PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat mailtje heb ik niet gehad, wellicht dat ik toch gelijk had.Pos2007 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:20:
[...]
Ik heb direct besteld maar kreeg zonet een mailtje dat de levering is vertraagd tot 16 januari.
Ze verkopen er misschien een paar per maand en nu ineens werd er gehamsterd.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Die Stiebel was 15 jaar oud, aangesloten als mechanische ventilatie voor de woning.wizzopa schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:42:
[...]
In het voorbeeld van de Eltron, hoe lang heeft deze gedraaid en in wat voor omgeving. Dat de verdamper met een paar maanden dicht zit zal van locatie en gebruik afhankelijk zijn. Mijn Atlantic draait bijna 12 maanden ( 1158 uur ) en zonder filtermet een mix van buiten en binnen lucht en in deze tijd veel geëxperimenteer met lucht en ook met filters in de aanzuiging.
Ik zie op je foto het stof er al inzitten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het is hier dus appels en peren vergelijken een boiler die primair is aan gesloten op de mv en een boiler die aangesloten is op buiten lucht en geholpen wordt door de mv.koevlaas2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:26:
[...]
Die Stiebel was 15 jaar oud, aangesloten als mechanische ventilatie voor de woning.
Ik zie op je foto het stof er al inzitten.
Het is duidelijk dat deze klant zijn gebruiksaanwijzing niet gevolgt heeft.
Dit adviseerd Atlantic.
De verdamper Elke 2 jaar: Reinig de verdamper met een nylon borstel en niet- schurende en niet-abrasieve producten.
Bij een stoffige omgeving eerder.
Ik ga er van uit dat ze bij Atlantic toch wel weten waar ze het over hebben door geen filter in de boiler te plaatsen of bij installatie te adviseren. De daling van de lucht flow door het plaatsen van een filter, is voor mj de belangrijkste reden het niet te doen. Net zoals het niet laten draaien op lage snelheid.
Maar ieder zal zijn eigen afweging maken.
[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 21-12-2018 04:52 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

De ventilatiebox met ander spul is onderweg, ik was vroeg genoeg met hamsteren
Ik hoef verder niets aan te passen, hij kan er weer tussen uit als er meer nadelen zijn dan voordelen.
Ook goedemorgen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:07:
Het moet wel raar lopen als ik om 4:42 op een forum zit te posten![]()
De ventilatiebox met ander spul is onderweg, ik was vroeg genoeg met hamsteren![]()
Ik hoef verder niets aan te passen, hij kan er weer tussen uit als er meer nadelen zijn dan voordelen.
overigens... Ik ga denk ik na oud&nieuw het gat in de muur maken voor de aanzuiging vanuit de bijkeuken.
Wat voor rooster kan ik hiervoor het beste gebruiken. Zal dit bijvoorbeeld voldoende zijn om lucht aan te zuigen?
https://www.ventilatiesho...it-staal-met-aansluitbus/

En dan het ronde schijf in het midden zo ver mogelijk uit laten steken.
[ Voor 80% gewijzigd door Possible op 21-12-2018 13:11 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

aanvraag is goedgekeurd
23 november ingediend, op 19 december is het toegewezen!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat is eenvoudig te doen, 4 schroefjes er uit en je kan je kap naar voren er afhalen.Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:22:
Is die verdamper een beetje makkelijk te bereiken / schoon te maken? gewoon de kap eraf halen en een stofzuiger erop?
overigens... Ik ga denk ik na oud&nieuw het gat in de muur maken voor de aanzuiging vanuit de bijkeuken.
Wat voor rooster kan ik hiervoor het beste gebruiken. Zal dit bijvoorbeeld voldoende zijn om lucht aan te zuigen?
[Afbeelding]
Leidingen liggen nu naar buiten en de ruwbouw ervan is klaar.
Tussen de twee platen die het raam vervangen zit isolatie en de gaten zijn rondom afgetimmerd.
