Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste
Acties:

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:15
_--[]--__ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:52:
@Xandrios Dat zou inderdaad verklaren waarom ik afgelopen jaar twee keer een businessclass ticket naar de VS heb kunnen boeken voor een prijs die op moment van boeken veel lager lag dan het premium comfort ticket voor dezelfde vlucht. Onverwachte uitkomst van een (wellicht ai) algoritme.
Je hebt ook nog een mechanisme dat sommige bedrijven bepaalde klassen verbieden voor bepaalde vluchten. Als genoeg bedrijven dat doen krijg je soms de situatie dat de business class goedkoper is dan de klasse eronder.

In het vakantieseizoen zie je vaak dat Economy duur is en Premium Economy dezelfde prijs is. Simpelweg omdat de meeste toeristen niet eens kijken naar de hogere klasse, maar tijdens de vakanties zijn er minder zakenreizen dus goedkopere Premium Economy en Business Class.

Het is allemaal heel ondoorzichtig maar het is bij het zoeken altijd de moeite waard om even te kijken wat de andere klassen kosten.

• becopol
Edit: ik kijk niet goed

[ Voor 97% gewijzigd door becopol op 29-11-2025 18:57 ]

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Met Flying Blue status zilver wil ik bij Air Europa een "lite" economy ticket boeken. Met zilver mag je "gratis" een extra ruimbagage meenenemn. Heeft iemand hier ervaring met wanneer die koffer er bij komt? Bij het boeken staat in grote rode letters dat het zonder checked bagage is". Ik sta ondertussen een uur in de wacht bij Air Europa, misschien hier ervaringsdeskundigen.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik vermoed gewoon bij check-in, adhv je status.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 15:38

florholvoet

aka F0x.be

Running_Cow schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:34:
Met Flying Blue status zilver wil ik bij Air Europa een "lite" economy ticket boeken. Met zilver mag je "gratis" een extra ruimbagage meenenemn. Heeft iemand hier ervaring met wanneer die koffer er bij komt? Bij het boeken staat in grote rode letters dat het zonder checked bagage is". Ik sta ondertussen een uur in de wacht bij Air Europa, misschien hier ervaringsdeskundigen.
Als je voor dit soort dingen naar helpdesks gaat bellen, dan ga je nog vééél wachtmuziekjes moeten luisteren. Dit soort dingen kan je gewoon vinden via Google door te zoeken op "Skyteam Silver benefits".

Bij Skyteam is er geen uitzondering voor Economy Lite tickets, dus je krijgt gewoon 1 koffer van 23kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqNAbondjmkeOlPs3IPUZ-8jV1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XLhQzejRHzAnSSs9LjU7sXg.png?f=fotoalbum_large

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• becopol
Je koopt een ticket zonder bagage dus het is logisch dat daar staat dat je geen bagage krijgt. Op basis van je status krijg je één stuk bagage en die wordt dus later toegevoegd.

Waar je in zijn algemeenheid wel op moet letten of het ticket toelaat dat er bagage wordt toegevoegd. Bij sommige Amerikaanse maatschappijen betekent zo'n light-ticket dat je helemaal geen bagage kunt toevoegen ongeacht status of bijbetaling. Bij mijn weten is dit echter niet zo voor Skyteam-vluchten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zover ik weet is alleen AeroMexico bij Basic tickets (fare class V) met SkyTeam Elite status (dus zilver) daar een uitzondering op, en krijg je verder altijd netjes 1 extra stuks bagage tov je ticket.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:25
Ik vlieg donderdag met KLM terug vanuit Bangkok met alleen handbagage, weet iemand of je, als je online hebt ingechekt en een digitale boardingpass hebt ook direct kan doorlopen naar paspoort/security of moet je toch nog een papieren boardingpass ophalen?

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:20
ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:16:
Ik vlieg donderdag met KLM terug vanuit Bangkok met alleen handbagage, weet iemand of je, als je online hebt ingechekt en een digitale boardingpass hebt ook direct kan doorlopen naar paspoort/security of moet je toch nog een papieren boardingpass ophalen?
Meestal moet je bij de gate dan alsnog je paspoort laten scannen bij de balie.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Nope, niet nodig om een papieren boardingpass op tehalen, je kan direct doorlopen. Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).

