Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:37

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:44:
Heb ook weleens zien gebeuren dat er voor een plek is betaald (om naast iemand te zitten uit een andere boeking), maar dat je dan opeens zomaar verplaatst wordt en dan nog een keer (het verschil) mag betalen voor een andere plek :').
Bij KLM wordt dat normaliter automatisch gerefund, is iig mijn ervaring.

En idd bij mij is de stoeltoewijzing ook weer okee nu.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-08 17:20
finsdefis schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Het lijkt nu gefixed te zijn. Ik kan al mijn reserveringen weer zien. Maar goed dat er niks gewist is o.i.d. Wil mijn favoriete Premium Comfort-plekken niet door een ander gegapt zien worden :P
Werkt nog steeds niet goed hier. Maar op m'n 1ste leg is de stoel die ik vanochtend bij Delta had geselecteerd nu wel doorgekomen - betekent wel dat ik m'n comfort stoel kwijt ben. Lekker zo. Tweede leg was er bij Delta nog 1 raam stoel beschikbaar, maar had ervoor een gangpad. Ga morgen bij inchecken toch wel even klagen denk ik.

EDIT: zowel de oorspronkelijke als de deze ochtend geselecteerde stoel op de 2de leg zijn gone, de enige laatste plaats selecteren geeft een error en heb een boarding pass met "seat at gate."

Dat belooft veel goeds. Ticket was duur genoeg dat dit toch wel een beetje pijn doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Yakumos op 27-07-2026 21:54 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Yakumos ms niet goed gegaan juist omdat je een andere stoel hebt geselecteerd. Het zou kunnen dat de andere ook alsnog voor jou geblockt is. Ik zou even bellen, dan maak je de meeste kans. En anders last-minute checken of je alsnog kunt wisselen van stoel.

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-08 15:26
Iemand ervaring met claims bij de KLM? Ik heb voor mijn geannuleerde vlucht wel de compensatie gekregen, maar mijn stoelboeking en hotelkosten zijn afgewezen.
With regard to the hotel expense, the losses that you refer to are not considered to be foreseeable and are therefore too remote to be recoverable from us according to law. You can contact your travel insurer should you wish to claim their reimbursement. 

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:43

florholvoet

aka F0x.be

Helaas zijn claims bij veel airlines vaak een welles-nietes spelletje. Je zal de relevante reguleringen moeten nalezen, kijken of ze gelijk hebben, en terugduwen als je denkt recht te hebben op de terugbetalingen van de hotelkosten.
Wellicht bevatte je initiële claim gewoon te weinig informatie.

Als je gelijk hebt, haal je meestal na 1-2 keer terugduwen wel je geld. Maar ik ken de context niet, en alhoewel die afwijzing klinkt als een zielige poging om je te laten afdruipen, kan het zijn dat ze gelijk hebben.

Hotelkosten zijn voor de rekening van de airline als je door een vertraging of annulatie ergens strand voor zover die redelijk en genoodzaakt waren. Het gemakkelijkste is om ter plaatse een hotelvoucher te bekomen, dan is het ineens geregeld.
Als je dat niet hebt gedaan, zal je moeten aantonen dat de airline geen accommodatie heeft voorzien en je er wel recht op had. Het is niet omdat je vlucht is geannuleerd, dat je automatisch recht hebt op een hotel.
Een reden waarom ze dit mogen afwijzen is bijvoorbeeld omdat je in de buurt van de luchthaven woont.
Ook rijst de vraag wat je hebt gedaan na de annulatie. Een weekje gechilled in dat hotel? Of geheel afgezien van de reis? Nou, dan wordt het ook wel moeilijker om te bewijzen dat je recht hebt op dat hotel. Als je natuurlijk de dag later je reisplan hebt hervat, is het al iets duidelijker waarom dat hotel nodig was.
En dan is er ook nog de kostprijs. Vlieg je economy en ga je lekker slapen in de Ritz voor €800 per nacht? Dat is uiteraard niet redelijk. Etc....

Als last resort kan je ook nog altijd een claims agency inschakelen. Als je er recht op hebt, gaan zij er wel achteraan, mits commissie.

Seat selection kosten zijn per definitie meestal niet-terugbetaalbaar. Maar uiteraard is betalen voor een seat waar je niet hebt in gezeten is natuurlijk belachelijk. Meestal worden die kosten automatisch terugbetaald bij annulatie.

