Spel en typfouten voorbehouden
Verder konden ze niks doen dus ik neem me verlies en heb al een via Hong Kong naar München naar Amsterdam geboekt. Kost me wel wat maar langer wachten is ook geen optie voor mij.
Iedereen wel bedankt voor meedenken en antwoorden. Nu me best in en de laatste paar dagen nog even lekker genieten.
Dat omboeken ben ik dan wel benieuwd naar. Voor ons ergens geen issue, zodat de eindbestemming alsnog bereikt kan worden, maar ik dacht leuk een nachtje Doha er bij te boeken vorig jaar ikv "nu we er toch zijn". Dus omboeken incl een "ontbijtbuffet"Van der Berg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:02:
Ik volg alle reacties hier op de voet en maak me wel zorgen over onze vakantie. Daarom heb ik vanochtend contact opgenomen met Qatar Airways (+31 20 799 4892). Kort samengevat: zoals al werd vermoed, zijn er twee opties: we worden omgeboekt of we krijgen het volledige aankoopbedrag terug. Op mijn vraag naar welke maatschappij ze omboeken, gaven ze aan veel connecties te hebben met andere maatschappijen. Het is voor nu dus afwachten. Ook vertelden ze dat het van de beschikbaarheid afhangt of we op dezelfde dag kunnen vertrekken, mocht de situatie tegen die tijd onveranderd zijn.
Mijn boefje is liev!
Fijn dat je een alternatief hebt gevonden! Geniet ervan.Koekwaussie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:11:
Booking.com zegt dat ze geen vluchten kunnen aanpassen. Wel de refund regelen wat me niet lukte rechtstreeks bij Qatar.
Verder konden ze niks doen dus ik neem me verlies en heb al een via Hong Kong naar München naar Amsterdam geboekt. Kost me wel wat maar langer wachten is ook geen optie voor mij.
Iedereen wel bedankt voor meedenken en antwoorden. Nu me best in en de laatste paar dagen nog even lekker genieten.
Maar ook weer een bevestiging dat het best is om rechtstreeks bij de airline te boeken. Dan heb je een schakel minder en betere opties in het geval van problemen.
Spijtig om dit te lezen. Qatar herboekt wel degelijk op andere airlines momenteel. Je had een gratis re-routing kunnen bekomen.Koekwaussie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:11:
Booking.com zegt dat ze geen vluchten kunnen aanpassen. Wel de refund regelen wat me niet lukte rechtstreeks bij Qatar.
De Booking.com (GoToGate) support is natuurlijk waardeloos, een regelrechte schande trouwens dat ze na meer dan 2 weken in deze situatie nog steeds niet de juiste informatie hebben en verschaffen. Maar daarmee had je het zeker niet hoeven opgeven.
Genoeg voorbeelden op reddit van mensen die geboekt hebben via OTA en toch via Qatar een re-routing hebben kunnen bekomen op Singapore Airlines, Turkish, Cathay, Lufthansa etc.
Soms moet je een beetje creatief zijn, maar het loont.
Dit advies is geldig voor Emirates en Qatar. Zij zijn moeilijk bereikbaar, maar ze krijgen het wel geregeld mits voldoende persistentie. Vaak moet je wachten tot 24-48u voor je geplande vlucht, dan heb je het meeste kans op slagen.
Bij Etihad hoef je zelfs niet te proberen, die laten je gewoon zitten (helaas).
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
edit: nieuwsgierig, prima nuttige posts verder.
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 17-03-2026 00:15 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
en er zijn ergere plekken om te stranden dan Kopenhagen.FreakNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:11:
Ik ben begin januari twee keer gestrand in Kopenhagen. Beide keren hotel moeten pakken. Was zakelijk dus gewoon de company CC voor gepakt uiteraard. Had nog een claim ingediend bij KLM en daarna vergeten (uiteraard). Maar krijg het terug. Toch weer +-200 euro , leuk zakcentje…
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nou het was daar -10 en ik was er niet fatsoenlijk op gekleed… Dus heb er niet veel van gezien…franssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:17:
[...]
en er zijn ergere plekken om te stranden dan Kopenhagen.
Sowieso , op de heenreis was het al 0:30 voor ik de luchthaven uitwandelde….
Graag zeg! Iemand contacten bij SkyTeam? Daar graag ook doorvoeren! 😊gambieter schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:27:
United Airlines says it will boot passengers who refuse to use headphones on planes
[...]
