Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste
Acties:

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:11

The Third Man

The Third Jellyfish

geenstijl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Je kan altijd naar de galley (meestal achterin) lopen om zelf wat snacks/drinken etc. te gaan halen.
Ik ben laatst met KLM naar Bangkok gevlogen (en buiten dat ik het eten matig vond) prima crew en vlucht gehad.

Maar eigenlijk is het enige dat mis ging het eten? (en dat kan altijd een keer gebeuren natuurlijk, ook bij andere airlines)
Dan valt het toch wel mee ;)
Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.

@jeehaa . Ik ben niet geupgrade. Ik heb een andere stoel binnen de Economy gekozen. De eventuele prijs daarvan kan variëren, dat is bij elke airline zo (sommige airlines vragen voor alle stoelen een bijbetaling). Net als dat het kiezen van een stoel bij de nooduitgang ook geen upgrade is maar praktisch elke airline tegenwoordig wel geld voor vraagt. Daarnaast was mijn maaltijd er gewoon, maar is naar een ander persoon gegaan, er is niks 'vervallen'. Last but not least had ik op de terugvlucht ook weer dezelfde stoelwijziging genomen. 25 piek dit keer zelfs. Maar dus wel m'n correcte maaltijd gehad. Dus je verhaal gaat niet op, wat mijn ervaring tenminste betreft.

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 18:19
@The Third Man in dat geval heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, ik las in je reactie dat je een upgrade naar Premium Comfort had gekocht en niet een andere stoel binnen dezelfde reisklasse.

edit: overigens adviseer ik je om je bevindingen aan te geven in een officiële klacht. Dat werkt twee kanten op: voor jezelf omdat je dan juist wél gecompenseerd kan worden voor de gemiste maaltijd - had ook aan boord kunnen gebeuren ( :o ). voor KLM om de processen te verscherpen; blijkbaar gaat er iets mis, waarvan moet worden geleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door jeehaa op 16-02-2026 16:03 ]

                           

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Sorcerer8472

Mens sana?

@harley normaalgesproken is dit geen probleem, zeker niet als het er een beetje normaal uitziet qua afmetingen. KLM is hier vrij relaxed in. Maar niemand kan het garanderen dus je kunt pech hebben.

@jeehaa naar premium comfort is idd geen upgrade naar andere cabine. Maar zelfs dan zou er een soort voorzorg moeten zjin bij dieetrestricties imo. Hier heeft men gewoon de fout gemaakt niet goed te checken.

Wellicht dat dit soort fouten sneller voorkomt bij KLM, ik weet het niet. Ik ben zelf meestal wel blij met het vliegen met KLM, meestal gewoon prima, lekker vertrouwd, en fijn weer een NL crew te zien na een lange buitenlandreis :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:42:
[...]Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.
Ik vlieg redelijk wat, en bij Aziatische maatschappijen is de crew vaak heel erg "dienerig", maar dat zit ook gewoon echt in de Aziatische cultuur.
Ik heb over algemeen geen klagen over de KLM crew, wordt eigenlijk altijd vriendelijk behandeld. Kan natuurlijk zijn dat je gewoon pech hebt gehad.
KLM heeft vaak wel echt goede vluchttijden/rechtstreekse vluchten etc., dat is mij heel wat waard.
Maar ik vind bijvoorbeeld een Emirates A380 wel prettiger zitten dan economy in een 777.

Uiteindelijk ook zoveel mensen, zoveel wensen.
Ook net wat je belangrijk vindt, prijs / reistijd / service/eten aan boord etc.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:37

Grouchy

meep meep

Normaal gaat zo'n chow chow keuze toch gewoon mee bij stoelwisseling in dezelfde cabine? Veranderd af en toe nog van stoel ver na het inchecken, soms zelfs nog vlak voor het boarden. Eenmaal aan boord is het dan vaak iets van bevestiging van je naam gevolgd door zoiets van 'ik heb de kabeljauw hier staan voor u', en die data komt gewoonlijk overeen ondanks een stoelwisseling.

Klinkt meer als iets/iemand op de automatische piloot daar aan boord en/of die een dag van de voren voor het laatst de optie 'update/ synchronize' heeft gebruikt?

Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn vaak erg servicegericht inclusief economy klasse, Singapore Airlines crew, veel beter wordt het niet; 2025 lijstje....
https://www.worldairlinea...-airline-cabin-crew-2025/

Daar zul je weinig westerse maatschappijen op vinden.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
We ( ik, mijn vrouw en zoon) gaan dit jaar weer eens een vliegvakantie doen.
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.
Terug vanuit Johannesburg naar Schiphol->Düsseldorf.

beide vluchten zijn eigen KLM zoals ik het nu zie op de vluchtnummers.