[ Voor 6% gewijzigd door florholvoet op 28-07-2026 13:37 ]

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• screamhouse
Zat vast in Lissabon en heb 1 nette overnachting van ~ 125 EUR genomen en het avondeten en de taxi niet eens gedeclareerd. Ik heb teruggemaild naar de KLM, kijken wat ze doen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
screamhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:08:
Iemand ervaring met claims bij de KLM? Ik heb voor mijn geannuleerde vlucht wel de compensatie gekregen, maar mijn stoelboeking en hotelkosten zijn afgewezen.
With regard to the hotel expense, the losses that you refer to are not considered to be foreseeable and are therefore too remote to be recoverable from us according to law. You can contact your travel insurer should you wish to claim their reimbursement. 
Seat selection fees worden bij mij altijd gerestitueerd bij zowel Finnair als KLM dit jaar nog. Dat is ook logisch aangezien ze die dienst niet geleverd hebben.

Gebruik hiervoor wel deze portal en zorg dat je het ticket number voor de seat selection bij de hand hebt. Voor elke extra optie (zoals seat selection) krijg je een aparte EMD met uniek nummer namelijk. Toen ik omgeboekt werd heb ik als reden aangegeven "Seat not available" (in het dropdown menu).

https://www.klm.nl/en/refund
Edit: bij mij stond deze automatisch op Engels, je kunt natuurlijk ook gewoon naar de Nederlandse versie gaan

Volgens mij gaat dit via andere kanalen en de kans is aanwezig dat het dan automatisch goedgekeurd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 28-07-2026 15:46 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
screamhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:53:
Zat vast in Lissabon en heb 1 nette overnachting van ~ 125 EUR genomen en het avondeten en de taxi niet eens gedeclareerd. Ik heb teruggemaild naar de KLM, kijken wat ze doen.
Een hotel omdat je ergens een extra nacht moet blijven omdat je vlucht geannuleerd is, is ook gewoon normaal om terug te krijgen.

Houd er wel rekening mee dat de medewerkers die dat soort claims beoordelen er waarschijnlijk honderden op een dag moeten doen, dus wees in je communicatie duidelijk en to the point:

• Wat is er gebeurd (vlucht geannuleerd)
• Wat was het gevolg (een extra overnachting nodig)
• Wat wil je (restitutie van kosten)

Let ook op dat je verschillende dingen niet samenvoegt. Het aanvragen van EU261-compensatie doe je in een aparte claim.

Sommige mensen schrijven hele verhalen op of proberen alles in één keer te doen en dat werkt juist tegen omdat de medewerkers ervan in de war raken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:01
De nieuwe Privium ClubLounge South gaat op 6 augustus open, volgens AmEx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gaf-rEbFsSauuwWA8JL5GkTDmuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn6RMIzf6njKegrJSnBj1zXC.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hmmbob hand spa moest ik even opzoeken... Een douche snap ik, maar hand verzorging?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Er wordt niets gemeld over de eigen security meer.. dat lijkt dus uitgesteld te worden

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:27:
@Hmmbob hand spa moest ik even opzoeken... Een douche snap ik, maar hand verzorging?
offtopic:
Zou bijna aan een masturbatieruimte denken :+

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 28-07-2026 16:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
harmpie1147 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:15:
toen we boekten, was het al geel.
Geel is niet oranje ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Christian preachers are turning airplanes into unwanted worship services
There’s now, apparently, an epidemic of Christians who get on planes and begin preaching when they know they finally have a captive audience. Evangelist Whitney Lynn, one of the more notorious culprits of this, even said as much in a recent TikTok post: “I just love a captive audience.”
Ik ben benieuwd naar de creative manieren om met dit soort figuren om te gaan, die zijn zeker zo erg als dronken figuren en vrijgezellenfeestjes...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Ah, na security voor binnen Schengen vluchten dus. Denk dat ik deze volgende keer maar ga proberen. Die voor security is het altijd gokken, hoe lang je nodig hebt om door security te gaan. Het duurt altijd langer dan je denkt en is er bv ineens 1 of andere error, waardoor elke bagage opnieuw gecheckt moet worden. Of als je altijd dezelfde spullen meeneemt, wordt je soms wel ertussenuit gepikt en soms weer niet.

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:01
xileS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:00:
Ah, na security voor binnen Schengen vluchten dus.
Ja, op de eerste verdieping, bij het begin van de C-pier zie ik op de Schiphol kaart (tenminste, daar zit Eataly). De Privium ExpressLounge blijft ook gewoon, die zit op de 2e verdieping aan het begin van de D-pier. Je kan het dus evt van je gate af laten hangen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• screamhouse
CyBeR schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Een hotel omdat je ergens een extra nacht moet blijven omdat je vlucht geannuleerd is, is ook gewoon normaal om terug te krijgen.

