franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De samsonite spectrolite 4.0 rugzak? Ziet er netjes uit dus kan mee naar meetings en heb je in 17inch/35 liter uitvoering. Er kan genoeg kleding in voor een paar dagen, wat ook relatief netjes gehouden kan worden vanwege de indeling.ralpje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:57:
Voor de frequente zakelijke reiziger hier: ik doe korte tripjes nu vaak met een rugzak (voor laptop etc) en een carry-on koffertje. Eigenlijk wil ik van dat koffertje af, om soms op vertrekdagen nog even een dagje in een stad te bivakkeren zonder dat ding overal mee naar toe te nemen.
Dus: op zoek naar een andere rugzak, waar naast m’n electronica (laptop, tablet, paar peripherals) ook voor twee a drie dagen kleding in past. Liefst in een beetje duurzame uitvoering. Iemand tips?
https://www.samsonite.nl/...m--zwart/158110-1041.html
Dat betekent, stam + t .
Alleen dat is een abo dat gunstig is en daardoor meer punten (koopzegels) spaart en alsnog je financiële voordeel eruit haalt.franssie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:56:
Doet me een beetje denken aan https://www.ah.nl/premium
Met dit gekke dure abo van FB zie ik geen mogelijke manier dat dit überhaupt interessant is
Is al een jaar natuurlijk, maar zat net te denken of het interessant is om voortaan standard tickets te boeken ipv light.CyBeR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:48:
Krijg net een mail van Bluebiz met daarin 't weetje dat per 1 oktober 2024 (vandaag dus) Economy Light tickets niet meer meetellen. Zowel dat je er geen credits voor krijgt, als dat ze niet meer meetellen voor de 5K minimum spend.
Fijn ook dat dat direct geldt en dat de dag dat ze dat mededelen ook de dag van ingang is.
3 credits per 100 euro (dus 3%) krijg je geloof ik. Als ik een snelle rekensom maak dan levert dit ook te weinig punten op vergeleken met wat je vaak meer betaald voor een standaard ticket.. Helemaal als je geen ruimbagage nodig hebt of zelfs al krijgt door je status.
Osprey Farpoint 40ralpje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:57:
Voor de frequente zakelijke reiziger hier: ik doe korte tripjes nu vaak met een rugzak (voor laptop etc) en een carry-on koffertje. Eigenlijk wil ik van dat koffertje af, om soms op vertrekdagen nog even een dagje in een stad te bivakkeren zonder dat ding overal mee naar toe te nemen.
Dus: op zoek naar een andere rugzak, waar naast m’n electronica (laptop, tablet, paar peripherals) ook voor twee a drie dagen kleding in past. Liefst in een beetje duurzame uitvoering. Iemand tips?
De 17.3".franssie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:17:
[...]
Ziet er goed uit. Mijn vriendin jat altijd mijn travel rugzakken dus nu mag ze er eentje voor mij betalen.
Met grote uitvoering, bedoel je de 15.6 of een grotere?
https://www.samsonite.nl/...t-yellow/150941-4702.html
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Alleen als je per jaar (inclusief die tickets) meer dan €5000 (exclusief belastingen) aan vluchten koopt, of daarmee je over die 5k heen tilt. Want anders telt er niks van mee.xileS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:45:
[...]
Is al een jaar natuurlijk, maar zat net te denken of het interessant is om voortaan standard tickets te boeken ipv light.
3 credits per 100 euro (dus 3%) krijg je geloof ik. Als ik een snelle rekensom maak dan levert dit ook te weinig punten op vergeleken met wat je vaak meer betaald voor een standaard ticket.. Helemaal als je geen ruimbagage nodig hebt of zelfs al krijgt door je status.
Geen 30L maar 16L: deze underseat discount airliner geschikte rugtas bevalt me erg goed. Ik gebruik ‘m zelf het meest naast m’n carry-on, vooral omdat ik dan een extra paar schoenen (maat 46) kan meenemen (voor business plus leasure reizen). Er is ook een 27L variant maar volgens mij kan die niet mee als underseat bij een Ryanair oid.franssie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:11:
@ralpje
Ik heb ook een 30L oid underseater (echt klein ding die volgens mij ook met Ryanair meemag) waar ik nog eens een constructie voor moet maken om deze als rugzak te kunnen dragen. misschien wel een gat in de markt
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Wat mij betreft een aanrader voor Welke toffe cadeautips raad jij je medetweakers aan?CyBeR schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:09:
[...]
Ik heb net een Samsonite Securipack 2.0 (grote uitvoering) gekocht die wel redelijk aan dat idee voldoet. Heeft een apart vak voor je laptop + tablet + wat peripherals, en voor je kleding e.d., en om het makkelijker te maken om dat in te pakken kun je 'm ook helemaal open klappen. En aan de zijkanten twee kleine vakjes (waarvan één NFC blokkeert) waar je bijvoorbeeld je paspoort in kwijt kunt zonder het hele ding open te hoeven maken.
Sometimes you need to plan for coincidence
Meer dan 5k is niet zo'n probleem, maar als een standard tickets bv 30% duurder is en je aan bluebiz punten 3% van de waarde spaart dan levert dat natuurlijk te weinig op.CyBeR schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 02:11:
[...]
