Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.410 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:08
wizzopa schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:36:
[...]

Alles kan wat is de diameter van de toilet afvoer
Volgens mij 100mm. Daarom was het idee om een T splitsing op de aanvoer van de wpb te zetten. Dan trekt hij lucht uit de zolder en van buiten/toilet. Dan heb je toch meer aanvoer dan als je een enkele 160mm doet of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Possible schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:25:
[...]

Yep.. Zo is de situatie nu ook bij mij. Daarom nu ook een kogelkraan op de ww leiding gezet en deze een heel klein beetje open gezet waardoor er wel wat stroming is nu.
Enige wat je aangepast hebt bij de ketel is kogelkraan op de ww leiding? Inlaatcombinatie bij de ketel gewoon open gelaten?

Krijg hier namelijk vergelijkbaar "probleem" met WPB in kelder en CV-ketel op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat voor stekker is dat, een Flukso die dat standaard kan of ... ?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
@Speedy-Andre het is een Xiaomi powerplug stekker. Echter heb ik nu een blitzwolf stekker aangesloten omdat deze veel accurater is m.b.t. meten.

@loyske klopt. Kogel kraan op ww leiding gezet en deze klein beetje open voor Flow ivm legionella. Inlaat combinatie bij ketel gewoon laten hangen en een nieuwe bij de boiler geplaatst

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Lol, voor de aansluiting van de wpb krijg ik nu een offerte van 830 euro incl btw. Als ik hem op de bestaande afvoer aansluit (die buizen die er al zitten) is het 290 euro minder. Nog steeds veel te veel. de TVT wordt dan 16 jaar haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat een dakdoorvoer wat kost kan ik me voorstellen, je hebt er wel het materiaal bij neem ik aan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:18:
Dat een dakdoorvoer wat kost kan ik me voorstellen, je hebt er wel het materiaal bij neem ik aan.
Maar zonder dakdoorvoer is het nog steeds 580 euro. Er moet op zolder en extra groep worden aangelegd, daarom is het 250 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan valt het eigenlijk wel mee, hoewel dat een dure groep is :P
Is de cv groep al zwaar belast of zou daar een klein kastje bij kunnen en met een alamat?
Zonder element verbruikt de wpb tot rond 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:26:
[...]

Maar zonder dakdoorvoer is het nog steeds 580 euro. Er moet op zolder en extra groep worden aangelegd, daarom is het 250 euro duurder.
Misschien is de vraag wel of dat écht nodig is. Ik heb het bijvoorbeeld niet gedaan. Scheelt weer 250 euro. Ik kies ervoor om het warmte-element nooit te gebruiken en dan verbruikt hij dus nooit meer dan 650 Watt. Daar ga ik geen groep voor (laten) aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
de Peer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:40:
[...]

Misschien is de vraag wel of dat écht nodig is. Ik heb het bijvoorbeeld niet gedaan. Scheelt weer 250 euro. Ik kies ervoor om het warmte-element nooit te gebruiken en dan verbruikt hij dus nooit meer dan 650 Watt. Daar ga ik geen groep voor (laten) aanleggen.
Bedankt. Heb je dat warmte-element niet nodig voor een legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:50:
[...]

Ik verwarm met binnenlucht dus dan lukt het (legio-run met compressor) altijd makkelijk. Als je met buitenlucht werkt, kan het in echt koude periodes wat moeilijker zijn heb ik begrepen, maar daar kan iemand anders beter inhoudelijk op reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-12-2018 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26
@Pakhaas extra groep, wat zit er dan nog meer op de cv groep

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door wizzopa op 06-12-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
wizzopa schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:02:
@Pakhaas extra groep, wat zit er dan nog meer op de cv groep
CV, zonneboiler en verlichting op zolder, dat zijn in totaal 4 spotjes ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:18:
[...]

CV, zonneboiler en verlichting op zolder, dat zijn in totaal 4 spotjes ofzo.
ok, dan is een eigen groep dus totaal niet nodig :) maar in het geval je het element wilt gebruiken, dien je volgens NEN-norm dacht ik wel een eigen groep te realiseren. Ik zou het echter niet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 06-12-2018 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Pakhaas schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:50:
[...]

Die heb je niet nodig, op buiten lucht haalt hij ook 62 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:20:
[...]

ok, dan is een eigen groep dus totaal niet nodig :) maar in het geval je het element wilt gebruiken, dien je volgens NEN-norm dacht ik wel een eigen groep te realiseren. Ik zou het echter niet doen.
De stekker in het stopcontact en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:20:
[...]

Een apparaat dat meer als 2000 watt gebruikt dient een eigen groep te hebben, daarom neemt de installateur dit mee in de begroting, puur om aan de regels te voldoen, of je dit gebruikt of niet volgens de regels moet het, wat je zelf doet is je eigen probleem en eigen verantwoording voor als het fout gaat ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:42:
[...]

Een apparaat dat meer als 2000 watt gebruikt dient een eigen groep te hebben, daarom neemt de installateur dit mee in de begroting, puur om aan de regels te voldoen, of je dit gebruikt of niet volgens de regels moet het, wat je zelf doet is je eigen probleem en eigen verantwoording voor als het fout gaat ;)
Ja klopt. Helemaal mee eens. Is het niet een grijs gebied in dit geval als het element dus ook uit te zetten is? Of gaat het om max wattage dat het apparaat in theorie zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:50:
[...]