Zou overal moeten gelden, OV, publieke ruimte, etc. En first strike, je hebt 5 seconden...
Nee hoor gewoon een saaie ITer die veel vliegt en veel op flyertalk leest. Maar paar vrienden van mij zijn wel travel agent dus dat helpt!franssie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:53:
@florholvoet maar jij werkt denk ik bij een reisbureau als ik naar je posthistorie kijk?
edit: nieuwsgierig, prima nuttige posts verder.
Had oorspronkelijk geboekt met Emirates voor vertrek op 28-2 en terugkomst op 18-3. EK149 van AMS naar DXB, EK763 naar JNB en dan met EK764 en EK 148 weer terug.
Helaas begon er op 28-2 net die aanval op Iran en Emirates liet me al snel weten dat de vlucht heen gecancelled was.
Voor de terugvlucht hadden ze me omgeboekt naar 2 hele andere vluchten waarbij ik 14 uur (!) op DXB een transfer had ipv de normale transfer van 3 uur. En die tijden waren ook nog eens erg ongunstig.
Ik heb dus een refund aangevraagd bij Emirates en had eergisteren een mailltje dat die gehonoreerd is en dat is de 890 euro teruggestort krijg. Daardoor ben ik dus slechts 210 euro duurder uit bij KLM en ben ik dus niet die 900 euro van Emirates kwijt. Netjes opgelost door Emirates!
Moest dus 28-2 in allerijl alsnog wel een vlucht boeken voor diezelfde dag. Heb gekozen voor KLM. Omdat KL591 op dat moment al weg was moest ik met KL1411 (A321neo) eerst naar CDG waarna ik met AF0990 (een A350-900) naar JNB door reisde.
Dit was het enige alternatief voor een nog enigszins redelijke prijs (1100 euro). Alle andere alternatieven (en dat waren er heel weinig...) waren 2500+ euro.... doei!
Ik probeer CDG altijd te mijden als de pest maar nu was er dus geen keuze. En ik moet zeggen dat CDG nog altijd geen fijne luchthaven is (ik moest van terminal 2E naar 2F) maar het was niet zo rampzalig als de laatste keer dat ik er was (10+ jaar terug). Er is flink wat verbeterd daar.
De vluchten (zowel KL1411 als AF0990) waren prima. Beide vliegtuigen waren zeer comfortabel, vooral de A350 (had ik nog nooit mee gevlogen) was erg stil. Helaas heb ik de registraties niet onthouden van de vliegtuigen. Service aan boord was uitstekend, personeel vriendelijk en keurig tweetalig: naast uiteraard Frans ook uitstekend Engels (dat is nog wel eens anders bij Fransen: vaak een heel zwaar accent, dat was hier niet het geval).
Voordeel van dat late boeken (6 uur voor vertrek....) was dat ik wel SkyPriority had, dus lekker snel inchecken en boarden. Geen bijzonderheden hier.
Terug vloog ik 17-7 (23:55) wel direct met KLM van JNB naar AMS, met KL592 (PH-BVF) een 777-300ER. Had Seat 17H, op de eerste rij van Economy Comfort. Net voor het Premium Comfort-gedeelte.
Helaas was deze vlucht wel iets minder fijn. De stoel zelf was wel OK (niet heel bijzonder) en de beenruimte was gigantisch. Had zeker 1.5 meter tot het tussenschot. Ook de recline was uitstekend.
Maar het vliegtuig zelf was echt een oude rammelbak zeg. Wat een kloteherrie en de hele vlucht (in de nacht....) stonden de overhead bins zodanig mee te rammelen dat het een best wel takke-herrie was. Leek net alsof ze elk moment naar beneden konden vallen als je op het geluid af ging.
Dit toestel en de cabine is hoognodig en overduidelijk aan een modernisering toe.
Over het personeel heb ik ook wel wat op te merken. Niet op de vriendelijkheid (daar was absoluut niets mis mee) maar wel over dat ze het nodig vonden midden in de nacht een paar keer met een zaklamp in mijn gezicht te schijnen om me waker te maken met de vraag of ik een snack of drinken wilde. Ik slaap want het is een nachtvlucht. Wat denk je zelf? Als ik iets wil loop ik wel langs de galley.
