noes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:24:
Terug naar die NC
750700: ik begrijp niet dat je een (bijna?) nieuwe Honda wil aanschaffen voor
zo relatief goedkoop
en comfortabel mogelijk woon/werk
op de motor. Wellicht is het verbruik laag, maar mijn Fazer uit 1999 (aanschaf 1100 euro) kan ik ook met 1 op ~20 rijden, terwijl die óók de mogelijkheid heeft lekker sportief te knallen (blok is grotendeels gelijk aan de voorloper van de R6, de Thundercat). Anyway, als je een recentere Fazer (of Hornet, etc.) aanschaft, bijv uit 2005 met 40k km, waarbij het groot onderhoud al gedaan is, heb je met de aanschaf al duizenden euro's bespaard (die kosten < 4000). Ook zal je afschrijving een stuk lager liggen. Ik denk niet dat je dat met het verschil in verbruik terug gaat winnen. Ga m eerst maar eens proefrijden, hopelijk kan je je roze bril thuis laten. Alles wat ik er over hoor (zelf niet geprobeerd) is dat het laagtoerige blok niet fijn rijdt.
Uiteindelijk rijd ik de meeste kilometers woon/werk, en vind ik het wel zo leuk daar ook van te genieten

Het verschil in benzine op op 20.000km per jaar alleen al is 500 euro (1 op 20 tegen 1 op 30, een haalbaar praktijk verbruik volgens statistieken). Dat betekent een verschil in 4 jaar tijd van 2000 euro. Daar komt bij dat ik op de NC700 DCT kan krijgen, wat ik voor een woon-werk motor wel fijn vind.
Daar komt dan ook nog bij dat ik weet dat die dingen heel veel kilometers op het blok kunnen hebben. Bovendien is er nogal een verschil in leeftijd (en techniek) tussen een Fazer van 2005 of een NC uit 2013/2014. Ik verwacht ook veel meer dan 20.000 per jaar te gaan rijden, en dan loopt het verschil al helemaal ver uit.
In jouw voorbeeld zou ik (verbruik en kosten) nog beter af zijn gewoon de Transalp voor woon-werk in te zetten, die haalt ook 1 op 23, kost minder dan 2000 euro, ken ik onderhoudstechnisch bijna van buiten en heeft lange intervallen.
Het besparen op één reeds uitgevoerde beurt is een beetje 'moot' (zeker als het om een kleine beurt gaat). Bij dat kilometrage lig ik er sowieso 3 keer per jaar naast/onder voor onderhoud. Van een jonggebruikt Honda met (dealer) service historie verwacht ik onder andere dat er nog een vorm van garantie op zit, de koppeling in mijn looptijd niet vervangen hoeft te worden, ik geen carburateurs heb (handig in de winter) en het ding nog relatief kras/schadevrij is, het moet natuurlijk wel een béétje representatief zijn voor zakelijk gebruik.
Even om duidelijk te zijn: Ik verdedig de NC niet tegenover de aanname dat het al zeker is dat ik dat ding ga rijden. Dat hangt nog van veel dingen af: Kan ik er mee leven, hoe bevalt de proefrit, hoe praktisch is het ding, kan ik hem voor de juiste prijs kopen, enzovoort. Ik ga er vooral tegenin omdat, zoals jullie (terecht) zeggen dat je hem eerst moet proefrijden, ik ook vind dat je hem niet bij voorbaat moet afschieten (zoals hier door een aantal mensen word gedaan). Op papier komen de kosten/baten gewoon uit, die rekensom heb ik al gemaakt. Ik weet dus op voorhand al welke eigenschappen (verbruik, intervall, prijs etc) een motor (ongeacht merk/type) moet hebben om hem te kunnen overwegen als forens-fiets.
Andere modellen die in aanmerking komen (en ik dus ook zal proefrijden) zijn o.a. de v-Strom 650 en de CB500X (die heb ik al een keer kort proefgereden). De NC is simpelweg de meest recente + financieel interessante van de modellen die ik tot nu toe overwogen heb, en ik ben niet direct ontmoedigd door het karakter (of gebrek daaraan). De CB500X is iets goedkoper in aanschaf, maar verbruikt b.v. weer meer en heeft geen (optie tot) DCT.