervaringen!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34
Blik1984 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

Qatar: zowel eco als business goede ervaringen. Top maatschappij en Doha fijne hun. Etihad één keer J gevlogen en was ook erg goed. Zijn allemaal gewoon goede carriers.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Mijn mening over 3 airlines uit het Midden-Oosten waar ik al mee heb gevlogen. Over het algemeen geldt bij hen dat je een koning bent als je op een vliegtuig zit, maar dat staat vaak in schril contrast met de ervaring ervoor en erna. Hun klantenservice bij problemen, herboekingen, irrops en klachten is vaak barslecht.

Etihad zou ik vermijden als de pest, die hebben mensen wekenlang op hun bestemming gestrand laten zitten toen ze zijn gestopt met vliegen en weigerden om te boeken naar andere maatschappijen.
Als dat (gebrekkige klantenservice) geen concern voor jou is, op zich wel een prima ervaring aan boord en op de luchthaven.

Qatar heb ik altijd zeer graag mee gevlogen. Doha ook een leuke luchthaven. Klantenservice is niet top, maar beter dan Etihad. En een iets klantvriendelijker beleid in geval van irrops.

Emirates is van alle ME3 dan weer de betere optie qua klantenservice. Maakten er ook geen probleem van om de mensen via andere airlines thuis te krijgen in de eerste weken van het conflict dit jaar. Ook met hen heb ik altijd graag gevlogen.

In alle 3 gevallen geldt:

- Reisverzekering dekt je waarschijnlijk niet in transit. Bij Emirates kan je eventueel een speciaal aangepaste polis aanschaffen met unieke dekking: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-launches-worlds-most-comprehensive-travel-insurance/

- Cabine verschilt soms enorm op basis van de specifieke vlucht/route/toestel. Altijd goed nakijken welke configuratie er gevlogen wordt want dat kan op zich een groter verschil zijn dan de airline an sich.

- Het is zeer aanlokkelijk om ze te boeken, want ze hebben nog altijd veel moeite om hun toestellen vol te krijgen. Vaak dealtjes bij de vleet.

- Heb je status? Spaar je mijlen? Qatar heeft van alle drie het beste programma dankzij de Avios die lang geldig en universeel bruikbaar zijn.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7oXlqTFA1qI7eem1298nSprl9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfGJyTok6FZKtxmjS2wnB79y.png?f=fotoalbum_large

Sommige deals zijn te goed om waar te zijn.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:27
finsdefis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:06:
[Afbeelding]

Sommige deals zijn te goed om waar te zijn.
Voor 50 minuten vliegen? :')

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Goeie deal als je de Wanderbox op meer dan 700 euro waardeert.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:40

Grin

Ride si sapis.

Hier exact hetzelfde issue maar dan voor een vakantie voor sept 2026, ook naar Azië.
Zonder nadenken gekozen voor de rechtstreekse vlucht met de blauwe zwaan. Tsja, kost inderdaad wat meer, een verschil van 400-600 euro voor een retourvlucht, maar voor een vakantie van ruim één maand vind ik dat geen absurde kostenpost.

Ik vind overstappen daarbij een event waar ik prima zonder kan, helemaal in zo'n dode zandbak/oorlogsgebied. Een korte stop klinkt wellicht leuk maar het geeft altijd wat stress; bij elke vertraging schiet direct door je hoofd: 'haal ik de vlucht wel?'. Vaak genoeg een overstap gehad en de aansluitende vlucht gemist, uiteraard wordt dat allemaal keurig opgelost maar het is nooit leuk. Helemaal niet op een lange reis naar het oosten, waar de jetlag mij doorgaans net even wat extra sloopt...
En een lange overstap? Don't even start, of het moet 8-24h zijn, dan heb ik wel eens een leuke tijd gehad.
M2C YMMV.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• tajigox
Ik denk nog dat ze het verkocht krijgen ook. Door mensen die slecht lezen en denken dat hun vlucht van AMS naar de volgende bestemming er ook onder valt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

tajigox schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:49:
Ik denk nog dat ze het verkocht krijgen ook. Door mensen die slecht lezen en denken dat hun vlucht van AMS naar de volgende bestemming er ook onder valt.
Ik vermoed dit ook, wel echt een naaistreek als het opzettelijk is, maar kan ook een gevolg zijn van dynamic pricing-systeem dat een random experimentje doet.

