Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 272 273 Laatste
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jack zomer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:26:
[...]

vind je? ik vind het een hoog lief dagboek gehalte hebben.
En daar hadden we er al 1 van (gelukkig inmiddels niet meer met dit type lange verhalen)
De 'lief dagboek' tweaker hangt hier nog altijd rond vziw, en deze A340 post vind ik als liefhebber toch een stuk interessanter om te lezen dan 'ik heb een ticket geboekt en X aan fare een Y aan taksen betaald'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:41:
[...]

De 'lief dagboek' tweaker hangt hier nog altijd rond vziw, en deze A340 post vind ik als liefhebber toch een stuk interessanter om te lezen dan 'ik heb een ticket geboekt en X aan fare een Y aan taksen betaald'.
ik ook ik vind dit op zich gewoon meerwaarde hebben.. en ja ben ik met je eens.

Mijn maakt het eigenlijk niet uit wie waar naartoe vliegt in welke klasse.
Aan de andere kant, terug naar liefdagboek willen we ook niet, waar elk hapje van elke maaltijd gedeeld moest worden... Ik ga met de tweakers mening mee.

@Malfoi je mist een privacy smile op de foto bij de wc. en aangezien je hem wel op de foto in de cockpit hebt gebruikt denk ik dat je die foto even moeten vervangen. En persoonlijk niks tegen je bijdragen. Ik vind alleen dat het geen opening moet zijn naar een nieuwe liefdagboek 2026

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Vind persoonlijk bovenstaande een prima passende post. Dit gaat specifiek om een vlieghobby gerelateerde ervaring, lijkt me helemaal ontopic - en vind het leuk te zien dat iemand plezier had aan zo'n soort trip.
PWM schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:04:
Flying Blue heeft zijn lang verwachte Choice Benefits bekend gemaakt. Maar valt me nog niet meer.

https://www.flyingblue.co...formative/choice-benefits

Je kan een "kado" uitzoeken bij 450, 600 en 750 XP per jaar. Nu was het gat wel erg groot geworden natuurlijk:

Silver: 100XP
Gold: 180XP
Platinum: 300XP
PA: 400UXP
Ultimate: 900 UXP

400 naar 900 echt wel een enorme stap. Maar iemand 20k miles aanbieden voor het halen van 450UXP... Meh. Mensen die sowieso Ultimate halen hebben hier wel een leuke keuze onderweg. Maar het is niet iets waar je echt je best voor gaat doen.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken in de praktijk. Zelf zit ik op 582 XP momenteel, en mijn nieuwe jaar begint 1 Sept. Omdat ik de 450 al voorbij ben mag ik een kadeau uitkiezen.

De 600XP ga ik wel halen met vluchten. Dus dan kan ik twee cadeaus uitkiezen (het 450 en 600XP niveau), en voor beide kan ik wachten met die keuze tot in mijn nieuwe jaar. Dus, 1 September wordt er 300XP afgeschreven, ik kies de extra XP's van beide cadeaus, en ik begin het jaar met 300+20+30 = 350XP. Vereist enkel 100XP extra...om wéér 450XP aan te tikken, 20XP extra te krijgen - en dan waarschijnlijk snel daarna ook het 600XP cadeau weer.

Heb het gevoel dat dit allemaal net iets te makkelijk lijkt te zijn. Het kunnen stapelen van cadeaus (zowel de 450 en 600XP cadeaus actief houden tot in het nieuwe jaar) én XP's kunnen kiezen wat je wederom sneller naar het volgende punt brengt... maakt dit wel erg makkelijk. Vraag me af of dit zo blijft, of, en dat verwacht ik eigenlijk - dat we op korte termijn nieuwe XP kwalificatieniveaus gaan krijgen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar werkt dat zo? Ik zie geen XP meer, enkel UXP. Vorig jaar zijn mijn laatste 1000XP weggeschreven en nu ben ik P4L. Ik begin dus sowieso altijd op 0.

• Xandrios
Lijkt het wel op. Ik heb 300XP meegenomen van vorig jaar, en zit nu over de 450 - maar heb wel dat 450-XP-Cadeau gekregen. Dus wat je meeneemt telt mee zo te zien.

Zag op FT dat mensen die al hoger zaten (boven de 600XP) niet alleen het cadeau konden kiezen dat bij dat niveau hoort, maar ook alle cadeaus van de niveaus die ze gepasseerd zijn.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:29
[...]

En daar hadden we er al 1 van (gelukkig inmiddels niet meer met dit type lange verhalen)
Nouja, zoveel tweakers zoveel verschillende meningen...
Maar wat mij betreft blijft dit op facebook of viva.
En blijft het hier bij 10 regels max. bv als het al nodig is.
Liever dit zo nu en dan mensen die flexen met de prijzen van hun BC tickets. Dat voegt inhoudelijk een stuk minder toe.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 14:43
[...]

Nouja, zoveel tweakers zoveel verschillende meningen...
Maar wat mij betreft blijft dit op facebook of viva.
En blijft het hier bij 10 regels max. bv als het al nodig is.
jack zomer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:13:
[...]

ik ook ik vind dit op zich gewoon meerwaarde hebben.. en ja ben ik met je eens.

Mijn maakt het eigenlijk niet uit wie waar naartoe vliegt in welke klasse.
Aan de andere kant, terug naar liefdagboek willen we ook niet, waar elk hapje van elke maaltijd gedeeld moest worden... Ik ga met de tweakers mening mee.
Ik geef je geen ongelijk, het heeft een lief dagboek gehalte. Ik dacht alleen, in dit topic zitten vast een hoop aviation-liefhebbers die dit wel kunnen waarderen, zeker omdat het om een vliegtuigtype gaat dat niet heel doorsnee is mijn insziens.
Maar ja, voor mij zat er natuurlijk meer waarde aan dan voor een tweakers die gewoon mee leest, dat geef ik toe.
@Malfoi je mist een privacy smile op de foto bij de wc. en aangezien je hem wel op de foto in de cockpit hebt gebruikt denk ik dat je die foto even moeten vervangen. En persoonlijk niks tegen je bijdragen. Ik vind alleen dat het geen opening moet zijn naar een nieuwe liefdagboek 2026
Ja, klopt wel maar ik dacht, die foto is zooooo klein en gecomprimeerd, daar kan je niet zo veel mee.

www.flickr.com/malvlex

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Malfoi is die trap naar het toilet specifiek voor de A340-600? Als ik me goed herinner vloog ik in een A340-300 van Hong Kong naar Auckland met Cathay Pacific in 2015 (ik weet zeker dat ik een keer met een A340 heb gevlogen!), maar kan me dat detail niet herinneren. Ik vloog Premium Economy, misschien dat dat een verschil was.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Afaik heeft zelfs alleen de Lufthansa-A346 die toiletten in het ruim.