Er kan dus geen vocht/lucht tussen komen.
Buizen zijn zowel binnen als buiten gekit en de gaten buiten voorzien van twee componenten laagje ter bescherming tegen weersinvloeden. Binnenkort verder isoleren, kitten en schilderen.
Ziet niemand er wat van :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Die bocht om de trap op glij je misschien uit op sokken
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
125mm is gemaakt voor een max luchtafvoer van 150m3. Dus je zal met 160mm ook best wat luchjtgeluid krijgen. Idealiter kan je het kapje er helemaal afdraaien dus.Possible schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:22:
Is die verdamper een beetje makkelijk te bereiken / schoon te maken? gewoon de kap eraf halen en een stofzuiger erop?
[Afbeelding]
Als je alle lucht door dat gat wil jagen misschien, maar ik vermoed dat er een t- of y-stuk tussen komt.Murkmans schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:08:
[...]
125mm is gemaakt voor een max luchtafvoer van 150m3. Dus je zal met 160mm ook best wat luchjtgeluid krijgen. Idealiter kan je het kapje er helemaal afdraaien dus.
Die wordt straks bekleed met pvc, net als de trap. No worries ;-)Jim423 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:01:
Misschien nog iets van antislip/laminaat op die dekplank?
Die bocht om de trap op glij je misschien uit op sokken
Edit: wat me net op viel was dat die luchtroosters een beetje beginnen te zingen.
Wanneer er meer lucht doorheen gaat (buiten/buiten) dan weer niet.
[ Voor 20% gewijzigd door thido op 21-12-2018 18:32 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
[ Voor 95% gewijzigd door thido op 21-12-2018 18:31 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het gaat wil ik gewoon op 160mm houden om maximale lucht te kunnen verplaatsen. Om een beeld te geven hoe ik het dan zou willen doen:
Bijkeuken:

Achterkant van garage naar bijkeuken:

Afstand naar boiler:

Is dan bijvoorbeeld een recht vierkant rooster beter voor de luchttoevoer? Zoiets als dit?

Wellicht bestaat er ook zoiets alleen dan zonder die lamellen erin?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

De spullen zijn geleverd, ik vraag me af waarom de blaasrichting er op staat
Het filter zit om een frame heen en aan de uitgaande kant zie ik een omslag.
Anders zouden ze het wel op het filter zelf zetten. Doos zelf is symmetrisch.
In mijn hok niet zo belangrijk, al zijn gladde buizen wel beter voor de weerstand.
Twee keer die Calypso in serie lijkt me wel wat. Heeft iemand al ervaring met subsidie aanvragen voor 2 stuks?Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:57:
[...]
Een van 150 liter is €1307,10, leuke maat had dat voor mij geweest maar helaas zonder spiraal.
Er zijn inmiddels split modellen met Fujitsu inverter, beetje vreemd dat de buitenunit apart wordt verkocht.
Met max 1100W opgenomen vermogen heb je dan wel een snelle jongen
[Afbeelding]
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Is wel mooier inderdaad, maar voor een garage maakt het mij niet veel uit.AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:29:
@Possible
Misschien kan je het ietsjes "netter" maken met dit spul?
https://www.ventilatielan...obuis-en-hulpstukken.html
Als het water tussen 10.00 en 13.00 onder de 38c komt, warmt hij het op tot 48c. (en dan blijft hij nog een half uur nadraaien, dus een graad of 50/51)
En alles staat mooi in PVoutput nu
[ Voor 19% gewijzigd door basvn op 22-12-2018 13:56 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik heb de leidingen in Karwei buisisolatie gewikkeld. Misschoien toch een wat duurdere erom doen of een koofconstructie met steenwol maken.
Mooi, en wanneer komt het warm en koud water verbruik erbijPossible schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:19:
En nu ook een notificatie via telegram om 10 en 13 uur met de status van watertemperatuur .