Alleen als je per jaar (inclusief die tickets) meer dan €5000 (exclusief belastingen) aan vluchten koopt, of daarmee je over die 5k heen tilt. Want anders telt er niks van mee.
BF is sowieso al twijfelachtig qua echte aanbiedingen, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat er spectaculaire deals zijn bij airlines. Veel is toch geprijsd o.b.v. fare buckets en algoritmes.codegro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:57:
Doen de luchtvaartmaatschappijen ook aan black Friday? Willen binnekort tickets kopen voor volgend jaar naar Indonesië, maar als Black Friday nog wat leuke aanbiedingen kan opleveren wachten we daar nog eventjes op. Hoe was dat bij voorgaande jaren tijdens BF?
Bij airline tickets speelt men voornamelijk in op de vraag, dat mensen nu eenmaal bepaalde reizen moeten/willen maken of bepaalde tickets nodig hebben. En het aanbod is nu eenmaal beperkt. Het is niet dat ze ineens aan iemand 5 extra tickets gaan verkopen...
Er zijn dus weinig "flash sales" of kortingen, en als die er zijn, zijn het vaak heel zwakke aanbiedingen, bijvoorbeeld 10% op de base fase. Maar als drie kwart van je ticket uit taxen bestaat dan is dat dus een druppel op een hete plaat.
De meeste van die acties zijn gewoon marketing truukjes om je te doen geloven dat je een goede deal scoort, maar in praktijk spaar je met meeste door slim te boeken: flexibel te zijn en uit te wijken naar alternatieve luchtahavens of data. Of natuurlijk mijlen sparen en daar gratis tickets mee boeken.
Conclusie: tickets gaan niet ineens spectaculair goedkoper worden op Black Friday. Meer zelfs, als je aanreisdatum in de nabije toekomst ligt, dan zal de prijs waarschijnlijk eerder stijgen als je nog lang wacht.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:47
Ik vlieg binnenkort met AF in een a220. Business heeft bij AF/KLM de middenstoel vrij, maar hoe zit dat bij een 2-3 opstelling ? AF website geeft aan stoel vrij maar is dat ook aan de kant met twee stoelen? Ik weet dat KLM in een 2-2 indeling geen stoel vrij houdt namelijk. Iemand toevallig ervaring
Edit: Seat map op AF geeft geblokkeerde stoel aan dus dan zal het wel kloppe
[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 07-11-2025 14:04 ]
Geen ervaring, maar dit kan je op Aerolopa normaal altijd nakijken:We Are Borg schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:58:Ik vlieg binnenkort met AF in een a220. Business heeft bij AF/KLM de middenstoel vrij, maar hoe zit dat bij een 2-3 opstelling ? AF website geeft aan stoel vrij maar is dat ook aan de kant met twee stoelen? Ik weet dat KLM in een 2-2 indeling geen stoel vrij houdt namelijk. Iemand toevallig ervaring?
Edit: Seat map op AF geeft geblokkeerde stoel aan dus dan zal het wel kloppe
Geen gebuur dus. Bron: https://www.aerolopa.com/af-airbus-223In Business, located at the front of the cabin, the C and E seats are not sold.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dat kan ik bevestigen. Bij de stoelen aan de kant van 2 wordt er altijd één vrijgehouden. Dat maakt dit een van mijn favoriete manieren om te vliegen binnen Europa. Erg comfortabel.florholvoet schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:08:
[...]
Geen ervaring, maar dit kan je op Aerolopa normaal altijd nakijken:
[...]
Geen gebuur dus. Bron: https://www.aerolopa.com/af-airbus-223
Wij vliegen klassen: Core Economy
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 08-11-2025 18:25 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Beetje raar maargoed je zult het ermee moeten doen.All items served chilled.
Schijnt te komen door leveringsproblemen met de Airbus A321LR, waardoor JetBlue vliegtuigen inzet die ze normaal alleen domestic willen gebruiken en geen ovens hebben om het voedsel te verwarmen.Naranya schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:31:
Als ik naar die menu's kijk staat daar inderdaad:
[...]
Beetje raar maargoed je zult het ermee moeten doen.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Maar Light is ook echt wel Light. Zelfs als Ultimate, weigeren ze dan enige aanpassing. Mocht je dus een kleine wijziging in je reis nodig hebben, moet je een nieuw ticket kopen. Vaak is standaard intra-europa een paar tientjes duurder. Zakelijk kiezen we eigenlijk altijd voor standaard, ook al hebben de reizigers status. Af en toe een ticket moeten weggooien is toch duurder.xileS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]
Meer dan 5k is niet zo'n probleem, maar als een standard tickets bv 30% duurder is en je aan bluebiz punten 3% van de waarde spaart dan levert dat natuurlijk te weinig op.
In het kader van nutteloze perks:
/f/image/2Gk921XN4VKucWHrkzZRTnwR.png?f=fotoalbum_large)
16x ruimbagage voor het gezin. Je had er ook 32x kunnen neerzetten. Doet een beetje denken aan de: "Je mag 8 medereizigers meeemen in de lounge" voor Ultimates.
