Betreft CJIB inloggen: ik zie daar helemaal niets, alleen een boete van 55 waar ik 50 mocht eerder dit jaar. Verder niks.
Betreft een mogelijke scam. Het telefoonnummer op de brief die ik heb ontvangen is niet online terug te vinden, ook niet op de website van het CJIB. Het nummer lijkt wel erg op de door hun in gebruik zijnde nummers.
Op de brief wordt wel mijn BSN vermeld, inclusief volledige naam en adres en geboortedatum. Die gegevens zijn naar mijn weten niet zomaar te vinden online. Plus, als het oplichters zijn dan had ik verwacht dat ze direct om een bedrag vroegen, niet?
Ik ga in ieder geval eerst met het CJIB bellen, op het algemene nummer. Dan vraag ik eerst eens na wat ik nu wil weten. Want het zou kunnen zijn dat ik daar reed natuurlijk, maar dat herinner ik mij niet meer. En omdat er valse kentekenplaten in de omloop zijn wil ik eerst bewijs zien dat het mijn motor was.
Daarnaast hoop ik dat het bij dit ene strafbare feit blijft. Als er 2 weken overheen gaan (tot 3 weken of zelfs langer) dan kan ik nog geconfronteerd worden met meer boetes. Kort berekend: ik heb daar nog 7 werkdagen heen en terug gereden.
En ja ik hou van doorrijden, maar geniepig als ik ben blijft dat altijd binnen de 30km/u te hard, omdat ik niet in dit soort idioterie terecht wil komen.
VM060
Want het is raar dat je al telefonisch moet verantwoorden als jijzelf nog niet eens hebt aangegeven dat je de bestuurder was op het moment van de geconstateerde overtreding.
De brief zegt "als ik niet de bestuurder was dan vult u het formulier in" en "in overige situaties verzoek ik u dringend te bellen voor telefonisch verhoor."
Even summier samengevat. Dus als ik bel impliceer ik direct dat ik de bestuurder was; anders had ik het formulier ingevuld.
Flitsservice geeft aan dat ik kan bellen en aangeven dat ik niet wens deel te nemen aan zo'n telefonisch verhoor. Dan krijg ik een schikkingsvoorstel thuisgestuurd. Die kan ik accepteren, of ik kan naar de rechter.
Even samengevat: Het zou natuurlijk kunnen dat ik tijdens een snelle inhaalactie die 150+ heb aangetikt. Het is een motorfiets met 185pk, die snelheid haal ik in de 2e versnelling moeiteloos. Ook in de 6e versnelling heeft 'ie genoeg koppel om daar te komen. Dus ja, het zou kunnen dat ik knettershard schuldig ben.
Maar die onzekerheid of ik in de tussentijd vaker de fout ben ingegaan is echt verschrikkelijk
Anyway. Helemaal zelf gedaan. Heb 't geld wel. Maar ik wil weten waar ik aan toe ben.