Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.357 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:46
Guido7619 schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:35:
[...]

hoe lang kun je douchen met die 200 liter? Ik twijfel een beetje of 100 liter niet wat krapjes is.

Heb eigenlijk geen idee hoeveel koudwater erbij gemengd wordt.
Ik heb 190 liter op 55 graden. Met 5.5 liter per minuut is het na 40 min wel gedaan. Soms eerder want vrouwtje heeft graag warm.....
Ik kom op jaarlijks gebruik van 600/700 kWh. Dagelijks leeg want wasmachine vaatwasser wasbakken zitten er ook aan. Ook regelmatig 25 graden water om honderden liters aquarium te verversen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:58
klump4u schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:39:
@Guido7619
Voor hoeveel personen moet je warm water hebben?
voor 2 personen. enkel badkamer. keuken heeft quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een Grohe red duo in de keuken, die doet alleen nog kokend water.
Hiermee voorkom ik een dode leiding tussen de badkamer en keuken, alles zit in de vloer en muren hier.
Eventueel kan ik door kraantjes omzetten de Grohe alsnog gebruiken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Guido7619 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:09:
[...]

Met beleid zou je aan 100 ltr genoeg hebben maar ik zou voor de 200 ltr gaan, meer vrijheid.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of een doorstroomverwarmer erachter (3-fase).

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

80 liter WPB is hier voldoende voor 2 personen. Het hangt er helemaal vanaf:
  • Hoelang douchen jullie
  • Hoeveel liter per minuut
  • Direct na elkaar of gespreid over de dag
Die Calypso VM 100L en Calypso VM 150L lijkt me een interessante optie ten opzichte van de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT serie (80/100/120 liter). Iemand al intressante leveranciers gevonden? De Panasonic 80 liter kost 1070 euro excl. transport vanuit Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 10:25
Guido7619 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:09:
[...]

Waarom niet de 150liter versie. Past dat niet? Deze is 65euro duurder en zit ook subsidie op.

Edit:
@ZuinigeRijder ik zie dat jij 150 liter bulex hebt met 2 personen. Hoe ervaar jij dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Murkmans op 25-12-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Dre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:54:
80 liter WPB is hier voldoende voor 2 personen. Het hangt er helemaal vanaf:
  • Hoelang douchen jullie
  • Hoeveel liter per minuut
  • Direct na elkaar of gespreid over de dag
Die Calypso VM 100L en Calypso VM 150L lijkt me een interessante optie ten opzichte van de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT serie (80/100/120 liter). Iemand al intressante leveranciers gevonden? De Panasonic 80 liter kost 1070 euro excl. transport vanuit Frankrijk.
https://www.esanico.be/nl...epompboilers_atlantic-100
+12euro transport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien moet de startpost alvast aangepast worden met deze info... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:18
@AUijtdehaag Gaat dat T-stuk naar een pijp door het dak of naar de ruimte tussen dakbeschot en pannen?

Zou naar het dakbeschot nog nadelen hebben? Condens bijvoorbeeld. Anders zie ik wel als voordeel altijd lekkere warme pannen door ventilatielucht. Misschien zelfs daardoor pannen als warmte buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kloekie
In dit geval is de uitblaas MV en aanzuig atlantic via een ventilatiepan (onder de zonnepanelen)
De uitblaas van de atlantic gaat wel via dakbeschot onder de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:01:
En een nieuwe topictitel "Het grote Atlantic warmtepompboiler topic"
Vind het nog best duur als ik het vergelijk met de Franse en Italiaanse websites. Transportkosten in Belgiƫ is dan wel weer goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
NA aftrek subsidie is die (bijna) gratis. Hoezo duur?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:01:
Er is nog vrij weinig info over in onze taal, wat denk je trouwens van deze?
200 liter en geschikt om de ventilatie over te nemen :*)

Afbeeldingslocatie: http://nl.atlantic-belgium.be/images/2/_7292_nl.jpg

[edit]Geen subsidie nog, Belgiƫ is niet zo snel ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 25-12-2018 11:16 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:10:
@Dre
NA aftrek subsidie is die (bijna) gratis. Hoezo duur?
Het subsidiebedrag is vast. Als het elders 200 euro goedkoper kan dan heeft dat de voorkeur. Shoppen kan best lonen.

Daarbij komt er nog wat installatiemateriaal bij kijken, en onderaan de streep moet het wel leuk blijven :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:20:
[...]

Het subsidiebedrag is vast. Als het elders 200 euro goedkoper kan dan heeft dat de voorkeur. Shoppen kan best lonen.

Daarbij komt er nog wat installatiemateriaal bij kijken, en onderaan de streep moet het wel leuk blijven :9
Tot dat je iets moet claimen onder garantie, ik was blij dat ik het moest regelen met Belgie en niet met Italie of Frankrijk.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:12:
[...]

Er is nog vrij weinig info over in onze taal, wat denk je trouwens van deze?
200 liter en geschikt om de ventilatie over te nemen :*)

[Afbeelding]

[edit]Geen subsidie nog, Belgiƫ is niet zo snel ;w
Volgens mij is het zo dat een Nederlandse importeur of fabrikant een product op de subsidie lijst kan zetten. Zolang deze dat niet doet, kan je het dus ook niet importeren.

De aeraulix werkt tot +5graden, daaronder niet.
Heb ik nog wel een optie gevonden als je hem toch op binnen/binnen zet. De galmet basic 200gt. https://m.ceneo.pl/32601095
Kost 5500zloty/1283euro. Subsidie is 1.400euro door hoge efficiƫntie.

Edit:
@Dre uiteraard wegen transport kosten ook mee. Uit Frankrijk is doorgaans +150euro, Belgiƫ in dit geval maar 12 voor de atlantics. Zelfde geldt voor bovenstaande galmet, dat zal ook wel +150euro zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Murkmans op 25-12-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk zo'n Poolse, maar wat weten we over de kwaliteit en service?
Als ik dat model op zoek kom ik dit tegen:

"Een voorbeeld: de Galmet Basic 200 GT staat gelijk tot €1.400,00 subsidie ...
De winkelprijs voor warmtepompboilers ligt tussen de €2600 en €4100." :X
Gelukkig gaat er nooit iemand met jouw subsidie vandoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Murkmans schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:55:
[...]

Waarom niet de 150liter versie. Past dat niet? Deze is 65euro duurder en zit ook subsidie op.

Edit:
@ZuinigeRijder ik zie dat jij 150 liter bulex hebt met 2 personen. Hoe ervaar jij dat?
De Bulex Magna Aqua 150/2 bevalt heel goed. Ik heb deze vooral genomen omdat deze minder luchtvolume nodig heeft en muurmontage (ik heb een houten zoldervloer). Meer als genoeg water voor 2 personen. In de praktijk verbruikt deze ongeveer 800 Watt per dag, inclusief douchen. Nog geen 500 Watt daarvan is standby verlies. P.S. ik houd de warmtepompboiler temperatuur tussen 43 en 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 20:17
Ik zet hier mijn afweging op papier. Graag commentaar.

Ik heb een Nibe Fighter 100P (225l) van 18 jaar oud, die lucht afzuigt in keuken, badkamer en toiletten.
Deze Nibe kan op warmtepomp werken en met een verwarmingselement 1500 W om een vat van 225 liter op te warmen.
FIGHTER 100P Installatie- en onderhoudshandleiding 1-6-2000 - 20-12-2001
https://www.nibe.eu/nl-nl...ndleidingen-en-documenten

Het verbruik bij warmtepomp is 300-400W (afhankelijk temperatuur in vat), bij element 1500W, bij combinatie warmtepomp en element 1850W.

Ik gebruik het apparaat in "Eco" mode waarbij tot 51C wordt opgewarmd.
Dagelijks laat ik hem dmv tijdklok 10 uur draaien van 11.00-21.00 uur en vrijwel altijd draait de warmtepomp dan 10 uur. Omdat de tijdklok de Nibe echt volledig afschakelt staat dan ook de ventilatie uit.

