Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 279 280 Laatste
Acties:

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:24
xileS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Happy camping :+.

Zonder dollen, is met kids prima om even te zitten en te drinken denk ik.
Ja, dat dus. De pubers waren tevreden want hapje en drankje en oplaadpunt. De vrouw iets minder (de bekende harde banken), maar toch niet erg genoeg om 2x 45 euro te betalen :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 05:08:
Voor het eerst met mijn partner KLM World Business Class in de Boeing 787-9 gevlogen en hadden voor stoelen 5D & 5G gekozen. Ik had verwacht beter te kunnen slapen, maar ik voelde/hoorde echt elke voetstap.

Wellicht 7D & 7G een betere keuze voor de terugweg? Wellicht dat we dan minder last hebben van zware voetstappen van mensen die naar het toilet gaan. En rij 8 zit denk ik weer te dichtbij keuken van de crew?

Hoe is jullie ervaring hiermee?
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb gehouden wanneer het erger of minder is. Aan de raamkant voel je het iig ook goed, ondanks dat je daar minder speling in de vloer zou verwachten, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.

Beste manier om te slapen is een playlist die je vooraf hebt samengesteld met rustige muziek, via noise cancelling oortjes waarmee je kunt slapen (voldoende accu en goede noise cancelling). Evt. kun je nog wat noise toevoegen (iPhone heeft daar trouwens standaard ondersteuning voorbij accessibility options). Dat je het ook voelt ben ik iig snel aan gewend :)

Dat KLM de cabine telkens naar standje tropisch verwarmt vind ik een groter probleem bij het slapen, zeker bij gebrek aan individuele air nozzles.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.nu.nl/opmerke...de-gordel-om-te-doen.html

TLDR kut kind wil gordel niet om doen, vlucht terug naar gate en crew out of time. Dus vlucht gecanceld

Sorry Nee geen sorry. Het spijt mij niet. Maar hoe waardeloos ben je dan als ouder.....Ik hoop dat ze elke cent op het kut kind en dus de ouders verhalen...

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 10-08-2026 13:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb gehouden wanneer het erger of minder is. Aan de raamkant voel je het iig ook goed, ondanks dat je daar minder speling in de vloer zou verwachten, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.

Beste manier om te slapen is een playlist die je vooraf hebt samengesteld met rustige muziek, via noise cancelling oortjes waarmee je kunt slapen (voldoende accu en goede noise cancelling). Evt. kun je nog wat noise toevoegen (iPhone heeft daar trouwens standaard ondersteuning voorbij accessibility options). Dat je het ook voelt ben ik iig snel aan gewend :)

Dat KLM de cabine telkens naar standje tropisch verwarmt vind ik een groter probleem bij het slapen, zeker bij gebrek aan individuele air nozzles.
Oh, apart, ik ben best gevoelig voor warmte maar vind het bij KLM eigenlijk wel meevallen (richting Azië in elk geval). Lufthansa's 747-8 was echt absurd warm, ik was blij dat ik een usb-waaier bij had.

Daar had ik overigens ook erg veel last van de crew die bijna marcherend langs leek te lopen... Bij KLM voel ik het ook wel maar NC in-ears in combinatie met de koptelefoon helpt flink. Ook tegen snurkers overigens :(

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb
Of gewoon ouderwetse slaap oordopjes.

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:25
Ik hoor wisselende verhalen, maar heb ik met mijn FB plat ook klm lounge toegang bij een transavia vlucht? Ik heb wel mijn FB nummer gekoppeld aan de boeking.

Edit; Hij heeft wel een KLxxxx nummer naast een HVxxxx vluchtnummer

[ Voor 17% gewijzigd door thechib12 op 10-08-2026 13:43 ]

• finsdefis
  • Niet online
thechib12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:30:
Ik hoor wisselende verhalen, maar heb ik met mijn FB plat ook klm lounge toegang bij een transavia vlucht? Ik heb wel mijn FB nummer gekoppeld aan de boeking.
In principe niet, want Transavia is geen Skyteam. In Frankrijk hebben ze overigens wel iets nieuws toegevoegd op sommige vliegvelden iirc, dat zal wel op de Transavia-pagina op flyingblue.com staan.

[ Voor 19% gewijzigd door finsdefis op 10-08-2026 13:37 ]

• finsdefis
  • Niet online
jack zomer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:12:
https://www.nu.nl/opmerke...de-gordel-om-te-doen.html

TLDR kut kind wil gordel niet om doen, vlucht terug naar gate en crew out of time. Dus vlucht gecanceld

Sorry Nee geen sorry. Het spijt mij niet. Maar hoe waardeloos ben je dan als ouder.....Ik hoop dat ze elke cent op het kut kind en dus de ouders verhalen...
Mooi ragebait artikel ja. Mijn bloed gaat al koken als ik eraan denk in dat vliegtuig te zitten.

Heb ook bijna zoiets gehad tijdens een Lufthansa-vlucht. Tijdens het taxiën liet een ouder gewoon het kind z'n riem losmaken en door de gang lopen.

Volwassenen kunnen er ook wat van. Gister stonden er ook 2 op in een Embraer toen we net de landingsbaan af waren en naar de bus gates reden (AMS). Gelukkig greep de KL-crew direct en duidelijk in. Maar deze meneertjes waren wel als eerste naar voren aan het stormen vanuit rij ~10 en 20 tijdens het uitstappen. Leuk om ze vervolgens als laatste uit dezelfde bus te zien stappen bij de bus gates.

[ Voor 21% gewijzigd door finsdefis op 10-08-2026 13:42 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

mrsar

waar een sar is,is een wodka

thechib12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:30:

Edit; Hij heeft wel een KLxxxx nummer naast een HVxxxx vluchtnummer
Als je een KL vlucht heb met aansluitend een hv vlucht dan wel weet ik uit ervaring.

alleen hv meestal niet

vind wel voor TO het volgende voor plat en ultimate members:

Available from March 29, 2026, at airport lounges in Nice (NCE), Marseille (MRS), Toulouse (TLS) and Montpellier (MPL). Starting Spring 2026, also available at the new Transavia lounge in Orly (ORY) for domestic France (TO) flights.

Earn Miles with our partners | Flying Blue

[ Voor 32% gewijzigd door mrsar op 10-08-2026 13:58 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

Hmm, plat liggen helpt er ook niet bij aangezien ik met mijn hoofd dichter bij vloer lig. Had heletijd het gevoel dat een olifant voorbij liep. ANC helpt ook maar beperkt, aangezien je het gewoon voelt. Vrouwtje had zelfs sleepbuds A30 van Soundcore (heeft ze in vliegtuig laten liggen met klm huisje en andere spullen in een tasje :') ) in, specifiek voor slapen bedoelt. Ook daarmee heeft ze niet heel goed kunnen slapen. Alsnog beter dan Economy natuurlijk.

Iets minder plat liggen helpt misschien al een beetje. En ik dacht misschien voor de plekken 7D&7G te kiezen bij terugweg, zodat er minder mensen achter mij naar het toilet gaan.
Ik kwam er ook pas halverwege ofzo achter, maar ik zag volgens mij wel gewoon individuele nozzles? Iig ik had ze uiteindelijk open gezet, scheelde ook een stuk. Ik heb het ook graag niet al te warm..

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:00

florholvoet

aka F0x.be

Niet alle KLM vluchten zijn gelijk. Cabine configuratie en type toestel bepalen of er al dan niet nozzles zijn.

De temperatuur hangt af van de ingestelde temperatuur door de crew, al zouden ze hier in principe de airline guidelines moeten volgen. En hoe je die temperatuur beleeft hangt dan weer af van je zitplaats en de luchtvochtigheid (B787 en A350 bieden een iets comfortabeler klimaat).

Tenslotte is het vooraan de tube van nature ook doorgaans warmer dan achteraan, doordat warme lucht stijgt en vliegtuigen een licht positieve angle of attack hanteren in cruise. Cabine separatie met gordijnen en zone-regeling voorkomt dit niet altijd.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:15
florholvoet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:28:
Niet alle KLM vluchten zijn gelijk. Cabine configuratie en type toestel bepalen of er al dan niet nozzles zijn.

De temperatuur hangt af van de ingestelde temperatuur door de crew, al zouden ze hier in principe de airline guidelines moeten volgen. En hoe je die temperatuur beleeft hangt dan weer af van je zitplaats en de luchtvochtigheid (B787 en A350 bieden een iets comfortabeler klimaat).

Tenslotte is het vooraan de tube van nature ook doorgaans warmer dan achteraan, doordat warme lucht stijgt en vliegtuigen een licht positieve angle of attack hanteren in cruise. Cabine separatie met gordijnen en zone-regeling voorkomt dit niet altijd.
Dat laatste lijkt me wel een beetje sterk haha. In de cruise is de pitch slechts enkele graden. Daarnaast heeft elke widebody tegenwoordig meerdere control zones. Bovendien zit voorin meestal de business class, oftewel minder kacheltjes van 100W die de ruimte verwarmen. Het zal er dus uiteindelijk eerder frisser zijn dan warmer.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet ze meegeven, ze hebben het mooi verpakt:

https://nieuws.klm.com/kl...welkom-in-grand-cafe-klm/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zeker mooi verpakt. Eerst de service vwb eten compleet wegsaneren (ik heb ooit hier wel eens geschreven dat ik Transavia service beter vond, liever een paar euro betalen voor een tapas plankje dan een klef iets met een soort kaas)
Zelf nog niet met de nieuwe Neo gevlogen, ooit wel eens met AF in een 320 oid en die was wel stil, maar die had ook nog iets van beenruimte.
Dat ze zich met deze bezuiniging nog steeds als full service carrier zien, ach, ik laat ze maar in de waan :P

EDIT: Het handelsblad weet het ook wel mooi te verwoorden :+
Maar het sluit ook bij een andere trend in de luchtvaartsector aan: het ‘ontbundelen’ van tickets, comfort en gemak. Diensten die tot pakweg een decennium geleden nog vanzelfsprekend inbegrepen waren bij de ticketprijs, moeten tegenwoordig los aangeschaft worden: koffers, maaltijden en een stoelkeuze bijvoorbeeld. Die ontwikkeling begon met de opkomst van budgetmaatschappijen. Inmiddels is het ook gebruikelijk bij wat voorheen wel ‘full-service carriers’ werden genoemd – maatschappijen als KLM, British Airways en Airfrance.