Qua overstappen: FB heeft tegenwoordig weer veel reward availability op Etihad, kan heel interessant zijn omdat reward tickets flexibel zijn en ze ook goed geprijsd zijn. Ook vanaf DUS en BRU trouwens.

Alleen KLM/AF tickets zijn binnenkort dus niet meer flexibel dankzij hun nieuwe devaluatie-stap (behalve als je Platinum bent).

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-08-2026 20:37 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Is Frankfurt een optie? 28e en 29e, niet letten wat er bovenin de balk staat, partner-tarieven staan daar vaak niet bij, heb het idee dat dat een bug is maar dat ze die bug ook wel prima vinden :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PkfBRgz.png

[ Voor 21% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-08-2026 20:47 ]

• Blik1984
Grin schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Hier exact hetzelfde issue maar dan voor een vakantie voor sept 2026, ook naar Azië.
Zonder nadenken gekozen voor de rechtstreekse vlucht met de blauwe zwaan. Tsja, kost inderdaad wat meer, een verschil van 400-600 euro voor een retourvlucht, maar voor een vakantie van ruim één maand vind ik dat geen absurde kostenpost.

Ik vind overstappen daarbij een event waar ik prima zonder kan, helemaal in zo'n dode zandbak/oorlogsgebied. Een korte stop klinkt wellicht leuk maar het geeft altijd wat stress; bij elke vertraging schiet direct door je hoofd: 'haal ik de vlucht wel?'. Vaak genoeg een overstap gehad en de aansluitende vlucht gemist, uiteraard wordt dat allemaal keurig opgelost maar het is nooit leuk. Helemaal niet op een lange reis naar het oosten, waar de jetlag mij doorgaans net even wat extra sloopt...
En een lange overstap? Don't even start, of het moet 8-24h zijn, dan heb ik wel eens een leuke tijd gehad.
M2C YMMV.
Ik heb helaas 5 tickets nodig, en dan is 500 euro op een ticket wel echt een enorme additionele kostenpost op de vakantie. Twijfel nog wel hierover dus de keuze is nog niet gemaakt. Maar daarom ook het onderzoek vooraf.

voor mij vallen maatschappijen die direct in het risicogebied wel direct af. Dus Qatar, Emirates en Etihad zijn eigenlijk al een no-go om die reden. Die hebben bij verdere escalatie een te groot risico op vluchtuitval en alle negatieve gevolgen van dien. En daar heb ik geen zin in met het gezin

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2026 21:13 ]

• PWM
  • Niet online
Zoals inderdaad wel vaker gezegd in dit topic, is het gewoon een afweging qua tijd en kosten. Bij Oman/Saudi heb je hele andere discussie als het aankomt op EU261. En 2 dagen in Riyad zitten met je gezin is ook niet ideaal (Oman lijkt me nog wel wat :p ).

Mijn collega, deze dus:
PWM schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:35:

Heeft mooi 1.5 dag in Dubai gezeten door een gemiste overstap. Kon hotel ook ter plekke zelf regelen (chauffeur zat er gek genoeg wel weer bij).

Ik weet niet precies waar je heen wil. Maar de bespaarde kosten kunnen heel snel als sneeuw voor de zon verdwijnen als er iets mis gaat. Nog los van tijd.

Wat weer precies de reden is, dat deze vluchten minder kosten.

EDIT: En voor de duidelijkheid, ik heb dus ook een Emirates vlucht geboekt van de week. Die kostte de helft. Maar dat is dan wel met een corporate creditcard in de kontzak.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 31-08-2026 21:35 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Sorcerer8472 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Is Frankfurt een optie? 28e en 29e, niet letten wat er bovenin de balk staat, partner-tarieven staan daar vaak niet bij, heb het idee dat dat een bug is maar dat ze die bug ook wel prima vinden :+

[Afbeelding]
Dank, goed gevonden maar vanaf Utrecht is het verschil net te groot (4+ uur naar Frankfurt t.o.v. 45 minuten naar Schiphol). :P

Nog even afwachten wat er gebeurt, anders zou ik ook nog wel een ticket met Emirates of Qatar overwegen...