Gemiddeld genomen wordt om de twee dagen door 4 personen gedoucht. Deze 11.00-21.00 periode is gekozen omdat dit de uren van de meeste vochtproductie door douchen en koken dekt. Het verschil in dag/nachttarief is tegenwoordig niet meer de moeite waard. Slechts een heel enkele keer bereikt hij de doeltemperartuur van 51C en schakelt hij van warmtpompbedrijf 350W naar zuiver ventilatie 70W.
Verbruik dus 350Wx10uur=3,5kWh/dag, maar ik vermoedt ook hoog standverlies.

Dit lijkt erg hoog en de COP laag. Het ontwerp van de warmtewisselaar is ook nogal primitief vergeleken met tegenwoordig.

De slechts periodieke ventilatie van 11.00-23.00 lijkt geen probleem op te leveren. Ik heb nog een Itho box liggen die ik eventueel in serie of parallel met terugslagkleppen kan zetten en laten werken als de Atlantic Explorer zijn warmtepomp stopt. Ik neem aan dat dan ook de afzuiging stopt.

Ik overweeg vervanging door een Atlantic Explorer maar realiseer me dat het luchtdebiet behoorlijk hoger blijkt. Geluid van de machine zelf in de bijkeuken zal niet zo'n probleem zijn. Geluid door luchtkanalen mogelijk meer.

De door Atlantic ook leverbare ATLANTIC AERAULIX 3 lijkt meer op combinatie met ventilatie te zijn ontworpen, maar is onverklaarbaar bijna 2 keer zo duur als de Explorer.
https://www.esanico.be/nl...pompboiler-200-liter.html

Ik overweeg een Atlantic Explorer in de mode binnenste/buitenste (inside-outside in de engelse user manual) in de mode Manuaal/ECO dan is het debiet al lager en aanschakelen voor ongeveer dezelfde 11.00-21.00 periode per dag.

Ik heb heteluchtverwarming met een verbruik van <1000m3/jaar. Met maar Euro 600 aan gaskosten is vervanging daarvan voorlopig niet aantrekkelijk.

Ik kies voor de Atlantic omdat hij veel efficiƫnter warmte onttrekt aan de ventilatielucht. Ik schat dat de COP van 2 naar bijna 4 gaat. Ik hoop dat ook het standverlies lager zal zijn.

Installatie is eenvoudig. Bijna plug and play, omdat de Nibe dezelfde aansluitingen voor lucht, water, electriciteit en rioolafvoer al op een punt samenbrengt en de hoogte van de bijkeuken 2.5m is. Vermoedelijk doe ik die installatie ook zelf. Flexkoppeling voor water, veiligheidsgroep INOX en wat luchtbuizen verbinden moet niet moeilijk zijn.

De Nibe heeft een koperen vat en dus geen last van corrosie, maar de actieve anode van de Atlantic moet ook corrosie voorkomen. Overigens betekent deze actieve anode dat je de Atlantic beter niet echt kan uitschakelen omdat je daarmee de actieve anode ook uitschakelt en terugvalt op de backup magnesium opoffer anode.

Ik kies voor de 270l versie, omdat dan COP iets hoger, watertemperatuur wat lager kan door groter volume, met lagere watertemperatuur ook weer minder standverlies. Ik zie nog geen reden om voor de extra spiraal te kiezen.
https://www.esanico.be/nl...iler-270fs-explorer3.html

Zie ik iets over het hoofd? Graag commentaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi verhaal, de Atlantic Explorer heeft wel een ventilatie stand als hij niet verwarmt maar ik denk dat het debiet erg hoog is.
Hij is niet bedoeld om direct op een systeem met MV aan te sluiten, maar met een t-stuk naar de ruimte waar hij staat (of lucht van buiten) blijkt het goed te gaan.
Je kan er idd voor kiezen om de Itho mee te laten doen, dat kan ook met domotica sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Wel zie je dat Atlantic een vaste connectie wenst, maar dat zou heel goed niet vanwege polariteit kunnen zijn: De actieve corrosiebescherming vraagt een continue spanningsvoorziening en heeft voor korte perioden dat de spanningsvoorziening wegvalt een magnesium opofferingsanode. Volledig uitschakelen voor langere periodes gaat dus ten koste van die magnesiumanode en als die op is ten koste van je ketel.

Je ziet bijvoorbeeld dat een Ariston zelfs een batterij backup heeft juist tbv deze corrosiebescherming.
Ariston Nuos Plus: Zie opmerking (***) onderaan bij specificaties.
http://www.ariston.com/be/nl/nuos_plus
De gebruiksaanwijzing van de Nuos bevestigt dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JPHR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:47:

Ik kies voor de 270l versie, omdat dan COP iets hoger, watertemperatuur wat lager kan door groter volume, met lagere watertemperatuur ook weer minder standverlies. Ik zie nog geen reden om voor de extra spiraal te kiezen.
https://www.esanico.be/nl...iler-270fs-explorer3.html

Zie ik iets over het hoofd? Graag commentaar.
Besef wel dat je bij de legionella run de 70 extra liters ook telkens naar 62 graden moet opwarmen.

Standaard is 50 graden de minimale instelling. Daar heb je mogelijk met 200 l ook genoeg aan, en dan is de 270L dus juist onzuiniger.

Zo maar wat overwegingen. Hangt verder totaal van je verbruik af natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Er zit vziw geen echte backup magnesium opofferanode in, zie klump4u in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning". Klein beetje magnesium maar wat blijft ''plakken'' op de wand door potentiaalverschil van 6Vdc. Vandaar ook die 500mAh accu die je soms ziet.

Ik zou sowieso zorgen voor een aanvoer vanuit buiten anders gaat het zorgen voor een fors hogere gasrekening. Bovendien heb je een goede kans dat de Atlantic niet voldoende flow krijgt via een kanalenstelsel waardoor je foutmeldingen kan gaan krijgen. Hou er ook rekening mee dat je vochtige douchelucht niet aan kan laten zuigen en dat de garantie vervalt bij MV-aansluiting. De vaste verbinding is volgens mij een regel in het buitenland voor boilers.

Je kan je heteluchtverwarming evt. nog ondersteunen via de spiraal met een warmtewisselaar. Maar volgens mij is dat niet echt je opzet. 270L met een lagere temperatuur vanwege de inhoud heft elkaar natuurlijk op met stilstandsverlies. (meer oppervlak)

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2018 15:02 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:58:
Mooi verhaal, de Atlantic Explorer heeft wel een ventilatie stand als hij niet verwarmt maar ik denk dat het debiet erg hoog is.
Hij is niet bedoeld om direct op een systeem met MV aan te sluiten, maar met een t-stuk naar de ruimte waar hij staat (of lucht van buiten) blijkt het goed te gaan.
Je kan er idd voor kiezen om de Itho mee te laten doen, dat kan ook met domotica sturing.
Dank voor reactie. Dat T-stuk is een inderdaad een optie om afzuiggeluid te beperken.

Je vermeldt een ventilatiestand als de warmtepomp niet actief is. Dat kan ik niet vinden in de gebruiksaanwijzing. Daarom veronderstelde ik dat de ventilatie stil valt synchroon met de warmtepomp.

Kan iemand bevestigen dat de ventilatie inderdaad doorloopt als de warmtepomp stil valt en wat dan het verbruik van alleen de ventilator (+ een beetje voeding voor de electronica) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:32:
Er zit vziw geen echte backup magnesium opofferanode in, zie klump4u in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning". Klein beetje magnesium maar wat blijft ''plakken'' op de wand door potentiaalverschil van 6Vdc. Die backupanode die is geĆÆntroduceerd door een persoon in dit topic maar daar is volgens mij geen sprake van. Vandaar ook die 500mAh accu die je soms ziet.

Ik zou sowieso zorgen voor een aanvoer vanuit buiten anders gaat het zorgen voor een fors hogere gasrekening. Bovendien heb je een goede kans dat de Atlantic niet voldoende flow krijgt via een kanalenstelsel waardoor je foutmeldingen kan gaan krijgen. Hou er ook rekening mee dat je vochtige douchelucht niet aan kan laten zuigen en dat de garantie vervalt bij MV-aansluiting. De vaste verbinding is volgens mij een regel in het buitenland voor boilers.

