Nou idd. Wordt die niet door Cityjet gevlogen? Ook hun ATR-72 is echt crap qua 'business' (achterin + karig boxje), maar goed, dat is inherent aan het vliegtuig en de mogelijkheden daarin denk ik.PWM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Dat hangt wel erg van hun kist af. Ze wetleasen bijvoorbeeld de Bombardier CRJ900, dan heb je wel echt een slechte ervaring. Maar hun gewone kisten zijn inderdaad prima vergelijkbaar met KLM.
Nee, maar familie wel - vandaar dat we even op&neer gaan. Valt een beetje halverwege de vakantie, dus we doen de gekke routing van ATH-AMS-KRK (KL Y award) KRK-CPH-TRD (SK Y award) TRD-CPH-ATH (SK C) met vakantie in GR, KRK en paar dagen TRD. Heb meerdere keren SAS in Y gevlogen, en is op zich basic maar prima. Ben erg benieuwd naar hun nieuwe business productMenesis schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:57:
[...]
SAS is wel prima toch? Beetje hetzelfde als KLM. Alleen was/is hun website erg K. Maar die van de KLM eigenlijk ook. Ik vind nog steeds de website en app van Norwegian veruit het beste.
Woon je toevallig óók in TRD?
Afgelopen maandag met KLM gevlogen in business (KL612) vanuit Chicago naar Amsterdam.
Bij instappen laat met eerste drankje, video schermen deden het niet en aankondiging dat Wifi ook niet zou werken gedurende vlucht. Goed begin.. en voor mijn gevoel ook een wat ouder toestel.
Na 30 min vliegen eindelijk beeld, 5 min film en daarna weer uit - ja we moeten weer resetten over 20min doet hij het weer. Fijn.. daarna gelukkig wel opgelost maar niet kunnen werken in business was voor mij toch wel echt een domper. Niet om tweakers te lezen maar juist om een inhaalslag te maken met e-mail en werk wat is blijven liggen tijdens de trip.
Personeel gevraagd of er nog iets van een vergoeding of voucher mogelijk was, antwoord was dan zouden we het hele toestel moeten uitbetalen (wat mij betreft weinig empathie en begrip voor de situatie).
Genoeg geklaag.. jullie ervaring met zoiets? Heeft het indienen van een klacht zin? Via de app mogelijkheid gevonden maar geen wifi oid optie kon ik niet vinden. Ben frequent flyer (Plat status)
Bij instappen laat met eerste drankje, video schermen deden het niet en aankondiging dat Wifi ook niet zou werken gedurende vlucht. Goed begin.. en voor mijn gevoel ook een wat ouder toestel.
Na 30 min vliegen eindelijk beeld, 5 min film en daarna weer uit - ja we moeten weer resetten over 20min doet hij het weer. Fijn.. daarna gelukkig wel opgelost maar niet kunnen werken in business was voor mij toch wel echt een domper. Niet om tweakers te lezen maar juist om een inhaalslag te maken met e-mail en werk wat is blijven liggen tijdens de trip.
Personeel gevraagd of er nog iets van een vergoeding of voucher mogelijk was, antwoord was dan zouden we het hele toestel moeten uitbetalen (wat mij betreft weinig empathie en begrip voor de situatie).
Genoeg geklaag.. jullie ervaring met zoiets? Heeft het indienen van een klacht zin? Via de app mogelijkheid gevonden maar geen wifi oid optie kon ik niet vinden. Ben frequent flyer (Plat status)
Bellen naar de plat servicelijn en daar je verhaal doen. Beetje aandikken natuurlijk mbt het werk wat je moest doen, de emails die er uit moesten en dat dat 1 van de grootste redenen was om bc te boeken etc. En dat je toen dat niet werkte niet eens normaal een filmpje kon kijken. Ik ben nog nooit uitgelachen na het indienen van een klacht oid. Mijn indruk was altijd dat status bij de airline helpt en dat ze je graag tevreden willen houden. En dan krijg je misschien 10k/20k mijlen. 😉
Dat betekent, stam + t .
Idd, gewoon een klacht indienen en je krijgt er eigenlijk altijd wel wat voor. Meestal wat miles voor dit soort dingen. Heb ik ook wel 's gedaan toen de IFE elke paar minuten stotterde.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hele vliegtuig geen IFE vanuit de US? Bij de amerikanen geeft de crew dit tegenwoordig door aan de grond en regelmatig nog in de lucht de algemene excuses mail gehad met vouchers/miles. Later gevolgd door nog een belletje of email met meer excuses & vouchers/miles vanwege de FF status.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik lees het als dat de wifi niet werkte (wat aangekondigd was) en dat met de IFE even gekloot moest worden maar dat het uiteindelijk wel werkte.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar het serviceniveau van KLM kan zich dan ook écht niet meten aan dat van Delta....Grouchy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 03:02:
Hele vliegtuig geen IFE vanuit de US? Bij de amerikanen geeft de crew dit tegenwoordig door aan de grond en regelmatig nog in de lucht de algemene excuses mail gehad met vouchers/miles. Later gevolgd door nog een belletje of email met meer excuses & vouchers/miles vanwege de FF status.
Sometimes you need to plan for coincidence
Over internet on board gesproken. Laatst heen AMS-CDG-HKG met AirFrance en terug HKG-AMS met KLM. In het AirFrance deel gratis langzaam maar volledig functionerend internet en terug met KLM alleen gratis whitelisted messenger apps met alleen tekst. Dat is dan in vergelijking wel heel karig van KLM.
Premium comfort op de voorste rij wel heel prettig trouwens, zeeën van beenruimte en prima geslapen.
Premium comfort op de voorste rij wel heel prettig trouwens, zeeën van beenruimte en prima geslapen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Air France is aan het retrofitten met Starlink
Bij KLM hoopt men nog dat Panasonic het ooit beter gaat doen. Ik weet niet wat daar nou het grote probleem is, maar heb het idee dat die antennes heel storingsgevoelig zijn. Ze bewegen mee met de satelliet. Starlink zijn volledig elektronisch gestuurd en hebben kleiner profiel met minder drag.
Voor mensen die veel vliegen (zeker op dagvluchten) niet te onderschatten hoe waardevol dit is dat het gewoon werkt.
Bij KLM hoopt men nog dat Panasonic het ooit beter gaat doen. Ik weet niet wat daar nou het grote probleem is, maar heb het idee dat die antennes heel storingsgevoelig zijn. Ze bewegen mee met de satelliet. Starlink zijn volledig elektronisch gestuurd en hebben kleiner profiel met minder drag.
Voor mensen die veel vliegen (zeker op dagvluchten) niet te onderschatten hoe waardevol dit is dat het gewoon werkt.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Heeft iemand nog tips om een goed te kunnen slapen voor mensen die BC niet kunnen veroorloven? Volgende maand naar China. Vertrek is begin middag, maar we komen daar aan vroeg in de ochtend lokale tijd. Liefst slik ik een slaappil ofzo, maar geen idee of je die zomaar kan krijgen?