We missen elkaar overigens net - vlieg op woensdagochtend lokale tijd terug van BKK naar AMS

[ Voor 25% gewijzigd door Mvd1981 op 01-12-2025 12:01 ]

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Nee ik doe dit altijd. Boarding pass in de wallet laden en je staat in de meeste gevallen binnen een half uur bij de gate.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mvd1981 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:57:
[...]
Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).
Lijkt me meer een kwestie van afmelden ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ramrodwillem
[quote]Freee!! schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:16:

Ok goed om te weten dat dat kan scheelt weer een uur😊

[ Voor 22% gewijzigd door ramrodwillem op 01-12-2025 12:47 ]

• ramrodwillem
Mvd1981 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:57:
[...]

Nope, niet nodig om een papieren boardingpass op tehalen, je kan direct doorlopen. Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).

Hoe zo ik ga het land toch uit, dacht dat het alleen bij binnenkomst was...?
Trouwens nu €1695 enkele reis voor premium comfort, ze zijn echt doorgesnoven.

[ Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 01-12-2025 13:18 ]

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:49:
[...]

Trouwens nu €1695 enkele reis voor premium comfort, ze zijn echt doorgesnoven.
Ja sorry, verkeerd gelezen - afgelopen weekend de go-live van een S/4HANA implementatie op de fabriek in Bangkok gedaan, was bijna 72 uur lang op... Terugreis is inderdaad net zo eenvoudig, je kan gewoon direct doorlopen, voorbij de check-in balies.

• PWM
  • Niet online
Collega van me is zowel heen als terug naar BKK van de week geupgrade naar business met KLM. Het kan dus echt :p

Ik zit nu in SAS vlucht. Alle Skyprio voordelen gingen in 1x goed. Ook daar progressie.

10 vluchten in de komende 7 dagen. Zag het daarna wel spuugzat zijn :p Maar daarna vakantie. Met het vliegtuig :+

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:57:
Collega van me is zowel heen als terug naar BKK van de week geupgrade naar business met KLM. Het kan dus echt :p
Die heeft meteen tien loterijloten gekocht?
Ik zit nu in SAS vlucht. Alle Skyprio voordelen gingen in 1x goed. Ook daar progressie.
Ik heb vernomen dat inmiddels het crediteren van SAS EuroBusiness naar FB ook correct gaat. (Crediteerde eerst als premium economy.)

• PWM
  • Niet online
Hij is wel Platinum, dat zal schelen. Maar volgens mij is de halve wereld inmiddels Plat.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:27
PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:26:
Hij is wel Platinum, dat zal schelen. Maar volgens mij is de halve wereld inmiddels Plat.
Toevallig net op FT gelezen:
30000 Dutch platinum numbers, just to give a perspective on how “exclusive” they want to keep this status. (The numbers of 14000 PfL in the Netherlands in total and 1800 new ones this year were shared at the last PfL event in September).
Wat hoger dan verwacht is trouwens. Ben benieuwd hoeveel Gold members dan in NL zijn.

• PWM
  • Niet online
Yakumos schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:44:
[...]

Toevallig net op FT gelezen:

[...]

Wat hoger dan verwacht is trouwens. Ben benieuwd hoeveel Gold members dan in NL zijn.
Die 14.000 valt dan wel weer mee. Menig PFL is geen (echt) actief vlieger meer. Meestal is er max 1 aan boord van een vlucht. Die 30k Platinum is wel echt veel, aangezien die wel nog echt actief zijn.