Je kan je heteluchtverwarming evt. nog ondersteunen via de spiraal met een warmtewisselaar. Maar volgens mij is dat niet echt je opzet. 270L met een lagere temperatuur vanwege de inhoud heft elkaar natuurlijk op met stilstandsverlies. (meer oppervlak)
Uit de commerciƫle folder:
Dynamische bescherming van de kuip ACI Hybride: gecombineerde werking
van een titaan-en magnesium anode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:32:
Er zit vziw geen echte backup magnesium opofferanode in, zie klump4u in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning". Klein beetje magnesium maar wat blijft ''plakken'' op de wand door potentiaalverschil van 6Vdc. Die backupanode die is geĆÆntroduceerd door een persoon in dit topic maar daar is volgens mij geen sprake van. Vandaar ook die 500mAh accu die je soms ziet.

Nog dank voor je reactie.

Benadrukt moet worden dat de NIBE nu ook al zelf de mechanische ventilatie is. Weliswaar in deeltijd dus 10 uur licht over en 14 uur onder-geventileerd. Ik verwacht dus bij vervanging echt geen dramatisch hogere gasrekening.

Ik heb de nogal primitief vertaalde gebruiksaanwijzing nog eens even doorgekeken:
"Verboden configuraties
• Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte. Vermoedelijk bedoeld geen open geisers in dezelfde ruimte
• Aansluiting op de mechanische ventilatie. Als deze een MV is die wordt gedeeld, want dan blaas je bij anderen binnen
• Aansluiting op de ruimte onder het dak.
• Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen.
• Aansluiten op een zonneschouw.
• Waterverwarmer in een ruimte met daarin geĆÆnstalleerd een verwarmingsketel met natuurlijke trek en
luchtkanaal op extern met alleen een enkele afvoer. Dus geen combinatie met open CV (bestaan die ?) in dezelfde ruimte)
• Aansluiting apparaat op ventilatie van een droogkast. (Beperkt het debiet teveel)
• Installatie in een stoffige ruimte.
• Aanzuigen van lucht verontreinigdmet oplosmiddelen of explosieve materialen.
• Aansluiten op afzuigkappen die vette of vervuilde lucht afzuigen. Afzuigkap gaat bij ons rechtstreeks naar buiten en zit niet op het afzuigkanaal naar keuken, badkamer en toiletten.
• Installatie in een ruimte waar het kan vriezen.
• Voorwerpen geplaatst bovenop de waterverwarmer."

Het debiet van de Explorer is uiteraard veel te groot om op een mechanische ventilatie bijvoorbeeld in een flatgebouw aan te sluiten. Mijn Nibe (vrijstaand huis) heeft een afvoer aansluiting rechtstreeks naar het dak en die wil ik dus ook voor de Explorer gaan gebruiken.

Inderdaad wil ik de Explorer voor SWW gebruiken. Ik hou niet van de complexiteit om alles aan elkaar te hangen. Ons huis heeft bij het ontwerp de nodige luchtkanalen meegekregen voor luchtverwarming. Dus wil ik op luchtverwarming blijven. Als ik tzt van het gas af zou willen/moeten wordt dan een warmtepomp buiten en een warmtewisselaar zoals Brink Elan of zo binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door JPHR op 25-12-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
de Peer schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:30:
[...]

Besef wel dat je bij de legionella run de 70 extra liters ook telkens naar 62 graden moet opwarmen.

Standaard is 50 graden de minimale instelling. Daar heb je mogelijk met 200 l ook genoeg aan, en dan is de 270L dus juist onzuiniger.

Zo maar wat overwegingen. Hangt verder totaal van je verbruik af natuurlijk.
Dank voor reactie. Verbruik met vijf personen die iedere twee dagen douchen ligt zo hoog dat ik bijna nooit een legionella run doe. Afgelopen jaar mogelijk een keer of zo. In al die 18 jaar nooit enig probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De ventilatie instelling staat onder het kopje afvoerlucht na 10.4.
Je kan 300 of 390m3/u kiezen en dat wil je denk ik niet :)
Deze instelling heb je alleen bij binnen/buiten configuratie dus lucht afvoeren naar buiten (390m3/u).
Ik neem daarbij aan dat hij stopt met ventileren als de timer dat zegt.
Zojuist even ingesteld, ik meet 38W bij 300m3/min en zonder dit 2W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
JPHR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:56:
[...]• Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte. Vermoedelijk bedoeld geen open geisers in dezelfde ruimte
• Aansluiting op de mechanische ventilatie. Als deze een MV is die wordt gedeeld, want dan blaas je bij anderen binnen
Nee, het gaat om de aanvoer, niet om de afvoer. De Atlantic heeft een 160mm aanzuigleiding. Hoe groot is de aanvoerleiding voor de NIBE? Je zet hierboven erg veel foutieve aannames neer. Aanzuigen uit een verwarmde ruimte heeft niets te maken met een open geiser. Dat punt komt later pas. Dit kan dus bijvoorbeeld een ruimte zijn met een radiator erin die verwarmd. Ook heeft het niets te maken met gedeelde MV. Er mag niet aangesloten worden op enige vorm van MV, ook niet via een Itho in een woning, dit is ook bevestigd door de importeur. Je begrijpt dat met 300m3 afzuigen, urenlang per dag, een enorme koudetrek naarbinnen geeft. De HLV moet dit compenseren door meer gas te gaan stoken om het comfortabel binnen te houden of om het later weer op temperatuur te brengen. De lagere flow van de NIBE heeft dit effect niet omdat er normaalgesproken door een MV box ook al geventileerd wordt. Omdat de Atlantic tot -5 kan aanzuigen is het geen probleem om buitenlucht bij te mengen in de aanvoer. Andere optie van Speedy met het t-stuk kan ook, wel moet er in de ruimte waar hij staat dan een rooster naar buiten zitten zodat deze ruimte niet lucht uit de (warme) woning gaat betrekken.
JPHR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:04:
[...]Dank voor reactie. Verbruik met vijf personen die iedere twee dagen douchen ligt zo hoog dat ik bijna nooit een legionella run doe. Afgelopen jaar mogelijk een keer of zo. In al die 18 jaar nooit enig probleem.
Legionellarun uitschakelen zou ik niet doen. Dat er 18 jaar niets is gebeurd geeft geen enkele garantie natuurlijk. Een run kan puur op de WP met de Atlantic, dit kost amper extra electriciteit en geeft een hoop zekerheid.
JPHR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:39:
[...]Uit de commerciƫle folder:Dynamische bescherming van de kuip ACI Hybride: gecombineerde werking
van een titaan-en magnesium anode
Ik zie maar 1 anode zitten. Titaan point met een magnesium omhulsel. Dit omhulsel heeft zo te zien maar 5% van de grootte van een normale magnesium anode. Een tweede anode heb ik niet kunnen vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2018 15:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Er zit wel degelijk een magnesium anode in, foto is op zijn kop.
Edit, foto is nu gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY/medium.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door klump4u op 25-12-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:09:
De ventilatie instelling staat onder het kopje afvoerlucht na 10.4.
Je kan 300 of 390m3/u kiezen en dat wil je denk ik niet :)
Deze instelling heb je alleen bij binnen/buiten configuratie dus lucht afvoeren naar buiten (390m3/u).
Ik neem daarbij aan dat hij stopt met ventileren als de timer dat zegt.
Zojuist even ingesteld, ik meet 38W bij 300m3/min en zonder dit 2W.
Dank je wel, dat is exact de gebruikservaring die ik zocht. Die 38W bij 'langzame werking' van de ventilator neem ik aan. Die 2W is dan de electronica.

Opmerkelijk dat hij door blijft blazen nadat de pomp is gestopt. Ik kan me voorstellen dat in elk geval kort doorblazen nodig is om bevriezing van de sterk afgekoelde warmtewisselaar te voorkomen, maar opmerkelijk als hij langer dan dat en via de tijdinstelling te reguleren blijft doorblazen. Dat helpt in elk geval om mijn ventilatie periode te verlengen.

