Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.409 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:08
Gisteren een andere installateur langs geweest. Deze man had duidelijk verstand van zaken, want wist ook veel te vertellen over de CV waterzijdig inregelen etc. De totale kosten (montage en wpb) zullen ongeveer 500 euro zijn. Ons SWW verbruik is ongeveer 120m3 en daar zit gas voor koken (schat 40m3) ook bij in. Dat komt dus op zo'n 80m3 gas per jaar voor warm water (wij douchen avonds door de week veel in de sportschool en zijn maar met zijn 2en). De 120L zonneboiler zal er ook nog eens voor zorgen dat het gas verbruik laag is. De zomermaanden kunnen we volledig op de ZB warm water verbruiken en is dat voldoende voor 2 mensen.

80m3 a 0,72 = 57,60 euro
Stroom verbruik 400kwh (geschat) a 0,11 (terugleververgoeding) = 44 euro.
Winst per jaar: 13,60 euro.
Hoef de TVT niet eens na te rekenen om te concluderen dat dit niet echt een goede investering is.

Ik hoop dat de ontwikkeling van de warmtepompen zo snel blijft gaan, zodat wij over 5 jaar onze huidige CV kunnen vervangen door een volledige warmtepomp. Of misschien over 5-10 verhuizen naar een volledig gasloze woning.

Bedankt voor jullie adviezen, hierdoor kon ik een weloverwogen beslissing maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:08:
Tja ik heb ook niet een ideale situatie op dit moment met deze temperaturen. In de garage is het nu 4 graden... Daar zuigt hij de lucht ook mee aan.

Gister was het water 36 graden om 13:00 (dan start hij) Hij was uiteindelijk om 18:00 uur klaar (54 graden)
Doe eens legionella dan word het nog leuker.....
Daarom zuig ik gewoon 19 graden aan, anderhalf uur draaien en is weer 55 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:51:
[...]

Doe eens legionella dan word het nog leuker.....
Daarom zuig ik gewoon 19 graden aan, anderhalf uur draaien en is weer 55 graden.
Als ik die mogelijk had dan had ik het ook wel gedaan ja. Maar goed..kan moeilijk de woonkamer gebruiken als aanzuigen.. dan wordt het daar lekker koud.

Volgend jaar maar eens kijken of ik de garage kan gaan isoleren en wat verwarmen zodat de temperatuur wat omhoog gaat :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:02:
[...]

Als ik die mogelijk had dan had ik het ook wel gedaan ja. Maar goed..kan moeilijk de woonkamer gebruiken als aanzuigen.. dan wordt het daar lekker koud.

Volgend jaar maar eens kijken of ik de garage kan gaan isoleren en wat verwarmen zodat de temperatuur wat omhoog gaat :)
En toch zuig ik wel uit verwarmde ruimte, net als mijn mv
En toch word het niet kouder, en al zou het dat wel worden, mijn grote wp buiten verwarmt het huis veel economischer dan dat de wpb het doet voor zijn sww met koude buiten lucht.
Op mijn jaar verbruik is slechts 400 kWh extra komen te staan(en 200 kuub minder gas) toen ik de boiler plaatste. Dus de theorie dat je je huis ermee afkoelt kieper ik overboord.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:02:
[...]

Maar de garage verwarmen om daarmee het rendement van de wpb te verhogen, is dat niet niet wat in-efficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Pakhaas schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:26:
[...]

Maar de garage verwarmen om daarmee het rendement van de wpb te verhogen, is dat niet niet wat in-efficiënt?
Sowieso wil ik het wel doen omdat het in de winter toch wel zo rond de 2 a 3 graden blijft. Sowieso denk ik als ik mijn kantel garage deur ga vervangen door een geïsoleerde dat het al heel veel scheelt.

Gaat mij niet om de garage zelf maar ook zodat het wat behaagelijker is daar.

@reneeke1970 Prima dat je het met 19 graden doet, maar dan nog moet je wel de mogelijkheid hebben. je kan hem mooi aansluiten op je MV als je daar de ruimte voor hebt. Maar bij mij kon hij bijvoorbeeld niet boven op zolder staan zodat ik hem kon aansluiten op de WTW. Dit was uiteraard veel beter geweest.

Daarnaast vond ik geluid nu ook wel een dingetje. Hoewel het mij meeviel op binnen/binnen stand, draait hij nu op buiten/buiten. Hiermee hoor ik niks nog.

De maanden dec jan en februari neem ik maar voor lief.

[ Voor 33% gewijzigd door Possible op 14-12-2018 10:58 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:52:
[...]

Sowieso wil ik het wel doen omdat het in de winter toch wel zo rond de 2 a 3 graden blijft. Sowieso denk ik als ik mijn kantel garage deur ga vervangen door een geïsoleerde dat het al heel veel scheelt.

Gaat mij niet om de garage zelf maar ook zodat het wat behaagelijker is daar.

@reneeke1970 Prima dat je het met 19 graden doet, maar dan nog moet je wel de mogelijkheid hebben. je kan hem mooi aansluiten op je MV als je daar de ruimte voor hebt. Maar bij mij kon hij bijvoorbeeld niet boven op zolder staan zodat ik hem kon aansluiten op de WTW. Dit was uiteraard veel beter geweest.

Daarnaast vond ik geluid nu ook wel een dingetje. Hoewel het mij meeviel op binnen/binnen stand, draait hij nu op buiten/buiten. Hiermee hoor ik niks nog.

De maanden dec jan en februari neem ik maar voor lief.
Ondanks dat ik mv heb, heb ik dat niet gekoppeld. Ik zuig rechtstreeks warme lucht uit huis, tussen de dubbele houten vloeren uit.
Geluid heb ik geen last van, ik heb rolluik van twee meter breed voor mijn buffer en boiler hangen, om ze uit zicht te halen, en ik moet mijn oor er tegen houden om te horen of hij draait.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Krypt schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:50:
Geeft het echt veel verschil om CV water via die spiraal te laten lopen? Ik kan op mijn ketel de CV pomp niet terug regelen, dus ben bang dat het water te snel doorheen gaat lopen en dat ik meer de boiler aan het verwarmen ben met CV water dan dat ik de cv ondersteun.

Aan de andere kant kan dat wel zorgen dat de ketel minder gaat pendelen en efficiënter wordt.

Kan overigens de pomp ook geforceerd lager laten draaien door een condensator op de pomp te plaatsen.

Beetje in dubio dus of ik er nu een met of zonder spiraal ga halen.
Ik heb er een met spiraal gekocht van 270 liter, of ik die spiraal ooit gebruik weet ik niet maar de meerprijs was €75,00.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:05:
[...]