Ja klopt. Helemaal mee eens. Is het niet een grijs gebied in dit geval als het element dus ook uit te zetten is? Of gaat het om max wattage dat het apparaat in theorie zou kunnen gebruiken.
Dus mijn stofzuiger van 2200 watt moet ook een eigen groep. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:09:
[...]

Dus mijn stofzuiger van 2200 watt moet ook een eigen groep. 8)7
Eigenlijk wel ja... maar dat is een mobiel apparaat en geen vaste installatie, dat is het verschil denk ik. En ze staan vaak maar kort aan.
Stofzuigers boven de 900Watt worden momenteel ook niet meer verkocht dacht ik ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wizzopa
Dan toch maar wieltjes onder de boiler met flexen dan is mobiel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:50:
[...]

Maakt niks uit of je het wel of niet gebruikt, het zit erop en kan aangezet worden, wil je op save spelen dan haal je het element eruit, gaat ook nog makkelijk. Ik weet alleen niet of hij het dan nog doet. Had ik eigenlijk moeten proberen toen ik hem open had liggen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wizzopa schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:20:
Dan toch maar wieltjes onder de boiler met flexen dan is mobiel. >:)
Als je de flexen vervangt door tuinslang met Gardena koppelingen dan is hij mobiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik zie hier een loophole. Bij uitbreidingen aan de installatie omdat er nieuwe apparaten worden aangesloten bepaald het vermogen van het nieuwe apparaat of er een aparte groep nodig is.

Apparaten met een vermogen groter dan 2000 Watt mogen namelijk niet op een gezamenlijke groep. Voor deze apparaten moet dus een aparte groep worden aangelegd met een eigen installatieautomaat.

De installatie wordt niet uitgebreid toch. Of zie ik iets wat er niet is, ben per slot al op leeftijd en draag een bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie apparaten staan, meervoud dus :)
2 apparaten van >=2000W mag niet op 1 groep want dan kom je mogelijk boven de 3680W uit.
Dat zal mij niet gebeuren met in de keuken op 1 groep een kookplaat, koelkast, espresso machine, boiler, vaatwasser en waterkoker :+
De wpb gaat ook prima met op die groep een magnetron, airco en IR paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Deze is wel te gebruiken voor het plaatsen van de boiler zonder dat er een nieuwe groep nodig is.

Wijziging of uitbreiding. Dit is wat lastiger. Als het gaat om een minimale aanpassing of uitbreiding zoals het bijplaatsen van een lichtpunt, wandcontactdoos, of aansluiting voor een wasmachine dan mag de editie voor dat jaar nog worden gebruikt. Hierbij moet er wel het besef zijn dat de huidige stand van de techniek en veiligheidsvoorzieningen veel verder zijn dan ten tijde van de oorspronkelijke aanleg. Het al dan niet toepassen van bijvoorbeeld een aardlekschakelaar bij woningrenovaties is voor deze afweging van groot belang. Wordt de wijziging groter, zoals bij het vernieuwen van de GroepenKast, dan geldt voor die wijziging wel de nieuwste editie van de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:30:
Ik zie apparaten staan, meervoud dus :)
2 apparaten van >=2000W mag niet op 1 groep want dan kom je mogelijk boven de 3680W uit.
Dat zal mij niet gebeuren met in de keuken op 1 groep een kookplaat, koelkast, espresso machine, boiler, vaatwasser en waterkoker :+
De wpb gaat ook prima met op die groep een magnetron, airco en IR paneel.
Uiteindelijk is dit niet volgens regels, jij bent alleen thuis en weet wat wel en niet kan maar er zijn genoeg huishoudens met meerdere onwetende personen waar wel iets fout kan gaan, hier moet niet te luchtig over gedaan worden vind ik, ik heb thuis ook wel eens teveel aanstaan op een groep maar dat is mijn eigen beslissing en dat adviseer ik niet aan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er gaat niks kapot als ik te veel op 1 groep inschakel, de stop vliegt er uit en that's it.
Maar goed, niet iedereen weet hoe de groepen zijn ingericht of het interesseert ze niet.
Ik zou aardig wat groepen moeten maken om het volgens de huidige regels te doen, al is het ook zo dat een bestaande installatie oudere eisen kent.
Vertel mij eens wie me ooit voorlichting heeft gegeven toen ik in dit huis kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:48:
Er gaat niks kapot als ik te veel op 1 groep inschakel, de stop vliegt er uit en that's it.
Maar goed, niet iedereen weet hoe de groepen zijn ingericht of het interesseert ze niet.
Ik zou aardig wat groepen moeten maken om het volgens de huidige regels te doen, al is het ook zo dat een bestaande installatie oudere eisen kent.
Vertel mij eens wie me ooit voorlichting heeft gegeven toen ik in dit huis kwam?
Als je je meterkast ga vernieuwen moet hij aan de hedendaagse norm voldoen, als je in het geval van @Pakhaas een wpb er bij plaats kan dat volgens de toen ( bouwjaar woning ) geldende norm of indien in tussen tijd de groepenkast is vervangen dan geldt weer de norm die bij het vervangen van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da's wel een leuke, hoe kan ik zien of mijn groepenkast ooit vervangen is?
Er zitten alleen automaten in en dat was in 1990 denk ik niet gebruikelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:48:
Inderdaad. En bovendien moet je ze best wel overbelasten voor er een zekering knapt/springt.
Ik heb afgelopen zaterdag op het piek moment 8,6 kW getrokken met mijn standaard niet verzwaarde aansluiting. Dit is zichtbaar op enelogic wat betekend dat dit niet maar een paar seconden was volgens mij.
Het ging om 7 blowers van 1100 Watt en 2 frituurpannen. En daar bovenop dus nog de nodige standaard gebruikers in huis waar de verlichting allemaal LED is en de schuurverlichting van een 20 W led panneel en 3 54 W tl buizen.
En de enige zekering welke knapte was die van de schuur omdat de 2 frituurpannen eerst daar aangesloten zaten. :+