Mijn Nibe verbruikt met geen warmtepomp en wel ventileren iets meer dan 70 watt. Ik kan overigens ook sterk ventileren schakelen en dan komt hij volgen mijn herinnering op ruim het dubbele daarvan. Ik begin te vermoeden dat mijn Nibe en de Explorer elkaar niet veel ontlopen vwb luchtdebiet (de COP's uiteraard wel.. :) .)

Immers die Nibe ventilator moet wel bijzonder inefficiƫnt zijn als hij met 70 watt (of zelfs het dubbele daarvan) niet het debiet haalt dat de Explorer volgens jou met 38W haalt. De Nibe geeft in de gebruiksaanwijzing ventilatordiagrammen (met debiet, tegendruk en vermogen), maar helaas de Explorer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoho :9 je kan instellen of de ventilator door loopt, uit laten kan in dat menu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHR
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:31:
Hoho :9 je kan instellen of de ventilator door loopt, uit laten kan in dat menu ook.
Fantastisch daarmee kan ik dus eventueel langer ook ventileren, weliswaar zonder terugwinning warmte. De wet van behoud van ellende...

@Jim423
- De aanvoerleidingen van de Nibe zijn ook 16cm. Daarom is in elk geval fysiek vervanging plug and play (hoop ik....)

- Dat die magnesium opoffer anode zoveel kleiner is bevestigt de rol van backup. Immers de actieve titaananode (geen opoffer anode) doet het werk en alleen als de spanning wegvalt val je terug op de magnesium opoffer anode.

- Voor wat betreft die legionella heb je natuurlijk gelijk, maar de primitieve stuurmethodes op de Nibe maakten dat je dat zelf iedere keer zelf handmatig moet activeren. Ik neem aan dat de hoge doorstroom ons altijd heeft beschermd.

[ Voor 33% gewijzigd door JPHR op 25-12-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
klump4u schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:22:
Er zit wel degelijk een magnesium anode in, foto is op zijn kop.
Edit, foto is nu gedraaid.
[Afbeelding]
Waar zit die gemonteerd? Als ik onderin kijk zie ik namelijk niets zitten. Zou die nog vervangbaar zijn via de dop bovenop het vat?

Ah ok, hij hangt vanaf het dak. Vandaar dat ik hem niet gezien heb, ik keek naarbeneden erin. (met cam)
Nou opzich wel geruststellend dat er nog een backup is. En het lijkt erop ook nog wel vervangbaar via die dop.

@JPHR Als de aanvoer 16cm is valt dat me nog mee. Je kan dan evt. proberen om puur op binnenlucht te gaan draaien net zoals de NIBE. Maar het rendement zal wel beter zijn als je de aanvoer met buitenlucht mengt. (kost je minder duur gas). Het is misschien wel wijs om nog een ruck filterbox 160mm te plaatsen voor de aanvoer (zie koevlaas2 zijn post een stukje terug in dit topic).

[ Voor 41% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2018 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:00:
[...]

Waar zit die gemonteerd? Als ik onderin kijk zie ik namelijk niets zitten. Zou die nog vervangbaar zijn via de dop bovenop het vat?
Bovenin en hang tot net boven het elektrisch verwarmingselement en anode met temperatuur sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xr2Ru6DdXdzTc95MQitBuknQ/medium.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 25-12-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:46
klump4u schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:04:
[...]

Bovenin en hang tot net boven het elektrisch verwarmingselement en anode met temperatuur sensor.
[Afbeelding]
Deze foto is gemaakt door de opening aan de zijkant, want langs de boven kant is niet mogelijk. Hoe is deze anode vast gemaakt in de boiler.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:46:
[...]

Deze foto is gemaakt door de opening aan de zijkant, want langs de boven kant is niet mogelijk. Hoe is deze anode vast gemaakt in de boiler.
Kan ik hier niet op zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zou het mogelijk kunnen zijn dat jij een bijzonder exemplaar hebt. In de mij de ter beschikking staande documentatie kan ik niets vinden over en ( extra ) anode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zijn er mensen die de temperaturen hebben gemeten van de uitgaande en ingaande lucht? Met het warmer worden van boilerwater dan wordt ook de uitgeblazen lucht warmer. Tenminste dat is bij mij. Wordt er dan minder warmte ontrokken uit de aangezogen lucht?
Ook de compressor gaat meer verbruiken. Van 220 Watt naar 250 Watt ofzo.

Het ventilatiedebiet blijft gelijk.

Wat voor effect zou dit hebben op de COP?
Wat voor effect zou dit hebben op het bevriezen van de verdamper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:01:
Zijn er mensen die de temperaturen hebben gemeten van de uitgaande en ingaande lucht? Met het warmer worden van boilerwater dan wordt ook de uitgeblazen lucht warmer. Tenminste dat is bij mij. Wordt er dan minder warmte ontrokken uit de aangezogen lucht?
Ook de compressor gaat meer verbruiken. Van 220 Watt naar 250 Watt ofzo.

Het ventilatiedebiet blijft gelijk.

Wat voor effect zou dit hebben op de COP?
Wat voor effect zou dit hebben op het bevriezen van de verdamper?
Je water wordt warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jazeker. De ventilator wil ik in toerental regelen (Panasonic). Alleen ik wil voorkomen dat de condensor bevriest. Het viel me op dat de uitgeblazen lucht warmer wordt naarmate het water warmer wordt. Dit zou betekenen dat je met een koude boiler meer moet ventileren dan met een warmte boiler om bevriezing te voorkomen.
Mijn vraag is of meer mensen hier er wel eens eens aan gemeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dre schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:47:
[...]

Jazeker. De ventilator wil ik in toerental regelen (Panasonic). Alleen ik wil voorkomen dat de condensor bevriest. Het viel me op dat de uitgeblazen lucht warmer wordt naarmate het water warmer wordt. Dit zou betekenen dat je met een koude boiler meer moet ventileren dan met een warmte boiler om bevriezing te voorkomen.
Mijn vraag is of meer mensen hier wel eens aan gemeten hebben.
Ik heb zelf nog niet gemeten aan mijn Atlantic, voor de duidelijkheid een condensor kan niet in vriezen dat is namelijk het deel wat de warmte overbrengt naar het water. De verdamper daar in tegen kan wel invriezen. Mbt tot de COP dat is een verhaal apart, om deze vast te stellen zijn er veel variabelen die hier in een rol spelen. Ik zelf reken het uit in vergelijk met het verbruik van een E-Boiler met behulp van water en stroomverbruik. Lucht hoeveelheden, lucht temperatuur, Rv, water temperatuur boiler in, water temperatuur in de boiler etc laat ik buiten deze berekening.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 25-12-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41

basvn

Breezand - NHN

[...]

Mijn ervaring is dat de lucht rond de zelfde temperatuur blijft (als de ingaande ook hetzelfde is)

Alleen het stroomverbruik gaat omhoog, tijdens een run:
zie grafiek

Water temp ging omhoog, en stroomverbruik ook.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]

Ik zie amper verschil, max. 3 graden. Dan varieert de temp in het display tussen de 40 en 61C.
Hoe ga je het mainboard foolen? Want die gaat wel errors gooien op het moment dat je de ventilator loskoppelt of trager laat draaien denk ik.
wizzopa schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:31:
[...]Zou het mogelijk kunnen zijn dat jij een bijzonder exemplaar hebt. In de mij de ter beschikking staande documentatie kan ik niets vinden over en ( extra ) anode.
Ik kijk er ook van op. Maar ik heb de camera toendertijd bij mij niet omhoog gericht omdat ik niet had verwacht dat daar iets zou zitten dus ik zou niet willen garanderen dat ik die backupanode niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:31:
[...]