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 10-08-2026 17:13 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:24

Daniel

Kapitein NCC-1701
OK the plot thickens. KLM chat claimt dat je bij een upgrade van reisklasse alleen de verhoogde bagagevrijstelling krijgt als je ook de terugweg upgrade. Wat niet kan bij een lastminute upgrade. Deze uitleg van 'segment' heb ik echt nog nooit gehoord en is volgens mij compleet verzonnen. Dit nadat men eerste claimde dat het mogelijk is te upgraden naar business zónder bagagevrijstelling (die tickets bestaan niet). Alleen als je aan boord upgrade geldt dat uiteraard niet.

Gaat om deze passage uit https://www.klm.nl/information/legal/extra-options/upgrades
Als uw reis één vluchtsegment heeft, gelden de bagageregels voor ruim- en handbagage van de nieuwe reisklasse.
  • Wanneer uw reis uit twee of meer vluchtsegmenten bestaat, gelden de ruim- en handbagageregels van de nieuwe reisklasse slechts wanneer de Upgrade gekocht is voor het langste vluchtsegment. (Dit aanbod is niet geldig als de Upgrade aan boord is aangeschaft.)
  • Als de reis bestaat uit twee equivalente vluchtsegmenten (twee middellangeafstandsvluchten of twee langeafstandsvluchten), dan gelden de meest gunstige ruim- en handbagageregels voor de klant.[/q]
KLM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuwU-AZv1ezjqkni40iRd9ERDJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxt3KFgyddbeRUH1XJwtQiB1.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij ben ik tegen een bug bij KLM aangelopen waarbij de bagageregels van een upgrade niet goed toegepast worden als er al eerder extra bagage is gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 10-08-2026 15:59 ]

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:57
Daniel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:55:
OK the plot thickens. KLM chat claimt dat je bij een upgrade van reisklasse alleen de verhoogde bagagevrijstelling krijgt als je ook de terugweg upgrade.
Dit lijkt mij inderdaad ook heel sterk. Afgelopen jaar 2x (beide vanaf AMS naar USA) geupgrade naar Business en beide keren gewoon hogere baggage limiet gekregen. De eerste x stond het in de app wel dat we 32kg mochten maar bij het inchecken gaf ze aan dat we maar 23kg zouden mogen. Ik liet mijn app zien waar toch echt 32kg stond, ze deed even belletje naar leidinggevende en die zei: Als in de app 32kg staat dan mag je dit gewoon inchecken.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ja het is echt nonsens natuurlijk. Maakt op zich ook niet uit, ik neem maar 1 koffer mee en die is al betaald (en krijg ik niet terug ook). Da's mijn eigen fout maar ik kan er slecht tegen als er gewoon dingen worden verzonnen in plaatst van toe te geven dat er ergens iets fout gaat.

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:23
Daniel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:55:
OK the plot thickens. KLM chat claimt dat je bij een upgrade van reisklasse alleen de verhoogde bagagevrijstelling krijgt als je ook de terugweg upgrade. Wat niet kan bij een lastminute upgrade. Deze uitleg van 'segment' heb ik echt nog nooit gehoord en is volgens mij compleet verzonnen. Dit nadat men eerste claimde dat het mogelijk is te upgraden naar business zónder bagagevrijstelling (die tickets bestaan niet). Alleen als je aan boord upgrade geldt dat uiteraard niet.

Gaat om deze passage uit https://www.klm.nl/information/legal/extra-options/upgrades

[...]

KLM:

[Afbeelding]

Volgens mij ben ik tegen een bug bij KLM aangelopen waarbij de bagageregels van een upgrade niet goed toegepast worden als er al eerder extra bagage is gekocht.
Sinds KLM de tickets niet meer opnieuw uitgeeft bij het vooraf upgraden blijft de oorspronkelijke hoeveelheid koffers zichtbaar. Als je bij de incheckbalie aangeeft dat je vooraf geupgrade hebt dan kan je alsnog de hoeveelheid koffers conform een business class ticket inchecken.

• xileS
  • Niet online
"gratis aanbod blijft bestaan en bestaat uit koffie, thee, water, jus d’orange en een stroopwafel."

Maw rest van drinken wordt betaald denk ik? En geen gratis broodje of banenbrood meer.

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:50
Wel komisch, ik heb vorig jaar een paar keer in een proefvlucht met ‘het nieuwe catering concept’ gezeten en telkens gingen er een aantal mensen volledig over de zeik waarna de bemanning dan aangaf om “alstublieft het evaluatieformulier in te vullen” (zelf uiteraard ook gedaan). Schijnbaar heeft dat toch weinig effect gehad 🤪

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-08 21:06
Ik word inmiddels wel een beetje "simpel" van de KLM klantenservice.
Het is het vervolg op deze post : harley in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

Korte versie van bovenstaand is : We hebben een vlucht van dusseldorf naar kaapstad met overstap in amsterdam. Het is als 1 boeking geplaatst bij KLM en de overstaptijd zou volgens 2 bevestigingen vanuit klm voldoende moeten zijn, dit geldt natuurlijk niet als je pas vanuit dusseldorf vertrek op het moment dat je vanuit amsterdam ook zou moeten vertrekken.

We hebben de dag na aankomst in Kaapstad ( 24 uur te laat) een claim ingediend via de website van KLM. En dan begint het.
24-6 - Claim ingediend, uitgebreid met volledige tijdlijn uitgelegd wat er is gebeurd en alle gevraagde documenten toegevoegd
7-7 - antwoord dat de vertraging minder dan 3 uur was dus claim geweigerd, direct geanrtwoord dat de 1e vlucht inderdaad minder dan 3 uur vertraagd was, maar de 2e vlucht daardoor met 24 uur vertraging pas is uitgevoerd
14-7 - Antwoord dat ze het jammer vinden dat ik ontevreden ben over de afhandeling maar geen antwoord. wederom geantwoord wat er is gebeurd en waarom ik denk recht te hebben op de €600,- p.p. vergoeding.
16-7 - Antwoord dat ze bij hun eerdere standpunt blijven, claim geweigerd...
Meteen weer geantwoord, en telefonisch contact opgenomen, na 45 minuten in de wacht een behulpzame dame aan de lijn die na het inlezen ook niet snapte waarom het afgewezen werd maar ze zou het oppikken.
17-7 - antwoord van KLM, om mij verder te kunnen helpen moet ik per persoon een toestemmingsformulier invullen om namens hen de claim in te mogen dienen. Alle formulieren ingevuld geprint getekend en met kopie paspoort naar ze verstuurd
18-7 - Formulier van 1 van mijn medepassagiers zou niet goed zijn ingevuld. Naam op het formulier moet exact zo zijn als op het paspoort. Dat is ook zo, inclusief de getrouwde naam, naar dat mag dus blijkbaar niet. dus opnieuw gedaan.
21-7 - wederom melding dat er een formulier niet goed is, nu is van dezelfde persoon de handtekening niet overeenkomend met het paspoort.... dit is echt zoeken naar spijkers op laag water want die klopt gewoon. Nieuw formulier nieuwe handtekening en weer ingediend.
23-7 - Verzoek op factuur van het hotel, deze is al direct op 24-6 ingediend maar nog maar een keer ingediend.
4-8 - Antwoord, claim is gehonoreerd, we krijgen €250,- per persoon. Direct geantwoord dat dit niet volgens de wetgeving is en ik hier niet mee akkoord ga want we voldoen gewoon precies aan de regels die zijn voorgeschreven in de EU Regulation 261/2004
8-8 - wederom antwoord, ondanks verzoek om uitleg waarom de claim niet volgens de regels wordt uitgevoerd, maar het enige antwoord is dat hij het oneens is en bij zijn standpunt blijft.
Vandaag maar weer eens een telefoontje er aan gespendeerd en na 55 minuten in de wacht iemand aan de lijn gekregen, ze dacht dat het mis gaat omdat dusseldorf amsterdam de vertraging heeft gehad, maar ze snap niet hoe de behandelaar bij 250 euro uitkomt, ze gaat het weer met hem overleggen.
9-8 - Vandaag voor de 3 tickets de 250 euro vergoeding op de rekening gehad maar verder geen communicatie meer.
Ieder antwoord is telkens van dezelfde persoon gekomen, en ik heb ook in mijn antwoord op 4-8 dan ook gevraagd of iemand anders mijn claim kan behandelen die wel kan begrijpend lezen.