Dat je geen voorlichting hebt ontvangen is niet van belang overigens, jij dient zelf zorgt te dragen oor het op niveau zijn en blijven van je kennis. Zo geld dat ook voor het bijhouden van de verkeersregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Een wasmachine en explorer op 1 groep zal dan wel een no-go zijn he? :+

Woensdagmiddag besteld bij Esanico, zonet geleverd. Dat gaat snel zeg! _/-\o_
Nu maar eens kijken hoe we hem de kelder in krijgen en dan kan het aansluiten beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@loyske Dat gaat wel, alleen de WPB 's morgens laten lopen en daarna wassen, maar niet tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Hebben jullie trouwens een stekker aangesloten op de kabel of op een alamat zoals ze in de handleiding aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
loyske schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:15:
Een wasmachine en explorer op 1 groep zal dan wel een no-go zijn he? :+

Woensdagmiddag besteld bij Esanico, zonet geleverd. Dat gaat snel zeg! _/-\o_
Nu maar eens kijken hoe we hem de kelder in krijgen en dan kan het aansluiten beginnen.
Boven aan de trap zetten, van onderen roepen, los laten. En zie daar hij is beneden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
loyske schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:59:
Hebben jullie trouwens een stekker aangesloten op de kabel of op een alamat zoals ze in de handleiding aangeven?
Bij mij zit er gewoon een stekker aan, maar de wcd heeft een eigen 10 Amp automaat en dinrail kWh meter en zit weer achter een 16Amp ALS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
sunnybird schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:44:
@loyske Dat gaat wel, alleen de WPB 's morgens laten lopen en daarna wassen, maar niet tegelijk.
Mijn wasmachine word gevuld vanuit boiler, dus die trekt geen verwarmings stroom O-)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Iemand hier al ervaring met afvoer WPB en uitblazen in de geventileerde kruipruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

Temperatuur van de WPB word netjes bijgehouden in PVoutput sinds gister

Met dank aan @Possible !!

Nu wachten op een flashtool, andere software op de stroommeters, en dan die ook in pvoutput zetten.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:54:
Iemand hier al ervaring met afvoer WPB en uitblazen in de geventileerde kruipruimte?
Koude lucht blazen tegen warme delen is vragen om condens

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:50:
[...]

Koude lucht blazen tegen warme delen is vragen om condens
De kruipruimte wordt er droger van... Is namelijk ontvochtigde koude lucht.
(anders kwam er geen water uit die afvoerslang)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
basvn schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:43:
Temperatuur van de WPB word netjes bijgehouden in PVoutput sinds gister

Met dank aan @Possible !!

Nu wachten op een flashtool, andere software op de stroommeters, en dan die ook in pvoutput zetten.
Gebruik je daar een Sonoff voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd hoeveel weerstand dat geeft, gebruikelijk is een afvoer met 16cm doorsnede :)
En dan de vloer isolatie, als die niet goed is breng je de kou het huis in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:03:
[...]

Gebruik je daar een Sonoff voor?
We hebben een nodemcu geflashed met tasmota (wat ook op een sonoff werkt)
en daar een bs18b20 aan hangen.

Deze zit in het buisje naast het verwarmingselement. en heeft een afwijking van 2/4c met wat de WPB zelf aangeeft)

Dit heeft Possible aangepast, waardoor de waarde nu aldoor binnen 1c klopt.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Yes. Nodemcu geflashed met tashmota. Tashmota communiceert met home assistent dmv Mqtt. Mqtt vervolgens met pvoutput dmv een upload script. Je moet wat he :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:22:
[...]

Mijn wasmachine word gevuld vanuit boiler, dus die trekt geen verwarmings stroom O-)
Zou bij ons ook prima zo aan te sluiten zijn, wpb staat naast wasmachine.. Maaaar: Hoe regel je dan een wasbeurt op 30c? Water in vat wp-b is 50-56c hier, dat is te heet voor sommige wasjes?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:09
Daar zat ik laatst ook aan te denken. Als ik ooit een nieuwe wasmachine koop, dat ik er eentje koop met hotfill zodat de boiler hem kan vullen.

[ Voor 12% gewijzigd door vinom op 10-12-2018 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Stop je een DS18b20 in de wasmachine? Met MQTT wacht je tot het water is afgekoeld tot 30 graden en dan laat je hem aanzetten d.m.v. een sonoff schakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Stef87 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:47:
[...]

Zou bij ons ook prima zo aan te sluiten zijn, wpb staat naast wasmachine.. Maaaar: Hoe regel je dan een wasbeurt op 30c? Water in vat wp-b is 50-56c hier, dat is te heet voor sommige wasjes?
Meng ventiel, gaat ook naar alle wasbakken en vaatwasser, behalve de douche, die krijgt onbeperkt warm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:46:
[...]

Maar het warme bevat wel vocht, dus waar warm en koud treffen ontstaat vocht, onderkant vloer ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Dus als jij zomers de airco in huis aanzet, hangen de druppels water aan het plafond en de muren?
Lijkt me onwaarschijnlijk Reneeke

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:13:
[...]
Meng ventiel, gaat ook naar alle wasbakken en vaatwasser, behalve de douche, die krijgt onbeperkt warm
En heeft een hotfill dan een automatisch gestuurd mengventiel dat op 30, 40 en 60 kan mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Stef87 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:47:
[...]