Houd er wel rekening mee dat de medewerkers die dat soort claims beoordelen er waarschijnlijk honderden op een dag moeten doen, dus wees in je communicatie duidelijk en to the point:

• Wat is er gebeurd (vlucht geannuleerd)
• Wat was het gevolg (een extra overnachting nodig)
• Wat wil je (restitutie van kosten)

Let ook op dat je verschillende dingen niet samenvoegt. Het aanvragen van EU261-compensatie doe je in een aparte claim.

Sommige mensen schrijven hele verhalen op of proberen alles in één keer te doen en dat werkt juist tegen omdat de medewerkers ervan in de war raken.
Bleek uiteindelijk misverstand, factuur was onduidelijk, dus KLM dacht dat ik alle hotelovernachtingen ingediend had, ipv de extra overnachting. Na mail contact, snel antwoord en rechtgezet.

• xileS
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:06:
[...]

Ja, op de eerste verdieping, bij het begin van de C-pier zie ik op de Schiphol kaart (tenminste, daar zit Eataly). De Privium ExpressLounge blijft ook gewoon, die zit op de 2e verdieping aan het begin van de D-pier. Je kan het dus evt van je gate af laten hangen.
Dat is voor mij wel een goede locatie, loop daar (ongeveer) toch al langs. ExpressLounge ben ik nog nooit geweest, aangezien ik begreep dat die minder geschikt is voor bv avondeten.

Merk laatste keren trouwens wel ineens dat veel eten kant en klaar op kleine bordjes is gelegd ipv dat je zelf kan opscheppen. Oude situatie beviel mij wel beter.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
xileS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:16:
Merk laatste keren trouwens wel ineens dat veel eten kant en klaar op kleine bordjes is gelegd ipv dat je zelf kan opscheppen. Oude situatie beviel mij wel beter.
Hah ik vind het juist een verademing, buffet style eten waar iedereen met z’n tengels aanzit is echt mijn horror :X

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• xileS
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Hah ik vind het juist een verademing, buffet style eten waar iedereen met z’n tengels aanzit is echt mijn horror :X
Ja ik snap idd dat daar wel publiek voor is. Ik hoef bv niet overal altijd veel rijst erbij en had ik nu geen keus (en ik ga ook geen eten verspillen). Ik ben blijkbaar ook best een grote eter en heb ik bv ineens een stapeltje van 10 kleine lege bordjes met bestek ipv 1 of 2 volle borden.

En daarnaast was eten minder smaakvol laatste keren, alhoewel afgelopen week wel weer oké was.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:40:

[...]

Ik ben benieuwd naar de creative manieren om met dit soort figuren om te gaan, die zijn zeker zo erg als dronken figuren en vrijgezellenfeestjes...
Probeer dit maar met Islamitisch gebed in het Arabisch en kijk wat er gebeurt :')

-edit: of gewoon Christelijk gebed in het Arabisch trouwens, of wat dan ook-

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-07-2026 21:21 ]

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-08 17:20
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Werkt nog steeds niet goed hier. Maar op m'n 1ste leg is de stoel die ik vanochtend bij Delta had geselecteerd nu wel doorgekomen - betekent wel dat ik m'n comfort stoel kwijt ben. Lekker zo. Tweede leg was er bij Delta nog 1 raam stoel beschikbaar, maar had ervoor een gangpad. Ga morgen bij inchecken toch wel even klagen denk ik.

EDIT: zowel de oorspronkelijke als de deze ochtend geselecteerde stoel op de 2de leg zijn gone, de enige laatste plaats selecteren geeft een error en heb een boarding pass met "seat at gate."

Dat belooft veel goeds. Ticket was duur genoeg dat dit toch wel een beetje pijn doet.
Om niet altijd alleen maar te klagen: op beide vluchten geüpgrade en 2de leg (helaas domestic) zelfs naar 1A. :*) doet Delta goed.

Delta Wifi aan boord is wel echt een verademing vergeleken met KLM - gratis compleet bruikbaar internet, snel genoeg om normaal te browsen/werken en op een enkele keer 1-2 minuten geen signaal na de hele vlucht stabiel.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:40:

[...]

Gelukkig typisch een Amerikaans aandachtsh#*rderij-dingetje voor op Social Media. Zoals altijd gewoon een FA erbij halen en melding maken van overlast en een onveilig gevoel door de herrie. Minste wat je kunt krijgen is een paar duizend miles, haha.