Ze hebben het echt veel te makkelijk gemaakt. De meer beperkte surplus zal wel iets helpen, maar de aantallen zullen toch nog groeien. Aan de andere kant, zo ongelooflijk veel voordeel heeft Plat niet tov Gold.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:52:
[...]
<> Menig PFL is geen (echt) actief vlieger meer. Meestal is er max 1 aan boord van een vlucht.<>
In mijn N=4 waarneming denk ik dat dat klopt, Die ik ken hebben (net zoals jij?) in vliegtuigen gewoond maar zijn nu commissaris etc, vliegen nog wel wat rond maar niet heel veel meer.
Wel fijn om die in je reisgenootschap te hebben bij problemen, want toch een keer via de platinum lijn dingen kunnen regelen die anders lastig waren (vlucht wijzigen en waarschijnlijk een IPB'r uit BC kunnen gooien omdat die stoel niet beschikbaar was)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yakumos
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:19:
[...]

In mijn N=4 waarneming denk ik dat dat klopt, Die ik ken hebben (net zoals jij?) in vliegtuigen gewoond maar zijn nu commissaris etc, vliegen nog wel wat rond maar niet heel veel meer.
Wel fijn om die in je reisgenootschap te hebben bij problemen, want toch een keer via de platinum lijn dingen kunnen regelen die anders lastig waren (vlucht wijzigen en waarschijnlijk een IPB'r uit BC kunnen gooien omdat die stoel niet beschikbaar was)
IPB'er bumpen voor iemand met status? bij KLM? 8)7

I guess miracles do happen..

• CyBeR
  • Niet online
Yakumos schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:44:
[...]
Minder, gok ik, omdat de XP-range waarin je gold bent veel kleiner is dan platinum. Voor gold moet je tussen de 180 en 300 XP hebben (dus een range van 120 XP), voor platinum tussen de 300 en 900 oftewel 600 XP. Dat is er van uitgaande dat Ultimate (> 900) niet meegeteld worden want vroeger was dat "platinum ultimate". En dan hebben we 't nog niet gehad over plats die meer dan 900 XP hebben maar waarvan er niet genoeg UXP zijn.

M.a.w. het is weliswaar makkelijker om gold te halen dan platinum, maar als je gold eenmaal voorbij bent duurt het heel lang voor je bij de volgende stap bent.

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ik ben nog steeds erg veel op pad, maar wil 2026 gaan afbouwen. Vooral 5 retourjes intra-europe in 2 weken hakt er in (ondanks dat ik er ook nog veel plezier in heb). Maar uiteindelijk komen de meeste XP's van de paar business retours die je maakt. Ik kan 10x op en neer in Europa, maar 1x Miami via Parijs levert meer op.

Sinds ik PFL ben, is de aandacht van crew wel door het dak gegaan. Dat is ook wel een indicatie dat er niet veel op 1 vlucht zitten. Ik krijg nu bij avondvluchten ook in EC (waar ik natuurlijk zit intra-europe), pre-departure een biertje in mijn handen geduwd. Dat zie ik verder zelden gebeuren. Overigens kost dat biertje hen natuurlijk 80 cent :p

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Is ergens een log van een vlucht terug te vinden? Heb net BHX-DUS gedaan (wat een aanfluiting is de Aspire lounge op BHX overigens) en naar mijn gevoel hebben we heel laag gevlogen tijdens cruise vanaf halverwege en leek het alsof het vermogen plots wegviel. Maar kan het natuurlijk mis hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 01-12-2025 22:10 ]

The best is yet to come

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:10:
Is ergens een log van een vlucht terug te vinden? Heb net BHX-DUS gedaan (wat een aanfluiting is de Aspire lounge op BHX overigens) en naar mijn gevoel hebben we heel laag gevlogen tijdens cruise vanaf halverwege en leek het alsof het vermogen plots wegviel. Maar kan het natuurlijk mis hebben.
Kan via flightradar24.
Ochtend vlucht van vandaag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drMvJ23abD5g8pYSWiIiHQssXTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWDNHQR7h3XHZDDZIurYU9eh.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:10:
Ja dat is wel terug te vinden. Je kan hier vluchtnummer en datum delen of vragen of iemand je dat via DM kan laten inzien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dean Martin
  • Niet online
geenstijl schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:15:
[...]
Kan via flightradar24.
Ochtend vlucht van vandaag?
[Afbeelding]
Thanks, nee avondvlucht.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:14:
[...]