KLM heeft ook nog een lopend contract en het is nu niet dat er genoeg geld in de kast ligt in dat soort dingen zomaar op te breken...Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:45:
Air France is aan het retrofitten met Starlink![]()
Bij KLM hoopt men nog dat Panasonic het ooit beter gaat doen. Ik weet niet wat daar nou het grote probleem is, maar heb het idee dat die antennes heel storingsgevoelig zijn. Ze bewegen mee met de satelliet. Starlink zijn volledig elektronisch gestuurd en hebben kleiner profiel met minder drag.
Voor mensen die veel vliegen (zeker op dagvluchten) niet te onderschatten hoe waardevol dit is dat het gewoon werkt.
Temazepam is een fijne kort en snelwerkende slaappil, je zult dan wel je huisarts moeten overtuigen.BootVluchteling schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
Liefst slik ik een slaappil ofzo, maar geen idee of je die zomaar kan krijgen?
Melatonine, ashwagandha, magnesiumthreonaat als je beperkt moet blijven tot OTC middelen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Melatonine kun je iig gewoon bij de drogist halen. Je zou ook kunnen overwegen om een nacht door te halen.BootVluchteling schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
Heeft iemand nog tips om een goed te kunnen slapen voor mensen die BC niet kunnen veroorloven? Volgende maand naar China. Vertrek is begin middag, maar we komen daar aan vroeg in de ochtend lokale tijd. Liefst slik ik een slaappil ofzo, maar geen idee of je die zomaar kan krijgen?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Soms haalt de markt een bepaalde keuze keihard in. Ik vermoed dat dit een steeds belangrijke keuzefactor wordt bij met name zakelijke reizigers en in premium cabines, dus een risico om hier niets aan te doen.Fly-guy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:55:
[...]
KLM heeft ook nog een lopend contract en het is nu niet dat er genoeg geld in de kast ligt in dat soort dingen zomaar op te breken...
Vraag me af wat ze doen bij de A350, ook hieraan vasthouden of toch toekomstgericht verder kijken?
Quote van MrBeast: “I will only book flights exclusively on planes with Starlink. I don’t care if it means an extra layover - I’ll sit in the back of the plane if it gives me Starlink.”
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Je zegt het goed, een bepaalde groep zal hier een vlucht niet om boeken. Mij interesseert internet in een vliegtuig niets. Niet zakelijk en niet privé, ik vlieg juist liever direct. Maar ik ben misschien een andere generatie die zonder internet is opgegroeid en wel een paar uur zonder kan.Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Soms haalt de markt een bepaalde keuze keihard in. Ik vermoed dat dit een steeds belangrijke keuzefactor wordt bij met name zakelijke reizigers en in premium cabines, dus een risico om hier niets aan te doen.
Vraag me af wat ze doen bij de A350, ook hieraan vasthouden of toch toekomstgericht verder kijken?
Quote van MrBeast: “I will only book flights exclusively on planes with Starlink. I don’t care if it means an extra layover - I’ll sit in the back of the plane if it gives me Starlink.”
MrBeast is dan ook wel weer heel extreem gen Z social media-addict als doelgroep. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst van speakergebruik in vliegtuigen en hoop dat daar de norm wel gehandhaafd blijft (i.t.t. grondgebonden OV).jongetje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Je zegt het goed, een bepaalde groep zal hier een vlucht niet om boeken. Mij interesseert internet in een vliegtuig niets. Niet zakelijk en niet privé, ik vlieg juist liever direct. Maar ik ben misschien een andere generatie die zonder internet is opgegroeid en wel een paar uur zonder kan.
MrBeast is wat we noemen "Terminaal Online". Voor het overgrote deel van de passagiers staat wifi als allerlaatste op de lijst van dingen waar ze aan denken bij het boeken.Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Quote van MrBeast: “I will only book flights exclusively on planes with Starlink. I don’t care if it means an extra layover - I’ll sit in the back of the plane if it gives me Starlink.”
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik weet niet of dat zo is hoor?CyBeR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:37:
[...]
MrBeast is wat we noemen "Terminaal Online". Voor het overgrote deel van de passagiers staat wifi als allerlaatste op de lijst van dingen waar ze aan denken bij het boeken.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/musks-starlink-leads-bezos-amazon-airlines-rush-boost-in-flight-wi-fi-2026-06-09/
https://aerospaceglobalnews.com/news/airline-free-wifi-loyalty-retail-strategy/
En nog een wij van wc-eens link:
https://www.viasat.com/news/latest-news/aviation/2023/free-in-flight-wi-fi-now-most-influential-factor-other-than-ticket-price-for-airline-passengers-reveals-new-viasat-survey/
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik zeg ook niet dat niemand er om geeft. Een deel zakelijke reizigers zal dat vast doen, aangezien die meestal toch niet zelf betalen.
Maar als 't echt zo belangrijk was voor veel mensen dan zouden Tui, Transavia, RyanAir, EasyJet e.d. moeite moeten hebben om hun stoelen te vullen en dat is toch echt niet het geval. Gaat de ticketprijs toch voor op al het andere, en wifi is blijkbaar zelfs minder belangrijk dan comfort en op redelijke tijden vliegen.
Ik gebruik het zelf als het gratis is zodat m'n Discord e.d. blijft werken maar anders niet.
Maar als 't echt zo belangrijk was voor veel mensen dan zouden Tui, Transavia, RyanAir, EasyJet e.d. moeite moeten hebben om hun stoelen te vullen en dat is toch echt niet het geval. Gaat de ticketprijs toch voor op al het andere, en wifi is blijkbaar zelfs minder belangrijk dan comfort en op redelijke tijden vliegen.
Ik gebruik het zelf als het gratis is zodat m'n Discord e.d. blijft werken maar anders niet.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Op zakelijke dagvluchten vind ik het wel een must, zorgt er ook voor dat ik minder "achter" loop wanneer op reis.
Zoals een collega van me steeds zegt: vooraan is het Business Class, achteraan is het Diazepam Class.BootVluchteling schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
Heeft iemand nog tips om een goed te kunnen slapen voor mensen die BC niet kunnen veroorloven? Volgende maand naar China. Vertrek is begin middag, maar we komen daar aan vroeg in de ochtend lokale tijd. Liefst slik ik een slaappil ofzo, maar geen idee of je die zomaar kan krijgen?
Slaappil halen bij de huisdokter dus. Wat ook werkt voor sommige mensen (incl. mijzelf) is R Calm (Dimenhydrinaat), een middel tegen reisziekte dat vrij verkrijgbaar is, en dat bij sommige mensen ook erg slaapverwekkend werkt.
Zorg er wel voor dat je blijft bewegen. 10+ uur in dezelfde houding zitten is niet gezond en kan tromboses uitlokken.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
De markt in de VS is ook wel anders dan hier. Mensen vliegen vaker en meer, routes zijn bijna altijd een mix van zakelijk+familie+leisure, en wifi aan boord is eigenlijk standaard bij de grote maatschappijen (incl. mid-budget zoals Southwest).