Omdat het kan
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb wel een sensor besteld voor op de waterleiding in de meterkast. Heb nog niet echt een 1 voor de wp zelf... Moet ik weer alles leeghalen enzo... Voor warm water zou het nog wel kunnen. Dan hoeft het vat niet helemaal leeggehaald te worden hahaklump4u schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:41:
[...]
Mooi, en wanneer komt het warm en koud water verbruik erbij
ik heb er een in de aanvoerleiding geplaatst, hoefde ik er geen te kopen die warm water aankan.Possible schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:44:
[...]
Ik heb wel een sensor besteld voor op de waterleiding in de meterkast. Heb nog niet echt een 1 voor de wp zelf... Moet ik weer alles leeghalen enzo... Voor warm water zou het nog wel kunnen. Dan hoeft het vat niet helemaal leeggehaald te worden haha

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zet hem gewoon bij de hoofdkraan... En dan zal er vast wel een automation zijn waarbij ik tussen bepaalde tijden kan meten als er gedouched wordt. Tussen 6 uur en 8 uur sochtends ofzoklump4u schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:01:
[...]
ik heb er een in de aanvoerleiding geplaatst, hoefde ik er geen te kopen die warm water aankan.
[Afbeelding]
Ik kan hier op afstand (als ik niet thuis ben) de temperatuur opvragen (on demand). Dan krijg ik in mijn telegram goepsapp de watertemperatuur opgestuurd net als bij jou en kies ik vervolgens of ik het wil opwarmen naar 45, 50 of 62 graden (bad). Als ik dan later thuis kom is er warm water. In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat het regent en ik op de fiets naar huis moet en dan is dat wel handig/grappig dat de boel opgewarmd wordt terwijl ik door de koude regen zwoegPossible schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:19:
En nu ook een notificatie via telegram om 10 en 13 uur met de status van watertemperatuur .
Omdat het kan
Nice! Ook met HA?de Peer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:15:
[...]
Ik kan hier op afstand (als ik niet thuis ben) de temperatuur opvragen (on demand). Dan krijg ik in mijn telegram goepsapp de watertemperatuur opgestuurd net als bij jou en kies ik vervolgens of ik het wil opwarmen naar 45, 50 of 62 graden (bad). Als ik dan later thuis kom is er warm water. In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat het regent en ik op de fiets naar huis moet en dan is dat wel handig/grappig dat de boel opgewarmd wordt terwijl ik door de koude regen zwoeg

Vanuit Domoticz een Sonoff device aansturen die weer aangesloten is op de PV-aansluiting van de Atlantic.Pos2007 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:22:
Hoe doen jullie dit? Of moet er dan een speciale afstandsbediening al aanwezig zijn?
[...]
Vervolgens moet je een manier vinden om Domoticz aan te sturen via internet (als je niet thuis bent).
Ik gebruik autoremote om domoticz een http-request te laten uitvoeren. Dat gaat lekker snel en zonder domoticz te hoeven starten.
Ik heb dus nu een simpele html-pagina gemaakt voor op mijn telefoon van waaruit ik van alles in huis kan regelen (waaronder aansturing en uitlezen Atlantic.). Al met al niet heel eenvoudig om initieel op te zetten, Maar werkt erg goed.

Even out of the box denken
Nog niet mee gedraaid dus geen idee of het trilt of meer ruist.
Ruimte zat om het filter te vervangen en ook de afvoer zit op afstand.
Dit is een 160mm versie die in de bestaande Guso ring kon en er boven een 160mm koppelstuk.
Dan nog ergens tussen gekeken hoeveel stof en vuil er zit, dat is te verwaarlozen.
Dat zwarte ding rechts bij de radiator liet ik maar zitten, dit was weer leuk genoeg
Welke Sonoff gebruikje voor de Atlantic.de Peer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:35:
[...]