Ja dat is wel terug te vinden. Je kan hier vluchtnummer en datum delen of vragen of iemand je dat via DM kan laten inzien.
Graag! 1/12 EW9337 BHX 19:55
Op Flightradar zie ik niks geks.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 01-12-2025 23:38 ]

The best is yet to come

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:37:
[...]

Graag! 1/12 EW9337 BHX 19:55
Op Flightradar zie ik niks geks.
lijkt deze?
https://www.flightaware.c.../20251201/2013Z/EGBB/EDDL

Ik zie ook niets vreemds. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgVeA8jvIODpwYzI9M2UhX9daMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xfpb899tvFvLQ1LeQOhHiGlJ.png?f=fotoalbum_large

Wellicht einde vlucht wat lager ivm weer oid.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Andere weergave: https://globe.adsbexchang...5-12-01&leg=5&trackLabels

Zo te zien werd de daling ingezet vanaf Rotterdam ongeveer. Ook de snelheid daalde niet veel later, en dat kan aanvoelen als het wegvallen van vermogen. Ziet er vrij normaal uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 02-12-2025 00:09 ]

• Yakumos
PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:34:
[...]

Ik ben nog steeds erg veel op pad, maar wil 2026 gaan afbouwen. Vooral 5 retourjes intra-europe in 2 weken hakt er in (ondanks dat ik er ook nog veel plezier in heb). Maar uiteindelijk komen de meeste XP's van de paar business retours die je maakt. Ik kan 10x op en neer in Europa, maar 1x Miami via Parijs levert meer op.

Sinds ik PFL ben, is de aandacht van crew wel door het dak gegaan. Dat is ook wel een indicatie dat er niet veel op 1 vlucht zitten. Ik krijg nu bij avondvluchten ook in EC (waar ik natuurlijk zit intra-europe), pre-departure een biertje in mijn handen geduwd. Dat zie ik verder zelden gebeuren. Overigens kost dat biertje hen natuurlijk 80 cent :p
10x Europa in Economy of 2x intercontinentaal in business met overstap in Parijs is wel een flink verschil ja :P .

Maar denk dat je wel een goed punt hebt, al helemaal nu je niet meer de XP kan meenemen naar volgende jaren zoals vroeger denk ik dat er veel managers zijn die paar jaar ontiegelijk veel gevlogen hebben om daarna na een promotie een flinke stap terug te maken, maar in de tussentijd genoeg XP voor PFL vergaard hadden. Helaas zelf net in dat stadium gekomen toen KLM de nieuwe regels aankondigde en nu dus elk jaar over de carry over limit ga zijn, maar tegelijkertijd Ultimate niet ga halen (en nut van betalen om het te halen ook niet in zie).

Vind om eerlijk te zijn het fijn te horen dat PFL nog iets doet in elk geval, want PL in KLM is 3x niks waard. Vlieg binnenkort weer eens AF, ben benieuwd - is alweer een jaar geleden maar toen kwam de purser toch wel elke keer langs. Niet bijzonder interessant (halverwege een 14 uur durende vlucht heb ik niet veel meer van je nodig nee) maar het verschil was wel merkbaar.

• Dean Martin
  • Niet online
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:51:
[...]

lijkt deze?
https://www.flightaware.c.../20251201/2013Z/EGBB/EDDL

Ik zie ook niets vreemds. [Afbeelding]

Wellicht einde vlucht wat lager ivm weer oid.
Zr40 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:07:
Andere weergave: https://globe.adsbexchang...5-12-01&leg=5&trackLabels

Zo te zien werd de daling ingezet vanaf Rotterdam ongeveer. Ook de snelheid daalde niet veel later, en dat kan aanvoelen als het wegvallen van vermogen. Ziet er vrij normaal uit :)
Thanks, dan heeft het aan mij gelegen.
Ik zat ook op ochtendvlucht heen, dus was al wat uurtjes wakker ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 02-12-2025 07:31 ]

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2