Naar het schijnt heeft Thomas Cook een dergelijke setup vroeger in hun A332's gehad, en sommige andere modellen (o.a. A343) hadden dan wel geen toiletten maar wel de optie voor een een lower-deck crew rest.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:33:
Afaik heeft zelfs alleen de Lufthansa-A346 die toiletten in het ruim.

Naar het schijnt heeft Thomas Cook een dergelijke setup vroeger in hun A332's gehad, en sommige andere modellen (o.a. A343) hadden dan wel geen toiletten maar wel de optie voor een een lower-deck crew rest.
Grappig, dat is wel een heel specifieke design wens dan. Dank, weer wat geleerd :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:07:
Lijkt het wel op. Ik heb 300XP meegenomen van vorig jaar, en zit nu over de 450 - maar heb wel dat 450-XP-Cadeau gekregen. Dus wat je meeneemt telt mee zo te zien.

Zag op FT dat mensen die al hoger zaten (boven de 600XP) niet alleen het cadeau konden kiezen dat bij dat niveau hoort, maar ook alle cadeaus van de niveaus die ze gepasseerd zijn.
Je hebt gelijk, ik blijk ze allemaal unlocked te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG-JZ1XH2glacHwGmYPQ5Yiw3qE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cNIe7Ni81cnRMfF2UXQatGhi.png?f=fotoalbum_large

Maar aangezien ik geen XP's meer heb, heb ik geen idee hoeveel ik er heb. En of er ondanks dat ik ze niet meer spaar, onder water wel gewoon 300 per jaar word afgeschreven.

EDIT:

KLM Pa gesproken. Ook als PFL worden die XP's dus inderdaad bijgehouden. In oktober had ik een 300XP Rollover en tussen Oktober en nu heb ik 450XP behaald, dus 750XP. Betekent dus na de nieuwe kwalificatie datum, dat ik weer begin met 300XP. Dan is het best interessant, aangezien ik dan mijn kinderen ook status kan geven.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 21-04-2026 10:24 ]

• Charli
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-04 15:32
Due to the current geopolitical environment, Air France and KLM will introduce a temporary refund fee for Flex fares, effective 21 April 2026. This change will apply to long-haul flights operated and marketed by Air France and KLM, for tickets issued on AF and KL stock.
https://www.afkl.biz/trad...language=en_US&country=NL

Slechte ontwikkeling...

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom zou dit zijn? 300-500 euro annuleringskosten is niet echt Flex meer... Zijn er te veel mensen die gratis annuleren en bijv. reservevluchten boeken? Of is het gewoon een ordinaire cash grab?

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:34
Waarom zou je dan nog een flex ticket kopen?

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 12:58

kpr

finsdefis schreef op donderdag 23 april 2026 @ 03:37:
[...]

Waarom zou dit zijn? 300-500 euro annuleringskosten is niet echt Flex meer... Zijn er te veel mensen die gratis annuleren en bijv. reservevluchten boeken? Of is het gewoon een ordinaire cash grab?
Ze zeggen dat het temporary is, dus ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het boeken van een reservevlucht. Ik snap wel dat ze dat niet fijn vinden omdat uiteindelijk AFKL met lege stoelen zit. Maar er is weinig flex meer aan zo.

• PWM
  • Niet online
Gisteren 4 uur in een Easyjet kist gezeten. Vond het echt afzien. Van het als vee in de M gates staat, tot de abominabele beenruimte en de waanzinnige prijzen voor alles, bovenop een al fikse ticketprijs. Helaas nog een terugvlucht op het programma, maar daarna ben ik weer genezen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:44:
Gisteren 4 uur in een Easyjet kist gezeten. Vond het echt afzien. Van het als vee in de M gates staat, tot de abominabele beenruimte en de waanzinnige prijzen voor alles, bovenop een al fikse ticketprijs. Helaas nog een terugvlucht op het programma, maar daarna ben ik weer genezen.
Geen nooduitgang of rij 1 genomen? Dat is voor mij een vereiste bij budget airlines (en eigenlijk elke vlucht).

4 uur is wel lang.

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:49:
[...]

Geen nooduitgang of rij 1 genomen? Dat is voor mij een vereiste bij budget airlines (en eigenlijk elke vlucht).

4 uur is wel lang.
Was met mijn gezin en schoonouders. Helaas niet genoeg goede plekken beschikbaar.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik meen dat je ruim 700 euro per ticket had betaald? Dan doe het je toch echt jezelf aan wat mij betreft.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:14:
Was met mijn gezin en schoonouders. Helaas niet genoeg goede plekken beschikbaar.
Ah, je bent niet de echtgenoot die business class vliegt en de vrouw, koters en schoonouders economy? :+

(Easyjet, ik weet het ;) )

• CyBeR
  • Niet online
_--[]--__ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:48:
Omdat je nog steeds geld terug krijgt? Effectief heeft men gewoon de kosten van een flex ticket verhoogd, in de situatie dat je cancelt. In de situatie dat je niet cancelt is er niets veranderd.

Ervan uitgaande dat je bereid bent om extra te betalen voor flexibiliteit, is het het nog steeds waard om een flex ticket te kopen zolang het prijsverschil tussen een niet-flex en wel-flex ticket minder is dan €500 min het prijsverschil.

Maar een ticket dat je anders flex zou kopen voor, zeg, 3000 euro niet kopen omdat je dan maar 2500 terug krijgt schiet natuurlijk niet op. Want dat is nog steeds 2500 euro meer die je terug krijgt dan met een light ticket van 2500 euro.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PWM schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:44:
Erger dan onze Ierse vrienden kan het toch niet zijn? 😱

Vanmorgen ook in een U2 gestapt, op zich viel het wel mee, en BRU is altijd wat klooien bij boarden. 't Blijft een bus. Echt reizen is het niet (ook niet met een full service airline).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:26:
[...]

Erger dan onze Ierse vrienden kan het toch niet zijn? 😱

Vanmorgen ook in een U2 gestapt, op zich viel het wel mee, en BRU is altijd wat klooien bij boarden. 't Blijft een bus. Echt reizen is het niet (ook niet met een full service airline).
Ryanair is nog veel erger dan EasyJet. Bij Ryanair moet je nog betalen voor het privilege om te mogen ademhalen aan boord...

In vergelijking met Ryanair is EasyJet een maatschappij met koninklijke luxe...

