Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Als beide legs met KLM zijn, dan wordt dit gewoon automatisch afgehandeld. Je labels hebben dan gewoon zowel Parijs als New York als bestemmingen (en op de terugweg Parijs en Amsterdam).DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:01:
We vliegen morgen van AMS naar New York, en een week later terug, maar met overstap op Parijs. Beide keren met KLM. Weten jullie of ze op de terugweg de bagage doorlabelen? Of moet je hem ophalen en opnieuw inchecken op Parijs?
Je hoeft ze dus niet op te halen.
Ja twijfel nu zelf toch, want wel KLM, maar uitgevoerd door Air France op de terugweg zie ik. Heeft dat nog invloed? Overstap is erg krap namelijk, 1 uur...OverSoft schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Als beide legs met KLM zijn, dan wordt dit gewoon automatisch afgehandeld. Je labels hebben dan gewoon zowel Parijs als New York als bestemmingen (en op de terugweg Parijs en Amsterdam).
Je hoeft ze dus niet op te halen.
Nee. Air France en KLM zijn 1 maatschappij. Als je de tickets niet los geboekt hebt, maar gewoon als 1 reis (met tussenstop) dan hoef je niets te doen.DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Ja twijfel nu zelf toch, want wel KLM, maar uitgevoerd door Air France op de terugweg zie ik. Heeft dat nog invloed? Overstap is erg krap namelijk, 1 uur...
Het bedrijf heet Air France-KLM, komt goedDennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:
Ja twijfel nu zelf toch, want wel KLM, maar uitgevoerd door Air France op de terugweg zie ik.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Haha i know, maar het stond zo specifiek aangegeven in de app. Thanks voor de snelle reactiesRadiodurans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Het bedrijf heet Air France-KLM, komt goed
Wel altijd even opletten bij de bag drop wat er op de labels staat, voor de zekerheid. Check-in agents kunnen best een foutje maken natuurlijk.
En mocht je eens de andere kant op gaan met een binnenlandse aansluiting: in de VS wordt je bagage wel doorgelabeld maar moet je het toch even van de band halen, langs de douane lopen, en dan weer (versneld) inleveren.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Waarom weiger je de a330 en vermijd je de 787?PWM schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:29:
Ik heb de A350 voor het eerst in een boeking gehad naar Orlando na de zomer. Volgens mij helemaal geen A350 route en helaas inmiddels ook aangepast naar een 777.
Erg benieuwd naar de businessclass. De A330 weiger ik te vliegen. 787 vermijd ik als het kan, maar de 777 vind ik erg fijn, doch net te weinig voetenruimte. De STELIA OPERA-suites zouden dat moeten verhelpen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:52
KLM A330 heeft nog de oude business class. De 787 heeft wel nieuwe business class, maar ik dacht net iets krapperCharli schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Waarom weiger je de a330 en vermijd je de 787?
A330 omdat het gewoon hele slechte stoelen zijn, waar je moet voetje vrijen met je buurman. De 787 omdat wij meerdere keren problemen hebben gehad met kapotte stoelen. Voornamelijk stoelen die uit zichzelf omhoog of naar beneden gaan.Charli schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Waarom weiger je de a330 en vermijd je de 787?
Moet je wel een onderscheid maken tussen de 787-9 en 787-10 imo, want die hebben stoelen die weliswaar op elkaar lijken maar in werkelijkheid compleet andere modellen zijn. (In het nadeel van de -9).PWM schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:01:
[...]
De 787 omdat wij meerdere keren problemen hebben gehad met kapotte stoelen. Voornamelijk stoelen die uit zichzelf omhoog of naar beneden gaan.
Alles is beter dan ecoDennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:11:
Mensen hier ervaring met KLM Premium Comfort class? Is t echt veel beter dan economy?