Douchemengkraan
Een hoop van die dingen hebben zelfs een temperatuur notatie op de knop staan.
Moet je alleen een keuze maken tussen enkel de eerste vulling zo doen of scherp zijn op wanneer het programma van wassen naar spoelen gaat. Ik doe meestal de laatste, soms de eerste.
Eerste vulling betekend dus machine aanzetten en wachten tot hij stopt met vullen. Je zet de thermostaat weer op koud en loopt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Schieten we niet een beetje door?
Mijn A+++ wasmachine doet een was met <0,4kWh en ik hoef er niet bij te blijven ;)
Dan moet je nog wachten tot het warme water hem bereikt, gooi je dat koude deel weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:13:
[...]

Super interessant.. We zouden hetzelfde kunnen doen met de vaatwasser (maar leiding misschien te lang zodat in praktijk al het water nog koud is)

Heb je een voorbeeld van zo’n mengventiel of ooit een foto gepost van je opstelling zo aan de wp-boiler? :)

**edit** @Speedy-Andre Doorschieten.. mwhoa :) als die toch naar je boiler staat? Ik vind zoiets vooral gewoon erg interessant/leuk :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 10-12-2018 22:52 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
falconz schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:28:
[...]

En heeft een hotfill dan een automatisch gestuurd mengventiel dat op 30, 40 en 60 kan mengen?
Geen idee, heb geen hotfill

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Stef87 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:49:
[...]

Super interessant.. We zouden hetzelfde kunnen doen met de vaatwasser (maar leiding misschien te lang zodat in praktijk al het water nog koud is)

Heb je een voorbeeld van zo’n mengventiel of ooit een foto gepost van je opstelling zo aan de wp-boiler? :)

**edit** @Speedy-Andre Doorschieten.. mwhoa :) als die toch naar je boiler staat? Ik vind zoiets vooral gewoon erg interessant/leuk :-)
Deze ga ik nu onder boiler knopen in mijn camper, 80 graden terug mengen valt niet mee

Nieuw Messing Luxe 1/2 Keramische Standaard Thermostatische Mengkraan Temperatuur Regelklep Voor Zonneboiler Klep Onderdelen
https://s.click.aliexpress.com/e/YDx6Oujt1

Je hebt er met schroef en knel verbinding, en verschillende diameters, en verschillende temperatuur bereiken.
Een zonneboiler begrenst op 60 en kan niet lager dan 45 bv.
Een meng ventiel vanuit warme buffer naar vloer verwarming moet weer hele hoge flow kunnen hebben, dus zo zijn er legio toepassingen.

Er zijn er ook die werken andersom, op niet te koud, dat zijn voorloop begrenzers of condens beveiligers van hout CV ketels en pellets ketels, die moeten minimaal 45 retour krijgen in hun kachel.

Lange leiding is inderdaad minder effectief, ik heb 8 meter naar vaatwasser en dat gaat net, eerste shot is koud maar dat is toch om voor te spoelen.
Na spoelen met warm is inderdaad onnodig maar ach die paar liter.
En na spoelen wasmachine met warm water is weer winst voor de droger, minder energie om te verdampen nodig.

@Speedy-Andre door schieten? Kleppen stelsels met stel motoren aangestuurd door domotica in een lucht kanaal, dat is pas door schieten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
AUijtdehaag schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:24:
@reneeke1970
Dus als jij zomers de airco in huis aanzet, hangen de druppels water aan het plafond en de muren?
Lijkt me onwaarschijnlijk Reneeke
In de zomer heb ik behoorlijk wat vocht op mijn rooster (uitgaand kanaal) staan als de boiler draait. Het is een metalen variant. Alles binnen/binnen. Dus kan idd gebeuren dat je vocht neerslag krijgt, puur door het temperatuursverschil. Maar bij een uitblaas in een grote ruimte zonder ergens op te richten zou in principe geen kwaad kunnen... Denk ik 😋

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
The Wizard schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:10:
[...]

In de zomer heb ik behoorlijk wat vocht op mijn rooster (uitgaand kanaal) staan als de boiler draait. Het is een metalen variant. Alles binnen/binnen. Dus kan idd gebeuren dat je vocht neerslag krijgt, puur door het temperatuursverschil. Maar bij een uitblaas in een grote ruimte zonder ergens op te richten zou in principe geen kwaad kunnen... Denk ik 😋
En dan komt de vraag is kruipruimte groot genoeg?
Ik zou het niet durven in ieder geval

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
AUijtdehaag schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:46:
[...]
Zo dacht ik er ook over ja. Warme lucht wordt eruit geblazen door de ventilatie openingen.
Speedy-Andre schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:03:
Ik ben wel benieuwd hoeveel weerstand dat geeft, gebruikelijk is een afvoer met 16cm doorsnede :)
En dan de vloer isolatie, als die niet goed is breng je de kou het huis in.
4x 40mm buis is toch ook 16cm :+
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:57:
[...]
En dan komt de vraag is kruipruimte groot genoeg?
Ik zou het niet durven in ieder geval
Ik schat een 30m3

In eerste instantie ga ik het zo eens proberen en in ergste geval trek ik een vaste buis naar de zijgevel.
Dat laatste is sowieso de betere oplossing voor de toekomst denk ik. Alleen een gat van 16cm schuin door de zijgevel naar de kruipruimte is dan weer de uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loyske schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:10:
[...]