~[tldr]
Dus in 1e instantie volledig afgewezen, na telefonisch contact vele verzoeken waaraan ik allemaal voldaan heb komen ze wel met een te lage vergoeding.
Het lijkt echt een sport van ze om het zo irritant mogelijk te maken en ze doen er alles aan om onder hun wettelijke verplichting uit te komen.
Of zie ik het verkeerd ?

Dit is toch gewoon van toepassing ?
EU Regulation 261/2004
Article 6
Delay
1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

Article 7
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b)
Ook staat op de KLM site zelf tijdens de claim al duidelijk
https://www.klm.nl/inform...compensation/compensation
Vouchertypes
Als u een vaste vergoeding krijgt, dan ontvangt u een reisvoucher (ook wel een EMD-voucher genoemd). Het bedrag van de vergoeding hangt af van het type voucher.
Check wat voor uw reis geldt:
Afstand van de oorspronkelijke vlucht en voucherwaarde
Type A:Voor vluchten van 1.500 km of minder met een voucherwaarde van EUR 350 (niet-restitueerbaar)of EUR 250 (contant).
Type B:Voor vluchten binnen de EU langer dan 1.500 km of buiten de EU tussen 1.500 en 3.500 km met een voucherwaarde van EUR 500 (niet-restitueerbaar)of EUR 400 (contant).
Type C:Voor vluchten buiten de EU langer dan 3.500 km met een voucherwaarde van EUR 800 (niet-restitueerbaar) of EUR 600 (contant).

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 11-08-2026 08:26 ]

.

• finsdefis
  • Niet online
xileS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

"gratis aanbod blijft bestaan en bestaat uit koffie, thee, water, jus d’orange en een stroopwafel."

Maw rest van drinken wordt betaald denk ik? En geen gratis broodje of banenbrood meer.
Tja, Transavia v1.5 dus, maar dan met de prijzen x2.0. Dat KLM zich deze richting op beweegt vind ik nogal discutabel. Het is juist fijn om een wijntje te kunnen bestellen zonder meteen je pinpas/cc tevoorschijn te halen.

Ze hebben dan nog maar een paar selling points en dat zijn afaik vooral (1) de naam (2) Skyteam-voordelen en (3) eventuele betere tijden.

Met de verdere versoberingen rondom het behouden van status binnen AF/KL zal ik over een paar jaar hooguit nog Silver zijn. Daarmee vervalt ook lounge access en is er voor mij geen reden nog voor AF/KL te kiezen als seat selection geen issue is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@finsdefis de enige reden dat ik intra EU nog wel eens KLM vlieg is:
1) Betere slottijden, dus de zogenaamde dagrand vluchten
2) soms een goede deal met punten

Voor de rest kan KLM (en Schiphol, wat een treurnis is dat) me gestolen worden. inmiddels. Te duur meestal voor een LCC ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 10-08-2026 19:55 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• PWM
  • Niet online
Als FF vind ik dat KLM nog steeds meer dan genoeg voordelen heeft. Laatst weer een keer Easyjet, hangen bij de M gates, was weer snel genezen.

Maar zonder status zou ik, zeker als particulier, inderdaad eerst kijken of het elders goedkoper kan.

Overigens zijn de EC stoelen in de E195 wel echt best of class in Europa.

• PWM
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:50:
Met de verdere versoberingen rondom het behouden van status binnen AF/KL zal ik over een paar jaar hooguit nog Silver zijn. Daarmee vervalt ook lounge access en is er voor mij geen reden nog voor AF/KL te kiezen als seat selection geen issue is.
De Gold status bij Skyteam/KLM is wel de makkelijkst te halen status bij een airline die ook security voorgang en lounge toegang geeft. Met een paar retouren en een AMEX kaart heb je hem al.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vloog met KLM terug uit Dubrovnik op een normale stoel , ik heb toch het idee dat je daar meer ruimte hebt dan bij Transavia (daar zit ik met 198cm echt klem op een normale stoel). Het was een 737-900.

Overigens vind ik Transavia ook prima maar daar pak ik vaak wel emergency of voorin.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2026 20:31 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PWM schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:59:
Als FF vind ik dat KLM nog steeds meer dan genoeg voordelen heeft. Laatst weer een keer Easyjet, hangen bij de M gates, was weer snel genezen.

Maar zonder status zou ik, zeker als particulier, inderdaad eerst kijken of het elders goedkoper kan.

Overigens zijn de EC stoelen in de E195 wel echt best of class in Europa.
Ja en met gezin is kofferafgifte -> security (en evt marechaussee) ook een verademing in de zomer ;). Wij waren een paar weken terug (reeds in de vakantie) binnen 10 minuten (heb het geklokt) van treinstation in terminal (inc afgifte van 4x ruimbagage en security).

Maar zonder status zou ik ook voor het goedkoopste gaan.

Overigens wordt zoveel vliegen soms een automatisme. Ik vloog dus naar Noorwegen (en dat is gewoon Schengen) maar stond zonder nadenken ineens in de intercontinentale terminal :+

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2026 20:43 ]

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

finsdefis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Tja, Transavia v1.5 dus, maar dan met de prijzen x2.0. Dat KLM zich deze richting op beweegt vind ik nogal discutabel. Het is juist fijn om een wijntje te kunnen bestellen zonder meteen je pinpas/cc tevoorschijn te halen.

Ze hebben dan nog maar een paar selling points en dat zijn afaik vooral (1) de naam (2) Skyteam-voordelen en (3) eventuele betere tijden.

Heel eerlijk: het was super random wat je nou wel of niet kreeg op een vlucht. Soms een zakje chips, soms zo'n kroket-achtig geval wat uit de magnetron komt, soms zo'n boterham met een kaas-achtig iets.

Als ik gewoon iets gezonds en voedzaams kan bestellen dan heeft dat eigenlijk wel de voorkeur. Als het aanbod nou voorspelbaar en gezond was zou ik balen, maar ik at nu toch vaak al wat voor vertrek ivm dat het zo crappy is.

Maar "Grand Café KLM"? Kom op joh :D

Maar wat bedoel je met versoberingen rondom het behouden van status? Is toch al een tijd hetzelfde?

• PWM
  • Niet online
Daar heb je ook de meeste ruimte ;) De 900 is de langste van het stel, maar heeft net zoveel stoelen als de 800. Iedereen heeft dus meer beenruimte.

Die kisten zijn door KLM besteld toen ze nog dachten dat er meer stoelen in konden, maar door nieuwe regels bleek dat helemaal niet te kunnen. Daar zullen wel wat woorden gevallen zijn :p

• finsdefis
  • Niet online
PWM schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

De Gold status bij Skyteam/KLM is wel de makkelijkst te halen status bij een airline die ook security voorgang en lounge toegang geeft. Met een paar retouren en een AMEX kaart heb je hem al.
Nog wel ja en ik vind Gold prima bang-for-your-buck, maar voor mij zal het net het verschil kunnen maken dat ze de basic fare naar 2XP hebben gezet intra-Europe. Per jaar toch een paar zakelijke retourtjes die me net over de threshold naar Gold zetten en ik verwacht geen duurdere fares te mogen kiezen - meestal is een rugzak genoeg voor een conferentie/werkbezoek. De Amex FB is een goede route maar als het zo stroef loopt ga ik wel rekenen.

Silver heeft ook al wat voordelen zoals gratis stoelselectie, wat me op jaarbasis al bijna 400 euro scheelt (m.n. relevant voor Premium Comfort 2-zittertjes in ons geval). En met Privium en evt. PP ernaast denk ik dat ik eerder af ga schalen zodat ik Silver blijf, dan dat ik trucjes ga uithalen om Gold te behalen.

Ik las op InsideFlyer ook een post van @hellolaurent die me plausibel leek: met meer toekomstige druk op het verdienmodel van Amex rondom interchange fees zou het zomaar kunnen zijn dat je ook minder XP gaat halen via die route.

• finsdefis
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Maar wat bedoel je met versoberingen rondom het behouden van status? Is toch al een tijd hetzelfde?
In mijn geval dus vooral die 2XP voor basic fares. Ik gebruik zakelijk ook nog wel eens ITA en dat is nu grotendeels weggevallen. En een aantal jaren geleden volgens mij nog XP gekregen voor China Southern en JAL(?) maar dat weet ik niet zeker; toen ging het in elk geval wel snel.
edit:
aangezien ze SAS binnengehengeld hebben toch maar eens naar conferenties in Scandinavië kijken met een 'handige' overstap in CPH ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door finsdefis op 10-08-2026 21:01 ]

• PWM
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:51:
Ik las op InsideFlyer ook een post van @hellolaurent die me plausibel leek: met meer toekomstige druk op het verdienmodel van Amex rondom interchange fees zou het zomaar kunnen zijn dat je ook minder XP gaat halen via die route.
Zou kunnen, maar op dit moment verhogen ze juist de XP's (en miles). Je hebt nu 2-3x per jaar bijvoorbeeld 100XP aanmeldbonus. Dat schiet natuurlijk wel op.

Maar als je vervolgens Basic moet boeken, schiet het natuurlijk niet op :p

• finsdefis
  • Niet online
PWM schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Zou kunnen, maar op dit moment verhogen ze juist de XP's (en miles). Je hebt nu 2-3x per jaar bijvoorbeeld 100XP aanmeldbonus. Dat schiet natuurlijk wel op.