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van OS Updater

florholvoet schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:49:
Mijn mening over 3 airlines uit het Midden-Oosten waar ik al mee heb gevlogen. Over het algemeen geldt bij hen dat je een koning bent als je op een vliegtuig zit, maar dat staat vaak in schril contrast met de ervaring ervoor en erna. Hun klantenservice bij problemen, herboekingen, irrops en klachten is vaak barslecht.

Etihad zou ik vermijden als de pest, die hebben mensen wekenlang op hun bestemming gestrand laten zitten toen ze zijn gestopt met vliegen en weigerden om te boeken naar andere maatschappijen.
Als dat (gebrekkige klantenservice) geen concern voor jou is, op zich wel een prima ervaring aan boord en op de luchthaven.

Qatar heb ik altijd zeer graag mee gevlogen. Doha ook een leuke luchthaven. Klantenservice is niet top, maar beter dan Etihad. En een iets klantvriendelijker beleid in geval van irrops.

Emirates is van alle ME3 dan weer de betere optie qua klantenservice. Maakten er ook geen probleem van om de mensen via andere airlines thuis te krijgen in de eerste weken van het conflict dit jaar. Ook met hen heb ik altijd graag gevlogen.

- Reisverzekering dekt je waarschijnlijk niet in transit. Bij Emirates kan je eventueel een speciaal aangepaste polis aanschaffen met unieke dekking: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-launches-worlds-most-comprehensive-travel-insurance/

- Cabine verschilt soms enorm op basis van de specifieke vlucht/route/toestel. Altijd goed nakijken welke configuratie er gevlogen wordt want dat kan op zich een groter verschil zijn dan de airline an sich.

- Het is zeer aanlokkelijk om ze te boeken, want ze hebben nog altijd veel moeite om hun toestellen vol te krijgen. Vaak dealtjes bij de vleet.

- Heb je status? Spaar je mijlen? Qatar heeft van alle drie het beste programma dankzij de Avios die lang geldig en universeel bruikbaar zijn.
Ik heb met zowel Qatar Airways als Etihad ervaring, beide luchtvaartmaatschappijen gebruikt om van AMS naar Kuala Lumpur te vliegen met natuurlijk als tussenstop in Qatar/Abu Dhabi. Ben nu ook in Kuala Lumpur. Emirates was prima, niks om op aan te merken, eten was prima en drankjes kwamen ook regelmatig. We hebben voor 530 euro per persoon een retourtje gefikst met Etihad, inclusief 23kg baggage, schijnt erg goedkoop te zijn. Aantal jaar terug een keer een directe vlucht via KLM geboekt. Nou, dat nooit meer. 1000 euro! En dan nog gore droge Nederlandse broodjes ook nog. Ik moet wel zeggen dat Qatar toch wel een stuk beter was, voornamelijk om dat zij (iig bij die vlucht) gratis Starlink Wi-Fi aanbieden, dus kon met 200/200 makkelijk van alles doen - video's kijken, downloaden, noem maar op. Heb alleen geen ervaring met support, dus kan daar niks over zeggen, maar Etihad is in mijn ogen zeker niet slecht.

Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Onlangs met Oman naar Bangkok in business class. Ging best goed.

Eten is lekker. Stoel is ruim. IFE is ruk,beetje ouderwets en traag. Niet veel keuze. Overstap tijd was twee en half uur. Wat ik merk is dat ze best vroeg gaan boarden en op tijd vertrekken maar dat hangt af van wat er in het midden oosten gebeurt.

Ik heb 2350 euro betaald voor retour ticket. Kom pas december terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un7zG0Sg2TQwo0MvyEjy6uKLA5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCF8xRU3uUi2eFwiajGzA5TV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbNQ46-JxOoUUe-YBaZ0Dqed_CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCYUBLRW20VaQh9DAjJ5GJ9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrtV9dp1KJb4JBePfmIKCwZYpcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udcH3Ho69qaOJyMPhyb6jN2G.jpg?f=fotoalbum_large

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• finsdefis
  • Niet online
Jup. Met German Airways nog wel!