The best is yet to come
En fingers crossed dat het goed gaat. Via CDG ging het bij mij regelmatig mis met ruimbagage. Nooit last van, behalve via CDG. Ik vermijd CDG dan nu ook.DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:01:
We vliegen morgen van AMS naar New York, en een week later terug, maar met overstap op Parijs. Beide keren met KLM. Weten jullie of ze op de terugweg de bagage doorlabelen? Of moet je hem ophalen en opnieuw inchecken op Parijs?
The best is yet to come
Ik ben benieuwd! Gelukkig is het op de terugweg hahaDean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:15:
[...]
En fingers crossed dat het goed gaat. Via CDG ging het bij mij regelmatig mis met ruimbagage. Nooit last van, behalve via CDG. Ik vermijd CDG dan nu ook.
Daarom, geen probleem. Wordt (vrijwelDennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Ik ben benieuwd! Gelukkig is het op de terugweg haha
The best is yet to come
Economy is echt afzien. PC is te doen, zelfs als je enigszins fors bent. PC front row (bulk head) is nóg fijner vanwege de beenruimte en het gebrek aan passagiers voor je die willen liggen.Dean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:12:
[...]
Alles is beter dan ecomaar PC staat dichter bij eco dan bij business.
Van de ~1200 vluchten die ik heb gehad in alle klassen, is PC in een AF A350 mijn aller aller aller slechtste vlucht.
[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 21-05-2026 21:03 ]
Het is beter dan Eco/Eco comfort, dat zonder meer, maar voor meer dan die 250 euro per vlucht zou ik het niet snel pakken, want het zit nog ruimschoots onder business.
Het verschilt nogal per maatschappij hoe goed het is (bij China Airlines & Cathay vond ik het bv echt een GOED product, bij Delta best prima)
AF nooit gehad, wel geboekt gehad maar toen zelf voor iets van 20K FB miles de upgrade naar Business gepakt.
Maar goed, ik ram meestal een paar slaappillen dr in en hoe minder ik van de vlucht meekrijg, hoe beter
Ben 1m86 trouwens en niet de dunste (dat laatste is ook mijn grootste bezwaar bij KLM eco/eco comfort, die stoelen zijn gewoon echt ruk terwijl ik bij heel veel andere maatschappijen geen enkel probleem heb)
[ Voor 13% gewijzigd door 4x2 op 21-05-2026 21:18 ]
leeg
Ik zou op zo'n lange vlucht met alle plezier voor €300 willen upgraden naar PC.
Ja bij klm wel, maar bij airfrance absoluut niet; en zeker niet in de oude setup.DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:11:
Mensen hier ervaring met KLM Premium Comfort class? Is t echt veel beter dan economy?
Upgrade is nu 189 euro per persoon, valt best een soort meeMawlana schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:23:
Ik heb meerdere keren 14u gevlogen in PC. Het is goed te doen. EC zou ik echt niet kunnen. Misschien economy comfort voorin met extra beenruimte...
Ik zou op zo'n lange vlucht met alle plezier voor €300 willen upgraden naar PC.
Ha, die nieuwe setup is veel erger (nieuw is relatief, denk nu 4 jaar). Als degene voor je zijn stoel naar achteren gooit heb je meteen een #MeToo case.sanderblaaat schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:28:
[...]
Ja bij klm wel, maar bij airfrance absoluut niet; en zeker niet in de oude setup.
Voor een vlucht van pak 'm beet 6 uurtjes? Gewoon doen.DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Upgrade is nu 189 euro per persoon, valt best een soort mee
Ik heb even contact gehad met Transavia en zij gaven aan dat dit inderdaad niet kan omdat de baby maar 1 stuk ruimbagage mee mag nemen. Wij hebben zelf 2x 25kg ruimbagage, nu begrijp ik dat we die in 5 delen mee mogen nemen, dus we zouden qua gewicht een deel kunnen gebruiken voor de autostoel.