Zo dacht ik er ook over ja. Warme lucht wordt eruit geblazen door de ventilatie openingen.

[..
Hmm ja lastig te voorspellen. Ik denk dan weer, die kruipruimte word na een tijdje dus flink kouder, en op het moment dat er dan weer warmere vochtige lucht inkomt, zal dat direct condenseren aan de wand.

Echter... als het alleen om SWW (niet opgelet of dat het geval is hier) gaat valt het wel mee hoeveel kou er ontstaat. Je kruipruimte(massa) daalt dan misschien 0.2-0.5 graden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
de Peer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:18:
[...]

Hmm ja lastig te voorspellen. Ik denk dan weer, die kruipruimte word na een tijdje dus flink kouder, en op het moment dat er dan weer warmere vochtige lucht inkomt, zal dat direct condenseren aan de wand.

Echter... als het alleen om SWW (niet opgelet of dat het geval is hier) gaat valt het wel mee hoeveel kou er ontstaat. Je kruipruimte(massa) daalt dan misschien 0.2-0.5 graden ofzo.
Gaat inderdaad alleen om SWW via Atlantic Explorer 200L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Vraagje.

Ik heb de warmtepompboiler 3 dagen op afwezig gehad, daar haalde ik hem vanmiddag uit, en nu blijft hij verwarmen (ondertussen 57c) stond ingesteld op 50c.

Kan dit een legionellarun zijn, zo na een afwezigheidsperiode?

Temp van t vat was afgekoeld naar 30/31c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Dat kan. ff checken of hij daarna weer terugzakt naar 48-50.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

basvn schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:36:
Vraagje.

Ik heb de warmtepompboiler 3 dagen op afwezig gehad, daar haalde ik hem vanmiddag uit, en nu blijft hij verwarmen (ondertussen 57c) stond ingesteld op 50c.

Kan dit een legionellarun zijn, zo na een afwezigheidsperiode?

Temp van t vat was afgekoeld naar 30/31c
Je pvoutput zegt 54 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

klump4u schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:55:
[...]

Je pvoutput zegt 54 graden?
thermosensor zit er niet ver genoeg in..

t is daar nu erg koud in die ruimte, dus heb een temperatuur verschil (wpb draait nu ruim 6 uur)

(sensor meet nog is 3 graden kouder dan dat het vat meet, omdat hij er niet ver genoeg in zit) dit word al gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
basvn schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:58:
[...]

thermosensor zit er niet ver genoeg in..

t is daar nu erg koud in die ruimte, dus heb een temperatuur verschil (wpb draait nu ruim 6 uur)

(sensor meet nog is 3 graden kouder dan dat het vat meet, omdat hij er niet ver genoeg in zit) dit word al gecorrigeerd.
Heb je de voeler in de zijkant zitten?
Ik heb een voeler van mijn sonoff bij de voeler aan de voorkant onder het display hier geeft hij zonder compensatie de juiste temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

wizzopa schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:29:
[...]

Heb je de voeler in de zijkant zitten?
Ik heb een voeler van mijn sonoff bij de voeler aan de voorkant onder het display hier geeft hij zonder compensatie de juiste temperatuur aan.
Nee, ik heb hem ook onder het display zitten (naast het verwarmingselement?)

Maar het buisje waar hij in moet, is net te krap, dus het ijzeren gedeelte zit er in. de rest niet

ik heb nieuwe ds18b20´s besteld, zonder huls ect.
Deze kunnen hopelijk wat verder er in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
basvn schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:36:
[...]

Nee, ik heb hem ook onder het display zitten (naast het verwarmingselement?)

Maar het buisje waar hij in moet, is net te krap, dus het ijzeren gedeelte zit er in. de rest niet

ik heb nieuwe ds18b20´s besteld, zonder huls ect.
Deze kunnen hopelijk wat verder er in :)
Oke, ik heb dat rvs hulsje er af weten te krijgen, wel een ge....t maar hij zit nu tegen de eigen voeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

wizzopa schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:46:
[...]

Oke, ik heb dat rvs hulsje er af weten te krijgen, wel een ge....t maar hij zit nu tegen de eigen voeler aan.
Daarom heb ik losse sensoren besteld :+

Duurt wel ffies (china) maar dan moet ik hem er ook zo in kunnen doen :)

Wat heb jij aan temp verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
basvn schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:53:
[...]

Daarom heb ik losse sensoren besteld :+

Duurt wel ffies (china) maar dan moet ik hem er ook zo in kunnen doen :)

Wat heb jij aan temp verschil?
Geen verschil. Als de boiler klaar geeft de sonoff de zelfde temperatuur aan als het display. Dat geld ook voor de temperatuur van de inlaatlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Speedy-Andre schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:18:
Schieten we niet een beetje door?
Mijn A+++ wasmachine doet een was met <0,4kWh en ik hoef er niet bij te blijven ;)
Dan moet je nog wachten tot het warme water hem bereikt, gooi je dat koude deel weg?
Minder dan een halve kWh? Op welke temperatuur?
Ik weet dat mijne op papier 2 kWh doet bij een wasprogramma van 60 graden. Dat verschil kan niet alleen maar in het aantal plussen zitten lijkt mij.

