Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 265 266 Laatste
Acties:

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geef je garantie op die uitspraak? (de hoeveelheid shit die ik heb ingenomen omdat mensen dachten dat het geen probleem was is enorm. Zeker in de gate tijd, minder in de filter tijd (filter was makkelijk, gewoon terug sturen en in de auto of bij wegbrengers brengen

ik doe die uitspraak niet voordat er meer info beschikbaar is.
is het een maal systeem met rollers?
Of is het een hak systeem met scherpe bladen?
En kunnen de bladen vervangen worden aka uit het apparaat gehaald worden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-02 23:24
jack zomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Geef je garantie op die uitspraak? (de hoeveelheid shit die ik heb ingenomen omdat mensen dachten dat het geen probleem was is enorm. Zeker in de gate tijd, minder in de filter tijd (filter was makkelijk, gewoon terug sturen en in de auto of bij wegbrengers brengen

ik doe die uitspraak niet voordat er meer info beschikbaar is.
is het een maal systeem met rollers?
Of is het een hak systeem met scherpe bladen?
En kunnen de bladen vervangen worden aka uit het apparaat gehaald worden.
Kolfiemolens werken met schijven, niet met bladen. Ik zou me er ook geen zorgen om maken. En nee, garanties kunnen we niet geven.

iRacing Profiel

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Kolfiemolens werken met schijven, niet met bladen. Ik zou me er ook geen zorgen om maken. En nee, garanties kunnen we niet geven.
i know.
Maar @Xandrios heeft het eerst over een koffie molen.
En daarna over een keuken machine.

De 1 werkt met rollers/schijven. de andere potentieel met messen/bladen/ scherpe dingen waarvan ik er 10tallen heb los gemaakt en ingenomen.
Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:41:
Gaat specifiek om een metalen koffie-bonen-maler (electrisch).
Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:55:
simpelweg een keukenmachine voor ons huis aldaar. Niet direct scherp
ook vind ik de opmerking niet direct scherp een leuke...

mijn advies: kom met een foto.
Of laat thuis, of zorg dat je genoeg tijd hebt deze koffer in de checken wanneer het als ongewenst bestempeld is bij de controle

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 25-01-2026 08:10 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:27
Voor de maand april zijn wij zoekende naar een retourvlucht vanaf AMS / DUS naar Da Nang of Hanoi te Vietnam. Voor deze periode zijn er vanuit AMS / DUS wel een aantal vlucht te vinden naar Da Nang met bv Emirates voor prijzen tussen de €850 en €1000. We zoeken vluchten met overstap (kleine meid van 2 jaar) zodat we de vliegshifts beetje verdelen tussen z'n 6 tot 8 uur per vlucht.

Waar we ook nog de mogelijkheid aangezien we toch een paar dagen Hanoi willen doen is een retour op Hanoi (€700 ongeveer)en dan binnenlands retour van Hanoi naar Da Nang(€125 ongeveer), prijzen ontlopen elkaar niet veel op het moment. Het vraagstuk waar ik even mee zit is dat wanneer ik zoek op een retour Hanoi komt DUS/HAN er voordelig uit door te boeken bij Iberia (Duitse website) vlucht uitgevoerd door Qatar. Wellicht een leken vraag maar heeft het boeken via de Duitse site nog invloed op de vlucht als er zaken escaleren, behalve dat we dus met Duitse tak contact moeten zoeken?

Als ik dezelfde vlucht namelijk via Iberia NL site wil boeken is deze opeens 100 euro duurder.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:35

florholvoet

aka F0x.be

Salv schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
Waar we ook nog de mogelijkheid aangezien we toch een paar dagen Hanoi willen doen is een retour op Hanoi (€700 ongeveer)en dan binnenlands retour van Hanoi naar Da Nang(€125 ongeveer), prijzen ontlopen elkaar niet veel op het moment. Het vraagstuk waar ik even mee zit is dat wanneer ik zoek op een retour Hanoi komt DUS/HAN er voordelig uit door te boeken bij Iberia (Duitse website) vlucht uitgevoerd door Qatar. Wellicht een leken vraag maar heeft het boeken via de Duitse site nog invloed op de vlucht als er zaken escaleren, behalve dat we dus met Duitse tak contact moeten zoeken?

Als ik dezelfde vlucht namelijk via Iberia NL site wil boeken is deze opeens 100 euro duurder.
Over het algemeen is het aangeraden om te boeken bij de airline die het ticket uitgeeft, en dus niet via OTA, zodat er geen discussie kan ontstaan over wie jou nu eigenlijk moet/kan helpen wanneer er problemen ontstaan.

In dit specifieke geval lijk je een codeshare te hebben gevonden waarbij IB dezelfde vluchten iets goedkoper verkoopt dan QR zelf. Het ticket zal dan worden uitgegeven door IB en ook de vluchtnummers zullen normaal beginnen met IB. Dan is Iberia dus duidelijk verantwoordelijk voor jouw ticket.
Enkel bij missed connection etc zal QR jou moeten herboeken.

Op welke site van de airline je boekt heeft in praktijk weinig effect. Consumentenrecht en EU-regelgeving gaat vooral over in welk land de airline is gevestigd (meestal de operating carrier geval van EU261), de gevlogen route etc.
Volgens mij maakt het in jouw geval dus geen fluit uit via welke Iberia website je precies boekt...

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54
jack zomer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:07:
[...]

i know.
Maar @Xandrios heeft het eerst over een koffie molen.
En daarna over een keuken machine.

De 1 werkt met rollers/schijven. de andere potentieel met messen/bladen/ scherpe dingen waarvan ik er 10tallen heb los gemaakt en ingenomen.

[...]

[...]

ook vind ik de opmerking niet direct scherp een leuke...

mijn advies: kom met een foto.
Of laat thuis, of zorg dat je genoeg tijd hebt deze koffer in de checken wanneer het als ongewenst bestempeld is bij de controle
Het is een koffiemolen met maalschijven - foto. De opmerking over dat het een keukenmachine is, was om aan te geven dat het 'voor in de keuken' is, en niet een reisvariant als waar over gesproken werd.

Ben ondertussen al over. Vlucht was uiteindelijk vertraagd dus meenemen als handbagage had geen tijdvoordeel meer, zou aansluitend vervoer sowieso al missen. Zodoende de koffer gewoon in het ruim laten meevliegen en dat ging uiteraard zonder problemen.

Thanks voor de input iig :)

• Salv
florholvoet schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Over het algemeen is het aangeraden om te boeken bij de airline die het ticket uitgeeft, en dus niet via OTA, zodat er geen discussie kan ontstaan over wie jou nu eigenlijk moet/kan helpen wanneer er problemen ontstaan.

In dit specifieke geval lijk je een codeshare te hebben gevonden waarbij IB dezelfde vluchten iets goedkoper verkoopt dan QR zelf. Het ticket zal dan worden uitgegeven door IB en ook de vluchtnummers zullen normaal beginnen met IB. Dan is Iberia dus duidelijk verantwoordelijk voor jouw ticket.
Enkel bij missed connection etc zal QR jou moeten herboeken.