In Europa is het percentage vakantietrips groter, en airlines zoals Tui en Transavia zijn daaromheen gebouwd. In de VS is dat veel minder en zijn het vaker semi-internationale trips (Bahamas, USVI). Was het wel zo dan zou de situatie anders kunnen zijn.
De echte low-budget in de VS hebben geen wifi trouwens: Allegiant heeft het niet. Frontier ook niet, maar ook zij hebben aangekondigd ermee bezig te zijn. Tui en Transavia hebben hooguit een airfi.aero (NL bedrijf!) box aan boord voor entertainment via wifi in NL.
In Latijns Amerika ook een verrassing laatst: Copa doet best verre afstanden (bijv. EZE - LAX: 7+7 uur) en heeft lie-flat business class in hun 737-maxen (2+2 angled), maar geen wifi op de hele vloot. Gol dan weer wel. Latam alleen binnen Zuid-Amerika op narrow-bodies
In Europa is het percentage vakantietrips groter, en airlines zoals Tui en Transavia zijn daaromheen gebouwd. In de VS is dat veel minder en zijn het vaker semi-internationale trips (Bahamas, USVI). Was het wel zo dan zou de situatie anders kunnen zijn.
De echte low-budget in de VS hebben geen wifi trouwens: Allegiant heeft het niet. Frontier ook niet, maar ook zij hebben aangekondigd ermee bezig te zijn. Tui en Transavia hebben hooguit een airfi.aero (NL bedrijf!) box aan boord voor entertainment via wifi in NL.
In Latijns Amerika ook een verrassing laatst: Copa doet best verre afstanden (bijv. EZE - LAX: 7+7 uur) en heeft lie-flat business class in hun 737-maxen (2+2 angled), maar geen wifi op de hele vloot. Gol dan weer wel. Latam alleen binnen Zuid-Amerika op narrow-bodies
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
De laatste weken vaak vele minuten moeten wachten tot de jetbridge op Schiphol gekoppeld werd. Zit inmiddels ook al weer 10 minuten te wachten (kon precies trein halen)… erg irritant.
Toch even aan de Pro's hier navragen.
Wij hadden vandaag van Düsseldorf naar Kaapstad moeten vliegen met een overstap in Schiphol.
Wij zagen een half uur voor vertrek al onregelmatigheid en geen vliegtuig maar bij navraag was er niks bekend. Ook zagen via via flightradar dat het vliegtuig nog niet eens vertrokken was uit Schiphol en later was de hele vlucht zelfs een tijdje niet te vinden. De vertrektijd werd ineens wel telkens later ( heb echt heel veel mailtjes en smsberichten ontvangen die elkaar ook nog eens tegenspraken en niet klopten met het vluchtschema op het vliegveld) veel moeten bellen want ter plekke was er niks te regelen en hele lange wachttijd want iedereen op die vlucht had een korte overstaptijd leek het wel.
Lang verhaal kort, uiteindelijk zijn wij pas op de tijd dat onze vlucht naar Kaapstad vertrok vanaf Schiphol, daadwerkelijk vanuit Düsseldorf vertrokken en hebben we dus onze 2e vlucht compleet gemist. Er was niet echt een alternatief vandaag ( Alleen via Nairobi met in 1e instantie een paar uur eerder als gewoon dezelfde vlucht de volgende dag, en later bleek zelfs nog een bijna 8 uur meer vertraging)
we zijn dus akkoord gegaan met dezelfde vlucht maar dan 24 uur vertraagd.
Nu heb ik eigenlijk maar 2 vragen:
Er werd na het boarden in Düsseldorf wel vermeld dat het originele vliegtuig op Schiphol problemen had en niet terug kon komen naar Düsseldorf en ze een ander vliegtuig hebben gestuurd.... Kan dat genoeg reden zijn om de compensatie af te wijzen ?
We hebben bij de transferbalie een voucher voor het leonardo hotel incl diner en ontbijt gekregen. Hotel is netjes maar de menukaart is niet echt ons (voornamelijk onze zoon) soort menu. Zijn we bij uitgifte verplicht van zo'n voucher die ook te gebruiken of mogen we elders eten en die kosten declareren ?
Wij hadden vandaag van Düsseldorf naar Kaapstad moeten vliegen met een overstap in Schiphol.
Wij zagen een half uur voor vertrek al onregelmatigheid en geen vliegtuig maar bij navraag was er niks bekend. Ook zagen via via flightradar dat het vliegtuig nog niet eens vertrokken was uit Schiphol en later was de hele vlucht zelfs een tijdje niet te vinden. De vertrektijd werd ineens wel telkens later ( heb echt heel veel mailtjes en smsberichten ontvangen die elkaar ook nog eens tegenspraken en niet klopten met het vluchtschema op het vliegveld) veel moeten bellen want ter plekke was er niks te regelen en hele lange wachttijd want iedereen op die vlucht had een korte overstaptijd leek het wel.
Lang verhaal kort, uiteindelijk zijn wij pas op de tijd dat onze vlucht naar Kaapstad vertrok vanaf Schiphol, daadwerkelijk vanuit Düsseldorf vertrokken en hebben we dus onze 2e vlucht compleet gemist. Er was niet echt een alternatief vandaag ( Alleen via Nairobi met in 1e instantie een paar uur eerder als gewoon dezelfde vlucht de volgende dag, en later bleek zelfs nog een bijna 8 uur meer vertraging)
we zijn dus akkoord gegaan met dezelfde vlucht maar dan 24 uur vertraagd.
Nu heb ik eigenlijk maar 2 vragen:
Er werd na het boarden in Düsseldorf wel vermeld dat het originele vliegtuig op Schiphol problemen had en niet terug kon komen naar Düsseldorf en ze een ander vliegtuig hebben gestuurd.... Kan dat genoeg reden zijn om de compensatie af te wijzen ?
We hebben bij de transferbalie een voucher voor het leonardo hotel incl diner en ontbijt gekregen. Hotel is netjes maar de menukaart is niet echt ons (voornamelijk onze zoon) soort menu. Zijn we bij uitgifte verplicht van zo'n voucher die ook te gebruiken of mogen we elders eten en die kosten declareren ?
[ Voor 5% gewijzigd door harley op 21-06-2026 18:29 ]
.
Als de airline overnachting en voldoende maaltijden voorziet, dan voldoen ze aan het verplichtingen. Je kan altijd proberen bijkomende kosten te claimen, maar dan zal je een goeie reden moeten hebben. Dit is vooral van toepassing als de waarde te laag is (bijv je krijgt één sandwich voor een vertraging van 8 uur).harley schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:21:
Toch even aan de Pro's hier navragen.
Wij hadden vandaag van Düsseldorf naar Kaapstad moeten vliegen met een overstap in Schiphol.
Wij zagen een half uur voor vertrek al onregelmatigheid en geen vliegtuig maar bij navraag was er niks bekend. Ook zagen via via flightradar dat het vliegtuig nog niet eens vertrokken was uit Schiphol en later was de hele vlucht zelfs een tijdje niet te vinden. De vertrektijd werd ineens wel telkens later ( heb echt heel veel mailtjes en smsberichten ontvangen die elkaar ook nog eens tegenspraken en niet klopten met het vluchtschema op het vliegveld) veel moeten bellen want ter plekke was er niks te regelen en hele lange wachttijd want iedereen op die vlucht had een korte overstaptijd leek het wel.