Vraag 1:

Onze heen vlucht is als volgt :

08:15-09:10 Dusseldorf - Amsterdam
10:10-21:25 Amsterdam - Kaapstad

Dus precies 1 uur overstaptijd.
Is dat wel voldoende ?
Simpel zat: Als hij op tijd is, red je het wel. Moet je er wel vanuit gaan dat als hij uit Dusseldorf aan B36 gekoppeld wordt, het een aardige sprint is.

Maar je hebt best weinig ruimte voor een vertraging. Aan de andere kant, naar CPT vertrekt hij ook altijd wel iets later.

Vlieg je vanuit Dusseldorf uit praktische of economische reden? Als het om het geld gaat, kan goedkoop nog wel eens duurkoop blijken. Dan heb je een dagje Amsterdam als sightseeing ;)

• PWM
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Hoe is EVA Air toen rechtstreeks naar Bangkok bevalen ??
Ik zie dat ik met KLM ben gegaan. Waarom, weet ik niet meer. Misschien nog een huisje nodig :+

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:56
@PWM economische reden. Düsseldorf is voor ons dichterbij en het scheelde bijna 300 p.p.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
We ( ik, mijn vrouw en zoon) gaan dit jaar weer eens een vliegvakantie doen.
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.
Terug vanuit Johannesburg naar Schiphol->Düsseldorf.

beide vluchten zijn eigen KLM zoals ik het nu zie op de vluchtnummers.

Vraag 1:

Onze heen vlucht is als volgt :

08:15-09:10 Dusseldorf - Amsterdam
10:10-21:25 Amsterdam - Kaapstad

Dus precies 1 uur overstaptijd.
Is dat wel voldoende ?
mmm kan krap zijn...toen wij naar Australia vlogen hadden we veel groter gat ertussen en op de heenvlucht moesten we rennen en op terugvlucht miste we de overstap..
OK dat was met Air India in Dehli.. en KLM zal iets beter georganiseerd zijn, maar toch is het erg krap..
Gaan er later nog meer vluchten? of moet je wachten tot de volgende dag?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:30:
@PWM economische reden. Düsseldorf is voor ons dichterbij en het scheelde bijna 300 p.p.
Er is een short connections lane tussen Schengen en non-Schengen, mocht het erg krap worden.

Voor 300 euro p.p zou ik de gok wel wagen, maar mentaal voorbereid zijn op een gemiste overstap.

Ik heb KLM nog nooit afmetingen van personal items zien controleren, maar er bestaat sowieso wel een kans dat je alsnog je handbagage moet inchecken vanuit DUS op de narrowbody.

Soms krijg je vooraf al een SMS dat de vlucht vol zit en incidenteel krijg je niet eens een boarding pass omdat ze willen dat je handbagage incheckt. En als je een laag zonenummer hebt kunnen ze ook nog vragen je bagage in te checken aan de gate. Maar misschien dat je dat kan weigeren i.v.m. overstap.

Zelf zou ik denk ik 1 koffer bij voorbaat inchecken en dan zelf zo licht mogelijk reizen. Tenzij je in zone 3 of hoger zit (bijv als je premium comfort reist of silver status hebt).

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:56
Het is dus mede vanwege die korte overstap dat ik liever zelf alles bij me heb ipv hopen dat de koffer juist over gaat.

Er gaat wel maar 1 vlucht per dag naar Kaapstad vanuit Schiphol van KLM.

Bedankt voor alle reacties.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

harley schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:40:

Er gaat wel maar 1 vlucht per dag naar Kaapstad vanuit Schiphol van KLM.
daar was ik al bang voor..
Maar waarschijnlijk wel meerdere vluchten vanaf dusseldorf? dus een eerdere eerste leg is misschien wel een goed idee..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Hoe is EVA Air toen rechtstreeks naar Bangkok bevalen ??
Lang geleden, maar toen uitstekend bevallen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:26
Grouchy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:20:
Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn vaak erg servicegericht inclusief economy klasse, Singapore Airlines crew, veel beter wordt het niet; 2025 lijstje....
https://www.worldairlinea...-airline-cabin-crew-2025/

Daar zul je weinig westerse maatschappijen op vinden.
Nog een groot voordeel voor het leven in Azie :). Vlieg vnl met Star Alliance waar ik al jaren Gold status heb maar SQ BC gebruik ik eigenlijk alleen voor Seoul, ze zijn nl veruit de duurtste in de regio. Moet over paar weken naar NYC, S$12k voor retour in BC. Met ANA via HND is het S$8k. Ben wel langer onderweg maar is wel met hun "The ROOM" product dus geen straf. Starlux is ook het proberen waard kan ik je vertellen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

SayWhatAgain! schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:21:
Dank voor de reacties. We moesten halsoverkop naar India, dus hadden niet echt veel tijd besteed aan uitzoeken wat de ervaringen met verschillende airlines zijn of waar je het beste kan boeken.