Daarbij vliegt Ryanair vaak ook nog eens op luchthavens op plekken waar je nog niet dood gevonden wil worden, waar EasyJet tenminste op meer gangbare luchthavens vliegt.

Liever geen van beide, maar als ik dan echt tussen deze twee moet kiezen, dan voor mij altijd EasyJet...

Virussen? Scan ze hier!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 11:51
wildhagen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:38:
[...]

Liever geen van beide, maar als ik dan echt tussen deze twee moet kiezen, dan voor mij altijd EasyJet...
Dit dacht ik ook altijd, totdat ik vorig jaar geannuleerd werd door Easyjet, ze mij toestemming gaven om een andere vlucht te boeken met eigen geld, en ik tot op de dag van vandaag, zelfs na 10 telefoontjes en vele mailtjes, géén enkele inhoudelijke reactie heb gekregen.

Sindsdien vlieg ik wel niet, als het alleen die twee zijn.

• Charli
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-04 15:32
kpr schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:32:
[...]

Ze zeggen dat het temporary is, dus ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het boeken van een reservevlucht. Ik snap wel dat ze dat niet fijn vinden omdat uiteindelijk AFKL met lege stoelen zit. Maar er is weinig flex meer aan zo.
Het is ook alleen richting Azië, en ik hoor regelmatig mensen een Europese maatschappij boeken als reservevlucht, naast de goedkopere Midden-oosterse maatschappij.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JDFS schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:27:
Gisteren samen met m’n partner, ouders en tante (5 personen totaal) Business Class tickets geboekt voor AMS–DPS in het voorjaar van 2026 met Saudia (SV)! M’n familie eindelijk weten over te halen om een keer de BC-ervaring mee te pakken - voor het laatst zaten ze zo’n 30 jaar geleden op de upper deck van een 747, dus het werd wel weer eens tijd.

Er was wel wat twijfel, met name omdat de route via Jeddah loopt en daarmee zo’n 5 uur langer is dan een rechtstreekse vlucht met Garuda, hun favoriete maatschappij vanwege taal en eten. Maar goed, ik heb uitgelegd dat die extra reistijd ruimschoots gecompenseerd wordt: toegang tot de Crown Lounge op Schiphol, de lounge in Jeddah (incl. douchefaciliteiten), én natuurlijk plat kunnen tijdens de vlucht. Ook onze eigen ervaring met BC op Turkish Airlines gedeeld, waar we richting BKK zo’n 6 uur heerlijk geslapen hebben - geen jetlag en een veel relaxtere aankomst, ondanks dat het toen ook geen directe vlucht was.

Ik kijk er nu al naar uit om m’n ouders te zien ontspannen zodra we in Zone 1 mogen boarden, in plaats van achteraan te sluiten bij Zone 5 :+.

Ben ook erg benieuwd naar de ervaring met SV zelf. Qua eten lijkt het me helemaal mijn ding, en het feit dat het een dry airline is vind ik geen probleem - heb laatst op de terugweg van AUS naar AMS ook eens geen alcohol gedronken, en dat hielp verrassend goed met slapen én minder jetlag.
Afgelopen week was het dus zover. De wereld ziet er natuurlijk anders uit nu, maar via JED vliegen is 'gewoon' veilig.

Dit was mijn eerste keer wat langer in de Crown Lounge, prima lounge, heel druk en jammer dat ik geen gasten mee mag nemen naar Privium aan de overkant. De Privium Lounge is volgens mij 5x zo klein maar 10x zo minder druk. Achja, de vakantie begon voor mijn familieleden nu al bij het inchecken (geen queue) en in de lounge en het boarden.

De stoelen in het vliegtuig zaten lekker, van de entertainment amper gebruik gemaakt omdat ik veelal op mijn iPhone wat dingen had gezet en het dus veelal om het eten ging. Hier wat foto's in willekeurige volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa6chkoBw6QY9DBu74R2qUQaL6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEkkW00DgXmIpKkY5hqHHoZr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJjP9CUIo2wQMMG4sfWrFra__mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Bwusj6P2QYKXPkKa8fiyL43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVdelcIzSJKL3zlD6-Shl8BaqE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FRqOYsepjHkdebm6RvlrIE9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcZTGJJ5D_gFBQPPkkKw7gCeAFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmAPP6mCq8f6RSH1blXDVYaj.jpg?f=fotoalbum_large

Eten: heel lekker. De pistache brownie smaakte uitmuntend en de shakshouka was heerlijk. Saudi dadels; de beste die er zijn en smaken naar karamel. Service was op de tweede leg van JED > DPS ook uitmuntend, kwam echt aan eten en drinken niets te kort. Ook nog zo'n 4/5 uurtjes geslapen, dus ik heb geen last van de jetlag.

Ook was dit voor mijn familie hun eerste keer BC en ze vertelden me al dat ze dit waarschijnlijk willen blijven doen, als de prijs en reistijd er goed voor zijn.

Daarnaast de Al-Fursan lounge in JED, ik had er veel meer van verwacht. Het was na 12en 's nachts en wij hadden geen zitplaats, terwijl men in hun eentje een driezitter in beslag neemt. People will be people... Het eten in die lounge zag er ook niet uit.

Nu even een paar weken vakantie om daarna de terugreis te maken, hopelijk bevalt dat net zo goed als de heenreis.

Ik heb nu 3x BC gevolgen en dit is tot nu toe mijn top 3:
  1. Turkish Airlines
  2. Saudia
  3. KLM
Dit jaar zou ik ook nog Delta of Air France vliegen naar de US voor werk, maar vanwege nieuw werk gaat dat helaas niet meer door. Voorlopig blijft het dus nog even bij deze 3 maatschappijen :)

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:33
Heeft iemand ervaring met parkeerplaatsen reserveren bij Dusseldorf?
Wij gaan as zondag met 10 man op vakantie en komen met 3 auto's, midden in de nacht aan, op Dusseldorf vliegveld en komen pas de maandag erna terug.

Bij voorkeur willen we in 1 van de officiele P-plaatsen van het vliegveld zelf parkeren, dus geen cowboys die valetdiensten aanbieden en met je auto ervandoor gaan.

Ik ben al de hele week de officiele parkeersite aan het bekijken en kan met geen mogelijkheid een parkeerplek reserveren, ik krijg altijd 0 resultaten en dat er geen beschikbaarheid is.

Ik heb ook de grootste moeite met de volgende zin te begrijpen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avv1_KpucBXclS3vISge80j9NVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BvUpg1yqN0hPdBK8ZOSu4YfC.png?f=fotoalbum_large

Bedoelen ze te zeggen dat ik pas 24 uur van te voren een parkeerplek kan reserveren, en geldt dat voor alle voorgenoemde P-nummers?