Ondanks dat ik mv heb, heb ik dat niet gekoppeld. Ik zuig rechtstreeks warme lucht uit huis, tussen de dubbele houten vloeren uit.
Geluid heb ik geen last van, ik heb rolluik van twee meter breed voor mijn buffer en boiler hangen, om ze uit zicht te halen, en ik moet mijn oor er tegen houden om te horen of hij draait.
Bedacht mij ineens dat ik het ook anders zou kunnen doen.. Maar ik weet niet precies of dat mag. Aanzuiging vanuit de bijkeuken is een optie. In de bijkeuken zit nog een deur naar de keuken / woonkamer. Als ik die gewoon op een kiertje laat staan dan heeft hij 55m2 aan aanzuiging van een graad of 20..

Het enige wat ik dan moet doen is de luchtslang verlengen. Ik denk dat het dan zon 5 a 6 meter luchtslang wordt. Mag dat wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:36:
[...]

Bedacht mij ineens dat ik het ook anders zou kunnen doen.. Maar ik weet niet precies of dat mag. Aanzuiging vanuit de bijkeuken is een optie. In de bijkeuken zit nog een deur naar de keuken / woonkamer. Als ik die gewoon op een kiertje laat staan dan heeft hij 55m2 aan aanzuiging van een graad of 20..

Het enige wat ik dan moet doen is de luchtslang verlengen. Ik denk dat het dan zon 5 a 6 meter luchtslang wordt. Mag dat wel ?
Van mij mag het, mag ook spiral pijp zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:36:
[...]

Ligt eraan of het flexibele buis is en hoeveel bochten erin zitten.
Volgens de handleiding: 2x bocht 90 graden en flexibele buis is max 5 meter.
Zit met een vergelijkbare vraag ;)

Vandaag opgewarmd van 44 naar 54 in 2,5 uur. Valt me niet tegen met dit weer. Kelder temp is wel gezakt van 12,2 naar 10,8 tijdens de run. Nu weer langzaam stijgende.
Heb nu als test geïsoleerde flexibele buis van 160mm van een meter 5 met 2 bochten erin en laatste 2 meter ongeïsoleerde flexibele buis van 150mm met 1 bocht erin. Instelling binnen/buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Denk dat ik dat toch maar eens ga proberen. Bijkeuken moet toch aangepakt worden dus een gat door de muur moet lukken (Zijn ook nog eens gipsplaten dus helemaal makkelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
loyske schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:49:
[...]

Ligt eraan of het flexibele buis is en hoeveel bochten erin zitten.
Volgens de handleiding: 2x bocht 90 graden en flexibele buis is max 5 meter.
Zit met een vergelijkbare vraag ;)

Vandaag opgewarmd van 44 naar 54 in 2,5 uur. Valt me niet tegen met dit weer. Kelder temp is wel gezakt van 12,2 naar 10,8 tijdens de run. Nu weer langzaam stijgende.
Heb nu als test geïsoleerde flexibele buis van 160mm van een meter 5 met 2 bochten erin en laatste 2 meter ongeïsoleerde flexibele buis van 150mm met 1 bocht erin. Instelling binnen/buiten.
Niet te moeilijk doen, mijn aan zuiging 125mm, t-stuk 160x125x160, meter slang, bocht 160, afvoer bocht 160, bocht in de slang, 1 meter recht, bocht, 3 meter recht, terugslagklep doorvoer door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
https://www.ecotools.nl/bi-metaal-gatenzaag-160-mm/
:D

En dan nog even zien waar ik zon mooi ''plat'' rooster kan scoren om het wat net af te werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Possible op 14-12-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:05:
https://www.ecotools.nl/bi-metaal-gatenzaag-160-mm/
:D

En dan nog even zien waar ik zon mooi ''plat'' rooster kan scoren om het wat net af te werken.
Dat is alleen de zaag daar komt nog een centreerboor bij om deze zaag vast te houden en in de boormachine te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:24:
[...]

Dat is alleen de zaag daar komt nog een centreerboor bij om deze zaag vast te houden en in de boormachine te plaatsen.
Volgens mij heb ik die wel liggen een centreerboor.. Teminste.. heb wel zon boor voor 30/60 mm meende ik.. Die zou ik ook kunnen doen alleen ben ik dan wat langer bezig :P

Iemand zon boor te leen ? :P

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 14-12-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou een decoupeerzaag pakken en hem een getekende cirkel laten volgen :)
Even door en door boren zodat je aan 2 kanten het midden op dezelfde plek hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:15:
Ik zou een decoupeerzaag pakken en hem een getekende cirkel laten volgen :)
Even door en door boren zodat je aan 2 kanten het midden op dezelfde plek hebt.
En anders is een scherp stanley mes ook nog een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Possible schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:30:
[...]

En anders is een scherp stanley mes ook nog een optie :)
Een los ijzerzaagblad van een beugelzaag en een doekje doet wonderen in gipsplaat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 14-12-2018 18:23 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Pakhaas schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:49:
Gisteren een andere installateur langs geweest. Deze man had duidelijk verstand van zaken, want wist ook veel te vertellen over de CV waterzijdig inregelen etc. De totale kosten (montage en wpb) zullen ongeveer 500 euro zijn. Ons SWW verbruik is ongeveer 120m3 en daar zit gas voor koken (schat 40m3) ook bij in. Dat komt dus op zo'n 80m3 gas per jaar voor warm water (wij douchen avonds door de week veel in de sportschool en zijn maar met zijn 2en). De 120L zonneboiler zal er ook nog eens voor zorgen dat het gas verbruik laag is. De zomermaanden kunnen we volledig op de ZB warm water verbruiken en is dat voldoende voor 2 mensen.

80m3 a 0,72 = 57,60 euro
Stroom verbruik 400kwh (geschat) a 0,11 (terugleververgoeding) = 44 euro.
Winst per jaar: 13,60 euro.
Hoef de TVT niet eens na te rekenen om te concluderen dat dit niet echt een goede investering is.

Ik hoop dat de ontwikkeling van de warmtepompen zo snel blijft gaan, zodat wij over 5 jaar onze huidige CV kunnen vervangen door een volledige warmtepomp. Of misschien over 5-10 verhuizen naar een volledig gasloze woning.

Bedankt voor jullie adviezen, hierdoor kon ik een weloverwogen beslissing maken!
Ik had een vergelijkbare berekening, al was mijn besparing qua gas wat groter (rond de 150m3). We zijn met zn drieën en hebben een bad. De redenen om het toch te doen waren:
  • Mogelijkheid om er ook mee te verwarmen. Ik gebruik het spiraal + cv pomp om de bovenverdieping (incl badkamer) op temperatuur te houden. Hierdoor heb ik een geschatte extra besparing van 300m3 gas.
  • Door 2 bovenstaande besparingen verbruik ik minder dan 500m3 en val ik in een lager capaciteitstarief wat rond de 60 euro per jaar extra scheelt
  • Gasprijs wordt (snel) hoger
  • Meer eigen verbruik van zonnestroom. Voor als het salderen weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@CodeIT je gebruikt de pomp van je cv ketel en de spiraal als een soort radiator. Ik heb nog ruimte voor een tweede boiler.