Op welke site van de airline je boekt heeft in praktijk weinig effect. Consumentenrecht en EU-regelgeving gaat vooral over in welk land de airline is gevestigd (meestal de operating carrier geval van EU261), de gevlogen route etc.
Volgens mij maakt het in jouw geval dus geen fluit uit via welke Iberia website je precies boekt...
Inderdaad, QR bied de vlucht zelfs voor ruim 200 euro duurder aan dan IB en IB DE site geeft de vlucht voor 100 euro goedkoper aan dan IB NL site. Als het geen fluit uit maakt dan kan ik mooi via de IB DE site de goedkopere vlucht boeken naar Hanoi.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Salv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, QR bied de vlucht zelfs voor ruim 200 euro duurder aan dan IB en IB DE site geeft de vlucht voor 100 euro goedkoper aan dan IB NL site. Als het geen fluit uit maakt dan kan ik mooi via de IB DE site de goedkopere vlucht boeken naar Hanoi.
Wel straf hoor, normaal zijn intra-alliance codeshares toch min of meer gealigneerd qua prijszetting!

Hoe heb je dit gevonden? Of kwam de IB DE fare wel gewoon naar boven in Google Flights / aggregator websites ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Wel straf hoor, normaal zijn intra-alliance codeshares toch min of meer gealigneerd qua prijszetting!
Neuh. Dat is alleen zo bij JV's zoals die met AFKL, DL en VS.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Salv
florholvoet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Hoe heb je dit gevonden? Of kwam de IB DE fare wel gewoon naar boven in Google Flights / aggregator websites ?
De vlucht is gevonden middels google flights, daar ben ik sinds een weekje aan het kijken naar de tickets voor april. Prijsalert ingesteld op beide routes naar Hanoi en Da Nang vanaf AMS / DUS en toen kwam deze naar boven. Dus toen gaan kijken en twijfelde ik even of het wel op deze manier kan boeken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYW6AF1AordI4Q9fo11_hY1UTbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DrwU29qFWSKcN7WTJGkONYo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWKUoCgpZCAFPLEwcXLe3HEwtsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fPJ9LAqlHnaRXguA3HAGn0M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FANqhFjkWzjoyl6Rm7YLqi3166c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yFZ5TCgJ1TwFwAcCaEDYY19d.png?f=user_large

Zie screenshots voor Google Flights resultaat, IB DE site en IB NL site. Het is dus puur als ik vanaf DUS naar Hanoi zou willen via Duitse pagina dat ticketsprijs z'n verschil is.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20
Houd er wel rekening mee dat je je ticket krijgt van Iberia, en hun klantenservice is 90% Spaans. Nu heb ik weinig ervaring met de Qatari helpdesk, maar vermoed dat Engels daar wat beter gesproken wordt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Neuh. Dat is alleen zo bij JV's zoals die met AFKL, DL en VS.
Ik boek net Ho Chi Min op de AF site voor 1200,- minder dan dezelfde vlucht op KLM.nl :)

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Ik boek net Ho Chi Min op de AF site voor 1200,- minder dan dezelfde vlucht op KLM.nl :)
De genoemde JV is transatlantic en Ho Chi Minh is de andere kant op :P

Dat gezegd hebbende zijn AF en KL natuurlijk uiteindelijk hetzelfde bedrijf dus dat is wel opmerkelijk.

• PWM
  • Niet online
Ook wel interessant:

Als ik zoek op economy krijg ik deze business fare:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVpWySSKpl67iwaex6Su7s6ZkKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/21O9w7zz0rc2DMKjlUzM1U1v.png?f=fotoalbum_large

Zoek ik direct op business

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sryXdcOKrXroXOz_CTX3YpPXoIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GdQ7YNU1apcFpJP0G8Hj2Bi.png?f=fotoalbum_large

• CyBeR
  • Niet online
Dat is mij ook al eerder opgevallen, daarom zoek ik tegenwoordig altijd sowieso op Economy en dan kies ik eventueel daar voor de upsell naar Business.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-01 19:54
edit

[ Voor 99% gewijzigd door becopol op 27-01-2026 12:58 . Reden: Verkeerde info ]

• Xandrios
Volgens mij maakt dat niets uit nadat je ook de terugvlucht hebt gekozen. Het is me wel vaker opgevallen dat, afhankelijk van de keuze voor de outbound, de prijzen voor inbound behoorlijk anders zijn. Maar de totale roundtrip prijs klopt dan weer wel.

KLM en Flying Blue zijn aan het testen met Choice Benefits. Doet vermoeden dat we binnenkort enkele 'standaard' benefits gaan verliezen, en kunnen kiezen wat we daarvoor terug willen ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIc5hM_8MEMqhfIga32hkYVqX6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCyWP9Izw5N6WrcT3RCwnqQX.jpg?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:37:
KLM en Flying Blue zijn aan het testen met Choice Benefits. Doet vermoeden dat we binnenkort enkele 'standaard' benefits gaan verliezen, en kunnen kiezen wat we daarvoor terug willen ontvangen.

[Afbeelding]
Waar zie je dit ergens?

• Xandrios
Nu nergens meer, maar was eerder vandaag zichtbaar op de KLM website (Waarschijnlijk per ongeluk).

• Xandrios
Nu nergens meer, maar was eerder vandaag zichtbaar op de KLM website (Waarschijnlijk per ongeluk).

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12

Grouchy

meep meep

Zo te zien even bij Delta over de schouder meegekeken, als je dan 4/8 upgrades kan scoren en nog 3 andere keuzes hebt kunnen die choice benefits bij AF/KLM lekker aantikken.

Ze zijn/waren met meer dingen bezig. Eerder deze maand kon je op KLM ook intra-Europa vooraf een maaltijd kiezen, voor de zeebaars gegaan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8itzswEJVP3MaJPcdxTq3VlRF9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CepNrhb2z00QOVqrvsKJCZXI.jpg?f=fotoalbum_large
Weet niet of dat ook een test was, want eenmaal aan boord was er helaas behalve de Wanders box niks. Ondertussen zijn ook die maaltijd keuzes weer verdwenen. Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
Verder ben ik in 2026 (0)-deelnemer? bij ze en kreeg je daarom extra bagage etcetera.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:37:
Ik denk 't niet, dit is extra om ervoor te zorgen dat Platinum en m.n. PFL blijven vliegen. Aldus Ben van FB:
For “Platinum for Life” members: once they no longer need to earn XP, is Flying Blue doing anything to keep them engaged or incentivize further flying?

In 2026 FB will offer choice benefits, starting with Ultimate and Platinum/P4L members. For Gold and Silver members this will follow at a later date.
Zoals ik 't zie heb je dus een bepaald aantal *iets* nodig (aannemelijkerwijs XP of UXP boven de qualification thresholds) om die tiers te unlocken en dan kun je kiezen uit wat bij die tier staat. De 1x FB Silver/Gold/Plat leg ik uit als een gifted status voor een andere persoon, zoals Delta dat ook als Choice Benefit heeft.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:39:
Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
EBC heeft al jaren houten bestek? Of kon je op verzoek nog metalen bestek krijgen? Dat heb ik nooit gevraagd.
Verder ben ik in 2026 (0)-deelnemer? bij ze en kreeg je daarom extra bagage etcetera.
wat-deelnemer?

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
[...]

EBC heeft al jaren houten bestek? Of kon je op verzoek nog metalen bestek krijgen? Dat heb ik nooit gevraagd.

[...]

wat-deelnemer?
- Intra-EU J had KLM altijd twee setjes metaal bestek aan boord, was een kwestie van gewoon even vragen.

- Delta360 zonder de 36

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:57:
[...]

- Intra-EU J had KLM altijd twee setjes metaal bestek aan boord, was een kwestie van gewoon even vragen.
:F Als ik dat had geweten…
- Delta360 zonder de 36
Ah toch.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Eerste wereld problemen ja :+
Vandaag nog ouderwets de 'kaart' tevoorschijn mogen toveren om het voor elkaar te krijgen bij de bagage afgifte & en bij een 3rd party lounge van ze. Want waarom krijgt een (0)-deelnemer extra bagage/lounge toegang....