Ook het feit dat ze met hun trolley letterlijk elke keer dat ze langs kwamen tegen mijn stoel beukten was niet echt ideaal. Ja ik weet dat mijn stoel uitsteekt (het pad gaat net daar van 2-4-2 naar 3-4-3) maar werk daar dan een beetje omheen door het wat rustiger aan te doen en niet full speed er door te willen. Het is niet comfortabel als er steeds tegen je aan gebeukt wordt....
Dan JNB. Hier was ik nog nooit geweest maar ik moet zeggen dat het me niet tegenviel. Over het algemeen een prima luchthaven met duidelijke bewegwijzering en een enorme hoeveelheid prima winkels (food en non-food). Afstanden naar de gates zijn ook vrij goed te wandelen (iig voor de International terminal, de domestic terminal ben ik niet geweest).
Enige nadeel is wel bij aankomst de paspoort controle en bij vertrek de check-in.
De paspoort controle was echt bizar traag. Voor 3 aankomende vluchten tegelijk waren er maar 2 poortjes open waar dus 800+ man doorheen moesten. En de beambten gingen het hele paspoort pagina voor pagina door..... ik heb uiteindelijk bijna 2 uur (!) moeten wachten voor ik door de controle was....
Bij vertrek was het inchecken al net zo inefficient. Er waren 12 balies waarvan er 8 open waren. Van die 8 waren er 5 voor Sky Priority (die ik op de terugvlucht niet had) en slechts 3 voor de rest. Omdat ze 2 vluchten tegelijk incheckten (AF0995 naar CDG voor 22:00 en KL592 voor 23:55) was de rij gigantisch lang.
Voor SkyPriority waren dus 5 balies open maar er waren maar iets van 15-20 mensen die blijkbaar SkyPriority hadden. Denk je dan dat ze daarna (na die 15-20 mensen) ook de rest van de mensen afhandelden? Welnee die 5 mensen gingen na afloop gewoon weg. Alleen de overige 3 balies moesten die 700+ mensen dus afhandelen. Erg efficient, NOT!! Ook hier heb ik dus ruim een uur in de rij moeten staan....
Toen ik eenmaal voorbij het inchecken was ging de rest wel lekker soepel. Paspoort control uitgaand was ik in nog geen 3 minuten doorheen deze keer. Security al net zo snel.
Virussen? Scan ze hier!
Inmiddels ook bericht dat we onze oorspronkelijke vlucht gratis mogen annuleren.Charly schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:13:
Wij hebben begin april een Emirates vlucht staan maar na het een weekje aangezien te hebben nu de knoop doorgehakt en een alternatieve vlucht via Singapore geboekt.
Vooralsnog is er geen enkel zicht op de- escalatie en in de huidige omstandigheden geen zin om met twee kleine kinderen in Dubai te stranden als er iets gebeurt met de aansluiting of het vliegveld daar. *Er was nu nog beschikbaarheid en goedkoper zullen de vluchten (ook gezien de brandstofkosten) voorlopig niet worden verwacht ik.
Duimen dat we straks ook gratis mogen annuleren en anders slikken we die kosten zelf wel.
Zo'n soort bericht bedoel je?Charly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Inmiddels ook bericht dat we onze oorspronkelijke vlucht gratis mogen annuleren.
:strip_exif()/f/image/Umyw3utEOElrgA9MTYXS871E.png?f=user_large)
Die had ik dus ook gehad en voor Refund gekozen. Duurt een paar dagen maar toen kreeg ik dit:
:strip_exif()/f/image/20M8m3cuAd0JTfZCqNaFVAv1.png?f=user_large)
Gaat Emirates best netjes mee om imho!
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 19-03-2026 10:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
Zijn er mensen hier die met cheaptickets een vlucht via DBX hebben geboekt komende tijd?
Wij vliegen 7 april van DBX naar AMS, DBX is onze tussenstop vanaf KIX. Op de site van Emirates staat dat vluchten tot 15 april een refund of omboeking kunnen krijgen. Echter hebben wij via Cheaptickets geboekt en die doen lekker niks tot het echt wordt geannuleerd door Emirates. Emirates stuurt ons door naar "het reisbureau". Iemand nog tips?