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 14-12-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:42:
@CodeIT je gebruikt de pomp van je cv ketel en de spiraal als een soort radiator.
Ik begrijp je niet goed. Ik 'misbruik' het spiraal in de wpb om warmte uit de boiler te onttrekken voor de bovenverdieping (cv circuit heeft 2 zones). Beneden is het vaak al op temperatuur omdat we daar een houtkachel hebben.

Wat stats:
Totale gasverbruik vanaf mei is nu: 67m3 (vorig jaar 216m3). Dit is voor koken + verwarmen. Bij echt koude dagen verwarmt de cv ketel ook de benedenverdieping (als deze onder de 18 graden komt).
Totale verbruik van de boiler is: 664kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:53:
[...]

Ik begrijp je niet goed. Ik 'misbruik' het spiraal in de wpb om warmte uit de boiler te onttrekken voor de bovenverdieping (cv circuit heeft 2 zones). Beneden is het vaak al op temperatuur omdat we daar een houtkachel hebben.

Wat stats:
Totale gasverbruik vanaf mei is nu: 67m3 (vorig jaar 216m3). Dit is voor koken + verwarmen. Bij echt koude dagen verwarmt de cv ketel ook de benedenverdieping (als deze onder de 18 graden komt).
Totale verbruik van de boiler is: 664kWh
Wat ik bedoel dat er geen kleppen etc tussen zitten, en de spiraal is aan gesloten op een aanvoer en retour van je cv en de cv pomp zorgt voor de water circulatie door de spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:58:
[...]

Wat ik bedoel dat er geen kleppen etc tussen zitten, en de spiraal is aan gesloten op een aanvoer en retour van je cv en de cv pomp zorgt voor de water circulatie door de spiraal.
Ik had er een solenoid tussen zitten, maar die zat verstopt, dus daar heb ik het binnenwerk nu uitgehaald. Er zitten wel kranen zodat ik de boiler handmatig uit het circuit kan halen.
In theorie voegt de cv ketel niet veel warmte toe aan het vat. Max aanvoertemperatuur van cv staat op 55 graden. Temperatuur van de wpb is ingesteld om 52 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeIT op 14-12-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:03:
[...]

Ik had er een solenoid tussen zitten, maar die zat verstopt, dus daar heb ik het binnenwerk nu uitgehaald. Er zitten wel kranen zodat ik de boiler handmatig uit het circuit kan halen.
In theorie voegt de cv ketel niet veel warmte toe aan het vat. Max aanvoertemperatuur van cv staat op 55 graden. Temperatuur van de wpb is ingesteld om 52 graden.
Hoeveel m2 verwarm je met je spiraal en met welke temperatuur. Hoe verhoud het verwarmen uit je boiler zich tot je douche tijd en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
@CodeIT Dat is bij ons geen optie. CV heeft geen zone verdeling en boven staat nooit de kachel aan. Als het salderen stopt kunnen we altijd nog kijken naar de mogelijkheden. Wellicht zijn de warmtepompen dan nog meer ontwikkeld, waardoor we volledig op wp kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als boven alles dicht staat heb je toch geen zones nodig :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
@busscherski Hoeveel gas verbruik jij afgelopen dagen nu voor verwarming met deze Tb van 2gr?
Ik zit zo rond de 3,5 á 4 kuub p/d. Honeywell staat ingesteld op 20.0gr.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@CodeIT zou je misschien je code/automations kunnen delen van ha icm de atlantic ?

Ik ga vanavond met @basvn de temperatuur sensor inbouwen en een schakelaar erutssen zetten. Hiermee kan ik de atlantic dus op vakantiemmodes zetten en volledig schakelen in ha als x temperatuur is dan aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:18
Hier 0graden buiten, 17graden binnen gemiddeld wat resulteert in 12graden naar de wpb. Verdamper temp in menu staat dan strak beide sensoren op 0graden. Nog geen defrost gezien, maar dit zal op het randje zijn. @wizzopa Heb je fotos van de playboy vervanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
@Jim423

Van 30 november tot nu is er 26.2 m3 verbruikt.
Dat waren 212 graaddagen bij 18 graden kamertemperatuur. (18 graden is de setting van de graaddagen calculator, ook al is de kamertemperatuur als we thuis zijn doorgaans 19.5 graden, er komt ook nog wat warmte van personen en apparatuur)
Ik stook de wpb van pv overschot dus de elektriciteitsprijs is 0.11 euro per kWh.
Gedurende deze 15 dagen heeft de wpb gemiddeld 11 kWh per dag getrokken, dus 160 kWh * 0.11 = 17.60 euro.
Gasverbruik: 0.62*26.2=16.24
Totaal 17.60+16.24=33.84 euro per 212 graaddagen = 0.160 euro / graaddag. (ik heb wel even de extra draaitijd van de CV pomp verwaarloost)

Ter vergelijk, vorig jaar zat ik op 0.228 euro per graaddag, dus ik kom over deze periode uit op +/- 30% besparing op stookkosten. Woensdag en gisteren heeft de wpb besloten om een paar uur stil te staan vanwege teveel defrosts. De rest van afgelopen week lijkt de geplande 23h50min (vrijwel) volledig volgemaakt te zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Possible
Vanavond even aan het knutselen geweest met @basvn Waarvoor dank!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hiz44rn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k3hyz9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hfongk.jpg

Een nodemcu geflashed met tashmota. Temperatuur sensor erin gestopt en nu zie ik de temperatuur van het vat ook in home assistent en pvoutput! Het heeft even wat tijd gekost maar het werkt top zo!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9bswgm9it0p9.jpg

Temperatuur sensor is een ds18b20 welke er niet helemaal in kan. Daarom een aparte sensor aangemaakt in home assistent die is aangepast naar de werkelijke temperatuur die op display staat.

En ja..de aanvoer temperatuur moet snel veranderen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 15-12-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Lachu.. dit is een leuek tweak..
Leuk/mooi!
Possible schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:40:
Vanavond even aan het knutselen geweest met @basvn Waarvoor dank!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een nodemcu geflashed met tashmota. Temperatuur sensor erin gestopt en nu zie ik de temperatuur van het vat ook in home assistent en pvoutput! Het heeft even wat tijd gekost maar het werkt top zo!

[Afbeelding]

Temperatuur sensor is een ds18b20 welke er niet helemaal in kan. Daarom een aparte sensor aangemaakt in home assistent die is aangepast naar de werkelijke temperatuur die op display staat.

En ja..de aanvoer temperatuur moet snel veranderen :+
Is er een schema? Of wat moet waar?
Dus een gewone dallas past niet? of de waterdichte versie?

En wat kun je nu precies meer/anders schakelen dan als je de solaringang gebruikt.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:47:
Leuk/mooi!

[...]

[...]