• Xandrios
CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik denk 't niet, dit is extra om ervoor te zorgen dat Platinum en m.n. PFL blijven vliegen. Aldus Ben van FB:

[...]

Zoals ik 't zie heb je dus een bepaald aantal *iets* nodig (aannemelijkerwijs XP of UXP boven de qualification thresholds) om die tiers te unlocken en dan kun je kiezen uit wat bij die tier staat. De 1x FB Silver/Gold/Plat leg ik uit als een gifted status voor een andere persoon, zoals Delta dat ook als Choice Benefit heeft.
Dat klinkt logisch, ware het niet dat het voor die mensen absoluut niet zou uitmaken of ze wel of niet XP erbij krijgen. Maar juist dát is een van de benefits.

Wat ik ook niet snap is waarom er maar één optie gekozen lijkt te kunnen worden, afhankelijk van *iets* dat je kwalificeert. Maar bij een choice is het toch juist zo dat je zou moeten kunnen kiezen?

Of zouden deze drie de levels zijn, afhankelijk van de XP's van vorige jaar (of uitgegeven $$) en dat van deze benefits je er één kunt kiezen. Dus oftewel je mag status giften, oftewel extra XP, oftewel overdraft..etc. Dat is wellicht nog wel logisch.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:08
Grouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:39:
Zo te zien even bij Delta over de schouder meegekeken, als je dan 4/8 upgrades kan scoren en nog 3 andere keuzes hebt kunnen die choice benefits bij AF/KLM lekker aantikken.

Ze zijn/waren met meer dingen bezig. Eerder deze maand kon je op KLM ook intra-Europa vooraf een maaltijd kiezen, voor de zeebaars gegaan;
[Afbeelding]
Weet niet of dat ook een test was, want eenmaal aan boord was er helaas behalve de Wanders box niks. Ondertussen zijn ook die maaltijd keuzes weer verdwenen. Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
EBC wordt ook steeds kariger zeg. De vers geperste sinaasappelsap was mijn favoriet :| . Steed minder redenen om nog EBC te boeken, zeker als je dit cash betaald. KLM vraagt premium prijzen voor een budget experience wat dat betreft. Het is helaas niet veel beter bij de meeste andere airlines, de meeste Europese carriers zijn op dezelfde tour.

Overigens boek ik het ook nooit cash om die reden. Afhankelijk van de route is de upgrade bij check-in of award boeking nog wel eens interessant. Wij waarderen vooral de extra bagage allowance, vrije stoel naast je en de priority check-in. On board redelijk eten en drinken vinden we ook fijn, maar daar is weinig meer van over.

Het valt me ook wel op hoeveel mensen toch nog ontzettend loyaal zijn aan KLM, ondanks alle versoberingen in de laatste jaren. Het grootste voordeel is natuurlijk de route en het netwerk vanaf Amsterdam. Maar ik betrap vrienden er nogal eens op dat als KLM wat duurder is als een buitenlandse maatschappij, er een aantal toch geneigd zijn KLM te kiezen, met als voornaamste reden 'vertrouwd Nederlands'.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Dat klinkt logisch, ware het niet dat het voor die mensen absoluut niet zou uitmaken of ze wel of niet XP erbij krijgen. Maar juist dát is een van de benefits.

Wat ik ook niet snap is waarom er maar één optie gekozen lijkt te kunnen worden, afhankelijk van *iets* dat je kwalificeert. Maar bij een choice is het toch juist zo dat je zou moeten kunnen kiezen?
Dat staat er niet.
Of zouden deze drie de levels zijn, afhankelijk van de XP's van vorige jaar (of uitgegeven $$) en dat van deze benefits je er één kunt kiezen. Dus oftewel je mag status giften, oftewel extra XP, oftewel overdraft..etc. Dat is wellicht nog wel logisch.
Precies. Je hebt de keuze uit een status gift, extra xp, extra miles of extra overdraft en als je meer *iets* verdiend hebt (lijkt overigens idd XP of UXP te worden aan FT te zien) dan krijg je het volgende niveau en kun je uit de volgende set opties kiezen. Zo houdt men je aan het vliegen bij AFKL(/SkyTeam als 't om gewone XP gaat) zelfs al heb je al gerequalified of dat helemaal niet meer hoeft (pfl).

En die extra XP's zijn natuurlijk nuttig voor iemand die nog wél XP's nodig heeft, maar er voor dat jaar al genoeg heeft en meer rollover wil opbouwen. Dat is zo ongeveer een gratis optie voor FB om aan te bieden dus waarom niet :P

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik schrok me net de pleuris, ik kon op de website van China Southern Airlines mijn tickets (one-way) niet vinden. Wanneer ik vanaf een Chinees ip-adres naar de website ga, dan kom ik op de Chinese site in plaats van de overseas site... :F

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:23
Tuniq schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:00:
EBC wordt ook steeds kariger zeg. De vers geperste sinaasappelsap was mijn favoriet :|
Misschien verkeerd geladen? Vanochtend was er op mijn vlucht namelijk gewoon "vers" geperste sinaasappelsap.

Ik vlieg over het algemeen KLM, vooral omdat ik graag rechtstreeks vlieg en ik als FB Ultimate normaal gesproken weinig last van IROPS heb.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 03:11:
Ik schrok me net de pleuris, ik kon op de website van China Southern Airlines mijn tickets (one-way) niet vinden. Wanneer ik vanaf een Chinees ip-adres naar de website ga, dan kom ik op de Chinese site in plaats van de overseas site... :F
Niet de meest gebruiksvriendelijke site ook. Moest soms echt lang zoeken om op de juiste pagina te komen, maar goed om te weten dat er 2 versies zijn. Meestal heb ik wel een eSIM of VPN ip adres, dat scheelt ook veel in China.

• Mawlana
xileS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Niet de meest gebruiksvriendelijke site ook. Moest soms echt lang zoeken om op de juiste pagina te komen, maar goed om te weten dat er 2 versies zijn. Meestal heb ik wel een eSIM of VPN ip adres, dat scheelt ook veel in China.
Het is zeker niet de meest gebruiksvriendelijke site. Ze kennen daar geen web 2.0. :') Ik vind het al knap van me dat het me destijds is gelukt te boeken.

Twee jaar terug ook bij Xiamen Airlines geboekt. Was ook niet heel makkelijk, maar dat had ik wel over voor de goedkope business class tickets (€890 pp) van KIX naar AMS.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 19:04

Louw Post

Cerenas

Over gebruiksvriendelijke airline websites gesproken (voor mij dus ook niet), iemand ervaring met Jeju Air (Koreaans)?

Afgelopen week een vlucht bij geboekt van Fukuoka naar Busan. Registreren op die website was toen op geen enkele manier mogelijk, moest ook perse met een Google of Apple account, dus uiteindelijk de vlucht maar als 'gast' geboekt. Kregen vervolgens geen enkele bevestigingsmail, maar konden via de referentie nummer de vlucht wel vinden op de website, dus ik dacht dat zal wel prima zijn dan.

Ondertussen vandaag weer even gecheckt, vlucht is niet meer te vinden.. Vandaag kon ik opeens wel een account maken (op hetzelfde email als de boeking), maar geen vluchten zichtbaar (had ook niet zo makkelijk mogen gaan natuurlijk). Nu maar even contact opgenomen, ben benieuwd of er wat misgegaan is.