Maar als je vervolgens Basic moet boeken, schiet het natuurlijk niet op :p
True. Voor nu is het nog prima, maar ik zie de bui al hangen. Tot een aantal jaar geleden wilde mijn werkgever zelfs dat ik SAF bijkocht :D (blabla duurzaamheid)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

finsdefis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

True. Voor nu is het nog prima, maar ik zie de bui al hangen. Tot een aantal jaar geleden wilde mijn werkgever zelfs dat ik SAF bijkocht :D (blabla duurzaamheid)
als die betaalt toch alleen maar XP destijds voor jou? Of lees ik ik het verkeerd?

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j2li_-OW46GSBwhdjzwEZ4c_wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIoZSnmo6Je3IbvCdWNKSJgz.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe lang deze upgrade voucher goed is? Ik boek meestal al BC, maar als ik een keertje Premium kan boeken en upgraden is dat natuurlijk wel mooi. Maar niet als het snel moet.

• finsdefis
  • Niet online
franssie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

als die betaalt toch alleen maar XP destijds voor jou? Of lees ik ik het verkeerd?
Ja vandaar de :D. Ik weet niet of ze het doorhadden, maar dat was wel mooi meegenomen aangezien ik alles zelf moest boeken en mijn eigen FB nummer in kon voeren. Maar goed, die hype is inmiddels voorbij helaas.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat wel een mooie verandering was is dat je met Transavia nu ook XP krijgt. Dat is sinds 2023 (?) zo dacht ik. Dat helpt mij zeker ook mee in status behouden, toch weer 20xp per jaar met twee Europese vakantievluchten…

• PWM
  • Niet online
Marriot heeft nu een bonus bij overschrijven van punten naar airlines. Voor 200k Marriot punten krijg je nu iets van 90k FB Miles. Dan zijn, normaal gezien, die FB miles meer waard.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:10
PWM schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:19:
~[Afbeelding]

Weet iemand hoe lang deze upgrade voucher goed is? Ik boek meestal al BC, maar als ik een keertje Premium kan boeken en upgraden is dat natuurlijk wel mooi. Maar niet als het snel moet.
Een jaar vanaf uitgifte.

En een toevoeging, dat betekent niet dat de vlucht binnen een jaar na uitgifte moet zijn. Je moet binnen een jaar na uitgifte de voucher hebben ingezet en dat kan dus op een vlucht een jaar later zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Timmy op 10-08-2026 23:03 ]

• Xandrios
  • Laatst online: 12-08 17:53
Plus je hebt ik meende 6 maanden om de keuze te maken. Dus als je wacht met maken van de keuze, kun je het proces van uitgifte van de voucher vertragen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Halldor schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Sinds KLM de tickets niet meer opnieuw uitgeeft bij het vooraf upgraden blijft de oorspronkelijke hoeveelheid koffers zichtbaar. Als je bij de incheckbalie aangeeft dat je vooraf geupgrade hebt dan kan je alsnog de hoeveelheid koffers conform een business class ticket inchecken.
Uiteindelijk gaf een andere chatagent toe dat mijn stelling klopte en bevestigden ze inderdaad deze verklaring. Verder geen uitleg waarom ze dan eerst andere argumenten aan het verzinnen waren 8)7

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

harley schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:42:
Ik word inmiddels wel een beetje "simpel" van de KLM klantenservice.
Het is het vervolg op deze post : harley in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

We hebben de dag na aankomst in Kaapstad ( 24 uur te laat) een claim ingediend via de website van KLM. En dan begint het.
24-6 - Claim ingediend, uitgebreid met volledige tijdlijn uitgelegd wat er is gebeurd en alle gevraagde documenten toegevoegd
7-7 - antwoord dat de vertraging minder dan 3 uur was dus claim geweigerd, direct geanrtwoord dat de 1e vlucht inderdaad minder dan 3 uur vertraagd was, maar de 2e vlucht daardoor met 24 uur vertraging pas is uitgevoerd
14-7 - Antwoord dat ze het jammer vinden dat ik ontevreden ben over de afhandeling maar geen antwoord. wederom geantwoord wat er is gebeurd en waarom ik denk recht te hebben op de €600,- p.p. vergoeding.
16-7 - Antwoord dat ze bij hun eerdere standpunt blijven, claim geweigerd...
Meteen weer geantwoord, en telefonisch contact opgenomen, na 45 minuten in de wacht een behulpzame dame aan de lijn die na het inlezen ook niet snapte waarom het afgewezen werd maar ze zou het oppikken.
17-7 - antwoord van KLM, om mij verder te kunnen helpen moet ik per persoon een toestemmingsformulier invullen om namens hen de claim in te mogen dienen. Alle formulieren ingevuld geprint getekend en met kopie paspoort naar ze verstuurd
18-7 - Formulier van 1 van mijn medepassagiers zou niet goed zijn ingevuld. Naam op het formulier moet exact zo zijn als op het paspoort. Dat is ook zo, inclusief de getrouwde naam, naar dat mag dus blijkbaar niet. dus opnieuw gedaan.
21-7 - wederom melding dat er een formulier niet goed is, nu is van dezelfde persoon de handtekening niet overeenkomend met het paspoort.... dit is echt zoeken naar spijkers op laag water want die klopt gewoon. Nieuw formulier nieuwe handtekening en weer ingediend.
23-7 - Verzoek op factuur van het hotel, deze is al direct op 24-6 ingediend maar nog maar een keer ingediend.
4-8 - Antwoord, claim is gehonoreerd, we krijgen €250,- per persoon. Direct geantwoord dat dit niet volgens de wetgeving is en ik hier niet mee akkoord ga want we voldoen gewoon precies aan de regels die zijn voorgeschreven in de EU Regulation 261/2004
8-8 - wederom antwoord, ondanks verzoek om uitleg waarom de claim niet volgens de regels wordt uitgevoerd, maar het enige antwoord is dat hij het oneens is en bij zijn standpunt blijft.
Vandaag maar weer eens een telefoontje er aan gespendeerd en na 55 minuten in de wacht iemand aan de lijn gekregen, ze dacht dat het mis gaat omdat dusseldorf amsterdam de vertraging heeft gehad, maar ze snap niet hoe de behandelaar bij 250 euro uitkomt, ze gaat het weer met hem overleggen.
9-8 - Vandaag voor de 3 tickets de 250 euro vergoeding op de rekening gehad maar verder geen communicatie meer.
Ieder antwoord is telkens van dezelfde persoon gekomen, en ik heb ook in mijn antwoord op 4-8 dan ook gevraagd of iemand anders mijn claim kan behandelen die wel kan begrijpend lezen.

[tldr]
Dus in 1e instantie volledig afgewezen, na telefonisch contact vele verzoeken waaraan ik allemaal voldaan heb komen ze wel met een te lage vergoeding.
Het lijkt echt een sport van ze om het zo irritant mogelijk te maken en ze doen er alles aan om onder hun wettelijke verplichting uit te komen.
Of zie ik het verkeerd ?

Dit is toch gewoon van toepassing ?
EU Regulation 261/2004

[...]

Ook staat op de KLM site zelf tijdens de claim al duidelijk
https://www.klm.nl/inform...compensation/compensation

[...]
Je spreekt over een eerste en tweede vlucht. Wat was de route exact? En het was geboekt als 1 ticket neem ik aan?

Anyway, dat klinkt inderdaad als KLM die de bal herhaaldelijk misslaat. En ik moet toegeven dat ik dat spelletje met hen ook al heb gespeeld, tot mijn allergrootste frustratie. Het probleem met die overladen klantendienst is dat je gewoon telkens met de foute mensen praat, die soms gewoon maar wat lijken te lullen om van je af te zijn.

De volgende stap is een aangetekende brief met ingebrekestelling sturen en 1050 euro eisen binnen de 14 kalenderdagen en tevens een dossier aanmaken bij de geschillencommissie. Dan zal het snel bij de juiste persoon komen en zullen ze snel bijdraaien.

Het zou niet mogen, maar op dit moment zou ik eigenlijk een derde partij inschakelen die (in ruil voor een stevige commissie) achter de rest van het geld aangaat. Dat is een persoonlijke afweging, afhankelijk van hoe je jouw eigen tijd waardeert…

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-08 21:06
@florholvoet heb de post even veruidelijkt, maar inderdaad we hebben een vlucht als 1 boeking rechtstreeks bij KLM geboekt. Opstappen in dusseldorf, overstappen in amsterdam, aankomst in kaapstad.
De vlucht vanuit dusseldorf is enkele uren vertraagd en vertrok op exact het moment dat de vlucht vanuit amsterdam ook vertrok die we dus hebben gemist en als gevolg exact 24 uur vertraging hadden.

.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Sorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Heel eerlijk: het was super random wat je nou wel of niet kreeg op een vlucht. Soms een zakje chips, soms zo'n kroket-achtig geval wat uit de magnetron komt, soms zo'n boterham met een kaas-achtig iets.

Als ik gewoon iets gezonds en voedzaams kan bestellen dan heeft dat eigenlijk wel de voorkeur. Als het aanbod nou voorspelbaar en gezond was zou ik balen, maar ik at nu toch vaak al wat voor vertrek ivm dat het zo crappy is.

Maar "Grand Café KLM"? Kom op joh :D

[...]
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die wel blij is met de keuze die KLM nu maakt. Ik vlieg voornamelijk binnen Europa en het aanbod vond ik ook erg random en soms ronduit sneu. Die boterham met eiersalade is een belediging voor de kippen die de eieren hebben gelegd. Soms krijg je droge crackers, pinda's of ander klein grut. Daar bedank ik dan altijd ook vriendelijk voor.