En wat kun je nu precies meer/anders schakelen dan als je de solaringang gebruikt.
Het gaat hier om een DS18B20 sensor met metalen omhulsel (waterdichte versie). Door het metalen omhulsel past deze er niet helemaal in, Hierdoor heb ik dus de sensor +4 graden bij gedaan zodat hij nu wel klopt het het vat. Voor mij is dit prima.

Als ik nu de boiler op vakantie/afwezig modus zet dan kan je de boiler bijvoorbeeld gaan schakelen aan de hand van temperatuur. Een voorbeeld hiervan is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: "Schakel Warmtepompboiler in"
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast
    below: '42'
  action:
    service: switch.turn_on
    entity_id: switch.plug_158d00019d130e

Het kan ook met tijden en als je zonnepanelen hebt dat je straks de WPB inschakeld als je 500 watt> terugleverd aan het net dat hij dan aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:47:
Leuk/mooi!

[...]

[...]

Ik heb de gewone versie in bestelling staan vanuit china.. maar dat kan nog wel een paar weken duren :(

Ik ga er vanuit dat deze wel past. krimpkous er om, en er in doen.
Dan gaat het verschil ook niet meer zo groot zijn als nu (de 4c) en moet hij ook accurater zijn bij WPB vol & leeg (met warm water)
Daar heb ik nu nog wel een afwijking in zitten

Dus als ik die binnen heb, ga ik daar gelijk mee aan de slag, kijken of dat beter werkt, en dit dan ook bij @Possible weer aanpassen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

basvn schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:18:
[...]

Ik heb de gewone versie in bestelling staan vanuit china.. maar dat kan nog wel een paar weken duren :(

Ik ga er vanuit dat deze wel past. krimpkous er om, en er in doen.
Dan gaat het verschil ook niet meer zo groot zijn als nu (de 4c) en moet hij ook accurater zijn bij WPB vol & leeg (met warm water)
Daar heb ik nu nog wel een afwijking in zitten

Dus als ik die binnen heb, ga ik daar gelijk mee aan de slag, kijken of dat beter werkt, en dit dan ook bij @Possible weer aanpassen
pm me je adres maar stuur ik e 2 of 3 op..
Als je dan hier deelt hoe je eea hebt aangesloten iedereen blij..:-) _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Possible schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:40:
[...]

Het gaat hier om een DS18B20 sensor met metalen omhulsel (waterdichte versie). Door het metalen omhulsel past deze er niet helemaal in, Hierdoor heb ik dus de sensor +4 graden bij gedaan zodat hij nu wel klopt het het vat. Voor mij is dit prima.

Als ik nu de boiler op vakantie/afwezig modus zet dan kan je de boiler bijvoorbeeld gaan schakelen aan de hand van temperatuur. Een voorbeeld hiervan is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: "Schakel Warmtepompboiler in"
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast
    below: '42'
  action:
    service: switch.turn_on
    entity_id: switch.plug_158d00019d130e

Het kan ook met tijden en als je zonnepanelen hebt dat je straks de WPB inschakeld als je 500 watt> terugleverd aan het net dat hij dan aangaat.
Het schakelen zal bij mij anders gaan ik zit op Domoticz.
maar de Nodemcu kan ook met Domoticz werken dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:24:
[...]

Het schakelen zal bij mij anders gaan ik zit op Domoticz.
maar de Nodemcu kan ook met Domoticz werken dus...
Ja hoor domoticz zou ongetwijfeld ook wel werken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Kloekie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:54:
Hier 0graden buiten, 17graden binnen gemiddeld wat resulteert in 12graden naar de wpb. Verdamper temp in menu staat dan strak beide sensoren op 0graden. Nog geen defrost gezien, maar dit zal op het randje zijn. @wizzopa Heb je fotos van de playboy vervanger?
Een foto van de Playboy vervanger. https://imgur.com/xsTLmlb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gisteren een probleempje met wifi opgelost :)
De draadloze mini cam bij het wpb display verstoorde wifi behoorlijk met zijn 2,4GHz signaal, zo erg dat de Sonoff, wifi switches en temp sensors niet bereikbaar waren tijdens een run van de wpb 8)7
Leuke gevolgen zijn een PV signaal dat actief blijft, een cv pomp die had moeten stoppen of een klep die open/dicht blijft :+
Nu hangt er een bedrade mini ipcam die ik elders in huis geleend heb, mooier plaatje en veel stabieler.
@wizzopa ik vond die Playboys toch mooier :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Lees je nu de temperatuur uit met een camera? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
@AUijtdehaag Probeer nu ook verbruik te meten met een Fibaro Wall Plug. Gebruik hiervoor de kWh meter van de Fibaro. Maar telkens als kWh geupdate wordt, gaat huidig verbruik naar 0 watt totdat deze weer bijgewerkt wordt. Hoe doe jij dit? Kan je eventueel de zwave settings vermelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:05:
Lees je nu de temperatuur uit met een camera? :D
Ja, mede omdat het display vlak bij een muur zit en ik er niet recht op kan kijken.
Het is ook een stukje feedback van wat de wpb aan het doen is, gewoon omdat het kan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:44:
[...]

Ja, mede omdat het display vlak bij een muur zit en ik er niet recht op kan kijken.
Het is ook een stukje feedback van wat de wpb aan het doen is, gewoon omdat het kan :9
Kan je er geen sensor in zetten? :)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
basvn schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:28:
[...]

Kan je er geen sensor in zetten? :)
Dat kan, ik heb een (chinees) bosje liggen maar die krijg ik niet zo goed aan de praat :/
Parallel met een 'echte' op een printje werkt, maar zonder dat printje verschijnen ze vaak niet in Espeasy.
En iets dat af en toe werkt daar heb ik een hekel aan ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:57:
[...]

Dat kan, ik heb een (chinees) bosje liggen maar die krijg ik niet zo goed aan de praat :/
Parallel met een 'echte' op een printje werkt, maar zonder dat printje verschijnen ze vaak niet in Espeasy.
En iets dat af en toe werkt daar heb ik een hekel aan ;w
@Possible en ik willen je vast wel helpen :) :)

Sowieso is het aan de gang krijgen van die sensor niet zo lastig, daar kan ik je zelfs mee helpen!

[ Voor 10% gewijzigd door basvn op 17-12-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een 'normale' sensor werkt prima, een pull-up tussen data en de + lijkt bij deze sensors niet te volstaan.
Misschien zijn het geen originele en reageren ze daarom anders :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:24:
Een 'normale' sensor werkt prima, een pull-up tussen data en de + lijkt bij deze sensors niet te volstaan.
Misschien zijn het geen originele en reageren ze daarom anders :z
Zijn het geen DS18S20 i.pv. DS18B20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:48:
[...]