Vanuit Domoticz een Sonoff device aansturen die weer aangesloten is op de PV-aansluiting van de Atlantic.
Vervolgens moet je een manier vinden om Domoticz aan te sturen via internet (als je niet thuis bent).
Ik gebruik autoremote om domoticz een http-request te laten uitvoeren. Dat gaat lekker snel en zonder domoticz te hoeven starten.
Ik heb dus nu een simpele html-pagina gemaakt voor op mijn telefoon van waaruit ik van alles in huis kan regelen (waaronder aansturing en uitlezen Atlantic.). Al met al niet heel eenvoudig om initieel op te zetten, Maar werkt erg goed.
Basicwizzopa schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:12:
[...]
Welke Sonoff gebruikje voor de Atlantic.
Oke, en als ik vragen mag wat schakel je nog meer met domoticz van af je telefoon.
Daikin airco, rolluiken (ook sonoff), verlichting, ventilatie, maairobot, en straks ook gordijnen, aquarium (waterverversing) en tuin besproeiing.wizzopa schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:18:
[...]
Oke, en als ik vragen mag wat schakel je nog meer met domoticz van af je telefoon.
meeste gaat al automatisch dus het is meer bijsturen wanneer nodig. En dan via de beveiligingscameras een beetje kijken of alles goed gaat, vanaf een vakantieadres bijv
Aquarium, zoet of zout.de Peer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:31:
[...]
Daikin airco, rolluiken (ook sonoff), verlichting, ventilatie, maairobot, en straks ook gordijnen, aquarium (waterverversing) en tuin besproeiing.
meeste gaat al automatisch dus het is meer bijsturen wanneer nodig. En dan via de beveiligingscameras een beetje kijken of alles goed gaat, vanaf een vakantieadres bijv
Dat is oud zeer, ik heb hem nu eenmaal en hij 'doet het'wizzopa schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:55:
@Speedy-Andre ik zie oneigenlijk gebruik van een guso ring, had je niet beter 2 koppelringen kunnen bestellen.
Het koppelstuk past er niet in want die is even groot als dat gat van de wpb.
Dan moet er dus een koppeling met een stukje spiro buis in ipv de kleine Guso ring.
Er zijn 2 type koppelringen 1 voor het koppelen van hulpstukken die gaan over de hulpstukken heen en 1 voor buizen die gaan er in. Vreemd dat het bij jou dan niet past de ring die tussen het verloop en je filterbox zit moet ook passen op de bocht van de boiler en je box.Speedy-Andre schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:28:
[...]
Dat is oud zeer, ik heb hem nu eenmaal en hij 'doet het'
Het koppelstuk past er niet in want die is even groot als dat gat van de wpb.
Dan moet er dus een koppeling met een stukje spiro buis in ipv de kleine Guso ring.
- Temperatuur water
- Verbruik stroom per dag
- Verbruik totaal
- Per dag loggen naar pv output. water temperatuur verbruik
- Automation dat de boiler aan gaat als hij onder de 38 graden komt vanaf 13 uur.
- Automation legionellarun. 1x per maand een legionella run naar 61 graden.
- Per dag een telegram bericht met informatie over water temperatuur, dagelijks runs en 1x per maand de legionella run dat deze is gestart en gestopt.
- Alles in g**le grafiekjes naar Grafana
Gelukkig was vrouw vandaag niet thuis ...
[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 22-12-2018 23:22 ]
Het mooie van de box is dat je het filter weg kan laten of eventueel kies je een ander type.
Met wifi gaat het weer goed nu de storende cam weg is.
Ben handig genoeg om wat betreft leidingwerk het 1 en ander zelf aan te sluiten maar zie door de bomen het bos niet meer door alle ventilatie warmtepomp boilers die er bestaan. Na aftrek subside varieert het alsnog van 125 tot 1500 euro ofzo.
Is de Atlantic explorer nog steeds de beste keus?