Kunnen we er met een gerust hart naar toe rijden en ergens in P3 parkeren? Enig advies van een ervaren reiziger zou ik zeer op prijs stellen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

Sorcerer8472

Mens sana?

_--[]--__ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:48:
Wijzigen is wel gratis, dat is ook een reden om er een te kopen. Heb meerdere keren de situatie gehad dat ik de terugreis iets eerder of later heb gezet ivm afspraken die uitvielen of juist last-minute werden ingepland, of zelfs 2x heb verplaatst. Fijn dat je dan niet honderden euro's hoeft bij te betalen maar soms gewoon niks of juist geld terugkrijgen :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:29
Bobo221 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:09:
Wij gaan as zondag met 10 man op vakantie en komen met 3 auto's, midden in de nacht aan, op Dusseldorf vliegveld en komen pas de maandag erna terug.

Bij voorkeur willen we in 1 van de officiele P-plaatsen van het vliegveld zelf parkeren, dus geen cowboys die valetdiensten aanbieden en met je auto ervandoor gaan.

Ik ben al de hele week de officiele parkeersite aan het bekijken en kan met geen mogelijkheid een parkeerplek reserveren, ik krijg altijd 0 resultaten en dat er geen beschikbaarheid is.

[Afbeelding]

Bedoelen ze te zeggen dat ik pas 24 uur van te voren een parkeerplek kan reserveren, en geldt dat voor alle voorgenoemde P-nummers?

Kunnen we er met een gerust hart naar toe rijden en ergens in P3 parkeren? Enig advies van een ervaren reiziger zou ik zeer op prijs stellen.
Paar mensen uit mijn vriendenkring hebben de auto in Neuss geparkeerd (gratis bij een of ander S-bahn stationnetje) en zijn met de S-Bahn naar het vliegveld gegaan. Die gaan 24/7

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:45

[Afbeelding]

Dat betekent dat je tussen "nu" en tot 24u voor je vlucht een boeking kan doen.

Het is alweer effe geleden dat ik vanaf DUS ging, maar heb nooit gereserveerd en altijd (10+ keer) plek gehad. Was weliswaar nooit in vakantieperiodes.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

[Afbeelding]

Het Maritim hotel heeft vrijwel altijd plek, en is 2 minuten lopen. Ligt pal naast het vliegveld.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 24-04-2026 06:57 ]

The best is yet to come

• PWM
  • Niet online
finsdefis schreef op donderdag 23 april 2026 @ 03:37:
[...]

Gesproken met iemand die meer van de materie weet. Veel mensen (als in: kisten vol) hebben FLEX tickets geboekt voor reizen naar Azie, terwijl ze al een vlucht hebben met overstap in het Midden-Oosten. Indien de boel (verder) escaleert, hebben ze in ieder geval hun reis zeker gesteld.

Dit is verder geen schande en ook een advies wat hier in het topic gegeven is. Maar op het moment dat de boel niet verder escaleert, of zelfs over gaat, zit de KLM opeens met duizenden lege stoelen, veelal ook in Premium/Business. Ik was ook sceptisch om de stap, maar begrijp hem nu wel.

• ramrodwillem
  • Nu online
Vandaag aangekomen in Hanoi met KLM, overstap in Bangkok van 2 uur, alles perfect gegaan. Ik had Premium Comfort, opzich prettig maar vond de stoelen erg tegen vallen van de onderste klapgedeelte van de stoel weinig lol gehad met mn 1.92. Weet niet of ik de volgende keer weer PC zou boeken meer prijs tav de stoel vond ik het niet waard.

Tav mijn terugvlucht, dan heb ik maar 1 uur overstaptijd op Bangkok, was nu alleen al aan het lopen 30 min kwijt, nog 15 min in transit op BKK , dan wordt het wel erg krap,iemand ervaring met een 1 uur overstaptijd in Bangkok?

• ramrodwillem
  • Nu online
Vandaag aangekomen in Hanoi met KLM, overstap in Bangkok van 2 uur, alles perfect gegaan. Ik had Premium Comfort, opzich prettig maar vond de stoelen erg tegen vallen van het onderste klapgedeelte van de stoel weinig lol gehad met mn 1.92. Weet niet of ik de volgende keer weer PC zou boeken meerprijs tav de stoel vond ik het niet waard.

Tav mijn terugvlucht, dan heb ik maar 1 uur overstaptijd op Bangkok, was nu alleen al aan het lopen 30 min kwijt, nog 15 min in transit op BKK , dan wordt het wel erg krap,iemand ervaring met een 1 uur overstaptijd in Bangkok?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
1 uur op BKK vind ik wel héél krap. Ik zou er iig niet bepaald comfortabel mee zijn. Het is daar altijd druk en de afstanden tussen gates kunnen best fors zijn ja... het is geen kleine luchthaven.

Als je 1e vlucht dan ook nog eens vertraging heeft...

Als alles precies goed gaat, en je hebt gates die niet te ver uit elkaar liggen dan moet het haalbaar zijn. Maar ik zou zelf persoonlijk toch de voorkeur geven aan een wat langere over stap...

Zelfs die 2 uur vind ik al aan de krappe kant.

Virussen? Scan ze hier!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46
ramrodwillem schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:17: Ik had Premium Comfort, opzich prettig maar vond de stoelen erg tegen vallen van de onderste klapgedeelte van de stoel weinig lol gehad met mn 1.92.
Met 1.96m had ik inderdaad ook weinig aan dat uitklapgedeelte onder je benen. En uiteraard ook niets aan de voetsteunen. Ik vind de achterste premium comfort stoel bij het raam (bij de afscherming met de economy class) wel een prettige locatie omdat het een stuk meer gevoel van privacy geeft. De stoel gaat echt wel een eind naar achteren en het is breder, dat maakt het comfortabeler om te slapen. Het eten is beter dan ‘chicken or pasta’. Ik kies er overigens alleen voor als het wordt aangeboden als last minute upgrade, dan zit de prijs in de orde van 15-20€ per uur extra.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• ramrodwillem
  • Nu online
wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:21:
1 uur op BKK vind ik wel héél krap. Ik zou er iig niet bepaald comfortabel mee zijn. Het is daar altijd druk en de afstanden tussen gates kunnen best fors zijn ja... het is geen kleine luchthaven.

Als je 1e vlucht dan ook nog eens vertraging heeft...