Zijn het geen DS18S20 i.pv. DS18B20?
Nee althans de shop noemt ze DS18B20 of 18B20, resolutie 9-12 bits instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Jim423 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:49:
@busscherski Hoeveel gas verbruik jij afgelopen dagen nu voor verwarming met deze Tb van 2gr?
Ik zit zo rond de 3,5 á 4 kuub p/d. Honeywell staat ingesteld op 20.0gr.
Afgelopen 47 uur is er 9.234 m3 doorheen gegaan. Verwarming het merendeel van de tijd op 20, soms lager. Gemiddelde buitentemperatuur in die periode was 2 a 3 graden boven nul.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Nouja, gezien we eigenlijk op exact hetzelfde uitkomen werken onze installaties goed denk ik :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geef mij die <10kWh voor de airco's maar, met gas heb je nooit een overschot :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423 en daarnaast heb ik ook twee keer een vergelijk met vorig jaar gemaakt.

@Speedy-Andre airco`s zijn inderdaad beter. Dit is voor mij een soort tussenoplossing zodat ik toch nog gunstig wat overschot kan affakkelen.

Ik was eigenlijk van plan om een L/W warmtepomp te nemen.
Maar om van 60-45/20 naar 35-30/20 te komen moeten alle radiatoren vervangen worden door grotere dikkere JAGA's, waarvan 2 met DBE en 10 zonder.
En aangezien we erg op de, door de vorige eigenaar gelegde, massief houten vloer in de woonkamer gesteld zijn zie ik vloerverwarming nog niet zo zitten.
Hopelijk wordt het nog een paar dagen echt koud deze winter, dan kan ik de CV aanvoertemperatuur eens op 50 graden zetten en testen of het huis warm blijft. De investering om van 50-40/20 naar 35-30/20 te gaan is natuurlijk kleiner.

En overal, behalve in de slaapkamers die we niet gebruiken, Jaga's installeren kost ook flink wat. Ik krijg het niet recht gerekend... En nu straks de salderingsregeling weg valt... Ik ben best bereid zelf de handen uit de mouwen te steken, maar als het zelfs dan duurder blijft dan aardgas stoken doe ik maar niets. Buiten dit forum verklaren de meeste mensen je voor gek als duurzaam meer kost dan het oplevert...

Volledig met L/L stoken lijkt me niet goed voor de WAF, daarnaast ben ik allergisch voor huisstof, extra luchtverplaatsing helpt daarbij niet (geldt ook voor DBE)
De airco in onze slaapkamer kan alleen koelen 8)7, beneden hebben we geen airco maar vind ik qua koelen niet echt nodig.
Ons huis zou denk ik van het gas af kunnen met twee L/L in de woonkamer / keuken, een nieuwe in onze slaapkamer en de rest stoken met de Atlantic + elektrisch en wat IR panelen. Maar ik denk dat het dan in de andere kamers niet zo warm meer wordt. Het vermogen van de Atlantic is immers beperkt. Al met al is het comfort dan lager dan momenteel... En het lijkt me ook geen meerwaarde voor het huis.

Ik ga niet zover om preventief de CV ketel (2004) te vervangen, mocht die kapot gaan dan zou het huis tijdelijk gestookt kunnen worden met de gashaard, Atlantic en een of twee elektrische kacheltjes tot er een oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Gezien onze isolatie blijkbaar een beetje vergelijkbaar is, ik hou het hier prima warm met Ta van 45 door 3 grote (2,2m) T11's en 3 kleine (0,7m) T22's. Ongeveer 2 uur voordat het weer 20 is na nachtverlaging. Dus ik verwacht bij jou geen problemen met 12 radiatoren op Ta 50. Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen om de L/W WP op een hogere temperatuur te laten werken (bijv. WAR met Ta 45) en dan de wat mindere COP voor lief te nemen. Aanvoer kan ook nog door de spiraal alvoor je de radiatoren in gaat voor nog een paar graden extra :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een airco filtert de lucht en kan ioniseren, misschien helpt het juist op den duur.
De wpb radiators laten verwarmen is voor mij een aanvulling op de airco's die niet elke kamer warm krijgen.
Met name boven dan omdat ik daar 4 ruimtes heb en de airco in een daar van hangt.
Door de lucht circulatie komen de andere kamers na wat langere tijd wel mee maar het is hier niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:13:
[...]

Hoeveel m2 verwarm je met je spiraal en met welke temperatuur. Hoe verhoud het verwarmen uit je boiler zich tot je douche tijd en temperatuur.
Ik verwarm ongeveer 150m3. De boiler krijgt de slaapkamers niet hoger als een graad of 18, want daar hangen gewone type 11 radiatoren. De badkamer heeft vloerverwarming en stook ik op ongeveer 20 graden. Bij koude dagen springt de cv bij. bij een delta tussen gevraagd en gemeten temperatuur groter dan 1 graad. Daarna houdt de boiler het weer op temperatuur. De boiler blijft op ongeveer dezelfde temperatuur als deze wordt gebruikt voor verwarmen (met geschakeld pv contact), dus merk geen verschil bij het douchen/vullen van bad. Temperatuur komt bij mij eigenlijk nooit onder de 45 graden, mede doordat er een WTW pijp op de koud water aansluiting van de boiler zit.
Possible schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:08:
@CodeIT zou je misschien je code/automations kunnen delen van ha icm de atlantic ?

Ik ga vanavond met @basvn de temperatuur sensor inbouwen en een schakelaar erutssen zetten. Hiermee kan ik de atlantic dus op vakantiemmodes zetten en volledig schakelen in ha als x temperatuur is dan aanzetten
Ik zet binnenkort mijn hele Home Assistant configuratie online. Ik zal het hier dan even melden. Het is in de loop der tijd wel wat complex geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Is iemand dit wel eens opgevallen?

Mijn Atlantic gaat automatisch verwarmen als de water temperatuur onder de (ik geloof) 15 graden komt. Ik stuur hem normaal aan via de PV-ingang via domotica en was de eerste keer dat dit gebeurde dus nogal verbaasd en dacht dat mijn regeling ergens niet klopte. Maar nu zie ik een patroon. Telkens als we (in de winter) de boiler compleet leeg douchen, gaat de Atlantic ongeveer een half uur aan om weer nét boven de 15 graden te komen. Dit is mijn observatie, het zou net iets anders kunnen werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
de Peer schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:53:
Is iemand dit wel eens opgevallen?

Mijn Atlantic gaat automatisch verwarmen als de water temperatuur onder de (ik geloof) 15 graden komt. Ik stuur hem normaal aan via de PV-ingang via domotica en was de eerste keer dat dit gebeurde dus nogal verbaasd en dacht dat mijn regeling ergens niet klopte. Maar nu zie ik een patroon. Telkens als we (in de winter) de boiler compleet leeg douchen, gaat de Atlantic ongeveer een half uur aan om weer nét boven de 15 graden te komen. Dit is mijn observatie, het zou net iets anders kunnen werken natuurlijk.
Gebruik je de afwezigheidsstand? Dan is dat je verklaring denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loyske schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:17:
[...]