Lang verhaal kort, uiteindelijk zijn wij pas op de tijd dat onze vlucht naar Kaapstad vertrok vanaf Schiphol, daadwerkelijk vanuit Düsseldorf vertrokken en hebben we dus onze 2e vlucht compleet gemist. Er was niet echt een alternatief vandaag ( Alleen via Nairobi met in 1e instantie een paar uur eerder als gewoon dezelfde vlucht de volgende dag, en later bleek zelfs nog een bijna 8 uur meer vertraging)
we zijn dus akkoord gegaan met dezelfde vlucht maar dan 24 uur vertraagd.
Nu heb ik eigenlijk maar 2 vragen:
Er werd na het boarden in Düsseldorf wel vermeld dat het originele vliegtuig op Schiphol problemen had en niet terug kon komen naar Düsseldorf en ze een ander vliegtuig hebben gestuurd.... Kan dat genoeg reden zijn om de compensatie af te wijzen ?
We hebben bij de transferbalie een voucher voor het leonardo hotel incl diner en ontbijt gekregen. Hotel is netjes maar de menukaart is niet echt ons (voornamelijk onze zoon) soort menu. Zijn we bij uitgifte verplicht van zo'n voucher die ook te gebruiken of mogen we elders eten en die kosten declareren ?
Een technisch probleem aan het vliegtuig, want zo klinkt het op basis van je uitleg, is geen geldig excuus, en dan mag je rekenen op 600 EUR pp compensatie. Jackpot
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
En hoeveel heb je nou bespaard door vanaf DUS te vliegen?harley schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:21:
Wij hadden vandaag van Düsseldorf naar Kaapstad moeten vliegen met een overstap in Schiphol.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik lees gratis hotel, maaltijden en een gouden handdruk van 1800 euro. Alleen al voor een kans daarop zou je vaker die extra tussenstop nemen... Om nog maar te zwijgen van het effectieve verschil in airfare!CyBeR schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:32:
[...]
En hoeveel heb je nou bespaard door vanaf DUS te vliegen?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Wellicht woont ‘ie dichtbij de grens bij DUS? BRE ligt hier ook dichterbij dan AMS.
Als het met KLM was kan hij ook nog kiezen voor vouchers voor een nog groter bedrag.
Als het met KLM was kan hij ook nog kiezen voor vouchers voor een nog groter bedrag.
[ Voor 41% gewijzigd door Radiodurans op 22-06-2026 10:47 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Gratis hotel sure maar dat had je niet nodig gehad als je gewoon naar je bestemming had kunnen gaan. En daar is waarschijnlijk een hotelkamer leeg die je ook betaald had.florholvoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:33:
[...]
Ik lees gratis hotel, maaltijden en een gouden handdruk van 1800 euro. Alleen al voor een kans daarop zou je vaker die extra tussenstop nemen... Om nog maar te zwijgen van het effectieve verschil in airfare!
Die €1800 is mooi meegenomen maar ook hier weer je bent wel een dag langer onderweg.
Daar had ik wel aan gedacht maar ik ging er niet van uit.Radiodurans schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:41:
Wellicht woont ‘ie dichtbij de grens bij DUS? BRE ligt hier ook dichterbij dan AMS.
Zou ik zeker doen idd (€800 voucher krijg je dan), maar als je niet vaak vliegt of meestal niet met KLM vliegt is dat misschien niet de beste optie.Als het met KLM was kan hij ook nog kiezen voor vouchers voor een nog groter bedrag.
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2026 10:50 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
@florholvoet bedankt, we hebben uiteindelijk wel in het hotel restaurant gegeten. Er was nog een borrelbite kaart met hamburger en we hadden ook geen zin meer om op zoek te gaan naar iets anders.
@CyBeR het verschil was net geen 300 euro p.p. dus in totaal 900 euro bespaard op de retour tickets. Ik kan met 2 uur (nog geen uur vliegen vanaf dusseldorf en een uur overstaptijd wat genoeg had moeten zijn volgens KLM, we hadden tijdens boeken beter moeten kijken en voor langere overstap tijd moeten kiezen zeker.achteraf bekeken) geen 900 euro verdienen. Qua reistijd is Dusseldorf voor ons net iets dichterbij.
Dat de hotelkamer en eten vergoed worden is leuk, maar was liever gewoon op tijd in kaapstad geweest. Hele schema.in de war dus nu even kijken wat we moeten skippen. En veel geregel met de autohuur en appartement, naast de vervangende vlucht. Maar we zijn inmiddels kaapstad dus vakantie is echt begonnen.
Die €1800 vergoeding is dan wel weer een "geluk bij ongeluk" zag inderdaad dat je ook voor €800 vouchers kan kiezen. Maar vorige keer vliegen als gezin was.2019 dus denk dat we daar niet voor kiezen, weet niet wat de geldigheid ervan is.
@CyBeR het verschil was net geen 300 euro p.p. dus in totaal 900 euro bespaard op de retour tickets. Ik kan met 2 uur (nog geen uur vliegen vanaf dusseldorf en een uur overstaptijd wat genoeg had moeten zijn volgens KLM, we hadden tijdens boeken beter moeten kijken en voor langere overstap tijd moeten kiezen zeker.achteraf bekeken) geen 900 euro verdienen. Qua reistijd is Dusseldorf voor ons net iets dichterbij.
Dat de hotelkamer en eten vergoed worden is leuk, maar was liever gewoon op tijd in kaapstad geweest. Hele schema.in de war dus nu even kijken wat we moeten skippen. En veel geregel met de autohuur en appartement, naast de vervangende vlucht. Maar we zijn inmiddels kaapstad dus vakantie is echt begonnen.
Die €1800 vergoeding is dan wel weer een "geluk bij ongeluk" zag inderdaad dat je ook voor €800 vouchers kan kiezen. Maar vorige keer vliegen als gezin was.2019 dus denk dat we daar niet voor kiezen, weet niet wat de geldigheid ervan is.
[ Voor 5% gewijzigd door harley op 23-06-2026 07:00 ]
.
Ik ben tegenwoordig helaas gedwongen om internet te gebruiken aan boord, doordat we door nieuwe security regels een aantal zaken niet meer offline kunnen doen.
Het internet aan boord van KLM is echt abominabel slecht. Het word erger als je in een kist zit waar meer mensen het gaan proberen. Ik heb nu ook een paar keer met Starlink gevlogen wat vlekkeloos en snel werkt.
Ik snap dat KLM een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat kan natuurlijk. Wat ik niet snap is dat ze door gaan met de uitrol, ook op nieuwe toestellen. Alsof je nog inzet op stoomtreinen omdat je nu eenmaal die keuze een keer gemaakt heb.
Het internet aan boord van KLM is echt abominabel slecht. Het word erger als je in een kist zit waar meer mensen het gaan proberen. Ik heb nu ook een paar keer met Starlink gevlogen wat vlekkeloos en snel werkt.