- iPhone 17 Pro Max - KTM - Steam: Wicked Pony -
KLM die meer dan 1x tijdens de hele vlucht langs komt met drinken (uitgezonderd drinken bij de maaltijd)? Het is een wonder!wildhagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:38:
...maar wel over dat ze het nodig vonden midden in de nacht een paar keer met een zaklamp in mijn gezicht te schijnen om me waker te maken met de vraag of ik een snack of drinken wilde....
Grappen terzijde, vroeger was de instructie om 1x per uur met een dienblad door de cabine te gaan, maar heb dat al lang niet meer gezien.. hoogstens 1x langskomen op vluchten van 12+ uur, voor de rest mag je zelf maar naar de galley gaan.
Ze kwamen 3x langs in de nacht met een zaklamp: rond 02:00 met een soort kleine cake (die goed smaakte), rond 03:00 met flesjes water en rond 05:30 met nogmaals een drinkronde.Yakumos schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:07:
[...]
KLM die meer dan 1x tijdens de hele vlucht langs komt met drinken (uitgezonderd drinken bij de maaltijd)? Het is een wonder!
De ronde van 00:30 toen we het diner kregen (ik had voor Asian Vegetarian gekozen) tel ik dan nog niet mee want dat was toen de cabine nog gewoon verlicht was.
Rond 08:30 (1.5 uur voor de landing) kwamen ze met het ontbijt (een omelet of flapjacks) langs.
Virussen? Scan ze hier!
In de VS zitten er dacht nog zo'n paar: United, een Southwest, Frontier, Spirit, Jetblue, Alaska Airlines.
Trouwens een hoop TSA werknemers die schijnbaar niet op komen dagen na een paar weken shutdown. Zag ongeveer de helft van wat ik normaal gewend ben op 2 wat kleinere luchthavens daarzo.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Gisteren nog gebeld naar Emirates voor vrienden van me, die binnen twee weken terugvliegen vanuit BKK. Half uurtje wachten maar dan wel meteen een competente agent aan de lijn. Voorlopig staat die vlucht nog als scheduled dus herboeken kan nog niet. Hun beleid is aangepast: de eerste twee weken van het conflict deden ze nog re-routing op andere airlines, ook proactief nog voordat de vluchten geannuleerd worden. Nu doen ze dit pas als je vlucht effectief is geannuleerd.
Persoonlijk zou ik nooit zomaar een refund aannemen, tenzij je een bijzonder duur ticket had ofzo... Anyway, my two cents. Ik begrijp natuurlijk dat je op reis niet altijd eventjes een uur aan de lijn kan gaan hangen en dan is snel zelf andere tickets fixen natuurlijk ook een oplossing.
British Airways verdient trouwens een dikke pluim in heel dit verhaal. Ik vlieg in mei naar BKK, geboekt via BA. In Qatar First Class. Natuurlijk heb ik daar al geen zin meer in, dus toch maar even gebeld voor herboeking. Blijkt dat hun beleid het momenteel toelaat om vluchten via het Midden-Oosten proactief te herboeken naar andere airlines. In plaats van BRU-DOH-BKK vlieg ik nu BRU-ZRH-BKK in Swiss First! Wat een upgrade...
Toont ook maar aan dat heel deze situatie ook in je voordeel kan uitdraaien. Bedankt BA!
Weet ik niet, mn vrouw regelt de vluchten
Maar gezien de eerdere berichten links en rechts heb ik er alle vertrouwen in dat het netjes afgehandeld wordt. Het was vooral even zien dat onze reisperiode ook meegenomen zou worden in die regeling.
Ik neem aan dat je DXB bedoelt. Emirates hun beleid is recent aangescherpt (helaas) en het klopt dat ze je nu niet meer proactief zullen omboeken. Je bent nu inderdaad afhankelijk van Cheaptickets. Het goeie nieuws is dat ze je zullen (moeten) re-routen als er één van je vluchten geannuleerd wordt, en ze mogen van Emirates ook andere airlines gebruiken op hun kosten in dit geval. Het slechte nieuws is dat Cheaptickets waarschijnlijk niet zo goed op de hoogte zal zijn en je misschien veel pogingen zal moeten ondernemen om het gedaan te krijgen van de helpdesk.jordyktm schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:55:
Hi all,
Zijn er mensen hier die met cheaptickets een vlucht via DBX hebben geboekt komende tijd?
