Rick-Jan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:09:
[...]
Zo! dit is het eerste wat mij opviel aan de GSR wat dat ding tegenhoud en er van maakt geen idee maar wat stinkt dat ding
@
Daantje19 Ga alsjeblieft voor A2. A1 is ronduit gevaarlijk op 100/120 wegen en met A2 kun je veel meer/leukere motoren halen! O ja en tegenwoordig kan je met een speciale code op je rijbewijs automatisch over naar A volledig na een aantal jaar.
Dit.
Zo'n A1 fiets is echt niet cool op de snelweg.
Je haalt nét een vrachtwagen in, en als motorrijder is het juist prettig als je vlot voorbij het overige verkeer kan gaan zodat je zo min mogelijk tijd in de dode hoeken spendeert.
Je bent op een motor klein en lichtgewicht, en je wordt heel snel over het hoofd gezien als je te lang buiten het zicht bent. Met name de dode gebieden schuin achter een auto, of erger nog, een busje of vrachtwagen.
Heb 'n paar keer gelest samen met iemand die net 18 is en dus niet anders dan A1 mocht. Moest constant rekening met 'm houden en echt goed opletten dat ik wel gezien werd.
Harder als 100 kon die motor gewoon niet. Plat op de tank en dan is er misschien 105 a 110 uit te persen, maar da's echt te traag op de snelweg.
Inhaalacties doe je bij voorkeur met een gezonde dot gas, vlotjes er langs en dan terug naar de snelheid die je daar voor reed.
Het is niet verschikkelijk om A1 te rijden als je niet buiten de stad komt of hooguit wat provinciale 80km wegen gaat rijden, maar zodra je de snelweg op moet, is A1 écht enorm af te raden.
Verder is een zwaardere motor echt geen issue wat betreft lessen of ervaring.
Je krijgt sowieso een relatief beginnersvriendelijke motor onder je kont en je eerste set lessen zal zich sowieso focussen op beheersing. Je moet sowieso eerst AVB (voertuig beheersing) examen afleggen voordat je de openbare weg op mag.
En voor de volledigheid: Ik heb, afgezien van totaal een half uur, nooit brommer gereden, heb tot tegen het midden van m'n 20's alleen maar gefietst en gebruik gemaakt van OV.
Dus nagenoeg nul ervaring met gemotoriseerde tweewielers.
Wel redelijk wat jaren en kilometers ervaring met gemotoriseerde vierwielers, maar qua rijgedrag heb je daar niks aan op de motor. Het enige wat daarvan nuttig is, is verkeersinzicht.
Maja, verkeersinzicht heeft pas nut nadat je ervaring hebt opgedaan met het rijgedrag middels de AVB lessen

Mee eens.
Dat er zoiets moet zijn als beperkt vermogen om ervaring op te doen, prima. Maar A1 is gewoon gevaarlijk hard geknepen.
Het is net zoiets als een opatje/omatje die niet harder dan 70 op de snelweg gaat zitten trutten.
Wat mij betreft mag de 25kw wetgeving wel weer terug, volgens mij is dat een levensreddende maatregel.
[
Voor 22% gewijzigd door
McKaamos op 22-11-2017 21:15
]