Zakelijk met Bluebiz heb je vaak nog de tijd om tot 3 dagen voor vertrek je tickets definitief te betalen, dus wijzigingen zijn in ons geval dus eigenlijk niet nodig. Het gaat vaak om een reis van 2 dagen.PWM schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:02:
[...]
Maar Light is ook echt wel Light. Zelfs als Ultimate, weigeren ze dan enige aanpassing. Mocht je dus een kleine wijziging in je reis nodig hebben, moet je een nieuw ticket kopen. Vaak is standaard intra-europa een paar tientjes duurder. Zakelijk kiezen we eigenlijk altijd voor standaard, ook al hebben de reizigers status. Af en toe een ticket moeten weggooien is toch duurder.
In het kader van nutteloze perks:
[Afbeelding]
16x ruimbagage voor het gezin. Je had er ook 32x kunnen neerzetten. Doet een beetje denken aan de: "Je mag 8 medereizigers meeemen in de lounge" voor Ultimates.
"Changeable (EUR 70 fee + possible fare difference)" is dus ongeveer het enige voordeel en betwijfel daarom om het meerwaarde heeft als het zo weinig bluebiz punten oplevert. Standard tickets zijn toch ruim 30 % duurder dam light. En Basic is niet interessant vanwege geen XP, want anders was dat ook nog een optie geweest.
I stand a little correctedxileS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:11:
[...]
Zakelijk met Bluebiz heb je vaak nog de tijd om tot 3 dagen voor vertrek je tickets definitief te betalen, dus wijzigingen zijn in ons geval dus eigenlijk niet nodig. Het gaat vaak om een reis van 2 dagen.
Het lijkt idd niet met alle tickets mogelijk te zijn, maar weet ff niet of verschil in light en standard nog uit kan maken. Dat is nog het proberen waard. Had wel gemerkt dat promo deals deze voordelen niet had, ook niet heel gek.PWM schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:39:
[...]
I stand a little correctedIk ging er eigenlijk altijd vanuit dat je bij Light ook geen voordelen kreeg met het betalen 3 dagen voor vertrek. In dat geval kan het inderdaad wel handig zijn.
:strip_exif()/f/image/T4NOPcRRmh2TICguPpjknMjc.jpg?f=fotoalbum_large)
/edit
ChatGPT vindt het een ‘classic 64-bit unsigned integer underflow bug’. Oftewel 2^64 minus de tijd voorbij vertrektijd.
[ Voor 12% gewijzigd door Radiodurans op 08-11-2025 21:18 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Enige negatieve aantekening: bij de terugvlucht waren er voor 2 toestellen van EW binnen 30 minuten 3 balies open. Wij waren royaal 2 uur van te voren aanwezig, voor de vroegste vlucht, maar door de enorme rij bij de (EW) bagage inname (inchecken zelf moet online) waren we maar net op tijd bij de gate, mede omdat de security gelukkig vlot doorliep. Drie loketten is daar simpelweg onvoldoende, zeker omdat die zelf pas 2 uur voor vertrek open gingen. Op basis van wat zoekwerk blijkt dat daar vaker een EW dingetje te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 08-11-2025 22:30 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Zover ik weet ligt of je dat kunt doen (en hoe lang van tevoren je moet betalen) aan de onderliggende fare class en heeft de branding (light/std/flex) er niks mee te maken.xileS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:01:
[...]
Het lijkt idd niet met alle tickets mogelijk te zijn, maar weet ff niet of verschil in light en standard nog uit kan maken. Dat is nog het proberen waard. Had wel gemerkt dat promo deals deze voordelen niet had, ook niet heel gek.
Dus ik dacht slim te zijn, en had AMS-ZRH-ATH geboekt met Swiss, enkel het eerste (korte) segment met Swiss zelf, het tweede segment met Aegean. Alles met LX vluchtnummers, in P (business class). Met het idee om zodoende het risico te beperken, en enkel afhankelijk te zijn van Swiss voor die ene korte vlucht.
Online check-in werkte niet. Op Schiphol wisten ze me te vertellen dat P class bij Aegean Economy is, en ik zodoende in Economy was geboekt. Complete onzin want met de PNR kon ik bij Aegean inloggen, dat gaf Business aan en kon stoelselectie doen daar. Maar ze konden me niet inchecken voor de Aegean vlucht, enkel de Swiss vlucht tot ZRH. Daar aangekomen zwaar norse dame die ook van mening was dat ik Economy had geboekt, terwijl zelfs de boekingsbevestiging van Swiss gewoon netjes Business aangeeft voor alle segmenten. Was een andere collega/manager voor nodig om haar te laten inzien dat Swiss hier inderdaad iets verprutst had. Uiteindelijk nieuw ticket uitgegeven voor de Aegean vlucht (Dit keer in C..), waarbij ik geluk had dat er uberhaupt nog beschikbaarheid was. Wat een gedoe. Swiss weet mij met elke trip te prikkelen en blijft signalen geven om ze gewoon écht volledig te vermijden.
[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 09-11-2025 12:48 ]
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2