Als alles precies goed gaat, en je hebt gates die niet te ver uit elkaar liggen dan moet het haalbaar zijn. Maar ik zou zelf persoonlijk toch de voorkeur geven aan een wat langere over stap...

Zelfs die 2 uur vind ik al aan de krappe kant.
Ja ik ook maar dit werd zo door KLM zelf aanboden alles op 1 ticket

• PolarBear
  • Niet online
Radiodurans schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:50:
[...]

Met 1.96m had ik inderdaad ook weinig aan dat uitklapgedeelte onder je benen. En uiteraard ook niets aan de voetsteunen.
Heel eerlijk van alles waarom ik met Premium Economy vlieg dat wel het laatste voor mij. Je hebt meer beenruimte én ruimte in de breedte dat is voor mij nummer een. De kleinere cabine, meestal beter eten, en nog wat van die andere zaken zijn voor mij secundair. Ik vlieg al jaren Premium Economy (BA/AA/SAS) ik heb het bij KLM nog niet gebruikt maar het verbaasde mij al jaren dat KLM nog geen Premium Economy aanbood. Maar goed KLM is wel vaker niet de eerste met het hard product, full lie flat business waren ze ook relatief laat mee.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:09
Het grootste nadeel van PE bij KLM (en wellicht ook bij andere airlines): je deelt de wc's met EC...

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:31

[Afbeelding]

Ik heb regelmatig van DUS gevlogen en parkeer meestal P8 bij Maritim hotel . Pal naast de vertrek hal. Of anders P5 of P6 met de skytrain. Ik kon altijd online reserveren ook vlak van te voren. Je moet wel een account aanmaken. Je kan altijd gratis wijzigingen (datum, tijd of kenteken)

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:43

[Afbeelding]

Je vliegt wel met een redelijk grote groep.
Wij parkeren altijd bij Parkita in de parkeergarage. Met een busje sta je in 10 minuten op het vliegveld.
Je houdt je sleutels zelf bij. Ooit wel eens op zo'n braakliggend terrein gestaan, maar had daar geen goed gevoel bij.
https://www.parkita.de/nl...mRQNdwV_b71hoC0-IQAvD_BwE

[ Voor 6% gewijzigd door kootje70 op 25-04-2026 00:21 ]

• CyBeR
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:00:
Het grootste nadeel van PE bij KLM (en wellicht ook bij andere airlines): je deelt de wc's met EC...
Dat gebeurt idd heel vaak. De PE cabins zijn meestal niet groot genoeg om een eigen wc te verantwoorden, plus dat ze meestal tussen business en economy zitten en daar vaak gewoon überhaupt geen wc is.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
PWM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
[...]

Gesproken met iemand die meer van de materie weet. Veel mensen (als in: kisten vol) hebben FLEX tickets geboekt voor reizen naar Azie, terwijl ze al een vlucht hebben met overstap in het Midden-Oosten. Indien de boel (verder) escaleert, hebben ze in ieder geval hun reis zeker gesteld.

Dit is verder geen schande en ook een advies wat hier in het topic gegeven is. Maar op het moment dat de boel niet verder escaleert, of zelfs over gaat, zit de KLM opeens met duizenden lege stoelen, veelal ook in Premium/Business. Ik was ook sceptisch om de stap, maar begrijp hem nu wel.
Sorry! 🙈 Heb 20 april inderdaad een KLM business flex ticket geboekt voor afgelopen woensdag terwijl ik al een Emirates ticket op zak had naar KUL (met overstap op DXB). Just in case… dinsdagnacht verlenging van staakt-het-vuren dus ik durfde het wel aan. KLM ticket gecancelled en volledige refund nog gekregen.

Ik snap KLM/AF hier wel want ik ging er al wel vanuit dat ik niet de enige zou zijn die gebruik maakt van het gratis annuleren vlak voor vertrek. Alleen wel weer erg typisch dat (voor zover ik weet) alleen KLM/AF dit doet… het zegt iets over de marges maar sterkt me ook meer in mijn mening dat KLM/AF steeds meer afglijdt naar low-cost carrier (of eigenlijk high cost maar low service).

Retourtje AMS - KUL Flex kostte 20 april bijna 2x zoveel als een Emirates of 4x zoveel als Etihad 🙈 Ergens blij dat dat niet hoefde.

• eMiz0r
ramrodwillem schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:17:
Helaas ervaring mee en mijn koffers kwamen enkele dagen later aan. Zelf haalde ik het wel met wat begeleiding en tussendoor/achteraf deurtjes op de luchthaven, maar het verbaasd me dat ze deze korte overstaptijden op BKK nog steeds aanbieden.

• ramrodwillem
  • Nu online
eMiz0r schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 04:44:
[...]

Helaas ervaring mee en mijn koffers kwamen enkele dagen later aan. Zelf haalde ik het wel met wat begeleiding en tussendoor/achteraf deurtjes op de luchthaven, maar het verbaasd me dat ze deze korte overstaptijden op BKK nog steeds aanbieden.
Ik gelukkig alleen handbagage, wellicht handig om bij het boarden in Hanoi al aan te geven dat ik maar een uur overstaptijd heb?

Stel dat ik de vlucht mis (nog nooit mee gemaakt) hoe dan te werk gaan ?

• eMiz0r
ramrodwillem schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 05:06:
[...]

Ik gelukkig alleen handbagage, wellicht handig om bij het boarden in Hanoi al aan te geven dat ik maar een uur overstaptijd heb?

Stel dat ik de vlucht mis (nog nooit mee gemaakt) hoe dan te werk gaan ?
Alleen handbagage is al een goede zet denk ik! Als je het op 1 ticket hebt geboekt is KLM verantwoordelijk voor je terugkomst naar Amsterdam. Worst case scenario wordt je op een vlucht later gezet (waarschijnlijk 24u later met dezelfde vlucht van KLM).

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:28
Hebben mensen hier ervaring met een overstap international naar domestic op salt lake city?

• CyBeR
  • Niet online
eMiz0r schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 04:41:
[...]
Alleen wel weer erg typisch dat (voor zover ik weet) alleen KLM/AF dit doet… het zegt iets over de marges maar sterkt me ook meer in mijn mening dat KLM/AF steeds meer afglijdt naar low-cost carrier (of eigenlijk high cost maar low service).
Nee hoor. Lufthansa bijvoorbeeld al twee weken geleden.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zojuist terug uit Hong Kong. Retour in KLM business in een 787-9. Niets opmerkelijks te melden ter aanvulling op vorige KLM business ervaringen op 1 dingetje na. Volgens de flight mapping op het scherm vlogen we op de heenweg recht over Kyiv en op de terugweg gezellig over de Krim 🤪. Echtgenote redelijk onder de indruk dat dat zo maar kon, dus ik toch maar even een wifi-pas genomen en op flightradar laten zien dat het echt niet het geval was. Dat mag wel iets nauwkeuriger. Oh, en mocht iemand weten of er nog huisjes geruild kunnenn worden in de lounge (huisje 106 heb ik dubbel nu) let me know.