Dat geld terug komt uiteindelijk wel goed. Het lijkt inderdaad dan een overboeking te zijn. Lekker dan dat ze een paar uur voor vertrek een e-mailtje sturen. Ik heb zelf direct met Air India gebeld voor een alternatief, maar die hadden ze niet. Daarop kon de boeking geannuleerd worden.

@Xandrios Goed gevonden! Ik vraag me wel af: als je dagen van tevoren weet dat je een vlucht niet uit kan voeren, is het dan nog wel overmacht? Ik zou zeggen van niet. Daarnaast hebben ze dus wel gevlogen (ook op de dagen dat het luchtruim tijdelijk dicht was), maar hebben ze schijnbaar gewoon overboekt.

In ieder geval nooit meer Air India voor mij.
Een update: 8 februari een klacht ingediend bij Air India, gisteren €600 p.p. compensatie ontvangen. Dus dat doen ze wel netjes. Het waarom blijft vaag: 'operational issues' (dat was wel duidelijk ja).
Terwijl AI al compensatie en een los geboekte upgrade heeft uitbetaald, wacht ik nog steeds op lastmiute.com om de tickets terug te betalen. Die wachten al eeuwig op bevestiging van AI, zeggen ze. Ik denk dat ze bij al dit soort gevallen het geld zo lang mogelijk vasthouden. Morgen maar eens een chargeback van m'n CC indienen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:24

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook maar eens een klacht ingediend bij Etihad. Had business geboekt naar MCT, kreeg mid november een mail dat de leg AUH-MCT vv uitgevoerd zou worden met een geleased GetJet-toestel zonder business class. Het lukte voor de heenweg nog om een andere vlucht te kiezen met de normale short haul business van Etihad, maar voor de terugweg kon dat niet. Verder geen groot probleem, het is een vlucht van drie kwartier dus dat overleven we echt wel op een economy-stoel.
Alleen, wat ze dus gedaan hebben is niet ons met een business ticket in een economy stoel zetten, maar daadwerkelijk zonder enige compensatie of teruggave de reisklasse voor deze leg downgraden naar Economy: ergo, ook geen prio check-in, prio security en prio boarding meer, en geen toegang meer tot de lounge. Wat je vervolgens bij inchecken dan weer terug mag kopen voor 80 euro pp 8)7. Het zou ook simpel zijn om in deze toestellen voor de ex-business passagiers Europa-style de middenstoel vrij te houden maar dat hebben ze dus ook niet gedaan. Wel mocht ik voor 45 euro de 3e stoel op de rij kopen zodat die vrij zou blijven 8)7
Long haul was het verder perfect maar dit voelt toch wel een beetje scammy.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 21-02-2026 18:38 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
Gisterenavond/nacht teruggevlogen van WDH --> FRA na een prachtige vakantie in Namibië. Vlucht 4Y139 door Discover Airlines stond er als een plaatje bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb2qPgL6-0U631M5s6-stojlQdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPnezvTCZAeGHhA3lyTq0hqh.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas kwam ik er in het vliegtuig achter dat m'n beenruimte wel héél beperkt was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWL51Ng27I-1qAcxTFnv5ar1mJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECa3kNgmQrrdRaCnmDbLeAth.jpg?f=fotoalbum_large

Bleek dat er een aantal rijen standaard stoelen hadden gekregen i.p.v. stoelen met extra beenruimte ondanks dat iedereen, net als ik, hiervoor speciaal hadden betaald. Vlucht was vol dus 'helaas kunnen we niets doen meneer'. Stewardessen waren vrij hulpeloos met 'je mag wel een biertje' en 'hier heb je een QR code en dan kun je een klacht indienen en krijg je misschien wel je geld terug' :X. Er was een verandering van vliegtuig geweest? Bij een nachtvlucht van 11u kan me dat geld gestolen worden en heb ik liever gewoon meer beenruimte om te kunnen slapen 8)7.

Voor een volgende keer, hoe had ik op zoiets kunnen anticiperen? Bij het inchecken vragen aan de medewerker of ik wel echt een stoel met extra beenruimte heb? Maar als de vlucht vol zit, dan kunnen ze daar ook weinig betekenen? Wat zijn mijn mogelijkheden als ik in het vliegtuig met zoiets geconfronteerd wordt (waarschijnlijk weinig)?