• Van der Berg
florholvoet schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:49:

Ik heb in 2015 met Etihad gevlogen in hun Airbus A330-300. Wat een service, dit is echt niet te vergelijken met KLM of andere Europese vliegmaatschappijen. Ik kreeg toen drie maaltijden geserveerd en er was onbeperkt drinken aan boord tot aan de overstap in Abu Dhabi. Alle luxe was aanwezig, inclusief live-tv.

Wat betreft Qatar Airways en hun klantenservice heb ik helaas een heel andere ervaring. Mijn vrouw en ik hadden voor mei 2026 een tweeweekse reis geboekt van Amsterdam Schiphol naar Kuala Lumpur. De heenreis verliep via een overstap in Doha met een codeshare-vlucht van Malaysia Airlines, en de terugreis zou volledig met Qatar Airways zijn. Door de opgelopen spanningen/oorlog in het Midden-Oosten werden onze vluchten destijds geannuleerd.

Van een klantvriendelijke afhandeling of omboeking was absoluut geen sprake. We hebben urenlang aan de lijn gestaan met Qatar Airways, maar de klantenservice weigerde ons om te boeken of een alternatief te bieden via een andere maatschappij. De medewerker gaf aan dat reizen via de regio momenteel niet verstandig was en dat er simpelweg geen opties waren. Uiteindelijk hebben we gelukkig wel ons geld teruggekregen.

Gelukkig toonde ons hotel, het Hilton Garden Inn North in Kuala Lumpur (dat we niet-restitueerbaar via Booking.com hadden geboekt), wel veel begrip. Na telefonisch contact hebben zij de boeking 100% kosteloos geannuleerd en stond het geld diezelfde dag nog op onze rekening. Hoewel de afhandeling van de hotelboeking netjes is opgelost, hadden we als passagier natuurlijk gewoon recht op een omboeking door de luchtvaartmaatschappij. Voor ons de volgende keer dus geen overstap meer in het Midden-Oosten, maar een rechtstreekse vlucht of een overstap in Azië.

• finsdefis
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:20:
Goeie deal als je de Wanderbox op meer dan 700 euro waardeert.
Dat lijkt me de minimale waarde ja. Plus, je hebt ook nog het plezier van iemand direct naast je in de E190 Eurobusiness. Misschien leer je wel een interessant persoon kennen.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Anonymoussaurus schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 05:00:
[...]

Ik heb met zowel Qatar Airways als Etihad ervaring, beide luchtvaartmaatschappijen gebruikt om van AMS naar Kuala Lumpur te vliegen met natuurlijk als tussenstop in Qatar/Abu Dhabi. Ben nu ook in Kuala Lumpur. Emirates was prima, niks om op aan te merken, eten was prima en drankjes kwamen ook regelmatig. We hebben voor 530 euro per persoon een retourtje gefikst met Etihad, inclusief 23kg baggage, schijnt erg goedkoop te zijn. Aantal jaar terug een keer een directe vlucht via KLM geboekt. Nou, dat nooit meer. 1000 euro! En dan nog gore droge Nederlandse broodjes ook nog. Ik moet wel zeggen dat Qatar toch wel een stuk beter was, voornamelijk om dat zij (iig bij die vlucht) gratis Starlink Wi-Fi aanbieden, dus kon met 200/200 makkelijk van alles doen - video's kijken, downloaden, noem maar op. Heb alleen geen ervaring met support, dus kan daar niks over zeggen, maar Etihad is in mijn ogen zeker niet slecht.
Zoals gezegd, eenmaal aan boord ben je de koning te rijk... Daar is weinig discussie over. Kunnen de Europese carriers nog wat van leren.

De overweging gaat hem echter vooral over het risico dat je neemt (conflictgebied en gebrek aan dekking reisverzekering), de brakke klantenservice, het vaak povere beleid in geval van irrops en overmacht, en de mindere consumentenbescherming door EU261 vs de voordelen.