[ Voor 8% gewijzigd door Apache4u op 25-04-2026 13:35 ]

Dat betekent, stam + t .

• PolarBear
  • Niet online
GPS rond Oekraïne (en andere conflict en oorlogsgebieden) wordt gespoofd en gestoord bij het leven. Niet zo gek dus.

• Apache4u
  • Niet online
PolarBear schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:40:
[...]

GPS rond Oekraïne (en andere conflict en oorlogsgebieden) wordt gespoofd en gestoord bij het leven. Niet zo gek dus.
Wel vreemd dan dat flightradar het wel nauwkeurig aangeeft (net boven noord-turkije) ipv boven Kyiv.

Dat betekent, stam + t .

• japie06
  • Laatst online: 21:33
Als je je telefoon tegen het raam aan houdt, kan je wel eens een GPS signaal krijgen. Dan kan je gewoon op Google Maps zien waar je vliegt.

En met andere app, zoals GPS Status, zie je hoe snel je vliegt en hoe hoog (ongeveer, want GPS hoogte is niet zo precies).

• onigiri
  • Niet online
menzo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:56:
Hebben mensen hier ervaring met een overstap international naar domestic op salt lake city?
Ja, paar weken geleden.
Kwartier wachten op de bagage, paar minuten (de rij voor de amerikanen was langer!) bij immigratie en security. was in 30 min in de terminal.

• menzo
onigiri schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ja, paar weken geleden.
Kwartier wachten op de bagage, paar minuten (de rij voor de amerikanen was langer!) bij immigratie en security. was in 30 min in de terminal.
Oke klinkt veelbelovend. Een 1:45 overstap op SLC neem ik dan wel mee als overweging.

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 13:23

JRR

Apache4u schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:33:
Volgens de flight mapping op het scherm vlogen we op de heenweg recht over Kyiv en op de terugweg gezellig over de Krim 🤪.
Volgens mij is zo’n inflight map een dom ding wat vanaf de positie van het vliegtuig altijd de great circle route aangeeft naar de bestemming. Jij ziet niet de route die de vliegers in de boordcomputer van het vliegtuig geprogrammeerd hebben.

Mijn laatste vlucht van Japan naar Amsterdam zou volgens het scherm nog steeds over Rusland gaan terwijl het toch echt Grote Oceaan - Alaska - Groenland - Atlantische Oceaan werd.

• menzo
JRR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:43:
[...]

Volgens mij is zo’n inflight map een dom ding wat vanaf de positie van het vliegtuig altijd de great circle route aangeeft naar de bestemming. Jij ziet niet de route die de vliegers in de boordcomputer van het vliegtuig geprogrammeerd hebben.

Mijn laatste vlucht van Japan naar Amsterdam zou volgens het scherm nog steeds over Rusland gaan terwijl het tocht echt Grote Oceaan - Alaska - Groenland - Atlantische Oceaan werd.
Op de kaart in het WIFI portal kan je de geplande route zien.

• Grouchy
  • Laatst online: 21:41

Grouchy

meep meep

SLC is fijn. MCT is vaak 1h30 minuten. Bij korte transfers/vertragingen zowat standaard een 'escort', guidance en/of een lift met de auto naar je vliegtuig als je fatsoenlijk FF level hebt.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Niet online
Salt Lake is by far mijn favoriete US airport. Aankomen en overstappen is een fluitje van een cent. Vriendelijke mensen ook. De uitgaande terminal is nieuw en er zitten een paar leuke restaurantjes.

• Radiodurans
[...]
Mijn laatste vlucht van Japan naar Amsterdam zou volgens het scherm nog steeds over Rusland gaan terwijl het toch echt Grote Oceaan - Alaska - Groenland - Atlantische Oceaan werd.
Wonderlijk, paar weken geleden ging het prima zowel heen (over Turkije) als terug (over Beringstraat) van Amsterdam naar Tokyo.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Correct. De gevlogen route (in het verleden dus) is ruwweg accuraat maar het ding gaat uit van de kortste route naar de bestemming en dat is inderdaad de great circle route.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KLM en wifi lijkt alleen maar telkens een groter drama te worden. Vluchten naar de VS gaan vaak via het poolgebied, en de laatste tijd lijkt het wel erger te worden.

Ben je over IJsland gevlogen dan heb je geen internet totdat je over het bewoonde gebied van Canada komt. En om eoa vage reden gaat de hele cabineverlichting vlak voor het landen uit met de vraag voor mensen om raampjes te sluiten, terwijl dat ruim overdag Amerikaanse tijd is.

Kan ik eindelijk het internet gebruiken (werken), gaat alle licht uit. Hoe ver zijn Delta en AF nu met Starlink? Voor mij echt een reden om niet KLM te nemen. Directe vlucht is fijn hoor, maar dit is geen doen zo.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 10:34

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Sorcerer8472 schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:07:
KLM en wifi lijkt alleen maar telkens een groter drama te worden. Vluchten naar de VS gaan vaak via het poolgebied, en de laatste tijd lijkt het wel erger te worden.

Ben je over IJsland gevlogen dan heb je geen internet totdat je over het bewoonde gebied van Canada komt. En om eoa vage reden gaat de hele cabineverlichting vlak voor het landen uit met de vraag voor mensen om raampjes te sluiten, terwijl dat ruim overdag Amerikaanse tijd is.

Kan ik eindelijk het internet gebruiken (werken), gaat alle licht uit. Hoe ver zijn Delta en AF nu met Starlink? Voor mij echt een reden om niet KLM te nemen. Directe vlucht is fijn hoor, maar dit is geen doen zo.
Delta heeft recent een partnership met Amazon Leo aangekondigd die pas in 2028 uitgerold wordt dus zou op Delta niet wachten. Geen idee wat AF voor plannen heeft.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:34
Scott schreef op zondag 26 april 2026 @ 03:17:
[...]

Delta heeft recent een partnership met Amazon Leo aangekondigd die pas in 2028 uitgerold wordt dus zou op Delta niet wachten. Geen idee wat AF voor plannen heeft.
AF heeft een overeenkomst met Starlink. 30% van de vloot zou op dit moment met hun internet uitgerust moeten zijn. https://corporate.airfran...-board-air-france-flights

Ik ben wel benieuwd naar de ramen, waarom die tijdens de landing dicht moeten.