Aangezien mijn reizen 99% zakelijk zijn, betaalt de baas de volledige reis inclusief eten + drinken. Dus als ik voor een meerprijs iets relatief fatsoenlijks kan krijgen, dan juich ik dat alleen maar toe. En ja, ook voor een privevlucht denk ik daar hetzelfde over (hoewel ik prive dan intercontintaal vlieg in PE of BC, en daar vind ik het aanbod altijd wel prima).

#FWP

What's a cube to you?

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Rizzi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die wel blij is met de keuze die KLM nu maakt. Ik vlieg voornamelijk binnen Europa en het aanbod vond ik ook erg random en soms ronduit sneu. Die boterham met eiersalade is een belediging voor de kippen die de eieren hebben gelegd. Soms krijg je droge crackers, pinda's of ander klein grut. Daar bedank ik dan altijd ook vriendelijk voor.

Aangezien mijn reizen 99% zakelijk zijn, betaalt de baas de volledige reis inclusief eten + drinken. Dus als ik voor een meerprijs iets relatief fatsoenlijks kan krijgen, dan juich ik dat alleen maar toe. En ja, ook voor een privevlucht denk ik daar hetzelfde over (hoewel ik prive dan intercontintaal vlieg in PE of BC, en daar vind ik het aanbod altijd wel prima).

#FWP
Exact. Voorheen was de keuze er niet om iets anders te nemen, nu wel en da’s fijn.

• finsdefis
  • Niet online
Rizzi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

#FWP
Ik ben hier van de versoberingen de laatste jaren ook het minst rouwig om, idd FWP. Meestal zit ik toch nog wel vol van de lounge en zo niet dan had Transavia bijv. een beter aanbod. Maar het is het zoveelste onderscheid tussen KLM en LCCs dat verdwijnt.

Voor die hooguit 2-3 uurtjes maakt het me ook niet zoveel uit, maar ik ben wel bang dat KLM het met de richting waar ze opgaan niet gaat redden. Het is dan de zoveelste legacy carrier die teert op het verleden en overal extra kosten aan hangt, terwijl de basisprijs hoger is dan LCCs. Intra-Europe blijf ik nog wel even plakken vanwege statusvoordelen, maar het prijsverschil moet niet te gek worden. Maar goed, ik zou ook niet weten wat het alternatief is.

Premium comfort blijft voor mij een van de fijnste producten, ongeacht wat sommige 'av-geeks' ervan vinden. Ik heb er zelfs meerdere keren beter geslapen dan in business (compleet random qua oorzaak hoor).

• Xandrios
  • Laatst online: 12-08 17:53
De trials met Buy-On-Board over de afgelopen maanden hadden een gratis snack (van het betaalde menu) voor Plat en Ulti leden, en een gratis alcoholische drink voor Ulti's. Als dat ook doorgang vind dan zou dit voor Plat/Ulti leden een flinke verbetering zijn. In plaats van een broodje kaas kun je dat gratis een van de (waarschijnlijk wat luxere) BoB maaltijden kiezen.

Zou een erg mooie (en noodzakelijke) differentiator kunnen gaan zijn tussen Gold en Plat.

• CyBeR
  • Niet online
finsdefis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Premium comfort blijft voor mij een van de fijnste producten, ongeacht wat sommige 'av-geeks' ervan vinden.
Wat vinden die er van dan? Want zover ik weet worden premium-economyproducten over het algemeen goed beoordeeld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• finsdefis
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Wat vinden die er van dan? Want zover ik weet worden premium-economyproducten over het algemeen goed beoordeeld.
Heb een hele tijd geleden een aantal video's bekeken die met name kritiek hebben op de prijs/kwaliteitverhouding. Het product zelf wordt idd wel prima gewaardeerd (behalve die meuk met enorme recline bij Air France).

Ergens snap ik de kritiek wel, want ik zie ook dat prem eco producten soms dubbel zo duur zijn als economy. Ik denk dat het simpelweg een kwestie is van sneller in een hogere fare bucket terecht komen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ja de prijsstelling van PE is soms wel echt bezopen, met enige regelmaat 2-3 keer zo duur als economy. Dat gaat wel ver, ook al is het een relatief schaars product. Als je samen reist is een extra vrije stoel boeken in economy niet noodzakelijkerwijs heel veel slechter.

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:28:
Ja de prijsstelling van PE is soms wel echt bezopen, met enige regelmaat 2-3 keer zo duur als economy. Dat gaat wel ver, ook al is het een relatief schaars product. Als je samen reist is een extra vrije stoel boeken in economy niet noodzakelijkerwijs heel veel slechter.
Ja, het is een beetje een slachtoffer van z'n eigen succes imo. PE is betrekkelijk klein en zit snel vol waardoor de ticketprijzen al snel wat hoger liggen. Ze zijn de PE-secties enigszins aan het uitbreiden maar met één extra rij of zo dus of dat nou zoden aan de dijk zet…

Maar als je op tijd boekt zijn de prijzen best redelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PWM
  • Niet online
Voor mij is het ook een raadsel waarom er niet een goed aantal extra rijen Premium toegevoegd worden. Het zit eigenlijk altijd vol, tegen flinke fees. Het is publiek geheim dat economy long-haul nauwelijks kostendekkend is. Maar er zullen slimme koppen meerekenen.

• PWM
  • Niet online
finsdefis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:51:
(behalve die meuk met enorme recline bij Air France).
Zonder dramatisch te willen doen: Dit is bijna een traumatische ervaring geweest met het gezin. 12 uur in deze afgrijselijke stoelen, zonder enige mogelijk nog te bewegen. Het was oprecht afschuwelijk.

Ik zal er nooit meer mee vliegen, al was het gratis.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat kan niet zomaar toch, extra vrije stoel boeken? Of wel?

En er zijn wel dingen slechter, zoals ontbijt een soort opgerolde pizza als ontbijt krijgen in economy, geen ruimte om laptop te gebruiken zonder de volgende dag rugpijn/nekpijn te hebben, de persoon achter je die met veel geweld tafeltjes inklapt waardoor je wakker wordt gebeukt etc.

Maar idd PE moet dan wel betaalbaar zijn. En op sommige routes kun je geluk hebben: naar Latijns Amerika is het nog steeds soms goedkoper dan economy.

KLM is het aantal PE-stoelen aan het uitbreiden, hier zie je het voor de 777-200:
https://www.klm.nl/en/information/travel-class-extra-options/aircraft-types/boeing-777-200er

Meer info hieronder. In de 777-300 lijken er zelfs 2 rijen bij te komen als ik dit artikel mag geloven:
https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-gaat-in-boeings-extra-ruimte-creeren-voor-meer-betalende-klant

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:02
Ja de prijsstelling van PE is soms wel echt bezopen, met enige regelmaat 2-3 keer zo duur als economy.
Ik heb op vluchten naar de VS zelfs al twee keer gehad dat BC veel goedkoper was als PE 8)7

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:37
_--[]--__ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb op vluchten naar de VS zelfs al twee keer gehad dat BC veel goedkoper was als PE 8)7
Klopt, bij ons is het corporate vastgelegd dta het max premium economy is.. zelfs als business goedkoper is, zegt de.computer no. Mag wel downgraden naar economy, maar ik ga mezelf niet opvouwen omdat het systeem zo stug is. Niet mijn eigen geld is de insteek.

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-08 22:08
finsdefis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Ik ben hier van de versoberingen de laatste jaren ook het minst rouwig om, idd FWP. Meestal zit ik toch nog wel vol van de lounge en zo niet dan had Transavia bijv. een beter aanbod. Maar het is het zoveelste onderscheid tussen KLM en LCCs dat verdwijnt.

Voor die hooguit 2-3 uurtjes maakt het me ook niet zoveel uit, maar ik ben wel bang dat KLM het met de richting waar ze opgaan niet gaat redden. Het is dan de zoveelste legacy carrier die teert op het verleden en overal extra kosten aan hangt, terwijl de basisprijs hoger is dan LCCs. Intra-Europe blijf ik nog wel even plakken vanwege statusvoordelen, maar het prijsverschil moet niet te gek worden. Maar goed, ik zou ook niet weten wat het alternatief is.

Premium comfort blijft voor mij een van de fijnste producten, ongeacht wat sommige 'av-geeks' ervan vinden. Ik heb er zelfs meerdere keren beter geslapen dan in business (compleet random qua oorzaak hoor).
Wat ik vooral interessant vind is, waarom het SIA dan wel lukt als lagacy airliner om competitief te blijven. Zelfs op vluchten van 2uur, in een 737, netjes met persoonlijk scherm en een goede maaltijd. Waarom kan SIA het wel? Waarom kan SIA hun wel in een 737 een goed business class hardware inbouwen? Loonkosten zijn in Singapore ook ontzettend hoog. SIA betaalt personeel zelfs nog beter dan KLM. SIA heeft ook het hub en spoke model, verschilt niet zoveel met KLM. De terug vlucht van 2uur was met Scoot, de zogenaamde LCC variant. Zelfs daar netjes een goede maaltijd. Blijf het apart vinden waarom dit niet kan bij de legacy EU airliners.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

wjb033 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:56:
[...]

