Ik verwarm met 2 Atlantics in serie (over de spiralen) het huis tot 5 graden. De cut-off is beetje een onderbuik gevoel, maar onder de 7 graden zie je dat de efficientie gewoon minder wordt dat het moeilijk wordt om de aanvoertemperaturen stabiel te houden etc (ik monitor ook de delta-T tussen aanvoer- en afvoertemperaturen en die word dan ook snel kleiner). Ik hou 5 graden aan, zodat op frisse morgens als de boilers wamte in het vat hebben, ze wel gebruikt worden. Dit lijkt in de praktijk goed te werken.
In ASCII:
CV retour -- T -----------------------------------T----------
| | |
El. Kogelkraan (open bij Tb < 5gr, | Spiraal boiler 1
| warmwater flow > 3 l/pm) | |
| | |
| | Spiraal boiler 2
| | |
| | |
|--------------------------------Mengventiel----
| 30c
CV aanvoer---CV
De ketel blijft draaien zolang er warmte vraag in één van de zones. Boven de 5gr buitentempatuur is de CV slechts een hele dure circulatie pomp. Als de temperatuur uit de retour, na het opwarmen door de boilers onder de 25c zakt, dan gaat de ketel bij stoken. Dat heb ik in het huidige seizoen bij de huidige instellingen nog maar een keer gezien (situatie was geloof ik allebei gedouchd en/of bad gebruikt en Tb 7c).
In praktijk blijkt dat als de WPB boilers aan het verwarmen zijn én er is flow over de spiralen, ook al is de boiler nog zo koud, het water in de spiralen gauw genoeg wordt verwarmd om de temperatuur over de spiralen van de boilers te verhogen naar boven de 25gr (range in de praktijk tussen 26gr en 31gr en meer bepaald door de hoeveelheid flow, dan de temperatuur in de boilers, de spiralen zijn dus tekort om bij lage temperaturen alle warmte goed over te dragen)
Het hele huis heeft vloerverwarming met zoneregeling. Ondanks een flowmeter en temperatuur sensoren geen betrouwbare COP meting want:
- De temperatuur sensoren zitten net voor en na CV aanvoer en retour. Ik heb er geen geplaatst vlak voor en na de boilers, ik gebruik Hep2O kunststofleidingen dus betrouwbare meten op de leidingen zal moeilijk worden (na ruim 2 jaar flink verbouwen heb ik eigenlijk ook geen zin meer om aanpassingen te maken, blij dat het allemaal goed werkt).
- De flowmeter die ik geïnstalleerd heb kan Qn2.5 meten, ik wilde vooral geen bottleneck, maar is daardoor onbetrouwbaar bij lage flow. Als één (kleine) zone verwarmd wordt zie ik geen of amper flow (terwijl die er wel degelijk is).
De flowmeter doet overigens wel heel nuttig werk, als er grote warmtevraag is kan ik de boilers direct laten aanspringen en sneller reageren. Voor het geval de boilers langzaam warmte verliezen doordat er maar 1 zone open staat monitor ik temperatuursensoren in de boilers ook de delta-t over tijd en als er geen warmwater flow weet ik ook wat er aan de hand en laat de boilers op die manier aangaan waardoor de boilers altijd warmte leveren als dat nodig is.
Qua COP heb ik dus alleen hele hele ruwe schattingen en ik gok dat die rond 2.4 ligt in het temperatuur bereik 7c tot 15c buiten en een Ta van tussen de 26c en 31c.
Als je een WP hebt staan is er 0 reden om gebruik te maken van de WPB voor CV bij verwarming, de COP zal altijd lager zijn. Als het echt koud is en je warmtepomp komt tekort dan doen de boilers niks nuttigs, want met Tb van -5 gaan ze over op het gebruik van het element. Dan is het element van de warmtepomp vele malen effectiever. Het element in de Atlantic zit boven de spiralen en met de gelaagdheid van de boilers krijg je waarschijnlijk maar een klein deel van de warmte van het element met een flinke vertraging via de spiralen in je CV circuit.
De gelaagdheid heeft ook zijn voordelen. Ik had een heel (domotica) systeem bedacht waarin we konden aangeven of wilden douchen en dat de boilers dan minimaal temperatuur vast hielden en de CV ging bijspringen als we de douche(/bad) gereserveerd hadden. Dat werkt goed, maar mijn vrouw gebruikte het natuurlijk niet... Ik verwachtte dat er weleens geroepen werd uit de badkamer dat er een koude douche was, maar dat gebeurd dus nooit

. De boilers blijven qua tempatuur sowieso rond de 38c (voorste in serie) en 41c (tweede in serie) hangen. Als er dan gedoucht wordt zie je heel even de tweede boiler dippen, soms op de sensor zelfs onder 38c, maar uiteindelijk blijft de douche warm. De eerste boiler koelt enorm af, maar de tweede boiler heeft lang genoeg warmwater om goed te kunnen douchen (het bovenste deel van boiler 1 is waarschijnlijk ook nog 100 liter aan warmwater van ruim boven de 40c). Natuurlijk is er minder warmwater in voorraad dan zonder CV ondersteuning, maar het is voor een douche ruim genoeg. En het helpt uiteraard ook dat er geen water meer door de spiralen gaat, omdat de warmwater sensor bij genoeg waterflow de kogelkraan open zet waardoor het CV water direct naar de CV gaat.
P.S. deze hele setup is tot stand gekomen onder het oude subsidieregime, waardoor dit aantrekkelijk was. Een warmtepomp installeren was toen nog geen optie, aangezien ons huis nog amper (na)geïsoleerd was en we of een veel te grote warmtepomp moesten plaatsen of het eerste jaar (veel) vermogen tekort kwamen. Na 1,5 jaar elk vrij uur klussen aan de woning (het was echt uitgewoond) was het tijd om te verhuizen en was dat nog een paar maanden uitstellen voor een WP + isolatie gewoon geen optie voor mijn vrouw (en dat was terecht). Nu hangt er een prima CV ketel in, maar bij hoge buitentemperaturen, zone verwarming en vloerverwarming kan die amper z'n warmte kwijt en dan zijn de buffers die de boilers vormen ideaal.
[
Voor 6% gewijzigd door
llevering op 09-11-2020 10:56
]