Zou het mogelijk kunnen zijn dat jij een bijzonder exemplaar hebt. In de mij de ter beschikking staande documentatie kan ik niets vinden over en ( extra ) anode.
Zou kunnen, misschien deed hij het daarom niet toentertijd?
Ik heb toen ook een andere anode gekregen.
De linker op de foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qB6FwxW3udsD1c3P5m3fksdn/medium.jpg

Ik zal het boekje eens zoeken wat erbij zat.
Edit,
Kijk hier eens: http://nl.atlantic-belgiu...uwbare-energieen/explorer
Blijkbaar zijn er 2 uitvoeringen volgens mij, hier staan 2 folders, een met magnesium anode en een zonder.

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 25-12-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:01:
[...]

Zou kunnen, misschien deed hij het daarom niet toentertijd?
Ik heb toen ook een andere anode gekregen.
De linker op de foto
[Afbeelding]

Ik zal het boekje eens zoeken wat erbij zat.
Edit,
Kijk hier eens: http://nl.atlantic-belgiu...uwbare-energieen/explorer
Blijkbaar zijn er 2 uitvoeringen volgens mij, hier staan 2 folders, een met magnesium anode en een zonder.
De anode die hier op de foto staat of de linker of de rechter die kom ik in alle documentatie tegen. Er zijn van Atlantic wel boilers die er 2 hebben en dan ook nog met een backup batterij pack. Voor als nog denk ik dat deze anode die op de foto staat de enige is die in de Atlantic Explorer 3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Deze twee folders staan op de site van Atlantic-Belgiƫ bij de sectie documents.
Het gaat allebei over de Explorer3
Dit staat in de eerste folder:
Het geĆÆntegreerde anticorrosiesysteem (ACI Hybride) beschermt uw kuip maximaal. De titaananode in het midden van de kuip wordt aangedreven door een elektronische printplaat die een minieme spanning produceert die het reservoir levenslang beschermt, ter vervanging van de magnesiumanode.
https://docgaproduction.c...58Ng9urZZKTBAFZvtJFUTY%3D

En in de tweede folder staat:
Dynamische bescherming van de kuip ACI Hybride: gecombineerde werking van een titaan- en magnesium anode.
https://docgaproduction.c...GZWaastMac7WoI%2BRZ5bg%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:39:
[...]

[...]
Hoe ga je het mainboard foolen? Want die gaat wel errors gooien op het moment dat je de ventilator loskoppelt of trager laat draaien denk ik.
Als ik de tekening van de Panasonic bestudeer dan lijkt het erop dat de ventilator geen terugkoppeling heeft. En dus alleen een 0-10 Volt sturing. Hij zal dus niet doorhebben dat de ventilator 'anders' draait.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 26-12-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Beste kenners,
Na alle pagina's gelezen te hebben overweeg ik een warmtepompboiler.
Configuratie nu:
Woonhuis 1988
Geen vloerverwarming;
CV ketel : vaillant, bj 2003-type vhr 18-22C
In basis gebruik ik ketel enkel voor tapwater.
Verwarmen doe ik met een L/L warmtepomp 3,5Kw, Daikin Ururu Sarara.
Huidig verbruik gas / jr : 490m3 gas. Basis is dit voor tapwater en enkele keer de gashaard (mnd december).
Stroomverbruik op de jaarrekening : 3000Kw
PV vermogen op dak : 3050Wp.
MV : niet van toepassing.
Gezin : 4 personen.
Doel : gasverbruik nog verder reduceren, richting 0.
Ik lees veel over de Antlantic explorer : 270liter.
Wat zouden jullie adviseren nu er een mooie tegemoetkoming is vanuit Overheid.
Hoor graag.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik verbaas me een beetje over die 490m3, ook de cvketel is wel apart met 22kW voor maar 6l/min :)
Een warmtepompboiler gebruikt lucht om tapwater te verwarmen, de eerste vraag is waar je die lucht vandaan wil halen als er geen MV is.
Dan is het water verbruik belangrijk om te zien of 270l voldoende is.
Bij dit model is de warmtepomp zelf eender bij 200 en 270 liter, de 270 liter is dus langer bezig met verwarmen.
Verder is het een vrij groot en zwaar apparaat, met water erin zal de vloer dit aan moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Speedy-Andre schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:24:
Ik verbaas me een beetje over die 490m3, ook de cvketel is wel apart met 22kW voor maar 6l/min :)
Een warmtepompboiler gebruikt lucht om tapwater te verwarmen, de eerste vraag is waar je die lucht vandaan wil halen als er geen MV is.
Dan is het water verbruik belangrijk om te zien of 270l voldoende is.
Bij dit model is de warmtepomp zelf eender bij 200 en 270 liter, de 270 liter is dus langer bezig met verwarmen.
Verder is het een vrij groot en zwaar apparaat, met water erin zal de vloer dit aan moeten kunnen.
Bedankt voor je snelle reactie. De L/L daikin hangt er nu 3 jaar. Hierdoor is de ketel voor verwarming volledig overbodig. Een enkele keer als de daikin in defrost gaat is verwarming nodig maar dit komt eigenlijk niet voor. Koken op elektra en dus alleen maar gasverbruik voor douchen! Dit maakt dan 1 tot 1,5m3 verbruik per dag. Ons waterverbruik is ongeveer 110m3 per jaar. De zolder vloer is een betonvloer, dat is gunstig! De lucht aanvoer zou ik uit de ruimte kunnen halen zelf of eventueel een gat maken in de dakplaten. Voor de afvoer zou dit ook kunnen. Of eventueel alleen de afvoer naar buiten en de aanvoer uit de zolderruimte zelf. Hoor graag je mening en wat zou er over blijven van het gasverbruik? Of zou een 200liter ook voldoende zijn. Misschien moet ik hem nog wel aansluiten op de cv ketel of wat vind jij?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Rob roelofs 1 eerst eens meten wat je waterverbruik van je douche kop is, met een wpb heb je niet onbeperkt warm water. Even een emmer en meten. Hou er wel rekening mee dat ook je stroomverbruik stijgt, kijk even in de verbruik sheet in de topic start, bij mij komt er voor 30 m3 warmwater ca 570 kWh bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een 1m³ gas is ongeveer 8 kWh als je tapwater van 65 graden maakt. Dit zou een draaitijd betekenen van 3-4 uur per dag ongeveer. In de zomer korter. Even meten wat wizzopa zegt, wel eerst de douche laten opwarmen voordat je de meting aanvangt. Ik denk dat de 200L wel voldoende is, de 270L kan ook en dan op een lagere temperatuur instellen. Echter maakt het qua stilstandsverliezen weinig uit omdat hij groter is. Als de zolder niet verwarmd is kan het lonen om de aanvoer vanuit de ruimte te doen echter adviseer ik altijd met een dakdoorvoer of plenum (mag niet volgens de handleiding) omdat de zolder in de winter anders enorm koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

wizzopa schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:41:
@Rob roelofs 1 eerst eens meten wat je waterverbruik van je douche kop is, met een wpb heb je niet onbeperkt warm water. Even een emmer en meten. Hou er wel rekening mee dat ook je stroomverbruik stijgt, kijk even in de verbruik sheet in de topic start, bij mij komt er voor 30 m3 warmwater ca 570 kWh bij.
Zojuist heb ik even de test gedaan. Bij warm water heb ik 8 liter per minuut aan uitstroom uit de douchekop. Onze dochter van 8 heeft 10 minuten gedouched wat betekend 80 liter warm. Voor 1 persoon douchen. We zijn met zijn 4-tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Geen douche-wtw neem ik aan. Als je de optie wilt houden om achter elkaar te douchen (dus niet 2 's ochtends en 2 's avonds) heb je de 270L nodig. (4x80L=320L) Als je de boiler permanent laat verwarmen naar @62gr, en altijd gespreid douched (dus 2 's ochtends 2 's avonds) zou je afkunnen met de 200L. Ik heb ongeveer dezelfde situatie en met mijn 200L @62gr kom ik heel soms iets tekort (douche wordt fris) als iedereen na elkaar onder de douche stapt. Als je de plek ervoor hebt zou ik de 270L adviseren en de ketel de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:33:
[...]