Wat ik vooral interessant vind is, waarom het SIA dan wel lukt als lagacy airliner om competitief te blijven. Zelfs op vluchten van 2uur, in een 737, netjes met persoonlijk scherm en een goede maaltijd. Waarom kan SIA het wel? Waarom kan SIA hun wel in een 737 een goed business class hardware inbouwen? Loonkosten zijn in Singapore ook ontzettend hoog. SIA betaalt personeel zelfs nog beter dan KLM. SIA heeft ook het hub en spoke model, verschilt niet zoveel met KLM. De terug vlucht van 2uur was met Scoot, de zogenaamde LCC variant. Zelfs daar netjes een goede maaltijd. Blijf het apart vinden waarom dit niet kan bij de legacy EU airliners.
Vliegmaatschappijen in Azië doen het veel beter dan Europa qua business class. Recentelijk met Thai van BKK - KKC gevlogen in A320 business, 2 x 2-opstelling. Een vlucht van welgeteld 35 minuten en alsnog krijgen wij een warme maaltijd. Kip met rijst en groente, dessert een kom fruit + blikje bier.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

[...]

Interessante opmerking, maar een beetje kort door de bocht. En waar haal je die claim ivm loonkosten? Toplonen (execs en piloten enz), en daardoor ook de gemiddelde lonen, zullen wel relatief hoog liggen bij SIA, maar om de totale arbeidskosten van een vlucht te vergelijken wegen de cabin crew ook hard door. Waar men in Europa met hogere minimumlonen zitten, pensioenen, EU-CAO's etc, kan men in Azië goedkope crewies uit buurlanden aanwerven met contracten van bepaalde duur en lage lonen.

En eigenlijk vergelijk je appelen met peren. In Europa is het niet abnormaal kortere trajecten met de auto of de trein te doen. Dat is in Azië vaak gewoon niet eens een optie die te overwegen valt. Wie van Singapore naar Jakarta of Bangkok moet, vliegt. Dus die 2-uursvluchten daar zitten vol Business reizigers die wél voor comfort willen betalen, vaak nog als aansluiting op een langeafstandsvlucht. Probeer op AMS-MUC of AMS-CDG nog maar eens €600 voor business te vragen, die markt bestaat gewoon niet meer. Niemand bouwt flat beds in voor passagiers die er niet zijn.

Plus: binnen Europa mag elke LCC op elke route vliegen. Ryanair, WizzAir en consoorten drukken de prijzen op zowat elk city pair. In Azië zijn air traffic rights nog grotendeels bilateraal geregeld, dus SIA zit op zijn kernroutes lang niet onder dezelfde prijsdruk. Al gaat dit misschien veranderen als AirAsia, Scoot etc verder uitbreiden.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Loonkosten zijn in Singapore ook ontzettend hoog. SIA betaalt personeel zelfs nog beter dan KLM.
Misschien dat ze netto meer verdienen dan bij KLM, maar bruto is er een enorm verschil. De totale kosten voor personeel zijn nog geen 20% van het totaal bij Singapore, terwijl KLM de 33% aan tikt.

In ons land is het verschil bruto netto al vrij hoog vergeleken met veel landen en daarboven komt nog eens 40 tot 50% extra aan kosten voor de werkgever voor premies, pensioen, etc.

(Plus veel cabine crew verdient daar echt niet goed als je het 1 op 1 vergelijkt met Europa).

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:43
KLM heeft, samen met de Fransen, ook een idiote CAO vergeleken met andere airlines, dat de concurrentie positie ook niet echt ten goede komt.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08
Fly-guy schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Misschien dat ze netto meer verdienen dan bij KLM, maar bruto is er een enorm verschil. De totale kosten voor personeel zijn nog geen 20% van het totaal bij Singapore, terwijl KLM de 33% aan tikt.

In ons land is het verschil bruto netto al vrij hoog vergeleken met veel landen en daarboven komt nog eens 40 tot 50% extra aan kosten voor de werkgever voor premies, pensioen, etc.

(Plus veel cabine crew verdient daar echt niet goed als je het 1 op 1 vergelijkt met Europa).
Klopt, kijk hier maar even naar de belastingtarieven in Singapore :) .

Op een inkomen van €100K zit maar €11,5K belasting, terwijl je bij ons ruim €37K af mag tikken. Dat is ruim 3 keer zoveel!!!

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-08 22:08
florholvoet schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Interessante opmerking, maar een beetje kort door de bocht. En waar haal je die claim ivm loonkosten? Toplonen (execs en piloten enz), en daardoor ook de gemiddelde lonen, zullen wel relatief hoog liggen bij SIA, maar om de totale arbeidskosten van een vlucht te vergelijken wegen de cabin crew ook hard door. Waar men in Europa met hogere minimumlonen zitten, pensioenen, EU-CAO's etc, kan men in Azië goedkope crewies uit buurlanden aanwerven met contracten van bepaalde duur en lage lonen.

En eigenlijk vergelijk je appelen met peren. In Europa is het niet abnormaal kortere trajecten met de auto of de trein te doen. Dat is in Azië vaak gewoon niet eens een optie die te overwegen valt. Wie van Singapore naar Jakarta of Bangkok moet, vliegt. Dus die 2-uursvluchten daar zitten vol Business reizigers die wél voor comfort willen betalen, vaak nog als aansluiting op een langeafstandsvlucht. Probeer op AMS-MUC of AMS-CDG nog maar eens €600 voor business te vragen, die markt bestaat gewoon niet meer. Niemand bouwt flat beds in voor passagiers die er niet zijn.

Plus: binnen Europa mag elke LCC op elke route vliegen. Ryanair, WizzAir en consoorten drukken de prijzen op zowat elk city pair. In Azië zijn air traffic rights nog grotendeels bilateraal geregeld, dus SIA zit op zijn kernroutes lang niet onder dezelfde prijsdruk. Al gaat dit misschien veranderen als AirAsia, Scoot etc verder uitbreiden.
ja goede opmerkingen. Intressant zo heb ik er nog niet naar gekeken. Ik werd gewoon getriggered door het feit dat het alle 2 oude lagacy airliners zijn, waarbij SIA gewoon meer in staat is te innoveren en wel kan overleven financieel zonder al te veel in te boeten op service. En dat kan inderdaad te maken met het feit dat loonkosten en belastingen voor SIA beter zijn en daardoor meer kan investeren. Maar ook niet met het feit ze een mentaliteit hebben dat ze de beste willen zijn?

En ja, zeker kan je Azië niet met EU vergelijken. Ik ben veel op de Filipijnen en andere landen binnen Azië vliegen is vaak de enigste optie om van het ene naar het andere eiland te komen. Maar het business model van KLM en SIA zijn volgens mij niet zo heel verschillend op het eind. Tevens heeft SIA ook ontzetten veel concurrentie op long haul vliegen en hebben ze het ook moeilijk. Toch kunnen ze stand houden. Zie maar eens op te boxen tegen EK en QR met zoals het lijkt onbeperkt geld.

Mijn wederhelft komt uit de Filipijnen, ik doe het ritje AMS-MNL nu al 20 jaar. Elke 2 jaar. Kijk alleen al uit welke airliners ik kan kiezen om in MNL te geraken vanuit AMS. EK, QR, KE,CX,WY, TK, KL en sinds kort TG. Er is altijd wel 1 van dit rijtje te vinden die tussen die gemiddeld genomen 200 & 300 Euro goedkoper is dan SIA. Stuk voor stuk zeer goede airliners op papier. En toch kies is voor SIA. Waarom? De hele service ervaring, Changi Airport, wat nog altijd een stuk beter is dan DXB, DOH en IST en een zeer goed relaxed transfer airport is. Ook qua service verlening als er eens een keer iets niet goed gaat. Dat stuk heeft SIA gewoon heel goed geperfectioneerd en daarmee kunnen ze zich differentiëren. Dus het kan wel. Ik vind het jammer dat KLM voor het LCC pad gekozen heeft. Maar dat is een process wat al ontzettend lang aan de gang is binnen het concern. KL heb ik 2 keer gevolgen naar MNL toen ze door een directe vlucht hadden. Sorry ik vond het slecht. Van been ruimte, tot eten. Ook op Long Haul vind is KL maar net aan soso

Tevens ben Ik ben zelf van mening dat als je wel degelijk van start tot finish een hele goede service kan bieden mensen wel degelijk bereid zijn hiervoor meer te betalen. Maar dat kan ik verkeerd zien hoor. Ik kan wat dat betreft alleen voor mezelf praten.

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:22

kpr

En dan zijn er nog verschillen tussen toegestane werk- en rusttijden tussen verschillende landen Wat dus betekent dat sommige nationale maatschappijen hetzelfde personeel langer mogen inzetten, kortere pauzes mogen geven, etc.

• Fly-guy
  • Niet online
En vergeet de bijkomende kosten niet van waar je opereert.. Wat zijn de kosten van het gebruik van Schiphol t.o.v. Singapore? Het luchtruim, de bijkomende diensten?

En wat doet de kerosine prijs?

Tien tegen een dat singapore airlines naast personeel ook veel goedkoper te opereren is op die vlakken waardoor het uitgeven aan service en product makkelijker.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:04
Mijn aankomende Transavia-vlucht naar Athene zou aanvankelijk worden uitgevoerd met een Airbus A321neo, maar volgens de laatste vluchtgegevens is dit gewijzigd naar een Boeing 737-800 (met winglets). Dat is wel een flinke aderlating qua onboard tech en comfort.