Vlucht is voor halverwege het jaar, dus gelukkig nog genoeg tijd om het uit te zoeken.

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]

[...]
Ze moeten eens beginnen met de PA service te advertisen. Hij is wel te vinden, maar niet duidelijk.

Ik ben P4L omdat ik nu eenmaal vanaf Schiphol vlieg en veel FB routes heb. Ik zal dus niet minderen omdat ik die treshold gehaald heb. Maar Ben gaf inderdaad aan dat heel veel P4L's echt acuut stoppen met veel vliegen. Zou grappig zijn om die cijfers te zien (concurrentie gevoelig, zullen we dus niet krijgen).

• wibblemoo
Ik denk dat die lui nog wel vliegen, maar met een andere alliantie.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Precies dit, waarom gaan voor 1x FF status als je bij drie verschillende allianties perks kunt hebben?
Timmy schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Misschien verkeerd geladen? Vanochtend was er op mijn vlucht namelijk gewoon "vers" geperste sinaasappelsap.
Blij om te horen.
Dat zou me niets verbazen. Dit is sinds september 2025 wel een beetje de trend om spullekes niet te laden bij KLM ;)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Great, Etihad switched mijn vlucht van over 2 weken van een A350 naar een 787 en gooit m’n gereserveerde stoelen eruit zonder melding. Nu zitten m’n vriendin en ik ineens niet meer naast elkaar (zit een gangpad tussen), en twee stoelen naast elkaar in het midden zijn ook niet meer beschikbaar. Ze heeft vliegangst dus dat is niet bepaald ideaal. En uiteraard nul melding. Op de seatmap is zichtbaar dat op rij 12 maar 1 persoon in het midden zit…snap niet zo goed waarom ze ons niet daar hebben gezet :(

• Xandrios
wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:03:
Ik denk dat die lui nog wel vliegen, maar met een andere alliantie.
Mogelijk wel, maar tegelijkertijd - als gebruiker wil je uiteindelijk wel je status ook kunnen gebruiken, anders heeft het geen waarde. En voor AFKL kost het ook niets als er op andere airlines wordt gevlogen (Anders dan een gemiste sale).

Waar het grotere gevaar zit is dat "dure" AFKL vluchten met een goede marge worden vervangen door goedkope vluchten. Omdat het XP aspect weinig waarde meer heeft zal er sneller economy worden gevlogen, of sneller een basic fare worden geboekt. Daarmee verdampt een groot deel van de marge, en in enkele gevallen zelfs tot het punt van verlies. Een goedkope economy fare is een paar tientjes waard, maar als er dan ook gratis gebruik gemaakt wordt van priority, inchecken van tassen, lounge, etc - dan is dat snel een negatief verhaal.

• wibblemoo
Xandrios schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Mogelijk wel, maar tegelijkertijd - als gebruiker wil je uiteindelijk wel je status ook kunnen gebruiken, anders heeft het geen waarde. En voor AFKL kost het ook niets als er op andere airlines wordt gevlogen (Anders dan een gemiste sale).
Eens, maar als je status for life hebt, dan is de druk om met deze alliantie te vliegen natuurlijk weg. De 'perks' die je krijgt op premium tickets (want laten we wel wezen, met Eco bouw je geen betekenisvolle status op) bij een andere alliantie, vervangen vrijwel alle perks die je met PFL zou krijgen plus je bouwt ook nieuwe status op elders.

Het idee van loyaliteitsprogramma's is natuurlijk om meer omzet te genereren voor de airline. Bij '4 lifers' is dat station een beetje gepasseerd.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wibblemoo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Eens, maar als je status for life hebt, dan is de druk om met deze alliantie te vliegen natuurlijk weg. De 'perks' die je krijgt op premium tickets (want laten we wel wezen, met Eco bouw je geen betekenisvolle status op) bij een andere alliantie, vervangen vrijwel alle perks die je met PFL zou krijgen plus je bouwt ook nieuwe status op elders.

Het idee van loyaliteitsprogramma's is natuurlijk om meer omzet te genereren voor de airline. Bij '4 lifers' is dat station een beetje gepasseerd.
Bij hotels zie je dat er dan op een gegeven moment nog hogere niveaus worden geïntroduceerd. Bij Marriott heb je boven Lifetime Platinum nog twee levels, en bij Hilton heb je nu ook sinds kort ook twee levels boven Lifetime Diamond (Diamond Reserve en Honors Society). Op die manier valt er nog steeds wat extra’s te behalen voor lifetimes.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 09:14

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Weet iemand of je ergens de reden van het annuleren van een vlucht kan achterhalen?

Recent moest ik vanwege privéomstandigheden vrij ad-hoc naar India voor een paar dagen, dus snel via een tussenpartij een vlucht geregeld: AI156 (met aansluitende vlucht AI2465) op 20-01-2026 met vertrek om 20:35. Eerst kreeg ik een dag van tevoren bericht dat 'ie 20 minuten later zou vertrekken, geen probleem. Maar op de dag van vertrek kreeg ik om 15:52 een mail dat de reis gewijzigd was met een vertrek een dag later om 18:00. Aangezien we maar een paar dagen gingen was dat geen optie en heb ik met Air India gebeld voor een alternatief met eerdere aankomst, maar die hadden ze niet (wel 40 Euro aan telefoonkosten lichter). Daarop de boeking geannuleerd. In de hectiek en stress van het regelen van een andere vlucht niet gevraagd naar de reden van annuleren. Met Emirates kwamen we wel op de geplande dag aan, maar tegen hogere kosten en 3 uur later.

Lang verhaal kort: ik wil m'n geld terug, wat al langer duurt door de tussenpartij, en ik wil ook kijken of ik recht heb op compensatie, maar dat hangt af van de reden van annuleren. Op Flight Radar is de vlucht overigens wel vertrokken, maar een paar uur eerder. Dus eerder een overboeking dan overmacht lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door SayWhatAgain! op 30-01-2026 18:16 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:14:
dus snel via een tussenpartij een vlucht geregeld: AI156 (met aansluitende vlucht AI2465) op 20-01-2026 met vertrek om 20:35.

[...]
Maar op de dag van vertrek kreeg ik om 15:52 een mail dat de reis gewijzigd was met een vertrek een dag later om 18:00.
[...]
Op Flight Radar is de vlucht overigens wel vertrokken, maar een paar uur eerder. Dus eerder een overboeking dan overmacht lijkt me.
Weet je zeker dat het bericht in de mail luidde "Vertrek 21-01-2026 18:00"? Gezien het tijdstip in het bericht en de tijdstip waarop het vliegtuig is vertrokken kan ik me ook goed voorstellen dat de intentie van die mail om jou eerder op het vliegveld te krijgen omdat de vlucht eerder ging vertrekken.

Kreeg je die mail van de tussenpartij of van Air India?
Van een annulering is trouwens geen sprake, zoals je hebt gezien op FR24 is de vlucht uitgevoerd.

De hele situatie heeft er het meeste van weg dat er sprake is van miscommunicatie en dat "Nieuw vertrek 20-01-2026 18:00" is veranderd in "Nieuw vertrek 21-01-2026 18:00".

En dan is het de vraag waar het mis is gegaan:
- Air India heeft jou verkeerd geïnformeerd, of
- De tussenpartij heeft namens Air India jou verkeerd geïnformeerd, of
- Jij hebt de mail verkeerd gelezen.