Het liefst zoek ik iets wat mij warm douchewater geeft voor 2 personen en daarnaast een klein beetje de CV kan voeden. Ik heb vloerverwarming en een 8KW pelletkachel staan. Dus voor de echte kou is er de pelletkachel, maar vloer en hal is nu wel wat kil.
Vanwege schuin dak op zolder kan ik echter geen boiler van 2.12 meter kwijt. Ook heb ik geen 200+liter water nodig.
Ik heb ongeveer 750 KW aan zonnepaneel opbrengst over per jaar.
Ik zie bijv ook een Ferroli 90 liter WTB staan die na aftrek subsidie maar 125 euro kost.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de warmtepomp juist extra veel warmte weg gaat trekken uit de woning en er juist een groot tochtgevoel gaat ontstaan.
Ik heb nu een Duco Silent fan hangen als MV welke altijd in de laagste stand draait.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 24-12-2018 17:47 ]
Je kan hem gewoon met een t-stuk aan de afzuiging hangen. Dan verandert er niets weinig.

Edit: misschien nog zo een filter van @Speedy-Andre ertussen voor wat "weerstand" te creeeren en vervuiling te voorkomen.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 18:10 ]
Juist, maar zo'n ecolution 50 combi is wel een heel stuk duurder.Jim423 schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:47:
De Atlantic geen ventilatieWP. Ik zou dan eerder kiezen voor iets als een Spaarpomp/Ecolution met 50L reservoir ofzo. Zeker gezien je hem niet kwijt kan.
Mijn huis heeft een lessenaarsdak van 30 graden. Bij een boiler van 2.12 meter hoog komt deze dus een heel stuk in het bruikbare deel te staan. Ik heb 6 meter beschikbaar in de breedte, maar in de hoogte maar ongeveer 1.50 meter voordat het teveel de slaapkamer/wasruimte gaat opvreten.AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:06:
@Guido7619
Je kan hem gewoon met een t-stuk aan de afzuiging hangen. Dan verandert er niets weinig.
[Afbeelding]
Ik zie alleen een plaatje, geen beschrijving of iets. Wat is dat voor apparaat?AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:14:
@Guido7619
Ben jij dan de 1e met zo eentje?![]()
https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html
edit:na google al wat gevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door Guido7619 op 24-12-2018 18:19 ]
Dank je, is nu gelukt.
Maar weet nog niet of dit ding dan mijn ducofan gaat vervangen. Als boiler niet draait moet ventilator doorblijven draaien.
Maar als hier ook subsidie op komt is het weer bijna voor niks.
Ik heb geen ruimte meer op zolder...Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:15:
Wel absurd dat je die in feite gratis hebt, 2 kan ook
Een mooie voor als salderen ophoudt
@Guido7619
Waarom vervangen? Gewoon t-stuk.
Die staat al op de (nieuwe) lijst...
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 18:28 ]
Hij kost zelfs minder dat wat je aan subsidie krijgt?
Nou, zo'n ventilatie warmptepomp zorgt ook voor de MV. Dus waarom seperaat daaraan nog een extra fan laten draaien?AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:26:
[...]
Ik heb geen ruimte meer op zolder...
Een mooie voor als salderen ophoudt
@Guido7619
Waarom vervangen? Gewoon t-stuk.
Die staat al op de (nieuwe) lijst...
Maar ik zou de technische ruimte onder mijn schuine dak ook luchtdicht kunnen maken. De ducofan uitblaas gewoon die ruimte in laten blazen en de WTB boiler uit de ruimte laten aanzuigen en naar buiten toe.
Ik heb altijd geleerd dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn er ergens een addertje onder het gras zit.
Ik zou dus daadwerkelijk voor 1241 euro deze boiler kunnen bestellen bij dat belgische bedrijf en er dan 1250 euro subsidie voor kunnen krijgen?
Aansluiten zelf lukt wel, eventueel een lokale installateur een in bedrijfstel factuur laten maken ofzo?