Gebruik je de afwezigheidsstand? Dan is dat je verklaring denk ik ;)
ja die gebruik ik. Maar ik begrijp de verklaring nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
de Peer schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:18:
[...]

ja die gebruik ik. Maar ik begrijp de verklaring nog niet?
Volgens de handleiding wordt het water dan op 15 graden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loyske schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:25:
[...]

Volgens de handleiding wordt het water dan op 15 graden gehouden.
oh! Dat was me even ontgaan. Bedankt. Dat verklaart het dan inderdaad! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hier nu ook geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ttYIfQw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dQhYbiZ.jpg

Een 270L met spiraal. De diëlektrische koppeling was de installateur vergeten, dit doet hij morgen nog even.

Hij staat nu op binnen/binnen (geluid is dan veel minder). Hij is echter aangesloten als aanzuig van binnen en afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pos2007 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een 270L met spiraal. De diëlektrische koppeling was de installateur vergeten, dit doet hij morgen nog even.

Hij staat nu op binnen/binnen (geluid is dan veel minder). Hij is echter aangesloten als aanzuig van binnen en afvoer naar buiten.
Ziet er goed uit!
Hoe wordt de lucht aangevoerd naar de ruimte waarin hij staat? Zijn er luchtroosters of zuigt hij de lucht uit de kieren van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit, ik neem aan dat je cv pomp zorgt voor de circulatie van het cv water door de spiraal.

Zijn er nog mogelijkheden in gebouwd voor afsluiten, dan wel regelen van de spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Kom ik dit tegen op Australische facebook page:

An interesting fact about heat heat pump HWS in humid areas.
I've done some testing to see how much boost my heat pump HWS gets from the warm humid days we get this time of year up here in Port Stephens - specifically in regards to the latent heat of evaporation. Because the condenser is very cold, it condenses quite a lot of water out of the humid air- which transfers a lot of heat to the evaporator, providing quite a bit of extra energy . I decided to see how much.
We have 4 people in the house at the moment and had a temperature of around 25c, humidity around 60% when the heat pump started this morning. The Quantum AC6 specs say the COP is 5 when the temperature is 25C. The heat pump condensed 700ml of water in 15 minutes, which is about 4.2L over the 1.5 hours it was running. The latent heat of evaporation is 2256 kJ/kg, therefore converting kJ to kWh, 4.2L provides an extra 2.6 kWh of heating for free. So I got about 10 kWh (normal 7.5 kWh plus the extra from condensation) of water heating for roughly 1.5 kWh of electricity. This is the equivalent of a COP of around 6.7 or 35% extra energy.
Of course, the reverse is true, if you're trying to cool your house when it's humid - you'll use more energy than if the air were dry because you're condensing water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
wizzopa schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:24:
[...]

Ziet er netjes uit, ik neem aan dat je cv pomp zorgt voor de circulatie van het cv water door de spiraal.

Zijn er nog mogelijkheden in gebouwd voor afsluiten, dan wel regelen van de spiraal.
Ja de CV-ketel pompt het water rond. We zetten later nog een bypass in de leidingen bij de verdeler zodat ik handmatig het vat kan overslaan.

Zou ik trouwens na inschakeling en 1x opwarmen al rendement moeten hebben van de spiraal? Ik had het idee dat de aanvoer door het vat gelijk was aan de retour.
de Peer schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:22:
[...]

Ziet er goed uit!
Hoe wordt de lucht aangevoerd naar de ruimte waarin hij staat? Zijn er luchtroosters of zuigt hij de lucht uit de kieren van je huis?
De lucht komt vanuit de garage. De deur van de garage naar de berging/bijkeuken heeft een kier onder de deur. In deze berging zitten een kozijn met een roosters al is dit een klein kozijn qua breedte. Vanuit de berging /bijkeuken ga je naar de keuken. Ik ben mij bewust dat daar ook wat warmte wordt weggehaald. Ik wil het nog instellen dat de hormann garage deur naar de ventilatiestand springt als de warmtepomp gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:47:
Kom ik dit tegen op Australische facebook page:

An interesting fact about heat heat pump HWS in humid areas.
I've done some testing to see how much boost my heat pump HWS gets from the warm humid days we get this time of year up here in Port Stephens - specifically in regards to the latent heat of evaporation. Because the condenser is very cold, it condenses quite a lot of water out of the humid air- which transfers a lot of heat to the evaporator, providing quite a bit of extra energy . I decided to see how much.
We have 4 people in the house at the moment and had a temperature of around 25c, humidity around 60% when the heat pump started this morning. The Quantum AC6 specs say the COP is 5 when the temperature is 25C. The heat pump condensed 700ml of water in 15 minutes, which is about 4.2L over the 1.5 hours it was running. The latent heat of evaporation is 2256 kJ/kg, therefore converting kJ to kWh, 4.2L provides an extra 2.6 kWh of heating for free. So I got about 10 kWh (normal 7.5 kWh plus the extra from condensation) of water heating for roughly 1.5 kWh of electricity. This is the equivalent of a COP of around 6.7 or 35% extra energy.
Of course, the reverse is true, if you're trying to cool your house when it's humid - you'll use more energy than if the air were dry because you're condensing water.
Interessant, en ook logisch eigenlijk. Wat hij dus zegt is dat de COP op zeer vochtige dagen hoger kan zijn dan opgegeven volgens de specificatie. Waarschijnlijk gaat de specificatie uit van lucht met een bepaalde (gemiddelde) luchtvochtigheid.

Dat wetende kun je (in theorie) met vochtige lucht uit de badkamer dus een hogere COP halen, maar dat wordt dus afgeraden als ik het me goed herinner.

Bovenstaande zal ook 1 van de redenen zijn dat de boiler niet in een kleine ruimte mag staan als je lucht van binnen gebruikt. Dan wordt de lucht dus al snel kurkdroog en heb je een beroerde COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:11:
[...]

Interessant, en ook logisch eigenlijk. Wat hij dus zegt is dat de COP op zeer vochtige dagen hoger kan zijn dan opgegeven volgens de specificatie. Waarschijnlijk gaat de specificatie uit van lucht met een bepaalde (gemiddelde) luchtvochtigheid.

Dat wetende kun je (in theorie) met vochtige lucht uit de badkamer dus een hogere COP halen, maar dat wordt dus afgeraden als ik het me goed herinner.

Bovenstaande zal ook 1 van de redenen zijn dat de boiler niet in een kleine ruimte mag staan als je lucht van binnen gebruikt. Dan wordt de lucht dus al snel kurkdroog en heb je een beroerde COP.
En als je een lucht bevochtiger zet in je garage, of waar hij ook staat.

Heb je warmte vochtige lucht in de zomer. in een vrij grote ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basvn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:19:
[...]

En als je een lucht bevochtiger zet in je garage, of waar hij ook staat.

Heb je warmte vochtige lucht in de zomer. in een vrij grote ruimte
Helaas ben je dan meer energie kwijt aan het bevochtigen van de lucht dan dat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

de Peer schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:21:
[...]