Spel en typfouten voorbehouden

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

FredvZ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Weet je zeker dat het bericht in de mail luidde "Vertrek 21-01-2026 18:00"? Gezien het tijdstip in het bericht en de tijdstip waarop het vliegtuig is vertrokken kan ik me ook goed voorstellen dat de intentie van die mail om jou eerder op het vliegveld te krijgen omdat de vlucht eerder ging vertrekken.

Kreeg je die mail van de tussenpartij of van Air India?
Van een annulering is trouwens geen sprake, zoals je hebt gezien op FR24 is de vlucht uitgevoerd.

De hele situatie heeft er het meeste van weg dat er sprake is van miscommunicatie en dat "Nieuw vertrek 20-01-2026 18:00" is veranderd in "Nieuw vertrek 21-01-2026 18:00".

En dan is het de vraag waar het mis is gegaan:
- Air India heeft jou verkeerd geïnformeerd, of
- De tussenpartij heeft namens Air India jou verkeerd geïnformeerd, of
- Jij hebt de mail verkeerd gelezen.
Dit is de mail (bovenaan de tijd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fUP8tpMAQuf3VzOR5xiNSLJu_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9zWsIHrlGg8SW56vLGlmmd3f.png?f=fotoalbum_large

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:08
Het lijkt misschien een geval van overboeking te zijn als deze mail van Air India komt. Maar vreemde situatie, bij een overboeking zouden ze je moeten compenseren, herboeken op een andere vlucht. Maar voor een vlucht bij een andere airline moet je dan zelf wel mondig zijn vaak.

Ook wel weer een les, al vaak genoemd, boek direct bij de airline zelf. Als er een probleem is, is een boeking via een tussenpartij altijd lastig en maakt de communicatie moeilijker.

• Xandrios
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/891Juk_uCXQH5Clcwd5_5EssOxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpfutYORkuepoK46sOMef1Ka.png?f=user_large

Wat als eerste opvalt ...wat een slechte performance van AI. Letterlijk elke vlucht vertraagd, muv de 20ste die inderdaad eerder is vertrokken. Wel hetzelfde vliegtuigtype, dus niet een gevalletje van downscaling en daardoor overboeking.

Maar, 21 Jan was wel een bijzondere dag. Namelijk:
https://timesofindia.indi...articleshow/126508155.cms
Delhi airspace will remain shut daily from 10:20 AM to 12:45 PM for a period of six days beginning January 21, according to a government Notice to Airmen (NOTAM). The 2 hour and 25 minutes daily closure overlaps with one of the busiest hours at Indira Gandhi International Airport (IGIA), where it is likely to cause travel disruption.
Dus zo te zien hebben ze er voor gekozen om een dag eerder (20 Jan) vroeger te vliegen om zeker vóór 10:20 binnen te zijn op de 21ste. Volgens het schema zou dat dagelijks het geval moeten zijn, maar met hun ontime record is dat bijna nooit het geval.

Dat nieuwsbericht is Jan 16 gepost, dus meerdere dagen van te voren. Dat hebben ze hopeloos verknooit door veel te laat te reageren, en op deze gekke manier mensen om te boeken. Mijn gok is dat ze iedereen die 3rd party heeft geboekt op de volgende dag hebben gezet.

Wat dit wel gaat betekenen...is dat ze hier geen compensatie voor gaan geven. Overheid heeft luchtruim gesloten, dat zullen ze als reden aangeven - en dat is "extraordinary circumstance". Dus veel meer dan een refund zal het niet worden ben ik bang.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Dank voor de reacties. We moesten halsoverkop naar India, dus hadden niet echt veel tijd besteed aan uitzoeken wat de ervaringen met verschillende airlines zijn of waar je het beste kan boeken.

Dat geld terug komt uiteindelijk wel goed. Het lijkt inderdaad dan een overboeking te zijn. Lekker dan dat ze een paar uur voor vertrek een e-mailtje sturen. Ik heb zelf direct met Air India gebeld voor een alternatief, maar die hadden ze niet. Daarop kon de boeking geannuleerd worden.

@Xandrios Goed gevonden! Ik vraag me wel af: als je dagen van tevoren weet dat je een vlucht niet uit kan voeren, is het dan nog wel overmacht? Ik zou zeggen van niet. Daarnaast hebben ze dus wel gevlogen (ook op de dagen dat het luchtruim tijdelijk dicht was), maar hebben ze schijnbaar gewoon overboekt.

In ieder geval nooit meer Air India voor mij.

• Xandrios
Dat is altijd een heel lastige discussie, en eentje die je mogelijk niet gaat winnen zonder hulp. Maar zeker het proberen waard, eerst met AI zelf en anders via EUClaim of iets dergelijks, maar in mijn ervaring nemen die dit soort 'moeilijke gevallen' vaak niet aan.

- Eerder vertrek zonder tijdige notificatie = effectief annulering
- Niet willen re-routen met een andere carrier zoals Emirates = niet compliant met EU261/2004
- 24h vertraging via aangeboden alternatief zodoende hun eigen toedoen

De twee struikelpunten zijn dat de overheid het luchtruim had gesloten (dat gaan ze zeker gebruiken als argument), en dat je hebt geannuleerd. De meeste maatschappijen stellen dat compensatie dan niet meer van toepassing is.

Ik had enige tijd geleden een vergelijkbaar probleem met LX (Annulering paar dagen voor vertrek, re-route die werd aangeboden was alleen een dag later), en moest dus zelf omboeken. Geen compensatie van LX, en EUClaim weigerde de case op te pakken want dat vereist dat ze daadwerkelijk moeite ervoor moeten doen (En dat gaan ze graag uit de weg als het maar om een paar passagiers gaat).

Dus tja, ik denk dat je wel recht hebt op compensatie, maar om dat dan ook te krijgen...kan nog best een lastige worden.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:48
Weet er iemand uit ervaring of wij stoelen kunnen kiezen of kopen bij Qatar Airways? Wij vliegen Economy Amsterdam via Doha door naar Kuala Lumpur. Ik heb een account gemaakt op Qatar Airways website en onze vlucht toegevoegd. Alleen zie ik nu nergens de opties om de stoelen te kiezen.

Na overstap in Doha vliegen wij door naar Kuala Lumpur en deze wordt uitgevoerd door Malaysia Airlines onder share-code Qatar Airways. Wij mogen ieder 2 keer 25KG aan ruimbagage en 2 keer handbagage en 2 persoonlijk items. Op de terugvlucht is alles uitgevoerd met Qatar Airways.

Onze koffers gaan automatisch door tot Kuala Lumpur? Dit vraag ik omdat in Amerika eerst jouw koffer moet ophalen bij een overstap

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 31-01-2026 19:27 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Van der Berg schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:23:
Weet er iemand uit ervaring of wij stoelen kunnen kiezen of kopen bij Qatar Airways? Wij vliegen Economy Amsterdam via Doha door naar Kuala Lumpur. Ik heb een account gemaakt op Qatar Airways website en onze vlucht toegevoegd. Alleen zie ik nu nergens de opties om de stoelen te kiezen.

Na overstap in Doha vliegen wij door naar Kuala Lumpur en deze wordt uitgevoerd door Malaysia Airlines onder share-code Qatar Airways. Wij mogen ieder 2 keer 25KG aan ruimbagage en 2 keer handbagage en 2 persoonlijk items. Op de terugvlucht is alles uitgevoerd met Qatar Airways.