Afgelopen mei vloog ik op de terugweg met zo'n nieuwe A321neo en dat is echt een modern toestel, uitgerust met USB-C-poorten die tot 60W kunnen laden bij je stoel. In de oudere 737-800 ontbreekt deze laadfunctionaliteit helaas volledig. Gelukkig neem ik dit keer uit voorzorg een flinke powerbank mee om de smartphone en tablet vol te houden.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Van der Berg schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:27:
Mijn aankomende Transavia-vlucht naar Athene zou aanvankelijk worden uitgevoerd met een Airbus A321neo, maar volgens de laatste vluchtgegevens is dit gewijzigd naar een Boeing 737-800 (met winglets). Dat is wel een flinke aderlating qua onboard tech en comfort.

Afgelopen mei vloog ik op de terugweg met zo'n nieuwe A321neo en dat is echt een modern toestel, uitgerust met USB-C-poorten die tot 60W kunnen laden bij je stoel. In de oudere 737-800 ontbreekt deze laadfunctionaliteit helaas volledig. Gelukkig neem ik dit keer uit voorzorg een flinke powerbank mee om de smartphone en tablet vol te houden.
Hou je je wel aan de limieten ;) https://www.transavia.com...-losse-lithium-batterijen
Van der Berg schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

De limieten voor losse accu's in het vliegtuig zijn inderdaad strikt, maar de Xtorm Titan Pro (140W USB-C PD 3.1) blijft gelukkig keurig binnen de marges. Luchtvaartmaatschappijen hanteren internationaal een harde grens van 100 Wh voor powerbanks in de handbagage (wat in de praktijk vaak overeenkomt met maximaal circa 27.000 mAh). Met een capaciteit van 24.000 mAh levert deze specifieke Xtorm exact 86,4 Wh, waardoor het toestel zonder problemen conform de richtlijnen mee aan boord mag.
Compleet AI-gegenereerde reacties zijn op Tweakers niet toegestaan ;)

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2026 13:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Van der Berg
De limieten voor losse accu's in het vliegtuig zijn inderdaad strikt, maar de Xtorm Titan Pro (140W USB-C PD 3.1) blijft gelukkig keurig binnen de marges. Luchtvaartmaatschappijen hanteren internationaal een harde grens van 100 Wh voor powerbanks in de handbagage (wat in de praktijk vaak overeenkomt met maximaal circa 27.000 mAh). Met een capaciteit van 24.000 mAh levert deze specifieke Xtorm exact 86,4 Wh, waardoor het toestel zonder problemen conform de richtlijnen mee aan boord mag.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• PWM
  • Niet online
wjb033 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:40:
Tevens ben Ik ben zelf van mening dat als je wel degelijk van start tot finish een hele goede service kan bieden mensen wel degelijk bereid zijn hiervoor meer te betalen. Maar dat kan ik verkeerd zien hoor. Ik kan wat dat betreft alleen voor mezelf praten.
Ik denk wel inmiddels bewezen is dat dat helaas niet zo is, voor het gros van de reizigers. Mensen kiezen voor tientjes verschil een andere airline, een rare vlucht met overstap of een vliegtijd dat je midden in de nacht op Schiphol moet staan.

Indien er echt meer geld was te verdienen met de service, was dat wel gedaan.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
Nu ik dit zo lees is mij eigenlijk onduidelijk wat je met je Ni-mh AA/AAA batterijen moet. Moeten deze nu ook in je handbagage? Ik herinner mij namelijk vorig jaar bij inchecken expliciet te hebben gelezen dat het om Lithium (Li-ion) batterijen leek te gaan en de oplaadbare AA/AAA dus niet perse in je handbagage moest.

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:22

kpr

Van der Berg schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:27:

Ik weet niet hoe het bij Transavia zit, maar bij KLM mag je onderweg geen apparaten laden met een powerbank. Zorg dus dat alles goed opgeladen is van tevoren of neem een boekje mee als entertainment.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
kpr schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Transavia zit, maar bij KLM mag je onderweg geen apparaten laden met een powerbank. Zorg dus dat alles goed opgeladen is van tevoren of neem een boekje mee als entertainment.
Of ik heb niet goed opgelet afgelopen april of verkeerd onthouden of het is daarna weer veranderd, maar ik dacht dat je ze niet mocht gebruiken tijdens opstijgen en landen en dat ze dus niet meer inde bagagebakken mogen. Maar zie inderdaad staan dat je ze helemaal niet meer mag gebruiken tijdens de vlucht. Niet dat ik dat deed maar goed om te weten.

• Van der Berg
[...]

Mijn ervaring met Transavia is dat het gebruik van een powerbank aan boord geen enkel probleem is. De security op Schiphol controleert er uiteraard op bij de handbagage, maar keurt ze gewoon goed zolang ze aan de maximale capaciteitseisen voldoen. Ook bij KLM heb ik in de praktijk nooit problemen ondervonden met het opladen van apparatuur tijdens de vlucht.

Los van het gebruik in het vliegtuig zelf, is een powerbank tijdens de vakantie simpelweg een onmisbare accessoire voor intensief smartphonegebruik onderweg.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

[...]

ja goede opmerkingen. Intressant zo heb ik er nog niet naar gekeken. Ik werd gewoon getriggered door het feit dat het alle 2 oude lagacy airliners zijn, waarbij SIA gewoon meer in staat is te innoveren en wel kan overleven financieel zonder al te veel in te boeten op service. En dat kan inderdaad te maken met het feit dat loonkosten en belastingen voor SIA beter zijn en daardoor meer kan investeren. Maar ook niet met het feit ze een mentaliteit hebben dat ze de beste willen zijn?

En ja, zeker kan je Azië niet met EU vergelijken. Ik ben veel op de Filipijnen en andere landen binnen Azië vliegen is vaak de enigste optie om van het ene naar het andere eiland te komen. Maar het business model van KLM en SIA zijn volgens mij niet zo heel verschillend op het eind. Tevens heeft SIA ook ontzetten veel concurrentie op long haul vliegen en hebben ze het ook moeilijk. Toch kunnen ze stand houden. Zie maar eens op te boxen tegen EK en QR met zoals het lijkt onbeperkt geld.
Helemaal akkoord, SIA is een superieure airline en ik zal hen ook kiezen boven de meeste andere airlines als ik kan.

Echter is de analyse zooooveel genuanceerder dan je oppert. Waarom kunnen Europese airlines niet wat SIA wel kan? Financieel ten eerste: weet dat SIA tijdens COVID zo'n 15 miljard SGD van de staat kreeg, zonder de voorwaarden die de EU aan KLM oplegde. Changi wordt gerund als nationaal prestigeproject en krijgt alles wat het wil om te groeien. KLM opereert vanaf een luchthaven waar de overheid actief probeert het aantal vluchten te verminderen. Idem voor BRU trouwens. Letterlijk de omgekeerde wereld.

De meeste Europese airlines krijgen gewoon andere kaarten toebedeeld: opereren in een hele andere context, moeten werken binnen de strakke kaders die ze krijgen van overheden, zijn gehandicapt door hogere belastingen en CAO's etc etc.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Daar bovenop is het denk ik ook deels cultureel. In Azië is hospitality toch van een ander niveau dan in Nederland, en dat zie je op veel plekken terug.

En Europeanen zijn toch wel een beetje gierig denk ik. In de VS zijn er ook vluchten die je prima per trein of auto kunt doen (New York naar Boston bijvoorbeeld), maar toch gaan er enorm veel vliegtuigen heen en weer, mét de ruime 2x2 of 1x2 business class seats. Op die korte ritjes zijn die wel minder gevuld maar zeker niet leeg (pre-FF upgrades).

• PolarBear
  • Niet online
florholvoet schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
De meeste Europese airlines krijgen gewoon andere kaarten toebedeeld: opereren in een hele andere context, moeten werken binnen de strakke kaders die ze krijgen van overheden, zijn gehandicapt door hogere belastingen en CAO's etc etc.
En de concurrentie in Europa is gewoon moordend. Easyjet, Whiz, Vueling en Ryanair hebben het intra Europese vliegverkeer heel goedkoop gemaakt. En een gemiddelde vlucht in Europa zal 1,5 - 2 uur zijn? Het aantal mensen wat bereid is om voor business te betalen is al beperkt op deze korte vluchten. En op korte vluchten een business class van 2-2 aanbieden beperkt ook de flexibiliteit. Europese carriers kunnen variëren met het aantal business class plekken. Voor mij is op dergelijke korte vluchten als ik al business vlieg een vrije stoel en ietsje meer beenruimte al prima.

• Fly-guy
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Ook bij KLM heb ik in de praktijk nooit problemen ondervonden met het opladen van apparatuur tijdens de vlucht.
"Het is ook niet toegestaan om uw powerbank aan boord te gebruiken of op te laden."

Aldus de site van KLM en dat wordt ook omgeroepen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
krijn1985 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Of ik heb niet goed opgelet afgelopen april of verkeerd onthouden of het is daarna weer veranderd, maar ik dacht dat je ze niet mocht gebruiken tijdens opstijgen en landen en dat ze dus niet meer inde bagagebakken mogen. Maar zie inderdaad staan dat je ze helemaal niet meer mag gebruiken tijdens de vlucht. Niet dat ik dat deed maar goed om te weten.
Powerbanks moeten inderdaad tegenwoordig tijdens de vlucht binnen handbereik zijn en mogen niet gebruikt worden. Brandgevaar wordt expliciet genoemd als reden.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Hangt van de airline af of het standaard kan. Telefonisch moet het volgens mij altijd kunnen, desnoods geef je je formaat als reden op. Of je daadwerkelijk bovengemiddeld groot bent controleert verder niemand. Natuurlijk los je daarmee een hoop andere issues van Economy niet op maar als je met z’n 2en een rij van 3 kan hebben voor de prijs van 1 persoon in PE is dat het overwegen waard.