Ik snap dat KLM een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat kan natuurlijk. Wat ik niet snap is dat ze door gaan met de uitrol, ook op nieuwe toestellen. Alsof je nog inzet op stoomtreinen omdat je nu eenmaal die keuze een keer gemaakt heb.
Ik denk dat er dan een contract (waarschijnlijk icm een best-effort SLA
) moet worden opgezegd waar waarschijnlijk een prijskaartje aan hangt. Geen idee om wat voor bedragen het gaat.
Dat betekent, stam + t .
Vorig jaar tijdens de Ultimate-dag nog naar gevraagd... Toen KLM een langdurig contract aanging was dit (financieel) de beste oplossing maar de tijd staat niet stil en er werd bevestigd dat ze naar Starlink kijken. Tijdslijnen werden niet gegeven...PWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:20:
Het internet aan boord van KLM is echt abominabel slecht. Het word erger als je in een kist zit waar meer mensen het gaan proberen. Ik heb nu ook een paar keer met Starlink gevlogen wat vlekkeloos en snel werkt.
KLM lijkt weer nieuwe dingen uit te proberen met XP/UXP:
AMS-MAD / AMS-LIS:
Economy Basic: 7 XP, waarvan 2 UXP
Economy Standard/Light: 10 XP, waarvan 5 UXP
Economy Flex: 12 XP, waarvan 7 UXP
Business (alle): 20 XP, waarvan 15 UXP
Echter op de terugweg zijn de tarieven wel standaard? Ze tellen gewoon 5XP erbij op bij routes die bij AMS beginnen, maar niet bij MAD-AMS / LIS-AMS? En ja, dit is een directe vlucht.
Qua wifi is intussen alles al gezegd geloof ik. Enige wat ik aanraad is blijf klagen zodat het signaal binnenkomt, want ik vraag me af of de executives bij KLM zelf ooit vliegen, of dat ze alleen het kostenplaatje telkens zien. Sunk cost fallacy is een ding...
AMS-MAD / AMS-LIS:
Economy Basic: 7 XP, waarvan 2 UXP
Economy Standard/Light: 10 XP, waarvan 5 UXP
Economy Flex: 12 XP, waarvan 7 UXP
Business (alle): 20 XP, waarvan 15 UXP
Echter op de terugweg zijn de tarieven wel standaard? Ze tellen gewoon 5XP erbij op bij routes die bij AMS beginnen, maar niet bij MAD-AMS / LIS-AMS? En ja, dit is een directe vlucht.
Qua wifi is intussen alles al gezegd geloof ik. Enige wat ik aanraad is blijf klagen zodat het signaal binnenkomt, want ik vraag me af of de executives bij KLM zelf ooit vliegen, of dat ze alleen het kostenplaatje telkens zien. Sunk cost fallacy is een ding...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Klinkt alsof je je Accor account gelinkt hebt.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:16:
KLM lijkt weer nieuwe dingen uit te proberen met XP/UXP:
AMS-MAD / AMS-LIS:
Economy Basic: 7 XP, waarvan 2 UXP
Economy Standard/Light: 10 XP, waarvan 5 UXP
Economy Flex: 12 XP, waarvan 7 UXP
Business (alle): 20 XP, waarvan 15 UXP
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat moet het bijna wel zijn idd. En let op dat de voorspellingen mbt XP's voor een tijd incorrect gaan zijn totdat de eerste vlucht (met de 5XP bonus) gevlogen is. Wat veel voorkomt is dat de +5XP bij meerdere boekingen voorspelt wordt bijvoorbeeld (maar je krijgt het maar één keer...).
[ Voor 27% gewijzigd door Xandrios op 23-06-2026 18:29 ]
Als we (ik) toch aan het zeuren zijn:
/f/image/oymX6HUQqZdYSqaXVHpI9HgB.png?f=fotoalbum_large)
Data roaming is gratis in de EU. Toch krijgt iedereen en zijn moeder altijd deze melding. Zodat ik van mijn vrouw de vraag kreeg of ze dit moest doen. En mijn schoonvader hem laatst heeft afgesloten voor een reis naar Milaan. Jaja, het KAN voor mensen buiten de EU handig zijn. Maar ze laten het niet voor niets aan iedereen zien.
KLM moet geld verdienen en liever meer dan minder. Maar dit soort geschooi is gewoon irritant. Zoals ook op een E195 vlucht:
/f/image/OnpO2eWASJBz7NkZ8KNrZqE5.png?f=fotoalbum_large)
Nee, een "Business stoel" is bij Cityhopper niet meer comfortabel dan EC. En je laat een stoel in een 737 zien met lege plek naast je, wat je niet hebt.
Ze zullen zich verschuilen achter het argument dat het generieke meldingen zijn. Maar in 2026 is dat echt niet meer nodig.
/f/image/oymX6HUQqZdYSqaXVHpI9HgB.png?f=fotoalbum_large)
Data roaming is gratis in de EU. Toch krijgt iedereen en zijn moeder altijd deze melding. Zodat ik van mijn vrouw de vraag kreeg of ze dit moest doen. En mijn schoonvader hem laatst heeft afgesloten voor een reis naar Milaan. Jaja, het KAN voor mensen buiten de EU handig zijn. Maar ze laten het niet voor niets aan iedereen zien.
KLM moet geld verdienen en liever meer dan minder. Maar dit soort geschooi is gewoon irritant. Zoals ook op een E195 vlucht:
/f/image/OnpO2eWASJBz7NkZ8KNrZqE5.png?f=fotoalbum_large)
Nee, een "Business stoel" is bij Cityhopper niet meer comfortabel dan EC. En je laat een stoel in een 737 zien met lege plek naast je, wat je niet hebt.
Ze zullen zich verschuilen achter het argument dat het generieke meldingen zijn. Maar in 2026 is dat echt niet meer nodig.
Heb ik idd al gelinkt, maar al 5 jaar ofzo?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Heerlijke maaltijd valt ook op af te dingenPWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:58:
Als we (ik) toch aan het zeuren zijn:
[Afbeelding]
Data roaming is gratis in de EU. Toch krijgt iedereen en zijn moeder altijd deze melding. Zodat ik van mijn vrouw de vraag kreeg of ze dit moest doen. En mijn schoonvader hem laatst heeft afgesloten voor een reis naar Milaan. Jaja, het KAN voor mensen buiten de EU handig zijn. Maar ze laten het niet voor niets aan iedereen zien.
KLM moet geld verdienen en liever meer dan minder. Maar dit soort geschooi is gewoon irritant. Zoals ook op een E195 vlucht:
[Afbeelding]
Nee, een "Business stoel" is bij Cityhopper niet meer comfortabel dan EC. En je laat een stoel in een 737 zien met lege plek naast je, wat je niet hebt.
Ze zullen zich verschuilen achter het argument dat het generieke meldingen zijn. Maar in 2026 is dat echt niet meer nodig.