Mijn aanname is dat het 50% bespaart.
Ik heb deze week denk ik 8 of 10 maal de wasmachine gebruikt, 3 maal op 60 graden waarvan de 1e vulling ook 60-65 graden aangeleverd krijgt. Ik zet deze namelijk aan als er iemand onder de douche staat. De ketel moet dan toch al werken en mijn wasmachine mengkraan zit qua leiding maar 4 meter van de douche vandaan.
Maar de meeste wasjes krijgen wat er in de zonneboiler zit. Deze dagen is dat soms 30 graden.
Voor de koude wasjes (30 graden dus) gebruikt mijn machine iets van 1,2 kWh. 50% daarvan maal minimaal 5 keer wassen heb ik deze week zeker 5 kWh bespaard.

Natuurlijk is het marge geneuzel en kost het tijd. Maar van tijd heb ik meestal meer over dan geld en het is beter voor het milieu. En voor de machine want dat element doet meestal maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mfmonkey schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:41:
[...]

Minder dan een halve kWh? Op welke temperatuur?
Ik weet dat mijne op papier 2 kWh doet bij een wasprogramma van 60 graden. Dat verschil kan niet alleen maar in het aantal plussen zitten lijkt mij.

Mijn aanname is dat het 50% bespaart.
Ik heb deze week denk ik 8 of 10 maal de wasmachine gebruikt, 3 maal op 60 graden waarvan de 1e vulling ook 60-65 graden aangeleverd krijgt. Ik zet deze namelijk aan als er iemand onder de douche staat. De ketel moet dan toch al werken en mijn wasmachine mengkraan zit qua leiding maar 4 meter van de douche vandaan.
Maar de meeste wasjes krijgen wat er in de zonneboiler zit. Deze dagen is dat soms 30 graden.
Voor de koude wasjes (30 graden dus) gebruikt mijn machine iets van 1,2 kWh. 50% daarvan maal minimaal 5 keer wassen heb ik deze week zeker 5 kWh bespaard.

Natuurlijk is het marge geneuzel en kost het tijd. Maar van tijd heb ik meestal meer over dan geld en het is beter voor het milieu. En voor de machine want dat element doet meestal maar weinig.
Als je zoveel in de week wast moet je misschien ook een warmtepomp wasmachine kopen net als (ik gok ) @Speedy-Andre

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:54:
[...]

Als je zoveel in de week wast moet je misschien ook een warmtepomp wasmachine kopen net als (ik gok ) @Speedy-Andre
Ik heb een wp droger, volgens mij is er nog geen wasmachine met wp maar die zoek ik ook niet :)
Bij mij zorgt o.a. eco-bubble voor het lage verbruik, een hoge temperatuur is zelden nodig.
Ben net klaar met een gevecht in de badkamer, "even" het wastafel meubel vervangen en dan duikt er allerlei narigheid op met o.a. de afvoer (maar 32mm) en afwijkende waterleidingen (8mm ipv 10) |:( 7(8)7 ;w
Maar goed, het werkt allemaal weer en ziet er nu een stuk beter uit :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:54:
[...]

Gelukkig is deze week een beetje een uitzondering, meestal zit ik rond de 6.
Maar een andere machine aanschaffen terwijl deze nog prima functioneerd voelt een beetje als geld weggooien.
Als hij stuk gaat komt zo'n ecobubble er misschien wel maar nu nog ff niet. Zeker omdat ik pv overschot heb en dus warm water voedt kost me het wassen niet zo veel per wasbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:09
Stand van zaken per 1 december 2018
Aanvragen: 28.208
Subsidieclaim: € 87.700.000

17 miljoen geclaimd dus in november, toen stond ie op 75 miljoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-jacht-op-legionella

ZEMBLA - De jacht op legionella, woensdag 12 december om 21.15 uur bij BNNVARA op NPO 2.
Herhaling donderdag 13 december – 10.10 u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
vinom schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:53:

Net maar even snel ingediend dus haha

Gisteren alles aangesloten, morgen maar eens opwarmen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Possible schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:26:

@loyske klopt. Kogel kraan op ww leiding gezet en deze klein beetje open voor Flow ivm legionella. Inlaat combinatie bij ketel gewoon laten hangen en een nieuwe bij de boiler geplaatst
Zou je ipv kraan in de WW leiding vanaf de CV, niet de inlaatcombinatie van de CV wat dicht kunnen draaien?
Of zet je dan het ventiel buiten spel met alle gevolgen van dien!?

Zou namelijk een extra kraan kunnen schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door loyske op 12-12-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een inlaat combinatie kan je denk ik niet dicht draaien en het is niet aan te raden als het kon.
Subsidie is er volgend jaar weer, geen idee of de bedragen gaan veranderen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:04:
Een inlaat combinatie kan je denk ik niet dicht draaien en het is niet aan te raden als het kon.
Subsidie is er volgend jaar weer, geen idee of de bedragen gaan veranderen ...
Er zit wel degelijk een afsluiter op de inlaatcombi en als ik het goed zie, zal deze het warme water nooit kunnen blokkeren. Dat zou immers een gevaarlijke situatie creëren.
Zie foto. De pijl geeft de richting aan van aanvoer koud water. Afsluiter zal dit afsluiten, maar niet het overdrukventiel.

Afbeeldingslocatie: https://supplier-images-myshop.r.worldssl.net/resizer/5035800/myshop-medium-12503709.jpg?version=5&ext=.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 12-12-2018 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Ik weet niet of je dit serieus bedoeld of een grapje maakt, altijd lastig via text.

Maar 4x40 heeft een doorsnede gelijk aan een buis van rond 80.
16 buizen van rond 40 hebben een doorsnede gelijk aan 1 van rond 160.

