Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 277 278 Laatste
Acties:

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:16
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:22:
Bij Standard hoefde je toch niet te betalen voor een standard seat? Dat is wel nieuw toch?

Dacht dat je alleen moest betalen voor Business/Premium Light. Maar idd, met silver valt dit al weg. Behalve bij de betaalde economy stoelen, daar geldt het pas 72u voor vertrek.

Geld rekenen voor award seats is bij andere carriers al gebruikelijk, op zich niet raar dat dat nu ook bij KLM gebeurt. Maakt het programma iets minder aantrekkelijk voor niet-statushouders.
Op Business class awards is dat in de meeste programma's niet het geval, het zijn vooral de europese carriers. BA, Lufthansa, AF/KLM. Dus in Europees perspectief is het wel logisch inderdaad.

Alle Amerikaanse en Aziatische carriers zijn er eigenlijk geen seat fees op business class awards.
CyBeR schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:25:
[...]

Standard seat selection is vanaf STE, dus silver.
Oke, goed om te weten. Delta is dan ook een optie.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:34:
crosspost

[...]

Vandaag trouwens laatste dag om nog "voordeliger" wat AMEX MR naar FB over zetten.

Ik ga straks ook eens kijken hoeveel ik alvast over zet. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, maar ik neem aan dat dit zo geregeld is.
Bij mij was het in een dag geregeld!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe lang alle FB voordelen nog blijven gelden voor Basic fares. Ik heb er net weer een paar geboekt, tot honderden euro's, goedkoper dan Standard fares. Het cash voordeel voor de FB statushouders is hiermee wel erg groot.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:30:
Ik ben benieuwd hoe lang alle FB voordelen nog blijven gelden voor Basic fares. Ik heb er net weer een paar geboekt, tot honderden euro's, goedkoper dan Standard fares. Het cash voordeel voor de FB statushouders is hiermee wel erg groot.
Bij Delta zijn ze daar al mee gestopt geloof ik toch? Zowel Delta and FB members hebben niks aan hun lidmaatschap bij basic fares voor stoelkeuze, maar wel voor bagage. Ik zie FB dat ook nog wel zo doen, dan ga jij ws ook voor Standard gok ik? :+

Honderden is op alles bij elkaar geteld neem ik aan trouwens?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:57

kpr

Ook bij de LH-groep zijn de statusvoordelen uitgekleed bij de laagste tarieven. In ieder geval geen vrije stoelkeuze en check-in bagage meer. Je moet de kleine lettertjes goed lezen om te zien dat je nog wel handbagage als Senator/*Gold mag meenemen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, het feit dat je voor Basic tickets binnen Europa nog maar 2XP krijgt maakt het voor mij makkelijk, om de Platinum (of zelfs Gold) status te behouden moet ik wel Light tickets blijven kopen. Als ik overga op Basic raak ik de bagagevoordelen, luxere stoelselectie en over tijd alle overige voordelen van Gold/Platinum kwijt. Gelukkig zijn de ticketkosten "openbaar vervoer" voor de belastingdienst, dat verzacht de pijn met een procent of vijftig :P

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 02-07-2026 12:11 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Men heeft expliciet de keuze gemaakt om wel status benefits te geven, maar daar dan tegenover te zetten dat je minder status verdient. Eerder met 0XP, nu 2. Dát is het ontmoedigingsbeleid voor FFP leden met status. Werkt alleen niet heel goed op PFL's :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-07 12:25
Maar zijn deze echt goedkoper dan de light fares vroeger waren of hebben ze gewoon de light tickets een stuk duurder gemaakt en bieden ze voor de oude prijs nu de uitgeklede tickets aan? Was laatst 450 euro kwijt voor een retourtje Italië, bleken ook basic fare te zijn achteraf. Geen last van door status, maar vond het wel erg duur voor een budget ticket.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:29
Tja, ticket prijzen passen zich natuurlijk aan naar de markt. Die zijn - over het gehele vluchtaanbod winstgevend - maar voor individuele vluchten of tickets is de prijs niet altijd hard gelinkt aan kosten.

Toen basic werd geïntroduceerd werd Light effectief duurder. Dus je zou kunnen stellen dat het destijds een prijsverhoging was (voor light en hoger) plus introductie van iets goedkopere basic fares.
Pagina: 1 ... 277 278 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2