Gek want dat is precies het gedrag wat je ziet als je een Accor account linkt maar nog geen vlucht genomen hebt. Dan telt 'ie overal 5XP bij de eerste vlucht op (die je maar 1x krijgt natuurlijk.)Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Heb ik idd al gelinkt, maar al 5 jaar ofzo?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Al kan het voor Zwitserland (iig voor mijn abo) bijvoorbeeld wel handig zijn. Of buiten de EU.PWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:58:
Als we (ik) toch aan het zeuren zijn:
[Afbeelding]
Data roaming is gratis in de EU. Toch krijgt iedereen en zijn moeder altijd deze melding. Zodat ik van mijn vrouw de vraag kreeg of ze dit moest doen. En mijn schoonvader hem laatst heeft afgesloten voor een reis naar Milaan. Jaja, het KAN voor mensen buiten de EU handig zijn. Maar ze laten het niet voor niets aan iedereen zien.
Ach net zoals continu een melding upgrade je class maar zodra je klikt is er geen enkele optie om te upgraden (2 a 3 maanden lang). Laat die melding dan weg als er toch niks is!Ze zullen zich verschuilen achter het argument dat het generieke meldingen zijn. Maar in 2026 is dat echt niet meer nodig.
Nog kwalijker vind ik de links naar 3rd party visum partijen op de boekingspagina, letterlijk naast je paspoort gegevens. Hoeveel mensen zouden daar niet intrappen?PWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:58:
Als we (ik) toch aan het zeuren zijn:
[Afbeelding]
Data roaming is gratis in de EU. Toch krijgt iedereen en zijn moeder altijd deze melding. Zodat ik van mijn vrouw de vraag kreeg of ze dit moest doen. En mijn schoonvader hem laatst heeft afgesloten voor een reis naar Milaan. Jaja, het KAN voor mensen buiten de EU handig zijn. Maar ze laten het niet voor niets aan iedereen zien.
KLM moet geld verdienen en liever meer dan minder. Maar dit soort geschooi is gewoon irritant.
Bijv. in een boeking naar Canada linkt KLM als eerste optie naar een aanbieder waar dat eTA € 19 kost, terwijl het rechtstreeks € 4,50 is. Gelukkig krijg je er 10 miles voor...
Over vertragingen gesproken - partner vloog laatst terug uit MUC met KLM. Partner is Platinum. Vlucht geannuleerd, automatisch omgeboekt naar een LH vlucht die 2 uur 45 min later dan oorspronkelijke vlucht zou vertrekken.
- EC comfort stoel geboekt, LH normale stoel toegewezen gekregen
- Middenstoel in plaats van de gekozen gangpad stoel
- Geen toegang tot de lounge want was nu een LH ticket en geen status daar
... Maar wel een 11 euro voucher voor eten/drinken, en net te weinig vertraging voor een EC261 claim. Allemaal geen ramp, maar verliezen van lounge toegang was wel een beetje cru met de fantastische 11 euro voucher ter compensatie.
- EC comfort stoel geboekt, LH normale stoel toegewezen gekregen
- Middenstoel in plaats van de gekozen gangpad stoel
- Geen toegang tot de lounge want was nu een LH ticket en geen status daar
... Maar wel een 11 euro voucher voor eten/drinken, en net te weinig vertraging voor een EC261 claim. Allemaal geen ramp, maar verliezen van lounge toegang was wel een beetje cru met de fantastische 11 euro voucher ter compensatie.
Voor wie in economy de 1e KL A350 vlucht wil meemaken, tussen 27 september en 29 november:
Edit: bovenstaand is het schema in november, in september/oktober zijn de tijden iets anders en lijkt voor KL691 de 787-10 op maandag en donderdag ingeroosterd te worden, verder A350-900.KL691 AMS1330 – 1540YYZ 359 x16
KL691 AMS1330 – 1540YYZ 781 16
KL695 AMS1650 – 1915YYZ 330 x16
KL692 YYZ1755 – 0705+1AMS 359 x16
KL692 YYZ1755 – 0705+1AMS 781 16
KL696 YYZ2115 – 1045+1AMS 330 x16
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 24-06-2026 08:51 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Is die "Uw geschatte Miles & XP" op de KLM site sowieso serieus te nemen? Ik let daar normaal nooit op maar zie nu voor een opkomende multi-city vlucht +48 XP staan terwijl ik toch wel wat meer zou verwachten. Naar de VS heen en terug en intern 3 vluchten, alles in business. Wel zijn alle vluchten behalve de retourvlucht Delta vluchtnummers, maar dat maakt toch niet uit?Xandrios schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:29:
Dat moet het bijna wel zijn idd. En let op dat de voorspellingen mbt XP's voor een tijd incorrect gaan zijn totdat de eerste vlucht (met de 5XP bonus) gevlogen is. Wat veel voorkomt is dat de +5XP bij meerdere boekingen voorspelt wordt bijvoorbeeld (maar je krijgt het maar één keer...).
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb letterlijk nog nóóit gezien dat dat niet klopte.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat zou kloppen als de afstand < 2000 miles is, wat bijna niet kan voor de US denk ik. In dat geval zou het zijn:fsfikke schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Is die "Uw geschatte Miles & XP" op de KLM site sowieso serieus te nemen? Ik let daar normaal nooit op maar zie nu voor een opkomende multi-city vlucht +48 XP staan terwijl ik toch wel wat meer zou verwachten. Naar de VS heen en terug en intern 3 vluchten, alles in business. Wel zijn alle vluchten behalve de retourvlucht Delta vluchtnummers, maar dat maakt toch niet uit?
2x long-haul = 2x 15 = 30
3x domestic first = 3x 6 = 18
Samen: 48XP
Wat - denk ik - realistischer is dat de long haul vluchten elk 24XP opleveren (48 samen) en de domestic vluchten niet worden meegerekend (Wellicht op Delta Connection vluchtnummers?).
Ik heb vandaag praktisch hetzelfde vanuit ZRH. Ik ben wel allang blij dat er uberhaupt nog een vlucht was, maar had veel liever de overstap via CDG gehad, die is er eerder.Yakumos schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:23:
Over vertragingen gesproken - partner vloog laatst terug uit MUC met KLM. Partner is Platinum. Vlucht geannuleerd, automatisch omgeboekt naar een LH vlucht die 2 uur 45 min later dan oorspronkelijke vlucht zou vertrekken.
- EC comfort stoel geboekt, LH normale stoel toegewezen gekregen
- Middenstoel in plaats van de gekozen gangpad stoel
- Geen toegang tot de lounge want was nu een LH ticket en geen status daar
... Maar wel een 11 euro voucher voor eten/drinken, en net te weinig vertraging voor een EC261 claim. Allemaal geen ramp, maar verliezen van lounge toegang was wel een beetje cru met de fantastische 11 euro voucher ter compensatie.
CyBeR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:31:
Ik heb letterlijk nog nóóit gezien dat dat niet klopte.
Hmm vaag, ik heb een calculator gevonden waar 84XP uit komen:Xandrios schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Dat zou kloppen als de afstand < 2000 miles is, wat bijna niet kan voor de US denk ik. In dat geval zou het zijn:
2x long-haul = 2x 15 = 30
3x domestic first = 3x 6 = 18
Samen: 48XP
Wat - denk ik - realistischer is dat de long haul vluchten elk 24XP opleveren (48 samen) en de domestic vluchten niet worden meegerekend (Wellicht op Delta Connection vluchtnummers?).