Zojuist heb ik even de test gedaan. Bij warm water heb ik 8 liter per minuut aan uitstroom uit de douchekop. Onze dochter van 8 heeft 10 minuten gedouched wat betekend 80 liter warm. Voor 1 persoon douchen. We zijn met zijn 4-tjes.
Maar dat zijn geen 80 liter water van 50 graden of meer lijkt mij? er wordt ook koud water bij gemengd.
Ik heb een 270 liter Atlantic hier staan en daar hebben we met 3 en vaak 4 volwassen meer als genoeg aan.
Stroom verbruik is ongeveer 60 a 65 kWh per maand, okt, nov en nu december maar het is nog niet erg koud geweest, jaar verbruik ga ik uit van 6 a 700 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

klump4u schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:53:
[...]

Maar dat zijn geen 80 liter water van 50 graden of meer lijkt mij? er wordt ook koud water bij gemengd.
Ik heb een 270 liter Atlantic hier staan en daar hebben we met 3 en vaak 4 volwassen meer als genoeg aan.
Stroom verbruik is ongeveer 60 a 65 kWh per maand, okt, nov en nu december maar het is nog niet erg koud geweest, jaar verbruik ga ik uit van 6 a 700 kWh.
Natuurlijk wordt er koud water bijgemengd. Ik verwacht dat de douche rond de 40 graden zal zijn. Het stroomverbruik van 60 a 65kw vind ik best netjes. Heb je de cv ketel gekoppeld aan de warmtepompboiler? Ik wil voor onze gashaard in ieder geval het gas nog graag behouden. Als ik uit ga van 600kw stroom vs 500m3 gas is dat volgens mij een 180euro voordeel per jaar. Hoe ziet jou configuratie eruit? Is dit vergelijkbaar met die van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:08:
[...]

Natuurlijk wordt er koud water bijgemengd. Ik verwacht dat de douche rond de 40 graden zal zijn. Het stroomverbruik van 60 a 65kw vind ik best netjes. Heb je de cv ketel gekoppeld aan de warmtepompboiler? Ik wil voor onze gashaard in ieder geval het gas nog graag behouden. Als ik uit ga van 600kw stroom vs 500m3 gas is dat volgens mij een 180euro voordeel per jaar. Hoe ziet jou configuratie eruit? Is dit vergelijkbaar met die van mij?
Ik heb de WPB alleen aan de warm waterleiding, de HR-ketel is d.m.v. een kogelkraan afgesloten van de leiding maar mocht op de een of andere manier de WPB het niet geregeld krijgen hoef ik maar die kraan om te zetten en ik heb warm water van de ketel. De HR-ketel verzorgd hier alleen de CV.
Jaar verbruik gas WW was ongeveer 250 m3, WPB staat nu vanaf begin Augustus en heeft het nog altijd ruim gered. Van stroom heb ik ongeveer 800 kWh over in het jaar dus dat gaat nu de WPB in. Panelen zijn al terugverdiend dus ik heb eigenlijk gratis water als ik de WPB heb terugverdiend door het uitgespaarde gas (nog anderhalf jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

klump4u schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb de WPB alleen aan de warm waterleiding, de HR-ketel is d.m.v. een kogelkraan afgesloten van de leiding maar mocht op de een of andere manier de WPB het niet geregeld krijgen hoef ik maar die kraan om te zetten en ik heb warm water van de ketel. De HR-ketel verzorgd hier alleen de CV.
Jaar verbruik gas WW was ongeveer 250 m3, WPB staat nu vanaf begin Augustus en heeft het nog altijd ruim gered. Van stroom heb ik ongeveer 800 kWh over in het jaar dus dat gaat nu de WPB in. Panelen zijn al terugverdiend dus ik heb eigenlijk gratis water als ik de WPB heb terugverdiend door het uitgespaarde gas (nog anderhalf jaar)
Dus jou gasverbruik is nu 0m3?
En jou ketel heb je dus voor tapwater uitgezet? Zou dat bij onze vaillant vhr18/22 uit 2004 ook kunnen?
Wat zou jij doen in onze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:33:
[...]

Vooruitlopend op de aanschaf van een wpb, probeer eens een restrictor vanNeoperl in de douche kop, diverse soorten voor een prijs je van 3 euro p/stuk scheelt veel water en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:36:
[...]

Dus jou gasverbruik is nu 0m3?
En jou ketel heb je dus voor tapwater uitgezet? Zou dat bij onze vaillant vhr18/22 uit 2004 ook kunnen?
Ik kan niet voor jou beoordelen wat je moet doen, zul je zelf moeten doen, ik gebruik nu nog 800 m3 gas voor de verwarming. Ik ben blij dat ik de stap gedaan heb. Moet nog elektrisch gaan koken en dan nog iets voor de verwarming maar we hebben nog de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
@Rob roelofs 1 ik heb zelf een 200l versie. Wij zijn met z'n 4en thuis. 2 kids van 2 en 4 die gaan savonds in een 1/3e gevuld bad. Ikzelf douche altijd savonds en mijn vriendin sochtends.

Dit gaat tot nu toe altijd prima. Mijn vat staat in de garage en mag elke dag van 12 tot 21:30 draaien. Hij draait echter maar tot 16 uur maximaal @ 54 graden. Tot nu toe erg tevreden hierover!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:36:
[...]Dus jou gasverbruik is nu 0m3?
Zet wel een kogelkraan vlak na het T-stuk koud EN warm, 2 stuks dus. Je wilt niet dat dat dode stuk van 35 graden (in de winter) in de ketel nog in verbinding staat met je actieve warmwaterleiding. De inlaatcombinatie moet blijven zitten as is onder de ketel, tussen de ILC en de ketel mogen geen kogelkranen geplaatst worden. Persoonlijk zou ik de ketel compleet afkoppelen of in serie zetten.

Hier nog een log, om 9:00 wordt er gestart met douchen, 3 personen achter elkaar en dan om 14:00 ik nog. Wordt op de ZB sensorplek gemeten. Je ziet dat de 200L compleet op gaat. 8L/min, ik gebruik de regendouche 10L/min.

wpbdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Jim423 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:49:
[...]

Zet wel een kogelkraan vlak na het T-stuk koud EN warm, 2 stuks dus. Je wilt niet dat dat dode stuk van 35 graden (in de winter) in de ketel nog in verbinding staat met je actieve warmwaterleiding. De inlaatcombinatie moet blijven zitten as is onder de ketel, tussen de ILC en de ketel mogen geen kogelkranen geplaatst worden. Persoonlijk zou ik de ketel compleet afkoppelen of in serie zetten.

Hier nog een log, om 9:00 wordt er gestart met douchen, 3 personen achter elkaar en dan om 14:00 ik nog. Wordt op de ZB sensorplek gemeten. Je ziet dat de 200L compleet op gaat. 8L/min, ik gebruik de regendouche 10L/min.

[Afbeelding: wpbdag]
Dank je wel Jim. Heb jij ook een vaillant cv ketel? Heb je wat plaatjes van de wijze van aansluiten? of heb je de ketel verwijderd? Hoe heb je de verwarming geregeld? Als ik besluit dan moet het in ieder geval 280 liter zijn. Ik vraag me echter wel af of ik überhaupt iets ga besparen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:00:
[...]

Dank je wel Jim. Heb jij ook een vaillant cv ketel? Heb je wat plaatjes van de wijze van aansluiten? of heb je de ketel verwijderd? Hoe heb je de verwarming geregeld? Als ik besluit dan moet het in ieder geval 280 liter zijn. Ik vraag me echter wel af of ik überhaupt iets ga besparen..
Voor de kosten win je bijna niks met een boiler, alleen doen als je gasloos wilt worden. dan verdien je 250 euro vast recht per jaar.
Met een water sparende douche kop, en je ketel instellen op 45 graden ipv 70 kom je uit op 200/250 kuub per jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:10:
[...]