• PWM
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:10:
[...]

Zoals gezegd, eenmaal aan boord ben je de koning te rijk... Daar is weinig discussie over. Kunnen de Europese carriers nog wat van leren.
Ik denk dat als KLM/AF een blanco check krijgen van de overheid en voor centen de kilo mogen tanken ze dat best zullen doen ;)

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36
Ik denk dat KLM/AF wel genoeg van de overheid heeft gekregen de afgelopen jaren.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:08
florholvoet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:10:
[...]

De overweging gaat hem echter vooral over het risico dat je neemt (conflictgebied en gebrek aan dekking reisverzekering), de brakke klantenservice, het vaak povere beleid in geval van irrops en overmacht, en de mindere consumentenbescherming door EU261 vs de voordelen.
Wat bedoel je met mindere consumentenbescherming door EU261? Als je start vanuit de EU boekt op 1 ticket, transit in het midden oosten, meer dan 3 uur later aankomt op bestemming, dan valt dit toch onder EU261?

• Coasterfreak
jan390 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:43:
[...]

Wat bedoel je met mindere consumentenbescherming door EU261? Als je start vanuit de EU boekt op 1 ticket, transit in het midden oosten, meer dan 3 uur later aankomt op bestemming, dan valt dit toch onder EU261?
gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee losstaande punten

• tajigox
[...]

Klopt, maar op de weg terug begin je niet in de EU dus dan is EU261 niet van toepassing. Dus dat nog maar de helft van de bescherming.

Overigens vlieg ik zelf niet via het Midden-Oosten omdat ik twee middellange vluchten en dan een overstap ergens in de nacht slecht trek. Heb veel liever lange vlucht-korte vlucht.

[ Voor 16% gewijzigd door tajigox op 01-09-2026 11:57 ]

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:15
tajigox schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:54:
[...]

Klopt, maar op de weg terug begin je niet in de EU dus dan is EU261 niet van toepassing. Dus dat nog maar de helft van de bescherming.

Overigens vlieg ik zelf niet via het Midden-Oosten omdat ik twee middellange vluchten en dan een overstap ergens in de nacht slecht trek. Heb veel liever lange vlucht-korte vlucht.
Ik probeer het altijd met een overstap binnen Schengen, bvb via Frankfurt, Parijs of Madrid, om extra paspoortcontroles te vermijden.

• tajigox
-

[ Voor 100% gewijzigd door tajigox op 01-09-2026 13:25 ]

• PWM
  • Niet online
Hij is vanaf vandaag in de Promo.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Joab9000 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:01:
[...]

Ik probeer het altijd met een overstap binnen Schengen, bvb via Frankfurt, Parijs of Madrid, om extra paspoortcontroles te vermijden.
Bij de meeste overstaps is dat niet van toepassing. Stap je over in Abu Dhabi dan hoef je daar geen paspoort-check door, alleen dan wel in Schiphol voor vertrek.

Bij een overstap binnen Schengen moet je juist op het overstap-vliegveld de emigratie-check door op het transfer-vliegveld ipv op Schiphol. Verschilt per land hoeveel gedoe dat is, maar ik combineer het dan graag met security zoals op Schiphol.

Op de terugweg kun je ook met extra security te maken krijgen als je weer in Schengen overstapt, bijvoorbeeld in Madrid is dat zo, maar in Abu Dhabi weer niet geloof ik (maar weet het niet zeker).

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Docslik schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
Als je weigert te betalen wat de concurrentie vraagt, heb je weinig keus.... :)

Op dit moment kan je grofweg keizen voor maatschappijen die vallen in 3 groepen:
- Chinese maatschappijen die over Rusland gaan (fijn als je vlucht om wat voor reden dan ook moet uitwijken) & doorgaans een langere totale reistijd hebben naar de eindbestemming.
- Via het midden-oosten, allemaal prima clubs, maar sommige schenken geen alcohol (mocht je het belangrijk vinden). Het midden-oosten brengt momenteel risico's met zich mee; die ook niet gedekt zijn door je reisverzekering.
- Via de Europese of Aziatische maatschappijen, die je middels een directe vlucht (of met een overstap in azie) naar bestemming vragen via een lange route om het onveilige luchtruim te vermijden.