:strip_exif()/f/image/lxJgVUCm2pbXVUMfPMxBiq4f.png?f=user_large)
Er zit inderdaad 1 interne vlucht tussen die
De rest zijn normale Delta nummers en terug is een KLM operated vlucht.Uitgevoerd door ENDEAVOR AIR DBA DELTA CONNECTION, DL46xx
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Aangezien 30 + 6 + 6 + 6 = 48 lijkt het erop dat de terugvlucht (PDX-AMS?
) niet meegeteld wordt.
Delta Connection tellen iig gewoon mee kan ik je vertellen.
Delta Connection tellen iig gewoon mee kan ik je vertellen.
Ik weet geen enkele bestemming in de VS die maar 24 XP verdient. Zelfs de kortste route, AMS-BOS (die strict gezien onder de 3500NM zit) krijgt 30.Xandrios schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Wat - denk ik - realistischer is dat de long haul vluchten elk 24XP opleveren (48 samen) en de domestic vluchten niet worden meegerekend (Wellicht op Delta Connection vluchtnummers?).
[ Voor 89% gewijzigd door CyBeR op 24-06-2026 11:28 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
BijnaCyBeR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:21:
Aangezien 30 + 6 + 6 + 6 = 48 lijkt het erop dat de terugvlucht (PDX-AMS?) niet meegeteld wordt.
Delta Connection tellen iig gewoon mee kan ik je vertellen.
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 24-06-2026 11:43 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Als de tickets allemaal geboekt zijn via KLM krijg je gewoon XP ervoor (2 economy/6 business voor de domestic segments) dus 84 lijkt te kloppen ja.
Veel investeringen boven een x-bedrag moeten vanuit Europese wetgeving Europees worden aanbesteed. Het zou me niks verbazen als dit hier ook het geval is. Het is dan niet toegestaan naar een bepaalde aanbieder toe te specificeren. Dit leidt veelal tot kiezen voor de goedkoopste aanbieder, en is meestal ook kwalitatief de slechtste. Echt een belachelijke regel naar mijn mening.PWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:20:
Ik ben tegenwoordig helaas gedwongen om internet te gebruiken aan boord, doordat we door nieuwe security regels een aantal zaken niet meer offline kunnen doen.
Het internet aan boord van KLM is echt abominabel slecht. Het word erger als je in een kist zit waar meer mensen het gaan proberen. Ik heb nu ook een paar keer met Starlink gevlogen wat vlekkeloos en snel werkt.
Ik snap dat KLM een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat kan natuurlijk. Wat ik niet snap is dat ze door gaan met de uitrol, ook op nieuwe toestellen. Alsof je nog inzet op stoomtreinen omdat je nu eenmaal die keuze een keer gemaakt heb.
Overigens laatst voor het eerst met de KLM Airbus gevlogen, het internet viel me daar niet tegen. Intercontinentaal is het meestal om te janken, als het al werkt.
Mij wel want dat geldt alleen voor overheden, overheids-gerelateerde organisaties (waterschappen, universiteiten), een paar speciale sectoren en bedrijven waaronder NS en Schiphol, en stichtingen die voor het grootste deel door de overheid gefinanceerd worden. KLM is geen overheidsbedrijf, wordt niet door de overheid gefinancierd en staat zover ik kan zien niet op de lijst van speciale sectoren, en mag dus wel gewoon zelf besluiten waar ze zaken mee doen.naizzen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Veel investeringen boven een x-bedrag moeten vanuit Europese wetgeving Europees worden aanbesteed. Het zou me niks verbazen als dit hier ook het geval is.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 24-06-2026 18:42 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Je zit echt helemaal verkeerd. En waar Europees aanbesteden wel verplicht is, is de keuze voor de kwalitatiefst slechte en goedkoopste ook vaak een teken van een slechte aanbesteding.naizzen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Veel investeringen boven een x-bedrag moeten vanuit Europese wetgeving Europees worden aanbesteed. Het zou me niks verbazen als dit hier ook het geval is. Het is dan niet toegestaan naar een bepaalde aanbieder toe te specificeren. Dit leidt veelal tot kiezen voor de goedkoopste aanbieder, en is meestal ook kwalitatief de slechtste. Echt een belachelijke regel naar mijn mening.
Ah ok. Dan is dat niet de juiste verklaring, en nog verbazingwekkender.CyBeR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Mij wel want dat geldt alleen voor overheden, overheids-gerelateerde organisaties (waterschappen, universiteiten) en stichtingen die voor het grootste deel door de overheid gefinanceerd worden. KLM is geen overheidsbedrijf en wordt niet door de overheid gefinancierd, en mag dus wel gewoon zelf besluiten waar ze zaken mee doen.
Wat mij betreft is KLM gewoon vaak (te) laat met vernieuwingen of verbeteringen in de hard product. Laat met full lie flat in business, pas recent een premium economy optie, vrij laat met überhaupt internet, de overstap naar Airbus narrowbodies (dit is wel een persoonlijke voorkeur maar de 32Xneo's is toch een stuk fijner) had wel eerder gekund etc etc.PWM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:20:
Ik snap dat KLM een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat kan natuurlijk. Wat ik niet snap is dat ze door gaan met de uitrol, ook op nieuwe toestellen. Alsof je nog inzet op stoomtreinen omdat je nu eenmaal die keuze een keer gemaakt heb.
Gisteravond een "first" qua vliegervaringen. We kwamen na landing aan bij de D-gates op Schiphol maar mochten het vliegtuig niet verlaten omdat er een ontruimingsalarm afging in de terminal. Na een kwartiertje wachten mochten we naar binnen (zonder verdere communicatie of uitleg) en joelde het ontruimingsalarm tot praktisch bij de trappen naar de bagageafhandeling.
Ze waren er wel lekker aan het verbouwen, er stroomde een enorme lading water uit het plafond (langs de verlichting) halverwege en ze waren er met slijpwerk bezig, dus daar is vast iets gaan knetteren.
Ze waren er wel lekker aan het verbouwen, er stroomde een enorme lading water uit het plafond (langs de verlichting) halverwege en ze waren er met slijpwerk bezig, dus daar is vast iets gaan knetteren.
brand tussen deuren gesloten? (rolluiken met dan een deur in het midden)pagani schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:10:
Gisteravond een "first" qua vliegervaringen. We kwamen na landing aan bij de D-gates op Schiphol maar mochten het vliegtuig niet verlaten omdat er een ontruimingsalarm afging in de terminal. Na een kwartiertje wachten mochten we naar binnen (zonder verdere communicatie of uitleg) en joelde het ontruimingsalarm tot praktisch bij de trappen naar de bagageafhandeling.
Ze waren er wel lekker aan het verbouwen, er stroomde een enorme lading water uit het plafond (langs de verlichting) halverwege en ze waren er met slijpwerk bezig, dus daar is vast iets gaan knetteren.