Voor de kosten win je bijna niks met een boiler, alleen doen als je gasloos wilt worden. dan verdien je 250 euro vast recht per jaar.
Met een water sparende douche kop, en je ketel instellen op 45 graden ipv 70 kom je uit op 200/250 kuub per jaar.
@reneeke1970 nou, daar zit ik inderdaad dus mee. Door nu 500m3 te besparen komen er anderzijds weer een kleine 1000Kw bij. Volledig van t gas af wil ik nu niet omdat ik dan de kinderkamers op termijn niet kan verwarmen en onze gashaard ook geen dienst meer kan doen. Echt bezuinigen wat ik met mijn huidige configuratie nu kan doen is vlgs mij inderdaad de douchekop. Heb jij nog tips? Ik lees zojuist iets over de Niebla douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Check dit topic hiervoor. Een nieuwe douchekop is gewoon proberen, ik weet alleen niet of je zo'n hygiene item kan retourneren.

Ik heb ongeveer 10% besparing maar dit is wel met bijmenging MV lucht wat anders verloren warmte zou zijn. Alleen omdat ik een lage kWh prijs heb of als je overschot hebt uit PV stroom (waar je normaal 11 cent ongeveer voor krijgt) is het wel interessant. Je hebt dan 30+% besparing. Waar je ook nog aan kan denken is een douche-WTW, dan gaat je gasverbruik omlaag van 1,3m³ per dag naar 0,6m³ voor het douchen.

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Ik heb de ketel in serie staan achter de WPB, als het water onder de 40 graden komt slaat de ketel aan en verwarmt het na naar 60 graden. Wel moet hij een HRSolide de warmhoudfunctie aan staan anders werkt het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 26-12-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:16:
[...]

@reneeke1970 nou, daar zit ik inderdaad dus mee. Door nu 500m3 te besparen komen er anderzijds weer een kleine 1000Kw bij. Volledig van t gas af wil ik nu niet omdat ik dan de kinderkamers op termijn niet kan verwarmen en onze gashaard ook geen dienst meer kan doen. Echt bezuinigen wat ik met mijn huidige configuratie nu kan doen is vlgs mij inderdaad de douchekop. Heb jij nog tips? Ik lees zojuist iets over de Niebla douchekop.
Misschien overheen gelezen een paar posts terug.

Vooruitlopend op de aanschaf van een wpb, probeer eens een restrictor vanNeoperl in de douche kop, diverse soorten voor een prijs je van 3 euro p/stuk scheelt veel water en stroom.

https://www.groene-energi...-doorstroombegrenzer.html

Of hier

https://www.techniekwebsh...k_campaign=GoogleShopping

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 26-12-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

wizzopa schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:29:
[...]

Misschien overheen gelezen een paar posts terug.

https://www.groene-energi...-doorstroombegrenzer.html

Of hier

https://www.techniekwebsh...k_campaign=GoogleShopping
@wizzopa ga deze morgen eens halen. Kijken wat dit brengt. Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:10:
[...]

De gasprijs stijgt de komende jaren meer dan stroomprijs (klimaat en gas uit het buitenland) en met zonnepanelen als het salderen stopt.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:09
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet waar je woont maar ik heb een Niebla douchekop (5 liter per minuut) die je wel mag proberen. Al meerdere mensen hebben hem getest en daarna gekocht. Ik koop dan steeds weer een nieuwe #doorgeefdouche. Check Twitter op #doorgeefdouche

Goed man!

• reneeke1970
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:53:
[...]

@wizzopa ga deze morgen eens halen. Kijken wat dit brengt. Thnx voor de tip!
Bij de hubo verkopen ze van plieger ook zon ding wat je tussen de aansluiting van de douche kop schroeft, zitten drie verschillende maten bij geleverd, kun je wat proberen, kost 7 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
space-one schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:49:
[...]

De gasprijs stijgt de komende jaren meer dan stroomprijs (klimaat en gas uit het buitenland) en met zonnepanelen als het salderen stopt.
Als douchen maar 200 kuub per jaar is maakt tien cent verhoging niet veel uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:20
Hier heb ik sinds oktober dmv een Atlantic Explorer 200L, 6kw pelletkachel en een zonneboiler 200l buffervat wat aan de WPB en de radiatoren gekoppeld is, met volle tevredenheid het gas de deur uit gedaan.

De WPB houdt de slaapkamers warm genoeg en als ik een paar dagen van huis ben de kou uit het huis. Zoals anderen heb ik een mechanische ventilatie aangeschaft en die (icm T-stuk op oude CV-schoorsteen) op de WPB inlaat aangesloten.

Echter nu slaat de WPB zo af en toe uit met de foutmelding 30 (langer dan 24 uur aan) en moet ik naar zolder om hem te resetten. Is hier behalve sturing op PV ingang ook wat aan te doen? In het installatiemenu kan ik er weinig tot niets over vinden.
Fout nr 30 in het papieren boekje wat je er bij hebt gekregen. "Warmtepomp werkt al meer dan 24 uur onafgebroken"

Nu nog thermostaatkranen en aansturing van kranen+pomp en dan is het klimaatsysteem hier wel klaar.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Zojuist nog even een controle gedaan Ʃn wat aanpassingen bij de ketel. Nog even waar het omgaat : slimmomgaan met het tapwater om kosten te besparen. Huidig verbruik : 500m3. Verwarming heel beperkt gebruik bij vriesdagen ivm L/L Dakin Ururu sarara.
Wat zojuist gedaan na bovenstaand.
- neoperl geplaatst tussen douchekop (8 tot 9 Ltr naar 5 liter per minuut);
- d03 temp. Tapwater cv ketel vaillant verlaagd van 58>47 graden.
- d05 temp. Cv stond reeds op 50 graden. Zo laten staan.
Zal de komende maand eens gaan monitoren via mindergas.nl wat dit doet.

Dan zou ik hierna als og de stap naar de Atlantic kunnen maken.
Wie in de regio Nijmegen wonende heeft een Atlantic met behoud van traditionele cv? Dit blijft toch wel kriebelen, want hier kan ik mijn 500m3 gas wel gewoon mee weg krijgen. Als dit dan 1000kw zou moeten kosten, is dit met 1200Wp weer goed op te lossen. Tot zover!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:42:
[...]

Bij de hubo verkopen ze van plieger ook zon ding wat je tussen de aansluiting van de douche kop schroeft, zitten drie verschillende maten bij geleverd, kun je wat proberen, kost 7 euro
Nadeel is dat je met 5 liter doorstroming op een 9-12 liter douchekop een zeikstraaltje krijgt en de meesten het dus niks vinden.
Ook niet elke cv vind dit leuk, 7 liter per minuut is vaak het minimum terwijl een boiler van o tot 20 kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Guido7619
Hoe gaat dat met zo'n explorer of elk andere WTB als je veel van huis bent? Ik zelf ben al gauw 5 maanden per jaar van huis. Soms een paar dagen, vaker een paar weken achter elkaar.

Laat je de boiler aanstaan en verbruik je enkel stroom om het stilstandsverlies op te heffen?

Dat hele ding kun je niet uitzetten vanwege de kathode die er in zit?

Met de cozy app van afstand in te schakelen?

Ik verbruik wellicht 40 kuub gas per jaar voor warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido7619
Als je van huis bent, heb je geen warm water nodig toch?
Dan kan je hem op "holiday" zetten. (of iets)

(ik vind het ook een slecht idee, om een warmtepomp boiler in te zetten voor cv verwarming. Daar zijn ze niet op gemaakt. Koop dan een normale l/w warmtepomp, met subsidie)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2018 12:11 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit een anode in, hij kan wel helemaal uit als je hem leeg laat lopen :+
De (te bestellen) Cozytouch is een mogelijkheid om 'afwezig' in te stellen met een app, bijv. 5 dagen.
Iets handiger dan steeds op het apparaat zelf in de menu's te rommelen.
Het water blijft dan op een lage temperatuur en hij verbruikt bijna niks.
Tapwater van de cv zou ik op 60 graden laten staan als je vaak weg bent, juist dan is het belangrijk om met enige regelmaat 60 graden te halen.
Wat cv gebruik betreft, incidenteel gaat dat prima als je niet het hele huis verwarmt maar zoals is gebleken is wordt het lastiger als hij 24/7 moet draaien vanwege een foutmelding die hem dan stil zet.