Daar komt nog eens bij dat de leidingweerstand van 16 buizen van rond 40 groter zal zijn dan 1 van rond 160.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36
vinom schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:53:

Waar ligt het plafond op?
Ik ben me ook aan het verdiepen om gas te beperken, en een wpb lijkt me wel wat. Heb op zolder ruimte naast de CV. Afvoer kan via de afvoer van de mvbox, aanvoer via de ruimte zelf.

Warmwater koppelen met cv; ondersteund zonneboiler functie (vaillant hr solide 24-28).
Eventueel met de extra spiraal om het CV water er doorheen te laten lopen (vraag me af of dat nu in onze situatie wel erg slim is; modulerende ketel, maar met oude radiatoren zonder voetventiel waarbij de retourleidingen na enige tijd toch behoorlijk warm worden)

Slim om toch even te wachten tot januari; nieuwe subsidie pot?

[ Voor 24% gewijzigd door Krypt op 12-12-2018 21:50 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Krypt schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:46:
[...]

Waar ligt het plafond op?
Ik ben me ook aan het verdiepen om gas te beperken, en een wpb lijkt me wel wat. Heb op zolder ruimte naast de CV. Afvoer kan via de afvoer van de mvbox, aanvoer via de ruimte zelf.

Warmwater koppelen met cv; ondersteund zonneboiler functie (vaillant hr solide 24-28).
Eventueel met de extra spiraal om het CV water er doorheen te laten lopen (vraag me af of dat nu in onze situatie wel erg slim is; modulerende ketel, maar met oude radiatoren zonder voetventiel waarbij de retourleidingen na enige tijd toch behoorlijk warm worden)

Slim om toch even te wachten tot januari; nieuwe subsidie pot?
Niet moeilijk doen, kijken welke maat je kan plaatsen of nodig heb.

Voor +/- 150euro kan je je geen buil vallen morgen bestellen volgende week douchen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
@Krypt de subsidiepot is 100.000.000 voor 2018. Dat wordt kiele-kiele dus ik zou nog even wachten.

Hier is de 200 C inmiddels ook aangesloten en de subsidieaanvraag ingediend. Dank aan iedereen die hier uiteengezet heeft hoe hij/zij hem aangesloten heeft!

Het was een hele toer om het gevaarte op z'n plaats te krijgen. In de doos was 'ie te breed voor het smalle deurtje naar m'n washok. Gelukkig hoefde ik geen trappen op of af dus schuiven over een balkenbaan™ werkte prima.

Balkenbaan WPB

De RVS flexen heb ik laten zitten en in plaats daarvan de wateraansluitingen gemaakt met uponor 16mm buis met NL-koppelingen. Dat werkte erg fijn.

WPB aangesloten

Het aansluiten en vullen ging helemaal goed totdat er ineens water uit een gat in de zijkant stroomde! Het dopje om dat gat af te doppen lag helaas net buiten handbereik |:( Na een dweilsessie kon het opwarmen beginnen en zeven uur later was de ketel warm.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gaat dat stuk schuim er onder nog weg?
De onderkant is vrijwel vlak dus dat zal met die vloer wel goed gaan :)
Kijk ook nog eens naar de condensafvoer, zoals hij nu zit blijft het water er in staan.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-12-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Yep, schuim gaat nog weg en de condensafvoer wordt nog ingekort.

Het viel me trouwens op dat de boilertemperatuur ver zakte na een bad (= logisch). De ingebouwde meter gaf 34 graden aan maar het uitgaande water was nog wel wat warmer. Bij welke boilertemperatuur moet ik me zorgen gaan maken dat er niet meer lekker te douchen is?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die 34 graden geeft wel aan dat er nog weinig warm water in zit, geen idee hoe warm hij was voor het bad werd gevuld.
Hij start vanzelf weer en zal korter bezig zijn dan de eerste run.
Hou een beetje bij wat de temperatuur in die ruimte doet, hoe kouder hoe langer het opwarmen duurt.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

David schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:54:
Yep, schuim gaat nog weg en de condensafvoer wordt nog ingekort.

Het viel me trouwens op dat de boilertemperatuur ver zakte na een bad (= logisch). De ingebouwde meter gaf 34 graden aan maar het uitgaande water was nog wel wat warmer. Bij welke boilertemperatuur moet ik me zorgen gaan maken dat er niet meer lekker te douchen is?
sensor zit in het midden (beetje tussen warm en koudwater aansluiting in)

Ik heb het vat vandeweek zo laten afkoelen, dat t tot 33/34c nog net aan te doen was (met de tijd dat het water bij de douche kwam, was het net geen 38c meer)

maar dit is voor ieder apart. ik zou zeggen, probeer het uit, dan weet je het vanzelf :+

• loyske
busscherski schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:14:
[...]

Ik weet niet of je dit serieus bedoeld of een grapje maakt, altijd lastig via text.

Maar 4x40 heeft een doorsnede gelijk aan een buis van rond 80.
16 buizen van rond 40 hebben een doorsnede gelijk aan 1 van rond 160.

Daar komt nog eens bij dat de leidingweerstand van 16 buizen van rond 40 groter zal zijn dan 1 van rond 160.
Uitblazen in de kruipruimte is inderdaad geen optie. Een buis door de kruipruimte aanleggen naar de zijgevel wordt ook een dure oplossing. Hiervoor zou ik 2x gat van 160mm moeten gaan zagen van kelder naar kruipruimte en van kruipruimte door zijgevel.