Onze koffers gaan automatisch door tot Kuala Lumpur? Dit vraag ik omdat in Amerika eerst jouw koffer moet ophalen bij een overstap
Ja en ja.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Binnenkort Air France vlucht vanuit Amerika via CDG naar AMS aankomst 06.10 (AF63). Vervolg vlucht (AF 1240) ook met AF naar NL is om 07.10. Dat lijkt mij heel erg krap.. zeker op CDG?

Omdat het om dezelfde maatschappij gaat vraag ik me nu af of ze op elkaar wachten en of de vluchten bij dezelfde gate aankomen? Een uur lijkt mij ook erg krap voor de koffers.. Benieuwd naar jullie ervaringen en feedback in deze.

Worst case de volgende vlucht pakken I guess, zijn er natuurlijk genoeg vanuit CDG naar AMS.

[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 31-01-2026 21:54 ]

Mijn V&A

• CyBeR
  • Niet online
Je komt waarschijnlijk aan op T2E hal L, en dan is 't gewoon de gang door lopen naar T2F waar je vlucht naar AMS vertrekt. Prima te doen in een uur.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:52:
Je komt waarschijnlijk aan op T2E hal L, en dan is 't gewoon de gang door lopen naar T2F waar je vlucht naar AMS vertrekt. Prima te doen in een uur.
Thanks - Redden de koffers dit dan ook nog op tijd? Het voelt nog steeds wel krap, een klein beetje vertraging en het gaat wel lastig worden vrees ik. Gelukkig is de laatste leg erg kort en zijn er genoeg alternatieven.

Eerste keer in business class voor mij bij Air France. Ben benieuwd. Schijnt beter te zijn dan KLM en Delta.

[ Voor 42% gewijzigd door Workaholic op 31-01-2026 21:58 ]

Mijn V&A

• CyBeR
  • Niet online
Koffers worden doorgelabeld, ja. Of ze het redden is niet te zeggen maar anders komen ze later.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
Moet hij ook niet nog door paspoortcontrole?

• CyBeR
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:04:
[...]

Moet hij ook niet nog door paspoortcontrole?
Ja, maar die kom je vanzelf tegen aan het einde van de gang van 2E naar 2F en als je als business vliegt ben je daar zo doorheen want itt Schiphol heeft CDG wél priority voor paspoortcontrole.

• Mawlana
xileS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Vergeet dan maar geen warme kleding mee te nemen. Ik heb het bijna nooit koud en kan in NL nu ook nog prima zonder jas lopen, maar ik vond de -16 graden toch best heftig toen ik er een keer was in december/januari :P .
Even hierop terugkomend. De kou valt hier in Seoul reuze mee. Vanaf een uur of 19u begint het wel koud te worden ja, maar daarvoor is het lekker weer. Vandaag nog rondgelopen met trui+bodywarmer. :7

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Even hierop terugkomend. De kou valt hier in Seoul reuze mee. Vanaf een uur of 19u begint het wel koud te worden ja, maar daarvoor is het lekker weer. Vandaag nog rondgelopen met trui+bodywarmer. :7
Misschien kan je hierna gelijk door naar Jakoetsk: YouTube: 100 Uur In De Koudste Stad Ter Wereld! (-71 °C)

Ik zie dat nu dat in Seoul een prima temp. is ja, niet veel kouder dan in NL. Toen ik er was met -16 was best koud wel ;p.

• Xandrios
Ik ben iets terughoudender hierin.

Met een uur tot vertrek heb je effectief 45 minuten tot de gate sluit. Als je op gate L of K aankomt is het lopen naar 2F (Minuut of 20 looptijd), maar bij gate M moet je met de trein tussen terminals - en daarna alsnog lopen (Vanaf K geloof ik). Vanaf M zou ik 30 minuten trein/looptijd rekenen om bij 2F te komen.

Bij pasport controle is er SkyPriority maar dat is vaak énkel de bemande balie. Dus als het wat drukker is dan staat dat snel vol met non-eu mensen. De Parafe doorgang is vaak enkel voor non-priority en gaat op dat soort momenten beduidend sneller (Hoewel die machines ook treurig zijn mbt hoe vaak mensen hun passport moeten re-scannen. In vergelijking tot de machines op Schiphol is Parafe érg inefficient). Ik zou 10 minuten rekenen voor de passport controle met SkyPriority.

Grootste probleem is dat rond die tijd in de ochtend er véél vluchten uit het oosten aankomen. Dus het is echt piektijd op dat moment. Als de vlucht op tijd is, of vertraagd, is dit naar mijn mening best een krappe overstap. Als je vlucht vroeg is (En dat is wel vaak het geval) zal het prima zijn.

Persoonlijk boek ik altijd een wat langere overstap. Ook omdat ik graag aanwezig wil zijn bij de gate als boarding begint; reis met veel handbagage en wil geen gezeur hebben om dat kwijt te kunnen in de bagagebakken.

Maargoed, dit is natuurlijk al geboekt. Kans is groot dat je ruim op tijd aankomt en nergens problemen mee hebt. Als je iets vertraging hebt wordt het snel érg krap. Dan wordt je inderdaad omgeboekt. Bagage in een uur...gaat vaak goed, maar niet altijd. Indien niet, even aangeven bij de balie op schiphol en dan brengen ze hem dezelfde avond, of volgende dag, thuis langs. Een airtag helpt altijd om dat snel in de gaten te hebben en kan ik aanraden om in de tas te stoppen.

• CyBeR
  • Niet online
Mja, CDG is groot en een uur is aan de korte kant maar het is een legale transfer en het is niet compleet onredelijk.

Met een dergelijk korte tranfer (die ik idd ook liever vermijd, begrijp me niet verkeerd) heb je altijd het probleem dat met vertraging een uur zo verdwenen is, ongeacht waar. Maar als je gewoon op tijd aankomt, niet in 2E-M terecht komt (en dat is de bedoeling vanuit de VS, hoewel 't soms wel gebeurt) en een beetje doorloopt zou 't goed moeten komen.

En zoals gezegd: zat mogelijkheden om van CDG naar AMS te komen op een dag, dus geen man overboord als 't toch niet mocht lukken.

• PWM
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:55:
[...]
Eerste keer in business class voor mij bij Air France. Ben benieuwd. Schijnt beter te zijn dan KLM en Delta.
Eten en drinken zijn beter. Stoel, als je niet op rij 1 zit, mwah. Beetje hetzelfde. Personeel houd ik weer meer van KLM.

Het zijn dus nuance verschillen. Maar als je vaker business hebt gevlogen in de "nieuwe" KLM en Delta cabines, hoef je niet veel meer (of minder) te verwachten.

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:26:
Mja, CDG is groot en een uur is aan de korte kant maar het is een legale transfer en het is niet compleet onredelijk.
AF1240 vertrekt over het algemeen 20-40 minuten later. Dus je ruime is normaal wel groter.

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:03:
[...]
Persoonlijk boek ik altijd een wat langere overstap. Ook omdat ik graag aanwezig wil zijn bij de gate als boarding begint; reis met veel handbagage en wil geen gezeur hebben om dat kwijt te kunnen in de bagagebakken.
Waarom zou je dat doen op de terugweg? Heen bouw ik ook wel ruimte in. Maar terug boek je gewoon zo kort mogelijk. Je kan hem redden, of niet, pak je die erna. Als je een ruime overstap boekt en toch de korte had kunnen halen, is het vaak wel lastiger om een stoel te krijgen.

• XanderL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:54
wibblemoo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Ik heb mijn PFL net als de overige collega’s met PFL wel in economy bij elkaar gevlogen. Het is dus mogelijk.