De prijs verschilt logischerwijs ook tussen de drie groepen. :)
Midden-Oosten blijft onstabiel dat ik daar niet op wil gokken. Directe vluchten mij te duur. Dus voor richting Japan vlieg ik eind september nu de vierde keer via Chineze airliners over Rusland met korte stopover in PEK. Ik vind die langere totaalduur te overzien (13u rechtstreeks a 1200 euro vs 16u30 met 1 stopover van 3u a 600 euro). Nog nooit zoveel geld bespaard door 3u overstap te accepteren. En voordeel: een beter menu in economy dan een klef broodje nepkaas of zakje nootjes.

Als het om zulke prijsverschillen gaat: laat mij die 600 euro maar stukslaan in het land van bestemming. Want dat bedrag gaat heus wel op aan hotelovernachtingen, huurauto/shinkansen, souvenirs/excursies en natuurlijk heel veel eten. Liever voor drie/vier weken ter plaatse meer comfort en luxe dan voor 16u aan boord van een soortgelijk vliegtuig met soortgelijke voorzieningen om van A naar B te komen. Dat is en blijft voor mij een makkelijke afweging qua privé vakantievluchten.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

[...]

De terugvlucht is niet gedekt. Laat dat nu net het kritische segment zijn dat je beschermd wil hebben...
EU261 voorziet namelijk dat je op de "eerstvolgende" vlucht herboekt moet worden bij cancellation, niet van toepassing dus als je via een non-EU carrier naar huis vliegt.
Dan krijg je zo van die mensen die weken vastzitten op Sri Lanka omdat bijna alle commerciële vluchten gecancelled zijn (ME3 heavy destination) en Etihad weigert te herboeken.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12
florholvoet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:32:
[...]

De terugvlucht is niet gedekt. Laat dat nu net het kritische segment zijn dat je beschermd wil hebben...
EU261 voorziet namelijk dat je op de "eerstvolgende" vlucht herboekt moet worden bij cancellation, niet van toepassing dus als je via een non-EU carrier naar huis vliegt.
Dan krijg je zo van die mensen die weken vastzitten op Sri Lanka omdat bijna alle commerciële vluchten gecancelled zijn (ME3 heavy destination) en Etihad weigert te herboeken.
Weer wat geleerd, ik had altijd in mijn hoofd dat als je naar EU vliegt het niet uitmaakt met welke maatschappij en dat EU261 van toepassing is, maar naar EU moet het dus met een EU maatschappij zijn.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

PWM schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat als KLM/AF een blanco check krijgen van de overheid en voor centen de kilo mogen tanken ze dat best zullen doen ;)
KL/AF hebben ook inderdaad vééél geld gekregen van de overheden. En ME3 carriers betalen ook gewoon meer dan genoeg voor hun kerosine eerder een euro per kilo dan centen de kilo, daar zit het verschil niet.

De echte subsidiëring zit hem niet in de airline zelf. KLM/AF opereert met een "handicap" terwijl ME3 carriers worden ondersteund door de overheid met gunstig beleid, goeie luchthavens met weinig restricties of luchthaventaksen, lage loonkost, weinig tot geen overige belastingen, geen ReFuelEU verplichtingen etc.

Op die manier krijg je in Europa dus duurdere tickets en slechtere ervaring aan boord.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KLM/AF heeft miljarden gekregen tijdens COVID net zoals duizenden andere werkgevers/instellingen.

Echter, buiten covid om krijgt KLM/AF geen structurele overheidssteun. De steun die ooit gegeven is buiten het covid verhaal ging om leningen en garantstellingen. Zover ik weet zijn die leningen gewoon terugbetaald, met rente. ik heb het trouwens alleen over KLM/AF , dus na de fusie. verder heeft de NL overheid volgens mij een jaar of 8 geleden +/- 15% aandelen van AF/KLM gekocht. Maar dit was niet om de airline financieel te steunen maar vooral om invloed te kopen.