Dan zal het idd het brandalarm zijn geweest.
Ben niet verbaast, heb vaker op het platform gestaan met reeds gecontroleerde passagiers dan ik wou...
Aan de andere kant, heb ook op locatie gezeten en kwam er naar 2 uur achter dat die hele pier ontruimt was..
Weet niet wie er meer verbaast was de kmar explosieve verkenner en eod collega .Of ik toen ik de deur opende...
Waar gewerkt wordt vallen spaanders
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Afgelopen weken aantal Delta vluchten genomen, inclusief een intercontinentale terug naar Nederland. Moet zeggen, zowel domestic als intercontinentaal werkt het internet aan boord uitstekend, en dat zonder extra kosten (alleen een Delta account nodig). Terwijl ik bij KLM inderdaad niet eens de moeite neem om ervoor te betalen, omdat het vaker eruit ligt dan dat het daadwerkelijk functioneert..
Ook in andere opzichten was Delta aanzienlijk beter dan de heenvlucht met KLM. Catering, service, IFE aanbod allemaal aanzienlijk beter in Y.
Ook in andere opzichten was Delta aanzienlijk beter dan de heenvlucht met KLM. Catering, service, IFE aanbod allemaal aanzienlijk beter in Y.
Ik heb altijd een gevulde iPad mee gelukkig. Want inderdaad is de selectie films aan boord lijkt het steeds beperkter. Heb van de week maar van ellende Oceans 11 en 12 opgezet. Het zijn allemaal van die kleinigheden die de laatste tijd beginnen op te vallen.
Moet je niet Disney+ hebben die een hele vervelende neiging heeft tegenwoordig om randomly de app te sluiten en niet voorbij het inlogscherm wil gaan totdat je weer met het internet verbonden bent..PWM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:33:
[...]
Ik heb altijd een gevulde iPad mee gelukkig. Want inderdaad is de selectie films aan boord lijkt het steeds beperkter. Heb van de week maar van ellende Oceans 11 en 12 opgezet. Het zijn allemaal van die kleinigheden die de laatste tijd beginnen op te vallen.
Had erover gehoord en had het nu zelf, gelukkig dat Delta dus internet heeft.
Heb altijd een iPad als backup mee maar kijk toch liever IFE, vooral omdat je recht vooruit kijkt i.p.v. naar beneden en het makkelijker is om in slaap te vallen zonder dat je je iPad omstoot
Ik vlieg over een paar uur met Air India vlucht AI156 naar Delhi in een Boeing 787-8 Dreamliner, krijg de optie om voor €640 businessclass te vliegen . Ik twijfel om het te doen de laatste keer dat ik met AI vloog had businessclass geen stoelen die helemaal plat konden, als ik 100% zeker weet dat dit kan dan wil ik het wel doen, anders laat ik het zo heb nu de befaamde 11A stoel ....
Iemand een idee tav de businessclass stoelen op deze vlucht?
Niet bekend met Air India maar volgens Aerolopa moet je even kijken of er 3 of 5 rijen business zijn. In dat laatste geval zijn 't nieuwe reverse-herringbone stoelen die gewoon plat gaan.
Ik zie op FT iig niet dat jouw vliegtuig (VT-ANO) geretrofit is met die cabin dus ik acht de kans klein.
Ik zie op FT iig niet dat jouw vliegtuig (VT-ANO) geretrofit is met die cabin dus ik acht de kans klein.
[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 25-06-2026 15:26 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik heb begin dit jaar Air India Business gevlogen op dat toestel. En de stoelen, in 2-2-2 config hongen letterlijk met duct tape aan elkaar. Zeer schaamtelijk. Ze gingen wel volledig plat, maar comfortabel was het niet. En als je alleen reist moet je zeker zien dat je een van de middelste stoelen kiest.ramrodwillem schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:14:
Ik vlieg over een paar uur met Air India vlucht AI156 naar Delhi in een Boeing 787-8 Dreamliner, krijg de optie om voor €640 businessclass te vliegen . Ik twijfel om het te doen de laatste keer dat ik met AI vloog had businessclass geen stoelen die helemaal plat konden, als ik 100% zeker weet dat dit kan dan wil ik het wel doen, anders laat ik het zo heb nu de befaamde 11A stoel ....Iemand een idee tav de businessclass stoelen op deze vlucht?
Tenzij je een ex-Vistara toestel hebt zou ik dit nooit aanraden.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Ok thx , ik heb geen keuze van stoel, je krijgt er 1 toegewezen wat ik begreep. Klinkt niet positief, ik laat het maar bij 11a.
Er waren vorig jaar nogal wat negatieve berichten over Air India business class, zie Air India Controversy Over Business Class Downgrade. Ik zou daar geen €640 voor overhebben.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Leest als een AI-geschreven artikel, en bovendien gaat dat om downgrades die men doet om crew in de business-cabine te accomoderen. Hun 787-8's hebben namelijk geen crew rest aan boord.gambieter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
Er waren vorig jaar nogal wat negatieve berichten over Air India business class, zie Air India Controversy Over Business Class Downgrade. Ik zou daar geen €640 voor overhebben.
Dat gezegd hebbende, zou ik ook alleen dat geld over hebben voor een plekje in de refurbished cabine.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Thx, ik ga het niet doen, risico te groot dat het niks is, zie wel als het wat is voor de terugvlucht als optie.
Voorlopig net een App dat we 1 uur later vertrekken
Voorlopig net een App dat we 1 uur later vertrekken
Ik heb gewoon een van de links gepakt, er waren er een hoop in die periode, allemaal over dezelfde info. Als ze geen crew rest hebben, dan moeten ze die stoelen niet eerst verkopen.CyBeR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:14:
Leest als een AI-geschreven artikel, en bovendien gaat dat om downgrades die men doet om crew in de business-cabine te accomoderen. Hun 787-8's hebben namelijk geen crew rest aan boord.
Dat gezegd hebbende, zou ik ook alleen dat geld over hebben voor een plekje in de refurbished cabine.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik heb het idee dat de inkoop centraal voor AF en KL wordt gedaan. Het aanbod komt vrijwel overeen. En als gevolg daarvan zie je bij KL ook steeds minder films met Nederlandse ondertiteling.PWM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:33:
Want inderdaad is de selectie films aan boord lijkt het steeds beperkter. Heb van de week maar van ellende Oceans 11 en 12 opgezet. Het zijn allemaal van die kleinigheden die de laatste tijd beginnen op te vallen.
In Delhi nu, goede vlucht gehad even in Business gekeken maar net asl de rest van het vliegtuig, oude meuk, werkelijk bizar. 11j was goed te doen veel beenruimte alleen de " bult" van de uitgangdeur. En niet klagen in NL over de warmte , 44gr hier 😋ramrodwillem schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:17:
Thx, ik ga het niet doen, risico te groot dat het niks is, zie wel als het wat is voor de terugvlucht als optie.
Voorlopig net een App dat we 1 uur later vertrekken
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nf0qw3mqOPjcEBs6h3XcIIGs.jpg?f=user_large)