• Xandrios
PWM schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Waarom zou je dat doen op de terugweg? Heen bouw ik ook wel ruimte in. Maar terug boek je gewoon zo kort mogelijk. Je kan hem redden, of niet, pak je die erna. Als je een ruime overstap boekt en toch de korte had kunnen halen, is het vaak wel lastiger om een stoel te krijgen.
Simpelweg omdat ik na een lange vlucht geen zin heb om te moeten haasten of rennen. En ik houd er niet van om als laatste aan boord te komen en dan niet m'n koffer kwijt te kunnen. Dan pak ik liever een koffie in de lounge en vlieg wel een uurtje later :)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Freak187

geen

Heb toch maar business geboekt naar AUA met KLM. Moet ik godver***** ook geld neerleggen voor stoelkeuze… weet iemand of ze wel rekening houden met samen geboekte tickets dat die naast elkaar geplaatst worden ook als je niet vooraf een stoel kiest?

Kia Niro-EV 2024

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Met volwassenen? Altijd een gok als je niet betaalt :)

• CyBeR
  • Niet online
Ik snap in business niet waarom je zo per se bij elkaar zou willen zitten. Je kunt toch niet echt fatsoenlijk met elkaar praten of zo, daar zijn die stoelen niet op ingericht. En of je nou in opvolgende stoelen elk een andere film zit te kijken of met een paar stoelen ertussen maakt dan toch niet uit?

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 02-02-2026 21:50 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Helaas ja, 150EUR als je geen STE+ FF bent. Alarm zetten, 30 uur voor vertrek.
Unbundled fares, minder voor meer EUR.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Parties doelbewust splitsen zodat iedereen toch maar zou bijbetalen om een specifieke stoelkeuze te hebben, dat is iets wat ik enkel Ryanair al heb zien doen.
"Gewone" airlines houden parties wel gewoon zoveel als mogelijk samen.

Vroeger kon je, zeker in Business, vaak ook gewoon gratis stoelen kiezen op voorhand. Ofwel kon iedereen in dezelfde cabin dat gratis, ofwel niemand. In ieder geval was iedereen toen gelijk voor de wet: first come, first served.

Het probleem is dat dit nu alle airlines één voor één (QR vorig jaar nog) hun policies aan het wijzigen zijn om stoelkeuze betalend te maken voor de meeste mensen. De rest krijgt hun stoelen automatisch toegewezen en/of kan die eventueel T-24u nog (gratis) wijzigen bij check-in.

Als niemand zou ingaan op dat aanbod om op voorhand te betalen voor stoelkeuze, dan zou er zelfs niet zo'n groot probleem zijn. Iedereen blijft gelijk voor de wet.
Maar nu gaan er steeds meer en meer mensen toch maar, vaak uit angst (help, ik wil niet apart zitten) of FOMO (ik wil absoluut in 1A zitten) geld bijbetalen, vaak veel geld, om hun stoelen te kiezen.
Dit zorgt voor het perverse effect dat er soms alleen nog maar single seats overschieten waardoor parties inderdaad gesplitst kunnen worden.

Spijtig genoeg een gevolg van veel airlines hun strategie om alles te gaan ontbundelen en zo veel mogelijk up te sellen. Retourtje Australië met Etihad: 250+ euro pp bijbetalen om stoelen te mogen kiezen. Ongelofelijk. En mensen doen dat dus hé...

Dat gezegd zijnde: ik vlieg momenteel BRU-BER-DOH-NRT-DOH-BER-AMS en ik heb voor geen enkele vlucht bijbetaald voor stoelkeuze. Op slechts één vlucht kreeg ik een onwenselijke seat toegewezen, maar bij het droppen van mijn bagage heeft de agent mij gratis verplaatst naar 1A ipv 7E. A smile can go a long way...

• Mawlana
Maar het is geen garantie. :)

Mijn vrouw heeft vliegangst, dus ik moet wel naast haar zitten.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:58:
Helaas ja, 150EUR als je geen STE+ FF bent. Alarm zetten, 30 uur voor vertrek.
Unbundled fares, minder voor meer EUR.
Jammer idd, maar aan de andere kant, voor mij als wél STE+ meer keuze.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:06
CyBeR schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:48:
Ik snap in business niet waarom je zo per se bij elkaar zou willen zitten. Je kunt toch niet echt fatsoenlijk met elkaar praten of zo, daar zijn die stoelen niet op ingericht. En of je nou in opvolgende stoelen elk een andere film zit te kijken of met een paar stoelen ertussen maakt dan toch niet uit?
Hang heel erg af van het toestel. Als echtpaar zou je bv in de Q suites echt wel die plekken in het midden waar je echt naast elkaar kan zitten. In het zeldzame geval dat we samen met de kids BC vliegen dan heb ik ze toch wel graag in het zicht.
Ik heb nog zelden meegemaakt dat ik voor stoelkeuze in BC heb moeten betalen maar vlieg vnl van/naar/in Azie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Mawlana
KE727 (ICN-KIX) wordt uitgevoerd met een 787-10. Wist niet dat dit toestel op dit soort korte routes wordt ingezet, maar ik lees nu dat het best normaal is. Dat wordt een leuke short-haul in business class. :+

• CyBeR
  • Niet online
Mawlana schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:54:
KE727 (ICN-KIX) wordt uitgevoerd met een 787-10. Wist niet dat dit toestel op dit soort korte routes wordt ingezet, maar ik lees nu dat het best normaal is. Dat wordt een leuke short-haul in business class. :+
Is idd normaal in Azië. Ik heb een iets kortere route (CTS-ICN) met een 777-300ER gevlogen :P (Ook KE overigens; topproduct die Apex Suite).

In Europa gebeurt het ook wel maar is 't veel zeldzamer en vaak omwille van cargo-capaciteit. UX en AY bijvoorbeeld.

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 19:15
Komende meivakantie gaan we met het gezin (2 kids van 13 en 11) naar Turkije, mijn ouders zijn nu sinds een klein jaar wonende in de omgeving Dalaman en wonen een minuut op 20 van het vliegveld. Mijn vrouw is nogal panisch als het aankomt op vliegen (noodzakelijk kwaad, raakt nog net niet in paniek tijdens stijgen en landen)
Dus is het altijd een directe vlucht die we boeken.

Dan zijn er toch ineens niet zoveel opties meer, zowel qua vluchten als dagen waarop je kunt vliegen. Eigenlijk alleen TUI vanaf Schiphol (ook nog eens bijzonder prijzig, bijna 3300 euro en dan kom je terug nog aan rond middernacht... en maar 2 x 25kg bagage en de rest dan handbagage als optie)
Tijdje geleden toch maar besloten om verder te kijken buiten NL en eerst bij Brussel en vervolgens Düsseldorf te zoeken naar directe vluchten.