En inderdaad, Itt tot KLM/AF zijn alle 3 de golf carriers 100% eigendom van de staat. Daardoor hebben ze makkelijker toegang tot leningen, kan verlies makkelijker gecompenseerd worden, zijn investeringen makkelijker te doen, etc etc. Dus ja, ze hebben een groot voordeel.

In kerosine-prijzen zit trouwens inderdaad geen voordeel voor ze. Dat zijn gewoon de wereldmarktprijzen die ze betalen.

Dat betekent, stam + t .

• Grouchy
  • Laatst online: 17:06

Grouchy

meep meep

Apache4u schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:25:
Daardoor hebben ze makkelijker toegang tot leningen, kan verlies makkelijker gecompenseerd worden, zijn investeringen makkelijker te doen, etc etc. Dus ja, ze hebben een groot voordeel.

In kerosine-prijzen zit trouwens inderdaad geen voordeel voor ze. Dat zijn gewoon de wereldmarktprijzen die ze betalen.
*cough*
Een 30 jaar ofzo geleden was de Franse staat al bezig met flinke herkapitalisaties van zo'n 20 miljard franse francs

Dan de laatste jaren. Covid zoals al genoemd..De Franse steunmaatregel aan Air France – KLM bestond uit een garantie op bankleningen van 4 miljard euro en een lening van 3 miljard euro. De Nederlandse steun bestond uit een garantie op bankleningen van 2,4 miljard euro en een lening van 1 miljard euro.
Verder uitstel van belasting.
Gelukkig waren er strenge voorwaarden aan die staatssteun voor KLM gekoppeld, zoals geen bonussen en het verlagen van personeelskosten.

Dan een jaar ofzo later een nieuwe injectie, herkapitalisering. 3x raden wie inschrijft en ze koopt...

Verder iets van vrijstelling kerosine-accijns & geen btw op vliegtickets.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 08:25
Borromini schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:10:
Vroeger kón je online niet inchecken als er een Eurostar (ex Thalys) op je KLM-ticket stond. Toen moest je met een afgedrukte boeking naar de internationale loketten in Antwerpen-Centraal. Nu zou online check-in wel mogelijk moeten zijn. Dus @PLAE heeft proberen doen wat KLM vroeg, maar als de IT niet mee wil... (Die is bij KLM sowieso al niet denderend.)
Het werd zojuist nog fraaier. Mijn terugvlucht is volgens de app ‘op mijn verzoek verwijderd’. Zag het toevallig omdat ik aan upgraden dacht. Weer bellen, krijg ik weer het oude verhaal over de niet bestaande balie in Antwerpen. Uiteindelijk wel hersteld maar zeer vermoeiend.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:30
Zijn er al mensen die gebruik hebben gemaakt van de privium only security lane op Schiphol? Online staat dat deze sinds gisteren open zou moeten zijn

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
hollandje schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:21:
Zijn er al mensen die gebruik hebben gemaakt van de privium only security lane op Schiphol? Online staat dat deze sinds gisteren open zou moeten zijn
Volgens het personeel van de lounge duurt dit nog een tijdje, dus denk niet dat de online info klopt.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:30
Gtoniser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:12:
[...]

Volgens het personeel van de lounge duurt dit nog een tijdje, dus denk niet dat de online info klopt.
Ah okee, stond op de website van privium zelf dus ik denk dat ze onverwachte vertraging hebben. Misschien gerelateerd aan de staking, wie weet :+

• codegro
Maandag gevlogen met Emirates AMS-DXB-DPS. 5 uur vertraging op DXB. Ga proberen te claimen maar denk weinig kans. Ze zullen het wel op overmacht gooien vanwege luchtruim restricties.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

codegro schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:33:
Maandag gevlogen met Emirates AMS-DXB-DPS. 5 uur vertraging op DXB. Ga proberen te claimen maar denk weinig kans. Ze zullen het wel op overmacht gooien vanwege luchtruim restricties.
Je hebt nog geluk dat het op het outbound segment gebeurd is, en bij Emirates die soms nog relatief meegaand zijn op vlak van compensaties.
Los van een eventuele forfaitaire compensatie, kan je wel sowieso alle kosten voor maaltijden en verfrissingen indienen. Voor 5 uur kan je hier toch redelijkerwijs al wat voor claimen, als je bonnetjes hebt en als ze je geen/weinig vouchers hebben gegeven.