Wij vliegen 7 april van DBX naar AMS, DBX is onze tussenstop vanaf KIX. Op de site van Emirates staat dat vluchten tot 15 april een refund of omboeking kunnen krijgen. Echter hebben wij via Cheaptickets geboekt en die doen lekker niks tot het echt wordt geannuleerd door Emirates. Emirates stuurt ons door naar "het reisbureau". Iemand nog tips?
Vanaf 6 april kan je eventueel nog eens proberen bellen met Emirates, aangezien je dan binnen airport window zit kan het zijn dat ze je wél rechtstreeks gaan helpen.
Wat je ook doet: niet zomaar ongunstige wijzigingen of een refund accepteren. Van zodra je dit doet, gaan al je rechten als klant de deur uit. Veel succes.
Dit was de reden dat ik zelf herboekt heb. Ik had binnen 6 uur na cancellen een nieuwe boeking nodig anders zou ik geen vakantie meer hebben.florholvoet schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:02:.
Persoonlijk zou ik nooit zomaar een refund aannemen, tenzij je een bijzonder duur ticket had ofzo... Anyway, my two cents. Ik begrijp natuurlijk dat je op reis niet altijd eventjes een uur aan de lijn kan gaan hangen en dan is snel zelf andere tickets fixen natuurlijk ook een oplossing.
Aangezien dit de dag van de start van de oorlog was, ging ik er vanuit dat Emirates het enigszins druk zou hebben en dit niet in 6 uur geregeld kon worden.
Dat risico wilde ik niet lopen. Nu ben ik wel 210 euro duurder uit, maar was dut niet tijdig gelukt was ik mijn hele vakantie (hotels, huurauto en reeds geboekte excursies) kwijt, ten waarde van ruim 2500 euro....
Had ik nog 1+ week ds tijd gehad, had ik het omboeken liever door Emirates laten doen ja...
Virussen? Scan ze hier!
Sticker op je voorhoofd om je te laten slapenwildhagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Ze kwamen 3x langs in de nacht met een zaklamp: rond 02:00 met een soort kleine cake (die goed smaakte), rond 03:00 met flesjes water en rond 05:30 met nogmaals een drinkronde.
De ronde van 00:30 toen we het diner kregen (ik had voor Asian Vegetarian gekozen) tel ik dan nog niet mee want dat was toen de cabine nog gewoon verlicht was.
Rond 08:30 (1.5 uur voor de landing) kwamen ze met het ontbijt (een omelet of flapjacks) langs.
En sowieso oogmasker bij slapen in vliegtuig altijd meenemen! Heb nog nooit meegemaakt dat ik wakker gemaakt ben door flight crew in heel wat honderden vlieguren met oogmasker op.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Haha. Dat laatste is overigens niet eens zo'n gek idee. Moet ik eens proberen.Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:52:
[...]
Sticker op je voorhoofd om je te laten slapen
En sowieso oogmasker bij slapen in vliegtuig altijd meenemen! Heb nog nooit meegemaakt dat ik wakker gemaakt ben door flight crew in heel wat honderden vlieguren met oogmasker op.
Bij Air France hadden ze in die A350 wel iets geinigs op dat vlak zag ik. Op de IFE had je een Slaap-functie (2 halve maantjes). Als je die aanklikte kwamen die maantjes in zijn geheel op het IFE scherm te staan zodat de cabin crew weet dat ze je niet moeten storen bij die rondes.
Had ik nog niet eerder gezien en ondans dat het een simpel idee is vond ik het wel briljant bedacht.
Virussen? Scan ze hier!
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Thanks voor je uitleg. DXB inderdaadflorholvoet schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Ik neem aan dat je DXB bedoelt. Emirates hun beleid is recent aangescherpt (helaas) en het klopt dat ze je nu niet meer proactief zullen omboeken. Je bent nu inderdaad afhankelijk van Cheaptickets. Het goeie nieuws is dat ze je zullen (moeten) re-routen als er één van je vluchten geannuleerd wordt, en ze mogen van Emirates ook andere airlines gebruiken op hun kosten in dit geval. Het slechte nieuws is dat Cheaptickets waarschijnlijk niet zo goed op de hoogte zal zijn en je misschien veel pogingen zal moeten ondernemen om het gedaan te krijgen van de helpdesk.
Vanaf 6 april kan je eventueel nog eens proberen bellen met Emirates, aangezien je dan binnen airport window zit kan het zijn dat ze je wél rechtstreeks gaan helpen.