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 21-02-2026 17:12 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• CyBeR
  • Niet online
Radiodurans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:10:
Voor een volgende keer, hoe had ik op zoiets kunnen anticiperen?
Business of premium boeken, indien beschikbaar. Verder niet, eigenlijk. Zoals je zelf ook al zegt: als de ruimte er om operationele redenen niet is, kunnen ze die niet tevoorschijn toveren. Je kunt het voorkomen daarvan minimaliseren door zo ver mogelijk naar voren te boeken; de kans dat je buiten de boot valt is dan kleiner als er bijvoorbeeld wel een extra-legroom sectie is, maar die vanwege een toestelwissel minder rijen heeft dan eigenlijk de bedoeling was. (Dit op basis van het idee dat de meeste extra-legroom secties, zich vooraan de economy-cabine bevinden.)
Wat zijn mijn mogelijkheden als ik in het vliegtuig met zoiets geconfronteerd wordt (waarschijnlijk weinig)?
In het vliegtuig kun je evt. de crew vragen of er een stoel die wél extra beenruimte heeft vrij is (bijvoorbeeld omdat iemand anders niet op is komen dagen). Zo niet is je enige optie het geld voor hiet niet-geleverde product terug vragen en een klacht in te dienen.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2026 17:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Radiodurans
  • Laatst online: 12:49
CyBeR schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:16:
Je kunt het voorkomen daarvan minimaliseren door zo ver mogelijk naar voren te boeken; de kans dat je buiten de boot valt is dan kleiner als er bijvoorbeeld wel een extra-legroom sectie is, maar die vanwege een toestelwissel minder rijen heeft dan eigenlijk de bedoeling was. (Dit op basis van het idee dat de meeste extra-legroom secties, zich vooraan de economy-cabine bevinden.)
Dit is inderdaad wel een goede tip, ik had juist achteraan geboekt en mijn reismaatje (die geen extra beenruimte nodig heeft) aan de overkant van de gang.

Maar wel frustrerend dat ik hier pas in het vliegtuig achter kwam, en de crew ook van niets wist. Bij een toestelwissel kunnen ze er toch op anticiperen dat er mensen 'buiten de extra legroom boot' zullen vallen en even een mailtje o.i.d. sturen? Als operator dit maar gewoon laten gebeuren en dan je klanten én je crew er zo mee te laten confronteren is wel erg onklantvriendelijk én oncollegiaal.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• CyBeR
  • Niet online
Ergens in de voorwaarden toen je de extra legroom stoel kocht zal allicht gestaan hebben dat 't niet gegarandeerd kan worden. Het is jammer maar uiteindelijk kan dit soort dingen gebeuren. Wat heb je liever, dat je wat minder beenruimte hebt of dat je hele vlucht gecanceld wordt omdat het vliegtuig wat de vlucht uit had moeten voeren een technisch probleem had waardoor ze het hebben moeten swappen?

Uiteindelijk is elke situatie anders, maar stoelen boeken met in het achterhoofd een idee van hoe cabines werken is altijd een goed idee. Als je bijvoorbeeld in Eurobusiness zit (met een flexibel aantal business-stoelen) dan heb je hetzelfde probleem: als je de achterste rij boekt dan word je naar voren geschoven als ze die cabine verkleinen, en raak je dus je originele selectie kwijt.

Meestal worden bij toestelswaps de reeds toegewezen stoelen wel redelijk gelijk gehouden, maar dat kan natuurlijk niet altijd (wissel naar een toestel met een andere layout bijvoorbeeld, of een veel toestel met minder stoelen, etc.) dus je kunt altijd een keer pech hebben. Enige wat je dan kunt doen is klagen en evt. geld terugvragen.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Radiodurans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:10:
Gisterenavond/nacht teruggevlogen van WDH --> FRA na een prachtige vakantie in Namibië. Vlucht 4Y139 door Discover Airlines stond er als een plaatje bij:
[Afbeelding]

Helaas kwam ik er in het vliegtuig achter dat m'n beenruimte wel héél beperkt was:

[Afbeelding]

Bleek dat er een aantal rijen standaard stoelen hadden gekregen i.p.v. stoelen met extra beenruimte ondanks dat iedereen, net als ik, hiervoor speciaal hadden betaald. Vlucht was vol dus 'helaas kunnen we niets doen meneer'. Stewardessen waren vrij hulpeloos met 'je mag wel een biertje' en 'hier heb je een QR code en dan kun je een klacht indienen en krijg je misschien wel je geld terug' :X. Er was een verandering van vliegtuig geweest? Bij een nachtvlucht van 11u kan me dat geld gestolen worden en heb ik liever gewoon meer beenruimte om te kunnen slapen 8)7.

Voor een volgende keer, hoe had ik op zoiets kunnen anticiperen? Bij het inchecken vragen aan de medewerker of ik wel echt een stoel met extra beenruimte heb? Maar als de vlucht vol zit, dan kunnen ze daar ook weinig betekenen? Wat zijn mijn mogelijkheden als ik in het vliegtuig met zoiets geconfronteerd wordt (waarschijnlijk weinig)?
Bij *A kun je gewoon een claim indienen als je een andere stoel krijgt en vaak krijg je je geld terug. Althans dat is mijn ervaring.