Een fototje van de "degelijke" installatie en de factuur "was" of "is" in 2018 genoeg voor de subsidie aanvraag.
En je bent niet de 1e, die er zelf een aansluit en subsidie ontvangt...... .
Geen idee wat het wordt in 2019...
Duco fan laten voor wat het is.
Zit daar geen co2 op en RV ?
Hoe je het wilt doen moet je zelf weten, maar ik zou geen 100% buitenlucht aanzuigen met de atlantic...
Verschil tussen bijvoorbeeld 2 en 6 graden aanzuigtemperatuur is vaak enorm qua COP (=prestatie) bij l/w warmtepompen.
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 18:46 ]
Nee, ik bedoel de duco fan afkoppelen en op dat kanaal de WTB aansluiten.AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:41:
@Guido7619
Een fototje van de "degelijke" installatie en de factuur "was" of "is" in 2018 genoeg voor de subsidie aanvraag.
En je bent niet de 1e...... .
Duco fan laten voor wat het is.
Zit daar geen co2 op en RV ?
Hoe je het wilt doen moet je zelf weten, maar ik zou geen 100% buitenlucht aanzuigen met de atlantic...
Verschil tussen bijvoorbeeld 2 en 6 graden aanzuigtemperatuur is vaak enorm qua COP (=prestatie) bij l/w warmtepompen.
Op die Ducofan zit indd Co2 en RV. Maar dat werkt voor geen meter. RV zit in de badkamer en CO2 in de woonkamer. Dat kastje heb ik na 2 jaar nog steeds niet aangesloten. Was ook weer een hoop weggegooid geld. Had beter een hele simpele afzuig fan kunnen nemen.
In de badkamer is de fan nog nooit harder gaan draaien vanwege vocht. Maar de afzuig zit dan ook slechts 30 cm van de douchekop en de sensor om een hoekje.
Maar goed, ideaal zou ook wat CV ondersteuning zijn. Stel je zet 2 van die calypso's op zolder. 1 voor het douchewater en die ander doorkoppelen naar de cv. Pompje ertussen en water van een graad of 30 laten rondpompen als basis warmte.
Ik kan nog steeds niet geloven dat de subsidie net zo hoog is als de aanschafprijs. Eigenlijk is de verwarring alleen maar groter geworden als je verder shopt en boilers/systemen ziet die na subsidie nog steeds duizenden euro's kosten.
Je kan wel met een t-stuk ook buitenlucht aanzuigen of lucht uit huis.
De reden is dat er anders 2 ventilators elkaar verstoren wat meer slijtage kan geven en minder ventilatie.
Mijn MV heeft oorspronkelijk 3 snelheden en na wat tweaken 5, ik hou rekening met de tijden dat de MV en wpb samen actief zijn.
Er zijn andere wpb's die wel direct op de MV kunnen en die vervangen deze dan.
Echter zijn er maar weinig zo goedkoop (en goed) als de Atlantics.
Dit topic is zo gegroeid vanwege de bijna gratis Atlantics, maak er dus gewoon gebruik van
Dan blijft je MV continue stroom verbruiken om warme lucht naar buiten te blazen. Zelf wil ik juist aan de warmtepomp(boiler) om juist die warmte terug te winnen.AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:06:
@Guido7619
[Afbeelding]
Edit: misschien nog zo een filter van @Speedy-Andre ertussen voor wat "weerstand" te creeeren en vervuiling te voorkomen.
Is de Atlantis niet met dominica aan te sturen of liever nog werken met een externe ventilator (door de interne uit te schakelen)?
Je vertaal ding doet het niet heel goedDeveon schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:55:
[...]
Dan blijft je MV continue stroom verbruiken om warme lucht naar buiten te blazen. Zelf wil ik juist aan de warmtepomp(boiler) om juist die warmte terug te winnen.