[ Voor 9% gewijzigd door oohh op 26-04-2026 05:28 ]

• Ernste
  • Laatst online: 29-04 20:35
[...]

Afgelopen maanden meerdere keren naar Seattle gevlogen met Delta. Wifi is top, heb gewoon kunnen werken. Boven Canada af en toe een korte hiccup, maar that’s it.

KLM daarentegen…. Vorige week nog terug vanuit SFO, en zo goed als onbruikbaar. Kreeg er 2400baud BBS vibes van 🫠.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

oohh schreef op zondag 26 april 2026 @ 05:25:
[...]

AF heeft een overeenkomst met Starlink. 30% van de vloot zou op dit moment met hun internet uitgerust moeten zijn. https://corporate.airfran...-board-air-france-flights

Ik ben wel benieuwd naar de ramen, waarom die tijdens de landing dicht moeten.
Intussen gaat KLM bezig met Viasat voor binnen Europa.

Met die raampjes ging meer over dat dat een paar uur voor het landen gebeurde, na de laatste maaltijd. Hoewel veel nog dicht was voor het landen hoor.

Bij een Amerikaanse maatschappij laatst meegemaakt dat ze de raampjes ook graag dicht wilden, maar vooral vanwege de temperatuur voor na het deplanen. Echter tijdens het landen was de cabine lekker donker omdat bijna alles al dicht was :+

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Delta is al een stuk beter, en ook goedkoper. Die gebruiken ook intercontinentaal Viasat nu. Helaas heeft intercontinentaal wifi verbeteren geen prioriteit bij KLM zo te zien.

Dus dan maar AF of Delta, iig voor de dagvluchten voor werk.

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik vlieg maandelijks intercontinentaal met KLM richting Zuid Amerika, wifi werkt altijd goed, ik kan nagenoeg de hele reis werken.

Ik vlieg wekelijks binnen Europa, en heb vooral met de A321NEO altijd prima gratis internet.

Bijzonder dat er zo een groot verschil in tevredenheid is over de combi KLM en Wifi. Of ligt dat aan de route die je vliegt?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
KLM en wifi lijkt alleen maar telkens een groter drama te worden.
[...]
Voor mij echt een reden om niet KLM te nemen. Directe vlucht is fijn hoor, maar dit is geen doen zo.
Zou je serieus een overstap dus uren langer onderweg willen zijn (met risico dat de overstap problemen geeft) dan geen internet aan boord?
Krijg vaak het idee dat dit inmiddels een elite clubje wordt en zich om zulke zaken druk maakt. Het grootste gedeelte hier reist zaak zakelijk business class. Als je wat werk moet doen neem je dat toch offline mee. En anders ga je lekker in die ruime stoel zitten/liggen en neemt een moment om te onstpannen voor die paar uur.

• Grouchy
  • Laatst online: 21:41

Grouchy

meep meep

N=1, maar 90% is gewoon aan het doom scrollen, ook in first/business.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:09

Geen stabiele wifi in het poolgebied… Als dit de grote drama’s in je leven zijn heb je het goed voor elkaar.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 14:25

florholvoet

aka F0x.be

Prima keuze om raampjes dicht te doen wanneer het vol daglicht buiten is op een lange vlucht. Voor mij is dat zelfs als ik wil wakker blijven of werken onaangenaam fel.
Daarvoor dienen lampjes dan imho.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jongetje schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:00:
[...]

Zou je serieus een overstap dus uren langer onderweg willen zijn (met risico dat de overstap problemen geeft) dan geen internet aan boord?
Krijg vaak het idee dat dit inmiddels een elite clubje wordt en zich om zulke zaken druk maakt. Het grootste gedeelte hier reist zaak zakelijk business class. Als je wat werk moet doen neem je dat toch offline mee. En anders ga je lekker in die ruime stoel zitten/liggen en neemt een moment om te onstpannen voor die paar uur.
Zoland ik geen PFL ben :P zal ik KLM blijven vliegen maar idd ik heb ook meer dat het internet niet werkt dan wel in een KLM vlucht richting the US. Ik heb er extra voor betaald dus wil ook dat het werkt. Daarvoor vlieg ik juist BC anders had ik ook wel met mijn oogjes dicht tussen het pauper volk kunnen zitten. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

M.b.t. wifi aan boord. Ik reis zakelijk zo’n 2 a 3 keer per maand binnen de EU, dus het zijn nooit hele lange vluchten. En meestal in een 737, dus ook krap op elkaar. De aard van mijn werkzaamheden laten het (gelukkig) ook niet toe dat ik aan boord kan werken ivm zeer vertrouwelijke informatie. Maar al zou je werk niet als zodanig zijn gekwalificeerd, het lijkt mij toch ook geen fijn idee dat de persoon naast en achter jou kan meelezen (uiteraard alleen relevant voor narrow bodies)?

What's a cube to you?

• Radiodurans
Privacy scherm op m’n laptop helpt best goed. Is helaas niet voldoende voor de krappe stoeltjes van een economy vlucht, dan kan de buurman/vrouw meekijken. Ik doe in het vliegtuig geen of maar zeer beperkt privacy gevoelig werk dus dan is het voldoende, ik vind het sowieso niet fijn als iedereen makkelijk kan meekijken.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• PWM
  • Niet online
Ik zit natuurlijk ook wel eens een uurtje mail weg te werken. Maar vliegen is voor mij gewoon tijd om eens lekker te liggen en wat films/serie te kijken. Zo vaak lukt dat niet ongestoord.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

Lange tijd niet gedaan, maar vroeger kon ik offline mijn email inzien en beantwoorden, en dan weer online alles versturen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

mitalp schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:51:
Ik vlieg maandelijks intercontinentaal met KLM richting Zuid Amerika, wifi werkt altijd goed, ik kan nagenoeg de hele reis werken.

Ik vlieg wekelijks binnen Europa, en heb vooral met de A321NEO altijd prima gratis internet.

Bijzonder dat er zo een groot verschil in tevredenheid is over de combi KLM en Wifi. Of ligt dat aan de route die je vliegt?
Richting Zuid Amerika werkt het tot nu toe inderdaad wel bijna altijd goed idd. Het probleem is dat alle vluchten richting de westkust van de VS over de poolcirkel vliegen.

Een groot deel van het werk kan helaas niet offline. Dus als je regelmatig die kant op moet én werk moet afkrijgen is het vervelend omdat het echt de perfecte plek is om te werken eigenlijk. Geen business class en geen vakantie.