The best is yet to come

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Komende week voor het eerst met Singapore airlines EN Saudi airlines. Eerste maatschappij in business en de tweede in business. Erg benieuwd. Benieuwd of je nu minder punten krijgt met klm Miles op twee vluchten van 6 uur met layover in Jeddah.

KLM restitutie voor vlucht van Jan nog steeds niet terug btw. Is dit ook jullie ervaring dat het zo lang duurt ? Via platinum helpdesk geregeld maar nog steeds geen voucher gehad (geld retour kon niet)

[ Voor 29% gewijzigd door Workaholic op 21-02-2026 20:36 ]

Mijn V&A

• CyBeR
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:35:
Komende week voor het eerst met Singapore airlines EN Saudi airlines. Eerste maatschappij in business en de tweede in business. Erg benieuwd. Benieuwd of je nu minder punten krijgt met klm Miles op twee vluchten van 6 uur met layover in Jeddah.
Ik neem aan dat je het ticket bij Saudia gekocht hebt en die vluchten dus beide SV-coded zijn? Dan krijg je FB punten voor de Saudia-vlucht maar niet voor de Singapore Airlines-vlucht. Mocht je op de een of andere manier AF of KL codes op die vluchten hebben, dan wel.

• Workaholic
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Ik neem aan dat je het ticket bij Saudia gekocht hebt en die vluchten dus beide SV-coded zijn? Dan krijg je FB punten voor de Saudia-vlucht maar niet voor de Singapore Airlines-vlucht. Mocht je op de een of andere manier AF of KL codes op die vluchten hebben, dan wel.
Allebei los gekocht, SVx en
SQxx. Zou klm plat Miles moeten geven hoop ik en united voor Singapore airlines ? Zie nu wel dat ik layover van bijna 3 uur heb dus zal even moeten gaan ontdekken wat voor loungecces ik heb in SA (geen hoge united airlines status), maar vlieg wel business..kortom weer mooi avontuur en wat anders dan KLM of Delta

[ Voor 26% gewijzigd door Workaholic op 21-02-2026 21:01 ]

Mijn V&A

• CyBeR
  • Niet online
Ah ja, SV vluchten kun je bij FB earnen (SkyTeam) en SQ bij United idd (*A).

3 uur is wel kort voor een self-connect maar succes :P

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Workaholic schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:35:
KLM restitutie voor vlucht van Jan nog steeds niet terug btw. Is dit ook jullie ervaring dat het zo lang duurt ? Via platinum helpdesk geregeld maar nog steeds geen voucher gehad (geld retour kon niet)
Geen mail van Amadeus in je ongewenste oost gekregen? :)

• PWM
  • Niet online
Nu was ik al niet meer van plan naar de US te gaan zolang Trump er zit. Maar nu hebben ze ook nog eens TSA-Pre en Gobal Entry stopgezet. Veel plezier op JFK.

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 12:31
PWM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:31:
Nu was ik al niet meer van plan naar de US te gaan zolang Trump er zit. Maar nu hebben ze ook nog eens TSA-Pre en Gobal Entry stopgezet. Veel plezier op JFK.
20 dagen, 16 vluchten en vier keer op en neer van US naar Europa komende week.

Zin in. :X

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Dean Martin
  • Niet online
Dark_Angelus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Het maakt me nieuwsgierig waarom je in 1 week 4x retour vliegt in plaats van binnenlandse vluchten?

The best is yet to come

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 12:31
Dean Martin schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Het maakt me nieuwsgierig waarom je in 1 week 4x retour vliegt in plaats van binnenlandse vluchten?
Ik formuleerde het niet helemaal correct, ik moet twee keer heen en weer en dan na tien dagen nog een keer na een x aantal binnenlandse vluchten. Verplichtingen in NL :Y

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-02 21:36
Wat is dat toch met (vaak Nederlandse?) vrouwen die zodra ze in hun stoel zitten hun schoenen uit trekken en vervolgens op sokken aan de wandel gaan. Gisteren ook weer een die naar de WC ging op sokken. Nou, die WC was echt kletsnat. Lekker fris! Brrrrrrr. |:(

(Pegasus SAW-EIN)

Lekker!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:20
Vorige week op de vlucht van Tokyo naar Amsterdam zag ik ook wel enkele mensen op sokken (en zelfs op blote voeten) rondlopen. Ik weet niet of ze naar de wc zijn geweest...

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:07
Oh, ga eens met Emirates. In de business class krijg je slippers, maar zeker de helft van de passagiers trekt die niet aan. Heerlijk in de zweetvoetenlucht, en nog erger overigens...