Is de Atlantis niet met dominica aan te sturen of liever nog werken met een externe ventilator?
De Atlantic ventilator kent maar 2 snelheden, hard en heel hard.
Een wpb heeft een constante luchtstroom nodig om goed te kunnen werken.
Mijn MV draait ook continue, of wil de Atlantic méér?Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:57:
[...]
Je vertaal ding doet het niet heel goed![]()
De Atlantic ventilator kent maar 2 snelheden, hard en heel hard.
Een wpb heeft een constante luchtstroom nodig om goed te kunnen werken.
Maar zo'n Calypso ziet er ook wel tof uit.
Check even mijn fotos voor een schematische weergave van mijn aansluiting van mv en boiler.Deveon schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:09:
Met een T stuk áchter de MV zie ik het nog wel werken, maar er vóór betekent gewoon dat je méér lucht gaat afzuigen die je eigenlijk beter in je huis kan laten. Voor tapwater, oké. Maar voor verwarmen kan je beter minder warmte afzuigen.
Ik zie dat hij 350W verbruikt en dat zal een stuk minder lucht zijn.
Voor cv is het denk ik te weinig.
Ah nu snap ik hem. Nu alleen nog nadenken of ik de uitvoer in ze zomer als koeling wil gebruiken. Dan wil ik natuurlijk niet die “vieze” lucht uit de MV weer de zolder in blazen.AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:12:
@Deveon
Uiteraard achter de MV. (zie mijn foto)
Alles wat de atlantic dan meer nodig heeft, pakt die erbij van buiten.
(beetje afhankelijk van alle ventilatie leidingweerstand)
Mbt de koeling daar moet je geen wilde verwachtingen over hebben, of je moet je warm water door het afvoer putje willen spoelen. De looptijd van de Atlantic is afhankelijk van je verbruik ca 1 uur in de zomer.Deveon schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:52:
[...]
Ah nu snap ik hem. Nu alleen nog nadenken of ik de uitvoer in ze zomer als koeling wil gebruiken. Dan wil ik natuurlijk niet die “vieze” lucht uit de MV weer de zolder in blazen.
160m3/u als ik het Frans goed vertaal, elementen van 1200/1800W bij resp. 100/150l.
Lucht is 8cm diameter en ik denk dat de 800W in een sheet is wat de wpb levert.
Thermor is een ander label, verder het zelfde apparaat.
Heb ze deze vraag gemaild maar zal komende week wel geen antwoord op komen.
Hoe dan ook blijft het nog wel een beetje gerommel in de marge. Als die Calypso 1.5 kw nodig zou hebben per dag kost je dat ook een 25 cent. Een douchebeurt kost ongeveer 0.2 kuub gas.
Edit: Straks als salderen veranderd en je het zo kunt organiseren dat de calypso overdag opwarmt en het
gas gaat ook weer duurder worden is het steeds interessanter.
De echte winst komt pas als je helemaal van het gas af kan.
Die Thermor staat niet op de ISDE apparatenlijst.
[ Voor 12% gewijzigd door Guido7619 op 24-12-2018 22:05 ]
Zo'n calypso is niets anders dan een normale electrische boiler. Zou een gewone CV installateur dit mogen inspecteren, factuurtje schrijven en wordt zoiets geaccepteerd?
Als de RVO een beetje kritisch is zou het op zijn minst toch wel een Erkent warmtepomp installateur moeten zijn.
Heb 2 lokale loodgieters/cv installateurs gemaild of ze akkoord gaan met inspectie en daarna factuur willen schrijven.
Voor mij was de keus eenvoudig omdat ik al geen gas meer had en gewone boilers gebruikte.
Ik tap in het hele huis SWW en ik gebruik de cv radiators nu tenminste nog
Met mijn weinige gebruik kom ik deze maand aan 7kWh per week, meer gebruiken kost nauwelijks meer stroom omdat ik nu eigenlijk het warmteverlies als verbruik heb.