Het is uiteindelijk Düsseldorf geworden en we zijn nu voor 1525 euro klaar met een directe vlucht, met vliegtijden gewoon overdag en aankomst begin avond daar en terugvlucht rond het middaguur. inclusief 4x 20kg bagage en inclusief stoelkeuze voor allebei de vluchten.
Ik vind het verschil echt schrikbarend, het scheelt ruim de helft en alle opties zijn nog gunstiger ook...
Dit is toch niet houdbaar zo in NL? dusseldorf is voor ons iets meer dan 2 uur rijden en schiphol ook gewoon een uur, dat is wel 1700+ euro waard.
Zijn er hier nog goede tips voor mensen die vliegangst hebben? de vorige keer heeft mijn vrouw wat supplementen geslikt (passiebloem valeriaan? ) maar ik had niet het idee dat dit echt heel veel deed

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
KnuCha schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
Ik vind het verschil echt schrikbarend, het scheelt ruim de helft en alle opties zijn nog gunstiger ook...
Dit is toch niet houdbaar zo in NL?
Dit is al zo'n 30 jaar de standaard op Schiphol: vakantievluchten vertrekken en arriveren aan de randen van de dag.
Düsseldorf is ook al die jaren een goedkoper alternatief. Desondanks blijft Schiphol groeien, blijkbaar is er voldoende animo om tegen een hogere prijs, op ongunstige tijden te vertrekken vanaf Schiphol.

Dalaman is onder Nederlanders minder populair, dat zie je dus ook terug in het aantal directe vluchten.

Spel en typfouten voorbehouden

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
KnuCha schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
Komende meivakantie gaan we met het gezin (2 kids van 13 en 11) naar Turkije, mijn ouders zijn nu sinds een klein jaar wonende in de omgeving Dalaman en wonen een minuut op 20 van het vliegveld. Mijn vrouw is nogal panisch als het aankomt op vliegen (noodzakelijk kwaad, raakt nog net niet in paniek tijdens stijgen en landen)
Dus is het altijd een directe vlucht die we boeken.

Dan zijn er toch ineens niet zoveel opties meer, zowel qua vluchten als dagen waarop je kunt vliegen. Eigenlijk alleen TUI vanaf Schiphol (ook nog eens bijzonder prijzig, bijna 3300 euro en dan kom je terug nog aan rond middernacht... en maar 2 x 25kg bagage en de rest dan handbagage als optie)
Tijdje geleden toch maar besloten om verder te kijken buiten NL en eerst bij Brussel en vervolgens Düsseldorf te zoeken naar directe vluchten.

Het is uiteindelijk Düsseldorf geworden en we zijn nu voor 1525 euro klaar met een directe vlucht, met vliegtijden gewoon overdag en aankomst begin avond daar en terugvlucht rond het middaguur. inclusief 4x 20kg bagage en inclusief stoelkeuze voor allebei de vluchten.
Dit is toch niet houdbaar zo in NL? dusseldorf is voor ons iets meer dan 2 uur rijden en schiphol ook gewoon een uur, dat is wel 1700+ euro waard.
Zijn er hier nog goede tips voor mensen die vliegangst hebben? de vorige keer heeft mijn vrouw wat supplementen geslikt (passiebloem valeriaan? ) maar ik had niet het idee dat dit echt heel veel deed
Wij wonen in Utrecht (stad) en vliegen ook vaak vanaf Dusseldorf, betere tijden en (veel) goedkoper, auto via Parkos oid netjes afgehandeld. Enige dat irritant is op Dusseldorf is de security, die kan soms echt heel onhandig of gestressed doen, daar al een paar keer meegemaakt. Waar je op AMS er gewoon altijd soepel doorheen gaat....

Qua vliegangst verhelpen: kijk eens naar brainspotting, mijn vrouw is gecertificeerd daarin, is een soort van EMDR die heel pragmatisch is, en in heel veel gevallen vrij snel goed resultaat geeft. Online is er wel meer over te vinden, (NB let alleen ff op dat je niet bij een geitenwollen sok zweef-iemand terecht komt die allemaal trauma's probeert te vinden ;))

• stavius
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-02 18:23
Krijg net een belletje van zgn. Corendon dat mijn vlucht met Norwegian van 1 maart ENGM-EHAM gecancelled is omdat dit een testvlucht betreft en er dus uitgehaald is. Zij gaan schijnbaar een samenwerking aan(?) en hadden deze daarom online staan als test. Het betreft alleen een reguliere vlucht die ik altijd neem als ik op zondag terugvlieg. Zou er binnen enkele minuten een mailtje over krijgen, maar nog niet gehad. Toch het idee dat er iets slechts achter zat.

Heb verder geen gegevens o.i.d. door hoeven geven, had ik ook nooit gedaan.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 16:56
FredvZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Dit is al zo'n 30 jaar de standaard op Schiphol: vakantievluchten vertrekken en arriveren aan de randen van de dag.
Düsseldorf is ook al die jaren een goedkoper alternatief. Desondanks blijft Schiphol groeien, blijkbaar is er voldoende animo om tegen een hogere prijs, op ongunstige tijden te vertrekken vanaf Schiphol.

Dalaman is onder Nederlanders minder populair, dat zie je dus ook terug in het aantal directe vluchten.
Even los van de ongunstige tijden. Voor mij is Schiphol 20 min rijden (en er is altijd wel iemand die me af kan zetten indien nodig). Düsseldorf is al snel een uurtje of 3 (en dan moet je daar parkeren).

Maar er zit ergens een grens aan het prijsverschil natuurlijk 8)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik doe zaterdag ZWE-AMS-HKG , business met KLM, scheelt paar duizend euro, daarvoor reis ik op de heenweg wel naar antwerpen heen en weer :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 19:15
Mattie112 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Even los van de ongunstige tijden. Voor mij is Schiphol 20 min rijden (en er is altijd wel iemand die me af kan zetten indien nodig). Düsseldorf is al snel een uurtje of 3 (en dan moet je daar parkeren).

Maar er zit ergens een grens aan het prijsverschil natuurlijk 8)
Ik vind het prijsverschil in ons geval echt onwerkelijk groot... Parkeren op de luchthaven is net zo duur daar als op schiphol (maar in dusseldorf op 2 min afstand met shuttle en op schiphol ergens ver weg met shuttle)
Ik heb dan ook nog het voordeel dat ik gratis rijd, dit ivm leaseauto en dus die extra kilometers niet voel qua brandstof

• Xandrios
Airlines en luchthavens doen er alles aan om zoveel mogelijk euro's uit de producten en diensten te halen als mogelijk. Over het algemeen staat dat los van de kosten.

Zodoende is het soms ook prima mogelijk om vanaf BRU of DUS te vliegen via Amsterdam. Waarbij de vluchten van Amsterdam hetzelfde zijn als bij directe vluchten als AMS het startpunt van de reis is. Simpelweg omdat je vanaf een ander punt vertrekt, is dat een andere markt - met een ander prijsniveau. Ook al zijn de kosten hoger, is de prijs lager. Soms, althans (Dat is zeker niet altijd zo).

Ik vlieg binnenkort naar zuid amerika en heb idd ook KLM vanaf Brussel geboekt (ZYR; Brussel Zuid) in dit geval. Voor grofweg dezelfde prijs in business class als wat het in Premium zou zijn vanaf AMS. Intercity direct geboekt richting Brussel (Tientje extra in vergelijking tot de trein naar Schiphol) en ik vind het wel prima. Het kost wat extra tijd/moeite, maar om zo'n 12 uur vlucht plat te kunnen liggen is me een boel waard..

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
KnuCha schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:35:
…en op schiphol ergens ver weg met shuttle…
P3 is prima parkeren qua afstand, die shuttle gaat heel regelmatig en doet er 5 minuten over. Ik parkeer er regelmatig, wel op het privium gedeelte meteen rechts vlakbij de bushalte.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Vanmorgen weer eens wat bagage afgegeven op Schiphol. Delta heeft op AMS nu ook aparte incheck balies :) stond nog wel KLM personeel bij om ze wegwijs te maken.

Pagina: 1 ... 265 266 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2