Nu is de buggy waarschijnlijk een stuk lichter dan de stoel, maar de buggy willen we pas bij de gate afgeven. Maar we willen het liefst het lichtste item opgeven bij onze bagage, iemand enig idee of dat kan/iemand ervaring met een dergelijke situatie?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Weet jij of ze bij 2x 25kg kijken naar het totaal? Of heb je een probleem als 1 iemand 27kg heeft en de ander maar 20 bijvoorbeeld?Borromini schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:34:
Wij hebben de autostoel ingecheckt - we hadden toen denk ik recht op 30 kg bagage per volwassene, dus 2x, en er was nog ruim voldoende marge om die stoel erbij te nemen - en de buggy afgegeven bij het inschepen. Vziw mag je zelf beslissen wat je incheckt. Wij hebben dat in ieder geval gedaan en geen gedoe gehad.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja.miicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:26:
Of heb je een probleem als 1 iemand 27kg heeft en de ander maar 20 bijvoorbeeld?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Het is soms iets genuanceerder, maar bij Transavia zou ik wel van het slechtste scenario uitgaan inderdaad. Zeker op de terugvlucht.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
miicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:26:
[...]
Weet jij of ze bij 2x 25kg kijken naar het totaal? Of heb je een probleem als 1 iemand 27kg heeft en de ander maar 20 bijvoorbeeld?
Sta je samen met jouw reisgezelschap op één boeking? Dan kan je ook de kilo’s ruimbagage onderling verdelen. Zorg dat je wel tegelijk bij de check-in balie bent om je ruimbagage in te checken.
Bedoelen ze daar niet mee dat je de geboekte kilo's kunt verdelen in de zin van; persoon a heeft 2x20kg en b heeft 2x25kg's, dat je het ook mag omdraaien? Maar niet dat je 10kg en 40kg mag verdelen.
[ Voor 71% gewijzigd door Dean Martin op 22-05-2026 07:02 ]
The best is yet to come
[ Voor 23% gewijzigd door Radiodurans op 22-05-2026 08:17 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Het lijkt mij gewoon dat je alle kilo's bijelkaar mag optellen. Zolang je de limieten maar niet overschrijdt: max 5 stuks per persoon, max 50kg per persoon en max 32kg per stuk.Dean Martin schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:59:
[...]
Bedoelen ze daar niet mee dat je de geboekte kilo's kunt verdelen in de zin van; persoon a heeft 2x20kg en b heeft 2x25kg's, dat je het ook mag omdraaien? Maar niet dat je 10kg en 40kg mag verdelen.
2x25kg pp klinkt sowieso vreemd aangezien bij Transavia dit niet betekent dat je max 2 koffers mag inchecken.
https://www.transavia.com/service/nl-nl/kinderen-huisdieren-groepen/vliegen-met-een-baby/kinderwagen-meenemenmiicker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:18:
Wij gaan binnenkort vliegen met Transavia. We vliegen met onze 1,5 jaar oude dochter. Nu lees ik dat we of één inklapbare buggy of een autostoel mee mogen nemen. Wij zouden graag beide meenemen i.v.m. de achterlijke prijzen die verhuurmaatschappijen durven te vragen voor een autostoel.
Ik heb even contact gehad met Transavia en zij gaven aan dat dit inderdaad niet kan omdat de baby maar 1 stuk ruimbagage mee mag nemen. Wij hebben zelf 2x 25kg ruimbagage, nu begrijp ik dat we die in 5 delen mee mogen nemen, dus we zouden qua gewicht een deel kunnen gebruiken voor de autostoel.
Nu is de buggy waarschijnlijk een stuk lichter dan de stoel, maar de buggy willen we pas bij de gate afgeven. Maar we willen het liefst het lichtste item opgeven bij onze bagage, iemand enig idee of dat kan/iemand ervaring met een dergelijke situatie?
https://www.transavia.com/service/nl-nl/bagage/ruimbagage/regels-ruimbagage
Ik vond het oke, vorig jaar mee gevlogen op een terugreis vanuit AUS. Echter, wat mij stoorde was het feit dat ik nog steeds met de rest van Economy naar het toilet moest, oftewel in de rij staan en smerige toiletten - lijkt wel alsof alle mannen collectief staand ipv zittend plassenDennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:11:
Zo zag het eten eruit:
En zo ziet het eten er in KLM BC uit:
Het is zeker weten een upgrade vanuit regulier Economy, maar eerder Economy + dan Business - als je begrijp wat ik bedoel. Eerder het vliegtuig in, leuk, maar ik reis veelal toch met een rugtas ipv trolley dus voor mij niet relevant voor het 'claimen' van overhead. Er is altijd wel een plekje voor een rugtas.