Wel gaat hij aan als het gunstig is, vanaf 12u mag hij draaien en als er zon is doe ik de rolluiken open.
Dit kan je met de ingebouwde timer instellen en hij heeft een 'PV' contact om hem extern aan te sturen.
Gas wordt duurder door belasting en stroom wordt steeds minder belast.
Calypso dus geheel gratis is.
Daar zit dan toch geen logica in?
Ik heb net gedouched. 9 minuten eronder gestaan. 0.21 kuub gas hiermee verbruikt. Dat is maar 13.6 eurocent.
Als ik dat wil evenaren met stroom mag die maar 625 watt op een dag gaan verbruiken.
De grootste winst zit m toch in de hele gasaansluiting a 200 euro per jaar eruit gooien.
Vraag mij ook af of je 9 minuten kan douchen op een 100 liter boiler. Dat water lijkt mij wat minder heet als wat de cv ketel levert.
Mijn cv ketel levert tijdens douchen water van 55 graden. Ondanks instelling van 50 graden.
Dan kom je op 1kWh per dag en dat lukte echt niet met de boilers.
Hoewel het niet zo veel is mag je de stroom die de cvketel verbruikt er bij optellen.
Bovendien wek ik de stroom zelf op en heb ik een overschot dat weinig oplevert.
Ik heb een 750 Kw aan overschot op de panelen, maar elke kilowat levert 11 cent op bij powerpeers.Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:22:
Elke situatie is weer anders, in de zomer verbruik ik maar 4kWh per week en per jaar +/- 350kWh.
Dan kom je op 1kWh per dag en dat lukte echt niet met de boilers.
Hoewel het niet zo veel is mag je de stroom die de cvketel verbruikt er bij optellen.
Bovendien wek ik de stroom zelf op en heb ik een overschot dat weinig oplevert.
Kun je een 100 liter warmtepomp boiler warm houden met 1KW per dag?
Hier ook 11 cent, maar liever heb ik 21 centGuido7619 schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:27:
[...]
Ik heb een 750 Kw aan overschot op de panelen, maar elke kilowat levert 11 cent op bij powerpeers.
Kun je een 100 liter warmtepomp boiler warm houden met 1KW per dag?
Ik hou 200 liter warm met gemiddeld 1kWh per dag dus 100 moet dan zeker lukken.
Kleinere boilers hebben wat minder warmteverlies en het verbruik van de 100l is bijna de helft van de 200l.
hoe lang kun je douchen met die 200 liter? Ik twijfel een beetje of 100 liter niet wat krapjes is.Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:31:
[...]
Hier ook 11 cent, maar liever heb ik 21 cent![]()
Ik hou 200 liter warm met gemiddeld 1kWh per dag dus 100 moet dan zeker lukken.
Kleinere boilers hebben wat minder warmteverlies en het verbruik van de 100l is bijna de helft van de 200l.
Heb eigenlijk geen idee hoeveel koudwater erbij gemengd wordt.
Het hangt mede af van hoe warm je de wpb laat worden, bij 62 graden krijg ik hem niet leeg/koud.
Douchen kost mij maar 5l/min en dat zou ik wel een uur kunnen doen denk ik.
Dan weet je toch enkel wat je totaal hebt verbruikt tijdens het douchen?Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:46:
@Guido7619 Schrijf je watermeter stand op voor en na een 30min douchen. Dan weet je hoelang je kan douchen.
Ik zou dan graag willen weten hoeveel liter daarvan er door de ketel is opgewarmd naar 55 graden.
Voor hoeveel personen moet je warm water hebben?
Of hang de douchekop tijdens douchen exact een minuutje in een emmer en meet hoeveel liter hij geeft, dan weet je het ook.Jim423 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:46:
@Guido7619 Schrijf je watermeter stand op voor en na een 30min douchen. Dan weet je hoelang je kan douchen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit topic is gesloten.