Wat je ook doet: niet zomaar ongunstige wijzigingen of een refund accepteren. Van zodra je dit doet, gaan al je rechten als klant de deur uit. Veel succes.
- iPhone 17 Pro Max - KTM - Steam: Wicked Pony -
Zoals de wereld nu richting het afvalputje gaat zou ik er niet op durven te gokken dat op 7 april alles weer normaal is. Nou ja, of het moet 7 april 2027 zijn ofzo.jordyktm schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Thanks voor je uitleg. DXB inderdaadStiekem hoop ik dat we gewoon via Dubai terug kunnen zonder gedoe maar daar ziet het voorlopig niet naar uit.
Virussen? Scan ze hier!
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 3% gewijzigd door JPtjeeNL op 19-03-2026 16:45 ]
Huh? De huidige Emirates waiver dekt maar reizen die aanvangen ten laatste op 15 april. Reizen die daarna aanvangen vallen buiten de uitzonderingsmaatregel en dan zijn de normale ticket rules van toepassing (maw meestal enkel airport taxen terugbetaalbaar).icedwarf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:23:
Hier eveneens vandaag bericht gehad dat, als ik het juist interpreteer, onze tickets van april en mei (1 enkele booking) door Emirates volledig vergoed gaan worden. Even afwachten tot ik het ook daadwerkelijk zie staan maar als dat juist is een heel nette oplossing van Emirates, ondanks we zelf om de cancellation op 8 maart hebben verzocht.
Normaal gezien wacht je totdat er wijzigingen of annuleringen plaatsvinden zodat je op involuntary basis al je geld kan terug krijgen. Wat jij hebt gevraagd klinkt als een vrijwillige annulering…? Iets te weinig info wel om dat te zeggen.
Een (refundable) ticket naar huis op reserve kopen kan wel helpen voor peace of mind… Maar in principe zal Qatar volgens het huidige beleid je vriendin wel thuis krijgen.JPtjeeNL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:44:
Heeft iemand op het forum al ervaring opgedaan met de rerouting via Qatar? Wijzen ze ook wel reroutes af die te duur zijn? Vriendin moet met Qatar midden april vanuit Hanoi -> Doha -> Amsterdam. Is natuurlijk de vraag: boek je een enkeltje voor de peace of mind voor 1500 euro, of wacht je af op wat Qatar in april gaat doen en of er dan nog schappelijke enkeltjes te krijgen zijn die geaccepteerd worden door Qatar. En een beperkte corridor geeft ook geen veilig gevoel, mocht de vlucht toch doorgaan. Dus dan loop je het risico op 2K+ tickets. Geld terug is echt maar 250 euro of iets dergelijks, dus dat valt sowieso af.
Re-routeringen worden volgens prioriteiten gezocht: eerst op eigen metal, vervolgens op Tier 1 partner airlines en daarna pas op alle andere interline partners.
De kostprijs van het ticket doet er niet rechtstreeks toe. Dit loopt via het IATA Clearing House en is gebaseerd op contracten tussen airlines, niet op de (dynamische) prijzen die consumenten te zien krijgen. Al is er wel een correlatie doordat hogere fare classes uiteraard duurder zijn.
Het is echter niet ongewoon om herboekt te worden op een vlucht die anders (last minute) een paar duizend euro had gekost.
Ik moet zelf de beproeving nog meemaken voor mijn Qatar boeking in mei. En ik heb effectief al een refundable back-up ticket gekocht. Maar voor de rest is het vooral afwachten.
Voor first-hand ervaringen met herboekingen door Qatar (vaak positief, maar niet altijd) kan je ook eens lezen op reddit en flyertalk. Daar staan zeer veel datapoints.
Ook in het eerste geval dient Booking iets te doen, maar dat willen ze duidelijk niet (buiten de 'minimal effort' die een terugbetaling is, wat QR vermoedelijk toestaat).FredvZ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:57:
[...]
Dat ligt eraan wat je allemaal geboekt hebt bij Booking.com?
Alleen de vluchten? Of ook het hotel?
In het laatste geval is hier sprake van een pakketreis en is Booking.com inderdaad de aangewezen partij om te zorgen dat je weer heelhuids in Amsterdam komt.
Vluchten alleen zou ik nooit meer bij Booking doen als dat de enige inspanning is die ze willen doen, maar goed.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2