De kelder heeft een raam van 50x30cm wat nu helemaal openstaat (komt uit in luik aan de voordeur)
Heb nu 2 opties over:

-Binnen/Binnen, kelder zal afkoelen wat geen probleem is.
-Binnen/Buiten, afvoerbuis kan dan via raam naar buiten, en kelder zal iets minder afkoelen?

Maar heeft die laatste optie meerwaarde? De koude lucht die uitgeblazen wordt, zal ook weer via het raam aangezogen worden!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
loyske schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:54:
[...]

Uitblazen in de kruipruimte is inderdaad geen optie. Een buis door de kruipruimte aanleggen naar de zijgevel wordt ook een dure oplossing. Hiervoor zou ik 2x gat van 160mm moeten gaan zagen van kelder naar kruipruimte en van kruipruimte door zijgevel.

De kelder heeft een raam van 50x30cm wat nu helemaal openstaat (komt uit in luik aan de voordeur)
Heb nu 2 opties over:

-Binnen/Binnen, kelder zal afkoelen wat geen probleem is.
-Binnen/Buiten, afvoerbuis kan dan via raam naar buiten, en kelder zal iets minder afkoelen?

Maar heeft die laatste optie meerwaarde? De koude lucht die uitgeblazen wordt, zal ook weer via het raam aangezogen worden!?
Voor de boiler geld hoe warmer de lucht die aangezogen wordt hoe beter. Dat betekend zo als je zelf al aan geef koude lucht naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
De lucht die wordt uitgeblazen naar buiten is zo'n -5 tot 5 graden (afhankelijk van de aanzuig), de lucht die door het raam naar binnen komt is zelden zo koud.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38

thido

Tilburg

basvn schreef op donderdag 13 december 2018 @ 07:01:
[...]

sensor zit in het midden (beetje tussen warm en koudwater aansluiting in)

Ik heb het vat vandeweek zo laten afkoelen, dat t tot 33/34c nog net aan te doen was (met de tijd dat het water bij de douche kwam, was het net geen 38c meer)

maar dit is voor ieder apart. ik zou zeggen, probeer het uit, dan weet je het vanzelf :+
Je bedoeld 33/34c op het display dus.
Hier kan er gewoon doorgedoucht worden tot net onder de 20c op het display.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Jim423
Hangt af van de gelaagdheid en of je het element aan hebt staan. Als je met name kleine hoeveelheden tapt krijg je een flinke stratificatie in je boiler waardoor bovenin het veel warmer is. Bij mij is de taphoeveelheid en afname door de spiraal zo groot dat er een grote interne circulatie plaatsvind, de sensor onderin geeft namelijk momenteel bijna hetzelfde aan als het display. Onder de 35gr op het display wordt de douche ook te koud dan.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38

thido

Tilburg

Ok, verschil is ik geen spiraal heb en daardoor dus ook geen afname langs die weg.
Ik warm hem op en de volgende ochtend wordt er gedoucht, that's it.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36
Geeft het echt veel verschil om CV water via die spiraal te laten lopen? Ik kan op mijn ketel de CV pomp niet terug regelen, dus ben bang dat het water te snel doorheen gaat lopen en dat ik meer de boiler aan het verwarmen ben met CV water dan dat ik de cv ondersteun.

Aan de andere kant kan dat wel zorgen dat de ketel minder gaat pendelen en efficiënter wordt.

Kan overigens de pomp ook geforceerd lager laten draaien door een condensator op de pomp te plaatsen.

Beetje in dubio dus of ik er nu een met of zonder spiraal ga halen.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het hangt er van af hoe de temperatuur van de boiler onderin (bij de spiraal) is of hij veel opneemt.
Voor mijn gebruik zonder cvketel merk ik dat de wpb vrij snel afkoelt als de cv pomp draait en de wpb niet.
Dat is wel logisch want het cv circuit is afgekoeld omdat de wpb de enige warmtebron is.
Misschien is er iemand die met een cvketel werkt en kan toelichten hoe je dat regelt?
Zonder spiraal kan je het tapwater van de cv overnemen en eventueel neem je er een met spiraal en kijk je later hoe dat met de cv het beste werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
wizzopa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:11:
[...]
Voor de boiler geld hoe warmer de lucht die aangezogen wordt hoe beter. Dat betekend zo als je zelf al aan geef koude lucht naar buiten.
Jim423 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:24:
De lucht die wordt uitgeblazen naar buiten is zo'n -5 tot 5 graden (afhankelijk van de aanzuig), de lucht die door het raam naar binnen komt is zelden zo koud.
Duidelijk verhaal, thanks!

Nou lees ik in de handleiding dat bij gebruik van flexibele buis en 2x 90 graden bochten de lengte maar 5 meter mag zijn. Nou zal het ongeveer 6 a 7 meter zijn bij mij en een bocht of 3 waarvan 2 zeker 90 graden. Heeft het zin om een aantal meter/bochten met vaste spirobuis te doen om minder weerstand te hebben?

Veel vragen, maar ben nogal een n00b op dit vlak en misschien heeft iemand al ervaring met vergelijkbaar probleem ;)

Gisteren in ieder geval al eerste keer gedoucht op de boiler 8)

[ Voor 3% gewijzigd door loyske op 14-12-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tja ik heb ook niet een ideale situatie op dit moment met deze temperaturen. In de garage is het nu 4 graden... Daar zuigt hij de lucht ook mee aan.

Gister was het water 36 graden om 13:00 (dan start hij) Hij was uiteindelijk om 18:00 uur klaar (54 graden)

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.