Helaas ben je dan meer energie kwijt aan het bevochtigen van de lucht dan dat het oplevert.
zo'n dingetje kost niet veel stroom (zal ook niet onwijs veel bevochtigen, maar doet wel iets.

Denk dat dat wel iets oplevert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basvn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:39:
[...]

zo'n dingetje kost niet veel stroom (zal ook niet onwijs veel bevochtigen, maar doet wel iets.

Denk dat dat wel iets oplevert
Is gewoon een thermodynamicawet. Je kunt geen energie creëren.
Het kost even veel energie om water te condenseren als water te verdampen. Je kunt er dus geen energiewinst mee behalen. Net zoals het ook geen zin heeft om een koelkast of vriezer met deur open te gebruiken om de kamer waarin hij staat te koelen (die warmt dan juist op).

Wat natuurlijk wel kan is een bestaande reststroom (douche-damp) benutten, omdat je die anders naar buiten zou ventileren. Dan hergebruik je de energie die eerder met de WPB is opgewekt.

Ook zou het in bepaalde gevallen voordelig kunnen zijn om buitenlucht te gebruiken ipv binnenlucht. Stel temperatuur binnen en buiten is gelijk maar het heeft buiten net geregend. Maargoed gaat om gerommel in de marge en niet echt de moeite waard om daar op te gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jim423 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:57:
Gezien onze isolatie blijkbaar een beetje vergelijkbaar is, ik hou het hier prima warm met Ta van 45 door 3 grote (2,2m) T11's en 3 kleine (0,7m) T22's. Ongeveer 2 uur voordat het weer 20 is na nachtverlaging. Dus ik verwacht bij jou geen problemen met 12 radiatoren op Ta 50. Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen om de L/W WP op een hogere temperatuur te laten werken (bijv. WAR met Ta 45) en dan de wat mindere COP voor lief te nemen. Aanvoer kan ook nog door de spiraal alvoor je de radiatoren in gaat voor nog een paar graden extra :P
Ons warmteverlies is bijna hetzelfde, maar dat is niet hetzelfde als minimale watertemperatuur.

Ik reken nog een keer terug met wat gasverbruik tijdens een koude periode + theoretisch radiatorvermogen.
Van 13 januari tot 10 februari 2018 hebben we 200 m3 gas verbruikt, (inclusief SWW) dat waren 470 graaddagen in 28 dagen. Geschat 10 m3 voor SWW (laag aangehouden)
190 m3 * 8 kWh/m3 = 1520 kWh thermisch per 28 dagen.
1520/28=54.3 kWh thermisch per dag bij een gemiddelde buitentemperatuur van 1.2 graad boven 0. (16.8 graaddag)
54.3 / 16.8 = 3.23 kWh thermisch per graaddag.
Bij -10 heb je 28 graaddagen op een dag.
Dus bij -10 zal de warmtevraag per dag 28*3.23=90.4 kWh thermisch per dag zijn = 3.8 kWh / h = 3.8 kW warmteverlies bij een gemiddelde dagtemperatuur van -10.

Als ik de radiatoren die we toen open hadden staan bij elkaar op tel bij 60-45/20 kom ik op 4500 W thermisch afgiftevermogen. (als ik het hele huis bij elkaar op tel overigens 7650 W)

Er is 3.8 kW nodig, maar bij 60-45/20 is er 4.5 kW, dus de watertemperatuur zou nog 15.6% lager kunnen dan 60-45/20. Gemiddelde radiatortemperatuur wordt dan ((60+45)/2-20)*(1-0.156)+20=47.4
Retour: 47.4-5.4=42
Aanvoer: 47.4+5.4=52.8
Dus 53-42/20 zou moeten kunnen bij -10. (en bij goede waterzijdige inregeling)

Aanvoer langs de wpb spiraal is niet handig omdat die op zolder staat.
Speedy-Andre schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:01:
Een airco filtert de lucht en kan ioniseren, misschien helpt het juist op den duur.
De wpb radiators laten verwarmen is voor mij een aanvulling op de airco's die niet elke kamer warm krijgen.
Met name boven dan omdat ik daar 4 ruimtes heb en de airco in een daar van hangt.
Door de lucht circulatie komen de andere kamers na wat langere tijd wel mee maar het is hier niet nodig.
Ja ik weet dat je het alleen gebruikt voor kamers/badkamer waar geen airco hangt. Op zich best slim. :)
Als ik 1 airco in de keuken hang, 1 in de woonkamer en 1 in de master bedroom dan zou de wpb de badkamer prima warm kunnen houden. Alle radiatoren in de rest van het huis hebben bij 60-45/20 samen meer dan 3000 W nodig.
Thermisch vermogen van de Atlantic is +/- 1500 W zolang hij niet langdurig uit gaat vanwege teveel defrosts. Die 3000 W alleen nodig is als het buiten 10 graden vriest, dan kan de Atlantic alle kamers waar geen airco hangt warm houden tot (1500*28)/3000= 14 graden onder 18 = 4 graden boven 0. Het liefst wil ik de installatie zo maken dat het hele huis nog verwarmd kan worden als het erg koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
busscherski schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
[...]Ons warmteverlies is bijna hetzelfde, maar dat is niet hetzelfde als minimale watertemperatuur.
Weet ik. Maar of ik het warm ga houden met Ta 45 bij -10 de gehele dag buiten is ook maar de vraag. Dat is wel heel extreem en heb ik ook nog nooit gezien. Je kan natuurlijk de stooklijn instellen dat hij bij -10 nog hoger gaat (geen idee hoe hoog die kan, Pana 55gr heb ik een keer gelezen?) gezien dat niet echt veel voorkomt. Of een paar convectors als backup aan de wand hangen.
busscherski schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
[...]Aanvoer langs de wpb spiraal is niet handig omdat die op zolder staat.
Was ook maar een grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Jim423

http://www.weerstationlosser.nl/index.php?pid=4

In 2012 waren er op dit weerstation niet ver van mijn huis minstens 10 dagen gemiddeld onder de -5 C. 2 dagen waren gemiddeld -10 C.
Sindsdien kwamen we hier niet meer in de buurt, haha.
Ik meen dat nieuwe huizen nog steeds op -15 of -10 daggemiddelde worden gebouwd.

Dat van die elektrische convectors kan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit er wel een filterbox in de aanzuig lucht ? Binnen een paar maanden zit de heleboel dramatisch vol met stof.
Ik kan het weten, ik verwijder deze apparaten omdat ze 'defect' zijn, maar dan zit er dus gewoon een heel tapijt aan stof in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:31:
[...]

Zit er wel een filterbox in de aanzuig lucht ? Binnen een paar maanden zit de heleboel dramatisch vol met stof.
Ik kan het weten, ik verwijder deze apparaten omdat ze 'defect' zijn, maar dan zit er dus gewoon een heel tapijt aan stof in.
Stof weg en dan ze werken weer?
In dit topic wordt de wpb een beetje misbruikt en zal vaker draaien dan zonder de cv ondersteuning.
De handleiding staat vol met 'verboden' situaties bij aansluiten maar stof ophoping wordt niet genoemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:40:
[...]