Voor de rest ben ik voor het leven verpest door mijn ervaringen in BC en betaal ik me liever scheel dan dat ik geïrriteerd aan mijn vakantie begin. Mijn partner denkt er hetzelfde over.
@DennusB voor EUR 189 zou ik die upgrade 100% pakken. Context; ik kon vorig jaar vanuit PC upgraden naar BC voor EUR 400. Ben nieuwsgierig; is er voor jou ook een upgrade naar BC mogelijk en zo ja, hoe duur?DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Upgrade is nu 189 euro per persoon, valt best een soort mee
[ Voor 9% gewijzigd door JDFS op 22-05-2026 10:19 ]
Idem.JDFS schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:10:
[...]
@DennusB voor EUR 189 zou ik die upgrade 100% pakken.
Dat heb ik ook wel eens gedaan, voor dezelfde prijs.Context; ik kon vorig jaar vanuit PC upgraden naar BC voor EUR 400. Ben nieuwsgierig; is er voor jou ook een upgrade naar BC mogelijk en zo ja, hoe duur?
Ja het is veel beter op specifieke punten. Het is aan jou om te bepalen of dat het je waard is...DennusB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:11:
Aan de grond krijg je Skypriority als je dat nog niet hebt dmv status. Dus, met priority bij de check in, door de security - en in groep 2 (meende ik) aan boord.
Aan boord is de stoel een stuk breder, en je hebt extra legroom. En je hoeft niet meer te vechten met je buurman over de armrest, dus dat maakt het direct al een stuk comfortabeler. Stoel kan ook verder naar achter. Geloof ook dat het scherm wat groter is dan normaal economy.
Het eten is echter wel de grootste verbetering. Niet alleen de kwaliteit, maar ook de presentatie. Je wijn in een glazen glas bijvoorbeeld.
Onderstaand een impressie van de oosterse maaltijd, snack, en lichte maaltijd vlak voor aankomst - dit is van een langere vlucht (12+ uur), mogelijk da de details iets anders zijn bij een substantieel kortere vlucht.
:strip_exif()/f/image/FQBZy49MgoIt4zQH08gFabnR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yqB530GYcn67KrvyLiXWx0Jb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1p5Ou22eMeImJy8hLwSwsqr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja we hebben de upgrade gedaan en vonden t meer dan waard. Alleen al echte glazen en echt bestek. Heerlijke cocktails aan boord en likeurtjes bij de koffie. Eten was top ook. Thanks voor het uitgebreide advies!Xandrios schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Ja het is veel beter op specifieke punten. Het is aan jou om te bepalen of dat het je waard is...
Aan de grond krijg je Skypriority als je dat nog niet hebt dmv status. Dus, met priority bij de check in, door de security - en in groep 2 (meende ik) aan boord.
Aan boord is de stoel een stuk breder, en je hebt extra legroom. En je hoeft niet meer te vechten met je buurman over de armrest, dus dat maakt het direct al een stuk comfortabeler. Stoel kan ook verder naar achter. Geloof ook dat het scherm wat groter is dan normaal economy.
Het eten is echter wel de grootste verbetering. Niet alleen de kwaliteit, maar ook de presentatie. Je wijn in een glazen glas bijvoorbeeld.
Onderstaand een impressie van de oosterse maaltijd, snack, en lichte maaltijd vlak voor aankomst - dit is van een langere vlucht (12+ uur), mogelijk da de details iets anders zijn bij een substantieel kortere vlucht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit was mijn snelste security check ooit. Van Privium Departures naar Privium Schengen kostte ons in totaal 15 minuten. Geen rij, niks. Zowel bij Priority / tijdslot als normaal.JDFS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:15:
Ik vlieg zaterdag (Schengen) om 12:30, heb wel Privium. Zal jullie laten weten hoe lang het voor ons duurt voordat we er doorheen zijn.