Ik heb dit een keer gedaan bij een hele rits gasten die verspreid zat en dus bij elkaar ging staan en nogal luide gesprekken voerde naast mij in het gangpad. Daar maakte de dame van BA korte metten mee. Ik heb het niet nagezocht, maar er zal vast wel ergens in de conditions of carriage staan dat je instructies van cabinepersoneel altijd op moet volgen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yakumos schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:54:
[...]

Om niet altijd alleen maar te klagen: op beide vluchten geüpgrade en 2de leg (helaas domestic) zelfs naar 1A. :*) doet Delta goed.

Delta Wifi aan boord is wel echt een verademing vergeleken met KLM - gratis compleet bruikbaar internet, snel genoeg om normaal te browsen/werken en op een enkele keer 1-2 minuten geen signaal na de hele vlucht stabiel.
Ik heb de Delta WiFi op vier vluchten de afgelopen weken met geen mogelijkheid aan de praat gekregen op m’n iPhone / Unifi travel router -O-

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47

FreakNL

Well do ya punk?

florholvoet schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:32:
Helaas zijn claims bij veel airlines vaak een welles-nietes spelletje. Je zal de relevante reguleringen moeten nalezen, kijken of ze gelijk hebben, en terugduwen als je denkt recht te hebben op de terugbetalingen van de hotelkosten.
Wellicht bevatte je initiële claim gewoon te weinig informatie.

Als je gelijk hebt, haal je meestal na 1-2 keer terugduwen wel je geld. Maar ik ken de context niet, en alhoewel die afwijzing klinkt als een zielige poging om je te laten afdruipen, kan het zijn dat ze gelijk hebben.

Hotelkosten zijn voor de rekening van de airline als je door een vertraging of annulatie ergens strand voor zover die redelijk en genoodzaakt waren. Het gemakkelijkste is om ter plaatse een hotelvoucher te bekomen, dan is het ineens geregeld.
Als je dat niet hebt gedaan, zal je moeten aantonen dat de airline geen accommodatie heeft voorzien en je er wel recht op had. Het is niet omdat je vlucht is geannuleerd, dat je automatisch recht hebt op een hotel.
Een reden waarom ze dit mogen afwijzen is bijvoorbeeld omdat je in de buurt van de luchthaven woont.
Ook rijst de vraag wat je hebt gedaan na de annulatie. Een weekje gechilled in dat hotel? Of geheel afgezien van de reis? Nou, dan wordt het ook wel moeilijker om te bewijzen dat je recht hebt op dat hotel. Als je natuurlijk de dag later je reisplan hebt hervat, is het al iets duidelijker waarom dat hotel nodig was.
En dan is er ook nog de kostprijs. Vlieg je economy en ga je lekker slapen in de Ritz voor €800 per nacht? Dat is uiteraard niet redelijk. Etc....

Als last resort kan je ook nog altijd een claims agency inschakelen. Als je er recht op hebt, gaan zij er wel achteraan, mits commissie.

Seat selection kosten zijn per definitie meestal niet-terugbetaalbaar. Maar uiteraard is betalen voor een seat waar je niet hebt in gezeten is natuurlijk belachelijk. Meestal worden die kosten automatisch terugbetaald bij annulatie.
Ik vloog in Januari naar Kopenhagen (KLM) en daarna door naar Bornholm (DAT). Losse boekingen. Fikse vertraging door de sneeuw en miste daardoor de vlucht naar Bornholm. Nachtje Kopenhagen dus. Terugweg zelfde verhaal. Kwam prima in Kopenhagen maar door naar Amsterdam ging pas de volgende dag via Billund. Dus weer nacht Kopenhagen. De zelf geboekte hotels zonder problemen teruggekregen van KLM…

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:43

florholvoet

aka F0x.be

FreakNL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Ik vloog in Januari naar Kopenhagen (KLM) en daarna door naar Bornholm (DAT). Losse boekingen. Fikse vertraging door de sneeuw en miste daardoor de vlucht naar Bornholm. Nachtje Kopenhagen dus. Terugweg zelfde verhaal. Kwam prima in Kopenhagen maar door naar Amsterdam ging pas de volgende dag via Billund. Dus weer nacht Kopenhagen. De zelf geboekte hotels zonder problemen teruggekregen van KLM…
Zoals het hoort! Een duidelijke en goed gestaafde claim kan wonderen doen.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2