Stof weg en dan ze werken weer?
In dit topic wordt de wpb een beetje misbruikt en zal vaker draaien dan zonder de cv ondersteuning.
De handleiding staat vol met 'verboden' situaties bij aansluiten maar stof ophoping wordt niet genoemd :)
Geloof mij maar dat die radiateur die erin zit helemaal dicht slipt na verloop van tijd, ik sluit ze aan met een filterbox ervoor.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:44:
[...]

Geloof mij maar dat die radiateur die erin zit helemaal dicht slipt na verloop van tijd, ik sluit ze aan met een filterbox ervoor.
Heb je een voorbeeld van zo'n filterbox en hoe vaak zit het filter dan vol?
Sommigen hebben er een toegepast of zelf iets gebouwd, maar je verliest aardig wat lucht volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wel logisch ook, check je laptop cpu heatsink of pc fans na 1-2 jaar. En dit apparaat draait waarschijnlijk flink wat meer uren (tenzij je permanent thuis zit). De verdamper is best fijn opgebouwd qua ribben/finnen dus dat wil wel.
koevlaas2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:44:
[...]Geloof mij maar dat die radiateur die erin zit helemaal dicht slipt na verloop van tijd, ik sluit ze aan met een filterbox ervoor.
Gezien je er zoveel tegenkomt, hoe zit het met de boilers die lucht van buiten aanzuigen i.p.v. van binnen? Zijn die ook erg vervuilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:47:
[...]

Heb je een voorbeeld van zo'n filterbox en hoe vaak zit het filter dan vol?
Sommigen hebben er een toegepast of zelf iets gebouwd, maar je verliest aardig wat lucht volume.
Ja, ik heb er foto's van (van een Stiebel Eltron LWA252), staan op mijn telefoon.
Een filterbox heeft het filter overdwars, het verlies is gering.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok, als ik de box als een kubus beschouw zit het filter dan diagonaal met wat meer lengte?
Hij zou hier op een 125mm buis kunnen komen of eventueel 160mm (direct op de wpb).
Of zo iets?

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-12-2018 00:05 ]

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:03:
Ok, als ik de box als een kubus beschouw zit het filter dan diagonaal met wat meer lengte?
Hij zou hier op een 125mm buis kunnen komen of eventueel 160mm (direct op de wpb).
Of zo iets?
Ik gebruik de gewone filterboxen van ventilatieland, maat 160mm idd.
Ik lever de klant ook altijd een set van 5 filters erbij.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toevallig een aanbieding :)
Filter zit idd diagonaal maar het is wel een flinke bak :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:14:
Beter dan je machine vol met stof want dat krijg je er never/nooit 100% uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goede tip, je hebt een wpb voor de lange duur en dan zou stof ellende wel zonde zijn.
De 160mm geeft iets minder verlies dan 125mm, zeg 50Pa bij 400m3/u.
Ik denk dat dit onderwerp in de startpost komt ;)

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:14:
Nu uitverkocht, heb er 3 besteld.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:38:
[...]

Nu uitverkocht, heb er 3 besteld.
Ik kan nog bestellen, ook na browser refreshen :)

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:42:
[...]

Ik kan nog bestellen, ook na browser refreshen :)
WTW doorvoer 150mm bestel ik ook vaak, dan krijg ik een mailtje dat ze 'm niet hebben en levertijd een maand is.
De site geeft geen actuele voorraad weer volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:29:
Goede tip, je hebt een wpb voor de lange duur en dan zou stof ellende wel zonde zijn.
De 160mm geeft iets minder verlies dan 125mm, zeg 50Pa bij 400m3/u.
Ik denk dat dit onderwerp in de startpost komt ;)
Voor je beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gau35ma.jpg

Een Stiebel Eltron LWA252 (defect, maar niet heus want vol stof)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qz59fyujcoh.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, die had ik nog niet in dit topic gezien :)
Hier kom ik in de hoogte een beetje krap te zitten maar het past wel met de flex pijpen.
Er zit al een guso kunststof ring op de wpb, daar kan het filter in en dan nog een 160mm koppelstuk er aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Nog niet maar binnenkort nu wel. Bedankt.
[...]

• wizzopa
[...]

In het voorbeeld van de Eltron, hoe lang heeft deze gedraaid en in wat voor omgeving. Dat de verdamper met een paar maanden dicht zit zal van locatie en gebruik afhankelijk zijn. Mijn Atlantic draait bijna 12 maanden ( 1158 uur ) en zonder filter :) met een mix van buiten en binnen lucht en in deze tijd veel geëxperimenteer met lucht en ook met filters in de aanzuiging.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 20-12-2018 11:10 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:54:

Gezien je er zoveel tegenkomt, hoe zit het met de boilers die lucht van buiten aanzuigen i.p.v. van binnen? Zijn die ook erg vervuilt?
Er is een busbaan achter mijn tuin en toen Connexxion daar nog reed met hun roetbakken kon iedereen regelmatig de zwarte drab in de tuin weg spuiten ;w
Sinds een jaar gelukkig een nieuwe vervoerder met nieuw materiaal dus dat scheelt iets.
Het ooit lichte grind op het dak is ook een goed voorbeeld van schone buitenlucht :+
Aan de temperatuur van de aanvoer lucht kan ik zien dat het merendeel uit het huis komt.
Ik ben benieuwd hoe hard het gaat met mijn beperkte gebruik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Had hem een paar weken geleden ook al geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1aSEF76U11MKkSPjmn5okb38/medium.jpg

Een wasemkapfilter op de ingang, bovenstaande is van drie en een halve maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rD0XHWV72AJWdscv1fAQWtVR/medium.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooie pannekoek :P
Dit vraagt om een vinkje in de sheet, done :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:57:
Had hem een paar weken geleden ook al geplaatst.
[Afbeelding]

Een wasemkapfilter op de ingang, bovenstaande is van drie en een halve maand.
[Afbeelding]
Plaats hem eens in de uitlaat, zul je zien dat het er ook net zo hard doorheen vliegt.

1 PVoutput . Dongen NB

• wizzopa
reneeke1970 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:27:
[...]

Plaats hem eens in de uitlaat, zul je zien dat het er ook net zo hard doorheen vliegt.
Zou daarom mijn verdamper na 12 maanden of 1158 uur nog schoon is. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:24
De lijst is weer vernieuwd met onder andere deze gratis wpboiler https://www.esanico.be/nl...epompboilers_atlantic-100
Met subsidie van 1.250euro

https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2020-12-2018.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:58:
[...]

Zou daarom mijn verdamper na 12 maanden of 1158 uur nog schoon is. ;)
Mijne zelfs na 5 jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.