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:22
Dit is een variant die ik nog niet kende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjSuAqLkQROvOpq1Ox3VkSw8zKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6Z5aS1N53qK2MakBfr4Qn8W.jpg?f=fotoalbum_large
Raamplaatsen zijn gratis te kiezen (buiten het eerste blok). Voor alle stoelen aan het gangpad mag je bijbetalen.

• Workaholic
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:05:
Ah ja, SV vluchten kun je bij FB earnen (SkyTeam) en SQ bij United idd (*A).

3 uur is wel kort voor een self-connect maar succes :P
Nou de klm vlucht op de heenreis in business begint al goed..KL835. Boeing 777-300. Entertainment / schermen doen het allemaal niet. Alle stoelen in business. Toch wel spijtig.

Vorige keer was het 100 euro of een voucher als compensatie , vond dat erg karig met een vlucht van +8 uur. We gaan het meemaken.

Oranje toestel wel.. leuk voor de Olympische spelen 😂

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 22-02-2026 20:30 ]

Mijn V&A

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:13
Dark_Angelus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:05:
[...]

8 vluchten voor mij richting/in de VS komende week, heb er zin in..

Mensen zijn tamelijk upset dus hopelijk beseffen ze (unlikely) dat dit meer werk veroorzaakt..

• CyBeR
  • Niet online
Yakumos schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:46:
[...]
Mensen zijn tamelijk upset dus hopelijk beseffen ze (unlikely) dat dit meer werk veroorzaakt..
Klopt, en elke redelijke persoon snapt dat.

Maar ze zijn niet redelijk bezig, ze proberen om de tegenpartij in te laten binden om het budget voor hun moordbendes door de senaat te krijgen. Dat ze daarvoor liegen en bedriegen is gewoon hoe dat gaat aan die kant.

• Dean Martin
  • Niet online
Pre is wel nog operationeel blijkbaar.

The best is yet to come

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dit is ook echt een bizar bericht, honderden mensen worden op Munchen in vliegtuigen gezet die vervolgens niet vertrekken, maar het personeel is al naar huis dus men moet de nacht doorbrengen aan boord totdat er in de ochtend weer iemand op komt dagen die een bus kan besturen 8)7
https://nos.nl/artikel/26...gen-op-luchthaven-munchen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daniel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
Dit is ook echt een bizar bericht, honderden mensen worden op Munchen in vliegtuigen gezet die vervolgens niet vertrekken, maar het personeel is al naar huis dus men moet de nacht doorbrengen aan boord totdat er in de ochtend weer iemand op komt dagen die een bus kan besturen 8)7
De luchthaven "betreurt het ongemak". Wow, wat een medeleven. Dan schop je toch wat mensen uit hun bed, geef ze een bonus en wat extra vrije dagen en zo.

Vooral de directieleden mogen dan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 23-02-2026 14:54 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een interessante ervaring met klantenservices afgelopen weekend.

Eigenlijk via AY100 (22 feb)-AY1301 (23 feb) terug naar AMS, maar AY100 liep zodanig vertraging op dat ik AY1301 zou missen en AY1305 zat vol. Ik had geen zin in 2x overstappen of evt. risico op een overnight, dus bellen om me om te laten boeken naar CX271 (alliance partner, dus medewerker was me dankbaar voor het voorstel). Wordt dat gedaan, maar dan voor 23 i.p.v. 22 februari...

Dus ik weer bellen om dat te laten fixen, word ik weer teruggezet met de mededeling dat ik het in HEL wel zal zien als ik daar aan zou komen vandaag en dat het niet de bedoeling was dat de voorgaande medewerker me had omgeboekt.

Uiteindelijk gister bij de Menzies-dames aan de balie van HKG ons alsnog om laten boeken naar CX271 van 22 februari. Die gingen meteen met z'n drieën aan de slag en hebben de laatste twee seats in PE gefixed. Complimenten daarvoor.

Waarschijnlijk hadden we met de vertraging wel 1200 euro kunnen krijgen, omdat Finnair gelijk toegaf dat er een technical defect was, maar gezien het belang van op tijd terug zijn blij dat we het zo hebben kunnen regelen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:53:
[...]

De luchthaven "betreurt het ongemak". Wow, wat een medeleven. Dan schop je toch wat mensen uit hun bed, geef ze een bonus en wat extra vrije dagen en zo.

