Ik zet hier mijn afweging op papier. Graag commentaar.
Ik heb een Nibe Fighter 100P (225l) van 18 jaar oud, die lucht afzuigt in keuken, badkamer en toiletten.
Deze Nibe kan op warmtepomp werken en met een verwarmingselement 1500 W om een vat van 225 liter op te warmen.
FIGHTER 100P Installatie- en onderhoudshandleiding 1-6-2000 - 20-12-2001
https://www.nibe.eu/nl-nl...ndleidingen-en-documenten
Het verbruik bij warmtepomp is 300-400W (afhankelijk temperatuur in vat), bij element 1500W, bij combinatie warmtepomp en element 1850W.
Ik gebruik het apparaat in "Eco" mode waarbij tot 51C wordt opgewarmd.
Dagelijks laat ik hem dmv tijdklok 10 uur draaien van 11.00-21.00 uur en vrijwel altijd draait de warmtepomp dan 10 uur. Omdat de tijdklok de Nibe echt volledig afschakelt staat dan ook de ventilatie uit.
Gemiddeld genomen wordt om de twee dagen door 4 personen gedoucht. Deze 11.00-21.00 periode is gekozen omdat dit de uren van de meeste vochtproductie door douchen en koken dekt. Het verschil in dag/nachttarief is tegenwoordig niet meer de moeite waard. Slechts een heel enkele keer bereikt hij de doeltemperartuur van 51C en schakelt hij van warmtpompbedrijf 350W naar zuiver ventilatie 70W.
Verbruik dus 350Wx10uur=3,5kWh/dag, maar ik vermoedt ook hoog standverlies.
Dit lijkt erg hoog en de COP laag. Het ontwerp van de warmtewisselaar is ook nogal primitief vergeleken met tegenwoordig.
De slechts periodieke ventilatie van 11.00-23.00 lijkt geen probleem op te leveren. Ik heb nog een Itho box liggen die ik eventueel in serie of parallel met terugslagkleppen kan zetten en laten werken als de Atlantic Explorer zijn warmtepomp stopt. Ik neem aan dat dan ook de afzuiging stopt.
Ik overweeg vervanging door een Atlantic Explorer maar realiseer me dat het luchtdebiet behoorlijk hoger blijkt. Geluid van de machine zelf in de bijkeuken zal niet zo'n probleem zijn. Geluid door luchtkanalen mogelijk meer.
De door Atlantic ook leverbare ATLANTIC AERAULIX 3 lijkt meer op combinatie met ventilatie te zijn ontworpen, maar is onverklaarbaar bijna 2 keer zo duur als de Explorer.
https://www.esanico.be/nl...pompboiler-200-liter.html
Ik overweeg een Atlantic Explorer in de mode binnenste/buitenste (inside-outside in de engelse user manual) in de mode Manuaal/ECO dan is het debiet al lager en aanschakelen voor ongeveer dezelfde 11.00-21.00 periode per dag.
Ik heb heteluchtverwarming met een verbruik van <1000m3/jaar. Met maar Euro 600 aan gaskosten is vervanging daarvan voorlopig niet aantrekkelijk.
Ik kies voor de Atlantic omdat hij veel efficiƫnter warmte onttrekt aan de ventilatielucht. Ik schat dat de COP van 2 naar bijna 4 gaat. Ik hoop dat ook het standverlies lager zal zijn.
Installatie is eenvoudig. Bijna plug and play, omdat de Nibe dezelfde aansluitingen voor lucht, water, electriciteit en rioolafvoer al op een punt samenbrengt en de hoogte van de bijkeuken 2.5m is. Vermoedelijk doe ik die installatie ook zelf. Flexkoppeling voor water, veiligheidsgroep INOX en wat luchtbuizen verbinden moet niet moeilijk zijn.
De Nibe heeft een koperen vat en dus geen last van corrosie, maar de actieve anode van de Atlantic moet ook corrosie voorkomen. Overigens betekent deze actieve anode dat je de Atlantic beter niet echt kan uitschakelen omdat je daarmee de actieve anode ook uitschakelt en terugvalt op de backup magnesium opoffer anode.
Ik kies voor de 270l versie, omdat dan COP iets hoger, watertemperatuur wat lager kan door groter volume, met lagere watertemperatuur ook weer minder standverlies. Ik zie nog geen reden om voor de extra spiraal te kiezen.
https://www.esanico.be/nl...iler-270fs-explorer3.html
Zie ik iets over het hoofd? Graag commentaar.