Vraag zeker de officiële reden van de vertraging op als je die nog niet hebt. Niet élke vertraging kan toegeschreven worden aan de airstrikes en spanningen in de regio. De meesten wel natuurlijk....

• Grouchy
  • Laatst online: 17:06

Grouchy

meep meep

Iran's Artesh was maandag toch bezig met o.a. de luchtmacht basis AL Minhad te bestoken met drones.
Iets met niet genoeg hummus door de straat van Hormuz, schepen die op zwart gaan en Iran dat voor een Jimmy Carter 2.0 aan het gaan is.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Mvd1981
codegro schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:33:
Ik ben benieuwd, zit er zelf ook aan te denken om een claim in te dienen, na onze terugvlucht althans. Zat je in het vliegtuig toen de vertraging werd aangekondigd? Of was de boarding ook vertraagd?

• codegro
Mvd1981 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:05:
[...]

Ik ben benieuwd, zit er zelf ook aan te denken om een claim in te dienen, na onze terugvlucht althans. Zat je in het vliegtuig toen de vertraging werd aangekondigd? Of was de boarding ook vertraagd?
Er was al een vertraging aangekondigd van 3 uur voordat we op AMS waren. Op DXB kwam er nog eens 2 uur bij omdat de kist te laat vertrokken was uit DPS om ons te vervoeren van DXB naar DPS.

Hoeveel tijd heb je eigenlijk voor een claim in te dienen? Heb geen zin om tijdens mijn vakantie dit te doen.

• tajigox
codegro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:41:
[...]

Er was al een vertraging aangekondigd van 3 uur voordat we op AMS waren. Op DXB kwam er nog eens 2 uur bij omdat de kist te laat vertrokken was uit DPS om ons te vervoeren van DXB naar DPS.

Hoeveel tijd heb je eigenlijk voor een claim in te dienen? Heb geen zin om tijdens mijn vakantie dit te doen.
5 jaar

Maar met meerdere vliegtuigen die te laat aankomen en vertrekken verwacht ik dat de achterliggende reden wel Iran gerelateerd is. Dus zou er niet teveel van verwachten en gewoon lekker van de vakantie genieten.

[ Voor 20% gewijzigd door tajigox op 04-09-2026 09:15 ]

• codegro
Dat dacht ik ook al, maar niet geschoten is altijd mis.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:08
codegro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:41:
[...]

2 jaar volgens emirates.

Indienen kost je een paar minuten. Waarom zou je dat uitstellen?

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-09 15:04
Badtothebone schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:26:
[...]

Onlangs met Oman naar Bangkok in business class. Ging best goed.

Eten is lekker. Stoel is ruim. IFE is ruk,beetje ouderwets en traag. Niet veel keuze. Overstap tijd was twee en half uur. Wat ik merk is dat ze best vroeg gaan boarden en op tijd vertrekken maar dat hangt af van wat er in het midden oosten gebeurt.

Ik heb 2350 euro betaald voor retour ticket. Kom pas december terug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kijk hier ook nu na. Vertrek november is 1100 enkeltje met helaas overstap van 15 uur. Korte overstap kan nog wel voor enkeltje Kuala Lumpur. Twijfel nog over Oman air business of voor 100 euro minder Thai direct Premium Economy.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 18:46
Wij van het zomer ook "gewoon" via doha gevlogen, afgezien dat het rustiger was op de airport en in de lounges, niks maar dan ook niks gemerkt. Geen extra controle, etc. Heel relaxed eigenlijk.

We gingen weg op de dag dat Nederland het reisadvies aanpaste, voelde wel een beetje vreemd maar heb wel voor hetere vuren gestaan in die maar ook ander regio's.
Achteraf is altijd makkelijk praten, stel dat het wel misgegaan en vast waren te komen zitten in Doha dan had ik er wellicht anders over gedacht. Vast komen te zitten in Thailand had ik niet erg gevonden 8)

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2