En nog over lampjes uit: de hele cabineverlichting gaat de laatste paar uur van een dagvlucht uit, ook als die om 18u landt. Pas op dat moment werd aan mensen gevraagd om de raampjes te sluiten. Ik snap de logica niet om dat op dat moment te doen :?

Na 2-3 uur film/serie kijken ben ik daar wel klaar mee btw, bingen is niet aan mij besteed helaas. Slapen op dagvluchten ook niet.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

franssie schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:02:
Lange tijd niet gedaan, maar vroeger kon ik offline mijn email inzien en beantwoorden, en dan weer online alles versturen.
Yes, idd. Kwam er alleen deze keer achter dat de Gmail client de helft van mijn mail niet gecached had dus kon maar de helft van m'n inbox op m'n telefoon afhandelen, en die was al vrij leeg. Volgende keer toch wat meer rekening houden met internetloze vlucht en mails lekker ongeopend laten vantevoren ;)

En misschien toch weer aan de oldskool imap :p

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

Sorcerer8472 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:10:
[...]

Yes, idd. Kwam er alleen deze keer achter dat de Gmail client de helft van mijn mail niet gecached had dus kon maar de helft van m'n inbox op m'n telefoon afhandelen, en die was al vrij leeg. Volgende keer toch wat meer rekening houden met internetloze vlucht en mails lekker ongeopend laten vantevoren ;)

En misschien toch weer aan de oldskool imap :p
Herinner me nu ook dat bijlagen niet altijd meekwamen, zeker met de trend van nu ook die op de server te laten staan ipv echte bijlage.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Xandrios
Ik vloog vroeg vanuit DUS deze week, en had een random hotel geboekt. Eerste de beste bekende keten hotel voor een redelijke prijs 100 meter van hauptbahnhof. Goede prijs, simpel hotel, maar meer is ook niet nodig voor een snelle overnachting.

Onderweg naar DUS dat hotel op de routeplanner..en damn. Extreem lage review score, en de reviews de afgelopen paar maanden - achter elkaar - foto's, videos en posts van bedbugs, bebloede bedden, etc. Dat zo'n hotel toegestaan wordt om te blijven opereren..

Uur voor aankomst Holiday Inn bij het vliegveld geboekt. Goede score, simpel maar prima hotel, 18K punten. Maar ik had geluk dat ik het op tijd zag, en dat er last minute beschikbaarheid was voor een alternatief.

Les voor de volgende keer: Ook al is een hotel onderdeel van een van de bekende hotel ketens...dat geeft geen garanties.
Tylen schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:23:
[...]

Zoland ik geen PFL ben :P zal ik KLM blijven vliegen
Gewoon uit interesse, maaruhm...waarom ben je loyaal aan KLM voor de PFL status, als je daarna van plan bent om er geen gebruik van te maken? Dan heeft die status toch ook geen waarde?

• PWM
  • Niet online
Vandaag even lekker een half uurtje staan posten op de spotterplaats van Madeira. Niet teleurgesteld, 2 van de 3 hadden een go-around :p Blijft, behalve een waanzinnig eiland, een leuke plek om even met de kinderen te hangen.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 07:45
Heb een vlucht staan met UA's "vernieuwde" BC. Heb de optie om $600 (of $500, weet ik ff niet meer) te lappen voor de grotere stoelen. Zou puur voor de "ervaring zijn" maar ziet imho niet uit uit alsof dat het waard is?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Xandrios
Dit gaat om domestic? Dan hebben we het over First op een 737/A32x en niet BC waarschijnlijk?

Als het écht om BC gaat, dan is het een B777 oid op een transcon wellicht. In dat geval zou het mogelijk wél de moeite waard zijn. Voor domestic first op een shorthaul vliegtuig zal het verschil tussen nieuw en oud vrij minimaal zijn waarschijnlijk.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:56:
Dit gaat om domestic? Dan hebben we het over First op een 737/A32x en niet BC waarschijnlijk?

Als het écht om BC gaat, dan is het een B777 oid op een transcon wellicht. In dat geval zou het mogelijk wél de moeite waard zijn. Voor domestic first op een shorthaul vliegtuig zal het verschil tussen nieuw en oud vrij minimaal zijn waarschijnlijk.
De nieuwe vliegt alleen op Singapore en Heathrow vanuit San Francisco. Denk dat het hoe dan ook gaaf is: https://thepointsguy.com/...elevated-polaris-studios/

United rolt blijkbaar ook Starlink uit zie ik hier trouwens :p

• Chief
Het betreft UA's"vernieuwde" Polaris product, niet hun domestic "First" product. Ik woon/werk in SG en vlieg regelmatig tussen SG en US :).
Misschien gewoon lappen en 1A kiezen. Het is alleen voor groter scherm en aangezien ik in m'n eentje reis is meer ruimte niet echt nodig. Lust ook geen kaviaar :D

[ Voor 26% gewijzigd door Chief op 30-04-2026 03:35 ]

• CyBeR
  • Niet online
Chief schreef op donderdag 30 april 2026 @ 03:32:
aangezien ik in m'n eentje reis is meer ruimte niet echt nodig.
:? je zit sowieso altijd alleen in zo'n stoel dus waarom zou je wel meer ruimte willen als je niet alleen was?

Ik zou zelfs in business stoelen, vooral bij het plat gaan, graag nog wat meer ruimte hebben want ik vind ze bij het slapen altijd nog wel wat aan de krappe kant. Die 1e rij (en rij 9) lijkt daarin redelijk te voorzien. Tenzij jij héél klein bent lijkt me dat redelijk universeel dat meer ruimte is meer beter.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 30-04-2026 03:48 ]

• Chief
En dit is waar UA nieuw truukje heeft verzonnen. In meeste vliegtuigen heeft bulkrij meer ruimte, bv grotere footwell. Wat UA nu doet: hun 1e rij in iedere BC compartiment is "Polaris Studio" vs the de standaard Polaris business class en vragen daar $599 voor. 1 vd "features" voor de Studio is "There's also a buddy seat you can use to dine with a companion"

• CyBeR
  • Niet online
Ja dat zag ik maar dat is dan weer niet iets waar ik $600 voor zou neerleggen :P Hoewel 't natuurlijk wel maar $300 per persoon is voor dat uurtje of wat dat het duurt om te eten.

• Chief
Yea, dacht aan hetzelfde. Hun oude product was niet al te best (al is de sundea wel cool) dus vloog meestal ANA, heel soms SQ maar die zijn echt duur.

Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2