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:20
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:09:
@Guido7619
(ik vind het ook een slecht idee, om een warmtepomp boiler in te zetten voor cv verwarming. Daar zijn ze niet op gemaakt. Koop dan een normale l/w warmtepomp, met subsidie)
Excl aansluiten ben je dan 1000euro verder en heb je nog geen warm tapwater. Als bijverwarming vind ik dat een hele andere investering dan een 2.5kw WPB van netto 250e. Daarnaast moet je ook nog even plek hebben voor een buitenunit.
Als hoofdverwarming en pure CV vervanger lijkt me de WPB ook niet geschikt, maar ik ga zien hoe lang hij het vol houdt. Overigens is ondersteuning juist het onderwerp van dit topic :)

Is er iets bekend over het aantal draaiuren waarvoor de pomp gebouwd is?

• Guido7619
En als je m dan op holiday of "afwezig" zet is het dus niet ie gewoon helemaal niet meer gaat draaien, enkel zijn anode actief houdt?

Of gaat ie dan af en toe nog naar 62 vanwege legionella? Ik lees ook hier van na vakantie even doorspoelen. Maar dat zo betekenen dat je als je thuiskomt eerst dat ding moet spoelen, en daarna 5 uur wachten eer je een douche kan nemen.

Incidenteel CV verbruik zou bij mij beteken om het huis in de ochtend/nacht/overdag op een soort basis temperatuur te houden.

Voor echte warmte heb ik dan de pelletkachel.

Mijn zolder staat trouwens in open verbinding met de overloop boven en hal beneden. Ongunstig voor geluid, wel groot verlies van warmte naar boven bij gebruik van CV.

Met de pelletkachel heb ik de woonkamer ruim op temperatuur maar de warmte gaat nog niet echt lekker naar boven daar de MV afzuig hoger zit dan het deurkozijn.

• Guido7619
baobab schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:53:
[...]

Excl aansluiten ben je dan 1000euro verder en heb je nog geen warm tapwater. Als bijverwarming vind ik dat een hele andere investering dan een 2.5kw WPB van netto 250e. Daarnaast moet je ook nog even plek hebben voor een buitenunit.
Als hoofdverwarming en pure CV vervanger lijkt me de WPB ook niet geschikt, maar ik ga zien hoe lang hij het vol houdt. Overigens is ondersteuning juist het onderwerp van dit topic :)

Is er iets bekend over het aantal draaiuren waarvoor de pomp gebouwd is?
Die buitenunit zou ik wel kwijt kunnen op het dak van de garage. Dan is het buitenom nog 3 meter omhoog en komen de leidingen op zolder binnen. Alleen daar kan ik niet echt lekker een 200 liter rechtopstaand vat kwijt.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dit staat in de handleiding: Modus AFWEZIGHEID : Deze modus houdt de temperatuur van het warm sanitairwater boven de 15oC met behulp van de warmtepomp. De extra elektrische en ketelwarmtetoevoer kan worden geactiveerd als de warmtepomp niet beschikbaar is.
Lijkt mij dat de anode dan gewoon actief is.

• Guido7619
En zolang het niet in huis boven de 15 blijft draait ie ook niet.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:51:
[...]

Nadeel is dat je met 5 liter doorstroming op een 9-12 liter douchekop een zeikstraaltje krijgt en de meesten het dus niks vinden.
Ook niet elke cv vind dit leuk, 7 liter per minuut is vaak het minimum terwijl een boiler van o tot 20 kan.
Daarom ook deze gekozen, kon ik 3,5.5of 8 proberen

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 23:23
@baobab ja klopt, en heb ik ook getest. Daarom loopt hij tegenwoordig 23h50m

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Guido7619 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:07:
Hoe gaat dat met zo'n explorer of elk andere WTB als je veel van huis bent? Ik zelf ben al gauw 5 maanden per jaar van huis. Soms een paar dagen, vaker een paar weken achter elkaar.

Laat je de boiler aanstaan en verbruik je enkel stroom om het stilstandsverlies op te heffen?

Dat hele ding kun je niet uitzetten vanwege de kathode die er in zit?

Met de cozy app van afstand in te schakelen?

Ik verbruik wellicht 40 kuub gas per jaar voor warm water.
Lijkt mij dat je aan een boiler in jouw situatie weinig hebt ivm legionella en stilstandverliezen.
Heb je alleen een douche? Dan zou een doorstromer een betere oplossing kunnen zijn.

• JPHR
Dylantje2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:34:
Weer iets voor de pro's....
Weet iemand het tijdstip van de legonella run?
Ik wil de pomp in de avond wanneer hij echt niet gebruikt wordt van het net afhalen [ domotica ]

Alleen weet ik eigenlijk de gevolgen niet...
Iemand die dit ook al heeft? Of een zinloze actie?
Als je de stroom er echt afhaalt werkt de corrosiebescherming niet meer.... :'(

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

JPHR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:26:
[...]

Als je de stroom er echt afhaalt werkt de corrosiebescherming niet meer.... :'(
En dat is?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Jim423
@Dylantje2 Zoek even op Atlantic ACI Hybrid bescherming. Spanningsloos zetten voor langere tijd betekend versneld opmaken van je anode. Je kan hem sturen op afwezigheidsmodus via de pv-ingang zonder hem van de netspanning af te halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 27-12-2018 21:36 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:36:
@Dylantje2 Zoek even op Atlantic ACI Hybrid bescherming. Spanningsloos zetten voor langere tijd betekend versneld opmaken van je anode.
Langere tijd wat is dat?
Dagen uren weken
Of uren per dag?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Jim423
Meer dan 1 week (dus 168uur) per jaar zou ik het niet doen. Je loopt dan kans dat je anode eerder op is dan je WP. Maar beter zo min mogelijk dus.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Dylantje2 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:36:
[...]

Langere tijd wat is dat?
Dagen uren weken
Of uren per dag?
Hij pakt 1.8w per uur, dus zou daar het risico niet voor nemen..

En zoals gezegd, met de PV ingang, zou je hem kunnen schakelen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 Two beer or not Two beer, thats the question? Of toch maar een Talisker?

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:31:
@Dylantje2 Two beer or not Two beer, thats the question? Of toch maar een Talisker?
Als we dan toch:
https://proxy.duckduckgo....vUMQHaHa%26pid%3D15.1&f=1

8) 8) 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Waar kan ik zien hoeveel er nog beschikbaar is qua subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:40

thido

Tilburg

Vreemde constatering vanochtend.
WPB is gewoon gaan draaien bij start van zijn tijdblok.
Tijdens de run is er ook iemand gaan douchen.
Even later viel het me op dat hij niet meer draaide, temperatuur op display 27c.
Geen storing of melding o.i.d. (ook niet in het vergborgen menu).
Boost geprobeerd, geen reactie.
Spanning er even af en daarna via het installateurs menu de compressor test gedaan, werkte prima.
Toen ik weer uit het service menu ging, gaf hij meteen aan op te gaan starten (na 300s).
Dat deed hij dan ook en draait nu wel gewoon door.
Vreemd...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ook wel eens wat vreemds, laatst even de prik er af om iets aan te sluiten en blijkt later dat de legionella run was ingeschakeld terwijl die uit is sinds ik hem heb staan :+
Gelukkig deed ie dat bij een geplande run, hij duurde alleen 'iets' langer :P
Verder nog geen gekke dingen gehad, PV contact gaat altijd goed (als er wifi bereik is met de 4ch Sonoff).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:23:
Ik heb ook wel eens wat vreemds, laatst even de prik er af om iets aan te sluiten en blijkt later dat de legionella run was ingeschakeld terwijl die uit is sinds ik hem heb staan :+
Gelukkig deed ie dat bij een geplande run, hij duurde alleen 'iets' langer :P
Verder nog geen gekke dingen gehad, PV contact gaat altijd goed (als er wifi bereik is met de 4ch Sonoff).
Als hij uit vakantie/afwezig stand gaat, en hij heeft daar een x aantal dagen ingestaan, gaat hij automatisch de legionellarun doen ben ik ondertussen achter.

Pagina: 1 ... 43 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.