Vooral de directieleden mogen dan komen.
Ja en toch ook een veiligheidsrisico zou je denken. München is 's nachts gesloten blijkbaar, maar je kan toch niet alle personeel naar huis laten gaan als niet alle toestellen vertrokken zijn? Wat als zich een noodsituatie voordoet?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

franssie

Save the albatross

Lijkt mij voor de crew overigens ook niet echt veilig, als het toestel een beetje vol zit en de stemming slaat om ...
Maar wellicht waren de vliegtuigen bijna leeg en kon iedereen slapen oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
heb dit bericht met verbazing gelezen...
Heeft dan niemand gewoon de politie gebeld en een aangifte gedaan van vrijheidsberoving.
Geloof me, uit ervaring dan is ''probleem'' geen probleem meer als de kmar of politie zich er mee gaat bemoeien.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38

ralpje

Deugpopje

Sterker nog, als de captain dat vliegtuig leeg wil hebben mag 'ie gewoon beslissen tot evacueren.
Laatst een interessante casus hierover gelezen (kan hem alleen even niet meer terugvinden) van een mogelijke bomdreiging op Eindhoven, en of de captain of KMAR nou uiteindelijk verantwoordelijk zou zijn voor bepaalde beslissingen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:22
Ik vlieg binnenkort met Easyje vanaf de M/H-pier op Schiphol, maar ben daar nog nooit geweest en de informatie is redelijk spaarzaam. Bestemming is binnen Shengen.

Klopt het dat de M/H-pier een apart Security filter heeft? En is daar eventueel nog wat qua horeca beschikbaar? Uit de Schiphol app kan ik het niet echt opmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceCloud op 23-02-2026 17:25 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BounceCloud schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:18:
Ik vlieg binnenkort met Easyje vanaf de M/H-pier op Schiphol, maar ben daar nog nooit geweest en de informatie is redelijk spaarzaam. Bestemming is binnen Shengen.

Klopt het dat de M/H-pier een apart Security filter heeft? En is daar eventueel nog wat qua horeca beschikbaar? Uit de Schiphol app kan ik het niet echt opmaken.
Je gaat gewoon door de Departures 3 security en paspoortcontrole, loopt dan naar G/H, linksaf naar H en dan is het gewoon gates daar. Wel trappetje af en als je H7 hebt een end lopen. Er is gewoon horeca daar en winkels.

Je kunt ook gewoon terug naar waar de paspoortcontole uitkomt, en dan heb je shops, Starbucks etc.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 23-02-2026 17:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:37
Dat is alleen als je non-schengen vliegt. m gates hebben een eigen checkpoint en beperkte horeca.

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:22
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Je gaat gewoon door de Departures 3 security en paspoortcontrole, loopt dan naar G/H, linksaf naar H en dan is het gewoon gates daar. Wel trappetje af en als je H7 hebt een end lopen. Er is gewoon horeca daar en winkels.

Je kunt ook gewoon terug naar waar de paspoortcontole uitkomt, en dan heb je shops, Starbucks etc.
Thanks! Ik begrijp 1 ding niet; ik vlieg Shengen, maar departure 3 heeft toch paspoortcontrole omdat dit voor non-Shengen passagiers is? Of maak je daar, als je van H vliegt, ook gebruik van?

• CyBeR
  • Niet online
BounceCloud schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Thanks! Ik begrijp 1 ding niet; ik vlieg Shengen, maar departure 3 heeft toch paspoortcontrole omdat dit voor non-Shengen passagiers is? Of maak je daar, als je van H vliegt, ook gebruik van?
M is voor Schengen, dat heeft een apart security-filter omdat het niet in verbinding staat met de rest van de terminal. (Die kant is namelijk de non-Schengen-kant).

H is voor non-Schengen, die is verbonden met de G-pier en dus kun je daar op zich gewoon van de normale faciliteiten gebruik maken (hoewel ik geloof dat het ook een eigen paspoortcontrole heeft? Maar dat weet ik niet zeker; ik kom daar nooit.)

M en H zijn fysiek verschillende helften dezelfde pier met een grote glazen wand ertussen. Zelfde idee als de D-pier alleen dan horizontaal gesplitst.

Op deze foto kun je zien hoe 't zit:
Afbeeldingslocatie: https://vanhiertottimboektoe.nl/wp-content/uploads/2015/07/M-pier-03.jpg

Links "Gate M3", glazen wand met trap naar beneden, rechts "Gate H...".

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2026 17:59 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ah ja, ik vlieg altijd H (naar het VK). M kan ik me niet herinneren :)
CyBeR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:50:
H is voor non-Schengen, die is verbonden met de G-pier en dus kun je daar op zich gewoon van de normale faciliteiten gebruik maken (hoewel ik geloof dat het ook een eigen paspoortcontrole heeft? Maar dat weet ik niet zeker; ik kom daar nooit.)
Nee, H-pier gaat gewoon via de Departures 3 paspoortcontrole. Anders doe ik al jaren iets fout :+

[ Voor 76% gewijzigd door gambieter op 23-02-2026 17:54 ]

• olafmol
  • Laatst online: 13:34
jack zomer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:06:
[...]

heb dit bericht met verbazing gelezen...
Heeft dan niemand gewoon de politie gebeld en een aangifte gedaan van vrijheidsberoving.
Geloof me, uit ervaring dan is ''probleem'' geen probleem meer als de kmar of politie zich er mee gaat bemoeien.
Ik had “gewoon” de nooduitgang opengetrokken. Serieus.