Ik heb een reserve iPhone ingericht met een nieuwe apple ID, een eSIM, VPN, de Octopus transit card, en een virtuele debit card. Verder zal ik papieren kopietjes van vluchtgegevens, hotelgegevens en paspoort meenemen en een dode bomen variant van de Lonely Planet
Ik ben verder nog nooit in Hong Kong (of mainland China) geweest, hebben andere mensen nog tips wat echt essentieel is om bij je te hebben waar je normaal vertrouwt op je mobiel? Hoe doen anderen dit trouwens?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Mwah, ik vlieg zelden en ga voor het eerst sinds jaren morgen met vakantievlucht naar Griekenlandjongetje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:56:
We kunnen het topic bijna "Business en firstclass reizen met het vliegtuig" noemen.
Ik zal alleen in Hong Kong blijven (wellicht Macau) dus niet mainland China. Zijn daar WeChat en AliPay ook noodzakelijk? Dat zijn nogal invasive apps zeg maar.Xandrios schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:05:
China is een érg digitaal land tegenwoordig. Betalingen gaan vrijwel overal digitaal, en lang niet altijd met de betaalkaarten die wij gewend zijn. Ik zou proberen om te zorgen dat je WeChat en AliPay beschikbaar hebt vóór je vertrekt, en een mogelijkheid om die accounts aan te vullen onderweg.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Nee daar kun je gewoon betalen met je visa/mastercard.Radiodurans schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:20:
[...]
Ik zal alleen in Hong Kong blijven (wellicht Macau) dus niet mainland China. Zijn daar WeChat en AliPay ook noodzakelijk? Dat zijn nogal invasive apps zeg maar.
Xandrios schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:05:
China is een érg digitaal land tegenwoordig. Betalingen gaan vrijwel overal digitaal, en lang niet altijd met de betaalkaarten die wij gewend zijn. Ik zou proberen om te zorgen dat je WeChat en AliPay beschikbaar hebt vóór je vertrekt, en een mogelijkheid om die accounts aan te vullen onderweg.
HK is toch wel anders dan Mainland China. Toen ik daar een paar jaar geleden was had ik geen AliPay nodig.Radiodurans schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:20:
[...]
Ik zal alleen in Hong Kong blijven (wellicht Macau) dus niet mainland China. Zijn daar WeChat en AliPay ook noodzakelijk? Dat zijn nogal invasive apps zeg maar.
Dat was ook mijn ervaring. Een Mastercard Debit voldeed 90% van de gevallen prima en ik had altijd een beetje cash op zak, dat is sowieso nooit een slecht idee.Bobmeister schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Nee daar kun je gewoon betalen met je visa/mastercard.
Een extra telefoon met esim, vpn en geen werk/persoonlijke gedoe erop installeren dan kom je toch een heel eind. Na terugkomst net zoals je laptop, andere telefoon...etc. wipen.
Zonder telefoon is het gewoon kwestie van wat je nodig hebt vooraf printen/opschrijven & paspoort,
minimaal 2x CC (Amex/Mastercard) plus cash in Hong Kong.
Didi & AliPay/WeChat QR codes scannen/laten zien om te betalen hoeft momenteel nog niet in Hong Kong.
Plus volgens mij heb je ook nog eens een aparte versie ervan nodig in Hong Kong.
Taxis & (kleine) winkels/restaurants= cash, rest met CC/Octopus.
Businesscard hotel vragen bij aankomst zodat je die altijd aan iemand kan laten zien.en je komt altijd wel terug.
Afgelopen week nog geland op HKG. Mocht je van plan zijn om powerbanks mee te nemen; 2 powerbanks is momenteel het maximum als je weer vertrekt.
[ Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 24-05-2026 15:06 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2