[ Voor 31% gewijzigd door Daniel op 12-08-2026 16:28 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 07:24
Fly-guy schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

"Het is ook niet toegestaan om uw powerbank aan boord te gebruiken of op te laden."

Aldus de site van KLM en dat wordt ook omgeroepen.
Can confirm, dit is afgelopen maandag expliciet omgeroepen tijdens onze vlucht. Ook dat je ze zichtbaar moet hebben, niet in de bak boven je stoel.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afgelopen week in LAS werd er moeilijk gedaan over een elektrische tandenborstel in mijn checkin bagage. Dat was voor het eerst. Ik vermeld altijd netjes dat die er in zit zodra ze vragen of er powerbanks of andere batterij-gerelateerde producten inzitten en is nooit een probleem, tot vorige week dus. Ook apart. Na wat acteerwerk van mijn kant, dat mijn engels niet zo goed is etc, duidelijk gemaakt dat het een bedraad model betrof (wat dus niet zo was). Toen was het goed. Had geen zin om daar die koffer weer open te maken voor iets wat normaal gesproken gewoon mag.

Dat betekent, stam + t .

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:54

g0tanks

Moderator CSA
Hmmbob schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Can confirm, dit is afgelopen maandag expliciet omgeroepen tijdens onze vlucht. Ook dat je ze zichtbaar moet hebben, niet in de bak boven je stoel.
Volgens mij doen ze dat al bijna een jaar consequent sinds dit augustus vorig jaar gebeurde: https://nos.nl/artikel/25...klm-vlucht-naar-amsterdam

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Apache4u schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:54:
Afgelopen week in LAS werd er moeilijk gedaan over een elektrische tandenborstel in mijn checkin bagage. Dat was voor het eerst. Ik vermeld altijd netjes dat die er in zit zodra ze vragen of er powerbanks of andere batterij-gerelateerde producten inzitten en is nooit een probleem, tot vorige week dus. Ook apart. Na wat acteerwerk van mijn kant, dat mijn engels niet zo goed is etc, duidelijk gemaakt dat het een bedraad model betrof (wat dus niet zo was). Toen was het goed. Had geen zin om daar die koffer weer open te maken voor iets wat normaal gesproken gewoon mag.
Het blijft vrij random volgens mij. Een tijdje terug van IAH naar AMS gevlogen. Last minute nog even zonder na te denken (enkel minder gewicht willen rondslepen) mijn werklaptop in m'n ruimkoffer gegooid. Bij aankomst zat er een TSA briefje in m'n koffer dus ze hebben het zeker gezien, maar was blijkbaar geen issue. (Denk dat het een 100% controle was op zwartgeld, bij boarden moest ook iedereen langs CBP met geldhonden.)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• PWM
  • Niet online
Plat, P4L en Ultimate members blijven een gratis snack en drank krijgen in het nieuwe concept van KLM. Dan is het wel een behoorlijke verbetering.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.luchtvaartnie...t-acties-om-hoge-werkdruk

Tldr. Tot 19 augustus voor de verbeteringen. Anders gevolgen...
Kom op. Niet dreigen maar doen. Bv morgen beginnen 1 uur. Elke dag een verdubbeling van uren.

Wassen neus. 20 jaar geleden toen de beveiliging op de gate stond waren dit al problemen. (De oplossing was iets anders)
12 jaar geleden bij de start van de filter beveiliging waren deze problemen er al. En speelde we het zelfde spelletje.

Niks gebeurd, geen structurele aanpassing.
Nou ik hoop dat ze gewoon voor 2 uur al het werk neerleggen.
En als dat niet werkt 4 uur. En dan een dag... 2 dagen etc etc.
Ja ik ben vrij extreem .. maar ik weet dat dat het enigste is was Schiphol en de bedrijven snappen... Suc6 aan iedereen die er nog rond hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 12-08-2026 19:28 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:18:
Plat, P4L en Ultimate members blijven een gratis snack en drank krijgen in het nieuwe concept van KLM. Dan is het wel een behoorlijke verbetering.
Voor die kleine groep wel, de rest van de reizigers is KLM gewoon een lcc geworden en gaan dus gewoon voor her laagste tarief.
Weinig voordeel aan platinum als ze niet meer bestaan.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

In het jargon heet dat 'extra seat for comfort'. Als je het ervoor over hebt kan dat meestal zonder problemen, maar dat doe je niet effe online, dan bel je de airline, of vraag je 't aan je reisbureau.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij Transavia kan dat iig wel, een vrije stoel boeken. Inderdaad even bellen. Je moet de boeking dan online maken maar krijgt een code om als voornaam in te vullen. EXST was dat. Extra Seat dus. Dat was in 2025.

Dat betekent, stam + t .

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:37
[...]

Mijn wederhelft komt uit de Filipijnen, ik doe het ritje AMS-MNL nu al 20 jaar. Elke 2 jaar. Kijk alleen al uit welke airliners ik kan kiezen om in MNL te geraken vanuit AMS. EK, QR, KE,CX,WY, TK, KL en sinds kort TG. Er is altijd wel 1 van dit rijtje te vinden die tussen die gemiddeld genomen 200 & 300 Euro goedkoper is dan SIA. Stuk voor stuk zeer goede airliners op papier. En toch kies is voor SIA. Waarom? De hele service ervaring, Changi Airport, wat nog altijd een stuk beter is dan DXB, DOH en IST en een zeer goed relaxed transfer airport is. Ook qua service verlening als er eens een keer iets niet goed gaat. Dat stuk heeft SIA gewoon heel goed geperfectioneerd en daarmee kunnen ze zich differentiëren. Dus het kan wel. Ik vind het jammer dat KLM voor het LCC pad gekozen heeft. Maar dat is een process wat al ontzettend lang aan de gang is binnen het concern. KL heb ik 2 keer gevolgen naar MNL toen ze door een directe vlucht hadden. Sorry ik vond het slecht. Van been ruimte, tot eten. Ook op Long Haul vind is KL maar net aan soso

SIN is nu 10 jaar mijn thuisbasis. Het is ontzettend efficient opgezet voor transit passagiers en dat is ook de strategie geweest: de markt voor Singapore zelf is te klein maar als hub kan het echt een grote rol spelen en dat doen ze goed. Het grootste nadeel van SIN als thuisbasis is dat vrijwel ieder ander vliegveld als inefficient/traag wordt ervaren :).

SQ is relatief duur in de regio, denk wel 1 van de duurste maar staat bekend voor enorm goede ground en air service. Vergeleken met andere legacy carriers zoals KLM dat werd genoemd zijn er meerdere redenen waarom SQ het wel kan aanbieden. Hoewel de lonen goed zijn voor SQ piloten en cabinepersoneel, de totale loonkosten zijn laag vanwege de lage sociale lasten. Ook is de corporate tax rate een stuk lager in Singapore. Ook heeft SQ een relatief jonge vloot dat de brandstof en maintenance kosten drukt.

SIN is nu terminal 5 aan het bouwen, ben benieuwd.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Apache4u schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:02:
Bij Transavia kan dat iig wel, een vrije stoel boeken. Inderdaad even bellen. Je moet de boeking dan online maken maar krijgt een code om als voornaam in te vullen. EXST was dat. Extra Seat dus. Dat was in 2025.
Bij United kon het vroeger wel online, dan kreeg je inderdaad een extra boarding pass met als expliciete waarschuwing dat je bij het boarden wel echt beide passen moet scannen om te voorkomen dat ze alsnog iemand op die stoel plempen.
Het is natuurlijk wel een beetje een gok want je hebt natuurlijk altijd de kans dat je sws een vrije stoel hebt op je rij, dan heb je voor niks betaald :)

Maar goed case in point, ik vlieg binnenkort met z’n 2en naar NY in United PE voor 1800 pp, drie economy stoelen op dezelfde vlucht is 1200 euro goedkoper.

• xileS
  • Niet online
Bij KLM ook weleens bericht gehad dat je een lege seat erbij kon kopen voor meer ruimte. Hoogstwaarschijnlijk een erg lege vlucht en willen ze hiermee last minute nog wat extra omzet maken.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:04:
Bij KLM ook weleens bericht gehad dat je een lege seat erbij kon kopen voor meer ruimte. Hoogstwaarschijnlijk een erg lege vlucht en willen ze hiermee last minute nog wat extra omzet maken.
Ja, dan is het rond de 100 euro geloof ik, ook een paar keer gezien.

Maar als je het telefonisch bijboekt, dan betaal je iets van 75% van de normale prijs van de stoel begrijp ik? Is dat een beetje hetzelfde bij alle airlines?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Scheurbuik schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Klopt, bij ons is het corporate vastgelegd dta het max premium economy is.. zelfs als business goedkoper is, zegt de.computer no. Mag wel downgraden naar economy, maar ik ga mezelf niet opvouwen omdat het systeem zo stug is. Niet mijn eigen geld is de insteek.
Wij hebben gelukkig een secretariaat die als computer-no-zegt gaat bellen en dan handmatig de boel laat boeken door het reisbureau.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Sowieso, vanuit Athene.... Gewoon opladen in het appartement of desnoods nog even bij de gate..

Opladen is pas nodig bij intercontinentaal (en zelfs dan redt ik het soms op 1 volle lading).
Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2