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:53:
Ah ja, ik vlieg altijd H (naar het VK). M kan ik me niet herinneren :)

[...]

Nee, H-pier gaat gewoon via de Departures 3 paspoortcontrole. Anders doe ik al jaren iets fout :+
Ah ja zoals ik al zei ik kom daar nooit want ik vlieg niet met EasyJet :P Ik wist zeker dat het een eigen security filter heeft omdat dat niet anders kan maar de paspoortcontrole dus niet.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:06:
Ah ja zoals ik al zei ik kom daar nooit want ik vlieg niet met EasyJet :P Ik wist zeker dat het een eigen security filter heeft omdat dat niet anders kan maar de paspoortcontrole dus niet.
Security ook niet, gaat allemaal via Departures 3. Alleen de M-pier is dus blijkbaar anders.

Ik mag met mijn EasyJet Plus card zelfs de Fast Track in :+ (met dank aan dit topic :p )

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Security ook niet, gaat allemaal via Departures 3. Alleen de M-pier is dus blijkbaar anders.
Ik bedoelde daarmee de M-gates idd :P De hele westkant van Schiphol (vanaf de D-pier) is non-Schengen dus om dan de Schengen-M-gates met de rest van de Schengen-gates te verbinden zou een hele opgave zijn.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:05
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Ik mag met mijn EasyJet Plus card zelfs de Fast Track in :+ (met dank aan dit topic :p )
Ja, dat M (Schengen) gedeelte is een apart halletje met beperkte horeca, duidelijk alleen bedoeld voor kort verblijf. Vorig jaar vanaf daar naar Berlijn gevlogen.

iRacing Profiel

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat heb ik gemist?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

TSA Pre is toch niet gestopt, Global Entry wel: https://thehill.com/polic...n-global-entry-suspended/

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:35
Gaat inderdaad om beide. Is een machtspelletje rondom de recentelijke government shutdown.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het had zin want krijgen het prijsverschil terug (geen idee wat dat is) en 400 USD aan vouchers die een jaar geldig zijn. Best netjes.

• XanderL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 17:54
Afgelopen nacht vanaf CPT terug gekomen. Ze hadden daar in de middag brand gehad en alle systemen lagen eruit. Ze hadden voor de KLM 4 mensen om iedereen in te checken aan de hand van uitgeprinte passagierslijsten. Uiteindelijk met 2 uur vertraging vetrokken. Was complete chaos, niemand die kon vertellen of iedereen mee mocht of dat het toestel zou wachten tot iedereen ingecheckt was. heb ruim 3 uur in de rij gestaan by Sky Priority en na mij stonden er nog een hele rij om over de “gewone” rij maar niet te spreken. Wat mij vooral opviel is dat er dan nergens iemand in KLM blauw te vinden is die wat informatie kan verstrekken. De crew kwam even inchecken, maar die wisten ook verder van niks en waren vooral verbaasd over de situatie.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Over twee weken had ik een vlucht MXP - HND staan met overstap in XIY naar PEK en dan door naar Japan. China Eastern heeft net laten weten dat de overstap XIY - PEK wegens operationele redenen eruit is gehaald. En daarmee is mijn boeking ook klaar. Ik had twee opties: of volledige refund vragen of vragen of een passend alternatief.

Ik had juist MXP - XYI, XYI - PEK, PEK - HND gekozen omwille van de kortere overstaptijden. Moet ik straks genoegen nemen met MXP - CAN + 20 h lay over - HND? In hoeverre heb je als consument langere overstaptijden (eerst 2 tot 4 uur) te accepteren als je een 24u stopover krijgt voorgeschoteld? Is dat een passend alternatief? Eerste keer dat een boeking bij China Eastern 2 weken voor vertrek gekilld is dus ben benieuwd naar andermans ervaring.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:54

florholvoet

aka F0x.be

Dankzij EU261 ben je voor vluchten ex-MXP beschermd. De airline zal je moeten herboeken op een waardig en vergelijkbaar alternatief. Dit kan ook zijn op een andere airline zelfs, als ze het zelf niet meer kunnen bieden!
Enkel vertrekpunt, aankomst, totale duurtijd, cabine en aantal overstappen zijn relevant. Ze mogen/moeten je dus herboeken, maar die overstappen mogen ook elders en (iets) langer zijn.
Je mag ook een refund vragen in de plaats.
Of dat ook effectief gaat lukken is een andere vraag, waar heb je geboekt? Asap daarmee contact opnemen.

Of je compensatie kan krijgen hangt af van de totale uren dat je later zou aankomen op de bestemming en hoe ver op voorhand het exact us. 14 dagen is de threshold hier.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2